zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.763 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vermoed dat je begintmeta in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen ..." anders interpreteert dan bedoeld is, als je wat daar staat kan parafraseren voor mij kan ik de formulering weer eventueel wat aanpassen, maar gezien het onderstaande ben ik er vooralsnog inderdaad van overtuigd dat wat ik eerder geschreven had klopt.
... wat ik nu precies zeg is dat ik overtuigd ben van het gehoorde verschil en dat ik min of meer op zoek ben naar de juiste verklaring en deze het meest vind in de metingen die ik aanhaal. En totaal niet in de verklaringen die hier gegeven worden, ...
Volgens mij schrijf je inderdaad het ervaren verschil (volgens mij zeggen overigens weinigen dat je geen verschil ervaart) toe aan bepaalde factoren gerelateerd aan cd cd/apparatuur, andere factoren lijk je toch wel vergaand uit te sluiten. (Dat komt vzikz ook terug in de stukjes die ik in mijn vorige post had aangehaald (waar overigens volgens mij ook bepaald geen tegenstijdigheid inzit)). Gezien ons interpretatieverschil mbt 'overtuigen' denk ik dat mijn 'samenvatting' best aardig is. (Wanneer zou je overigens zeggen dat je overtuigd van iets bent?)

Ik vind het jammer dat je niet ingaat op mijn verzoek te beschrijven waarom je de juiste verklaring voor je ervaringen het meest vind in de metingen die je aanhaalt.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 22-07-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

begintmeta schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:52:
Ik vind het jammer dat je niet ingaat op mijn verzoek te beschrijven waarom je de juiste verklaring voor je ervaringen het meest vind in de metingen die je aanhaalt.
Let wel dat 'het meest' in verhouding staat tot de andere verklaringen die hier gegeven worden he?

De gevraagde beschrijving;
Waarom ik die het meest, misschien kan ik beter zeggen meer dan, overeenkomst vind in de door mij aangehaalde metingen is dat er daar een verschil wordt beschreven die overeenkomt mijn mijn blind geteste verschil. De andere verklaringen, die hier door de 'sceps' ook volop worden gegeven, dat deze verschillen niet zouden bestaan neem ik daarom minder snel aan als verklaring. Lijkt mij toch vrij logisch?

Als jij je hand brand aan een voorwerp en de een zegt;
Ja, dat komt omdat het voorwerp heet is.
en de ander zegt, nee dat zit tussen je oren het voorwerp is lauw.
Lijkt me logisch dat jij persoon a meer overeenkomsten vind hebben met jouw ervaring, naar jehand met blaren kijkende, dan de verklaring van persoon b... Of zie ik dit verkeerd?

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Min of meer zie je dat inderdaad verkeerd (tenminste zoals je voorbeeldanalogie er nu bijstaat). Verder kan je je los daarvan afvragen of je analogie klopt.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 22-07-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

jaapsander schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:07:
[...]
Niet de goede insteek, je zou nergens van overtuigd moeten zijn zonder goede test/waarneming. Pas na te testen kun je zeggen dat er iets mankeert aan zijn testopstelling of hersenen. Je hypothese is dat er wat mankeert aan de testopstelling of hersenen. Nu nog bewijzen door te testen!
Nee, er mankeert niets aan zijn hersenen, van dat euvel hebben we allemaal last! Alleen sommigen beseffen dat we gefopt worden en dat we dingen denken te horen die er niet zijn, terwijl anderen stug vol blijven houden dat ze bij wijze van spreken echt het verschil tussen een toon van 40000 Hz en een toon 40001 Hz kunnen horen omdat hun elfendraad linksgedraaid is i.p.v. rechtsgedraaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

servies schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:35:
[...]

Nee, er mankeert niets aan zijn hersenen, van dat euvel hebben we allemaal last! Alleen sommigen beseffen dat we gefopt worden en dat we dingen denken te horen die er niet zijn, terwijl anderen stug vol blijven houden dat ze bij wijze van spreken echt het verschil tussen een toon van 40000 Hz en een toon 40001 Hz kunnen horen omdat hun elfendraad linksgedraaid is i.p.v. rechtsgedraaid...
Als men dat blind getest heeft bevestigd, zou er van foppen volgens hen mogelijk geen spra,e zijn en zou dat met dat elfen draad wellicnt nog een openstaande optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Hé dit topic gaat opeens helemaal nergens meer over.
Ejorne je gaat pas tot rede kunnen komen als je iemand jou een degelijke dubbel blinde ABX test laat afnemen met je CD's en audio apparatuur.

Je houd jezelf voor de gek. Je hebt nog nooit een echt goede ABX test gedaan, laat staan dubbel blind. (in dat geval heb je al twee mensen nodig)

Begin hier maar eens meer --> http://mp3ornot.com

Een ABX test (en eigenlijk ook dubbel blind, jij weet het niet en de computer ook niet) waar je test tussen een sample op 320 kbps mp3 en 128 kbps mp3.
Je kunt je resultaten zo posten hier op het forum.
Doe de test 25 keer. Voor een significante uitkomst moet je het 18 keer goed hebben. (Wikipedia: ABX test)

Als jij het verschil kunt horen tussen cd's waarvan je zo kunt aantonen dat ze bit identiek zijn dan moet dit een makkie zijn toch ? :+

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is hier allemaal gebeurd :/

Technisch inhoudelijk dan maar:
Ejorne schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:14:
[...]
En even voor de volledigheid; de dvd-speler was via hdmi aangesloten op de receiver. Wat volgens mij niet uitmaakt als ik je stukje goed begrijp omdat deze door dezelfde chip/kristal worden gevoed?
Heb de manuals al weggemikt, dus even uit het hoofd: Bij de receiver had de HDMI chip een lijntje spdif naar de spdif ontvanger (en naar een tweede, voor weer HDMI uit te genereren). Aan de dvd speler kant kan ik me geen koppeling herinneren tussen spdif uit en HDMI uit. Zal in de stoeptegel gebeuren.

Dat er spdif uit de hdmi ontvanger in de receiver komt, wil niet zeggen dat het over de hdmi zelf spdif is. Denk dat het daar anders gecodeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Kain_niaK schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:44:
Als jij het verschil kunt horen tussen cd's waarvan je zo kunt aantonen dat ze bit identiek hetzelfde zijn dan moet dit een makkie zijn toch ? :+
Appels met peren.

Verder hebben wij de test ook met twee personen gedaan. Ik kan natuurlijk niet in mijn eentje een cd in de speler leggen zonder dat ik weet welke cd dat is. Daarbij doe ik geen stelling waarvan ik zeg dat dat de enige optie of waarheid is. Wat hier wel gebeurd door andere, die stellen wel met zekerheid zaken vast. Dat wil ik liever niet doen zolang ik ze niet zeker acht. Dat wordt me kennelijk kwalijk genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Ja, het gaat nergens meer over. Althans het gaat wel ergens over maar we blijven een beetje hangen, men vraagt mij telkens om mijzelf te herhalen, praten mij een stelling of mening aan of gaan een beetje vreemd lopen doen. Waarop ik ook weer raar ga lopen doen. Inderdaad een beetje zinloos zo en het leuke gaat er zo voor mij ook langzaam af. Straks maar weer een poosje laten rusten denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vroeg toch om iets nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Iets nieuws? Als er wat nieuws is dan wil ik dat misschien ook wel weten. Misschien dat stuk dat dtjv aanhield? Ik ben niet zo technisch, jij mag het zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

Kain_niaK schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:44:
Hé dit topic gaat opeens helemaal nergens meer over.
Dat was al meer mensen opgevallen als ik zo de laatste posts bekijk en de TR zie. De huidige discussie loopt inderdaad op niets uit, maar... wat gaan we er aan doen? Want ik heb zo het idee dat er niet heel vriendelijke dingen gezegd gaan worden als we zo door gaan ;)

Disclaimer: niets tegen Kain verder omdat ik zijn post quote.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

@Fear (en eigenlijk ook alle mede posters)

In principe lopen we inderdaad ver off-topic. Voor mij is het echter wel heel helder dat we in deze discussie precies hetzelfde probleem te pakken hebben als waar we over discussiëren m.b.t. tot kabeltjes. Vervang CD-R door interlink in de afgelopen posts en het is geheel on-topic. Om dat het verder wel inhoudelijk over dezelfde materie gaat (het waarnemen van verschillen en die al dan niet proberen te verklaren\onderbouwen) zie ik er persoonlijk geen bezwaar om de discussie verder te laten gaan.

Ik wil er wel heel erg sterk voor pleiten om de discussie wel inhoudelijk te houden en niet met modder te gaan gooien. Ejorne neemt de moeite om inhoudelijk en netjes te reageren op vragen die hem gesteld worden en alleen al daarom waardeer ik hem als een positieve bijdrager aan de discussie, hoe zeer oneens ik het ook met hem ben. Ik ben zelf ook niet van plan om met modder te gooien en zal de discussie hooguit zo af en toe een keer scherp stellen. Maar wel scherp op inhoud en niet scherp op aanzien des persoon en hoop (en verwacht eigenlijk) ook zeer dat de overige posters dat zullen doen. Als iemand op de man gaat spelen mag deze wat mij betreft direct op de zwarte lijst.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04-2022
Vandaag een kleine test gedaan tussen 2 kabels.
1 zeer goedkope 2€ en 1 van 5€ voor 1 meter.
De goedkoopste klonk minder op mijn cdspeler dan die van 5€ (allebei van de mediamarkt).
Wat ik ook al verwacht had.
De duurdere heeft betere connectoren en een dikkere isolatie.
Het verschil was vooral in volume te merken .
De duurdere klonk een stuk harder op hetzelfde volume en aansluiting van de amp.
Waarschijnlijk kwam daardoor de muziek ook beter tot zijn recht.

Mijn conclusie een zeer goedkope kabel kan wel minder zijn dan een iets duurdere en een duurdere hoeft nog geen ***€ te kosten.

PS dit was geen dbt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Akai_Vintage schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 21:56:
Vandaag een kleine test gedaan tussen 2 kabels.
1 zeer goedkope 2€ en 1 van 5€ voor 1 meter.
De goedkoopste klonk minder op mijn cdspeler dan die van 5€ (allebei van de mediamarkt).
Wat ik ook al verwacht had.
De duurdere heeft betere connectoren en een dikkere isolatie.
Het verschil was vooral in volume te merken .
De duurdere klonk een stuk harder op hetzelfde volume en aansluiting van de amp.
Waarschijnlijk kwam daardoor de muziek ook beter tot zijn recht.

Mijn conclusie een zeer goedkope kabel kan wel minder zijn dan een iets duurdere en een duurdere hoeft nog geen ***€ te kosten.

PS dit was geen dbt oid.
En wat je zojuist voor jezelf getest hebt, is het verschil in weerstand van de beide kabels. Dat verschil is eenvoudigweg op te lossen met een aanpassing van de volume regelaar. En dat is ook precies wat ik beweer. Er zijn wel verschillen, alleen zitten die niet in de geluidskwaliteit. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als je de volumes van beide kabels gelijk regelt, ze ineens verrassend exact identiek klinken. (volume is voor mij op geen enkele manier een maatstaaf voor geluidskwaliteit ter verduidelijking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
@Killer,

Net even getest mear om hetzelfde volume te krijgen moest ik de versterker van 3/10 bij de duurdere naar 5/10 met de goedkopere.
Dat vind ik zelf een redelijk verschil maar om nu te zeggen dat de duurdere beter klinkt op het zelfde volume... nee.
Ik vind dat wel een soort maatstaaf niet qua kwaliteit maar wel kwantiteit.
"Correct me if i am wrong" als je een zwakke verterker hebt zal hij waarschijnlijk wel meer volume kunnen genereren dan met de goedkopere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ejorne schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:52:
[...]

Appels met peren.

