"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
Had de Citroën C4 (type I) ook last van. Boormachine en een paar gaatjes loste het probleem goed opWozmro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:
Bij mijn vroegere mazda2 lag het reservewiel in het water. Helemaal verroest.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Toevallig was het recent tijd voor een beurt en kreeg ik op verzoek een 2025 CX-5 hybride mee met 2.0 Skyactive-G motor en automaat maar manmanman, nog trager!
Merkt iemand anders dit ook of valt het wel mee?
Ik zie nu dat de nieuwe CX-5 ook maar 141PK heeft, uit een 2.5L...
Mazdas zijn afgesteld op soepelheid, niet op snelheidsgevoel. Daarnaast zijn het inderdaad Japanse motoren, wat simpel gezegd betekend dat je toeren moet maken. Maar als het toeren maken te lang duurt zit je waarschijnlijk in de verkeerde versnelling.Gabr1e7 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:34:
Ik was even benieuwd of andere Mazuda rijders hetzelfde ervaren... ik rij nu al 2+ jaar een CX-30 2.0 Skyactive-X hybrid 186PK met handbak maar vind hem echt stront-traag aanvoelen en reageren voor het vermogen wat hij heeft. Moet hem he-le-maal uitwringen hoog in de toeren voordat hij een beetje vaart maakt en dat duurt ook een eeuwigheid.
Toevallig was het recent tijd voor een beurt en kreeg ik op verzoek een 2025 CX-5 hybride mee met 2.0 Skyactive-G motor en automaat maar manmanman, nog trager!
Wil je cruisen kun je prima tussen de 800 en 2000 toeren blijven, maar wil je harder blijf dan boven de 4000.
ps. het weinig pks uit veel liters is puur emissie gerelateerd.
Ik gok dat je vrij jong bent en hebt leren rijden met het moderne dogma: lekker snel schakelen, goed voor het milieu.Gabr1e7 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:34:
Ik was even benieuwd of andere Mazuda rijders hetzelfde ervaren... ik rij nu al 2+ jaar een CX-30 2.0 Skyactive-X hybrid 186PK met handbak maar vind hem echt stront-traag aanvoelen en reageren voor het vermogen wat hij heeft. Moet hem he-le-maal uitwringen hoog in de toeren voordat hij een beetje vaart maakt en dat duurt ook een eeuwigheid.
De meeste merken hebben tegenwoordig downsized motortjes met een turbo. Leuk, maar zodra je er een beetje vlot mee rijdt verbruiken ze veel meer dan opgegeven, en ze slijten sneller. Mazda houdt vast aan turbo-loze motoren, ook al hebben ze buiten Europa genoeg leuke motoren met turbo (zowel 2 liter als 2.5 liter). Dat betekent simpelweg dat je toeren moet maken om het vermogen te benutten.
Als je het allemaal niks vindt, moet je die Mazda gewoon inruilen voor iets anders met een turbo.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ben het gedeeltelijk wel met je eens, ik rijd sinds een jaar een CX-30 met de 186 pk sterke SkyActiv X motor.Gabr1e7 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:34:
Het is een hele soepele motor (in zn 3 over een rotonde met krap 1000 toeren) maar blinkt niet uit in sportiviteit. Je moet hm echt op zijn staart trappen en zelfs dan valt het wat tegen allemaal. Het hoge gewicht zal ook niet meehelpen.
Afgelopen vrijdag was mijn auto voor onderhoud en had ik een Mazda 3 mee, met de nieuwe 2.5 140 pk motor. Allereerst viel de veel fijnere koppeling op, hij pakt zoveel mooier/fijner op dan de X motor. (dat bleek later met het lichtere vliegwiel te maken te hebben)
Maar ook dit is duidelijk geen strepentrekker. Wel fijn was het merkbaar hogere koppel bij lage toeren.
Het verbruik lag hoger dan mijn CX-30 en de cilinderuitschakeling is zo af en toe merkbaar door een schokje door de aandrijflijn. Om van de in- en uitstap te zwijgen als je lang bent.
Vloeken in de kerk misschien, maar ik ga binnenkort een Golf e-hybrid uitproberen, die met 204 pk.
Stuk ruimer van binnen, veel sneller en enorm zuinig.
Over zuinig gesproken, ik krijg de CX-30 bij defensief rijden op de 5.0 op 100 volgens de boordcomputer.
Alleen, als je dan na een tank zuinig rijden 5.2 totaal heb gerealiseerd en je rekent het uit aan de pomp blijkt het 5.9 te zijn. Scheelt nogal, 1 op 19,2 of 1 op 16,9.
Heerlijk. Stoelcomfort is super en na wat te hebben geprutst met de zitting is dat ook goed te doen.AMARONE schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:06:
Hoe bevalt de te bij mensen die er al een tijdje mee rijden?
Ik zet wel elke keer de "intelligente snelheidscontrole" en ELK uit. Maar verder is de ACC heel fijn en houd deze de auto ook heel goed op de rijbaan. Ik heb alleen bij dikke regen wat last ervan dat lanekeeping niet werkt.
Qua range is hij ook heel fijn, vooral in vergelijking met de MG die ik eerst had. Het scheelt makkelijk meer dan 100km en dat maakt het gelijk een stuk relaxter rijden.
De Mazda is alleen wel wat groot. In sommige parkeergarages past hij eigenlijk niet en ik ben al een keer bijna vast komen te zitten.
