Zou je dat echt merken? Of anders gevraagd, waarom zou je het doen? Zuiniger rijden? Sneller optrekken?yor111 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:07:
Nou ja, dat heb ik naar gekeken. het bedrijf Orange chip tuining zeggen dat je 55 pk extra kunt krijgen.
Volgens mij is dat in dit topic al eerder besproken.twkr18526 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:10:
[...]
Zou je dat echt merken? Of anders gevraagd, waarom zou je het doen? Zuiniger rijden? Sneller optrekken?
Je krijgt er wel een flink aantal paardjes bij maar slechts 10 Nm koppel. Het effect schijn je pas goed te merken als je flink toeren maakt. Voor mij een reden om het tot nu toe niet te laten doen.
Ik denk het zelfde erover. Ik heb met de auto alleen nog een proef rit gemaakt. Vrijdag kan ik de auto ophalen en dan een keer flink op het gas.Volgens mij is dat in dit topic al eerder besproken.
Je krijgt er wel een flink aantal paardjes bij maar slechts 10 Nm koppel. Het effect schijn je pas goed te merken als je flink toeren maakt. Voor mij een reden om het tot nu toe niet te laten doen.
Maar verwacht met de huidige koppel dat de auto wel lekker optrekt. Wat is jullie ervaring?
@yor111 Ik zou zeker gewoon eerst van je auto gaan genieten. Pk's extra zijn leuk, maar zoals men zegt: je zou eens de curve als die ergens te vinden is erbij moeten pakken. Dan zal je zien dat net als bij elke auto er maar een beperkt bereik is waar de auto z'n volle pk's kan leveren. Trekkracht zit onderin, bij lage toeren dus, dat zal je dan ook veel sneller gaan merken. Meer pk's in de hogere toeren heeft pas nut als je ook echt vaak hoge toeren wil gaan maken, maar dat is in mijn ogen niet iets wat je dagelijks doet. Dat is leuk om af en toe sportief te rijden, maar niemand doet dat bij dagelijks gebruik.
Hier heb je een curve van voor en na chiptuning van een 2017 Mazda 3:

Wat je hier ziet is:
pk voor = 133 pk
pk na = 183 pk (+50 pk)
trekkracht voor = 211 Nm
trekkracht na = 225 Nm (+14 Nm)
+50 pk klinkt veel en is het in zekere zin ook, maar volg de donkerrode (voor) lijn en felrode (na) lijn maar eens en je ziet dat van 1750-4400 rpm er bijna geen verschil tussen zit. Van 1750-2500 is het helemaal verwaarloosbaar, van 2500-4400 rpm is het ook maar 10-15 pk max.
Pas na de 4400 rpm blijft de niet-getunede motor rond die 130 pk hangen, en komt het voordeel van de chiptuning naar voren. Die komt dus pas écht tot z'n recht vanaf 5000 of 5500 rpm afhankelijk hoe je ernaar kijkt. Aan jou de vraag of je het dat waard vindt voor het geld wat je ervoor neerlegt. Vaak hoeft chiptuning helemaal niet zoveel te kosten, maar als je 3x per jaar even doortrekt en de rest van de tijd normaal rijdt, dan is het onzin om te doen.
Hier heb je een curve van voor en na chiptuning van een 2017 Mazda 3:

Wat je hier ziet is:
pk voor = 133 pk
pk na = 183 pk (+50 pk)
trekkracht voor = 211 Nm
trekkracht na = 225 Nm (+14 Nm)
+50 pk klinkt veel en is het in zekere zin ook, maar volg de donkerrode (voor) lijn en felrode (na) lijn maar eens en je ziet dat van 1750-4400 rpm er bijna geen verschil tussen zit. Van 1750-2500 is het helemaal verwaarloosbaar, van 2500-4400 rpm is het ook maar 10-15 pk max.
Pas na de 4400 rpm blijft de niet-getunede motor rond die 130 pk hangen, en komt het voordeel van de chiptuning naar voren. Die komt dus pas écht tot z'n recht vanaf 5000 of 5500 rpm afhankelijk hoe je ernaar kijkt. Aan jou de vraag of je het dat waard vindt voor het geld wat je ervoor neerlegt. Vaak hoeft chiptuning helemaal niet zoveel te kosten, maar als je 3x per jaar even doortrekt en de rest van de tijd normaal rijdt, dan is het onzin om te doen.
Hoi @MooDyBLueS,
Duidelijk verhaal. Ik wil eerste even genieten inderdaad. Dat chiptunning laat ik nog even achterwegen.
Ik ben al wel gaan kijken naar 18 inch velgen.
Duidelijk verhaal. Ik wil eerste even genieten inderdaad. Dat chiptunning laat ik nog even achterwegen.
Ik ben al wel gaan kijken naar 18 inch velgen.
@yor111 or111
Ik heb een mazda 3 bj 2017 met de 100pk benzinemotor. Koppel in lage toeren is quasi onbestaande maar toch vind ik het een leuke auto om mee te rijden. Vooral omwille van de strakke manuele versnellingsbak en het motortje klimt graag in toeren als je de juiste versnelling kiest.
Ik heb een mazda 3 bj 2017 met de 100pk benzinemotor. Koppel in lage toeren is quasi onbestaande maar toch vind ik het een leuke auto om mee te rijden. Vooral omwille van de strakke manuele versnellingsbak en het motortje klimt graag in toeren als je de juiste versnelling kiest.
Dit was de mijne; https://www.auto-winkelho...terswijk/benzine/1371168#yor111 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 06:43:
Haha 😋 nee,
Was deze van jouw! Kenteken eindigt op NG. Netjes onderhouden hoor. Het raam liep vast maar dit wordt verholpen.
Ik zie overigens dat hier 215 banden op lagen. Ik had de 225 banden op de winterset.
Heb de auto ingeruild voor een witte Mazda 3 luxury uit 2019. Ik zoek nog wel een zwarte set originele Mazda 3 wielen, dus als iemand nog iets weet
Hi,
Ik start binnenkort bij een nieuwe werkgever en neig ik sterk naar de CX60 als nieuwe leasewagen.
Nu zijn die optiepakketten me een doorn in het oog. Zo kun je enkel privacy glas in combinatie nemen met allerhande opties die ik niet wil of nodig heb voor de lieve som van 3.000 euro... Heeft iemand ervaring met privacy glas achteraf? Kan dit via de dealer en hoe staat het met de kwaliteit tav af fabriek?
Weet iemand trouwens of er reeds een te zien of te rijden is in Nederland?
Bedankt alvast 👍
Ik start binnenkort bij een nieuwe werkgever en neig ik sterk naar de CX60 als nieuwe leasewagen.
Nu zijn die optiepakketten me een doorn in het oog. Zo kun je enkel privacy glas in combinatie nemen met allerhande opties die ik niet wil of nodig heb voor de lieve som van 3.000 euro... Heeft iemand ervaring met privacy glas achteraf? Kan dit via de dealer en hoe staat het met de kwaliteit tav af fabriek?
Bedankt alvast 👍
Ik kreeg een mailtje van de lokale Mazda-dealer (053), a.s. zaterdag is ie daar te bewonderen.lhermsen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:22:
Bedankt alvast 👍
Misschien ook in de rest van NL?
https://www.kolenaar.nl/de-nieuwe-mazda-cx-60
[ Voor 17% gewijzigd door gerritjan op 08-06-2022 23:30 ]
ja klopt, ik wil nu 225/45 R18. Met zwarte velgen. Dit ziet er wel strak uit.Miljanair schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:53:
[...]
Dit was de mijne; https://www.auto-winkelho...terswijk/benzine/1371168#
Ik zie overigens dat hier 215 banden op lagen. Ik had de 225 banden op de winterset.
Heb de auto ingeruild voor een witte Mazda 3 luxury uit 2019. Ik zoek nog wel een zwarte set originele Mazda 3 wielen, dus als iemand nog iets weet
Ik heb later in mijn m6 privacy glas achter aan laten brengen. Als dat goed gedaan wordt zie je er niets meer van. Was in een middagje gebeurd, aanrader.lhermsen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:22:
Hi,
Bedankt alvast 👍
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ipv privacy glass achteraf, wat altijd een folie is, kan je ook kijken naar Privacy Shades: https://www.privacyshadesnederland.nllhermsen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:22:
Hi,
Bedankt alvast 👍
Ik heb deze in meerdere auto's gehad en is zeer eenvoudig te bevestigen, ook te verwijderen en helemaal niet duur. Echt hoge kwaliteit, je ramen kunnen open en dan blijft de shade zitten, je bevestigt het immers aan de binnenkant bij de raamrubbers. Ideaal tegen insecten en dus wel frisse lucht, maar geen (weinig) zon als je je raam openzet. En in de winter kan je ze eraf halen zodat je juist van de zon gebruik kan maken, iets wat met privacy glass/folie niet mogelijk is. Ik vind het daarom beter dan privacy glass. Je kan ze als complete set voor achterdeuren en achterruit kopen of alleen voor de achterdeuren. Complete set zit vaak rond de €120-180, echt een koopje tov wat je inderdaad soms voor privacy glass betaalt, wat zelfs bij onze Aygo destijds geloof ik een optie van €300 was.
Enige nadeel voor de CX-60 is wellicht dat je er even op moet wachten totdat ze die hebben omdat het natuurlijk een splinternieuw model is, maar je kan ze altijd mailen en vragen wanneer ze die verwachten.
Dan weet je meer dan Mazda Mulder (wat bijna de "huisdealer" van de importeur is). Mulder wist mij te vertellen dat de demoauto's pas in september 2022 komen en de eerste ritten ook pas in september te boeken zijn.gerritjan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:32:
[...]
Ik kreeg een mailtje van de lokale Mazda-dealer (053), a.s. zaterdag is ie daar te bewonderen.
Misschien ook in de rest van NL?
Op de vraag hoeveel auto's er in de pre-order staan plus de levertijd:
Betere start dan de CX-30 en pre-orders worden op z'n vroegst in november 2022 verwacht
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Er is nu een Mazda CX-60 aanwezig in Nederland die de komende maanden alle dealers afgaat als sneak preview. Als je je online hebt aangemeld als geïnteresseerde dan krijg je een uitnodiging. A.s zaterdag is de CX 60 in Enschede (https://www.kolenaar.nl/de-nieuwe-mazda-cx-60). Rond 11 juli in Breda.D_Jeff schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:55:
[...]
Dan weet je meer dan Mazda Mulder (wat bijna de "huisdealer" van de importeur is). Mulder wist mij te vertellen dat de demoauto's pas in september 2022 komen en de eerste ritten ook pas in september te boeken zijn.
Op de vraag hoeveel auto's er in de pre-order staan plus de levertijd:
Betere start dan de CX-30 en pre-orders worden op z'n vroegst in november 2022 verwacht
Hier zijn alle locaties/data terug te vinden cq. te reserveren;
https://www.ontdekdemazdacx60.nl/reserveren/
https://www.ontdekdemazdacx60.nl/reserveren/
[ Voor 5% gewijzigd door goof. op 09-06-2022 11:47 ]
Assumption is the mother of all fuck-ups
Elke keer als ik zo'n ding zie denk ik dat ik er een sticker boven de modelnaam op zou plakken met de tekst:ExportZeeuw1985 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:22:
Sindskort kan ik mij ook tot de mazda rijders toevoegen.
Het kleine broertje van de ford explorer, de Ford Maverick / Escape.
Uit de tijd van samenwerking met ford en mazda ... de Mazda Tribute.
Eigenlijk een Mazda voor de amerikaanse markt die ook in Europa werd aangeboden.
Overgenomen van mijn ouders, en nu op Duits kenteken.
De APK keurmeester kreeg zowaar een hartverzakking toen hij de mazda moest keuren![]()
Knipperlichten die tevens stadslichten zijn, de mini bullbar wat al krom is als je er tegen aan zou plassen, en de constructie die op het dak zit met daktentje en de extra lampen![]()
Dan nog achter zijn oren gekrabt tot die wond waren want betreft een meilen tellerunit. is het nu kilometer???![]()
Dus om het kort te houden, dit is dus mijn eerste mazda als je ford buiten beschouwing laat.
De Hoofdstuk Mercedes is nu definitief ten einde gekomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ja. die past werkelijk maar net in de garage qwua hoogte
Foto's zijn gemaakt op ooghoogte
"This is not the greatest car in the world, this is just a "
Check even voor jezelf of je volwassenen achterin wilt vervoeren, want de ruimte achterin is volgens reviews net zo 'krap' als in de CX-5. De neus is nog langer geworden omdat ze er een 6 cilinder in willen duwen. De auto is breder van de 5 en een wat grotere kofferruimte, veel voordelen zie ik niet in de 10k duurdere 60. Privacy glas achterin is trouwens standaard bij de 5. De kwaliteit in het algemeen is prima, maar de finesse van de elektronica vind ik persoonlijk beroerd komende uit een Seat Ateca.lhermsen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:22:
Hi,
Bedankt alvast 👍
Hallo Iedereen,
Vorige week vrijdag mijn Mazda 3 opgehaald. En al wat mee gereden. Wat rijd het goed! Zit van alles op.
Ook het rijbaan wissel systeem is Nice!
Er is wel een "maar " in dit verhaal. Ik krijg een fout melding wanneer ik rem. Niet altijd, naar een tijdje blijft het weg. De fout melding is "remvloeistof laag" dit is duidelijk. Maar de remvloeistof is gevuld. Maar misschien niet ontlucht?
Vorige week vrijdag mijn Mazda 3 opgehaald. En al wat mee gereden. Wat rijd het goed! Zit van alles op.
Er is wel een "maar " in dit verhaal. Ik krijg een fout melding wanneer ik rem. Niet altijd, naar een tijdje blijft het weg. De fout melding is "remvloeistof laag" dit is duidelijk. Maar de remvloeistof is gevuld. Maar misschien niet ontlucht?
:strip_exif()/f/image/7WuvwxlQFaTwU7HwqtNHpy3s.jpg?f=fotoalbum_large)
Direct terug naar de garage die 'm verkocht heeft.yor111 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:47:
Hallo Iedereen,
[Afbeelding]
Het kan van alles zijn, maar aangezien het je remmen zijn zou ik geen risico nemen.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Thanks,satya schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:11:
[...]
Check even voor jezelf of je volwassenen achterin wilt vervoeren, want de ruimte achterin is volgens reviews net zo 'krap' als in de CX-5. De neus is nog langer geworden omdat ze er een 6 cilinder in willen duwen. De auto is breder van de 5 en een wat grotere kofferruimte, veel voordelen zie ik niet in de 10k duurdere 60. Privacy glas achterin is trouwens standaard bij de 5. De kwaliteit in het algemeen is prima, maar de finesse van de elektronica vind ik persoonlijk beroerd komende uit een Seat Ateca.
Ik heb inmiddels gekozen voor een Volvo V60 T6. Het feit dat de Mazda nog niet te zien en te rijden is vond ik problematisch. Ook heb ik bij Volvo in de XC40 en XC60 gezeten en kwam ik snel tot de conclusie dat ik (nog) niet aan een SUV wil.
Ook geen verkeerde keuze, dat ie snel geleverd kan worden, ik mocht acht maanden wachten op de CX 5.lhermsen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:45:
[...]
Thanks,
Ik heb inmiddels gekozen voor een Volvo V60 T6. Het feit dat de Mazda nog niet te zien en te rijden is vond ik problematisch. Ook heb ik bij Volvo in de XC40 en XC60 gezeten en kwam ik snel tot de conclusie dat ik (nog) niet aan een SUV wil.
Mazda Mulder heeft momenteel een actie waarbij ze Carplay voor €249 inbouwen zolang de voorraad strekt. Je krijgt daarmee ook toegang tot Android Auto.
Ik weet dat je de module voor €105-€125 kunt aanschaffen via ome Ali of eBay, maar ik dacht ik deel het even. Je zal er vast ook nog wat garantie op krijgen en misschien kan je dan in de tussentijd even een proefrit maken in een recentere Mazda. Erg tempting.. Zou het wel willen, maar wat andere zaken buiten de auto om ga ik mogelijk voorrang geven. Keuzes keuzes 😅😁
https://www.mulder-mazda.nl/aanbiedingen/apple-car-play
Ik weet dat je de module voor €105-€125 kunt aanschaffen via ome Ali of eBay, maar ik dacht ik deel het even. Je zal er vast ook nog wat garantie op krijgen en misschien kan je dan in de tussentijd even een proefrit maken in een recentere Mazda. Erg tempting.. Zou het wel willen, maar wat andere zaken buiten de auto om ga ik mogelijk voorrang geven. Keuzes keuzes 😅😁
@yor111 Hoe is het nu afgelopen met je foutmelding?
Nu de dekens nog...
Goed! Voor mijn aankoop was de Remklauw achter vervangen. Toe is er opnieuw remvloeistof bijgevuld. Alleen was de hoeveelheid onvoldoende. Bij het remmen kwam het vloeistof niveau net onder de norm. En krijg je een foutmelding.
Het was dus zo opgelost.
Ben benieuwd naar de velgen!yor111 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:20:
Vandaag komen er 18 inch zwarte velgen onder mijn Mazda 3 q:
Ziet er erg goed uit. Daar mag je wel blij mee zijn. Gelukkig rijdt het ook soepeler. Veel plezier ervan.yor111 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:33:
[...]
Zit er strak uit. En het rijd wel soepler dan met R16 velgen. Ik heb nu banden van Hankook de Ventus S1 evo 3
[Afbeelding]
Netjes! Ik vond de 16 inch die standaard onder mijn vorige Mazda 3 lag rijden als een spons. 18 inch rijdt veel strakker vind ikyor111 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:33:
[...]
Zit er strak uit. En het rijd wel soepler dan met R16 velgen. Ik heb nu banden van Hankook de Ventus S1 evo 3
[Afbeelding]
Ik ben onlangs bij een andere Mazda dealer langsgeweest voor reparatie en ik heb meteen gevraagd of ze een check kunnen doen op systeem updates (andere systemen dan het infotainment). Als terugkoppeling kreeg ik dat een update niet nodig is omdat alles al bijgewerkt is. Ik heb in de onderhoudshistorie gekeken en ik zie dat de auto nooit door de dealer is geüpdatet. De auto is van Q1 2020.
Weten jullie of er een manier is om software versie te controleren? Ik heb een obd lezer die ik eventueel kan gebruiken.
Weten jullie of er een manier is om software versie te controleren? Ik heb een obd lezer die ik eventueel kan gebruiken.
Zucht.. in Frankrijk op vakantie, maar de 3 wordt gerepatrieerd naar Nederland. Motor icoontje op dashbord ging branden met de melding, motorstoring, laat uw auto controleren.
Via Mazda Euro service weg laten slepen (gelukkig vanaf onze bestemming) naar een officiele Mazda dealer, die eigenlijk een week later pas tijd had om er naar te kijken.. na aandringen de volgende dag, blijkt dat de injectors vuil zijn en schoongemaakt moeten worden, maar de garage daar de spullen niet voor heeft en besteld moeten worden. Kon een paar dagen zijn maar ook een paar weken, dus in overleg met de mazda euro service maar voor repatriering gekozen en bij mn eigen dealer laten nakijken.
