zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.782 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:19:
[...]

Dus voor 200 euro van je apparaat naar de muur waar de stekker recht de muur in gaat, door een rolletje 2-euro Chinese halfbakken koperdraad van de bouw naar de meterkast . Ok... :/

Iets met zwakste schakel enzo.. ;w
Een aparte groep aanmaken doe ik niet. Mag dat in een huurhuis? Maar nu trek je wederom een conclusie terwijl ik duidelijk zeg dat ik binnenkort wat zaken naar de oude situatie ga brengen. Oude relnicht ;) (npi) Maarre, wat is er mis met Chinees koper? :p

Dus: geen verschil: alles weg. Zo makkelijk is het. Niets meer, niets minder!

In dat alu1 stekkerblok zitten momenteel enkel de netsnoeren van de versterker en cd speler.

Ik meld wel nog even dat ik altijd tweedehands spul afwacht. Bevalt het niet dan ben ik het zo weer kwijt, wat ik aanschaf moet in zekere mate populair genoeg zijn om dat te bewerkstelligen. €250 nieuw voor een alu blokje doe ik niet aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DominoNL schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:19:
[...]

Dus voor 200 euro van je apparaat naar de muur waar de stekker recht de muur in gaat, door een rolletje 2-euro Chinese halfbakken koperdraad van de bouw naar de meterkast . Ok... :/
<knip>
Wat is dat als ik mag vragen "Chinese halfbakken koperdraad van de bouw"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:03:
[...]
DominoNL trekt alles hier in twijfel en stelt alles aan de kaak ;)

Eerst lezen we overal dat een koperdraadje voldoende moet zijn en dan is installatiedraad van de bouw opeens niet meer goed. Correct me if......

Bij een eigen groep zeker ook audiofiele zekeringen gebruiken :p Dan wordt het nóg uitgebreider allemaal hehe.

Overigens fijn dat het eindelijk weer ontopic is!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:15:
[...]

DominoNL trekt alles hier in twijfel en stelt alles aan de kaak ;)

Eerst lezen we overal dat een koperdraadje voldoende moet zijn en dan is installatiedraad van de bouw opeens niet meer goed. Correct me if......

Bij een eigen groep zeker ook audiofiele zekeringen gebruiken :p Dan wordt het nóg uitgebreider allemaal hehe.

Overigens fijn dat het eindelijk weer ontopic is!
Volgens mij ben jij degene die 200 euro besteed aan kabels en vervolgens de installatiedraad in de muur ineens wel goed genoeg vind, en dat is precies mijn punt. Maargoed, na je audiofiele zekering lijkt het erop dat ik me moet gaan houden aan het algemene forum advies "don't feed the trolls".
Techneut schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:03:
[...]
Draai even een willekeurig stopcontact van de wand (nadat de stroom eraf is) en je weet het. In mijn ogen is er precies niets mis mee en doet het exact wat het moet doen, het was echter licht gechargeerd in vergelijking met de stekkerdozen van 100 en stekkers van 40 euro. Installatiedraad lijkt inderdaad een betere benaming, +1 voor sirius.

[ Voor 24% gewijzigd door DominoNL op 07-07-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 22:10
Ik weet dat mijn berichtje niet echt inhoudelijk nuttig zal zijn.
Al jaren zie ik zo af-en-toe de naam van deze draad langskomen.

En ik wil alleen maar even zeggen, dat ik dit echt een GEWELDIGE NAAM vind :
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

Het maakt meteen ietwat ironisch duidelijk waar het omgaat.
LOL

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 19:22:
[...]
Volgens mij ben jij degene die 200 euro besteed aan kabels en vervolgens de installatiedraad in de muur ineens wel goed genoeg vind, en dat is precies mijn punt. Maargoed, na je audiofiele zekering lijkt het erop dat ik me moet gaan houden aan het algemene forum advies "don't feed the trolls".
[...]
Draai even een willekeurig stopcontact van de wand (nadat de stroom eraf is) en je weet het. In mijn ogen is er precies niets mis mee en doet het exact wat het moet doen, het was echter licht gechargeerd in vergelijking met de stekkerdozen van 100 en stekkers van 40 euro. Installatiedraad lijkt inderdaad een betere benaming, +1 voor sirius.
Sorry maar ik ben niet bezig met +1tjes ;)

Lees jij ergens dat ik mijn aankopen goedpraat en dat ik dit vervolgens verkondig als de beste upgrades die ik in jaren heb gehad? Incl. schitterende plaatsing van instrumenten, ongekende detaillering, dynamiek en ruimtelijkheid? Je bent nu al een paar x met eigen interpretaties van mijn posts gekomen...

Binnen mijn woonkamer roei ik met de riemen die ik heb. Dat jij mijn installatiedraad discrimineert is erg jammer ;)
Is dit draad puur koper of niet?

Plaatsing en akoestiestiek levert de allergrootste winst op. Verder is het m.i. leuk om af en toe wat te proberen. Nogmaals: niets meer, niets minder. Dit spul is evt. zo weer verkocht. Wat jouw probleem vervolgens hierin is vind ik erg grappig alhoewel dit in 1 lijn ligt met de eerder door mij aangehaalde sfeer in dit topic.

Ontopic:

Denk jij dat er 'winst' (is relatief) is te halen bij een aluminium blok en afgeschermde netsnoeren? Iets anders gesteld: zie jij er enig nut in?

Als ik eerlijk ben dan is de kans zeer reëel dat ik het netsnoer van de versterker er sowieso uitgooi. Ik kan deze omwisselen met 1 van de Lapp/Bals combo's die ik heb. Geen vergulde connectoren (is niet echt spannend) maar een degelijke iec en dito stekker. Kost iig <€30. Wat er nu aan vast zit vind ik niet heel chill qua kosten.
SCS2 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:55:
Ik weet dat mijn berichtje niet echt inhoudelijk nuttig zal zijn.
Al jaren zie ik zo af-en-toe de naam van deze draad langskomen.

En ik wil alleen maar even zeggen, dat ik dit echt een GEWELDIGE NAAM vind :
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

Het maakt meteen ietwat ironisch duidelijk waar het omgaat.
LOL
:D heb ik ook jarenlang gehad LOL.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:26:
[...]
Denk jij dat er 'winst' (is relatief) is te halen bij een aluminium blok en afgeschermde netsnoeren? Iets anders gesteld: zie jij er enig nut in?
Absoluut. Het is steviger, zal langer meegaan, minder hard slijten, ziet er mogelijk beter uit of het kan gewoon je smaak zijn. Of het meetbaar je geluid veranderd? Dan nog eerder doordat je met een ander stekkerblok de akoestiek van je ruimte veranderd dan dat het elektronisch een meetbaar verschil oplevert.

Ik kan er alleen met m'n hoofd niet bij dat je bewust 200 euro aan net-kabels aanschaft (het zijn tweedehands en al zou je ze daarna weer verkopen zonder verlies) terwijl je zelf in de eerste plaats al aangeeft geen enkel verschil denkt te kunnen horen en in de tweede plaats omdat áls dit een verschil zou kunnen maken, het alsnog niet meet/merkbaar zou moeten zijn omdat je alleen het slechte-kabel-probleem vanaf de muur tot je apparatuur hebt aangepakt, en de rest van je stroomkabels nog steeds van dezelfde standaard kwaliteit zijn als de 1-euro kabel die je standaard bij een receiver of playstation krijgt (en waar volgens mij en vele andere precies niets mis mee is).

Als ik daar dan nog even de roland quad (á 230 euro nieuw) bij mag pakken die door een slechte stroomvoorziening van je USB poorten niet helemaal fris functioneert en daarnaast ook alleen maar gebruikt als USB naar coax en dat probleem wilt oplossen door middel van een jitterbug van 50 euro dan gaan er bij mat vraagtekens branden.

Als je aangeeft gewoon lekker aan het hobbyen te zijn en geld geen enkele rol meer speelt in je leven, have fun! Maar als niet het geval is ben ik heel benieuwd naar je motivatie om dit te ondernemen (zowel je interesse in een jitterbug als 200 euro aan netsnoeren).

Overigens, is zeker niet bedoeld als directe aanval op jouw als persoon, iedereen moet vooral doen waar hij of zij zelf zin in heeft. Het enige wat ik eigenlijk mee wil geven is dat als je misschien iets kritischer kijkt naar de standpunten die je hier inneemt je dit een hoop geld kan besparen (al dan niet tijdelijk), net zoals wegblijven uit dit topic beter is voor mijn sanity..

[ Voor 27% gewijzigd door DominoNL op 08-07-2015 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Volgens mij kun je deze discussie opsplitsen in twee delen:

1) Heeft het voor Sirius zin om stroom toevoer te verbeteren?
USB: Ja het heeft zin om de stroomtoevoer van zijn externe usb-naar-coax (het signaal blijft digitaal) koppeling te verbetere. Immers, er is sprake van haperingen.

Versterker: Of het ook zin heeft om de stroom toevoer naar zijn versterker te verbeteren? Vriendelijk gezegd is het twijfelachtig of dit een invloed heeft op het geluid.

2) Zo ja, is de gekozen oplossing optimaal?
USB: Een jitterbug pakt de bron van het probleem niet aan. Een powered usb hub wellicht wel?

Versterker: 200 euro aan stekker blokken leveren niets op als de stroom toevoer brak is in de rest van de keten. Als je ervan overtuigd bent dat er een probleem is dat opgelost moet worden (voor de goede orde: ik ben daar niet van overtuigd) lijkt me dat je een batterij nodig hebt die spanningswisselingen op te vangen en een constante stroom te garanderen. Voor ieder apparaat een apparte batterij lijkt me dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 00:49:
[...]

Absoluut. Het is steviger, zal langer meegaan, minder hard slijten, ziet er mogelijk beter uit of het kan gewoon je smaak zijn. Of het meetbaar je geluid veranderd? Dan nog eerder doordat je met een ander stekkerblok de akoestiek van je ruimte veranderd dan dat het elektronisch een meetbaar verschil oplevert.

Ik kan er alleen met m'n hoofd niet bij dat je bewust 200 euro aan net-kabels aanschaft (het zijn tweedehands en al zou je ze daarna weer verkopen zonder verlies) terwijl je zelf in de eerste plaats al aangeeft geen enkel verschil denkt te kunnen horen en in de tweede plaats omdat áls dit een verschil zou kunnen maken, het alsnog niet meet/merkbaar zou moeten zijn omdat je alleen het slechte-kabel-probleem vanaf de muur tot je apparatuur hebt aangepakt, en de rest van je stroomkabels nog steeds van dezelfde standaard kwaliteit zijn als de 1-euro kabel die je standaard bij een receiver of playstation krijgt (en waar volgens mij en vele andere precies niets mis mee is).

Als ik daar dan nog even de roland quad (á 230 euro nieuw) bij mag pakken die door een slechte stroomvoorziening van je USB poorten niet helemaal fris functioneert en daarnaast ook alleen maar gebruikt als USB naar coax en dat probleem wilt oplossen door middel van een jitterbug van 50 euro dan gaan er bij mat vraagtekens branden.

Als je aangeeft gewoon lekker aan het hobbyen te zijn en geld geen enkele rol meer speelt in je leven, have fun! Maar als niet het geval is ben ik heel benieuwd naar je motivatie om dit te ondernemen (zowel je interesse in een jitterbug als 200 euro aan netsnoeren).

Overigens, is zeker niet bedoeld als directe aanval op jouw als persoon, iedereen moet vooral doen waar hij of zij zelf zin in heeft. Het enige wat ik eigenlijk mee wil geven is dat als je misschien iets kritischer kijkt naar de standpunten die je hier inneemt je dit een hoop geld kan besparen (al dan niet tijdelijk), net zoals wegblijven uit dit topic beter is voor mijn sanity..
Roland Quad (€199 Bax, overigens -uiteraard haha- tweedehands €120 aangeschaft) is ook voor het gebruik met DAW's ;)

Ik heb volgens mij nergens staan dat ik verwachtingen had bij zowel de netsnoeren als het stekkerblok. Heel duidelijk is aangegeven dat er meerdere veranderingen zijn doorgevoerd omdat ik niet analytisch naast m'n speakers ga zitten luisteren als 1 ding is vervangen.

Als je jullie reacties leest en mijn posts nu eens een x goed (ze zijn soms lang, ik weet het) dan staan er meer dan genoeg verkeerde aannames in. Erg storend.

Résumé: jij vindt wat in de muren zit naar de zekeringskast inferieur waardoor geld uitgeven aan netsnoeren (let wel, het gaat om 1 duur snoer vanwege beide connectoren en 1 alu stekkerblok) zonde is. Correct?

Je zegt zelf dat er een akoestiek verschil op kan treden. Is dat niet waar het om gaat? Ik zeg toch nergens dat de muziek er opeens krachtiger uitkomt, de dynamiek super is geworden enz. Dergelijke terminologie ontwijk ik want dat slaat nergens op. Ik verwacht geen meetbare verschillen en ben daar sowieso niet mee bezig. Mijn standpunten vallen volgens mij ook reuze mee :)

Inmiddels ben ik wel erg blij hoe het gros inmiddels klinkt maar die vooruitgang komt met name op het conto van wisseling in speakers (MA RX8->KEF LS50). Wat de invloed van de rest (enkel stekkerblok en netsnoer versterker) is merk ik snel genoeg. Nergens op het net is hierover een positief stuk van mijn kant over te vinden. Nu kwam de kans voorbij om het eea te proberen dus dan die ik dat. Wellicht handig om te melden dat ik dit wel vaker doe, ook totaal los van hifi ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Goodfellas schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 01:54:
Volgens mij kun je deze discussie opsplitsen in twee delen:

1) Heeft het voor Sirius zin om stroom toevoer te verbeteren?
USB: Ja het heeft zin om de stroomtoevoer van zijn externe usb-naar-coax (het signaal blijft digitaal) koppeling te verbetere. Immers, er is sprake van haperingen.

Versterker: Of het ook zin heeft om de stroom toevoer naar zijn versterker te verbeteren? Vriendelijk gezegd is het twijfelachtig of dit een invloed heeft op het geluid.

