Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 49 ... 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 15:56
Laurences schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:19:
[...]

Inderdaad de Skyactive-X motor. Ik las al in verschillende reviews dat die verstuivers er bij 60.000km vervangen moeten worden. Niet iets dat je zou verwachten. Dit zou onder de verlengde garantie dan wel meegenomen moeten worden indien we er tegenaan zouden lopen.

[...]

Het weinige enthousiasme over de automaten komt me bekend voor. Dit lees ik, vrijwel zonder uitzondering, vaak. Wij zijn rustige rijders en zouden er mee uit de voeten kunnen. Het rijdt wel érg relaxed viel ons op tijdens de proefrit.

De ruimte in dit model was ook uitstekend, goed rondom zicht en prettige laadruimte. Een verbruik van ongeveer 1:13,5 is wat ik veel tegenkom. Iets minder zuinig dan de 1:15 van de CX30, logisch.

Wat voor ons het belangrijkste is, is dat we er van op uit kunnen gaan dat de auto die we aanschaffen wéinig onvoorspelbaar onderhoudt gaat geven. Dat is me met de 3-serie van bmw erg tegengevallen.

Gezien de prijzen ongeveer 2.500-3000 uit elkaar liggen is het om het even waar we voor kiezen. Zijn er op de CX-5 wat jullie betreft valkuilen om rekening mee te houden? Deze biedt namelijk géén verlengde garantie meer en staan we er na 12 maanden BOVAG garantie dus wel ‘alleen’ voor.
Ik rijd nu 3 jaar in een CX-5 (2019, 165pk benzine automaat, met grotere multimedia scherm), zit ondertussen op 67k km. Waar ik mij het meest in heb vergist was het verbruik in combinatie met de kleine brandstoftank (voor een auto van dit formaat).
Ik zit gemiddeld op 1 op 12,4 en moet ongeveer elke 550km tanken. Vorige auto's kon ik altijd vrij makkelijk 800km halen.. Nu ik niet meer elke dag op kantoor zit is het minder erg, maar pre-coronathuiswerken vond ik het op ten duur wel vervelend worden, zo vaak tanken. Dat was minstens één keer per week, meestal twee keer.

Sinds een paar weken doet zich een elektronisch probleempje voor. Moet er nog even mee naar de garage, dus geen idee wat de oorzaak is en hoeveel het gaat kosten (is een leaseauto, dus voor mij niet relevant, maar zou voor de rest hier misschien interessant zijn). Als ik de auto van slot doe met het knopje op het handvat van de portier, dan gaan soms de spiegels niet open (staan op auto stand), soms gaan ze open en gelijk weer dicht, soms gaan ze gewoon open zoals het hoort.
Als ze weer dicht gaan of niet open gaan, klappen ze pas open bij het starten van de auto. Daarnaast gaan ze regelmatig dicht als je de motor uitschakelt, en dan weer open als je de deur open doet.
Geen ramp, maar het is wel bijzonder. Hoort niet natuurlijk :)

Maar, ik vind het nog steeds een heerlijke auto om te rijden! Misschien dat ik hem aan het einde van het leasecontract wel overneem, als het een interessante prijs is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-07 11:06
@Laurences Het bijzondere is dat ik met de Mazda3 (2019) en dezelfde motor zo'n beetje heel Europa ben doorgereden zonder 1 motorprobleem. Ik heb de auto als leaseauto, maar de auto blijft netjes de onderhoudscycli van ~20k km volgen.

Ik heb eigenlijk, na 64k km, maar 2 puntjes:
- Inklap mechanisme van de spiegels (motortje en/of tandwieltjes zijn zwak) ; ondertussen vervangen
- schokdempers achter zorgde voor een onbalans; beide zijn vervangen

Ik zie je schrijven op de 3-serie, welke generatie is/was dat?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Laurences gezien van een BMW komt, wil ik toch nog wel even de opmerking maken dat in de laatste pagina's van dit topic het meermaals is gegaan over de toch wat ruwe (en mogelijk brakke) implementatie van uitgebreidere (en optionele) veiligheids- en comformrijopties in de laatste generaties Mazda. Zoals adaptive cruise control (in combinatie met een automaat), lane keep assist en keyless entry deze werken niet altijd even vloeiend als ik bij andere merken heb gezien.

Ik weet persoonlijk niet of de CX-5 en CX-30 hier ook last van.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-07 23:40

RvL

Laurences schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:43:
@RvL My bad. Ik verwarde deze inderdaad ;) Gezien de leeftijd van je auto heb je hem zelf ongeveer 2 jaar in bezit? Afgaande op jouw ervaring, en je zelf voor de keuze zou staan; zou dat dan opnieuw de CX-30 zijn of de CX-5. Je mening stel ik zeer op prijs!

Je ervaring in Denemarken is er wel eentje om niet al te enthousiast over te worden.. spijtig dat je dit hebt moeten ervaren, ook zeker de tijdsduur die hiervoor genomen is. Inmiddels loopt alles weer zoals het zou moeten hoop ik(?).
Ik heb de auto inderdaad vanaf het begin, 9km op de teller. Het is overigens een leaseauto.

Ja dat denk ik wel. Zeker omdat het geen zekerheid is dat het gebeurt, zie het bericht van @D_Jeff. Destijds heb ik de gok genomen om het nieuwste van het nieuwste te nemen, de Sky-X. Dat was een gokje.

Het gaat mij vooral ook om hoe het opgelost wordt. Ja, in Denemarken heeft hij een week bij de garage gestaan, omdat ik (volgens zeggen) de 5e was die deze storing had in Denemarken.

Dat de supercharger vervangen gaat worden is op initiatief van de dealer. Zij hoorden tijdens het onderhoud iets vreemds en komen daarop in actie. Dat vind ik ook pluspunten voor de dealer.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@RvL Voor jouw situatie kan ik het er niet anders van maken dat je erg veel pech gehad hebt, maar verder hoor ik je niet echt klagen (correct me if i'm wrong)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@D_Jeff zeker niet. De auto heeft me nog nooit laten staan en ik vind het nog steeds een fantastische auto.

Toegegeven, de meeste rijhulpen gebruik ik niet. Lane assist staat aan maar ik gum netjes binnen de lijntjes :P

AAC gebruik ik sowieso maar weinig

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-07 14:13
Tankiej schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:44:
[...]

Ik rijd nu 3 jaar in een CX-5 (2019, 165pk benzine automaat…
Ik zit gemiddeld op 1 op 12,4 en moet ongeveer elke 550km tanken. Vorige auto's kon ik altijd vrij makkelijk 800km halen..
Ik rij sinds een paar maanden een Mazda 6 station. Het hangt denk ik vooral van je routes af. We rijden vooral snelweg km’s (100-200km enkeltje). Netjes 103km/u op cruise control (4-5 liter per 100km geeft boordcomputer aan).

Gemiddeld kom ik dan op 1 op ~17 denk ik. Ik tank na 700-800km. Na een volle tank geeft de boordcomputer een bereik aan van 1050km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
twkr18526 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:20:
[...]

Ik rij sinds een paar maanden een Mazda 6 station. Het hangt denk ik vooral van je routes af. We rijden vooral snelweg km’s (100-200km enkeltje). Netjes 103km/u op cruise control (4-5 liter per 100km geeft boordcomputer aan).

Gemiddeld kom ik dan op 1 op ~17 denk ik. Ik tank na 700-800km. Na een volle tank geeft de boordcomputer een bereik aan van 1050km.
De 6 is een wat gestroomlijndere auto (denk ik), daarnaast is hij minder zwaar en heeft een grotere tankinhoud. Ik vind het niet gek dat jij zuiniger rijdt daarmee, en ook verder kan rijden :P

Je zegt niet hoe oud die 6 is en welke motorisering. Maar ik ga er vanuit dat dan ook een 165pk benzine automaat is, gezien je reactie op mijn bericht. Als ik naar de laatste 3 generaties kijk (vanaf 2013), dan is de fabrieksopgave bij de zuinigste 1 op 16,7. Doe je dan wel goed als je zuiniger dan dat rijdt. Zie je niet vaak :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:59
Tankiej schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:44:
[...]Ik rijd nu 3 jaar in een CX-5 (2019, 165pk benzine automaat, met grotere multimedia scherm), zit ondertussen op 67k km. Waar ik mij het meest in heb vergist was het verbruik in combinatie met de kleine brandstoftank (voor een auto van dit formaat).
Ik zit gemiddeld op 1 op 12,4 en moet ongeveer elke 550km tanken. Vorige auto's kon ik altijd vrij makkelijk 800km halen..
Ik heb ongeveer 3 jaar een M6 SW van 2016 gereden met een 2.0 165PK handbak.
Ik deed veel korte afstanden (dus vaak minder zuinig) en haalde iirc ook zo'n 1L/16KM.
Tijdens langere ritten (vakantie naar Italië) was ik zelfs duidelijk zuiniger dan dacht, haalde toen bijna 1l/20KM volgens mij.

De grootste impact op verbruik is de rechtervoet ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:17
Ik zal ook eens een paar foto's delen van mijn ride.

Mazda RX-8 40 Year Rotary Anniversary Edition
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1I9JjaVAiKi7UZc_mxHHREbFFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ge6H2dIPwoOb8WzyGtatfZtS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AejBK6PSRLBmAj8IPZJz-vfMrrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cgztqnq1IE4yJtsezZ6JJ5lZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD0qdBug94j7gt8m6ejlqUDXuzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9eyOHXUgrQc2l4U3Ai8lhHn.jpg?f=fotoalbum_large

Auto is in goede conditie, motor loopt als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-07 22:51
fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Supergave bak. Je bent er van op de hoogte dat de motoren regelmatig gereviseerd moeten worden?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Snowhite0901 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:05:
[...]

Supergave bak. Je bent er van op de hoogte dat de motoren regelmatig gereviseerd moeten worden?
Daar ben ik van op de hoogte, alleen valt dat dus in de praktijk met wat TLC wel mee. ik pre-mix en houd hem als ie warm is bewust wat hoger in toeren. Koolstof is de belangrijkste boosdoener. Deze motor is over de 150.000 heen en heeft nog een meer als prima compresssie. die gaat de 2 ton wel halen, maar de volledige revisie set met goopy seals ligt klaar.

De spookverhalen zijn vooral de 2004 t/m halverwege 2006 modellen. die motoren hebben daadwerkelijk slechtere seals.

[ Voor 9% gewijzigd door fvdberg op 15-04-2022 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hierbij nog een eerder beloofde eigen foto van onze MX-30 Luxury in Polymetal Grey:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vcug18yp7TyAuZ76fZI4NsDhb00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDgYZy4uAEh1vd8u29pICjCA.jpg?f=fotoalbum_large

Met hieronder het eindresultaat van een rit van 86 km heen en 86 km terug vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1ccQrx4OT1BqaW6c11gfD7t3cs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kWeUFTQ9OsEnD3AiCNOvuW9H.gif?f=fotoalbum_large

Dit is zonder tussendoor laden! Moet er wel bijzeggen dat de 14,7 kWh/100 km op de terugweg is alleen, heen was het 17,6 kWh/100 km, wat mede komt omdat we heen wel lekker vlot hebben doorgereden, maar terug toch iets voorzichtiger hebben moeten doen. We hadden uiteindelijk 16 km over, maar 30 km voor de eindstreep gaf de auto nog 38 km bereik aan, dus toen ben ik toch maar even 95 km/u achter een andere auto gaan rijden. Sinds we hem hebben (begin dit jaar) voor het eerst leger dan 30 km bereik gereden en dan wil je het op de laatste paar km aan laten komen.

Maar erg onder de indruk op deze lange rit. De guess-o-meter doet verbazingwekkend goed z'n werk en past zich aan snelheid, buitentemperatuur en dergelijke aan. Bij vertrek werd er 177 km aangegeven, uiteindelijk bleek dit 188 km te zijn (172 gereden, 16 over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
fvdberg schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gave auto! Dezelfde deuren als onze MX-30. ;)

Mocht ik ooit een auto erbij nemen puur voor plezier, dan staat een RX-8 hoog op mijn verlanglijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Snel zijn! Goede worden schaarser en duurder. Ik heb hem ook puur voor erbij en de fun. Plus juist de motor... Heerlijk als je eens niet aan een 4 of 6 cylinder wil werken.

[ Voor 59% gewijzigd door fvdberg op 15-04-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
MooDyBLueS schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:15:
[...]

Gave auto! Dezelfde deuren als onze MX-30. ;)

Mocht ik ooit een auto erbij nemen puur voor plezier, dan staat een RX-8 hoog op mijn verlanglijst.
Zeker weten dat het geen MX-5 wordt? :p

Een RX-8 is wel even andere koek (qua vermogen, kosten, enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Valt wel mee hoor, zo duur is een rx-8 (nog) niet. En vermogen is relatief, een mx-5 is een eind lichter

[ Voor 35% gewijzigd door fvdberg op 16-04-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 18:49
Vanwege het herstel van een kleine schade mocht ik de nieuwe CX-5 van 40k even ruilen voor een BMW 318i van 60k. BMW heeft zijn elektronica zoals keyless beter op orde, werkte altijd goed. Lane assist is hetzelfde drama. Het was een automaat die prima schakelde de (totaal andere ) auto was ook sti, maar hard op de weg, alles komt er door.

Met zo'n vergelijking kantelt het voor mij helemaal naar de Mazda die dan voor 40K (Comfort met 19"en I-Activesense) erg veel te leveren heeft. Eveneens een prima rij ervaring (geen automaat) een prachtig en rustig interieur (merc en bmw is mij teveel bling bling) en een fijne stille reisgezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Een SUV vergelijken met een sedan noem ik niet echt eerlijk -- maar ook in deze tijden laat Mazda zien dat het een geweldige prijs-kwaliteitsvethouding heeft (wellicht Mazda2 en CX-3 uitgezonderd)

BMW heeft de Premium naam met dito winstmarge en dat moet ergens vandaan komen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:12
MooDyBLueS schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:13:
Maar erg onder de indruk op deze lange rit. De guess-o-meter doet verbazingwekkend goed z'n werk en past zich aan snelheid, buitentemperatuur en dergelijke aan. Bij vertrek werd er 177 km aangegeven, uiteindelijk bleek dit 188 km te zijn (172 gereden, 16 over).
Wel grappig dat jij een retourtje van 170 km een lange rit noemt ;) , zal misschien met de (in mijn ogen) zeer beperkte range te maken hebben. Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gerritjan schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:21:
[...]

Wel grappig dat jij een retourtje van 170 km een lange rit noemt ;) , zal misschien met de (in mijn ogen) zeer beperkte range te maken hebben. Veel plezier ermee.
Ha, ja dat bedoel ik ook zeker met het oog op de MX-30 specifiek. Ik draai zelf mijn hand niet om voor lange ritten, neem bijvoorbeeld autovakanties naar Zuid-Frankrijk, Zweden en Italië.

Maar dat gaat hem met de MX-30 écht niet worden, want nu tot 7% leeggereden is wel zo'n beetje het praktische maximum, met een laadcurve als hieronder staat is 10-60% of hoogstens 80% laden wel zo'n beetje het maximale wat je eruit kan persen in een snellaadsessie. Met 180 km bereik is 70% daarvan (10-80%) 126 km wat je telkens kan rijden voordat je weer met gemiddeld 34 kW 60% moet bijladen en dat duurt dan 39 minuten. Kortom: uitgaande van 100 km/u is dat 1u 15min rijden, 40min laden en dat herhalen tot plek van bestemming.
Afbeeldingslocatie: https://ev-database.nl/img/fastcharge/1241-FastchargeCurve.png

Nee, voor dat hebben we een Kia met 452 km WLTP, wat nu ook gewoon behaald wordt met dit weer. De accu is weliswaar 64 kWh groot, maar daardoor is het rijbereik ineens 315 km geworden. Laden gaat met 65 kWh gemiddeld en duurt weliswaar van 10-80% nog steeds 39 min. Maar laat dat voor ons nu nét die perfecte afstand zijn (±300-350 km, 3 uurtjes rijden) die we voorheen met onze benzines en hybrides ook altijd aflegden voordat we weer een stop inlasten.

Vorig najaar nog naar Frankrijk geweest ermee en daarbij merkten we het al bij de eerste stop: thuis met 100% vertrokken, met nog ±20% over aangekomen na iets meer dan 3 uur rijden. Met een gezin met 2 kinderen merk je dan al gelijk dat alleen even naar de wc, paar min benen strekken, even wat eten en/of drinken en toen ik dacht: volgens mij staan we wel een kwartier dus ik check de status even, bleken we al een half uur te staan en de accu alweer over de 80% heen te zitten. Met de eerstvolgende lunchpauze was hij van ik meen 12% naar zelfs 100% geladen. We zaten nog te eten en ik kreeg ineens een notification dat de auto vol zat. Kost meer tijd dan je denkt (bestellen, wachten, eten). Dus ondanks dat onze Kia echt heel erg gemiddeld is qua laden en vandaag de dag al lang ingehaald door van alles en nog wat, is het nog geen een keer voorgekomen dat wij op de ladende auto hebben moeten wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:26
Vandaag testrit gedaan met een Mazda 3 e-Skyactiv X (manueel) en een CX-5 met 163pk Skyactiv-G voor de automaat te proberen en ben aangenaam verrast! Na een half uurtje met de CX-5 zat ik op 5.9 liter gemiddeld, zat ook ongeveer 8km snelweg bij. Prijzen vallen ook zeer goed mee, zeker als je vergelijkt met concurrentie in dezelfde prijsklasse (Opel Astra 1.2 Puretech, Peugeot 308 1.2 Puretech,...) met kleinere turbomotoren. De Mazda is gewoon lekker soepel, zuinig en kwaliteit van interieur ligt naar mijn gevoel ook ver boven de rest.

Komende week eens langsgaan met de vriendin zodat zij de 3 ook eens kan zien en misschien ineens bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:02
Card Nox schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:02:
[...]

Ik heb ongeveer 3 jaar een M6 SW van 2016 gereden met een 2.0 165PK handbak.
Ik deed veel korte afstanden (dus vaak minder zuinig) en haalde iirc ook zo'n 1L/16KM.
Tijdens langere ritten (vakantie naar Italië) was ik zelfs duidelijk zuiniger dan dacht, haalde toen bijna 1l/20KM volgens mij.

De grootste impact op verbruik is de rechtervoet ;)
mijn 6 station (2009) met een 2,5L rijdt 1:10 gemiddeld, stevige rijder >:) soms 1:9
rij met name stukjes van 30km. 2 jaar geleden naar Frankrijk was het 1:12/13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik heb een vraag over de motoren in de Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G van 2017 / 2018. Deze motor komt in een 145pk en 165pk uitvoering. De cilinderinhoud, boring en slag lijken hetzelfde bij deze motoren.
Wat is het verschil tussen de 145pk en 165pk? Zit er een turbo op de 165pk motor of wordt de vermogenswinst op een andere manier gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperH schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:41:
Ik heb een vraag over de motoren in de Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G van 2017 / 2018. Deze motor komt in een 145pk en 165pk uitvoering. De cilinderinhoud, boring en slag lijken hetzelfde bij deze motoren.
Wat is het verschil tussen de 145pk en 165pk? Zit er een turbo op de 165pk motor of wordt de vermogenswinst op een andere manier gehaald?
Ik heb ervaring met die specifieke motoren. Maar ik weet dat voor de huidige gen Mazda3 (122/186) het puur een ECU afstemming is voor vermogen. Daarom interessant om een 122 te nemen en 'm te laten kietelen.

Incorrect zie verderop in het topic.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 27-04-2022 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
deSenna24 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:53:
Vandaag testrit gedaan met een Mazda 3 e-Skyactiv X (manueel) en een CX-5 met 163pk Skyactiv-G voor de automaat te proberen en ben aangenaam verrast! Na een half uurtje met de CX-5 zat ik op 5.9 liter gemiddeld, zat ook ongeveer 8km snelweg bij. Prijzen vallen ook zeer goed mee, zeker als je vergelijkt met concurrentie in dezelfde prijsklasse (Opel Astra 1.2 Puretech, Peugeot 308 1.2 Puretech,...) met kleinere turbomotoren. De Mazda is gewoon lekker soepel, zuinig en kwaliteit van interieur ligt naar mijn gevoel ook ver boven de rest.

Komende week eens langsgaan met de vriendin zodat zij de 3 ook eens kan zien en misschien ineens bestellen :)
In verschillende landen is de Mazda3 verkozen tot Auto van jaar - catergorie: Vrouwelijke keus.
Das done deal ;)

(spreekt uit ervaring :P )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowhite0901
True schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:50:
[...]

Ik heb ervaring met die specifieke motoren. Maar ik weet dat voor de huidige gen Mazda3 (122/186) het puur een ECU afstemming is voor vermogen. Daarom interessant om een 122 te nemen en 'm te laten kietelen.
Je maakt een grapje toch ... Dat is de x oftewel twee verschillende verbrandingen en compressor tegen de g iets meer conventionele motor die inderdaad in alle vermogens beschikbaar is met alleen een verschillende ecu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
het is inderdaad alleen ecu afstelling bij de skyactivs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowhite0901
fvdberg schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:53:
het is inderdaad alleen ecu afstelling bij de skyactivs
De skyactive g bedoel je dan... De x is echt anders https://www.mazda.nl/over-mazda/technologie/skyactiv-x/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
ja de X is inderdaad anders, my bad waarom doen ze dat in die nieuwe series?
wel mager die 122 uit die 2.0 G. met tune doet die veilig 175 PK

De 2.0 SkyActiv-G 120 pk motor is dezelfde motor als de 2.0 SkyActiv-G motor met 165 pk, enkel elektronisch begrensd.

dat maakt dat ik 186 pk uit de X niet direct als een andere motor heb gezien wat het blijkbaar wel is. hopen dat dat dan net zo een degelijk blok is als de G

EDIT:De vraag ging toch echt over de G:
HyperH schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:41:

[ Voor 144% gewijzigd door fvdberg op 26-04-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Begrijp ik het dan goed dat er behalve software instellingen geen verschil zit tussen de Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 145pk en 165pk?
Ook niet in de overige onderdelen zoals de versnellingsbak of het onderstel om het hogere vermogen aan te kunnen?

Als het puur om een softwarematige restrictie gaat, kan de Mazda dealer de motor dan ook upgraden van 145pk naar 165pk met behoud van garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
fvdberg schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:10:

De 2.0 SkyActiv-G 120 pk motor is dezelfde motor als de 2.0 SkyActiv-G motor met 165 pk, enkel elektronisch begrensd.

dat maakt dat ik 186 pk uit de X niet direct als een andere motor heb gezien wat het blijkbaar wel is. hopen dat dat dan net zo een degelijk blok is als de G

[...]
Klopt, maar ik reageerde alleen op @True en jouw reactie haalde een beetje de mijne onderuit. Als het nu naar duidelijk is, alle g motoren zijn hetzelfde met alleen een andere ecu. Dus ook de twee van de oorspronkelijke vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
HyperH schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:27:
Begrijp ik het dan goed dat er behalve software instellingen geen verschil zit tussen de Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 145pk en 165pk?
Ook niet in de overige onderdelen zoals de versnellingsbak of het onderstel om het hogere vermogen aan te kunnen?

Als het puur om een softwarematige restrictie gaat, kan de Mazda dealer de motor dan ook upgraden van 145pk naar 165pk met behoud van garantie?
Voor zover ik weet zit er inderdaad verder geen verschil tussen. Ook het koppel bij lage toeren niet waardoor er gevoelsmatig minder verschil tussen de twee zit dan je zou denken. Uiteraard doen dealers dat niet (voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Snowhite0901 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:32:
Voor zover ik weet zit er inderdaad verder geen verschil tussen. Ook het koppel bij lage toeren niet waardoor er gevoelsmatig minder verschil tussen de twee zit dan je zou denken. Uiteraard doen dealers dat niet (voor zover ik weet).
Voor het koppel maakt het dus niet uit of je een 145pk of 165pk versie kiest? Het was mij juist om de trekkracht te doen. Ik ben op zoek naar een auto die veilig en comfortabel een caravan van 1400kg kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
fvdberg schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:10:

[...]
Het verschil in de motorblokken van de 3e gen Mazda3 heb ik al eerder in dit topic beschreven, maar zal het nog even kort herhalen:

De 120 en 150pk blokken zijn inderdaad hetzelfde, alleen met een andere ECU afstelling.

De 165pk in de 3, welke ook gedeeld wordt met de 6, heeft wel iets wat andere onderdelen (berekend op een hogere last). Dit blok heeft nog mogelijkheden voor chiptunen met een paar pk meer.

Welke grappen er met de 145pk versie van de Mazda6 zijn uitgehaald weet ik niet. Zou zomaar eens de 150pk versie van de 3 kunnen zijn (waarbij dit blok op papier iets minder vermogen heeft)

Qua 4e gen: Autoweek heeft de 122pk versie met Euro98 op de rollerbank gezet en daar kwam een piekvermogen uit van ongeveer 140pk.
Het behoord tot de huidige tactiek van Mazda: groter, stabiel blok bouwen, maar de last aan de lagere kant.
Prima voer voor chiptuners, die bij het G-122 blok er zo 150pk van kunnen maken.

Het SkyActiv-x blok is een totaal ander verhaal (mini-supercharger aanwezig -- de G-122 is een puur atmosferisch blok) en levert, afhankelijk van software en bouwjaar 180 / 181 / 186 pk.

Zo ;)
Ik heb voor deze blokken nog geen chiptuner kunnen ontdekken die hier iets nuttigs meekan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
D_Jeff schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:31:
[...]

In verschillende landen is de Mazda3 verkozen tot Auto van jaar - catergorie: Vrouwelijke keus.
Das done deal ;)

(spreekt uit ervaring :P )
Wel de vriendin zag liever een CX-30 ;)
Ik ben zelf geen fan van die hogere instap en de zwarte plastiek bij de wielkasten/skirts. Ik denk moest die gewoon metaal zijn dat het veel mooier had geweest (veel SUV's hebben dit precies). Ik rij zelf vrij eco, maar zie wel heel graag het sportieve uiterlijk van de 3. De e-Skyactiv X krijgt ook grotere uitlaten en door die langere neus lijkt er ook meer power in te zitten :) de automaat was wel een must voor wat fileverkeer en ook beter dan een DCT als ik stapvoets bij de club over het vliegveld rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
D_Jeff schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:58:
[...]

Het verschil in de motorblokken van de 3e gen Mazda3 heb ik al eerder in dit topic beschreven, maar zal het nog even kort herhalen:

De 120 en 150pk blokken zijn inderdaad hetzelfde, alleen met een andere ECU afstelling.

De 165pk in de 3, welke ook gedeeld wordt met de 6, heeft wel iets wat andere onderdelen (berekend op een hogere last). Dit blok heeft nog mogelijkheden voor chiptunen met een paar pk meer.

Welke grappen er met de 145pk versie van de Mazda6 zijn uitgehaald weet ik niet. Zou zomaar eens de 150pk versie van de 3 kunnen zijn (waarbij dit blok op papier iets minder vermogen heeft)

Qua 4e gen: Autoweek heeft de 122pk versie met Euro98 op de rollerbank gezet en daar kwam een piekvermogen uit van ongeveer 140pk.
Het behoord tot de huidige tactiek van Mazda: groter, stabiel blok bouwen, maar de last aan de lagere kant.
Prima voer voor chiptuners, die bij het G-122 blok er zo 150pk van kunnen maken.

Het SkyActiv-x blok is een totaal ander verhaal (mini-supercharger aanwezig -- de G-122 is een puur atmosferisch blok) en levert, afhankelijk van software en bouwjaar 180 / 181 / 186 pk.

Zo ;)
Ik heb voor deze blokken nog geen chiptuner kunnen ontdekken die hier iets nuttigs meekan
Complete onzin, alle oem nummers in de skyactiv-g zijn hetzelfde voor alle types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Etter
  • Laatst online: 27-06 16:12
deSenna24 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:24:
[...]

Wel de vriendin zag liever een CX-30 ;)
Ik ben zelf geen fan van die hogere instap en de zwarte plastiek bij de wielkasten/skirts. Ik denk moest die gewoon metaal zijn dat het veel mooier had geweest (veel SUV's hebben dit precies). Ik rij zelf vrij eco, maar zie wel heel graag het sportieve uiterlijk van de 3. De e-Skyactiv X krijgt ook grotere uitlaten en door die langere neus lijkt er ook meer power in te zitten :) de automaat was wel een must voor wat fileverkeer en ook beter dan een DCT als ik stapvoets bij de club over het vliegveld rij.
Hier ook, maar mijn keuze (Mazda 3 sedan Luxury, e-skyactiv x met automaat) is het geworden ;)

Mensen verbazen zich nog altijd als ze zien of ik vertel dat het een Mazda is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Hoewel de Mazda 6 SkyavtivG 2.0 145 en 165 gelijk zouden moeten zijn viel het mij op dat de 165 een aanhanger van 1500kg mag trekken en de 145 'slechts' 1300kg.

Hoe komt dat? Afgezien van die 20pk zijn de motor, carrosserie, massa, trekkracht en trekhaak toch exact hetzelfde?

Waarom mag de 165pk versie dan 200kg meer trekken?
De 145pk en 165pk hebben evenveel koppel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
N.Etter schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:21:
[...]

Hier ook, maar mijn keuze (Mazda 3 sedan Luxury, e-skyactiv x met automaat) is het geworden ;)

Mensen verbazen zich nog altijd als ze zien of ik vertel dat het een Mazda is.
Mijn oog valt op Hakone, zit eigenlijk alles al op wat ik nodig heb. Skycruise is duurder maar zit ook lederen bekleding op wat voor mij een no-go is. Schuifdak is voor mij ook zo'n overbodige luxe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
HyperH schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:15:
Hoewel de Mazda 6 SkyavtivG 2.0 145 en 165 gelijk zouden moeten zijn viel het mij op dat de 165 een aanhanger van 1500kg mag trekken en de 145 'slechts' 1300kg.

Hoe komt dat? Afgezien van die 20pk zijn de motor, carrosserie, massa, trekkracht en trekhaak toch exact hetzelfde?

Mazda prijslijst in België:
https://be.cdn.mazda.medi...65ddb5fc92.pdf?rnd=4959de

Als je naar de voorlaatste pagina gaat zie ik toch dat beide motoren, 145pk en 165pk, 1500kg geremd mogen trekken. Zowel de sedan als wagon. Waar heb je gevonden dat dit 1300kg is?

EDIT: zie net dat je het over modeljaar 2017/2018 hebt. In de 2022 modellen is er dus geen verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door deSenna24 op 27-04-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Belgie, maar ook Duitsland is qua trekgewicht vaker een ander verhaal als Nederland.

Ik heb een Dacia Dokker die in NL 1200 kilo mag trekken, maar de mijne heeft oorspronkelijk een Belgisch kenteken waarbij een losse verklaring is afgegeven met typegoedkeur voor de verzwaarde veren en de trekhaak

Deze heeft daardoor meer laadvermogen (1050 kilo ipv 750 kilo) en het trekgewicht is 1800 kilo.

Dit is 1 op 1 over genomen door het RDW bij de invoer.

je kan Belgie en Nederland dus niet vergelijken

[ Voor 12% gewijzigd door fvdberg op 27-04-2022 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
fvdberg schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:45:
Belgie, maar ook Duitsland is qua trekgewicht vaker een ander verhaal als Nederland.

Ik heb een Dacia Dokker die in NL 1200 kilo mag trekken, maar de mijne heeft oorspronkelijk een Belgisch kenteken waarbij een losse verklaring is afgegeven met typegoedkeur voor de verzwaarde veren en de trekhaak

Deze heeft daardoor meer laadvermogen (1050 kilo ipv 750 kilo) en het trekgewicht is 1800 kilo.

Dit is 1 op 1 over genomen door het RDW bij de invoer.

je kan Belgie en Nederland dus niet vergelijken
Als je modificaties gaat doen snap ik het wel, maar als je kijkt naar de "stock" auto zou die in NL en BE toch dezelfde moeten zijn?

Dat de fabrikant enkele jaren terug heeft besloten de 145pk op 1300kg te keuren en 165pk op 1500kg te keuren kan het land niet veel aan doen :) dat hebben ze met de huidige Mazda 6 modellen precies wel bijgewerkt zodat alles toch gelijk mag trekken. Misschien maakte dat lagere trekgewicht een verschil in kost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@deSenna24 De verschillen zijn helaas groter dan je zou verwachten (Zeg ik even voor de Mazda3 gen4).
Dat komt omdat de importeur per land zelf mag bepalen of het extraatjes stopt op het uiterlijk of zelfs andere wielen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:51
HyperH schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:15:

Dit is bij de CX-5 precies hetzelfde, de benzine versie mag maar 1800 Kg trekken, en mechanisch hetzelfde chassis maar dan met de diesel mag ineens 2000 Kg trekken.

heeft niets met de mechanische belasting van het chassis te maken, het zou ook niet direct met de motor te maken moeten hebben, maarja, de regels zijn gemaakt door ambtenaren en die hebben niet altijd kontakt met de realiteit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
(RSH) schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:14:
[...]

Dit is bij de CX-5 precies hetzelfde, de benzine versie mag maar 1800 Kg trekken, en mechanisch hetzelfde chassis maar dan met de diesel mag ineens 2000 Kg trekken.

heeft niets met de mechanische belasting van het chassis te maken, het zou ook niet direct met de motor te maken moeten hebben, maarja, de regels zijn gemaakt door ambtenaren en die hebben niet altijd kontakt met de realiteit :+
Sorry, maar je loopt een beetje onzin te verkondigen. Fabrikanten bepalen in zekere zin zelf wat het trekgewicht wordt, dit wordt vervolgens in de typegoedkeuring vastgelegd door de RDW. Je ziet in sommige gevallen zelfs dat een fabrikant de auto onder hun "zwaargewicht trekker" bewust lage cijfers meegeven.

Waar de fabrikanten aan moeten voldoen is de zogeheten rollenremtest. Die bepaalt voor elke auto dat het met een bepaalde minimum remkracht moet vertragen. Dit is zowel in N (absolute remkracht) als in een relatief % voor het betreffende rijklaar gewicht van de auto. Dit geldt ook met een aanhangwagen erachter. Zij bepalen dus zelf op basis van de wettelijke minimum remkracht wat het maximale trekgewicht kan zijn.

In de praktijk betekent dit dat het eigen gewicht van de auto een factor speelt (meer massa betekent bij alles gelijkblijvend immers een % slechtere remkracht). Maar wat een nog belangrijkere factor speelt zijn de remmen. Mazda kan prima betere remmen plaatsen en daarmee ineens een hogere maximale aanhangermassa bereiken. Tekenend voorbeeld zijn vrijwel alle EVs (al beginnen ze anno nu ook op dit front de niet EVs bij te halen, ze moeten wel): die zijn van zichzelf vaak honderden kg's zwaarder, wat al sterkere remmen vereist t.o.v. een ICE, maar om dan ook nog eens iets te mogen trekken, moet je nog sterkere remmen monteren, iets wat op het begin met auto's als een Leaf en Zoe gewoon niet gebeurde.

Ook jouw voorbeeld van de CX-5 klopt niet: de 1.800 kg trekkende benzine uitvoering die jij gekozen hebt is de meest basic uitvoering namelijk en heeft dus helemaal niks met benzine vs. diesel te maken. Het is gewoon een keuze omdat ze daar én kosten mee besparen en het basismodel dus net iets scherper in de markt kunnen zetten én niet iedere CX-5 rijder zal iets willen trekken én ze bieden de optie wat hoger in het segment. Kijk maar:
SkyActiv-G 165 handgeschakeld = 1386kg = 1800kg trekgewicht
SkyActiv-G 165 automaat = 1454kg = 2000kg trekgewicht
SkyActiv-G 194 automaat = 1491kg = 2000kg trekgewicht
SkyActiv-G 194 4WD automaat = 1566kg = 2000kg trekgewicht
SkyActiv-D 184 automaat = 1603kg = 2000kg trekgewicht
SkyActiv-D 184 4WD automaat = 1664kg = 2100kg trekgewicht

Want qua chassis heb je gelijk: dit is identiek tussen alle CX-5 modellen. Daar is uiteraard bij het ontwerp al binnen deze hele linie rekening gehouden dat die bepaalde krachten aan moeten kunnen, inclusief dus die van een aanhanger erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Sinds vandaag in blijde verwachting, Mazda 3 e-Skyactiv X Hakone automaat besteld! Toch afgezien van polymetal grey en voor platinum quartz gegaan. Die ziet er wat luxueus uit tegenover polymetal grey die er wat sportief uitziet. Uiterste leverdatum is januari 2023 maar volgens de dealer leveren ze vaak 1 tot soms zelfs 2 maanden eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Bij de Dacia dokker zijn er inderdaad verschillen. Die gaan zo ver dat Nederlandse dealers ook de onderdelen niet in de catalogus hebben.

Het betreft andere remschijven aan de voorkant en andere veren achter.

De rest is hetzelfde.

De trekhaak is origineel Renault/Dacia oftewel thule/brink/bosal en identiek maar heeft een ander typeplaatje met een ander nummer die ook niet hier te krijgen is.

Bij het rdw staat het ook niet goed op kenteken. Daar staat 750/1200, op het pasje staat nvt/nvt en op het los door het rdw verstrekte inlegvel staat 1050/1800.
Die ligt dan ook altijd in de auto.

Ik heb ditzelfde ook gehad met een Duitse auto waar een losse tuv bij zat van de typegoedkeuring van de trekhaak icm auto. Ook dit werd op dezelfde manier gedaan. Dus los a4 tje

[ Voor 3% gewijzigd door fvdberg op 12-05-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

deSenna24 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:21:
Sinds vandaag in blijde verwachting, Mazda 3 e-Skyactiv X Hakone automaat besteld! Toch afgezien van polymetal grey en voor platinum quartz gegaan. Die ziet er wat luxueus uit tegenover polymetal grey die er wat sportief uitziet. Uiterste leverdatum is januari 2023 maar volgens de dealer leveren ze vaak 1 tot soms zelfs 2 maanden eerder.
Gefeliciteerd. Hopelijk heb je 'm inderdaad in 2022. Eerlijk gezegd: Acht maanden levertijd zou ik zelf nooit slikken. Zoveel geduld heb ik gewoon niet. Ik heb instant satisfaction nodig :D

Die Hakone versie kende ik nog niet maar zo te zien is die specifiek voor België. Als ik erop Google zijn de eerste hits bijna allemaal Belgisch. Lijkt op het eerste gezicht ergens tussen de Comfort en Luxury versies in Nederland te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:06:
[...]

Gefeliciteerd. Hopelijk heb je 'm inderdaad in 2022. Eerlijk gezegd: Acht maanden levertijd zou ik zelf nooit slikken. Zoveel geduld heb ik gewoon niet. Ik heb instant satisfaction nodig :D

Die Hakone versie kende ik nog niet maar zo te zien is die specifiek voor België. Als ik erop Google zijn de eerste hits bijna allemaal Belgisch. Lijkt op het eerste gezicht ergens tussen de Comfort en Luxury versies in Nederland te zitten.
Dankjewel :) mijn huidige Opel Insignia rijdt nog dus levertijd is voor mij minder van belang, ik mis vooral een benzinemotor, diesel ben ik echt beu gereden. Souplesse van die 2 liter benzines is gewoon zo fijn. Ik heb de 1.2 Puretech van PSA gereden en die 3 cilinders missen toch wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:06:
[...]

[..]
Een merkdealer zoals de bij BMW helpt daar graag bij:
Komt er alleen wel 10 tot 20% bovenop de nieuwprijs (en dan heb je dus een showroom model)

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

D_Jeff schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:15:
[...]

Een merkdealer zoals de bij BMW helpt daar graag bij:
Komt er alleen wel 10 tot 20% bovenop de nieuwprijs (en dan heb je dus een showroom model)

;)
Mijn Mazda dealer kon (in 2020) gelukkig wel uit voorraad (van een collega) leveren. Zonder meerprijs. Reguliere levertijd was plusminus 5 maanden en zoveel geduld had ik niet. Een showroommodel vond ik geen probleem.

Geen idee overigens of leveren uit voorraad momenteel nog een optie is. Gezien de leveringsproblemen kan ik me voorstellen dat er ook weinig voorraad meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:40:
[...]

Mijn Mazda dealer kon (in 2020) gelukkig wel uit voorraad (van een collega) leveren. Zonder meerprijs. Reguliere levertijd was plusminus 5 maanden en zoveel geduld had ik niet. Een showroommodel vond ik geen probleem.

Geen idee overigens of leveren uit voorraad momenteel nog een optie is. Gezien de leveringsproblemen kan ik me voorstellen dat er ook weinig voorraad meer is.
Bij de twee dealers die ik heb bezocht stond er nog genoeg in de showroom welke nog niet verkocht waren, voornamelijk wat basismodellen. Beter uitgeruste modellen zijn bijna allemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Is er al iets bekend over de RX-9? de releasedate zou begin 2022 zijn, maar vooralsnog blijft het stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
fvdberg schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:39:
Is er al iets bekend over de RX-9? de releasedate zou begin 2022 zijn, maar vooralsnog blijft het stil
Zie net dit op Autoblog verschijnen, geen woord over RX-9 maar wel Mazda 6...
https://www.autoblog.nl/n...ijn-uit-de-doeken-3342293

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
jep maar wel weer pontificaal het vision coupe concept als foto erbij wat tot 2021 de rx-vision coupe was en feitelijk nog steeds als RX-9 bestempeld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-07 06:40
Ik ben de laatste dagen actief aan het rondkijken voor een Mazda 3 generatie 4 occasion een ik zie dat op een gegeven moment het ledig gewicht toeneemt. Ik kijk naar een skyactive G, hatchback, handgeschakeld. In 2019 valt die met 1249 kg net binnen de wegenbelasting categorie van t/m 1250 kg. Vanaf Q2 2020 is dezelfde auto (skyactive G, hatchback, handgeschakeld) 1311 kg waardoor je meer wegenbelasting moet gaan betalen.

Weet iemand wat de oorzaak is van de gewichtstoename?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ALPACINO schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:00:
Ik ben de laatste dagen actief aan het rondkijken voor een Mazda 3 generatie 4 occasion een ik zie dat op een gegeven moment het ledig gewicht toeneemt. Ik kijk naar een skyactive G, hatchback, handgeschakeld. In 2019 valt die met 1249 kg net binnen de wegenbelasting categorie van t/m 1250 kg. Vanaf Q2 2020 is dezelfde auto (skyactive G, hatchback, handgeschakeld) 1311 kg waardoor je meer wegenbelasting moet gaan betalen.

Weet iemand wat de oorzaak is van de gewichtstoename?
Origineel Nederlands geleverd? Want voor die gewichtsklassen willen ze nog wel eens landspecifieke 'uitvoeringen' net in een bepaalde klasse leveren. Ik vind het nogal een groot verschil voor dezelfde generatie/uitvoering eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
True schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Origineel Nederlands geleverd? Want voor die gewichtsklassen willen ze nog wel eens landspecifieke 'uitvoeringen' net in een bepaalde klasse leveren. Ik vind het nogal een groot verschil voor dezelfde generatie/uitvoering eigenlijk.
Dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn. Wel vreemd dat tussen een Duitse en Nederlandse auto zoveel kg verschil zit. Voor zover ik weet heeft een Duitse Mazda geen meer opties of een reserveband.

Nog een reden om een importauto links te laten liggen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
of juist de import auto uit een ander land te halen waar de cvo wel gunstig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
* D_Jeff wacht nog steeds geduldig op de launch van de Mazda3 PHEV

De geruchtenmolen draait vollop, maar ik heb nog niets serieus gezien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Nou, nieuwe supercharger gehad maar of ik er nu blij van ben geworden (CX-30 Sky-X Automaat) .

Hij moest vervangen worden omdat men tijdens onderhoud 'bijgeluiden' uit de supercharger hoorde komen. Het was me zelf nog niet opgevallen, maar goed liever dat men preventief iets vervangt dan dat het er onderweg mee stopt.

Vrijdag de auto opgehaald. Ik start 'm en had meteen het idee een lek in de uitlaat te hebben. Echt een diepe grom. Dat ben ik niet gewend van m'n normaal zo rustige reisgenoot. Maar goed: 'het zal wel komen omdat ik met de uitlaat dicht op het pand sta, dat zal misschien weerkaatsen'. Niet dus....

Erger zijn de geluiden als ik vanuit de lage toeren (1250rpm) een heel klein beetje gas geef. Iedereen die ooit in een Golf 1 diesel heeft gereden zal het geluid herkennen: simpelweg een hard genagel.

Meteen terug gegaan: 'misschien moet de supercharger nog wat indraaien.' Het zal wel, ik vind het niet echt gezond klinken. Ik moest het maar even aankijken en evt terugkomen als het erger werd/niet weg ging.

Het enige wat er echt op vooruit gegaan lijkt te zijn is het verbruik. Vrouwlief heeft de auto afgelopen weekend mee gehad en een paar honderd km gereden (hier schat, ga jij de supercharger maar inrijden })), en de huidige tank geeft een verbruik van 5,6l/100km op de boordcomputer. Normaal zit ik op zo'n 6,8l/100km.

Morgen zelf weer op pad, dan maar eens goed luisteren en observeren.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 22:34
Ik ben van plan om morgen een testritje te maken in een CX-30 uit 2019, een 2.0 Skyactiv G.
Zijn er nog zaken waar ik in het bijzonder op moet letten?
edit: vroeg me ook af wat nou eigenlijk het verschil is tussen de 'normale' G versie en de G 122. Lijkt me dat de laatste een ietwat ander model is en dat dit te maken heeft met het land van herkomst?

[ Voor 40% gewijzigd door Lord_Dain op 02-05-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@RvL 6,8 L / 100km is nog niet heel erg extreem te noemen. Pas zodra je cijfers gaat neerzetten van een Mazda3 gen (2.0) (~7,7 L / 100km of slechter) zou ik zeggen dat je voet wel erg zwaar is (of hoge snelheid doorknallend op Autobahn / Poolse Autostrady)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
fvdberg schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:12:
of juist de import auto uit een ander land te halen waar de cve wel gunstig is
Ik heb een paar keer op Dasimport gekeken en volgens mij kom je onder de streep ongeveer uit op wat je in NL voor een occasion betaald.

Wat is een 'cve'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Lord_Dain schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:15:
Ik ben van plan om morgen een testritje te maken in een CX-30 uit 2019, een 2.0 Skyactiv G.
Zijn er nog zaken waar ik in het bijzonder op moet letten?
edit: vroeg me ook af wat nou eigenlijk het verschil is tussen de 'normale' G versie en de G 122. Lijkt me dat de laatste een ietwat ander model is en dat dit te maken heeft met het land van herkomst?
Qua 122pk model heb ik geen weet van gekkigheid.
Mag ik vragen wat je vorige auto's waren in de afgelopen 3 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

D_Jeff schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:45:
@RvL 6,8 L / 100km is nog niet heel erg extreem te noemen. Pas zodra je cijfers gaat neerzetten van een Mazda3 gen (2.0) (~7,7 L / 100km of slechter) zou ik zeggen dat je voet wel erg zwaar is (of hoge snelheid doorknallend op Autobahn / Poolse Autostrady)
Klopt, daarom sta ik er nu van te kijken dat met dezelfde voet ineens 1,2l/100km minder verbruik

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@RvL Ook wel eens lekker met de hoge prijzen aan de pomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 22:34
D_Jeff schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Qua 122pk model heb ik geen weet van gekkigheid.
Mag ik vragen wat je vorige auto's waren in de afgelopen 3 jaar?
Ik rij al wat langer dan 3 jaar in een Prius III, daarvoor in een aantal Avensis' gereden vanaf circa 2003.
De Prius was een stapje terug in comfort en ruimte, maar heeft wel altijd braaf het werk gedaan en is tot op het laatst altijd betrouwbaar geweest (maar begint nu hier en daar wat slijtage te vertonen).
Mijn voorkeur gaat weer uit naar een Toyota hybride automaat, echter vind ik de Mazda zodanig mooi (zowel van buiten als van binnen) en vind ik het lastig om een Toyota te vinden die genoeg ruimte heeft van binnen vergeleken met de Prius. Ik denk dat het wel iets krapper is in de CX-30, maar dat ga ik dus ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
ALPACINO schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Ik heb een paar keer op Dasimport gekeken en volgens mij kom je onder de streep ongeveer uit op wat je in NL voor een occasion betaald.

Wat is een 'cve'?
mijn fout CVO ook wel COC genoemd, dit is de feitelijke typegoedkeuring op basis waarvan de kentekens worden afgegeven.

https://vdsautomotive.nl/...c-belangrijk-document-bpm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
Lord_Dain schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:18:
[...]

Ik rij al wat langer dan 3 jaar in een Prius III, daarvoor in een aantal Avensis' gereden vanaf circa 2003.
De Prius was een stapje terug in comfort en ruimte, maar heeft wel altijd braaf het werk gedaan en is tot op het laatst altijd betrouwbaar geweest (maar begint nu hier en daar wat slijtage te vertonen).
Mijn voorkeur gaat weer uit naar een Toyota hybride automaat, echter vind ik de Mazda zodanig mooi (zowel van buiten als van binnen) en vind ik het lastig om een Toyota te vinden die genoeg ruimte heeft van binnen vergeleken met de Prius. Ik denk dat het wel iets krapper is in de CX-30, maar dat ga ik dus ervaren.
De Mazda3 sedan zou dan iets eerlijker zijn qua vergelijking, maar de 3 sedan is nooit een verkoopwonder geweest.

Qua kosten en verwachtingen:
- Hogere restwaarde verwachting voor de CX-30
- Hogere brandstofverbruik tov Prius (waar een Prius makkelijk 1:18 doet, moet je met een CX-30 zeer veel moeite doen om 1:18 te halen -- het kan wel. SUV's vangen eenmaal meer wind en hebben op die manier meer weerstand)
- In het algemeen vergelijkbare onderhoudskosten. (met uitzondering van het maandagochtendmodeltje van RvL (sorry RvL, kon het niet laten :+ ) )
- Waar de Prius meer voor het stads/regio-comfort is gebouwd, is een Mazda wat sportiever afgebouwd. Vering kan daarom iets meer als "standje sport" aanvoelen (hoewel het betere gooi & smijtwerk toch leuker gaat met de modellen van 15 jaar geleden)

Mocht je verder nog vragen hebben: Stel die gerust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

@D_Jeff ja de mijne is op maandag in elkaar geschroefd door een zakjapanner die in het weekend teveel sake op had....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-07 15:37

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Vraag aan de mensen met een Mazda 3 uit 2006 of een vergelijkbaar modern: Wat gebruiken jullie voor de entertainment? Is de oorspronkelijke radio vervangen met iets?

Al een flinke tijd heb ik een Eonon headunit erin zitten, bijna een miskoop ware het niet voor de koppeling met Android Auto die ik nu heb. Toch zoek ik wat snellers, met het oog op een recent Joying model.

Ben ik toch benieuwd: Hoe gaan jullie de weg op met de nodige Spotify/andere muziekspeler entertainment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Ik heb achter in de radio van de rx-8 een adapter zitten die de cd wisselaar om zet naar bluetooth met carkit. Dit zit gekoppeld aan mijn telefoon en is perfect. Ik wil geen aftermarket radio ivm originaliteit. Nu heb ik best of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Net zelf gereden in de auto, de eerste langere rit sinds de nieuwe supercharger er op is gekomen. Het nieuwe geluid is er nog, al heb ik wel het idee dat het minder erg klinkt dan toen ik 'm net ophaalde uit de garage. Misschien dus toch een kwestie van inrijden?

Hoe dan ook, er staat sinds hij naar de garage is geweest alweer zo'n 600km extra op. Misschien herkend iemand het geluid. Het is, afhankelijk van je speakers/koptelefoon wat lastig te horen. Althans, op mijn Sony WH-XB900N want die is nogal bas-happy.

In deze filmpjes trek ik rustig op. Eenmaal op snelheid zakt het toerental naar zo'n 1000-1250rpm. Dan geef ik een heel klein beetje gas en dan hoor je een soort nagelende ratel

In dit eerst fragment hoor je die ratel rond 10s en 15s. Het duurt maar kort en klinkt als een typische dieselnagel

In de tweede is het wat duidelijker te horen, rond 9s

Ik kan me niet herinneren dat hij dit geluid voorheen gemaakt heeft. In ieder geval niet in deze mate. Dus ben ik benieuwd of andere Sky-X (automaat) rijders dit herkennen?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
RavonsDaro schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:18:
Vraag aan de mensen met een Mazda 3 uit 2006 of een vergelijkbaar modern: Wat gebruiken jullie voor de entertainment? Is de oorspronkelijke radio vervangen met iets?

Al een flinke tijd heb ik een Eonon headunit erin zitten, bijna een miskoop ware het niet voor de koppeling met Android Auto die ik nu heb. Toch zoek ik wat snellers, met het oog op een recent Joying model.

Ben ik toch benieuwd: Hoe gaan jullie de weg op met de nodige Spotify/andere muziekspeler entertainment?
Voor een 2e gen Mazda3 heb ik een Pioneer Z620BT. Kost wat, maar ik kon die "puist" van een volumeknop niet meer aanzien :p

Bijkomend voordeel: basic infotainment system mèt navi
(( Het model is alweer opgevolgd door iets nieuwers: pricewatch: Pioneer AVIC-Z630BT ; ook verkrijgbaar met DAB+ als Z730 )

[ Voor 11% gewijzigd door D_Jeff op 03-05-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-07 20:23
RvL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:10:
Net zelf gereden in de auto, de eerste langere rit sinds de nieuwe supercharger er op is gekomen. Het nieuwe geluid is er nog, al heb ik wel het idee dat het minder erg klinkt dan toen ik 'm net ophaalde uit de garage. Misschien dus toch een kwestie van inrijden?

Hoe dan ook, er staat sinds hij naar de garage is geweest alweer zo'n 600km extra op. Misschien herkend iemand het geluid. Het is, afhankelijk van je speakers/koptelefoon wat lastig te horen. Althans, op mijn Sony WH-XB900N want die is nogal bas-happy.

In deze filmpjes trek ik rustig op. Eenmaal op snelheid zakt het toerental naar zo'n 1000-1250rpm. Dan geef ik een heel klein beetje gas en dan hoor je een soort nagelende ratel

In dit eerst fragment hoor je die ratel rond 10s en 15s. Het duurt maar kort en klinkt als een typische dieselnagel
[Soundcloud: Spraak 002 - 1 by Roy]

Ik kan me niet herinneren dat hij dit geluid voorheen gemaakt heeft. In ieder geval niet in deze mate. Dus ben ik benieuwd of andere Sky-X (automaat) rijders dit herkennen?
Dat herken ik zeker. Mijn supercharger is vorig jaar vervangen (2020 auto) en hoorde het zowel ervoor als erna. Is de laatste tijd wel minder geworden heb ik het idee. Heb het maar geaccepteerd, geen zin om vaak bij de dealer te staan en het is een leaseauto, dus als het echt kapot gaat wordt het allemaal netjes geregeld. Maar kapot lijkt het dus niet te gaan.

Ik vraag me overigens nog steeds af waar het geluid vandaan komt, of het de supercharger is of iets wat onder de auto rammelt o.i.d.

Edit: derde theorie, verbranding is iets te vroeg en het motormanagement moet wat parameters opnieuw inleren. Compressieverhouding is bij de e-skyactiv x niet voor niets omlaag gegaan denk ik zo...

[ Voor 4% gewijzigd door jjkester op 03-05-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

jjkester schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Dat herken ik zeker. Mijn supercharger is vorig jaar vervangen (2020 auto) en hoorde het zowel ervoor als erna. Is de laatste tijd wel minder geworden heb ik het idee. Heb het maar geaccepteerd, geen zin om vaak bij de dealer te staan en het is een leaseauto, dus als het echt kapot gaat wordt het allemaal netjes geregeld. Maar kapot lijkt het dus niet te gaan.

Ik vraag me overigens nog steeds af waar het geluid vandaan komt, of het de supercharger is of iets wat onder de auto rammelt o.i.d.
Thanks. Het probleem is dat, de laatste keer dat er iets kapot ging, ik met een vrouw, 2 kinderen, een jonge hond en een caravan op een parkeerplaats langs de Deense snelweg stond.

Dit jaar gaan we weer naar Denemarken en ik heb geen zin om weer op dezelfde plek stil te komen staan ;-)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

RvL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:10:

Dit geluid is (soms) ook bij mijn Mazda 3 Sky-X (2019) hoorbaar. Hoor het eigenlijk alleen als de radio zacht staat.

Er is tot op heden enkel een druksensor vervangen, geen supercharger. Er staat nu ongeveer 46k op de teller.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-05-2022 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Dit geluid is (soms) ook bij mijn Mazda 3 Sky-X (2019) hoorbaar. Hoor het eigenlijk alleen als de radio zacht staat.

Er is tot op heden enkel een druksensor vervangen, geen supercharger. Er staat nu ongeveer 46k op de teller.
Tot nu bij mij vervangen:
60.000km: 4 verstuivers
92.000km: supercharger

Allen onder garantie, maar toch vervelend. Vooral als ik dan lees dat bijvoorbeeld @D_Jeff en met hem velen nergens last van hebben ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Check -- Die lichte dieselbrom heb ik wel (maar zit echt in het toerental tot ~ 2750 RPM en alleen bij het 'versnellen').

De andere geluiden heb ik nog niet beluisterd, dus daar kan ik geen goede uitspraak over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Etter
  • Laatst online: 27-06 16:12
Hadden ze de laatste gen mazda 3 e-skyactiv x geen sportievere sound gegeven? (staat me iets van bij) Dat kwam toen mee met de geüpdate versie waar ook de led knipperlichten de fade out module kregen. Of kwam dat tegelijk gepaard met een ECU update\vervanging ? Denk niet dat ze dat hebben gedaan toch?

Verder dat brommen staat mij niet bij (heb een e-skyactiv x AUT uit 2021), behalve gerammel van mijn zonnebril in het opbergvakje (zo irritant 😅).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
N.Etter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:59:
Hadden ze de laatste gen mazda 3 e-skyactiv x geen sportievere sound gegeven? (staat me iets van bij) Dat kwam toen mee met de geüpdate versie waar ook de led knipperlichten de fade out module kregen. Of kwam dat tegelijk gepaard met een ECU update\vervanging ? Denk niet dat ze dat hebben gedaan toch?

Verder dat brommen staat mij niet bij (heb een e-skyactiv x AUT uit 2021), behalve gerammel van mijn zonnebril in het opbergvakje (zo irritant 😅).
Zo'n gerammel? Heb ook net een 3 e-Skyactiv X AT besteld en heb thuis nog wat dunne rubber liggen, moest het ook zo rammelen dan knip ik wel een stukje uit om erin te leggen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ALPACINO
Eergisteren de knoop doorgehakt en een Mazda 3 sedan in luxury variant gekocht. Het is een occasion maar lijkt bijna nieuw. Tot nu toe super tevreden met de aankoop en de proefrit was verrassend goed :)

Ik ben van plan om een dashcam te installeren aangezien er genoeg mensen rondrijden die naar mijn mening geen rijbewijs mogen hebben. Welke dashcam gebruiken jullie en is het installeren (zonder dat de camera/kabel enorm opvalt) makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2frankie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02-2024
Beste Mazda liefhebbers / kenners

Graag zou ik heel even een stapje terug in de tijd willen doen.
Ik rij in een Mazda 626 GF uit 2000, met nog net geen 58000 (echte) km’s.

Tsja, misschien een saaie grijze muis, zoals dit model veelal wordt bestempeld, maar het rijd gewoon heerlijk en er is nog geen kraakje en piepje te bekennen.
Ik ben er content mee in ieder geval 😁

Wat ik even zou willen vragen is het volgende.

Weet iemand of je het klokje in een 626 sedan GF in het midden kan bevestigen ?
Ik zie wel foto’s van oudere 626 modellen waar het klokje in het midden zit maar bij een sedan uit 2000 zie ik de klokjes allemaal bovenin zitten, zo ook in mijn auto.

Bedankt alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jKoegGzJHV3QCLy9y7bxMWf-LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjDQNKIYQyJIgtpiiUrOvMl1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
ALPACINO schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:59:
Eergisteren de knoop doorgehakt en een Mazda 3 sedan in luxury variant gekocht. Het is een occasion maar lijkt bijna nieuw. Tot nu toe super tevreden met de aankoop en de proefrit was verrassend goed :)

Ik ben van plan om een dashcam te installeren aangezien er genoeg mensen rondrijden die naar mijn mening geen rijbewijs mogen hebben. Welke dashcam gebruiken jullie en is het installeren (zonder dat de camera/kabel enorm opvalt) makkelijk?
Ik gebruik daarvoor een pricewatch: BlackVue DR900X-1CH 4K UHD Cloud Dashcam 32GB welke ik met de standaard gebruik (zit gewoon een dubbelzijdige sticker) op het "plateautje" achter het scherm van de infotainment.

Eens in de zoveel tijd heeft Mazda NL ook een actie met de 700-serie: aanschaf + inbouw + wegwerken voor ongeveer 350/400 euro. Dat lijkt veel, totdat je bedenkt dat de retailprijs van de 700-serie al boven de 275 euro zit. Bij deze actie wordt de dashcam dan geleverd met een 32 GB SD kaart, maar als je zelf iets hebt liggen werkt dat ook gewoon (tot 256 GB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ALPACINO schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:59:

Ik heb bij de mijne gewoon een dashcam als dealer-optie meebesteld. Dat is een Blackvue DR590-1CH. Dus die moet zeker werken en is (vrijwel) onzichtbaar weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Dank voor jullie reacties. Ik wist niet dat de Mazda dealer ook dash cams installeerde. Ik wil de dash cam ook in "park mode" gebruiken en ik ben benieuwd of dit dan ook mogelijk is.

@D_Jeff @downtime gaat het om deze optie die dan soms in de aanbieding is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@ALPACINO Klopt, hoewel ik ook al dealers gezien hebben die beide versies aanbieden:
De 500 serie en de 700 serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Sinds kort rijdt mijn vriendin regelmatig in mijn auto en maakt gebruik van Apple Carplay. Ik heb zelf een Android telefoon, Carplay is voorheen eigenlijk nooit gebruikt (één keer om te testen met de iPhone van een vriend).
Elke keer als ze Carplay gebruikt heeft en de volgende rit de auto gestart wordt zónder dat de iPhone verbonden is met de auto, dan staat de radio op FM 87.50. Altijd, ongeacht wat de situatie was bij uitzetten van de auto de vorige rit (Spotify, een radiozender via DAB).

Ik kan er vrij weinig over vinden als ik zoek op Google. Herkent iemand dit wellicht? Gaat om een CX-5 uit 2019 met MZD Connect.
Ik ga zelf niet prutsen, het is een leaseauto. Als het ergens een instelling is, dan kan ik er wellicht iets aan doen. Zo niet dan meld ik het wel bij de garage zodra hij daar weer eens heen moet, Elke keer met ruis over de speakers instappen is ook vervelend :P

Er gebeuren overigens meer vreemde dingen met zowel Apple Carplay als met Android Auto. Bij Carplay gaat soms het volume spontaan naar 0 als Spotify aan staat, maar Spotify blijft wel doorspelen. Bij Android Auto gaat het volume soms spontaan naar 0 én gaat Spotify op pauze. Opdrachten geven via stem en dingen laten voorlezen loopt soms vast. Als je een opdracht geeft via spraak (bij Android auto) en er komt dan een whatsapp berichtje binnen, dan negeert hij de hele opdracht.
Af en toe heb ik het idee alsof we nog in een pre-release test fase zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Versies van de Mazda Connect kan je opzoeken. Mocht je echt een in "lazy mode" zitten, blokkeer dan 1 a 1,5 uur en ga bij de dealer langs met de vraag om de software te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljwilliam88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:30
** Het is niet toegestaan producten aan te bieden op het forum. Dat mag in dit geval op Vraag & Aanbod overig of op een ander platform. **

[ Voor 84% gewijzigd door Taro op 10-05-2022 18:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Je moet hier zijn voor V&A: Vraag & Aanbod overig

[ Voor 36% gewijzigd door Taro op 10-05-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tankiej schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:50:
Sinds kort rijdt mijn vriendin regelmatig in mijn auto en maakt gebruik van Apple Carplay. Ik heb zelf een Android telefoon, Carplay is voorheen eigenlijk nooit gebruikt (één keer om te testen met de iPhone van een vriend).
Elke keer als ze Carplay gebruikt heeft en de volgende rit de auto gestart wordt zónder dat de iPhone verbonden is met de auto, dan staat de radio op FM 87.50. Altijd, ongeacht wat de situatie was bij uitzetten van de auto de vorige rit (Spotify, een radiozender via DAB).

Ik kan er vrij weinig over vinden als ik zoek op Google. Herkent iemand dit wellicht? Gaat om een CX-5 uit 2019 met MZD Connect.
Ik ga zelf niet prutsen, het is een leaseauto. Als het ergens een instelling is, dan kan ik er wellicht iets aan doen. Zo niet dan meld ik het wel bij de garage zodra hij daar weer eens heen moet, Elke keer met ruis over de speakers instappen is ook vervelend :P

Er gebeuren overigens meer vreemde dingen met zowel Apple Carplay als met Android Auto. Bij Carplay gaat soms het volume spontaan naar 0 als Spotify aan staat, maar Spotify blijft wel doorspelen. Bij Android Auto gaat het volume soms spontaan naar 0 én gaat Spotify op pauze. Opdrachten geven via stem en dingen laten voorlezen loopt soms vast. Als je een opdracht geeft via spraak (bij Android auto) en er komt dan een whatsapp berichtje binnen, dan negeert hij de hele opdracht.
Aangezien Mazda volgens mij hun infotainment systeem in (bijna) al hun modellen hetzelfde inzet, denk ik dat het software moet zijn. Dus een update.

Onze MX-30 werkt feilloos met Apple CarPlay en wij luisteren eigenlijk of naar DAB of naar Apple Music via CarPlay en sowieso nog nooit die mute/pauze gemerkt. Als ik de auto instap en de laatste keer is CarPlay gebruikt, dan zijn er twee mogelijkheden:
1. Als ik mijn iPhone aansluit: CarPlay wordt automatisch gestart en muziek begint te spelen.
2. Als ik mijn iPhone NIET aansluit: media/audio blijft uit. Ik kies dan zelf altijd DAB wanneer ik geen CarPlay gebruik.

Omgekeerd, als ik de laatste keer DAB heb gebruikt, zijn er ook 2 opties:
1. Als ik mijn iPhone NIET aansluit: DAB start automatisch.
2. Als ik mijn iPhone aansluit: CarPlay wordt automatisch gestart maar muziek blijft via DAB lopen. Via CarPlay naar muziek en op Play drukken overruled de lopende DAB en muziek loopt dan weer vanaf CarPlay.

Moet er wel bijzeggen: wij hebben onze geïmporteerde MX-30 (uit 11-2020) sinds januari dit jaar en ben destijds gelijk bij de dealer geweest voor een rits updates (met name vanwege een laadpaal bug waar een terugroepactie voor openstond). Dus heb niet langer dan een paar dagen zonder de recentste updates rondgereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankiej
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Aangezien Mazda volgens mij hun infotainment systeem in (bijna) al hun modellen hetzelfde inzet, denk ik dat het software moet zijn. Dus een update.
Klinkt aannemelijk. Zal binnenkort de dealer eens lastig vallen over dit en nog wat andere probleempjes :P
Onze MX-30 werkt feilloos met Apple CarPlay en wij luisteren eigenlijk of naar DAB of naar Apple Music via CarPlay en sowieso nog nooit die mute/pauze gemerkt. Als ik de auto instap en de laatste keer is CarPlay gebruikt, dan zijn er twee mogelijkheden:
1. Als ik mijn iPhone aansluit: CarPlay wordt automatisch gestart en muziek begint te spelen.
2. Als ik mijn iPhone NIET aansluit: media/audio blijft uit. Ik kies dan zelf altijd DAB wanneer ik geen CarPlay gebruik.

Omgekeerd, als ik de laatste keer DAB heb gebruikt, zijn er ook 2 opties:
1. Als ik mijn iPhone NIET aansluit: DAB start automatisch.
2. Als ik mijn iPhone aansluit: CarPlay wordt automatisch gestart maar muziek blijft via DAB lopen. Via CarPlay naar muziek en op Play drukken overruled de lopende DAB en muziek loopt dan weer vanaf CarPlay.

Moet er wel bijzeggen: wij hebben onze geïmporteerde MX-30 (uit 11-2020) sinds januari dit jaar en ben destijds gelijk bij de dealer geweest voor een rits updates (met name vanwege een laadpaal bug waar een terugroepactie voor openstond). Dus heb niet langer dan een paar dagen zonder de recentste updates rondgereden.
Die zelfde opties/situaties heb ik ook via Android Auto, dat gaat daarmee allemaal goed (alleen die random pauzes/volume op 0 dus niet). Maar bij Carplay doet hij dus wat gek als dat aangesloten is geweest, wellicht een bugje in de software inderdaad. Ik laat de uitkomst weten zodra ik bij de dealer geweest ben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Tankiej schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:50:

Ik heb net als @MooDyBLueS goede ervaringen met CarPlay and Android Auto. Als de iPhone aangesloten is, gaat het verder waar het gebleven was (ik gebruik Spotify, YouTube Music en Tidal).

Echter als de iPhone niet aangesloten is, en voorheen luisterde ik naar een DAB zender, dan wordt automatisch een FM station gestart. Ik heb niet opgelet of het steeds dezelfde zender is. Zal daar eens op gaan letten.

Qua volume eigenlijk geen problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
twkr18526 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Ik heb net als @MooDyBLueS goede ervaringen met CarPlay and Android Auto. Als de iPhone aangesloten is, gaat het verder waar het gebleven was (ik gebruik Spotify, YouTube Music en Tidal).

Echter als de iPhone niet aangesloten is, en voorheen luisterde ik naar een DAB zender, dan wordt automatisch een FM station gestart. Ik heb niet opgelet of het steeds dezelfde zender is. Zal daar eens op gaan letten.

Qua volume eigenlijk geen problemen gehad.
Hmm, jouw ervaring met DAB -> FM is toch meer in lijn met de ervaring van @Tankiej als ik het zo lees. Ik heb zelf namelijk nog niet meegemaakt dat hij naar FM sprong uit zichzelf. Altijd een van de drie opties: DAB, CarPlay (Apple Music) of uit.

Ik zal de volgende keer dat ik de auto instap eens kijken of er toch niet ergens een instelling te vinden is die bij mij wellicht anders staat dan bij jullie. Of er zit nu eenmaal een (klein) verschil tussen sommige modellen. Volgens mij spreken we hier allemaal van 2019/2020 modellen, dus grosso modo zal het sowieso wel hetzelfde zijn, maar misschien net een andere/nieuwere variant op detailgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ik heb nu MZD Connect versie 70.00.100 EU N. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de meest recente versie is, maar ik zie in ieder geval dat er gesproken wordt over 70.00.335 op verschillende fora. Die van mij is dus in ieder geval niet de nieuwste.

Zal bij de dealer eens navragen of ze die willen updaten, en kijken of de problemen met Android Auto en Apple Carplay dan verholpen zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tankiej op 11-05-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:41
2frankie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:48:
Beste Mazda liefhebbers / kenners

Graag zou ik heel even een stapje terug in de tijd willen doen.
Ik rij in een Mazda 626 GF uit 2000, met nog net geen 58000 (echte) km’s.

Tsja, misschien een saaie grijze muis, zoals dit model veelal wordt bestempeld, maar het rijd gewoon heerlijk en er is nog geen kraakje en piepje te bekennen.
Ik ben er content mee in ieder geval 😁

Wat ik even zou willen vragen is het volgende.

Weet iemand of je het klokje in een 626 sedan GF in het midden kan bevestigen ?
Ik zie wel foto’s van oudere 626 modellen waar het klokje in het midden zit maar bij een sedan uit 2000 zie ik de klokjes allemaal bovenin zitten, zo ook in mijn auto.

Bedankt alvast.

[Afbeelding]
Zo op de foto lijkt het haast een 1-DIN formaat te zijn, dan zou 't wel kunnen. Moet je alleen "even" de juiste kabels trekken, geen idee of die verschillen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
Tankiej schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:41:
Ik heb nu MZD Connect versie 70.00.100 EU N. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de meest recente versie is, maar ik zie in ieder geval dat er gesproken wordt over 70.00.335 op verschillende fora. Die van mij is dus in ieder geval niet de nieuwste.

Zal bij de dealer eens navragen of ze die willen updaten, en kijken of de problemen met Android Auto en Apple Carplay dan verholpen zijn :)
Ik heb 70.00.367 EU N staan.
Pagina: 1 ... 49 ... 75 Laatste