Ik heb even gekeken en zie al gelijk waarom: deze heeft inderdaad én een wat hogere km-stand én staat bij een particulier te koop. De eerstvolgende bij niet-particulier van minstens 2013 is 12.900, maar dan wel de helft gereden qua km's.
Ik vind bijna 4k wel een erg groot verschil op zo'n prijs, particulier of niet, dus hoewel het niks
hoeft te betekenen, doe je er goed aan wel het volgende te realiseren cq. checken:
- Kopen van particulier betekent garantie tot aan de deur, ZELFS als om de hoek de motor eruit klapt heb je geen poot om op te staan.
- Bij een autobedrijf heb je altijd de wettelijke garantie dat je een deugdelijk product geleverd moet worden, evt. daarnaast nog de 12 maanden BOVAG garantie. In het eerste geval wordt grofweg gezegd dat je de eerste 2 maanden mag verwachten dat niet je motor het ineens begeeft of iets anders ernstigs. Bij BOVAG garantie is bijv. zelfs een loslatend rubber van je raam garantie.
- Maak een goede proefrit, check de standaardzaken als banden, olie, rubbers, etc. Alleen al 4 versleten banden kan je zo €500-600 gaan kosten. Al is dat op dit prijspunt niet bepaald erg te noemen.
- Check of er ergens een occasion aankoopadvies video (AutoWeek/Autoblog maakten ze wel eens) te vinden is voor dit specifieke modeljaar. Dan weet je zo'n beetje de belangrijkste punten om zelf op te letten.
- Vraag alle historie bij de huidige eigenaar, het ontbreken van (onderhouds)facturen van de laatste paar jaar is meestal geen goed teken. Dan is het of niet gebeurd of ze proberen iets te verbergen.
- Check ook bij Mazda wat zij van de auto weten, als hij daar onderhouden is kunnen ze je waarschijnlijk alles vertellen, maar ook als hij daar niet is onderhouden, weet je nog meer dat je op het vorige punt extra goed moet letten.
- Bespreek desnoods met de eigenaar een aankoopkeuring, kost je weliswaar vaak zo'n €250 bij een Mazda dealer, maar gezien het prijsverschil wellicht waard.
En er zullen nog wel een aantal zaken zijn om op te letten die mij zo even niet te binnen schieten. Maar ik ben altijd heel huiverig met dergelijke prijsverschillen. Het lijkt namelijk ook nog eens de in 2013 geïntroduceerde uitvoering te zijn, terwijl de eerste paar die daarna zo rond de 13k te koop staan (benzines uiteraard) het uitgaande 2010-2013 model betreft. Dat is voor mij een extra rode vlag in de zin van: wees oplettend.
Het prijsverschil is er wel naar dat juist dit een prijs is waarop ik bij particulier zou overwegen tov welk autobedrijf dan ook, maar is dus niet zonder risico.
Ik heb gelijk zo'n aankoopadvies video gevonden van de 2013 en later uitvoering: