ajhaverkamp schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 07:31:
Spullen die ik tweedehands gekocht heb: 1Dmk3, 50 f/1.4 en 17-40 f/4. Praatje met de eigenaar maken bij het ophalen en kijken wat voor indruk dat geeft. Daar hecht ik veel meer waarde aan. Op de spullen zat nog garantie en ik kreeg er een kopie van de aankoopbon bij. Daarmee kan ik dan eventueel nog problemen oplossen.
Spullen die ik 2de hands gekocht heb en iets mis mee bleek:
- Sigma 12-24mm f4.5-5.6: Diafragma kapot. Ik had wide-open getest bij de verkoper, maar dus niet op f8 ofzo. Grr, geen garantie en verkoper hield zich van de domme. 160,- reparatie kosten, dus met incl lens was dat evenduur als een nieuwe.
- Canon 24mm f2.8: Ook diafragma, gaat vast zitten. Hier had ik wel getest, maar na een paar weken niet gebruiken gaat het diafragma vast zitten. Ook verkoper die geen reaktie meer geeft. Niet laten repareren, ligt in de kast en wordt bijna niet gebruikt. Als ik hem gebruik, kan ik de diafragma bladen los krijgen door f16 te kiezen en een paar keer op de DoF preview knop te drukken.
- Canon 5D: Batterijklepje zat er niet bij, dus ben ik veroordeeld tot de grip. Voor 10 euro had ik een nieuw klepje, dus ik heb de verkoper maar niet meer gemaild.
- Canon 17-55IS: Na een jaar ging de IS kapot. De lens was toen 2.5 jaar oud. Geen garantie en 180 euro reparatie kosten. Ook hier weer had ik beter een nieuwe kunnen kopen.
Verder heb ik hopen 2de hands dingen gekocht wat wel goed ging. Canon 17-40, canon 28-70f2.8, Canon 28-135, Tamron 28-75f2.8, Canon 10-22mm, Canon 70-200f4, Sigma 30mm, Canon 35mmf2, Nikkor 28mmf2.8 etc.
Bij alle lenzen die kapot gegaan zijn, was ik ze gaan ophalen (die ik zowiso met dure spullen) en had ik een goed gevoel bij de verkopers. Alleen geen bonnetjes of de lens was al uit garantie. Het kan verkeren dus