Processorkoeler schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:10:
[...]
Het is vooral dat laatste, factuur werd ook foutief opgemaakt terwijl ze heel goed wisten wat de prijs zou worden omdat dat van tevoren was besproken. Degene die mij heeft gesproken stelde namelijk ook de factuur op en die was 't dubbele van wat afgesproken was.
Lang of kort gokken 'wat de intentie was', maar ik gok op 'gevalletje proberen, en anders jammer'.Is wel hoe ik de onderhoudsbeurten ook ervaar. Niks aan de hand, maar toch even een additiefje of aircobeurtje bij proberen te verkopen.
Ah ja, dat is wel jammer dat sommigen dit zo doen.
Moet ook zeggen dat die laatste zin van jou voor ons reden is geweest om maar liefst 2x van Kia dealer te wisselen. Er zitten er gelukkig 3 op maximaal 20 minuten rijden, toevallig alle 3 andere ketens ook. De eerste had keer op keer de afspraak niet bevestigd, ik kreeg maar geen mail, bleek e-mail op "onbekend@gmail.com" te staan en maar niemand die er even aan dacht om mij te bellen om dat te corrigeren. Wat sowieso gek was, want je maakt de afspraak via MijnKia waar al mijn gegevens gewoon instaan. Komt bij dat ik gebeld werd met dat het een grote beurt moest zijn, terwijl het net zoals elk ander merk groot-klein-groot-klein is en wij zowel qua leeftijd als km's nog écht niet aan weer een grote toe waren. Na veel gezeur wouden ze gewoon écht niet ene kleine beurt inplannen. Toen heb ik ook gezegd: dan zoek ik een andere dealer op en hoef je mij niet meer terug te zien hier. Zo gezegd zo gedaan.
Dealer 2 ging een stuk beter, maar ook daar werd mijn e-mailadres (die de eerste blijkbaar nog steeds niet verbeterd had, ondanks doorgeven van mijn kant) niet goed geregistreerd. Nou goed, kleine beurt ingepland, leek goed te gaan. € 172 geloof ik stond bij het maken van de afspraak én in de e-mail toen die eindelijk doorkwam na een belletje. Kom ik daar aan om 8:30u: willen ze me allerlei extra pakketten verkopen en kreeg alvast (heel vreemd) een offerte onder mijn snufferd die ik moest ondertekenen: € 324. Bijna het dubbele. Navraag waar dat vandaan kwam bleken dus allerlei extra pakketten zoals interieurfilter en airco-reiniging te zijn en tot overmaat van ramp ook een complete olieverversing omdat het bij de km-stand zou horen. Dan is dit het moment om te vertellen dat het een EV is. En dat heb ik de dame aan de receptie duidelijk moeten maken, meerdere keren. En zelfs toen heeft ze het moeten checken met een collega. Die mocht er dan van af. Maar de andere pakketten waren toch echt nodig. Op de vraag waarom ik een airco-reiniging nodig had terwijl die 15.000 km geleden met de toenmalige grote beurt (afleverbeurt voor ons) al meegenomen was, kreeg ik geen antwoord anders dan "dat het erbij hoort".
Het werd een hele discussie waar ik eigenlijk al geen zin meer in had, maar ik stond er toch, en gaf aan dat ik ook niet vind kunnen dat als een klant een afspraak maakt voor een kleine beurt en die € 172 hoort te kosten en daar significante bedragen bijkomen die ze van tevoren weten, dat ze dat moeten doorgeven van tevoren, want nu werd ik voor het blok gezet, terwijl ik door moest naar mijn werk, waar ik al had aangegeven iets later te zijn omdat ik mijn auto eerst weg moest brengen.
Uiteindelijk heb ik gewoon in klare taal gezegd: jullie accepteren mijn auto gewoon voor de gemaakte afspraak, dus puur de kleine beurt en maximaal de genoemde € 172. Zo niet, ben ik weg en kom ik bij jullie ook niet meer terug. En anders verwacht ik een gedegen uitleg waarom bepaalde pakketten vereist zijn, want dit komt over als de klant oplichten. Manager werd erbij gehaald en die gaf brommend toch maar akkoord. Tja, zij verkopen EV's en dat is inderdaad geen vetpot qua onderhoud, maar dat is niet mijn probleem. Ik heb er tov een gelijke hybride wel 20k meer voor betaald in aanschaf, dat wil ik zelf ook wel ergens terugverdienen.
Anyway, toen kwam de overmaat van ramp: ik moest vragen om mijn leenauto. Mevrouw liep namelijk weg met mijn dik bekraste offerte naar de werkplaats en ik stond daar maar. Mijn geduld was al op, dus na nog geen 30 sec vroeg ik de manager ernaar, die haalde haar er weer bij en wat blijkt: leenauto's zijn op. Ik zei: tja, ik heb het toch duidelijk in de afspraak die ik 2 maanden geleden gemaakt heb dat aangegeven of staat dat er niet bij? Ja, dat staat er wel bij meneer, maar ze zijn nu eenmaal op. Ik was al mijn geduld kwijt en nu was bij mij ook alle hoop op een goede afloop weg, dus heb mijn sleutel teruggevraagd en ben weggegaan.
Conclusie: uiteindelijk dealer 3 gebeld, afspraak gemaakt, wel wederom 6 weken wachten, maar het was niet anders, maar niks geen extra pakketten of wat dan ook. Heb ter plekke bij het inleveren nog gevraagd of er niet soms extra pakketten bijmoeten of bijkomen, waarop hij zei: nee hoor, ik zie niet in waarom en als we iets tegenkomen, dan bellen we gewoon. Zelfs vanuit mij nog specifiek benadrukken over de airco-reiniging, interieurfilter en nog wat dingen die ik inmiddels vergeten ben zei hij allemaal van dat dat zeker niet bij voorbaat nodig is. Hij checkte wel het systeem nog en zag ook gewoon dat hij 'net' een airco-reiniging had gehad en het dus voorlopig niet nodig is. Einde dag netjes auto weer opgehaald en € 172 afgerekend + leenauto. Zo hoort het dus.
Misschien niet helemaal een Mazda verhaal, maar wel een zijsprongetje van jouw ervaring ook. Over Mazda gesproken: ik zal binnenkort mijn ervaringen met de MX-30 delen die terug moest (en nog een keer moet) naar de dealer vanwege een defect, maar de korte versie is dat het zeer positief verlopen is tot nu toe. Omdat het nog niet helemaal klaar is, wacht ik daar wel even op voordat ik mijn definitieve oordeel vel.