monkyswing schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:42:
[...]
Het schijnt ook te zijn heb ik me laten vertellen toen ik met m'n band in de opname studio zat. Zij de studio chef tegen mij nadat ik drie microfoons had getest en moest kiezen welke ik het beste vond klonken voor me zelf, dat 1 op de 10 mensen een absoluut gehoor hebben. Ik kon de mics goed uit elkaar houden dat vond ie nog al bijzonder wat ik natuurlijk als een compliment op vatten. (Na meer dan 10 jaar in een metal band spelen is mijn gehoor natuurlijk niet meer zo bijzonder) Ik denk wel met een voor liefde van muziek en in een band zittende dat je natuurlijk ook wel leert waar je naar moet luisteren, buiten de muziek keuze natuurlijk

. Maar goed hier een wiki over het boven genoemde;
Wikipedia: Absoluut gehoor
Een absoluut gehoor kent ook weer gradaties. Je kan het overigens deels trainen. Toen ik nog muziek maakte, was ik op een gegeven moment instaat een A3-noot blind te herkennen, ongeacht instrument, puur door te oefenen. En ga er maar vanuit dat iedereen die een fretloos instrument bespeeld (viool, cello of koperblaser) het ook heeft. Die instrumenten speel je in eerste instantie op vaardigheid, maar het fijne stemmen gebeurd op gehoor door de muziekant.
10 jaar in de metal-scene kan je gehoor aangetast hebben, maar nuances kunnen horen of nog belangrijker, herkennen verdwijnt niet zo snel.
Ik had in het verleden een collega die stage-manager was voor een heel bekende Nederlandse Gothic-rockband. Hij kon puur op gehoor een equalizer instellen voor een zaal. Niet door iets af te spelen, maar door rond te lopen en bepaalde geluiden te maken. Bij hem hoorde je dan ook nooit een microfoon fluiten of een rare resonantie ontstaan. Des te opvallender was het dan ook altijd als hij niet achter de knoppen stond bij een optreden. Ik heb veel concerten gezien van deze band, heel veel met plezier, maar er zijn er ook bij geweest waar ik bij weggelopen ben. Niet vanwege de band, maar vanwege het belabberde geluid veroorzaakt door de man achter de knoppen. In die gevallen stond die collega er dus ook niet achter.
Wat betreft lossy-codecs, deze zijn de afgelopen 15 jaar enorm verbeterd. Vroeger had je inderdaad Xing, wat een ware ramp was (ik heb nog steeds van 128kbit Xing mp3's liggen, en die klinken echt nergens naar), maar Lame is met elke update steeds een stukje beter geworden. Waar het alleen nog steeds fout gaat (niet alleen bij mp3, maar bij alle lossy-formats) is dat er gebruikers zijn die het beter lijken te weten dan de makers van de software. Die gaan dan eigen instellingen gebruiken en doen daarmee meer kwaad dan goed.
Lame gebruik ik altijd de q-instelling en laat lame maar lekken uitzoeken hoe alles zo optimaal ingesteld moet worden en dat kan lame ook veel beter dan ik.
Hetzelfde met video's. Er staan op internet tal van howto's over hoe je een 700MB dixv moet maken. Maar als ik tegen ffmpeg zeg dat ik een video wil hebben met eindgrootte van 700MB, format divx, en een bepaalde audiokwaliteit, dan gaat dat bij een 2-pass encoding helemaal vanzelf goed. Zaken als b-frame, quantinizer, etc moet je dan gewoon vanaf blijven.
Overigens is/was ogg superieur aan MP3's, maar is het helaas nooit grootschalig aangeslagen (eigenlijk wel raar, want ogg was opensource en vrij te gebruiken, terwijl MP3 allerlei licentie problemen had...)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier