Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:48
Dat fabeltje komt misschien doordat men de auto wel eens vergelijkt met de mazda 3 skyactive G die op papier 120pk heeft terwijl die in de praktijk stiekem 140pk doet.
YouTube: Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 - Op de Rollenbank

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:46
JKen schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:42:
Dat fabeltje komt misschien doordat men de auto wel eens vergelijkt met de mazda 3 skyactive G die op papier 120pk heeft terwijl die in de praktijk stiekem 140pk doet.
YouTube: Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 - Op de Rollenbank
Nee, ik heb in 2019 meerdere personen gesproken die er dan een 1.5 TSI (VAG Turbo) van ~150 pk erbij pakken. De VAG 3 pitters zijn onderin veel feller dan het Sky-X blok, terwijl de lol van de Sky-X pas vanaf 3.000 toeren begint (dan heeft die 3 pitter nauwelijks meer pit).

Wat ook niet helpt is dat de boel zoveel mogelijk linair flat gehouden is (het vermogenopbouw van de PK-lijn laat dat ook netjes zien: er zijn nauwelijks spikes ; alleen bij het koppel zie je wat spikes) met bijhorend gasresponse.
Zet ik daar een 2.0 uit een Gen2 Mazda 3 tegenover, dan merk je duidelijk dat vanaf 3.000 de boel een stukje vlotter gaat en het gasresponse ook directer wordt.

Lang verhaal kort: Het Sky-X blok heeft niet de beleving meer die het met de oudere blokken had. Daar staat wel tegenover dat blok in staat is om merkbaar zuiniger te draaien dan diezelfde oudere blokken van Mazda.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:10
Is dat een Mazda iets dat ze meer PK leveren dan officieel opgegeven?

Ik heb een 2 uit 2016 met 90PK, maar zag afgelopen weekend ook al meerdere filmpjes op youtube voorbij komen waar hij op 103-107 pk uitkomt.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:18
Mick3112 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:04:
Is dat een Mazda iets dat ze meer PK leveren dan officieel opgegeven?
Dit is een Japans dingetje; ook Honda, Nissan (de Japanse motoren) en Toyota staan hierom bekend. (ook Porsche trouwens, maar dat is niet Japans)
De eis die ze zichzelf stellen is dat het bescheven aantal echt gehaald wordt, dus ook met fabricage marge mag er niet opeens vermogen missen en het opgegeven niet gehaald worden. Ook is de wens dat dit voor een redelijke levensduur zo blijft, dus na 100.000 km zou je nog genoeg vermogen moeten hebben.

Het is ook wel een eigenschap van hoge toeren blokken dat deze eerst meer vermogen gaan produceren en daarna minder. (soepeler draaien voordat deze versleten zijn)

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-02 16:29
We gebruiken airplay en android auto tegelijkertijd. Voor de iphone kan ik de bluetooth verbinding uit zetten, zodat het uitsluitend via usb verbinding maakt. Voor android auto lijkt dat niet te lukken. Meest opvallende is dat al ik carplay via usb aan zet, dat de bluetooth connectie nog steeds gemaakt wordt naar de google pixel van m’n vriendin.

Weet iemand hoe je de android auto bluetooth uit kan zetten, en alleen android auto via usb kan gebruiken? Het verwijderen van de bluetooth connectie, lijkt ook android auto voor dat toestel uit te schakelen. Zie ik iets over het hoofd?

• Martin.Air
twkr18526 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:13:
We gebruiken airplay en android auto tegelijkertijd. Voor de iphone kan ik de bluetooth verbinding uit zetten, zodat het uitsluitend via usb verbinding maakt. Voor android auto lijkt dat niet te lukken. Meest opvallende is dat al ik carplay via usb aan zet, dat de bluetooth connectie nog steeds gemaakt wordt naar de google pixel van m’n vriendin.

Weet iemand hoe je de android auto bluetooth uit kan zetten, en alleen android auto via usb kan gebruiken? Het verwijderen van de bluetooth connectie, lijkt ook android auto voor dat toestel uit te schakelen. Zie ik iets over het hoofd?
Dit kan helaas niet, bluetooth blijft actief. Bij AndroidAuto wordt bluetooth gebruikt voor telefoon gesprek audio en muziek aansturing. Audio voor muziek gaat wel via USB.

Het zou geen probleem moeten zijn om met twee telefoons tegelijk verbonden te zijn. Wel is dan aan te raden om de AndroidAuto telefoon pas aan te sluiten nadat beide telefoons gedetecteerd zijn, anders schopt de 2e telefoon de eerste wel eens uit AndroidAuto.

edit:
Wat je ook zou kunnen doen is op de Android telefoon bluetooth standaard uit hebben staan en deze enkel aan zetten tijdens AndroidAuto (dit kan ook geautomatiseerd).

[Voor 7% gewijzigd door Martin.Air op 29-11-2022 11:26. Reden: Toevoeging over Bluetooth op Android]

• Mick3112
Martin.Air schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:11:
[...]

Dit is een Japans dingetje; ook Honda, Nissan (de Japanse motoren) en Toyota staan hierom bekend. (ook Porsche trouwens, maar dat is niet Japans)
De eis die ze zichzelf stellen is dat het bescheven aantal echt gehaald wordt, dus ook met fabricage marge mag er niet opeens vermogen missen en het opgegeven niet gehaald worden. Ook is de wens dat dit voor een redelijke levensduur zo blijft, dus na 100.000 km zou je nog genoeg vermogen moeten hebben.

Het is ook wel een eigenschap van hoge toeren blokken dat deze eerst meer vermogen gaan produceren en daarna minder. (soepeler draaien voordat deze versleten zijn)
Bedankt voor de uitleg.

Ik dacht al dat het mogelijk iets met emissieregels vandoen had ofzo.

Van Porsche weet ik het, de zogeheten Porsche PK's. :)

De 3 die vanaf 2019 is geïntroduceerd vind ik wel een hele mooie auto. Serieuze kanshebber voor mij als opvolger over een aantal jaar.

• Martin.Air
Mick3112 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:32:
[...]
De 3 die vanaf 2019 is geïntroduceerd vind ik wel een hele mooie auto. Serieuze kanshebber voor mij als opvolger over een aantal jaar.
Een zeer fijne auto, zeker aan te raden. (aangezien ik me nieuw ga bemoeien op dit topic even wat historie)

Gehad (handbakken):
  1. MX-3 (1994 model)
  2. MX-5 (2010 retractable hardtop)
  3. 3 Sedan 1.6 Diesel (2009)
  4. 3 MPS (2010 model uit dec 2009)
  5. 3 Sedan Skyactive-X (2020)
  6. 2 115pk (2015)
Nu in bezit (automaten):
  1. CX-30 Skyactive-X (2020)
  2. MX-30 (2021)

• N.Etter
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-02 19:26
Martin.Air schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:16:
[...]

Dit kan helaas niet, bluetooth blijft actief. Bij AndroidAuto wordt bluetooth gebruikt voor telefoon gesprek audio en muziek aansturing. Audio voor muziek gaat wel via USB.

Het zou geen probleem moeten zijn om met twee telefoons tegelijk verbonden te zijn. Wel is dan aan te raden om de AndroidAuto telefoon pas aan te sluiten nadat beide telefoons gedetecteerd zijn, anders schopt de 2e telefoon de eerste wel eens uit AndroidAuto.

edit:
Wat je ook zou kunnen doen is op de Android telefoon bluetooth standaard uit hebben staan en deze enkel aan zetten tijdens AndroidAuto (dit kan ook geautomatiseerd).
Je kan ook onder de auto Bluetooth instellingen aangeven welke bluetooth connectie de voorkeur heeft om te verbinden. Als je dan die van jou als voorkeur op geeft, dan zal de auto die kiezen wanneer jullie beiden in de auto zitten.

• twkr18526
N.Etter schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:12:
[...]

Je kan ook onder de auto Bluetooth instellingen aangeven welke bluetooth connectie de voorkeur heeft om te verbinden. Als je dan die van jou als voorkeur op geeft, dan zal de auto die kiezen wanneer jullie beiden in de auto zitten.
Bedoel je dat ik ook een bluetooth connectie moet maken met de iPhone en die de voorkeur moet geven? Op zich heb je helemaal geen Bluetooth nodig voor Carplay als je het via USB heb aangesloten.

Bijzonder dat Android auto zowel USB als Bluetooth nodig heeft. Dat het niet voor elkaar heeft gekregen om alles via USB te doen. Is het een systeem ontwerp/fout of andere beperking?

@Martin.Air : dank voor je toelichting. Eigenlijk wil je maar 1 toestel tegelijkertijd aangesloten hebben: ofwel Carplay of Android Auto - degene die rijdt. De andere die niet rijdt kan evt haar Bluetooth headset gebruiken, zonder dat de Mazda steeds een bluetooth verbinding probeert te maken met de Google Pixel.

[Voor 15% gewijzigd door twkr18526 op 30-11-2022 13:51]

• Martin.Air
twkr18526 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:48:
[...]

Bedoel je dat ik ook een bluetooth connectie moet maken met de iPhone en die de voorkeur moet geven? Op zich heb je helemaal geen Bluetooth nodig voor Carplay als je het via USB heb aangesloten.
[...]
Dat is inderdaad een optie. De andere optie is om bluetooth standaard uit te hebben staan op het Android toestel en dan automatisch bluetooth aan te zetten bij gebruik in de auto. Bijvoorbeeld "indien op een CI lader" of met een NFC tag. Voorheen was dit ook een optie in AndroidAuto zelf, maar ik kan deze helaas niet meer vinden.
[...]
Bijzonder dat Android auto zowel USB als Bluetooth nodig heeft. Dat het niet voor elkaar heeft gekregen om alles via USB te doen. Is het een systeem ontwerp/fout of andere beperking?
[...]
Een ontwerpkeuze zou ik het noemen, hierdoor is de integratie makkelijker met bestaande headunits en is het makkelijker te integreren om in de auto radio zelf zijn multimedia player de afgespeelde muziek weer te geven.
[...]
@Martin.Air : dank voor je toelichting. Eigenlijk wil je maar 1 toestel tegelijkertijd aangesloten hebben: ofwel Carplay of Android Auto - degene die rijdt. De andere die niet rijdt kan evt haar Bluetooth headset gebruiken, zonder dat de Mazda steeds een bluetooth verbinding probeert te maken met de Google Pixel.
De enige optie die ik hier zie is inderdaad of prio aan de Apple, of zorgen dat van het Android toestel bluetooth uit staat.

Ik zelf ken het probleem met twee auto's, indien ik en mijn vrouw allebei wegrijden wil het wel eens dat haar telefoon met mijn auto wil verbinden. Wat er in resulteer dat we wel kunnen bellen, maar we allebei niks horen van het gesprek. Totdat we buiten bereik zijn natuurlijk.

• N.Etter
  • Laatst online: 08-02 19:26
[...]

Ik denk inderdaad dat MZD Connect alleen de Pixel's bluetooth ziet (omdat de iPhone niet via bluetooth verbonden is) en daarmee dan probeert te verbinden. Het is dan ook de bluetooth voorkeursverbinding na inschakelen van het systeem.

Een reden is dat je zonder AA/Carplay ook bluetooth kan gebruiken voor Audio en Carkit. Wellicht zou het helpen om ook de iPhone via bluetooth te verbinden en die als voorkeursverbinding in te stellen, ook al gebruikt Carplay het niet. Dan kiest de auto er niet voor (eerst) verbinding te maken met de Pixel.

De gecombineerde bluetooth en kabelverbinding is waarschijnlijk een ontwerpkeuze.

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:19
Weet iemand hoe het zit met de slogan "automaat zonder meerprijs"? Mazda geeft dit namelijk aan maar wanneer ik een CX30 configureer heeft een automaat altijd een hogere prijs.

Het gaat mij vooral om de fiscale waarde i.v.m. bijtelling.

• Martin.Air
venneke schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:39:
Weet iemand hoe het zit met de slogan "automaat zonder meerprijs"? Mazda geeft dit namelijk aan maar wanneer ik een CX30 configureer heeft een automaat altijd een hogere prijs.

Het gaat mij vooral om de fiscale waarde i.v.m. bijtelling.
In elk geval zal de fiscale waarde nog steeds inclusief de meerprijs van de automaat zijn. Deze zijn duurder op de prijslijst en dus ook fiscaal. Het gaat om een dealer korting, waarvoor je volgens mij een losse offerte op moet vragen.
Het zou kunnen dat ze van een bepaalde voorraad af moeten en daarom op bepaalde configuraties extra korting kunnen geven.

• twkr18526
@N.Etter @Martin.Air : tx voor de suggesties. Zal eea binnenkort eens proberen. Heb nu ‘audio-only’ geselecteerd op de android. M’n vriendin klaagt dat ook als ze haar airpods aangesloten heeft op de pixel, Androis auto steeds weer bluetooth verbinding probeert te maken.

• D_Jeff
@Martin.Air Das een best rijtje Mazda voertuigen, waarvan ik er 2 zo mee zou nemen :9~ O-)

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:36
the_scary_door schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:54:
[...]

Inmiddels een proefrit gemaakt en de auto gekocht. Een Mazda 3 Skyactiv-G 122 luxury uit 2020. Ik kon de cylinder-uitschakeling zo goed als niet merken.
Ik rij zelf een Mazda 3 Skyactiv-G 122 luxury en met koud weer zoals nu merk ik trillingen bij lager dan 2000 rpm. Dus 50 km/h in zijn 4 is echt storend terwijl de schakel indicator dit aangeeft. Geldt ook voor 80 km/h in zijn 6.

• D_Jeff
50 in de 4e versnelling is voor veel autos net niet lekker, 3e versnelling heeft de voorkeur.

Trillen is feedback van de auto dat de last te zwaar tov het toerental. Spaar je motor, rij een versnelling lager ;)

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:16
D_Jeff schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:20:
50 in de 4e versnelling is voor veel autos net niet lekker, 3e versnelling heeft de voorkeur.

Trillen is feedback van de auto dat de last te zwaar tov het toerental. Spaar je motor, rij een versnelling lager ;)
Het trillen in dit geval komt door de cilinderuitschakeling en niet zo zeer dat de last te zwaar is. (indirect misschien wel)
Geef je een beetje gas bij pakt de motor weer op op 4 cilinders en zijn de trillingen verdwenen.

• ALPACINO
Oceanview schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:22:
[...]

Het trillen in dit geval komt door de cilinderuitschakeling en niet zo zeer dat de last te zwaar is. (indirect misschien wel)
Geef je een beetje gas bij pakt de motor weer op op 4 cilinders en zijn de trillingen verdwenen.
Precies. Je kan dit ook testen wanneer de motor nog koud is waardoor cilinder uitschakeling nog niet actief is. Dan loopt de motor lekker soepel in zijn 4 bij 50 km/h.

• JKen
Wou zeggen, Mazda 3 Skyactiv-G 122 uit 2015 rij prima 50km/h in zijn 4 en 30km/h in zijn 3 zonder trilling.

Maar cilinder uitschakeling snap ik niet zo, want op die manier ga je het blok wel weer zwaarder belasten en heeft het zelfde effect als 50km/h in je 5. Ergens houdt het op dat een lagere brandstof verbruik voordeliger is dan de extra/hogere slijtage.
Of leven in de veronderstelling dat we maar 5 jaar in een auto rijden en dat de kortere levensduur maar voor de volgende persoon is?

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:23
JKen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:37:
Maar cilinder uitschakeling snap ik niet zo, want op die manier ga je het blok wel weer zwaarder belasten en heeft het zelfde effect als 50km/h in je 5. Ergens houdt het op dat een lagere brandstof verbruik voordeliger is dan de extra/hogere slijtage.
Mijn 3 uit 2017 vindt bij 48 km/uur al dat de vijfde versnelling ook prima is. Ik kan me niet voorstellen dat Mazda dat doet als het slecht voor het blok is.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:13
JKen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:37:
Wou zeggen, Mazda 3 Skyactiv-G 122 uit 2015 rij prima 50km/h in zijn 4 en 30km/h in zijn 3 zonder trilling.

Of leven in de veronderstelling dat we maar 5 jaar in een auto rijden en dat de kortere levensduur maar voor de volgende persoon is?
Dat is totaal niet waar. Cilinderuitschakeling gebeurt alleen wanneer er lage belasting is. En sowieso zit je zelfs op 4 cilinders zelden richting de maximale belasting. Daarnaast is het zelfs als 1 cilinder uit zou blijven (wat niet gebeurt) wanneer je ineens weer gas geeft nog steeds zo dat het zich gewoon als een 3 cilinder zou gedragen ipv 4 cilinder. Dus er wordt niks zwaarder voor het blok, behalve dat ie minder vermogen heeft en het allemaal wat langer duurt.

Er rijden al 10+ jaar 3-cilinder blokken rond die zo betrouwbaar als de pest zijn, met name die in de Aygo/C1/107/108 drieling. Er zijn ook slechte voorbeelden, Ford's 1.0 Ecoboost bijvoorbeeld, maar daar persen ze dan ook doodleuk 125 pk of soms nog meer uit in bepaalde auto's. Die zijn gewoon slecht ontworpen en inderdaad op het randje gemaakt. Maar Mazda staat daar niet om bekend, integendeel.

Terugkomend op de cilinderuitschakeling: dat is dus juist ontworpen om wanneer weinig vermogen nodig is, de onnodige cilinder(s) volledig te laten stoppen. Als de auto echter merkt dat er meer nodig is, dan zal hij die in een split-second weer bijschakelen en merk je hoogstens een hele kleine vertraging voordat het volledige vermogen er weer is.

Toyota schakelt in haar hybrides het hele motorblok zelfs uit als je van de snelweg afkomt bijvoorbeeld en uit aan het rollen bent of in een andere situatie er geen of zeer weinig vermogen nodig is. Dat is dus zelfs uitschakeling van 4 cilinders. :P Zonder gekheid: dat werkt natuurlijk anders, maar het idee erachter is hetzelfde en feitelijk als je het heel erg plat slaat gebeurt er wel hetzelfde: tijdelijk schakel je 1 of meerdere cilinders uit, die gewoon stoppen met werken, allemaal om brandstof te besparen. En dat werkt, want de Mazda blokken zijn ondanks hun relatief grote inhoud een van de zuinigste niet-hybrides die je kan krijgen.

• the_scary_door
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-02 20:09
ALPACINO schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:32:
[...]

Ik rij zelf een Mazda 3 Skyactiv-G 122 luxury en met koud weer zoals nu merk ik trillingen bij lager dan 2000 rpm. Dus 50 km/h in zijn 4 is echt storend terwijl de schakel indicator dit aangeeft. Geldt ook voor 80 km/h in zijn 6.
Inmiddels heb ik mijn Mazda nu een jaar. Ik herken wat jij schrijft ook en ik vind de cylinderuitschakeling erg irritant en het enige nadeel van de Mazda. Ik wou dat het uit te schakelen was, desnoods via ODB of chiptuning.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:33
Vanaf 90 km/u en hoger merk je relatief weinig van de cilinderuitschakeling. Bij 50 km/u vind ik het nog OK maar vind de resonantie die ontstaat bij 70 km/u bij cilinderuitschakeling ook irritant.

Aan de andere kant, het is ook maar een kleintje en je verbruik wordt er beter van. Dan vind ik het allemaal zo erg nog niet.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:05
Het is weer wat kouder weer buiten. Hebben jullie dat ook dat de gps-navigatie moeizamer opstart als het koud is?

Deze morgen moest ik zelfs even de motor weer afleggen en opnieuw starten. Het leek er heel erg op dat de navigatie vastgelopen was.
Als het opstarten dan wel gelukt is dan lijkt het ingeven van een adres ook wat trager te gaan.

Het is enkel ’s morgens als de auto nog koud is en als de buitentemperatuur rond het vriespunt begint te komen. De rest van de dag als de auto warm is gaat het weer vlot zoals altijd.

Ik rij met een mazda 3 bj 2017 benzine 1.5 voor het werk de hele dag op de baan.

• Martin.Air
Wozmro schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:43:
Het is weer wat kouder weer buiten. Hebben jullie dat ook dat de gps-navigatie moeizamer opstart als het koud is?

Deze morgen moest ik zelfs even de motor weer afleggen en opnieuw starten. Het leek er heel erg op dat de navigatie vastgelopen was.
Als het opstarten dan wel gelukt is dan lijkt het ingeven van een adres ook wat trager te gaan.

Het is enkel ’s morgens als de auto nog koud is en als de buitentemperatuur rond het vriespunt begint te komen. De rest van de dag als de auto warm is gaat het weer vlot zoals altijd.

Ik rij met een mazda 3 bj 2017 benzine 1.5 voor het werk de hele dag op de baan.
Ik had iets soortelijks in de Mazda 2, welke hetzelfde systeem gebruikt als ik het goed heb. In de winter bij kou liep de Android Auto wel eens vast.
Nu met de MX-30 en CX-30 geen last van, aangezien de een voorverwarmt en de ander binnen staat O-)

• gerritjan
Wozmro schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:43:
Gisteren met mijn Mazda 3 ook zoiets. Na het starten van de motor op het scherm alleen linksboven een tandwieltje. Kon met de knoppen helemaal niets, behalve met de volumeknop, want de radio deed het wel.
Ik kon het oplossen door even de achteruitrijcamera aan te zetten. Daarna deed de rest het weer.

• TheBrones
  • Laatst online: 12:29
Dat met de navigatie herken ik niet met mijn 2020 Mazda 3, wel merk ik dat de ramen vaak beslaan en dat dit echt pas verdwijnt wanneer de auto warm wordt. Met ontvochtigers lijkt dit nu wel wat minder te zijn dan eerst.

Hoi

• D_Jeff
TheBrones schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:37:
Dat met de navigatie herken ik niet met mijn 2020 Mazda 3, wel merk ik dat de ramen vaak beslaan en dat dit echt pas verdwijnt wanneer de auto warm wordt. Met ontvochtigers lijkt dit nu wel wat minder te zijn dan eerst.
Dit is echt een issue over echt alle generaties Mazda3 en ik zie het eigenlijk niet opgelost worden. Aan de andere kant: Er zijn ergere dingen in het leven :P

• JKen
Gewone even 3 rechter knoppen ingedrukt houden, mute, favoriet en nog een knop en je reset de boordcomputer.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:37
Enige dat hier echt tegen helpt is de auto overdekt wegzetten, maar dan moet je wel een carport ofzo hebben..

Ik heb tegenwoordig weer een ander ‘klein’ frustratiepuntje wat de dealer het niet opgelost krijgt, misschien weten jullie iets:
Wij hebben twee standen geprogrammeerd voor de stoelen en heads-up display. Een voor mij, een voor mijn vrouw. Als ik heb gereden staat hij uiteraard op mijn stand. Wanneer ik vervolgens de volgende dag instap staat het heads-up display véél te hoog. Die lijkt gewoon niet uit ruststand te zakken. Daar komt bij dat de navigatie dan op het noorden georiënteerd is ipv de wegrichting te volgen.

Beide zijn prima op te lossen via het menu, maar het is wel irritant als dat elke keer moet. Iemand die dit herkent?

• D_Jeff
De stoel is inderdaad geen issue echter werkt Mazda niet met "Driver's profile" (BMW doet dat wel en zou je kleine irritatie direct oplossen)

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44
Afgelopen nacht had het hier natuurlijk ERNSTIG HARD (-1° C) gevroren dus ja... dan vriest (1 van) de elektrische/automatische spiegel van de 6 ook vast :|
Hoe "erg" is het om dit handmatig te forceren?

Assumption is the mother of all fuck-ups

• D_Jeff
goof. schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:24:
Afgelopen nacht had het hier natuurlijk ERNSTIG HARD (-1° C) gevroren dus ja... dan vriest (1 van) de elektrische/automatische spiegel van de 6 ook vast :|
Hoe "erg" is het om dit handmatig te forceren?
Zwakste punt in dit verhaal zijn de kunststof tandwieltjes. Mocht je de ruimte hebben, dan kan je het inklappen uitzetten (en de boel eerst warm laten worden door de achterruitverwarming aan te zetten. spiegels zitten daar ook in)

• Tinolicus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-12-2022
Vraagje aan de kenners:

Mijn achterbumper diende herspoten te worden van mijn mazda 6. Echter kregen ze de kleur niet goed met de originele kleur.

De man die me geholpen heeft, zegt dat deze kleur niet te evenaren valt doordat ze een bepaald bestanddeel niet mogen importeren in Europa. Klopt dit?

De kleur in kwestie is machine grey.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Tinolicus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 05:41:
Vraagje aan de kenners:

Mijn achterbumper diende herspoten te worden van mijn mazda 6. Echter kregen ze de kleur niet goed met de originele kleur.

De man die me geholpen heeft, zegt dat deze kleur niet te evenaren valt doordat ze een bepaald bestanddeel niet mogen importeren in Europa. Klopt dit?

Mijn Mazda 3 heeft ook de kleur machine grey en na een aanrijding van achter is deze destijds door ASN schadeherstel weer helemaal in orde gemaakt. Geen verschil in kleur te zien.

[Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-12-2022 09:19]

• Tinolicus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-12-2022
Asnautoschade in Beek?

• TheBrones
  • Laatst online: 12:29
Ik moet mijzelf trouwens verbeteren, nu met de "vrieskou" bevriest de binnenkant van mijn voorruit enigzinds wat toch wel erg vervelend is (en lang duurt om weg te krijgen/blazen). Hierbij is de grotlichtassistent ook van de leg en continue aan tenzij je deze uit forceer en de bandenspanning indicator lijkt ook af te gaan. De Bandenspanning is na een tien minuten rijden weer in orde dus dit lijkt echt op een temperatuur dingetje te lijken. Zijn er anderen die dit ook ervaren?
Tinolicus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 05:41:
Vraagje aan de kenners:

Mijn 3 in het blauw is ook anderhalf jaar geleden gespoten na schade, Carlux Eindhoven heeft dit destijds hersteld in opdracht van de leasemaatschappij. Zij hebben een kleine deuk en de lakschade weer onzichtbaar gekregen.

Hoi

• goof.
D_Jeff schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:50:
[...]

Zwakste punt in dit verhaal zijn de kunststof tandwieltjes. Mocht je de ruimte hebben, dan kan je het inklappen uitzetten (en de boel eerst warm laten worden door de achterruitverwarming aan te zetten. spiegels zitten daar ook in)
Meh. Ik heb gisteren 30 minuten gereden naar werk met een dichtgeklapte rechterspiegel en toen wilde ie nog steeds niet... althans, niet uit zich zelf.

• Dj-sannieboy
  • Niet online
TheBrones schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:15:
[...]

Ik moet mijzelf trouwens verbeteren, nu met de "vrieskou" bevriest de binnenkant van mijn voorruit enigzinds wat toch wel erg vervelend is (en lang duurt om weg te krijgen/blazen). Hierbij is de grotlichtassistent ook van de leg en continue aan tenzij je deze uit forceer en de bandenspanning indicator lijkt ook af te gaan. De Bandenspanning is na een tien minuten rijden weer in orde dus dit lijkt echt op een temperatuur dingetje te lijken. Zijn er anderen die dit ook ervaren?
[...]
Helaas hier ook wel eens gehad, heb er eerder in dit topic al eens wat over gepost inclusief foto. Condens aan de binnenkant lijkt toch een vaker voorkomend probleem te zijn bij de Mazda 3 (2020).

Inmiddels heb ik grootlichtassisentie trouwens uit staan, te vaak meegemaakt dat auto’s aan de andere kant van de weg het seinen waren.

[Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-12-2022 09:27]

• goof.
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:31:
[...]

Mijn Mazda 3 heeft ook de kleur machine grey en na een aanrijding van achter is deze destijds door ASN schadeherstel weer helemaal in orde gemaakt. Geen verschil in kleur te zien.
Idem, hier een 6 met machine grey. Helaas 2 herstelacties nodig gehad afgelopen jaar (waarvan 1 flinke), beide netjes en onzichtbaar hersteld bij A.A.S. Bos Autoschade in Zoetermeer (via dealer).

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:06
Meer mensen hier last van: de onderhoudsindicator heeft regelmatig (nou ja, zeg maar altijd) problemen met aftellen.

Ik houd het zelf ook altijd in de gaten a.d.h.v. de kilometerstand. De indicator geeft al een tijdje 'binnenkort' aan en staat dan op 999km. Vervolgens ga je rijden en telt hij netjes de gereden afstand af. De volgende keer dat je de auto start staat hij echter weer net zo hard op 999km :D

Kleine ergenis uiteraard, maar wel een aparte. Beurt staat overigens voor morgen gepland.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• D_Jeff
RvL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:49:
Meer mensen hier last van: de onderhoudsindicator heeft regelmatig (nou ja, zeg maar altijd) problemen met aftellen.

Ik houd het zelf ook altijd in de gaten a.d.h.v. de kilometerstand. De indicator geeft al een tijdje 'binnenkort' aan en staat dan op 999km. Vervolgens ga je rijden en telt hij netjes de gereden afstand af. De volgende keer dat je de auto start staat hij echter weer net zo hard op 999km :D

Kleine ergenis uiteraard, maar wel een aparte. Beurt staat overigens voor morgen gepland.
Check, zelf ook gezien.

Ik vermoed een klein bugje in de software

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:16
RvL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:49:

Zelf inderdaad ook last van gehad alleen reset deze bij mij niet elke start naar 999km maar lijkt het een beetje afhankelijk te zijn van mijn rijstijl.
Rijd ik veel stad dan telt deze netjes af. Ga ik de snelweg op en rijd ik "lange" stukken wordt deze weer opgerekt of blijft dan hangen op 999km.

• Mick3112
D_Jeff schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:50:
[...]

Dat zal niet alleen voor de 6 gelden denk ik?

Begrijp ik hieruit dat je uit voorzorg beter de spiegels uitgeklapt kan laten met dit weer?

• D_Jeff
Mick3112 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:26:
[...]

Dat zal niet alleen voor de 6 gelden denk ik?

Begrijp ik hieruit dat je uit voorzorg beter de spiegels uitgeklapt kan laten met dit weer?
Bij de Mazda3 gen2 (2009-2013) heb ik eigenlijk nergens last van, terwijl de Mazda3 gen 4 (2019-heden) hele zwakke tandwieltjes heeft en dit weer niet grappig vind

Lang verhaal kort: Merk je dat je spiegels wat zwakker, hou deze dan vooral uitgeklapt

• Mick3112
OK, ik ga ze vanmiddag eens proberen uit te klappen.

Straks ook eens kijken of mijn handrem niet vastgevroren zit. Afgelopen donderdag voor het laatst in de 2 (automaat) gereden en vergeten dat ik hem alleen op P moet zetten met weer rond het vriespunt.

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:51
Mick3112 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:53:
OK, ik ga ze vanmiddag eens proberen uit te klappen.

Straks ook eens kijken of mijn handrem niet vastgevroren zit. Afgelopen donderdag voor het laatst in de 2 (automaat) gereden en vergeten dat ik hem alleen op P moet zetten met weer rond het vriespunt.
Ik trek eerlijk gezegd nooit de handrem op, alleen als ik op een steile helling parkeer. Anders is P of 1ste versnelling voldoende.

• MooDyBLueS
@Mick3112 Ik heb een MX-30, beetje vergelijkbaar met de 3 of CX-30 op dat gebied ga ik even vanuit en vanochtend zaten ze zelfs na ±5 minuten de hele auto voorverwarmen muurvast. Hier was het -5 vanochtend. En dan heb ik zelfs de Luxury uitvoering die ook voorzien is van ruitenwisser de-icer (die perfect werkt) o.a. en je zou dus zeggen dat er alle hulpmiddelen opzitten om dus de auto te kunnen ontdooien, maar helaas niet voor het uitklapmechanisme van de buitenspiegels.

Ik had via de app de temp op 18C ingesteld en voor+achter ontwaseming aan, dan worden net zoals volgens mij elke auto ook je spiegels verwarmd. Dat werkte allemaal perfect, want op mijn dakraam en de 2 klein achterruiten na waren alle andere ramen volledig ontdooid, net als de spiegels, terwijl er toch echt een laag ijs van ±1cm op lag. Maar... de buitenspiegels wilde dus niet openklappen.

Paar keer op het knopje binnen in het portier gedrukt, maar buiten een kleine beweging werkte het niet. Uiteindelijk heb ik beide spiegels met de hand voorzichtig even 2x heen en weer gewrikt, daarna nog een keer het knopje en voila: ze werkten weer.

Voor de duidelijkheid: met wrikken bedoel ik hoogstens 1cm elke kant op, alleen om het ijs bij het scharnierpunt los te krijgen. Niet de hele spiegel dus open proberen te klappen, dat lijkt me niet zo goed voor het mechanisme.

Voor nu heb ik in de auto het automatisch inklappen maar even uitgeschakeld, zo hoop ik het mechanisme te beschermen. Als ik bij een krappe parkeerplek kom, gebruik ik het knopje in het portier wel even om ze handmatig dicht te klappen. Ik ga ervan uit dat ze na ±5 min voorverwarmen voordat ik ga rijden en de ±30 min rit daarna wél gewoon werken. En anders maar niet een keer.

Andere tip voor iedereen met dit weer:
Schakel je automatische ruitenwisser stand uit voordat je de auto bij thuiskomst uitstapt. Door die aan te laten heb ik in het verleden bij mijn Lexus diezelfde dag nog langs de dealer mogen rijden om 2 nieuwe rubbers te halen.

Ik had de auto aangezet om op te warmen en de ruiten te krabben, toen tijdens het krabben en opwarmen van de ruit de sensor getriggerd werd en de auto dacht: hey regen, laat ik de ruitenwissers even aanzetten! Dat werkte 'prima', sterk genoeg zelfs om de op de ruit vastzittende rubbers tot halverwege kapot te trekken waarna ze wél loslieten. Die hingen er behoorlijk zielig en ineens nutteloos bij. Lesje geleerd zullen we maar zeggen. ;)

• Mick3112
MooDyBLueS schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:41:
@Mick3112 Ik heb een MX-30, beetje vergelijkbaar met de 3 of CX-30 op dat gebied ga ik even vanuit en vanochtend zaten ze zelfs na ±5 minuten de hele auto voorverwarmen muurvast. Hier was het -5 vanochtend. En dan heb ik zelfs de Luxury uitvoering die ook voorzien is van ruitenwisser de-icer (die perfect werkt) o.a. en je zou dus zeggen dat er alle hulpmiddelen opzitten om dus de auto te kunnen ontdooien, maar helaas niet voor het uitklapmechanisme van de buitenspiegels.

Ik had via de app de temp op 18C ingesteld en voor+achter ontwaseming aan, dan worden net zoals volgens mij elke auto ook je spiegels verwarmd. Dat werkte allemaal perfect, want op mijn dakraam en de 2 klein achterruiten na waren alle andere ramen volledig ontdooid, net als de spiegels, terwijl er toch echt een laag ijs van ±1cm op lag. Maar... de buitenspiegels wilde dus niet openklappen.

Paar keer op het knopje binnen in het portier gedrukt, maar buiten een kleine beweging werkte het niet. Uiteindelijk heb ik beide spiegels met de hand voorzichtig even 2x heen en weer gewrikt, daarna nog een keer het knopje en voila: ze werkten weer.

Voor de duidelijkheid: met wrikken bedoel ik hoogstens 1cm elke kant op, alleen om het ijs bij het scharnierpunt los te krijgen. Niet de hele spiegel dus open proberen te klappen, dat lijkt me niet zo goed voor het mechanisme.

Voor nu heb ik in de auto het automatisch inklappen maar even uitgeschakeld, zo hoop ik het mechanisme te beschermen. Als ik bij een krappe parkeerplek kom, gebruik ik het knopje in het portier wel even om ze handmatig dicht te klappen. Ik ga ervan uit dat ze na ±5 min voorverwarmen voordat ik ga rijden en de ±30 min rit daarna wél gewoon werken. En anders maar niet een keer.

Andere tip voor iedereen met dit weer:
Schakel je automatische ruitenwisser stand uit voordat je de auto bij thuiskomst uitstapt. Door die aan te laten heb ik in het verleden bij mijn Lexus diezelfde dag nog langs de dealer mogen rijden om 2 nieuwe rubbers te halen.

Ik had de auto aangezet om op te warmen en de ruiten te krabben, toen tijdens het krabben en opwarmen van de ruit de sensor getriggerd werd en de auto dacht: hey regen, laat ik de ruitenwissers even aanzetten! Dat werkte 'prima', sterk genoeg zelfs om de op de ruit vastzittende rubbers tot halverwege kapot te trekken waarna ze wél loslieten. Die hingen er behoorlijk zielig en ineens nutteloos bij. Lesje geleerd zullen we maar zeggen. ;)
Bedankt voor je informatie!

Ik ga het eens even voorzichtig bekijken vanavond. Gelukkig heb ik geen haast dat ik ergens heen moet.

Dat van die sensor is goed dat je het zegt. Die staat ook altijd op auto bij mij.

Dit is mijn eerste auto dus ik moet alle facetten van het autorijden nog ervaren! :)

• Mick3112
Het viel allemaal wel mee gisteren. Spiegels gingen nog vanzelf en de handrem ging er ook nog makkelijk eraf.

Verder de wissers goed ontdaan van ijs voordat ik de auto heb gestart,

Wel apart om bij terugkomst de standaard handelingen die inmiddels automatisme zijn juist niet te doen.

• RvL
And the story continues.....

Vandaag onderhoud gehad aan de CX-30, hij mag nog een paar dagen terug...

Men heeft eindelijk de rammel in het dashboard gevonden. Deze zit in het kachelhuis en de garantieaanvraag staat uit bij de importeur. Zal waarschijnlijk vervangen gaan worden, wat betekent dat het hele dashboard er uit mag.

De multiriem moet weer vervangen worden. Op mijn vraag 'alweer?', want hij is bij 92000km ook al vervangen gaf de chef werkplaats aan dat het om een andere gaat.

Beide schokbrekers achter moeten vervangen worden want ze lekken.

Daarnaast nog wat regulier onderhoud in de vorm van bougies vervangen.

En dat allemaal op een auto die net 125.000km heeft gelopen.... Het is by far de auto met de meeste onverwachte reparaties die ik tot dusver heb gereden. En dan heb ik toch bijna 10 jaar Renault gereden

Nu de dekens nog...

• Dj-sannieboy
  • Niet online
RvL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:35:

Men heeft eindelijk de rammel in het dashboard gevonden. Deze zit in het kachelhuis en de garantieaanvraag staat uit bij de importeur. Zal waarschijnlijk vervangen gaan worden, wat betekent dat het hele dashboard er uit mag.

De multiriem moet weer vervangen worden. Op mijn vraag 'alweer?', want hij is bij 92000km ook al vervangen gaf de chef werkplaats aan dat het om een andere gaat.

En dat allemaal op een auto die net 125.000km heeft gelopen.... Het is by far de auto met de meeste onverwachte reparaties die ik tot dusver heb gereden. En dan heb ik toch bijna 10 jaar Renault gereden
Jij hebt volgens mij echt een maandagochtend model!

• Martin.Air
Inderdaad zijn de spiegels erg zwak bij vorst, maar enkel het inklap/uitklap mechanisme. Dus bij vorst kun je bij buiten parkeren beter het automatisch inklappen uitzetten, op de 3 is mijn gehele buitenspiegel hierdoor al vervangen. Dus voor de CX&MX zetten wij deze uit in de winter, dan maar met de hand (knopje) als het wel kan.
lolgast schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:00:
[...]
Ik heb tegenwoordig weer een ander ‘klein’ frustratiepuntje wat de dealer het niet opgelost krijgt, misschien weten jullie iets:
Wij hebben twee standen geprogrammeerd voor de stoelen en heads-up display. Een voor mij, een voor mijn vrouw. Als ik heb gereden staat hij uiteraard op mijn stand. Wanneer ik vervolgens de volgende dag instap staat het heads-up display véél te hoog. Die lijkt gewoon niet uit ruststand te zakken. Daar komt bij dat de navigatie dan op het noorden georiënteerd is ipv de wegrichting te volgen.

Beide zijn prima op te lossen via het menu, maar het is wel irritant als dat elke keer moet. Iemand die dit herkent?
Dit herken ik inderdaad van vlak nadat wij de CX-30 hadden, wij hadden de instellingen niet in 1 keer goed staan.

Zo kwamen wij er achter dat de 1/2 settings los zijn van de sleutels, dus als je de instellingen later nog veranderd hebt en weer hebt opgeslagen in bijvoorbeeld '1' dan wil dat niet zeggen dat de sleutel die daarmee werkte dat ook goed oppakt.
Hierdoor stond mijn spiegel altijd fout na het instappen, maar even op '1' drukken loste het weer op. Tot ik de instelling opnieuw opgeslagen had met de sleutel, sindsdien doet hij het goed.

• RvL
Dj-sannieboy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:41:
[...]

Jij hebt volgens mij echt een maandagochtend model!
Maar van vastgevroren spiegels heb ik dan weer geen last :D

Overigens lijkt start/stop het nu wel weer te doen, na een update van wat ze de DCM noemen

Nu de dekens nog...

• Dj-sannieboy
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:14:
[...]

Maar van vastgevroren spiegels heb ik dan weer geen last :D

Overigens lijkt start/stop het nu wel weer te doen, na een update van wat ze de DCM noemen
Ik had alleen last van een vastgevroren linker achter portier.

Spiegels klapte gewoon open, waarbij overigens wel het nodige gekraak te horen was.

• lolgast
  • Laatst online: 12:37
D_Jeff schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:23:
De stoel is inderdaad geen issue echter werkt Mazda niet met "Driver's profile" (BMW doet dat wel en zou je kleine irritatie direct oplossen)
Nou, dat doet Mazda opzich prima. Als ik de auto in "P" zet en ik druk op mijn settingknop (nummer 1) dan stelt hij netjes het scherm in op de hoogte die ik heb ingesteld. Maar om een of andere reden gooit hij het scherm omhoog als ik langer dan "x"-uur de auto niet gebruikt heb. En dan komt hij niet netjes naar beneden.

Meestal kom ik er pas achter als ik aan het rijden ben en moet ik dus het menu in om het goed te zetten

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 14:27
RvL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:35:

Bij mijn 3 BP is bij 30k ook een schokbreker vervangen vanwege een knak met sturen bij lage snelheid.
Dashboard is er uit geweest vanwege een rammel.
Kromgetrokken tankdeksel is vervangen en die is nu niet meer dezelfde kleur als de rest van de auto.
Ruiten moet ik regelmatig opnieuw inleren.
Spiegels klappen regelmatig niet helemaal uit, of het nu vriest of niet.

Ik rij nu 15 jaar Mazda en met geen van allen een probleem gehad.
Alleen met deze nu.

• RvL
@coob op de tankklep na kan ik alles afvinken, plus:

- alle injectoren vervangen bij 60.000km
- supercharger vervangen bij 90.000km
- multiriem vervangen bij 92.000km
- 2 teller glazen ivm krassen
- regelmatig melding I-Stop defect

Verder wel een heerlijke auto om in te rijden en hij heeft me gelukkig nog nooit echt laten staan. Maar wel een flinke vertrouwensbreuk zal ik maar zeggen.

We hebben ook nog een 2 uit 2017 en dat is simpelweg een feilloze auto.

Nu de dekens nog...

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-02 17:42
Sinds gisteren een trotse eigenaar van een Mazda 2 uit 2018. Een zeer aangename upgrade t.o.v. mijn oude auto uit 2007. Helaas heb ik geen Android Auto of CarPlay geinstalleerd. Hoe moeilijk is het om de retrofit module zelf in te bouwen? Ik vind de 380 euro bij de dealer toch wel een flink bedrag. Kan geen AIO tweaks installeren vanwege de firmware versie die ik heb.

[Voor 10% gewijzigd door Barfi op 18-12-2022 12:38]

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:51

Rob310

kermisfanaat

Hoi, volgens instructieboekje (Cx-5 2012) zou ik via het menu ' voertuig ' in het scherm diverse instellingen kunnen wijzigen.
Het tabblad is echter niet actief.
Weet iemand hoe dit kan en hoe op te lossen?

Met contact aan werkt dit wel normaal, ik probeerde het met contact op acc |:(

[Voor 6% gewijzigd door Rob310 op 18-12-2022 21:54]

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

• Martin.Air
Barfi schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:44:
Sinds gisteren een trotse eigenaar van een Mazda 2 uit 2018. Een zeer aangename upgrade t.o.v. mijn oude auto uit 2007. Helaas heb ik geen Android Auto of CarPlay geinstalleerd. Hoe moeilijk is het om de retrofit module zelf in te bouwen? Ik vind de 380 euro bij de dealer toch wel een flink bedrag. Kan geen AIO tweaks installeren vanwege de firmware versie die ik heb.
Gefeliciteerd!

Wat betreft zelf inbouwen, het kan. Je halve dashboard moet er uit maar met beleid moet dit best lukken.
Let wel op, de Aliexpres modules zijn redelijk instabiel. Deze gebruiken namelijk dezelfde USB voor de Navi SD kaart, en de USB aansluitingen die er al zitten. Net zoals nu het geval is voor de module die er al zit.

De officiële module gebruikt een 2e verbinding enkel voor de Android Auto/CarPlay, hierdoor veel minder last van problemen.
Je kunt het beste even wachten, de officiële is regelmatig in de aanbieding inclusief inbouwen, ik heb er toen voor mijn 2 €199,- voor betaald. Dat scheelt een hoop en is het zeker waard.

• Barfi
Martin.Air schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:26:
[...]

Gefeliciteerd!

Wat betreft zelf inbouwen, het kan. Je halve dashboard moet er uit maar met beleid moet dit best lukken.
Let wel op, de Aliexpres modules zijn redelijk instabiel. Deze gebruiken namelijk dezelfde USB voor de Navi SD kaart, en de USB aansluitingen die er al zitten. Net zoals nu het geval is voor de module die er al zit.

De officiële module gebruikt een 2e verbinding enkel voor de Android Auto/CarPlay, hierdoor veel minder last van problemen.
Je kunt het beste even wachten, de officiële is regelmatig in de aanbieding inclusief inbouwen, ik heb er toen voor mijn 2 €199,- voor betaald. Dat scheelt een hoop en is het zeker waard.
Bedankt!

Dan is het inderdaad verstandiger om op een nieuwe aanbieding te wachten. Er is absoluut geen haast. Ik ben zelf niet zo handig met sleutelen. Bedankt voor je input!

• twkr18526
Barfi schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:16:
[...]

Bedankt!

Dan is het inderdaad verstandiger om op een nieuwe aanbieding te wachten. Er is absoluut geen haast. Ik ben zelf niet zo handig met sleutelen. Bedankt voor je input!
@Martin.Air : wanneer en waar was het €199? Ik ben het nog niet tegen gekomen. Wel voor €250 ruim een jaar geleden. Vraag me af of die €199 voor Carplay/Android auto inclusief installatie nog wel voorbij gaat komen.

• Martin.Air
twkr18526 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:11:
[...]

@Martin.Air : wanneer en waar was het €199? Ik ben het nog niet tegen gekomen. Wel voor €250 ruim een jaar geleden. Vraag me af of die €199 voor Carplay/Android auto inclusief installatie nog wel voorbij gaat komen.
Dit was inderdaad tijdens de €250,- actie, bij een trouwe garage ;)

Maar €350 hoeft het gelukkig niet te kosten.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:33
Bij m'n Mazda2 (2015) (vriendin rijdt er nu mee) was plots de gordel links achter niet meer op te rollen. De aanspanner was stuk.

Dit gemeld bij de garage en ik was blijkbaar niet de eerste. Zou een gekend probleem zijn en er wordt niet moeilijk gedaan vanuit Mazda om dit onder garantie te vervangen. Nog iemand die dit probleem heeft gehad?

Voor de rest eigenlijk nog geen gekke dingen gehad in de voorbije 7 jaar.

• RvL
Death1ord schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:57:
Bij m'n Mazda2 (2015) (vriendin rijdt er nu mee) was plots de gordel links achter niet meer op te rollen. De aanspanner was stuk.

Dit gemeld bij de garage en ik was blijkbaar niet de eerste. Zou een gekend probleem zijn en er wordt niet moeilijk gedaan vanuit Mazda om dit onder garantie te vervangen. Nog iemand die dit probleem heeft gehad?

Voor de rest eigenlijk nog geen gekke dingen gehad in de voorbije 7 jaar.
Nou, toevallig wel inderdaad. Dochterlief klaagt er al een tijd over. Hij gaat binnenkort toch nog een keer naar de dealer voor Android Auto dus dat ga ik dan meteen eens aangeven.

Nu de dekens nog...

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Ik merkte tijdens de relatief warme dagen eind oktober dat de airco van mijn Mazda 3 (2019) geen koude lucht meer produceerde. Bij de laatste beurt is er naar gekeken maar ze konden helaas niet achterhalen wat de oorzaak was.

Inmiddels is de auto 2 dagen bij de dealer geweest en is het probleem verholpen.
Blijkbaar was er een kabel van de airco beschadigd en is de kabel m.b.v. een servicemodule vervangen. Geen idee hoe zo’n kabel beschadigd kan raken 🤷🏼‍♂️.

Ook in de winter is het fijn om een werkende airco te hebben vanwege het ontvochtigen van de lucht.

[Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-12-2022 10:58]

• Mick3112
D_Jeff schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:39:
Je hebt duidelijk een optie in het navigatiesysteem menu van de Mazda gemist :p

Je kan gesproken instructies namelijk uitzetten, zodat jouw deuntjes vrolijk door blijven gaan
Goedemorgen,

hier nog even op terugkomend.

Ik heb het gisteren weer eens geprobeerd, maar ik mis de optie om de stemmen uit te zetten?
Ik kon alleen het volume helemaal omlaag doen, maar dan hoor ik nog steeds de instructies en schakelt de muziek over op Mono.

Mijn auto is van november 2016. Zou het in deze versie van de software misschien niet mogelijk zijn?

• Ozza
  • Nu online
Beste Mazda liefhebbers, ben in de race voor de aankoop van een mazda 6 2.0 red dot edition uit 2013 met 215.000km. Tm 170.000km mazda dealer onderhouden, laatste 2 beurten bij een lokale garage.

Wij rijden zelf max 7500km per jaar.

Moet ik mij nog ergens grote zorgen over maken bij deze km stand?

• JKen
Ik weet niet wat die moet kosten. Maar als je voor iets meer geld een nieuwere exemplaar kan kopen met minder km's dan zal ik dat altijd doen.
Ik hanteert zelf maximaal meerprijs van 1.500 euro voor elk jaar dat een auto jonger is.
Of wel, kan je exemplaar vinden die 1 jaar jonger is en max 1,5k duurder is dan zal ik dat doen. Zelfde voor een 2 jaar j o ngere auto aka 3k.

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:49
Moet wel in je budget passen natuurijk..

Heb zelf vorig jaar de 2012 sportbreak gekocht, maar met rond de 60.000 op de teller. Kan dus niet zoveel zeggen over slijtage kwaaltjes. Had alleen ergens gelezen dat schakelen in 1en 2 soms wat moeizaam zou gaan. Zelf geen last van.

• Ozza
  • Nu online
JKen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:08:
Ik weet niet wat die moet kosten. Maar als je voor iets meer geld een nieuwere exemplaar kan kopen met minder km's dan zal ik dat altijd doen.
Ik hanteert zelf maximaal meerprijs van 1.500 euro voor elk jaar dat een auto jonger is.
Of wel, kan je exemplaar vinden die 1 jaar jonger is en max 1,5k duurder is dan zal ik dat doen. Zelfde voor een 2 jaar j o ngere auto aka 3k.
Kost 9100 euro. Vrij goed geprijsd. Meeste zijn 10-13k

• MooDyBLueS
Ozza schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:44:
[...]

Kost 9100 euro. Vrij goed geprijsd. Meeste zijn 10-13k
Ik heb even gekeken en zie al gelijk waarom: deze heeft inderdaad én een wat hogere km-stand én staat bij een particulier te koop. De eerstvolgende bij niet-particulier van minstens 2013 is 12.900, maar dan wel de helft gereden qua km's.

Ik vind bijna 4k wel een erg groot verschil op zo'n prijs, particulier of niet, dus hoewel het niks hoeft te betekenen, doe je er goed aan wel het volgende te realiseren cq. checken:
- Kopen van particulier betekent garantie tot aan de deur, ZELFS als om de hoek de motor eruit klapt heb je geen poot om op te staan.
- Bij een autobedrijf heb je altijd de wettelijke garantie dat je een deugdelijk product geleverd moet worden, evt. daarnaast nog de 12 maanden BOVAG garantie. In het eerste geval wordt grofweg gezegd dat je de eerste 2 maanden mag verwachten dat niet je motor het ineens begeeft of iets anders ernstigs. Bij BOVAG garantie is bijv. zelfs een loslatend rubber van je raam garantie.
- Maak een goede proefrit, check de standaardzaken als banden, olie, rubbers, etc. Alleen al 4 versleten banden kan je zo €500-600 gaan kosten. Al is dat op dit prijspunt niet bepaald erg te noemen.
- Check of er ergens een occasion aankoopadvies video (AutoWeek/Autoblog maakten ze wel eens) te vinden is voor dit specifieke modeljaar. Dan weet je zo'n beetje de belangrijkste punten om zelf op te letten.
- Vraag alle historie bij de huidige eigenaar, het ontbreken van (onderhouds)facturen van de laatste paar jaar is meestal geen goed teken. Dan is het of niet gebeurd of ze proberen iets te verbergen.
- Check ook bij Mazda wat zij van de auto weten, als hij daar onderhouden is kunnen ze je waarschijnlijk alles vertellen, maar ook als hij daar niet is onderhouden, weet je nog meer dat je op het vorige punt extra goed moet letten.
- Bespreek desnoods met de eigenaar een aankoopkeuring, kost je weliswaar vaak zo'n €250 bij een Mazda dealer, maar gezien het prijsverschil wellicht waard.

En er zullen nog wel een aantal zaken zijn om op te letten die mij zo even niet te binnen schieten. Maar ik ben altijd heel huiverig met dergelijke prijsverschillen. Het lijkt namelijk ook nog eens de in 2013 geïntroduceerde uitvoering te zijn, terwijl de eerste paar die daarna zo rond de 13k te koop staan (benzines uiteraard) het uitgaande 2010-2013 model betreft. Dat is voor mij een extra rode vlag in de zin van: wees oplettend.

Het prijsverschil is er wel naar dat juist dit een prijs is waarop ik bij particulier zou overwegen tov welk autobedrijf dan ook, maar is dus niet zonder risico.

Ik heb gelijk zo'n aankoopadvies video gevonden van de 2013 en later uitvoering:

• Ozza
  • Nu online
Bedankt voor de uitgebreide reply met tips! Krijg net email van de eigenaar dat hij door “omstandigheden” de verkoop moet stoppen. Ik had vandaag de oude dealer gebeld en was niks mis met de auto.. op naar de volgende…

Zoekmachine staat aan op de mazda 3, 6 en de cx3.. hopelijk komt er een nette voorbij voor een leuke prijs.

• MooDyBLueS
Ozza schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:15:
Bedankt voor de uitgebreide reply met tips! Krijg net email van de eigenaar dat hij door “omstandigheden” de verkoop moet stoppen. Ik had vandaag de oude dealer gebeld en was niks mis met de auto.. op naar de volgende…

Zoekmachine staat aan op de mazda 3, 6 en de cx3.. hopelijk komt er een nette voorbij voor een leuke prijs.
Succes met je zoektocht! Kleine opmerking nog: bedoel je niet de CX-30 ipv CX-3? De CX-3 is namelijk een hoge Mazda 2 even oneerbiedig gezegd, maar in ieder geval een vrij kleine auto.

• Larko
  • Laatst online: 12:16
Ik dacht, laat ik ook maar eens wat posten hier.
Sinds een aantal weken eigenaar van een CX60 Homura (hiervoor een aantal jaren een import CX5 uit 2016 gereden). Tot op heden heerlijke auto om in te rijden kan ik wel zeggen, op af en toe wat "input lag" na bij 't optrekken maar dat had de CX5 ook wel voor een deel.

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-02 06:12
Larko schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:03:
Ik dacht, laat ik ook maar eens wat posten hier.
Sinds een aantal weken eigenaar van een CX60 Homura (hiervoor een aantal jaren een import CX5 uit 2016 gereden). Tot op heden heerlijke auto om in te rijden kan ik wel zeggen, op af en toe wat "input lag" na bij 't optrekken maar dat had de CX5 ook wel voor een deel.
Nieuw aangeschaft of occasion gekocht? Wat was de levertijd? Ik ‘moet’ eind januari over een nieuwe auto beschikken en de Mazda CX60 is er wel eentje die ik heel graag zou willen aanschaffen. Verder kijk ik ook nog naar een Hyundai ioniq 5 en Skoda Enyaq IV. Moet wel op vrij korte termijn te regelen zijn.

• Larko
  • Laatst online: 12:16
Valderrama schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:17:
[...]

Nieuw aangeschaft of occasion gekocht? Wat was de levertijd? Ik ‘moet’ eind januari over een nieuwe auto beschikken en de Mazda CX60 is er wel eentje die ik heel graag zou willen aanschaffen. Verder kijk ik ook nog naar een Hyundai ioniq 5 en Skoda Enyaq IV. Moet wel op vrij korte termijn te regelen zijn.
Ik had oorspronkelijk een RAV4 besteld in mei van dit jaar die in november werd geannuleerd doordat de bestelde kleur in modeljaar 2023 niet meer leverbaar was.
Toen ben ik uiteindelijk bij een dealer in de buurt uitgekomen die me hun demo auto verkocht heeft, nog geen 1750km gereden (dealer houdt er per januari mee op dus die wou nog wel wat geld verdienen).
Occasion kun je 't niet noemen dus, maar nieuw ook niet helemaal :P

• Ozza
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:34:
[...]

Succes met je zoektocht! Kleine opmerking nog: bedoel je niet de CX-30 ipv CX-3? De CX-3 is namelijk een hoge Mazda 2 even oneerbiedig gezegd, maar in ieder geval een vrij kleine auto.
CX30 is helaas ver buiten mn budget. Qua kofferbakruimte hebben we aan alle 3 modellen genoeg.

• Barfi
Gisteren heb ik Android Auto laten installeren voor mijn Mazda 2 uit 2018. Ik heb een probleem met de TomTom Amigo app. Er is enorm veel vertraging tijdens het navigeren. Instructies hoor ik wel, maar het duurt meestal tot wel enkele minuten voordat er beweging komt in het beeld. Oftewel, het beeld is enorm vertraagd. Dit probleem heb ik niet bij Google Maps en Waze. Is het verstandiger om nog eens langs te dealer te gaan? Of zal het aan de app liggen?

[Voor 9% gewijzigd door Barfi op 30-12-2022 20:38]

• ALPACINO
ALPACINO schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Eigenlijk te gek voor woorden.

Wegens weinig keuze toch maar de Dupli-Color AFM0360 Dark Shadow Gray Ford op Ebay voor dik €50 besteld. Als ik het internet mag geloven dan is dit een goede match met de kleur van de velgen. We zullen het zien.
Hierbij nog een update over mijn bestelling van de lakstift. Helaas nog steeds niets uit de VS ontvangen, terwijl we 2 maanden verder zijn. Ebay heeft inmiddels het aankoopbedrag teruggestort zonder een reden te noemen.

Mocht iemand nog een goede oplossing hebben voor het herstellen van stoeprand schade op de "gunmetal" velg dan houd ik me aanbevolen.

• gerritjan
Barfi schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:37:
Oftewel, het beeld is enorm vertraagd. Dit probleem heb ik niet bij Google Maps en Waze. Is het verstandiger om nog eens langs te dealer te gaan? Of zal het aan de app liggen?
Als Maps en Waze het wel goed doen zou ik het bij de TT-Amigo-app zoeken.

• twkr18526
Ik heb m’n 6 vandaag naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt, gaf de dealer aan dat als ik eind december kwam ipv begin januari, de prijzen lager hadden geweest. Stond daar niet bij stil.

@Barfi : misschien is dit interessant voor jou en hebben meerdere mazda dealers deze actie. Edit: excuus, ik heb eroverheen gelezen dat je dit al gedaan had.

[Voor 4% gewijzigd door twkr18526 op 05-01-2023 11:41. Reden: Eerdere post van barfi gemist]

• MooDyBLueS
twkr18526 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:39:
Ik heb m’n 6 vandaag naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt, gaf de dealer aan dat als ik eind december kwam ipv begin januari, de prijzen lager hadden geweest. Stond daar niet bij stil.
Lol, lekker nutteloos om te zeggen van zo'n dealer als je er vandaag staat. 8)7 Wat heb jij daar nou aan behalve dat je je misschien rot voelt omdat je 'te laat' bent?

Maar goed, alles wordt altijd duurder, inflatie is er, op een paar uitzonderingen in onze geschiedenis na, nog nooit niet geweest. Alleen is die de laatste tijd wat hoger dan normaal, maar 1 januari wordt sowieso al zeer lang door veel bedrijven aangegrepen voor de jaarlijkse prijsverhogingen. KPN doet het dan in oktober, maar komt op hetzelfde neer.

BPM voor nieuwe auto's is nu ook omhoog, zorgverzekering is omhoog, mijn autoverzekering is omhoog, nu mijn salaris nog. :P

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

dijkmane

biertje ?

dijkmane schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:34:
bijzonder momentje bij onze 323 uit '98

karretje hobbelt vrolijk verder, met een verse APK zonder bijzonderheden gaan we weer door. :-)

[Afbeelding]
inmiddels 2 jaar verder weer.

We hadden afscheid genomen van deze auto, een familielid had snel een auto nodig, dus overgedaan.
Maar die stond van de zomer ineens stil op een kruispunt, auto uitgevallen.
Wilden m naar de sloop brengen, maar dat konden wij niet verteren, dus geef maar weer terug, gaan wij m weer fiksen. Auto opgehaald en probleem gevonden ( brandstofpomp was uit filter gevallen in de tank en bouwde te weinig druk op ) dus, hij is weer terug in de familie en wordt, na kleine lasbeurt, weer met verse APK als manusje van alles door iedereen gebruikt.

tada ....

toch wel weer leuk zo'n km stand :-)

specs : wil je niet weten

• twkr18526
MooDyBLueS schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:06:
[...]
Lol, lekker nutteloos om te zeggen van zo'n dealer als je er vandaag staat.

…nu mijn salaris nog. :P
Ach, maakte me niet druk. Het zijn vrij kleine bedragen per werkzaamheid. In mijn geval remblokken en ruitenwissers. Volgens de dealer stond de prijs van 1 vd remblokken niet goed in het systeem, met nog de 2022 prijs. Misschien dat hij daarom erover begon.

Tja, salaris 8) Beste werkt altijd een andere baan, maar daar moet je maar net zin in hebben op dat moment.

Overigens heb ik nu buiten de lease om, een Audi, Citroen en Mazda bij de merkdealers gebracht. Gevoelsmatig scheelt dat niet veel op jaarbasis.

• twkr18526
Ik weet niet of jullie dit interessant vinden hier, maar dacht deel ook kleine updates. Gisteren zijn dus de remblokken vervangen. Uit nieuwsgierigheid ging ik er dus naar kijken. Viel me op dat bij de achterkant je kan zien welk merk remblokken is gebruikt. Op de voorkant is er een plaatje, waardoor je dat niet kan zien van buitenaf. Op de factuur staat gewoon de standaard Mazda OEM nummers. Als je daarop googlet, krijg je veel verschillende merken remblokken te zien. De remmen doen het prima, net zo goed als dat ze voor vervanging deden, maar er zal slechts 3mm op gaven ze aan. Dat betekende dus of nu vervangen of over 5k km.

• gerritjan
twkr18526 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:32:
Ik weet niet of jullie dit interessant vinden hier, maar dacht deel ook kleine updates. Gisteren zijn dus de remblokken vervangen. Uit nieuwsgierigheid ging ik er dus naar kijken. Viel me op dat bij de achterkant je kan zien welk merk remblokken is gebruikt. Op de voorkant is er een plaatje, waardoor je dat niet kan zien van buitenaf. Op de factuur staat gewoon de standaard Mazda OEM nummers. Als je daarop googlet, krijg je veel verschillende merken remblokken te zien. De remmen doen het prima, net zo goed als dat ze voor vervanging deden, maar er zal slechts 3mm op gaven ze aan. Dat betekende dus of nu vervangen of over 5k km.

[Afbeelding]
TRW is volgens mij een gerenommeerde leverancier van auto-onderdelen waaronder remblokken. Goede kans dat Mazda daar zelf ook gebruik van maakt.
Netjes dat er kopervet is gebruikt bij het monteren van de nieuwe blokken.

• twkr18526
gerritjan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:06:
[...]

TRW is volgens mij een gerenommeerde leverancier van auto-onderdelen waaronder remblokken. Goede kans dat Mazda daar zelf ook gebruik van maakt.
TRW stond idd ook tussen de lijst van OEM fabrikanten, dus dat is prima. Er waren in het verleden onderhoudsvragen hier, dus dacht deel even mijn ervaringen. Overigens heb ik ook voor de benzine additief gekozen (TC3 petrol clean ultra). Geen idee of het echt helpt, maar het kostte niet veel.

@ALPACINO :
Hierbij nog een update over mijn bestelling van de lakstift. Helaas nog steeds niets uit de VS ontvangen, terwijl we 2 maanden verder zijn. Ebay heeft inmiddels het aankoopbedrag teruggestort zonder een reden te noemen.
Fijn dat je het geld retour hebt gekregen van Ebay, maar is spotrepair door een bedrijf misschien iets voor jou? Volgens mij doen ze dat al vanaf €59.

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:58
Afgelopen week flink aantal wintersport kilometers gemaakt op de terugweg motor storing “matig uw snelheid”.

Meteen odbII scanner eraan gehangen:
P03AA: Cylinder pressure sensor, Cylinder 3 - circuit range/performance

Motor had geen vermogen meer op de rest vd terugweg. 130 was echt de max (4 man en dakkoffer)

Volgende dag was de storing verdwenen.

Mazda3 skyactiv-x 2020, 57000km

Zit nu bij mazda en de druksensor gaan ze vervangen, gelukkig nog garantie, want normaal kost dit rond de 600 euro.

Dacht deel mijn ervaring even met jullie :)

• Dj-sannieboy
  • Niet online
ZeroMinded schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:18:
Afgelopen week flink aantal wintersport kilometers gemaakt op de terugweg motor storing “matig uw snelheid”.

Motor had geen vermogen meer op de rest vd terugweg. 130 was echt de max (4 man en dakkoffer)

Zit nu bij mazda en de druksensor gaan ze vervangen, gelukkig nog garantie, want normaal kost dit rond de 600 euro.

Ongeveer een jaar geleden is bij mijn Mazda 3 Skyactiv-X 2019 een druksensor vervangen, nadat er een melding van een motor storing was. (Staat nog wel ergens in dit topic)

• D_Jeff
Ozza schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:04:
[...]

CX30 is helaas ver buiten mn budget. Qua kofferbakruimte hebben we aan alle 3 modellen genoeg.
Kan je je wensen en eisen volledig op een rijtje zetten?

Qua Mazda3 en meekunnen nemen in de koffer: dit wordt per generatie minder (Gen 1 & 2 zijn ongeveer gelijk, Gen3 heeft minder en Gen4 heeft ook weer minder)
Als je ongeveer 8k km per jaar verwacht, mag de Mazda3 MPS dan ook? (Mazda6 MPS is zo idioot zeldzaam dat je die nauwelijks in de EU gaat vinden)

• D_Jeff
ZeroMinded schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:18:

Gun je dat blok wel z'n tijd om netjes warm te lopen?
Aangezien je verbruikscijfers nog aardig gelijk zijn aan "lekker doorstampen in DE" :+

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:58
D_Jeff schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Gun je dat blok wel z'n tijd om netjes warm te lopen?
Aangezien je verbruikscijfers nog aardig gelijk zijn aan "lekker doorstampen in DE" :+
Hahah, ja altijd rustig warmrijden. En helemaal omdat deze privé eigendom is (geen bedrijfs/lease).

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Gisteren opgehaald bij de dealer :D

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:51
Mooi!
De mijne zit al 3 weken vast in de haven en nog niet meteen zicht op chauffeurs om op te halen 8)7

• Ozza
  • Nu online

Net toch de Mazda 6 uit 2013 red dot edition 20/200 kunnen kopen voor een mooie prijs! Erg blij mee. Even goed het boekje doorlezen komende dagen welke beurt hij moet hebben en dergelijke. Rijdt echt heerlijk. Zit nu setje winterbanden op en ook nog originele mazda velgen met zomerbanden.
Bedankt voor de hulp!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57

Exirion

Gadgetfetisjist

gerritjan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:06:
TRW is al een tijdje van ZF. Die maken o.a. ook automatische bakken voor de Duitse merken. Prima spul ja.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee