PalingDrone schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:56:
[...]
Offline is fijn.
Zie het debacle met bijvoorbeeld onstar van Ford of het afschakelen van 2G en 3G waardoor je handige "connected" auto opeens nogal dom wordt wanneer een fabrikant de stekker uit de servers trekt of overgenomen wordt door bijvoorbeeld Stellantis.
Remote een standkachel aansturen is prima aftermarket op te lossen voor het kleine aantal gebruikers wat daar behoefte aan heeft.
Daarbij is stationair warmdraaien in een sector die afgerekend wordt op uitstoot ook niet echt de bedoeling lijkt mij.
Dus omdat er een kans bestaat dat na 10+ jaar een fabrikant de stekker trekt uit een zeer verouderd connected systeem trekt, moet je maar helemaal geen connected systeem nemen? Beetje vreemde beredenering als je het mij vraagt.
Verder: In de winter is het juist ideaal om je auto voor te verwarmen, dat is niet alleen veiliger omdat mensen toch lui zijn met krabben (bewijs wordt geleverd door de idioten die ik soms met maar half vrijgekrabte voorruit en zijruit zie rijden), maar ook geldt dat (PH)EV's daar puur stroom voor gebruiken en als het kan zelfs uit het stroomnet ipv de auto zelf. Tuurlijk, brandstofauto's is dan een iets ander verhaal, maar ook daarbij geldt dat ik ook genoeg mensen zie krabben met draaiende motor gedurende 10 minuten. En heel eerlijk: daar maakte ik me ook schuldig aan. Dan kan je toch net zo goed gelijk al 10 minuten voorverwarmen? Ik heb zo'n remote systeem pas sinds de EV's die we hebben, dus nooit met een brandstofauto mogen ervaren, maar het is ideaal hoor. Meestal is 5-10 min voorverwarmen al genoeg om daarna heel eenvoudig het ijs/sneeuw weg te vegen.
Komt bij dat het Onstar systeem wat je aanhaalt wel heel erg oud en achterhaald is. Vandaag de dag leveren fabrikanten het ofwel als betaalde dienst ofwel gratis. Bij de MX-30 is het gratis en dus zie ik het ook puur als extra optie voor zolang het duurt. Zoals je weet deelt Mazda ook veel features tussen auto's, dus het zal me niks verbazen als de CX-60 o.a. deze feature ook meekrijgt en dat gewoon onderdeel uitmaakt van straks alle nieuwe modellen (of in ieder geval de (PH)EV's). Kia doet het iets anders: die zegt: 3 jaar is sowieso gratis, daarna ligt het eraan of je bij de dealer je onderhoud en daarmee garantieverlenging laat doen, zo ja, dan wordt het tot 7 jaar gratis verlengd, anders is het gratis voor het basic abo of €2,99/mnd voor het Plus abo of €3,99 voor het Pro abo. Keuze dus en daarmee zorgen ze er wel voor dat zo'n betaalde dienst (uitgaande van hun interne business case zullen ze de kosten voor de eerste 3-7 jaar gewoon (deels) in aanschaf+onderhoud verwerkt hebben) wél in stand gehouden kan worden. Want ook bij Kia wordt die dienst gedeeld onder alle EV's en sommige PHEV's en zelfs een enkele hybride heb ik me laten vertellen. In ieder geval dus de e-Soul, e-Niro, nieuwe Niro EV, EV6, etc. En omdat het concern samen met Hyundai is, werken ook al hun (PH)EV's op hetzelfde platform. Ik heb namelijk een vriend met een Kona EV en diens app heet totaal anders, maar als je ze naast elkaar houdt is het 1:1 hetzelfde. Slim gedaan als je het mij vraagt. Ik zie dan ook geen reden waarom dit ineens zou ophouden met bestaan.
Je haalt op zich terecht het Onstar gezeur aan, maar net als Ford heeft ook Opel destijds daarmee teveel willen bieden zonder daar ooit de kosten weer uit te kunnen halen. Maar vergeet even niet dat Onstar in 1996 geïntroduceerd werd en al die jaren door een toch al niet heel erg bij de tijd zijnd concern is bijgewerkt om enigszins nog met de tijd mee te komen. Dat is dan ook de ondergang geweest. En toch heeft het 20+ jaar bestaan, moet je nagaan! Andere fabrikanten pakken het dus anders aan. Want ook BMW bijv. vraagt er gewoon geld voor. Zo zou het ook moeten zijn: cheapskates die er niet voor willen betalen of geen nut erin zien kunnen dan lekker offline blijven, anderen kunnen er wel voor betalen en zo kan de fabrikant het in ieder geval op de lange termijn bekostigen.
Heel eerlijk: als ik de onderhoudsprijzen voor zowel mijn Kia als Mazda EV's zie en vergelijk met de benzine/hybride varianten, dan lach ik me de ballen uit de broek zoveel ik op dat gebied alleen al bespaar, dat is geen tientjeswerk, geen honderdjeswerk, maar gewoon factor 5-6 goedkoper werk. Gooi daar een abo van €50/jr bovenop per auto en je hoort mij écht niet klagen hoor.