Hoi Spike_wolf. Ik heb net de 4.0 IS gekocht, ben er erg blij mee. Je noemt 'all round gebruik'. Ik weet natuurlijk niet hoe 'pro' je bent, maar heb je de lenzen beide wel eens echt in je handen gehad? De 2.8 is natuurlijk super, maar wel ruim twee keer zo zwaar en een stuk groter. Niet een lens die ik zelf standaard altijd in mijn tas zou hebben als ik zo maar ergens heen ga.Spike_wolf schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 10:46:
Ik zit op hevig te twijfelen tussen twee 70-200 lenzen.
Canon EF 70-200 F/2.8L USM
Canon EF 70-200 f/4L IS USM
Voor all round gebruik, die 2.8 van de eerste is natuurlijk leuk, maar die heeft geen IS. Zou je de IS erg missen op 200 mm?
Weet iemand misschien reviews met voorbeeld foto's die met beide lenzen in dezelfde situatie geschoten zijn?
Voor mij is de keuze voor de 4.0 IS naast de IS vooral ook ingegeven door het feit dat de 4.0 relatief compact is en vrij licht. Verder is juist voor 'allround gebruik' die 2.8 veel minder noodzakelijk. Dat is iets wat bij portret wellicht nét dat beetje extra geeft en je wint natuurlijk snelheid. Maar daar win je één stop (4.0 naar 2.8), terwijl je met de IS lens 4 stops wint (als je de fabrieksopgave van Canon mag geloven). Bij bewegende objecten heb je wellicht dus meer aan die één stop van de 2.8 (en niet zoveel aan de IS), maar bij weinig licht en min of meer statische objecten heb je veel meer aan de 4 stops van de IS lijkt me.
Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk. Welke lens optisch overigens het beste is weet ik niet. Volgens mij zijn de meningen daar ook over verdeeld, in de reviews. De 4.0 IS wordt over door sommign gezien als de scherpste 70-200 die Canon in het assortiment heeft.
EDIT: Optie is natuurlijk ook nog om voor de 70-200 2.8 OS* Sigma te gaan. Zelf geen ervaring mee, scheelt wel ruim 500 euro (en ligt dus niet eens zover van de Canon 2.8 zonder IS) . *OS is Sigma's variant van de stabilizer. Weet niet of zij ook de 4 stops halen die Canon tegenwoordig haalt.
[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 05-01-2011 11:16 ]