Ik ben al een poosje hard aan het stoeien om het volgende voor elkaar te krijgen.
Helaas is mijn linux kennis qua drivers blijkbaar niet groot genoeg om Intel QSV werkend te krijgen in TVHeadend.
Op het moment heb ik TVHeadend draaien op Debian 10 met Ziggo als source (HDHomerun) en Oscam met kaart als reader. Dat werkt top, 1 op 1 streams doen het perfect.
Echter, de QSV (QuickSyncVideo) van de CPU ( i7 Coffee Lake generatie, Iris Plus Graphics 655 ) ondersteund HEVC encoding, en dit zou ik heel graag als transcoding profile willen gebruiken.
Zo zou ik de bitrate van de streams aanzienlijk kunnen verkleinen zonder al te veel in te boeten op de kwaliteit, ideaal om zo buitenhuis via 4g te kijken.
Daar loop ik echter tegen 2 uitdagingen aan die ik niet opgelost krijg.
Uitdaging 1: ik vind nergens een specifiek QSV optie. Wel kan ik bij Codec Profiles een vinkje zetten bij Hardware acceleration, maar uit CPU verbruik kan ik uitlezen dat dit niet werkt. Een enkele h264 1080p transcode trekt al 70% CPU weg, op h265 is dat zelfs tegen 100%.
De QSV HW acceleration werkt wel op het systeem, er draait ooit een Plex Mediaserver op dat systeem, deze doet 5% CPU utilisation als ik een 4K film naar 1080p laat transcoden. (met HW off, is dat 100% en veel buffering)
Nu had ik begrepen dat alleen de non_free driver HEVC/h265 encoding ondersteund, die heb ik intussen draaien, maar met de build in driver deed hij het ook al niet op h264.
Uitdaging 2:
Met transcoding (nu nog onbedoeld in CPU mode) verkl*** aardig de framerate. TV uitzendingen zijn 50fps interlaced, de transcode streams zijn echter 25fps progressive.
Helaas kan ik nergens opties terug vinden om de transcode stream om te zetten naar een 50fps progressive met onboard deinterlacing, of desnoods 50fps interlaced zodat ik dit aan de client kan overlaten.
Iemand hier al eens mee gestoeit ? Sportuitzendingen zijn eigenlijk bijna niet om aan te kijken in 25fps
Voor uitdaging 1 zit ik te denken om de PC opnieuw te installeren met een andere distro waar alle drivers in zijn geheel in zitten, zo testte ik al reeds Ubuntu 20, maar daar kreeg ik weer geen TVHeadend op gecompileerd. Het is me nog niet gelukt om een kant en klare TVHeadend 4.3.x installer te vinden waar GPU acceleratie inzit.
Iemand daar evt. een betere bron van ?