Ik weet niet wat verder de staat van de Avensis is, maar voor de prijs van een multiriem, vier nieuwe banden en nog wat vloeistofjes en filtertjes heb je natuurlijk geen andere auto?Vlassie1980 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:56:
Morgen met mijn Avensis naar de garage omdat de multiriem bijna geknapt is
Kost gelukkig maar 50 eurie, denk dat hij eind dit jaar ook niet meer zo makkelijk door de APK komt omdat de banden dan echt wel op zijn. Dan is het zeker een moment om over te stappen naar een mooie 6
Gaat wel richting de 2k, denk ik zo.UTwizard schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:55:
[...]
Ik weet niet wat verder de staat van de Avensis is, maar voor de prijs van een multiriem, vier nieuwe banden en nog wat vloeistofjes en filtertjes heb je natuurlijk geen andere auto?
Maar soms is het ook een geval van: Als het jeukt..
@Vlassie: Een 6 Sportbreak is een echt een grote auto. Neemt uw wederhelft dan zovéél meuk mee?
Mss dat een 5 dan ook nog een keuze kan zijn. ( Oke, toegegeven: Wel saaier)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Gewoon eens met een MX5 op vakantie gaan, dan leer je weer efficiënt inpakkenD_Jeff schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:10:
[...]
Gaat wel richting de 2k, denk ik zo.
@Vlassie: Een 6 Sportbreak is een echt een grote auto. Neemt uw wederhelft dan zovéél meuk mee?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Nee, maar het beestje is al 15 jaar oud en begint een beetje roestvorming te krijgen. Denk dat er ook een schokbreker niet helemaal jofel meer is. Heb hem al 6 jaar, is inderdaad vrij weinig dat verder aan die auto mankeert en hij heeft me nooit laten staan. Dashboard is alleen midden jaren negentig, de gabber muziek komt je tegemoet als je instaptUTwizard schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:55:
[...]
Ik weet niet wat verder de staat van de Avensis is, maar voor de prijs van een multiriem, vier nieuwe banden en nog wat vloeistofjes en filtertjes heb je natuurlijk geen andere auto?
Maar je wilt op den duur toch iets nieuwers voor de deur hebben staan. Heb hem in 2009 gekocht.
Goedkoper rijden kan inderdaad niet, qua emotie wil ik een andere auto. Rationeel denken zegt me dat ik door moet met de Avensis, maar laat de emotie nu net heel wat sterker zijn
Dan voel ik me vast gewaarschuwd 
De 3 is in zijn klasse geen kleine auto, maar zelfs met een paklustige 'vrouwelijke vriend' (Just friends), schrik je toch snel wat er qua ruimte overblijft
De 3 is in zijn klasse geen kleine auto, maar zelfs met een paklustige 'vrouwelijke vriend' (Just friends), schrik je toch snel wat er qua ruimte overblijft
En zeker gaaf rijdenWailing_Banshee schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:12:
[...]
Gewoon eens met een MX5 op vakantie gaan, dan leer je weer efficiënt inpakken
[ Voor 37% gewijzigd door D_Jeff op 17-06-2015 15:23 ]
De 5 heb ik ook een tijdje bekeken, maar die valt af:D_Jeff schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:10:
[...]
Gaat wel richting de 2k, denk ik zo.
- Geen cruise control, dan kom je bij aftermarket spul en dat wil ik niet
- Zwaarder dan 1350 kg, wegenbelasting is dan 205 euro per kwartaal en dat vind ik te veel
En over de meuk:
Een mega 6-persoons tent van 30kg, dan zit alles bijna zo vol. Dakkoffer bovenop en in Frankrijk in de Dordogne amper naar boven kunnen rijden in zijn 4
Vandaar dat ik wel open sta voor een 2.0
Die tent mag bij ons nog net op het bagagerek! Onze tent is nog geen 6 kgVlassie1980 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:29:
[...]
En over de meuk:
Een mega 6-persoons tent van 30kg, dan zit alles bijna zo vol. Dakkoffer bovenop en in Frankrijk in de Dordogne amper naar boven kunnen rijden in zijn 4
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat gevoel ken ik met een VW Polo 1.2 TDI BM (75 pk, diesel, 1150 kg).Vlassie1980 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:29:
[...]
En over de meuk:
4 personen erin, schoonmoedershut bovenop en de eerste serieuze stijging in de Pyreneeën was verplicht "uitvoegen" naar de vrachtverkeerlaan.
(ramen dicht, airco uit, 2e/3e versnelling en vanuit 124 km/h uiteindelijk met 60 km/h boven komen)
Geen pretje.
AutoWeek is - net als (bijna?) alle autobladen/-websites - erg enthousiast over de nieuwe Mazda MX-5:
YouTube: Mazda MX-5 \[2015] road test
Goed nieuws voor mij, want ik had er al één besteld
YouTube: Mazda MX-5 \[2015] road test
Goed nieuws voor mij, want ik had er al één besteld
[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-06-2015 20:35 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Vandaar dat je dat soort wagens ook amper ziet rijden daar.D_Jeff schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:40:
[...]
Dat gevoel ken ik met een VW Polo 1.2 TDI BM (75 pk, diesel, 1150 kg).
4 personen erin, schoonmoedershut bovenop en de eerste serieuze stijging in de Pyreneeën was verplicht "uitvoegen" naar de vrachtverkeerlaan.
(ramen dicht, airco uit, 2e/3e versnelling en vanuit 124 km/h uiteindelijk met 60 km/h boven komen)
Geen pretje.
Nice! Ik zou ze gunmetal poedercoaten.NoxiuZ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:31:
RX-8 velgen gescoord voor onder de drie ('04 citd)
Schijnt gewoon te passen
Moeten een andere kleur krijgen, iemand tips voor een zilverkleurige drie? Denk zelf gewoon LM-velgenkleur...

No Shame, only Fame!
Als ik die prijzen bekijk, denk ik dat ik geen slechte koop gedaan heb. Een 6 2.0 cdvi uit 2009 met 150k op de teller voor 8k. Zal ook wel verklaren waarom de wagen af en toe kuren heeft 
Benzine is minder gegeerd bij ons (België), misschien valt daar wel een koopje te doen.
Benzine is minder gegeerd bij ons (België), misschien valt daar wel een koopje te doen.
Cdti bedoel je? Zou een prima bak moeten zijn, wat voor kuren heb je?D-Three schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:48:
Als ik die prijzen bekijk, denk ik dat ik geen slechte koop gedaan heb. Een 6 2.0 cdvi uit 2009 met 150k op de teller voor 8k. Zal ook wel verklaren waarom de wagen af en toe kuren heeft
Maar dan worden ze donkerder zilver/grijs dan de autoMarcusso schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:00:
[...]
Vandaar dat je dat soort wagens ook amper ziet rijden daar.
[...]
Nice! Ik zou ze gunmetal poedercoaten.
[afbeelding]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Neen hoor, weldegelijk CDVINoxiuZ schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 00:23:
[...]
