Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 50 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 13:56
Tankiej schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:41:
Ik heb nu MZD Connect versie 70.00.100 EU N. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de meest recente versie is, maar ik zie in ieder geval dat er gesproken wordt over 70.00.335 op verschillende fora. Die van mij is dus in ieder geval niet de nieuwste.
Hier een Mazda 3 uit 2017 met versie 74.00.200 EU N. De dealer heeft die update uitgevoerd tijdens de laatste beurt. Daarvoor was het 70.00.352 EU N.
ik heb geen ervaring met Carplay dus geen idee of het je problemen oplost.

[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 11-05-2022 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mazda MX-30 modeljaar update:
https://www.autoweek.nl/a...r-laden-voor-mazda-mx-30/

- Nieuwe kleuren: Zircon Sand en Soul Red 3-ton is voortaan met zwart ipv donkergrijs dak
- Sneller snelladen: 50 kW i.p.v. 40 kW
- 3-fase laden i.p.v. 1-fase laden
- Fietsendragerhaak (trekhaak enkel voor fietsendrager)
- interieur (stoelen) voortaan ook in volledig zwart (bah, saai :P )

Moet zeggen dat de Zircon Sand kleur me niet echt kan bekoren op het studio shot. Zijn er eigenlijk andere Mazda's die die kleur ook hebben? Ik weet van 'mijn eigen' Polymetal Grey dat die ook op de 3 te verkrijgen is bijv. Maar volgens mij heb ik die Zircon Sand nog nooit gezien, zou het een hele nieuwe kleur zijn?

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/1rdy671bdape_800.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03

Exirion

Gadgetfetisjist

MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:06:
Maar volgens mij heb ik die Zircon Sand nog nooit gezien, zou het een hele nieuwe kleur zijn?
Is al beschikbaar bij de CX-5 2022 en CX-50, reeds getoond op promo-materiaal.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 13:27
Exirion schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:25:
[...]

Op de CX-5 al zien staan in de showroom bij de dealer, wel een mooie kleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Exirion schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:25:
[...]

Ah goed om te weten, dan ga ik er eens op letten. Ben wel benieuwd namelijk, op de studio foto kan ik hem niet echt mooi noemen, maar het lijkt me ook wel typisch zo'n kleur die je in het echt moet zien. Net als Polymetal Grey overigens. Lijkt in de folders nergens op, maar in het echt... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:56
MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Ah goed om te weten, dan ga ik er eens op letten. Ben wel benieuwd namelijk, op de studio foto kan ik hem niet echt mooi noemen, maar het lijkt me ook wel typisch zo'n kleur die je in het echt moet zien. Net als Polymetal Grey overigens. Lijkt in de folders nergens op, maar in het echt... 8)
In het echt gezien bij een CX5, en als ik het geweten had dat het de auto zo goed stond had ik het gekozen. Ik heb vorig jaar besteld en het toch het nieuwe model gekregen.

Voor kleur altijd de garage checken hoe het over komt, op folders kun je hiervoor niet af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:12:
[...]
Ik zal de volgende keer dat ik de auto instap eens kijken of er toch niet ergens een instelling te vinden is die bij mij wellicht anders staat dan bij jullie.
Ik heb nu een paar keer beter opgelet wat er gebeurt en bijv eerst de auto gestart en wat later een iPhone op aangesloten om te kijken wat er gebeurt: er wordt geen muziek gestart.

Eerlijk gezegd @Tankiej is er niets wat er gebeurt wat me stoort, misschien daarom heb ik er tot nu toe niet op gelet.

Wat wel opvalt is dat berichten met Siri sturen op sommige snelwegen wel tergend langzaam gaat, maar dat zal waarschijnlijk door m’n (tijdelijk slechte) internet verbinding onderweg komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04:00
In zo'n beetje alle reviews had de MX-30 een top van 38kW en ging vanaf 30% SoC inzakken. Als de laadcurve nu langer in de buurt van de 40kW blijft hangen, zou dat wel opschieten ja.

Maar verder blijft 35.5kWh accu erg klein (precies de helft van die accu zit onder de CX-60). Als Mazda de volledige accu van de MX-30 onder de CX-80 gaat leggen als PHEV, troeven ze zelfs Mercedes af :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
twkr18526 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Ik heb nu een paar keer beter opgelet wat er gebeurt en bijv eerst de auto gestart en wat later een iPhone op aangesloten om te kijken wat er gebeurt: er wordt geen muziek gestart.

Eerlijk gezegd @Tankiej is er niets wat er gebeurt wat me stoort, misschien daarom heb ik er tot nu toe niet op gelet.

Wat wel opvalt is dat berichten met Siri sturen op sommige snelwegen wel tergend langzaam gaat, maar dat zal waarschijnlijk door m’n (tijdelijk slechte) internet verbinding onderweg komen.
Zonet gebeurde dit ook toen ik in de auto stapte, nadat m'n vriendin een rit heeft gehad waarbij ze carplay heeft gebruikt. Geen muziek, geen radio, helemaal niets. Gister stond hij weer op FM 87.5 nadat ik na haar instapte, is een beetje willekeurig lijkt het op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D_Jeff schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:50:
In zo'n beetje alle reviews had de MX-30 een top van 38kW en ging vanaf 30% SoC inzakken. Als de laadcurve nu langer in de buurt van de 40kW blijft hangen, zou dat wel opschieten ja.

Maar verder blijft 35.5kWh accu erg klein (precies de helft van die accu zit onder de CX-60). Als Mazda de volledige accu van de MX-30 onder de CX-80 gaat leggen als PHEV, troeven ze zelfs Mercedes af :P
Waar heb je vandaan dat die 38 kW vanaf 30% inzakt? Ik heb een MX-30 en hoewel ik niet veel heb snelgeladen en niet altijd vanaf een heel lage SoC, heb ik juist wel gemerkt dat ie pas vanaf ±60-65% naar beneden gaat.

Dat bewijst ook deze video:
YouTube: Mazda MX-30, e-208, ZS EV & Zoe charging battle

En deze werkelijke laadcurve gegevens van Fastned (even naar beneden scrollen):
https://ev-database.nl/auto/1241/Mazda-MX-30

Ja, het is niet snel en zeker geen vakantie auto of eentje voor lange afstanden. Maar ik heb bijv. onlangs 85km vanuit de randstad richting het noorden afgelegd én weer terug zonder op te hoeven laden. En ik heb een paar gehad dat ik (in de winter) nét niet genoeg range had om thuis te komen, dan is 5-10 min bij een snellader staan zelfs met 38 kW genoeg om er weer pakweg 15-30 km bereik bij te krijgen. Genoeg om thuis te komen. Al moet ik ook toegeven dat het hebben van een eigen laadpaal eea wel erg vergemakkelijkt. Ik weet zeker dat ik bij thuiskomst kan laden, dus bij wijze van spreken 5% accu overhouden is nooit een issue, wat het natuurlijk wel kan zijn als je van publieke laadpalen afhankelijk bent en het in je wijk erg druk is met EV's. Wij wonen in de randstad, desondanks zijn in onze wijk genoeg laadvoorzieningen, kijk er zelfs op eentje uit vanuit mijn keukenraam en die is zelden volledig bezet. Toen ik nog geen eigen laadpaal had, moest ik van 2 andere palen in de wijk gebruik maken en de pakweg 10x dat ik daar geladen heb, heb ik het 1x meegemaakt dat beide plekken bezet waren. Tuurlijk zal dat hartje Amsterdam zeker anders zijn, maar wil alleen maar aangeven dat afhankelijk van je rijbehoeften, de MX-30 meer kan dan je denkt. Het heeft zelfs ons verbaasd, wij hebben namelijk nog een 64 kWh Kia ernaast als 1e auto en die heeft een flink groter bereik, dus we hielden toch een slag om de arm met de Mazda, maar de praktijk blijkt veel positiever dan zelfs wij dachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@MooDyBLueS Ev Bjorn refereer ik naar. Die heeft pas ook filmpjes online gezet over de accu degradatie van een 6 a 7 jaar oude Kia Soul (was niet al te best, de E-golf deed het een stuk beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@D_Jeff Welk deel van jouw zin refereert hier precies aan?
Want wat je hier zegt klopt gewoon niet.

En dat heeft echt 0 te maken met een 6/7 jaar oude Kia Soul. Dus wat mis in de context van de MX-30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14

RvL

En ja hoor, hij staat weer bij de dealer....
  • Het lekke uitlaatgeluid is er nog steeds,
  • van tijd tot tijd ratelt hij nog als een oude koffiemolen,
  • bij licht gas geven vanuit lage toeren (b.v. langzaam doortrekken van 40km/u naar 50km/u) schommelt het toerental eerst alvorens te stabiliseren en te versnellen. Dit is vaak ook het moment dat ie ratelt
  • Ik werd er grandioos uitgetrokken bij het stoplicht door m'n vrouw in haar Mazda 2, terwijl ik in Sport stand een volledige kickdown uitvoerde, dus ergens zijn ook wat paarden met vakantie
Ze zoeken het nu maar eens goed uit, begin een beetje klaar te raken met die auto op deze manier...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
MooDyBLueS schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:35:
@D_Jeff Welk deel van jouw zin refereert hier precies aan?

[...]

Want wat je hier zegt klopt gewoon niet.

En dat heeft echt 0 te maken met een 6/7 jaar oude Kia Soul. Dus wat mis in de context van de MX-30?
Daar ging 2 dingen door elkaar heen. Eerst even het punt met de Mazda, in deze clip berekent Bjorn dat ie ongeveer 35 kW krijgt (bij 30% SoC):

Ik weet van de Fastned Laadcurve blog dat men daar max 38 kW, wat ik dus vertaal met een langere laadsnelheid. Instorten is wellicht wat te grof verwoord, maar het verschil is aanwezig.

@RvL Je weet dat een Mazda2 bijna geen pepernoot weegt? De 181pk sterke Mazda3 heeft een serieus zware kluif aan de 115PK sterke Mazda2 (iets met pk gewichtsverhouding)
Verder is het echt jammer dat je zo idioot veel pech hebt. Ik ben toch wel serieus benieuwd wanneer men op het punt komt om er volledig nieuw blok in te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@D_Jeff
Het is de 90pk versie, 1050kg rijklaar. Dus een pk/kg verhouding van 0,086pk/kg (of 11,6kg/pk)
Mijn CX-30 heeft (of zou moeten hebben) 180pk, weegt rijklaar 1466kg en komt dus uit op 0,123pk/kg (8,14kg/pk). Wat verliezen erbij door de automaat en het feit dat hij iets hoger is

De 2 is wel serieus rap door z'n korte eerste versnelling, dus de eerste meters zijn voor haar. Maar op een gegeven moment verwacht ik het vermogen van de CX-30 de overhand krijgt. Niet dat ie gewoon niet doortrekt, hort en stoot.

Laat ik het anders zeggen, voorheen won ik wel :P

Ik wacht wel af waar ze nu weer mee op de proppen komen

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 16-05-2022 17:05 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D_Jeff schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Daar ging 2 dingen door elkaar heen. Eerst even het punt met de Mazda, in deze clip berekent Bjorn dat ie ongeveer 35 kW krijgt (bij 30% SoC):

[YouTube: Mazda MX-30 Geilo test]

Ik weet van de Fastned Laadcurve blog dat men daar max 38 kW, wat ik dus vertaal met een langere laadsnelheid. Instorten is wellicht wat te grof verwoord, maar het verschil is aanwezig.
Ik snap nog steeds niet helemaal wat je bedoelt. Welk verschil heb je het over? En langere laadsnelheid tov wat? En nogmaals: waar haal je het vandaan dat hij 35/38 kW slechts tot 30% SoC volhoudt?

Over de 38 vs 35 kW: dat klopt wel ongeveer. Maar tenzij je dus op een hoog SoC zit, is 35 kW ook gewoon altijd haalbaar en het verschil verwaarloosbaar. Zelfs boven de 60/65% gaat het niet ineens in één klap naar beneden, maar gestaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 05:55
ZeroMinded schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:28:
Zo inmiddels sinds Woensdag trotse eigenaar van een Mazda 3 in de uitvoering Luxury, Skyactiv-X, i-activsense , Polymetal grey en rode bekleding.

De Aflevering was door Mulder Mazda in Rotterdam Noord, Mijn ervaring druk ik uit als "Okay", hij was niet goed gepoetst en de software van zowel de ECU/Firmware (versie 10019) als de kaarten waren niet up2date. - Afgesproken dat hij naar de professionele poetsert gaat op kosten van de dealert.

De Tweaker in mij kon niet met outdated firmware rondrijden, dus opgelost D.M.V. Deze handleiding

Update duurde totaal ongeveer 10 minuten, De stembesturing gaf na de update wel storing, Hoewel ik het (nog) niet gebruik wil ik wel alles werkend hebben. dus de Min-Pool van de accu losgetrokken, Sleutel maatje 10 of anders een tangetje lukt ook wel (beetje voorzichtig).

na een paar seconden de de min-pool terugplaatsen en vastdraaien, systeem inschakelen, en alles werkt :)

morgen wellicht nog even een rondje rijden, kijken of de bugs met verkeersborden herkenning i.c.m. carplay opgelost zijn!

verder overigens super tevreden met het hele multimediasysteem, Het werkt SNEL (ik ben echt enorm snel geïrriteerd aan trage systemen).

Heerlijke auto!

Update: verkeersbordherkenning werkt nu met Carplay navigatie ingeschakeld! switchen van Source DAB/Radio/BT is VEEEUL sneller, ook heb ik t idee dat de schakelmomenten aangepast zijn (automaat). maar misschien zit t tussen mn oren.
We zijn nu bijna 2 jaar verder en blijkbaar vinden sommige Mazda dealers het teveel moeite om even het systeem te updaten. Ik heb recent een occasion gekocht en door de dealer zou alles geüpdatet worden. Ik zie dat mijn auto nog de oude 10019 firmware heeft waardoor verkeersbord herkenning met google maps navigatie aan niet werkt.

Heb je misschien de handleiding en de firmware en kun je die delen? De link uit je bericht werkt namelijk niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ALPACINO schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Ik zie dat mijn auto nog de oude 10019 firmware heeft waardoor verkeersbord herkenning met google maps navigatie aan niet werkt.

Heb je misschien de handleiding en de firmware en kun je die delen? De link uit je bericht werkt namelijk niet meer.
Helaas is de Australiër die de updates online zet ermee gestopt.

Het is dus zonder dealer niet mogelijk om zelf updates te installeren op de Mazda’s van 2019 en nieuwer.

Ik zou toch even de dealer vragen om zich aan de afspraak te houden want de versie die je noemt is meer dan 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@ALPACINO Een volledige ronde softwareupdate (inclusief kaarten) duurt 1,5 a 2 uur. Niet elke autoverkoper vindt dat een nuttige tijdsbesteding, terwijl het redelijk veel invloed heeft op het totaalplaatje.

Ik zou zeggen: Ga terug (of een andere dealer), maak een werkplaats afspraak en kijk dan wat eruit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALPACINO
@ZeroMinded Dat is jammer zeg. Ik heb even zitten zoeken en ik zie dat onze Duitse vrienden wel de laatste EU versie hebben gepost. Is weliswaar een CX-30 forum maar moet volgens mij niet uitmaken. Mijn Mazda 3 begint met VIN JMZBP en is van maart 2020.

@D_Jeff Ja mee eens, alleen het probleem is dat ik dan de auto minimaal een halve dag kwijt ben. Ik las net in het rapport van de grote beurt dat de dealer wel naar Mazda connect systeem heeft gekeken maar niet heeft bijgewerkt omdat het niet noodzakelijk is 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ALPACINO schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 06:07:
@ZeroMinded Dat is jammer zeg. Ik heb even zitten zoeken en ik zie dat onze Duitse vrienden wel de laatste EU versie hebben gepost. Is weliswaar een CX-30 forum maar moet volgens mij niet uitmaken. Mijn Mazda 3 begint met VIN JMZBP en is van maart 2020.
Maakt niet uit, de 3 en de MX-30 hebben hetzelfde infotainment systeem. Ik heb de software van mijn 3 meerdere keren zelf geüpdatet, omdat het bij de dealer nooit gebeurde.

De dealer heeft wel ooit een motormanagement update en update voor de adaptive cruise control doorgevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-05-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALPACINO
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:02:
[...]

Maakt niet uit, de 3 en de MX-30 hebben hetzelfde infotainment systeem. Ik heb de software van mijn 3 meerdere keren zelf geüpdatet, omdat het bij de dealer nooit gebeurde.
Volgens mij ook. Wel even opletten dat je EU versie van de firmware pakt. Ik ga vanmiddag CMU_7000C0A-EU01_11000.kwi proberen te installeren. Kijken of het werkt om van 10019 naar 11000 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
Oh dat is fijn om te weten!
Echter zijn er behalve het entertainment gedeelte ook een aantal motor management updates geweest.

Oa de automaat schakelt beter met de 2021 updates.

Deze kun je naar mijn weten zonder speciaal apparatuur niet zelf installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALPACINO
Entertainment systeem kun je volgens mij gewoon met een usb stick updaten. Hier de handleiding die ik online heb gevonden.

Voor het motormanagement moet je inderdaad naar de dealer.

[ Voor 5% gewijzigd door ALPACINO op 17-05-2022 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@D_Jeff Ja mee eens, alleen het probleem is dat ik dan de auto minimaal een halve dag kwijt ben. Ik las net in het rapport van de grote beurt dat de dealer wel naar Mazda connect systeem heeft gekeken maar niet heeft bijgewerkt omdat het niet noodzakelijk is 😅
@ALPACINO Tja, wat wil je nu? Ik heb toen ik 3 januari mijn Mazda MX-30 opgehaald heb gelijk met 'mijn' Mazda dealer gebeld, omdat ik enerzijds wist dat er een terugroepactie uitstond en anderzijds wou ik inderdaad ook gelijk alle software updates gedaan hebben. Hij liep er 2/3 achter namelijk volgens de info van het Engelstalige MX-30 forum.

Ik heb nog nooit eerder een Mazda gehad, dus geen enkele connectie met de dealer behalve dat die in mijn woonplaats zit, maar gebeld en aangegeven dat ik er ook best voor wil betalen (de updates dan, niet de terugroepactie). Afspraak gemaakt voor een week later, auto 's ochtends gebracht en 's middags weer opgehaald. Bleken 2 terugroepacties open te staan, dus ze hebben beide gefixt, en daarnaast totaal 3 firmware updates uitgevoerd. Kosten? €0,00. Ik heb er nog bewust 2x naar gevraagd, telefonisch toen ik gebeld werd dat ie klaar was en ter plekke, want ik wil helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, ik wil juist dat dingen goed gebeuren. Nu kreeg ik beide.

Kortom: als je dealer niet mee wilt werken of het zelf niet de moeite waard vindt om updates uit te voeren ondanks dat de klant ernaar vraagt, zou ik snel een andere zoeken. Want ook al ben ik nieuw bij Mazda sinds begin dit jaar en nog maar één afspraak gehad, ook bij Toyota en Lexus is mijn ervaring zoals deze eerste ervaring bij Mazda. En bij die andere Japanners heb ik al sinds 2006 ervaring mogen opdoen.

Afhankelijk van wat je afspreekt ben je de auto wel een dag(deel) kwijt, is dat zo erg dan? Soms kan je ook afspreken om erop te wachten als het niet langer duurt dan 1-2 uurtjes, maar dan moet je dat wel duidelijk aangeven en moet voor hun ook duidelijk zijn wat er moet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ALPACINO
MooDyBLueS schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:06:
[...]

@ALPACINO Tja, wat wil je nu? Ik heb toen ik 3 januari mijn Mazda MX-30 opgehaald heb gelijk met 'mijn' Mazda dealer gebeld, omdat ik enerzijds wist dat er een terugroepactie uitstond en anderzijds wou ik inderdaad ook gelijk alle software updates gedaan hebben. Hij liep er 2/3 achter namelijk volgens de info van het Engelstalige MX-30 forum.

Ik heb nog nooit eerder een Mazda gehad, dus geen enkele connectie met de dealer behalve dat die in mijn woonplaats zit, maar gebeld en aangegeven dat ik er ook best voor wil betalen (de updates dan, niet de terugroepactie). Afspraak gemaakt voor een week later, auto 's ochtends gebracht en 's middags weer opgehaald. Bleken 2 terugroepacties open te staan, dus ze hebben beide gefixt, en daarnaast totaal 3 firmware updates uitgevoerd. Kosten? €0,00. Ik heb er nog bewust 2x naar gevraagd, telefonisch toen ik gebeld werd dat ie klaar was en ter plekke, want ik wil helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, ik wil juist dat dingen goed gebeuren. Nu kreeg ik beide.

Kortom: als je dealer niet mee wilt werken of het zelf niet de moeite waard vindt om updates uit te voeren ondanks dat de klant ernaar vraagt, zou ik snel een andere zoeken. Want ook al ben ik nieuw bij Mazda sinds begin dit jaar en nog maar één afspraak gehad, ook bij Toyota en Lexus is mijn ervaring zoals deze eerste ervaring bij Mazda. En bij die andere Japanners heb ik al sinds 2006 ervaring mogen opdoen.

Afhankelijk van wat je afspreekt ben je de auto wel een dag(deel) kwijt, is dat zo erg dan? Soms kan je ook afspreken om erop te wachten als het niet langer duurt dan 1-2 uurtjes, maar dan moet je dat wel duidelijk aangeven en moet voor hun ook duidelijk zijn wat er moet gebeuren.
Het klopt ook wat je zegt alleen ik ga geen tweede keer bij dezelfde dealer langs. Bij de koop heb ik duidelijk gevraagd of ze de navigatie en alle onderliggende systemen kunnen updaten. Ze zouden naar kijken en wanneer een update is installeren. Mooi niet dus. Ik ben dan ook van plan om naar een andere garage te gaan en daar te vragen. Ik ga sowieso daar binnenkort langs omdat ik op het cluster scherm 1 horizontale lijn aan dode pixels heb. Zie ik nu pas ....

Ik heb zojuist het entertainment systeem succesvol naar 11000 kunnen updaten. Binnen 10 min. was het klaar. Het systeem voelt nu sneller aan en verkeersborden herkenning werkt nu ook met google maps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@ALPACINO Ik ben het 100% met je eens, ik zou persoonlijk de dealer er op een nette manier mee confronteren. Zo van: "Dit is wat ik bij koop duidelijk heb aangegeven, jullie zijn dit vergeten of hebben het in ieder geval niet gedaan. Dus hoe kunnen we dit nu oplossen zodat het mij zo min mogelijk extra last oplevert?"

Afhankelijk van hoe ze daarmee omgaan, zou ik bereid zijn ze een 2e kans te geven of anders gewoon naar een andere dealer ja. Dit zou ik overigens ook gewoon kenbaar maken.

Het infotainment systeem is inderdaad bij de nieuwere modellen zelf over-the-air of via usb te updaten, maar de rest sowieso niet. Ik weet niet of ik het helemaal goed zeg, maar bij mijn MX-30 ging het verder nog om een ECU update (ja, ook voor elektrisch), een algemene update die wat dieper onder het infotainment systeem ligt (die o.a. de safety features aanstuurt) en een navi update. Dat heb ik destijds allemaal laten doen en ik moet zeggen: het werkt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dan even een vraag vanuit mijn kant: ik heb sinds een week of wat dat ik bij mijn MX-30 merk dat bij hoge snelheid (95/100 km/u en hoger) bij gas geven een vrij hard geluid hoor wat van de elektrische motor vandaan lijkt te komen.

Het is onder de ±95 km/u gewoon totaal niet hoorbaar, zelfs vanaf stilstand vol optrekken niet, ook tussenacceleraties niet, echt alleen boven die snelheid van pakweg 95-100 km/u. Soms vanaf 95 al, soms 100 pas. Maar ook alléén als ik gas geef, als ik gas loslaat of iets terugneem is het geluid gelijk weg. Op cruise control is het ook zeer duidelijk merkbaar dat zodra hij snelheid moet houden of bijzetten, het geluid ineens komt, maar zodra het stabiliseert het geluid ook gelijk weg is.

Het is zeker niet de fake engine sound, ik heb die al meerdere keren opnieuw in- en uitgeschakeld (stond altijd al uit) en die hoor je ook op lagere snelheden en is een ander geluid, echt een imiterend geluid van een brandstofmotor. Het geluid waar ik het over heb lijkt totaal niet op een brandstofmotor, maar een vervelende midden tot hoge brom.

Klinkt dat iemand bekend wellicht? Daarnaast begint ook de A-stijl te rammelen, is blijkbaar een bekend probleem. Dus ben nog even in dubio of ik lekker ga wachten tot hij in oktober voor z'n eerste beurt moet of dat ik tussendoor alvast een keer een afspraak maak bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@MooDyBLueS De vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is: op schaal van 0 - 100%: Hoe storend is het voor je/jullie?

Hou rekening dat veel mensen weer het gevoel hebben dat men weer "mag", dus dat de werkplaatsafspraak ook even kan duren (tenminste 2 weken vooruit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

D_Jeff schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:46:
@MooDyBLueS De vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is: op schaal van 0 - 100%: Hoe storend is het voor je/jullie?

Hou rekening dat veel mensen weer het gevoel hebben dat men weer "mag", dus dat de werkplaatsafspraak ook even kan duren (tenminste 2 weken vooruit)
Bij mijn dealer is het eigenlijk altijd minimaal 3-4 weken vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D_Jeff schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:46:

Goed punt. Qua hoe storend het is, kan ik er wel mee door blijven rijden. Ben meer bang (van het motorgeluid) dat het wellicht een onderliggend probleem betreft en ik er misschien niet lange tijd mee door moet blijven rijden. Maar ik zal de dealer wel even bellen, kijken wat zij erover zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvL

RvL

En de CX-30 is weer terug. Na analyse heeft men de multiriem vervangen.

