Sinds zaterdag heb ik de 32EX500. Ik twijfelde eerst tussen 37 en 32 inch, maar het is toch 32 inch geworden in verband met het minder goede paneel in de 37 inch. Hij bevalt uitstekend en omdat ik van 66cm af kwam is 82cm een mooie verbetering en heb ik op dit moment geen behoefte aan een groter scherm. Hierbij wat ervaringen in detail:
Beeld:
Het beeld is erg mooi. Ik kwam af van een ouderwetse tv met beeldbuis, volledig vlak scherm van Sony, destijds een van de betere, maar dit is toch weer een duidelijke vooruitgang (uiteraard vooral bij HD-materiaal). Verder vind ik het erg prettig dat het scherm zelf mat is, ik heb veel minder last van reflecties en zie mezelf niet meer 'in beeld zitten'.
Ik heb de beeldinstellingen nog op de standaardinstellingen staan. In vergelijking met mijn oude tv zijn de donkere scenes donkerder, maar zijn de lichte delen in die scene's nog wel goed zichtbaar. Ik twijfel hierdoor een beetje of er nu dus sprake is van een realistischer beeld in donkere scene's of dat de tv juist te donker staat afgesteld. Met andere woorden: de delen die je nu niet meer kan zien in donkere scene's: heeft de regisseur dat zo bedoeld, of staat de tv te donker afgesteld?
Hoe kom je daar achter?
Geluid:
Het geluid is redelijk: prima voor normaal televisiekijken (met voornamelijk spraak), maar voor films gebruik ik een 2.1 set.
CI+ en zapsnelheid:
Het is al meerdere keren gezegd: zappen is behoorlijk traag (ik gebruik CI+). Ik vind dat niet enorm erg want ik zap weinig, maar het is wel onhandig.
Aan de andere kant vind ik CI+ heerlijk werken. Eindelijk niet meer die beroerde afstandsbediening van mijn decoder nodig.
Ik heb het ingesteld volgens deze tips van Schizo007nl:
Stappen:
1. Digitale automatische afstemming
2. Kabel
3. Netwerk frequentie invullen
4. Netwerk ID invullen
5. Services zoeken
6. Klaar met zoeken --> TV uit
7. Na 1 minuut TV aan
8. CI+ CAM met smartcard erin
9. Authenticatie start
10. Klaar
Een extra opmerking hierover: bij stap 9 startte inderdaad de authenticatie, maar daarbij wilde de televisie nógmaals alle zenders gaan zoeken, terwijl hij dat vlak daarvoor al gedaan had. Er is dan echter ook de mogelijkheid om dat over te slaan en dat heb ik gedaan, wat geen problemen heeft opgeleverd. Alles werkt uitstekend (Neotion cam).
Overig:
- In de winkel was mij verteld dat er ook een fysieke aan/uit-schakelaar op zit maar dat blijkt niet het geval te zijn. Je ziet dus permanent een rood stand-by lampje branden als de tv uit staat, maar dat stoort mij niet. Volgens de specs is het stand-by verbruik slechts 0,2 watt, wat zeer meevalt.
- De glimmende rand en voet zijn gevoelig voor stof, bah. Persoonlijk zou ik die matte rand onderaan wel helemaal rondom de televisie willen hebben.
- De tijd om op te starten en de algehele snelheid van menu's en dergelijke valt tegen.
- De afstandsbediening is vrij groot en bevat m.i. teveel knoppen.
- De menu's zijn goed te begrijpen en er zijn handige functionaliteiten om bijvoorbeeld op bepaalde zenders een pincode te zetten en om externe ingangen een duidelijke naam (bijv: Mediacenter) te geven in plaats van 'HDMI1'.
- Ik zoek nog naar een makkelijkere methode om de digitale radiozenders te bereiken, ik vrees dat die er niet is. Je kan niet makkelijk switchen tussen tv en radio, maar je moet eerst alle tv-zenders voorbij scrollen om bij de radiozenders uit te komen. Mocht iemand een tip hebben, graag.
Tenslotte: al met al ben ik zeer blij met deze aankoop, voornamelijk omdat ik nu mijn mediacenter kan aansluiten (XBMC). Zoals beschreven zijn er absoluut wel wat minpunten, maar het beeld maakt veel goed. Gamen doe ik overigens niet.