Cdti bedoel je? Zou een prima bak moeten zijn, wat voor kuren heb je?
http://www.vroom.be/nl/pr...erry-boutsen-dpf-79802-10
De rare kuren zijn weinig vermogen in lage toeren wanneer het buiten kouder is dan pakweg 10°C en de motor ook koud is. Wanneer je dan hoger in toeren gaat (slecht voor een koude motor, ik weet het maar dit was bij wijze van test) dan krijg je bij ongeveer 3000 rpm plots meer vermogen. Wanneer de motor warm is of de buitentemperatuur hoger dan pakweg 15°C, speelt het probleem minder. In de garage hebben ze niks gevonden, ondanks de vriestemperaturen een paar maanden geleden.
Een recentelijk probleem is het trillen van de wagen. Eigenaardig genoeg is het trillen minder erg in 1ste, 2de en 3de versnelling. In 4de versnelling en hoger en boven de 2500 rpm, is het trillen zeer duidelijk voelbaar. Volgens mij afkomstig van de aandrijflijn omdat het triller veel erger is bij volgas versnellen dan bij constante snelheid. Eigenaardig komt het trillen soms helemaal niet voor! Ik heb zo de indruk bij warmer weer maar dat ben ik nog niet helemaal zeker.
Ik vraag me af of beide problemen dezelfde oorzaak hebben.
DPF en EGR zijn eruit? 
Nee, enige waar ik aan kan denken is een defecte luchtmassameter. Maar dat is ook een hele wilde gok. Trillen kan ook in je banden zitten. Als je dezelfde snelheid rijdt in 3e of 4e versnelling, merk je dan verschil?
Nee, enige waar ik aan kan denken is een defecte luchtmassameter. Maar dat is ook een hele wilde gok. Trillen kan ook in je banden zitten. Als je dezelfde snelheid rijdt in 3e of 4e versnelling, merk je dan verschil?
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Iemand een idee wat een slepend geguis kan veroorzaken?
Heb het idee dat er iets aanloopt, maar zie zo gauw niets.
Heb het idee dat er iets aanloopt, maar zie zo gauw niets.
Is het geluid constant aanwezig of is het af en toe?
Metaal-op-metaal gesleep of iets anders?
Misschien iets van je remmen?
Metaal-op-metaal gesleep of iets anders?
Misschien iets van je remmen?
Beetje het idee dat je een ronddraaiende as heb en daar ligt wat papier op.
Alleen waarneembaar boven 55 km/h uur en alleen op asfaltwegen.
Klinkt niet direct als metaal op metaal.
Edit: Mazda dealer Den Haag denkt aan een wielerlager dat aanloopt.
Binnenkort door mijn eigen garage eens laten checken.
Alleen waarneembaar boven 55 km/h uur en alleen op asfaltwegen.
Klinkt niet direct als metaal op metaal.
Edit: Mazda dealer Den Haag denkt aan een wielerlager dat aanloopt.
Binnenkort door mijn eigen garage eens laten checken.
[ Voor 25% gewijzigd door D_Jeff op 24-06-2015 17:52 ]
Neen, die zitten er nog in maar zijn bekeken geweest door de garage en volgens hen volledig in orde.NoxiuZ schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 23:08:
DPF en EGR zijn eruit?
Deze week heb ik inderdaad nog wat zitten proberen in verschillende versnellingen maar op dezelfde snelheid. En zelfs vlug even de wagen in neutraal geplaatst toen de wagen op snelheid was. En de trilling bleef inderdaad ongeveer gelijk. Dus zou het inderdaad afkomstig kunnen zijn van de banden. Waarschijnlijk dan achteraan aangezien ik geen trillingen in het stuur voel. Maar het is wel vreemd dat het trillen soms erger en dan soms weer stukken minder aanwezig is. Met een wiel uit balans, zou ik verwachten dat het altijd even erg is. Misschien een lager maar dat zou ik dan ook moeten horen?
Pfff maar zn polo is ook wel _zwaar_ vond 60pk (of wat er van over is) minder met 2 man en de achterbank vol met spullen in de Alpen. Daar kwam ik echter in z'n 3 volgas toch altijd wel met 90 a 100 boven.D_Jeff schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:40:
[...]
Dat gevoel ken ik met een VW Polo 1.2 TDI BM (75 pk, diesel, 1150 kg).
Geen pretje.
Kan een natuurkundige niet iets zeggen over resonantie? Dat het daardoor bij bepaalde snelheden erger is?D-Three schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 00:13:
[...]
Neen, die zitten er nog in maar zijn bekeken geweest door de garage en volgens hen volledig in orde.
Deze week heb ik inderdaad nog wat zitten proberen in verschillende versnellingen maar op dezelfde snelheid. En zelfs vlug even de wagen in neutraal geplaatst toen de wagen op snelheid was. En de trilling bleef inderdaad ongeveer gelijk. Dus zou het inderdaad afkomstig kunnen zijn van de banden. Waarschijnlijk dan achteraan aangezien ik geen trillingen in het stuur voel. Maar het is wel vreemd dat het trillen soms erger en dan soms weer stukken minder aanwezig is. Met een wiel uit balans, zou ik verwachten dat het altijd even erg is. Misschien een lager maar dat zou ik dan ook moeten horen?
Als iets uit balans is dat roteert zal dat inderdaad rotatiesnelheid-afhankelijk zijn wat voor impact dat heeft. Dat zie je bijvoorbeeld goed bij je wasmachine, er is een bepaalde snelheid waarbij hij het hardste schud gegeven een bepaalde lading
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Garage: Dat wordt een garantiekwestie. Nu nog zien hoeveel garantie daadwerkelijk dat is.
Verder was het inderdaad het wiellager. Monteur schudde er een beetje mee boven een wit A4 en het metaalpoeder kwam zo naar beneden zetten vanuit de binnenste ring. Perfect
Verder was het inderdaad het wiellager. Monteur schudde er een beetje mee boven een wit A4 en het metaalpoeder kwam zo naar beneden zetten vanuit de binnenste ring. Perfect
In mijn Mazda 6 (2003) heb ik van de week een los kabeltje (zie hier achter het dashboard vandaan getrokken. Aan de passagierskant onderin.
Nu zit er aan de rechterkant van mijn voorruit een zwarte "balkje" verticaal op de voorruit geplakt. Waarschijnlijk is dit dus de antenne van het kabeltje.
Ook zit er een microfoon bij de kilometerteller.
Nu is de vraag... welke navigatie/carkit is dit geweest? Ik zou wel gebruik willen maken van de microfoon, en audio van de telefoon over de speakers.
Nu zit er aan de rechterkant van mijn voorruit een zwarte "balkje" verticaal op de voorruit geplakt. Waarschijnlijk is dit dus de antenne van het kabeltje.
Ook zit er een microfoon bij de kilometerteller.
Nu is de vraag... welke navigatie/carkit is dit geweest? Ik zou wel gebruik willen maken van de microfoon, en audio van de telefoon over de speakers.
Aap!
Dat kan vanalles zijn geweest, want dat is een gewone antenne schroef kabel.
In other news: ben van 300€voor 4 lagers naar 80€ gegaan voor dezelfde lagers, nu nog hopen dat het de juiste zijn.
In other news: ben van 300€voor 4 lagers naar 80€ gegaan voor dezelfde lagers, nu nog hopen dat het de juiste zijn.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Met andere woorden, ik moet eigenlijk het dashboard openhalen om te kijken waar de microfoon naar toe gaat. Antenne is niet nodig voor mijn telefoon.
Aap!
huhu 
en nog beter nieuws lagers zijn nog eens 30€ goedkoper geworden

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Het niet de eerste keer starten (voornamelijk bij koude start) van een Mazda 5 met 2.0 benzine motor... iemand enig idee waar ik dit moet gaan zoeken? Bougies zijn net vervangen.
[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 29-06-2015 09:41 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Dan mag ik hopen dat je niet de goedkoopste van de markt hebt.Damic schreef op zondag 28 juni 2015 @ 19:21:
huhu
Dat suizen ging me toch tegenstaan en 2 dagen zonder je eigen mazda is niet altijd even leuk
Gelukkig vond de garage dat het volledige garantie was, inclusief leenauto en daarvan de verbruikte brandstof. (Had toch verwacht de brandstof te moeten betalen)
Nope gewoon andere leverancier maar zelfde merk 
Zegt de OBD iets? Anders inlaat temp sensor die een verkeerde waarde geeft, ook hoe zagen de kaarskes eruit?Falcon schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:41:
Het niet de eerste keer starten (voornamelijk bij koude start) van een Mazda 5 met 2.0 benzine motor... iemand enig idee waar ik dit moet gaan zoeken? Bougies zijn net vervangen.
[ Voor 79% gewijzigd door Damic op 29-06-2015 12:13 ]
Deze morgen reed de wagen probleemloos. Perfect optrekken en weinig tot geen trillen. Ik kan me wel inbeelden dat de garage dan moeilijk een oorzaak kan vinden
Deze avond was het trillen bij het naar huis rijden terug erger.

Kan verschillende oorzaken hebben. Batterij nog ok?Falcon schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:41:
Ander vraagje nog:
Heb voor een familielid een leuke zilvere 323F Hatch gezien, maar verkoper (Renault / Nissan Dealer) geeft aan dat de het airco spul 'stoek' is. Durft iemand een grove gok te geven wat dat kost om het te fixen?
Worse case is het beste
alvast bedankt
Juist door de ervaringen met mn 3 ben ik erg gecharmeerd geraakt van Madza
/me D_Jeff Zoom zoom-t nog even lekker verder met zn 3.
Heb voor een familielid een leuke zilvere 323F Hatch gezien, maar verkoper (Renault / Nissan Dealer) geeft aan dat de het airco spul 'stoek' is. Durft iemand een grove gok te geven wat dat kost om het te fixen?
Worse case is het beste
alvast bedankt
Juist door de ervaringen met mn 3 ben ik erg gecharmeerd geraakt van Madza
Eindelijk eens echt mooi weer! En zitten we de hele dag binnen... Kunnen we nog niet lekker cruisen met het dak open!
* Wailing_Banshee is wel met de MX5 naar het werk gegaan, met het dak open natuurlijk!
* Wailing_Banshee is wel met de MX5 naar het werk gegaan, met het dak open natuurlijk!
Als bijvoorbeeld de condensor kapot is heb je het al snel over een reparatie van enkele honderden euro's. Het onderdeel zelf is al best duur maar ook het inbouwen kost een paar uur. Is niet enkel de airco vulling gewoon op? Dan zal de airco ook niet aanslaan. Dat is maar een paar tientjes om weer bij te laten vullenD_Jeff schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:53:
Durft iemand een grove gok te geven wat dat kost om het te fixen?
Bij ons in de Mazda 5 is de airco ook stuk geweest. De aircopomp had het begeven. Ik zou deze dus in eerste instantie even controleren. Doet deze het nog, dan zou het kunnen zijn dat je met weinig kosten de airco aan de praat kunt krijgen. Hou in iedergeval altijd rekening met een 300 euro (als de pomp het nog doet) om alles te fixen (filter vervangen, airco bijvullen, condensor en eventueel moet erin het geval gerookt is in de auto even wat schoongemaakt worden in de buizen.D_Jeff schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:53:
Ander vraagje nog:
Worse case is het beste
alvast bedankt
Juist door de ervaringen met mn 3 ben ik erg gecharmeerd geraakt van Madza![]()
Succes
Accu is half jaar terug vervangen. Deze is nog goed. Ook even doorgemeten en dat ziet er gewoon goed uit. De startmotor gaat ook gewoon altijd aan, alleen de hoofdmotor slaat niet altijd in 1 keer aan.D-Three schreef op maandag 29 juni 2015 @ 23:43:
Kan verschillende oorzaken hebben. Batterij nog ok?
De garage heeft een paar weken terug ook een sensor (nu weet ik de naam hiervan even niet.. maar dat zal ik hem nog even vragen) schoongemaakt, maar dit mocht niet baten.
[ Voor 20% gewijzigd door Falcon op 30-06-2015 08:14 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Meld zich
Nooit geweten dat er hier ook een Mazda topic is
Mazda fan in hart en nieren.
M'n Mazda verleden:
- Mazda RX-7 FD3S ( onder het stof, inmiddels al een tijd verkocht/geexporteerd)

- Mazda 2 (first gen)
- Mazda 2 (second gen)
- Mazda 3 (first gen)
En nu een Mazda MX-5 NC PRHT
Moment van spreken heeft het een ander uitlaat systeem en andere velgen.

Mocht het zo ver komen dat er kids oid komen dan moet de MX-5 misschien plaats gaan maken voor een Mazda3 MPS. Althans, dat is de passie en droom!
Nooit geweten dat er hier ook een Mazda topic is
M'n Mazda verleden:
- Mazda RX-7 FD3S ( onder het stof, inmiddels al een tijd verkocht/geexporteerd)

- Mazda 2 (first gen)
- Mazda 2 (second gen)
- Mazda 3 (first gen)
En nu een Mazda MX-5 NC PRHT

Mocht het zo ver komen dat er kids oid komen dan moet de MX-5 misschien plaats gaan maken voor een Mazda3 MPS. Althans, dat is de passie en droom!
Gewoon geen kinderen nemen en de MX5 houden! Of anders er gewoon bij...renedis schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:44:
Meld zich![]()
Haha, ja de vrouw wilt de MX-5 ook gewoon houden. De auto word ook niet gebruikt als daily, daar hebben we de lease-auto voor. Het is dus puur voor mooi weer rijden. Maar moet wel zeggen, dat is soms een dure hobby gezien ik een redelijke gadget/mods freak benWailing_Banshee schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:49:
[...]
Gewoon geen kinderen nemen en de MX5 houden! Of anders er gewoon bij...
Stiekem heb ik al jaren de passie om een MPS te kopen alhoewel de MX-5 mij heel erg bevalt. De wegligging is perfect, de respons van het gaspedaal is perfect, het is gewoon een heerlijke tour wagen.
Nog beter zou zijn een nieuwe lease auto, de Mazda 3 MPS
Ik was degene die onze MX5 heeft uitgezocht, ik moest eerst nog mijn echtgenoot overtuigen van de noodzaak (wat zeer goed gelukt isrenedis schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:54:
[...]
Haha, ja de vrouw wilt de MX-5 ook gewoon houden. De auto word ook niet gebruikt als daily, daar hebben we de lease-auto voor. Het is dus puur voor mooi weer rijden. Maar moet wel zeggen, dat is soms een dure hobby gezien ik een redelijke gadget/mods freak ben
Stiekem heb ik al jaren de passie om een MPS te kopen alhoewel de MX-5 mij heel erg bevalt. De wegligging is perfect, de respons van het gaspedaal is perfect, het is gewoon een heerlijke tour wagen.
Nog beter zou zijn een nieuwe lease auto, de Mazda 3 MPS
En ach, hobbies mogen toch wel wat geld kosten?
Ooooh wat vetrenedis schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:44:- Mazda RX-7 FD3S ( onder het stof, inmiddels al een tijd verkocht/geexporteerd)
[afbeelding]
Verwijderd
Die staat nog op me wish-list, alleen wel met een LS swap danrenedis schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:44:
Meld zich![]()
Nooit geweten dat er hier ook een Mazda topic is![]()
M'n Mazda verleden:
[afbeelding]
Mag zeker wel wat geld kosten. Ik kwam ook met het idee om de MX-5 te kopen. Hiervoor hadden we een E90 3 serie. Deze vond mijn vrouw te groot en ze was bang dat ze de velgen raakte bij stoepranden aangezien die op getrokken bandjes stond.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:09:
[...]
Ik was degene die onze MX5 heeft uitgezocht, ik moest eerst nog mijn echtgenoot overtuigen van de noodzaak (wat zeer goed gelukt is). Onze dagelijkse auto is de Auris (doe niet aan lease auto's), maar op een dag als vandaag staat die gewoon mooi op de oprit thuis! (onze MX5 is niet alleen mooi weer auto, het is de tweede auto voor wanneer we individueel naar het werk moeten)
En ach, hobbies mogen toch wel wat geld kosten?
Misbegrip van de wankel motorVerwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:28:
[...]
Die staat nog op me wish-list, alleen wel met een LS swap dan
Wacht maar tot je er een keer in rijdt. Het geluid is heerlijk van een wankel motor icm de twin turbo.
Eerder de benzine kosten gaan je de nek omdraaien. 80 liter tank en euro 98 tanken vond mijn portemonnee niet fijn!

Klopt, Spirit R. Had enkel de 99 spec achterspoiler en achterlichten. Naast dat 3 cm verlaagd en de nodige motor modificaties. Soms mis ik die auto nog wel, alhoewel ik er van overtuigd ben dat het mij een hoop geld en zorgen heeft bespaard door hem weg te doen.UTwizard schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:12:
[...]
Ooooh wat vetZo te zien ook een uitvoering met af-fabriek bodykit, Spirit R?
Verwijderd
Maar nog steeds niks tegenover een LS-motorrenedis schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:53:
[...]
Mag zeker wel wat geld kosten. Ik kwam ook met het idee om de MX-5 te kopen. Hiervoor hadden we een E90 3 serie. Deze vond mijn vrouw te groot en ze was bang dat ze de velgen raakte bij stoepranden aangezien die op getrokken bandjes stond.
[...]
Misbegrip van de wankel motorAls je die netjes verzorgt dan kan die lang mee gaan!
Wacht maar tot je er een keer in rijdt. Het geluid is heerlijk van een wankel motor icm de twin turbo.
Eerder de benzine kosten gaan je de nek omdraaien. 80 liter tank en euro 98 tanken vond mijn portemonnee niet fijn!
[afbeelding]
[...]
Klopt, Spirit R. Had enkel de 99 spec achterspoiler en achterlichten. Naast dat 3 cm verlaagd en de nodige motor modificaties. Soms mis ik die auto nog wel, alhoewel ik er van overtuigd ben dat het mij een hoop geld en zorgen heeft bespaard door hem weg te doen.
Haha, laten we het maar op een kwestie van smaak houden. Ik persoonlijk vind ook dat je de passie/"ziel" uit de auto haalt door een LS swap te doen. De wankel motor is juist zó iets speciaals.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:54:
[...]
Maar nog steeds niks tegenover een LS-motor
Ik geef toe, een wankel motor vergt meer aandacht. Veel mensen weten niet hoe ze er mee om moeten gaan.
Dingetjes zoals:
- Niet op de motor afremmen om de seals te sparen
- In zijn 1 starten om Mazda's "fast-heat" te omzeilen (scheelt 1000/1500 RPM bij stationair draaien)
- Airco uitzetten bij koude start (scheelt 250 RPM bij stationair draaien)
- Goed warm laten draaien voor dat je gas gaat geven
Verwijderd
Snap ik.. maar een LS heeft 500pk en 650+ nmrenedis schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:00:
[...]
Haha, laten we het maar op een kwestie van smaak houden. Ik persoonlijk vind ook dat je de passie/"ziel" uit de auto haalt door een LS swap te doen. De wankel motor is juist zó iets speciaals.
Ik geef toe, een wankel motor vergt meer aandacht. Veel mensen weten niet hoe ze er mee om moeten gaan.
Dingetjes zoals:
- Niet op de motor afremmen om de seals te sparen
- In zijn 1 starten om Mazda's "fast-heat" te omzeilen (scheelt 1000/1500 RPM bij stationair draaien)
- Airco uitzetten bij koude start (scheelt 250 RPM bij stationair draaien)
- Goed warm laten draaien voor dat je gas gaat geven
Die passie snap ik ookVerwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:01:
[...]
Snap ik.. maar een LS heeft 500pk en 650+ nmzonder mods.
Ik was voorheen ook een "pk man". Echter door de MX-5 ben ik meer een wegligging "track-boy" worden.
Verwijderd
Hmm, ik gebruik mijn MX5 vooral als cruiserrenedis schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:06:
[...]
Die passie snap ik ookDan nog die pk's goed op de weg weten te krijgen en je kan er veel mee.
Ik was voorheen ook een "pk man". Echter door de MX-5 ben ik meer een wegligging "track-boy" worden.
Ook naar zitten kijken voor m'n NC, is nu nog niet betaalbaar. Ik ben alleen al voor de onderdelen 6500,- euro kwijt. Ook eens zitten kijken naar de elektrische turbo oplossing á 3000,- euro. Dan heb je eigenlijk een net-niet oplossing.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:13:
[...]
Hmm, ik gebruik mijn MX5 vooral als cruiserheb momenteel standaard motor maar heb 80% van de spullen al liggen voor een turbo build
Voor een NA is een turbo of compressor build stukken betaalbaarder. Maakt het ook wel (nog) een stukkie leuker om mee te rijden.
Al een idee met hoeveel bar je wilt gaan rijden?
Edit:
Dit is iets wat nog wel hoog op mijn lijstje staat:
[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 30-06-2015 12:19 ]
Auto onder mn neus verkocht.
Iemand anders zag dat geintje wel zitten. Hoorde wel zeggen dat de laatste generatie 323 Fastbreak (99-2003) zeer gewild is in Afrika vanwege de betrouwbaarheid. Says enough
Iemand anders zag dat geintje wel zitten. Hoorde wel zeggen dat de laatste generatie 323 Fastbreak (99-2003) zeer gewild is in Afrika vanwege de betrouwbaarheid. Says enough
Verwijderd
Ligt er aan of ik zin heb om hele blok open te maken, ik reken even PK uit.renedis schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:18:
[...]
Ook naar zitten kijken voor m'n NC, is nu nog niet betaalbaar. Ik ben alleen al voor de onderdelen 6500,- euro kwijt. Ook eens zitten kijken naar de elektrische turbo oplossing á 3000,- euro. Dan heb je eigenlijk een net-niet oplossing.
Voor een NA is een turbo of compressor build stukken betaalbaarder. Maakt het ook wel (nog) een stukkie leuker om mee te rijden.
Al een idee met hoeveel bar je wilt gaan rijden?
Edit:
Dit is iets wat nog wel hoog op mijn lijstje staat:
[video]
Stock block gaat tot 250pk op stock internals, dit is lage druk (12psi)
Als ik blok aanpas ga ik op 400 rijden, maar dan moet ook de diff enz aangepast worden.
Dus nog even afwachten, ga eerst een 2002 Volvo S40 er bij halen
Beetje stro eraf en weer gaan denk?
Alzo, bye bye Miata
Maar komt vast een funmazda voor terug
bwhoapppppppppp
Oh, airco:
Mijn airco doet alleen standje vrieskist.
de ventilator moet op standje 2 staan (na een tijdje zelfs op 3) wil de airco aan blijven. Ventilator en verwarming werken allemaal prima, alleen de AC wil niet aan slaan in stand 1. In het begin wel, maar na een tijdje heeft hij zoiets van: fuck off ik kap ermee.
Is een PSA-diesel zonder dpf, 1600cc uit '04 in een Mazda 3.
Iemand een idee? Koudemiddel laten bijvullen? Normaal gedrag? Onderkoeling van de condenser ofzo?
Is wel lekker koud als hij het doet, zuipt amper extra diesel maar ik heb het liever gewoon 'iets koeler dan buiten' ipv dat ik met winterjas in de auto moet
Alzo, bye bye Miata
Maar komt vast een funmazda voor terug
Oh, airco:
de ventilator moet op standje 2 staan (na een tijdje zelfs op 3) wil de airco aan blijven. Ventilator en verwarming werken allemaal prima, alleen de AC wil niet aan slaan in stand 1. In het begin wel, maar na een tijdje heeft hij zoiets van: fuck off ik kap ermee.
Iemand een idee? Koudemiddel laten bijvullen? Normaal gedrag? Onderkoeling van de condenser ofzo?
Is wel lekker koud als hij het doet, zuipt amper extra diesel maar ik heb het liever gewoon 'iets koeler dan buiten' ipv dat ik met winterjas in de auto moet
[ Voor 133% gewijzigd door Nox op 01-07-2015 01:15 ]
Verwijderd
mijn mx5 is goed gekeurd, auto heeft vanaf 2012 stil gestaan, paar weken terug is me vriendin naar garage geweest en die vond van alles mis.
Nu naar andere geweest, nieuwe rem leidingen en lampjes en hij kwam gewoon door de apk heen
Nu naar andere geweest, nieuwe rem leidingen en lampjes en hij kwam gewoon door de apk heen
767B word terug opgebouwd door Mazda.NoxiuZ schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 21:18:
Beetje stro eraf en weer gaan denk?
Alzo, bye bye Miata
Maar komt vast een funmazda voor terugbwhoapppppppppp
Oh, airco:
Je hebt nog koude middel genoeg anders had je geen standje vries kast
Ja denk het ook. Njah op 2 en lauw werkt ook dikke prima. Als het niet erger wordt laat ik het. Is dure hobby denk.
Tijdens mijn zoektocht naar een Mazda 6 stuitte ik op dit exemplaar:
http://www.huro-autos.nl/...ise-trekhaak#.VZY9HvntlBd
Hij ziet er ontzettend netjes uit, kilometerstand is wel wat hoog maar daar ben ik niet snel door afgeschrikt. Het bedrijf zelf komt ook goed uit de reviews met gemiddeld een 8,6.
Maar tijdens de kentekencheck kwam ik erachter dat deze auto al 6 eigenaren heeft gehad. Kan een garage die een auto een tijdje heeft gehad ook niet worden aangemerkt als eigenaar? Vind 6 eigenaren namelijk best wel veel anders.
http://www.huro-autos.nl/...ise-trekhaak#.VZY9HvntlBd
Hij ziet er ontzettend netjes uit, kilometerstand is wel wat hoog maar daar ben ik niet snel door afgeschrikt. Het bedrijf zelf komt ook goed uit de reviews met gemiddeld een 8,6.
Maar tijdens de kentekencheck kwam ik erachter dat deze auto al 6 eigenaren heeft gehad. Kan een garage die een auto een tijdje heeft gehad ook niet worden aangemerkt als eigenaar? Vind 6 eigenaren namelijk best wel veel anders.
Ik ken wel iemand die een zelfde precies hetzelfde model en bouwjaar heeft gehad, die bij een hoger km aantal problemen kreeg met olieverbruik.
Die moest bij elke tank benzine er een bus olie bij gooien.
Ik heb al diverse reviews gelezen maar dit is de eerste keer dat ik lees over een hoger olieverbruik bij een Mazda 6. De Toyota Avensis van 2003 - 2004 had er wel last van, die stond ook op mijn shortlist.M a r c o schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:08:
Ik ken wel iemand die een zelfde precies hetzelfde model en bouwjaar heeft gehad, die bij een hoger km aantal problemen kreeg met olieverbruik.
Hoog olieverbruik is alleen lastig vast te stellen. Thanks voor de info in ieder geval.
Kan incidenteel geweest zijn natuurlijk, maar er was duidelijk iets niet in orde.
Hij heeft hem ook kort daarna ingeruild voor een 2nd gen mazda 6.
Ik meen dat er eerder in dit topic ook meerdere redenen stonden om bij voorkeur toch te kijken naar een facelift van de eerste generatie. Als ik me niet vergis zit je dan op bouwjaar 2e helft 2005 ofzo.
Had volgens mij ook te maken met eventuele roestvorming aan de rand van de wielkas.
Daar is de eerste mazda 6 ook wat gevoelig voor.
Hij heeft hem ook kort daarna ingeruild voor een 2nd gen mazda 6.
Ik meen dat er eerder in dit topic ook meerdere redenen stonden om bij voorkeur toch te kijken naar een facelift van de eerste generatie. Als ik me niet vergis zit je dan op bouwjaar 2e helft 2005 ofzo.
Had volgens mij ook te maken met eventuele roestvorming aan de rand van de wielkas.
Daar is de eerste mazda 6 ook wat gevoelig voor.
[ Voor 16% gewijzigd door M a r c o op 03-07-2015 11:52 ]
Zo ver ik weet geeft Mazda 12 jaar garantie op het carrosserie. Roestvorming zou dan ook niet mogen voorkomen op Mazda's tot en met 12 jaar oud.
[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 06-07-2015 15:19 ]
Die garantie is op roest van binnenuit.
Roest bij de wielranden is een bekend probleem bij de eerste serie mazda 6 en valt niet onder die garantie.
Roest bij de wielranden is een bekend probleem bij de eerste serie mazda 6 en valt niet onder die garantie.
Denk dat ik met die roestproblemen toch liever voor een facelift ga dan, vind dat er niet al te veel op internet worden aangeboden. Maar af en toe komt er wel wat moois voorbij.
Verwijderd
Ik ga morgen ook kijken voor een Mazda 6 uit 2006 met 125k op de teller. Binnen mijn budget is de 2de generatie vanaf 2007 eigenlijk niet mogelijk, helaas
.
Maandag gaan we een proefrit doen in een facelift. Hopelijk wordt hij morgen niet verkocht 
Ben erg benieuwd.
Ik vind de eerste generatie 6 trouwens nog steeds het mooiste.
Ben erg benieuwd.
[ Voor 22% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-07-2015 19:51 ]
Ikke de laatste
alleen de koffer van de break vind ik maar niets.
[ Voor 63% gewijzigd door Damic op 10-07-2015 20:36 ]
Ach, smaken verschillen nou eenmaal. En misschien komt het ook doordat ik een nieuwe 6 toch nooit kan lappen
Wij hebben zowel een 1e gen als 2e gen 6 gehad. (beide pre-facelift) en beiden vond ik erg mooie auto's.
Maar de CX-5 die we nu hebben is toch ook wel erg nice.
Maar de CX-5 die we nu hebben is toch ook wel erg nice.
Ik wil een achteruitkijkcamera installeren in mijn 3rd gen Mazda 6 Sportbreak. Volgens de Mazda site kost dat bij een dealer €695, maar ik zie ze op Marktplaats onder de €100 staan. Is zoiets makkelijk zelf te monteren?
[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 10-07-2015 23:58 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verwijderd
Die waar ik heen wilde is vanochtend verkochtVlassie1980 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:46:
Maandag gaan we een proefrit doen in een facelift. Hopelijk wordt hij morgen niet verkocht
Ben erg benieuwd.
Edit: iemand trouwens een idee wat het betekent als bij een auto op ovi/RDW aantal eigenaren op 0/0 staat en de vervaldatum APK uit 2010 stamt? Verder staat bij veel gegevens 'niet geregistreerd' de km stand is ook erg laag. Moet ik dan aan een schadeauto denken of kan dat van alles zijn?
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2015 14:45 ]
Volgens mij hadden ze in Hiroshima wat te veel gezopen als ze de achteras van de rx aan't tekenen waren. De wiel lager zit vast achter een metalen bus die je er af moet persen met een 10t pers (je hebt maar 5t nodig maar als er wat roest ofzo opzit ben je gezien). Alleen staat er in dat je speciaal gereedschap daar voor nodig hebt, want je moet eerst die bus er uit persen en dan de lager eraf trekken (met een lager trekker).
Nu komt het: je krijgt geen speciaal gereedschap tussen de lager en de bus (ja of je moest iets hebben dat op 1mm 5t kan verdragen zonder af te breken), dat word dus de lager en de bus in 1 keer er af duwen

Nu komt het: je krijgt geen speciaal gereedschap tussen de lager en de bus (ja of je moest iets hebben dat op 1mm 5t kan verdragen zonder af te breken), dat word dus de lager en de bus in 1 keer er af duwen

In die zit zit de camera + extra kabels + wrs een update voor je radio. Nu in die kabel set zit ook een andere kabel voor tussen je koffer klep en de carrosserie (extra kabels in die tube) en die heb je eigenlijk nodig, als je die apart kunt krijgen voor een deftige prijs is de ombouw gemakkelijk.oisyn schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 23:56:
Ik wil een achteruitkijkcamera installeren in mijn 3rd gen Mazda 6 Sportbreak. Volgens de Mazda site kost dat bij een dealer €695, maar ik zie ze op Marktplaats onder de €100 staan. Is zoiets makkelijk zelf te monteren?
Euhm dat is een verkeerde gedachte, binnen aantal jaar kun je ze zo kopen tegen serieus verminderd tarief aka 2dehands, meestal wel met de nodige km's, maarja dan heb je er toch 1Vlassie1980 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:53:
Ach, smaken verschillen nou eenmaal. En misschien komt het ook doordat ik een nieuwe 6 toch nooit kan lappen
[ Voor 44% gewijzigd door Damic op 11-07-2015 17:32 ]
Import?Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:14:
[...]
Die waar ik heen wilde is vanochtend verkochthoef dus niet te gaan kijken.
Edit: iemand trouwens een idee wat het betekent als bij een auto op ovi/RDW aantal eigenaren op 0/0 staat en de vervaldatum APK uit 2010 stamt? Verder staat bij veel gegevens 'niet geregistreerd' de km stand is ook erg laag. Moet ik dan aan een schadeauto denken of kan dat van alles zijn?
Aangezien ze geloof ik alleen het aantal eigenaren in Nederland registreren.
*part 1 komt hier*
Verwijderd
Inderdaad, parallelimport. Goed kijken of het geen schade auto is dus.Deadsy schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:08:
[...]
Import?
Aangezien ze geloof ik alleen het aantal eigenaren in Nederland registreren.
Vanmorgen proef gereden in een Mazda 6 uit 2005, van binnen zag de auto er picobello uit en hij reed ook nog eens heel wat lekkerder als mijn huidige Avensis. Maar helaas was de buitenkant een stuk minder.
- Schade aan de voorbumper, de welbekende schaafwond wanneer je langs een paaltje schuurt.
- Roest bij de achterruit
- Roest bij de spatborden
Ben nu erg in dubio, het zijn flinke beschadigingen en roestplekken. Maar verder is het in mijn ogen wel een auto die motorisch nog een hele tijd mee kan. Maar dan wil ik wel dat die roestplekken en schades worden aangepakt. Het is een model van na de facelift uit 2005.
Twijfel, twijfel, twijfel...
- Schade aan de voorbumper, de welbekende schaafwond wanneer je langs een paaltje schuurt.
Ben nu erg in dubio, het zijn flinke beschadigingen en roestplekken. Maar verder is het in mijn ogen wel een auto die motorisch nog een hele tijd mee kan. Maar dan wil ik wel dat die roestplekken en schades worden aangepakt. Het is een model van na de facelift uit 2005.
Verwijderd
Lastig idd. Ik laat een dekra keuring uitvoeren en als alles in orde is koop ik de 6 voor overeengekomen prijs. Alle vondsten worden binnen die prijs gerepareerd. Sowieso al zichtbaar, achterbumper die iets geschaafd is bv. Die houding van de garage geeft me al vertrouwen.
Roest bij de achterruit? Die kende ik nog niet.Vlassie1980 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:45:
Vanmorgen proef gereden in een Mazda 6 uit 2005, van binnen zag de auto er picobello uit en hij reed ook nog eens heel wat lekkerder als mijn huidige Avensis. Maar helaas was de buitenkant een stuk minder.
Maar verder even logisch nadekend is hier meer meegebeurt dan alleen schaven.
Ik vermoed dat dit een schade auto is geweest die, voor het oog, goed is opgeknapt. Auto al eens op de brug gehad en kunnen kijken naar rubbers en de assen?
Ik heb hier geen lekker gevoel bij, om eerlijk te zijn.
Nee daarom als je dit al ziet wat is er meer gebeurd of hoe is er mee om gegaan...
Als je nog twijfelt, auto op de brug of gewoon de kofferbakmat even oplichten... Hoort eigenlijk ook gewoon bij de inspectie van een auto.
Als je nog twijfelt, auto op de brug of gewoon de kofferbakmat even oplichten... Hoort eigenlijk ook gewoon bij de inspectie van een auto.
[ Voor 46% gewijzigd door Joopieboy op 13-07-2015 23:24 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Het is echt dubbel, ik denk niet dat het een ex schade-auto is maar dat de roestplek bij de achterruit is veroorzaakt doordat er tijdens het openen van de achterbak iets is geraakt. Daarnaast staat de 6 bekend om de roestplekken in de spatborden, dat heb ik althans op meerdere fora waaronder hier gelezen.
De auto rijdt prima, maar hij gaat zeker op de brug en ik laat hem ook echt keuren voordat we hem overnemen. Als hij vanonder helemaal onder de roest zit dan is het helemaal klaar.
De auto rijdt prima, maar hij gaat zeker op de brug en ik laat hem ook echt keuren voordat we hem overnemen. Als hij vanonder helemaal onder de roest zit dan is het helemaal klaar.
Hoe ziet het er onder de motorkap uit?Vlassie1980 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:45:
Idem voor de schokdempers/veren?
Onder de motorkap zag alles er vrij redelijk uit, maar ik ben daar verder ook geen expert in maar simpelweg een partikuliertje dat de motorkap open doet.
Schokdempers heb ik ook niet echt bekeken. Laat er toch een expert naar kijken dan.
Schokdempers heb ik ook niet echt bekeken. Laat er toch een expert naar kijken dan.
Belangrijkste is dat de boel droog is (als alles superschoon is, maak dan ook zorgen
) na een testritje. En dat testritje moet je ook alles testen dus als hij warm is een paar keer richting redline, 160 op de snelweg, flink sturen etc.
Daarna de brug op flikkeren, kijk aan de binnenkant van de banden voor onregelmatige slijtage (zoja nieuwe banden vragen plus laten uitlijnen, vraag er een uitlijnrapportje van anders gaat de garagist beunen, hij moet het laten doen als hij geen apparatuur heeft). Olie onderaan de vbak, carderpan e.d. zijn geen goede tekenen. Dat zie je ook het beste vanaf de onderkant, van boven zijn de blokken meestal wel ok vziw. Als hij op de brug staat kan je ook mooi speling in de wiellagers checken. Als ze wiebelen laten fixen.
En verder... roest checken, verder kan ik me weinig voorstellen wat er stuk gaat aan die wagens
Als je de roest laat aanpakken ben je zo weer een paar jaar onder de pannen
Die schade zou ik gewoon korting voor eisen. Roest kan je vaak nog wel met een simpel spuitbusje laten opknappen omdat je het niet echt goed ziet. Paar dikke velgen erbij en klaar
Daarna de brug op flikkeren, kijk aan de binnenkant van de banden voor onregelmatige slijtage (zoja nieuwe banden vragen plus laten uitlijnen, vraag er een uitlijnrapportje van anders gaat de garagist beunen, hij moet het laten doen als hij geen apparatuur heeft). Olie onderaan de vbak, carderpan e.d. zijn geen goede tekenen. Dat zie je ook het beste vanaf de onderkant, van boven zijn de blokken meestal wel ok vziw. Als hij op de brug staat kan je ook mooi speling in de wiellagers checken. Als ze wiebelen laten fixen.
En verder... roest checken, verder kan ik me weinig voorstellen wat er stuk gaat aan die wagens
Als je de roest laat aanpakken ben je zo weer een paar jaar onder de pannen
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 15-07-2015 00:45 ]
Heb gisteren nog een aantal zaken opgezocht over de roest bij zessen, je wordt er op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van. De dealer waar deze 6 stond wilde ook niet verder gaan dan wat plekken bijwerken. Garantie willen ze er niet op geven. Dus dan heb je grote kans dat ik over een paar jaar weer moet roestplekken te maken krijg.
Heel, heel jammer want het is verder een hele mooie wagen. 2 liter met 6 versnellingen is echt fijn. Aan de andere kant heeft mijn huidige Avensis me nog nooit in de steek gelaten in de 7 jaar dat ik ermee rond rij. Zeer betrouwbare wagen, begint ook wel wat te roesten rechtsachter boven de kofferklep maar dat mag na 15 jaar wel.
Nadeel aan de Avensis van 2004-2007 is toch wel het wat meer anonieme uiterlijk, een 6 smoelt heel wat mooier als een Avensis. Maar een Avensis komt bij mij qua carrosserie toch net wat degelijker over, ik kom er althans verder weinig klachten over tegen. Wel opletten op hoog olieverbruik, daar heeft een Avensis dan soms weer last van.
Het gaat sowieso 1 van de 2 worden
Heel, heel jammer want het is verder een hele mooie wagen. 2 liter met 6 versnellingen is echt fijn. Aan de andere kant heeft mijn huidige Avensis me nog nooit in de steek gelaten in de 7 jaar dat ik ermee rond rij. Zeer betrouwbare wagen, begint ook wel wat te roesten rechtsachter boven de kofferklep maar dat mag na 15 jaar wel.
Nadeel aan de Avensis van 2004-2007 is toch wel het wat meer anonieme uiterlijk, een 6 smoelt heel wat mooier als een Avensis. Maar een Avensis komt bij mij qua carrosserie toch net wat degelijker over, ik kom er althans verder weinig klachten over tegen. Wel opletten op hoog olieverbruik, daar heeft een Avensis dan soms weer last van.
Het gaat sowieso 1 van de 2 worden
Jammer om te horen dat Mazda roest bij de (oudere) 6 niet onder controle heeft. Mijn 626 heeft daar rondom de wielkasten ook last van. Paar jaar terug laten repareren, halve auto overgespoten, maar toch komt het terug
En ik vind dat gewoon eeuwig zonde voor een auto die motorisch verder 100% is, dat hij op den duur APK-afkeur gaat krijgen vanwege roest
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dan is de roest ook niet echt goed behandeld zeg maar.
Als je het goed kaalmaakt, opnieuw verzinkt of in de juiste producten zet dan duurt het minstens net zo lang eer het terugkomt.

Verwijderd
Wat ik juist overal lees is dat de roest op de 6 rond de wielen en achterklep voorkomt en dat dit voornamelijk esthetisch vervelend is, maar weinig gevolgen heeft. Ben benieuwd naar mijn keuring, bij een OK heb ik straks een mooie 6, 2.0 sportbreak thuis staan.
Achter is sowieso je carrosserie dus dat kan bij behoorlijke gaten nog best wel een puntje worden voor de apk. Maar een paar blaasjes dat is niet zo spannend. Pas als het op dragende delen is kunnen ze wel eens moeilijk gaan doen.
Mijn 323f uit 2000 stond laatst op de brug en daar kwam ook naar voren dat er rechtsvoor bij het wiel ook de nodige roest zat. Werd ik niet zo blij van, want ik vind het zo'n fijne auto. Gezien het een APK (afkeur)punt is, zal ik het waarschijnlijk binnenkort moeten laten maken (apk tot nov2015)
Roest is zeker niet per definietie afkeur hoor!
http://www.rustbuster.nl/...eedschap/APK_en_Roest.pdf
En voor wie wat tijd over heeft...
- Roest, een APK keuringseis waar de auto op bekeken wordt. Roest kan overal zitten, echter niet overal leidt dit tot afkeuring. Roest op een deur zal minder snel tot afkeuring leiden dan roest op de bevestiging van de motorkap. In het algemeen geldt dat roest op niet dragende delen toegestaan is, mits binnen bepaalde normen en niet uitstekend aan de buitenkant.
- Roest op dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingdelen is bij de APK keuring een punt van afkeuring. Binnen de APK keuringseis is 15% roest op deze delen toegestaan. Bij herstellen geldt dat op niet dragende delen gelast mag worden, dragende delen moeten vervangen worden. Aan delen waar andere constructies bevestigd zitten worden bij de APK keuring andere eisen gesteld. Deze delen mogen over het algemeen geen roest bevatten.
- Volgens de APK keuringseisen mogen aan de carrosserie geen uitstekende delen zitten. Vleugelmoeren, uitstekende wielen, verbogen sierstrips etc. zijn niet toegestaan.
http://www.rustbuster.nl/...eedschap/APK_en_Roest.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door jorisjan op 15-07-2015 17:46 ]
Het is gewoon teleurstellend dat Mazda's in het algemeen zo veel problemen met roest hebben. Ik zag een jaar geleden een 6 uit Polen staan die bij beide spatborden helemaal was doorgeroest. Die zijn nog wat minder zuinig op auto's natuurlijk en zij nemen vooral veel export auto's over dus hij zal wel inmiddels 3 ton hebben gedraaid maar dan nog is het jammer.
Het aanbod van gebruikte zessen is ook niet zo hoog, en als je er eentje hebt gevonden dan is de kans groot dat ze roest hebben. Ik was al specifiek op zoek naar facelift modellen na 2005 omdat die er minder last van zouden hebben maar deze uit 2005 had er ook al last van
Het aanbod van gebruikte zessen is ook niet zo hoog, en als je er eentje hebt gevonden dan is de kans groot dat ze roest hebben. Ik was al specifiek op zoek naar facelift modellen na 2005 omdat die er minder last van zouden hebben maar deze uit 2005 had er ook al last van
Verwijderd
Hier is de 6 Sportbreak 2.0 uit december 2006 goed uit de keuring gekomen! O.a. geen roest (hele checklijst van zaken in orde), enkel de zichtbare bumperschade was punt van aandacht. Dat wordt gerepareerd. Heeft nog geen 80k gelopen (import dus niet verifieerbaar, maar de staat is prima). Na aftrek eigen auto (die weinig waard is, krijg er 2k voor. Soort korting in verwerkt dus) moet ik nog 6k betalen. Lijkt me een nette prijs. Volgende week is ie klaar!
Mijn 6 sportbreak uit 2007 had ook plekken in de spatborden voor ik hem kocht, dat is door de verkoper netjes gerepareerd. Verder valt het erg mee qua roest, die spatborden waren in die periode inderdaad een erg zwak punt.
Ik had ook een 6, diesel uit 2007. Is uiteindelijk half verroest aan de onderkant, zat dacht ik op 250k toen ik 'm weg deed. Ik ken er alles van
heel erg jammer, prachtige auto verder!
Gefeliciteerd met je aankoop en veel goede kilometers gewenst, pics or it did not happenVerwijderd schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:52:
Hier is de 6 Sportbreak 2.0 uit december 2006 goed uit de keuring gekomen! O.a. geen roest (hele checklijst van zaken in orde), enkel de zichtbare bumperschade was punt van aandacht. Dat wordt gerepareerd. Heeft nog geen 80k gelopen (import dus niet verifieerbaar, maar de staat is prima). Na aftrek eigen auto (die weinig waard is, krijg er 2k voor. Soort korting in verwerkt dus) moet ik nog 6k betalen. Lijkt me een nette prijs. Volgende week is ie klaar!
Verwijderd
Zodra alles betaald en ontvangen is stuur ik het linkjeVlassie1980 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:12:
[...]
Gefeliciteerd met je aankoop en veel goede kilometers gewenst, pics or it did not happen
Maar geldt die roest-ellende nu voor alle Mazda's van zo'n 5-10 jaar terug of is de 6 vooral getroffen (ik zie hier nml vrijwel alleen maar over de 6 geklaagd worden)?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
1e gen 3 en laatste generatie 323 F heeft ook last van, maar dan wel in mindere maten.
Gek genoeg hoor ik het ook van de Ford Focussen uit die tijd, waarvan de Madza 3 / 323 F veel van deelt.
Gek genoeg hoor ik het ook van de Ford Focussen uit die tijd, waarvan de Madza 3 / 323 F veel van deelt.
Tsja.... roest problemen zijn voornamelijk de 3 en de 6 na 2003 en voor 2009. Onvoldoende afgewerkte felsranden, barstende kit en dunne lak zijn de voornaamste oorzaken. (kit en lak zijn in die periode vergelijkbaar bij mazda en ford) Sowieso wordt het plaatmateriaal ook steeds dunner laatste jaren.Vlassie1980 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:12:
Het is gewoon teleurstellend dat Mazda's in het algemeen zo veel problemen met roest hebben. Ik zag een jaar geleden een 6 uit Polen staan die bij beide spatborden helemaal was doorgeroest. Die zijn nog wat minder zuinig op auto's natuurlijk en zij nemen vooral veel export auto's over dus hij zal wel inmiddels 3 ton hebben gedraaid maar dan nog is het jammer.
M'n 323 uit '94 heeft op de wielkastranden minder roest als m'n 3 uit '05. De bodem begint na 21 jaar wel wat minder te worden. Bij BG tjes roesten normaal gesproken alleen de achterste wielkasten en de bodem. Bovenop is alles roestvrij. Bij de 3 is zijn de wielkastranden, deuren en het dak kwetsbaar maar roest de bodem na 10 jaar nog totaal niet.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Die tijd deed Ford heel veel met Mazda, Ford was ook grotendeels eigenaar tot 2008 ofzo. Daarna was Ford pleite en werd er weer fatsoenlijk een auto gebouwd.Grrrrrene schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:07:
Maar geldt die roest-ellende nu voor alle Mazda's van zo'n 5-10 jaar terug of is de 6 vooral getroffen (ik zie hier nml vrijwel alleen maar over de 6 geklaagd worden)?
M.a.w. je kan verwachten dat meer Mazda's uit die tijd roestproblemen hebben. Veel steenslagschade bijvoorbeeld omdat dunne lak. Lakken gebruiken ze in alle fabrieken gewoon waarschijnlijk, lekker goedkoop.
Weet iemand eigenlijk of je een RX-8 van na '09 nog kan kopen hier in NL? Staat niet op autoweek maar ze zijn wel gemaakt. Schijnt betere smering te hebben van de rotors en betrouwbaarder enzo.
[ Voor 31% gewijzigd door Nox op 16-07-2015 23:10 ]
Jullie nebben je duidelijk niet verdiept in de MX-5.... Die van 1991 roest (dorpels), die van 2000 roest (dorpels) en die van 2006..... Roest.... (3x raden, begint met een D).
T is echt niet alleen die "fordperiode" hoor.....
Wat ik begrijp komt die roest van de dorpels ook door de afwatering van het dak. Die wil nog wel eens verstopt raken. (De dorpels van ons moeten nog vervangen worden...)jorisjan schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 23:40:
Jullie nebben je duidelijk niet verdiept in de MX-5.... Die van 1991 roest (dorpels), die van 2000 roest (dorpels) en die van 2006..... Roest.... (3x raden, begint met een D).
Ik vraag me af of de D hier ook last van heeft, of staat ND nu voor "Niet Dorpels"?