Auto nu 7 maanden in gebruik, en de motortjes in de zijspiegels zijn al vervangen, de i-stop functie werkt na nagekeken te zijn nog steeds niet, en nu dit weer. En dat voor een auto van nog geen 2 jaar oud en 25k km gereden. Ik begin serieus te twijfelen of ik hem hierna nog hou, ik sta gewoon te vaak bij de garage.
Via Mazda Euro service weg laten slepen (gelukkig vanaf onze bestemming) naar een officiele Mazda dealer, die eigenlijk een week later pas tijd had om er naar te kijken.. na aandringen de volgende dag, blijkt dat de injectors vuil zijn en schoongemaakt moeten worden, maar de garage daar de spullen niet voor heeft en besteld moeten worden. Kon een paar dagen zijn maar ook een paar weken, dus in overleg met de mazda euro service maar voor repatriering gekozen en bij mn eigen dealer laten nakijken.
Auto nu 7 maanden in gebruik, en de motortjes in de zijspiegels zijn al vervangen, de i-stop functie werkt na nagekeken te zijn nog steeds niet, en nu dit weer. En dat voor een auto van nog geen 2 jaar oud en 25k km gereden. Ik begin serieus te twijfelen of ik hem hierna nog hou, ik sta gewoon te vaak bij de garage.
@Miljanair Zoveel rubber (16 inch) staat 'm ook gewoon niet. Zelfs de TS+ van de 2e generatie stond al standaard op 17 inch.
@ALPACINO Heb je het ondertussen al gevonden?
@Sander H Het zit je ook niet mee -- wat dat betreft kan je @RvL een hand geven
Had je deze auto als jonggebruikt gekocht of vanaf het moment "op kenteken" zetten?
Indien jonggebruikt: Ik vermoed dat de vorige eigenaar de auto goed "mishandeld" heeft, waardoor er nu wat extra onderhoud nodig is. Zodra dat extra onderhoud correct & zorgvuldig wordt uitgevoerd, zou je van de ellende af moeten zijn. Mocht het voor je gevoel wel erg snel gebeurt zijn, wil ik je adviseren om een andere Mazda dealer op te zoeken
I-Stop: Accu, bekabeling & software zijn hier de punten
Spiegel motortje: Bekend issue, tandwieltjes zijn helaas nogal zwak
Had je deze auto als jonggebruikt gekocht of vanaf het moment "op kenteken" zetten?
Indien jonggebruikt: Ik vermoed dat de vorige eigenaar de auto goed "mishandeld" heeft, waardoor er nu wat extra onderhoud nodig is. Zodra dat extra onderhoud correct & zorgvuldig wordt uitgevoerd, zou je van de ellende af moeten zijn. Mocht het voor je gevoel wel erg snel gebeurt zijn, wil ik je adviseren om een andere Mazda dealer op te zoeken
Gekocht met 14k op de teller inderdaad. Eerst maar even afwachten of dezelfde diagnose gesteld wordt in Nederland.D_Jeff schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:47:
Voor de istop was ik een week of 6 geleden geweest, maar de updates die toen gedaan zijn hebben niet geholpen, en "moest maar weer terugkomen als het probleem er na een paar dagen nog was". Uiteindelijk daar voor nog niet teruggegaan.
Iets anders nog.. ik heb af en toe last met tanken dat de slang zeg maar 'aftikt' alsof ie vol is, maar dat dan nog lang niet zo is. Op de heenweg hier naar toe gebeurde dit extreem vaak, heb ik zonder overdrijven wel 20x opnieuw moeten doen. Bekend probleem?
Nee, helaas heb ik geen antwoord kunnen vinden. Op het Duitse CX-30 forum is er wel een NL'er die over de uitgekomen systeem updates informeert. Zie de laatste post. Ik neem aan dat er ook vergelijkbare updates voor de Mazda 3 zijn. Jammer dat de dealers en Mazda hierover niet transparant zijn.D_Jeff schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:47:
@Miljanair Zoveel rubber (16 inch) staat 'm ook gewoon niet. Zelfs de TS+ van de 2e generatie stond al standaard op 17 inch.
Ah, nog iemand die de tank tot de laatste druppel wil volpersenSander H schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:59:
[...]
Gekocht met 14k op de teller inderdaad. Eerst maar even afwachten of dezelfde diagnose gesteld wordt in Nederland.
Voor de istop was ik een week of 6 geleden geweest, maar de updates die toen gedaan zijn hebben niet geholpen, en "moest maar weer terugkomen als het probleem er na een paar dagen nog was". Uiteindelijk daar voor nog niet teruggegaan.
Iets anders nog.. ik heb af en toe last met tanken dat de slang zeg maar 'aftikt' alsof ie vol is, maar dat dan nog lang niet zo is. Op de heenweg hier naar toe gebeurde dit extreem vaak, heb ik zonder overdrijven wel 20x opnieuw moeten doen. Bekend probleem?
Ik heb geen bouwtekeningen gezien, maar ik weet dat er auto's zijn die een zogenaamde overlooptank hebben. In zo'n overlooptank past tussen de 4 en 10 liter.
Ik vermoed heel zwaar dat de Mazda3 Gen4 (2019 - heden) er 1 heeft, maar kan het niet bewijzen
Hier staat wel wat info: https://www.ad.nl/auto/da...20brandstofstroom%20stopt. en wat dingen die je kunt proberen.Sander H schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:59:
[...]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Geen last van met m'n CX-30. Eerste klik = volSander H schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:59:
[...]
[...]
Nu de dekens nog...
Ik zet i-stop altijd direct handmatig uit na het starten, zou het heerlijk vinden als het volledig uit kon!Sander H schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:59:
[...]
Gekocht met 14k op de teller inderdaad. Eerst maar even afwachten of dezelfde diagnose gesteld wordt in Nederland.
Verder inmiddels 50k op de teller zonder noemenswaardige problemen. Wat betreft het tanken, dat heb ik soms ook wel eens bij bepaalde pompen. Meestal helpt het wel om het tankpistool niet volledig in de volopening te stoppen of even half knijpen in het begin.
Inderdaad, istop helemaal uitschakelen zou ideaal zijn.Dj-sannieboy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:38:
[...]
Ik zet i-stop altijd direct handmatig uit na het starten, zou het heerlijk vinden als het volledig uit kon!
Verder inmiddels 50k op de teller zonder noemenswaardige problemen. Wat betreft het tanken, dat heb ik soms ook wel eens bij bepaalde pompen. Meestal helpt het wel om het tankpistool niet volledig in de volopening te stoppen of even half knijpen in het begin.
Bedankt voor de tips hierboven wat betreft het tanken.
Het voortijdig afslaan met tanken is erg herkenbaar. Ik heb zelf gemerkt dat het per tankstation wel kan verschillen, en het anders plaatsen van het pistool in de opening helpt eigenlijk altijd. Zal iets zijn met de combinatie van de vorm van het pistool en de vorm van de hals in de auto. Bij mij is de oplossing vaak om het pistool iets (met de klok mee) te draaien, dan kan hij er vaak ook dieper in.Sander H schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:59:
[...]
wat vinden jullie onhandig aan i-stop? ik vind het best prettig. Soms weet ik dat ik even moet wachten, versnelling in neutraal, koppeling los.
Betreft het tanken. ik heb wel een dat die te snel afslaat. Maar dan zit het tank pistool te ver erin.
Betreft het tanken. ik heb wel een dat die te snel afslaat. Maar dan zit het tank pistool te ver erin.
Hm ok, zal het eens proberen!jjkester schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:18:
[...]
Het voortijdig afslaan met tanken is erg herkenbaar. Ik heb zelf gemerkt dat het per tankstation wel kan verschillen, en het anders plaatsen van het pistool in de opening helpt eigenlijk altijd. Zal iets zijn met de combinatie van de vorm van het pistool en de vorm van de hals in de auto. Bij mij is de oplossing vaak om het pistool iets (met de klok mee) te draaien, dan kan hij er vaak ook dieper in.
@yor111 bij mij is het dat hij 1x is vastgelopen op de istop bij een stoplicht, zie mijn post van een tijdje terug. Dealer heeft het nog niet kunnen fixen, tot die tijd doe ik hem handmatig uitzetten elke rit, want dit wil ik niet nog eens meemaken
oei ja, dan zou ik het ook niet meer aandurven! waar zou dat aan kunnen liggen dan?
Ik rij een automaat en met i-stop aan merk ik dat het wegrijden niet altijd even soepel gaat. Bij een handbak zal dat anders zijn, omdat je dan zelf nog wat handelingen moet verrichten om weg te rijden.yor111 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:21:
wat vinden jullie onhandig aan i-stop? ik vind het best prettig. Soms weet ik dat ik even moet wachten, versnelling in neutraal, koppeling los.
Daarnaast lijkt het mij ook niet heel goed als de motor bij elk stoplicht dat op rood staat uit gaat en weer gestart wordt. Bij mijn vorige auto gebruikte ik het ook nooit, dat was overigens wel een handbak.
[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-06-2022 00:04 ]
Verwijderd
I-stop staat de moter maximaal 2 minuten stil. De auto verbruik stationair 4l / uur,rekening maar uit je winst. Voor mij is dat de rede dat ik niet gebruik, ben zelf bang dat de extra slijtage meer kost. En ik gebruik zelf liever de start/stop knop.
Ik gebruik de start/stop op zowel een Mazda3 gen2 als de gen4 en heb totaal geen last van extra slijtage. Weet ook dat Mazda best laat was met het toepassen van dit systeem (pas te vinden vanaf 2009) en het ook anders toepast dan de Europese automakers. (Startmotor is verzwaard, zuigers in het blok moeten in startpositie staan en voor de 1e gen start-stop van Mazda geld ook nog: teveel stroomverbruik is geen activatie start-stop)
1e gen start-stop was tot 2014 aanwezig, 2e gen 2014-2018/2021, 3e gen: alle auto's met een MHEV
Daarnaast had ik ergens op dit forum een post gezien van een YouTube filmpje. In dit filmpje waren 3 auto's onderzocht op het nut en wat het break-even punt zou zijn. Dat break-even punt is ongeveer 10 sec
1e gen start-stop was tot 2014 aanwezig, 2e gen 2014-2018/2021, 3e gen: alle auto's met een MHEV
Daarnaast had ik ergens op dit forum een post gezien van een YouTube filmpje. In dit filmpje waren 3 auto's onderzocht op het nut en wat het break-even punt zou zijn. Dat break-even punt is ongeveer 10 sec
4 liter per uur? Ik heb mijn 3 nog niet maar dat lijkt mij wel enorm veel, de Corsa met 1.4 van mijn vriendin verbruikt 0.7 liter per uur in neutraal. Mijn diesel insignia doet 0.8 liter per uur.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:36:
I-stop staat de moter maximaal 2 minuten stil. De auto verbruik stationair 4l / uur,rekening maar uit je winst. Voor mij is dat de rede dat ik niet gebruik, ben zelf bang dat de extra slijtage meer kost. En ik gebruik zelf liever de start/stop knop.
Ik heb dat filmpje ook gezien.
Benodigde brandstof om een motor (1.5l) te starten: 1,2ml.
Benodigde brandstof om een motor (1.5l) te starten: 1,2ml.
Ik denk niet dat er extra slijtage is aan je motor als je regelmatig i-stop gebruikt. Voordat i-stop kan worden gebruikt moet er eerst een aantal zaken voldoende zijn.
Het gebruikt van een handbak is misschien wel prettiger. Als je namelijk geen i-stop wil gebruiken dan hou je gewoon de koppeling in gedrukt.
Het gebruikt van een handbak is misschien wel prettiger. Als je namelijk geen i-stop wil gebruiken dan hou je gewoon de koppeling in gedrukt.
Das niet zo best voor de drukgroep toch?yor111 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:18:
Ik denk niet dat er extra slijtage is aan je motor als je regelmatig i-stop gebruikt. Voordat i-stop kan worden gebruikt moet er eerst een aantal zaken voldoende zijn.
Hoe denk je dat dat werkt voor elke auto mét koppeling zonder stop/start-systeem?
Ook voordat ik auto's reed met startknop zette ik de auto in neutraal bij een stoplicht ja.True schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:03:
[...]
Hoe denk je dat dat werkt voor elke auto mét koppeling zonder stop/start-systeem?Denk je dat iedereen 'm in de vrij zet voor het verkeerslicht? Het is geen Duitsland hier hè.
Maar denk je dat iedereen dat doet en de vervolgvraag, denk je dat elke auto die 150dkm gereden heeft problemen heeft met de drukgroep v.d. koppeling?coob schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:34:
[...]
Ook voordat ik auto's reed met startknop zette ik de auto in neutraal bij een stoplicht ja.
In die strekking kun je de auto beter laten staan want dan slijt die minder.
Geen idee wat de massa doet en of er daadwerkelijk problemen met de drukgroep zijn daardoor. Mij is in ieder geval geleerd dat je nooit je voet op de koppeling moet houden.True schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:42:
[...]
Maar denk je dat iedereen dat doet en de vervolgvraag, denk je dat elke auto die 150dkm gereden heeft problemen heeft met de drukgroep v.d. koppeling?
In die strekking kun je de auto beter laten staan want dan slijt die minder.
Daarbij is het gewoon een kwestie van gewenning/aanleren. De auto laten staan is wel erg drastisch voor zo'n simpele oplossing.
coob schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:46:
[...]
Geen idee wat de massa doet en of er daadwerkelijk problemen met de drukgroep zijn daardoor. Mij is in ieder geval geleerd dat je nooit je voet op de koppeling moet houden.
Daarbij is het gewoon een kwestie van gewenning/aanleren. De auto laten staan is wel erg drastisch voor zo'n simpele oplossing.
offtopic:
Het wordt nu wel een beetje OT, maar weet je zeker dat je niet geleerd hebt om de voet v.d. koppeling te halen tijdens het rijden? Dit wordt hier: https://www.ad.nl/auto/wa...ing-moet-houden~a574f943/ ook aangehaald. En de ANWB expert™ zegt dat het eigenlijk weinig uitmaakt: https://www.anwb.nl/exper...-koppeling-voor-stoplicht .
Het wordt nu wel een beetje OT, maar weet je zeker dat je niet geleerd hebt om de voet v.d. koppeling te halen tijdens het rijden? Dit wordt hier: https://www.ad.nl/auto/wa...ing-moet-houden~a574f943/ ook aangehaald. En de ANWB expert™ zegt dat het eigenlijk weinig uitmaakt: https://www.anwb.nl/exper...-koppeling-voor-stoplicht .
Het is al weer 30 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs behaald heb. Misschien dat het inmiddels achterhaald is?True schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:53:
[...]
offtopic:
Ik heb vooral geleerd om, wanneer je rijdt en de koppeling *niet* ingetrapt is, je je voet niet op het pedaal moet laten rusten. Dat is wat anders dan bij stilstand koppeling ingetrapt houden en klaar om direct weg te rijden.coob schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:59:
[...]
Het is al weer 30 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs behaald heb. Misschien dat het inmiddels achterhaald is?
Kom ik meteen tot een gerelateerde vraag: is het met een automaat beter om deze ook/wel neutraal te zetten bij stilstand? Anders heb je ook continu een "slippende koppeling" en moet je je voet op de rem houden om niet weg te rollen.
Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!
Bij een automaat werkt die totaal anders en is er eigenlijk meer op gemaakt om langdurig te kunnen slippen. Dat is ook de reden dat een echte automaat wat onzuiniger is dan een handbak. Dat in tegenstelling tot de dubbele koppeling automaten die andere merken hebben, dat is gewoon een dubbele geautomatiseerde handbak die dus net zo zuinig is, maar zelf het koppelingspedaal regelt.avdongen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:43:
[...]
Ik heb vooral geleerd om, wanneer je rijdt en de koppeling *niet* ingetrapt is, je je voet niet op het pedaal moet laten rusten. Dat is wat anders dan bij stilstand koppeling ingetrapt houden en klaar om direct weg te rijden.
Kom ik meteen tot een gerelateerde vraag: is het met een automaat beter om deze ook/wel neutraal te zetten bij stilstand? Anders heb je ook continu een "slippende koppeling" en moet je je voet op de rem houden om niet weg te rollen.
[ Voor 16% gewijzigd door Snowhite0901 op 25-06-2022 22:59 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
De ANWB heeft alleen over de koppelingsplaten. Voor de drukgroep is het beter om de auto in z'n vrij te zetten en het pedaal los te laten.True schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:53:
[...]
Hier een nieuwe Mazda CX-5 2022 met 5K op de teller. Comfort met iactivesense pakket.
De auto rijd fijn en is zeer stil, maar de elektronica is een ramp.
Met 38 jaar auto rijden zo slechte ervaring niet gehad.
- Keyless walk away werkt vaak niet. (kennelijk moet je naast de auto op een piepe wachten
- Soms na het parkeren gaat de auto spontaan op de handrem, soms niet
- Soms gaat bij het wegrijden de auto spontaan van de handrem, soms niet
- Regelmatig niet uitschakelbaar alarm van niet bestaande passagiers achter in de auto als er een
persoon achterin zit.
- Hill Assist, ik weet het standaard altijd aan zetten, maar toch.
- Als je met de lane assist (trillend stuur) uit wilt rijden dan heb je altijd een vervelend signaal in je
dashboard. ZOu permanent uit moeten kunnen.
- Lane assist (bijsturen) ronduit gevaarlijk hoe de auto reageert als hij in de buurt van een lijn komt
die stuurcorrectie is echt heftig. Standaard uitgezet.
- De automatisch bedienbare achterklep wil niet open met de motor aan, tot ergernis van bestuurder
en mensen die nog even iets op willen bergen.
- Blindspot monitoring ziet regelmatig auto's niet.
- Hinderlijk werkende en voelbare cilinderuitschakeling
Gelukkig is het een leaseauto, maar de Duitsers hebben dit in mijn ervaring
allemaal beter voor elkaar. De onregelmatigheid van de werking van de auto
maakt hem voor mij erg onbetrouwbaar.
- Keyless walk away werkt vaak niet. (kennelijk moet je naast de auto op een piepe wachten
- Regelmatig niet uitschakelbaar alarm van niet bestaande passagiers achter in de auto als er een
persoon achterin zit.
- Als je met de lane assist (trillend stuur) uit wilt rijden dan heb je altijd een vervelend signaal in je
- Lane assist (bijsturen) ronduit gevaarlijk hoe de auto reageert als hij in de buurt van een lijn komt
- De automatisch bedienbare achterklep wil niet open met de motor aan, tot ergernis van bestuurder
- Hinderlijk werkende en voelbare cilinderuitschakeling
[ Voor 4% gewijzigd door satya op 18-07-2022 09:45 . Reden: Punt cilinderuitschakeling toegevoegd. / keyless aangepast ]
Bij mijn Mazda 3 heb ik de middelste gordel achterin standaard vast zitten, anders blijft ik een melding krijgen als er iemand rechtsachter zit.satya schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:35:
Hier een nieuwe Mazda CX-5 2022 met 5K op de teller. Comfort met iactivesense pakket.
- Keyless walk away werkt in 15% van de gevallen niet.
persoon achterin zit.
Bij de eerstvolgende beurt ga ik wel even vragen of ze er iets aan kunnen doen, want irritant is het zeker.
Verder herken ik alleen dat keyless walkaway inderdaad niet altijd werkt, daar let ik dan ook wel goed op. Aantal keer gehad dat de auto niet op slot was toen ik de volgende dag bij m’n auto stond.
Lane assist heb ik alleen op trillen van het stuur en melding op het scherm staan, maar merk dat niet altijd een lijn herkent wordt. Stoor mij er verder niet aan.
[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-06-2022 01:01 ]
Hier ook de middelste gordel altijd vast, de eerste keer met passagiers achterin was even uitvogelen waar die irritante pieptoon vandaan kwam.
Lane assist heb ik altijd uitstaan, werkt in mijn ogen averechts als het om veiligheid gaat.
Lane assist heb ik altijd uitstaan, werkt in mijn ogen averechts als het om veiligheid gaat.
Verwijderd
Dat kan ook. 4l/min had ik als waarde van Google geplukt. Maar wat ik duidelijk probeer te maken dat het besparing geeft dat een moter 2 minuten uit staat echt minimaal is.deSenna24 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:37:
[...]
4 liter per uur? Ik heb mijn 3 nog niet maar dat lijkt mij wel enorm veel, de Corsa met 1.4 van mijn vriendin verbruikt 0.7 liter per uur in neutraal. Mijn diesel insignia doet 0.8 liter per uur.
Durf je het aan om zelf de updates te doen? Veel van je punten zitten ook in updates voor MazdaConnect. Ik weet alleen niet of deze ook vindbaar zijn (andere softwarelijn dan de 3/30)satya schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:35:
persoon achterin zit.
Via het menu gekeken, maar die geeft aan dat er geen updates zijn, de auto is ook nog geen drie maanden op de weg.D_Jeff schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:16:
[...]
Durf je het aan om zelf de updates te doen? Veel van je punten zitten ook in updates voor MazdaConnect. Ik weet alleen niet of deze ook vindbaar zijn (andere softwarelijn dan de 3/30)
huh? Zit er een 4g/5g modem in die auto?satya schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:58:
[...]
Via het menu gekeken, maar die geeft aan dat er geen updates zijn, de auto is ook nog geen drie maanden op de weg.
Zoja, dan heb ik wat gemist
Zoiets moet er in zitten want de auto is ook op afstand met een app uit te lezen en er zit een update mogelijkheid in de instellingen die alleen beschikbaar is als de auto stil staat, alleen geen idee wat er allemaal te updaten is.D_Jeff schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:10:
[...]
huh? Zit er een 4g/5g modem in die auto?
Zoja, dan heb ik wat gemist
Nou, heb 'm toch maar laten installeren en ben echt happy. Gebruik zelf Apple Carplay. Moet Android Auto nog even testen met de telefoon van m'n vrouw, maar heb wel ervaring met de Android Auto app op de telefoon.Draicon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 01:14:
Mazda Mulder heeft momenteel een actie waarbij ze Carplay voor €249 inbouwen zolang de voorraad strekt. Je krijgt daarmee ook toegang tot Android Auto.
Zoveel fijner dan enkel Bluetooth gebruiken en je eigen telefoon stand met navigatie erop. Nu kan je tenminste ook je streaming playlist zien wat weer niet werkt via het normale Mazda menu. Enige jammere vind ik dat muziek niet automatisch door speelt als je bijv in Waze via Siri iets ingesproken hebt om naartoe te navigeren. Dan moet je handmatig resumen. Iemand hier een tip voor?
Vraag:
Het motortje in m'n linkerspiegel is defect. Die moet vervangen worden, omdat er iemand tegen m'n spiegel aan gelopen is en door die klap klapt ie niet goed open. Je kan wel handmatig nog je spiegels open of dicht doen. Nu schijnt dit €250 te kosten om dit te fixen incl arbeidsuren (1 uurtje werk hoorde ik)?! Ik zou zeggen dat dit wel goedkoper moet kunnen. Is dit een normale prijs en kan het ook goedkoper zonder in te boeten op kwaliteit? Heb zelf twee linkerhanden dus wil er niet zelf aan de slag mee gaan.
Het motortje in m'n linkerspiegel is defect. Die moet vervangen worden, omdat er iemand tegen m'n spiegel aan gelopen is en door die klap klapt ie niet goed open. Je kan wel handmatig nog je spiegels open of dicht doen. Nu schijnt dit €250 te kosten om dit te fixen incl arbeidsuren (1 uurtje werk hoorde ik)?! Ik zou zeggen dat dit wel goedkoper moet kunnen. Is dit een normale prijs en kan het ook goedkoper zonder in te boeten op kwaliteit? Heb zelf twee linkerhanden dus wil er niet zelf aan de slag mee gaan.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is er voor de Mazda3 / Mazda CX-30 een stille terugroepactie voor dit euvel.Draicon schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:12:
Vraag:
Kan je het beste even bij de dealer vragen
Is dit ook de plek om ervaringen te delen (lees klagen) over Mazda Euro Service?
Nu 9 dagen verder sinds de auto is weggesleept. Sindsdien bijna dagelijks contact moeten hebben over het regelen van vervangend vervoer, repatriering etc. Wordt niet teruggebeld als ze dat beloven, vervangend vervoer duurt lang voordat het geregeld is, kom er net achter dat de repatriering afgelopen woensdag in gang is gezet maar dat er tot op heden nog niks aan is gedaan en dat het nog 2/3 weken kan duren.
Onze thuiskomauto was vanaf vandaag op te halen op 2 uur rijden vanaf onze vakantiebestemming, opgehaald en onze andere vervang auto terug moeten brengen, is er doorgegeven dat ie om woensdag om 10u al weer ingeleverd moet zijn, afspraak was eind vd dag omdat we morgen pas gaan rijden en net pas terug zijn van onze autoruil 'trip'. Met gesteun en moeite kon het verlengd worden naar eind vd dag.
Ohja, ik moest ook nog even 146 euro voorschieten bij de eerste vervangende auto omdat daar ook 'iets fout is gegaan'.. als ik de factuur door stuur gaan ze kijken wat er fout gegaan is.
En altijd weer hetzelfde horen, ja het is druk, we doen ons best, ik noteer het, etc. Toen we 2 dagen zonder vervoer zaten en nog niks gehoord hadden, kreeg ik ook te horen "misschien hebben ze bij de receptie fietsen om boodschappen te halen", midden in de dordogne met weinig supermarkten.
Ook gaan we de kosten van taxi, tol, benzine die we extra hebben moeten maken om aan ons vervoer te komen proberem te verhalen. Net zoals de verlenging van de camping, die noodzakelijk was omdat er nog geen auto was gewoon waarmee we naar huis mochten rijden.
En zo vergeet ik nog een aantal dingen..
Nu 9 dagen verder sinds de auto is weggesleept. Sindsdien bijna dagelijks contact moeten hebben over het regelen van vervangend vervoer, repatriering etc. Wordt niet teruggebeld als ze dat beloven, vervangend vervoer duurt lang voordat het geregeld is, kom er net achter dat de repatriering afgelopen woensdag in gang is gezet maar dat er tot op heden nog niks aan is gedaan en dat het nog 2/3 weken kan duren.
Onze thuiskomauto was vanaf vandaag op te halen op 2 uur rijden vanaf onze vakantiebestemming, opgehaald en onze andere vervang auto terug moeten brengen, is er doorgegeven dat ie om woensdag om 10u al weer ingeleverd moet zijn, afspraak was eind vd dag omdat we morgen pas gaan rijden en net pas terug zijn van onze autoruil 'trip'. Met gesteun en moeite kon het verlengd worden naar eind vd dag.
Ohja, ik moest ook nog even 146 euro voorschieten bij de eerste vervangende auto omdat daar ook 'iets fout is gegaan'.. als ik de factuur door stuur gaan ze kijken wat er fout gegaan is.
En altijd weer hetzelfde horen, ja het is druk, we doen ons best, ik noteer het, etc. Toen we 2 dagen zonder vervoer zaten en nog niks gehoord hadden, kreeg ik ook te horen "misschien hebben ze bij de receptie fietsen om boodschappen te halen", midden in de dordogne met weinig supermarkten.
Ook gaan we de kosten van taxi, tol, benzine die we extra hebben moeten maken om aan ons vervoer te komen proberem te verhalen. Net zoals de verlenging van de camping, die noodzakelijk was omdat er nog geen auto was gewoon waarmee we naar huis mochten rijden.
Zijn hier gebruikers van android auto die Spotify niet meer op kunnen starten vanaf de auto? Zelf moet ik Spotify opstarten op de telefoon (android 12) om het aan de gang te krijgen via android auto.
Alle andere apps werken wel.
Nope, werkt nog, tot op het irritante toe, dat bij het connecteren hij altijd begint met mijn spotify playlist/of het laatst gespeelde nummer, af te spelen via Spotify.. wellicht heeft het te maken met de AA versie in je specifieke auto/model?satya schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:30:
Zijn hier gebruikers van android auto die Spotify niet meer op kunnen starten vanaf de auto? Zelf moet ik Spotify opstarten op de telefoon (android 12) om het aan de gang te krijgen via android auto.
Volgens mij zit er een optie in android auto ergens verstopt om dit uit te zetten.Lord_Dain schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:35:
[...]
Nope, werkt nog, tot op het irritante toe, dat bij het connecteren hij altijd begint met mijn spotify playlist/of het laatst gespeelde nummer, af te spelen via Spotify.. wellicht heeft het te maken met de AA versie in je specifieke auto/model?
Deze dienst is geen ANWB premium, maar ook bij de wegenwacht dienst lees ik dit soort verhalen.Sander H schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:15:
Is dit ook de plek om ervaringen te delen (lees klagen) over Mazda Euro Service?
Geen idee wat echt slechter is
@Sander H Het lijkt op een ingehuurde ANWB equivalent. Het eerste weekend dat we de auto hadden, ging een portier niet meer op slot. De mazda service stuurde een wegsleep vrachtwagen die eigenlijk niets kon dan weg slepen (uiteraard). Dat wilden we niet, dus gewacht op de dealer maandag. Die verhielp het probleem in een paar minuutjes.D_Jeff schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:47:
[...]
Deze dienst is geen ANWB premium, maar ook bij de wegenwacht dienst lees ik dit soort verhalen.
Geen idee wat echt slechter is
Verwijderd
Ik rij gewoon naar de plaatselijke garage. Elke 10km is er wel 1 en start en sleep kabel ligt standaard in mijn auto. Net als een reserve wiel.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2022 12:53 ]
Klopt. In AA (op je telefoon) kun je instellen of hij wel/niet resumed bij opnieuw verbinden.Sander H schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:15:
[...]
Volgens mij zit er een optie in android auto ergens verstopt om dit uit te zetten.
Bij mij gaat het verder zoals hoe je uit de auto stapte. Stond het op spotify of YouTube music of radio, dan gaat het daar weer verder mee als je het opnieuw aansluit.Lord_Dain schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:35:
[...]
Nope, werkt nog, tot op het irritante toe, dat bij het connecteren hij altijd begint met mijn spotify playlist/of het laatst gespeelde nummer, af te spelen via Spotify.. wellicht heeft het te maken met de AA versie in je specifieke auto/model?
Als je de navigatie vooraf op bijv waze heb ingesteld, dan pakt hij die direct over als je je telefoon aansluit.
Blijft een persoonlijk verhaal.. Ik heb daarintegen tegenovergestelde ervaringen. Enige verschil is dat ik een luxury uitvoering heb.satya schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:35:
persoon achterin zit.
Zalige auto. Zeker als je uit een Seat Leon 2019 komt. Puur genieten deze Mazda ervaring..
Maar zoals gezegd, persoonlijke ervaring..
Ik herken eigenlijk alleen dat over 'keyless walk away'. Maar dat kan ik elke keer wel herleiden naar het feit dat ik te ver weg stond bij de deur toen ik hem dicht deed. Bijvoorbeeld deur dicht duwen tijdens het weglopen, dat de deur pas helemaal dicht valt als de sleutel al te ver bij de auto verwijderd was (werkt maar tot 80cm naast de auto).satya schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:35:
persoon achterin zit.
Is mij in het begin een paar gebeurd dat ik terug kwam bij de auto en hij nog ontgrendeld was. Nu let ik altijd op het (zachte) piepje dat hij geeft als je de portier(en) sluit en de sleutel is binnen bereik. Dan gaat hij altijd op slot als dat piepje geweest is.
Tja, hier problemen met de Tribute....
Ging al die tijd lekker, Nieuwe banden, veren/Schokdempers, remmen voor en achter vernieuwd.
Dan loopt intussen rechtsachter de remzuiger vast (afspraak voor vervanging was al gemaakt). en dan nu dit.
Onderweg naar huis is mij opgevallen dat de ruit van de kofferbakklep smerig was. niks bij gedacht want ik reed al de tijd ervoor in de nacht.
Onderweg ook geen problemen met de motor gehad. reed lekker geen controllelampjes die aan waren. gewoon zoals elke dag.
dan kom ik in de garage en bij het uitstappen is mij opgevallen dat de motorkoeling aan het loeien was op volle oorlogssterkte.
Kap open en onder de kap rook het naar olie? koelvloeistof? ondertussen lekte het ook overal onder de auto. denk de gehele onderkant is intussen bedekt met dat spul.
dan bij de achterklep gezien het is geen normale vuil maar een film van olie/koelvloeistof.... geen idee wat het precies is.
de mazda intussen in de garage geparkeerd maar de motor laten draaien, meteen uit is vaak einde oefening als die gloeiend heet is. (temperatuurmeter was ook diep in het rood aan het wijzen).
kachel op heet en laten blazen voor extra mogelijke koeling. dit hielp en de meter kwam weer tot op de helft.
wat is mij opgevallen:
Koelvloeistofreservoir was leeg. deze zodoende tot max afgetopt.
dikke koelvloeistofdarm boven leeg, onderste darm vol met vloeistof.
Oliepijl iets gezakt maar nog steeds tussen min en max. (gemeten na ongeveer 3 uur laten afkoelen)
Wat ik gezien heb:
geen meldingen op het dashboard tijdens het rijden. temperatuur was normaal, geen check engine lampje, of van de koeling.
Geen beweging in de darm van de koelvloeistofleiding, dus geen beweging van het vloeistof zelf?
Dit is gebeurd nadat ik een ELM 327 OBD2 bluetooth module had ingestoken.
het leek mij handig om extra info te hebben van de auto mocht het nodig zijn, want geen boardcomputer.
verbruik en metingen was gewoon iets wat ik wou hebben om controlle over te hebben.
bang dat het nu einde oefening is.
dus blok krom getrokken is een grote kans, kan ook geluk hebben maar met mijn algemene geluk.....dus niet.
Nu dus weer de mercedes aanmelden en daarmee rijden tot ik meer weet. dat oude kreng starte meteen en klonk als een perfecte uurwerk (al die tijd stil gestaan ook)
hier meteen een filmpje.
Ging al die tijd lekker, Nieuwe banden, veren/Schokdempers, remmen voor en achter vernieuwd.
Dan loopt intussen rechtsachter de remzuiger vast (afspraak voor vervanging was al gemaakt). en dan nu dit.
Onderweg naar huis is mij opgevallen dat de ruit van de kofferbakklep smerig was. niks bij gedacht want ik reed al de tijd ervoor in de nacht.
Onderweg ook geen problemen met de motor gehad. reed lekker geen controllelampjes die aan waren. gewoon zoals elke dag.
dan kom ik in de garage en bij het uitstappen is mij opgevallen dat de motorkoeling aan het loeien was op volle oorlogssterkte.
Kap open en onder de kap rook het naar olie? koelvloeistof? ondertussen lekte het ook overal onder de auto. denk de gehele onderkant is intussen bedekt met dat spul.
dan bij de achterklep gezien het is geen normale vuil maar een film van olie/koelvloeistof.... geen idee wat het precies is.
de mazda intussen in de garage geparkeerd maar de motor laten draaien, meteen uit is vaak einde oefening als die gloeiend heet is. (temperatuurmeter was ook diep in het rood aan het wijzen).
kachel op heet en laten blazen voor extra mogelijke koeling. dit hielp en de meter kwam weer tot op de helft.
wat is mij opgevallen:
Koelvloeistofreservoir was leeg. deze zodoende tot max afgetopt.
dikke koelvloeistofdarm boven leeg, onderste darm vol met vloeistof.
Oliepijl iets gezakt maar nog steeds tussen min en max. (gemeten na ongeveer 3 uur laten afkoelen)
Wat ik gezien heb:
geen meldingen op het dashboard tijdens het rijden. temperatuur was normaal, geen check engine lampje, of van de koeling.
Geen beweging in de darm van de koelvloeistofleiding, dus geen beweging van het vloeistof zelf?
Dit is gebeurd nadat ik een ELM 327 OBD2 bluetooth module had ingestoken.
het leek mij handig om extra info te hebben van de auto mocht het nodig zijn, want geen boardcomputer.
verbruik en metingen was gewoon iets wat ik wou hebben om controlle over te hebben.
bang dat het nu einde oefening is.
dus blok krom getrokken is een grote kans, kan ook geluk hebben maar met mijn algemene geluk.....dus niet.
Nu dus weer de mercedes aanmelden en daarmee rijden tot ik meer weet. dat oude kreng starte meteen en klonk als een perfecte uurwerk (al die tijd stil gestaan ook)
hier meteen een filmpje.

Zwarte spiegelkappen op de CX-5. Staat 'm goed
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Daar ben ik nu ook achter. Het is wachten op de eerste piep naast de auto zodat hij doorheeft dat de sleutel buiten de auto is, als ik daarna wegloop en de sleutel niet meer wordt gezien werkt het. Tot nu toe lijkt dat goed te gaan.Tankiej schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Ik herken eigenlijk alleen dat over 'keyless walk away'. Maar dat kan ik elke keer wel herleiden naar het feit dat ik te ver weg stond bij de deur toen ik hem dicht deed. Bijvoorbeeld deur dicht duwen tijdens het weglopen, dat de deur pas helemaal dicht valt als de sleutel al te ver bij de auto verwijderd was (werkt maar tot 80cm naast de auto).
Is mij in het begin een paar gebeurd dat ik terug kwam bij de auto en hij nog ontgrendeld was. Nu let ik altijd op het (zachte) piepje dat hij geeft als je de portier(en) sluit en de sleutel is binnen bereik. Dan gaat hij altijd op slot als dat piepje geweest is.
Als meerdere mensen dezelfde ervaringen hebben, is het toch meer de auto, dan de persoon.raymondsober schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:15:
[...]
Blijft een persoonlijk verhaal.. Ik heb daarintegen tegenovergestelde ervaringen. Enige verschil is dat ik een luxury uitvoering heb.
Zalige auto. Zeker als je uit een Seat Leon 2019 komt. Puur genieten deze Mazda ervaring..
Maar zoals gezegd, persoonlijke ervaring..
Zelf kom ik uit een Seat Ateca Experiance die op het voelbare cilinderuitschakeling na volstrekt in vijf jaar nergens lat van heeft gehad.
Hier precies hetzelfde. Mijn vriendin neemt vaak wat meer de tijd om uit te stappen dan ik, en als ik dan al te ver van de auto af sta op het moment dat zij haar deur dicht gooit, gaat de auto niet op slot. Dat is by design zodat je niet ineens zonder sleutel bij een afgesloten auto staat. Als je daar op let werkt het gewoon altijd vlekkeloos.Tankiej schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:10:
Ik herken eigenlijk alleen dat over 'keyless walk away'. Maar dat kan ik elke keer wel herleiden naar het feit dat ik te ver weg stond bij de deur toen ik hem dicht deed.
Verder herken ik niks in die slechtste rijervaring ooit

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Nog steeds zegt dat helemaal niks. Internet is het klachtenforum van de maatschappij. Succesverhalen lees je zelden, als iemand "gewoon" tevreden is zie je niet elke maand weer een post voorbijkomen, terwijl dat met problemen of klachten wel zo is.satya schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:48:
[...]
Als meerdere mensen dezelfde ervaringen hebben, is het toch meer de auto, dan de persoon.
Zelf kom ik uit een Seat Ateca Experiance die op het voelbare cilinderuitschakeling na volstrekt in vijf jaar nergens lat van heeft gehad.
Mazda gebruikt net als het VAG concern zoveel mogelijk onderdelen voor zoveel mogelijk auto's. De nieuwste entertainmentsystemen en safety features zijn echt niet uniek voor jouw CX-5, sterker nog: ik weet zeker dat op een paar specifieke features per model na, 80-90% van wat in een 3 zit ook in een 6, CX-5, CX-30 en zelfs MX-30 hergebruikt wordt op dit gebied. Ik heb met mijn MX-30 eens vragen gehad en iemand met een 3 wist die te beantwoorden.
Wat ik ermee wil zeggen is dat de waslijst die jij eerder opnoemde toch veel meer neigt naar een specifiek probleem met jouw auto, exemplarisch dus. Kan alsnog dat het door kleine marges bij een bepaald model relatief vaker voorkomt, maar dat haal je niet uit een forum met enkele ervaringen. Je auto heeft ook maar 5.000 km gelopen. En eerlijk is eerlijk: onze MX-30 had maar 8.000 km gelopen (ex-demo) toen wij hem kochten en daar waren ook een paar relatief kleine dingen niet helemaal op orde, die zijn allemaal met updates en 2 openstaande recalls verholpen in één bezoek aan de dealer die mij ook nog eens als totaal nieuwe Mazda rijder (lees: hij heeft nog nooit aan mij verdiend, zelfs de auto komt er niet vandaan) niks in rekening heeft gebracht.
Persoonlijk zou ik per optie eens bekijken of het een fout is of een feature. Zo heb ik de laatste 10 jaar bijna evenzoveel auto's gehad en heb ik meerdere merken/modellen gehad met eigenaardigheden waarvan je soms denkt "waarom in vredesnaam?" maar soms kom je er ook achter waarom ze dat doen. Concrete voorbeelden:
1. Onze Kia met parkeersensoren voor en achter schakelt nooit zelf de parkeersensoren voor aan, pas als je in R hebt gezeten of anders moet je de P-sensor-knop tussen de stoelen indrukken. Onze MX-30 en ook onze vorige Lexus UX doen dit automatisch als je op lage snelheid rijdt. Vind ik Kia's oplossing stom? Ja. Is het een fout of bug? Nee, het is een bewuste keuze van Kia. Ik heb er dus mee leren leven.
2. Deze slaat ook op één van jouw opmerkingen:
Onze Lexus UX had ook een elektrische achterklep en die wou inderdaad ook niet open met draaiende motor, zowel de kick-sensor als met een druk op de sleutel niet. Lexus legt uit dat dit uit veiligheid is, stel je staat namelijk voor een stoplicht, dan moet niet een grapjas die achter je auto aanloopt en een kick-beweging maakt de achterklep kunnen openen. Daarnaast werkt het alleen als de sleutel heel dichtbij de achterklep aan de buitenkant is, maar wederom: ook alleen als de auto uitstaat.
Onze MX-30 werkt deels ook zo: geen elektrische achterklep, maar ik kan als de auto uitstaat met de sleutel op zak naar de auto lopen en gewoon de achterlkep open trekken, hij ontgrendelt hem direct door de sleutelherkenning. Staat de auto aan, dan kan ik alleen van binnen de ontgrendelingsknop in het deurportier indrukken om de achterklep te ontgrendelen. Hoe vaak ik al niet meegemaakt heb dat ik iemand afzet, de auto aan laat staan, even uitstap en de achterklep wil openen en dat óók met sleutel niet werkt. Soms best vervelend ja, maar als ik erover nadenk vind ik het best fijn om te weten dat niet elke malloot de achterklep zou kunnen opentrekken.
Dus: check per punt eens of het nu gewoon anders is dan je gewend bent met je Seat of dat het écht een probleem/bug betreft. Want ik heb veel ervaring met Japanse merken en de overgang naar het Koreaanse Kia was best groot qua gewenning kan ik je zeggen. Aangezien jij van een Duits merk komt, weet ik zeker dat een deel van je lijst gewoon puur een verschil van implementatie tussen Mazda en Seat is.
Als laatste tip (die ik ook hier heb gekregen) voor de "keyless walk away": loop niet gelijk weg. In mijn beleving is de straal maar ca. 1 meter. Ben je daar buiten, dan hoor je de piep niet en moet je zelf naar de sleutel graaien. Sta ik direct naast de achterdeur en gooi ik de voordeur dicht, dan werkt het 100% van de keren. En aansluitend: als je passagiers hebt, betekent dat dus dat jij degene moet zijn die als laatste weg moet lopen van de auto. Als mijn vrouw aan haar kant de deur als laatste dichtgooit en ik ben al weggelopen met de sleutel in zak, dan werkt het natuurlijk ook niet. Kwestie van gewenning.
Hallo eenieder,
Sinds kort ben ik de (trotse) eigenaar van een (en mijn eerste) Mazda. Het gaat om de Mazda 6 MPS uit 2006. Ben best een autoliefhebber, maar niet eerder het geld gehad een vlottere wagen (die helaas ook wat lust
aan te kunnen schaffen.
Hiervoor al wat sleutelervaring opgedaan met een Toyota Avensis uit 2004, maar ik werd niet heel warm van die wagen.
Nu is het plan hem over de tijd iets te gaan tunen. Ik wil daarvoor de wat algemene adviezen gaan opvolgen en o.a. de volgende zaken vervangen:
- Top- naar frontintercooler
- Benzinepomp (naar high flow)
- Achterste motorsteun
- Turboseals & timingchain indien mogelijk en nodig
Ben op zoek naar iemand die (tegen betaling) of IT compensatie
hier interesse en tijd voor zou hebben.
Hoor gaag of iemand hier dat heeft :-).
Dank!
Stijn
Sinds kort ben ik de (trotse) eigenaar van een (en mijn eerste) Mazda. Het gaat om de Mazda 6 MPS uit 2006. Ben best een autoliefhebber, maar niet eerder het geld gehad een vlottere wagen (die helaas ook wat lust
Hiervoor al wat sleutelervaring opgedaan met een Toyota Avensis uit 2004, maar ik werd niet heel warm van die wagen.
Nu is het plan hem over de tijd iets te gaan tunen. Ik wil daarvoor de wat algemene adviezen gaan opvolgen en o.a. de volgende zaken vervangen:
- Achterste motorsteun
Ben op zoek naar iemand die (tegen betaling) of IT compensatie
Dank!
Stijn
*amen*MooDyBLueS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Nog steeds zegt dat helemaal niks. Internet is het klachtenforum van de maatschappij. Succesverhalen lees je zelden, als iemand "gewoon" tevreden is zie je niet elke maand weer een post voorbijkomen, terwijl dat met problemen of klachten wel zo is.
Mazda gebruikt net als het VAG concern zoveel mogelijk onderdelen voor zoveel mogelijk auto's. De nieuwste entertainmentsystemen en safety features zijn echt niet uniek voor jouw CX-5, sterker nog: ik weet zeker dat op een paar specifieke features per model na, 80-90% van wat in een 3 zit ook in een 6, CX-5, CX-30 en zelfs MX-30 hergebruikt wordt op dit gebied. Ik heb met mijn MX-30 eens vragen gehad en iemand met een 3 wist die te beantwoorden.
Wat ik ermee wil zeggen is dat de waslijst die jij eerder opnoemde toch veel meer neigt naar een specifiek probleem met jouw auto, exemplarisch dus. Kan alsnog dat het door kleine marges bij een bepaald model relatief vaker voorkomt, maar dat haal je niet uit een forum met enkele ervaringen. Je auto heeft ook maar 5.000 km gelopen. En eerlijk is eerlijk: onze MX-30 had maar 8.000 km gelopen (ex-demo) toen wij hem kochten en daar waren ook een paar relatief kleine dingen niet helemaal op orde, die zijn allemaal met updates en 2 openstaande recalls verholpen in één bezoek aan de dealer die mij ook nog eens als totaal nieuwe Mazda rijder (lees: hij heeft nog nooit aan mij verdiend, zelfs de auto komt er niet vandaan) niks in rekening heeft gebracht.
Persoonlijk zou ik per optie eens bekijken of het een fout is of een feature. Zo heb ik de laatste 10 jaar bijna evenzoveel auto's gehad en heb ik meerdere merken/modellen gehad met eigenaardigheden waarvan je soms denkt "waarom in vredesnaam?" maar soms kom je er ook achter waarom ze dat doen. Concrete voorbeelden:
1. Onze Kia met parkeersensoren voor en achter schakelt nooit zelf de parkeersensoren voor aan, pas als je in R hebt gezeten of anders moet je de P-sensor-knop tussen de stoelen indrukken. Onze MX-30 en ook onze vorige Lexus UX doen dit automatisch als je op lage snelheid rijdt. Vind ik Kia's oplossing stom? Ja. Is het een fout of bug? Nee, het is een bewuste keuze van Kia. Ik heb er dus mee leren leven.
2. Deze slaat ook op één van jouw opmerkingen:
Onze Lexus UX had ook een elektrische achterklep en die wou inderdaad ook niet open met draaiende motor, zowel de kick-sensor als met een druk op de sleutel niet. Lexus legt uit dat dit uit veiligheid is, stel je staat namelijk voor een stoplicht, dan moet niet een grapjas die achter je auto aanloopt en een kick-beweging maakt de achterklep kunnen openen. Daarnaast werkt het alleen als de sleutel heel dichtbij de achterklep aan de buitenkant is, maar wederom: ook alleen als de auto uitstaat.
Onze MX-30 werkt deels ook zo: geen elektrische achterklep, maar ik kan als de auto uitstaat met de sleutel op zak naar de auto lopen en gewoon de achterlkep open trekken, hij ontgrendelt hem direct door de sleutelherkenning. Staat de auto aan, dan kan ik alleen van binnen de ontgrendelingsknop in het deurportier indrukken om de achterklep te ontgrendelen. Hoe vaak ik al niet meegemaakt heb dat ik iemand afzet, de auto aan laat staan, even uitstap en de achterklep wil openen en dat óók met sleutel niet werkt. Soms best vervelend ja, maar als ik erover nadenk vind ik het best fijn om te weten dat niet elke malloot de achterklep zou kunnen opentrekken.
Dus: check per punt eens of het nu gewoon anders is dan je gewend bent met je Seat of dat het écht een probleem/bug betreft. Want ik heb veel ervaring met Japanse merken en de overgang naar het Koreaanse Kia was best groot qua gewenning kan ik je zeggen. Aangezien jij van een Duits merk komt, weet ik zeker dat een deel van je lijst gewoon puur een verschil van implementatie tussen Mazda en Seat is.
Als laatste tip (die ik ook hier heb gekregen) voor de "keyless walk away": loop niet gelijk weg. In mijn beleving is de straal maar ca. 1 meter. Ben je daar buiten, dan hoor je de piep niet en moet je zelf naar de sleutel graaien. Sta ik direct naast de achterdeur en gooi ik de voordeur dicht, dan werkt het 100% van de keren. En aansluitend: als je passagiers hebt, betekent dat dus dat jij degene moet zijn die als laatste weg moet lopen van de auto. Als mijn vrouw aan haar kant de deur als laatste dichtgooit en ik ben al weggelopen met de sleutel in zak, dan werkt het natuurlijk ook niet. Kwestie van gewenning.
Oef.. Een 1e gen MPSStinow schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:23:
Hallo eenieder,
Sinds kort ben ik de (trotse) eigenaar van een (en mijn eerste) Mazda. Het gaat om de Mazda 6 MPS uit 2006. Ben best een autoliefhebber, maar niet eerder het geld gehad een vlottere wagen (die helaas ook wat lustaan te kunnen schaffen.
- Achterste motorsteun
Ben op zoek naar iemand die (tegen betaling) of IT compensatiehier interesse en tijd voor zou hebben.
Dank!
Stijn
Dat blok heeft een redelijke grote naam gemaakt in de tuning wereld. Je zou bij het youtube kanaal van autoweek even kunnen zoeken naar de witte Mazda 3 MPS.
Die persoon heeft 500! PK uit het blok weten te halen, maar je ziet en hoort duidelijk dat er gesleuteld is.
Verder nog een tip: Mazda 3 & 6 (tot ~2008, alle uitvoeringen) hebben last van doorroesten. Voer jaarlijks een behandeling uit als je dit wil voorkomen
Geen trek in de jaarlijkse anti-roest behandeling? Zoek dan naar een 2e generatie MPS (grootste kans in DE)
@MooDyBLueS dat van de elektrische koffer niet openkrijgen bij draaiende motor heb ik nog gehoord, maar weet niet meer bij welk merk en ik dacht ook: "dat is raar, waarom laten ze dat niet toe" en veiligheid aan het stoplicht had ik niet aan gedacht.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Bij mijn mazda3 bj 2017 viel mij onlangs ook zo’n eigenaardigheidje op: als je de deuren opent met de afstandsbediening en je doet binnen de 30 seconden geen deur open dan sluit de auto zich vanzelf weer.
Ik heb die 30 seconden niet getimed maar naar mijn indruk is het redelijk snel, soms ben je nog even met iets bezig en is de auto alweer dicht.
Ik heb die 30 seconden niet getimed maar naar mijn indruk is het redelijk snel, soms ben je nog even met iets bezig en is de auto alweer dicht.
dat is bij veel Mazda modellen al veel langer. Dat is tegen kleine kinderen die met de sleutel/FOB spelen :-)Wozmro schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:59:
Bij mijn mazda3 bj 2017 viel mij onlangs ook zo’n eigenaardigheidje op: als je de deuren opent met de afstandsbediening en je doet binnen de 30 seconden geen deur open dan sluit de auto zich vanzelf weer.
Volgens mij is het bij mijn 2012 Cx-5 ongeveer 16 seconden als ik het boekwerk goed gelezen heb.
Is dat niet in te stellen via het systeem menu? Deur sluiten na X seconden, de eerste is bij mijn cx-5 30 seconden en daarna een minuut dacht ik.(RSH) schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:00:
[...]
dat is bij veel Mazda modellen al veel langer. Dat is tegen kleine kinderen die met de sleutel/FOB spelen :-)
Volgens mij is het bij mijn 2012 Cx-5 ongeveer 16 seconden als ik het boekwerk goed gelezen heb.
volgens mij is de tijd aan te passen in een menu ja.satya schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:53:
[...]
Is dat niet in te stellen via het systeem menu? Deur sluiten na X seconden, de eerste is bij mijn cx-5 30 seconden en daarna een minuut dacht ik.
Volgens het instructieboekje:Wozmro schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:59:
En aldus het genoemde Connect boekje:De tijd die nodig is om de portieren automatisch te vergrendelen kan gewijzigd worden.
Zie de sectie Instellingen in het Mazda Connect instructieboekje.
Wachttijd tot aut. hervergrendeling
Stelt de tijd in waarna de deuren opnieuw worden vergrendeld als er geen deur wordt geopend.
30 sec, 60 sec, 90 sec
Weet iemand misschien of er een instelling is om de ramen lock alleen voor de achterportieren in te stellen? Als je de ramen nu lockt, kan het raam bij de voorpasagier ook niet open/dicht.
Mijn Mazda 2 uit 2008 heeft dat ook al, dus zo nieuw is dat niet. Heeft me, zonder instructieboekje, ook even gekost voordat ik er achter kwam dat dit is gekoppeld aan de handrem.Damic schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:13:
@MooDyBLueS dat van de elektrische koffer niet openkrijgen bij draaiende motor heb ik nog gehoord, maar weet niet meer bij welk merk en ik dacht ook: "dat is raar, waarom laten ze dat niet toe" en veiligheid aan het stoplicht had ik niet aan gedacht.
Dus draaiende motor + handrem = kofferdeksel te openen. Draaiende motor zonder handrem = kofferdeksel weigert te openen.
De gedachte is inderdaad dat men niet bij het stoplicht even snel die laptoptas uit de kofferbak kan grissen.
De zoektocht ernaar was wel grappig. Meestal zit ik alleen in de auto. Dus kofferbak open terwijl de motor niet draait. Ik zit een keer al in de auto, en mijn vriendin wil iets achterin leggen: koffer weigert dienst. 3 keer proberen, dus ik zet de auto (uit automatisme dus onbewust) op de handrem, stap uit, en doe de klep zonder problemen open en verklaar haar voor gek.
De keer er op weer. Toen begon er iets te dagen dat ik wel iets anders moest doen dan zij...
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Zelfs mijn RX7 had dat en die is van 1980DrivinUCrazy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:44:
[...]
Mijn Mazda 2 uit 2008 heeft dat ook al, dus zo nieuw is dat niet. Heeft me, zonder instructieboekje, ook even gekost voordat ik er achter kwam dat dit is gekoppeld aan de handrem.
Dus draaiende motor + handrem = kofferdeksel te openen. Draaiende motor zonder handrem = kofferdeksel weigert te openen.
De gedachte is inderdaad dat men niet bij het stoplicht even snel die laptoptas uit de kofferbak kan grissen.
De zoektocht ernaar was wel grappig. Meestal zit ik alleen in de auto. Dus kofferbak open terwijl de motor niet draait. Ik zit een keer al in de auto, en mijn vriendin wil iets achterin leggen: koffer weigert dienst. 3 keer proberen, dus ik zet de auto (uit automatisme dus onbewust) op de handrem, stap uit, en doe de klep zonder problemen open en verklaar haar voor gek.![]()
De keer er op weer. Toen begon er iets te dagen dat ik wel iets anders moest doen dan zij...
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag