Ik rijd nu 3 jaar in een CX-5 (2019, 165pk benzine automaat, met grotere multimedia scherm), zit ondertussen op 67k km. Waar ik mij het meest in heb vergist was het verbruik in combinatie met de kleine brandstoftank (voor een auto van dit formaat).Laurences schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:19:
[...]
Inderdaad de Skyactive-X motor. Ik las al in verschillende reviews dat die verstuivers er bij 60.000km vervangen moeten worden. Niet iets dat je zou verwachten. Dit zou onder de verlengde garantie dan wel meegenomen moeten worden indien we er tegenaan zouden lopen.
[...]
Het weinige enthousiasme over de automaten komt me bekend voor. Dit lees ik, vrijwel zonder uitzondering, vaak. Wij zijn rustige rijders en zouden er mee uit de voeten kunnen. Het rijdt wel érg relaxed viel ons op tijdens de proefrit.
De ruimte in dit model was ook uitstekend, goed rondom zicht en prettige laadruimte. Een verbruik van ongeveer 1:13,5 is wat ik veel tegenkom. Iets minder zuinig dan de 1:15 van de CX30, logisch.
Wat voor ons het belangrijkste is, is dat we er van op uit kunnen gaan dat de auto die we aanschaffen wéinig onvoorspelbaar onderhoudt gaat geven. Dat is me met de 3-serie van bmw erg tegengevallen.
Gezien de prijzen ongeveer 2.500-3000 uit elkaar liggen is het om het even waar we voor kiezen. Zijn er op de CX-5 wat jullie betreft valkuilen om rekening mee te houden? Deze biedt namelijk géén verlengde garantie meer en staan we er na 12 maanden BOVAG garantie dus wel ‘alleen’ voor.
Ik zit gemiddeld op 1 op 12,4 en moet ongeveer elke 550km tanken. Vorige auto's kon ik altijd vrij makkelijk 800km halen.. Nu ik niet meer elke dag op kantoor zit is het minder erg, maar pre-coronathuiswerken vond ik het op ten duur wel vervelend worden, zo vaak tanken. Dat was minstens één keer per week, meestal twee keer.
Sinds een paar weken doet zich een elektronisch probleempje voor. Moet er nog even mee naar de garage, dus geen idee wat de oorzaak is en hoeveel het gaat kosten (is een leaseauto, dus voor mij niet relevant, maar zou voor de rest hier misschien interessant zijn). Als ik de auto van slot doe met het knopje op het handvat van de portier, dan gaan soms de spiegels niet open (staan op auto stand), soms gaan ze open en gelijk weer dicht, soms gaan ze gewoon open zoals het hoort.
Als ze weer dicht gaan of niet open gaan, klappen ze pas open bij het starten van de auto. Daarnaast gaan ze regelmatig dicht als je de motor uitschakelt, en dan weer open als je de deur open doet.
Geen ramp, maar het is wel bijzonder. Hoort niet natuurlijk
Maar, ik vind het nog steeds een heerlijke auto om te rijden! Misschien dat ik hem aan het einde van het leasecontract wel overneem, als het een interessante prijs is