Kan je tegelijk meerdere zenders streamen met 1 ontvanger? In principe moet dat kunnen als de zenders op dezelfde mux zitten, dat is wel gaaf als dat kan. Maar als twee zenders in een verschillende mux zitten heb je wel twee ontvangers nodig. Digitenne gebruikt 4 muxen, dus 4 dvb-t ontvanger moet genoeg zijn om alle digitenne zenders tegelijk te kunnen kijken/opnemen.
Dat streamen van de video htsp over internet lijkt me niet iets dat zomaar gaat. De bandbreedte is zelfs bij digitenne redelijk hoog in verhouding tot een standaard upload snelheid van ADSL.
Je kan beter over het internet met je cardserver verbinding maken, en locaal via dvb-t het signaal uit de lucht plukken. De bandbreedte van die card server is relatief klein (de oorspronkelijk verbinding is immers slechts een seriele), en is misschien zelfs over de lage snelheid umts verbinding te doen (nog niet zelf getest).
Zo worden heel veel TV abonnementen gedeeld over het internet: card-sharing, want je schijnt ook meerdere clients op 1 smartcard te kunnen laten inloggen.
Het jammere is dat het gebruik van een card server vanwege dit card sharing een nogal negatief imago heeft gekregen, omdat dat tegen de gebruikersvoorwaarden van dit soort tv-abonnementen ingaat.
Maar het kan ontzettend handig zijn! Veel laptops hebben een ingebouwde DVB-T ontvanger, maar geen smartcard reader, en dan is deze software oplossing om toch overal digitenne te kijken heel handig.
Ook hebben veel mensen meerdere tv's in huis, en dan is het handig als je niet telkens de smartcard van de eene decoder in de andere hoeft te doen.
Overigens vrees ik dat zelfs het gebruik van een niet-gecertificeerde smart-card reader bij veel tv-abonnementen tegen de algemene voorwaarden ingaat. Hierdoor is het gebruik van gecodeerde tv zenders op pc's en helemaal onder linux een stuk lastiger (als je je daar aan zou willen houden).
Overigens heb ik een Nokia N900 telefoon, er wordt nu druk gehacked om (hopelijk) USB host mode aan de praat te krijgen op dit linux toestel. Als dat blijkt te kunnen, dan ben ik erg benieuwd of ik zo'n PCTV picostick werkend kan krijgen, en dan natuurlijk ook de gecodeerde zenders via een card server over internet!
Geen idee of het gaat werken, maar het is wel een erg leuk idee.

[Voor 9% gewijzigd door TempesT op 19-05-2010 13:16]