Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 48 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:17

dijkmane

biertje ?

Nou, het is maar eens klaar met de trouwe vriend ...
328000km op de klok
met wat extra aandacht door de APK gekregen afgelopen december, maar toch eens wat anders gezocht.
familielid heeft met spoed een goedkope auto nodig, dus deze blijft in de familie...
zul je net zien, met wat personen er in en brug op, ging gisteren de koppeling slippen ! :-(
dus we hangen er dit weekend nog een verse koppeling in om met ere afscheid te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZFZ4VDeyWXXGsu-cYtp8Nu2ZUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ow0zJnvPumG9PHVXC7I0ddmp.jpg?f=fotoalbum_large

de vervanging is gevonden in een goed uitziende Mazda 2 uit 2008 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zC4Pjsafo5EFq2un37poa7rLes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KybKs0vfkW8C5YYXk5916mvs.jpg?f=fotoalbum_large

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dijkmane schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:25:
Nou, het is maar eens klaar met de trouwe vriend ...
328000km op de klok
Bizar :D ik dacht bijna even dat je in mijn oude auto rondreed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjKQ3GT8RnanpPhhW6rnZxVHlWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PgmxomVWGNd9WqccjQYXfXDq.jpg?f=user_large

1 cijfer verschil in kenteken.
ik had hem in 2010 al ingeruild tegen......... een 2008-2010 model mazda 2 :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXN0Q9kKK264vyVK90e1PxFnO1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3hwfgi6vfnHB7yWc0eEzmVsn.jpg?f=user_large

oh, en in 2016 een mazda 3 :+
Mazda3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:17

dijkmane

biertje ?

M a r c o schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Bizar :D ik dacht bijna even dat je in mijn oude auto rondreed!
ha, inderdaad. zelfde kleur ook.
hoewel die van mij nu een blauwe bumber heeft, een van de zoons had de voorkant inelkaar gereden en de sloop had enkel een blauwe staan, dus die maar er op.
Mistlampen waren stuk en ik vond het de moeite niet om die te vervangen, het is maar een auto voor erbij, deze moet het doen en meer niet.
en deze heeft het altijd gedaan, 100% betrouwbaar en alles werkt nog, elk knopje doet het..

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
MooDyBLueS schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Goed punt inderdaad, wij hebben de auto begin januari gekocht (vanwege de SEPP subsidie) en vrij snel daarna liepen we tegen een laadprobleem aan waarvoor een terugroepactie bleek te zijn, maar wij nog niet van afwisten.

Iemand gaf hier dezelfde tip, dus ik heb toen vriendelijk de lokale Mazda dealer gevraagd of ze (desnoods betaald) alle updates wilden uitvoeren die er maar zijn. Dat hebben ze gedaan en ging geloof ik in totaal om 4 updates, waarvan eentje niet nodig was omdat ik die al over-the-air had kunnen doen (van het infotainment systeem). Maar sowieso is er een update dus op het laadsysteem uitgevoerd en ook het motor management maar de 3e ben ik vergeten waar het om ging. Hij zou in ieder geval volledig bij de tijd moeten zijn en heb sindsdien ook geen melding gehad over een nieuwe OTA update.

Wellicht noemenswaardig: ik moest vannocht even in de buurt van de Arena zijn en daar is een hele lange 50 weg met hoge stoepranden langs te weg, het was erg rustig dus ik zette de cc op 60 km/u aan en warempel: op die weg deed ie het. Ik heb dus zelf zeer sterk het vermoeden dat het of met de hoogte van de lijnen/afbakening van de weg te maken heeft of dat het systeem opnieuw gekalibreerd moet worden. Then again: ik lees dus veel Mazda rijders bij wie het niet optimaal werkt, dus het lijkt me ook weer niet zo simpel. Als het eerste waar is, dan is het misschien wel zo dat Mazda (bewust?) extreem voorzichtig/terughoudend is t.o.v. andere merken?

En als laatste om nog aan te geven wat ik in de auto ervaar: ik zie op het heads-up display een stuur die ofwel wit ofwel oranje is, in mijn ervaring is dat de lane-departure en als ik zonder richting aangeven over de lijnen wil gaan, dan stuurt hij vaak even tegen en springt het stuur icoon tijdelijk op oranje tot ik weer netjes in een baan zit.
Daarnaast zie ik schuine lijnen links en rechts van het stuur icoon: die zijn of helemaal weg, of vaag wit of fel wit. Zonder cc aan zijn ze altijd weg, met cc zijn ze soms weg, soms vaag wit en in die situaties merk ik totaal geen werking. Zeer soms, zoals vanochtend bij Arena, merkte ik dat de lijnen ineens fel wit worden en dan merk ik ook gelijk een kleine stuurcorrectie. Die 50-weg bij de Arena heeft ook her en der glooiende bochten en ik merkte daar hoe goed het systeem kan werken als hij maar doorheeft waar de weg is. Maar de rest van mijn rit van 40km heb ik dit nergens meer geactiveerd zien worden. Veelal snelweg daarna.

Blijf het toch bijzonder vinden, ook wetende dat de Mazda MX-30 in deze uitvoering (Luxury met 360 camera) 5 camera's heeft: achter, in elke buitenspiegel, in de neus én achter de binnenspiegel (ook naar voren kijkend). En dus nog de nodige sensoren rondom. Onze Kia heeft alleen een achteruitrijcamera en een camera achter de binnenspiegel voor de wegbelijning (plus pakweg evenveel sensoren).

Wat overigens wel heel gaaf is, is dat ik ook rijdend de 360 view in verschillende varianten kan bekijken. Echt geweldig in krappe Amsterdamse parkeergarages, hij geeft zelfs rondom de auto gele lijnen wat de safe zone is en afhankelijk van hoe je stuurt rode lijnen waar je dus op moet gaan letten, zelfs aan de zijkant van de auto doet ie dat. En vooruitkijkend kan je zowel de camera in de neus (objecten dichtbij/wide angle) als bij de binnenspiegel (meer overzicht) kiezen. Ook is er een view die alleen het zicht van de buitenspiegels toont. En het is zelfs op de snelweg te gebruiken. Klein beetje jammer is het wel dat ze niet zoals Tesla er gelijk een dashcam met opslag van hebben gemaakt. Wie weet komt er nog ooit zo'n optie via een update en met een usb-stick als opslag bijv. ;)
Gaat dit over het CTS functie? (Cruising & Traffic System)
Dat systeem werkt enkel onder de 50 of 60 km/h (staat vermoedelijk in de handleiding maar nergens anders vermeldt) en enkel als er een voorligger wordt gedetecteerd. Wanneer geen voorligger rijdt voor jou (of te ver), dan zal het stuurwiel wit blijven en niet groen.

Is zo een functie waar er veel kabaal rond gemaakt wordt maar eigenlijk weinig toevoegt.

En de active lane departure (wat vanaf ca. 60 km/h actief wordt) is ook niet iets wat je wilt gebruiken om binnen de lijnen te rijden. Ja, het systeem zorgt dat je er binnen blijft maar wel op een bruske manier. Dat staat nog ver van het autonoom rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:20:
Zijn hier MX-30 rijders aanwezig? Ik heb gisterenavond de AutoWeek duurtest afscheidsvideo bekeken en daar hebben ze het erover dat zelfs in de koude winterweken het bereik amper afneemt en de 180km goed haalbaar is:
[YouTube: Mazda MX30 - Afscheid duurtest]

Nu heb ik pas de MX-30 sinds begin deze maand, dus een ruimte 3 weken, maar de km-stand bij het 3x laden dat ik in de tussentijd gedaan heb toont aan dat met nog ca. 20 km bereik over ik maar 120-130 km heb gereden. Dus zelfs als ze tot 0 km bereik rijden bedoelen zou ik niet verder dan 140-150 km komen. Niet dat ik dat een ramp vind, maar ik sta behoorlijk verbaasd dat zij (als duurtester nog wel!) roepen dat je makkelijk die 180 km haalt zelfs in een koude winterweek. Zo koud was het de afgelopen week niet en toch zit ik op 22 kWh/100 km verbruik, waarbij ik op de snelweg zelfs netjes 100 km/u op de teller aanhoudt omdat het anders nog erger wordt.

30,5 kWh bruikbaar / 22 kWh/100km = 138,6 km en dat klopt wel ongeveer.

Zelfs als je de bruto capaciteit gebruikt (35,5 kWh), dan kom ik met 22 kWh/100km verbruik niet aan de 180 km, namelijk 161 km.

Begrijp me niet verkeerd: het is een prima bereik voor onze 2e auto, zeg 130 km nu en 170-180 km in de zomer, maar als het daadwerkelijk beter kan zoals AutoWeek beweert, dan vraag ik me toch af waar dat in zit. Bij mijn MX-30 zijn recentelijk alle recalls en (software) updates uitgevoerd, zou het puur inleren kunnen zijn? Mij lijkt persoonlijk niet dat daar het verbruik van gaat zakken.
Even een oude qoute: merk je ook niet dat bij het huidige weertype, je bereik snel oploopt, de mijne staat nu over 2 x laden op 16 KWH/100KM. Wel veel 80 wegen en weinig snelweg.

Daarnaast zit de redactie van Autoweek in Adam, dus veel KM aldaar op de ring A10/9/2/1 waar het veelal 80/100 KM is. Ik haal nu de 180 KM makkelijk, mijn vrouw kan ruim 3x in de week naar het werk op en neer (55KM retour). In de winter lukte dat meestal net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 17:30
Gaat lekker, een week oud en nu al lakschade omdat de auto na het parkeren is gaan rollen en tegen een object aan ging.

De vorige auto ging automatisch op de handrem. Dat Mazda de hill assist niet permanent aan kan laten is echt waardeloos.

Is er iemand die weet hoe dit te hacken is :X

Ook de break assist lijkt zoveel uitzonderingen te hebben dat deze ook nauwelijks aan het woord komt :X

Lane assist staat ook al uit, ik ben geleerd en gewend om tegen de lijn aan te rijden en het lijkt met het tegensturen wel of je dronken bent, het bevalt mij ook in andere auto's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00
Mijn 3 gaat altijd automatisch op de handrem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ik zie dat de CX-60 nog niet is voorbij gekomen dus bij deze :D komt na de zomer uit.
Verkrijgbaar als phev benzine
Maximaal vermogen bedraagt 327 pk
Snelste versie gaat in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u
Beschikbaar met vierwielaandrijving
De SUV is 4,745 meter lang
De kofferinhoud varieert van 570 tot 1.726 liter
https://www.mazda.nl/mazda-cx-60/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaUH-6sCMPhl_gpHp8lBRwPLaTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vegmff9uDpCldXetcCKDBKyR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0XvzfW5TBXv87c6dp3So9VM2Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHeKRUYQBXJDMG6sFnL7Vfpo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door souljah1h op 25-03-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
coob schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:59:
Mijn 3 gaat altijd automatisch op de handrem.
De CX 5 helaas niet, of de hill assist moet handmatig (steeds opnieuw) ingesteld zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
Aantal dingen waar ik bij mijn CX 30 tegenaanloop, zijn er wellicht mensen met een 3 of CX 30 die dit herkennen?

- Keyless entry, als de auto op slot gaat bij weglopen dan gaat hij soms 10x piepen en gaat dan alsnog op slot.
- Keyless entry, werkt niet altijd vlekkeloos bij openen van de auto, regelmatig komt het voor dat je de sleutel nog moet pakken en handmatig moet openen
- Blind spot information, lampje gaat vaker niet aan dan wel?

Verder blijft de ACC toch niet perfect, zeker auto's die sneller rijden en voor je invoegen. De auto slaat dan meteen op de rem, maar goed dat wist ik voordat ik de auto kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ambianz schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:26:
Aantal dingen waar ik bij mijn CX 30 tegenaanloop, zijn er wellicht mensen met een 3 of CX 30 die dit herkennen?

- Keyless entry, als de auto op slot gaat bij weglopen dan gaat hij soms 10x piepen en gaat dan alsnog op slot.
- Keyless entry, werkt niet altijd vlekkeloos bij openen van de auto, regelmatig komt het voor dat je de sleutel nog moet pakken en handmatig moet openen

Verder blijft de ACC toch niet perfect, zeker auto's die sneller rijden en voor je invoegen. De auto slaat dan meteen op de rem, maar goed dat wist ik voordat ik de auto kocht.
Ik moet wel eerlijk zeggen ik dit wel beschamend vind, hoe kun je een auto met deze opties verkopen als dit soort basiszaken niet goed (in)geregeld zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aantal dingen waar ik bij mijn CX 30 tegenaanloop…

10x piepen heb ik alleen als ik de reserve sleutel in de auto heb achtergelaten (mijn partner doet dit vaak)

Keyless entry werkt bij mij 99% van de tijd wel als ik mijn sleutel niet bij mijn telefoon in de buurt heb.

ACC heeft meerdere updates gehad.

Weet je zeker dat alle modules in je auto up2date zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10
ZeroMinded schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:16:
[...]

10x piepen heb ik alleen als ik de reserve sleutel in de auto heb achtergelaten (mijn partner doet dit vaak)

Keyless entry werkt bij mij 99% van de tijd wel als ik mijn sleutel niet bij mijn telefoon in de buurt heb.

ACC heeft meerdere updates gehad.

Weet je zeker dat alle modules in je auto up2date zijn?
De auto is half januari afgeleverd. Kan wel eens kijken weke software versie ik heb.

Sleutel achterlaten in de auto is geen sprake van. Gebeurt ook als ik alleen ben.

Sowieso vind ik keyless vrij irritant, je moet altijd 1x aan de hendel trekken, dan nog een keer en dan gaat hij pas open. Achterdeur werkt uberhaupt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
Ambianz schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:35:
[...]

De auto is half januari afgeleverd. Kan wel eens kijken weke software versie ik heb.

Sleutel achterlaten in de auto is geen sprake van. Gebeurt ook als ik alleen ben.

Sowieso vind ik keyless vrij irritant, je moet altijd 1x aan de hendel trekken, dan nog een keer en dan gaat hij pas open. Achterdeur werkt uberhaupt niet.
Dit is niet de ervaring die ik met de 3 heb (zelfde hardware)

Hooguit dat t bij sommige weersomstandigheden een halve seconde duurt voordat de deur ontgrendeld. Maar 2x trekken hoef ik nooit.

Ik zou er even mee naar de dealer gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 19:17
>> Piepen herken ik, maar dat de auto op slot gaat heb ik weer niet.

>> Werkt inderdaad alleen bij de voordeuren. De vermindere werking heb ik alleen waargenomen bij regen, de sleutel zelf nat is of als de batterij van de sleutel bijna leeg is.

>> Zijn je sensoren (voor/achter) schoon?

>> Ik vind indd dat de ACC het vrij traag oppakt, maar is makkelijk te overbruggen door zelf gas bij te geven.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik herken bij mijn Mazda 3 alleen je probleem met keyless entry. Volgens mij gaat het mis wanneer de bijrijder eerder de handgreep vastpakt. Ook gaat de auto niet altijd op slot bij het weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 22:55
Iemand anders hier die de motortjes van de zijspiegels zijn of haar 3 heeft moeten vervangen? Bij mij klapt de rechter buitenspiegel vaak niet meer helemaal open, schijnt een bekend probleem te zijn. Wel snel, bouwjaar 9/2020 en net 20k op de teller. Gelukkig dus allemaal garantiewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
BasvanS schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Even een oude qoute: merk je ook niet dat bij het huidige weertype, je bereik snel oploopt, de mijne staat nu over 2 x laden op 16 KWH/100KM. Wel veel 80 wegen en weinig snelweg.

Daarnaast zit de redactie van Autoweek in Adam, dus veel KM aldaar op de ring A10/9/2/1 waar het veelal 80/100 KM is. Ik haal nu de 180 KM makkelijk, mijn vrouw kan ruim 3x in de week naar het werk op en neer (55KM retour). In de winter lukte dat meestal net niet.
Ja klopt helemaal. De MX-30 had bij ons even een week stilgestaan en afgelopen dinsdag maakte ik een rit van 25 km, ik begon met 67 km resterend en kwam aan met... 65 km resterend. De accu was in % wel gedaald uiteraard, maar hij heeft zich continu zitten bijwerken qua bereik. Terugweg dito: ik kwam thuis met 52 km resterend. Heb dus 50 km af kunnen leggen waarbij de auto van 67 naar 52 km is gedaald. En het bereik is ook van ±20 kWh/100 km (veel kleine ritjes in de wijk) gelijk naar zo'n 18 kWh/100 km gezakt.

De auto wordt bij ons heel wisselend gebruikt, niet steevast zoveel x per week een vaste route, dus is het wat lastiger te zien wat het weer voor impact heeft, omdat zoals gezegd soms bijna alleen maar kleine ritten door de wijk gedaan worden, terwijl de week erop ineens wel dagelijks 50-100 km gereden wordt. Ik merk vooral dat dat de grootste impact heeft, ook een EV is de eerste paar km even aan het opwarmen (de accu natuurlijk, niet de motor zoals bij een ICE/hybride).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Laatst online: 21-09 19:55
Sander H schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:37:
Iemand anders hier die de motortjes van de zijspiegels zijn of haar 3 heeft moeten vervangen? Bij mij klapt de rechter buitenspiegel vaak niet meer helemaal open, schijnt een bekend probleem te zijn. Wel snel, bouwjaar 9/2020 en net 20k op de teller. Gelukkig dus allemaal garantiewerk.
Herkenbaar, mijn 3 is een aantal maanden ouder. Vooralsnog heeft de dealer een software update geïnstalleerd die het voor nu verholpen heeft. Dealer hoorde het vaker, maar ze hadden geen idee wat het onderliggende probleem is. Als het probleem terug zou komen gaan ze het e.e.a. vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob

Geen last van, werkt gewoon goed.
Werkt ook gewoon goed. Is je batterij van de sleutel goed?
Werkt ook altijd bij mij.
Daar is een update voor geweest (bij de de 3 in ieder geval) zodat de auto niet meer zo abrupt afremt. Ik merkte duidelijk verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 23:08
jjkester schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Herkenbaar, mijn 3 is een aantal maanden ouder. Vooralsnog heeft de dealer een software update geïnstalleerd die het voor nu verholpen heeft. Dealer hoorde het vaker, maar ze hadden geen idee wat het onderliggende probleem is. Als het probleem terug zou komen gaan ze het e.e.a. vervangen.
Mijn CX-5 (4 jaar oud) heeft ook net een nieuwe spiegelmotor. De verkoper zei een half jaar geleden dat ze het magazijn vol hebben liggen met spiegelmotoren, daar maak ik uit op dat het zeker niet onverwacht optreedt en als een bekend gebrek onder garantie gerepareerd zal worden.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Sander H schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:37:
Ik heb ook een spiegelwissel laten uitvoeren, omdat ik indd een afwijking merkte. (ik vermoed zelf dat er een tandwieltje van plastic inzit die bovengemiddeld snel slijt)

Iedere keer in positie duwen gaat snel vervelend worden zeker als het een leaseauto betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Mijn 3 gaat volgende week voor de 3e keer naar de dealer.
Dashboard is er al uit geweest voor een kraak in het hud.
Benzinetankklepje is vervangen omdat die steeds verder uit ging steken (en is nu niet meer precies dezelfde kleur).
Vorige week is een toplager van een veerschotel vervangen vanwege een knakkend geluid in de ophanging voor. Heeft niet geholpen en dus moet de auto weer terug.
Ik geloof dat de kwaliteit hard achteruit is gegaan met de laatste serie Mazda's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:27

P_Tingen

omdat het KAN

P_Tingen schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:07:
Nu een half jaar de CX-30 Skyactive-X. Geweldige auto, maar met sommige dingen moet ik nog wel wennen na 5 VAG auto's. En er zijn wat kleine dingetjes die me irriteren. Nou ja, irriteren is een groot woord.
  • De draaicirkel is ruim, vergeleken met mijn vorige Skoda Fabia.
  • De achteruitrijcamera geeft een vertekend beeld met zijn fish-eye, wat inparkeren lastiger maakt
  • De logica van de i-stop heb ik nog niet doorgrond; ene keer wel, dan weer niet
  • De CC is soms wel aan (niet actief) als ik de auto start en de andere keer niet
  • De radio gaat gelijk uit als je de auto uitdoet
  • De boordcomputer geeft zeer beperkte info over het rijden
  • De navigatie telt onnodig van 9 naar 0 voordat hij echt begint
  • Touchscreen was tóch wel makkelijk geweest voor invoeren
  • De auto-hill-hold staat default 'uit', waarom niet default 'aan'?
Zoals gezegd, zijn dit kleinigheidjes. De auto is heerlijk stil, rijdt supersoepel, de handbak schakelt als een warm mes door de boter, de stoelen zitten goed, het infotainmentsysteem heeft een helder menu en is snel. En het uiterlijk van de auto is echt schit-te-rend om te zien. De kleur soul red komt vooral tot zijn recht in het gouden uur 's avonds. Elke keer als je je hoofd een beetje beweegt, lijkt de kleur rood weer ietsjes anders. Ik heb van meerdere mensen al complimenten gekregen over mijn mooie auto <3

Het vermogen van de auto is zó heerlijk. Als ik de aanwijzingen volg van de boordcomputer dan rij ik bij 50 km/uur al in de 6. Zuinig is hij ook, met gemiddeld 1:19 heb ik niets te klagen.

Aanvulling: ook Android auto werkt, maar het ingebouwde systeem is goed genoeg en na twee keer AA vond ik het de moeite niet waard mijn telefoon er voor aan te sluiten.
Nu bijna twee jaar mijn cx30. Inmiddels ruim 98000 km gereden. Bovenstaande geldt eigenlijk nog steeds.

Aanvullingen:
- De CC heb ik geen ruzie meer mee, de ACC is soms wat eager als je ingehaald wordt.
- De hill hold had natuurlijk automatisch moeten zijn (ik bedoel dus niet de automatische handrem)
- De motor had bij lagere toerentallen wel iets meer oempf mogen hebben (heb de 180pk versie).
- De schakelbak krijgt nog steeds een 10+
- Het dashboard krijgt nog steeds een onvoldoende. Ik vind het beschamend dat je niet meer info kan zien of configureren. In mijn VAG auto had ik over de volle breedte van mijn dashboard de kaart met de navigatie, hoe cool is dat?
- Auto gaat niet altijd op slot als je er bij wegloopt, vooral als je te vlot wegloopt en de deur met een zwaai achter je dichtgooien. Ik heb het idee dat de sleutel dan al te ver bij de auto weg is.

Trouwens de laatste paar weken ook wat issues met de linkerspiegel, zal het melden bij de onderhoudsbeurt

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 22:55
jjkester schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Hier zei de dealer dat er geen update was. (Vorige week donderdag). Auto heb ik in november gekocht, klopt het dat er sindsdien geen update is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvpas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:09
Meerdere mensen last van deur die 'moeilijker' open te maken zijn? Het lijkt wel of ze een beetje blijven plakken. Zowel chauffeur als bijrijderskant. Mazda 3 2020 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Als het gevroren heeft, herken ik dit ook inderdaad.

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
psvpas schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:13:
Meerdere mensen last van deur die 'moeilijker' open te maken zijn? Het lijkt wel of ze een beetje blijven plakken. Zowel chauffeur als bijrijderskant. Mazda 3 2020 model.
Ik heb in dit en andere topics wel wat gelezen over 2020 modellen met slechte/scheurende deurrubbers.

Ik zou ze even nalopen en zo nodig met een beetje silleconenspray behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Death1ord
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Ik herken bij mijn Mazda 3 alleen je probleem met keyless entry. Volgens mij gaat het mis wanneer de bijrijder eerder de handgreep vastpakt. Ook gaat de auto niet altijd op slot bij het weglopen.
Klopt, wanneer de bijrijder de deurklink vasthoudt, dan kan je als persoon met sleutel de keyless entry niet gebruiken want die zoekt de sleutel bij de eerste klink aangeraakt. En je mag ook niet onmiddellijk de klink openen. Moet toch een halve second de tijd geven om de auto te laten openen voor je aan de klink trekt. Anders mag je 2x trekken.

Het keyless systeem bij weglopen vind ik zelf ook waardeloos en heb het uitgezet. Je moet toch als bestuurder bij de deur blijven staan tot alle deuren toe zijn en tot je een biep hoort. Dan kan je evengoed even over de klink wrijven om de auto te sluiten. Ben je zeker dat het goed komt.

Dat de ACC wat moeilijk doet bij een sneller voertuig dat voor je invoegt, klopt wel. Maar enkel als diegene eigenlijk veel te dicht op jou van strook verwisselt. In druk verkeer komt het vaak voor, in rustig verkeer lijken de mensen toch wat meer afstand te bewaren wanneer ze terug invoegen.

Ik heb zelf nog een bijkomende irritatie bij de ACC: in sommige gevallen bij het optrekken & inschakelen ACC of het zelf gas bijgeven wanneer ACC aan staat en snelheid < ingesteld, trekt de cruisecontrol soms even serieus door waarbij die ipv 1 km/h versnelt plots tot bijna 10 km/h op teller over de ingestelde snelheid gaat en dan pas beseft dat die te snel rijdt. Is wel bloedirritant en als je dan even niet oplet en dit grapje gebeurd bij een flitspaal, dan is het moeilijk uit te leggen dat je ACC op 125 km/h staat ingesteld maar je wel 135 km/h op de teller aan het rijden was ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ZeroMinded schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Ik heb in dit en andere topics wel wat gelezen over 2020 modellen met slechte/scheurende deurrubbers.

Ik zou ze even nalopen en zo nodig met een beetje silleconenspray behandelen.
Bij mij zijn de rubbers onder garantie vervangen. Staat ergens hier in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Laatst online: 21-09 19:55
Sander H schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:31:
[...]

Hier zei de dealer dat er geen update was. (Vorige week donderdag). Auto heb ik in november gekocht, klopt het dat er sindsdien geen update is geweest?
Geen idee, zou heel goed kunnen. Mijn auto is begin dit jaar voor de spiegels naar de dealer geweest, daarvoor was het eind augustus/begin september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazDaMan1970
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-07 21:30
Ik zie in dit topic veel klachten voorbij komen over alle rij-assistenten; hieruit blinkt Mazda niet echt uit. Het werkt redelijk, maar ook niet meer dan dat. Als je beter werkende rij-assistenten wilt hebben, dan zul je naar een ander merk moeten uitwijken, zoals Hyundai. Ga je echt puur voor rijplezier, dan is Mazda gewoon de beste keuze. Maar goed de meeste mensen kiezen tegenwoordig liever voor veel comfort en ruimte en dan raken ze bij Mazda helaas soms teleurgesteld. Ik ben in ieder geval iemand die veel rijplezier wilt hebben in een betaalbare sportieve/mooie auto en dus kom ik automatisch bij Mazda uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
^^ Ik stoor mij er niet echt aan, aangezien de andere/"vorige" auto een Mazda3 uit 2009 (gen2) is. Die heeft alleen een "domme" CC en mist verder een hele rits aan elektronica, waardoor de spullenboel op een Gen4 al een mooie aanvulling is.

En dat schrijf ik op basis van 2x 63k km ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:05
Welke zomerbanden raden jullie aan voor een CX5 AWD? Volgens mij liggen er nu nog de originele banden op: Yokohama Geolander G98 die aan vervanging toe zijn. Ik ben benieuwd naar ervaringen met andere zomerbanden die wellicht zuiniger zijn en minder rolgeluid hebben. Niet dat ik ontevreden ben over de Yokohama banden, maar wellicht is er een betere prijs/kwaliteit band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:18
john5951 schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:17:
Welke zomerbanden raden jullie aan voor een CX5 AWD? Volgens mij liggen er nu nog de originele banden op: Yokohama Geolander G98 die aan vervanging toe zijn. Ik ben benieuwd naar ervaringen met andere zomerbanden die wellicht zuiniger zijn en minder rolgeluid hebben. Niet dat ik ontevreden ben over de Yokohama banden, maar wellicht is er een betere prijs/kwaliteit band.
Geolander weer. Ik ben zelf over naar de 19" versie. Ik heb ook een set Continental's die goed bevalt op 19" 17" altijd geolander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
MazDaMan1970 schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:28:
Ik zie in dit topic veel klachten voorbij komen over alle rij-assistenten; hieruit blinkt Mazda niet echt uit. Het werkt redelijk, maar ook niet meer dan dat. Als je beter werkende rij-assistenten wilt hebben, dan zul je naar een ander merk moeten uitwijken, zoals Hyundai. Ga je echt puur voor rijplezier, dan is Mazda gewoon de beste keuze. Maar goed de meeste mensen kiezen tegenwoordig liever voor veel comfort en ruimte en dan raken ze bij Mazda helaas soms teleurgesteld. Ik ben in ieder geval iemand die veel rijplezier wilt hebben in een betaalbare sportieve/mooie auto en dus kom ik automatisch bij Mazda uit.
Dat het niet het beste werkt, vind ik wel dat je mag over klagen want soms is dit écht gewoon software of een vreemde redenering.

Maar, niks op m'n hoofd zou daarvoor naar een ander merk gaan. Ik heb voor mijn Mazda3 sedan ruim €10-€15k minder betaald dan wat je voor een vergelijkbaar Duits merk zou betalen. De luxe en systemen (vnl ACC, zou ik niet meer zonder kunnen maar is verre van perfect) kan je voor dat prijspunt niet vinden bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Death1ord schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:22:
[...]

Dat het niet het beste werkt, vind ik wel dat je mag over klagen want soms is dit écht gewoon software of een vreemde redenering.

Maar, niks op m'n hoofd zou daarvoor naar een ander merk gaan. Ik heb voor mijn Mazda3 sedan ruim €10-€15k minder betaald dan wat je voor een vergelijkbaar Duits merk zou betalen. De luxe en systemen (vnl ACC, zou ik niet meer zonder kunnen maar is verre van perfect) kan je voor dat prijspunt niet vinden bij andere merken.
Dan zou ik een Toyota Corolla overwegen, die is ook in sedan te krijgen, vergelijkbaar in prijs én de ACC e.d. is bij Toyota echt goed voor elkaar. Maar ik vind het zelf meer een oude lullenbak :+ (hoewel ik de Mazda3 sedan ook minder vind dan de hatchback, maar dat terzijde).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Hier sluit ik me 100% bij aan. Ik gaf eerder al aan dat onze MX-30 de eerste Mazda voor ons is. Nou ja, mijn schoonvader heeft in het verleden een 626 en later een 6 gehad, maar dat is dus niet onze auto geweest.

Wij komen van Toyota en Lexus en hebben sinds een jaar een Kia EV als primaire auto. Die verving de slechts 6 maanden jongere Lexus UX250h die we vlak voor covid gekocht hadden en daarom destijds toch maar versneld de deur uit hebben gedaan toen we een goede inruil konden krijgen op de Kia.

De Lexus was al steengoed met rij-assistentie: van actieve rijstrookondersteuning tot file-ondersteuning tot stilstand aan toe, werkte echt heel fijn. De Kia heeft dat ook allemaal en gaat nog een stapje verder zelfs, deels ook omdat we de topuitvoering hebben en de Lexus was een stapje onder de topuitvoering. Om je een idee te geven: met de Kia is het ongeacht of je op een 60, 80 of snelweg rijdt zo dat je de cruise control aanzet en daarmee ook al die hulpsystemen aanspringen (kan je uitzetten per onderdeel) en je zelfs kan instellen hoe groot de afstand moet zijn voordat hij reageert (dat is dus los van hoe groot de afstand tot de voorligger is voor adaptive cruise control), hoe agressief hij reageert (dus trapt hij gelijk bovenop de rem of begint hij rustig met remmen en laat hij de auto dichterbij je voorligger komen tot op zekere hoogte), of hij actief ondersteunt of alleen piept of helemaal niks. Dit alles werkt eigenlijk vanaf 0 km/u tot aan z'n topsnelheid. Ok, om cruise control in te schakelen moet je eerst 30 km/u bereikt hebben, maar daarna werkt het systeem zelfs onder die snelheid en houdt hij zelf afstand tot de voorligger, houdt hij je actief binnen de lijnen en dus niet pas terugsturen als je de lijn over dreigt te gaan en komt helemaal zelf tot stilstand. Het is echt een Tesla Autopilot light. Als je helemaal stilstaat (file/stoplicht) hoef je maar een tikje tegen het stroompedaal te geven en hij vervolgt zijn weg. Stuur moet je uiteraard continu vasthouden.

Als ik dat vergelijk met de Mazda MX-30 die op papier zegt grotendeels dezelfde functies te hebben, dan valt het toch enorm tegen hoor. Wij hebben een Luxury, met name vanwege het schuifdakje, Bose audio en 360 view camera gekozen, en die heeft volgens de opgave van Mazda het volgende:
  • Mazda Radar Cruise Control (MRCC): houdt ingestelde snelheid aan en bewaart gewenste afstand tot voorganger
  • Blind Spot Prevention (BSP): dodehoeksensor gecombineerd met LKA (stuurt tegen als er iets in de dodehoek zit)
  • Lane Keep Assist (LKA): rijbaanassistent met feedback aan bestuurder via stuurwiel
  • Distance & Speed Alert (DSA): waarschuwt zodra je te dicht op je voorganger zit en houdt actief afstand
  • Front Cross Traffic Alert (FCTA): waarschuwt bij kruisend verkeer
  • Rear Cross Traffic Brake (RCTB): activeert remmen in noodsituatie bij kruisend verkeer tijdens achteruitrijden
  • Smart City Brake Support Rear (SCBS-R): activeert remmen in noodsituatie bij achteruitrijden
  • Traffic Jam Assist (TJA): controleert en behoudt afstand tot de voorganger en biedt stuurassistentie tijdens filerijden onder 55 km/u
  • Driver Attention Alert (DAA): met behulp van actieve camera
  • Rijstrookassistent (LAS): biedt assistentie bij de besturing om de bestuurder te helpen binnen de rijstroken te blijven
  • Emergency Lane Keeping (ELK): biedt ondersteuning bij bediening van het stuurwiel om gevaarlijke omstandigheden te voorkomen
Dat is dus een behoorlijke lading aan systemen en als ik dan ook nog eens de sensoren erbij pak die de auto allemaal heeft, dan is dat echt niet mals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9z8RC24SzGBM890cCVpPf99vd8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hpmaej6WbLUYYE5TtlrL0giL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWs-K7_Yln5DtElVRu-gossLbj0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZdrRUSDch1eLaYGCJmxZg88Y.png?f=fotoalbum_tile

In het kort wat alles is volgens het boekje:
voorzijde:
1. vooruitrijcamera
2. voorcamera
3. zijcamera's
4. voorste zijradarsensoren
5. voorste radarsensor
niet genummerd: voorste ultrasonische sensoren (parkeersensoren)
achterzijde:
1. achtercamera
2. achterste ultrasonische sensoren
3. achterste zijradarsensoren

Bij elkaar 5 camera's en 15 sensoren. Meer dan onze Kia die het doet met 2 camera's (voor en achter) en 10 sensoren (maar dan ook geen 360 camera heeft bijv).

Als ik dat zo bij elkaar bekijk en dus zie dat een deel van deze opties niet standaard zijn, maar onderdeel uitmaken van de First Edition of Luxury uitvoeringen, dan betaal je daar dus extra voor. En heel eerlijk: alles wat met lane-assist, traffic jam assist of radar cruise control te maken heeft werkt of helemaal niet of veel minder goed. Het enige wat steevast goed werkt is de emergency lane keeping, als ik echt over een witte lijn ga, maar dan voel ik de lijn al via de banden.

En ik heb het dus niet over af en toe niet werken, want dat heeft de Kia ook en had de Lexus ook. Maar ik heb het over dat de Lexus en Kia 8-9 van de 10 keer werken en de Mazda op veel punten gewoon nooit of alleen als er een heel erg smal window of operation is bereikt waarvan ik niet kan achterhalen wat dat window is. En ik heb mijn beste gedaan, zelfs op deze onderdelen de hele handleiding doorgelezen. Ik snap volledig hoe het zou moeten werken, maar de praktijk is gewoon een totaal ander verhaal.

Enige punten die ik steevast werkend heb gezien, zijn FCTA (kom ik zo nog op terug), ELK en RCTA (Brake nog niet nodig gehad gelukkig). Alle andere opgesomde features werken gewoon niet of niet goed.

Over FCTA: dit vind ik ook een heel typerend voorbeeld voor Mazda's implementatie: als ik bij een rotonde stilsta om verkeer wat er al op zit voor te laten, dan blijft hij bij elke auto die voorbijkomt piepen. Ik ben groot voorstander van hulpsystemen, ook als ze soms piepen, maar dit is gewoon slecht geïmplementeerd. Kia weet het verschil tussen "ik sta stil" en "ik begin met rijden" of "ik kom langzaam aangereden". Als ik stil sta, houdt de Kia z'n mond en geeft alleen in het heads-up display een waarschuwingsicoontje (BSM-achtig), pas als ik ook maar vooruit kruip of (hoe rustig ook) aangereden kom begint hij met piepen dat er een auto kruist. Niet de Mazda, als je pecht hebt en 10 auto's voor moet laten die allemaal achter elkaar de rotonde nemen en je staat te wachten, dan kan je dus 10x een piepsignaal verwachten. 8)7
Voor de MX-30 sluit ik me hierbij aan: die gaat écht niet ineens weg. Hij rijdt heerlijk, is stiller en mooier dan de Kia. Alleen de Lexus UX250h overtrof de Mazda duidelijk met een nog verfijnder onderstel en nog veel betere (Mark Levinson) audio. De Mazda is ook wel iets minder zuinig dan de Kia (tot nu toe 19 kWh/100 km tov 17 kWh/100 km) maar dat mag allemaal de pret niet drukken. De Mazda MX-30 is gewoon een fantastische auto. En eerlijk is eerlijk: de (veel duurdere) Lexus is ook de enige die ik meer premium durf te noemen. Ik heb via vrienden en collega's ook ervaring met Audi, BMW en Tesla bijvoorbeeld en dan doet Mazda het meer premium dan de echte premiummerken (waar ik Tesla overigens niet onder schaar).

Neemt niet weg dat zo'n waslijst aan veiligheidsopties die het niet (goed) doen toch wel erg jammer zijn en bij ons er zeker voor gaan zorgen dat als we over 3-5 jaar een opvolger zoeken, Mazda dit toch écht verbeterd moet hebben, anders blijven we geen Mazda rijder. Wij zijn ook lang Toyota/Lexus trouw gebleven, maar sinds we die stap hebben gezet met soort van weemoed, blijkt dat het echt niet erg is om een deurtje verder te kijken. Want andersom kan ik me voorstellen dat iemand die al 10-20 jaar alleen maar Mazda rijdt gewoon niet doorheeft hoe goed dit soort systemen anno 2022 horen te werken. Geen waardeoordeel, maar puur een constatering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb een CX-30, maar die zal (neem ik aan) voor een groot deel over dezelfde hulpsystemen beschikken. Deze lijken me onafhankelijk te zijn van de manier van aandrijving van de auto zelf. Voor een deel onderschrijf ik je bevindingen; de hulpsystemen zijn redelijk goed. Je issue met de rotonde lijkt me een bug; ik heb daar in mijn CX-30 geen last van tenminste. Tenzij je de FCTA bedoelt want ik denk dat ik die überhaupt niet heb.

De ACC werkt redelijk, al vind ik dat die soms wat actief ingrijpt, een system zoals jij beschrijft a la Kia zou wel mooi zijn. Ik stoor me er soms aan als een auto mij inhaalt en voor mij invoegt, de ACC op de rem springt. De ACC zou zelf moeten kunnen snappen dat iemand die mij inhaalt sneller rijdt en dus waarschijnlijk geen gevaar vormt als hij voor mij invoegt. Zeker als de afstand tot die voorligger dan ook nog weer steeds groter wordt. Lijkt me een software-kwestie. Daarnaast is de ACC ook wat bruusk soms; als je op een auto afrijdt die langzamer gaat, voel je vaak de schokken van het afremmen. Dat zou best soepeler mogen van mij.

Het LKA systeem heb ik allang uitgezet; het tegensturen door de auto zelf heeft me een paar keer een hartverzakking gegeven door op een bijgelapt stuk asfalt te reageren en me naar de andere weghelft te dirigeren. Ik heb geen zin in botsingen met een tegenligger, zeker niet als dat veroorzaakt wordt door een veiligheidssysteem.

Andere dommigheden die ik heb is het automatische hill-stop systeem. Waarom staat dat niet standaard "aan"? Het zou me veel logischer lijken want waarom zou je willen dat je auto weer spontaan gaat rollen als je bent gestopt? Voor die ene keer dat je dat wel wil, kun je prima de handrem unlocken lijkt me.

En - ernstiger - is het ontwerp van de koplampen. Daar zit een soort 'vensterbankje' voor die perfect alle sneeuw verzamelt die je onderweg tegenkomt. Rij een paar kilometer tijdens sneeuwval en je ziet geen zak meer. De ACC houdt er trouwens ook al snel mee op zodra er iets tegen de sensor komt. Mijn vorige auto had dat totaal niet (Skoda Fabia).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazDaMan1970
[...]

Grappig ik heb zelf ook een 3 sedan (uiteraard in het mooie deep soul red). Ik ben blij dat toen ik hem kocht (2017) voor de meest luxe GT-M uitvoering gekozen heb, tot op de dag vandaag is die nog steeds up to date wat features betreft, zoals het headsup-display & Android Auto/Apple Carplay-ondersteuning. Kortom zeer compleet, waarbij je inderdaad bij merken als BMW & Mercedes het veelvoudige moet betalen, bovendien is de 3 over het algemeen betrouwbaarder dan bijvoorbeeld een vergelijkbare BMW, of Audi. Dat is mijn eigen ervaring & ook volgens diverse Amerikaanse/Europese onderzoeken. De enige issues die ik de afgelopen jaren heb gehad, waren niet eens een Mazda-probleem, maar die van Bose, aangezien beide frontspeakers defect zijn geraakt. Gelukkig nog onder coulance kunnen laten repareren, maar gaf mij wel een nare bijsmaak wat de kwaliteit betreft van het (over het algemeen) dure merk Bose. Het enige minpuntje aan de 3 zijn de spiegels, waarbij iedere keer pekel een naar spoor op de portieren achterlaat. Zal eens eerdaags bij de Mazda-dealer informeren of hiervoor een modificatie uitgevoerd kan worden, dmv. het plaatsen van een gootje oid, zodat het water op een andere manier wegvloeit.
Voorlopig rij ik nog lekker met mijn 3 door, totdat ik een goed betaalbare EV tegen kom, op de 2e-hands markt. Of ik moet het geluk hebben dat ik via mijn werkgever een EV mag leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
True schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:14:
[...]

Dan zou ik een Toyota Corolla overwegen, die is ook in sedan te krijgen, vergelijkbaar in prijs én de ACC e.d. is bij Toyota echt goed voor elkaar. Maar ik vind het zelf meer een oude lullenbak :+ (hoewel ik de Mazda3 sedan ook minder vind dan de hatchback, maar dat terzijde).
Ik heb serieus de Toyota Corolla sedan overwogen (zeker hybride gedeelte) maar als je verwarmde voorzetels wilt, komt dit op de Premium Plus-uitvoering en kost dat minimaal €34.680 (België overigens). De Mazda3 skydrive-uitvoering (basisuitvoering van Sedan) kost een ca. €28.600 (exacte prijs vergeten) en heb deze voor €25.100 kunnen kopen bij de dealer. Het is dat kostprijsverschil die het hem gedaan heeft. (En de Mazda3 is toch een pak mooier om naar te kijken dan de Toyota).

Nu, de ACC voelt misschien wel een €6.000 minder aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
P_Tingen schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:03:
Ik heb een CX-30, maar die zal (neem ik aan) voor een groot deel over dezelfde hulpsystemen beschikken. Deze lijken me onafhankelijk te zijn van de manier van aandrijving van de auto zelf. Voor een deel onderschrijf ik je bevindingen; de hulpsystemen zijn redelijk goed. Je issue met de rotonde lijkt me een bug; ik heb daar in mijn CX-30 geen last van tenminste. Tenzij je de FCTA bedoelt want ik denk dat ik die überhaupt niet heb.
Ik bedoel inderdaad de FCTA. Die werkt, maar iets té goed in dit geval. Dan hoor ik dus een soort pling-pling elke keer als er iets kruist, ook al sta ik stil.

Ik denk inderdaad ook dat de implementatie tussen de verschillende modellen vrijwel identiek is, zal hoogstens wat verschil zitten in modellen die handgeschakeld zijn omdat die logischerwijs bijv. niet die volwaardige traffic jam assist kunnen gebruiken. Wat ik voorbij heb zien komen van een 3 en CX-30 lijkt het allemaal als 2 druppels water op wat ik in de MX-30 heb zitten.
De ACC werkt redelijk, al vind ik dat die soms wat actief ingrijpt, een system zoals jij beschrijft a la Kia zou wel mooi zijn. Ik stoor me er soms aan als een auto mij inhaalt en voor mij invoegt, de ACC op de rem springt. De ACC zou zelf moeten kunnen snappen dat iemand die mij inhaalt sneller rijdt en dus waarschijnlijk geen gevaar vormt als hij voor mij invoegt. Zeker als de afstand tot die voorligger dan ook nog weer steeds groter wordt. Lijkt me een software-kwestie. Daarnaast is de ACC ook wat bruusk soms; als je op een auto afrijdt die langzamer gaat, voel je vaak de schokken van het afremmen. Dat zou best soepeler mogen van mij.
De situatie die jij schetst is ook bij de Kia wel het geval, maar die kan je qua agressiviteit dus op 3 standen zetten. Op de gemiddelde stand is het vergelijkbaar met de Mazda, agressief wil je gewoon écht niet want dat is met invoegers in NL gewoon bovenop de remmen rammen en krijg je binnen no-time iemand achterop. De zwakste stand (genaamd "traag") is het beste, dan remt ie nog steeds als ik zeg 105 km/u rijdt, iemand haalt me met 110-115 km/u in en voegt dan net iets te dichtbij in, maar minder heftig en dus zak je dan ipv gelijk naar 95 km/u naar bijv. 100 km/u. Wat natuurlijk ook beter voor de doorstroming is.

Dus dit kan ik volledig beamen en heb inderdaad ook het bruuske remmen gemerkt, met name als ik op een 80 weg rijd en niet qua ACC de afstand tot mijn voorligger houd, maar er een wat grotere ruimte zit. Zodra de Mazda merkt dat er een auto voor me rijdt die ook nog eens langzamer gaat/afremt, dan is de eerste reactie inderdaad best stevig. De Kia doet dat met de juiste instelling best gedoseerd. Verschil is wel dat de Kia sneller dichter op de voorligger zit daardoor, dus als het écht om een noodstop zou gaan zou je met deze instelling in de Kia wellicht sneller achterop je voorligger zitten.

Al moet ik zeggen: ik heb al 1x meegemaakt (ik was toen aan het uitproberen met continu voet boven de rem) dat ik op de traffic jam assist reed in de Kia, auto voor me trok dusdanig snel op van bijna stilstand dat de afstand dusdanig ver opliep dat de Kia niet meer aangaf dat er een auto voor me zat. Vervolgens ging die auto vol in de ankers en ik wou net zelf ingrijpen en toen voelde ik de Kia gelijk ingrijpen, dat was toen wel echt heel stevig. Uiteindelijk heb ik zelf bijgeremd, want zo'n situatie wil ik niet gokken of het systeem het doet, probleem is namelijk dat als het niet zo is, ik waarschijnlijk te laat ben. Dit soort systemen zijn er natuurlijk ook niet om ons rijden te vervangen, maar ons te helpen voor het geval we zelf iets niet zien (hulpsystemen).
Het LKA systeem heb ik allang uitgezet; het tegensturen door de auto zelf heeft me een paar keer een hartverzakking gegeven door op een bijgelapt stuk asfalt te reageren en me naar de andere weghelft te dirigeren. Ik heb geen zin in botsingen met een tegenligger, zeker niet als dat veroorzaakt wordt door een veiligheidssysteem.
Snap wat je bedoelt. Wederom: met de Kia ook weleens meegemaakt, verschil is wel dat de Kia net als een Tesla ook netjes binnen de lijntjes kleurt en dat er écht voor zorgt dat je nog maar weinig zelf hoeft te sturen. Daarmee bedoel ik: de Kia volgt in bochten (tenzij ze te scherp zijn) netjes de belijning en stuurt dus feitelijk actief mee, lane-trace assist noemen ze dat daar geloof ik. Daardoor ben je zelf eigenlijk alleen maar kleine correcties aan het geven en voel je continu dat het stuur voor je bediend worden en dus komt een plek waar de auto het mis heeft toch minder als een verrassing in mijn ervaring. Je bent namelijk gewend aan alle correcties die de auto zelf doet en dus merk je het heel snel als hij een te sterke correctie wilt doen. Lastig uit te leggen denk ik.

De Mazda doet zo weinig qua stuurcorrecties dat je er zelf ook niet actief mee bezig bent om op te letten wanneer hij te abrupt stuurt. In beide auto's is mijn ervaring wel dat je met een klein beetje kracht zo terugstuurt, zoals het ook hoort natuurlijk, maar fijn is inderdaad anders.
Andere dommigheden die ik heb is het automatische hill-stop systeem. Waarom staat dat niet standaard "aan"? Het zou me veel logischer lijken want waarom zou je willen dat je auto weer spontaan gaat rollen als je bent gestopt? Voor die ene keer dat je dat wel wil, kun je prima de handrem unlocken lijkt me.
Oh, die heb ik nog niet meegemaakt. Heb het even opgezocht en de MX-30 heeft dat ook. Wat mij wel opgevallen is: als ik de MX-30 in Drive zet, dan blijft de elektronische handrem aan, ik moet dan flink 'gas' geven voordat hij hem loslaat en daardoor schiet je best vlot naar voren met dat elektrische koppel. Heel irritant als je file geparkeerd staat. Inmiddels heb ik mezelf aangeleerd de P-knop in te drukken als eerste na de auto in D (of R) gezet te hebben. Bij de Kia gaat de elektronische handrem direct los als ik naar D of R ga, wat ik logischer vind want in beide auto's kan je alleen maar D of R vanuit een andere stand wanneer je de rem ingetrapt hebt. Hoewel ik de voorkeur geef aan Kia's systeem op dit gebied, vind ik Mazda's implementatie niet per se vervelend, kwestie van wennen.

Omgekeerd heeft de Kia een eigenaardige implementatie met de parkeersensoren voor: zowel onze vorige Lexus en Toyota als de Mazda (zou het iets Japans zijn?) zetten op lagere snelheid automatisch de parkeersensoren voor aan (en de Mazda zelfs de camera voor zodra het eerste piepje van de sensor aanslaat). Precies zoals je wilt. Kia daarentegen niet: die gaan nooit uit zichzelf aan. Voor degenen die het niet weten: de Kia heeft de laadaansluiting in de neus en met onze eigen laadpaal aan het huis moeten we dus neus-eerst inparkeren tegen een muurtje aan. Parkeerplaats is ook maar 5 meter diep, dus je moet redelijk dichtbij het muurtje komen. Zonder zelf nog een extra actie te ondernemen zou de Kia dus nooit de parkeersensoren voor aan laten slaan, heel vreemd. Je hebt 2 keuzes: als de auto in R is (geweest), dan zet de Kia gelijk alle sensoren aan, ook voor. Als je dan nadat je vanuit R (je hoeft niet eens achteruit gereden te hebben, R activeren is genoeg) weer naar D gaat dan blijven ze tot ik meen 25 of 30 km/u geactiveerd. Maar dat doen we natuurlijk niet als we thuiskomen, dus ik druk altijd even de P-sensor knop in die in de middenconsole binnen handbereik zit, die activeert direct alle sensoren. Vergelijkbaar met de 360-view camera knop in de Mazda, die dan weer links van het stuur op het dashboard verstopt zit.

Dus ook de Kia heeft eigenaardigheden. ;)
En - ernstiger - is het ontwerp van de koplampen. Daar zit een soort 'vensterbankje' voor die perfect alle sneeuw verzamelt die je onderweg tegenkomt. Rij een paar kilometer tijdens sneeuwval en je ziet geen zak meer. De ACC houdt er trouwens ook al snel mee op zodra er iets tegen de sensor komt. Mijn vorige auto had dat totaal niet (Skoda Fabia).
Aaah, ik snap gelijk wat je bedoelt... dat heeft de MX-30 natuurlijk ook. Ziet er prachtig uit, maar nu je het zegt lijkt me dat wel erg vervelend. Die van ons heeft wel koplampsproeiers, maar ik ben bang dat die met sneeuw niet veel uit zullen halen. Dit is een hele goeie van je en gaan we zeker in de gaten houden wanneer het zou sneeuwen.

Qua ACC: bedoel je dan wellicht dat zelfs alle systemen (op de camera's zelf na) ermee ophouden? Ik heb wel een paar keer bij koud weer (onder de 3C) gehad dat ik de auto instapte en de eerste 5 km de melding had "veiligheid/hulpsystemen zijn tijdelijk uitgeschakeld" en dan staat de hele i-Sense of hoe het ook alweer heet uitgeschakeld. Auto moet dan blijkbaar even warm worden en/of wat ijzel van de sensors afvallen voordat alles het weer doet.

Verder heel erg interessant om te lezen hoe jij het in je CX-30 ervaart, blijkbaar verschillen ze inderdaad niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazDaMan1970
Death1ord schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:04:
[...]

Ik heb serieus de Toyota Corolla sedan overwogen (zeker hybride gedeelte) maar als je verwarmde voorzetels wilt, komt dit op de Premium Plus-uitvoering en kost dat minimaal €34.680 (België overigens). De Mazda3 skydrive-uitvoering (basisuitvoering van Sedan) kost een ca. €28.600 (exacte prijs vergeten) en heb deze voor €25.100 kunnen kopen bij de dealer. Het is dat kostprijsverschil die het hem gedaan heeft. (En de Mazda3 is toch een pak mooier om naar te kijken dan de Toyota).

Nu, de ACC voelt misschien wel een €6.000 minder aan :+
Grappig dat mensen tegenwoordig een sedan een ouwelullen-bak vinden, aangezien een paar jaar geleden juist SUV's & Crossovers als ouwelullen-bak bestempeld werden, vooral vanwege de hoge instap :)
Maar ik snap jouw wel hoor, toen ik nog een jonge god was, vond ik hatchbacks ook mooier dan sedans. Al moet ik zeggen dat in mijn omgeving & ook als ik de vele reacties op autosites zo lees, de meeste mensen juist bij de Mazda 3 de sedanuitvoering mooier vinden, dan de hatchback. Ik kan mij vergissen, maar onderweg lijkt het dan ook dat ik de sedan uitvoering vd. 3 iets vaker tegenkom, dan de hatchback, vooral de laatste generatie. Op zich ook niet zo vreemd aangezien de laatste 3 hatchback een erg uitgesproken uiterlijk heeft, die je of helemaal geweldig vindt, of totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
MazDaMan1970 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:02:
[...]

Het enige minpuntje aan de 3 zijn de spiegels, waarbij iedere keer pekel een naar spoor op de portieren achterlaat. Zal eens eerdaags bij de Mazda-dealer informeren of hiervoor een modificatie uitgevoerd kan worden, dmv. het plaatsen van een gootje oid, zodat het water op een andere manier wegvloeit.
Met de nieuwe sedan heb ik dit niet. Met mijn Mazda2 uit 2015 wel. Ik veronderstel dat de implementatie van de spiegels overeenkomen. Die aanslag op de deur zou van het corroderende aluminiumplaatje zijn waarop de spiegel is gemonteerd. Zou in sommige landen een recall voor geweest zijn waarbij het plaatje is vervangen door een corosiebestendige variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MazDaMan1970 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:02:
[...]

Grappig ik heb zelf ook een 3 sedan (uiteraard in het mooie deep soul red). Ik ben blij dat toen ik hem kocht (2017) voor de meest luxe GT-M uitvoering gekozen heb, tot op de dag vandaag is die nog steeds up to date wat features betreft, zoals het headsup-display & Android Auto/Apple Carplay-ondersteuning. Kortom zeer compleet, waarbij je inderdaad bij merken als BMW & Mercedes het veelvoudige moet betalen, bovendien is de 3 over het algemeen betrouwbaarder dan bijvoorbeeld een vergelijkbare BMW, of Audi. Dat is mijn eigen ervaring & ook volgens diverse Amerikaanse/Europese onderzoeken. De enige issues die ik de afgelopen jaren heb gehad, waren niet eens een Mazda-probleem, maar die van Bose, aangezien beide frontspeakers defect zijn geraakt. Gelukkig nog onder coulance kunnen laten repareren, maar gaf mij wel een nare bijsmaak wat de kwaliteit betreft van het (over het algemeen) dure merk Bose. Het enige minpuntje aan de 3 zijn de spiegels, waarbij iedere keer pekel een naar spoor op de portieren achterlaat. Zal eens eerdaags bij de Mazda-dealer informeren of hiervoor een modificatie uitgevoerd kan worden, dmv. het plaatsen van een gootje oid, zodat het water op een andere manier wegvloeit.
Voorlopig rij ik nog lekker met mijn 3 door, totdat ik een goed betaalbare EV tegen kom, op de 2e-hands markt. Of ik moet het geluk hebben dat ik via mijn werkgever een EV mag leasen.
Ik geloof je 100% en het grappig is dat overal waar jij "Mazda" of "3 sedan" voor gebruikt zou ik in het verleden "Lexus" en "IS300h" of "UX250h" voor hebben gebruikt. ;)

Dit is werkelijk waar precies hoe mijn ervaring bij Lexus is geweest. Minus dan het audioprobleem. Mijn IS300h had gewone Panasonic 10-speaker audio en de UX250h had Mark Levinson audio, beide feilloos al hebben we de UX250h maar 6 maanden gehad dus qua betrouwbaar zegt dat natuurlijk niks vanuit mijn persoonlijke ervaring.

En eerlijk is eerlijk: dit is ook wel een van de redenen waarom wij naar Mazda zijn gegaan en bijv. niet voor een BMW i3 of Renault Zoe ZE50 zijn gegaan als 2e auto.

Moet zeggen: de MX-30 moet je liggen qua bereik, ik haal er nu met de ietwat frissere temperaturen zo'n 150 km uit, dus ik snap dat dat voor veel mensen te weinig zal zijn (en daarom hebben wij dus ook een Kia als eerste auto die 400-450km ver komt), maar tweedehands zijn ze erg goed geprijsd inmiddels. Ter info: onze Luxury was begin 2021 nieuw 39k (polymetal gray), begin dit jaar gekocht voor 27,5k en daar ging nog 2k subsidie vanaf achteraf. 1 jaar oud en nog geen 8000km gereden. First Editions die niet eens heel veel opties missen zijn er al vanaf 24k soms.

En nog even over het rijbereik: ik heb al een paar keer gehad dat ik het nét niet tot thuis zou halen, dat was met name in januari/februari, maar heb inmiddels al de nodige laadpasjes en Fastned geregistreerd. Ik kwam die paar keer tot 15-20 km van mijn huis en dus was het een kwestie van 5-10 min bij een 50 kW lader staan om dat laatste stukje te kunnen overbruggen en thuis gelijk weer aan de lader. Met 35 kWh accupakket zit ie ondanks z'n 1-fase na pakweg 4-5 uur vol.

Leuke afsluiter: de laatste keer dat ik dit had waren bij Fastned alle 50 kW laders bezet door i3's, e-Golfjes en een Ioniq (de oude) en ik moest écht laden. Dus toen maar bij de 350 kW lader gaan staan, ook de laatste vrije plek. Had zoals gezegd niet veel prik nodig, stond er pakweg 5 min toen er op mijn raampje geklopt werd. Meneer met z'n EV6 vroeg vriendelijk of ik kon verplaatsen naar de net vrijgekomen 50 kW lader omdat hij wist dat ik toch niet sneller kon laden (goede kenner!) en hij wel. Toen checkte ik mijn bereik die alweer op 30 km stond, dus ik legde hem uit dat ik nog maar 2-3 min nodig had en dan weer weg zou gaan. Vond meneer prima "dan wacht ik wel even achter je, hoef je ook niet te verplaatsen voor dat laatste beetje".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MazDaMan1970 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:11:
[...]

Grappig dat mensen tegenwoordig een sedan een ouwelullen-bak vinden, aangezien een paar jaar geleden juist SUV's & Crossovers als ouwelullen-bak bestempeld werden, vooral vanwege de hoge instap :)
Maar ik snap jouw wel hoor, toen ik nog een jonge god was, vond ik hatchbacks ook mooier dan sedans. Al moet ik zeggen dat in mijn omgeving & ook als ik de vele reacties op autosites zo lees, de meeste mensen juist bij de Mazda 3 de sedanuitvoering mooier vinden, dan de hatchback. Ik kan mij vergissen, maar onderweg lijkt het dan ook dat ik de sedan uitvoering vd. 3 iets vaker tegenkom, dan de hatchback, vooral de laatste generatie. Op zich ook niet zo vreemd aangezien de laatste 3 hatchback een erg uitgesproken uiterlijk heeft, die je of helemaal geweldig vindt, of totaal niet.
Mijn mening als dertiger: ik vind sedans het mooist, hatchbacks daarna, ook bij de Mazda 3. SUV's en crossovers vind ik niet per se lelijk, maar ik vind het extra comfort en de hogere zit stiekem toch wel erg prettig. Ook ik heb lang afgehouden en na 6 jaar in een Lexus IS 300h had een UX 250h mee tijdens een onderhoudsbeurt me verkocht. Eigenlijk was ik aan het sparen voor een ES 300h, maar vond de UX 250h gewoon een prettiger comfort hebben en die hogere zit vond ik wel wat hebben.

Maar goed, het is ook wel veranderd hoor. Voorheen had je een hoge zit in zoiets als een echte SUV zoals de Toyota RAV4 (wat inmiddels ook een halve crossover is) of een MPV zoals een Renault Scenic, dat waren inderdaad best ouwelullen-bakken. De huidige crossovers/SUVs zoals de nieuwe RAV4, de CX-30, UX 250h dus en onze eigen MX-30 zijn naar mijn mening verre van ouwelullen-bakken. Tuurlijk, een CX-30/MX-30 ligt nooit zo strak op de weg als een 3, dat heb je zelfs met een Porsche Cayenne/Macan niet ondanks dat ze je wel willen doen geloven dat het een familie-911 is. Simpele natuurkunde: hoger is meer gewicht bovenin en daardoor helt het meer over. Ook de MX-30 met z'n accu onderin verandert daar weinig aan, ik heb weleens meegereden met een collega die de huidige 3 hatchback heeft en dat is inderdaad een andere ervaring. Qua puur rijgedrag beter, maar om maar een stom voorbeeld te noemen: met een crossover kan je wel harder over drempels. ;) Of het goed is voor je schokdempers laten we maar even in het midden dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MazDaMan1970 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:11:
[...]

Ik vind sedans geen oudelullenbakken. Ik vind de Mazda3 sedan een oudelullenbak. Maar vooral de crossovers zoals de Yaris Cross, CX-3, Karoq e.d. modellen vind ik wat meer voor mensen op leeftijd :+ . De Mazda3 sedan vond ik ook onhandig, de kofferbak neemt het raam niet mee, iets wat je bij veel sedan modellen tegenwoordig wel ziet waardoor je amper een krat boodschappen in kunt tillen. Dus eigenlijk totaal niet geschikt voor oude lullen, maar ik stop want ik begin mijzelf tegen te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:08:
[...]
Qua ACC: bedoel je dan wellicht dat zelfs alle systemen (op de camera's zelf na) ermee ophouden? Ik heb wel een paar keer bij koud weer (onder de 3C) gehad dat ik de auto instapte en de eerste 5 km de melding had "veiligheid/hulpsystemen zijn tijdelijk uitgeschakeld" en dan staat de hele i-Sense of hoe het ook alweer heet uitgeschakeld. Auto moet dan blijkbaar even warm worden en/of wat ijzel van de sensors afvallen voordat alles het weer doet.
Het is vooral de Mazda Cruise Control (oftewel de ACC) die er mee kapt. Ik heb dat soms ook als er een blaadje of zo tegen de sensor aan plakt. Ik kan dan in het menu - tijdens het rijden - wel instellen dat ik de ACC niet wil gebruiken en de auto kan dan wel de domme CC gebruiken. Alsnog beter dan zelf het gas ingetrapt houden.

Vwb de elektronische handrem: ik heb een schakelauto en bovendien op benzine. Ik kan me maar zo voorstellen dat juist een elektronische handrem anders werkt op een MX dan op een CX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Death1ord
True schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:38:
[...]

Ik vind sedans geen oudelullenbakken. Ik vind de Mazda3 sedan een oudelullenbak. Maar vooral de crossovers zoals de Yaris Cross, CX-3, Karoq e.d. modellen vind ik wat meer voor mensen op leeftijd :+ . De Mazda3 sedan vond ik ook onhandig, de kofferbak neemt het raam niet mee, iets wat je bij veel sedan modellen tegenwoordig wel ziet waardoor je amper een krat boodschappen in kunt tillen. Dus eigenlijk totaal niet geschikt voor oude lullen, maar ik stop want ik begin mijzelf tegen te spreken.
Als de achterruit mee open gaat, dan is het een hatchback en geen sedan ;)

Klopt wel dat de Mazda3 sedan er statiger en eleganter oogt dan de hatchback, die toch wat speelser en jonger uitziet. Maar dat is ook net wat ik er leuk aan vind (als jonge 30-er). Ik vind de sedan mooiere lijnen hebben dan de hatchback. En de koffer valt wel nog mee, kan je makkelijk 2 bierkratjes hoog in stapelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazDaMan1970
Death1ord schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:59:
[...]

Als de achterruit mee open gaat, dan is het een hatchback en geen sedan ;)

Klopt wel dat de Mazda3 sedan er statiger en eleganter oogt dan de hatchback, die toch wat speelser en jonger uitziet. Maar dat is ook net wat ik er leuk aan vind (als jonge 30-er). Ik vind de sedan mooiere lijnen hebben dan de hatchback. En de koffer valt wel nog mee, kan je makkelijk 2 bierkratjes hoog in stapelen ;)
[Mierenneukmodus] Als de auto een sedan-lijn heeft met een grote achterklep, met ruit dan heet dat een liftback. Tenminste zo werden mijn 2 voormalige Mazda 6's omschreven.
[Mierenneukmodus off]

Wat de kofferbak betreft; heb daar nooit problemen mee gehad, neem soms mijn DJ-gear mee & die hoef ik niet echt merkbaar hoog te tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazDaMan1970
Death1ord schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:13:
[...]

Met de nieuwe sedan heb ik dit niet. Met mijn Mazda2 uit 2015 wel. Ik veronderstel dat de implementatie van de spiegels overeenkomen. Die aanslag op de deur zou van het corroderende aluminiumplaatje zijn waarop de spiegel is gemonteerd. Zou in sommige landen een recall voor geweest zijn waarbij het plaatje is vervangen door een corosiebestendige variant.
Bedankt voor de info! Mijn Mazda 3 is uit 2015, dus dat zal ongetwijfeld een vergelijkbare configuratie zijn. Moet eerdaags toch de 3 wegbrengen voor een beurt, zal van te voren wel even vragen of ze dan de nodige onderdelen kunnen bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:38:
[...]

Euhm... dat is dé eigenschap van een sedan. ;) Gaat het raam wel mee, dan is het een hatchback of een andere kruisbestuiving, maar geen sedan. Anders gezegd: een sedan heeft een volledig afgeschermde en niet vanaf de achterbank toegankelijke kofferbak. Dat kan alleen als het raam niet mee omhoog gaat.

Edit: ik zie net dat iemand al min of meer hetzelfde zei. Ik treed dus in herhaling. :X

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-04-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:08:
[...]

Euhm... dat is dé eigenschap van een sedan. ;) Gaat het raam wel mee, dan is het een hatchback of een andere kruisbestuiving, maar geen sedan. Anders gezegd: een sedan heeft een volledig afgeschermde en niet vanaf de achterbank toegankelijke kofferbak. Dat kan alleen als het raam niet mee omhoog gaat.

Edit: ik zie net dat iemand al min of meer hetzelfde zei. Ik treed dus in herhaling. :X
Een Skoda Octavia in hatchback ziet er net zo goed als een sedan uit als een Mazda3 sedan.
Misschien dat ik niet sedan had moeten zeggen maar: vier deuren en een achterkant die naar beneden afloopt boven de kofferbak. En ja dat kan in sommige gevallen een hatchback en sommige gevallen een sedan zijn.

Maar als je die formfactor mooi vindt (ik wel namelijk) kun je nog steeds kiezen voor een wagen die als hatchback fungeert zoals een Octavia als hatchback, stijlvol en elegant maar wel iets praktischer dan de conservatieve sedan zoals Mazda die heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Death1ord schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Het keyless systeem bij weglopen vind ik zelf ook waardeloos en heb het uitgezet. Je moet toch als bestuurder bij de deur blijven staan tot alle deuren toe zijn en tot je een biep hoort. Dan kan je evengoed even over de klink wrijven om de auto te sluiten. Ben je zeker dat het goed komt.
Als je dat systeem wat soms wel en soms niet werkt (en de auto helemaal niet op slot gaat) uitzet, neemt dan de vergrendel functie die na een instelbare tijd de toegang vergrendeld het correct over?

Hier een nieuwe CX-5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
satya schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:53:
[...]

Als je dat systeem wat soms wel en soms niet werkt (en de auto helemaal niet op slot gaat) uitzet, neemt dan de vergrendel functie die na een instelbare tijd de toegang vergrendeld het correct over?

Hier een nieuwe CX-5.
Hier mijn ervaring met een MX-30: Nee is het antwoord. Wat ik doe is achterom kijken of ik de spiegels ingeklapt zie (worden), zo niet dan druk ik zelf nog eens op de knop op de sleutel die in mijn broekzak zit.

Daarnaast krijg ik na een paar minuten (niet bijgehouden, kan 2 zijn, kan 5 zijn, veel langer zeker niet) een notification in de Mazda app als de deuren niet op slot zitten. Werkt overigens alleen voor de deuren en achterklep, niet voor het dakraam... daarvan kan ik in de app niet eens zien of die open of dicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazDaMan1970
True schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:54:
[...]

Een Skoda Octavia in hatchback ziet er net zo goed als een sedan uit als een Mazda3 sedan.
Misschien dat ik niet sedan had moeten zeggen maar: vier deuren en een achterkant die naar beneden afloopt boven de kofferbak. En ja dat kan in sommige gevallen een hatchback en sommige gevallen een sedan zijn.

Maar als je die formfactor mooi vindt (ik wel namelijk) kun je nog steeds kiezen voor een wagen die als hatchback fungeert zoals een Octavia als hatchback, stijlvol en elegant maar wel iets praktischer dan de conservatieve sedan zoals Mazda die heeft.
Officieel heet dat dan een liftback, een sedan heeft een kofferbak, die wordt afgesloten door een klep (zonder glas). Ik snap heel goed dat mensen een liftback een hatchback noemen, die fout maakte ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Death1ord
satya schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:53:
[...]

Hier een nieuwe CX-5.
Bedoel je als je ongewild de auto open doet en indien geen deuren open gaan, deze opnieuw vergrendeld?

Als het keyless sluiten bij weglopen van auto uitstaat, kan je gewoon op knopje duwen (bij CX-5) of over handvat glijden (bij CX-30, MX-30, Mazda3) en gaat de auto op slot. Als ie per ongeluk weer open gaat, dan sluit die na 30s wel opnieuw (of wat ook is ingesteld).

Maar de auto blijft wel open wanneer je uitstapt en deze niet afsluit (wat logisch is gezien je geen opdracht hebt gegeven om te sluiten).
MooDyBLueS schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:05:
[...]

Hier mijn ervaring met een MX-30: Nee is het antwoord. Wat ik doe is achterom kijken of ik de spiegels ingeklapt zie (worden), zo niet dan druk ik zelf nog eens op de knop op de sleutel die in mijn broekzak zit.

Daarnaast krijg ik na een paar minuten (niet bijgehouden, kan 2 zijn, kan 5 zijn, veel langer zeker niet) een notification in de Mazda app als de deuren niet op slot zitten. Werkt overigens alleen voor de deuren en achterklep, niet voor het dakraam... daarvan kan ik in de app niet eens zien of die open of dicht is.
Geen ervaring met de app. Die functies zijn enkel beschikbaar bij de MX-30, wel handig.
MazDaMan1970 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:29:
[...]

Officieel heet dat dan een liftback, een sedan heeft een kofferbak, die wordt afgesloten door een klep (zonder glas). Ik snap heel goed dat mensen een liftback een hatchback noemen, die fout maakte ik ook.
Een van de weinige 'liftbacks' die ik ken, is de Skoda Octavia Hatchback (https://www.skoda.nl/modellen/octavia-hatchback). Maar liftback is inderdaad de juiste variant term onder hatchback.

Het is wat de constructeur het maar noemt. Zo heeft Hyundai de Fastback ...

[ Voor 15% gewijzigd door Death1ord op 06-04-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazDaMan1970
Death1ord schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:29:
[...]

Bedoel je als je ongewild de auto open doet en indien geen deuren open gaan, deze opnieuw vergrendeld?

Als het keyless sluiten bij weglopen van auto uitstaat, kan je gewoon op knopje duwen (bij CX-5) of over handvat glijden (bij CX-30, MX-30, Mazda3) en gaat de auto op slot. Als ie per ongeluk weer open gaat, dan sluit die na 30s wel opnieuw (of wat ook is ingesteld).

Maar de auto blijft wel open wanneer je uitstapt en deze niet afsluit (wat logisch is gezien je geen opdracht hebt gegeven om te sluiten).
Heb ook wel eens problemen met het automatisch vergrendelen, wat waarschijnlijk inherent is aan de gebruikte techniek (radiogolven). Meestal komt dit voor als mijn 3 geparkeerd staat tussen meerdere auto's, waardoor waarschijnlijk de ontvangst bemoeilijkt wordt.

Waarschijnlijk is daardoor ook een keer ingebroken in mijn auto, of dit werd veroorzaakt door een relay-hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Death1ord schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:29:
[...]

Ik doel op de functie "automatisch afsluiten" na een instelbare tijd. Of die het gedrag om de auto toch te sluiten dan overneemt. Ik zie het met de soms niet werkende "keyless sluiten bij weglopen" in elk geval niet gebeuren. De auto blijft open.

Dit soort inconsistenties zijn wel irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazDaMan1970
satya schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:19:
[...]

Ik doel op de functie "automatisch afsluiten" na een instelbare tijd. Of die het gedrag om de auto toch te sluiten dan overneemt. Ik zie het met de soms niet werkende "keyless sluiten bij weglopen" in elk geval niet gebeuren. De auto blijft open.

Dit soort inconsistenties zijn wel irritant.
Klopt, ik sluit tegenwoordig ook gewoon handmatig de deuren, via de keyfob. Sowieso vind ik keyless entry zwaar overrated, aangezien je het op die manier autodieven wel heel gemakkelijk maakt om in te breken, in jouw auto middels een relay-hack. Die apparaatjes kun je vaak goedkoop via AliExpress oid bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MazDaMan1970 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:58:
[...]

Klopt, ik sluit tegenwoordig ook gewoon handmatig de deuren, via de keyfob. Sowieso vind ik keyless entry zwaar overrated, aangezien je het op die manier autodieven wel heel gemakkelijk maakt om in te breken, in jouw auto middels een relay-hack. Die apparaatjes kun je vaak goedkoop via AliExpress oid bestellen.
Ik vind keyless entry heerlijk als je ook geen sleutel hoeft om te draaien om te starten, lekker in de tuk en geen omkijken naar. Maar dan moet het wel goed werken en moet je er altijd op kunnen vertrouwen. In mijn Clio (2021) werkt het tot op heden vlekkeloos, ik loop weg hoor de CV klikken en de claxon toetert zeer kort. Als ik dit niet hoor weet ik dat het niet goed gegaan is.

M.b.t. de relay-attacks niet elk merk en elk type is hier vatbaar voor. Daar hebben de producenten wel van geleerd. Als je toch een bovengemiddeld interessant model auto hebt kun je ook je sleutels binnenshuis opbergen in een kooitje van Faraday.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazDaMan1970
True schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:04:
[...]

M.b.t. de relay-attacks niet elk merk en elk type is hier vatbaar voor. Daar hebben de producenten wel van geleerd. Als je toch een bovengemiddeld interessant model auto hebt kun je ook je sleutels binnenshuis opbergen in een kooitje van Faraday.
Volgens recente onderzoeken speelt dit probleem nog steeds & is inherent aan de gebruikte techniek. Sowieso zijn er maar een paar producenten van dit soort technologie, waarvan alle autofabrikanten gebruik maken.

Niet alles wat zogenaamd smart/geautomatiseerd is, is ook daadwerkelijk nodig. Ik persoonlijk vind keyless entry een zwaar overrated stukje luxe, die een auto onnodig duur maakt. Er is niks mis met een knopje op de keyfob activeren, om de deuren te sluiten. Wat het starten van een auto betreft middels een keyfob, ja dat vind ik een mooi stukje luxe, maar mis het niet als ik in het weekend/vrije tijd met mijn 23 jarige MX-5 rij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@MazDaMan1970 Je hebt gelijk dat het nog steeds speelt, wel is het zo dat er inmiddels een aantal merken technieken hebben toegevoegd die ervoor zorgen dat de sleutel geen informatie meer uitzend als die langer dan een paar minuten stil ligt. Door middel van kinetische energie (beweging dus) wordt de sleutel wakker en gaat ook keyless entry weer werken. Volgens dit principe zou je in theorie dus de sleutel op de grond bij de auto kunnen leggen en na de vereiste tijd krijg je niet meer de auto keyless open zonder eerst de sleutel op te pakken. Ik weet alleen niet of Mazda dit inmiddels toepast.

Wij hebben een simpel sleutelkastje in de gang die als faraday kooi werkt. Getest en goedgekeurd door ons.

Wat betreft de keyless entry als functionaliteit: ik ben er inmiddels achter dat jij sowieso nog in de jaren 90 bent blijven hangen. ;) Zonder gekheid: je noemde eerder al de safety features en rij-assistenten onnodig of iets in die richting omdat je liever zelf rijdt, idem nu met de keyless entry. Prima natuurlijk als dat jouw mening is, maar veel mensen inclusief ik vinden dit juist wel heel fijn om te hebben. Zo zie ik het ook met een 360 camera en parkeersensoren voor én achter. Mijn Lexus CT200h had jaren geleden alleen een achteruitrijcamera en de uitvoering die ik reed geen parkeersensoren, dat was ook prima. Maar dat ik nu parkeersensoren voor én achter heb, een 360 view camera én RCTA/FCTA vind ik toch wel mooie techniek anno 2022. Ik zeg ook zeker niet dat het allemaal nodig is, maar ik zie van het gros wel het voordeel in. Het is dus heel persoonlijk.

Then again: een MX-5 is natuurlijk puur een rijdersauto in alle aspecten, dan zou ik ook juist (als die het al heeft) alle piepjes uitzetten. Maar in onze gezinsauto's is het voor mij persoonlijk erg prettig om extra zintuigen of extra gemak/luxe te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:31
Keyless walk away is een kwestie van wennen.
Wat voor mij helpt is naast de auto blijven staan totdat je de piep hoort en dan pas weglopen.
In het begin ook erg vaak gehad dat de deuren niet op slot gingen omdat ik direct weg liep. Gevolg daarvan is dat je dan al buiten het bereik van de keyless bent en dus niks gebeurt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazDaMan1970
MooDyBLueS schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:39:
@MazDaMan1970 Je hebt gelijk dat het nog steeds speelt, wel is het zo dat er inmiddels een aantal merken technieken hebben toegevoegd die ervoor zorgen dat de sleutel geen informatie meer uitzend als die langer dan een paar minuten stil ligt. Door middel van kinetische energie (beweging dus) wordt de sleutel wakker en gaat ook keyless entry weer werken. Volgens dit principe zou je in theorie dus de sleutel op de grond bij de auto kunnen leggen en na de vereiste tijd krijg je niet meer de auto keyless open zonder eerst de sleutel op te pakken. Ik weet alleen niet of Mazda dit inmiddels toepast.

Wij hebben een simpel sleutelkastje in de gang die als faraday kooi werkt. Getest en goedgekeurd door ons.

Wat betreft de keyless entry als functionaliteit: ik ben er inmiddels achter dat jij sowieso nog in de jaren 90 bent blijven hangen. ;) Zonder gekheid: je noemde eerder al de safety features en rij-assistenten onnodig of iets in die richting omdat je liever zelf rijdt, idem nu met de keyless entry. Prima natuurlijk als dat jouw mening is, maar veel mensen inclusief ik vinden dit juist wel heel fijn om te hebben. Zo zie ik het ook met een 360 camera en parkeersensoren voor én achter. Mijn Lexus CT200h had jaren geleden alleen een achteruitrijcamera en de uitvoering die ik reed geen parkeersensoren, dat was ook prima. Maar dat ik nu parkeersensoren voor én achter heb, een 360 view camera én RCTA/FCTA vind ik toch wel mooie techniek anno 2022. Ik zeg ook zeker niet dat het allemaal nodig is, maar ik zie van het gros wel het voordeel in. Het is dus heel persoonlijk.

Then again: een MX-5 is natuurlijk puur een rijdersauto in alle aspecten, dan zou ik ook juist (als die het al heeft) alle piepjes uitzetten. Maar in onze gezinsauto's is het voor mij persoonlijk erg prettig om extra zintuigen of extra gemak/luxe te hebben.
Naar mijn weten werkt de keyless-entry niet op deze wijze, maar goed ik moet je bekennen dat ik er mij verder ook niet meer in verdiept heb.

Wat de rijhulpsystemen betreft; mijn daily driver (3 sedan) heeft er een aantal & ik vind het tot op bepaalde hoogte goed werken & voor woon/werk-verkeer vind ik het prima, vooral als ik een beetje vermoeid ben na een dag werken is het fijn om te weten dat in noodsituaties jouw auto ingrijpt. Zo heb ik voor het eerst kennis gemaakt met dat soort hulpjes, bij mijn 2e Mazda 6 in het verleden. Hij greep toen in, toen ik overvallen werd door aquaplaning; de auto greep tijdig in, waardoor die mij kon behoeden voor de vangrail, helaas had de auto die een eindje achter mij rijd niet zulke safety-features & die crashte tegen de vangrail. En voor de rest ben ik gewoon iemand die graag zoveel mogelijk zelf de controle over de auto hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Vraagje over de koplamp gevoeligheid van de CX-5 2021

Bij de instelling voor de koplampgevoeligheid kun je dit instellen van laag naar hoog, maar waarna gaan de koplampen eerder branden bij minder licht. Ik vind zelf dat ze vrij snel uit gaan bij aanwezigheid van licht en ook regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
MazDaMan1970 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:49:
[...]

Naar mijn weten werkt de keyless-entry niet op deze wijze, maar goed ik moet je bekennen dat ik er mij verder ook niet meer in verdiept heb.

Wat de rijhulpsystemen betreft; mijn daily driver (3 sedan) heeft er een aantal & ik vind het tot op bepaalde hoogte goed werken & voor woon/werk-verkeer vind ik het prima, vooral als ik een beetje vermoeid ben na een dag werken is het fijn om te weten dat in noodsituaties jouw auto ingrijpt. Zo heb ik voor het eerst kennis gemaakt met dat soort hulpjes, bij mijn 2e Mazda 6 in het verleden. Hij greep toen in, toen ik overvallen werd door aquaplaning; de auto greep tijdig in, waardoor die mij kon behoeden voor de vangrail, helaas had de auto die een eindje achter mij rijd niet zulke safety-features & die crashte tegen de vangrail. En voor de rest ben ik gewoon iemand die graag zoveel mogelijk zelf de controle over de auto hou.
Ik was 1 van de eersten met een Mazda 3 bp in 2019. Die rijhulpsystemen waren zo waardeloos dat ik ze na een paar dagen uitgezet heb om ze nooit meer te gebruiken. Tussen de lijnen blijven kun je vergeten. Hij gaat er vrolijk overheen. Continu uitvallende systemen ook. Kessy werkte ook heel vaak niet. Diverse malen meegemaakt dat ik s morgens bij de auto kwam en hij gewoon open stond. Als je hem moest openen moest je ook 2 keer aan de deurhendel trekken. 1x om hem te openen, dan weer terug dicht en dan pas open. Kleine handeling maar, maar heel irritant, omdat je verwacht dat hij gelijk open gaat.

Qua werking van rijhulpsystemen was mijn generatie Mazda 3 1 van de slechtste in zijn segment vermoed ik.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

EvoII schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:28:
[...]

Ik was 1 van de eersten met een Mazda 3 bp in 2019. Die rijhulpsystemen waren zo waardeloos dat ik ze na een paar dagen uitgezet heb om ze nooit meer te gebruiken. Tussen de lijnen blijven kun je vergeten. Hij gaat er vrolijk overheen. Continu uitvallende systemen ook. Kessy werkte ook heel vaak niet. Diverse malen meegemaakt dat ik s morgens bij de auto kwam en hij gewoon open stond. Als je hem moest openen moest je ook 2 keer aan de deurhendel trekken. 1x om hem te openen, dan weer terug dicht en dan pas open. Kleine handeling maar, maar heel irritant, omdat je verwacht dat hij gelijk open gaat.

Qua werking van rijhulpsystemen was mijn generatie Mazda 3 1 van de slechtste in zijn segment vermoed ik.
Ik rij sinds november 2019 in een Mazda 3 Luxury automaat en ben ook wel teleurgesteld in een aantal features waar ik vooraf veel verwachtingen van had. In de toekomst ga ik dat soort zaken uitgebreider testen bij een proefrit.

MRCC (ACC) gebruik ik niet, omdat ik het niet fijn vind werken. Regelmatig voegt er een auto tussen jezelf en de voorganger in, zelfs wanneer de afstand op 1 seconde staat met als gevolg dat de auto afremt. Als er een auto voor je naar de andere baan gaat dan schakelt de auto agressief terug om zo snel mogelijk weer op de ingestelde snelheid te komen. Ik vind het totaal niet relaxed rijden. Ik gebruik daarom altijd de limiter, dan hoef je veel minder vaak te remmen omdat je simpel je gas kunt loslaten. Alleen met sneeuw of laagstaande zon krijg je regelmatig de melding dat de camera of sensor niet werkt, waardoor de limiter ook niet werkt.

Line assist heb ik ingesteld op een visuele melding en trillen van het stuur, maar je merkt dat hij de lijnen niet altijd herkent. Keyless entry werkt niet als de bijrijder eerder de deur probeert te openen, dan moet je alsnog de knop op de afstandsbediening gebruiken. Ik heb ook wel een paar keer gehad dat ik ‘s ochtends bij m’n auto stond en deze niet vergendelt was. Je moet inderdaad niet te snel weglopen, want dan gaan de deuren niet altijd op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Wat je zegt over 2x de deurhendel trekken: dan trek je er te snel aan in mijn ervaring met de MX-30. Als ik op de auto afloop, mijn arm uitsteek en de deur wil openen, dan ben ik vaak te snel. Als ik echter de hendel vastpak en even een seconde wacht, dan werkt het altijd.

Denk dat het komt door de smart keyless entry die even wakker geschud moet worden. Andere oplossing is gewoon de aanraakgevoelige sensor (waarbij ik ervan uit ga dat de 3 die ook heeft) met je duim aan te raken op het moment dat je de hendel vastpakt, dan hoor je het piepje en klikje van het slot ook gelijk en kan hij dus ook direct open.

Ik heb geen ervaring met de 3 of CX-30 behalve dat ik weleens met een collega meegereden heb met zijn 3 uit 2019 ook (dus nieuwste model) en in de showroom voor de gein de CX-30 bekeken heb omdat die natuurlijk heel veel overeenkomsten heeft met de MX-30, maar voor zover ik tot nu kan beoordelen lijkt het erop alsof Mazda alle auto's in deze klasse vrijwel 1:1 gelijk uitrust. Is overigens heel normaal hoor, doet Toyota/Lexus ook, verschil zit hem er alleen in dat de echt duurdere modellen (en uitvoeringen) soms opties hebben die op een goedkoper model niet te verkrijgen zijn. Maar wat ik ermee wil zeggen is: enerzijds dus positief zodat wij als berijders van een 3/CX-30/MX-30 ervaringen uit kunnen wisselen, maar ook nadelig want als iets in een auto niet (goed) werkt, dan werkt het over de gehele linie niet. En het lijkt er ook wel op dat Mazda niet veel haast maakt om dit via software updates te fixen. Want laten we eerlijk zijn: de huidige 3 stamt uit 2019, evenals de CX-30, alleen de MX-30 stamt uit 2020 maar is natuurlijk gewoon een flink aangepaste CX-30 en dus qua achterliggende techniek (op het EV deel na natuurlijk) ongetwijfeld identiek of zo goed als identiek.

3 jaar lang met de huidige technieken in Mazda's populairste auto's (de 3 en CX-30 bedoel ik dan, zeker niet mijn MX-30 :P ) een nauwelijks tot geen verbetering. En dat terwijl mijn MX-30 deels OTA updates ondersteunt (geen idee voor de andere) en 3 maanden geleden vrijwel direct na aanschaf nog door de dealer op alle gebieden is bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
Ik heb nu een 2021 golf 8. Softwaretechnisch is dat ook geen topper, maar de rijhulpsystemen werken echt goed. Je kan echt gewoon het stuur los laten en dan blijft hij keurig tussen de lijnen. Had niet verwacht dat dat zo'n groot verschil zou zijn. De golf 8 is niet veel jonger dan de Mazda. Helaas ondersteund de golf ook geen ota updates. Niet van de systeemsoftware/firmware. Wel van de navigatiekaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Death1ord
[...]

De achterkant van de deurhendel is touch-sensitive en door die aanraking van je vingers/handpalm gaat de auto open. 1/10 gevallen trek ik ook te snel waardoor de auto nog niet is ontsloten, maar gewoon even 0,2s wachten met je hand op de achterkant van de deurhendel is voldoende tijd om de auto te laten ontsluiten en daar wen je wel snel aan.

Keyless entry moet geactiveerd worden door aanraking van de klink (achterkant maar ook het stuk aan voorkant werkt voor te openen), het is niet dat de auto opengaat zonder aan de klink te komen. Eenmaal je dat door hebt, ga je veel minder 2x aan de klink moeten trekken.

Zelf vind ik de gebreken aan de systemen niet zo heel erg gezien de prijs van de auto. Dat helpt sterk te relativeren, doch mag het gezegd worden dat het niet allemaal werkt zoals het hoort.

Echter, vraag ik mij af hoe de implementatie in de CX-60 (en uiteindelijk CX-80) gaat zijn. Hier in België betaal je minimaal €48.890 tot €54.290 en daar kan je nog wat optiepakketten bij nemen en zit je makkelijk tegen de €60.000 aan. Als je dan dezelfde systemen krijgt met dezelfde ergernissen, dan vrees ik voor de populariteit van de CX-60. Laat staan de nog duurdere CX-80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
EvoII schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:55:
Ik heb nu een 2021 golf 8. Softwaretechnisch is dat ook geen topper, maar de rijhulpsystemen werken echt goed. Je kan echt gewoon het stuur los laten en dan blijft hij keurig tussen de lijnen. Had niet verwacht dat dat zo'n groot verschil zou zijn. De golf 8 is niet veel jonger dan de Mazda. Helaas ondersteund de golf ook geen ota updates. Niet van de systeemsoftware/firmware. Wel van de navigatiekaarten.
Dat geloof ik gelijk. Jaren geleden had een collega van mij al een Audi A3 e-tron die datzelfde kon en het ook écht goed deed. Zal allicht nu in de Golf en ID.3 enzo nog wat meer verbeterd/verfijnd zijn. Voor mij was dat destijds reden genoeg om voortaan op die features te letten.

Zoals ik eerder al aangaf is onze Kia net als jouw Golf ook vele malen beter, Mazda loopt hier toch echt flink op achter.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-04-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Death1ord schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:57:
[...]

Keyless entry moet geactiveerd worden door aanraking van de klink (achterkant maar ook het stuk aan voorkant werkt voor te openen), het is niet dat de auto opengaat zonder aan de klink te komen. Eenmaal je dat door hebt, ga je veel minder 2x aan de klink moeten trekken.
Is dit ook bij Smart Keyless Entry het geval? Of werkt die functionaliteit alleen voor het weglopen van de auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Death1ord
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:18:
[...]

Is dit ook bij Smart Keyless Entry het geval? Of werkt die functionaliteit alleen voor het weglopen van de auto?
Voor zover ik weet is enkel het sluiten van de portieren een optie en niet het openen er van. Heb de handleiding nog eens snel nagekeken en daar staat ook enkel vermeldt hoe het systeem automatisch kan afsluiten bij weglopen, maar ontsluiten is altijd via de deurklink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Death1ord schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:32:
[...]

Voor zover ik weet is enkel het sluiten van de portieren een optie en niet het openen er van. Heb de handleiding nog eens snel nagekeken en daar staat ook enkel vermeldt hoe het systeem automatisch kan afsluiten bij weglopen, maar ontsluiten is altijd via de deurklink.
Ah weer wat geleerd. Dan pak ik waarschijnlijk onbewust al de sensor vast bij onze MX-30. Die zit ook wel op een perfecte plek.

Een van mijn vorige auto's, een Lexus UX 250h uit 2019 had ook Smart Keyless Entry en dat werkte echt heel mooi: de sensor was eentje die aan de binnenkant van de handgreep zat: zodra je je hand erin steekt én hij de sleutel in je zak herkent, ontgrendelt hij al de portieren. Je kon zelfs instellen of daarmee het passagiersportier en de achterportieren ook open moesten of juist niet. Koos je voor niet, dan moest je dat of met de knop in de deur van binnen doen of met de knop op de sleutel in je zak. Denk alleen handig als je vaak alleen rijdt, maar met ons gezin heb ik hem mooi laten staan dat hij gewoon alles opende.
Ter verduidelijking: je hoefde de portiergreep dus niet eens aan te raken, ik weet de technische werking niet maar ik denk dat de sensor continu (wanneer de sleutel binnen bereik kwam) de opening tussen greep en deur scande en zodra je vingertoppen er doorheen gingen: open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Death1ord
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:40:
[...]

Ah weer wat geleerd. Dan pak ik waarschijnlijk onbewust al de sensor vast bij onze MX-30. Die zit ook wel op een perfecte plek.

Een van mijn vorige auto's, een Lexus UX 250h uit 2019 had ook Smart Keyless Entry en dat werkte echt heel mooi: de sensor was eentje die aan de binnenkant van de handgreep zat: zodra je je hand erin steekt én hij de sleutel in je zak herkent, ontgrendelt hij al de portieren. Je kon zelfs instellen of daarmee het passagiersportier en de achterportieren ook open moesten of juist niet. Koos je voor niet, dan moest je dat of met de knop in de deur van binnen doen of met de knop op de sleutel in je zak. Denk alleen handig als je vaak alleen rijdt, maar met ons gezin heb ik hem mooi laten staan dat hij gewoon alles opende.
Ter verduidelijking: je hoefde de portiergreep dus niet eens aan te raken, ik weet de technische werking niet maar ik denk dat de sensor continu (wanneer de sleutel binnen bereik kwam) de opening tussen greep en deur scande en zodra je vingertoppen er doorheen gingen: open.
Hier de schets uit de handleiding van plaatsing sensor. Is in het midden van de klink, precies de plaats waar je in feite de klink vastneemt om te openen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzRyhBAY3sIGJIttoUsGdjeFaA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7IVt8GN1aJNOlO3bYT3RBF5s.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Death1ord schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:57:
[...]

Hier de schets uit de handleiding van plaatsing sensor. Is in het midden van de klink, precies de plaats waar je in feite de klink vastneemt om te openen.

[Afbeelding]
Ah dus toch net als bij de Lexus, dat verklaart waarom ik dus al dacht dat ik die kleine sensor bij de duim niet aanraakte (bovenste voorbeeld). Goede info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
Death1ord schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:32:
[...]

Klopt. Hij sluit alleen automatisch (vaak ook niet dus). Openen gaat niet automatisch. Lastig als het bij je volgende auto precies andersom werkt. Dat heb ik nu dus een de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:18
EvoII schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:55:
Ik heb nu een 2021 golf 8. Softwaretechnisch is dat ook geen topper, maar de rijhulpsystemen werken echt goed. Je kan echt gewoon het stuur los laten en dan blijft hij keurig tussen de lijnen.
En dat is precies waarom deze hulp systemen afgeschaft of verboden zouden moeten worden. Zelfs als er genoeg kunstmatige intelligentie ontwikkeld zou worden die kan anticiperen, zou dat zelfs nog enger worden.

Volgens mij kan over een aantal jaar niemand meer zelf rijden.

Niet dat dat extreem verschilt met de huidige 98% idioten op de weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou mooi zijn.
Laast had ik een Tesla die met 85km/h op de middelst baan bleef rijden. Gezien erg druk was op de weg moest ik wat krap invoegen waarbij ik merkte dat de adaptieve cruise controle van die Tesla het niet zo leuk vond.

Nederlandse verkeer is gewoon te druk voor dit soort systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Laatst online: 12-09 16:18
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:53:
Zou mooi zijn.
Laast had ik een Tesla die met 85km/h op de middelst baan bleef rijden. Gezien erg druk was op de weg moest ik wat krap invoegen waarbij ik merkte dat de adaptieve cruise controle van die Tesla het niet zo leuk vond.

Nederlandse verkeer is gewoon te druk voor dit soort systemen.
Was er ruimte voor die tesla om rechts te rijden ipv met 85 op middelste baan te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:15
Ik ben momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe (occasion) auto en Mazda 3 vierde generatie is een van de kandidaten.

Ik lees op het internet dat Mazda dunne verf heeft gebruikt waardoor je snel steenslag gaat zien. Geldt dit voor alle kleuren?

En weten jullie hoe je kan checken of de auto de laatste versie van software draait? Ik wil namelijk niet met v1.0 rondrijden met alle kinderziektes (o.a. van ACC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twkr18526 schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:31:
[...]

Was er ruimte voor die tesla om rechts te rijden ipv met 85 op middelste baan te blijven?
Daar voor was alle ruimte. Alleen op een gegeven moment reedt zelfs langzamer dan de rechter baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ALPACINO schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:28:
Ik ben momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe (occasion) auto en Mazda 3 vierde generatie is een van de kandidaten.

Ik lees op het internet dat Mazda dunne verf heeft gebruikt waardoor je snel steenslag gaat zien. Geldt dit voor alle kleuren?

