Man, wat een lap tekst! Ik hoop niet dat je denkt dat ik je aanval ofzo, want dat is absoluut niet de bedoeling.
Cheetah schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 03:43:
[...]
Toch wel als de foto's zijde aan zijde met die van de pro in de trouwalbums terechtkomen. En dat is de afgelopen 5 huwelijken die ik meegeschoten heb (waarvan 4 met o.a. deze lens) erg consequent gebeurd. En dan heb ik het over o.m. een ervaren pro die schiet met 2x 1D Mk4 en o.a. een 24-105L en 50L f/1.2.
Ik heb mijn twijfels over deze "pro". Als pro zou ik zelf mijn album voor het bruidspaar samenstellen.
Wat denk ik hier veelal vergeten wordt is dat de meeste van deze foto's worden afgedrukt op 10x15, een paar op A5 en A4 en een enkeling op A3 of groter. T/m A4 ben je een behoorlijk knappe jongen als je ziet of er een vrij redelijke consumerlens of een L lens is gebruikt voor een specifieke foto. En al zie jij het wel, dan nog ziet 95% van de echtparen het niet, en over het algemeen interesseert het ze gewoon niet dat het 5-10% minder kleur&contrast heeft (vaak te fixen in pp) en - bij 100% zoom op pixelniveau - minder scherp is dan had gekund met een L; als ze het geschoten moment en de compositie leuk vinden en de foto goed bruikbaar is dan zijn ze er hardstikke blij mee.
Eh, nou sorry, maar in mijn trouwalbum zitten geen 10x15 kiekjes. De foto's daarin zijn allemaal minstens 20x30 en het zijn vaak nog grotere afdrukken geweest, die kunstzinnig zijn verknipt.
En juist daar heeft de 18-200 voordelen door de flexibiliteit die het objectief bied qua bereik. Optisch is het geen L kwaliteit, dat zul je me nooit horen beweren, maar het bied wel veel flexibiliteit en snelheid om het juiste moment op de juiste zoom in de juiste compositie te kunnen pakken. Van 18 naar 200 en alles daartussenin in zeg maar 1 seconde. Als je op zo'n moment moet grijpen naar een andere lens of zelfs een andere body met een andere lens reeds voorgemonteerd is dat moment weg. En het bruidspaar vindt dat moment veel belangrijker dan de absolute resolutie en contrast van je lens; tenminste, dat is mijn ervaring tot nu toe.
Kijk, daar verschilt de amateur van de pro. Een pro
WEET waar en wanneer de momenten zich voordoen en heeft bijtijds de juiste positie ingenomen en de juiste spullen in zijn handen. Zonder ooit jouw 18-200 in handengehad te hebben, durf ik wel te schatten dat mijn 70-200f/4IS véél sneller scherpstelt dan jouw objectief, zeker bij mindere lichtomstandigheden binnen. Het zou mij niet verbazen, wanneer ik uiteindelijk sneller zou blijken te zijn dan jij, draaiend van 18mm naar 200mm, wanneer ik m'n body met 17-55 laat vallen en die met 70-200 in stelling breng. Flexibiliteit? Ik schiet zelfs met 2 camera's tegelijk als het nuttig lijkt. Groothoek luistert niet zo nauw, dus dat kan prima op gevoel.
Waar jij volgens mij scheefgaat in je denken is, dat jij als extra fotograaf niet persé alle momenten hoeft te schieten. Neem het zetten van de handtekeningen als voorbeeld. Een betaalde fotograaf zal zowel het tekenen van het paar als dat van de getuigen moeten coveren, terwijl jij kan freewheelen en de maffe kop van "neefje van drie" ondertussen kan kieken. Natuurlijk is dat óók een leuke foto, maar zonder het raamwerk van de standaardfoto's, levert het geen reportage op.
Daarnaast schiet ik ook nog steeds liever met een gestabiliseerd consumerobjectief dan met een ongestabiliseerd L objectief, want als puntje bij paaltje komt zal het gestabiliseerde consumerobjectief scherpere en daarmee meer bruikbare foto's afleveren... resolutie- en contrastcharts kunnen geen enkel ongestabiliseerd objectief redden in suboptimale lichtomstandigheden, maargoed da's mijn mening.
Eigenlijk geef je hier precies mijn argumenten om niet met een instap-objectief "professioneel" aan de slag te gaan... Stabilisatie is prachtig - en het zit op de meeste van mijn objectieven - maar het helpt alleen enigzins tegen bibberhandjes. Mensen bewegen, ook in slecht licht, dus zelfs een statief zal lang niet altijd een scherpe foto opleveren. Praktisch gezien ontkom je dus niet aan (in)flitsen, als reportagefotograaf, en dan heb je, omdat IS een zekere insteltijd vraagt, eigenlijk weinig aan je dure stabilisatie, naar mijn mening.
Bovenstaand is overigens allemaal nog afgezien van dat ik zoals eerder uitgelegd absoluut niet het maximale eruit gehaald heb omdat ik zowel lens als body nog niet kende. Daarnaast schoot ik JPG, zijn de foto's niet door een professionele post processing workflow gegaan, en heb ik een fout gemaakt bij het inschatten van de consequenties van fel zonlicht op contrasten, waardoor ik - in JPG! - aan de contrastbalans van een redelijk aantal foto's heb moeten rommelen (wat uiteraard resulteert in fletsere foto's als je moet gaan uitmiddelen). Tot slot dan natuurlijk ook nog de downsize en extra compressie bij upload naar Picasa. Je kunt de foto's dus beschouwen als de 18-200 bepaald niet op z'n allerbest.
En dan nog zijn ze niet slecht... En dan nog zitten heel veel van deze foto's in hun trouwalbum, en ben ik er wel 10x hartelijk voor bedankt, ondanks er ook een pro rondliep. Dat was het punt dat
ik probeerde te maken

Opnieuw onderstreep je dus mijn punt, dat het bruidspaar met ongeveer "alles" blij is.
Ik blijf bij mijn stelling, dat die blijdschap mede voortkomt uit de raam-reportage van de "pro". Ontzettend leuk, dat jij er nog foto's omheen schiet, maar als die pro er niet was geweest, had jij dan een complete reportage kunnen afleveren?
PS:
hier een voorbeeld van een avondreportage met een 'el cheapo' (400 Euro) Tamron 17-50 f/2.8 VC consumerlens... kijk naar de sluitertijden - m.n. aan het begin van de avond - en je zult misschien begrijpen waarom ik heel blij was met die gestabiliseerde lens te schieten i.p.v. met bijv. een 17-40L f4.0, of zelfs een 16-35L en 24-70L f/2.8 combi

Ook dit was voor mij trouwens meer een testshoot met die lens (had hem toen net aangeschaft). Veel straight out of camera, hier en daar wat lichte crops, bij diverse foto's alleen wat lichte pp in Picasa. Echtpaar... wildenthousiast

Nee, eerlijkgezegd begrijp ik niet dat je trots bent op deze foto's. Er zitten flitsfoto's bij op max 3 meter, met ISO1600 (bijvoorbeeld IMG_8745.JPG) ??? Waarom dacht je dat f/2.8 hier nuttig was? Het gaat mij absoluut niet om jouw foto's, maar om bij dit voorbeeld te blijven, het enige dat hier scherp lijkt, is het bordje "uit".
Bovendien gaat dit niet over de 18-200 lens, waar ik mijn vraagtekens bij had.
Probeer alsjeblieft om twee zaken gescheiden te houden:
1 - Jij schiet op verzoek van bruidsparen naast de betaalde fotograaf foto's waar iedereen blij mee is, dus dat moet je vooral blijven doen en al doende leer je.
2 - Ik heb vraagtekens over het gebruik van objectieven zoals de 18-200, voor professionele doeleinden. Voor zover ik de reacties hier kan overzien, sta ik daarin niet alleen. Neemt niet weg dat dit voor jou en jouw gebruik een fijn en betaalbaar objectief lijkt te zijn.