En dat ritje heb ik vandaag gedaan, heb de auto ruim 2 uur mee gehad, incl een snellaad sessie van c.a. 20m omdat ie bijna leeg was.
Over de 'springerigheid' van het gaspedaal kan ik kort zijn; in de normale rijstand en met de regeneratie op 'standaard' was het een stuk beter dan bij de vorige rit. Grootste verschil leek hem te zitten in die regeneratie setting. Maar toch vond ik hem nog steeds veel te onrustig reageren, iets wat ik nog nergens anders heb meegemaakt. Wellicht is er aan te wennen en na 2 uur touren was die gewenning er al wel een klein beetje.
Maar bij zo'n rit van 2 uur kom je ook in je eigen ritme en vallen andere dingen beter op.
- Ik gebruik CC heel erg veel, ook op N wegen en binnen bebouwde kom. CC bestaat niet meer op (alle?) nieuwe auto's, dat is ACC geworden. De bediening van de ACC: heeft geen cancel knop! (Ja, het rem pedaal - maar dat wil ik niet). De verkoper wist hem ook niet te vinden. Maar ik wel. De 'versnellingspook' even op R tikken = cancel ACC.
- De lane assist (als ik hem de goede naam geef hier) houdt het stuur veel te stevig/star vast. Als ik hem wil corrigeren moet ik best wat kracht zetten op het stuur en laat hij het 'ineens' los. Gevolg; licht slingerend rijgedrag. Ook merkte ik regelmatig wel echt raar stuurgedrag van de lane assist.
- Diezelfde lane assist: op een N weg compleet onbruikbaar. Maar fair enough: daar is ie waarschijnlijk ook helemaal niet voor gemaakt. Hij lijkt echter (at random?) bij ACC op een N weg toch ineens in te komen. Het maakt voor mij ACC op een bochtige N weg compleet onbruikbaar. Of ik moet ook dat ergens in een menu weer uit gaan zetten. De verkoper had hier ook geen oplossing op.
- geen fysieke ruitenwisser hendel, maar op het scherm ergens in een menu. De dealer had het opgelost door één van de twee favorieten knoppen op het stuur die functie te geven.
- maar die twee favorieten knoppen heb ik bij elke nieuwe start van de auto nodig om in ieder geval 2 van de (ik dacht 4) functies uit te schakelen die ik niet wil hebben omdat ze (volgens eu regels) bij elke start aangaan.
(Het is offtopic, maar deze EU regelgeving heeft nieuwe auto's gewoon een dimensie gegeven die weerzinwekkend is. Compleet zijn doel voorbij geschoten, want (bijna) iedereen zet al die zooi uit - en terecht. En ik heb het niet opgezocht maar het zal me niets verbazen dat CC ook niet meer bestaat door (of als gevolg van) diezelfde regels).
Na de proefrit bij de dealer een eerlijke mening hierover gegeven bij hen en afscheid genomen van het toffe uiterlijk van de 6e. Hij is vandaag helaas definitief van mijn lijstje af gevallen. Een +1 voor de dealer dat ik echt even de tijd had.
Ik reed naar huis in mijn 'goeie oude' Toyota Mirai - geen van al die fratsen (op één EU lane assist functie na). Heerlijk.
Ik had in de middag nog een proefrit. Ook een 2e rit. Niet een 2e kans. Maar ter bevestiging. Een Audi Q4 e-tron 40.
Op de EU regelgeving ingeschakelde functies na, direct alles gewoon in orde. Geen van die fratsen. Gewoon alles in één klap goed. Ook het gaspedaal.
Een Audi Q4 it is then. Jammer van de 6e.
Alles kan stuk.