2) Zo ja, is de gekozen oplossing optimaal?
USB: Een jitterbug pakt de bron van het probleem niet aan. Een powered usb hub wellicht wel?

Versterker: 200 euro aan stekker blokken leveren niets op als de stroom toevoer brak is in de rest van de keten. Als je ervan overtuigd bent dat er een probleem is dat opgelost moet worden (voor de goede orde: ik ben daar niet van overtuigd) lijkt me dat je een batterij nodig hebt die spanningswisselingen op te vangen en een constante stroom te garanderen. Voor ieder apparaat een apparte batterij lijkt me dan.
_/-\o_
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:16:
[...]Résumé: jij vindt wat in de muren zit naar de zekeringskast inferieur waardoor geld uitgeven aan netsnoeren (let wel, het gaat om 1 duur snoer vanwege beide connectoren en 1 alu stekkerblok) zonde is. Correct?
Als jij daarmee denkt winst te maken op de geluidskwaliteit (en dat doe je, want je zegt zelf dat je ze de deur uit doet als het geen verschil maakt met je oude situatie die je gaat proberen) dan heb je het inderdaad 100% begrepen. Overigens vind ik dat wat er in de muur zit niet "inferieur", er is in mijn ogen helemaal niets mis mee. Échter, zoals ik al eerder uitlegde; als je wel 200 euro van de muur naar je apparaat wilt uitgeven maar dat wat achter de muur zit voor lief neemt dan gaat er iets mank. Als je dit doet omdat je het mooier vind, steviger vind, wilt dat het langer meegaat of desnoods omdat je er een goed onderbuikgevoel van krijgt, helemaal goed, vooral zo doorgaan, maar dan is het raar dat je het weer gaat verkopen als het geen verschil maakt in geluidskwaliteit.

[ Voor 32% gewijzigd door DominoNL op 08-07-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:22:
[...]

_/-\o_

[...]

Als jij daarmee denkt winst te maken op de geluidskwaliteit (en dat doe je, want je zegt zelf dat je ze de deur uit doet als het geen verschil maakt met je oude situatie die je gaat proberen) dan heb je het inderdaad 100% begrepen. Overigens vind ik dat wat er in de muur zit niet "inferieur", er is in mijn ogen helemaal niets mis mee. Échter, zoals ik al eerder uitlegde; als je wel 200 euro van de muur naar je apparaat wilt uitgeven maar dat wat achter de muur zit voor lief neemt dan gaat er iets mank. Als je dit doet omdat je het mooier vind, steviger vind, wilt dat het langer meegaat of desnoods omdat je er een goed onderbuikgevoel van krijgt, helemaal goed, vooral zo doorgaan, maar dan is het raar dat je het weer gaat verkopen als het geen verschil maakt in geluidskwaliteit.
Eigenlijk kom je nu met een heel grappig iets maar het kwartje valt nog niet echt bij je. We zijn niet met een wedstrijdje bezig he ;)

Ik haal dat spul en geef aan dat het weggaat als ik binnenkort wat zaken terug ga veranderen en er voor mijn gevoel geen verandering in geluid optreedt (ik praat niet over beter of slechter). Volgens mij maakt mij dat juist sceptisch en verschillen we hierover nou niet echt van mening. Juist omdat ik er geen waardeoordeel op heb geplakt. Op HTforum word ik gestoord van een x aantal personen die veel zaken als het walhalla verkondigen en op het gebied van netsnoeren en stekkerblokken heeft dat mijn interesse gewekt om eens te proberen. Dit soort info hoef ik echter niet te geven aangezien ik nergens heb gezegd dat alles nu 10x beter is. Als ik dat blok niet tegen was gekomen dan had ik er nu geeneen gehad. Idem voor dat netsnoer van de versterker aangezien ik daarvoor 1m van het snoer aan het blok (was 3m) heb gebruikt.

Waarom gaat er iets mank als ik het spul achter de muur voor lief neem? Net of ik lees dat eea qua aankopen wel wordt gerechtvaardigd als ook dat aan wordt gepakt middels een aparte 'audiogroep'. Klopt dat?

Er staan m.i. zoveel onwaarheden en verkeerde aannames in jouw posts.....normaal boeit mij dat niet maar ik ben op vakantie en werk vanaf m'n telefoon...dat gaat allemaal minder snel dan normaal :p

Wellicht handig om te vermelden:

Zoals bij zo'n blok en snoer ga ik er wel enigzins vanuit dat jullie de verkoopargumenten (die ikzelf twijfelachtig vind) hiervoor kennen. Dat is een aanname van mijn kant die misschien niet terecht is maar zeker in dit topic verwacht ik dat juist wel.

Zeg DominoNL, woon je in de buurt van A'dam (Spijkenisse zie ik staan dus dat wordt al lastiger) Zin om binnenkort met mij eens de eerder door mij aangehaalde testen te doen? Whisky is present, dat verbetert het geluid sowieso aanzienlijk na een halve fles ;)

Wat ik hoop (dat zou nl ultiem zijn, en een mooi topic opleveren op HTforum) is dat m'n oude Gamma bekabeling afdoende zal zijn en ik ook geen alu blok 'nodig heb'.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:32

TTLCrazy

Listen to Frankie

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:37:
[...]

Waarom gaat er iets mank als ik het spul achter de muur voor lief neem? Net of ik lees dat eea qua aankopen wel wordt gerechtvaardigd als ook dat aan wordt gepakt middels een aparte 'audiogroep'. Klopt dat?
Ik denk wat hiermee bedoeld wordt is dat als je geld steekt in een "volgens de gebruiker" beter netsnoer voor veel geld, maar tegelijkertijd de standaard 220 v bekabeling in de muren hetzelfde laat, de boel wat tegenstrijdig wordt. Je moet dan inderdaad vanaf waar je spanning het huis inkomt de boel al aanpakken. persoonlijk is mij dat niet waard omdat ik A: het verschil in geluid (waar dat er al is) niet hoor en B: er nooit de moeite en/of het geld er voor over zou hebben. ik laat dat wel over aan de muziek puristen met hun gouden oortjes.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Sirius (en aan wie op zijn berichten reageren),
Ik kan je als ik een en ander van je lees maar één advies geven, lekker doorgaan met experimenteren.
Ook al zeggen we allemaal dat alles wat op dit terrein puur lariekoek is, zowel tijd als geld verspillen en geloven in sprookjes, dat heeft toch geen effect. En met lariekoek bezig zijn is niet bij de wet verboden, dus gewoon doorgaan met je hobby, de een verzamelt postzegels, de ander knutselt graag. Prima, laat ieder in zijn of haar waarde en probeer elkaar vooral geen vliegen af te vangen. Ik constateer namelijk dat de discussies soms nogal in persoonlijke aanvallen ontaarden, waardoor het er niet gezelliger op wordt,

Eén ding nog, je zegt dat je het zo weer kan verkopen als je ontdekt dat het prullaria is. Dat laatste staat er niet letterlijk, maar het komt er wel op neer. Vind je dat netjes? Zelf weet je dat het onzinnige troep is en je probeert het met een pokerface rustig aan een ander te verkopen.

Edit:
Je verdere reacties laten zien dat je eigenlijk niet goed leest wat ik bedoel. Je begint in één van je antwoorden over mijn set, die helemaal niet aan de orde is geweest. Ik geloof met mijn technische achtergrond alleen maar niet in sprookjes, dat is alles. Ik besteed dus geen tijd aan verdere discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 08-07-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Techneut schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:25:
Eén ding nog, je zegt dat je het zo weer kan verkopen als je ontdekt dat het prullaria is. Dat laatste staat er niet letterlijk, maar het komt er wel op neer. Vind je dat netjes? Zelf weet je dat het onzinnige troep is en je probeert het met een pokerface rustig aan een ander te verkopen.
Als ik (zo stom zou zijn om) een cd demagnetiseerder zou kopen voor EUR 300,- dan verkoop ik die gewoon door voor ca. EUR 300,- minus de waardevermindering over tijd. Zolang ik dezelfde verkoop argumenten gebruik als het officiele bedrijf is dat in mijn ogen een eerlijke deal. Als mensen met hun ogen open in zulke onzin trappen is dat lekker hun problem en niet de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:43
Lijkt me inderdaad netjes. Als het spul niet terugkeert op de tweedehandsmarkt, dan koopt het volgende slachtoffer het product nieuw en verdient de fabrikant dus nogmaals aan deze 'onzinnige troep'.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je als ik een en ander van je lees maar één advies geven, lekker doorgaan met experimenteren.
Ook al zeggen we allemaal dat alles wat op dit terrein puur lariekoek is, zowel tijd als geld verspillen en geloven in sprookjes, dat heeft toch geen effect. En met lariekoek bezig zijn is niet bij de wet verboden, dus gewoon doorgaan met je hobby, de een verzamelt postzegels, de ander knutselt graag. Prima, laat ieder in zijn of haar waarde en probeer elkaar vooral geen vliegen af te vangen. Ik constateer namelijk dat de discussies soms nogal in persoonlijke aanvallen ontaarden, waardoor het er niet gezelliger op wordt,

Zoveelste edit (:p):

Eerst dit want je bent natuurlijk zowel keizer als koning:

Puur technisch gezien maakt het geen ene donder uit wat mensen als netsnoer en stekkerblok gebruiken? Snoertjes en een blok van de Action eraan en klaar. Ongeacht de thuissituatie? De vraagtekens hoeven natuurlijk eigenlijk niet ;) Ik ben zeer benieuwd of jij aan komt zetten met het aanleggen van een aparte groep want dan heeft zo'n blok in potentie dus wel nut. Maar nu loop ik iets op de zaken vooruit, is niet netjes.

Wat heb jij thuis staan aan speakers/versterker/stekkerblokken enz.?

Hier nog een leuk, klein draadje:

gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1321439

En nu m'n reactie op de rest:

Het is echt ongelooflijk. Het woordje prullaria (en onzinnige troep) wordt opeens gebruikt. Dat 'komt er nl. wel op neer'. Zijn er hier uberhaupt nog mods om deze onzin eens te corrigeren? Ja, ik ben sceptisch. Ja, ik heb bet budget ervoor. Ja, ik wil er best geld aan uitgeven. Ja, ik verkoop het door als ik binnenkort m'n Praxis blokje (met schakelaar) weer even aansluit en het netsnoer van de versterker vervang door het origineel, en ik geen andere luisterervaring krijg. Wat voor mij niet werkt kan wel voor een ander werken! Ik had overigens met name commentaar verwacht op m'n speakerkabels (AQ Type 4, dit wordt toch niet geaccepteerd hier hè?!).

Als je mijn feedback in v&a hebt gezien dat mag je weer terugkomen en reageren ;) Al gaat dat om ander spul maar het tekent wel mijn persoon. Er wordt geopperd door DominoNL dat er meerdere redenen kunnen zijn voor bijv zo'n stekkerblok (meer optisch). Daarbij is ook aangegeven dat het aanpakken van de zooi achter de muur min of meer nodig is aangezien dat wellicht een zwakke schakel is. Dan komt zo'n blok prima terecht bij zo'n persoon. Waar of niet? Daarbij haalde ik ook de verkoopargumenten van de fabrikant aan. Dus storingen (afgeschermde bekabeling) voorkomen enz. Mag ik daar niet benieuwd naar zijn? In mijn hoekje staan een PS3, mediabox, partij antennebekabeling en de router.

Dit (marketing fabrikanten of van de verkopende partij) komt voor bij verschrikkelijk veel producten (los van hifi), weet je zelf ook wel. Kijk maar eens naar de 'goedkope' (wat voor de 1 goedkoop is.....) smartphone/tabletmarkt als klein voorbeeld. De een vind zo'n product acceptabel en de andere niet. Je denkt toch niet dat ik zo'n blok te koop zet incl. lyrische omschrijving?

Ik kan zweren bij de superieure kwaliteit van een fullframe dslr terwijl mijn dochter mij vervolgens voor gek verslijt omdat zijn geen verschil ziet met haar compact cam...Een vriend van me kwam recent met een linkje naar een macro en groothoek lens in 1 voor €29. 'Misleiding' heb je overal...
Marcks schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:42:
[...]

Lijkt me inderdaad netjes. Als het spul niet terugkeert op de tweedehandsmarkt, dan koopt het volgende slachtoffer het product nieuw en verdient de fabrikant dus nogmaals aan deze 'onzinnige troep'.
_/-\o_ Goed gebruik gemaakt van de 'x' want wat voor de 1 onzinnige troep is.....

