Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Vind die tsi's wel tof, de achterlichten vind ik persoonlijk iets te modern ogen voor een NA, maar mits juist uitgevoerd, kan dat ook heel mooi zijn.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:36:
[...]
Nice! ik neem de andere Esqueleto LED Tail Lights
[afbeelding]
en KG works knipperlichten (zwart spuiten wel)
[afbeelding]
Hoop voor het eind van mei de complete wagen uit elkaar te hebben. Dan kan ik de rolschaats alvast opknappen terwijl ik de laatste parts bij elkaar sprokkel..
Plan voor de rolschaats is alle delen te poedercoaten en voorzien van nieuwe lagers en bussen.
Schroefset wordt hoogstwaarschijnlijk een set van HSD of meisters.
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...
Verwijderd
Ahh, nou is bij mij al veranderdBrammT schreef op donderdag 30 april 2015 @ 00:33:
[...]
Vind die tsi's wel tof, de achterlichten vind ik persoonlijk iets te modern ogen voor een NA, maar mits juist uitgevoerd, kan dat ook heel mooi zijn.
Hoop voor het eind van mei de complete wagen uit elkaar te hebben. Dan kan ik de rolschaats alvast opknappen terwijl ik de laatste parts bij elkaar sprokkel..
Plan voor de rolschaats is alle delen te poedercoaten en voorzien van nieuwe lagers en bussen.
Schroefset wordt hoogstwaarschijnlijk een set van HSD of meisters.
Ja klopt, in ieder geval ook bij de mijne (2001).Wailing_Banshee schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:33:
Gisteren even gekeken hoeveel er in de reserve zit in onze MX5. En wij waren bang dat we onze goedkope pomp niet zouden halen na een tochtje naar de andere kant van het land. Blijkt dat er nog een liter of 10 in zit als de meter Empty aangeeft.
Met wijzer op E gaat er maaar 35ltr in
Je zou (bijna) zeggen dat het Mazda standaard is, aangezien meerdere modellen het hebben.
Edit:
@Damic: Prima meeting gehad?
Had je hier ook wel even mogen posten
[ Voor 19% gewijzigd door D_Jeff op 09-05-2015 19:10 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Helaas zijn we niet verder gekomen dan Krems (Oostenrijk, zo'n 60km voor Wenen) door (weer) een kapotte riem. En natuurlijk op vrijdag middag en op zaterdag zijn alle garages dicht in Oostenrijk. Uiteindelijk nog wel een garage gevonden die die poelie weer kon schoonmaken en er een nieuwe riem op kon leggen. Maar toen durfden we niet meer via een grote omweg naar het zuiden van Hongarije te rijden.
Uiteindelijk maar goed ook, want toen we de auto naar een garage in Pecs gebracht hadden, was die nieuwe riem alweer behoorlijk versleten (en dat van zo'n 390km). En nu zitten we hier in Hongarije, prachtig weer om te rijden met een cabrio maar kunnen we niet rijden omdat we op een onderdeel wachten zodat de riem niet weer na 1000km knapt...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
Na 1000km geknapt? dat is niet normaal hoor.. waar heb je de vorige gekocht? om welke mx5 gaat het trouwens? en welke poulie en welke riem precies?Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:22:
Wij lekker op vakantie met de Mazda, snelweg door Duitsland, dan via de Donau (en dak naar beneden natuurlijjk) naar Bratislava en dan verder naar Szigetvar (in Hongarije).
Helaas zijn we niet verder gekomen dan Krems (Oostenrijk, zo'n 60km voor Wenen) door (weer) een kapotte riem. En natuurlijk op vrijdag middag en op zaterdag zijn alle garages dicht in Oostenrijk. Uiteindelijk nog wel een garage gevonden die die poelie weer kon schoonmaken en er een nieuwe riem op kon leggen. Maar toen durfden we niet meer via een grote omweg naar het zuiden van Hongarije te rijden.
Uiteindelijk maar goed ook, want toen we de auto naar een garage in Pecs gebracht hadden, was die nieuwe riem alweer behoorlijk versleten (en dat van zo'n 390km). En nu zitten we hier in Hongarije, prachtig weer om te rijden met een cabrio maar kunnen we niet rijden omdat we op een onderdeel wachten zodat de riem niet weer na 1000km knapt...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 12:27 ]
Verwijderd
Hmm nee inderdaad, ik heb afgelopen maand mijn waterpomp + dynamoriem vervangen, dist riem nog niet omdat ik niet de juiste tools heb helaasWailing_Banshee schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:48:
Nee, dat is zeker niet normaal. De poelie van de dynamo is nu vervangen en de poelie van de krukas wordt maandag vervangen. Maar die moet helemaal uit Duitsland komen (en het was gisteren natuurlijk Hemelvaart en daar doen ze in Duitsland ook aan). Er zat behoorlijk wat roest op en hij trok scheef (die nieuwe riem was al weer behoorlijk gerafeld). Maar gelukkig hoeven we hier nog even niet weg, dus het is niet zo heel erg.... Maar het was geen leuk begin van de vakantie!
die van mij was de eerste keer niet helemaal goed, daarna opnieuw er op gezet en begonnen aan de onderkant bij krukas pully en toen echt naar boven om waterpomp en dat ging goed en daarna geen issues meer, maar wil inderdaad de pully's binnenkort vervangen gewoon "voor het geval dat" en dat roest staat ook niet mooi
mocht iemand nog belang hebben bij winterbanden op 15inch stalenvelgen voor zijn mazda.. 6mm profiel
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Voor het eerst in 15 jaar weer een Japanner
En na 4 jaar benzine weer een diesel.
We zochten een ruime auto voor ons gezin met drie kinderen en de mogelijkheid af en toe nog een of twee extra mensen mee te nemen. De Mazda 5 vonden we allebei een leuke auto om te zien en fijn om te rijden.
Vroeger vond ik het interieur van Japanners vaak van bedroevend plastikerige kwaliteit maar daar hebben ze wel aan gewerkt heb ik het idee!
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Toen ik twee weken geleden naar m'n werk reed, vloog er iets tegen de voorruit wat resulteerde in een serieuze ster! Even getwijfeld waar ik het ging laten herstellen (of zelf proberen) maar met m'n idiote kop vond ik het nodig er even op te duwen.

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 24-05-2015 11:04 ]
Welkom bij de clubTacoos schreef op zondag 24 mei 2015 @ 09:47:
Sinds kort rijd ik een Mazda 5 CiTD 105 kW. Start km stand voor mij: 170 dkm. Doel: dikke ton erbij in ~4 jr
Voor het eerst in 15 jaar weer een Japanner![]()
En na 4 jaar benzine weer een diesel.
We zochten een ruime auto voor ons gezin met drie kinderen en de mogelijkheid af en toe nog een of twee extra mensen mee te nemen. De Mazda 5 vonden we allebei een leuke auto om te zien en fijn om te rijden.
Vroeger vond ik het interieur van Japanners vaak van bedroevend plastikerige kwaliteit maar daar hebben ze wel aan gewerkt heb ik het idee!
Qua Plastic: Als je het over een Alto uit de jaren 90 hebt, snap ik je wel.
Kijk je naar de generatie Mazda vanaf 2003, dan hebben ze wel duidelijk laten zien dat het ook anders kan
Persoonlijk vind ik de huidige style dan wel weer minder.
Zelf mn eigen Mazda 3 maar eens tot de max geduwd. Met een snelheid van 205 km/h op teller @ A3 (Oberhausen - Emmerich) als max sta ik wel even te kijken!
Op die weg ligt de 3 als een heerlijk blokje beton op de weg en is nog redelijk te houden, maar het is duidelijk een andere snelheid dan het gangetje van 132 km/h
Nu heb ik wel eens gelezen dat de 6 gevoelig is voor roest.
- is dit ook een veel voorkomende kwaal bij modellen na 2005?
- hoe erg kan dit worden? En wanneer moet je een auto laten staan?
Verder las ik op de site van de ANWB dat ze zeer betrouwbaar zijn. Net als een Avensis. Dit zijn de 2 voornaamste kandidaten.
De roest zit voornamelijk bij de wielkasten en zolang je dit goed behandeld, hoef je jeweinig zorgen te maken.
Ik denk dat dit ook wel geld voor de 6 van de eerste generatie (2003 - 2007).
Voor de rest zeg ik natuurlijk: Zoom Zoom
Motorisch of electrisch verwacht ik weinig problemen. Onderstel rubbers hebben helaas een niet al te lange levensduur net als bij alle ford onderstellen of afgeleiden daar van.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ouch!D-Three schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:02:
Welkom!
Toen ik twee weken geleden naar m'n werk reed, vloog er iets tegen de voorruit wat resulteerde in een serieuze ster! Even getwijfeld waar ik het ging laten herstellen (of zelf proberen) maar met m'n idiote kop vond ik het nodig er even op te duwen.Resultaat: sterretje is nu een barst!
Eerste offerte: 442 euro...
Toen we onze MX5 kochten, zat er een sterretje in het raam, die natuurlijk gerepareerd was toen wij hem ophaalden. Binnen een maand zat er echter een nieuwe voorruit in... Een vrachtwagen tegemoetkomend, over een autoweg waar veel steentjes op lagen (door een andere vrachtwagen waarschijnlijk op de weg gebracht omdat hij eerst even de berm moest meenemen...) Er zaten toen teveel sterren in om te repareren. Dus via de verzekering is er een nieuwe ruit in gekomen.
---
Even het vervolg van onze (gedeeltelijk) mislukte cabrio vakantie: Twee poelies zijn vervangen, die tweede moest ergens uit Duitsland komen (de auto stond in een garage in Pecs, in het zuiden van Hongarije), dus we hadden hem pas afgelopen dinsdag terug (dat was de tweede week van de vakantie). Dus wij gingen even een leuk ritje maken (van Pecs naar mijn moeder is ongeveer 60km, de route die we gingen rijden was zo'n 200km, veel bochtjes, prachtig weer en verlaten landwegen).
Die tocht eindigde met thuiskomer op de achterkant toen we weer op onze plaats van bestemming waren. Er was waarschijnlijk een stuk glas o.i.d. in de achterband gekomen waardoor de band onherstelbaar beschadigd was (nieuwe band!) Dus woensdag een nieuwe band gehaald (gelukkig hadden ze daar nog een praktisch nieuwe band leggen, voor 2 tientjes...) en donderdag zijn we gevlucht. Ik had geen zin meer in nog meer pech...
Ik realiseer me nu dat onze laatste Jap een Mitsubishi Carisma van de eerste generatie was. Dus tweede helft jaren 90...D_Jeff schreef op zondag 2imgi 2015 @ 11:14:
[...]
Welkom bij de club
Qua Plastic: Als je het over een Alto uit de jaren 90 hebt, snap ik je wel.
Kijk je naar de generatie Mazda vanaf 2003, dan hebben ze wel duidelijk laten zien dat het ook anders kan
Persoonlijk vind ik de huidige style dan wel weer minder.
Check dat dashboard:

Die Carisma's hadden ook zeldzaam lelijke motiefjes in de bekleding.
Verder een prima auto. Mijn vrouw is nog steeds boos op me dat we em ooit weg hebben gedaan.
Ondertussen is dat allemaal wel verbeterd.
Dashboard vind ik niets verkeerd aan (ik houd wel van ronde lijnen), maar die bekleding... Vooral in die deur...Tacoos schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:05:
[...]
Ik realiseer me nu dat onze laatste Jap een Mitsubishi Carisma van de eerste generatie was. Dus tweede helft jaren 90...
Check dat dashboard:
[afbeelding]
Die Carisma's hadden ook zeldzaam lelijke motiefjes in de bekleding.
Verder een prima auto. Mijn vrouw is nog steeds boos op me dat we em ooit weg hebben gedaan.
Ondertussen is dat allemaal wel verbeterd.
We kunnen niet allemaal een BMW 7serie of een Lexus IS betalenTacoos schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:11:
Het gaat me ook niet zozeer om de vorm, maar om de glimmende en harde goedkoop uitziende plastics. Met name die middenconsole.
Zijn er verder nog zaken waar ik naar moet kijken die echt Mazda 6 specifiek zijn?
Voor zover ik weet heeft de 6 de volgende kwetsbare punten:
- Roest op sommige plekken
- Defecte hoogteverstelling koplampen
- Naar rechts trekken ( moet blijken bij een eventuele proefrit )
Anything else?
Volgende week gaat ie naar een spuiter om de roestplekjes bij de wielkasten en dorpel te laten behandelen. Hopelijk kan ik er dan nog een paar jaar probleemloos mee rijden. Daarna mag ie plaats gaan maken voor wat anders
Hah, hoe herkenbaar. Mijn vorige auto was een Carisma uit '98. Geen lelijk motiefje thoughTacoos schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:05:
[...]
Ik realiseer me nu dat onze laatste Jap een Mitsubishi Carisma van de eerste generatie was. Dus tweede helft jaren 90...
Check dat dashboard:
[afbeelding]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verder had de auto wel wat gebruikerssporen en steenslag op de motorkap, en de kleur was van dichtbij ook mwoah, we gaan dus niet voor deze vanwege hoofdzakelijk de kleur. Wil wel per se een facelift hebben want de eigenaar van het bedrijf vertelde me dat vooral de eerste generatie serieus last van roest kon hebben en dat dit bij de facelift was opgelost.
We gaan dus verder zoeken, maar het is wel 90% zeker dat we nu voor Mazda gaan en niet voor de Avensis 2003-2006, het interieur van die Avensis is lang niet zo mooi en sportief als de 6. Je kunt in de Avensis zelfs nog cassettebandjes erin schuiven, mijn dochter van 6 weet niet eens wat een cassettebandje is
Daarnaast is de Avensis vaak nog duurder en heb je bij de 1.8 geeneens standaard cruise control en is het achteraf ingebouwd. Ook heeft de basis versie alleen maar airco en geen ECC. Ook vaak nog wieldoppen en geen velgen, de Mazda is gewoon sportiever en completer qua uitrusting.