Verder hebben wij de test ook met twee personen gedaan. Ik kan natuurlijk niet in mijn eentje een cd in de speler leggen zonder dat ik weet welke cd dat is. Daarbij doe ik geen stelling waarvan ik zeg dat dat de enige optie of waarheid is. Wat hier wel gebeurd door andere, die stellen wel met zekerheid zaken vast. Dat wil ik liever niet doen zolang ik ze niet zeker acht. Dat wordt me kennelijk kwalijk genomen?
Ik zit in deze discussie een beetje met een dillema:

Jij beweert (en ik geloof je daarin) in een blinde test verschillen te hebben gehoord tussen verschillende CD-R's. Voor mij is niet na te gaan hoe goed je deze blinde test uitgevoerd hebt en voor jou is het niet interessant om hem opnieuw te doen, omdat je overtuigd bent van de waargenomen verschillen.

Het probleem voor mij is nu dat er puur op technische gronden geen enkele reden is om de ervaren verschillen toe te schrijven aan de verschillende type's cd-r. Er zijn genoeg andere theorieën die wel aannemelijk en bewezen zijn die de door jou ervaren verschillen wel verklaren, alleen wil jij deze niet aannemen, omdat ze tegen jou gevoel indruisen.

En daar hebben we de pat-stelling.

Ik geloof dat je verschillen ervaren heb, alleen de de uitleg\verklaring die je er aan geeft zijn in mijn ogen incorrect. Voor mijzelf is het eigenlijk niet interessant om samen met jou de test opnieuw uit te voeren. Ik heb die tests al tig keer gedaan met kabels, cd's, cd-speler en versterkers en elke keer is de uitkomst zonder uitzondering hetzelfde. En ik ben er van overtuigd, gesteund door de achterliggende theorieën en ervaringen dat een eventuele test uitgevoerd samen met jou niet anders zal opleveren dan die tig test die ik al gedaan heb. Ik wil echter de moeite wel nemen in de off-chance dat jij de uitzondering op de regel bent, omdat dat een totale ommezwaai in de audiowereld (en de digitale techniek en natuurkunde) met zich zou meebrengen en en passant ook het hele sample-theorema en een aantal natuurkundige wetten overhoop gooit en aan de wieg van die veranderingen\revolutie wil ik wel staan _/-\o_

Jij wilt echter geen testen aangaan, alhoewel ik niet precies snap waarom niet. In mijn ogen kun je alleen maar winnen. Als je de door jou geclaimde verschillen kunt waarnemen, dan sta je aan de wieg van een (digitale) audio-revolutie (lijkt mij wel stoer) en indien je wel verschillen ervaart, maar aangetoond kan worden dat de verklaring die je er voor denkt te hebben in een hele andere hoek gezocht moet worden, ben je weer een stukje gegroeid en heb je nieuwe kennis opgedaan.

Ik wil het in ieder geval nog 1 keer theoretisch benaderen en hoop dat je de moeite wilt nemen het te lezen en daar jou ideeën over te ventileren:

Je beschrijft hoorbare verschillen tussen cd-r's aan de hand van beluisterde muziekstukken. Je omschrijft de ervaren verschillen als: ' leek de boventoon van het blaasinstrument minder hoog door te lopen, terwijl de andere cdr hoger of misschien zuiverder leek te klinken'. Nu is het een onweerlegbaar feit dat een cd-r alleen digitale informatie bevat. Deze digitale informatie is een digitale beschrijving van een analoog signaal. Indien je specifiek de hoogweergave van een analoog signaal (of zo je wilt de definitie of zuiverheid van het signaal) consequent op medium A anders hoort dan op medium B, moet dat inhouden dat de het proces dat deze weergave beïnvloed ook consequent steeds hetzelfde dient te zijn. Ik ga er namelijk van uit dat medium A elke keer hetzelfde afwijkt van medium B (m.a.w. CD-R van merk\type A klinkt elke keer, op dezelfde manier anders dan die van merk\type B). Het zal niet zo zijn dat een cd-r van een bepaald type\merk de ene keer wel een beter hoog laat horen en de andere keer niet (anders zou je ze ook niet consequent uit elkaar kunnen houden).

Dit moet dus inhouden dat de verandering van de digitale informatie (t.o.v. het originele signaal) op een cd-r (of de weergave ervan bij afspelen of opnemen) elke keer, afhankelijk van het gebruikte merk\type identiek moet zijn, immers de CD-R klinkt elke keer hetzelfde en klinkt ook elke keer consequent afwijkend van die van een cd-r van een ander merk\type. Beide cd-r's klinken volgens jou immer ook consequent en op identieke wijze anders t.o.v. elkaar.

Nu wil alleen het geval dat jitter min of meer random is (ook dat is gewoon aantoonbaar, bewijsbaar en voor een leek eenvoudig inzichtelijk te maken m.b.v. van een paar simpele metingen) en als deze jitter hoorbare invloed zou hebben, dan zou deze dus per definitie niet consequent identiek zijn, vanwege zijn random karakter. Als de jitter de verklaring zou zijn, dan zou een cd-r van één merk\type A elke keer anders klinken als je hem afspeelt, aangezien jitter een random karakter heeft. Aangezien jij de merk\types in een blinde test kon onderscheiden kan de verklaring dus niet in de jitter gevonden worden omdat de verschillen consequent identiek geweest moeten zijn (anders kon je geen verschillen waarnemen) en jitter is nu eenmaal aantoonbaar niet consequent identiek.

M.a.w. zonder jouw blinde test in detail te kennen en zonder de metingen stuk voor stuk doorgelezen te hebben, kun je puur op basis van de kenmerken van jou claim (consequente gehoormatige verschillen tussen cd-r's) en de door jou aangedragen verklarende metingen (jitter - random variërend verschijnsel) zeer eenvoudig aantonen dat er geen aantoonbare relatie kan liggen tussen beide. Het bewijs\de verklaring die jij hebt voor de door jou ervaren verschillen kan dus niet kloppen.

En om het misschien nog iets scherper\duidelijker te stellen: Jij accepteert de metingen mbt tot jitter als verklaring omdat ze naadloos aansluiten bij je ervaringen. Echter blijkt dat ze juist niet naadloos aansluiten maar juist 180 graden tegenover elkaar staan (consequent gelijk versus random variërend). Volgens jou eigen redenatie zou je dus deze verklaring direct moeten verwerpen en een andere moeten zoeken.

(ik weet er wel een paar die ik je ook nog eens consequent kan aantonen en laten ervaren)

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 22-07-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Akai_Vintage schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:50:
@Killer,

Net even getest mear om hetzelfde volume te krijgen moest ik de versterker van 3/10 bij de duurdere naar 5/10 met de goedkopere.
Dat vind ik zelf een redelijk verschil maar om nu te zeggen dat de duurdere beter klinkt op het zelfde volume... nee.
Ik vind dat wel een soort maatstaaf niet qua kwaliteit maar wel kwantiteit.
"Correct me if i am wrong" als je een zwakke verterker hebt zal hij waarschijnlijk wel meer volume kunnen genereren dan met de goedkopere.
Daar heb je helemaal gelijk in. Er zijn ook 1001 reden om te kiezen voor een bepaalde kabel, echter geluidskwaliteit is daar niet 1 van (als dat wel zo is, is het allen maar een verslechtering en moet je een andere kabel kiezen :+ ).

het verbaast mij overigens wel dat je de volumeknop zo ver moet bijdraaien. Dan heb je of een gevoelige volumeknop met een groot draaibereik (een grote verdraaiing geeft maar een klein effect effect) of er zit echt een groot verschil in weerstand tussen de kabels onderling en dat zie je niet zo vaak. Wat is de doorsnede van beide kabels als ik vragen mag?

P.S. een gevoelige volumeknop met een groot draaibereik vind ik zelf altijd erg prettig. Dan kun je het volume lekker nauwkeurig regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
Het volume verschil is goed te merken en mijn versterker gaat tot de 5 in kleinere stappen omhoog dan van 6-10
Mijn versterker is trouwens een Akai AM-2800 (80watt rms per kanaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Akai_Vintage schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 23:12:
Het volume verschil is goed te merken en mijn versterker gaat tot de 5 in kleinere stappen omhoog dan van 6-10
Mijn versterker is trouwens een Akai AM-2800 (80watt rms per kanaal)
Als we het hier hebben over de kabel tussen de CD speler en de versterker dan moet er iets goed mis zijn met de goedkope kabel. Immers de versterker zal een ingangsimpedantie hebben van pakweg 10kOhm, en dat impliceert dat een ohm meer of minder van de kabel geen noemenswaardig verschil in geluidsniveau kan opleveren. Tenzij de kabel echt stuk is kan ik mij niet voorstellen dat de weerstand van zelfs een hele goedkope kabel meer dan pakweg een ohm is. Bij 1 ohm zou je nog 10000/100001 ≈ 99.99% van het signaal overhouden.

Een ander verhaal wordt het als we het over luidsprekersnoer hebben. We hebben het hier over lage impedanties (meestal zo'n 4 ohm), en dan doet de weerstand van de kabel (en verbindingen!) er wel degelijk toe. Een paar tienden van een ohm levert dan al een merkbare verzwakking op, en zeker als de kabel extreem dun is is dat denkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Is luidsprekerkabel niet meer een kwestie van capacitance?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik moet het even kwijt, dus dan maar hier even.

Vanmiddag de Denon PMA 1500AE gekocht in de uitverkoop bij Hobo. Ze hebben er nu nog een handjevol. Mocht je op zoek zijn naar een mooie deal: ik heb er nu 574 euro voor betaald. Nieuwprijs toen ie uit kwam: 1049 euro. Een koopje dus.

Hij is bij mij ter vervanging van mijn Denon PMA 560... wat een wereld van verschil. Ik heb de B&W DM 603 speakers en die hebben dus nooit de goede aansturing gehad. Wat een detail aan geluid komt er nu opeens uit die speakers zeg. :)

* Naboo is tevreden!!

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Naboo schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:13:
Vanmiddag de Denon PMA 1500AE gekocht in de uitverkoop bij Hobo. Ze hebben er nu nog een handjevol. Mocht je op zoek zijn naar een mooie deal: ik heb er nu 574 euro voor betaald. Nieuwprijs toen ie uit kwam: 1049 euro. Een koopje dus.
Wellicht had het beter hier gekund: [Aanbiedingen] Audio en HiFi - Deel 15
Maar welk filiaal van de Hobo? Want op de site staan er maar enkele die de PMA 1500AE hebben. En allemaal voor €599,- en allemaal in het zilver. Jammer, want ik wil toch echt zwart.

Twijfel of zo'n PMA 1500AE een aanwinst zou zijn voor achter mijn Denon 2809. De PMA 1500 AE heeft een HT Passthrough functie, dat is altijd al makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

FeaR schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 19:28:
[...]

Wellicht had het beter hier gekund: [Aanbiedingen] Audio en HiFi - Deel 15
Maar welk filiaal van de Hobo? Want op de site staan er maar enkele die de PMA 1500AE hebben. En allemaal voor €599,- en allemaal in het zilver. Jammer, want ik wil toch echt zwart.

Twijfel of zo'n PMA 1500AE een aanwinst zou zijn voor achter mijn Denon 2809. De PMA 1500 AE heeft een HT Passthrough functie, dat is altijd al makkelijk.
Of het een aanwinst is, geen idee. Ik ben zelf groot voorstander van het apart houden van een versterker voor muziek en die van een surround set. Maar goed, dat is persoonlijke voorkeur.

De PMA 1500AE wordt door velen beter beoordeeld dan zijn opvolger de 1510AE en het is een kleinere versie van de Denon PMA SA1, welke een Klasse A versterker is. (Die overigens voor bijna de helft is afgeprijsd bij Hobo)

Ik heb de mijne bij het filiaal in Kampen vandaan. Ze hadden er nog 5 waarvan 3 gereserveerd (over alle 17 Hobo filialen) dus eigenlijk nog 1 vrij. En inderdaad, alleen nog zilver.
Als je naar een Hobo filiaal belt, kunnen ze je vertellen waar ze nog staan.

De prijs was inderdaad 599,-, maar net als bij auto's, je kan altijd onderhandelen. 574 is echt de bodemprijs die ze willen hebben. Maar goed, toch weer 25 euro extra. :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naboo schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:13:
Ik moet het even kwijt, dus dan maar hier even.

Hij is bij mij ter vervanging van mijn Denon PMA 560... wat een wereld van verschil. Ik heb de B&W DM 603 speakers en die hebben dus nooit de goede aansturing gehad. Wat een detail aan geluid komt er nu opeens uit die speakers zeg. :)

* Naboo is tevreden!!
eindelijk eens een "niet"-paranormale post hier, moet niet gekker worden.

/me luistert een oude afgezaagde slecht gemasterde cd van Django Reinhardt via z'n logitech speakertjes.

Mn vriendin zei dat ik goede speakers had :+

hifi baby.. hifi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 16:23:
Is luidsprekerkabel niet meer een kwestie van capacitance?
Nee, bij luidsprekers hebben we het over een hele lage impedanties (=wisselstroom weerstand), en ook relatief lage frequenties (audio gebied), wat betekent dat een klein beetje capaciteit (we hebben het hier over orde grote van pico Farads) geen invloed heeft. De capaciteit van een luidsprekerkabel is echt een non-issue.

Het enigste wat er echt toe doet is dat de weerstand van de luidspreker kabel laag is en dat de verbindingen goed schoon zijn. Hiervoor heb je overigens geen dure luidsprekerkabel nodig van exotische materialen (veelal kreten die bedacht zijn door de marketing afdeling en geen enkele technisch inhoudelijk betekenis hebben), het belangrijkste is dat de aders voldoende dik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 11:54
Het kan nog gekker, USB kabels tot wel 500euro 8)7

Deze pdf kwam ik tegen, dit moest ik gewoon ff kwijt hier... wat een slap gelul in die review.
Ik vind het heel triest :'( dat ze dit durven te publiceren in een blad!

http://www.eastwestaudios...Quest%20USB%20_ME4-11.pdf

Kleine uitleg waarom dit de reinste oplichting is.

USB kabels worden gebruikt om digitaal signaal naar een D/A Converter te sturen, en zijn dus alleen 1en en 0en... als er ook maar 1 bitje niet of fout aankomt unlockt de D/A Converter het signaal en stop de muziek even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Die kabels zijn al een paar keer langsgekomen in dit topic :P

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OCTiMod schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:08:
Het kan nog gekker, USB kabels tot wel 500euro 8)7

Deze pdf kwam ik tegen, dit moest ik gewoon ff kwijt hier... wat een slap gelul in die review.
Ik vind het heel triest :'( dat ze dit durven te publiceren in een blad!

http://www.eastwestaudios...Quest%20USB%20_ME4-11.pdf

Kleine uitleg waarom dit de reinste oplichting is.

USB kabels worden gebruikt om digitaal signaal naar een D/A Converter te sturen, en zijn dus alleen 1en en 0en... als er ook maar 1 bitje niet of fout aankomt unlockt de D/A Converter het signaal en stop de muziek even.
haha een usb kabeltje voor 500 euro :D

Ik weet niet of je daar op feestjes trots over moet spreken of dat je je kapot moet schamen. Wat een afzetterij...

Als persoon zou ik me doodlachen maar als fabrikant zou ik 't wel weten..dan zou ik ook zo'n verhaal laten schrijven en mn klanten bedienen die 'emotionele' verhaaltjes over kabeltjes slikken als zoete koek.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 21:17:
[...]

haha een usb kabeltje voor 500 euro :D

Ik weet niet of je daar op feestjes trots over moet spreken of dat je je kapot moet schamen. Wat een afzetterij...

Als persoon zou ik me doodlachen maar als fabrikant zou ik 't wel weten..dan zou ik ook zo'n verhaal laten schrijven en mn klanten bedienen die 'emotionele' verhaaltjes over kabeltjes slikken als zoete koek.
USB-kabels zijn uitgebreid aan bod gekomen en daarvan is aangetoond dat ze geen hoorbaar verschil (kunnen) maken. Zelfs een overtuigd voorstander van die kabels heeft na degelijk onderzoek en testen zijn inzichten bijgesteld.

Dat hoeven we niet meer over te doen.

@Ejorne: Ben je op vakantie of is er een andere reden waarom je niet meer reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapnr1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09 20:03
Zo... terug van vakantie. Veel gebeurt op het forum zie ik. Ik ga me weer even inlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb een vraag over de lengte van de kabels.

De afstand tussen mijn twee boxen is 15 meter, waarbij de versterker 1 meter van de linker box staat opgesteld. Moeten de kabels dan ook twee keer 15 meter zijn of mag ik ook af met een kortere kabel voor een van de boxen?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Erhnam schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:56:
Ik heb een vraag over de lengte van de kabels.

De afstand tussen mijn twee boxen is 15 meter, waarbij de versterker 1 meter van de linker box staat opgesteld. Moeten de kabels dan ook twee keer 15 meter zijn of mag ik ook af met een kortere kabel voor een van de boxen?
De tijdvertraging die door de langere kabel veroorzaakt wordt is bij audio signalen volstrekt verwaarloosbaar. Het elektrische signaal gaat ca. 1 miljoen x sneller door een kabel dan dat het het geluid door de lucht gaat. De tijdsvertraging van een elektrisch signaal in een kilometer kabel komt overeen met die van een millimeter voor geluid in lucht.
Maar afgezien daarvan, is een onderlinge afstand van 15m niet heel erg groot? Tenminste, in een huiskamer? Tenzij de kamer ook heel diep is. De ideale hoek is zo'n 20-30 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-08-2011 12:50 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Je kunt rustig af met een kortere kabel voor 1 van de luidsprekers, mits je ervoor zorgt dat de kabels voldoende dik zijn. Het verschil in weerstand tussen 15m en zeg 2 meter kabel van een goede kwaliteit is te verwaarlozen.

Ben je echt overgevoelig goedhorig, dan kun je beide kanten evenveel kabel geven. Maar dat is meer piece-of-mind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 14:44
Het maakt wel iets uit wat het lengteverschil is. Dergelijke lange kabels zijn vaak niet meer dan 1,5mm2.
http://www.breem.nl/fldte...beltechniek.htm#weerstand
Met een lengteverschil van 13 meter zit je dan aan 0,3 Ohm, niet echt iets om je druk over te maken dus :D

Mocht je het toch zorgwekkend vinden, kun je altijd 2 van die 'dunne' kabels parallel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hoezo dat nou weer? Je kunt bijna elke luidsprekerkabel gewoon per strekkende meter kopen. Of op een rol van 100m. Bovendien, 15m is toch niet erg lang?

[ Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-08-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 14:44
Als je nog kabel over hebt, kun je het ook per strekkende meter niet kopen en de centen in je knip houden. Ik geef alleen maar aan dat het kan.

Ik ging voor het gemak even uit van een bestaande home-cinema set waar meestal tig meter kabel bij zit van niet al te grote diameter.

[ Voor 32% gewijzigd door Boppo84 op 01-08-2011 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
<off-topict>Ik ben al jaren een trouw fan van Tweakers.net en heb net even de moeite genomen om te registreren. De reden hiervoor is dat ik, na het doorlezen van 5 (vijf) topics, toch even wat mensen wil bedanken voor het ongelooflijke inzicht, geduld, moderatie en vermaak wat ik heb beleeft en verkregen.

@Killer, @Boudwijn, @deepbass909, @Ray, @moderators, @JumpStart, @Gomez12, @GaMeOvEr, @brama en @burne enorm bedankt hiervoor. Ik ben ongetwijfeld mensen vergeten te bedanken...
</off-topic>

In een ver verleden was ook ik een believer. De groene cd stift ging me te ver, evenals speciale golfballen om je apparatuur op te zetten. Kabels konden mij, en een aantal vrienden, echter wel boeien. Avond na avond, meestal onder het genot van een biertje, of een andere versnapering, lekker luisteren naar het verschil in de zoveelste interlink die één van ons had gekocht.

Nu mijn jongste inmiddels alweer zeven is was ik weer eens begonnen aan het samenstellen van een leuke set en was ik net bezig met het zoeken naar interlinks en speakerkabel totdat ik op dit topic stuitte.

Via via was ik namelijk aan een stel Audiolab speakers gekomen. In het verleden had ik dat merk ook al en in mijn oren klonk dat lekkerder dan de Magnepans die ik ooit heb gehad. Het geheel aangesloten met 1,5mm2 en ik was tevreden met het geluid. Totdat... een oude vriend van me langskwam, luisterde en direct vertelde dat hij nog 2,5mm2 kabel van Infinity (met een pijltje) had liggen. Binnen een dag lag de 'betere' kabel ertussen maar enig verschil heb ik nooit gehoord. Hij trouwens ook niet.

Ik moet wel zeggen dat de marketing machine voor esoterische audio op volle kracht al jaren goed werkt. Dat ligt imho aan het feit dat er inderdaad plausibele verklaringen worden gegeven voor het verschil in geluid aan mensen die toch wel min of meer hoog opgeleid zijn. Het vertrouwen wat gesteld wordt in bedrijven die dit soort uitlatingen doen, evenals de bladen met de reviews, is dan ook hoog. Naar wat ik heb geleerd nu, te hoog.

Nogmaals bedankt!

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 18:19

GaMeOvEr

Is een hork.

Het punt is inderdaad dat er heel wetenschappelijke verklaringen gegeven worden waarom <insert dure interlink/speakerkabel> beter is dan <insert inferieure kabel>. Het probleem hiermee is, dat het wetenschappelijk genoeg overkomt, voor mensen die er net niet genoeg vanaf weten. Sterker nog, in sommige situaties kloppen de statements ook wel. Wat ze er echter niet bij zeggen, is dat je er op audiogebied niets aan hebt dat de kabel in het 50Mhz bereik aanzienlijk beter afgeschermd is dan <inferieure kabel> of dat een vermindering van Jitter van 0,001% ook geen hoorbaar verschil oplevert. ;) (Ook al zou dat "25% beter dan de concurrentie" zijn)

Maar het staat allemaal wel heel mooi op de verpakking natuurlijk. :P

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 02-08-2011 01:09 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ach..Ik heb dit weekend mij weer eens vermaakt bij een overtuigd audiofiel. Deze persoon was aan het denken over een kabel upgrade en ik ben naar hem toe getogen met een setje 'v\d Hul' kabels. Geen echte v\d Hul, maar goedkope chinese imitatie. Prima kabels verder maar buiten de afdruk op de mantel is er niets 'v\d Hul' aan. Ook nog meegenomen een setje home-made interlinks (standaard kabeltje, mooie plugjes en een stukje snakeskin), die verrassend veel lijken op Audioquest interlinks (de King Cobra). De beste man gebruikte zelf Monster interlinks.

En na uitgebreid (niet blind) luisteren was het oordeel duidelijk. De Audioquest look-alike was al veel beter dan de Monster, maar de 'v\d Hul' kabel was toch wel het summum. Transparanter hoog, mooi doortekend midden, diepere bas...Alles kwam voorbij en ik kon zelfs het gehoorde sturen. Ik: 'Hoor je hoe die bekken ineens veel detailrijker klinkt? Het lijkt wel alsof je er ineens naast staat! Hij: Ja inderdaad..veel zuiverder...Je hoort bijna van welk metaal de bekken is'. etc.

En toen maar eens blind gaan luisteren. Gewoon blinddoekje om, kabeltjes verwisselen en gaan. Niets wetenschappelijks aan en ineens verdwenen de verschillen als sneeuw voor de zon. Daarna maar eens verteld welke kabel nu werkelijk wat was en wat ze gekost hadden. Die verbaasde blik is nog steeds leuk om mee te maken. Deze persoon gaat nu een paar nieuwe lp's kopen, i.p.v. een paar nieuwe kabels.

(Meneer had overigens een erg mooi Mitchell deck... :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
GaMeOvEr schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 01:08:
Het punt is inderdaad dat er heel wetenschappelijke verklaringen gegeven worden waarom <insert dure interlink/speakerkabel> beter is dan <insert inferieure kabel>. Het probleem hiermee is, dat het wetenschappelijk genoeg overkomt, voor mensen die er net niet genoeg vanaf weten. Sterker nog, in sommige situaties kloppen de statements ook wel. Wat ze er echter niet bij zeggen, is dat je er op audiogebied niets aan hebt dat de kabel in het 50Mhz bereik aanzienlijk beter afgeschermd is dan <inferieure kabel> of dat een vermindering van Jitter van 0,001% ook geen hoorbaar verschil oplevert. ;) (Ook al zou dat "25% beter dan de concurrentie" zijn)

Maar het staat allemaal wel heel mooi op de verpakking natuurlijk. :P
Dat is inderdaad het hele eieren eten.

Een paar maanden geleden was ik op zoek naar een stekkerdoos die een beetje beschermt tegen overbelasting en eindigde bij de BCC. Nou is de BCC geen high end audio winkel met voodoo artikelen, maar de accessoires kunnen wel voodoo worden genoemd. Monster had daar wel een aardige, afgaande op de verpakking, stekkerdoos liggen inderdaad. Prachtig vormgegeven, veel niets zeggende tekst en goed aan de prijs. Ik heb het niet gekocht omdat ik de Monster Beats by Dr. Dre koptelefoon afschuwelijk vind klinken en de associatie met een ander minder produkt, imho, dus al snel had gelegd.

En toch, begin jaren negentig was de enige bron die er was de vakbladen en de reviewers. Een aantal van mijn aankopen waren gebaseerd op diezelfde reviews. Ik, persoonlijk, ben dus erg blij met de informatie die nu te verkrijgen is via het internet en forums als deze. Ga voor de gein eens een HDMI kabel bij de Scheer en Foppen halen, die raden zonder blikken of blozen een kabel van 80 euro aan. Verpakking is top notch, niets mis mee, maar om daar nu het verschil van 70 euro voor neer te leggen voor hetzelfde beeld en geluid...

@Killer, die vriend die me die Infinity kabel gaf heeft ook weer een kennis met Accuphase en Wadia spul. Die man was aan het twijfelen tussen Siltech en <merk x> als interlink tussen de Wadia DAC en Accuphase versterker. Ik zal hem eens zeggen dat ik wel iemand weet die erg goede interlinks heeft ;)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02

Sorcerer8472

Mens sana?

En toch snap ik het niet helemaal. Als je éven nadenkt dan snap je toch wel dat je beter die paar honderd euro kunt steken in iets betere speakers (bijv. een model hoger) dan in duffe kabeltjes?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sorcerer8472 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 00:05:
En toch snap ik het niet helemaal. Als je éven nadenkt dan snap je toch wel dat je beter die paar honderd euro kunt steken in iets betere speakers (bijv. een model hoger) dan in duffe kabeltjes?
Het probleem voor veel audiofielen is dat ze die iets betere speakers al hebben, en dat nog 1 trapje hoger al snel heel heel erg duur wordt.

Ik ken in ieder geval weinig mensen die met hun first-sony boombox zich druk maken over de kabeltjes, ik ken ze enkel als ze al een installatie hebben staan van xx.xxx euro waarbij een kabeltje van 200 euro peanuts is vergeleken met elk ander te verbeteren onderdeel.

Als ik een tv van 10.000 euro koop dan zal ik er vast ook wel een monster hdmi kabel bij nemen, die 70 euro verschil op 10.000 is dan misschien zelfbedrog, maar dan volg ik toch liever het advies van de winkel zodat ik gewoon bij het minste of geringste defect de hele zwik bij de winkel neer kan dumpen ipv dat ik een kabeltje van 2 euro koop en bij een defect discussies kan gaan voeren over kabeltjes etc.
Met een aanschaf van 10.000 euro wil ik geen discussies, dat ding moet gewoon werken. Als dat laatste stukje geen discussie me 70 euro extra kost, ach er is net al 10.000 afgegaan die 70 euro kan vast ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
@Killer:

Mooi verhaal met die kabels bij die audiofiel-kennis van jou. Echter formeel toont die blinddoektest test alleen maar aan dat tussen de kabels de jij meebracht geen verschil te horen was. Het zou dus nog wel kunnen dat er bij die test wel verschil te horen zou zijn geweest als je wel echte vdHul of Audioquest kabels had meegenomen. Niet dat ik beweer dat er dan verschil te horen zou zijn geweest maar je hebt nu alleen aangetoond dat een merk een effect op de perceptie (beoordelingsvermogen) heeft, meer niet. Ik neem aan dat je je dat realiseert? De conclusie van die audiofiel dat die dus beter zijn geld niet aan nieuwe kabels kan besteden is logisch gezien dus te voorbarig - hij zou eerst nog blind moeten testen met de echte merkkabels om zeker te zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Sorcerer8472 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 00:05:
Dat 'even nadenken' ligt aan je referentiekader. Op het moment dat je serious bezig bent met audio en gelijkgezinde mensen tegenkomt die jouw vertellen dat <insert merk kabel> beter is dan wat ju nu hebt dan geloof je dat gewoon. Niet iedereen heeft namelijk een elektrotechnische opleiding gedaan of is een materiaal deskundige. Binnen mijn vakgebied vind ik bepaalde zaken ook heel normaal, maar anderen (leken) denken daar toch anders over. Het lezen van vage en verwarrende grafieken van fabrikanten is ook een vak apart overigens.

Als je afgaat op Killers verhaal over versterkers en cd spelers, of de verschillende ABX testen hiermee op internet, vind ik het nu normaal om een cd speler te kiezen die gewoon voldoet en dus ~100 euro waard is. Wat heb jij thuis staan? En waarom? Gebruikerservaringen, of proffessionele reviews?

De gehele digitale audio wereld is inderdaad een wereld waar de wetenschap elk bitje kent. Het digitale domain is volledig ontworpen door kundige engineers en wetenschappers en is geheel omschreven in documenten die gewoon toegankelijk zijn voor iedereen die er meer van wilt weten. Persoonlijk ken ik echter bijzonder weinig mensen die de theorie achter al dit geweldige geluid en beeld gaan uitzoeken en dus inderdaad van een verkoper uit gaan gaan die 'deskundig' is en het kabeltje gewoon aanschaffen.

In plaats van 'even nadenken' is het dus meer een kwestie van opvoeden. Er is namelijk bijzonder weinig weerstand, in de echte wereld, tegen de marketing van esoterische audio, iedereen doet er namelijk aan mee;

- Verkoper --> Ja meneer, dit klinkt echt beter
- Reviewers --> oh en ah, transparanter, meer detail, zachte passages donkerder etc
- Koper --> hoort echt een verschil

Geen van de partijen betrokken in de verkoop en aankoop van de kabel zullen enige twijfel hebben aan het nut van de nieuwe en, waarschijnlijk, duurdere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
arsimo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:29:
@Killer:

Mooi verhaal met die kabels bij die audiofiel-kennis van jou. Echter formeel toont die blinddoektest test alleen maar aan dat tussen de kabels de jij meebracht geen verschil te horen was. Het zou dus nog wel kunnen dat er bij die test wel verschil te horen zou zijn geweest als je wel echte vdHul of Audioquest kabels had meegenomen. Niet dat ik beweer dat er dan verschil te horen zou zijn geweest maar je hebt nu alleen aangetoond dat een merk een effect op de perceptie (beoordelingsvermogen) heeft, meer niet. Ik neem aan dat je je dat realiseert? De conclusie van die audiofiel dat die dus beter zijn geld niet aan nieuwe kabels kan besteden is logisch gezien dus te voorbarig - hij zou eerst nog blind moeten testen met de echte merkkabels om zeker te zijn... ;)
De interlinks waartegen getest werd waren al van Monster als ik het goed lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Tannoy Kingdom speakers hebt staan, staat het voor de meesten wat lullig als daar gewone vergeelde huis tuin en keuken kabels naartoe lopen. Dan wil je ook wat bling / bling aan de buitenkant, maar dat is alleen het uiterlijk, zodra iemand over de gewone kabels "een Porsche met een Lada motor oid... " zegt, gaat ie al de fout in want dat is niet waar de klepel hangt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
j-phone schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:32:
[...]
De interlinks waartegen getest werd waren al van Monster als ik het goed lees?
Onder de echte audiofielen is Monster zoiets als BMW of Audi. Goed natuurlijk, maar geen Rolls Royce, Ferrari e.d. elitairdere merken.

(heb er zelf verder niets mee met die merken, een pot nat. Al is er wel verschil tussen de standaard bij de apparatuur meegeleverde analoge interlinks en een degelijke betere kabel van een paar tientjes. Idem voor default luidsprekersnoer en degelijke luidsprekerkabels. Maar dat laatste hoeft geen kapitalen te kosten zoals bekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Het ironische is nog wel dat al die interlinks ongebalanceerd zijn. In de broadcast/muziekwereld gebruikt men actieve monitors, dwz 220V er in en een XLR-kabel vanaf de mengtafel. Ze gebruiken daar gewoon redelijk goedkope microfoonkabel voor (Belden). Als je ergens iets hebt zitten knetteren, moet even de plug opnieuw gesoldeerd worden. Niks gouden contacten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
arsimo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:38:
[...]

Onder de echte audiofielen is Monster zoiets als BMW of Audi. Goed natuurlijk, maar geen Rolls Royce, Ferrari e.d. elitairdere merken.

(heb er zelf verder niets mee met die merken, een pot nat. Al is er wel verschil tussen de standaard bij de apparatuur meegeleverde analoge interlinks en een degelijke betere kabel van een paar tientjes. Idem voor default luidsprekersnoer en degelijke luidsprekerkabels. Maar dat laatste hoeft geen kapitalen te kosten zoals bekend)
Het punt wat ik probeerde te maken had meer te maken met mijn voorgaande post. Het gaat om het referentiekader die het bewuste persoon had, en dat was in dit geval geen dropveter.

Voor de rest ben ik het volledig met je eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Vinnienerd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:41:
Het ironische is nog wel dat al die interlinks ongebalanceerd zijn. In de broadcast/muziekwereld gebruikt men actieve monitors, dwz 220V er in en een XLR-kabel vanaf de mengtafel. Ze gebruiken daar gewoon redelijk goedkope microfoonkabel voor (Belden). Als je ergens iets hebt zitten knetteren, moet even de plug opnieuw gesoldeerd worden. Niks gouden contacten :P
XLR (balanced) wordt ook steeds meer gebruikt in hifi. Je kan daarmee inderdaad met relatief goedkope kabels heel goed flinke afstanden overbruggen zonder storingen en met zeer degelijke geluidskwaliteit. Heb zelf vele meters van dat spul liggen als onderdeel van de versterking en incidenteel opnames van mijn vrouw's semi-professionele muziekgroepen (ze is zangeres van professie oorspronkelijk - nu een leuke bijverdienste nog). Maar ook tussen die balanced kabels heb je nog verschillen, bij topkwaliteitopnames ligt er wel de betere en dus duurdere versies van XLR kabelmateriaal - al loopt dat uiteraard niet de spuigaten uit als bij de audiofiele interlinks. Zou ook onzinnig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Zou ook vreemd zijn als je eega een betere stem krijgt van duurdere kabels. Zodra er een zangwedstrijd is is de formule om te winnen dan een duurdere kabel meenemen.

[ Voor 0% gewijzigd door j-phone op 03-08-2011 01:53 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
arsimo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:48:
[...]

XLR (balanced) wordt ook steeds meer gebruikt in hifi. Je kan daarmee inderdaad met relatief goedkope kabels heel goed flinke afstanden overbruggen zonder storingen en met zeer degelijke geluidskwaliteit. Heb zelf vele meters van dat spul liggen als onderdeel van de versterking en incidenteel opnames van mijn vrouw's semi-professionele muziekgroepen (ze is zangeres van professie oorspronkelijk - nu een leuke bijverdienste nog). Maar ook tussen die balanced kabels heb je nog verschillen, bij topkwaliteitopnames ligt er wel de betere en dus duurdere versies van XLR kabelmateriaal - al loopt dat uiteraard niet de spuigaten uit als bij de audiofiele interlinks. Zou ook onzinnig zijn.
Maar dan nog kom je niet aan de 500 euro voor een kabel. De Belden-microfoondropveter is van de rol hoogstens 7-8 euro per meter.
En als je dan midden in de nacht 250 meter aan naar schraal bier ruikende Socapex uit een volgebaggerde kabelgoot staat te trekken, realiseer je je dat het allemaal niet meer boeit, omdat tegenwoordig toch alles digitaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Vinnienerd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:54:
Maar dan nog kom je niet aan de 500 euro voor een kabel.
Zeker, dat soort bedragen zijn onzin.
]En als je dan midden in de nacht 250 meter aan naar schraal bier ruikende Socapex uit een volgebaggerde kabelgoot staat te trekken, realiseer je je dat het allemaal niet meer boeit, omdat tegenwoordig toch alles digitaal gaat.
Van microfoons en instrumenten naar mengpanelen e.d. meestal niet - in regel analoog. Dat is juist het mooie van balanced - goeie analoge geluidskwaliteit over grote afstanden. Als je die vele meters zou overbruggen met non-balanced kabels (zelfs al zou je daarvoor hetzelfde materiaal als bij die idoot dure superinterlinks gebruiken) dan hou je weinig tot niets bruikbaars over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

arsimo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:29:
@Killer:

(Het was geen kennis by the way, maar een zakelijk contact.)

Ik pretendeer ook niet dat mijn test iets bewijst. Hij was ook verre van wetenschappelijk. Het is echter een leuke manier om iemand te laten inzien hoe beïnvloedbaar het gehoor is en het toont ook aan dat een normale goede kabel in ieder geval niet te onderscheiden is van iets meer high-end Monster-kabel (Weet niet meer het type, maar was iets met retro in de naam) die het tienvoudige :o kost.

Er is inderdaad niet aangetoond dat een Audioquest (vul eigen favoriet in) wel of niet beter klinkt. Maar je kunt je wel afvragen: Als ik zelf geen verschil kan horen op mijn eigen set tussen een kabel van €10,- en €100,- en er achter ben gekomen dat ik heel makkelijk te beïnvloeden ben qua gehoor....Moet ik dan nog wel heel veel geld aan nog duurdere kabels gaan uitgeven? Die keuze kan ik niet maken voor iemand, ik kan hem hooguit helpen bij het inzien en ervaren van de valkuilen.

A.s. weekend weer een leuke test voor de boeg. Dan gaat vermoedelijk iemand niet het verschil horen tussen zijn eigen cd-speler en een Blokker dvd-speler en er achter komen hoe goed een stereo-set van nog geen €500,- kan klinken, mits de akoestiek dik in orde is. Met een beetje mazzel herkent hij zijn eigen Kef Q7 niet eens en zal hij moeite hebben met het onderscheiden van die Kef's met een paar oude Grundig luidsprekers.
Ook dit wordt weer geen wetenschappelijke test, maar is meer een sessie om te laten merken hoe groot de invloed van akoestiek is en hoe moeilijk het wordt om je eigen speakers (die je door en door kent) te herkennen als de akoestiek ineens anders is. (oh ja en hoe klein de verschillen tussen cd-spelers zijn....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Killer: je doet wel met heel grote regelmaat dat soort tests he? :D

Speakers onderscheiden lijkt me trouwens wel moeilijk als het geen muziek is die je kent / vaak speelt; per nummer kunnen er erg grote verschillen zijn die groter zijn dan de verschillen tussen verschillende speakers. Zou bij een dubbelblindtest wel zo eerlijk te zijn om dat (ook) te doen met muziek die 'het slachtoffer' kent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:12:
Killer: je doet wel met heel grote regelmaat dat soort tests he? :D

Speakers onderscheiden lijkt me trouwens wel moeilijk als het geen muziek is die je kent / vaak speelt; per nummer kunnen er erg grote verschillen zijn die groter zijn dan de verschillen tussen verschillende speakers. Zou bij een dubbelblindtest wel zo eerlijk te zijn om dat (ook) te doen met muziek die 'het slachtoffer' kent :)
Dat klopt. Een gedeelte ervan is werk (bijbaan) en een gedeelte is hobby-matig. En als hobby ben ik er ook erg actief mee bezig (te actief soms misschien O-) ).

Speakers onderscheiden is ook erg lastig in een vreemde ruimte. 9 van de 10 mensen herkennen hun eigen speaker niet als deze in een akoestisch goede ruimte staat, zelfs niet als ze muziek draaien die ze van haver tot gort kennen. Het leuke is echter dat mensen dan ineens met veel plezier zitten te luisteren naar hele eenvoudige luidsprekers en zich verbazen over hoe goed ze klinken. Pas als de blinddoek afgaat zien ze ineens waar ze naar aan het luisteren waren en verbazen ze zich hoe vreselijk goed dat klonk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Killer schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:30:
Het leuke is echter dat mensen dan ineens met veel plezier zitten te luisteren naar hele eenvoudige luidsprekers en zich verbazen over hoe goed ze klinken. Pas als de blinddoek afgaat zien ze ineens waar ze naar aan het luisteren waren en verbazen ze zich hoe vreselijk goed dat klonk.
Ben het met je eens, alleen realiseer je wel dat geblinddoekt luisteren niet helemaal eerlijk is. Eigenlijk zou je iets moeten verzinnen dat men de speakers en overige apparatuur niet kan zien, maar dat men wel om zich heen kan kijken (desnoods een tijdschrift inkijken tijdens het luisteren). Het luistergedrag van een mens verandert namelijk flink als men andere zintuigen uitschakelt, zeker de ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar monitoren zo goed als neutraal zijn, kleuren speakers het geluid wat bij. Hetzelfde effect als je bij een mengpaneel de treble en bass wat anders instelt. Ik hou wel van die bijkleuringen in het hoog en verder hou niet zo van "flubber"bassen en slap materiaal dat na verloop van tijd slijt waardoor je resonantie krijgt . Dat is eigenlijk alles.. een speaker moet gewoon stevig zijn maar de rest is smaak. Je hebt ook wel gewone speakers die monitoren benaderen maar die vinden de meesten waarschijnlijk wat te 'grijs'.

Hier in Turkije doe ik 't gewoon met een logitech setje, geef er niet meer zo'n prioriteit aan als vroeger

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 11:38
stond laasts even in een bandje, waarbij de gitarist (heeft een eigen opnamestudio) beweerde dat hij de upgrade van het stuk kabel in zijn gitaarversterker kan horen.

ik moet het nog zien euh horen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

technopeuter schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:38:
stond laasts even in een bandje, waarbij de gitarist (heeft een eigen opnamestudio) beweerde dat hij de upgrade van het stuk kabel in zijn gitaarversterker kan horen.

Als de oude kabel defect was, klinkt het zeer aannemelijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo

In het audiofiele wereldje lijkt men af en toe in magie te geloven, maar ik heb begrepen dat in de wereld van de gitaarversterkers men eigenlijk een cum laude diploma van Hogwarts op zak moet hebben om mee te mogen praten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

j-phone schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 23:46:
<off-topict>Ik ben al jaren een trouw fan van Tweakers.net en heb net even de moeite genomen om te registreren. De reden hiervoor is dat ik, na het doorlezen van 5 (vijf) topics, toch even wat mensen wil bedanken voor het ongelooflijke inzicht, geduld, moderatie en vermaak wat ik heb beleeft en verkregen.

@Killer, @Boudwijn, @deepbass909, @Ray, @moderators, @JumpStart, @Gomez12, @GaMeOvEr, @brama en @burne enorm bedankt hiervoor. Ik ben ongetwijfeld mensen vergeten te bedanken...
</off-topic>

[...]
Ik voel me vereerd O+
j-phone schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 23:00:
[...]

Dat is inderdaad het hele eieren eten.

Een paar maanden geleden was ik op zoek naar een stekkerdoos die een beetje beschermt tegen overbelasting en eindigde bij de BCC. Nou is de BCC geen high end audio winkel met voodoo artikelen, maar de accessoires kunnen wel voodoo worden genoemd. Monster had daar wel een aardige, afgaande op de verpakking, stekkerdoos liggen inderdaad. Prachtig vormgegeven, veel niets zeggende tekst en goed aan de prijs. Ik heb het niet gekocht omdat ik de Monster Beats by Dr. Dre koptelefoon afschuwelijk vind klinken en de associatie met een ander minder produkt, imho, dus al snel had gelegd.
[...]
Die stekkerdoos heb ik ook zien liggen toen ik mijn tv kocht en heb hem misschien 1 minuut van mijn tijd gegund. Voor mij was het simpel, hij past niet in mijn meubel, dus viel per definitie af. Daarnaast is die beveiliging leuk, maar ik koop dan liever voor iets minder een Brennerstuhl die minimaal even goed is en zich sowieso bewezen heeft.

Gisteren had ik trouwens nog een leuk gesprek met de monteur van mijn tv. We kregen het al vrij snel over kabels (achter in mijn Samsung tv zitten 4 platte HDMI-kabels van Sony :+ wat natuurlijk eigenlijk niet kon). Hij had al een aantal keren meegemaakt dat hij bij een klant kwam met een klacht en dat de klacht veroorzaakt werd door hun dure, high end antenne kabel 8)7 Een simpel kabeltje van een tientje ertussen en de klacht was opgelost. Bracht overigens bij mij ook gelijk een kleine storing aan het licht, namelijk mijn home-made Hirschmann kabel bleek de oorzaak te zijn dat ik bepaalde zenders amper ontving... :X (was overigens niet de klacht, die kwam echt door een defect in de tv).
Vinnienerd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:41:
In de profi audio wereld zijn ze natuurlijk ook merken-geil, want daar gaat niks boven Neutric. Maar dat kan je ook goed verdedigen, ik ken geen enkel ander merk pluggen dat zoveel mishandeling kan overleven als een Neutric. Tel daar bij op dat ze kwalitatief verder ook gewoon uitstekend zijn en de keuze is makkelijk. Als ik de keuze heb, maak ik mijn kabels thuis ook met Neutric connectoren.
arsimo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 02:01:
[...]

Zeker, dat soort bedragen zijn onzin.

[...]

Van microfoons en instrumenten naar mengpanelen e.d. meestal niet - in regel analoog. Dat is juist het mooie van balanced - goeie analoge geluidskwaliteit over grote afstanden. Als je die vele meters zou overbruggen met non-balanced kabels (zelfs al zou je daarvoor hetzelfde materiaal als bij die idoot dure superinterlinks gebruiken) dan hou je weinig tot niets bruikbaars over.
Er liggen bij concerten ook niet voor niks op het podium altijd kleine kastjes die van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaal maken (voor bijv. keyboards en synthesizers die in het verleden vaak geen gebalanceerde uitgang hadden).
arsimo schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:17:
[...]

In het audiofiele wereldje lijkt men af en toe in magie te geloven, maar ik heb begrepen dat in de wereld van de gitaarversterkers men eigenlijk een cum laude diploma van Hogwarts op zak moet hebben om mee te mogen praten :*)
Gitaarversterkers... Daar kan je boeken vol over schrijven (en is ook gedaan). Maar dat is ook wel logisch aan de ene kant, want bij een elektrische gitaar is de versterker belangrijker in het uiteindelijke geluid dan bij welk ander instrument ook. Maar dat gaat ook op voor de Leslie-speaker, die traditioneel bij een Hammond orgel hoort.
Bij gitaarversterkers is vaak de interne kwaliteit belabberd (slechte versterker, goedkope speakers), maar de vervorming die dat geeft, is juist weer het karakter van de versterker en wat hem zo gewild maakt.
Killer schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:30:
[...]

Dat klopt. Een gedeelte ervan is werk (bijbaan) en een gedeelte is hobby-matig. En als hobby ben ik er ook erg actief mee bezig (te actief soms misschien O-) ).

Speakers onderscheiden is ook erg lastig in een vreemde ruimte. 9 van de 10 mensen herkennen hun eigen speaker niet als deze in een akoestisch goede ruimte staat, zelfs niet als ze muziek draaien die ze van haver tot gort kennen. Het leuke is echter dat mensen dan ineens met veel plezier zitten te luisteren naar hele eenvoudige luidsprekers en zich verbazen over hoe goed ze klinken. Pas als de blinddoek afgaat zien ze ineens waar ze naar aan het luisteren waren en verbazen ze zich hoe vreselijk goed dat klonk.
Ik zou daar ook wel benieuwd naar zijn. Sowieso ben ik het volledig met je eens dat de ruimte waarin een speaker staat meer invloed heeft op het geluid dan de kabel tussen versterker en de speaker ooit zal hebben (of je moet wel echt prut ertussen gaan zetten). Het is ook niet voor niets dat o.a. ik altijd aanraad om, indien mogelijk, een speaker in huis te luisteren. Bij een goede vriend (Maarce, die in het verleden hier ook nog weleens z'n neus liet zien) hebben we dat na zijn verhuizing mooi kunnen ervaren. Zijn JBL LX-boekenplank speakers hebben in het nieuwe huis ineens hun laagweergave gevonden. Dezelfde speakers, dezelfde versterker en dezelfde kabels, maar ze produceren nu ineens wel duidelijk hoorbaar laag. Alleen de positie van de speakers en de akoestiek zijn veranderd.

Ik weet niet of ik mijn speaker zou herkennen, maar wel dat ik verschil zal horen. Of ik de "duurdere" ook per definitie beter zou vinden klinken? Zeker niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:11:
Hij had al een aantal keren meegemaakt dat hij bij een klant kwam met een klacht en dat de klacht veroorzaakt werd door hun dure, high end antenne kabel 8)7 Een simpel kabeltje van een tientje ertussen en de klacht was opgelost. Bracht overigens bij mij ook gelijk een kleine storing aan het licht, namelijk mijn home-made Hirschmann kabel bleek de oorzaak te zijn dat ik bepaalde zenders amper ontving...
Ik heb het net andersom gehad. Slechte ontvangst op de decoder met een nette kabel met aangegoten stekkertjes (geen dure verder). Vervangen door een eigen coax met van die aangeschroefde stekkers (je kent ze wel) en probleem verholpen. Zou eigenlijk andersom moeten zijn.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 16:07

Nou, bij een gitaar kabel is het helemaal zo raar niet. Grote lengte, weinig signaal, niet-gebalanceerd. Ik denk dat het verschil vaak ook gewoon meetbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

deepbass909 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:11:
[...]
Ik weet niet of ik mijn speaker zou herkennen, maar wel dat ik verschil zal horen. Of ik de "duurdere" ook per definitie beter zou vinden klinken? Zeker niet.
Het gaat bij het luisteren naar speakers ook niet om aan te tonen dat speaker A beter\slechter is dan speaker B of dat duurder niet altijd beter hoeft te zijn, maar mee om mensen te laten ervaren hoezeer akoestiek van invloed is. Het is meer bedoeld als een ervaring voor mensen dan als manier om iets te bewijzen (al wil dat soms wel eens gebeuren).

Ik haal voldoening uit het feit dat als iemand al jaren op zoek is naar de perfecte sound en het ene apparaat na het ander aanschaft, klooit met speakers en kabels en maar niet de sound krijgt die hij\zij zoekt, er achter kan komen dat hij\zij verkeerd aan het zoeken is. Men komt er dan achter dat je vaak met een paar relatief eenvoudige aanpassingen in de eigen akoestiek ineens enorme stappen vooruit kan maken.

(en soms is het wel grappig om een vervend audiofiel van zijn stoel te laten vallen als hij (dat zijn bijna altijd hij's valt mij op) erachter komt dat de set die hij blind luisterde en als extreem goed beoordeelde ineens blijkt te bestaan uit een versterker van €200,- nieuwprijs en een paar luidsprekers van €150,- nieuwprijs, gekoppeld aan een dvd-speler van €49,- nieuwprijs d.m.v. elektriciteitssnoer en dropveters :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

blissard schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:22:
[...]

Nou, bij een gitaar kabel is het helemaal zo raar niet. Grote lengte, weinig signaal, niet-gebalanceerd. Ik denk dat het verschil vaak ook gewoon meetbaar is.
Een kabel in zo'n versterker kan toch nooit zo lang zijn? Of zit 'ie als spoel opgerold... De versterkers die ik gezien heb zijn althans van die kleine kastjes waarvan ik me niet kan voorstellen kabels langer dan een paar centimeter benodigd te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Killer schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 01:45:
(en soms is het wel grappig om een vervend audiofiel van zijn stoel te laten vallen als hij (dat zijn bijna altijd hij's valt mij op) erachter komt dat de set die hij blind luisterde en als extreem goed beoordeelde ineens blijkt te bestaan uit een versterker van €200,- nieuwprijs en een paar luidsprekers van €150,- nieuwprijs, gekoppeld aan een dvd-speler van €49,- nieuwprijs d.m.v. elektriciteitssnoer en dropveters :+ )
Ik zie mijzelf als audiofiel, althans... eerder vond ik het maar een beetje raar woord en zag ik mijzelf meer als muziekofiel. Maar kennelijk was dat een niet gebruikte term en zou ik mijzelf onder de audiofielen kunnen scharen. Maar ik merk ook steeds meer dat 'men' een audiofiel beschouwd als iemand die (alleen maar) dure spullen koopt. Daarop ben ik dan weer een uitzondering. Ik koop eigenlijk alleen maar goedkope spullen met als duurste onderdeel mijn tweedehands onix speakers en diy sdx subwoofer, wat nog maar een prijskaartje heeft van wat een ander aan een kabeltje uitgeeft.... Dus eigenlijk hoor ik nergens thuis? Ah, krijg ik bijna met mijzelf te doen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ejorne schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:29:
[...]

Een kabel in zo'n versterker kan toch nooit zo lang zijn? Of zit 'ie als spoel opgerold... De versterkers die ik gezien heb zijn althans van die kleine kastjes waarvan ik me niet kan voorstellen kabels langer dan een paar centimeter benodigd te hebben...
Kabeltjes in de versterker zijn inderdaad kort, maar de bouwkwaliteit van veel van deze versterkers is zo beroerd dat een kleine upgrade al veel invloed kan hebben. Als je weet dat het signaal uit een gitaar heel zwak is en de versterker bijna altijd op vol vermogen staat te draaien, dan snap je dat de versterker op de grens van z'n kunnen zit. Juist dan kan een kleine aanpassing grote gevolgen hebben.
Ejorne schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:34:
[...]

Ik zie mijzelf als audiofiel, althans... eerder vond ik het maar een beetje raar woord en zag ik mijzelf meer als muziekofiel. Maar kennelijk was dat een niet gebruikte term en zou ik mijzelf onder de audiofielen kunnen scharen. Maar ik merk ook steeds meer dat 'men' een audiofiel beschouwd als iemand die (alleen maar) dure spullen koopt. Daarop ben ik dan weer een uitzondering. Ik koop eigenlijk alleen maar goedkope spullen met als duurste onderdeel mijn tweedehands onix speakers en diy sdx subwoofer, wat nog maar een prijskaartje heeft van wat een ander aan een kabeltje uitgeeft.... Dus eigenlijk hoor ik nergens thuis? Ah, krijg ik bijna met mijzelf te doen... :P
Ik zit zelf met hetzelfde. Ik durf zonder schromen bij een demo te zeggen dat een installatie slecht klinkt en prik altijd dwars door het verkooppraatje van een vertegenwoordiger.
Ik hecht heel veel waarde aan de kwaliteit van het geluid in mijn huis. Ik luister niet heel vaak, maar als ik ga zitten om te luisteren, wil ik de muziek echt tot me kunnen nemen. Ik heb in het verleden veel gespeeld met muziek (zelf maken) en ik heb mezelf toen geleerd heel analytisch te luisteren naar de muziek. Ik erger mij ook groen en blauw aan de loudness-war, omdat ik gewoon hoor dat de muziek verpest is door de man achter de knoppen. Maar bij opnames die wel goed zijn afgemixt, wil ik bij wijze van spreken de ademhaling van een zanger(es) kunnen horen, de aanslagen van een piano, het glijden van een hand over de snaren van een gitaar, etc. Of te wel, de geluiden die je ook hoort als je bij de artiest in de studio zou staan.
Maar om dat te kunnen horen, heb je geen setjes nodig van enkele tonnen. Mijn "bescheiden" setje thuis kan het ook. Ik zet expres bescheiden tussen aanhalingstekens, want het is niet te koop bij de Media Markt, maar ook niet high-end zoals het hier gebruikt wordt. Vergelijk het met de betere Marantz versterkers.

Eigenlijk, als ik terug denk aan de VAD-shows waar ik ben geweest, zijn het juist de luisterruimtes met extreem dure apparatuur die ik meestal het zwaarst vond tegenvallen. Niet in de zin van gevoelskleuring, maar echt duidelijk aanwijsbaar (mid-hoog bijvoorbeeld veel te sterk aanwezig).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

[b]deepbass909 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:44:
Eigenlijk, als ik terug denk aan de VAD-shows waar ik ben geweest, zijn het juist de luisterruimtes met extreem dure apparatuur die ik meestal het zwaarst vond tegenvallen. Niet in de zin van gevoelskleuring, maar echt duidelijk aanwijsbaar (mid-hoog bijvoorbeeld veel te sterk aanwezig).
Van de VAD shows heb ik er ook een aantal bijgewoond. Ik vond het altijd interessant en leuk om heen te gaan maar tegelijkertijd wist ik dat hetgeen je daar voorgeschoteld krijgt niet je-van-het is. Wel qua samenstelling of soort appratuur maar de akoestiek was in die kamertjes volgens mij de boosdoener. Nu is dat helaas in Utrecht mi niet veel beter geworden. Maar wel veel dichter in de buurt.

Ik heb ooit eens met open mond geluisterd naar de JK speakers. Maar hey, die zijn duur he! Maar ik vond het ondanks de mindere ruimte toch wel indrukwekkend. Gek genoeg het jaar daarop ineens 3x k*t. Wat me nog steeds heel erg bij staat is de demo met Martin Logan speakers op een Jadis versterker. Dat klonk toch wel erg prachtig!

Maar de betere demo's heb ik in de betere winkels en bij importeurs op locatie gehoord. De ruimtes zijn daar natuurlijk beter aangepast en de geluidskwaliteit ligt dan al snel een stuk hoger dan op een VAD achtige show. Maar helaas is het aanbod minder divers. Vandaar dat ik de VAD shows (zeker nu in Utrecht lekker dichtbij) zeker nog steeds zal bijwonen. Maar meer om de spullen te bezichtigen dan er echt een oordeel over de geluiskwaliteit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ejorne schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 09:34:
[...]

Ach..Het is een label. Ik ben zelf ook een audiofiel als ik het zo beschouw. Iemand die (soms obsessief) altijd maar bezig is met muziek en alles wat daarbij hoort. Ik doel met die term echter meer op mensen die het luisteren naar muziek vaak al ver voorbij zijn en nooit echt tevreden zijn over hun eigen installatie. In hun ogen is er altijd iets beters net om de hoek en (vaak) tonnen met geld spenderen aan apparatuur. Mensendie zichzelf wijs maken dat elke uitgave 9 van de 10 keer zorgt voor een (vaak fenomenale) verbetering. Dat wordt vaak recht gepraat met de opmerking dat ze in 1 van de 10 gevallen wel eens iets gekocht hebben dat niet voor een verbetering zorgde. Mensen die 5 cd's\lp's van voor tot achter tot in bit\groef-detail kennen en steeds maar op zoek zijn om net die ene vioolstrijk (vul naar wens ander geluid in) nog net een fractie beter te laten klinken. mensen die al lang niet meer luisteren naar de muziek zelf, maar luisteren naar apparatuur. Mensen die vaak melden 's avonds intens te genieten van hun installatie en de muziek die daar uit komt, maar als je doorvraagt heel vaak toegeven niet echt te kunnen genieten, omdat ze weten\denken dat het nog beter kan. Mensen die er geen moeite mee hebben om de meest wereldvreemde claims voetstoots aan te nemen, al druisen die in tegen alles wat natuurkundig heilig en mogelijk is, om maar niet te hoeven accepteren dat er vaak niets beters meer is, of niet toe te hoeven geven dat ze zichzelf voor de gek aan het houden zijn. Mensen die zichzelf muziekliefhebber puur sang noemen, maar die als je aan ze vraagt of ze al dat geld dat ze gespendeerd hebben aan die exotische apparatuur niet beter hadden kunnen steken in muziek (cd's\lp's) je een beetje glazig aankijken en je niet lijken te begrijpen.

Nu bagatelliseer ik het wel heel erg en overdrijf ik een beetje, maar ik denk dat je nu wel weet wat ik bedoel met de term 'audiofiel'. Ik gebruik voor mijzelf ook vaak de term 'Hi-Fidioot' of 'Apparatuuroloog', maar dat klinkt zo onvriendelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Killer op 04-08-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ejorne schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:57:
[...]

Van de VAD shows heb ik er ook een aantal bijgewoond. Ik vond het altijd interessant en leuk om heen te gaan maar tegelijkertijd wist ik dat hetgeen je daar voorgeschoteld krijgt niet je-van-het is. Wel qua samenstelling of soort appratuur maar de akoestiek was in die kamertjes volgens mij de boosdoener. Nu is dat helaas in Utrecht mi niet veel beter geworden. Maar wel veel dichter in de buurt.

Ik heb ooit eens met open mond geluisterd naar de JK speakers. Maar hey, die zijn duur he! Maar ik vond het ondanks de mindere ruimte toch wel indrukwekkend. Gek genoeg het jaar daarop ineens 3x k*t. Wat me nog steeds heel erg bij staat is de demo met Martin Logan speakers op een Jadis versterker. Dat klonk toch wel erg prachtig!

Maar de betere demo's heb ik in de betere winkels en bij importeurs op locatie gehoord. De ruimtes zijn daar natuurlijk beter aangepast en de geluidskwaliteit ligt dan al snel een stuk hoger dan op een VAD achtige show. Maar helaas is het aanbod minder divers. Vandaar dat ik de VAD shows (zeker nu in Utrecht lekker dichtbij) zeker nog steeds zal bijwonen. Maar meer om de spullen te bezichtigen dan er echt een oordeel over de geluiskwaliteit te geven.
Klopt, maar er waren voor mij eigenlijk altijd wel een paar merken die er positief of negatief uitsprongen. Totem was altijd erg indrukwekkend en mooi van klank. Monitor Audio viel eigenlijk altijd tegen, op de kamer met de Platinum speakers na. En dat terwijl ik zelf thuis ook Monitor Audio heb staan en het daar wel goed klinkt. Ik hou het daarbij ook maar op de gebruikte versterker... (balans tussen laag, mid en hoog klopte gewoon niet op de VAD...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Killer schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 15:41:
Nu bagatelliseer ik het wel heel erg en overdrijf ik een beetje, maar ik denk dat je nu wel weet wat ik bedoel met de term 'audiofiel'. Ik gebruik voor mijzelf ook vaak de term 'Hi-Fidioot' of 'Apparatuuroloog', maar dat klinkt zo onvriendelijk.
Ik begrijp wat je bedoeld. Hoewel ik de apparatuur en de geluidskwaliteit erg belangrijk vind en graag het maximaal haalbare in huis zou willen hebben, neemt dat niet weg dat ik van mijn budget setje kan genieten. Helaas zijn akoestische maatregelen al snel aardig duur (als het WAF vriendelijk moet blijven) Anders had ik daar ook zeker uren aan kunnen besteden. Maar genieten van de muziek moet mi uiteraard wel op nr1 blijven.
deepbass909 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:01:
Totem was altijd erg indrukwekkend en mooi van klank.
Ja! Totem. Echter vond ik de laatste demo in Veldhoven met die blauwe speakers uit de topserie weer (in verhouding) aardig tegenvallen. Hoewel dat ook zeer indrukwekkend klonk vond ik het in vergelijk met de prijs niet de meerprijs waard ten opzichte van de goedkopere Totem modellen. Maar eigenlijk kan ik dat pas zeggen wanneer ik ze in een goede ruimte gekocht heb...

[ Voor 42% gewijzigd door Ejorne op 04-08-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Hm, dan luister je wel naar muziek die je minder goed kent en die misschien wel gewoon veel beter klinkt, dan naar speakers die ook echt goed zijn.

Eigenlijk zou je zo'n setje mee naar huis moeten kunnen nemen om te kijken hoe het daar klinkt in je eigen akoestiek en met eigen muziek.

Komt erop neer dat je vooral gewoon ook tevreden moet zijn en blijven van je eigen set, zonder dat knagende 'groene gras bij de buren'-gevoel. Daar heb je helemaal niks aan en als je daarover bezig blijft is het een soort obsessie (in de negatieve zin van het woord).

Moraal van het verhaal: gewoon genieten van bestaande muziek en het ontdekken van nieuwe muziek en de immersive feel van het kijken van een film met goed geluid dus! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 16:07
Leuk stukje tekst over subjectieve uitingen op een forum. Leesbare mening over het voeren van dit soort discussies. Ik ben benieuwd of jullie het met de poster ScottG eens zijn. Ik vond het wel verhelderen.

http://www.diyaudio.com/forums/1816910-post60.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ejorne schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:18:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld. Hoewel ik de apparatuur en de geluidskwaliteit erg belangrijk vind en graag het maximaal haalbare in huis zou willen hebben, neemt dat niet weg dat ik van mijn budget setje kan genieten. Helaas zijn akoestische maatregelen al snel aardig duur (als het WAF vriendelijk moet blijven) Anders had ik daar ook zeker uren aan kunnen besteden. Maar genieten van de muziek moet mi uiteraard wel op nr1 blijven.

[...]

Ja! Totem. Echter vond ik de laatste demo in Veldhoven met die blauwe speakers uit de topserie weer (in verhouding) aardig tegenvallen. Hoewel dat ook zeer indrukwekkend klonk vond ik het in vergelijk met de prijs niet de meerprijs waard ten opzichte van de goedkopere Totem modellen. Maar eigenlijk kan ik dat pas zeggen wanneer ik ze in een goede ruimte gekocht heb...
Volgens mij was dat de Totem Wind, indrukwekkend, dat zeker, maar niet opvallend. Waarmee Totem echt indruk maakte, waren de kleine speakers als de Dreamcatcher en Rainmaker. Die wisten een geluid neer te zetten waar je stijl van achterover sloeg.

Maar de akoestiek van de ruimte is natuurlijk ook belangrijk. Ga maar na, in een kale kamer zal zelfs de beste installatie nog ruk klinken door de ego's en galm. In een aangeklede kamer is het subtieler, maar nog steeds van bijzonder sterke invloed.
blissard schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:15:
Leuk stukje tekst over subjectieve uitingen op een forum. Leesbare mening over het voeren van dit soort discussies. Ik ben benieuwd of jullie het met de poster ScottG eens zijn. Ik vond het wel verhelderen.

http://www.diyaudio.com/forums/1816910-post60.html
Ik ben het helemaal met hem eens. Men vergeet nog wel eens in dergelijke discussies dat het om een mening van 1 (soms meerdere) persoon gaat. Dat is een mening. Maar goed, woorden van opinieleiders worden ook voor de waarheid aangenomen, terwijl dat ook slechts meningen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

blissard schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:22:
En na je gebalanceerde zilveren kabel van 150 euro de meter met neodynium XLR-pluggen met rhodium-coating steekt de gitarist de kabel in een Vox 40.

Mag ik heel hard lachen? (nog eentje?)

[ Voor 6% gewijzigd door burne op 05-08-2011 20:45 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ejorne schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:18:
[...]
Helaas zijn akoestische maatregelen al snel aardig duur (als het WAF vriendelijk moet blijven) Anders had ik daar ook zeker uren aan kunnen besteden.
[...]
En dat valt dus heel erg mee. Natuurlijk kun je gaan verbouwen en dan loopt het in de papieren, maar bas-traps, echo-uitdovers en andere zaken zijn goedkoper dan menig budget-audio setje, of elf eenvoudig te maken. En als je het een beetje slim aanpakt kun je het bijna onzichtbaar in je interieur aanbrengen (of juist heel zichtbaar, maar dan als onderdeel van je inrichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Killer schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:46:
[...]

En dat valt dus heel erg mee. Natuurlijk kun je gaan verbouwen en dan loopt het in de papieren, maar bas-traps, echo-uitdovers en andere zaken zijn goedkoper dan menig budget-audio setje, of elf eenvoudig te maken. En als je het een beetje slim aanpakt kun je het bijna onzichtbaar in je interieur aanbrengen (of juist heel zichtbaar, maar dan als onderdeel van je inrichting).
Hehe, dat past alleen dan weer niet in het gemiddelde 'hippe kale interieur' wat je tegenwoordig vaak ziet (denk aan rechthoekige inrichting zonder zaken aan de muur vrijwel zonder meubilair). Zelfs als je gewoon praat dan klinkt het al hol en leeg. En daar een dure installatie neerzetten.

Ik kan je inderdaad garanderen dat een dure installatie daar zo ruk kan klinken dat je beter een 300 euro home theatre setje van Samsung kunt neerzetten in een ruimte die akoestisch wél ok is.

Planten op tactische plekken (m.n. kale muren zijkanten/achterkant) neerzetten kan trouwens best effectief zijn en ik merk dat het daarnaast ook nog eens goed is voor m'n humeur, al dat groen, dus da's ms een tip voor sommigen hier :) Ook een tapijt/kleed op de grond tussen de zitpositie en speakers is een goedkope verbetering afhankelijk van wat je huidige inrichting is.

[ Voor 16% gewijzigd door Sorcerer8472 op 06-08-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Killer schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:46:
[...]

Ik heb voornamelijk basstraps nodig. Nu met pEQ kan ik wel wat pieken redelijk weghalen maar de nagalm blijft een probleem. Ik heb alleen nog geen (hier) WAF vriendelijke basstraps gevonden die in het gebied van en beneden de 40Hz werkt. En ook niet veel 'betaalbaars'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
OK, in dit topic wordt gediscussieerd over de (on)zin van high-end hifikabels. Maar zijn er onder jullie die ook zilveren stroomkabels en stekkerdozen gesmeed door elfen bij maanlicht gebruiken? Ik vond zojuist deze site en moest hard lachen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

CP netkabel Ultimate Reference
Een highend netkabel met een zeer bijzondere opbouw: bundels platte solid core.
Klankmatig neutraal met een zeer goede openheid en detaillering en een vleugje zijdigheid.

Flat Pure Mono Crystal Solid Core, effectief 3x 2,5mm2, drievoudig afgeschermd
Voorzien van IeGO 24k Gold Cryo connectoren

Afbeeldingslocatie: http://www.netkabels.nl/images/ultimate%20IMG_3026%20744pix.jpg

Voor maar 299 euro !

Koopje ! :P

Ik heb ze zelf ook en de klank van Justin Bieber is nu volledig neuraal met een zeer goede openheid en hier en daar een vleugje afzijdigheid. En vergeet natuurlijk niet die detaillering _/-\o_

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Uh, dat is gewoon een stekker+kabel om apparatuur van spanning te voorzien en daar wordt zo'n verhaal omheen gebakken? En daar trappen mensen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

stok schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 16:32:
Uh, dat is gewoon een stekker+kabel om apparatuur van spanning te voorzien en daar wordt zo'n verhaal omheen gebakken? En daar trappen mensen in?
Als die mensen die verschillen ook ervaren is het redelijk aannemelijk dat sommige daarvan het ook geloven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat een leuke omschrijving van religie! Veel goedkoper om in God te geloven ook nog ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

stok schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 16:39:
Wat een leuke omschrijving van religie! Veel goedkoper om in God te geloven ook nog ...
Als de mensen van het goddelijk huis vinden dat je minimaal 10% van je jaarsalaris kunt missen aan kerkelijke bijdragen dan denk ik dat de kabel fetisjist goedkoper uit is hoor... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ejorne schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:45:
[...]
Ik heb voornamelijk basstraps nodig. Nu met pEQ kan ik wel wat pieken redelijk weghalen maar de nagalm blijft een probleem. Ik heb alleen nog geen (hier) WAF vriendelijke basstraps gevonden die in het gebied van en beneden de 40Hz werkt. En ook niet veel 'betaalbaars'.
Niet mijn interieur-smaak, maar toch een hele hoop akoestische aanpassingen, zonder dat het direct verstorend is (ik denk dat de vrouw des huizes meer bezwaar zou maken tegen de luidsprekers en dat protserig in het oog springende audiomeubel en die 2 zilveren straalkachels op de vloer):

Afbeeldingslocatie: http://www.audiostereo.pl/uploads/old/post-2325-100000091%201282571303.jpg

Maar een paar boekenkasten en wat vloerbedekking\kleden doen al wonderen hoor.
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:01:
[...]

Hehe, dat past alleen dan weer niet in het gemiddelde 'hippe kale interieur' wat je tegenwoordig vaak ziet (denk aan rechthoekige inrichting zonder zaken aan de muur vrijwel zonder meubilair). Zelfs als je gewoon praat dan klinkt het al hol en leeg. En daar een dure installatie neerzetten.

Ik kan je inderdaad garanderen dat een dure installatie daar zo ruk kan klinken dat je beter een 300 euro home theatre setje van Samsung kunt neerzetten in een ruimte die akoestisch wél ok is.

Planten op tactische plekken (m.n. kale muren zijkanten/achterkant) neerzetten kan trouwens best effectief zijn en ik merk dat het daarnaast ook nog eens goed is voor m'n humeur, al dat groen, dus da's ms een tip voor sommigen hier :) Ook een tapijt/kleed op de grond tussen de zitpositie en speakers is een goedkope verbetering afhankelijk van wat je huidige inrichting is.
Je kunt ook een paar hele mooie abstracte bastraps maken voor op de muur. Iedereen denkt dat het bij het mooie en strakke minimalistische interieur hoort, maar het zijn gewoon bastraps. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://i299.photobucket.com/albums/mm295/VinceHoffman/DSCN4264.jpg
stok schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 16:39:
Mwahh dat kan ook in de papieren lopen. Kerken hebben dan vaak wel weer een mooie akoestiek!

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 06-08-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Killer schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:28:
[...]

Niet mijn interieur-smaak, maar toch een hele hoop akoestische aanpassingen, zonder dat het direct verstorend is (ik denk dat de vrouw des huizes meer bezwaar zou maken tegen de luidsprekers en dat protserig in het oog springende audiomeubel en die 2 zilveren straalkachels op de vloer):

[afbeelding]

Maar een paar boekenkasten en wat vloerbedekking\kleden doen al wonderen hoor.

[...]

Je kunt ook een paar hele mooie abstracte bastraps maken voor op de muur. Iedereen denkt dat het bij het mooie en strakke minimalistische interieur hoort, maar het zijn gewoon bastraps. Zoiets:

[afbeelding]

[...]
Dit zijn volgens mij toch best wel kostbare aanpassingen. Althans, wat is kostbaar? Maar ik vind het niet in verhouding staan tot de kosten die de rest van mijn set gekost hebben. Ik denk dat ik 1 aanpassing kan betalen met de kosten die mijn complete set kostte.

Natuurlijk kun je een diffuser paneeltje ook DIY maken. De kosten zullen dan behoorlijk meevallen. Echter ben ik op zich wel tevreden met de midden en hogere tonen. Er ligt al een kleed op de grond en hier en daar een plant en wat gordijnen in de hoeken. Natuurlijk kan ik hier nog veel verbetering halen maar de nagalm in de lage tonen is hetgeen ik het eerst aangepakt zou zien worden.

Maar dat basstrap schuim kost behoorlijk wat, ik schrok me kapot. Eventueel zou dat schuim wel achter de gordijnen uit het zicht kunnen worden geplaatst. Maar als ik een dergelijk bedrag uitgeef dan denk ik dat ik eerder in de winkel sta voor andere speakers...
Kerken hebben dan vaak wel weer een mooie akoestiek!
Voor bepaalde doeleinden ben ik het met je eens. Maar ik zou in huis niet de akoestiek van een kerk willen hebben denk ik. En als ik dat wel wil kan ik ook een nagalm effect van een seconde of 3 gebruiken om het enigszins te benaderen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45

SeatRider

Hips don't lie

Ik was ooit (jaren 90) eens op een dealerpresentatie van Bose, zij hadden een spectaculair nieuw luidsprekersysteem. Op een podium stonden twee enorme zuilen van anderhalve meter hoog, met een metalen hek eromheen, speakerdoek overal, the works. De hele avond presentaties over hoe mega deze speakers wel niet waren, demonstraties, en het moet gezegd, het klonk als een huis. Aan het eind van de avond gingen de zuilen eraf en zat er een setje Acoustimass 3 (die halve melkpakjes) onder...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.audiostereo.pl/uploads/old/post-2325-100000091%201282571303.jpg
Whoah.. ik heb geen sterk uitgesproken smaak, maar die speakers zijn toch wel by far de meest lelijkste mormels die ik _ooit_ gezien heb. Afzichtelijk! Als dat de WAF-test doorstaat, kun je waarschijnlijk net zo goed al je muren voorzien van eierdozen! :)

De rest van het interieur, moet gezegd worden, past wel bij die speakers..

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is weinig mis met bose behalve dat ze op de lange duur gevoeliger zijn voor resonanties, het is niet erg stevig vergeleken met een houten kast. De bose speakers laten t in het midden gebied een beetje liggen. De tweeter en bassen vangen veel op maar zolang je geen referentiekader hebt zul je het waarschijnlijk niet opmerken. Met een switch van speaker naar speaker valt er wel een gat. Dan hoor je wel dat er afzonderlijke componenten zijn.

Hehe vroeger was ik nog zwaar anti-Bose. Nu zou ik t best overwegen:)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walstroom
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08-2023
Af en toe maar weer een opmerking over al het geleuter en gezwatel over al die bijzondere kabels plaatsen. Jongens en meisjes: als een signaal met een amplitude van 1 volt en een maximum frequentie van 20 duizend trillingen per seconde van een voorversterker naar een eindversterker overgebracht moet worden en als de uitgangsimpedantie van die voorversterker 1000 ohm is en de ingangsimpedantie van de eindversterker 5000 ohm is en de lengte van de kabel niet langer is dan 20 meter dan kan je echt het meest lullige, goedkope, niet afgeschermde spul gebruiken wat er is. In de praktijk is de uitgangsweerstand van de voortrap lager dan 1000 ohm en de ingangsweerstand van de eindtrap vele malen hoger dan 5000 ohm, dus kan je nog rottiger kabel gebruiken voordat je iets kan merken. Probeer het maar uit ! Kost je een paar dubbeltjes en hooguit een kwartiertje solderen. De schellen vallen van je ogen, uit je oren en uit je bankrekening. Maar ja, niet iedereen wil dit horen natuurlijk...

AMD Phenom 3,6Ghz, MSI K9A2, 4 x Corsair CM2X2048-8500C5, 1TB Hitachi Raid 0, 160GB Hitachi Raid 1, 1.5 TB WD data, Geforce 9600GT 1 GB, Xilence 550W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
walstroom schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 01:24:
Af en toe maar weer een opmerking over al het geleuter en gezwatel over al die bijzondere kabels plaatsen. Jongens en meisjes: als een signaal met een amplitude van 1 volt en een maximum frequentie van 20 duizend trillingen per seconde van een voorversterker naar een eindversterker overgebracht moet worden en als de uitgangsimpedantie van die voorversterker 1000 ohm is en de ingangsimpedantie van de eindversterker 5000 ohm is en de lengte van de kabel niet langer is dan 20 meter dan kan je echt het meest lullige, goedkope, niet afgeschermde spul gebruiken wat er is. In de praktijk is de uitgangsweerstand van de voortrap lager dan 1000 ohm en de ingangsweerstand van de eindtrap vele malen hoger dan 5000 ohm, dus kan je nog rottiger kabel gebruiken voordat je iets kan merken. Probeer het maar uit ! Kost je een paar dubbeltjes en hooguit een kwartiertje solderen. De schellen vallen van je ogen, uit je oren en uit je bankrekening. Maar ja, niet iedereen wil dit horen natuurlijk...
Dit dus. Als je kabels gaat kopen die beter afgeschermd zijn en 100x meer kosten dan wat er in een gemiddeld elektrotechnisch lab ligt, doe je iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat is zeker een koopje in vergelijking met deze kabels:

Purist Audio Design Aqueous Powercord:
Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach%3Btopic=113291.0%3Battach=89204%3Bimage
The Aqueous uses the CONTEGO shielding that combines the best attributes of the fluid shielding and the Ferox shielding. The Aqueous preserves all of Purist Audio Design's past virtues while pushing forward into new sonic territory. The cables deliver balance on an unparalleled level! The airiness, richness and transparency all are in complete harmony. The Aqueous cable brings out detail in each musical piece that is unmatched by any other cable in its price range (and a few above)! The Aqueous Aureus Line of cables must be experienced; don't just take our word for it!
Prijzen liggen tussen de $3000 en $5000, tweedehands zijn ze er al voor een zevenhonderd euro per stuk.

Heavens Gate Ultra Extreme Powercord:
Afbeeldingslocatie: http://www.senseofmusic.nl/images/product_images/58_1653_1.jpg
Deze serie biedt de hoogste mate van transparantie, detail, en uitbreiding en meer lucht om instrumenten en vocalen dan alle andere audio-kabels in de markt.

Heavens Gate Audio Ultra Extreme powercord, afgemonteerd met Oyaide P-079e en C-079 connectoren, 120 cm.
Slechts €2280,- voor 1,20 meter. Tweedehands al te koop voor onder de duizend euro.

En dan na te gaan dat de Oyaide P-079e en C-079 op zo'n 100/105 euro de stuk liggen. Dus dat is toch best een behoorlijke prijs wat je daar per meter aan kabel mag betalen.

Overigens gebruik ik zelf ook wat duurdere netkabels (tweedehands voor een paar tientjes de stuk), maar dat is meer omdat ik de looks tof vindt. Ik verwacht er namelijk geen beter geluid of wat dan ook door. Puur voor de looks. En die dingen liggen sowieso in het zicht, want ze zijn zo stug dat wegwerken niet gaat :P

Edit:
Vond deze ook nog, passen er ook wel bij:
Afbeeldingslocatie: http://www.jackvandijk.nl/images_misc/shunyatas.png
Afbeeldingslocatie: http://www.jackvandijk.nl/images_misc/powerblocks.png

Elke powercord met een eigen label. Want de kleuren geven aan op welk apparaat je ze aan moet sluiten. Een rode was geloof ik voor eindversterking en groen voor bronnen. Maar goed, een hele berg Shunyata powercords. Er ligt daar voor zo'n 6000 euro op de grond. Reden dat ze zo duur zijn is het binnenwerk:
Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=98833.0;attach=86786;image

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 08-08-2011 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Grappig... Ik heb niet echt de indruk dat hier veel believers meelezen, volgens mij niet één. Maar toch om de haverklap van die anti kabel reclame door jan en alleman... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ejorne schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 09:09:
Grappig... Ik heb niet echt de indruk dat hier veel believers meelezen, volgens mij niet één. Maar toch om de haverklap van die anti kabel reclame door jan en alleman... :+
Als het niet gebeurd dan is het teveel offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
@FeaR: Je bent de Siltech Ruby Double Crown nog vergeten.

Afbeeldingslocatie: http://www.gzhifi.com/uploads/110711/1_163539_1.jpg

Prijs in de buurt van de 10 mille.

[ Voor 4% gewijzigd door dtjv op 08-08-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom zitten daar geen gouden connectoren aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Witgoud?
Pagina: 1 ... 30 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]