Ik heb bij tijd en wijle te lange lappen tekst gebruikt zie ik (nu op tablet bezig lol) maar dit was om zo genuanceerd als mogelijk te zijn. Erg jammer dat ik meerdere malen heb aangeven dat zaken verkeerd worden weergegeven in reacties maar ondanks dat blijven er rare conclusies komen. Of jullie zijn blij om eindelijk eens 'los te gaan' of jullie vervelen je. Leer eerst eens goed lezen want het wordt erg storend.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:13:
[...]
Puur technisch gezien maakt het geen ene donder uit wat mensen als netsnoer en stekkerblok gebruiken? Snoertjes en een blok van de Action eraan en klaar. Ongeacht de thuissituatie? De vraagtekens hoeven natuurlijk eigenlijk niet ;) Ik ben zeer benieuwd of jij aan komt zetten met het aanleggen van een aparte groep want dan heeft zo'n blok in potentie dus wel nut. Maar nu loop ik iets op de zaken vooruit, is niet netjes.
Ook bij een aparte audio-groep geloof ik er geen barst van dat zo'n stekkerblok (objectief waarneembaar/meetbaar) invloed heeft op het geluid. Het enige wat ik al meermaals probeer aan te geven is dat ik het vervangen van je stroomkabels vanaf de muur tot je apparatuur, en niet vanaf je wandcontactdoos tot de meterkast (en verder?) hetzelfde zie als 1 kant van je schutting schilderen tegen houtrot omdat je de andere kant toch niet ziet. Er is dus niets mis mee om je schutting te verven omdat je het mooier vind, maar als je het tegen houtrot doet dan heeft 1 kant schilderen geen zin.
[...]
Wat heb jij thuis staan aan speakers/versterker/stekkerblokken enz.?
Ik zie bijzonder slecht in wat dit van belang is voor de gaande discussie, maar ik heb een Onkyo TX-NR636 met 2 Canton GLE490's en 2 Canton Sub 8.2's. De Onkyo van de BTW-dagen van de mediamarkt, de Canton spullen van iBood. Gekscherend bij elkaar minder duur dan jouw stroomkabels. Dit alles met de standaard meegeleverde houtje-touwtje netsnoeren en een stekkerblok van de Action. Wel mooie zilveren speakerkabel van 4mm2, maar puur omdat dat op het moment dat ik het aan ging schaffen net zo duur was als een rolletje standaard spul. 100% van overtuigd dat dit niets toevoegt (of afdoet for that matter).
[...]
Ik kan zweren bij de superieure kwaliteit van een fullframe dslr terwijl mijn dochter mij vervolgens voor gek verslijt omdat zijn geen verschil ziet met haar compact cam...Een vriend van me kwam recent met een linkje naar een macro en groothoek lens in 1 voor €29. Misleiding heb je overal...
Dit soort vergelijkingen zijn altijd gevaarlijk. Als jij had aangegeven een andere receiver te testen om te kijken of deze beter klinkt (DSRL vs Compact - receiver vs andere receiver) dan zou ik het 100% met je eens zijn, omdat ik er van overtuigd ben dat verschillende receivers anders -kunnen- klinken en verschillende camera's verschillende plaatjes schieten. Dat de ene persoon dat wel waarneemt en de ander niet is dan redelijk subjectief, je kan het op z'n minst meten. De vergelijking zou iets beter opgaan als je bijvoorbeeld een grip met accu's op je DSLR zou zetten en aangeeft deze te willen verkopen wanneer je er geen betere foto's doorkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:11:
[...]

Ook bij een aparte audio-groep geloof ik er geen barst van dat zo'n stekkerblok (objectief waarneembaar/meetbaar) invloed heeft op het geluid. Het enige wat ik al meermaals probeer aan te geven is dat ik het vervangen van je stroomkabels vanaf de muur tot je apparatuur, en niet vanaf je wandcontactdoos tot de meterkast (en verder?) hetzelfde zie als 1 kant van je schutting schilderen tegen houtrot omdat je de andere kant toch niet ziet. Er is dus niets mis mee om je schutting te verven omdat je het mooier vind, maar als je het tegen houtrot doet dan heeft 1 kant schilderen geen zin.

[...]

Ik zie bijzonder slecht in wat dit van belang is voor de gaande discussie, maar ik heb een Onkyo TX-NR636 met 2 Canton GLE490's en 2 Canton Sub 8.2's. De Onkyo van de BTW-dagen van de mediamarkt, de Canton spullen van iBood. Gekscherend bij elkaar minder duur dan jouw stroomkabels. Dit alles met de standaard meegeleverde houtje-touwtje netsnoeren en een stekkerblok van de Action. Wel mooie zilveren speakerkabel van 4mm2, maar puur omdat dat op het moment dat ik het aan ging schaffen net zo duur was als een rolletje standaard spul. 100% van overtuigd dat dit niets toevoegt (of afdoet for that matter).

[...]

Dit soort vergelijkingen zijn altijd gevaarlijk. Als jij had aangegeven een andere receiver te testen om te kijken of deze beter klinkt (DSRL vs Compact - receiver vs andere receiver) dan zou ik het 100% met je eens zijn, omdat ik er van overtuigd ben dat verschillende receivers anders -kunnen- klinken en verschillende camera's verschillende plaatjes schieten. Dat de ene persoon dat wel waarneemt en de ander niet is dan redelijk subjectief, je kan het op z'n minst meten. De vergelijking zou iets beter opgaan als je bijvoorbeeld een grip met accu's op je DSLR zou zetten en aangeeft deze te willen verkopen wanneer je er geen betere foto's doorkrijgt.
Niet jouw set, die van Techneut ;) Lees nou eens goed. Je grossiert echt in talloze fouten en komt hier vervolgens niet op terug. Maar omdat je deze toch hebt genoemd: hoe bevalt jouw set?

Overigens wel hilarisch dat je je zilveren bekabeling opnoemt en deze aankoop gelijk verdedigt. Dit zegt denk ik al genoeg ;) Ruilen met m'n Gamma kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

"Jij" is nogal een ruime omschrijving als je een vraag stelt op een forum, mijn excuses, ik kon me goed voorstellen dat ik een prima "jij" zou zijn in jouw ogen.

Ik verdedig de aankoop niet, ik verklaar hem omdat deze juist niet technisch te verdedigen is. Als jij een mooi aluminium stekkerblok bij de Action vind die goedkoper is dan een wit-plastieken dan hadden we hier zeker geen discussie gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door DominoNL op 08-07-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:21:
"Jij" is nogal een ruime omschrijving als je een vraag stelt op een forum, mijn excuses, ik kon me goed voorstellen dat ik een prima "jij" zou zijn in jouw ogen.

Ik verdedig de aankoop niet, ik verklaar hem omdat deze juist niet technisch te verdedigen is. Als jij een mooi aluminium stekkerblok bij de Action vind die goedkoper is dan een wit-plastieken dan hadden we hier zeker geen discussie gehad.
Hehe, was in mijn reply naar hem toch :)

Hoe bevalt jouw set? Heb je wel eens andere kabels (koper) gebruikt? Juist jij zou nu nl. het perfecte proefkonijn kunnen zijn. Jammer dat je niet in de buurt woont ;)

Stel een alu blok is €20, tegenover €5 voor een wit plastic blok. Waar ga je dan voor? Ik proef dat het jou om de prijs gaat. Klopt dat? M.i. gaat het hier om het nut van het hebben van zo'n blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Sirus mag ik je vragen niet zo op de man te spelen? Ook discussies over welke apparatuur en welke camera voegen niets toe aan de discussie over speaker en stroom kabels.

Je zou mij, en velen hier, een groot plezier doen als je je stroom kabels blind test en de resultaten toont. ABX testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goodfellas schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:30:
Sirus mag ik je vragen niet zo op de man te spelen? Ook discussies over welke apparatuur en welke camera voegen niets toe aan de discussie over speaker en stroom kabels.

Je zou mij, en velen hier, een groot plezier doen als je je stroom kabels blind test en de resultaten toont. ABX testen.
Begrijp je die insteek niet? Commentaar geven mag maar wordt m.i. hypocriet als je vervolgens zelf bepaalde apparatuur hebt staan. Ik wil geenzins beledigend overkomen of de man spelen, geef mijzelf juist onderhand als enige bloot hier...en vervolgens speel ik op de man terwijl er in de tussentijd reacties zijn gekomen met echte lariekoek die vervolgens niet wordt veroordeeld. Iets met meten en 2 maten....?

Waarom ABX? Heb je alles gelezen van mij? Ik weet het, veel bomen in het bos inmiddels, maar ik heb keurig aangegeven dat het zwikkie binnenkort naar de oude situatie gaat. Even een paar wennen (blijven je oren) en daarna post ik keurig mijn bevindingen.

Ik luister muziek. Ik zit niet naast de speakers om minimale verschillen te ontdekken.

Overigens heeft de insteek ook lichtelijk te maken met dit topic:

Show je apparatuur mbt home cinema

Zoek eens wat laatste posts van mij op, reacties op de plaatsing van speakers bij een x aantal Tweakers. Zoveel mensen kunnen meer uit hun set halen...

Muziek is belangrijk voor mij, al een kleine 25 jaar en sinds ik een setje KEF LS50 heb staan icm m'n kleine sub durf ik te zeggen dat ik nu echt ervan kan genieten. Hoe dit zich verhoudt tot anderen weet ik niet. Ik heb geen referentie.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Dat je het met iemand oneens bent maakt het nog geen lariekoek. En waar trekken we de grens bij welke apparatuur iemand mag reageren?

Nogmaals: test het ajb ABX en post de resultaten. Ik ben zeer benieuwd :)

Edit: nu je eea hebt aangepast: ABX omdat dat de enige manier is om te vergelijken. Je hersenen houden je anders voor de gek.

[ Voor 23% gewijzigd door Goodfellas op 08-07-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goodfellas schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:44:
Dat je het met iemand oneens bent maakt het nog geen lariekoek. En waar trekken we de grens bij welke apparatuur iemand mag reageren?

Nogmaals: test het ajb ABX en post de resultaten. Ik ben zeer benieuwd :)
? Ik zeg toch niet dat bijv DominoNL het fout heeft? Als ik verkeerd word gequote of als er eigen interpretaties komen dan vind ik dat wel lariekoek. Ik wil best uitleggen waarom: als ik wat zeg en er volgt een reactie die in mijn optiek niet klopt (lees aub eens terug hoeveel x ik dit al heb gezegd...) en de persoon daaronder borduurt daarop voort dan wordt het nog verder uit z'n context getrokken. Begrijp je? Ik doe juist expres geen uitspraken over wat het effect van mijn aankopen is. Ook omdat ik duidelijk heb aangegeven dat ik meerdere zaken in 1x heb vervangen.

Mensen die twijfels bij mijn beweegredenen aankopen hebben en reageren mogen best hun set delen. Wat is hier mis mee?

Met alle respect ook voor DominoNL's set: muziek zal niet zijn topprioriteit zijn. Bij mij wel en ik geef hier graag wat meer geld aan uit. Vandaar dat ik zijn reacties nu volkomen begrijp aangezien zo'n blok en netsnoer totaal niet in verhouding staat tot wat hij heeft staan. Daarom, goede communicatie is zo belangrijk om misverstanden te voorkomen.
De magnetische straling of verstoring die instraalt op netsnoeren is in de meeste gevallen te verwaarlozen, omdat om zo'n magnetisch veld (zeer) sterk moet zijn om een stoorspanning op te kunnen wekken op het 230V net (magnetisme versus spoel). Bovendien is het zo dat een eventuele stoorspanning geen invloed heeft omdat in de meeste apparaten een trafo (transformator) zit. Een trafo is een hele grote spoel die vanwege z'n eigen hoge zelfinductie toch al nauwelijks hoge frequenties kan doorgeven.
Een feit is ook dat het sterk afhangt van de stoorfrequentie. Het is geen geheim dat laagfrequent storing nauwelijks door afscherming opgeheven kan worden. Als een storing op een afscherming instraalt, zal vanwege het skin-effect, die afscherming een minimale dikte moeten hebben om te kunnen afschermen. Zo is voor 50Hz en koper een afscherming nodig met een dikte van 1mm.
Waar deze afscherming wel tegen werkt is de capacitieve inkoppeling, echter die is ook te verkleinen door isolatie van goede kwalitieit te nemen en wat afstand tussen snoeren te nemen (inplaats van alles in 1 bundel te leggen).
Ik heb aangegeven dat alles geconcentreerd is op 1 plek. Enne ABX doet niks met je hersenen? Dat wordt juist een pijniging ;) Geloof mij nou maar dat ik snel klaar ben met m'n testjes. Kwestie van bepaalde nummers goed kennen. Daarbij is de geluidsmuur incl sub m.i. al zo massief dat het denk ik aankomt op details. Wat die detaillering (moet dat woord echt even gebruiken!) betreft merk ik wel (ik luister ook genoeg in m'n auto) dat er details naar voren komen die ik nog niet eerder had gehoord. Het leuke hiervan is dat het maar de vraag is of je dat wilt horen aangezien ik soms bepaalde foutjes hoor die bij m'n oude set werden vlakgestreken. Er is ook belachelijk veel slecht geproduceerde troep vandaag de dag te vinden. Let wel: dit komt grotendeels op het conto van de speakers maar ik zit wel degelijk soms ietwat verbaasd achter m'n PC te werken. Iets tussen de oren of niet? Nogmaals, het zijn details en die winst vind ik niet superspannend, maar wel grappig om te horen.

Simpel: een alu blok kan je ook bij Conrad halen. Je hebt van die Rittal dingen. Qua prijs wordt dat uiteindelijk niet heel veel goedkoper dan wat ik nu heb staan.

Wel wat anders: denk jij dat het uitmaakt of een blok een schakelaar heeft ja/nee?

Topic HTforum, stroom

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goodfellas schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:44:
<knip>
Het is niet een kwestie van eens of oneens. Dat zijn begrippen die onder andere spelen in de politiek als het gaat over al dan niet te nemen besluiten :) .

Hier gaat het over elektrotechniek en elektronica en daar heb je gewoon met nuchtere feiten en wetten te maken die al heel lang uitgebreid bekend zijn. Als iemand dan met elfenverhalen komt aanzetten (zonder dit soms zelf te realiseren), dan mag dat m.i. door iemand met voldoende technische achtergrond echt wel als lariekoek worden bestempeld. Simpel omdat alle veronderstelde effecten in strijd zijn met die genoemde elementaire wetten van de techniek. Verdere hocus pocus komt hier helemaal niet aan te pas en dat lijkt wel eens te worden vergeten of bewust door gewiekste handelaren worden genegeerd of verdraaid. Ik probeer dan bij tijd en wijle mensen van dat laatste te doordringen. Want juist uit die hoek worden er heel veel praatjes verkondigd die elkaar als het ware in onzin proberen te overtreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:26:
[...]
Hoe bevalt jouw set? Heb je wel eens andere kabels (koper) gebruikt? Juist jij zou nu nl. het perfecte proefkonijn kunnen zijn. Jammer dat je niet in de buurt woont ;)

Stel een alu blok is €20, tegenover €5 voor een wit plastic blok. Waar ga je dan voor? Ik proef dat het jou om de prijs gaat. Klopt dat? M.i. gaat het hier om het nut van het hebben van zo'n blok.
Set bevalt prima, de ruimte is akoestisch het grootste probleem, als ik iets zou wijzigen zou ik als eerst de ruimte optimaliseren. Nee, ik heb geen koperen kabels geprobeerd, ik heb kabels waarvan ik weet dat ze technisch prima in staat zijn om geen afbreuk te doen aan het signaal dat er doorheen gaat, meer hoeven ze niet te doen. Daarnaast liggen ze netjes achter de kast weggewerkt en heb ik weinig zin om alles er weer achter vandaan te trekken.