De jacht op de 6 is nu dus geopend
Ik vermoed dat er ergens een DVD'tje in zit. Dat heeft onze Auris (ook uit 2007) ook. Die kun je gewoon kopen. Updaten is dan de oude DVD eruit halen en de nieuwe erin doenVlassie1980 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:31:
Vamiddag even bij een Mazda 6 wezen kijken. Van binnen was het een verademing ten opzichte van mijn Avensis. Het was het eerste model uit 2007, dus wel een facelift. Ook Mazda navigatie ingebouwd, zal wel vet out of date zijn. Is dat nog ergens up te daten op een makkelijke manier?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
De meeste navigatie systemen van voor 2010 zijn CD's of DVD's. Dat zijn meestal ook geen TomToms. Toen TomTom standaard in auto's begon te komen, zijn de CD's eruit gegaan en SD kaartjes erin..oisyn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:17:
Mijn Mazda 6 (2013) heeft links bij de bestuurder een klepje zitten met een sd-kaartje, daarmee kun je de ingebouwde tomtom updaten.
Die van mij (2008) die ik zo weer mag ophalen, alleen al dit jaar:
Grote beurt en remcilinder die vast zat (met de opmerking dat de drie andere het ook binnen een paar jaar gaan begeven):
€1100
Nieuwe reservesleutel (keycard), oude was stuk
€300
Accu raakte steeds leeg. Module van centrale deurvergrendeling bleef 180mA trekken.
Nieuwe module: €690 + inbouwen + sleutels inlezen + nieuwe accu= ?? Hoor ik hopelijk vandaag.
Ik rij maximaal 8000km/jaar met mijn MX-5 en schat dit jaar op bijna €3000 aan onderhoud te komen.
[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 27-05-2015 10:53 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verwijderd
Nieuwe autos zijn probleem gevallen, ongeacht het merkGizz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:50:
Dat de MX-5 één van de goedkoopste roadsters is qua onderhoud merk ik nog niet echt
Grote beurt en remcilinder die vast zat (met de opmerking dat de drie andere het ook binnen een paar jaar gaan begeven):
€1100
€300
Accu raakte steeds leeg. Module van centrale deurvergrendeling bleef 180mA trekken.
Nieuwe module: €690 + inbouwen + sleutels inlezen + nieuwe accu= ?? Hoor ik hopelijk vandaag.
Ik rij maximaal 8000km/jaar met mijn MX-5 en schat dit jaar op bijna €3000 aan onderhoud te komen.

[ Voor 29% gewijzigd door D-Three op 29-05-2015 11:57 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik denk dat het dan de bobines niet zijn, want:
- Probleem gebeurt alleen op warme dagen.
- Ik heb gemerkt dat in de toeren houden (4-5000) de motor niet laat afslaan. Dus hij begint met stotteren (van bijv. idle naar 0 naar 2500) dan druk ik het gaspedaal in dan blijft ie lopen. Maar zodra het gaspedaal losgelaten wordt dan valt de motor stotterend uit. Even wachten (afkoelen) en ik kan weer verder.
- Errorcodes 11, 13, 14 en 15 uitgelezen:
11 Intake Air Thermo Sensor Dynamic Chamber
13 Pressure Sensor
14 Atmospheric Pressure Sensor, If code 14 is present, replace ECU.
15 O2 Sensor
- Iets met de luchtinlaat/gasstand denk ik dus.
- Ik heb nog niks ermee gedaan verder (was lang op vakantie).
De stappen die ik nu ga nemen zijn:
- Throttle body schoonmaken (simpel zelf te doen, 0 euro)
- Rubber luchtinlaat goed checken op scheurtjes (simpel zelf te doen, 0 euro)
- MAF vervangen (simpel zelf te doen, 30-150 euro)
- O2 sensor vervangen (simpel zelf te doen, 150-200 euro).
(- Bobines (simpel zelf te doen, ~80 euro))
Vraag:
Een MAF van ebay, bijvoorbeeld deze:
http://www.ebay.nl/itm/Ma...ain_3&hash=item33a0641397
of deze:
http://www.ebay.nl/itm/Ma...ain_3&hash=item5d568f35ba
Is dat ok kwaliteit vergeleken met mazda OEM? Ik hoef geen super stille idling ofzo, ik wil gewoon een wagen waarmee ik zonder problemen in de file kan staan op een warme dag
Verwijderd
gaat de fan aan? zonee gewoon hard wireren zodat hij altijd aanstaatFitTiv schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:25:
Even een update mbt mijn 323 BJ 2000 probleem (valt uit bij warme dagen)
Ik denk dat het dan de bobines niet zijn, want:
- Probleem gebeurt alleen op warme dagen.
- Ik heb gemerkt dat in de toeren houden (4-5000) de motor niet laat afslaan. Dus hij begint met stotteren (van bijv. idle naar 0 naar 2500) dan druk ik het gaspedaal in dan blijft ie lopen. Maar zodra het gaspedaal losgelaten wordt dan valt de motor stotterend uit. Even wachten (afkoelen) en ik kan weer verder.
- Errorcodes 11, 13, 14 en 15 uitgelezen:
11 Intake Air Thermo Sensor Dynamic Chamber
13 Pressure Sensor
14 Atmospheric Pressure Sensor, If code 14 is present, replace ECU.
15 O2 Sensor
- Iets met de luchtinlaat/gasstand denk ik dus.
- Ik heb nog niks ermee gedaan verder (was lang op vakantie).
De stappen die ik nu ga nemen zijn:
- Throttle body schoonmaken (simpel zelf te doen, 0 euro)
- Rubber luchtinlaat goed checken op scheurtjes (simpel zelf te doen, 0 euro)
- MAF vervangen (simpel zelf te doen, 30-150 euro)
- O2 sensor vervangen (simpel zelf te doen, 150-200 euro).
(- Bobines (simpel zelf te doen, ~80 euro))
Vraag:
Een MAF van ebay, bijvoorbeeld deze:
http://www.ebay.nl/itm/Ma...ain_3&hash=item33a0641397
of deze:
http://www.ebay.nl/itm/Ma...ain_3&hash=item5d568f35ba
Is dat ok kwaliteit vergeleken met mazda OEM? Ik hoef geen super stille idling ofzo, ik wil gewoon een wagen waarmee ik zonder problemen in de file kan staan op een warme dag
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Goeie, makkelijk te testen ook. RPM must go up right?Damic schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:01:
Valse lucht? Tip: remme reiniger rond de buis spuiten na de maf en altijd even wachten tot je verder gaat
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Na/Nb moet je ook hebben. NC is te modern, lekker zonder elektronisch gekut rondcrossen.Gizz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:50:
Dat de MX-5 één van de goedkoopste roadsters is qua onderhoud merk ik nog niet echt
€1100
€300
Mijn NA was voor 90 euro door de apk, had nog 16.000km gereden zonder problemen en dat op 23 jarige leeftijd.
Maar je grote beurt was serieus duur! De NB en NA heeft alleen olie, filters en vonken nodig
Oh, 8 tientjes heb ik een nieuwe reservesleutel incl inlezen. Ik weet niet of de NC vol Ford spulletjes zit? Je was zeker bij de dealert?
Ben trouwens wel benieuwd naar het lijstje van je beurt...
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 02-06-2015 06:29 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Onze NB is ook prijzig tot nu toe... paar nieuwe riemen en nieuwe poelies...NoxiuZ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 06:14:
[...]
Na/Nb moet je ook hebben. NC is te modern, lekker zonder elektronisch gekut rondcrossen.
Mijn NA was voor 90 euro door de apk, had nog 16.000km gereden zonder problemen en dat op 23 jarige leeftijd.
Maar je grote beurt was serieus duur! De NB en NA heeft alleen olie, filters en vonken nodigen banden en remmerij controleren.
Oh, 8 tientjes heb ik een nieuwe reservesleutel incl inlezen. Ik weet niet of de NC vol Ford spulletjes zit? Je was zeker bij de dealert?
Maar dat "electronische gekut" is wel de reden dat wij geen NC hoefden. We wilden een pure auto, zonder al te veel poespas. Dus het was of een A of een B. Maar aangezien wij altijd met licht aan rijden, zijn we voor de B gegaan. Anders heb je altijd je lampen omhoog en dat vind ik weer zonde van de prachtige lijn van de auto.
---------------
Hij valt hier tenminste niet op!

Tja, dat je een distri moet vervangen ziet iedereen aankomen. Ook een mx5 moet dat (hoewel je de levensduur wel maximaal kunt maken) met non-interference blokken. Dat je de poelie en waterpomp vervangt is logisch.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:56:
[...]
Onze NB is ook prijzig tot nu toe... paar nieuwe riemen en nieuwe poelies...
Maar dat "electronische gekut" is wel de reden dat wij geen NC hoefden. We wilden een pure auto, zonder al te veel poespas. Dus het was of een A of een B. Maar aangezien wij altijd met licht aan rijden, zijn we voor de B gegaan. Anders heb je altijd je lampen omhoog en dat vind ik weer zonde van de prachtige lijn van de auto.
---------------
[afbeelding]
Maar een MX-5 NA/NB staat gewoon bekend om degelijkheid en spartaans rijden
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8F543ibnG0E]
Hier een video waar je een mx-5 voor hebt. Heb hem eerst als daily gehad en staat nu bij een got-member als projectwagentje waar we van de zomer mee gaan scheu.. eh touren.
Mist alleen nog wat vermogen. Enige wat aan deze mx-5 stuk is gegaan is een boutje afgebroken (Oorzaak zijn de belgische wegen i.c.m. mijn rijstijl) en op het filmpje is een defect achterlicht te zien.
Beetje tectylleren, olie op peil houden en niks meer dan dat. Als 'ie kut loopt uitlaat vervangen voor een steigerpijp.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Onderdelen van een grote beurt kun je (ongeveer) hier bekijken. Bij mij checken ze ook nog de automatische hardtop en alles wat daar mee te maken heeft.NoxiuZ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 06:14:
[...]
Na/Nb moet je ook hebben. NC is te modern, lekker zonder elektronisch gekut rondcrossen.
Maar je grote beurt was serieus duur! De NB en NA heeft alleen olie, filters en vonken nodigen banden en remmerij controleren.
Die €1100 was natuurlijk niet alleen de grote beurt, het ging om een grote beurt, nieuwe remcilinder, nieuwe wielsloten (en oude slopen). De grote beurt los is iets van €350 en daar zit dan ook de pechhulp in Europa van Mazda bij.
Hier rolt een 3 uit '04. Ford-tijdperk, ik rijd dus een FoFo eigenlijk.Vlassie1980 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:31:
Vamiddag even bij een Mazda 6 wezen kijken. Van binnen was het een verademing ten opzichte van mijn Avensis. Het was het eerste model uit 2007, dus wel een facelift. Ook Mazda navigatie ingebouwd, zal wel vet out of date zijn. Is dat nog ergens up te daten op een makkelijke manier?
Verder had de auto wel wat gebruikerssporen en steenslag op de motorkap, en de kleur was van dichtbij ook mwoah, we gaan dus niet voor deze vanwege hoofdzakelijk de kleur. Wil wel per se een facelift hebben want de eigenaar van het bedrijf vertelde me dat vooral de eerste generatie serieus last van roest kon hebben en dat dit bij de facelift was opgelost.
We gaan dus verder zoeken, maar het is wel 90% zeker dat we nu voor Mazda gaan en niet voor de Avensis 2003-2006, het interieur van die Avensis is lang niet zo mooi en sportief als de 6. Je kunt in de Avensis zelfs nog cassettebandjes erin schuiven, mijn dochter van 6 weet niet eens wat een cassettebandje is
Daarnaast is de Avensis vaak nog duurder en heb je bij de 1.8 geeneens standaard cruise control en is het achteraf ingebouwd. Ook heeft de basis versie alleen maar airco en geen ECC. Ook vaak nog wieldoppen en geen velgen, de Mazda is gewoon sportiever en completer qua uitrusting.
De jacht op de 6 is nu dus geopend

Maar verder prima ding. Ook geen problemen gehad, van 170k nu alweer op 191k. Enige wat ik heb gehad is EGR-klep die af en toe vervelend doet, maar dat is bij een diesel iets om rekening mee te houden (lees: eruit slopen als het te erg wordt
Qua roest heeft hij inderdaad wat plekjes maar niks ernstigs. Ik moet hem van de zomer eventjes hier en daar bijwerken maar als je er gewoon wat aandacht aan besteed komt dat prima in orde. Zwakke puntjes zijn de raamdelen, ze hebben geen steenslagcoating dus als er wat tegenaan komt gaat het roesten. Ik vind het geen ramp, maar je moet er wel op letten bij aanschaf of de vorige eigenaar hem goed heeft onderhouden qua roest. Doe je er geen fuck mee dan is het na een paar jaar een brok ellende.
Wil sowieso later een 2.0 (of 2.2
Wielsloten slopen is een bitch. Kan best zijn dat ze daar een tijdje mee bezig zijn geweest. Ga je nu het kwijtraken van de sleutel in de voeten schuiven van de MX-5?Gizz schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:50:
[...]
Onderdelen van een grote beurt kun je (ongeveer) hier bekijken. Bij mij checken ze ook nog de automatische hardtop en alles wat daar mee te maken heeft.
Die €1100 was natuurlijk niet alleen de grote beurt, het ging om een grote beurt, nieuwe remcilinder, nieuwe wielsloten (en oude slopen). De grote beurt los is iets van €350 en daar zit dan ook de pechhulp in Europa van Mazda bij.

Remcilinder hoort niet bij een MX-5, centrale vergrendelingsunit ook niet. Je hebt dus 2 maal pech... (en je maakt de verkeerde keuze, zeg gewoon: inspectie, oliebeurtje, luchtfiltertje en de rest is niet nodig
[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 02-06-2015 11:12 ]
het probleem was dat het allemaal tegelijkertijd gebeurde, op vakantieNoxiuZ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:29:
[...]
Tja, dat je een distri moet vervangen ziet iedereen aankomen. Ook een mx5 moet dat (hoewel je de levensduur wel maximaal kunt maken) met non-interference blokken. Dat je de poelie en waterpomp vervangt is logisch.
Maar een MX-5 NA/NB staat gewoon bekend om degelijkheid en spartaans rijden
Maar inderdaad, daar hebben we deze auto voor gekocht: degelijk en gewoon simpel auto rijden. Geen poespas, geen luxe, gewoon simpel. Voor de luxe en comfort hebben we de Auris.
Het enige wat ik eigenlijk wel wil voor de Mazda is een cruise control. Het pedaal zit nogal hoog en als ik langere tijd dezelfde snelheid moet rijden (toen we bijvoorbeeld van Hongarije naar Duitsland reden, zonder snelweg), krijg ik last van mijn knie en de bovenkant van m'n voet (ik had hetzelfde probleem in onze vorige auto, een Yaris).
Baksteen voldoet prima. Je gaat niet als een mak schaap 100 rijden of wat?Wailing_Banshee schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:20:
[...]
het probleem was dat het allemaal tegelijkertijd gebeurde, op vakantieDus niet bij een standaard onderhoudsbeurt dat ze zeiden dat hij vervangen moest worden...
Maar inderdaad, daar hebben we deze auto voor gekocht: degelijk en gewoon simpel auto rijden. Geen poespas, geen luxe, gewoon simpel. Voor de luxe en comfort hebben we de Auris.
Het enige wat ik eigenlijk wel wil voor de Mazda is een cruise control. Het pedaal zit nogal hoog en als ik langere tijd dezelfde snelheid moet rijden (toen we bijvoorbeeld van Hongarije naar Duitsland reden, zonder snelweg), krijg ik last van mijn knie en de bovenkant van m'n voet (ik had hetzelfde probleem in onze vorige auto, een Yaris).
[ Voor 84% gewijzigd door Nox op 02-06-2015 12:34 ]
Nee, want een heleboel wegen mocht je maar 70NoxiuZ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:34:
[...]
Baksteen voldoet prima. Je gaat niet als een mak schaap 100 rijden of wat?
(en ja, ik houd mij altijd netjes aan de snelheidsregels...)
Ho ho, wil je mijn Mazda 3 geen Ford noemen? Alleen het onderstel is FordNoxiuZ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:07:
[...]
Hier rolt een 3 uit '04. Ford-tijdperk, ik rijd dus een FoFo eigenlijk.
Verwijderd
Quote uit mijn "uitgaven lijst"Wailing_Banshee schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:56:
[...]
Onze NB is ook prijzig tot nu toe... paar nieuwe riemen en nieuwe poelies...
---------------
[afbeelding]
6-Apr Distributieset € 49.90
6-Apr Waterpomp NA 1.6 € 39.50
6-Apr V Riem NA € 6.25
6-Apr Stuurbekrachtigingsriem € 7.24
6-Apr Kleppendekselpakking 1.6i € 12.49
Valt toch wel mee?
lak + kit is ook ford. Zijn samen met de onderstelrubbers meteen de grootste problemen van de 1e generatie 3. Ow en de 1.6D is afkomstig van PSA/FORD. Is het minst betrouwbare blok leverbaar in de 3.UTwizard schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:29:
[...]
Ho ho, wil je mijn Mazda 3 geen Ford noemen? Alleen het onderstel is Ford
Vorige ronde de draagarmen voor + reactie stangen achter. Deze ronde zijn de draagarmen achter aan de beurt. 2 nieuwe banden er bij en het wordt ook weer een duur beurtje. Onderstel delen, banden en beurtjes zijn wel de enige onderhoudskosten die ik tot nu toe in 60K Km heb gehad. (van 80K naar 140K)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Onze totale schade was €85,54, €171,66 en €262,96 (dat is onderdelen, bezorgkosten van onderdelen vanuit Duitsland met koerier naar Hongarije en uurloon) Ik zou eens moeten opschrijven wat ze precies gedaan hebben...Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:47:
[...]
Quote uit mijn "uitgaven lijst"
6-Apr Distributieset € 49.90
6-Apr Waterpomp NA 1.6 € 39.50
6-Apr V Riem NA € 6.25
6-Apr Stuurbekrachtigingsriem € 7.24
6-Apr Kleppendekselpakking 1.6i € 12.49
Valt toch wel mee?
Verwijderd
Oef...Wailing_Banshee schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 07:46:
[...]
Onze totale schade was €85,54, €171,66 en €262,96 (dat is onderdelen, bezorgkosten van onderdelen vanuit Duitsland met koerier naar Hongarije en uurloon) Ik zou eens moeten opschrijven wat ze precies gedaan hebben...
Hoe dat zo? Ding geeft bij mij amper problemen afgezien wat egr zut. Is geen rs4 kwaliteit hoor. Blok zijn er echt miljoenen van in omloop, rolt ook in veel Fords, peugs en citroens. En in volvo's als ik het goed heb.martijn_tje schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:33:
[...]
lak + kit is ook ford. Zijn samen met de onderstelrubbers meteen de grootste problemen van de 1e generatie 3. Ow en de 1.6D is afkomstig van PSA/FORD. Is het minst betrouwbare blok leverbaar in de 3.
Moet je ook niet je distri doen?Vorige ronde de draagarmen voor + reactie stangen achter. Deze ronde zijn de draagarmen achter aan de beurt. 2 nieuwe banden er bij en het wordt ook weer een duur beurtje. Onderstel delen, banden en beurtjes zijn wel de enige onderhoudskosten die ik tot nu toe in 60K Km heb gehad. (van 80K naar 140K)
Ga je door voor de koelkast?Damic schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:01:
Valse lucht? Tip: remme reiniger rond de buis spuiten na de maf en altijd even wachten tot je verder gaat

Ik hoop dat dit het nare uitval probleem bij warme dagen verhelpt, het zal in ieder geval minstens een DEEL van het probleem zijn.
Gisteren sloperijen afgereden maar nergens zo'n buis te vinden, wordt dus bij de dealert bestellen.
75 euro voor een stukkie rubber

Heb het nu voor even maar dicht geductaped
[ Voor 35% gewijzigd door FitTiv op 03-06-2015 12:29 ]
Verwijderd
Daarom dus een (C)AI met ALU buisFitTiv schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:27:
[...]
Ga je door voor de koelkast?
[afbeelding]
Ik hoop dat dit het nare uitval probleem bij warme dagen verhelpt, het zal in ieder geval minstens een DEEL van het probleem zijn.
Gisteren sloperijen afgereden maar nergens zo'n buis te vinden, wordt dus bij de dealert bestellen.
75 euro voor een stukkie rubber
Heb het nu voor even maar dicht geductaped
NA: http://www.mx5parts.co.uk/induction-c-376_76.html (geen alu)
NB: http://www.mx5parts.co.uk...m-mazda-mk2-25-p-473.html
NC: http://www.mx5parts.co.uk/induction-c-378_121.html (geen alu)
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 12:48 ]
323Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:44:
[...]
Daarom dus een (C)AI met ALU buis
NA: http://www.mx5parts.co.uk/induction-c-376_76.html
NB: http://www.mx5parts.co.uk...m-mazda-mk2-25-p-473.html
NC: http://www.mx5parts.co.uk/induction-c-378_121.html
Verwijderd
ow haha sorryFitTiv schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:48:
[...]
323maar dat vind ik het geld niet echt waard, ok als ik een mx5 had gehad waarschijnlijk wel
Maar dit was een goedkoop bakkie.
voor 323 lijkt hij me ook goedkoop hoor, iig onder de 75 euro

Ondertussen heb ik al wel van beide buurmannen (ik woon er net een paar dagen) een compliment gehad dat het een erg mooie auto was
[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 03-06-2015 17:02 ]
Op ebay hebben ze ook alles: http://www.benl.ebay.be/i...39649?hash=item259ef4e5a1FitTiv schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:48:
[...]
323maar dat vind ik het geld niet echt waard, ok als ik een mx5 had gehad waarschijnlijk wel
Maar dit was een goedkoop bakkie.
Wel geen idee of het de correcte is
Ai.oisyn schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:00:
Mijn vrouw heeft zaterdag een houten paaltje geschampt in ons gezamelijke binnenterrein
Zwaar gestraft, hoop ik?
Ik zit er over te twijfelen om m maar in te ruilen en iets anders te kopen. Klaar ermee....
Bestaat er voor Mazda ook zoiets?
Die draaide in alsof het een hatchback was?.oisyn schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:00:
Mijn vrouw heeft zaterdag een houten paaltje geschampt in ons gezamelijke binnenterrein
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ondertussen heb ik al wel van beide buurmannen (ik woon er net een paar dagen) een compliment gehad dat het een erg mooie auto was
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Begrijpelijk, echt frustrerend als een auto steeds stilvalt en de garage niks kan vinden.FitTiv schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:44:
Vanmiddag toch weer langs de kant gestaan (vluchtstrook snelweg) met de 323. Ik word er echt gek van. Uitlezen geeft codes 11-13-14.
Ik zit er over te twijfelen om m maar in te ruilen en iets anders te kopen. Klaar ermee....
Benzine? Ooit een gelijkaardig probleem gehad met mijn Mondeo 1.6i. Geen probleem zo lang er gas werd gegeven maar als het gaspedaal werd losgelaten, begon de motor te stotteren zodra het stationair toerental werd bereikt en viel dus ook uit. Na het vervangen van een verdachte bougie, bleek het uiteindelijk een slechte bougiekabel te zijn. Nadien nooit problemen gehad.- Ik heb gemerkt dat in de toeren houden (4-5000) de motor niet laat afslaan. Dus hij begint met stotteren (van bijv. idle naar 0 naar 2500) dan druk ik het gaspedaal in dan blijft ie lopen. Maar zodra het gaspedaal losgelaten wordt dan valt de motor stotterend uit. Even wachten (afkoelen) en ik kan weer verder.
Echter had ik die problemen niet tijdens het rijden, enkel bij stoppen aan lichten ofzo. Jij blijkbaar wel omdat je langs de kant moest gaan staan op de vluchtstrook? Een vriend van mij had ook zo'n probleem dat de motor af en toe uit viel tijdens het rijden. Het bleek de nokkenassensor (of was het nu de krukassensor?
Misschien die zaken eens laten controleren? Maar dat zijn dus idd van die irritante problemen

Onlangs heb ik deze site ontdekt: http://mazdaepc.com/Tacoos schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:33:
Voor mijn BMW kon ik op realoem.com alle onderdelen tot het kleinste ringetje of kapje opzoeken incl een prijs (klopte vaak aardig) en voor mijn Multipla heb ik een cd van Fiat (eparts spare parts) waar ik alles kan terugvinden
Bestaat er voor Mazda ook zoiets?
Ook op de mazda-site kan je leuke dingen vinden, alleen heb ik geen idee hoe ik hier in kan browsen:
https://euroesi.mazda.co..../html/id0115f2800200.html
https://euroesi.mazda.co..../html/id0102f1801500.html
[ Voor 20% gewijzigd door D-Three op 03-06-2015 22:13 ]
Verwijderd
Mijn check bij zoiets:FitTiv schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:44:
Vanmiddag toch weer langs de kant gestaan (vluchtstrook snelweg) met de 323. Ik word er echt gek van. Uitlezen geeft codes 11-13-14.
- Benzine filter + pomp
- Lucht filter
- Olie filter
- Bougies + Kabels
- Ontsteking (indien aanwezig)
- Katalyssator (schrijf het vast fout) maar als deze verstopt is komt er minder lucht doorheen en dan kan de auto aflaan, heb hier ervaring mee met een oude volvo 440.. die sloeg gewoon af tijdens het rijden en deed niks meer!
11 Intake Air Thermo Sensor (1992-1995).
13 Pressure Sensor.
14 Atmospheric Pressure Sensor.
Toch kijken naar andere intake + Sensor
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 09:10 ]
Die sites zijn handig ik gebruik meestal: http://www.jimellismazdaparts.com/cars/Mazda/car-parts.html heeft ook AUDID-Three schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:00:
[...]
Begrijpelijk, echt frustrerend als een auto steeds stilvalt en de garage niks kan vinden.
[...]
Benzine? Ooit een gelijkaardig probleem gehad met mijn Mondeo 1.6i. Geen probleem zo lang er gas werd gegeven maar als het gaspedaal werd losgelaten, begon de motor te stotteren zodra het stationair toerental werd bereikt en viel dus ook uit. Na het vervangen van een verdachte bougie, bleek het uiteindelijk een slechte bougiekabel te zijn. Nadien nooit problemen gehad.
Echter had ik die problemen niet tijdens het rijden, enkel bij stoppen aan lichten ofzo. Jij blijkbaar wel omdat je langs de kant moest gaan staan op de vluchtstrook? Een vriend van mij had ook zo'n probleem dat de motor af en toe uit viel tijdens het rijden. Het bleek de nokkenassensor (of was het nu de krukassensor?) te zijn.
Misschien die zaken eens laten controleren? Maar dat zijn dus idd van die irritante problemen
[...]
Onlangs heb ik deze site ontdekt: http://mazdaepc.com/![]()
![]()
Ook op de mazda-site kan je leuke dingen vinden, alleen heb ik geen idee hoe ik hier in kan browsen:
euroesi.mazda.co.jp in google ingooien en eventueel wat je zoekt en je zult vinden
Doe ik dikwijls als ik iets op een bepaalde site zoek, uiteraard met de operator "site:" er voor. Maar kunnen browsen was handiger geweest om te weten wat er allemaal te vinden isDamic schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:20:
euroesi.mazda.co.jp in google ingooien en eventueel wat je zoekt en je zult vinden
[ Voor 41% gewijzigd door D-Three op 04-06-2015 20:32 ]
Ik weet maar al te goed dat voorruiten niet gemaakt worden door de autofabrikanten zelfDamic schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:39:
Tja Reseller price hedenk je nu echt dat er een auto fabrikant hun eigen ruiten maakt???
Waar heb je die laten vervangen als ik vragen mag? De mijne is wel met regensensor, ik gok dat daardoor de prijs iets hoger ligt. Destijds is de voorruit (met voorruitverwarming) van mijn Focus vervangen bij Carglass. Prijs was ruim 600 euro maar dat was toen via de verzekering.heb eens een ruit laten vervangen voor 250€ (mazda 626 break '90) bij Carglass +500€
[ Voor 39% gewijzigd door D-Three op 04-06-2015 20:54 ]
Damic schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:20:
[...]
Die sites zijn handig ik gebruik meestal: http://www.jimellismazdaparts.com/cars/Mazda/car-parts.html heeft ook AUDI
Dat is wat ik zocht idd! Vooral die eerste met prijzen. Enig idee hoever de prijzen afwijken bij de dealer in nl?D-Three schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:00:
[...]
Onlangs heb ik deze site ontdekt: http://mazdaepc.com/![]()
![]()
Wat betreft onderdelen die niet bij Mazda van komen (dus rechtstreeks gekocht bij de originele fabrikant), kan de prijs uiteraard wel een stuk lager liggen. Maar een goede verkoper zorgt dat hij niet veel lager zit dat de Mazda-prijs om een zo groot mogelijke marge te hebben
Tenslotte heb je ook nog de alternatieve onderdelen en die zijn meestal wel een stuk goedkoper. Als verkoper idealiter ook weer niet teveel natuurlijk om een nog grotere marge te kunnen hebben.
Wat je precies krijgt bij Jimellis, weet ik niet. Voor kritische onderdelen zit je met Bosch/Denso/... onderdelen uiteraard goed. Voor zoiets als die intake-leiding zou ik gerust genoegen nemen met een iets goedkoper alternatief
[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 04-06-2015 21:55 ]
$=€ ofwel +21% btw bijtellenTacoos schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:28:
[...]
[...]
Dat is wat ik zocht idd! Vooral die eerste met prijzen. Enig idee hoever de prijzen afwijken bij de dealer in nl?
Jim Ellis is groot dealer netwerk in de US of A
[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 04-06-2015 22:20 ]
Kunnen jullie mij vertellen wat de grootste verschillen zijn tussen de Mazda 6 1e generatie en de facelift daarvan?
Voor zover ik kan zien zijn er de volgende verschillen:
- Andere middenconsole
- Groter Mazda logo op de neus
- Andere grille
Ben me nu aan het orienteren op een Mazda 6 omdat ik het erg mooie auto's vind. Vooral de facelift van de eerste generatie vind ik mooi maar die is budget wise net even iets te duur ben ik bang. Ik weet dat de eerste modellen ook last van roest kunnen hebben maar zijn er verder nog andere grote verschillen?
Whoops niet gezien: is in Kontich (België) AutoruitcentraleD-Three schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 20:50:
[...]
Ik weet maar al te goed dat voorruiten niet gemaakt worden door de autofabrikanten zelfIk werk in een bedrijf dat handelt in onderdelen, wij bestellen massaal bij fabrikanten als Bosch, Denso, ... Jammergenoeg niet voor auto's, anders had ik wel via die weg een ruit gescoord
[...]
Waar heb je die laten vervangen als ik vragen mag? De mijne is wel met regensensor, ik gok dat daardoor de prijs iets hoger ligt. Destijds is de voorruit (met voorruitverwarming) van mijn Focus vervangen bij Carglass. Prijs was ruim 600 euro maar dat was toen via de verzekering.
Jup niet meer dan dat en wrs ook andere onderdelen (die je niet ziet) dat een face lift hebben gehad.Vlassie1980 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:22:
Hallo Mazda kenners,
Kunnen jullie mij vertellen wat de grootste verschillen zijn tussen de Mazda 6 1e generatie en de facelift daarvan?
- Andere middenconsole
- Andere grille
Ben me nu aan het orienteren op een Mazda 6 omdat ik het erg mooie auto's vind. Vooral de facelift van de eerste generatie vind ik mooi maar die is budget wise net even iets te duur ben ik bang. Ik weet dat de eerste modellen ook last van roest kunnen hebben maar zijn er verder nog andere grote verschillen?
[ Voor 33% gewijzigd door Damic op 07-06-2015 19:25 ]
Van de Mazda 6 weet ik het niet, maar het grootste verschil bij de Mazda 3 Sport Active / GT-M was een 6-bak in plaats van een 5-bak en een aangepast motorblok (variabele kleptiming waardoor je 1(!) PK meer kreeg, yayVlassie1980 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:22:
Hallo Mazda kenners,

Hangt dus ook een beetje af van de uitvoering.
Waarom laat je een vrouw in je auto rijden?.oisyn schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:00:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Sla de pre-facelift Mazda 6 maar gewoon over, ga minimaal voor de facelift. Dit alles ivm het roestmonsterVlassie1980 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:22:
Hallo Mazda kenners,
- Andere middenconsole
- Andere grille
Schijnt gewoon te passen
Moeten een andere kleur krijgen, iemand tips voor een zilverkleurige drie? Denk zelf gewoon LM-velgenkleur...
Is het echt zo erg? Lijkt me dat sommige modellen daar toch wel goed voor behandeld zijn bij officiële Mazda dealers?RisingSun schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:04:
[...]
Sla de pre-facelift Mazda 6 maar gewoon over, ga minimaal voor de facelift. Dit alles ivm het roestmonster
Niet echt in de buurt (ik woon aan de andere kant van VlaanderenDamic schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:20:
[...]
Whoops niet gezien: is in Kontich (België) [url="http://www.autoruitcentrale.be/"]Autoruitcentrale[/url
Oe, nice. Zouden ook mooi staan onder mijn MazdaNoxiuZ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:31:
RX-8 velgen gescoord voor onder de drie ('04 citd)
Schijnt gewoon te passen
Moeten een andere kleur krijgen, iemand tips voor een zilverkleurige drie? Denk zelf gewoon LM-velgenkleur...
Het gaat over de 1ste generatie 6 (2002-2008)Damic schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:44:
Roest op de skyactive? Explain?
Ik heb de fout gemaakt een saaie grijze te kopenD-Three schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:22:
[...]
Niet echt in de buurt (ik woon aan de andere kant van Vlaanderen) maar misschien dat ik toch een offerte vraag. Bedankt!
[...]
Oe, nice. Zouden ook mooi staan onder mijn MazdaDat zijn toch die 18" 5-spaaks velgen?
Waarom hebben ze een ander kleurtje nodig?
[...]
Het gaat over de 1ste generatie 6 (2002-2008)
Zijn deze, zelfde kleur auto ook. Maar zwart en donkergrijs vind ik dan weer niks.

[ Voor 18% gewijzigd door Nox op 08-06-2015 23:00 ]
Zal niet teveel bloot geven maar,.. Ik zie ze vaak genoeg van onderafVlassie1980 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:44:
[...]
Is het echt zo erg? Lijkt me dat sommige modellen daar toch wel goed voor behandeld zijn bij officiële Mazda dealers?
De MZ3 smoelde wel lekker in die kleur. Ik heb er ook in gereden met heel veel plezier. Lekker karten met die bak af en toe. Zag er fris uit. Ok maar ga je over de 2 liter praten met dikkere bumpers en xenon in de facelift, dan vind ik zwart erg gaaf.NoxiuZ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:57:
[...]
Ik heb de fout gemaakt een saaie grijze te kopending was erg netjes en liep mooi maar de kleur was... Meh.
Zijn deze, zelfde kleur auto ook. Maar zwart en donkergrijs vind ik dan weer niks.
[afbeelding]
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Gaat niet om de kleur auto.. Velgen worden opnieuw gespoten dus kan de kleur bepalen min of meer. Ben op zoek naar tips voor de kleur, wat past goed bij een zilvergrijze MZ3. Hoewel ik de kleur van de auto niet lelijk is, is het wel supersaai en is het veel van hetzelfde als ik er zilvergrijze velgen onder zet.itsalex schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:44:
[...]
De MZ3 smoelde wel lekker in die kleur. Ik heb er ook in gereden met heel veel plezier. Lekker karten met die bak af en toe. Zag er fris uit. Ok maar ga je over de 2 liter praten met dikkere bumpers en xenon in de facelift, dan vind ik zwart erg gaaf.
Ik kan daar helaas over meepraten, mijn Mazda 3 is vorige week weggeweest om de roest weg te werken. De dorpel heeft ie gelukkig weer goed kunnen krijgen, maar de schermen bij de wielkasten zijn van binnen wel rot...Vlassie1980 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:44:
[...]
Is het echt zo erg? Lijkt me dat sommige modellen daar toch wel goed voor behandeld zijn bij officiële Mazda dealers?
Was vergeten bij te typen.NoxiuZ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 06:06:
[...]
Gaat niet om de kleur auto.. Velgen worden opnieuw gespoten dus kan de kleur bepalen min of meer. Ben op zoek naar tips voor de kleur, wat past goed bij een zilvergrijze MZ3. Hoewel ik de kleur van de auto niet lelijk is, is het wel supersaai en is het veel van hetzelfde als ik er zilvergrijze velgen onder zet.
Ik had bij dit facelift model eerst de standaard 16" velgen maar kreeg de mogelijkheid naar de oude active velgen. De 17" velgen moesten opnieuw gespoten worden dus ik kreeg een keuze. Ik vond zwart en antriciet niet erbij staan. Zilver hoe saai dan ook, het was de beste keuze.
Ik rij nu in een zwarte Golf en voor de winter heb ik nu BBS velgen in antriciet en dat ziet er gaaf uit maar deze velgen zien er niet uit onder zilver althans vind ik. Je kan bij BBS website goed zien hoe het eruit ziet.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Ok, bedankt voor de waarschuwing in ieder geval. Als ik een Mazda koop laat ik hem sowieso goed keuren door een expert. Geen zin om achteraf met erge roestproblemen te maken te krijgen.RisingSun schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:08:
[...]
Zal niet teveel bloot geven maar,.. Ik zie ze vaak genoeg van onderafMet een facelift zit je zoiezo veilig voor de komende jaren. Wil je toch perse een pre-facelift vermijd dan zoiezo 2002/2003.
Ik heb ook een lichte voorkeur voor een facelift model, maar dan zit ik wel met mijn budget. Het is lastig, mijn Avensis doet het opzich nog prima maar ik verwacht dat hij de volgende APK niet meer doorkomt zonder bijvoorbeeld de banden te vervangen. Hij moet ook uitgelijnd worden en hij heeft een piepende snaar wat steeds erger wordt. En ik heb geen zin om daar nog in te investeren omdat hij er toch uit gaat.
Hij kan sowieso nog jaren mee, maar het oog wil ook wat he
Er is in ieder geval geen gebrek aan interesse want ik krijg om de haverklap een plastic kaartje tussen de ruit van een opkoper. Die willen hem maar al te graag op de boot naar Afrika zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 09-06-2015 10:14 ]
Fix je auto zo dat hij nog rijdt tot de opkoper hem op de boot pleurt
http://asia.nikkei.com/Ja...da6-still-pulling-them-in
De prijzen van de facelifts vallen toch mee? Ik weet uiteraard niet wat het budget en de eisen zijn maar de oudste facelifts zijn reeds 10 jaar. Dan zakken de prijzen wel wat
Facelift Gen1 Mazda 6 heeft (1.8 uitgezonderd) idd een 6 bak.Damic schreef op maandag 08 juni 2015 @ 19:31:
Met die variable klep timing gaat je koppel/pk grafiek er helemaal anders uitzien en een 6 bak is niet altijd goed als je 6de versnelling eigenlijk je 5de is en je 5de een tussen versnelling(maat van me heeft een Mazda 5 met 6 bak en daar zit ie in 6de en 120kmh rond de 3000tpm)
Scheelt wel wat aan toeren bij 120km/uur 3.350 vs 3.000 toeren.
Verder is de 2.0 iets sterker geworden en trekt langer door in de toeren. Ook het interieur is net even wat hoogwaardiger (althans de 'standaard SV-T 2 liters dan).
owh wauw. 19.5k US dollars voor een 1e gen Mazda6.D-Three schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:33:
Of haal een nieuwe 1ste generatie Mazda6 uit China
De prijzen van de facelifts vallen toch mee? Ik weet uiteraard niet wat het budget en de eisen zijn maar de oudste facelifts zijn reeds 10 jaar. Dan zakken de prijzen wel wat
Dat is indd geen geld voor zo'n sedan.
Leuk artikel trouwens
[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 17-06-2015 10:38 ]
De eerste serie laat ik liever staan, die hebben toch net even wat minder mooie bekleding vaak en zijn echt wel afgeragd. Vooral de facelift staat me wat meer aan. Hoe ervaren jullie het gebruik van de 2.0 op de snelweg in combinatie met de cruise control en de 6e versnelling? Lijkt me dat je dan aardig zuinig kunt rijden.
Morgen met mijn Avensis naar de garage omdat de multiriem bijna geknapt is
Kost gelukkig maar 50 eurie, denk dat hij eind dit jaar ook niet meer zo makkelijk door de APK komt omdat de banden dan echt wel op zijn. Dan is het zeker een moment om over te stappen naar een mooie 6
Budget zal rond de 5 a 6K liggen, nog even afstemmen met mijn wederhelftD-Three schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:33:
Of haal een nieuwe 1ste generatie Mazda6 uit China
Zie wel wat facelifts staan, maar die hebben wel vaak meer dan 2 ton op de teller, dat heeft de Toyo ook gelopen dus dat is niet echt een vooruitgang.
Wil verder ook een versie met climate control, zodat je niet telkens met de airco knoppen zit te rommelen. Cruise control is volgens mij bijna overal standaard op de 6? Kwam toch een exemplaar tegen zonder audio en cruise knoppen op het stuur, ziet er maar raar uit, kan hem niet meer vinden dus denk dat hij verkocht is.
[ Voor 41% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-06-2015 11:08 ]
http://www.autowereld.nl/...aak-nap-9472678/foto.html
190k gelopen / 1.8
of jaartje ouder:
http://www.autotrader.nl/...e-cruise-trekhaak-152dkm/
152 k gelopen.
Verder is budget eigenlijk te krap voor je wensen, vrees ik. Als een 3'tje ook mag, heb je voor dat bedrag veel meer keus
Thanks, maar het moet echt een station zijn.D_Jeff schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:51:
Kort rondje Gaspedaal / Autotrader geeft 2 eigenlijk maar 2 boeiende opties:
http://www.autowereld.nl/...aak-nap-9472678/foto.html
190k gelopen / 1.8
of jaartje ouder:
http://www.autotrader.nl/...e-cruise-trekhaak-152dkm/
152 k gelopen.
Verder is budget eigenlijk te krap voor je wensen, vrees ik. Als een 3'tje ook mag, heb je voor dat bedrag veel meer keus
We gaan vaak op vakantie naar Frankrijk en dan is onze Avensis ook afgeladen. 2 kids achterin, dan ben ik gelijk mijn achterbank kwijt.
Dus een 3-tje is sowieso al geen optie
Verder wel nette auto's!