Oh en als je ETC uit zet dan wil hij ook leuke donuts maken
Professioneel koffiedrinker en stoelzitter
Kan ik mij ook helemaal in vinden. Ondertussen ongeveer 3500km gereden met de 6e, echt een hele fijne auto.Venraiden4K schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:17:
[...]
Heerlijk. Stoelcomfort is super en na wat te hebben geprutst met de zitting is dat ook goed te doen.
Ik zet wel elke keer de "intelligente snelheidscontrole" en ELK uit. Maar verder is de ACC heel fijn en houd deze de auto ook heel goed op de rijbaan. Ik heb alleen bij dikke regen wat last ervan dat lanekeeping niet werkt.
Qua range is hij ook heel fijn, vooral in vergelijking met de MG die ik eerst had. Het scheelt makkelijk meer dan 100km en dat maakt het gelijk een stuk relaxter rijden.
De Mazda is alleen wel wat groot. In sommige parkeergarages past hij eigenlijk niet en ik ben al een keer bijna vast komen te zitten.
Oh en als je ETC uit zet dan wil hij ook leuke donuts maken
Range is prima, red makkelijk 330km ookal is het weer slecht & koud (5 graden), dit is voor mij meer dan voldoende. Ik had hiervoor een 2020 Volvo XC40 P8, die ging met zijn WLTP 418km ver maar daadwerkelijk ongeveer 180 km tot 220km dus dit is een fijne upgrade.
Parkeerplaatsen zijn wel een vijand, ik woon zelf in een grote stad en knijp soms aardig de billen in nauwe parkeergarages.
Stoelcomfort is lekker, vind alleen de stuurverwarming een beetje "patchy" soms heel erg warm op bepaalde plekken en dan ineens weer bijna koud.
HUD navigatie werkt alleen met de native navigatie van de auto. Dit is wel jammer want ik merk dat Google Maps mijn aankomsttijden vaak veel beter schat.
Gisteren heb ik bellen geprobeerd met de hoofdsteunspeakers, dat is eigenlijk best wel lekker. Voordeel is dat ook niet iedereen om je heen mee kan genieten van het gesprek.
Ik vind de stem-assistent soms wel overbodig. "De kofferbak is open" - Ja dat weet ik wel want ik heb zelf net op de knop gedrukt. Gelukkig kunnen mijn vrienden dit als grappig waarderen. Probeer maar eens wanneer je de voorruit ontwaseming aan hebt staan vanaf het schermpje op de achterbank de klimaatcontrole uit te schakelen. Gevolg is een soort Louis van Gaal die in gebroken Engels vertelt dat dat niet werkt
Verder echt een fraaie auto om te zien ook. Heb al meermalen vreemden gehad die mij complimenten over de looks van de auto gaven.
Laatste punt dan, ik vind het jammer dat het Mazda logo aan de voorkant niet is opgelicht tijdens het rijden. Tijdens de welkomstshow wel of wanneer je de auto oplaad. In het donker zie je eigenlijk niet wat voor merk auto het is.
[ Voor 0% gewijzigd door Mitchotelli op 02-12-2025 09:19 . Reden: Grammatica ]
Die stem kan je dus helemaal muten! Dan doet ze heel af en toe nog "De kofferbak is open" maar voor de rest houd ze haar mond gelukkigMitchotelli schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:15:
[...]
Ik vind de stem-assistent soms wel overbodig. "De kofferbak is open" - Ja dat weet ik wel want ik heb zelf net op de knop gedrukt. Gelukkig kunnen mijn vrienden dit als grappig waarderen. Probeer maar eens wanneer je de voorruit ontwaseming aan hebt staan vanaf het schermpje op de achterbank de klimaatcontrole uit te schakelen. Gevolg is een soort Louis van Gaal die in gebroken Engels vertelt dat dat niet werkt.
Het is op zich wel verfijnd allemaal en ik vind het interieur ook echt super, schakelen gaat ook prima en voelt goed maar je merkt gewoon dat je koppel mist. Wat je beschrijft m.b.t. de toeren is eigenlijk ook hoe ik in deze auto rij.Martin.Air schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:34:
[...]
Mazdas zijn afgesteld op soepelheid, niet op snelheidsgevoel. Daarnaast zijn het inderdaad Japanse motoren, wat simpel gezegd betekend dat je toeren moet maken. Maar als het toeren maken te lang duurt zit je waarschijnlijk in de verkeerde versnelling.
Wil je cruisen kun je prima tussen de 800 en 2000 toeren blijven, maar wil je harder blijf dan boven de 4000.
ps. het weinig pks uit veel liters is puur emissie gerelateerd.
Herkenbaar. Volgende lease auto gaat voor mij iig geen CX-30 meer worden, ik ben benieuwd of de CX-60 wel vlotter aanvoelt. Dat is alleen dan weer zo'n groot apparaat.DeLongie schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:59:
[...]
Ben het gedeeltelijk wel met je eens, ik rijd sinds een jaar een CX-30 met de 186 pk sterke SkyActiv X motor.
Het is een hele soepele motor (in zn 3 over een rotonde met krap 1000 toeren) maar blinkt niet uit in sportiviteit. Je moet hm echt op zijn staart trappen en zelfs dan valt het wat tegen allemaal. Het hoge gewicht zal ook niet meehelpen.
Afgelopen vrijdag was mijn auto voor onderhoud en had ik een Mazda 3 mee, met de nieuwe 2.5 140 pk motor. Allereerst viel de veel fijnere koppeling op, hij pakt zoveel mooier/fijner op dan de X motor. (dat bleek later met het lichtere vliegwiel te maken te hebben)
Maar ook dit is duidelijk geen strepentrekker. Wel fijn was het merkbaar hogere koppel bij lage toeren.
Het verbruik lag hoger dan mijn CX-30 en de cilinderuitschakeling is zo af en toe merkbaar door een schokje door de aandrijflijn. Om van de in- en uitstap te zwijgen als je lang bent.
Vloeken in de kerk misschien, maar ik ga binnenkort een Golf e-hybrid uitproberen, die met 204 pk.
Stuk ruimer van binnen, veel sneller en enorm zuinig.
Over zuinig gesproken, ik krijg de CX-30 bij defensief rijden op de 5.0 op 100 volgens de boordcomputer.
Alleen, als je dan na een tank zuinig rijden 5.2 totaal heb gerealiseerd en je rekent het uit aan de pomp blijkt het 5.9 te zijn. Scheelt nogal, 1 op 19,2 of 1 op 16,9.
Ik zit qua verbruik altijd wel rond de 1 op 16.
Qua leeftijd valt het wel mee hoor (30+), ik heb best wat auto's gereden en gehad en het viel mij op vanaf het begin al dat hij gewoon wat traag is voor het vermogen wat hij zou moeten hebben. Volgend maar mag hij weg en zoek ik wat anders uit.Exirion schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:43:
[...]
Ik gok dat je vrij jong bent en hebt leren rijden met het moderne dogma: lekker snel schakelen, goed voor het milieu.
De meeste merken hebben tegenwoordig downsized motortjes met een turbo. Leuk, maar zodra je er een beetje vlot mee rijdt verbruiken ze veel meer dan opgegeven, en ze slijten sneller. Mazda houdt vast aan turbo-loze motoren, ook al hebben ze buiten Europa genoeg leuke motoren met turbo (zowel 2 liter als 2.5 liter). Dat betekent simpelweg dat je toeren moet maken om het vermogen te benutten.
Als je het allemaal niks vindt, moet je die Mazda gewoon inruilen voor iets anders met een turbo.
Elke motor verbruikt meer als je er vlot mee wilt rijden. Dat is niet erg, als je ook maar een beetje vooruit komt haha.
Als ik sneller wil rijden dan het gewone spitsverkeer zet ik de automaat in manual mode. Dan kun je hem sneller toeren laten maken tot 4000 of 5000 toeren. Voor soepel rijden is 2100 toeren schakelen al genoeg
Wat ik me afvroeg, heeft de Skyactiv X ook die Atkinson cyclus om hem wat zuiniger te laten lopen of is het alleen de compressie die anders is?
Het is inderdaad geen strepentrekker maar ook niet langzaam, je rijdt vrij relaxed op koppel.
Ik rijd dagelijks in de 122pk skyactiv-g blok toen ik als vervangauto een skyactiv-x kreeg voelde deze inderdaad niet vlotter terwijl qua pk het wel moet zijn.
De CX-60 moet wel een stuk sneller aanvoelen als ik de reviews moet geloven.
Dezelfde reden waarom ik hoogstwaarschijnlijk niet ga kijken naar de CX-5 is inderdaad het gebrek aan vermogen. Het zal vast prima rijden maar idealiter heb ik iets van een plug-in hybride waarmee de tussensprints vlot gaan.
CX-60 is buiten het budget helaas.
Oceanview schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:35:
Ik rij nu een anderhalve maand een 3 X met 186pk.Oceanview schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:35:
Alle verhalen rondom het benzineblok van Mazda klinken bekend in de oren.
Het is inderdaad geen strepentrekker maar ook niet langzaam, je rijdt vrij relaxed op koppel.
Ik rijd dagelijks in de 122pk skyactiv-g blok toen ik als vervangauto een skyactiv-x kreeg voelde deze inderdaad niet vlotter terwijl qua pk het wel moet zijn.
Dezelfde reden waarom ik hoogstwaarschijnlijk niet ga kijken naar de CX-5 is inderdaad het gebrek aan vermogen. Het zal vast prima rijden maar idealiter heb ik iets van een plug-in hybride waarmee de tussensprints vlot gaan.![]()
Vorige was een 122pk 3.
De x is echt wel een pak sneller dan de G.
Dat zeggen de cijfers ook wel, 8.2s vs 10.4s van 0-100km/h.
Daarbij is ie ook nog eens zuiniger.
Ik heb een tijdje een Hyundai Kona als leenauto gereden. Nou, dan gebeurt er echt niks als je het gas intrapt.
Verder heb je wel gelijk dat het niet echt als 186pk voelt maar toch is ie stiekem best rap.
[ Voor 4% gewijzigd door coob op 02-12-2025 18:53 ]
Afgelopen zomer viel me op de autobahn op met wat voor gemakt de motor doortrekt van 130 naar 180, dus dat vermogen is er wel.
Zelf ook het idee gehad dat brandstof kwaliteit en buitentemperatuur best een factor waren, maar dat kan ik niet objectief onderbouwen.
Mocht je er ooit van af willen, laat maar wetenFanta schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:35:
Update. Hij staat nu onder mijn carport, blij mee! Ik vond de prijs wel prima gezien de uitvoering. MazdaSpeed spoilers rondom, 18” velgen, Bilstein dempers, Eibach verlagingsveren, lage km stand en super netjes onderhouden. Onder de motorkap ziet hij er uit alsof hij zo uit de fabriek komt.
Weinig vermogen en heel weinig koppel in de lage toeren.
Maar na 5j er mee rijden vind ik het nog steeds leuk om door te trekken richting 4 á 5000tr.
Bij het oprijden op de snelweg in 3de versnelling naar 100km/h.
Het gaat gewoon zo gemakkelijk en zonder vervelend aan te voelen zoals bij een turbodiesel waar ik vroeger mee reed.
Klaagmodus, ik mis de matrix led van VW en de ACC instellen ging wel heel soepel daar. Voor de rest een prachtige auto, stuurt lekker en de stoelen zijn ontzettend comfortabel.
Ik moet nog wel even wat dingen uitvinden zoals:
-Android auto niet automatisch opstarten (maar wel verbonden)
-Hoe zorg je ervoor dat de auto tussen de lijnen 'zelf' blijft rijden? Hij lijkt bij mij gewoon de baan te verliezen als ik het stuur los laat.
Ik ben bang dat je dan nog wel even kan wachten!Exirion schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:23:
[...]
Mocht je er ooit van af willen, laat maar weten
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
De 6e is bijna 5 meter lang. Echt niet te vergelijken met een mazda3 in zowel model als rijeigenschappen.Wozmro schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:11:
Voelt die 6e eigenlijk aan als een Mazda? Is het een grote auto om in te rijden? Veel groter dan een mazda3?
Cx-5 Diesel? die trekt wel strepen :-) of de Cx-60 DieselOceanview schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:35:
Alle verhalen rondom het benzineblok van Mazda klinken bekend in de oren.
Dezelfde reden waarom ik hoogstwaarschijnlijk niet ga kijken naar de CX-5 is inderdaad het gebrek aan vermogen. Het zal vast prima rijden maar idealiter heb ik iets van een plug-in hybride waarmee de tussensprints vlot gaan.![]()
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus
Waar kan dat? Want bij de rij assistent zegt die ook elke keer bij het van rijbaan wisselen dat die tijdelijk uitstaat. Zag nergens een optie hiervoor staan maar misschien kijk ik er overheen?Venraiden4K schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:34:
[...]
Die stem kan je dus helemaal muten! Dan doet ze heel af en toe nog "De kofferbak is open" maar voor de rest houd ze haar mond gelukkig(Ik werd gek van "AUTOMATISCHE VOORRUIT ONTWASEMING AAN")
Vanochtend wel een DAB probleem, de gisteren opgeslagen zenders leken verdwenen en hij gaf ook geen geluid.
Laten die niet (meer) leverbaar zijn(RSH) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:45:
[...]
Cx-5 Diesel? die trekt wel strepen :-) of de Cx-60 Diesel
Bij geluid en dan spraakassistent op 0 zetten.AMARONE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:27:
[...]
Waar kan dat? Want bij de rij assistent zegt die ook elke keer bij het van rijbaan wisselen dat die tijdelijk uitstaat. Zag nergens een optie hiervoor staan maar misschien kijk ik er overheen?
En voor de lanekeeping kan je als er een wit stuurtje verschijnt in je HUD opnieuw cruise control inschakelen om dit in te schakelen. Het witte stuur wordt dan groen.
Natuurlijk is dit totaal anders dan een Mazda 3. Je leest overal dat het een grote auto is met een lengte van 4.92m. Ter vergelijking: een CX-60 is 4.75m en een CX-80 4.99m lang.Wozmro schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:11:
Is het een grote auto om in te rijden? Veel groter dan een mazda3?
6e vs 3 hatch
https://www.carsized.com/...s-mazda-6e-2024-liftback/
6e vs 3 sedan
https://www.carsized.com/...s-mazda-6e-2024-liftback/
6e vs CX-60
https://www.carsized.com/...-vs-mazda-cx-60-2022-suv/
Ah thanks, lane had ik gevonden idd. Hoe ervaren jullie de ingebouwde navigatie? Had net met een collega een route waar hij over de snelweg werd gestuurd en ik met de Mazda 6 binnendoor, duurde 10minuten meer uiteindelijk met de 6e dus dag viel ene beetje tegen.Venraiden4K schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:05:
[...]
Bij geluid en dan spraakassistent op 0 zetten.
En voor de lanekeeping kan je als er een wit stuurtje verschijnt in je HUD opnieuw cruise control inschakelen om dit in te schakelen. Het witte stuur wordt dan groen.
Als het niet al te druk op de weg is perfect. In de spits gebruik ik liever Google Maps.AMARONE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:45:
[...]
Ah thanks, lane had ik gevonden idd. Hoe ervaren jullie de ingebouwde navigatie? Had net met een collega een route waar hij over de snelweg werd gestuurd en ik met de Mazda 6 binnendoor, duurde 10minuten meer uiteindelijk met de 6e dus dag viel ene beetje tegen.
autosalon Brussel
Nieuwe onthulling van Mazda op 9 januari.
Ik ga d'r even van uit dat dit niet werkt op een CX-5 uit 2014 (met knoppen rondom het scherm, dus niet de nieuwere unit met enkel touchscreen)?
Wellicht kan ik een camera toevoegen aan het bestaande systeem, heeft iemand hier dat ooit gedaan?
Maar anders ben ik bang dat het volledige systeem vervangen moet worden, maar dan raak je ook wat settings kwijt uit het fabrieks-menu?
Geen idee of het op een CX-5 werkt. Dit zegt AAWireless er over:Accretion schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:21:
[...]
Ik ga d'r even van uit dat dit niet werkt op een CX-5 uit 2014 (met knoppen rondom het scherm, dus niet de nieuwere unit met enkel touchscreen)?
Werkt met auto’s en head units die enkel bekabelde Android Auto ondersteunen.
Vereist Android 11 of hoger voor draadloze Android Auto.
Ik gebruik de radio nooit. Heb sinds het begin al niet voor elkaar gekregen om een goed signaal te hebben.AMARONE schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:05:
Hebben jullie met de 6e ook problemen met Dab? Hij vergeet de favorieten en het duurt heel lang voordat die een verbinding heeft met een zender..
Ik heb sowieso de laatste tijd meer problemen met DAB.AMARONE schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:05:
Hebben jullie met de 6e ook problemen met Dab? Hij vergeet de favorieten en het duurt heel lang voordat die een verbinding heeft met een zender..
Zenders die "eruit" liggen, dan even terugkomen, om er vervolgens weer uit te liggen.
Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig maar standaard met AppleMusic opstart.
(Auto: CX-30)
Eric, Signing off !!
Jup, iedere ochtend gaat hij scannen, daarna komen de favorieten wel weer in beeld maar kan soms wel een paar minuten duren.AMARONE schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:05:
Waar ik meer 'last' van heb, is zodra er een fietsendrager of iets op de trekhaak zit de cruisecontrol het niet meer doet, bloed irritant!
Kan je hiermee nog terug naar de dealer denken jullie?
Zijn het echte krassen of gewoon wat haarlijntjes in de waslaag? Ik zou ermee teruggaan en laten beoordelen.AMARONE schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:21:
Trouwens. Ik ziet net wat krassen bij de motorkap bij de vooruit in het midden. Dit moet haast wel vanuit transport/fabriek gekomen zijn want het is geen plek waar mensen langslopen.
Kan je hiermee nog terug naar de dealer denken jullie?
Hier mijn bolide, een MX30 First Edition van 2020.
Rij er nu ruim 2 jaar mee, hartstikke tevreden mee, maar zit stiekem toch naar iets anders te kijken. Ben alleen wel een beetje geschrokken van de huidige 2ehands MX30 prijzen, had op een iets hogere inruilwaarde gehoopt en zal dus flink wat geld bij moeten.
:strip_exif()/f/image/r9wPA8iwKZvZ3z0heLJTCqVF.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week voor het eerst problemen mee gehad, maar was gelukkig snel opgelost.
Had met het contact uit en stoelverwarming + kachel aan een uurtje zitten Youtuben, totdat alle lichtjes op het dashboard en de ruitenwissers begonnen te flippen. 12V accu leeg getrokken dus.
Ik had 'm net van de laadpaal gehaald, dus HV accu was 100%, maar zonder de 12V doet ie dus niks... Gelukkig dankzij een behulpzame collega met startkabels de wagen weer aan de praat gekregen en naar huis gereden.
Paar dagen later bij de volgende poging om hem aan de laadpaal te hangen wilde hij niet starten met laden, laadkabel werd aan kant van de auto niet vergrendeld.
Bellen met de Mazda werd ik niet veel wijzer van. Advies was om het bij een andere laadpaal te proberen en als dat niet hielp moest ik hem daar maar naartoe brengen.
Even logisch nadenken, hmmm zou het iets te maken hebben met de 12V problemen van eerder? Na het ritje van werk naar huis zou de 12V accu voldoende geladen moeten zijn, ff meten met de multimeter.....11,4V.
OK, die is dus overleden.
Nieuwe accu gehaald, 5 minuutjes later zat die er in, aan de laadpaal aansluiten en . . . . .
Hij laadt weer op
Hier geen problemen met DAB, als ik niet naar m'n MP3 collectie op m'n telefoon luister heb ik altijd dezelfde zender (Joe) opstaan in regio Brabant. Niet in een 6e, maar in bovenstaande MX30. Het is toch geen nieuwe technologie, je zou denken dat dat in nieuwe Mazda's ook probleemloos werkt. Misschien probleempje met de antenne, zou de dealer er ff naar laten kijken als ik jou was.AMARONE schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:05:
I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass
ik zou de 12V accu nog wel even laten inleren , door de dealer of een ander garage bedrijfValentino-46 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 02:46:
Hallo Mazda-topic-gluurders
![]()
Hier mijn bolide, een MX30 First Edition van 2020.
Rij er nu ruim 2 jaar mee, hartstikke tevreden mee, maar zit stiekem toch naar iets anders te kijken. Ben alleen wel een beetje geschrokken van de huidige 2ehands MX30 prijzen, had op een iets hogere inruilwaarde gehoopt en zal dus flink wat geld bij moeten.
[Afbeelding]
Vorige week voor het eerst problemen mee gehad, maar was gelukkig snel opgelost.
Had met het contact uit en stoelverwarming + kachel aan een uurtje zitten Youtuben, totdat alle lichtjes op het dashboard en de ruitenwissers begonnen te flippen. 12V accu leeg getrokken dus.
Ik had 'm net van de laadpaal gehaald, dus HV accu was 100%, maar zonder de 12V doet ie dus niks... Gelukkig dankzij een behulpzame collega met startkabels de wagen weer aan de praat gekregen en naar huis gereden.
Paar dagen later bij de volgende poging om hem aan de laadpaal te hangen wilde hij niet starten met laden, laadkabel werd aan kant van de auto niet vergrendeld.
Bellen met de Mazda werd ik niet veel wijzer van. Advies was om het bij een andere laadpaal te proberen en als dat niet hielp moest ik hem daar maar naartoe brengen.
Even logisch nadenken, hmmm zou het iets te maken hebben met de 12V problemen van eerder? Na het ritje van werk naar huis zou de 12V accu voldoende geladen moeten zijn, ff meten met de multimeter.....11,4V.
