Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 52 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-03 23:10
twkr18526 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:21:
Weet iemand misschien of er een instelling is om de ramen lock alleen voor de achterportieren in te stellen? Als je de ramen nu lockt, kan het raam bij de voorpasagier ook niet open/dicht.
Naar mijn weten niet, maar dat zeg ik wel met slechts 6 maanden Mazda 'kennis', dus wie weet heeft juist Mazda er wel ergens een instelling voor. Echter is in mijn ervaring de lock altijd voor alle ramen behalve die van de bestuurder. Toen onze kinderen nog wat kleiner waren was dit ook iets wat mijn vrouw gek maakte. :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:48
Wozmro schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:59:
Bij mijn mazda3 bj 2017 viel mij onlangs ook zo’n eigenaardigheidje op: als je de deuren opent met de afstandsbediening en je doet binnen de 30 seconden geen deur open dan sluit de auto zich vanzelf weer.

Ik heb die 30 seconden niet getimed maar naar mijn indruk is het redelijk snel, soms ben je nog even met iets bezig en is de auto alweer dicht.
Kan irritanter. Ik hou er van dat mijn CX-30 automatisch op slot gaat zodra ik weg loop, maar soms dan gaat ie al op slot voor ik om de auto heen heb gelopen om wat uit de andere kant van de auto te pakken. Moet ik eerst de handgreep aanraken voor weer unlocken. Ach; luxe problemen :+
MooDyBLueS schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Naar mijn weten niet, maar dat zeg ik wel met slechts 6 maanden Mazda 'kennis', dus wie weet heeft juist Mazda er wel ergens een instelling voor. Echter is in mijn ervaring de lock altijd voor alle ramen behalve die van de bestuurder. Toen onze kinderen nog wat kleiner waren was dit ook iets wat mijn vrouw gek maakte. :P
Hier is helaas geen instelling voor. Had ook liever gezien dat ik alleen de achter ramen kan locken, maar vanuit de bestuurders kant nog wel de ramen kan bedienen, maar achterin niet. Als die lock erop zit kan ik als bestuurder dus ook de ramen niet bedienen. Beetje gek.

Wat ik wel een gemis vind, wat mijn BMW van de jaren 90 al had, power windows. Dus de lock / unlock knop ingedrukt houden op je fob om de ramen te openen of sluiten op afstand. Zo jammer dat dat iets is wat nog niet is ingeburgerd. Perfect op hete dagen als je buiten staat te praten om alvast even je ramen tegen elkaar open te zetten.

Of uberhaubt als je een auto van 35k hebt, en je spiegel niet naar beneden klapt bij achteruit rijden, dat zulke basic features er niet op zitten, wat je op relatief simpelere nieuwe autos gewoon standaard hebt.

[Voor 46% gewijzigd door xoniq op 12-07-2022 10:49]

Mazda CX-5 (2022)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
xoniq schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Kan irritanter. Ik hou er van dat mijn CX-30 automatisch op slot gaat zodra ik weg loop, maar soms dan gaat ie al op slot voor ik om de auto heen heb gelopen om wat uit de andere kant van de auto te pakken. Moet ik eerst de handgreep aanraken voor weer unlocken. Ach; luxe problemen :+
Heel herkenbaar 😅

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-03 07:19
MooDyBLueS schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Bedankt. Jij hebt dat dus ook in een Mazda. Ik zal de boekjes tzt weer een keer nalezen.

Overigens als ik me goed herinner is die raam-lock functie alleen op de achter ramen bij de Audi, VW, Citroen en Peugeot. Of de modellen die ik gereden heb.

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:32
[...]

[...]

Hier is helaas geen instelling voor. Had ook liever gezien dat ik alleen de achter ramen kan locken, maar vanuit de bestuurders kant nog wel de ramen kan bedienen, maar achterin niet. Als die lock erop zit kan ik als bestuurder dus ook de ramen niet bedienen. Beetje gek.

Wat ik wel een gemis vind, wat mijn BMW van de jaren 90 al had, power windows. Dus de lock / unlock knop ingedrukt houden op je fob om de ramen te openen of sluiten op afstand. Zo jammer dat dat iets is wat nog niet is ingeburgerd. Perfect op hete dagen als je buiten staat te praten om alvast even je ramen tegen elkaar open te zetten.

Of uberhaubt als je een auto van 35k hebt, en je spiegel niet naar beneden klapt bij achteruit rijden, dat zulke basic features er niet op zitten, wat je op relatief simpelere nieuwe autos gewoon standaard hebt.
Bij mijn 3 kan ik inderdaad ook niet een rondje om de auto lopen zonder dat deze op slot springt, enorm irritant. Hier had ik bij de vorige generatie geen last van.

Wat ik van de raambediening heb begrepen is dat echt iets Japans is. De Duitsers locken alleen achterin en in Japan wordt alles gelocked. Blijkbaar is dat hun manier van denken.

De power windows is ook een groot gemis. Ik gok iets met patenten want mijn vader had dit vroeger wel op zijn Mazda 5.

Spiegel naar beneden klappen is een optie die uit mijn hoofd samen gaat met de lerenbekleding en memory seats :P
Als je die niet hebt heb je dus ook geen spiegel die naar beneden gaat bij het achteruit rijden.

• MooDyBLueS
[...]

Bij mijn Toyota en Lexus heb ik dit altijd met een OBD dongle weten te programmeren. Supersimpel. Ik gebruikte daarvoor Carista app en sloot dan even 1 maand af voor €5 als ik weer wat wou aanpassen.

Carista ondersteunt geen Mazda, dus ik wil nog eens kijken of er een andere app bestaat waarmee ik de Mazda settings via OBD kan uitlezen en aanpassen. Kans bestaat dat die daar bijzit.

Ik heb er verder nog niet diep op ingedoken, maar bij Toyota/Lexus worden dergelijke opties in de meest uitgebreide handleiding benoemd als "dealer instellingen". Zo kon je bij de Prius het zwaar irritante achteruitrij gepiep uitzetten. Iets wat je als bestuurder officieel niet mocht en kon, maar de dealer dan weer wel.
Ja dat mis ik ook op mijn MX-30 Luxury. Soms worden sowieso gekke keuzes gemaakt vind ik. Bij de MX-30 was het ook zo dat als je waarde hecht aan het Bose audiosystem, je dus gelijk gebonden bent aan de Luxury, evenals het schuifdak. Die waren tot voor kort niet als losse optie beschikbaar. Maar een Heads-up Display en geheugenfunctie voor de voorstoelen, HUD en buitenspiegels zitten dan wel al weer op de First Edition. Best gek als je dan pas in de Luxury een automatisch dimmende buitenspiegel aan bestuurderskant krijgt. Toyota/Lexus doet dat overigens in de basis niet veel anders, maar irritant is het soms wel. :P

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:32
We zijn inmiddels een paar weken verder, maar de Mazda 3 is nog steeds niet terug..

De auto op 23/6 in Frankrijk achter gelaten en met de Mazda euroservice repatriering afgesproken. Afgelopen donderdag 7/7 contact gehad (ik heb zelf maar eens gebeld wat de status is, aangezien het radiostilte is van hun kant). Ik kreeg te horen, voor 9/7 moet ie terug zijn. Ik gelijk de dealer gebeld dat ie er aan zit te komen. Uiteindelijk, zoals te verwachten, maandag 11/7 nog niks gehoord. Zelf maar weer gebeld, en kreeg te horen dat 9/7 alleen een indicatie datum was.. er werd me gister verteld dat 12/7 de nieuwe datum was.

Je raadt het al, zelf maar weer gebeld, kreeg nogmaals te horen dat dat een indicatiedatum is. Ook hebben zij geen idee waar de auto is.. dat vind ik toch wel kwalijk. Als ik vraag wie dat wel weet kunnen ze daar geen antwoord op geven. Zo'n 'service' zou je zorgen om je auto moeten ontnemen, maar ze bezorgen je er alleen maar meer.

Ook heb ik 1/7 een mail gestuurd met alle kosten die gedeclareerd moeten worden aan ons. Tot op heden geen reactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
MooDyBLueS schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Best gek als je dan pas in de Luxury een automatisch dimmende buitenspiegel aan bestuurderskant krijgt.
Die heb ik weer wel op mijn CX-30 Comfort. (Auto dimmende binnen spiegel + linker buitenspiegel)
Maar weer geen automatische kofferklep :+ die was NET dit jaar eruit gehaald en naar de Luxury verplaatst. En mijn auto komt uit februari van dit jaar.

Mazda CX-5 (2022)

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:26
Voor ontbreken van een dimmend buitenspiegel heb ik een andere oplossing. Achtermistlicht, vaak is het ook nodig gezien adaptieve grootlicht bij een hoop auto's niet goed werkt.

• xoniq
JKen schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:21:
Voor ontbreken van een dimmend buitenspiegel heb ik een andere oplossing. Achtermistlicht, vaak is het ook nodig gezien adaptieve grootlicht bij een hoop auto's niet goed werkt.
Bedoel je de automatische grootlicht functie? Die heb ik bewust uitgezet vanaf dag 1. Irritante feature.

Mazda CX-5 (2022)

• twkr18526
JKen schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:21:
Kan je die apart aan zetten? Is dat niet hinderlijk voor je achterliggers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
twkr18526 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Is dat niet hinderlijk voor je achterliggers?
Daar doelt ie ook op, bij gebrek aan dimmende spiegel (kortom, degene achter m heeft vervelende verlichting)

[Voor 4% gewijzigd door xoniq op 13-07-2022 10:30]

Mazda CX-5 (2022)

• JKen
Maak gerust van verkeerde afgesteld verlichting. Het licht beeld van dimlichten horen 0,5 a 1cm te zakken per meter. De enige manier hoe men je zou kunnen verblinden is wanneer men zijn dimlichten op 1,3meter hoog hebben zitten bij de auto. Echter is dit 9 van 10x niet het geval.

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-03 17:00
(Misschien off-topic maar) weet er iemand toevallig waar je schaalmodellen van Mazda kan kopen? Ik ben al even op zoek naar een schaalmodel van de gen4 Mazda 3 hatchback, kleur maakt niet echt uit, maar heb in België toch al enkele winkels gecontacteerd en zij hebben niets of onbekend. Op internet voornamelijk webwinkels in Japan of VS maar bestel liever iets binnen de BeNeLux of toch EU.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:15
deSenna24 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:06:
(Misschien off-topic maar) weet er iemand toevallig waar je schaalmodellen van Mazda kan kopen? Ik ben al even op zoek naar een schaalmodel van de gen4 Mazda 3 hatchback, kleur maakt niet echt uit, maar heb in België toch al enkele winkels gecontacteerd en zij hebben niets of onbekend. Op internet voornamelijk webwinkels in Japan of VS maar bestel liever iets binnen de BeNeLux of toch EU.
De CX-5 (schaalmodel) ben ik in Duitsland een keer tegengekomen bij Galaria Kaufhof en een grotere Saturn.

Saturn Kleve is een kleinere winkel, daar hoef je niet te zoeken. Wellicht Düsseldorf

Andere kans is het Mazda museum, hoewel ik deze niet zeker weet

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-03 16:12
Sinds deze week ook eigenaar van een Mazda 3.0 (2015) met ongeveer 100k op de teller. Binnenkort laat ik door een mazda dealer android auto inbouwen, mazda tweaks vind ik een iets te groot risico. Hij rijdt verder als een zonnetje, zo'n heerlijk verschil, gewoon een rustige 2.0 4-cylinder, komend van een 3 cylinder peugeot 208.

Volgens mij heb ik helaas wel kapotte/losse Bose speakers. Hier moet ik t.z.t. nog een keer meer terug (bovag garantie). Als de bass op 0 staat dan trillen beide speakers, zet ik hem op -6 oid dan heb ik er geen last van. Ik neem aan dat dit gewoon netjes onder garantie opgelost gaat worden.

• deSenna24
D_Jeff schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:19:
[...]

De CX-5 (schaalmodel) ben ik in Duitsland een keer tegengekomen bij Galaria Kaufhof en een grotere Saturn.

Saturn Kleve is een kleinere winkel, daar hoef je niet te zoeken. Wellicht Düsseldorf

Die winkels zeggen me ook beiden niets, op de Saturn website en die Galaria Kaufhof website nog niets gevonden. De webshop van het Mazda museum verkoopt enkel een kleine matchbox, daar had ik toch graag iets groter gezien met glas rondom om te bezichtigen maar alvast een mooi alternatief én niet duur :)

• deSenna24
timmert26 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:28:
Sinds deze week ook eigenaar van een Mazda 3.0 (2015) met ongeveer 100k op de teller. Binnenkort laat ik door een mazda dealer android auto inbouwen, mazda tweaks vind ik een iets te groot risico. Hij rijdt verder als een zonnetje, zo'n heerlijk verschil, gewoon een rustige 2.0 4-cylinder, komend van een 3 cylinder peugeot 208.

Volgens mij heb ik helaas wel kapotte/losse Bose speakers. Hier moet ik t.z.t. nog een keer meer terug (bovag garantie). Als de bass op 0 staat dan trillen beide speakers, zet ik hem op -6 oid dan heb ik er geen last van. Ik neem aan dat dit gewoon netjes onder garantie opgelost gaat worden.
Proficiat :) ik heb bij mijn keuze ook wat proefritten gemaakt met de 1.2 Puretech 3 cilinder van PSA maar vergeleken met de Mazda motoren toch een wereld van verschil.

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-03 16:31
timmert26 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:28:

Is een bekend probleem met die Bose speakers wat vaak met een beetje componentenlijm vrij makkelijk op te lossen is. vaak laat het rubber los van het frame in de speaker waardoor je die trillingen hoort

FC: SW 1520-1563-8819

• timmert26
Zoiets had ik ook al gevonden inderdaad! Maar aangezien ik nog gewoon BOVAG garantie heb, laat ik dat initieel gewoon aan de dealer om te doen. Ik kan ze wel vertellen dat ik vermoed dat dat het probleem is, dan mogen ze dat zelf controleren.

• MooDyBLueS
timmert26 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:28:
Zoiets had ik ook al gevonden inderdaad! Maar aangezien ik nog gewoon BOVAG garantie heb, laat ik dat initieel gewoon aan de dealer om te doen. Ik kan ze wel vertellen dat ik vermoed dat dat het probleem is, dan mogen ze dat zelf controleren.
Gelijk heb je. Zolang je nog garantie hebt, zeker niet zelf pielen, want dat kan alleen maar tegen je werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:23
Zijn de mensen die de nieuwe Mazda 3 (vanaf 2019 type met automaat) hebben nog steeds tevreden?

Qua betrouwbaarheid \ onderhoud ben ik nieuwsgierig.

Ik wou voor een Mazda 3 gaan begin dit jaar maar omdat ze amper te vinden zijn in automaat heb ik besloten om een Audi A3 te kopen.

Wel veel goedkoper maar het is echt een kale qua opties auto en er was van alles mis met de auto.
Ben minimaal 5 keer naar de garage geweest in 3 maanden tijd.

En ik moet ook dagelijks stuurslot erop en eraf zetten anders jatten ze de stuur. Ben daar ook echt klaar mee.

Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar niet dus.

• D_Jeff
@Atsiz Ik vraag mij toch af in welke regio je woont dat "men" zo graag de auto stript :P
Een Audi A3 heb ik nooit bijzonder gevonden: Alleen wat andere looks, maar verder doet de A3 0 moeite om te verbergen dat het (onderhuids) een VW Golf is

Ik ga verder niet beweren dat een Mazda vrij van ellende is, maar gemiddeld gezien zijn de onderhoudskosten wel lager dan een duurdere en/of premium Duitser

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Atsiz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:08:
Zijn de mensen die de nieuwe Mazda 3 (vanaf 2019 type met automaat) hebben nog steeds tevreden?

Qua betrouwbaarheid \ onderhoud ben ik nieuwsgierig.

Ik wou voor een Mazda 3 gaan begin dit jaar maar omdat ze amper te vinden zijn in automaat heb ik besloten om een Audi A3 te kopen.

Wel veel goedkoper maar het is echt een kale qua opties auto en er was van alles mis met de auto.
Ben minimaal 5 keer naar de garage geweest in 3 maanden tijd.

En ik moet ook dagelijks stuurslot erop en eraf zetten anders jatten ze de stuur. Ben daar ook echt klaar mee.

Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar niet dus.
Rij een Mazda 3 Skyactiv-X automaat uit 2019 en tot op heden weinig problemen mee gehad. Zit wel pas net over de 50k km.

1x een motorstoring gehad, er is toen een update van het motormanagement gedaan en een druksensor vervangen.

In het begin wel wat productie issues gehad, zoals gescheurde deurrubbers en een tankdop die niet meer goed aansloot. Alles is netjes onder garantie door de dealer vervangen/opgelost.

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:51
Mazda 3 sedan skyactiv X uit dec 2019. Geen issues behalve de deurrubbers en een preventieve garage actie op mogelijk accu-uitval.
Tevreden dus!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03 18:14
@Atsiz Mijn ervaringen zijn wat minder goed, maar ik ben wel van mening dat mijn auto (CX-30 Sky-Activ X automaat) exemplarisch is.
  • Al vrij snel na aanschaf het tellerglas van de dashboard vervangen i.v.m. krassen. Dit is zeer krasgevoelig materiaal
  • Rond 60k alle verstuivers vervangen na een motorstoring. Dit was tijdens vakantie in Denemarken, waar ik volgens de importeur een van eersten was bij wie ze dit gezien hebben
  • Bij 90k de supercharger vervangen i.v.m. bijgeluiden
  • Bij 92k de multiriem en alle rollers vervangen omdat er na het vervangen van de supercharger alleen maar meer bijgeluiden bij waren gekomen.
En op dit moment lijkt i-Stop het niet te doen. Je kan in de boordcomputer kijken welk onderdeel niet gereed is (A/C, accu, motor), waarbij de motor steevast niet gereed is. Tijdens de 100k beurt kon men niet direct achterhalen waarom dit was, dus daar moet ik nog een keer voor terug.

Alles overigens wel keurig binnen garantie opgelost!

Echter, als ik in dit topic kijk en onder mijn collega's (waar de 3 en CX-30 ook goed vertegenwoordigd zijn) ben ik echt een uitzondering. Niemand die ik ken met een 3 of CX-30, heeft problemen zoals ik. Natuurlijk zijn er in het begin wat terugroepacties geweest. Zo kon het alarm af gaan als je de kofferbak open maakte. Maar dat soort problemen vallen te verwachten bij een nieuwe auto.

Kijk ik naar het rijden en de auto zelf, dan is het gewoon een hele fijne auto, al zijn de rijhulpsystemen niet allemaal even subtiel. ACC wil bijvoorbeeld zo snel mogelijk terug naar de ingestelde snelheid en in combinatie met de automaat wordt flink terugschakelen en hoge toeren daarbij niet geschuwd.

Toevallig tijdens de 100k beurt een handgeschakelde versie mee gekregen en dan is ACC vanzelfsprekend een stuk subtieler.

Motorisch vind ik het erg fijn rijden. Je hebt niet het hitsige van een kleine turbomotor maar wel de lange adem en het lineair opbouwende vermogen van een lekkere 2.0. Wil je snel zijn? Jaag 'm gerust hoog in de toeren, doet ie met het grootste plezier!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-03 15:44
Ik heb een Mazda 2 1.5 GT-L (2010, 102pk) automaat in het vizier, maar weet eigenlijk vrij weinig over deze motor/aandrijving. Iemand hier die mij meer hierover kan vertellen? Is het een viertraps automaat? Het reed eigenlijk niet slecht. Verbruik leek wel aan de hoge kant, zal spritmonitor raadplegen. Is deze motor betrouwbaar?

Thanks

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deSenna24
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:33:
Ik heb een Mazda 2 1.5 GT-L (2010, 102pk) automaat in het vizier, maar weet eigenlijk vrij weinig over deze motor/aandrijving. Iemand hier die mij meer hierover kan vertellen? Is het een viertraps automaat? Het reed eigenlijk niet slecht. Verbruik leek wel aan de hoge kant, zal spritmonitor raadplegen. Is deze motor betrouwbaar?

Thanks
Denk dat het deze is?
https://www.auto-data.net....5i-102hp-automatic-17495

Uit deze info is het een automaat met 4 versnellingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Untouchablezz20
deSenna24 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Denk dat het deze is?
https://www.auto-data.net....5i-102hp-automatic-17495

Uit deze info is het een automaat met 4 versnellingen.
Klopt, had ik ook gevonden. Schijnt een koppelomvormer te zijn, niet heel veel verzetten, maar reed verder prima.

Met de betrouwbaarheid zit het ook wel goed bij Mazda, toch? Uiteraard als de auto netjes is onderhouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Untouchablezz20 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Met de betrouwbaarheid zit het ook wel goed bij Mazda, toch? Uiteraard als de auto netjes is onderhouden.
Ik meen me te herinneren dat Mazda het meest betrouwbare automerk na Toyota is en binnen het aanbod van Mazda is de Mazda 2 het betrouwbaarste type. De laatste keer dat ik zo'n Top 10 zag waren de plaatsen 1-8 voor Japanse en Koreaanse merken. Alleen Nissan is de negatieve uitschieter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deSenna24
Untouchablezz20 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Klopt, had ik ook gevonden. Schijnt een koppelomvormer te zijn, niet heel veel verzetten, maar reed verder prima.

Als ik mij niet vergis gebruikt Mazda overal koppelomvormers, ik heb bewust gekozen voor Mazda mede vanwege koppelomvormer.

Betrouwbaarheid scoort idd altijd goed, hier de Whatcar? betrouwbaarheidslijst met merken:
https://www.whatcar.com/n...lity-survey-brands/n23418

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deSenna24
D_Jeff schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Mooi modelletje van de 3 gevonden en toegekregen, staat nu te pronken op mijn bureau :)
Hier gevonden:
https://shop.mazdapierre.nl/schaalmodellen

Ik gok/hoop nog 3-4 maanden voor ik schaal 1:1 heb staan ;)

[Voor 5% gewijzigd door deSenna24 op 27-07-2022 12:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timmert26
Vandaag officiële android auto/apple carplay in laten bouwen, inclusief 2 software updates van mijn MZD connect (die liep nogal ver achter). Al met al E290, dat systeem werkt een stuk beter dan ik had verwacht. Vooral aangezien je geen touchscreen kan gebruiken als je rijdt. Maar zelfs met de standaard knoppen werkt dit systeem echt top.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MooDyBLueS
timmert26 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:58:
Vandaag officiële android auto/apple carplay in laten bouwen, inclusief 2 software updates van mijn MZD connect (die liep nogal ver achter). Al met al E290, dat systeem werkt een stuk beter dan ik had verwacht. Vooral aangezien je geen touchscreen kan gebruiken als je rijdt. Maar zelfs met de standaard knoppen werkt dit systeem echt top.
Als MX-30 eigenaar en daarnaast ook een Kia met eveneens 10" scherm, maar dan wel touchscreen, heb ik een tip voor je mbt AA/AC: gebruik je telefoon als je in de auto stapt om je navi/muziek te kiezen en starten. Want ja, het is op zich prima te doen, maar met name door alle iconen/opties bladeren tijdens het rijden vind ik met de draaiknop toch een stuk minder intuïtief dan direct een keuze met je vinger maken. Uiteraard pak ik de telefoon tijdens het rijden niet, dan gebruik ik wel de draaiknop van de Mazda.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JKen
Bij mij mazda werkt de touchscreen wel gewoon met AA. Alleen tijdens rijden vind ik de draai knop juist makkelijker.

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-03 09:34
@timmert26 , is dat alleen bij nieuwe Mazda's te vervangen? Ik zit nog met een (erg) verouderde inbouw DvD Navigatie in een 6 mps uit 2006.

• timmert26
Stinow schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:34:
@timmert26 , is dat alleen bij nieuwe Mazda's te vervangen? Ik zit nog met een (erg) verouderde inbouw DvD Navigatie in een 6 mps uit 2006.
Volgens mij kan het alleen voor mazda's die beschikken over MZD connect. Dus vooral 2014+

• twkr18526
timmert26 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:27:
[...]
Volgens mij kan het alleen voor mazda's die beschikken over MZD connect. Dus vooral 2014+
@Stinow Dat verschilt per model, maar idd rond 2014 volgens mij.
  • Mazda2 vanaf voorjaar 2015
  • Mazda3 vanaf herfst 2013
  • Mazda6 vanaf voorjaar 2015
  • Mazda CX-3 vanaf voorjaar 2015
  • Mazda CX-5 vanaf voorjaar 2015
  • Mazda MX-5 vanaf herfst 2015
https://www.maceda.nl/werkplaatsacties/apple-carplay-mazda/

• D_Jeff
Stinow schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:34:
Voor dat soort auto's kan je beter kijken naar de 2DIN Pioneer AVIC Z-series.
Inbouw + aanschaf is even een stevige duit, maar dan heb je wel het comfort van een moderne auto.

De 630bt / 730bt is het instapmodel een FM only radio met carplay, navigatie, bluetooth enz. De navigatie heeft standaard 3 jaar gratis kaartupdates (na registratie van je aankoop)

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 13:21
Werkt het wel een beetje? Dat AA inbouwen in bijvoorbeeld een CX5 uit 2018? Krijgen deze wel gewoon updates en dergelijke? Daarbij doel ik bijvoorbeeld op het "probleem" bij Kia waar maar een klein deel van het scherm werd gebruikt. Kia moet hiervoor de update uitbrengen, zit dit ook bij een achteraf ingebouwde kast bij Mazda?

• D_Jeff
twowheeler schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:10:
Werkt het wel een beetje? Dat AA inbouwen in bijvoorbeeld een CX5? Krijgen deze wel gewoon updates en dergelijke? Daarbij doel ik bijvoorbeeld op het "probleem" bij Kia waar maar een klein deel van het scherm werd gebruikt. Kia moet hiervoor de update uitbrengen, zit dit ook bij een achteraf ingebouwde kast bij Mazda?
Kan je het bouwjaar van de auto er even bijzetten? De CX-5 loopt ook al even mee

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 13:21
D_Jeff schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Kan je het bouwjaar van de auto er even bijzetten? De CX-5 loopt ook al even mee
Goede! Heb bijgewerkt

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-03 09:34
D_Jeff schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Voor dat soort auto's kan je beter kijken naar de 2DIN Pioneer AVIC Z-series.
Inbouw + aanschaf is even een stevige duit, maar dan heb je wel het comfort van een moderne auto.

De 630bt / 730bt is het instapmodel een FM only radio met carplay, navigatie, bluetooth enz. De navigatie heeft standaard 3 jaar gratis kaartupdates (na registratie van je aankoop)
Enorm bedankt! Ik ga eens kijken! :)

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 11:48
Werkt het wel een beetje? Dat AA inbouwen in bijvoorbeeld een CX5 uit 2018? Krijgen deze wel gewoon updates en dergelijke? Daarbij doel ik bijvoorbeeld op het "probleem" bij Kia waar maar een klein deel van het scherm werd gebruikt. Kia moet hiervoor de update uitbrengen, zit dit ook bij een achteraf ingebouwde kast bij Mazda?
De dealer kan een update uitvoeren van het MZD Connect systeem, maar ook ik vraag me af of er nog updates komen. Nu is het MZD Connect gedeelte vrij dom wat AA/CP betreft en zijn updates op je telefoon belangrijker, maar een update wat betreft de stabiliteit zou ik graag zien (AA werkt in mijn MX-5 meestal top, maar soms valt ie uit totdat de auto een tijdje uit is geweest). Mijn dealer heeft aangegeven dat er voor mijn MX-5 (2016) geen nieuwe MZD updates zijn geweest in de afgelopen 2-3 jaar maar ik weet of we nog ergens kunnen checken of dat wel klopt.

Wat betreft het 'probleem' in de Kia - dat zul je niet hebben in e CX-5 want die heeft gewoon geen breedbeeldscherm. Minder luxe minder problemen ;-)

• MooDyBLueS
offtopic:
Even een kleine zijsprong naar de Kia voor het geval je daar nog steeds 'last' van hebt: wij hebben toevallig ook een Kia en een Mazda, maar bij onze Kia kan het ingesteld worden hoe je CarPlay wilt gebruiken. 2/3e van het scherm of volledig. Bij 2/3e wordt rechts 1/3e gebruikt voor Kia-eigen-informatie zoals bijv. bereik, weer, radio en dat soort dingen. Ik vond het ook niet ideaal (standaard staat het op 1/3e) en ben toen gaan zoeken om vervolgens dus deze optie gewoon aan te treffen in het menu. De optie kan je alleen vinden met de telefoon niet aangesloten en heet in het Engels "Use split screen with Apple CarPlay". Zet die uit en je hebt fullscreen Apple CarPlay.

[Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-08-2022 15:08]

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-03 16:05

Reneger

Wie? IK?

Ik ben sinds een goeie maand in het bezit van een CX3 150pk SkyActive-G. Bevalt enorm goed, maar het viel mij op dat de Mazda Connect software nogal achter loopt. (Versie 59.00.502). Nu heb ik de handleidingen en alles gevonden, ik ben meer benieuwd of er hier mensen zijn die tegen problemen aan zijn gelopen, of dat het echt zo makkelijk is als overal aangegeven wordt :)

Zit niet te wachten op een gebrickt systeem :)

• Untouchablezz20
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:33:

Thanks
Nu blijkt dat er geen onderhoudsboekjes bijzitten. De auto is niet bij Mazda onderhouden, waardoor het ook niet digitaal beschikbaar is. Twijfel ontzettend, omdat de historie niet bekend is. Betreft wel een Nederlandse auto met NAP.

Wat zeggen jullie?

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:05
Untouchablezz20 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Nu blijkt dat er geen onderhoudsboekjes bijzitten. De auto is niet bij Mazda onderhouden, waardoor het ook niet digitaal beschikbaar is. Twijfel ontzettend, omdat de historie niet bekend is. Betreft wel een Nederlandse auto met NAP.

Wat zeggen jullie?
Raar verhaal, mij is bij de Mazda dealer verteld dat elke Mazda die in europa wordt onderhouden in een centraal systeem zou staan. Hoe weet je dat het een NL auto is? Is het VIN te herleiden (ik heb gelezen dat bij import de VIN regelmatig te vinden zijn op internet in de cache van verkoop sites).

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:07
Lord_Dain schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Raar verhaal, mij is bij de Mazda dealer verteld dat elke Mazda die in europa wordt onderhouden in een centraal systeem zou staan. Hoe weet je dat het een NL auto is? Is het VIN te herleiden (ik heb gelezen dat bij import de VIN regelmatig te vinden zijn op internet in de cache van verkoop sites).
Klopt maar alleen als hij bij Mazda wordt onderhouden. Datum eerste toelating kan je checken of hij is geïmporteerd. Dan kan je ook geen goede nap meer krijgen
@Untouchablezz20 bij twijfel bij een auto.... Beter niet zou ik zeggen

[Voor 14% gewijzigd door Snowhite0901 op 04-08-2022 12:56]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Untouchablezz20
Lord_Dain schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

De auto zou zijn onderhouden bij een universele garage, maar helaas is daar geen documentatie van.
Snowhite0901 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Klopt maar alleen als hij bij Mazda wordt onderhouden. Datum eerste toelating kan je checken of hij is geïmporteerd. Dan kan je ook geen goede nap meer krijgen
@Untouchablezz20 bij twijfel bij een auto.... Beter niet zou ik zeggen
Zie hier de advertentie: https://www.autoopreij.nl...-stoelverwarming/2704442/

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:07
Untouchablezz20 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:01:
[...]

De auto zou zijn onderhouden bij een universele garage, maar helaas is daar geen documentatie van.

[...]

Zie hier de advertentie: https://www.autoopreij.nl...-stoelverwarming/2704442/
https://www.autoweek.nl/auto/59005/mazda-2-1-5-gt-l/
4 versnellingen normale automaat dus.
Ik weet dat de bifuel versies van die 2 waardeloos waren, de 1.5 weet ik niets van.
Volgens rdw maar 1 eigenaar gehad.. ziet er best prima uit... Ik zou een aankoopkeuring doen. En even idd naar verbruik kijken

[Voor 10% gewijzigd door Snowhite0901 op 04-08-2022 13:07]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Untouchablezz20
Snowhite0901 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

https://www.autoweek.nl/auto/59005/mazda-2-1-5-gt-l/
4 versnellingen normale automaat dus.
Ik weet dat de bifuel versies van die 2 waardeloos waren, de 1.5 weet ik niets van.
Volgens rdw maar 1 eigenaar gehad.. ziet er best prima uit... Ik zou een aankoopkeuring doen. En even idd naar verbruik kijken
Verbruik heb ik al gecontroleerd tijdens de proefrit. Over 60km een score van 5.8l. Inderdaad een normale automaat (koppelomvormer). Vandaar de twijfel, want maar 1 eigenaar en NL auto. Kwam tijdens de proefrit niks vreemds tegen.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:05
Untouchablezz20 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Verbruik heb ik al gecontroleerd tijdens de proefrit. Over 60km een score van 5.8l. Inderdaad een normale automaat (koppelomvormer). Vandaar de twijfel, want maar 1 eigenaar en NL auto. Kwam tijdens de proefrit niks vreemds tegen.
Neem aan dat je ook even op rdw of op kentekencheck.nl hebt gekeken. Als datum eerste toelating klopt met eerste afgifte NL dan zal het een NL auto zijn en idd nooit (?) bij een mazda dealer onderhouden geweest.

Ik zou wel kijken of je een onderhoudshistorie op de kop kan tikken via de verkopende partij? (evt doorvragen waar de auto vandaan komt, qua garage, desnoods naam vorige eigenaar..ik heb zelf zoiets voorgehad met mijn huidige auto, uiteindelijk de garage in het oosten van het land aan de lijn gekregen waar de auto vandaan kwam en die gaf netjes alles door wat in de computer stond).

Bij twijfel niet oversteken :)

[Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 04-08-2022 13:49]

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:57
Het blijft een risico natuurlijk, maar als je garantie hebt?
Online is er al behoorlijk wat meer info op te vragen dan een paar maanden geleden:

https://centraalbeheer.fi.../gratis?kenteken=64-NSK-5

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wellicht een gekke vraag, maar kun je (vrijwel) blindelings vertrouwen op het bandenspanningadvies van watismijnbandenspanning? :P

De maat banden die ik heb staat niet op de stickers van mijn MX-5. De adviezen zijn:

205/45R17: 2.0 bar
215/40R18: 1.9 bar

Ik heb 215/35R18 en daarbij adviseert watismijnbandenspanning 2.7 bar. Dat vind ik nogal een verschil t.o.v. De spanning rond de 2 bar die bij de twee andere maten door Mazda zelf worden geadviseerd :)

Of anders gezegd, op welke druk zouden jullie mijn bandjes zetten?

[Voor 6% gewijzigd door Gizz op 04-08-2022 15:21]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:14
gerritjan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:37:
[...]

Het blijft een risico natuurlijk, maar als je garantie hebt?
Online is er al behoorlijk wat meer info op te vragen dan een paar maanden geleden:

https://centraalbeheer.fi.../gratis?kenteken=64-NSK-5
@Untouchablezz20
Leuk dat je tegenwoordig ook de APK keuringsmomenten en eigenaren gratis in kan zien. Ik weet niet of je (al dan niet betaald of via de RDW) kan achterhalen welk bedrijf de keuring heeft uitgevoerd, maar dikke kans dat de auto daar ook in onderhoud was. Kan je daar eventueel de historie opvragen.

Een aankoopkeuring is altijd een goed idee, een verkopende partij zou daar niks op tegen moeten hebben als ze achter hun verkoopwaar staan.

• Untouchablezz20
jjkester schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

@Untouchablezz20
Leuk dat je tegenwoordig ook de APK keuringsmomenten en eigenaren gratis in kan zien. Ik weet niet of je (al dan niet betaald of via de RDW) kan achterhalen welk bedrijf de keuring heeft uitgevoerd, maar dikke kans dat de auto daar ook in onderhoud was. Kan je daar eventueel de historie opvragen.

Een aankoopkeuring is altijd een goed idee, een verkopende partij zou daar niks op tegen moeten hebben als ze achter hun verkoopwaar staan.
Is het onderzoeken waard, thanks. Ik ga nu voorstellen om 6 maanden garantie te geven ipv 1 maand, wat trouwens een lachertje is. Daarnaast doe ik een aankoopkeuring. Mochten ze moeite hebben met 1 van beide dan houdt het voor mij op.

• D_Jeff
Reneger schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:00:
Ik ben sinds een goeie maand in het bezit van een CX3 150pk SkyActive-G. Bevalt enorm goed, maar het viel mij op dat de Mazda Connect software nogal achter loopt. (Versie 59.00.502). Nu heb ik de handleidingen en alles gevonden, ik ben meer benieuwd of er hier mensen zijn die tegen problemen aan zijn gelopen, of dat het echt zo makkelijk is als overal aangegeven wordt :)

Zit niet te wachten op een gebrickt systeem :)
Als je het echt niet aandurft: 1 a 1,5 uur ergens in je agenda blokkeren en naar een Mazda dealer gaan ;)

• D_Jeff
Gizz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:15:
Wellicht een gekke vraag, maar kun je (vrijwel) blindelings vertrouwen op het bandenspanningadvies van watismijnbandenspanning? :P

De maat banden die ik heb staat niet op de stickers van mijn MX-5. De adviezen zijn:

Ik heb 215/35R18 en daarbij adviseert watismijnbandenspanning 2.7 bar. Dat vind ik nogal een verschil t.o.v. De spanning rond de 2 bar die bij de twee andere maten door Mazda zelf worden geadviseerd :)

1.9 Bar lijkt mij wat slapjes, maar dat ligt geheel aan de manier waarop je de auto gebruikt. Ben je elk weekend vol gas bochten aan het aansnijden of probeer je liever het record "meeste belanding" te breken? :o

• MooDyBLueS
D_Jeff schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

1.9 Bar lijkt mij wat slapjes, maar dat ligt geheel aan de manier waarop je de auto gebruikt. Ben je elk weekend vol gas bochten aan het aansnijden of probeer je liever het record "meeste belanding" te breken? :o
1.9/2.0 klinkt mij ook erg laag. Nu ben ik geen MX-5 gewend of zelfs vergelijkbaar, maar ik heb aardig wat auto's versleten de laatste 15 jaar en vrijwel altijd zaten ze rond de 2.5-2.8 bar qua adviezen, zo ook mijn MX-30.

@Gizz Ik heb echter het idee dat die website met een korreltje zout genomen moet worden, want onze Kia kent ie alleen het 2014-2019 model van, niet onze 2020 versie wat een compleet nieuw model is. En de MX-30 kent ie ook totaal niet.

• JKen
Untouchablezz20 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Wat zeggen jullie?
Zelf ben ik destijds een Mazda 3 met Nederlandse NAP, maar zonder onderhoud historie, met 1 op nummerbord en als klap op de vuurpijl een Spaanse handleiding.

De conclusie die ik hier uit heb getrokken is dat het mogelijk is om een geïmporteerd auto zo op kenteken te hebben dat het niet te zien is dat een auto geïmporteerd is.
Voor rest moet je ook bedenken dat een auto importeren als nadeel heeft dat het geld kost, maar als voordeel heeft dat je alle historie kwijt raakt.
In mij geval kon er toen ook nog eens zomaar 1 a 2 duizend van de prijs af, ik vond het allemaal erg stinken en ik heb de gok niet genomen.

• JKen
Gizz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:15:

Ik zal gaan voor 2 bar, de reden is de vele klinker wegen en op die manier heb ook minder slijtage aan de onderstel aan je auto. 2,7 bar is weer fijn op vlakke afvalt wegen.
Het hangt erg af wat over wat voor soort wegen je rijdt wat het fijnst is.

Daarnaast, hoe breder de band is, hoe lager je bandenspanning en andersom.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-03 16:38
JKen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:01:
[...]

Zelf ben ik destijds een Mazda 3 met Nederlandse NAP, maar zonder onderhoud historie, met 1 op nummerbord en als klap op de vuurpijl een Spaanse handleiding.

De conclusie die ik hier uit heb getrokken is dat het mogelijk is om een geïmporteerd auto zo op kenteken te hebben dat het niet te zien is dat een auto geïmporteerd is.
Dat is onmogelijk... de auto word als import bij de RDW aangeboden en komt ook zo op kenteken. En dan nog het BPM bedrag bij de douane, daar kom je ook niet onderuit. Al deze zaken staan op het kenteken vermeld, daar kom je onmogelijk onderuit.

• (RSH)
JKen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:05:
[...]

Daarnaast, hoe breder de band is, hoe lager je bandenspanning en andersom.
Wat is dat voor levensgevaarlijke gedachtengang?

Bij twijfel kan je zelfs je band beter te hard , dan te zacht oppompen. Je hebt dan eerder over of onderstuur, maar dat is een prettige waarschuwing dan met een te slappe band die heet loopt een klapband krijgen met alle gevolgen van dien.

En ondanks dat het luchtdruk is en geen hydraulische druk, is deze wel redelijke evenredig. Dus 2,3 bar in een brede of smalle band is het zelfde. De banden druk heeft weinig met het drukgewicht van de auto op het loopvlak te maken.
Een band doet veel meer dan mensen denken, een band is eigenlijk ook onderdeel van de vering.

Gewoon even op verschillende sites even naar de bandenspanning zoeken. En bij twijfel 0,3-0,5 Bar hoger als de hoogste (volbeladen) spanning die je wel kan vinden, als je bandenmaat er niet bij staat.

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

D_Jeff schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Als je het echt niet aandurft: 1 a 1,5 uur ergens in je agenda blokkeren en naar een Mazda dealer gaan ;)
Oh ik durf het wel aan, wil gewoon even wat ervaringen uit het veld horen :) Heb wel gekkere dingen qua flashen uitgehaald in mn leven.

• D_Jeff
Reneger schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Oh ik durf het wel aan, wil gewoon even wat ervaringen uit het veld horen :) Heb wel gekkere dingen qua flashen uitgehaald in mn leven.
De uitdaging zit 'm meer in het vinden van de juiste firmware bestanden -- die zijn extreem lastig te vinden (de persoon die het postte heeft de boel offline moeten halen, uitgezonderd de "how-to")

Met die how-to is het zeer goed te doen (Mazda3, 2019 /Gen4)

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

D_Jeff schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

De uitdaging zit 'm meer in het vinden van de juiste firmware bestanden -- die zijn extreem lastig te vinden (de persoon die het postte heeft de boel offline moeten halen, uitgezonderd de "how-to")

Met die how-to is het zeer goed te doen (Mazda3, 2019 /Gen4)
Ik heb, na veel moeite, alle EU firmwares (de 70.00.100A) en de laatste versie kunnen vinden. Zal van het weekend eens een poging wagen :)

• D_Jeff
Reneger schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb, na veel moeite, alle EU firmwares (de 70.00.100A) en de laatste versie kunnen vinden. Zal van het weekend eens een poging wagen :)
Ik verwacht dat je een half uurtje bezig bent. Voor de zekerheid wat tips:

- Mocht je extra usb-kabels gebruiken, zorg ervoor dat er niets aanzit (behalve de SD-kaart en/of USB-stick)
- USB-stick en/of SD-kaart moet FAT32 zijn
- Motor aan en laten lopen tijdens het proces. Motor uitzetten tijdens proces = instant brik

Suc7 :)

• gerritjan
Reneger schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Ik weet niet of het wat zegt, maar mijn Mazda 3 gen 3 (2017) heeft deze versie: 70.00.352 EU N

• webalistic
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-03 14:30
Vraag: is er een manier om achter de productiedatum van m'n auto te komen? (MX5 uit 2018)

VIN geeft alleen jaar. De VIN sticker in de deur heeft niet echt een herkenbare datum of jaar/maand code.
Als ik naar labeltjes op onderdelen kijk (veiligheidsriem, versnellingsbak, modules, etc), dan is het een allegaartje. :?

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-03 13:24
Gisteren een proefrit gemaakt met een Mazda 3 GT-M line hatchbak (uiteraard Soul Red :)). Auto zag er goed uit en reed heerlijk! Wel geïmporteerd uit Duitsland, maar is daar wel altijd in onderhoud geweest bij een dealer.

Het viel me op dat de auto lichtjes naar "natte hond" rook, terwijl er in het interieur geen sporen (haren, afdrukken, krassen) van honden te vinden waren. Verkopende garage zei: interieurfilter eens vervangen en airco een beurt geven, daarna kunnen we altijd verder kijken met een ozon behandeling als laatste redmiddel.

Tevens viel het me op dat de auto bij het optrekken en doorschakelen een aardig "vroem-geluid" produceert. Op zich lekker sportief, maar ik dacht juist overal in de reviews te lezen dat deze auto vrij stil was. Bij hogere constante snelheden in de 6e versnelling was de auto wel rustig. Herkennen andere bezitters van zo'n derde generatie Mazda 3 dit?

De remklauwen achter hadden beide een grijze aanslag over de gehele klauwen, volgens de verkoper normaal en niks om me zorgen over te hoeven maken.

Op mijn vraag of de auto voorzien kon worden van de nieuwste software en navigatiekaarten deed de verkoper (verkopende garage is geen dealer) wat moeilijk, dat moest ik zelf maar regelen. Zag op internet dat je voor 50 euro een SD-kaartje kan kopen met de nieuwste navigatie, dat zou hij toch wel moeten kunnen regelen?

In het updaten van de software van de auto moet ik me nog verdiepen. Zijn er bekende issues die opgelost worden hierdoor? En qua terugroepacties heb ik niks kunnen vinden voor dit model, klopt dit? Zijn er nog andere aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MooDyBLueS schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

1.9/2.0 klinkt mij ook erg laag. Nu ben ik geen MX-5 gewend of zelfs vergelijkbaar, maar ik heb aardig wat auto's versleten de laatste 15 jaar en vrijwel altijd zaten ze rond de 2.5-2.8 bar qua adviezen, zo ook mijn MX-30.
Maar hadden die auto's ook zulke lagen bandjes als waarop ik rijd? Met 215/35 heb ik bandjes van 75mm hoog. Dat is toch wat minder ruimte om klappen op te vangen dan bij standaard 205/55 of 225/50 banden. Kan me voorstellen dat een 215/35 net zo hard oppompen als een standaard band wel erg oncomfortabel wordt :)
(RSH) schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Wat is dat voor levensgevaarlijke gedachtengang?

Bij twijfel kan je zelfs je band beter te hard , dan te zacht oppompen. Je hebt dan eerder over of onderstuur, maar dat is een prettige waarschuwing dan met een te slappe band die heet loopt een klapband krijgen met alle gevolgen van dien.
Ik weet niet of de gemiddelde Nederlandse automobilist overstuur een prettige waarschuwing vindt :o Maar vergeleken met een klapband is iets al snel prettig natuurlijk.
Gewoon even op verschillende sites even naar de bandenspanning zoeken. En bij twijfel 0,3-0,5 Bar hoger als de hoogste (volbeladen) spanning die je wel kan vinden, als je bandenmaat er niet bij staat.
Punt in mijn casus was dat de maat en spanning alleen op de bandenspanningsite werd genoemd en met een flink hogere spanning dan de dichtstbijzijnde maat in de sticker van mijn auto. Een advies van de site om mijn 215/35 op 2.7 bar te zetten, terwijl Mazda 1.9 bar aangeeft voor 215/40, dat vind ik een groot verschil.

Maar iedereen bedankt voor het meedenken, ik ben uiteindelijk er een beetje tussenin gaan zitten en ben met 2.2 bar op vakantie gegaan. Dat voelt met 180+km/u op de autobahn prima en ik rammel op kasseien en klinkerwegen nog niet helemaal uit elkaar :p

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• D_Jeff
webalistic schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:28:
Vraag: is er een manier om achter de productiedatum van m'n auto te komen? (MX5 uit 2018)

VIN geeft alleen jaar. De VIN sticker in de deur heeft niet echt een herkenbare datum of jaar/maand code.
Als ik naar labeltjes op onderdelen kijk (veiligheidsriem, versnellingsbak, modules, etc), dan is het een allegaartje. :?
Je zal een Mazda-dealer even "lief aan moeten kijken" of die in het systeem kan kijken. Andere optie is de bekende specialist in Rilland (Prov. Zeeland)

• D_Jeff
niwresixel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:22:
Gisteren een proefrit gemaakt met een Mazda 3 GT-M line hatchbak (uiteraard Soul Red :)). Auto zag er goed uit en reed heerlijk! Wel geïmporteerd uit Duitsland, maar is daar wel altijd in onderhoud geweest bij een dealer.

Het viel me op dat de auto lichtjes naar "natte hond" rook, terwijl er in het interieur geen sporen (haren, afdrukken, krassen) van honden te vinden waren. Verkopende garage zei: interieurfilter eens vervangen en airco een beurt geven, daarna kunnen we altijd verder kijken met een ozon behandeling als laatste redmiddel.

Tevens viel het me op dat de auto bij het optrekken en doorschakelen een aardig "vroem-geluid" produceert. Op zich lekker sportief, maar ik dacht juist overal in de reviews te lezen dat deze auto vrij stil was. Bij hogere constante snelheden in de 6e versnelling was de auto wel rustig. Herkennen andere bezitters van zo'n derde generatie Mazda 3 dit?

De remklauwen achter hadden beide een grijze aanslag over de gehele klauwen, volgens de verkoper normaal en niks om me zorgen over te hoeven maken.

Op mijn vraag of de auto voorzien kon worden van de nieuwste software en navigatiekaarten deed de verkoper (verkopende garage is geen dealer) wat moeilijk, dat moest ik zelf maar regelen. Zag op internet dat je voor 50 euro een SD-kaartje kan kopen met de nieuwste navigatie, dat zou hij toch wel moeten kunnen regelen?

In het updaten van de software van de auto moet ik me nog verdiepen. Zijn er bekende issues die opgelost worden hierdoor? En qua terugroepacties heb ik niks kunnen vinden voor dit model, klopt dit? Zijn er nog andere aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?
Een Gen3 heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je geen antwoord opgeven.

-> Auto's die van binnen stinken, daar kan ik maar 3 dingen op bedenken:
1) Vocht issues (niet goed afdichten door bijv slecht herstelde schade of kapotte rubbers)
2) Er heeft toch een huisdier in gezetten, maar deze was relatief klein en de verkoper heeft zoveel mogelijk geprobeerd op te ruimen/verstoppen
3) Het luchtcirculatiesysteem komt iets tegen wat er niet zou moeten hebben/zitten (lekkage, Airco die nooit onderhoud gehad heeft of buizen/slangen die verkeerd zijn geplaatst na een reparatie)

-> Firmware / software: Als het geen dealer is, willen de meeste hun handen niet aan branden. Als het werkt, is het te verkopen ; werkt het niet, kost het grof geld.

----> In het algemeen: Import hoeft zeker niet slecht te zijn, maar als je het niet vertrouwd: laten staan -- Er zijn zat andere Mazda 3 beschikbaar ;)

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:02
Vandaag een rit naar Schiphol op en neer met de CX 5, 400km. Verbruik 5,8/100 km. Ruim 1:17. Behoorlijk zuinig 🙂

Stond heel even op 5,7, maar toen een stukje stadsverkeer.

[Voor 3% gewijzigd door satya op 08-08-2022 23:35]

• ZeroMinded
  • Laatst online: 21:16
satya schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:34:
Vandaag een rit naar Schiphol op en neer met de CX 5, 400km. Verbruik 5,8/100 km. Ruim 1:17. Behoorlijk zuinig 🙂

Dat is heel netjes!, uit welk jaar is je CX5? Ik neem aan dat het om een handgeschakelde bak gaat?

Ik haal met mijn mazda3-2020 skyactiv-X automaat 5/100 als ik cruise control snelweg rijdt met Airco aan.

• deSenna24

Dat is netjes :) toen ik ging testrijden enkele maanden terug ook een CX5 gehad met de automaat (163pk) en een Mazda 3 Skyactiv-X met handbak (180pk), andere auto's om te testen hadden ze niet (geen Mazda 3 met automaat, wel een MX5 en Mazda 2). Ik wilde voornamelijk de automaat wat proberen en na zo'n 45 minuutjes stad, buitenwegen en stukje snelweg haalde ik ook een 5.8 l/100km, aangenaam verrast.

• (RSH)

Benzine of diesel? AWD ? handbak of automaat?

Ik gok een benzine, 2WD en handbak?

• deSenna24
(RSH) schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Ik haalde over 45 minuten rijden die 5.8 l/100km met de 2WD automaat met 163pk(165?) benzine. Ik heb geen zware voet en rij altijd comfortabel.

• Reneger

Reneger

Wie? IK?

Relatief zware voet, wel veel cruise control gebruik. 2017 CX3, 150pk awd automaat, zit veelal rond de 6.0/100km met snelweg rijden

• satya
ZeroMinded schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:50:
[...]

Dat is heel netjes!, uit welk jaar is je CX5? Ik neem aan dat het om een handgeschakelde bak gaat?

Ik haal met mijn mazda3-2020 skyactiv-X automaat 5/100 als ik cruise control snelweg rijdt met Airco aan.
Maart dit jaar, laatste model en handgeschakeld. 95% van de rit is 100km/h.

• satya
(RSH) schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Benzine, handgeschakeld en het laatste model en 2WD 19" velgen :)

• Oceanview
Mazda 3 sedan e-skyactiv-g 122 hier.
Na 2400km snelweg richting het zuiden met cruise control voornamelijk op 140 (soms iets erboven) een gemiddeld verbruik van 5.7l/100km oftewel 1 op 17,5.
Kortom positief verrast met het verbruik.

Veel beter dan mijn normaal gemiddeld verbruik hier met veel stadsritten :P

• D_Jeff
Oceanview schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:43:
Mazda 3 sedan e-skyactiv-g 122 hier.
Na 2400km snelweg richting het zuiden met cruise control voornamelijk op 140 (soms iets erboven) een gemiddeld verbruik van 5.7l/100km oftewel 1 op 17,5.
Kortom positief verrast met het verbruik.

Veel beter dan mijn normaal gemiddeld verbruik hier met veel stadsritten :P
Doe hetzelfde op een snelweg (of elke andere weg met "freeflow") op 112 km/h en je zal zelfs 4.5l/100km kunnen halen.

Maar dat rijdt wel iets minder door :+

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:03
Rij nu al bijna 7 jaar in deze Mazda 6. Fantastische auto.

• MichaelDell
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08-2022
satya schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Check even voor jezelf of je volwassenen achterin wilt vervoeren, want de ruimte achterin is volgens reviews net zo 'krap' als in de CX-5. De neus is nog langer geworden omdat ze er een 6 cilinder in willen duwen. De auto is breder van de 5 en een wat grotere kofferruimte, veel voordelen zie ik niet in de 10k duurdere 60. Privacy glas achterin is trouwens standaard bij de 5. De kwaliteit in het algemeen is prima, maar de finesse van de elektronica vind ik persoonlijk beroerd komende uit een Seat Ateca.
Onlangs een CX-60 besteld, ruim 10K duurder dan een CX-5 inderdaad. Maar daar krijg je wel een totaal andere auto voor: 327pk/8-automaat/plug in om mee te beginnen. Ik heb een paar maanden in een CX-5 automaat (2019) gereden en stoorde me gigantisch aan de bak.

Toen de CX-60 te bezichtigen was bij de dealer ben ik langs gegaan en in het echt is de auto veel imposanter dan op de foto's.

Tis Top in Tukkerland

• Oceanview
D_Jeff schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Doe hetzelfde op een snelweg (of elke andere weg met "freeflow") op 112 km/h en je zal zelfs 4.5l/100km kunnen halen.

Met 110 km/h op de cc kom ik in NL meestal rond de 5.1l/100km uit maar dat is best een druk traject.
Waarschijnlijk als ik veel langer op de snelweg zit trekt dat wel recht. :P

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 17:37
jaapstobbe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:53:
Rij nu al bijna 7 jaar in deze Mazda 6. Fantastische auto.

[Afbeelding]
Mooie auto!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 17:37

Mazda in de wax gezet.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03 18:14
Als we het dan over verbruik hebben: CX-30 SkyActiv-X 180pk richting het noorden (Denemarken). Verbruik zo'n 11-12l/100km, waarbij ik 90km/u heb gereden in NL, 100 in Dld en 80 in DK. Heel erg zware voet!

Goed, dan hing er ook een caravan achter dus die zware voet was nodig. Toeren maken, werken daar in het vooronder :P

Maar belangrijker nog: hij doet het nog! Vorig jaar stond hij nu in een Deense garage, kapot te wezen

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-03 20:18
2005 Mazda Tribute hier met V6 ( 3.0 24V) onder de kap.
Eindelijk gevonden wat het euvel was, toen ik namelijk terug reed vanuit mijn werk naar huis viel mij op dat de achterraam smerig was. bleek nadien een vetfilm te zijn van olie/koelvloeistof.
Dus de oude trouwe Mercedes weer gestart en daarmee gereden tot ik wist wat en hoe verder met de Mazda.

Na dik een maand stilstand in de garage, toch maar eens de auto gestart. tikken en lopen.
koelvloeistof bijgevuld en richting de parkeerplaats gereden waar de mercedes stond.
motor bleef netjes op temperatuur , draaide lekker soepel rond dus bijgevuld met demiwater.
kachel begon op dat moment ook weer warmte af te geven dus richting tankstation a 2 kilometer verderop gereden. nog steeds niet oververhit.
getankt, dan wasbox. motor laten draaien. idem motor bij instappen netjes op temperatuur en geen gekke geluiden.
Eenmaal de helft van het traject terug motor temperatuur ging weer diep in het rood. dus gestopt bij de parkeerplaats en weer water bijgevuld. na een tijd draaien motor ging weer op normale temperatuur en nergens een lekkage kunnen ontdekken.
terug naar mijn garage gereden en tijdens het inparkeren opgevallen dat bij het achteruit rijden een heel spoor van vloeistof achter bleef.

In het V van het blok was een heel plas met koelvloeistof.
Met de zaklamp naar binnen geschenen en zag dus een korte darm wat flink geraffeld was.
Schroevendraaier er tegen aan en Euvel gevonden.
Slang was dus geklapt door uitdroging.

Om bij die slang te komen moet letterlijk het halve bovenkant worden gedemonteerd.
En niet alleen bij die slang, maar ook bougie's en Bougiekabels.
Bij het process zijn diverse slangen gewoon tijdens het losmaken gescheurd, of uit elkaar getrokken omdat ze zo uitgedroogd waren dat je deze letterlijk als papier kon scheuren.

Dus om het af te ronden, ALLE Koelvloeistof slangen (uitgezonderd die van de kachel) gaan de komende dagen worden vervangen, Idem alle vacuum slangen en ander prut.
Nu ik ook overal makkelijk erbij kan komen alles schoonmaken, Kleppendeksel pakking vervangen want deze lekt.
Kleppendeksel pakking heeft ook enkel zwarte kit, dus denk er was eens een lek en dit was van de vorige eigenaar dus de oplossing.....

Hoop werk, maar nu ik er makkelijk bij kom word dit meteen vervangen.
Zelfde met de spanrollen en koelvloeistof pomp met V-Riem.
Niet dat ik over een maand daar mee problemen zou krijgen.

Gasklephuis Word ook schoon gemaakt, ontvet en opnieuw ingevet.
Luchtfilter was zo verstopt en vuil dat deze ook mee genomen word.
Olie laat ik doen, voor die paar centen maak ik mijn garage niet vuiler als het nu is en oude olie is dan ook meteen weg.

3x 5 Liter (Motorcraft) koelvloeistof kom nadien er in als alles word gemonteerd. maar moet wel mijn radiateur nog vervangen voor een nieuw exemplaar en dat word heel wat gevloek, zweet en tranen om dat te vervangen. :+
Nieuw besteld van EBAY, en voor 90 Euro Incl VAT is niet verkeerd _/-\o_
Koelvloeistof slangen (niet orgineel) waren hier het duurst.

Weekend zal de mazda weer zelfstandig kunnen rijden als alles mee zit _/-\o_

Hoe het op dit moment er nog onder de kap er uit ziet..... :'(

Zoals je kunt zien is het niet makkelijk bij te komen als deze niet geheel is gedemonteerd.

Nieuwe slang, A 50 Euro moet deze alleen nog op maat snijden en tijdens het monteren voorzien van nieuwe klemmen.

Een stuk sleutelvriendelijker als de Mazda. Zal nog makkelijk 10 jaar door kunnen rijden mit de W210 niet totaal weggerot is :+

• N.Etter
  • Laatst online: 27-03 20:08
MichaelDell schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Onlangs een CX-60 besteld, ruim 10K duurder dan een CX-5 inderdaad. Maar daar krijg je wel een totaal andere auto voor: 327pk/8-automaat/plug in om mee te beginnen. Ik heb een paar maanden in een CX-5 automaat (2019) gereden en stoorde me gigantisch aan de bak.

Toen de CX-60 te bezichtigen was bij de dealer ben ik langs gegaan en in het echt is de auto veel imposanter dan op de foto's.
Die heeft trouwens ook de nieuwe (snellere) automaat met 8 verzetten. Hopelijk zetten ze die straks overal in ter vervanging van de huidige 6 verzetten.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

D_Jeff schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Gisteren voor het eerst de fuel monitor bekeken tijdens de rit naar het werk (dus tijdens de ochtenspits). Eenmaal de stad uit heb ik inderdaad 4.5l/100km aangetikt. Ik heb alleen geen idee hoe betrouwbaar dat cijfer is. Ik meen me te herinneren dat reviewers de boordcomputer wat te optimistisch vonden.

• MooDyBLueS
Boordcomputers zijn altijd te optimistisch. Je hebt altijd te maken met (kleine) verliezen die de boordcomputer niet meet (dat is puur een fuel flow meter) waardoor je heel simpel gezegd alleen een werkelijke waarde krijgt door je km-stand (of trip) bij te houden tussen volle tankbeurten.

Wel is het zo dat de afwijking meestal wel aardig gelijk blijft, in hetzelfde seizoen in ieder geval. Dus als je nu 4,5l/100km op de boordcomputer haalt en stel dat blijkt 5,0l/100km aan de pomp te zijn, dan kan je die 0,5l/100km verschil wel min of meer altijd aanhouden.

• deSenna24
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:42:
Boordcomputers zijn altijd te optimistisch. Je hebt altijd te maken met (kleine) verliezen die de boordcomputer niet meet (dat is puur een fuel flow meter) waardoor je heel simpel gezegd alleen een werkelijke waarde krijgt door je km-stand (of trip) bij te houden tussen volle tankbeurten.

Wel is het zo dat de afwijking meestal wel aardig gelijk blijft, in hetzelfde seizoen in ieder geval. Dus als je nu 4,5l/100km op de boordcomputer haalt en stel dat blijkt 5,0l/100km aan de pomp te zijn, dan kan je die 0,5l/100km verschil wel min of meer altijd aanhouden.
Een leuke website die ik gebruik om dat bij te houden is https://www.spritmonitor.de/en/ :)
Daar kun je ook vergelijken wat anderen met hetzelfde model en motor auto doen.

Hier alle Mazda:
https://www.spritmonitor....l_models.html?powerunit=2

Sommigen moet je wel met een korrel zout nemen, gezien er maar 1 of 2 keer getankt is. Bij diegene met 10-20+ tankbeurten is het al een pak meer representatief.

• MooDyBLueS
@deSenna24 Inderdaad, die gebruik ik of ik heb gebruikt voor al mijn auto's, vandaar dat ik ook weet dat boordcomputers steevast afwijken.

Overigens kan je filteren op minimaal aantal tankbeurten of km's. Als je minimaal 5.000 km bijv. instelt, weet je zeker dat je betrouwbare cijfers krijgt. Let wel: het is nog steeds overwegend Duitsers die het gebruiken, mede dankzij het meer heuvelachtige landschap én de autobahn vertekenen de cijfers wel t.o.v. ons vlakke kikkerlandje met 100 km/u overdag overal. Zo heb ik bij al mijn auto's 15-20% zuiniger gereden dan het gemiddelde bij Spritmonitor.

• ZeroMinded
  • Laatst online: 21:16
@MooDyBLueS Dat van die duitsers is waar, maar opzich maakt dat niet uit als je modellen of merken onderling wilt vergelijken.

Ik zelf heb een zware rechtervoet en val dus meestal in de groep 7,5L/100km.
Hoewel als ik gewoon normaal cruisecontrol en op de gps 3km te hard rijdt dan kan ineens 4,5/100 snelweg 100km en 6/100 snelweg 130.

Dit alles op zomerbanden.

Maarja, t rijdt te leuk om altijd maar te cruizen 😅

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:28

Processorkoeler

Geen stock koeler

niwresixel schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:22:

Ik rij dezelfde, maar dan sedan. +1 voor de kleurkeuze en GT-M :)
Wat bedoel je met de lichte 'vroem'? Is gewoon het karakteristieke motorgeluid, niks bijzonders voor een 2L 2.0. Ik vergelijk dit ding altijd een beetje met een diesel, maar dat is meer het geluid als je opstart en de motor de eerste 30s toeren maakt. Als je echt iets moet zoeken om op te merken, wil 'ie soms lastig in de 1 of achteruit bij een koude start. Maar niks mis mee. Handbak is 10x fijner als de 6-traps automaat (helaas nog). Leuk om te weten: ze gaan 120 in de 2 :P

Heb je een foto van dat remklauwgebeuren? Mijn schijven waren wat 'geroest' maar na 2x remmen was dat weg. Is normaal. Updaten e.d. doe je idealiter gewoon bij de garage, maarja, dan betaal je ervoor. Fix: Android Auto, of Apple Carplay.

Geen 'bekende' kwaaltjes bij dit model, voor zover bekend in het algemeen. Zorg ervoor dat indien je je interieur reinigt, voorzichtig bent met het HUD-plaatje, die krast héél snel (net zoals de andere pianolak/glossy elementen, vind ik zelf). Lederen stoelen behandelen met een leercoating kan ook geen kwaad. Alles hier is spiksplinternieuw (2017) qua interieur, behalve de bestuurdersstoel ofc 8)7 dus wel fijn om die bij te houden.

Check even of de auto geschikt is voor AA of Apple Carplay. Het is een 'upgrade', kabelboompje en module wisselen. Als dat er niet in zit, kost het €200 (afhankelijk van of je het wilt). De mijne had het al en ik vind het goud waard.

Verder de reguliere checks, zou ff zo'n ANWB/BOVAG formuliertje downloaden en gewoon aflopen. Mazda 3's vanaf 2014 hebben geen bekende kwalen of iets, voor zover ik weet. En ik heb er een halve studie van gemaakt toen ik 'm kocht.

Je kan de GT-M 120 naar 180-ish PK's gooien met chippen, dan haal je volgens mij de elektronische koppelbegrenzer (+- 4000rpm) eraf. Standaard is 'ie van 0 naar 100 in +- 8.5 sec, maar je haalt net 7.8 als je gaat chippen. Zou het zelf overigens niet doen, want geen turbo, dus je haalt er weinig uit (m.i.).

Echte 'minpuntje': hele dunne laklaag! Niet raar opkijken van steenslag, je komt daar niet onderuit. Roest bij deze jaartallen is nog niet aan de orde, lees wel 'soms' iets over roest bij oudere modellen (2005 en ouder, dus je hebt nog ff).

Terugroepactie bij mij was iets met de Front Body Control Module, gratis gefixt. Niks ergs, ruitenwissers zouden het 'niet meer kunnen doen'.

____

Dan wat anders, zijn er mensen die hier hun verbruik bijhouden? Danwel via Autoweek, of in Excel? Ik ben dit zelf sinds dag 1 gaan doen en was benieuwd naar de cijfers van anderen.

[Voor 9% gewijzigd door Processorkoeler op 14-08-2022 06:02]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

(jarig!)
Processorkoeler schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 05:55:
[...]
Geen 'bekende' kwaaltjes bij dit model, voor zover bekend in het algemeen.
geen grote, maar er zijn altijd wel wat kleine dingetjes. de Bose speakers van vroegere mazda 3 modellen (richting 2014) waren heel slecht bijvoorbeeld. de lijmlaag waar de conus mee vastzat was niet vochtbestendig, waardoor deze los liet.
heb ze in mijn 2014 model nog binnen fabrieksgarantie kunnen laten vervangen.
Echte 'minpuntje': hele dunne laklaag! Niet raar opkijken van steenslag, je komt daar niet onderuit. Roest bij deze jaartallen is nog niet aan de orde, lees wel 'soms' iets over roest bij oudere modellen (2005 en ouder, dus je hebt nog ff).
dat schijnt per kleur wat te verschillen, maar vooral de rode (hoewel het mooist), is daar toch het meest gevoelig voor. mijn pearl white heeft nog opvallend weinig steenslag.
Dan wat anders, zijn er mensen die hier hun verbruik bijhouden? Danwel via Autoweek, of in Excel? Ik ben dit zelf sinds dag 1 gaan doen en was benieuwd naar de cijfers van anderen.
ik via een tank app (fuelio)
normaal rijd ik 2 x 40km per dag. 50% op 80km weg, en 50% op 100 km weg.
verbruik gaat van 1 op 14,5 in de winter, naar 1 op 16 in de zomer.
(2014 mazda 3 GT-M sedan)
(ik rijd niet bepaald besparend. dus moet zeker nog iets beter kunnen)

• gerritjan
Processorkoeler schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 05:55:
[...]

Via deze link mijn verbruik van het afgelopen jaar. In Excel begonnen, later overgezet naar Spritmonitor:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1376130.html
Pagina: 1 ... 52 ... 58 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee