Ejorne schreef op zondag 17 juli 2011 @ 09:59:
[...]
Wat jij ervan vindt, denkt of snapt maakt mij natuurlijk niet zoveel uit. Wat er precies wordt gemeten (hij geeft het overigens netjes aan wat het is) maakt mij, zoals al gezegd, ook niet uit. Dat de verschillen in zijn metingen aansluit aan hetgeen ik hoor maakt mij wel uit. Dat jij niet snapt hoe dat kan veranderd voor mij niets.

Ehh nee, hij geeft niet precies aan wat er gemeten wordt (of ik heb het gemist). Hij meet een jitter signaal, maar zegt niet welk jitter-signaal. Tevens wordt er niet aangegeven wat de jitter componenten zijn die geïntroduceerd worden door de meetapparatuur (in dit geval zijn eigen pc) en wordt er per medium maar 1 meting gedaan, waardoor niet te verifiëren is of de gemeten verschillen veroorzaakt worden door het te meten medium. Dus mijns inziens valt er uit de meting helemaal niets te concluderen.
Dat dat voor jou niets veranderd snap ik wel, maar is in mijn ogen een beetje kortzichtig. Jij meent verschillen gehoord te hebben en je mening wordt gesterkt door die metingen. Echter zeggen de metingen niets en heb je de gehoorde verschillen niet ABX getest. Dan knoop je 2 variabelen aan en elkaar en zegt dat ze samen waar zijn. Dat is je goed recht, maar is absoluut geen onderbouwing van een door jou gepresenteerd feit (= CD-R's klinken verschillend)
Zo kan ik ook beweren dat kabels anders klinken omdat ik gemeten heb dat mollen minder makkelijk door bevroren grond graven dan door zachte grond. Beide stellingen hebben onderling net zo veel relevantie.
In mijn ogen heb jij de mening dat cd's anders klinken en heb je daarvoor een onderbouwing gevonden die je zelf wel aanspreekt. Dat die onderbouwing echter geen hout snijdt vergeet je voor het gemak maar even. Dat maakt jou mening echter verre van een vaststaand feit en is de onderbouwing verre van gedegen.
Ik snap dat mijn onbegrip je mening niet doet veranderen en dat het jou worst is wat ik daar van vindt, maar als je echt je ervaringen wil onderbouwen met feiten en waarheden en wilt toetsen aan de werkelijkheid, zou ik wat meer open staan voor andere inzichten.
Waaruit kunnen we dat concluderen dan? Ik heb nog geen onderbouwing gezien voor die stelling.
Ejorne schreef op zondag 17 juli 2011 @ 09:59:
Maar zeggen dat er geen verschillen te meten is tussen kabels, cd's (of je de verschillen in pitch afstand of hoe ze dat ook noemen dan wel of geen jitter wilt noemen), of versterkers en welk apparaat dan ook is mi onzin. Vraagstuk is enkel de mate waarin deze gemeten verschillen hoorbaar zijn. En dat zal natuurlijk in elke ruimte/apparatuur verschillend kunnen zijn.
Dat beweert hier niemand volgens mij. Ik zeg juist dat er best meetbare verschillen zijn, echter zijn deze verschillen zo klein dat ze onmogelijk hoorbaar zijn. Tot nu toe heb ik zelf geen hoorbare verschillen kunnen constateren en heb ik geen luistervergelijk mogen meemaken waarin iemand dat consequent wel kon. Tevens heb ik tot nu toe geen verklaring kunnen vinden of gekregen die kan aantonen dat eventuele hoorbare verschillen een technische oorzaak hebben, maar ik laat mij graag verrassen.
Het is niet dat ik gelijk wil hebben, sterker nog: Ik zie graag mijn ongelijk bewezen, Dat zou inhouden dat er veel nieuws te ontdekken en te onderzoeken valt. Helaas is dat tot op heden niet gebeurt.
[
Voor 9% gewijzigd door
Killer op 17-07-2011 12:47
]