OK, die is dus overleden.
Nieuwe accu gehaald, 5 minuutjes later zat die er in, aan de laadpaal aansluiten en . . . . .
Hij laadt weer op![]()
Problem solved
[...]
Hier geen problemen met DAB, als ik niet naar m'n MP3 collectie op m'n telefoon luister heb ik altijd dezelfde zender (Joe) opstaan in regio Brabant. Niet in een 6e, maar in bovenstaande MX30. Het is toch geen nieuwe technologie, je zou denken dat dat in nieuwe Mazda's ook probleemloos werkt. Misschien probleempje met de antenne, zou de dealer er ff naar laten kijken als ik jou was.
Zou eind november geleverd worden, en de leverdatum is al een paar keer opgeschoven en staat inmiddels op 29 december.
Na de laatste update geeft die een foutmelding (400C01)
Please state the nature of the technical emergency
Op de dag van de update kon ik helemaal niet inloggen, was vervelend want ik kon dus niet in een voorverwarmde auto instappen 's morgens. Een of twee dagen later ging het gewoon weer automatisch.edsandje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:25:
Hebben er meer hier problemen met de mymazda app?
Na de laatste update geeft die een foutmelding (400C01)
Inloggen duurt wel langer nu.
Wat moet er ingeleerd worden dan?(RSH) schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:40:
ik zou de 12V accu nog wel even laten inleren , door de dealer of een ander garage bedrijf
[ Voor 6% gewijzigd door Valentino-46 op 09-12-2025 18:57 ]
I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass
Hier hetzelfde probleem.AMARONE schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:05:
Iedere keer opnieuw alles aan het zoeken.
Na uitloggen en weer inloggen werkt het bij mij ook weer.Valentino-46 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:55:
[...]
Op de dag van de update kon ik helemaal niet inloggen, was vervelend want ik kon dus niet in een voorverwarmde auto instappen 's morgens. Een of twee dagen later ging het gewoon weer automatisch.
Inloggen duurt wel langer nu.
Please state the nature of the technical emergency
Hoi
Het motormanagement moet weten dat er een nieuw accu gemonteerd is, met eventueel de capaciteit of een ander type (GEL, AGM) accu. Het motormanagement bepaald aan de hand van die gegevens, en vanuit het monitoren van de accu (min)pool namelijk hoe de dynamo de accu gaat opladen of bijladen, voor de langste levensduur en de minste belasting / brandstofverbruik.
Als het motormanagement de nieuwe accu gaat laden als een oude "slechte" accu dan is dat niet gezond voor de nieuwe accu, de dynamo zelf en je brandstof verbruik.
Ik kijk naar een CX-30 van ca 5j, maar kan weinig info vinden qua betrouwbaarheid en onderhoud vd motoren. Wellicht heeft iemand hier meer info. Volgens mij zitten deze motoren ook in bv de Mazda 3 & deels CX-3.
- 2.5/140pk-G: heeft mijn voorkeur, maar te nieuw en dus te duur.
- 2.0/150pk-G: idem.
- 2.0/122pk-G: voorkeur omdat deze zich al heeft bewezen, het tot ca 4.000tpm niet zo veel uitmaakt (ben niet zo'n 'plankert' ;-) ), 0,x verschil in verbruik zal in de praktijk geen probleem zijn en goedkoper/eenvoudiger is met onderhoud (bv bougies). Helaas in NL niet leverbaar in de luxe uitvoeringen.
- 2.0/186pk-X: ook een goede optie, maar nog vaak te nieuw/duur.
- 2.0/180pk-X: komt vaak voor met een gunstige prijs, maar dat deze versie vlot is vervangen door de 186 update heeft waarschijnlijk een reden.
Wie kan meer vertellen over de betrouwbaarheid en storingen vd Skyactiv-X 180pk-versie?
- Algemeen?
- In verhouding tot 186 en 122 versie?
- Injectoren? Het schijnt dat die regelmatig schoongemaakt moeten worden?
- Compressor? Of zit die juist weer alleen op de 186-versie?
- Andere problemen of ervaringen?
Uiteraard heb ik dit draadje doorgenomen en ben ik al zo hier en daar wat tegengekomen.
Maar een 'rode draad' (lees; meer dan incidenten / pech / maandagmorgen-geval) of een afwijking vd 180pk versie tov de 186pk versie kan ik nog niet herkennen.
Dank!
Gedurende de looptijd het aanbod gekregen om te wisselen naar de 186pk versie.
Ik heb echt werkelijk waar geen enkel verschil ervaren.
Weet ook niet van specifieke problemen met de ‘oude’ SkyActiveX motoren.
Eric, Signing off !!
- koolstof afzettingen in de injectoren is hoger dan gemiddeld (noem je zelf al)
- de oudere modellen kunnen sneller problemen met de mass airflow sensor krijgen
De skyactiv X motoren schijnen sneller slijtende bougies te hebben. Bij de G gaan ze 120.000 km mee, bij sommige X modellen werd er al na 60.000 km vervangen
Qua betrouwbaarheid staan zowel G als X hoog aangeschreven. Het zijn geen sprinters, maar wel marathonlopers
[ Voor 12% gewijzigd door Alex_79 op 11-12-2025 09:04 ]
Wat ik wel vaker heb gelezen is een rammel in het kachelhuis. Deze uit zich vaak (bij mij ook) alleen als de ventilatie alleen op het voorraam staat voor ontwaseming. Bij sommige toerentallen hoor je dan een trilling/rammel/vibratie die vanuit het dashboard lijkt te komen.
Alle SkyActiv-X motoren hebben een compressor. Toch heeft de motor een atmosferisch karakter met een geleidelijke vermogensopbouw. Een veel gehoorde 'klacht' is dan ook dat de Sky-X helemaal niet snel aanvoelt. Dat heeft vaak ook te maken met wat men gewend is.
Kom je uit een auto met turbomotor, dan ga je de duw in je rug laag in de toeren missen want die is er niet. De compressor wordt namelijk niet ingezet met als doel het vermogen of koppel te verhogen maar heeft als doel om in SPCCI (bijna zelfontbranding) zoveel mogelijk lucht in de cilinders te pompen.
Fijne rijdersauto. Meer gericht op comfort dan sportiviteit. Zeker met de Sky-G motoren ook erg stil eenmaal op snelheid. De Sky-X is wat luider heb ik het idee.
Automaat is wat minder bij de les en voelt ouderwets en soms wat lomp en onbehouden in vergelijking met zijn concurrenten. Dat merkte ik vooral als ik bvaart minderde richting een rotonde en net voor ik tot stilstand kwam door kon rijden. Dan was de 'bedenktijd' vaak net te lang om soepel terug te schakelen.
Het verschil tussen 180pk en 186pk is vooral dat de 186pk een update is van de eerste. Volgens mij niet zozeer op het gebied van betrouwbaarheid maar wel verfijning. De vermogensopbouw van de 180pk versie was soms wat wisselvallig, met 'flat spots' in de opbouw waarbij je minder vermogen leek te hebben. De 186pk heeft onder andere een andere motormapping en voor zover ik weet een lagere compressieverhouding waardoor dat allemaal net wat verfijnder gaat.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Update; ik kan niet ontkennen nog bevestigen dat het werkt maar hier een handleiding hoe je ADB en meer werkend krijgt op de 6e (op eigen risico):Juicie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:38:
Ik had ergens gelezen dat het inderdaad Android is en een dealer in Colombia biedt tegen betaling het installeren van Third Party Apps aan
Edit: Heb nog even gekeken of ik iets kon vinden voor de Deepal L07, waar de 6E op gebaseerd is, en het lijkt gewoon te werken via een laptop met ADB dus zal niet al te lastig zijn vermoed ik.
https://www.drive2.ru/b/719324697220631251/
Jouw 'kritische' posts was ik al tegengekomen.
Ik heb nu een 626 uit de vorige eeuw met een brute 90pk, dus qua vermogen maakt mij de G of X dan ook niet zoveel uit; alles is een vooruitgang.
Overigens is de 626 nog steeds een fijne auto; op NL-snelwegen zonder moeite gemiddeld 6-7L/100km, kofferbak van >500L, trekgewicht van >1.200kg, voor zijn leeftijd best stil (vanwege de lange overbrenging->lage toerental) en heeft max 1x per jaar een garage nodig.
Maar ja, features zoals ABS/CC etc zouden weleens fijn zijn...
Dank voor je toelichting!
Hiervoor had ik een Mazda 3 Sky active G met 130pk maar die accelereert wel goed bij het intrappen.
Ik heb bij deze sinds het gevoel als of de acceleratie eruit gepersrlt moet worden en dat ie inhoudt. Net of de acceleratie niet een stijgende lijn is.
Iemand een idee of dit herkenbaar is?
Ik ben van een 2014 mazda 3 naar een 2022 gegaan en herken mij wel ergens in wat je zegt.
De van 2014 had vrij korte versnellingen waarbij de nieuwe vrij lange versnellingen heeft, de 2e versnelling is best lang.
Met de lange verhoudingen is het een comfortabele auto geworden en minder de "sportieve" aspiraties die ik van het vorig model ervaarde.
[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 15-12-2025 10:39 ]
Ik heb vandaag even gebeld met de dealer. Want volgens zijn planning van november zou ik 16 december de auto krijgen. Nu hoopt hij de auto 3 januari te leveren en dat deze 29 december bij hun binnenkomt. Jammer dat hier niet over gecommuniceerd werd vanuit de dealer.platvoet schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:52:
Hoe is het bij jullie met de levertijden van de Mazda 6e? Rode Takumi Plus standard range laat helaas op zich wachten.
Zou eind november geleverd worden, en de leverdatum is al een paar keer opgeschoven en staat inmiddels op 29 december.
Edit: datum van 29 jan naar 29 dec
[ Voor 3% gewijzigd door broex op 16-12-2025 19:08 ]
Het jaar erop dan?broex schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:39:
[...]
Nu hoopt hij de auto 3 januari te leveren en dat deze 29 januari bij hun binnenkomt.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Verschil tussen de G (122/140/150) en de X (180-186) zijn wel aanwezig, vraag is alleen of je er gebruik van gaat maken.
- Tussensprint (bijv 50-80 ; 80-100) is vlotter
- Hogere topsnelheid en boven de 120 km/h gaat de Sky-X soepel nog door naar hogere snelheden.
- Sky-X: Meer koppel, meer trekgewicht toegestaan
Sky-G is in NL het meeste in het aanbod te vinden, de Sky-X in Luxury staat meestal niet lang te koop.
180 naar 186 pk upgrade:
- Als de 180 pk alle software updates gehad heeft, heb je eigenlijk 183 pk (zie autoweek rollerbank)
- De +6pk komt voort uit 2 punten: Punt 1) voor 180pk is men wat voorzichtig geweest met de elektromotor, die "beperking" is na 2021 vrijgegeven. Punt 2) Er is een sterkere elektromotor in gebruik genomen, waardoor het vermogen verder is toegenomen
Ga je 186 vs 180/183pk merken? Nee. De sterkere elektromotor is ook zwaarder, (dat extra gewicht moet worden meegenomen) waardoor de 186pk versie een gewichtsklasse hoger uitkomt.
-------
In je 2e posts:
Persoonlijk vind ik de hulpsystemen net wat fijner en prettiger werken met de aanwezigheid van het 360 camerapakket. Maar voor zowel de Mazda3 als de CX-30 is het moeilijk om deze in NL te vinden, eventueel kan je ook over de grens kijken (BE of DE)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Kan je eens kijken welke software versie aanwezig is?madmega schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:17:
Hi, ik heb sinds een paar weken een Mazda 3 Sky Active X met 180pk. Prachtige auto maar hier is het probleem, als ik het gaspedaal in trap dan heeft ie niet echt haast, hij gaat wel wat sneller en uiteindelijk kom ik er wel maar er zit geen pit in.
Hiervoor had ik een Mazda 3 Sky active G met 130pk maar die accelereert wel goed bij het intrappen.
Ik heb bij deze sinds het gevoel als of de acceleratie eruit gepersrlt moet worden en dat ie inhoudt. Net of de acceleratie niet een stijgende lijn is.
Iemand een idee of dit herkenbaar is?
Niet elke dealer is even zorgvuldig met de installatie van software updates.
2) Zoals andere al terecht opmerken: Pas vanaf 3.000 toeren gaat het een stuk vlotter. Op de hogere snelheden(130km/h+) zou ik adviseren om in de 5e versnelling te blijven als je wat leuker wil rijden (verbruikt wel meer)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Tja dat is nu eenmaal hoe een atmosferisch blok (en de qua vermogensafgifte er op lijkende Skyactive X) hun vermogen leveren. Dan moet je gewoon toeren maken vergeleken met een Turbo-motor. Wat kan zijn bij je Mazda 3 is dat het gaspedaal iets anders qua mapping was waardoor je met de zelfde hoeveelheid gaspedaal intrappen mogelijk relatief meer van het maximale vermogen van de motor kreeg. Verder is een oudere 3 natuurlijk wat lichter, lager en had mogelijk wat kortere overbrengingen dan je CX-30.madmega schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:52:
In 1, 2 en 3 merk ik niet echt een versnelling. In ieder geval niet tot de 3000 toeren
Overigens merk je het minder maar een Benzine Turbomotor vind relatief weinig toeren met een hoge belasting ook niet zo leuk, qua levensduur/slijtage is het juist bij zo een kleiner turboblok nog wat belangrijker niet te veel met zware last bij weinig toeren te rijden.
Is enkel bij de automaten zo afaik (althans in de Mazda 6 en 3), dat veranderd de schakelmomenten van de wat slomige automaat.madmega schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:07:
Ik heb geen sport knopje in mijn auto. Volgens Google zou dat links van mijn versnelling moeten zitten, daar zit bij mij het handrem knopje.
Heb daar vrij sterk mijn twijfels bij om eerlijk te zijn. Het enige wat ik gezien heb op dit vlak is batterij SoC, zie hier: https://www.mazda3revolut...y-hidden-surprise.245749/ de link naar de PDF "BATTERY CONDITION INITIALIZATION SETTING"(RSH) schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:58:
[...]
Het motormanagement moet weten dat er een nieuw accu gemonteerd is, met eventueel de capaciteit of een ander type (GEL, AGM) accu. Het motormanagement bepaald aan de hand van die gegevens, en vanuit het monitoren van de accu (min)pool namelijk hoe de dynamo de accu gaat opladen of bijladen, voor de langste levensduur en de minste belasting / brandstofverbruik.
Als het motormanagement de nieuwe accu gaat laden als een oude "slechte" accu dan is dat niet gezond voor de nieuwe accu, de dynamo zelf en je brandstof verbruik.
Die procedure is nogal simpel, een deel van de warm-up tijd zit gewoon in het zeker zijn dat de batterij bijgeladen wrodt & de auto warm is om later de werking van het start-stop systeem te testen.
Eigenlijk zijn de enige 'echte' handelingen:
- de polen voor 5+ minuten los.
- Na het loshebben gehaald het stuur van aanslag naar aanslag draaien (waarschijnlijk om de meedraaiende koplampen, wanneer beschikbaar, te laten weten waar het midden zit).
En (dit is basically de reset van het i-Stop systeem):
ISC learning
verification
14
Perform the following procedure within 25 s.
1. Switch the ignition ON (engine off) and within 5 s,
long-press the i-stop OFF switch for 3 s or more. (The
i-stop warning light (amber) illuminates.)
2. Start the engine.
3. Long-press the i-stop OFF switch one time.
4. Verify that the i-stop warning light (amber) stop
illuminating and the i-stop indicator light (green) starts
flashing. (If the amber light continues to illuminate,
the procedure was performed incorrectly,
therefore repeat the procedure from Step 1.
(Prior verification of PCM and battery condition))
Note
• Although the i-stop indicator light (green) may flash a few times
right after the engine is started, then the i-stop warning light
(amber) starts illuminating.
15 Maintain the idle status (no electrical load) until the i-stop
indicator light (green) turns off/
16 After the i-stop indicator light (green) turns off, switch the
ignition off.
[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 16-12-2025 22:40 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.