Voor de derde keer; ik heb niets tegen een aluminium stekkerdoos en voor 15 euro meer zou ik het misschien wel geinig vinden, lekker stevig en waarschijnlijk duurzaam. Mijn probleem ontstaat pas als je verwacht (of juist niet verwacht maar het zeker wilt weten en hem daarna anders gaat ruilen voor een plastieken versie in jouw geval) dat dit een verschil gaat maken in geluidskwaliteit. Het gaat niet over de prijs en het gaat in de basis niet eens over het nut hebben van zo'n blok, het gaat erover of een aluminium stekkerblok de geluidskwaliteit verbeterd of niet en dat als je het specifiek daarvoor koopt het een hele slechte investering is in mijn ogen.

Een schakelaar in een stekkerdoos maakt deze ook niet minder geschikt, echter loopt daarmee de maximale belastbaarheid wat terug, dat is het enige waar je rekening mee moet houden. Niet omdat het dan beter of minder klinkt, maar omdat het anders in de fik vliegt.

Overigens vind ik dat je het verder niet vervelend op de man speelt, beetje pit in de discussie mag van mij best.

[ Voor 7% gewijzigd door DominoNL op 08-07-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:29:
[...]

Set bevalt prima, de ruimte is akoestisch het grootste probleem, als ik iets zou wijzigen zou ik als eerst de ruimte optimaliseren. Nee, ik heb geen koperen kabels geprobeerd, ik heb kabels waarvan ik weet dat ze technisch prima in staat zijn om geen afbreuk te doen aan het signaal dat er doorheen gaat, meer hoeven ze niet te doen. Daarnaast liggen ze netjes achter de kast weggewerkt en heb ik weinig zin om alles er weer achter vandaan te trekken.

Voor de derde keer; ik heb niets tegen een aluminium stekkerdoos en voor 15 euro meer zou ik het misschien wel geinig vinden, lekker stevig en waarschijnlijk duurzaam. Mijn probleem ontstaat pas als je verwacht (of juist niet verwacht maar het zeker wilt weten en hem daarna anders gaat ruilen voor een plastieken versie in jouw geval) dat dit een verschil gaat maken in geluidskwaliteit. Het gaat niet over de prijs en het gaat in de basis niet eens over het nut hebben van zo'n blok, het gaat erover of een aluminium stekkerblok de geluidskwaliteit verbeterd of niet en dat als je het specifiek daarvoor koopt het een hele slechte investering is in mijn ogen.

Een schakelaar in een stekkerdoos maakt deze ook niet minder geschikt, echter loopt daarmee de maximale belastbaarheid wat terug, dat is het enige waar je rekening mee moet houden. Niet omdat het dan beter of minder klinkt, maar omdat het anders in de fik vliegt.

Overigens vind ik dat je het verder niet vervelend op de man speelt, beetje pit in de discussie mag van mij best.
Heb je toevallig ergens foto's staan? Zo nee: wat is specifiek het probleem? Dat van je kabels is meer met als insteek dat er andere 'eigenschappen' aan zilver wordt toegedicht dan koper. Ik zou dat zelf niet weten en kan mij daar niet veel bij voorstellen (nu ik een x niet :p), vandaar.

Top van het laatste, moet ook wel netjes blijven maar de scheidslijn is soms wat dun. Ook hier weer: wat ik te ver vind gaan vind jij misschien niet erg :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Euh, dan gaan we nu denk ik redelijk offtopic, maar ik zal binnenkort eens een fototje in het show-je-hifi thread zetten. Vanwaar deze interesse?

[ Voor 9% gewijzigd door DominoNL op 08-07-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwege jouw akoestiek toch ;)

Ik ben een aardige Tweaker die mensen helpt daar waar nodig en indien in mijn mogelijkheden ;)

Daarbij valt mij op dat meerdere Tweakers hun speakers bijv al niet goed hebben staan. Dat is al een grote verbetering!

Nu ben ik wel even klaar met posten hier over voorgaande zaken. Neemt iets teveel tijd in beslag haha. Mijn bevindingen volgen de komende weken :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Absoluut niet lullig bedoeld en ik waardeer je gedachte, maar met het bieden van hulp en advies zou ik wachten tot deze gevraagd wordt. (Niet alleen bij mij, maar algemeen).

[ Voor 12% gewijzigd door DominoNL op 08-07-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:49:
Absoluut niet lullig bedoeld en ik waardeer je gedachte, maar met het bieden van hulp en advies zou ik wachten tot deze gevraagd wordt. (Niet alleen bij mij, maar algemeen).
Hou het er maar op dat ik vooral nieuwsgierig ben hahaha. Maar ja, dat klinkt ook weer zo.....

Maarre, ik bied mijn hulp nergens in het algemeen aan hoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:53:
[...]
Ik heb aangegeven dat alles geconcentreerd is op 1 plek. Enne ABX doet niks met je hersenen? Dat wordt juist een pijniging ;) Geloof mij nou maar dat ik snel klaar ben met m'n testjes. Kwestie van bepaalde nummers goed kennen. Daarbij is de geluidsmuur incl sub m.i. al zo massief dat het denk ik aankomt op details. Wat die detaillering (moet dat woord echt even gebruiken!) betreft merk ik wel (ik luister ook genoeg in m'n auto) dat er details naar voren komen die ik nog niet eerder had gehoord. Het leuke hiervan is dat het maar de vraag is of je dat wilt horen aangezien ik soms bepaalde foutjes hoor die bij m'n oude set werden vlakgestreken. Er is ook belachelijk veel slecht geproduceerde troep vandaag de dag te vinden. Let wel: dit komt grotendeels op het conto van de speakers maar ik zit wel degelijk soms ietwat verbaasd achter m'n PC te werken. Iets tussen de oren of niet? Nogmaals, het zijn details en die winst vind ik niet superspannend, maar wel grappig om te horen.
Zeg je nu dat jij met een ABX test altijd het juiste muziek stuk eruit kan halen ? respect als je dat lukt, dan ben je een van de weinigen met super oortjes. Ikzelf ben een beetje sceptisch tegenover deze uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

TTLCrazy schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:05:
[...]

Zeg je nu dat jij met een ABX test altijd het juiste muziek stuk eruit kan halen ? respect als je dat lukt, dan ben je een van de weinigen eerste :+ met super oortjes. Ikzelf ben een beetje sceptisch tegenover deze uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TTLCrazy schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:05:
[...]

Zeg je nu dat jij met een ABX test altijd het juiste muziek stuk eruit kan halen ? respect als je dat lukt, dan ben je een van de weinigen met super oortjes. Ikzelf ben een beetje sceptisch tegenover deze uitspraak.
OK, nu allerlaatste reactie:

Nee, al begrijp ik jouw post. Ik doelde op mijn aankomende test die ik eerder aan had gehaald. Ik heb een x aantal zaken vervangen en ga binnenkort terug naar de oude situatie. Hierbij wissel ik enkel het alu blok en netsnoer van mijn versterker om door wat ik daarvoor had staan. Geen verschil: in de verkoop. Daarna vervang ik m'n kabels door m'n Gamma kabeltjes en luister ik daar even naar. Dit gebeurt snel omdat ik hiervoor een paar nummers gebruik. Sterker nog, korte stukjes daaruit zijn voldoende. Niet omdat ik goed hoor maar omdat ik deze nummers wel kan dromen.

DominoNL!! Jij had alles toch gelezen van mij. Je had kunnen weten dat ik dit niet bedoelde ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Wat TTLCrazy juist aan wilt geven is dat wanneer je dit niet ABX test je hersenen een loopje met je gaan nemen. Omdat je weet waarnaar je luistert verzinnen je oren zelf wel een verschil. Dat is niet iets wat alleen bij jou gebeurd, dat heeft iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:16:
Wat TTLCrazy juist aan wilt geven is dat wanneer je dit niet ABX test je hersenen een loopje met je gaan nemen. Omdat je weet waarnaar je luistert verzinnen je oren zelf wel een verschil. Dat is niet iets wat alleen bij jou gebeurd, dat heeft iedereen.
Ook dat begrijp ik maar ik wil met klem vermelden dat ik die €200, en wellicht wat meer mocht ik bijv die AudioQuest verkopen, toch echt liever in eigen zak steek ipv dat ik het blok en snoer hou. Ik ga geen overtuigende verschillen verzinnen. Ik was toch juist sceptisch.... Overigens heb ik niet eerder intensief op deze manier geluisterd. Ik denk juist snel klaar te zijn maar jullie denken van niet? Mooi, uitdaging erbij :) Gaat interessant worden gok ik zo haha.

Daarbij test ik het incl sub. Dit maskeert het geluidsbeeld sowieso iets merk ik tov 2.0 spelen. M'n Kefjes gaan uit zichzelf niet al te laag.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dan nog gebeurd er precies wat ik net zeg, alleen de andere kant op. Je hoort nu bijna gegarandeerd geen verschil omdat je dan 200 euro in je zak zult houden. Hoe je het ook went of keert, op deze manier kun je nooit met zekerheid gaan zeggen dat je wel of geen verschil hoort.

Hoewel; een ABX-test werkt ook alleen als je op z'n minst het verschil probeert te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:24:
Dan nog gebeurd er precies wat ik net zeg, alleen de andere kant op. Je hoort nu bijna gegarandeerd geen verschil omdat je dan 200 euro in je zak zult houden. Hoe je het ook went of keert, op deze manier kun je nooit met zekerheid gaan zeggen dat je wel of geen verschil hoort.

Hoewel; een ABX-test werkt ook alleen als je op z'n minst het verschil probeert te horen.
Lastig onderwerp zo he ;)

Ik heb niet eerder gewisseld, ook niet met m'n oude spul. Ik ben echt heel benieuwd. Ik ben een beetje believer en non believer in 1 :| :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Nouja, je maakt het een lastig onderwerp, dat is wat anders.. Wil je oprecht het verschil weten, dan moet je een ABX test opzetten. Als je dit niet doet dan zou ik nieteens luisteren en jezelf gewoon afvragen wat je met die 200 euro wilt doen. Als aluminium stekkerblok achter de kast of in je zak voor een leuke selectie nieuwe muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:44:
Vanwege jouw akoestiek toch ;)

Daarbij valt mij op dat meerdere Tweakers hun speakers bijv al niet goed hebben staan. Dat is al een grote verbetering!
Ik zat laatst bij een vriend van me lekker te luisteren en ik deed de 'handen achter je oren' tweak:

Afbeeldingslocatie: http://www.dokterdokter.nl/wp-content/uploads/2014/05/9519952_m.jpg

Het verschil was immens :o. Het geluid werd een stuk helderder, op alle fronten. Dat er nog niet actiever standaardhulpstukjes voor worden verkocht in het audiofiele wereldje (zodat je je handen niet steeds zo hoeft te houden) is wat mij betreft een raadsel (als ze er wel zijn, dan nog nooit gezien).

En voor mensen die zich afvragen of ik serieus ben: probeer het maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

franssie

Save the albatross

rodie83 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:15:
[...]

Ik zat laatst bij een vriend van me lekker te luisteren en ik deed de 'handen achter je oren' tweak:

[afbeelding]

Het verschil was immens :o. Het geluid werd een stuk helderder, op alle fronten. Dat er nog niet actiever standaardhulpstukjes voor worden verkocht in het audiofiele wereldje (zodat je je handen niet steeds zo hoeft te houden) is wat mij betreft een raadsel (als ze er wel zijn, dan nog nooit gezien).

En voor mensen die zich afvragen of ik serieus ben: probeer het maar eens uit.
Die hulpstukjes zijn er - heten hoofdtelefoons :+ ;)
Maar inderdaad het heeft effect, ik denk zelfs dus dat ook de vorm van je oorschelp effect heeft en dat we dus nep-oorschelpen moeten gaan gebruiken zodat we nu eigenlijk echt kunnen horen zoals de producer het bedoelt heeft. (dus per producer andere schelpjes natuurlijk) :9
Ik zeg gat in de markt!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Lampenkap om je nek werkt net zo goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

De handen achter de oren tweak gadget:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/1a/8a/6f/1a8a6fdb70da7c5b60775d0f97e804f3.jpg

Hmm, blijkt al erg oud te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e8/0a/f4/e80af480a7200acc10f26d23482ecf9e.jpg

Maar met een vleugje diamantenstof, bladgoud, speciale krisaleitjes is het geluid beter te positioneren denk ik. Eventueel een warme houten versie voor warmere klanken ?

Grappig is dat in tegenstelling tot veel crap dit wel degelijk een merkbaar/meetbaar effect heeft _/-\o_

[ Voor 67% gewijzigd door FlyEragon op 08-07-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Leuk plaatje in deze discussie. Maar wat zijn in vredesnaam krisaleitjes?
Een woord waar ik me totaal, ook niet als ik probeer een goede verstaander te zijn die aan een half woord genoeg heeft, niets kan voorstellen. Een typo misschien, zo ja wat moet het dan echt zijn?

[ Voor 60% gewijzigd door Techneut op 08-07-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:35:
Nouja, je maakt het een lastig onderwerp, dat is wat anders.. Wil je oprecht het verschil weten, dan moet je een ABX test opzetten. Als je dit niet doet dan zou ik nieteens luisteren en jezelf gewoon afvragen wat je met die 200 euro wilt doen. Als aluminium stekkerblok achter de kast of in je zak voor een leuke selectie nieuwe muziek.
ABX ís simpelweg lastig. Versterker uit. Spul aanpassen. Luisteren enz. ABX wordt voor mij, in dit geval, pas eerlijker als ik direct van A naar B kan. Vandaar dat ik meerdere malen heb gezegd dat ik geen ABX doe maar zelf luister terwijl ik weet wat ik aan kabels én blok gebruik. Hierbij heb ik, ik zal het nogmaals benadrukken, nergens gezegd dat het eea een verbetering heeft gebracht. Ondanks dat zijn er steigerende Tweakers geweest. Zeer vreemd. Mijn intenties zijn van begin af aan duidelijk geweest.

