Zeker dat de xenon nog prima werken? Als de lichten aanstaan, zien ze er dan helder wit of eerder gelig/oranje uit? Indien 2e, vrees ik dat het nieuwe lampen zullen worden.niwresixel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 05:42:
Heb een maand geleden mijn oude Mazda 3 uit 2009 ingeruild voor een Mazda 3 GT-M Line uit 2016. Ik heb zojuist voor het eerst door het donker (in combinatie met regen) gereden. Ik vond de koplampen (zou bi xenon moeten zijn aldus de specificaties in de advertentie) eigenlijk best weinig licht geven! Had het idee dat de halogeenlampjes in mijn vorige auto een beter zicht leverden. Ik zag voor de auto eigenlijk amper licht op het wegdek komen, waardoor de belijning soms lastig te zien was... Hoe zijn jullie ervaringen? Wat zijn mogelijke oplossingen? Het viel me trouwens wel op dat bij het inschakelen van de dinlichten het licht een fractie van een seconde veel sterker is en daarna flink verzwakt.
Ze zijn niet wit-wit, maar er zit wel een kleine gele gloed in. Was er vandaag mee naar de garage van aankoop gegaan en die zeiden dat alles prima is. De lampen stonden in de hoogst mogelijke stand afgesteld die nog mocht bij APK, op mijn verzoek is dit iets lager gezet zodat er vlak voor de auto wat meer licht moet zijn en de belijningen beter zichtbaar zijn. Lichtkleur was volgens hun in orde.Death1ord schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:
[...]
Zeker dat de xenon nog prima werken? Als de lichten aanstaan, zien ze er dan helder wit of eerder gelig/oranje uit? Indien 2e, vrees ik dat het nieuwe lampen zullen worden.
Denk dat de verkopende garage hier niet veel aan wil doen en dat ik voor eigen rekening de lampen kan laten vervangen. Zal lastig worden om dit via Bovag garantie te laten lopen. Zij gaven aan dat vervanging amper effect zou hebben, maar ik betwijfel het. Beste idee is misschien om hem eens naast een soortgenoot te zetten en in het donker te kijken of er verschil waarneembaar is.
[edit: Vanavond even getest en zoals verwacht heeft die hoogte afstelling geen effect. Heb wel al geregeld dat ik vrijdag mijn Mazda 3 naast die van een kennis mag parkeren zodat we een goede vergelijking kunnen maken.]
[Voor 21% gewijzigd door niwresixel op 27-09-2022 20:55]
Vanavond de lampentest gedaan: Mazda 3 GT-M Line uit 2016 met 92k op teller VS Mazda 3 GT-M uit 2015 met 101k op de teller. Er was amper verschil waarneembaar, de GT-M leek wel iets witter licht te geven. De lampen doen dus gewoon wat ze horen te doen op deze leeftijd (bij beide auto's nog de fabriekslampen).
Wel kwam de lichtbundel van de GT-M wat verder, maar dat komt omdat die van de GT-M Line op verzoek iets naar beneden gesteld was. Bij beide auto's vond ik het licht op 30-40m afstand niet echt denderend: de reflectie van het kenteken van een geparkeerde auto op die afstand was best matig.
Ik denk dat ik een setje nieuwe D4S lampen ga (laten) plaatsen. Zou dan gaan tussen Osram Night Breaker of de Philips Xtreme Vision. De lamp aan bijrijderskant leek goed toegankelijk te zijn, die aan de bestuurderskant zit onder de zekeringkast. Mochten er lezers zijn die hun xenon-verlichting hebben vervangen: shoot!
Wel kwam de lichtbundel van de GT-M wat verder, maar dat komt omdat die van de GT-M Line op verzoek iets naar beneden gesteld was. Bij beide auto's vond ik het licht op 30-40m afstand niet echt denderend: de reflectie van het kenteken van een geparkeerde auto op die afstand was best matig.
Ik denk dat ik een setje nieuwe D4S lampen ga (laten) plaatsen. Zou dan gaan tussen Osram Night Breaker of de Philips Xtreme Vision. De lamp aan bijrijderskant leek goed toegankelijk te zijn, die aan de bestuurderskant zit onder de zekeringkast. Mochten er lezers zijn die hun xenon-verlichting hebben vervangen: shoot!
@niwresixel over de verlichting van een Mazda 3 Luxury (2019 - heden) klaag ik totaal niet. Of dat op een gen3 gaat passen, weet ik niet -- wellicht de moeite waard om uit te zoeken
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Mazda gebruikte 4300k xenon lampen en dat is niet wit maar een beetje gelig.Death1ord schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:
[...]
Zeker dat de xenon nog prima werken? Als de lichten aanstaan, zien ze er dan helder wit of eerder gelig/oranje uit? Indien 2e, vrees ik dat het nieuwe lampen zullen worden.
5000k is wit
Ik ben van xenon overgestapt naar LED in de Mazda 3 luxury en het was in het begin wennen hoe helder de LED lampen zijn. Zeker als je met auto grootlicht rijdt.D_Jeff schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:14:
@niwresixel over de verlichting van een Mazda 3 Luxury (2019 - heden) klaag ik totaal niet. Of dat op een gen3 gaat passen, weet ik niet -- wellicht de moeite waard om uit te zoeken
De luxury heeft adaptive led, zijn geen losse lampjes en meestal één onderdeel met de hele lichtunit, dus verwacht niet dat die in het vorige model gaan passen (maar zeker weten doe ik het niet).
Overigens heerlijk fel inderdaad, grootlicht is eigenlijk bijna nooit nodig. Flinke upgrade ten opzichte van mijn vorige auto met xenon, en dat was al prima.
Overigens heerlijk fel inderdaad, grootlicht is eigenlijk bijna nooit nodig. Flinke upgrade ten opzichte van mijn vorige auto met xenon, en dat was al prima.
Is het niet zo dat het in de regen altijd wel lijkt dat je koplampen niks doen?
Pas als je ze uit zet merk je het verschil
Met mijn 3e gen xenon nooit het idee gehad dat de lichtopbrengst slecht was en nu met 4e gen al helemaal niet.

Met mijn 3e gen xenon nooit het idee gehad dat de lichtopbrengst slecht was en nu met 4e gen al helemaal niet.
*gniffel*Oceanview schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:42:
Is het niet zo dat het in de regen altijd wel lijkt dat je koplampen niks doen?
Komende van een Gen2 is de Gen4 Luxury verlichting een zware upgrade.
Gen2: Nooit geklaag van een tegenligger over verblinding -- Gen4: paar keer per wintermaand?
Het enige wat ik nog niet gedaan heb is de Volvo V40 naast zetten. De V40 tegenover een Gen2 is zeer duidelijk zichtbaar (3-0 voor de Volvo

Ik hoop dat het een grote upgrade isD_Jeff schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:19:
[...]
*gniffel*
Komende van een Gen2 is de Gen4 Luxury verlichting een zware upgrade.
Gen2: Nooit geklaag van een tegenligger over verblinding -- Gen4: paar keer per wintermaand?
Het enige wat ik nog niet gedaan heb is de Volvo V40 naast zetten. De V40 tegenover een Gen2 is zeer duidelijk zichtbaar (3-0 voor de Volvo), Gen4 VS V40: geen idee

Ik vermoed nog een maand of 2/3 wachten en dan kan ik mijn 3 Hakone in ontvangst nemen

De verlichting op de GT-M is inderdaad niet al te fel. Als het echt goed donker is met een beetje regen zie je niet extreem goed.
Ik vind ook dat ze verschrikkelijk laag afgesteld zijn bij mij (xenon). Bij de volgende beurt maar vragen of ze hem zo hoog mogelijk willen zetten, binnen wat nog APK goedgekeurd is.
Recentelijk zijn ook bij mij netjes de Bose speakers gelijmd, dat gerammel is nu in ieder geval weg. Ze waren alleen zo snugger om de auto al die tijd op het contact te laten staan. Dus ik kreeg een I-Stop error omdat de batterij vermoedelijk te weinig vermogen heeft. Dit weekend even een lange rit voor de boeg, dus dan zou die accu in ieder geval weer goed opgeladen moeten zijn. Nu is die error er wel als ik de auto start. Als ik een stukje rijd en dan aan en uit zet is de error weer weg. Dus ik vermoed echt gewoon dat de accu bijna leeg is.
Ik vind ook dat ze verschrikkelijk laag afgesteld zijn bij mij (xenon). Bij de volgende beurt maar vragen of ze hem zo hoog mogelijk willen zetten, binnen wat nog APK goedgekeurd is.
Recentelijk zijn ook bij mij netjes de Bose speakers gelijmd, dat gerammel is nu in ieder geval weg. Ze waren alleen zo snugger om de auto al die tijd op het contact te laten staan. Dus ik kreeg een I-Stop error omdat de batterij vermoedelijk te weinig vermogen heeft. Dit weekend even een lange rit voor de boeg, dus dan zou die accu in ieder geval weer goed opgeladen moeten zijn. Nu is die error er wel als ik de auto start. Als ik een stukje rijd en dan aan en uit zet is de error weer weg. Dus ik vermoed echt gewoon dat de accu bijna leeg is.
[Voor 7% gewijzigd door timmert26 op 03-10-2022 09:21]
Net via de dealer een productiedatum ontvangen, 21 oktober. Besteld eind april dus komt stilaan dichterbij 

5 a 6 maanden is het altijd al geweest bij Mazda en dat durf ik best knap te noemen dat de vertraging echt minimaal is.deSenna24 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:45:
Net via de dealer een productiedatum ontvangen, 21 oktober. Besteld eind april dus komt stilaan dichterbij
Dat heb ik inderdaad nog al gehoord. De dealer gaf als uiterste leverdatum 31 januari, wat dus 9 maanden is, maar zei er ook bij dat ze de meeste bestellingen 1 a 2 maanden voor die uiterste leverdatum toekrijgen. Al bij al dus nog een mooi KerstcadeauD_Jeff schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:54:
[...]
5 a 6 maanden is het altijd al geweest bij Mazda en dat durf ik best knap te noemen dat de vertraging echt minimaal is.

Twee garages gevraagd of het mogelijk was om een set Philips X-treme D4S xenonlampen te plaatsen, maar men hapt niet echt. Beide garages gaven aan dat ik niet op veel verbetering hoefde te rekenen en eentje zei zelfs dat het vervangen van de lampen een aardige kans op storingen zou geven! Je zou toch verwachten dat je in geval van een defecte lamp toch ook gewoon de set vervangt voor bijvoorbeeld deze Philips lampen? Zie niet in waarom dat dan storingen moet geven... Vervangen van deze lampen zou een fluitje van een cent zijn bij een gen 3 Mazda 3, dat dan weer wel.
@niwresixel Lijkt mij ook. Echter moet ik wel gelijk denken aan dingen die Apple ook soms doet met schermen, batterijen en noem het maar op: een extra chipje of in ieder geval verificatie inbakken zodat het met 'namaak' niet of niet goed werkt. Geen idee of dat bij auto's ook wordt toegepast, maar dat is feitelijk het enige wat ik me voor kan stellen waardoor het een 'storing' zou geven. Dat de auto dus herkent dat het niet-Mazda onderdelen zijn. Ik zou dat echter wel heel nasty vinden.
Dit is een dingetje bij VAG; van Mazda ken ik het niet (met uitzondering bij Mazda3 Gen4 voor het Multimediasysteem en het alarmsysteem ivm diefstalbeveiliging -- Zolang de diefstalbeveiliging uitstaat, kan je rustig wat anders neerzetten)MooDyBLueS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:40:
@niwresixel Lijkt mij ook. Echter moet ik wel gelijk denken aan dingen die Apple ook soms doet met schermen, batterijen en noem het maar op: een extra chipje of in ieder geval verificatie inbakken zodat het met 'namaak' niet of niet goed werkt. Geen idee of dat bij auto's ook wordt toegepast, maar dat is feitelijk het enige wat ik me voor kan stellen waardoor het een 'storing' zou geven. Dat de auto dus herkent dat het niet-Mazda onderdelen zijn. Ik zou dat echter wel heel nasty vinden.
Heb je inmiddels de juiste kleur voor deze velgen kunnen vinden? Ik heb helaas wat krassen op mijn velg (fileparkeren) en ik zie dat o.a. op Reddit over Dupli-Color AFM0360 wordt gesproken en dit zou de juiste kleur voor de deze velgen zijn.webalistic schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:02:
Weet iemand een verf code van de standaard Mazda 'bright dark' velgen?
Ontdekte paar maanden terug bij het wisselen naar de winterwielen dat er nogal wat schade midden over de velg zat. Naafkap kan ik zo vervangen, maar wil de rest ook wat bijwerken.
Al een tijd op zoek maar kan niets vinden.
Mazda lijkt die dingen voor zich te houden. Enige voorbeeld van touch up paint die ik heb kunnen vinden was "Gunmetal Wheel Touch Up Paint 000092GMW". Maar dat is donkerder dan mijn velg.
(voorbeeldje bright dark wiel: [Afbeelding] )
Enige tips voor een verfcode of alternatieven?
Binnenkort moet mijn Mazda 3(2020) voor de eerste grote beurt weg(40k km).
Zijn er dingen waar ik moet bij opletten bij de garage? Bij de kleine beurt hadden ze bijvoorbeeld een soort vloeistof in de tank gegoten omdat ik E95 tank en hadden ze de airco een beurt gegeven, terwijl de auto toen niet eens een jaar oud was...
Alvast bedankt voor de tips!
Zijn er dingen waar ik moet bij opletten bij de garage? Bij de kleine beurt hadden ze bijvoorbeeld een soort vloeistof in de tank gegoten omdat ik E95 tank en hadden ze de airco een beurt gegeven, terwijl de auto toen niet eens een jaar oud was...
De prijs voor onderhoud is vast, en kun je vinden door op mazda.nl de onderhoud tool te doorlopen.psvpas schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:19:
Binnenkort moet mijn Mazda 3(2020) voor de eerste grote beurt weg(40k km).
Ik heb zelf nooit meegemaakt dat er meerwerk uitgevoerd is tegen extra kosten.
Ik zou dat persoonlijk ook niet accepteren.
Volgens mij zit er wel verschil in de prijzen van de dealers. O.b.v. https://onderhoud.mazda.nl/ zie ik dat bijv Auto Haagstad duurder is dan Mazda dealer in Apeldoorn. Het zal wel locatie gebonden zijn.ZeroMinded schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:34:
[...]
De prijs voor onderhoud is vast, en kun je vinden door op mazda.nl de onderhoud tool te doorlopen.
Ik heb zelf nooit meegemaakt dat er meerwerk uitgevoerd is tegen extra kosten.
Ik zou dat persoonlijk ook niet accepteren.
Dank voor de tip. Ik dacht altijd dat de prijzen ongeveer gelijk waren, maar voor een grote beurt van een Mazda3 uit 2009 kom uit op een verschil van 60! euro (duur: Den Haag, Leiden, Amsterdam-Zuid) ; Goedkoper: Apeldoorn, Zierikzee, Goes, Ams-Noord)ALPACINO schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:17:
[...]
Volgens mij zit er wel verschil in tussen de prijzen van de dealers. O.b.v. https://onderhoud.mazda.nl/ zie ik dat bijv Auto Haagstad duurder is dan Mazda dealer in Apeldoorn. Het zal wel locatie gebonden zijn.
Goed te weten, die ams-noord dealer zit (volgens mij) bij mij om de hoek. Moet nog steeds voor mn eerste beurt sinds ik de auto heb (ook moet er nog een android-auto upgrade en wellicht een trekhaak upgrade uitgevoerd worden)D_Jeff schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:34:
[...]
Dank voor de tip. Ik dacht altijd dat de prijzen ongeveer gelijk waren, maar voor een grote beurt van een Mazda3 uit 2009 kom uit op een verschil van 60! euro (duur: Den Haag, Leiden, Amsterdam-Zuid) ; Goedkoper: Apeldoorn, Zierikzee, Goes, Ams-Noord)
Ik zou zeggen: Klik zelf even rond, maar het is duidelijk dat er prijsverschillen zijnReneger schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Goed te weten, die ams-noord dealer zit (volgens mij) bij mij om de hoek. Moet nog steeds voor mn eerste beurt sinds ik de auto heb (ook moet er nog een android-auto upgrade en wellicht een trekhaak upgrade uitgevoerd worden)
Nee, helaas.ALPACINO schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
Heb je inmiddels de juiste kleur voor deze velgen kunnen vinden? Ik heb helaas wat krassen op mijn velg (fileparkeren) en ik zie dat o.a. op Reddit over Dupli-Color AFM0360 wordt gesproken en dit zou de juiste kleur voor de deze velgen zijn.
Heb 3 kleurcodes/productcodes gevonden voor wielen:
Gunmetal Finish : 0000-88-0164-GMW
Black Metallic Finish: 0000-88-0164-BBS
Aluminum (Silver Metallic): 0000-88-0164-ALU
Maar de Nederlandse dealerts hebben daar nog nooit van gehoord ("staat niet in ons systeem").
Irritante is dat die dingen in elk land een andere naam hebben. Dark silver, Gunmetal, Bright dark...

Dus geen idee of Gunmetal nu de goede zou zijn.
Dat is echt vreemd. Ik heb hierover ook contact opgenomen met de plaatselijke Mazda dealer en die zegt ook dat ze de kleur niet weten en ook geen lakstiften voor velgen verkopen. Ze verwijzen mij naar een schadeherstelbedrijf 😂webalistic schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Nee, helaas.
Heb 3 kleurcodes/productcodes gevonden voor wielen:
Gunmetal Finish : 0000-88-0164-GMW
Black Metallic Finish: 0000-88-0164-BBS
Aluminum (Silver Metallic): 0000-88-0164-ALU
Maar de Nederlandse dealerts hebben daar nog nooit van gehoord ("staat niet in ons systeem").
Irritante is dat die dingen in elk land een andere naam hebben. Dark silver, Gunmetal, Bright dark...
Dus geen idee of Gunmetal nu de goede zou zijn.
Ik heb even op 0000-88-0164-GMW gezocht en ik denk dat het om Gunmetal gaat. Zie de foto's op de volgende website; https://mazdashop.ca/prod...up-paint-for-alloy-wheels
Silver is te licht en black metal is te donker en volgens mij ook voor BBS velgen bedoeld.
Nu nog een winkel vinden die naar NL verzend.
Had al een Canadees gevonden, maar die wil maar liefst 150 euri voor het verzenden van een verfpennetje van 11 euro. 

Eigenlijk te gek voor woorden.webalistic schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:18:
Had al een Canadees gevonden, maar die wil maar liefst 150 euri voor het verzenden van een verfpennetje van 11 euro.
Wegens weinig keuze toch maar de Dupli-Color AFM0360 Dark Shadow Gray Ford op Ebay voor dik €50 besteld. Als ik het internet mag geloven dan is dit een goede match met de kleur van de velgen. We zullen het zien.
Iemand wellicht bekend met storingen van electra?
Sinds april dit jaar de eigenaar van een Mazda 3 uit 2017. 39K op de teller. Mooi om te zien (uiteraard Soul Red), fijn om te rijden.
Helaas problemen met electronica. Het gebeurt me af en toe (1 keer per maand) dat alle electronica uitvalt. En dan bedoel ik alles. Infotainmentsysteem, dashboard, lampjes, alles in de deuren, you name it. Het is mij meestal overkomen voordat ik in de auto ben gestapt. Auto reageert ook niet meer op electronische deurvergrendeling.
Op aanraden van wat fora, lukt het me om de auto weer te activeren wanneer ik de auto handmatig ontgrendel (met de sleutel uit de achterkant van de fab). Deur open, deur dicht, deur weer open, en alles werkt weer. Er brandt geen enkel waarschuwingslampje, ook geen melding van zwakke batterij, of enig andere melding.
Nu zat ik gisteren in de auto, te wachten voor een stoplicht. Ik had toen een half uur gereden. Auto stond in iStop. Opeens valt alle electronica uit, terwijl ik nog in de auto zat dus. Niets werkte, ook de waarschuwingslichten niet (erg handig, zo op een 50KM weg tijdens de spits). Na een kort momentje van paniek, toch het truukje weer herhaald. Deur open, deur dicht, deur weer open, deur dicht, en alles ging weer aan.
Doet mij denken aan iets van kortsluiting in electronica in de deur. Zit ik daar goed? Zegt dit issue iemand, of toch maar even naar de garage?
Sinds april dit jaar de eigenaar van een Mazda 3 uit 2017. 39K op de teller. Mooi om te zien (uiteraard Soul Red), fijn om te rijden.
Helaas problemen met electronica. Het gebeurt me af en toe (1 keer per maand) dat alle electronica uitvalt. En dan bedoel ik alles. Infotainmentsysteem, dashboard, lampjes, alles in de deuren, you name it. Het is mij meestal overkomen voordat ik in de auto ben gestapt. Auto reageert ook niet meer op electronische deurvergrendeling.
Op aanraden van wat fora, lukt het me om de auto weer te activeren wanneer ik de auto handmatig ontgrendel (met de sleutel uit de achterkant van de fab). Deur open, deur dicht, deur weer open, en alles werkt weer. Er brandt geen enkel waarschuwingslampje, ook geen melding van zwakke batterij, of enig andere melding.
Nu zat ik gisteren in de auto, te wachten voor een stoplicht. Ik had toen een half uur gereden. Auto stond in iStop. Opeens valt alle electronica uit, terwijl ik nog in de auto zat dus. Niets werkte, ook de waarschuwingslichten niet (erg handig, zo op een 50KM weg tijdens de spits). Na een kort momentje van paniek, toch het truukje weer herhaald. Deur open, deur dicht, deur weer open, deur dicht, en alles ging weer aan.
Doet mij denken aan iets van kortsluiting in electronica in de deur. Zit ik daar goed? Zegt dit issue iemand, of toch maar even naar de garage?
@XFlame Die heb ik nog niet eerder gehoord. Ik vrees dat dit een zoekklusje gaat worden waar je niet vrolijk van wordt.
Verder klinkt als een printplaat die niet lekker meer is (slecht contact maken op soldeerpunten/condensator/enz) of dat 1 van de zekeringen z'n beste tijd gehad heeft.
Zekeringen voor Gen3 zitten niet echt op een lekkere plaats, dus neem er even je tijd voor om deze te bekijken. Om het simpel te houden: Vies en/of roest is fout
Verder klinkt als een printplaat die niet lekker meer is (slecht contact maken op soldeerpunten/condensator/enz) of dat 1 van de zekeringen z'n beste tijd gehad heeft.
Zekeringen voor Gen3 zitten niet echt op een lekkere plaats, dus neem er even je tijd voor om deze te bekijken. Om het simpel te houden: Vies en/of roest is fout
Klinkt als een slecht contact, ik zou begingen bij de accu aansluiting, massa kabel, accu kabel. Aan de andere kant zou je hier bij ook problemen moeten hebben met starten. Mogelijk zit elders in het circuit. Het wordt in ieder geval een uitdaging.
Zit er een scheurtje in het rubbertje van je l.v portierhendel?XFlame schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:39:
Iemand wellicht bekend met storingen van electra?
Dank voor de reacties heren. Zal dus een interessante uitzoekklus worden. Voor de garage dan, want verstand van auto's heb ik zelf niet, dus ik ga niet zelf panelen ontmantelen. En gezien het best weinig voorkomt, ga ik er geen prio aan stellen.
Recentelijk hebben ze bij mij de speakers in de deur gelijmd. Sindsdien heb ik met enige regelmaat een I-STOP error dat dat lampje knippert. Ter plekke was mij dit al opgevallen, ze hebben hem toen gereset en hij zei dat het kwam omdat ze hem te lang op het contact hebben laten staan en de accu dus gewoon niet genoeg stroom had.
Toen is het diezelfde week weer teruggekomen, daarna heb ik 2 ritjes van 260km gehad en was het een weg. Nu krijg ik sinds deze week weer die error, terwijl ik niet afgelopen weekend maar daarvoor nog heen en weer ardennen heb gedaan. Zo snel loopt een accu niet leeg lijkt mij?
Aankomende week leen ik even een spanningsmeter om te kijken wat die uitleest. Iemand nog tips?
Ik heb nog wel ergens een acculader liggen geloof ik, Moet dat I-STOP systeem gereset worden?
Toen is het diezelfde week weer teruggekomen, daarna heb ik 2 ritjes van 260km gehad en was het een weg. Nu krijg ik sinds deze week weer die error, terwijl ik niet afgelopen weekend maar daarvoor nog heen en weer ardennen heb gedaan. Zo snel loopt een accu niet leeg lijkt mij?
Aankomende week leen ik even een spanningsmeter om te kijken wat die uitleest. Iemand nog tips?
Ik heb nog wel ergens een acculader liggen geloof ik, Moet dat I-STOP systeem gereset worden?
Heeft iemand deze zelfde ervaringen met Carplay en/of Android Auto?
Opeens reageerde de draaiknop niet meer met Google Maps, Waze, Apple Maps of Spotify. Wel met andere apps. De touchscreen werkte wel, uiteraard als je stil staat.
Alle Mazda instellingen nagegaan, terug gezet jaar fabrieksinstellingen. Werkte allemaal niet. Evenmin het afsluiten van alle apps op de telefoon.
Uiteindelijk telefoon opnieuw opgestart en alles deed het weer. Zo simpel was het dus opgelost. Eerlijk gezegd ben ik niet gewend om m’n telefoon regelmatig helemaal opnieuw te starten.
Opeens reageerde de draaiknop niet meer met Google Maps, Waze, Apple Maps of Spotify. Wel met andere apps. De touchscreen werkte wel, uiteraard als je stil staat.
Alle Mazda instellingen nagegaan, terug gezet jaar fabrieksinstellingen. Werkte allemaal niet. Evenmin het afsluiten van alle apps op de telefoon.
Uiteindelijk telefoon opnieuw opgestart en alles deed het weer. Zo simpel was het dus opgelost. Eerlijk gezegd ben ik niet gewend om m’n telefoon regelmatig helemaal opnieuw te starten.
Ik had toevallig gisteren dat de draaiknop niet in apps reageerde, maar werkte wel op het homescreen. Heel apart, nog niet eerder meegemaakt.twkr18526 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:06:
Heeft iemand deze zelfde ervaringen met Carplay en/of Android Auto?
Wanneer is die accu voor het laatst vervangen? (I-Stop)timmert26 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:38:
Recentelijk hebben ze bij mij de speakers in de deur gelijmd. Sindsdien heb ik met enige regelmaat een I-STOP error dat dat lampje knippert. Ter plekke was mij dit al opgevallen, ze hebben hem toen gereset en hij zei dat het kwam omdat ze hem te lang op het contact hebben laten staan en de accu dus gewoon niet genoeg stroom had.
Mazda CX 5 2022 met een automatische ruitenwisser die niet goed lijkt te werken. De gevoeligheid doet niet veel en als de ruit beslagen is met ochtend douw dan is hij de eerste vijf kilometer een droge ruit aan het opwrijven. Is dit herkenbaar?
Met de huidige maanden heb ik dat wel eens, ja (Mazda3-2019). Maar ik geef dan liever een tikje omhoog en laat de rest doen door de aircosatya schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:34:
Mazda CX 5 2022 met een automatische ruitenwisser die niet goed lijkt te werken. De gevoeligheid doet niet veel en als de ruit beslagen is met ochtend douw dan is hij de eerste vijf kilometer een droge ruit aan het opwrijven. Is dit herkenbaar?
Volledig herkenbaar met mijn MX-30. Ik snap totaal niet waarom de ruitenwisser in Auto stand en gedraaid naar laagste gevoeligheid het nodig acht om een droge ruit 's ochtends vroeg elke 5-10 seconde te moeten 'drogen'. Maar net als hierboven gezegd: met deze koelere ochtenden soms doe ik hem gewoon even uit.satya schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:34:
Ik blijf mezelf herhalen, maar je ziet wel steeds vaker dat auto's van dezelfde fabrikant (en soms concern) gewoon 99% van de technologie delen. Bij Mazda zal dit sowieso gaan om alles vanaf de 3/CX-30/MX-30 tot aan de CX-60. En voor simpele dingen als een ruitenwissersysteem zal dit ook gewoon gelden voor alles daaronder.
Enerzijds haalt het alle emotie uit de verschillen tussen de auto's, maar zo erg als de ID.3/4/5 van VW is het nog niet waarbij je bijna letterlijk exact hetzelfde interieur krijgt en zeker bij de 4 en 5 gewoon niet goed te praten is qua prijs die je ervoor neerlegt. Mazda heeft tenminste een hoogwaardig interieur voor alles behalve de 2 grofweg.
Ik zal eens in de papieren kijken of dat ergens terug te vinden is, of dat er iets van een datum op de accu staat. Dat zou dan in ieder geval een indicatie moeten geven hoe oud die accu ongeveer is.D_Jeff schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:43:
[...]
Wanneer is die accu voor het laatst vervangen? (I-Stop)
Ik vermoedde zelf ook al de accu na wat zoekwerk. Anders laat ik hem in dezer dagen wel even een keertje doormeten.
Goed, ik heb eens wat moeite gedaan om alle zuinigheid uit de SkyActiv-X motor te halen.
Het resultaat (~70 KM freeflow):
Maar zo is het wel emotieloos / saai rijden

Zeker wind mee, naar lager gebied of achter een vrachtwagen gehangen. Vergeet ook niet dat die boordcomputer altijd afwijkt ten voordelen van het verbruik. Zo geeft mijn mazda 3 een 5%lager vebruik aan dan bij de tankstation.
EV Bjorn style:JKen schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:56:
Zeker wind mee, naar lager gebied of achter een vrachtwagen gehangen. Vergeet ook niet dat die boordcomputer altijd afwijkt ten voordelen van het verbruik. Zo geeft mijn mazda 3 een 5%lager vebruik aan dan bij de tankstation.
*Wind tegen
* gedeeltelijk nat
* Zestienhoven -> Schiphol -> Schiedam (das iets omhoog)
* Max 92 km/h, daarvan 50% achter een vrachtwagen. Effect is alleen minimaal, omdat de Mazda3 zelf aardig wat afstand houdt
Hebben jullie ook weleens last gehad van de adaptieve cruisecontrol die bij het opschuiven naar links ineens besluit 10km/h harder te gaan dan de ingestelde snelheid?
Vanochtend is het mij een tweede keer overkomen en dit keer op een trajectcontrole wat dus niet zo handig is.
De eerste keer was op vakantie en toen zocht ik er niet teveel achter.
Nu ben ik wel benieuwd of dit vaker voorkomt.
Edit: Blijkbaar staat dit gewoon beschreven in de handleiding.
Alleen niet duidelijk hoe je dit precies kan opwekken gezien het mij maar 2x overkomen is.
(Europese modellen)
Bij verandering naar een inhaalrijstrook en gebruik van de richtingaanwijzer, levert
het systeem automatisch meer acceleratie als dit bepaalt dat meer acceleratie
vereist is. Let tijdens het rijden goed op de weg vóór u omdat u het voorliggende
voertuig te dicht zou kunnen naderen.
Vanochtend is het mij een tweede keer overkomen en dit keer op een trajectcontrole wat dus niet zo handig is.
Edit: Blijkbaar staat dit gewoon beschreven in de handleiding.

Alleen niet duidelijk hoe je dit precies kan opwekken gezien het mij maar 2x overkomen is.
(Europese modellen)
Bij verandering naar een inhaalrijstrook en gebruik van de richtingaanwijzer, levert
het systeem automatisch meer acceleratie als dit bepaalt dat meer acceleratie
vereist is. Let tijdens het rijden goed op de weg vóór u omdat u het voorliggende
voertuig te dicht zou kunnen naderen.
[Voor 37% gewijzigd door Oceanview op 25-10-2022 12:38]
Welke type Mazda?Oceanview schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:31:
Hebben jullie ook weleens last gehad van de adaptieve cruisecontrol die bij het opschuiven naar links ineens besluit 10km/h harder te gaan dan de ingestelde snelheid?
Bij onze cx30 nog niet meegemaakt of in ieder geval niet opgevallen.
I intend to live forever. So far, so good.
Mazda 3 skyactiv-g 2022IkWilbert schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:38:
[...]
Welke type Mazda?
Bij onze cx30 nog niet meegemaakt.
Bij mijn mazda 3 2019 komt het sporadisch voor tijdens gebruik van de ACC. Blijkbaar denkt hij dan dat hij de ingestelde snelheid nog niet heeft gehaald en geeft dan een dot gas, echter komt hij er dan achter dat hij te hard gaat en remt dan vervolgens weer af tot de ingestelde snelheid.
Wellicht een software update van een "Duits forum" ?
Als oorzaak of als oplossing?D_Jeff schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:30:
Wellicht een software update van een "Duits forum" ?

Ik heb (nog) geen firmware updates gedaan.
Maar blijkbaar staat het gewoon in de handleiding als normaal gedrag alleen raar dat het mij niet vaker overkomt.
Als een mogelijke oplossingOceanview schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:03:
[...]
Als oorzaak of als oplossing?
Ik heb (nog) geen firmware updates gedaan.
Maar blijkbaar staat het gewoon in de handleiding als normaal gedrag alleen raar dat het mij niet vaker overkomt.

Voor je daar aan begint: Gebruik je de gemiddelde snelheidsfunctie van de Navi in trajectcontroles?
Tja zuinigheid... kan er niet echt mee pratenD_Jeff schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:19:
Goed, ik heb eens wat moeite gedaan om alle zuinigheid uit de SkyActiv-X motor te halen.
[Afbeelding]

En hier was die nog zuinig, normaal ron de 14 tot 16 gemiddeld.... volle tank a 60 liter is ongeveer 370 kilometer kunnen rijden

Welke Mazda-Windvanger is dit?ExportZeeuw1985 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Tja zuinigheid... kan er niet echt mee praten![]()
[Afbeelding]
En hier was die nog zuinig, normaal ron de 14 tot 16 gemiddeld.... volle tank a 60 liter is ongeveer 370 kilometer kunnen rijden
@ZeroMinded Rijdt regelmatig op de Autobahn (DE) met een redelijk zware voet, maar komt nog niet in de buurt van dit getal (~ 8L/100km)
Ben mij bewust van de functie maar gebruiken doe ik hem niet.D_Jeff schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
Als een mogelijke oplossing
Voor je daar aan begint: Gebruik je de gemiddelde snelheidsfunctie van de Navi in trajectcontroles?
Hoezo?
Gisteren de M6 voor de eerste APK en einde garantie controlle.
Niets gevonden uiteraard.
in 2,5j toch de teller op 99000 gekregen, ik verwacht de ton ergens volgende week wel aan te tikken.
Maar de dealer zat een beetje krap in vervangende auto's, of een MX5 ook goed was ?
Ehhm, nou vooruit dan maar :-)
's middags dus maar even met de kap open een rondje dijk gemaakt hier in de buurt.
Auto had er nog geen 900km op staan.
Wat rijdt zo'n ding lekker zeg.
in 2,5j toch de teller op 99000 gekregen, ik verwacht de ton ergens volgende week wel aan te tikken.
Maar de dealer zat een beetje krap in vervangende auto's, of een MX5 ook goed was ?
's middags dus maar even met de kap open een rondje dijk gemaakt hier in de buurt.
specs : wil je niet weten
Jij ook al "gestraft" met een MX-5?dijkmane schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:33:
Gisteren de M6 voor de eerste APK en einde garantie controlle.
[Afbeelding]
Ja, ik zie het al: Heel vervelend natuurlijk

Deze functie werkt NA de update niet zo soepel meer als er in 1 traject meerdere meetpunten zijn (bijv A20 Rotterdam Crooswijk - Knooppunt Kleinpolderplein (A13) - Rotterdam Delftshaven/Spaanse Polder)Oceanview schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
Ben mij bewust van de functie maar gebruiken doe ik hem niet.
Hoezo?
Van meetpunt 1 naar meetpunt 2: prima
Meetpunt 2 naar meetpunt 3: <niets>
Meetpunt 3: Owh wacht, er is nog een meetpunt (Terwijl meetpunt 3 feitelijk het einde is voor wie op de A20 blijft)
Ah zo!
De huidige werkt ook niet lekker moet ik toegeven.
Als ik de oprit oprijd "midden" in een trajectcontrole dan zegt de auto niks over "U nadert een gemiddelde snelheidscamera" alleen als ik vanaf het begin de trajectcontrole inrijd krijg ik die melding.
Als ik de oprit oprijd "midden" in een trajectcontrole dan zegt de auto niks over "U nadert een gemiddelde snelheidscamera" alleen als ik vanaf het begin de trajectcontrole inrijd krijg ik die melding.
Ik zou zeggen, zoek eens op wat je huidige softwareversie is. Wellicht kan het de moeite waard zijn om de update door te voeren.Oceanview schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:34:
Ah zo!
CMU_7000C0A-EU01_11000 (versie 11000 is de laatste waar ik weet van heb)
(Ver. 7000C0A-EU01_1100 1 ) 24 oktober 2022 Mazda-dealervrijgave.D_Jeff schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:39:
[...]
Ik zou zeggen, zoek eens op wat je huidige softwareversie is. Wellicht kan het de moeite waard zijn om de update door te voeren.
CMU_7000C0A-EU01_11000 (versie 11000 is de laatste waar ik weet van heb)
• Het scherm bevriest en verandert in een wit scherm, waarna het systeem opnieuw wordt opgestart.
• Stuurwielschakelaars en Commanderschakelaars kunnen het audiosysteem niet bedienen.
• DTC U3000:49 is opgeslagen, wat gepaard kan gaan met de volgende symptomen.
- Er komt geen geluid uit de luidsprekers.
- Audiobronselectie is niet beschikbaar.
• Bij gebruik van navigatie in de head-up-modus, draait het voertuigpictogram.
• Er klinkt om de paar minuten een pieptoon.
• De taalinstelling wordt mogelijk niet correct geaccepteerd.
• Het Traffic Sign Recognition System (TSR) geeft mogelijk niet de juiste snelheidslimiet weer.
• Als u op de mute-knop drukt, wordt de audiotrack mogelijk niet gestopt.
• Het systeem zal opnieuw opstarten.
• Wanneer u een videobestand probeert af te spelen op het via USB aangesloten apparaat, kan het scherm zwart worden.
I intend to live forever. So far, so good.
Audio issues zijn opgelost in 12004 -- Alleen voor Mazda3/CX-30 met matching VINIkWilbert schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
(Ver. 7000C0A-EU01_1100 1 ) 24 oktober 2022 Mazda-dealervrijgave.
• Het scherm bevriest en verandert in een wit scherm, waarna het systeem opnieuw wordt opgestart.
• Stuurwielschakelaars en Commanderschakelaars kunnen het audiosysteem niet bedienen.
• Het Traffic Sign Recognition System (TSR) geeft mogelijk niet de juiste snelheidslimiet weer.
• Wanneer u een videobestand probeert af te spelen op het via USB aangesloten apparaat, kan het scherm zwart worden.
Bron: https://www.mazda3revolut...2019.234081/#post-2445817
Zelf heb ik geen last van deze known issues, waardoor v120004 geen meerwaarde biedt
2005 Mazda Tribute, 3.0 V6 & Automaat (US-Spec).D_Jeff schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:23:
[...]
Welke Mazda-Windvanger is dit?
@ZeroMinded Rijdt regelmatig op de Autobahn (DE) met een redelijk zware voet, maar komt nog niet in de buurt van dit getal (~ 8L/100km)
Ja oke, dat snap ik dan wel :’-)ExportZeeuw1985 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 06:15:
[...]
2005 Mazda Tribute, 3.0 V6 & Automaat (US-Spec).
Mijn 2020 m3 Sa-X is natuurlijk niet te vergelijken met zo’n veel toffere aandrijflijn!
Veel plezier met zo’n bijzondere bak!
Ik zit zelf met mij Mazda 3 van 2015 gemiddeld op 4,9L/100km volgens de boordcomputer over afgelopen +/-2.000km
Moet wel zeggen dat ik wel van het goed uitrollen ben, en wanneer stukje heb waar je 100 meter 80km/h mag dat ik gewoon met 10km/h blijf doorijden in plaats flink gas geven om daarna in de remmen te gaan. Voordeel in minder brandstof verbruik is in mijn ogen groter dan die 5sec winst.
Moet wel zeggen dat ik wel van het goed uitrollen ben, en wanneer stukje heb waar je 100 meter 80km/h mag dat ik gewoon met 10km/h blijf doorijden in plaats flink gas geven om daarna in de remmen te gaan. Voordeel in minder brandstof verbruik is in mijn ogen groter dan die 5sec winst.
[Voor 15% gewijzigd door JKen op 26-10-2022 10:48]
Inmiddels zijn de lampen van mijn Mazda 3 uit 2016 vervangen door de Philips X-tremeVision lampen. Wat een wereld van verschil! Veel beter zicht doordat ze meer en witter licht leveren dan de originele Osrams die er nog in zaten. Het zijn geen goedkope lampen, maar als je zoals ik vaak in het donker op buitenwegen rijdt een aanrader!niwresixel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:22:
Twee garages gevraagd of het mogelijk was om een set Philips X-treme D4S xenonlampen te plaatsen, maar men hapt niet echt. Beide garages gaven aan dat ik niet op veel verbetering hoefde te rekenen en eentje zei zelfs dat het vervangen van de lampen een aardige kans op storingen zou geven! Je zou toch verwachten dat je in geval van een defecte lamp toch ook gewoon de set vervangt voor bijvoorbeeld deze Philips lampen? Zie niet in waarom dat dan storingen moet geven... Vervangen van deze lampen zou een fluitje van een cent zijn bij een gen 3 Mazda 3, dat dan weer wel.

Heb je inmiddels de nieuwste firmware kunnen installeren en zie je/merk je veranderingen?IkWilbert schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
(Ver. 7000C0A-EU01_1100 1 ) 24 oktober 2022 Mazda-dealervrijgave.
Wanneer geven de dodehoeklampjes in de spiegels een melding bij de 3e generatie Mazda 3? Bij mij gaan ze even aan bij het starten van de motor, maar ik heb ze tijdens het rijden nog niet in actie gezien.
Bij mijn mazda 6 zit geen extra batterij. In tegenstelling tot heel veel andere merken maakt Mazda geen gebruik van de startmotor om de motor weer te laten aanslaan.vBr8 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:44:
[...]
Zit er een aparte I-stop accu in de mazda? Ik hoorde dat er aardig wat auto's zijn die dat wel hebben, maar kan er niets over vinden over de cx-3
Net voor iStop de motor laat afslaan wordt er nog benzine ingespoten en worden de kleppen bovenaan stilgezet. Zodra je de rem wil loslaten zorgt iStop voor een kleine vonk waardoor de motor terug aanslaat. Beetje vergelijkbaar met het in gang duwen van een auto.
Dus mensen die beweren dat ze hun auto start/stop systeem niet willen gebruiken omdat een nieuwe startmotor meer kost dan de benzine die je kan uitsparen..... rijden duidelijk niet met een mazda

Bij mijn mazda 6 beginnen die te knipperen als gek zodra ik op de autosnelweg mijn richtingsaanwijzers aanzet terwijl er een auto naast me of schuins achter me rijdt en ik dus nog niet veilig kan opschuiven.niwresixel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:14:
Wanneer geven de dodehoeklampjes in de spiegels een melding bij de 3e generatie Mazda 3? Bij mij gaan ze even aan bij het starten van de motor, maar ik heb ze tijdens het rijden nog niet in actie gezien.
Aangezien ik mijn richtingsaanwijzers vaak heel vroeg aandoe gebeurt dat dus regelmatig. Dus wachten tot het geknipper uit is en opschuiven maar!
Bij mijn 3 uit 2017 gaan de lampjes links branden als ik word ingehaald en rechts als ik inhaal.niwresixel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:14:
Geluidssignaal als ik te vroeg de richtingaanwijzer aanzet.
Maar de dodehoeklampjes werken alleen boven een bepaalde snelheid. Een drukke snelweg, waar je rechts of midden rijdt zouden ze moeten gaan branden als je ingehaald wordt.
Als ik iemand snel inhaal, gaan de lampjes rechts nauwelijks of niet aan idd. Ik vermoed dat die lampjes branden om te voorkomen dat je te snel naar links/rechts invoegt, terwijl er nog een andere auto / er nog andere auto aan komt.Reneger schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:32:
Maar de dodehoeklampjes werken alleen boven een bepaalde snelheid. Een drukke snelweg, waar je rechts of midden rijdt zouden ze moeten gaan branden als je ingehaald wordt.
De lampjes gaan echter soms ook branden als er een andere auto aan komt, maar 2 banen verderop zit. Ik heb nog niet opgelet wanneer wel en wanneer niet.
Er is naar gekeken, maar volgens de dealer werkt alles naar behoren.Dj-sannieboy schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:56:
[...]
Bij mijn Mazda 3 heb ik de middelste gordel achterin standaard vast zitten, anders blijft ik een melding krijgen als er iemand rechtsachter zit.
Bij de eerstvolgende beurt ga ik wel even vragen of ze er iets aan kunnen doen, want irritant is het zeker.
Verder had ik aangegeven dat de airco niet echt koud wordt. Dit hebben ze inderdaad kunnen constateren, maar geen oorzaak kunnen vinden. Vervolgafspraak gemaakt om dit verder te laten onderzoeken.
Software is van 11000 naar 11001 geüpdatet. Verder geen bijzonderheden.
hi all,
ik mag aansluiten in dit forum. Deze week een Mazda 2 GTM uit 2017 gekocht met ong 100k op de teller. De auto gaat functioneren als 2de auto binnen ons gezin. Volgende week vrijdag mag ik hem ophalen.
Vraagje alvast: ik twijfel sterk om apple carplay te laten installeren (a 350 eu), echter wat zijn de ervaringen hier met Apple Carplay icm het MZD connect systeem waar dit niet standaard op zat en ook icm de heads-up display?
Dank!
ik mag aansluiten in dit forum. Deze week een Mazda 2 GTM uit 2017 gekocht met ong 100k op de teller. De auto gaat functioneren als 2de auto binnen ons gezin. Volgende week vrijdag mag ik hem ophalen.
Vraagje alvast: ik twijfel sterk om apple carplay te laten installeren (a 350 eu), echter wat zijn de ervaringen hier met Apple Carplay icm het MZD connect systeem waar dit niet standaard op zat en ook icm de heads-up display?
Dank!
Welkom!PhrancK schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:26:
Dank!
Ik zou persoonlijk niet zonder meer willen/kunnen, eigenlijk sluit ik altijd m'n telefoon aan en gebruik ik de navigatie van de MZD nooit. Helaas worden de instructies van navigatie apps vanaf apple carplay/android auto niet doorgestuurd naar de HUD.
Assumption is the mother of all fuck-ups
Zelf heb ik onlangs mijn CX-5 laten voorzien van Carplay a 350 euro. Persoonlijk vind ik dit het geld zeker waard, aldaar ik dit al gewend was in mijn vorige auto die dit al standaard had vanuit de fabriek (de CX-5 komt uit 2018 en had zelfs nog een hele oude firmware hier op staan, deze is als service netjes bijgewerkt door de garage).PhrancK schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:26:
hi all,
Dank!
Ondanks dat ik de navigatie van Mazda sowieso al vrij matig vind, zijn apps als Waze, Flitsmeister en Google Maps een stuk fijner navigeren naar mijn persoonlijke mening en ben je altijd verzekerd van de meest recente versie en kaarten. Je moet maar denken dat de eenmalige kosten om Carplay te laten installeren zichzelf toch weer deels terugverdienen omdat je geen navigatieupdates meer hoeft aan te schaffen bij een Mazda punt a 113 euro per keer

Hier ook een tevreden Mazda2 eigenaar sinds 2 maanden. (GTM van november 2016 als eerste auto)PhrancK schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:26:
hi all,
Dank!
Ik heb met dit zelfde vraagstuk gezeten. Ik ben uiteindelijk voor een telefoonhouder op het dashboard gegaan omdat dat de goedkoopste optie was met het meeste resultaat op korte termijn.
Ik zag het na aanschaf van de auto ook niet zitten om meteen er nog eens 350 euro tegen aan te klappen.
Kwam ook wel bij dat mijn USB aansluiting van mijn Samsung S10+ stuk was dus met alleen de inbouw van Android auto was ik er nog niet geweest. Dan had ik nog de telefoon moeten repareren ook.
Tot nu toe ben ik wel tevreden over de optie met telefoon in de telefoonhouder en dan navigeren via Google maps. Telefoonscherm is groot genoeg en het display is mooier dan wat het scherm van de Mazda zelf zou kunnen weergeven.
Ander voordeel is dat de muziek niet onderbroken wordt door de navigatie. Die switch naar mono in het reguliere navigatiesysteem vind ik wel een dingetje. Geen idee hoe dat gaat als je je telefoon via Android auto hebt aangesloten.
Je hebt duidelijk een optie in het navigatiesysteem menu van de Mazda gemist 
Je kan gesproken instructies namelijk uitzetten, zodat jouw deuntjes vrolijk door blijven gaan

Je kan gesproken instructies namelijk uitzetten, zodat jouw deuntjes vrolijk door blijven gaan
haha, ok. Ik heb het ook maar een uurtje getest. Mijn woonwijk stond er slechts voor de helft op en ik werd direct een straat in gewezen die inmiddels eenrichtingsverkeer was en waar ik dus niet in mocht.D_Jeff schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:39:
Je hebt duidelijk een optie in het navigatiesysteem menu van de Mazda gemist
Ik kwam er wel snel achter dat dat zonder update niet heel praktisch was.
Dank voor de reacties!
Ik overweeg het wel te gaan doen. Eerst even auto ophalen en zal daarna bij de lokale Mazda dealer eens informeren op wat voor termijn het kan.
Ik overweeg het wel te gaan doen. Eerst even auto ophalen en zal daarna bij de lokale Mazda dealer eens informeren op wat voor termijn het kan.
In het najaar van 2019 heb ik Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 banden onder mijn Mazda 3 (2014) laten monteren.
Ik ben niet zo goed geweest met het bandenmanagement, want ik heb er nooit aan gedacht om in tussentijd voor en achter eens te wisselen. Onlangs werd ik er bij een onderhoudsbeurt bij de dealer er op gewezen dat het profiel vóór rond de 3 mm is en dat ik er waarschijnlijk niet nog een heel seizoen op kan rijden.
Allseasonbanden lijken me praktisch, maar aangezien de achterbanden nog 6 mm profiel hebben is het wat zonde om nu vier nieuwe banden te kopen. Daarom dacht ik er zelf verstandig aan te doen om twee nieuwe zomerbanden te kopen, die achter te laten plaatsen en de huidige achterbanden naar voren te zetten.
Wat betreft de maat (215/45 R18) lijkt de keuze beperkt te zijn. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 is nu iets goedkoper dan de Asym 2, maar volgens mij is Goodyear inmiddels al bij versie 5 of 6 van die band. Toch lijkt de Asymmetric 3 een goede keus vanwege goede grip op nat wegdek en laag verbruik. Is er nog een ander merk / type die ik zou kunnen overwegen?
Voorheen had ik goede ervaringen met Bandenoutlet.nl, maar die kan niet meer afleveren bij een garage bij mij in de buurt voor montage. Ik kom al gauw bij bandenconcurrent.nl uit, iemand daar al eens bij besteld?
Ik ben niet zo goed geweest met het bandenmanagement, want ik heb er nooit aan gedacht om in tussentijd voor en achter eens te wisselen. Onlangs werd ik er bij een onderhoudsbeurt bij de dealer er op gewezen dat het profiel vóór rond de 3 mm is en dat ik er waarschijnlijk niet nog een heel seizoen op kan rijden.
Allseasonbanden lijken me praktisch, maar aangezien de achterbanden nog 6 mm profiel hebben is het wat zonde om nu vier nieuwe banden te kopen. Daarom dacht ik er zelf verstandig aan te doen om twee nieuwe zomerbanden te kopen, die achter te laten plaatsen en de huidige achterbanden naar voren te zetten.
Wat betreft de maat (215/45 R18) lijkt de keuze beperkt te zijn. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 is nu iets goedkoper dan de Asym 2, maar volgens mij is Goodyear inmiddels al bij versie 5 of 6 van die band. Toch lijkt de Asymmetric 3 een goede keus vanwege goede grip op nat wegdek en laag verbruik. Is er nog een ander merk / type die ik zou kunnen overwegen?
Voorheen had ik goede ervaringen met Bandenoutlet.nl, maar die kan niet meer afleveren bij een garage bij mij in de buurt voor montage. Ik kom al gauw bij bandenconcurrent.nl uit, iemand daar al eens bij besteld?
Enige advies wat ik je kan geven is vraag wat offertes op bij de garages in je omgeving. Bij mij in dorp was de plaatselijke garage net zo goedkoop als de banden conncurent, uiteindelijk heb ik daarvoor gekozen.
Mazda gebruikt een beetje een aparte bandenmaat voor de 3.M-ThijZ schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:49:
In het najaar van 2019 heb ik Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 banden onder mijn Mazda 3 (2014) laten monteren.
225-45-18 is veel beter beschikbaar maar dan wijk je wel iets af van de originele maat.
Zou dat veel invloed hebben?
Bij een aantal mazda dealers is het inbouwen nog in de aanbieding(E250). Ik weet niet waar je woont, maar bij Rotterdam in de buurt zitten meerdere Mazda mulder vestigingen die het doen. Daar heb ik het zelf ook laten doen bij een 2015.PhrancK schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:42:
Dank voor de reacties!
Het werkt echt super goed, houdt er alleen rekening mee dat je touchscreen niet meer werkt met android auto/apple carplay, echter werkt de navigatie/besturing met die navigatieknop uitstekend, beter dan verwacht eerlijk gezegd..
225/45R18 past, weet ik via berichten uit andere fora.coob schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:35:
.....
225-45-18 is veel beter beschikbaar ....
Zou dat veel invloed hebben?
De breedte is 10mm meer (5mm aan de binnenzijde) en de diameter 9mm meer, dus geeft een (heel) kleine afwijking mbt snelheid/afstand.
Ik heb ook getwijfeld of ik voor die maat zou gaan omdat er meer keuzemogelijkheden zijn, maar ben toch voor 215/45R18 (Continental ASContact) gegaan omdat ik misschien sneeuwkettingen nodig zou hebben.
De normale bandenmaat staat slechts max. 9mm schakels toe, vanwege de beperkte ruimte.
Ik durfde het dus niet aan om die ruimte nog meer te beperken met iets grotere banden.
[Voor 5% gewijzigd door elinx op 07-11-2022 12:36]
Ik ga me ook melden in dit topic, na 2x een 626 te hebben gereden en nu na 15 jaren een Citroën C5 te hebben gehad hebben we vandaag een koop gesloten op een CX-5 uit 2012
En dan ook nog de Rx-7 van onze zoon die in momenteel in opslag staat.
Zijn er nog tips-en-tricks voor ons als beginnend CX-5 rijders?
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord
Benzine of diesel?Rob310 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:08:
Ik ga me ook melden in dit topic, na 2x een 626 te hebben gereden en nu na 15 jaren een Citroën C5 te hebben gehad hebben we vandaag een koop gesloten op een CX-5 uit 2012
Jouw zoon heeft goede smaak

Benzine. (allebei(RSH) schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:50:
[...]
Benzine of diesel?
Jouw zoon heeft goede smaak

Naar mijn idee moet je tegenwoordig wel heel desperate zijn om prive nog een diesel aan te schaffen, toch?
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord
Alle vier vervangen voor allseasonbanden kan ik ook overwegen.elinx schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:35:
[...]
225/45R18 past, weet ik via berichten uit andere fora.
De breedte is 10mm meer (5mm aan de binnenzijde) en de diameter 9mm meer, dus geeft een (heel) kleine afwijking mbt snelheid/afstand.
Ik heb ook getwijfeld of ik voor die maat zou gaan omdat er meer keuzemogelijkheden zijn, maar ben toch voor 215/45R18 (Continental ASContact) gegaan omdat ik misschien sneeuwkettingen nodig zou hebben.
De normale bandenmaat staat slechts max. 9mm schakels toe, vanwege de beperkte ruimte.
Ik durfde het dus niet aan om die ruimte nog meer te beperken met iets grotere banden.
Continental AllSeasonContact gaan nu voor € 150 stuk. In totaal € 600. Montagekosten zijn € 80 en met een beetje geluk kan ik dat via marktplaats ook nog voor mijn huidige achterbanden met 6 mm profiel krijgen.
Die GoodYear F1 Asym 3 kom ik met montage op de helft, € 300 en dan zet ik achter naar voren. Heb ik ook goed profiel voor het natte weer, alleen bij echt winterse omstandigheden zal ik de auto soms moeten laten staan als ik het niet vertrouw.
Met 225/45R18 heb ik inderdaad wat meer keuze, bijvoorbeeld GoodYear Asym 5. Die is even duur als de Asym 3. Goedkoper en beter brandstofgebruik dan de Asym 6. Maar misschien wat gek i.c.m. 215/45R18 voor.
Ik heb de afgelopen jaren alleen GoodYear gereden, vandaar mijn bias naar dat merk.
[Voor 3% gewijzigd door M-ThijZ op 07-11-2022 21:20]
Zo redeneerde ik ook. Aparte winterbanden heb ik ook even kort overwogen.M-ThijZ schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:15:
....met een beetje geluk kan ik dat via marktplaats ook nog voor mijn huidige achterbanden met 6 mm profiel krijgen.....
Marktplaats heb ik uiteindelijk niet gedaan, want na wat onderzoek bleken banden heel lang te koop te staan, vooral als het om een niet reguliere maat gaat. Ik had de ruimte niet om ze lang te bewaren.
In hoeverre zijn winterbanden uberhaupt een must? Mijn M3 gaat nu z’n derde winter in en ik blijf gewoon op zomerbanden rijden omdat de kosten van tweemaal jaarlijks wisselen in mijn ogen niet in proportie staan tot het handjevol kilometers wat ik in de winter maak.
Ik rij 30.000 km per jaar waarvan ook veel snelweg en wel een paar keer (zomer en winter) naar Duitsland of andere streken. Voor mij zijn winterbanden het meer dan waard, als het die paar meter extra kan betekenen om te stoppen. Nu is het de laatste winters niet erg geweest dus daar kan four season ook nog wel werken. Eens er sneeuw of ijs ligt ben ik wel blij dat er winterbanden onder zitten.downtime schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:34:
In hoeverre zijn winterbanden uberhaupt een must? Mijn M3 gaat nu z’n derde winter in en ik blijf gewoon op zomerbanden rijden omdat de kosten van tweemaal jaarlijks wisselen in mijn ogen niet in proportie staan tot het handjevol kilometers wat ik in de winter maak.
Het hangt er maar net vanaf hoe veel je gaat rijden en wat de omstandigheden zijn.
Ook ik heb de afgelopen jaren met een andere auto Goodyear AS gereden. Met name vanwege de geluidsproductie ervan die toen het laagste was en duidelijk merkbaar tov wat erop zat.M-ThijZ schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:15:
..... Maar misschien wat gek i.c.m. 215/45R18 voor.
Ik heb de afgelopen jaren alleen GoodYear gereden, vandaar mijn bias naar dat merk.
Helaas was die in 215 breedte voor de Mazda 3 niet verkrijgbaar.
Ik rijd met name privé kilometers, dus winterbanden zijn geen must. Zeker niet in Nederland waar we over het algemeen geen lange winterperiode kennen.downtime schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:34:
In hoeverre zijn winterbanden uberhaupt een must? ...
Maar in de winter door Duitsland rijden vereist op zijn minst goedgekeurde AS banden.
Same here. Ik hecht hier in NL meer waarde aan banden die goed presteren in regen. Voor de enkele keer naar D heb ik in de winter toch een 'three-peak mountain snowflake' band nodig dus rijdt ik op all-seasons. Vredestein Quatrac in mijn geval vanwege prijs/kwaliteit en ook nog eens goede nat-weer eigenschappen.downtime schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:34:
Ik reed Citroën C5. De Cx-5 die er aan komt, komt met Viking zomerbanden met nog 6mm er op en gezien mijn budget wacht ik nog even met 4 all-seasons opleggen voor nog eens €630,-
Tip: https://www.tyrereviews.com/
Een klein jaar geleden heeft mijn vrouw een Mazda 2 uit 2015 gekocht. Afgelopen week is die naar de APK gegaan. Er werd toen opgemerkt dat er roest op het subframe (voorzijde onderkant auto) en de draagijzers onder de brandstoftank zat. Dit zou volgend jaar waarschijnlijk dermate verergerd zijn dat de auto dan niet meer door de APK zou komen. Vandaag hebben we even de auto op de brug gezet om het zelf te kunnen aanschouwen. We zagen inderdaad de roestvorming en het viel ons ook op dat de draagbalken van het frame en de brandstof- en remleidingen getectyleerd waren. Dit om meer roest te camoufleren? We gaan de verkopende garage contacteren en aangeven dat ze dit niet gemeld hebben, ondanks dat we bij de aankoop hebben gevraagd of er nog verborgen gebreken aan de auto te bemerken waren.
Iemand ervaring met roestvorming bij dit model?
Iemand ervaring met roestvorming bij dit model?
ik lees dit nu, en ik ben heel tevreden met de mijne, iedereen verteld dat de hangeschakelde beter schakelt..Atsiz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:08:
Zijn de mensen die de nieuwe Mazda 3 (vanaf 2019 type met automaat) hebben nog steeds tevreden?
Qua betrouwbaarheid \ onderhoud ben ik nieuwsgierig.
Ik wou voor een Mazda 3 gaan begin dit jaar maar omdat ze amper te vinden zijn in automaat heb ik besloten om een Audi A3 te kopen.
Wel veel goedkoper maar het is echt een kale qua opties auto en er was van alles mis met de auto.
Ben minimaal 5 keer naar de garage geweest in 3 maanden tijd.
En ik moet ook dagelijks stuurslot erop en eraf zetten anders jatten ze de stuur. Ben daar ook echt klaar mee.
Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar niet dus.
Ik merk daar in praktijk niets van, de automaat schakelt super
De bandenkeuze voor mijn 2014 Mazda 3 is trouwens gevallen op 2x
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 (225/45 R18). Totale kosten inclusief montage € 300.
De achterbanden met voldoende profiel heb ik naar voren laten plaatsen en de nieuwe dus achter. Dit leverde nog wel wat discussie op bij de garage: “Wij plaatsen nieuwe altijd voor”. Maar van wat ik overal lees is juist onderstuur makkelijker te corrigeren dan overstuur en is het advies om nieuwe banden achter te plaatsen. Daar heb ik toch een beter gevoel bij.
Vooraf had ik nog geïnformeerd of 225/45 R18 zou kunnen i.p.v. 215/45 R18, zodat ik wat meer keuze had, en dat kon. Bij montage bleek echter dat het wel kan, maar... dat ze het niet adviseren en het niet slim is om te doen.
Maar goed, ik had ze nu eenmaal besteld en het kan, dus ze zitten er nu onder.
https://tiresize.com/comparison/ is trouwens wel een handige website om de verschillen te zien en dankzij https://tiresize.com/pressure-calculator/ weet ik nu dat er eigenlijk iets minder lucht en moet dan ik normaal doe (2.5 bar rondom).
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 (225/45 R18). Totale kosten inclusief montage € 300.
De achterbanden met voldoende profiel heb ik naar voren laten plaatsen en de nieuwe dus achter. Dit leverde nog wel wat discussie op bij de garage: “Wij plaatsen nieuwe altijd voor”. Maar van wat ik overal lees is juist onderstuur makkelijker te corrigeren dan overstuur en is het advies om nieuwe banden achter te plaatsen. Daar heb ik toch een beter gevoel bij.
Vooraf had ik nog geïnformeerd of 225/45 R18 zou kunnen i.p.v. 215/45 R18, zodat ik wat meer keuze had, en dat kon. Bij montage bleek echter dat het wel kan, maar... dat ze het niet adviseren en het niet slim is om te doen.
Maar goed, ik had ze nu eenmaal besteld en het kan, dus ze zitten er nu onder.
https://tiresize.com/comparison/ is trouwens wel een handige website om de verschillen te zien en dankzij https://tiresize.com/pressure-calculator/ weet ik nu dat er eigenlijk iets minder lucht en moet dan ik normaal doe (2.5 bar rondom).
Ik heb een aantal merken geprobeerd onder een Mazda3, maar blijf stiekem toch wel de voorkeur geven aan een Bridgestone (wat tegenwoordig ook standaard onder een nieuwe 3 zit). Het is een type band die wat meer past bij het 'sportieve tikje' (terwijl een comfort band zoals een Conti echt zwaar zenuwachtig wordt zodra zoiets aan het werk moet)
@M-ThijZ Als je zo graag wat meer rubber wil, waarom dan niet naar een 17 inch set?
@M-ThijZ Als je zo graag wat meer rubber wil, waarom dan niet naar een 17 inch set?
Dus voor heb je 215/45R18 en achter 225/45R18. Heeft de bandenboer over dat verschil niets gezegd? 225/45 is wel 10 mm meer diameter volgens mij.M-ThijZ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:07:
De bandenkeuze voor mijn 2014 Mazda 3 is trouwens gevallen op 2x
Ik merkte op dat de recent geteste (Goodyear) banden van https://www.tyrereviews.com/ niet beschikbaar waren in 215/45 R18 en in het topic werd geopperd om ook naar 225/45R18 te kijken als alternatief. Dit zag ik online alleen maar bevestigd worden dus ik ben daar in mee gegaan.D_Jeff schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:12:
Hoeveel rubber er op een band zit maakt mij niets uit. Ik zocht gewoon een band die recent goed uit de test gekomen is tegen een acceptabele prijs die past op mijn huidige velg.
Klopt en nee is geen opmerking over gemaakt. Ook niet in dit topic overigens, dus ben er vanuit gegaan dat dit geen probleem is.gerritjan schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:28:
[...]
Dus voor heb je 215/45R18 en achter 225/45R18. Heeft de bandenboer over dat verschil niets gezegd? 225/45 is wel 10 mm meer diameter volgens mij.
En weer een onderbuik gevoel ("voelt als 125pk") van de SkyActiv-X motor (2019-2021) in de Mazda3 die naar het land der fabeltjes is verwezen:
[Voor 4% gewijzigd door D_Jeff op 27-11-2022 15:43]