Anman schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:36:
Hallo
In mijn zoektocht naar een volgende, tweedehands, auto heb ik de cx60 altijd genegeerd vanwege de vele issues die er mee zijn. Echter staat er een mooi exemplaar hier vlakbij en overweeg ik toch even te gaan kijken. Het gaat om een model uit begin 2023 met ruim een ton op de teller.
Met het oog op de bekende issues met dit model, waar zou ik op moeten letten bij een proefrit.
En verder, stel een issues is nog aanwezig, de oplossingen zijn er volgens mij inmiddels wel vanuit Mazda. Worden die dan nog onder garantie verholpen en zo nee wat voor kosten zou dit nog met zich mee kunnen brengen?
Alvast bedankt!
Zorg ervoor dat je koopt bij een goeie dealer met een degelijke reputatie m.b.t. service, want er zijn inderdaad de nodige problemen die niet altijd worden erkend door dealers. Laat staan dat ze zich voor je hard maken bij de importeur om dingen opgelost te krijgen. Ik ben zelf uit onvrede naar een andere dealer overgestapt.
De grootste en bekendste problemen die ook zeker bij '23 modellen nog spelen:
1. Stugge vering i.c.m te slappe demping: neem een paar hobbels en drempels en kijk of ie goed dempt en niet naslingert. Als je pech hebt zitten de originele dempers er nog onder en krijg je na een drempel nog een douw na. Vooral achterin erg oncomfortabel en boodschappen stuiteren door de bagageruimte. Ik heb er zelf meteen Koni dempers onder laten zetten, maar er zijn nog 2 revisies dempers geweest van Mazda zelf geweest die het flink verbeteren.. Ook hebben ze bij het '25 model dat achtervering minder stug gemaakt.
2. Stuurinrichting die kleverig stuurt, zoals hierboven ook door iemand beschreven. Erg hinderlijk en vermoeiend rijden. Het is een Honda-Hitachi stuurhuis dat o.a. ook in de Honda Civic is gebruikt, met dezelfde problemen. Er zat o.a. een veel te sterke veer in die het smeermiddel uit het mechanisme drukte en zelfs schade aan tandwielen kon veroorzaken. Die veren zijn bij veel mensen vervangen, maar ook bij mij keerde het probleem daarna toch terug. Dit jaar is bij mij het hele stuurhuis vervangen en zelfs nu het kouder wordt, blijft ie soepel sturen zonder dood punt. Zoals het hoort en hopelijk blijft het zo.
3. Onvoorspelbare automaat die soms gevaarlijk kan zijn. Er is veel geklaagd over het onvoorspelbare karakter van de automaat. Soms schokkerig schakelen en zeker de overgang tussen benzinemotor en elektomotor kon erg lomp aanvoelen. Ook kon het gebeuren dat je bijvoorbeeld bij een rotonde uitrolde en weer gas gaf om op te rijden, maar na het intrappen van het pedaal gebeurde er dan 2 seconeen niks. Kan levensgevaarlijk zijn. Met softwareupdates is dat allemaal verholpen, maar er zijn 2 dingen die mechanisch zijn: A. Een apart geluid bij schakelen van 5 naar 6: het beroemde 'woep' geluid, en B: een schraperig geluid bij flink optrekken. Aan het eerste stoor ik me niet, want het is heel subtiel. Het tweede vind ik kwalijker bij een auto in deze klasse. Er zijn mensen die meerdere keren een nieuwe automaat hebben gekregen, maar het blijft herzelfde. Het is een eigenschap van het mechaniek. De '25 schijnt wel echt een nieuwe revisie van de automaat te hebben gekregen zonder deze issues.
4. Slechte demping in de deuren. Geloof het of niet, maar de eerste series (ook in '23 geleverde exemplaren) zijn geleverd zonder ontdreuning op het plaatwerk van de deuren. Ze klinken bij dichtslaan blikkerig, en zeker bij de achterdeuren klinkt het alsof je een koekblik dichtdoet. Het verhaal gaat dat dit gebeurd is door leveringsproblemen door COVID, en Mazda had heel veel haast om deze auto de markt op te krijgen. Je hoort het meteen als je de achterdeuren dichtslaat. Het wordt opgelost door alsnog loodbitume in de deuren te plakken.
5. Hysterische ADAS-systemen die soms ook gevaarlijk kunnen zijn door ingrepen die nergens op slaan. Is aangepakt met softwareupdates.
6. Resonanties in de cardan-as. Ik heb wel eens het gevoel gehad dat de achterklep geluid lekte, en meldde dit ook bij de dealer. Die herkende het en zij het nog niet op te kunnen lossen. Uiteindelijk bleek het een bekend probleem met de cardan-as te zijn. Bij mijn auto zit er nu een revisie C as onder en die lost niet het hele probleem op, maar ik stoort me er niet meer aan. Wat mij het meest opviel was een rommelig geluid achterin, anders dan bandenruis. Wat je het beste kunt doen: op glad asfalt 60km/h gaan rijden en dan het gas loslaten en daarna weer intrappen. Als de as belast wordt bij die snelheid, hoor je een lage brom. Bij een brandstofauto merkt niemand dit waarschijnlijk, want bij dat soort geluiden denk je al snel aan de motor, maar bij electrisch rijden vallen dit soort dingen gewoon meer op.
Tot zover de meest gehoorde klachten. Verder heb ik nog gedoe gehad met wireless charging icm de eerste iPhones met MagSafe. Werkt gewoon totaal niet goed en is niet oplosbaar. Gelukkig werkt wireless CarPlay wel puik en heb ik een MagSafe lader onder de armsteun. Werkt eigenlijk veel fijner, zeker als in de zomer met open dak de zon op je dashboard brandt. Dit blijft koeler.
Wees ook alert op rammeltjes. Verder heb ik gedoe met de rubber strips van de voordeuren gehad waardoor die bij regen en flinke wind op de snelweg zorgden voor een resonantie in de voorruit, met een zeer luid en hinderlijk geluid. Het heeft even geduurd voordat dit herkend en erkend werd, maar ik heb ze info gestuurd over hetzelfde probleem bij de CX-5. Is uiteindelijk opgelost met nieuwe rubbers.
Je moet je er bewust van zijn dat problemen alleen worden opgelost als je met klachten komt. De dealer en importeur doen zonder klachten niet proactief aanpassingen aan auto's. Ik was hier ook naief in. Als je een auto koopt moet je er niet van uitgaan dat alle bekende dingen al opgelost zijn. Ga ook niet vertellen dat je X en Y gelezen hebt op fora, want dan gaan de hakken in het zand. Leg uit wat je klachten zijn en verlang dat ze met een oplossing komen.
Het heeft behoorlijk wat tijd gekost, maar uiteindelijk is het gewoon een heel fijne auto. Het is het dus waard geweest, ook al is niet alles volledig opgelost. Geen enkele auto is perfect. Gelukkig kan ik bij mijn dealer gratis een auto meenemen, dus werken kan ik gewoon thuis. Ze doen er nooit moeilijk over als ik 'm de volgende dag pas kom halen. Hij is ook wel eens 3 dagen bij ze geweest.