Daarbij bedacht ik mij net dat het qua sub onmogelijk wordt aangezien REL ook met high level werkt en deze op die manier is aangesloten: de 3 aders daarvan zitten dus vastgedraaid in 3 banaantjes. Eens kijken hoe ik dat ga doen. Mijn oude set Gamma kabels kan ik trouwens wel met banaantjes prepareren om dat wisselen makkelijker te maken.

Mocht ik hier trouwens melden dat er wel dégelijk een verschil optreedt dan gok ik nu al dat er ongeloofwaardige reacties zullen komen....nog beter. Ik hoop dit weekend alvast wat te kunnen doen met dit want ik maak mijzelf erg nieuwsgierig nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:34:
[...]

Dan lezen wij dit topic anders want ik zie door de bomen het bos niet meer ;)
Dit topic loopt al vele jaren, en gedurende die tijd zijn er veel interessante discussies gevoerd van alle invalshoeken. Er zijn ook veel confrontaties geweest die niet zoveel opleverden. En (gelukkig, IMHO) ook regelmatig worden er wat praktijkvoorbeelden van mystieke voodoo-tierelantijntjes onderuit geschoffeld of belachelijk gemaakt. Zuur als je er (ooit) zelf in geloofd hebt, maar dat past wel in de geest van dit topic.

Misschien is, over de hele periode gemeten, er een lage signal-to-noise ratio. Maar ik heb wel een mooi filtertje dat de discussies sprankelender maakt met meer dynamiek in het middenveld, voor een speciaal vriendenprijsje.. O-)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Techneut schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:26:
[...]
Het is niet een kwestie van eens of oneens. Dat zijn begrippen die onder andere spelen in de politiek als het gaat over al dan niet te nemen besluiten :) .

Hier gaat het over elektrotechniek en elektronica en daar heb je gewoon met nuchtere feiten en wetten te maken die al heel lang uitgebreid bekend zijn.
Absoluut mee eens, mijn reactie was dan ook niet bedoeld om te zeggen dat er geen feiten zijn. Het gaat er over dat Sirius het heeft over 'talloze fouten en verkeerde aannames', terwijl ik denk dat er in zijn statements best ruimte is voor discussie. Vaak is het namelkijk he-le-maal geen vaststaand feit.
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:53:
[...]
Mensen die twijfels bij mijn beweegredenen aankopen hebben en reageren mogen best hun set delen. Wat is hier mis mee?

Met alle respect ook voor DominoNL's set: muziek zal niet zijn topprioriteit zijn. Bij mij wel en ik geef hier graag wat meer geld aan uit. Vandaar dat ik zijn reacties nu volkomen begrijp aangezien zo'n blok en netsnoer totaal niet in verhouding staat tot wat hij heeft staan. Daarom, goede communicatie is zo belangrijk om misverstanden te voorkomen.
Exhibit A: zo'n beetje de meest aangevoerde drogreden der audiofiel. 'Ja, met jouw set hoor je het natuurlijk niet'. Mag ik dit een mening noemen? Ik heb B&W 685s2 (ook niet zo duur als de LS50 lees ik even snel), is dat goed genoeg om mee te mogen doen? Of zijn mijn argumenten nu ineens waardeloos geworden? En als ik speakers uit de CM serie had wel? Of alleen als ik naar de 800 serie ga?
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:38:
[...]
ABX ís simpelweg lastig. Versterker uit. Spul aanpassen. Luisteren enz. ABX wordt voor mij, in dit geval, pas eerlijker als ik direct van A naar B kan. Vandaar dat ik meerdere malen heb gezegd dat ik geen ABX doe maar zelf luister terwijl ik weet wat ik aan kabels én blok gebruik.
ABX is simpelweg de enige manier. Bij 'zelf luisteren' houden je hersenen je voor de gek.

Mijn voorstel voor je test:
- Met de hulp van een vriend/vriendin ga je een avond testen (ja het kan even duren).
- Je kiest een of twee nummers die je goed kent en wil gaan beluisteren.
- Je luistert naar blok A, dan blok B, en vervolgens naar blok X (je weet niet of dit a of b is) en schrijft op welk blok dat je denkt dat het is.
- Je vriend/vriendin herhaalt dit zo'n 20x (of totdat jij het moe bent) aan de hand van een random nummer generator (zodat er geen logica in de volgorde zit).
- Jij mag niet zien dat er gewisseld wordt en er moet even veel tijd tussen de wissels zitten zodat dat geen invloed heeft op je keuzes.

Uiteindelijk post je je resultaten:
Test 1: blok A (koos blok a)
Test 2: blok B (koos blok b)
Test 3: blok A (koos blok b)

Ik ga je volledig vertrouwen op je resultaten. Dan kunnen we daarna eens berekenen hoe groot de kans was dat je aan het gokken was of dat je echt verschil hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goodfellas schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:13:
[...]
Absoluut mee eens, mijn reactie was dan ook niet bedoeld om te zeggen dat er geen feiten zijn. Het gaat er over dat Sirius het heeft over 'talloze fouten en verkeerde aannames', terwijl ik denk dat er in zijn statements best ruimte is voor discussie. Vaak is het namelkijk he-le-maal geen vaststaand feit.
[...]
Exhibit A: zo'n beetje de meest aangevoerde drogreden der audiofiel. 'Ja, met jouw set hoor je het natuurlijk niet'. Mag ik dit een mening noemen? Ik heb B&W 685s2 (ook niet zo duur als de LS50 lees ik even snel), is dat goed genoeg om mee te mogen doen? Of zijn mijn argumenten nu ineens waardeloos geworden? En als ik speakers uit de CM serie had wel? Of alleen als ik naar de 800 serie ga?
[...]
ABX is simpelweg de enige manier. Bij 'zelf luisteren' houden je hersenen je voor de gek.

Mijn voorstel voor je test:
- Met de hulp van een vriend/vriendin ga je een avond testen (ja het kan even duren).
- Je kiest een of twee nummers die je goed kent en wil gaan beluisteren.
- Je luistert naar blok A, dan blok B, en vervolgens naar blok X (je weet niet of dit a of b is) en schrijft op welk blok dat je denkt dat het is.
- Je vriend/vriendin herhaalt dit zo'n 20x (of totdat jij het moe bent) aan de hand van een random nummer generator (zodat er geen logica in de volgorde zit).
- Jij mag niet zien dat er gewisseld wordt en er moet even veel tijd tussen de wissels zitten zodat dat geen invloed heeft op je keuzes.

Uiteindelijk post je je resultaten:
Test 1: blok A (koos blok a)
Test 2: blok B (koos blok b)
Test 3: blok A (koos blok b)

Ik ga je volledig vertrouwen op je resultaten. Dan kunnen we daarna eens berekenen hoe groot de kans was dat je aan het gokken was of dat je echt verschil hoorde.
Goodfellas....waar lees jij in hemelsnaam statements van mijn kant over dat stekkerblok en netsnoer? Serieus, jullie maken er een totaal eigen versie van. Zéér stuitend.

Ik ben totáál geen audiofiel (dit woord lijkt overigens wel besmet hier). Althans, ben ik dat opeens geworden door 1 blok en 1 duur (in mijn optiek) netsnoer? Daarbij heb ik al helemaal geen intentie om denigrerend over iemand's set te doen. Ik weet wél dat ik een goede (lees: voor mij acceptabele) muziekweergave hoog in het vaandel heb staan. Let wel, binnen mijn budget. Zeker nu ik deze Kefjes heb gehoord. Een ongelooflijke progressie tov m'n eerdere set...die een stuk duurder was. Zowel mijn receiver als oude staanders. Daarbij weet jij ook wel dat bijv. een Jamo setje van iBood anders zal spelen dan jouw 685.

Wat ik nu heb staan kostte mij iets meer dan €500. Jawel, goedkoper dan jouw 685 S2 (was zowaar mijn 1e keuze tot ik de LS50 voor een interessante prijs tegen kwam ;)).

Oh enne jouw exhibit A...dude...serieus? Bah. Ik sta boven niemand.

Ik pretendeer niks én ik heb geen waardeoordeel over die 2 aankopen geveld. Ondanks dat blijven de oogklepjes bij jullie op. Ik vind het zowaar een beetje eng worden want zelfs al zou ik zo'n ABX 100% goed hebben dan wil je nog even mijn gokpercentage berekenen. Shockerend!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Nou zeg, ik maak er helemaal geen eigen versie van. Ik zeg nergens dat jij hebt aangegeven dat je dat nieuwe stekkerblok een verbetering vindt, je hebt het toch nog niet getest dacht ik? Leg me alsjeblieft geen woorden in de mond.

Daarnaast kan ik er gewoon niet goed tegen dat iemands 'spullen' een waardeoordeel geven over zijn/haar mening. Mag ik voorstellen dat we die discussie parkeren?

Ik uit me kritisch over hoe dat je denkt te gaan testen of er een verschil is, met 'gewoon luisteren'. Je gaat een aankoop goedpraten of afkeuren (afhankelijk van je luistersessie! ik weet dat je nog geen keuze gemaakt hebt!) aan de hand van een methode die je onmogelijk eerlijke inzichten kan geven.

Edit:
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:17:
[...]
Ik vind het zowaar een beetje eng worden want zelfs al zou ik zo'n ABX 100% goed hebben dan wil je nog even mijn gokpercentage berekenen. Shockerend!
Ik wil je alleen maar helpen hier! Wat ik aanbied: als jij de (ruwe) resultaten neer zet kan ik je helpen om te berekenen hoe groot de kans was dat je aan het gokken was. MAW: ik help je met het analyseren van je resultaten. Dit is niet omdat ik je resultaten niet vertrouw! Als je 100% goed hebt dan hoef ik geen gokpercentage te bereken nee.

[ Voor 30% gewijzigd door Goodfellas op 08-07-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen statements geplaatst.... Dit beweer jij toch?

2e alinea: akkoord :) Let wel, DominoNL vond met name de verhoudingen scheef gezien de kosten van zijn set....lees voor de gein eens grondig alle posts door vanaf het moment dat ik durfde om m'n specs en bekabeling te noemen. Hierbij vind ik het wel ietwat tegenvallen dat m'n speakerkabels geen commentaar hebben gekregen.

Als ik hoog van de toren blaas dan mag je ABX roepen. Nu heeft dit totaal geen nut. Mocht ik op mijn eigen wijze denken een verschil te kunnen horen dan wordt dit wél interessant om te doen. Niets meer...niets minder.

De stortvloed aan m.i. bij tijd en wijle aparte reacties incl. verkeerde aannames en quotes is erg irritant.

Oeps, edit hehe. Bij een ABX: prima! Ik heb dit nog nooit gedaan. Schijnt lastig te zijn volgens de berichten ;) Maarre, jullie kennen mij natuurlijk niet maar ik ben erg makkelijk met zoiets. 1x wisselen en misschien zelfs maar 1min van een nummer is al afdoende voor mij om een oordeel te vellen. Mocht ik geen verschil horen dan zeggen jullie 'zie je wel'. Hoor ik dit wel dan wordt ABX geëist. In dat geval komt er maar iemand langs die in de buurt van A'dam woont. Niet om te testen maar om te luisteren. Een verschil is voor mij een verschil, niet miniem.

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Goed hoor, maar dat kan dan natuurlijk ook betekenen dat je onterecht ontkent dat er verschillen zijn om dat je het al in je hoofd hebt dat je het niet gaat horen. Het werkt beide kanten op. Van mij ga je dus in geen geval een 'zie je wel' krijgen :)

Ik woon niet in de buurt, maar mocht het ooit tot een echte test komen wil ik graag mijn digitaal steentje bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goodfellas schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 00:12:
Goed hoor, maar dat kan dan natuurlijk ook betekenen dat je onterecht ontkent dat er verschillen zijn om dat je het al in je hoofd hebt dat je het niet gaat horen. Het werkt beide kanten op. Van mij ga je dus in geen geval een 'zie je wel' krijgen :)

Ik woon niet in de buurt, maar mocht het ooit tot een echte test komen wil ik graag mijn digitaal steentje bijdragen.
Klopt zeker m.b.t. jouw 1e punt. Gezien mijn scepsis begrijp ik daarom totaal niet wat het probleem van een x aantal hier is. Als ik echter verkeerd wordt gequote door persoon A terwijl persoon B vervolgens daarop voort borduurt dan blijf ik corrigeren.

Wat zijn eigenlijk jouw standpunten betreffende speakerkabels en het evt nut van andere stekkerblokken en afgeschermde netsnoeren? Nergens zeg ik dat het geluid verbeterd. Ik denk wel dat het eea een andere 'kleuring' aan de luisterervaring kan geven. Of is dit enkel iets tussen de oren? We shall...hear!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Ik denk niet dat het iets uitmaakt voor het geluid, mijn natuurlijke houding is daarom sceptisch. Sterker nog, ik denk eerder dat ook versterkers en audio kabels bijzonder weinig uit maken. Niet voor niets heeft tot op de dag van vandaag niemand de 'amplifier challenge' gewonnen (http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/). Het verschil zit bijna altijd subtiele verschillen in geluidsniveau. Maar... als iemand het tegendeel kan bewijzen (met een goed opgezette test), dan sta ik open voor een nieuwe mening!

Dat wil niet zeggen dat ik geen geld wil uitgeven aan kabels. Zo heb ik eens een andere (beter afgeschermde) kabel gekocht voor mijn platenspeler omdat er een brom op trad bij het gebruik van een goedkope RCA kabel. Maar goed, dan is er iets mis dat door de kabel komt. Ik geloof niet dat het geluid ook anders is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:43:
Hierbij vind ik het wel ietwat tegenvallen dat m'n speakerkabels geen commentaar hebben gekregen.
Als jij van de bijvoorbeeld 5 meter die je moet overbruggen naar je speakers 2,5 meter van den hul speakerkabel zou pakken á 200 euro per meter maar voor de rest van de afstand fietsverlichting draadjes pakt omdat dit achter je kast ligt en lastig te vervangen is dan zou ik daar ook absoluut over vallen. Nu je in ieder geval vanaf je receiver tot aan je speaker een mooie dure speakerkabel neerlegt kunnen we daar nog best een discussie over houden of het wel of niet wat toevoegt en/of verbeterd, maar dan is het in ieder geval zonder duidelijk aanwijsbare ongegrondheid op mogelijke werking.
Goodfellas schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 06:58:
Ik denk niet dat het iets uitmaakt voor het geluid, mijn natuurlijke houding is daarom sceptisch. Sterker nog, ik denk eerder dat ook versterkers en audio kabels bijzonder weinig uit maken. Niet voor niets heeft tot op de dag van vandaag niemand de 'amplifier challenge' gewonnen (http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/). Het verschil zit bijna altijd subtiele verschillen in geluidsniveau. Maar... als iemand het tegendeel kan bewijzen (met een goed opgezette test), dan sta ik open voor een nieuwe mening!

Dat wil niet zeggen dat ik geen geld wil uitgeven aan kabels. Zo heb ik eens een andere (beter afgeschermde) kabel gekocht voor mijn platenspeler omdat er een brom op trad bij het gebruik van een goedkope RCA kabel. Maar goed, dan is er iets mis dat door de kabel komt. Ik geloof niet dat het geluid ook anders is geworden.
Mijn inziens de beste insteek. Er is op kabelgebied denk ik wel degelijk een ondergrens qua kwaliteit die afbreuk doet aan het geheel en daar moet je boven blijven. Daarna is het inderdaad te betwisten of er verschil is tussen bepaalde receivers of audiokabels. Ook de stap daarna wordt volgens mij vaak in z'n geheel vergeten; als er al een 100% aantoonbaar verschil is middels een ABX test, hoe gaan we dan bepalen wat de "beste" is? Vaak wordt er dan al snel geroepen: "Ja, het verschil is aangetoond, zie je wel dat een kabel van xxx euro beter is". Kabels en in zekere zin receivers moeten er alleen voor zorgen geen afbreuk te doen aan hetgeen ze voor bedoeld zijn. Speakers zijn de enige onderdelen in een keten die écht veel invloed heeft op het geluid dat er uiteindelijk uit komt.
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:17:
[...]Daarbij weet jij ook wel dat bijv. een Jamo setje van iBood anders zal spelen dan jouw 685.
Waar een speakersetje vandaan komt heeft volgens mij heel weinig te maken met hoe ze gaan klinken. Een Jamo setje van de iBood zal hetzelfde klinken als datzelfde setje voor het dubbele bij de Mediamarkt. Dat het ene speakerset (Jamo?) anders klinkt dan een ander set (685?) is een feit, maar laten we daar ook niet op de zaken vooruit lopen door blind aan te nemen dat de Jamo's slechter zijn. Je zegt het niet, maar je lijkt het wel te bedoelen.

[ Voor 66% gewijzigd door DominoNL op 09-07-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Techneut schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:10:
Leuk plaatje in deze discussie. Maar wat zijn in vredesnaam krisaleitjes?
Een woord waar ik me totaal, ook niet als ik probeer een goede verstaander te zijn die aan een half woord genoeg heeft, niets kan voorstellen. Een typo misschien, zo ja wat moet het dan echt zijn?
Kristaleitjes zijn net als elfjes onder maanlicht, verzonnen door me myself en ik. Klinkt leuk maar je hebt er niks aan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Omdat we toch in het zilveren en elven en kabelsmeed topic zitten even een vraag over een (aan te schaffen) kabel. Ik heb nodig een RCA interlink (dus rood/wit tulpje aan beide kanten) voor tussen mijn DAC en koptelefoonversterker. Wat is nou wijsheid om daar voor aan te schaffen? Ik wil wel graag een 'degelijke' kabel met stevige aansluitingen (oog wil ook wat).De kabel hoeft ook niet lang te zijn: 0,5 meter is in principe genoeg.

Is het dan een heel gek idee om bijvoorbeeld een AudioQuest Evergreen te nemen? 26 euro heb ik best over voor een degelijk afgewerkte / betrouwbare kabel. Ik ga er niet vanuit dat ie klanktechnisch veel beter zal zijn een dropveter met plugjes, dus als iemand een goedkopere kabel weet die er ook zo degelijk uitziet, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DominoNL schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:35:
Mijn inziens de beste insteek. Er is op kabelgebied denk ik wel degelijk een ondergrens qua kwaliteit die afbreuk doet aan het geheel en daar moet je boven blijven.
<knip>
Ja, afgeschermde kabel voor microfoon etc., zwakke nog niet versterkte signalen dus en voldoende dikke kabel voor speakers. En zo nodig ferrietkertjes om bepaalde snoeren. Dat is echt alles. Die ondergrens waar je wel degelijk boven moet blijven bestaat gewoon niet. De uitspraak van "ergens zal er toch een kern van waarheid in al die verhalen zitten" in kabels, aparte groepen, etc. etc. is dan ook maar één antwoord op, een keihard nee, zelfs niet een heel klein beetje. Inderdaad volstaat dan dat fietslampsnoertje voor een speaker mits de stroom die er door moet gaan niet te hoog is en de afstand maar kort is.
Er is maar één bedenking tegen die spreekwoordelijke dropveter met plugjes, dat is dat deze mogelijk gauw kapot is. Niet meer dan dat.
.
Maar zolang er gelovigen onder audiofielen zijn die bij hoog en bij laag beweren "dat er meer is" hebben gewiekste lieden vat op een bepaalde categorie potentiele kopers van hun dure producten.
Maar goed, wie zich toch geroepen voelt om dat zelf uit te gaan zoeken, ik kan je niet tegen houden. Dus blijf vooral je gang gaan, het houdt je van de straat.

Edit:
Onderstaande reactie van DominoNL:
Ik zeg ook niet dat je daar boven moet blijven, het is de mening/veronderstelling van degene waar ik op reageer. Lijkt me overigens toch wel duidelijk dat het daaruit geciteerd is. Lees het dan om misverstanden te voorkomen zo: "Die bovengrens waar je volgens sommigen boven zou moeten blijven ....".
Wat dat dan precies in zou houden die ondergrens heb ik nog nooit een duidelijk antwoord op gekregen.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 09-07-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Techneut schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:23:
[...]
Ja, afgeschermde kabel voor microfoon etc., zwakke nog niet versterkte signalen dus en voldoende dikke kabel voor speakers. Dat is echt alles. Die ondergrens waar je wel degelijk boven moet blijven bestaat gewoon niet.
Volgens mij zitten we op dezelfde lijn, maar je noemt in mijn ogen eerst de ondergrens waar je boven moet blijven en daarna zeg je dat deze niet bestaat. Beetje tegenstrijdig, maar ik begrijp wat je bedoeld (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rodie83 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:22:
Omdat we toch in het zilveren en elven en kabelsmeed topic zitten even een vraag over een (aan te schaffen) kabel. Ik heb nodig een RCA interlink (dus rood/wit tulpje aan beide kanten) voor tussen mijn DAC en koptelefoonversterker. Wat is nou wijsheid om daar voor aan te schaffen? Ik wil wel graag een 'degelijke' kabel met stevige aansluitingen (oog wil ook wat).De kabel hoeft ook niet lang te zijn: 0,5 meter is in principe genoeg.

Is het dan een heel gek idee om bijvoorbeeld een AudioQuest Evergreen te nemen? 26 euro heb ik best over voor een degelijk afgewerkte / betrouwbare kabel. Ik ga er niet vanuit dat ie klanktechnisch veel beter zal zijn een dropveter met plugjes, dus als iemand een goedkopere kabel weet die er ook zo degelijk uitziet, dan hoor ik het graag!
In welke context wil je de DAC gaan gebruiken?

Er zijn nogal veel mensen die te naïef sluwe marketing geloven dat een DAC tov een bestaande koptelefoon uitgang een 'wereld van verschil' geeft terwijl dat in de praktijk er heel erg vanaf hangt.
Hoe goede DAC je ook hebt maar als je op de fiets of in de trein zit dan heb je zoveel omgevingslawaai dat je daar meer van hoort dan een 'sublieme' DAC.

En als kabels veel mechanische belasting ondervinden dan is het wel handig om ook stevige stekkers te hebben die daar tegen kunnen en ook nog eens goed contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
Een koptelefoon versterker op de fiets of in de trein? Ik heb het vermoeden dat het voor thuisgebruik is ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ik denk dat je hier een beste kabel aan hebt; http://www.bax-shop.nl/tu...eter/product-details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:06:
[...]

In welke context wil je de DAC gaan gebruiken?

Er zijn nogal veel mensen die te naïef sluwe marketing geloven dat een DAC tov een bestaande koptelefoon uitgang een 'wereld van verschil' geeft terwijl dat in de praktijk er heel erg vanaf hangt.
Hoe goede DAC je ook hebt maar als je op de fiets of in de trein zit dan heb je zoveel omgevingslawaai dat je daar meer van hoort dan een 'sublieme' DAC.

En als kabels veel mechanische belasting ondervinden dan is het wel handig om ook stevige stekkers te hebben die daar tegen kunnen en ook nog eens goed contact maken.
Het is voor thuisgebruik - PC naar DAC via USB, DAC naar versterker via RCA.

De DAC is een Denon 300-A USB DAC, de versterker is een Matrix M-Stage HPA 2 USB
(laatste heeft dus eigenlijk ook een DAC aan boord, maar ik vertrouw de Denon wat meer, en ja, dat is puur op gevoel en niet gebaseerd op daadwerkelijk hoorbaar verschil. Plus dat de Denon een schermpje heeft waar op staat vermeld wat er wordt afgespeeld én de Denon een beter instelbare driver heeft).

Aangesloten koptelefoon is een Q701. Ik heb de Matrix aangeschaft in verband met het bijzonder beperkte vermogen dat de Denon kan leveren aan de koptelefoonuitgang, waardoor ik op dat apparaat het volume vaak te hoog moest zetten (80% tot 90% van het max volume was standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Tja. De een heeft een TI PCM1792 en de Denon een TI PCM1795. De PCM1792 een 24 bit, de PCM1795 op papier een 32 bit maar met lagere SNR en wat verschillen in analoge circuit. maar de details weet ik verder niet.

In de praktijk wordt een PCM1795 gebruikt als goedkope vervanger voor een PCM1792.
Blijf lekker bij de Matrix M-Stage ;) Merk zegt wederom niet alles. Een leuke quote van een forum:
What concerns me about the subject of this thread, the PCM1795, is the blatently DECEPTIVE MARKETING of it as a "32-bit dac", when in fact, just like all of the other allegedly 32-bit dacs so far in the world, it's just a not-quite-24-bit dac with a built in allegedly 32-bit digital filter. In my view, this is VERY close to outright fraud, especially in view of equipment makers relying on chipmaker's deceptive datasheets to claim to be selling dacs & players with 32-bit performance, an outright lie.

I also don't comprehend why TI/BB would base their fraudulent "32bit dac" on anything short of their best 24bit chip, e.g., PCM1792/94. Basing it on the PCM1796, barely capable of real 22bit dynamic range, absolutely convinces me that the 1795 is a purely greed-based product, designed purely to increase revenue via entirely baseless claims of it being a 32bit dac. Were TI/BB making an honest attempt at producing anything remotely resembling an actual 32bit chip, basing it on the PCM1792/94 would be the absolute minimum requirement for any hope of credibility.

In short, IMO, the PCM1795 is a shameful embarassment for TI/BB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
EddoH schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:26:
Tja. De een heeft een TI PCM1792 en de Denon een TI PCM1795. De PCM1792 een 24 bit, de PCM1795 op papier een 32 bit maar met lagere SNR en wat verschillen in analoge circuit. maar de details weet ik verder niet.

In de praktijk wordt een PCM1795 gebruikt als goedkope vervanger voor een PCM1792.
Blijf lekker bij de Matrix M-Stage ;) Merk zegt wederom niet alles. Een leuke quote van een forum:

[...]
Thanks voor de info. Blijf denk ik alleen alsnog bij de Denon: ik vind het schermpje handig en zoals gesteld geeft de driver me iets meer mogelijkheden (met name buffer, vaak wel plezierig). Klanktechnisch verwacht ik echt geen verschil tussen die twee te horen - ik gebruik puur en alleen een externe DAC omdat de interne geluidskaart van mijn PC echt teveel ruis geeft.

Edit: trouwens zo heerlijk ontnuchterend he, als je eens echt kijkt naar die DAC chipjes (prijzen overgenomen van https://store.ti.com):
PCM1795DB
32-bit, 192kHz Sampling, Advanced Segment, Audio Stereo DAC
Qty.Price
1-9 $7.76
10-24 $ 7.07
25-99 $ 6.38
100+ $5.87
PCM1792ADBR
132dB SNR Highest Performance Stereo DAC (S/W Control)
Our Price:
1-9 $15.14
10-24 $13.34
25-99 $12.26
100+ $11.39
Het spul kost dus gewoon geen reet :'). Natuurlijk gaan er in een apparaat wel meer dingen dan alleen dat chipje, maar dan nog :'). Zilveren DACjes gebakken door maagden in ovens van diamant zegmaar, als je kijkt naar wat men voor sommige DAC's durft te vragen. Goed, tijd om gewoon weer lekker muziek te gaan luisteren dus 8)

[ Voor 29% gewijzigd door rodie83 op 09-07-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:35:
Waar een speakersetje vandaan komt heeft volgens mij heel weinig te maken met hoe ze gaan klinken. Een Jamo setje van de iBood zal hetzelfde klinken als datzelfde setje voor het dubbele bij de Mediamarkt. Dat het ene speakerset (Jamo?) anders klinkt dan een ander set (685?) is een feit, maar laten we daar ook niet op de zaken vooruit lopen door blind aan te nemen dat de Jamo's slechter zijn. Je zegt het niet, maar je lijkt het wel te bedoelen.
De link met iBood is dat er bij tijd een wijle Jamo set via iBood aan werden geboden ;) Maar dat wist je getuige jouw reactie denk ik niet. Dat neemt niet weg dat je er wel weer wat moois van maakt _/-\o_ ;)

Met jouw afsluiter is de zoveelste aanname een feit. Vraag dan simpelweg wat ik bedoel....maar nee. Wat is dat toch in dit topic? De Jamo set speelt anders. Als dat acceptabel is voor de persoon die het heeft....dat is het enige wat telt! Ik zal het voortaan uitgebreider formuleren, dat kan beter :) Verder vind ik een discussie altijd wel leuk zo af en toe ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2015 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

rodie83 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:19:
[...]

Thanks voor de info. Blijf denk ik alleen alsnog bij de Denon: ik vind het schermpje handig en zoals gesteld geeft de driver me iets meer mogelijkheden (met name buffer, vaak wel plezierig). Klanktechnisch verwacht ik echt geen verschil tussen die twee te horen - ik gebruik puur en alleen een externe DAC omdat de interne geluidskaart van mijn PC echt teveel ruis geeft.

Edit: trouwens zo heerlijk ontnuchterend he, als je eens echt kijkt naar die DAC chipjes (prijzen overgenomen van https://store.ti.com):

[...]

[...]

Het spul kost dus gewoon geen reet :'). Natuurlijk gaan er in een apparaat wel meer dingen dan alleen dat chipje, maar dan nog :'). Zilveren DACjes gebakken door maagden in ovens van diamant zegmaar, als je kijkt naar wat men voor sommige DAC's durft te vragen. Goed, tijd om gewoon weer lekker muziek te gaan luisteren dus 8)
Klopt. Je betaalt het meest voor de naam, het design, en de marketing. En ze klinken allemaal hetzelfde (90% zijn gewoon de reference designs van de DAC fabrikant die bij de datasheet zit).

Maar daar denken de audiopuristen allemaal heel anders over.
Want die hebben betere oren. Of teveel geld uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
DACs zijn echt zon typisch mode verschijnsel, in de zin van een losse dure audiofiele DAC. Er is wel eens een mooi onderzoek gedaan naar de hoorbaarheid van de insertie van een extra ADC / DAC loop, 44.1KHz geloof ik. Panel getrainde luisteraars: niet te horen. Het is allemaal zo irrationeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 23:20:
[...]
Met jouw afsluiter is de zoveelste aanname een feit. Vraag dan simpelweg wat ik bedoel....maar nee. Wat is dat toch in dit topic? De Jamo set speelt anders. Als dat acceptabel is voor de persoon die het heeft....dat is het enige wat telt! Ik zal het voortaan uitgebreider formuleren, dat kan beter :) Verder vind ik een discussie altijd wel leuk zo af en toe ;)
Je insinueert in mijn ogen nog steeds dat Jamo's per definitie slechter zijn met deze tekst. Vind je het dan heel gek dat ik aannames doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op zondag 12 juli 2015 @ 00:11:
DACs zijn echt zon typisch mode verschijnsel, in de zin van een losse dure audiofiele DAC. Er is wel eens een mooi onderzoek gedaan naar de hoorbaarheid van de insertie van een extra ADC / DAC loop, 44.1KHz geloof ik. Panel getrainde luisteraars: niet te horen. Het is allemaal zo irrationeel...
Hoe zit het dan met goedkope DAC's die je aan je PC hangt? Ik werd in een topic redelijk afgebrand toen ik iemand aanraadde om een externe DAC te kopen om zijn geluid te verbeteren. Dan heb je het over zoiets als dit: http://hifimediy.com/DACs/sabre-dac-uae23

Dit raadde ik dus aan omdat ik zelf iets dergelijks had en wel degelijk verschil hoorde. Dat lijkt me ook logisch, gezien de hoeveelheid elektrische ruis die in de kast van een PC aanwezig is en dus je interne DAC-chip beïnvloed.
Hoor ik nu iets wat er niet is of maakt ook zo'n goedkope externe DAC wel een verschil?

Oh, en weer wat voer: V&A aangeboden: AudioQuest Castle Rock High End speakerkabels Maar hee, meneer heeft hét argument: "Yada, Yada, Yada, ze klinken gewoon geweldig!"

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2015 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:21:
[...]

Je insinueert in mijn ogen nog steeds dat Jamo's per definitie slechter zijn met deze tekst. Vind je het dan heel gek dat ik aannames doe?
Ja. Waarom maak je een aanname terwijl je ook kan vragen wat ik bedoel? Rare volgorde ;)

Ik heb een vraag onder het mom van wisselen tussen soorten kabels.

Op m'n versterker kan ik 2 sets luidsprekers aansluiten (A en B ). Ik heb Gamma kabels (aders los in terminals) en 2 andere sets waar bananenpluggen aan vastzitten.

Kan ik het volgende doen: Gamma aansluiten op A en de speakers. Set 2 aansluiten op B en in de terminals vd speakers stoppen (waar de Gamma kabel dus 'naakt' in vast zit geschroefd). Muziekje aanzetten.....groep A selecteren......en vervolgens groep B? Het gaat mij dan dus om de connectie van 2 verschillende kabels in de luidsprekerterminals.

Voordeel van dit: direct kunnen schakelen. Nadeel: dat hoor ik graag van jullie ;) Ik weet niet of dit goed gaat in de terminals van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:32:
[...]

Hoe zit het dan met goedkope DAC's die je aan je PC hangt? Ik werd in een topic redelijk afgebrand toen ik iemand aanraadde om een externe DAC te kopen om zijn geluid te verbeteren. Dan heb je het over zoiets als dit: http://hifimediy.com/DACs/sabre-dac-uae23

Dit raadde ik dus aan omdat ik zelf iets dergelijks had en wel degelijk verschil hoorde. Dat lijkt me ook logisch, gezien de hoeveelheid elektrische ruis die in de kast van een PC aanwezig is en dus je interne DAC-chip beïnvloed.
Hoor ik nu iets wat er niet is of maakt ook zo'n goedkope externe DAC wel een verschil?
Mogelijk, het zal meer het wat betere PCB ontwerp zijn, ook in een goedkope externe DAC, dan dat je snel verschil hoort tussen chipjes, zelfs een redelijk goedkope gaat denk ik moeilijk in een luistertest te horen zijn.

Het ligt er dus aan welk moederbord je hebt of het zin hebt. Weleens eerder gemeld, ik heb een werk PC gehad waar ik via de koptelefoon vooral kon horen hoeveel stroom USB trok, maar ook de graka stroomvoorziening kon ik horen. Dan heeft een externe DAC zeker nut. Als je een goed moederbord hebt waar ze een beetje nagedacht hebben over het ontwerp is dat twijfelachtiger.

Ik zou over het algemeen zeggen: Als je een goed moederbord hebt waarop je met je boxen naar achtergrond muziek luistert terwijl je call of duty speelt, dan voegt een externe DAC weinig toe. Heb je een goede zet speakers/koptelefoon en luister je via je computer naar muziek, en dan vooral bij een goedkoop moederbord, dan is een externe DAC mogelijk wel een goede investering, vooral ook omdat het geen drol hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:45:
[...]

Mogelijk, het zal meer het wat betere PCB ontwerp zijn, ook in een goedkope externe DAC, dan dat je snel verschil hoort tussen chipjes, zelfs een redelijk goedkope gaat denk ik moeilijk in een luistertest te horen zijn.

Het ligt er dus aan welk moederbord je hebt of het zin hebt. Weleens eerder gemeld, ik heb een werk PC gehad waar ik via de koptelefoon vooral kon horen hoeveel stroom USB trok, maar ook de graka stroomvoorziening kon ik horen. Dan heeft een externe DAC zeker nut. Als je een goed moederbord hebt waar ze een beetje nagedacht hebben over het ontwerp is dat twijfelachtiger.

Ik zou over het algemeen zeggen: Als je een goed moederbord hebt waarop je met je boxen naar achtergrond muziek luistert terwijl je call of duty speelt, dan voegt een externe DAC weinig toe. Heb je een goede zet speakers/koptelefoon en luister je via je computer naar muziek, en dan vooral bij een goedkoop moederbord, dan is een externe DAC mogelijk wel een goede investering, vooral ook omdat het geen drol hoeft te kosten.
Hier kan ik het wel redelijk mee eens zijn. Zeker onboardkaarten kunnen inderdaad behoorlijk veel ruis laten horen, of zoals in mijn geval, een soort pieptoon. Dat elimineer je volledig met een externe DAC. Daarnaast leveren onboardkaartjes meestal ook niet heel veel vermogen, en dat kan met koptelefoons met veel weerstand (300 Ohm en meer) er toe leiden dat het volume niet toereikend is.

Als je je PC digitaal hebt aangesloten op bijvoorbeeld een AV receiver heeft een aparte DAC weer nauwelijks nut, in je AV receiver zit over het algemeen ook al een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik hoor het verschil ook hoor op een Dell 9150 waar ik eerst de HDMI sound van een GeForce 210 gebruikte en nu een Asus Xonar DG (PCI :)) vanuit foobar2000 doe ik WASAPI push naar de Asus welke dan op 48 kHz PCM via S/PDIF uitvoert. Ik hoor het verschil op Klipsch boekenplank speakers.

Koop gewoon (30-100) een leuk Asus Xonar kaartje voor een desktop, in plaats van soms erg dure DAC's!

En ontopic: http://hificorner.nl/kabe...en/qed-cinema-kabelpakket de dagdeal!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:45:
[...]

rodie83 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:52:
[...]

Hier kan ik het wel redelijk mee eens zijn. Zeker onboardkaarten kunnen inderdaad behoorlijk veel ruis laten horen, of zoals in mijn geval, een soort pieptoon. Dat elimineer je volledig met een externe DAC. Daarnaast leveren onboardkaartjes meestal ook niet heel veel vermogen, en dat kan met koptelefoons met veel weerstand (300 Ohm en meer) er toe leiden dat het volume niet toereikend is.

Als je je PC digitaal hebt aangesloten op bijvoorbeeld een AV receiver heeft een aparte DAC weer nauwelijks nut, in je AV receiver zit over het algemeen ook al een goede.
GerardVanAfoort schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:04:
Ik hoor het verschil ook hoor op een Dell 9150 waar ik eerst de HDMI sound van een GeForce 210 gebruikte en nu een Asus Xonar DG (PCI :)) vanuit foobar2000 doe ik WASAPI push naar de Asus welke dan op 48 kHz PCM via S/PDIF uitvoert. Ik hoor het verschil op Klipsch boekenplank speakers.

Koop gewoon (30-100) een leuk Asus Xonar kaartje voor een desktop, in plaats van soms erg dure DAC's!

Ah, goed dat ik dus geen spoken hoor :P Wat die kabels betreft, mensen die digitale kabels kopen voor veel geld snappen het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:22:
Ah, goed dat ik dus geen spoken hoor :P Wat die kabels betreft, mensen die digitale kabels kopen voor veel geld snappen het gewoon niet.
Goed geluid, mooie weergave is te horen! Dure kabels ook hoor :) Nee, bij de Klipschjes kreeg ik ook 2,5 mm2 kabel van € 3,- per/cm uh meter gratis mee en dat is prima. Alhoewel als ik de centen over heb wil ik me ook wel eens laten verleiden voor iets te dure dingen. Plus dat die kabels nu voor 50% korting gaan. Dan heb ik toch snel € 100,- bespaart/verdiend _/-\o_

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:28:
[...]

Goed geluid, mooie weergave is te horen! Dure kabels ook hoor :) Nee, bij de Klipschjes kreeg ik ook 2,5 mm2 kabel van € 3,- per/cm uh meter gratis mee en dat is prima. Alhoewel als ik de centen over heb wil ik me ook wel eens laten verleiden voor iets te dure dingen. Plus dat die kabels nu voor 50% korting gaan. Dan heb ik toch snel € 100,- bespaart/verdiend _/-\o_
Je hebt niets bespaard, want je hebt nog steeds iets gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:30:
[...]
Je hebt niets bespaard, want je hebt nog steeds iets gekocht :P
Is om zo'n zotte aankoop goed te praten hè..

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:34:
[...]

Is om zo'n zotte aankoop goed te praten hè..
Klopt, dat doe ik ook nog wel eens :+ Ach, moet kunnen soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:28:
[...]

Goed geluid, mooie weergave is te horen! Dure kabels ook hoor :)
Nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Die kabels bedoel ik gekscherend hè. Goed geluid is te horen toch! Bronbestanden zijn daarbij bij mij ook 70% dik in orde.. (EAC met AccurateRip)

[ Voor 4% gewijzigd door GerardVanAfoort op 12-07-2015 20:55 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

GerardVanAfoort schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:04:

Even voor de duidelijkheid, in beide gevallen stuurde je het geluid digitaal naar een receiver?

Als je daartussen verschil hoort, dan vrees ik dat het de welbekende observers biass is. Een externe geluidskaart (of DAC) is alleen maar zinvol als je perse analoog aan moet sluiten en de bestaande geluidskaart echt tekortkomingen heeft. In het digitale domein hebben ze dat niet.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 12-07-2015 21:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Over de discussie van een externe dac:

Ik maak gebruik van een ICEPower versterkermodule. Deze versterker is erg gevoelig voor noise. Bijvoorbeeld onboard geluid gaf zacht gekraak, wat anders gaat klinken als je de PC wat de doen geeft, de muis beweegt, etc. Gerelateerd aan de onderdelen van de computer dus. Idem helaas met een Xonar STX. Pas toen ik een externe dac gebruikte was ik van de ellende af. Een PC produceert helaas een boel stoorsignaal en daar kom je alleen af door galvanisch te scheiden. In mijn geval met een SPDIF kabel met een scheidinstrafo-tje er tussen of door een optische uitgang te gebruiken. Los van de potentiele winst in geluidskwaliteit is dit wellicht ook een interessant argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

JvS schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:18:
[...]

Even voor de duidelijkheid, in beide gevallen stuurde je het geluid digitaal naar een receiver?

Als je daartussen verschil hoort, dan vrees ik dat het de welbekende observers biass is. Een externe geluidskaart (of DAC) is alleen maar zinvol als je perse analoog aan moet sluiten en de bestaande geluidskaart echt tekortkomingen heeft. In het digitale domein hebben ze dat niet.
WASAPI push naar een goede geluidskaart met uitvoer S/PDIF naar een budget LG-HB 600 2.1 met Klipsch RB-41 II en een RFP-412 subwoofer omdat versterkte sub out is geen observer bias.. Luistersessie in Leusden met eigen muziek mag altijd. Bier/koffie/hapjes staan klaar. Be free to pm.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Lijkt mij ook sterk inderdaad. Ik hoorde al minimaal/geen verschil tussen de DAC uit mijn cd speler en uit de versterker (cd speler zowel analoog als digitaal aangesloten, snel kunnen schakelen, dezelfde fabrikant, alleen een serie hoger qua DAC) en dan zou je hier wel verschil horen tussen het ene digitaal en het andere digitaal.
Misschien dat 1 van de 2 kaarten er wat correctie/gain/effect op toepast? Weet bijv. dat de onboard geluidskaart van mijn Asus mobo (Soundblaster x-fi ofzo) standaard 1 of ander vinkje aan had staan waardoor er een filtertjes overheen ging die wat meer stereo effect toevoegde ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

_ferry_ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 07:18:
[...]

Lijkt mij ook sterk inderdaad. Ik hoorde al minimaal/geen verschil tussen de DAC uit mijn cd speler en uit de versterker (cd speler zowel analoog als digitaal aangesloten, snel kunnen schakelen, dezelfde fabrikant, alleen een serie hoger qua DAC) en dan zou je hier wel verschil horen tussen het ene digitaal en het andere digitaal.
Misschien dat 1 van de 2 kaarten er wat correctie/gain/effect op toepast? Weet bijv. dat de onboard geluidskaart van mijn Asus mobo (Soundblaster x-fi ofzo) standaard 1 of ander vinkje aan had staan waardoor er een filtertjes overheen ging die wat meer stereo effect toevoegde ofzo.
Dit inderdaad. Check de settings van je Geforce drivers. Soms voegen die nog een of andere 'virtual surround live music blabla boost beat enhancer' toe.

Waarom is het voor sommigen zo moeilijk te begrijpen dat broninformatie in het digitale domein niet veranderd. Alsof een verhaal spannender wordt als je het van een e-reader leest in plaats vanaf je computerscherm of een tablet. De letters zijn hetzelfde. De broninformatie is hetzelfde. Welk kabeltje je er ook tussen zet.

Analoog != digitaal.

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 13-07-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:34
EddoH schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:16:
[...]
Waarom is het voor sommigen zo moeilijk te begrijpen dat broninformatie in het digitale domein niet veranderd. Alsof een verhaal spannender wordt als je het van een e-book leest in plaats vanaf papier. De letters zijn hetzelfde.

Analoog != digitaal.
Inderdaad en dan is het ook nog eens zo dat als er al iets mis gaat in het digitale domein dat veelal een veel grotere impact heeft op het geluid dan bij analoog. Bij analoog kun je subtiele verschillen krijgen als het signaal wat vervormd wordt. Bij digitaal blijft het precies hetzelfde totdat de verstoring te groot is en als er dan bitjes om gaan vallen krijg je eerder geluid dat wegvalt en ruist en kraakt e.d. Dingen als een voller geluid, instrumenten die je beter hoort e.d. kan bij digitaal simpelweg niet tenzij je actief aan signaal-'verbetering' doet.

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 13-07-2015 09:26 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

redwing schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:25:
[...]
Bij digitaal blijft het precies hetzelfde totdat de verstoring te groot is en als er dan bitjes om gaan vallen krijg je eerder geluid dat wegvalt en ruist en kraakt e.d. Dingen als een voller geluid, instrumenten die je beter hoort e.d. kan bij digitaal simpelweg niet tenzij je actief aan signaal-'verbetering' doet.
Oftewel concreet data toevoegt aan de gegevensstroom waaruit je muziek bestaat, voor er weer discussie ontstaat over het woord 'signaal-verbetering', en de rol daarbij van dure USB tussenstukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Weemism schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:36:
[...]

Oftewel concreet data toevoegt aan de gegevensstroom waaruit je muziek bestaat, voor er weer discussie ontstaat over het woord 'signaal-verbetering', en de rol daarbij van dure USB tussenstukjes.
Of de gegevensstroom aanpast. En dan niet het elektrische signaal over de kabel. Die wordt geïnterpreteerd als 0 of 1 en is niets aan te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Dat wou ik net nog even toevoegen, je schrijft overigens gegevensstroom, maar je doelt neem ik aan op het aanpassen (vervorming) van het, vanuit de digitale (en dus per definitie niet verander-/'verbeterbare') bron omgezette, analoge signaal?

Met gegevensstroom doelde ik specifiek op de datastroom, niet het analoge signaal, in reactie op de eerdere discussie over het nut van USB tussenstukjes die de digitale data zouden kunnen verbeteren vóór ze worden omgezet in een DAC.

[ Voor 41% gewijzigd door Weemism op 13-07-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Weemism schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:36:
[...]
Klopt, ik bedoel met signaalverbetering inderdaad dat de gegevensstroom wordt aangepast door er extra bitjes aan toe te voegen, aan te passen of weg te halen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Weemism schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:53:
Dat wou ik net nog even toevoegen, je schrijft overigens gegevensstroom, maar je doelt neem ik aan op het aanpassen (vervorming) van het, vanuit de digitale (en dus per definitie niet verander-/'verbeterbare') bron omgezette, analoge signaal?

Met gegevensstroom doelde ik specifiek op de datastroom, niet het analoge signaal, in reactie op de eerdere discussie over het nut van USB tussenstukjes die de digitale data zouden kunnen verbeteren vóór ze worden omgezet in een DAC.
Nee, je kan ook de datastroom aanpassen (theoretisch) ,de 1en en 0 van het bronsignaal. Dat gebeurd in de praktijk echter vrijwel niet. Zeker niet bij de USB tussenstukjes en dergelijke.

Wat redwing dus ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

_ferry_ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 07:18:
[...]
Eigenlijk waren het 2 redenen om € 30, stuk te slaan. 1 de tv rechtstreeks met HDMI, en de receiver via S/PDIF. Zodat de een niet afhankelijk is van de ander (tv/receiver). 2 hopende op een miniem hoorbaar verschil vanwege DAC/PCB of samenloop op de ASUS t.o.v. van de LG HB 600 (€ 280,- voor een 2.1 setje..) mijn waarneming: ik hoor verschil.
Ik probeer alles er zo neutraal mogelijk door te jassen naar de versterker, in de ASUS en in foobar2000 gebruik ik geen DSP (chains) modes of andere effecten, equalizers staan overal op neutraal. ReplayGain gebruik ik niet voor track/album enz. Ook al zit op zo'n 80% van mijn muziekbestanden RG, zonder RG toe te passen zit alles in een nette range, een enkele track/album iets uitschieter.

Door vanuit foobar2000 WASAPI push naar de Xonar kaart te doen en via PCM 44.1 en 48 kHz S/PDIF naar de receiver, is de Xonar de enige die bestanden bewerkt. WASAPI push naar de LG heb ik ook geprobeert via HDMI GeForce, maar dan komt de beperking van de LG 24-bit 48 kHz, gek genoeg pushte ik wel gewoon 24-bit 96 kHz naartoe, maar 88.2, 176,4 en 192 kHz kan dit goedkope beestje niet bewerken.

Afgelopen jaar veel hier en op hydrogenaud.io gelezen, en heel veel wijzer geworden, de basis is er :) Eerste upgrade aan muziek apparatuur: een goede 2.0 receiver (Yamaha R-N500 of iets soortgelijks)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:15:
[...]
Eigenlijk waren het 2 redenen om € 30, stuk te slaan. 1 de tv rechtstreeks met HDMI, en de receiver via S/PDIF. Zodat de een niet afhankelijk is van de ander (tv/receiver). 2 hopende op een miniem hoorbaar verschil vanwege DAC/PCB of samenloop op de ASUS t.o.v. van de LG HB 600 (€ 280,- voor een 2.1 setje..) mijn waarneming: ik hoor verschil.
Tenzij je het van te voren op elkaar afstemt zodat er zo weinig mogelijk verschil is (en het geluid dus zo neutraal mogelijk wordt gemaakt) zul je altijd verschil horen. Ook als je 2 van de goedkoopste bakken naast elkaar zet zul je verschil horen en de een beter vinden dan de ander (meestal degene die wat harder staat ;) ).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:15:
...

Door vanuit foobar2000 WASAPI push naar de Xonar kaart te doen en via PCM 44.1 en 48 kHz S/PDIF naar de receiver, is de Xonar de enige die bestanden bewerkt. WASAPI push naar de LG heb ik ook geprobeert via HDMI GeForce, maar dan komt de beperking van de LG 24-bit 48 kHz, gek genoeg pushte ik wel gewoon 24-bit 96 kHz naartoe, maar 88.2, 176,4 en 192 kHz kan dit goedkope beestje niet bewerken.
...
Waarom ga je van 44.1 naar 48Khz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Best een gezellig topic zo, echter we dwalen af. Een gedeelte afsplitsen mods?

44.1 en 48 kHz is wat de receiver kan handlen. En het gros van muziek bestanden is nog altijd 44.1
Sinds vanmiddag heb ik wel 2 DSP schakels Resampler SoX, 1 schakel profiel met target samplerate: downsample x 4 voor de 176400 en 192000 files. En 1 schakel profiel met target samplerate: downsample x 2 voor de 88200 en 96000 files. Je houdt dus enkel 44.1 kHz in 16 en 24-bit, en 48 kHz in 24-bit over.

Omdat de receiver deze drie ondersteund heb ik in foobar2000 WASAPI push gezet naar S/PDIF passtrough device (Asus Xonar..). Het downsamplen kost per nummer echt maar 0,005 sec ofzo. Pentium D 2.8 en 4 GB werkgeheugen doen dit op hun sloffen. Het klinkt eigenlijk allemaal net zo goed..... ;)
(en ik steek weer genoeg op)

Toevoeging: de kortstondige tikjes bij nummer skippen die ik regelmatig via HDMI of HDMI passtrough had, heb ik via S/PDIF niet meer gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door GerardVanAfoort op 14-07-2015 19:33 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 18:32:
Natuurlijk zijn sommige analoge outputs van computers noisy. Echter zal dat niet aan de DAC liggen, maar aan een ruizige voedingslijn, of een input die open staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
[...]

Dat is een tikje te kort door de bocht in de praktijk. Ja als je bronsignaal niet veranderd wordt. Maar als de ene uitgang perse 48kHz samplerate moet hebben en je bron is 44.1kHz, dan kun je wel verschil gaan horen als de andere uitgang gewoon 44.1kHz pass-through doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

brama schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 03:36:
[...]

Dat is een tikje te kort door de bocht in de praktijk. Ja als je bronsignaal niet veranderd wordt. Maar als de ene uitgang perse 48kHz samplerate moet hebben en je bron is 44.1kHz, dan kun je wel verschil gaan horen als de andere uitgang gewoon 44.1kHz pass-through doet.
Tja, het gaat allemaal hier een tikje kort door de bocht. Met beperkte informatie wordt er hier en daar geclaimed dat de ene setup beter klinkt dan de andere. Wat er hier werd aangedragen was dat in het digitale domein je niets aan een signaal kan verbeteren(als in: ze hebben geen verliezen), niet met andere apparatuur, niet met andere kabels.
Als er echter blijkt de dat er gestoeid wordt met samplerates en resampling wordt toegepast, tja dan is het allemaal een ander verhaal natuurlijk. Dat valt onder het actief aanpassen van de bitstream.
Jag schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 23:32:
[...]

Natuurlijk zijn sommige analoge outputs van computers noisy. Echter zal dat niet aan de DAC liggen, maar aan een ruizige voedingslijn, of een input die open staat
De ranzige voeding wordt ook gebruikt door de DAC als referentielevel. Een DAC (of het circuit eromheen) die deze minder stabiliseert zal bij eenzelfde voedingslijn slechter klinken dan een andere. Bron oorzaak is natuurlijk wel gewoon de voeding, niet de DAC zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
EddoH schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:39:
[...]

Tja, het gaat allemaal hier een tikje kort door de bocht. Met beperkte informatie wordt er hier en daar geclaimed dat de ene setup beter klinkt dan de andere. Wat er hier werd aangedragen was dat in het digitale domein je niets aan een signaal kan verbeteren(als in: ze hebben geen verliezen), niet met andere apparatuur, niet met andere kabels.
Als er echter blijkt de dat er gestoeid wordt met samplerates en resampling wordt toegepast, tja dan is het allemaal een ander verhaal natuurlijk. Dat valt onder het actief aanpassen van de bitstream.
Het is wel een typisch praktijkvoorbeeld dat optreedt bij het aansluiten van een PC aan een ander digitaal apparaat, en dat is letterlijk wat er werd voorgelegd. Nuttig om van op de hoogte te zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:52

Audione0

Strijdt der titanen

EddoH schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:39:
[...]

[...]

De ranzige voeding wordt ook gebruikt door de DAC als referentielevel. Een DAC (of het circuit eromheen) die deze minder stabiliseert zal bij eenzelfde voedingslijn slechter klinken dan een andere. Bron oorzaak is natuurlijk wel gewoon de voeding, niet de DAC zelf.
Ow daar heb ik wel een oplossing voor. De voeding ff lekker insmeren met dit goedje.

Nano pasta, uitgepoept door huilende trollen bij noorderlicht.

http://www.wilbert.nl/lic...h-8--nano-liquid-contact-

edit:
Linkje werkt niet lekker.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/vnrrxsydar8.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 20-07-2015 12:47 . Reden: Linkje naar site werkt niet lekker ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Pagina: 1 ... 98 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]