Ejorne schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 16:32:
[...]
Ik weet niet waarom jij met een cd-recorder wilt komen? Maar de verschillen die ik ervaren heb zijn gebrand met een cdromspeler en worden afgespeeld op een cd speler. Je hebt best wel kans dat er met die cdrecorder van jouw geen verschil optreedt.
Omdat ik de moeite wil nemen om je te laten inzien dat wat jij beweert (dat er hoorbare verschillen zitten tussen CD-R's) stomweg niet zo is. Ik zal proberen het te verhelderen:
Je zult het met mij eens moeten zijn dat het geluid dat wij horen bij het afspelen van cd's gemaakt wordt door de D\A converter en alles wat daar aan elektronica achteraan zit. De D\A wordt gevoed met een digitaal signaal, waarna er allerlei spannende dingen gebeuren en het geluid uiteindelijk uit de speakers komt. Jij beweert dat er hoorbare verschillen zitten tussen verschillende merken\typen cd-r's. Dat wil dus zeggen dat indien die verschillen er echt zijn er een verschil moet zitten in de digitale informatie die de D\A converter aangeboden krijgt. Dat is immers het ding wat de muziek maakt en dat ding gaat pas andere muziek maken als hij andere informatie gevoed krijgt.
Ik heb een stervend oude audio cd-recorder van Philips die beschikt over een optische digitale in,- en uitgang. Helemaal geen high-end ding, niets bijzonders, maar hij doet precies wat hij moet doen.Ik heb ook een laptop met een optische digitale in,- en uitgang. Als we nu een willekeurige, door jou aangewezen, originele cd-rippen, dan hebben we een bekend digitaal origineel. Dit digitale origineel kan ik zonder dat het bewerkt wordt via de digitale uitgang sturen naar de cd-recorder en deze dit signaal laten opnemen. Vervolgens speel ik m.b.v. diezelfde recorder (of voor mij part een andere cd-speler met optische uitgang) de opgenomen cd weer af en laat dat signaal binnenkomen op de laptop. Dan heb ik dus het originele digitale signaal (de rip van de cd) en een kopie bestand dat opgenomen en weer afgespeeld is m.b.v. van een cd-r. Als we dat nu met een aantal, wederom door jou aan te wijzen, cd-r's doen, dan hebben we een aantal digitale bestanden die we kunnen vergelijken. Let wel, de bestanden worden door de laptop niet bewerkt en zijn een letterlijke representatie van de op de cd(r)'s aanwezige gegevens en de manier waarop ze door de cd-recorder\speler zijn gereproduceerd. Er vindt geen error-correctie o.i.d. plaats, anders dan die vastgelegd zijn in het cd en spdif protocol en die dus ook worden gebruikt door normale consumenten audio-apparatuur.
Deze bestanden bevatten dus de letterlijke digitale informatie die bij afspelen van een cd(r) door de D\A converter omgezet worden in hoorbaar geluid.
Als jou bewering klopt en de cd-r's onderling hoorbaar verschillen, dan moet er een verschil zitten in de digitale informatie in de afzonderlijke bestanden. Als ik je nu kan aantonen dat die bestanden bit-identiek zijn (na off-set correctie), dan kan ik je dus aantonen dat onafhankelijk van het merk en type medium (cd-r) de D\A converter elke keer exact dezelfde informatie krijgt en er dus geen hoorbaar verschil kan zitten tussen de verschillende merken\types cd-r. Mochten er wel verschillen zitten in de digitale bestanden onderling, dan heb jij gelijk.
Ik wil die test overigens ook wel doen m.b.v. van je eigen apparatuur. De reden waarom ik mijn cd-recorder wil meenemen is omdat ik dat ding van haver tot gort ken en daar zeker van ben dat dat apparaat naar behoren functioneert en overweg kan met alle gangbare merken en typen cd-r's.
[...]
Daarmee is voor mij zeker niet gezegd dat er dús nooit verschil kan optreden. Daarnaast kan het ook maar zo zijn dat de manier waarop jij de bitstream weer wilt opnemen helemaal het verschil niet aan het licht stelt.
De manier waarop ik de bitstream opneem is een letterlijke 1 op 1 vertaling van de bitstream. Hier vind geen verdere bewerking of correctie op plaats in de door mij voorgestelde testopstelling. Als een stokoude cd-recorder al in staat is om bitidentiek digitale bestanden op te nemen en te reproduceren, dan kan moderne apparatuur dat zeker en vast.
Dat laatste vind ik een vreemde instelling. Wil je niet luisteren naar argumenten en bewijzen onder ogen zien?
Ik zie graag mijn standpunt beargumenteerd als onjuist bewezen. Ik sta open voor nieuwe inzichten en stel op basis van nieuwe inzichten en bewijzen indien nodig mijn standpunten en overtuigingen bij. Ik denk dat je het niet zo bedoeld, maar zoals je het hier zegt ben jij niet van plan ook maar de moeite te nemen om je eigen overtuiging eens te laten toetsen aan de werkelijkheid en sta je niet open voor andere inzichten, bewijzen of kritieken en ben je rotsvast overtuigd van je eigen gelijk en is dat de enige echte waarheid.
[...]
En let wel, mijn standpunt is niet dat de metingen (of laat ik anders zeggen de gebruikte termen in die metingen) waarheid zouden zijn. Ik zeg alleen dat die metingen overeenkomen met mijn blind geteste ervaring. Voor mij aannemelijk dat deze dus een kern van waarheid bevatten en minstens in de goede richting zitten. Logischerwijs neem ik informatie die 100% tegenovergesteld daaraan is niet als waarheid aan. Maar goed, ik verval in herhaling. Alles wat ik hier nu schrijf is een paar reacties terug ook al geschreven...
En dat is in mijn ogen kortzichtig. Er zijn tientallen andere verklaringen, die natuurkundig veel meer hout snijden, die jou ervaringen veel aannemelijker en aantoonbaar kunnen verklaren. Daar zijn boeken over volgeschreven door hele slimme mensen. Die verklaringen wil je niet aannemen, maar wel de verklaring van één of andere onbekende op een internet-forum, puur en alleen maar om het feit dat deze verklaring je beter past. Dan wil je in mijn ogen je overtuiging niet toetsen aan de werkelijkheid.
Ik vraag mij werkelijk af of jij de kennis bezit om goed te kunnen bepalen welke verklaring\uitleg\theorie nu het dichts bij de waarheid ligt. Ik bedoel dat zeker niet denigrerend of als flame, maar ik vraag mij af welk referentiekader jij toepast om te bepalen welke test\theorie\uitleg nu de juiste is. Ik kan je een hele verhandeling uit de doeken doen waarbij de samenstelling en opbouw van de gebruikte laser-unit in een cd-recorder invloed heeft op de matevan correctheid waarin de verschillende cd-r dye's hun informatie opslaan. En dat er dus afhankelijk van de gebruikte laser-unit rekening gehouden moet worden met aangestuurd vermogen, gloei en uitdoof-tijden, scherpte van de laserstraal, enzovoorts, enzovoorts, zonder dat ik daar ook maar één ding over lieg. Dat kan ik zo doen dat dat ook jou ervaring ook precies onderschrijft en verklaart. Ga je dan ook geloven dat er hoorbare verschillen zijn tussen laser-units? Dat vraag ik mij echt af.... Waarom heeft voor jou de aangehaalde test een kern van waarheid en wat een aantal mensen hier zeggen niet? Puur en alleen het feit dat het op het eerste gezicht niet strookt met je eigen ervaringen of niet aansluit bij je eigen overtuiging?
En nogmaals voor de volledigheid: Dit laatste stukje is geen flame o.i.d. Ik vraag het mij oprecht af.