Ik heb 'm nog niet echt uit kunnen proberen maar hij start in ieder geval al een heel stuk rustiger. De brul is weg.

Ook het ratelen heb ik op het korte stukje naar huis nog niet gehoord.

Voorlopig dus het voordeel van de twijfel.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@RvL Bijna weekend :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

Stukje gereden, niet ver maar wel met opzet over de snelweg. Hij rijd in ieder een stuk beter!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
RvL schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:52:
Stukje gereden, niet ver maar wel met opzet over de snelweg. Hij rijd in ieder een stuk beter!
Pas na een Mazda2 dragrace heb je zekerheid of het probleem echt opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 13:27
PalingDrone schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 05:52:
[...]

Pas na een Mazda2 dragrace heb je zekerheid of het probleem echt opgelost is.
Ik dacht die Mazda 2's zijn toch geen match voor een race met een Mazda 3 of CX-3(0) skyactiv-X, maar zie net dat ze die Mazda 2's ook eens een 1.5 met 115pk hebben gegeven, lijkt mij wel een leuk autootje moest mijn vriendin haar Corsa beu zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@deSenna24
Vergis je ook niet in de 90pk versie van de 2. Dat is ook een serieus pittig bakkie die in 9,4s van 0-100km/u kan. Het verschil met de (op papier) 8,8s van mijn CX-30 Sky-X automaat is dan maar 0,6s

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
deSenna24 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:39:
[...]

Ik dacht die Mazda 2's zijn toch geen match voor een race met een Mazda 3 of CX-3(0) skyactiv-X, maar zie net dat ze die Mazda 2's ook eens een 1.5 met 115pk hebben gegeven, lijkt mij wel een leuk autootje moest mijn vriendin haar Corsa beu zijn :)
De 115PK sterke Mazda2 is er overigens alleen maar in de GTM uitvoering (NL: duurste uitvoering).
Die auto heb ik een uurtje mee gehad en stelde niet teleur (partnerlief dacht daar anders over, dus is het de Mazda3 geworden) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tegenwoordig heb je ook de Mazda Yaris, Toyota 2, Mazda 2 hybrid met 116pk. :P
Is wel een seconde langzamer en totaal ander gedrag qua motorisering natuurlijk. De echte Yaris (nieuw model) heb ik weleens gereden het rijdt best vlot, maar niet sportief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N.Etter
  • Laatst online: 10-09 11:28
MooDyBLueS schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:16:
Tegenwoordig heb je ook de Mazda Yaris, Toyota 2, Mazda 2 hybrid met 116pk. :P
Is wel een seconde langzamer en totaal ander gedrag qua motorisering natuurlijk. De echte Yaris (nieuw model) heb ik weleens gereden het rijdt best vlot, maar niet sportief.
Behalve de Yaris GR Sport dan ;-) die is wel rap 8) :+

Maar de huidige 3 met e-skyactiv x en automaat is ook geen strepentrekker nee :P. Zijn voorganger (2017 mazda 3 2.2D) die ik had voelde vlotter al had die ook op papier een (0-100) 8.1s nodig i.t.t. de 8.6 van de huidige. Echter door de berg koppel onderin voelt het vlotter en de handbak in vergelijking met de automaat). Ik mis nu wel het duwtje in de stoel bij het optrekken (al vind de vriendin dat niet zo erg dat dit niet meer is, die werd er misselijk van :') )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@N.Etter Ik heb de afgelopen jaren best wel wat auto's gehad in zeer variërende vermogens, van 69 pk (Aygo) tot aan 223 pk (Lexus IS 300h) en merkte daarbij ook dat moderne auto's door hun extra gewicht (veiligheid, luxe, comfort) inderdaad geen strepentrekkers zijn. De Lexus IS 300h kon vlot zijn, maar dat wou je eigenlijk niet daarmee. Op papier de snelste auto die ik zelf gehad heb met 7,6 sec naar de 100, maar in de praktijk is onze Kia e-Soul met 204 pk dat nu. Die is op papier 7,9 sec, maar met droog en enigszins warm weer gaat daar gewoon een seconde van af. :P Zelf een paar keer gemeten, maar ook YouTube video's die dat bewijzen.

Ach, uiteindelijk heeft die zoveel koppel onderin dat hij altijd in Eco Mode staat en dat meer dan vlot zat is. En de MX-30 met 141 pk voelt inderdaad trager aan dan de Kia, wat ie ook is met 9,7 sec, maar nog steeds snel zat voor mij. Juist de tussensprintjes zijn heerlijk vlot.

Dus ja, wat jij zegt van de diesel merk ik dus bij elektrisch. ;) Ik wil niet meer terug haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 22:55
Sinds vrijdag werkt de i-stop functie niet meer bij mijn Mazda 3 (2020). Airco staat niet aan, heb verder ook geen instellingen aangepast o.i.d. Als ik het menu in duik zie ik uiteindelijk "i-stop niet gereed". Heb er verder nog niet echt ingedoken want weinig tijd, tot vanmiddag. Ik stond stil bij een stoplicht, liet bij groen licht de rem los (automaat) en merkte gelijk dat er niks gebeurde. Gas bij geven deed ook niks, motor was helemaal stil. Om wat te proberen om weg te komen de motor uitgezet en weer aangezet en hij deed het weer. Wat ik in de haast nog zag op het dashboard was een oranje "i-stop" tekst. Iets wat ik nog nooit gezien had. Hij is groen als hij werkt of je ziet niks, maar oranje was nieuw voor mij.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik ga zo ook even contact met de dealer opnemen.

PS; ik zag de discussie hier boven over de software updates, ik zie dat de mijne op 10023 draait, ook best oud dus. Heb hem eind november 2021 gekocht. Wellicht dat daar ook een oplossing te vinden is.

Voor nu maar elke keer als de auto start de istop handmatig uitzetten met de knop onder het stuur.. zou handig zijn als je dat permanent kon uitschakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander H op 24-05-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ALPACINO schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Volgens mij ook. Wel even opletten dat je EU versie van de firmware pakt. Ik ga vanmiddag CMU_7000C0A-EU01_11000.kwi proberen te installeren. Kijken of het werkt om van 10019 naar 11000 te gaan.
Mijn Mazda 3 zat nog op 10049, wist niet dat 11000 er was dus gelijk even geüpdatet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
@Sander H ik heb dit zelf ook 1x gehad. Na een software update van motormanagement nooit meer gezien. Deze kun je itt de media computer niet zelf updaten en zal door de dealer geüpdatet moeten worden.

Ik kwam erachter dat mijn dealer bij de vorige beurt de updates vergeten is.
Komende vrijdag gaan ze dit corrigeren.
Helaas moet ik dit dus bij elke beurt extra vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Ik zat nog op 10049, wist niet dat 11000 er was dus gelijk even geüpdatet :)
Mijn in januari dit jaar bijgewerkte MX-30 heeft 11021. Mogelijk wijkt die af van de benzine Mazda's, geen idee. Maar is dus potentieel een nog nieuwere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Mijn in januari dit jaar bijgewerkte MX-30 heeft 11021. Mogelijk wijkt die af van de benzine Mazda's, geen idee. Maar is dus potentieel een nog nieuwere.
Vanuit de fabriek lopen ze soms wat verder voor.
‘t duurt soms meer dan een half jaar voordat die patches voor bestaande vloot beschikbaar gemaakt wordt.

Dan is er ook nog voor sommige modellen waaronder de mx30 een aparte update path voor “online” auto’s met connected services.

De 3 is in Nederland (helaas) altijd offline en ondersteund hier bijvoorbeeld geen starten/opwarmen op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@ZeroMinded Ik heb het over een MX-30 uit 11-2020 die ik in januari dit jaar geïmporteerd heb uit Duitsland en door de NL dealer van de nieuwste updates heb laten voorzien (en een tweetal terugroepacties). En inderdaad, ik heb 1 update zelf kunnen doen "over-the-air". Ik durf alleen niet meer te zeggen of dat dit type update was of een andere.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-05-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ZeroMinded schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Vanuit de fabriek lopen ze soms wat verder voor.
‘t duurt soms meer dan een half jaar voordat die patches voor bestaande vloot beschikbaar gemaakt wordt.

Dan is er ook nog voor sommige modellen waaronder de mx30 een aparte update path voor “online” auto’s met connected services.

De 3 is in Nederland (helaas) altijd offline en ondersteund hier bijvoorbeeld geen starten/opwarmen op afstand.
Offline is fijn.
Zie het debacle met bijvoorbeeld onstar van Ford of het afschakelen van 2G en 3G waardoor je handige "connected" auto opeens nogal dom wordt wanneer een fabrikant de stekker uit de servers trekt of overgenomen wordt door bijvoorbeeld Stellantis.

Remote een standkachel aansturen is prima aftermarket op te lossen voor het kleine aantal gebruikers wat daar behoefte aan heeft.
Daarbij is stationair warmdraaien in een sector die afgerekend wordt op uitstoot ook niet echt de bedoeling lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
PalingDrone schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:56:
[...]

Offline is fijn.
Zie het debacle met bijvoorbeeld onstar van Ford of het afschakelen van 2G en 3G waardoor je handige "connected" auto opeens nogal dom wordt wanneer een fabrikant de stekker uit de servers trekt of overgenomen wordt door bijvoorbeeld Stellantis.

Remote een standkachel aansturen is prima aftermarket op te lossen voor het kleine aantal gebruikers wat daar behoefte aan heeft.
Daarbij is stationair warmdraaien in een sector die afgerekend wordt op uitstoot ook niet echt de bedoeling lijkt mij.
Dus omdat er een kans bestaat dat na 10+ jaar een fabrikant de stekker trekt uit een zeer verouderd connected systeem trekt, moet je maar helemaal geen connected systeem nemen? Beetje vreemde beredenering als je het mij vraagt.

Verder: In de winter is het juist ideaal om je auto voor te verwarmen, dat is niet alleen veiliger omdat mensen toch lui zijn met krabben (bewijs wordt geleverd door de idioten die ik soms met maar half vrijgekrabte voorruit en zijruit zie rijden), maar ook geldt dat (PH)EV's daar puur stroom voor gebruiken en als het kan zelfs uit het stroomnet ipv de auto zelf. Tuurlijk, brandstofauto's is dan een iets ander verhaal, maar ook daarbij geldt dat ik ook genoeg mensen zie krabben met draaiende motor gedurende 10 minuten. En heel eerlijk: daar maakte ik me ook schuldig aan. Dan kan je toch net zo goed gelijk al 10 minuten voorverwarmen? Ik heb zo'n remote systeem pas sinds de EV's die we hebben, dus nooit met een brandstofauto mogen ervaren, maar het is ideaal hoor. Meestal is 5-10 min voorverwarmen al genoeg om daarna heel eenvoudig het ijs/sneeuw weg te vegen.

Komt bij dat het Onstar systeem wat je aanhaalt wel heel erg oud en achterhaald is. Vandaag de dag leveren fabrikanten het ofwel als betaalde dienst ofwel gratis. Bij de MX-30 is het gratis en dus zie ik het ook puur als extra optie voor zolang het duurt. Zoals je weet deelt Mazda ook veel features tussen auto's, dus het zal me niks verbazen als de CX-60 o.a. deze feature ook meekrijgt en dat gewoon onderdeel uitmaakt van straks alle nieuwe modellen (of in ieder geval de (PH)EV's). Kia doet het iets anders: die zegt: 3 jaar is sowieso gratis, daarna ligt het eraan of je bij de dealer je onderhoud en daarmee garantieverlenging laat doen, zo ja, dan wordt het tot 7 jaar gratis verlengd, anders is het gratis voor het basic abo of €2,99/mnd voor het Plus abo of €3,99 voor het Pro abo. Keuze dus en daarmee zorgen ze er wel voor dat zo'n betaalde dienst (uitgaande van hun interne business case zullen ze de kosten voor de eerste 3-7 jaar gewoon (deels) in aanschaf+onderhoud verwerkt hebben) wél in stand gehouden kan worden. Want ook bij Kia wordt die dienst gedeeld onder alle EV's en sommige PHEV's en zelfs een enkele hybride heb ik me laten vertellen. In ieder geval dus de e-Soul, e-Niro, nieuwe Niro EV, EV6, etc. En omdat het concern samen met Hyundai is, werken ook al hun (PH)EV's op hetzelfde platform. Ik heb namelijk een vriend met een Kona EV en diens app heet totaal anders, maar als je ze naast elkaar houdt is het 1:1 hetzelfde. Slim gedaan als je het mij vraagt. Ik zie dan ook geen reden waarom dit ineens zou ophouden met bestaan.

Je haalt op zich terecht het Onstar gezeur aan, maar net als Ford heeft ook Opel destijds daarmee teveel willen bieden zonder daar ooit de kosten weer uit te kunnen halen. Maar vergeet even niet dat Onstar in 1996 geïntroduceerd werd en al die jaren door een toch al niet heel erg bij de tijd zijnd concern is bijgewerkt om enigszins nog met de tijd mee te komen. Dat is dan ook de ondergang geweest. En toch heeft het 20+ jaar bestaan, moet je nagaan! Andere fabrikanten pakken het dus anders aan. Want ook BMW bijv. vraagt er gewoon geld voor. Zo zou het ook moeten zijn: cheapskates die er niet voor willen betalen of geen nut erin zien kunnen dan lekker offline blijven, anderen kunnen er wel voor betalen en zo kan de fabrikant het in ieder geval op de lange termijn bekostigen.

Heel eerlijk: als ik de onderhoudsprijzen voor zowel mijn Kia als Mazda EV's zie en vergelijk met de benzine/hybride varianten, dan lach ik me de ballen uit de broek zoveel ik op dat gebied alleen al bespaar, dat is geen tientjeswerk, geen honderdjeswerk, maar gewoon factor 5-6 goedkoper werk. Gooi daar een abo van €50/jr bovenop per auto en je hoort mij écht niet klagen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:57

P_Tingen

omdat het KAN

Hmm, nu net iets geks met mijn CX30. Onder het rijden ging mijn entertainmentscherm op zwart. Thuis auto uit, wachten, weer aan. Nu komt bij het starten het Mazda logo, dan de waarschuwing "Afleidingen tijdens het rijden bla bla" en dan... niks. Zwart beeld. Ook geen muziek of AA. De achteruitrijcamera doet het wel. Zekeringen doorgemeten en zijn allemaal in orde.

Ik bel morgen de garage even, maar iemand hier enig idee?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
P_Tingen schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:56:
Hmm, nu net iets geks met mijn CX30. Onder het rijden ging mijn entertainmentscherm op zwart. Thuis auto uit, wachten, weer aan. Nu komt bij het starten het Mazda logo, dan de waarschuwing "Afleidingen tijdens het rijden bla bla" en dan... niks. Zwart beeld. Ook geen muziek of AA. De achteruitrijcamera doet het wel. Zekeringen doorgemeten en zijn allemaal in orde.

Ik bel morgen de garage even, maar iemand hier enig idee?
Gek idee, maar heb jij of je bijrijder misschien niet per ongeluk de aan/uit-knop ingedrukt? Daarmee gaat het hele infotainment systeem uit en krijg je precies het gedrag wat jij beschrijft: dat de camera nog wel werkt en ook het opstartscherm en dergelijke, maar de rest niet.

Toevallig onlangs in mijn MX-30 ervaren, maar dat was in mijn geval deels bewust omdat ik de muziek uit wou zetten en toen merkte dat het hele infotainmentsysteem (en dus ook het scherm zelf) uitging. Kijkend naar deze interieurfoto van de CX-30 lijkt de plek nagenoeg exact hetzelfde te zijn als bij de MX-30, namelijk rechts van grote ronde draaiknop op de middenconsole.

Had zelf ook niet verwacht dat hij dit gedrag zou vertonen. Ik ben Toyota en Lexus gewend en daar heb je een aparte knop voor audio/infotainment uit en scherm uit. Mazda combineert dit blijkbaar.

Kortom: probeer eens gewoon die kleine ronde knop in te drukken, dat is namelijk de aan/uit-knop voor het hele infotainmentsysteem. Mocht dat het niet zijn, inderdaad maar even je dealer bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:57

P_Tingen

omdat het KAN

MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Gek idee, maar heb jij of je bijrijder misschien niet per ongeluk de aan/uit-knop ingedrukt? Daarmee gaat het hele infotainment systeem uit en krijg je precies het gedrag wat jij beschrijft: dat de camera nog wel werkt en ook het opstartscherm en dergelijke, maar de rest niet.

Toevallig onlangs in mijn MX-30 ervaren, maar dat was in mijn geval deels bewust omdat ik de muziek uit wou zetten en toen merkte dat het hele infotainmentsysteem (en dus ook het scherm zelf) uitging. Kijkend naar deze interieurfoto van de CX-30 lijkt de plek nagenoeg exact hetzelfde te zijn als bij de MX-30, namelijk rechts van grote ronde draaiknop op de middenconsole.

Had zelf ook niet verwacht dat hij dit gedrag zou vertonen. Ik ben Toyota en Lexus gewend en daar heb je een aparte knop voor audio/infotainment uit en scherm uit. Mazda combineert dit blijkbaar.

Kortom: probeer eens gewoon die kleine ronde knop in te drukken, dat is namelijk de aan/uit-knop voor het hele infotainmentsysteem. Mocht dat het niet zijn, inderdaad maar even je dealer bellen.
I'll be damned, dat was het inderdaad. Ik had op internet een toetscombi gevonden om de boordcomputer te resetten en om een serienummer te achterhalen, een daarvan was het ingedrukt houden van de aan/uit knop en dan nog twee toetsen. Toen ik dat deed: *pling* en het systeem ging weer aan.

Ik rij nu twee jaar in deze auto, ruim 107k en wist niet eens dat het kon :P

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
P_Tingen schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:29:
[...]

I'll be damned, dat was het inderdaad. Ik had op internet een toetscombi gevonden om de boordcomputer te resetten en om een serienummer te achterhalen, een daarvan was het ingedrukt houden van de aan/uit knop en dan nog twee toetsen. Toen ik dat deed: *pling* en het systeem ging weer aan.

Ik rij nu twee jaar in deze auto, ruim 107k en wist niet eens dat het kon :P
Via spraakherkenning kan je zelfs het display compleet op zwart zetten.
Voor de liefhebber van weinig afleiding, zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:12
Als je tweemaal op het huisje klikt dan krijg je alleen een klok te zien.
Digitaal of analoog is instelbaar via het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D_Jeff schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Via spraakherkenning kan je zelfs het display compleet op zwart zetten.
Voor de liefhebber van weinig afleiding, zeg maar
Yup, bij Mazda gaat dan ook de muziek e.d. uit, wat jammer is, anders zou ik er zeker gebruik van maken. Zo heb ik namelijk een Lexus CT 200h gehad, waarbij het scherm in te klappen was met een enkele druk op de knop en de muziek wel door bleef spelen. Dat vond ik ideaal, met name tijdens ritten in de late avond. Maar zonder muziek kan ik niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
ZeroMinded schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:29:
@Sander H ik heb dit zelf ook 1x gehad. Na een software update van motormanagement nooit meer gezien. Deze kun je itt de media computer niet zelf updaten en zal door de dealer geüpdatet moeten worden.

Ik kwam erachter dat mijn dealer bij de vorige beurt de updates vergeten is.
Komende vrijdag gaan ze dit corrigeren.
Helaas moet ik dit dus bij elke beurt extra vragen.
Vandaag langs geweest bij de dealer. Ze hebben een pcm update (zelfde als een motormanagement update?) uitgevoerd, en meldden daarbij dat het alleen werkt als het schermpje van de airco etc. uit staat..

Daarna een stuk gereden, maar istop staat nog steeds op "niet gereed". 2 vd 3 icoontjes zijn goed, alleen het airco icoontje licht niet op, maar inderdaad, deze licht wel op als het schermpje uit zet waar je de temperatuur, ventilatorenstand etc op ziet. Dan pas staat de istop op gereed.

Ik kijk het nog even aan, maar het heeft altijd gewoon gewerkt en nu ineens niet meer. Vind het dus wel vreemd dat er zo snel geen oplossing voor is.

Wat betreft de mazda connect infotainment updates, wie heeft er met welke dealer goede ervaringen mee? Zou er wel wat voor over hebben om dit te laten doen, zit nog steeds op een redelijk oude versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sander H schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Vandaag langs geweest bij de dealer. Ze hebben een pcm update (zelfde als een motormanagement update?) uitgevoerd, en meldden daarbij dat het alleen werkt als het schermpje van de airco etc. uit staat..

Daarna een stuk gereden, maar istop staat nog steeds op "niet gereed". 2 vd 3 icoontjes zijn goed, alleen het airco icoontje licht niet op, maar inderdaad, deze licht wel op als het schermpje uit zet waar je de temperatuur, ventilatorenstand etc op ziet. Dan pas staat de istop op gereed.

Ik kijk het nog even aan, maar het heeft altijd gewoon gewerkt en nu ineens niet meer. Vind het dus wel vreemd dat er zo snel geen oplossing voor is.

Wat betreft de mazda connect infotainment updates, wie heeft er met welke dealer goede ervaringen mee? Zou er wel wat voor over hebben om dit te laten doen, zit nog steeds op een redelijk oude versie.
Kun je zelf gewoon updaten middels een USB stick!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
Na de nodige posts over een stukje firmware, zelf ook maar eens even gekeken wat de status was:
100012

Goed, gelukkig was iemand zo top om de 11000 versie online te zetten. Heb er nog geen mazda2 dragrace ( :+ ) mee gehouden maar 2 dingen vielen wel op na zo'n 'jump':

1) Hee, een klokje in het "home scherm"
2) De boel is echt een stuk vlotter geworden. oa te merken aan:
> Animaties zijn nu korter, waardoor je het gevoel krijgt door de opties heen te vliegen
> Onderliggende schermen zijn veel sneller aanwezig
> Korte standby (minder dan 5 mins) laat geen Mazda animatie meer zien, maar is met 10 tellen direct terug. Wauw :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vraagje: ik heb een MX-30 en dat is een Duitse import en sinds ik hem heb (begin dit jaar) staan er al 4 Duitse DAB zenders in de favorieten. Die wil ik eruit hebben, maar hoe? Ik heb al handleidingen opgezocht, internet afgestruind en gewoon zelf alle mogelijke opties in het menu geprobeerd, maar ik zie gewoon nergens een mogelijkheid om ze te beheren/verwijderen.

Ik heb 2 handleidingen gevonden: eentje van Mazda Connect, maar die blijkt van de vorige generatie en daar staat wel zoiets als een menu-optie onder DAB genaamd Favorieten Beheren en daar kan je ze dan ook verwijderen. Die optie zie ik dus nergens. Mijn MX-30 handleiding (instructieboekje) is zeer beknopt op dit vlak en rept alleen over hoe je zenders kan zoeken en erdoorheen kan bladeren. Het woord favorieten komt ook maar 6x voor in de 662 pagina's. Ik zie daarnaast ook alleen een navigatiehandleiding, maar niks over het Mazda Connect systeem zelf als ik op de Mazda website mijn auto invul onder handleidingen zoeken.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N.Etter
MooDyBLueS schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:00:
Vraagje: ik heb een MX-30 en dat is een Duitse import en sinds ik hem heb (begin dit jaar) staan er al 4 Duitse DAB zenders in de favorieten. Die wil ik eruit hebben, maar hoe? Ik heb al handleidingen opgezocht, internet afgestruind en gewoon zelf alle mogelijke opties in het menu geprobeerd, maar ik zie gewoon nergens een mogelijkheid om ze te beheren/verwijderen.

Ik heb 2 handleidingen gevonden: eentje van Mazda Connect, maar die blijkt van de vorige generatie en daar staat wel zoiets als een menu-optie onder DAB genaamd Favorieten Beheren en daar kan je ze dan ook verwijderen. Die optie zie ik dus nergens. Mijn MX-30 handleiding (instructieboekje) is zeer beknopt op dit vlak en rept alleen over hoe je zenders kan zoeken en erdoorheen kan bladeren. Het woord favorieten komt ook maar 6x voor in de 662 pagina's. Ik zie daarnaast ook alleen een navigatiehandleiding, maar niks over het Mazda Connect systeem zelf als ik op de Mazda website mijn auto invul onder handleidingen zoeken.

Wat zie ik over het hoofd?
In het favorieten menu kan je rechts kiezen voor "bewerken/edit", daarna kan je ze selecteren en verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
N.Etter schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:07:
[...]

In het favorieten menu kan je rechts kiezen voor "bewerken/edit", daarna kan je ze selecteren en verwijderen.
Dan stel ik wellicht een domme vraag, maar: waar zit het favorieten menu? Als ik naar Entertainment ga zie ik alleen de bronnen: FM, DAB, USB, etc. Moet ik dan toch eerst DAB in (waar ik het niet heb kunnen vinden) of zit het elders verstopt?

Want om toe te lichten: wat ik dus geprobeerd heb is naar DAB te gaan, dan naar favorieten, daar zie ik dus die 4 Duitze zenders gelijk bovenaan staan, maar ik zie nergens een optie voor bewerken/verwijderen.

[ Voor 18% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-06-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

D_Jeff schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:57:
Na de nodige posts over een stukje firmware, zelf ook maar eens even gekeken wat de status was:
100012
[...]
Heb er nog geen mazda2 dragrace ( :+ ) mee gehouden
[...]
Kortom, je hebt het nog niet goed getest dus :P

Hier morgen ook maar eens kijken welke versie ik heb en of ik kan updaten.

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 02-06-2022 13:21 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
D_Jeff schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:57:
100012

Goed, gelukkig was iemand zo top om de 11000 versie online te zetten. Heb er nog geen mazda2 dragrace ( :+ ) mee gehouden maar 2 dingen vielen wel op na zo'n 'jump':

1) Hee, een klokje in het "home scherm"
2) De boel is echt een stuk vlotter geworden. oa te merken aan:
> Animaties zijn nu korter, waardoor je het gevoel krijgt door de opties heen te vliegen
> Onderliggende schermen zijn veel sneller aanwezig
> Korte standby (minder dan 5 mins) laat geen Mazda animatie meer zien, maar is met 10 tellen direct terug. Wauw :o
Toevallig van een Duitse site gehaald? Dat is de enige die ik kan vinden, maar heb hem in ieder geval gedownload voor dat deze link ook offline gaat :P

Maakt dat voor de taal in de interface niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N.Etter
MooDyBLueS schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Dan stel ik wellicht een domme vraag, maar: waar zit het favorieten menu? Als ik naar Entertainment ga zie ik alleen de bronnen: FM, DAB, USB, etc. Moet ik dan toch eerst DAB in (waar ik het niet heb kunnen vinden) of zit het elders verstopt?

Want om toe te lichten: wat ik dus geprobeerd heb is naar DAB te gaan, dan naar favorieten, daar zie ik dus die 4 Duitze zenders gelijk bovenaan staan, maar ik zie nergens een optie voor bewerken/verwijderen.
Als het goed is zit er een knop met een sterretje onder de volume knop naast de jog-dial.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmXNVuk5oYNp8i-h0452IXfji2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KLMeVuNRYxus30hIza2TOmNj.png?f=user_large

Hier staan alle favorieten in van zowel DAB favorieten, Thuis en/of Werkadres (die je ook als favoriet kan instellen).

[ Voor 6% gewijzigd door N.Etter op 02-06-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Sander H schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Toevallig van een Duitse site gehaald? Dat is de enige die ik kan vinden, maar heb hem in ieder geval gedownload voor dat deze link ook offline gaat :P

Maakt dat voor de taal in de interface niet uit?
Van het CX-30 forum indd

De firmware bevat de nodige talen, waardoor het niets uitmaakt. (first boot is in het Engels, inc verkeerde tijd -- maar geef het een 2 minuten. Je zal dan zien dat alles netjes verspringt naar laatst ingestelde taal, tijd, enz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander H
D_Jeff schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Van het CX-30 forum indd

De firmware bevat de nodige talen, waardoor het niets uitmaakt. (first boot is in het Engels, inc verkeerde tijd -- maar geef het een 2 minuten. Je zal dan zien dat alles netjes verspringt naar laatst ingestelde taal, tijd, enz)
Thanks! Ik heb voor de zekerheid even instructies opgezocht, ga het straks ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Sander H De instructies van het Mazda3 forum heb ik bijna volledig gevolgd.
Uitzondering is de stap bij het volledig blauwe scherm (daar heb ik de auto NIET uitgezet, maar op de grote console knop ingedrukt. Dat is de commander knob)

Vervolgens laat je het systeem 2 a 3 minuten de boel zelf regelen. Daarna pas "herstart" met SD-Card insteken

Verder onder het motto beter teveel dan te weinig gewaarschuwd:
1) Start de motor en laat deze draaien tijdens het update proces
2) Zodra het update proces gestart is, nergens meer aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
N.Etter schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Als het goed is zit er een knop met een sterretje onder de volume knop naast de jog-dial.
[Afbeelding]

Hier staan alle favorieten in van zowel DAB favorieten, Thuis en/of Werkadres (die je ook als favoriet kan instellen).
Aaah, denk dat hem inderdaad moet zijn. Ik heb me zo blind zitten staren op het scherm voor mijn neus, dat ik deze knop totaal gemist heb. Ben nu niet bij de auto in de buurt, maar ga later vandaag kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
D_Jeff schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:56:
@Sander H De instructies van het Mazda3 forum heb ik bijna volledig gevolgd.
Uitzondering is de stap bij het volledig blauwe scherm (daar heb ik de auto NIET uitgezet, maar op de grote console knop ingedrukt. Dat is de commander knob)

Vervolgens laat je het systeem 2 a 3 minuten de boel zelf regelen. Daarna pas "herstart" met SD-Card insteken

Verder onder het motto beter teveel dan te weinig gewaarschuwd:
1) Start de motor en laat deze draaien tijdens het update proces
2) Zodra het update proces gestart is, nergens meer aankomen
Super! Ik probeer als laatste check te vinden voor welke VIN nummers deze update allemaal geschikt zijn, maar daar kan ik zo snel niks over vinden. Auto is van 9/2020. Alleen in het algemeen dat 11000 voor autos vanaf 2019 tm 2021 zijn, dus zou goed moeten zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dat maakt niet zoveel uit, zolang je maar de juiste regio hebt. Op de fora staan deze vermeld als non-turbo (de turbo versie is een 2.5l blok, alleen via de grijze import te verkrijgen)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sander H
Update gelukt! Vrij simpel inderdaad. Gelijk maar even een wasbeurt gegeven en wat foto's gemaakt. Heb hem al ruim een half jaar maar nog niet gepost hier. Jammer van de paarse milieusticker voor Frankrijk die er nu op zit, die ik binnenkort nodig heb :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9LrvY9wtDvL1vXGq5fgLXTorCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQnEf38R7Zhs21tcuYUTuQDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7fUwmEYue_7VJaL0Mow-V5Vy1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe8wjUZBoGAYxm8Q2hONV3AM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRbLkaq0_ewrxZ2wPhg4bohwW08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjAG4ryMfpca0xalR90uzT6W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
rare vraag misschien maar heb een Mazda 6 uit 2009 nu. Is er geen indicatie op het instrumenten paneel dat de lampen aan zijn? Heb volledig aan gedaan, automatisch geprobeerd. Alle lampen werken prima.
Maar op het instrumenten paneel zie ik geen icoon aangaan als de lampen aan zijn. Heb ook even met auto uit en lampje gekeken naar alle iconen op het instrumenten paneel en kan zo lamp icoon ook nergens vinden. Ik zie wel groot licht icoon. En die licht ook op als ik hem aanzet. Maar gewoon licht niet. Werkt er iets niet of heeft de mazda 6 gewoon niet zo icoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQ151vvQ2uDTnd8ZDe7s9gN5LdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Clr4x4ircWxxyQeJbkWXeC7D.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@lHybridl Ik weet niet hoe groot de verschillen zijn met een Mazda 3 (Gen 2, 2009), maar bij de Mazda3 zit dat lampje op een plek waar je niet heel snel kijkt: aan de rand van de tellers, onder de tankinhoudmeter (rechtsonder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brand het dashboard lampjes wel kort wanneer je de auto aanzet? Anders is het lampje kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
D_Jeff schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:56:
@lHybridl Ik weet niet hoe groot de verschillen zijn met een Mazda 3 (Gen 2, 2009), maar bij de Mazda3 zit dat lampje op een plek waar je niet heel snel kijkt: aan de rand van de tellers, onder de tankinhoudmeter (rechtsonder)
Moet ik nog eens kijken. Kan niet bedenken dat het gemist moet hebben haha
Verwijderd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:08:
Brand het dashboard lampjes wel kort wanneer je de auto aanzet? Anders is het lampje kapot.
Ja alles brand even. Zie geen verlichting lampje btw. Maar misschien moet ik nog eens kijken haha. Zie boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
@D_Jeff heb even gekeken. En enige icoon op die plaats naast tankinhoud meter is een icoon met een stuurwiel met een uitroepteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
lHybridl schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:59:
@D_Jeff heb even gekeken. En enige icoon op die plaats naast tankinhoud meter is een icoon met een stuurwiel met een uitroepteken.
Kan je eens een foto maken van je dashboard (en de verlichting aan) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
D_Jeff schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:09:
[...]

Kan je eens een foto maken van je dashboard (en de verlichting aan) ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moXfdwpWIgqDvbEm0f7C7M7JHdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTBgluES3SQDcXUkWRMSkW5C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EBza72qC01wskv2v8LW6I56jbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mB8iN1so8ClsfTUVH1dGYiFr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
Sindskort kan ik mij ook tot de mazda rijders toevoegen.
Het kleine broertje van de ford explorer, de Ford Maverick / Escape.
Uit de tijd van samenwerking met ford en mazda ... de Mazda Tribute.
Eigenlijk een Mazda voor de amerikaanse markt die ook in Europa werd aangeboden.

Overgenomen van mijn ouders, en nu op Duits kenteken.
De APK keurmeester kreeg zowaar een hartverzakking toen hij de mazda moest keuren :+
Knipperlichten die tevens stadslichten zijn, de mini bullbar wat al krom is als je er tegen aan zou plassen, en de constructie die op het dak zit met daktentje en de extra lampen :+

Dan nog achter zijn oren gekrabt tot die wond waren want betreft een meilen tellerunit. is het nu kilometer??? :9

Dus om het kort te houden, dit is dus mijn eerste mazda als je ford buiten beschouwing laat.
De Hoofdstuk Mercedes is nu definitief ten einde gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmGOrK6STyGEsqJAipTFj-XKg6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29AIzl7mb7RSngcFHtbM24d2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QOawg6vM-mpxMoh_YKc4pwiD8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv2jKCssoAX2JqwMzBh8xVJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIDQVmsSLkjtZ0SEftk1NAVHEmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrtcDeDzgHCeP6n5og3Jcdno.jpg?f=fotoalbum_large

En ja. die past werkelijk maar net in de garage qwua hoogte :+
Foto's zijn gemaakt op ooghoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 08:57
Ik heb sidns November een Mazda3 (2020) als leaseauto. Deze heeft recent een beurt gehad voor 40.000km. Ik zie nu in de instellingen dat de versie 10047 is, als ik dit topic mag geloven dan is dat inmiddels dus een oudere versie.

Klopt het dat ik op cx30-forum direct de nieuwste versie (11000) kan selecteren en die kan installeren in mijn Mazda3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
@michaelw1998 Correct. Lees nog even terug wat ik naar Sander H schreef ;)

@lHybridl Ik vrees dat iemand eerder al de correcte conclusie getrokken heeft: dat het lampje met grote waarschijnlijkheid stuk is. Wel heeft groot licht nog een ander lampje (blauw) op een andere plek, kijk even of je die wel aan krijgt.

@ExportZeeuw1985 Je doet je nick wel weer aan.
Bouwjaar van deze Mazda is dan zo rond 2003/2004? (Na introductie van de Mazda3 is Mazda iets andere logo's gaan gebruiken -- Terwijl de laatste generatie 323 dezelfde batches heeft. De laatste 323's voor Europa rolde in 2003 van de band)

[ Voor 31% gewijzigd door D_Jeff op 03-06-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
@D_Jeff klopt, is een 2004 model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
D_Jeff schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:43:
@michaelw1998 Correct. Lees nog even terug wat ik naar Sander H schreef ;)

@lHybridl Ik vrees dat iemand eerder al de correcte conclusie getrokken heeft: dat het lampje met grote waarschijnlijkheid stuk is. Wel heeft groot licht nog een ander lampje (blauw) op een andere plek, kijk even of je die wel aan krijgt.

@ExportZeeuw1985 Je doet je nick wel weer aan.
Bouwjaar van deze Mazda is dan zo rond 2003/2004? (Na introductie van de Mazda3 is Mazda iets andere logo's gaan gebruiken -- Terwijl de laatste generatie 323 dezelfde batches heeft. De laatste 323's voor Europa rolde in 2003 van de band)
Ja die gaat gewoon aan. Het rare is ik heb geen idee waar het normale verlichtings lampje tevoorschijn moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lHybridl
@D_Jeff ben even langs de mazda dealer gereden en die geven aan dat er gewoon geen indicatie lampje is.
Nu hoef ik niet meer te zoeken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
Iemand een idee waar je een nieuwe Mazda badge kan kopen? Ik bedoel de Mazda letters op de achterkant.
Heeft van die 3 pinnetjes? Of kan het echt alleen via een officiele dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@RvL Bij gebrek aan een Mazda2 is het een CX-3 geworden. Telt dat ook? :+
Verder al in de gelegenheid geweest voor de firmware update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:34

IkWilbert

Het is mij!

Hier gisteren de eerste beurt gehad van onze cx30 2021. Volgens de garage alles geupdate aan software. Check ik vandaag de CMU software versie.... wat denk je? Niet geupdate. Volgende week maar weer terug. Dan ga je je afvragen wat ze nog meer niet gedaan hebben maar wel hebben gefactureerd

[ Voor 3% gewijzigd door IkWilbert op 04-06-2022 16:14 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@IkWilbert De firmware update duurt ongeveer een kwartier, een eventuele kaartupdate kost je 1 tot 1,5 uur. Hou daar even rekening mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:34

IkWilbert

Het is mij!

D_Jeff schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:26:
@IkWilbert De firmware update duurt ongeveer een kwartier, een eventuele kaartupdate kost je 1 tot 1,5 uur. Hou daar even rekening mee
Ik heb contact met ze gehad en gaven aan idd de update te zijn vergeten. Dinsdagochtend ga ik terug. Ze gaven 1,5 uur aan

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

D_Jeff schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:57:
@RvL Bij gebrek aan een Mazda2 is het een CX-3 geworden. Telt dat ook? :+
Verder al in de gelegenheid geweest voor de firmware update?
Nou ja, ik zal het voor deze keer goedkeuren :+

Net versie 11000 geïnstalleerd. Geen enkel probleem met de update, al moet ik wel iedere keer de accu loshalen vanwege de microfoonfout.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
RvL schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:47:
[...]

Nou ja, ik zal het voor deze keer goedkeuren :+

Net versie 11000 geïnstalleerd. Geen enkel probleem met de update, al moet ik wel iedere keer de accu loshalen vanwege de microfoonfout.
Op het Mazda3 forum staat een stappenplan om het microfoonfoutje op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 08:57
Gisteren ook de update doorgevoerd nadat ik bij Carglass was geweest voor een sterretje. Afgelopen maand onderhoud gehad bij dealer waarbij ruitenwissers ook op factuur stonden, verteld de man van Carglass dat ik de ruitenwissers in de gaten moet houden omdat deze langzaam strepen trekken.. Het leek hem sterk dat er net een maand oude ruitenwissers op zaten.

Overigens de microfoon niet getest na de update naar 11000, morgen maar eens even proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

michaelw1998 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:45:
Gisteren ook de update doorgevoerd nadat ik bij Carglass was geweest voor een sterretje. Afgelopen maand onderhoud gehad bij dealer waarbij ruitenwissers ook op factuur stonden, verteld de man van Carglass dat ik de ruitenwissers in de gaten moet houden omdat deze langzaam strepen trekken.. Het leek hem sterk dat er net een maand oude ruitenwissers op zaten.

Overigens de microfoon niet getest na de update naar 11000, morgen maar eens even proberen.
offtopic:
Als je de auto vaak door de wasstraat haalt met een wax-programma of in een wasbox zelf schoonmaakt wederom met een wax-sproeier en dan ook de voorruit meeneemt kan het wel zijn dat ze wat makkelijker slijten en strepen gaan trekken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 14:39
Kan ik in mijn Mazda 323 uit 1991 met 2m kilometers ook de update installeren? ;)

https://fb.watch/dvfOzeBtHz

Ik zie niks geks oOo

Assumption is the mother of all fuck-ups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 13:56
goof. schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:25:
Kan ik in mijn Mazda 323 uit 1991 met 2m kilometers ook de update installeren? ;)

https://fb.watch/dvfOzeBtHz
Meteen aanmelden!
https://www.autoweek.nl/aanmelden/klokje-rond/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yor111
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 21:32
Hallo Iedereen,

Was al een tijdje aan het rond kijken maar van het weekend heb ik een Mazda 3 gekocht uit 2015. Model TS 2.0 met 93.170 km op de teller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYZpQpnhn1lVScDlHe9zcwiWEww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ScFnpbPxGqh4Ktzjq83mvNIM.png?f=fotoalbum_large

Aanstaande vrijdag mag ik deze mooie auto ophalen.

Ik veel vertrouwen in de techniek van Mazda.
Maar zijn er dingen waar je op moet letten of extra aandacht aan moet geven?

Ook zou ik willen weten of je er de banden maat 225/45/R18 onderkunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:40
yor111 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:10:
Hallo Iedereen,

Was al een tijdje aan het rond kijken maar van het weekend heb ik een Mazda 3 gekocht uit 2015. Model TS 2.0 met 93.170 km op de teller.

[Afbeelding]

Aanstaande vrijdag mag ik deze mooie auto ophalen.

Ik veel vertrouwen in de techniek van Mazda.
Maar zijn er dingen waar je op moet letten of extra aandacht aan moet geven?

Ook zou ik willen weten of je er de banden maat 225/45/R18 onderkunnen?
225/45/R18 kan eronder, heb ik er ook onder gehad voordat ik ‘m vrijdag heb ingeruild :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
Haha 😋 nee,

Was deze van jouw! Kenteken eindigt op NG. Netjes onderhouden hoor. Het raam liep vast maar dit wordt verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Ehhh, de 3e generatie ontbreekt nog op mijn ervaringscv van de Mazda3.

Wel is bekend dat de 120pk versie middels software beperkt is. Een ECU-remap is dan voldoende om meer vermogen te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
Nou ja, dat heb ik naar gekeken. het bedrijf Orange chip tuining zeggen dat je 55 pk extra kunt krijgen.
Pagina: 1 ... 50 ... 78 Laatste