Albert_Snake schreef op zondag 25 april 2010 @ 20:04:
Tweakers,
Ik zit met het volgende dilemma waar jullie me wellicht mee kunnen helpen. Ik ben voornemens een 46 inch televisie te kopen. Mijn prioriteit ligt daarbij bij gamen en films kijken. Na inmiddels een behoorlijke onderzoekperiode weet ik inmiddels van het verschijnsel input lag ed. Ik zou graag een sony willen kopen en twijfel tussen
-de hx700 en
-de z4500.
Mijn kanttekeningen hierbij zijn echter dat voor de hx700 nog geen reviews beschikbaar zijn of resultaten mbt inputlag. Voor wat betreft de z4500 vraag ik me toch af of ik niet ga merken dat ik met een (ver)ouder(d) model te maken heb. Graag jullie mening! Eventueel twijfel ik ook nog aan een philips 46pfl8404 en ook andere suggesties zijn welkom.
Bij voorbaat dank!
Grappig, want ik zat namelijk met exact dezelfde keuzes.
In mijn geval de EX500/HX700, of de PFL8408, of de Z4500.
En het probleem is. De perfecte TV bestaat niet. En al helemaal niet wanneer je én graag gamed én graag tv kijkt. Gamen was bij mij echt het allerbelangrijkste en heeft voor mij ook de doorslag gegeven.
Laat ik vooral beginnen te zeggen dat je de hele discussie over inputlag niet moet willen voeren maar zelf ervaren. Veel mensen hebben mij verteld dat de inputlag op de EX500 bijvoorbeeld nauwelijks merkbaar is en dat het niet kan dat je dat wel merkt. Maar ik denk dat dit per persoon verschilt, want ik merk het weldegelijk. En hoe ! Ik vind het zwaar irritant. Maar normaals, er zijn ook mensen die zeggen er helemaal geen last van te hebben. Mijn advies is dus: ga bij verschillende vrienden langs om een hele avond te gamen. Zo heb ik voor mijn aanschaf al op redelijk wat HD-schermen gespeeld. Mijn eikpunt was daarbij de w5500 van een vriend. Ik had op dat scherm last van inputlag ookal stond de gamemode aan.
Aangezien ik overal las dat mensen het gevoel hadden dat de EX500 en HX700 nog meer last hadden hiervan, vielen die dus voor mij af. Ik vond bij nadere bestudering PFL8404 ook niet zo mooi. En ook Plasma-schermen, die door gamers hoog staan aangeschreven, hadden niet mijn voorkeur. En dus bleven er nog maar enkele opties over. Ik heb nog gekeken naar Sharps en LG's, die ook voor gamen goed uit de bus komen. Maar bij beide merken spiegelen de schermen enorm en ik heb 1 volledige raampartij op het zuiden. Ook geen optie dus

. En ik moet stiekem ook wel toegeven dat ik een beetje een Sony-fanboy ben

Blijft over een Sony uit de 4500 serie of de ex402. Deze hebben beide de Bravia Engine 2 en dat is goed voor een lage inputlag. Ik vond de Z4500 veruit het mooiste uiterlijk hebben van de twee. Daarnaast heeft dit model een 10bit scherm ipv van een 8bit scherm.
Maar ja. Koop je dus wel een tv van anderhalf jaar oud (en twee generaties terug) en echt heel goedkoop is ie nog steeds niet. Althans. Als je het vergelijkt met de huidige modellen. Ten opzichte van de introductieprijs is de z4500 zelf natuurlijk inmiddels wel een stuk goedkoper.
De vraag is dan, wil je zoveel geld uitgeven aan een oude tv terwijl de onwikkeling zo hard gaat. Ik heb de gok genomen. Ik vind het een prachtig model (maar dat is peroonlijk) en als het om gamen gaat komt deze tv toch altijd als 1 van de besten uit de bus (kijk maar eens op HDTVtests, bij hen liep het water in de mond tijdens het gamen

).
En daar was hij dan, een 46inch z4500 nieuw in de doos. En ik kan je melden, ik heb echt geen seconden spijt ! Mijn tv gamed met alle toeters en bellen ingeschakeld (dus mét 200 hrz !) sneller dan die w5500 in gamemode. Als je de gamemode van de z4500 aanzet is het helemaal feest. Ik hoef guitar hero niet te calibreren, om maar een voorbeeld te noemen.
Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan de tv:
- Allereerst de bravia engine 2. Die is simpelweg slechter in het oppoetsen van SD signaal dan de huidige BE3. Bij hd-signaal maakt het niks uit, maar een gewone tv-uitzending in SD-signaal is met de BE3 mooier.
- De zwartwaarden zijn op een huidige tv beter.
- De DLNA functie behelst enkel mp3 en foto's. (tegenwoordig veel meer)
- De Z4500 kan last hebben van clouding. Daar lees je veel over op internet. Ik had de eerste dagen in de linker en rechter bovenhoek inderdaad wat clouding en ik baalde daar wel van. Echter trok het na een aantal dagen vanzelf weg
Conclusie: Ik ben enorm blij met mijn keuze. De keuze hangt in mijn geval natuurlijk volledig af van het gamen en ik denk dat ik vanuit die optiek een prima keuze heb gemaakt. Het normale SD-signaal dat de kabel (digitaal) aanbiedt ziet er met een BE3 beter uit dan met een BE2. Maar er is gewoon prima naar te kijken en wat er doorgaans op tv is interesseert mij te weinig om mijn keuze te laten beinvloeden. Die DLNA functies zijn leuk maar ook niet doorslaggevend. Ik heb er ook een leuk barebone-pctje aan gehangen en zie niet in wat dan nog de meerwaarde is van al die extra's. Het enige wat bij nieuwe tv's echt beter is zijn de zwartwaarden. Ik stoor me er niet aan, want het zwart is prima op die Z4500.
Kortom. Als game-tv kan ik je de z4500 enorm aanraden, maar zoals mojo666 eerder in deze topic aangeeft is de EX402 ook een goede optie en een stuk goedkoper én nieuwer.
Maar mijn tip blijft, ga eerst zelf eens uitvinden hoeveel last je werkelijk hebt van die inputlag. Succes met de keuze. Het kan een hele klus zijn, ik kan het weten