En weten jullie hoe je kan checken of de auto de laatste versie van software draait? Ik wil namelijk niet met v1.0 rondrijden met alle kinderziektes (o.a. van ACC).
Op mijn witte Mazda vind ik bijna elke wasbeurt wel een nieuwe steenslag plek :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Afgelopen week de blauwe mx5 nb10th anniversary ingeruild voor een koperrode mx5 nc. Stuk moderner kwa interieur, motor en rijgedrag. Meer volwassen, minder speels zoals de nb was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtyBZQ3E9D6x-QLqTobGiA0o2v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naFzmu11XdD1z9yQLzjfUyiW.jpg?f=fotoalbum_large

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:32:
[...]

Op mijn witte Mazda vind ik bijna elke wasbeurt wel een nieuwe steenslag plek :'(
Heel toevallig is een van de occasions die ik interessant vind in Snowflake White Pearl :P
Een auto blijft uiteraard een gebruiksobject maar als ik de berichten/reviews van het internet mag geloven dan gaat het met de "paint chipping" bij nieuwe auto's extra hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:14
@ALPACINO, eventueel auto laten wrappen.. Maakt hem minder kwetsbaar maar zal niet alles tegenhouden. En is natuurlijk niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@ALPACINO
Zeker bij die kleur. Is niet alleen de motorkap maar ook de bumper die er last van heeft.
Maar waarschijnlijk is bij de gene die je wilt kopen ook te zien, tenzij ze het allemaal herstelt hebben wat met goede lakstif en tanden stoker best te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:40:
@ALPACINO
Zeker bij die kleur. Is niet alleen de motorkap maar ook de bumper die er last van heeft.
Maar waarschijnlijk is bij de gene die je wilt kopen ook te zien, tenzij ze het allemaal herstelt hebben wat met goede lakstif en tanden stoker best te doen is.
Volgens mij herstellen ze steenslag waardoor je het niet ziet. Zie bijv deze advertentie.
Bij de Mazda dealer kun je ook een lakstift kopen.

Zou bij een zwarte Mazda steenslag minder opvallen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Card Nox
ALPACINO schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:24:
[...]
Zou bij een zwarte Mazda steenslag minder opvallen?
Nee, meer. Je ziet vaak het metaal en dat is grijs. Contrast zorgt ervoor dat je het ziet dus als je het minder wilt zien een grijze auto kopen 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Laatst online: 12-09 16:18
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:31:
[...]

Daar voor was alle ruimte. Alleen op een gegeven moment reedt zelfs langzamer dan de rechter baan.
Dat is dan toch vaak zo jammer. Mensen die onnodig links of in het midden rijden. Als ze zo bang zijn om te rijden en daarom in het midden rijden, is eigenlijk de meest rechter baan op ‘hun eigen’ tempo juist het veiligst.

iig in Nederland waar je rechts moet aanhouden en we geen “keep your lane” kennen en je van zowel links als rechts ingehaald mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Card Nox schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:44:
@ALPACINO, eventueel auto laten wrappen.. Maakt hem minder kwetsbaar maar zal niet alles tegenhouden. En is natuurlijk niet goedkoop.
@ALPACINO Dat is een afweging die wij ook voor onze andere auto hebben overwegen. Onze Kia is saai zwart en de verf ziet er nog prima uit, maar wrappen is zomaar €2000-2500. Daar kan je een paar keer lakschade voor laten herstellen. Dus of je geeft het bij voorbaat uit, of mogelijk achteraf (want het is natuurlijk geen gegeven dat je meerdere keren ergens lakschade krijgt).

Inmiddels zit ik er als volgt in: wrappen puur om je lak te beschermen is eigenlijk onzin, zeker financieel, want het is niet zozeer bescherming van je lak, maar gewoon afdekken van je lak met iets anders. Je lak zie je niet meer, pas als je de wrap laat verwijderen. En het helpt ook alleen tegen krasjes en steenslag, maar zodra je wrap aangetast raakt (die gaan maar ±5 jaar mee én kan uiteraard als het maar hard genoeg gaat ook beschadigden) zal je toch weer dezelfde keuze hebben: opnieuw wrappen voor €2000-2500 of toch maar de lak erop laten zitten. En als je het over ergere schades hebt, dus stel je hebt tegen een paaltje gezet of iemand heeft in de zijkant van je auto gezeten met in/uitparkeren, dan zal je én de onderliggende lak moeten herstellen én de wrap daar opnieuw aan moeten laten brengen. Dubbele kosten dus.

Daarom denk ik dat wrappen alleen nu heeft als je graag je auto een andere kleur wilt geven of er iets two-tones of mats van wilt maken. En dat hij dan je lak tegen kleine krassen en steenslag beschermd, is dan mooi meegenomen, maar niet andersom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

twkr18526 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:54:
iig in Nederland waar je rechts moet aanhouden en we geen “keep your lane” kennen en je van zowel links als rechts ingehaald mag worden.
offtopic:
Het 'keep your lane' principe is iets wat in Nederland bedacht is en nergens ter wereld gebruikt wordt. Het is een beetje een mythe, zie het gebrek aan Engelse zoekresultaten: https://www.google.com/se...ByAEIwAEB&sclient=gws-wiz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
In onze zoektocht naar een andere auto zijn we uitgekomen bij Mazda, een voor ons nieuwe merk. Ik hoop binnenkort dan ook met jullie mee te kletsen over de ervaringen(!). We komen van een BMW 3 serie stationwagen.

Nu ik vermoed dat hier de experts zullen zitten, en wellicht wat ervaringsdeskundigen, zou ik graag een beroep willen doen op jullie hulp. Ik begrijp dat sommige zaken smaakgevoelig zijn, echter toch een hulpvraag.

We zijn met zijn tweeën en plannen op uitbreiding in de komende jaren. We gaan regelmatig een weekend weg en rijden ongeveer 20.000km per jaar. Ons budget is 35.000€. Daarvoor zoeken wij een jonge auto met weinig km’s op de teller, om groot onderhoud nog even buiten de deur te houden.

We hebben een proefrit gemaakt in de Mazda CX-5 (GT-M / Luxury, leder bekleding, automaat) uit 2019. 35.000€. Deze heeft nog een ‘klein’ entertainment scherm en Apple CarPlay moet nog ingebouwd worden. 30.000km op de teller.

De CX-30 uit 2020, 28.000km in Luxury uitvoering. 32.500€. Nog binnen fabriekgarantie van 3 jaar, die nog uit te breiden is voor 450€ naar 5 jaar. Wat een waanzinnig mooi interieur, valt erg in de smaak bij ons beiden. Een wat groter scherm en CarPlay zit er al op. Deze was handgeschakeld en reed heel fijn.

Lastig kiezen met twee van deze mooie auto’s. De vraag die ik heb; als CarPlay later ingebouwd word op de CX-5 met het kleine scherm, werkt dit een beetje vlot, of is het langzaam zoals het huidige ingebouwde systeem? Iemand die één van beide zou afraden, of beiden een goede keuze? Het is een boel geld en ergens is het nieuwste van het nieuwste zoals de CX-30 dan erg verleidelijk om te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Laurences schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:47:
We zijn met zijn tweeën en plannen op uitbreiding in de komende jaren.
CX-5 of M6 (SW)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dauphi
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-08 11:32
Laurences schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:47:
In onze zoektocht naar een andere auto zijn we uitgekomen bij Mazda, een voor ons nieuwe merk. Ik hoop binnenkort dan ook met jullie mee te kletsen over de ervaringen(!). We komen van een BMW 3 serie stationwagen.

Nu ik vermoed dat hier de experts zullen zitten, en wellicht wat ervaringsdeskundigen, zou ik graag een beroep willen doen op jullie hulp. Ik begrijp dat sommige zaken smaakgevoelig zijn, echter toch een hulpvraag.

We zijn met zijn tweeën en plannen op uitbreiding in de komende jaren. We gaan regelmatig een weekend weg en rijden ongeveer 20.000km per jaar. Ons budget is 35.000€. Daarvoor zoeken wij een jonge auto met weinig km’s op de teller, om groot onderhoud nog even buiten de deur te houden.

We hebben een proefrit gemaakt in de Mazda CX-5 (GT-M / Luxury, leder bekleding, automaat) uit 2019. 35.000€. Deze heeft nog een ‘klein’ entertainment scherm en Apple CarPlay moet nog ingebouwd worden. 30.000km op de teller.

De CX-30 uit 2020, 28.000km in Luxury uitvoering. 32.500€. Nog binnen fabriekgarantie van 3 jaar, die nog uit te breiden is voor 450€ naar 5 jaar. Wat een waanzinnig mooi interieur, valt erg in de smaak bij ons beiden. Een wat groter scherm en CarPlay zit er al op. Deze was handgeschakeld en reed heel fijn.

Lastig kiezen met twee van deze mooie auto’s. De vraag die ik heb; als CarPlay later ingebouwd word op de CX-5 met het kleine scherm, werkt dit een beetje vlot, of is het langzaam zoals het huidige ingebouwde systeem? Iemand die één van beide zou afraden, of beiden een goede keuze? Het is een boel geld en ergens is het nieuwste van het nieuwste zoals de CX-30 dan erg verleidelijk om te kiezen.
Ik heb geen ervaring met de CX-5 maar wel met de mazda 2 en cx-30. Volgens mij is het Mazda infotainment systeem in de CX-5 van 2019 redelijk vergelijkbaar met mijn 2 (uit 2017) en daar is apple carplay een veel betere ervaring dan het ingebouwde systeem. Ik heb het achteraf laten inbouwen en het was elke cent waard.

wat betreft de keuze: ik vind persoonlijk de cx-30 niet heel ruim. Met een kinderwagen, kinderzitje en wat spulletjes zou ik al snel richting de CX-5 gaan. Zeker als er meer dan 1 op de rol staat ;) Ik ben zelf ook geen fan van Mazda automaten dus mocht je een CX-5 handbak tegenkomen dan zou dat mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

RvL

@Laurences
Welke motor in de CX-30 heb je gereden? De Sky-X is een fijne motor, maar kan nog wel wat kinderziektes hebben. Dan is het misschien verstandig zijn om de extra garantie te nemen, mits die ook daadwerkelijk alles dekt.

Om een indruk te geven: 2020 CX-30 hier. Bij 60.000km alle verstuivers vervangen en binnenkort wordt de supercharger (preventief) vervangen i.v.m. een geluid wat hij niet hoort te maken. In mijn geval allemaal onder garantie en maar goed ook wat dat zijn geen onderdelen die je graag zelf wil betalen...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
RvL schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:08:
@Laurences
Welke motor in de CX-30 heb je gereden? De Sky-X is een fijne motor, maar kan nog wel wat kinderziektes hebben. Dan is het misschien verstandig zijn om de extra garantie te nemen, mits die ook daadwerkelijk alles dekt.

Om een indruk te geven: 2020 CX-30 hier. Bij 60.000km alle verstuivers vervangen en binnenkort wordt de supercharger (preventief) vervangen i.v.m. een geluid wat hij niet hoort te maken. In mijn geval allemaal onder garantie en maar goed ook wat dat zijn geen onderdelen die je graag zelf wil betalen...
Inderdaad de Skyactive-X motor. Ik las al in verschillende reviews dat die verstuivers er bij 60.000km vervangen moeten worden. Niet iets dat je zou verwachten. Dit zou onder de verlengde garantie dan wel meegenomen moeten worden indien we er tegenaan zouden lopen.
Dauphi schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:07:
[...]

Ik heb geen ervaring met de CX-5 maar wel met de mazda 2 en cx-30. Volgens mij is het Mazda infotainment systeem in de CX-5 van 2019 redelijk vergelijkbaar met mijn 2 (uit 2017) en daar is apple carplay een veel betere ervaring dan het ingebouwde systeem. Ik heb het achteraf laten inbouwen en het was elke cent waard.

wat betreft de keuze: ik vind persoonlijk de cx-30 niet heel ruim. Met een kinderwagen, kinderzitje en wat spulletjes zou ik al snel richting de CX-5 gaan. Zeker als er meer dan 1 op de rol staat ;) Ik ben zelf ook geen fan van Mazda automaten dus mocht je een CX-5 handbak tegenkomen dan zou dat mijn keuze zijn.
Het weinige enthousiasme over de automaten komt me bekend voor. Dit lees ik, vrijwel zonder uitzondering, vaak. Wij zijn rustige rijders en zouden er mee uit de voeten kunnen. Het rijdt wel érg relaxed viel ons op tijdens de proefrit.

De ruimte in dit model was ook uitstekend, goed rondom zicht en prettige laadruimte. Een verbruik van ongeveer 1:13,5 is wat ik veel tegenkom. Iets minder zuinig dan de 1:15 van de CX30, logisch.

Wat voor ons het belangrijkste is, is dat we er van op uit kunnen gaan dat de auto die we aanschaffen wéinig onvoorspelbaar onderhoudt gaat geven. Dat is me met de 3-serie van bmw erg tegengevallen.

Gezien de prijzen ongeveer 2.500-3000 uit elkaar liggen is het om het even waar we voor kiezen. Zijn er op de CX-5 wat jullie betreft valkuilen om rekening mee te houden? Deze biedt namelijk géén verlengde garantie meer en staan we er na 12 maanden BOVAG garantie dus wel ‘alleen’ voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

RvL

@Laurences die verstuivers bij 60.000km was geen onderhoud. De auto viel onderweg in Denemarken in storing, heeft vervolgens een week bij een Deense dealer gestaan waarbij ook de Deense importeur en Mazda Europe aangehaakt zijn. Uiteindelijk alle verstuivers vervangen. Hij is overigens wel altijd (in noodloop) blijven rijden, maar dat rijd gevoelsmatig toch niet prettig met je gezin in de auto en de caravan aangehaakt....

Je vergist je waarschijnlijk met de bougies ;)

Voor wat betreft de automaat: het is niet de meest verfijnde automaat maar doet prima zijn werk. Rijd je rustig dan zal hij de motor ook lekker laag in de toeren houden. Wil je sneller, dan schroomt hij niet flink toeren te maken. Ook logisch want dat heeft de motor nodig. Het is geen turbomotor met z'n maximaal koppel bij 1500-2000rpm.

[ Voor 12% gewijzigd door RvL op 14-04-2022 17:31 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
@RvL My bad. Ik verwarde deze inderdaad ;) Gezien de leeftijd van je auto heb je hem zelf ongeveer 2 jaar in bezit? Afgaande op jouw ervaring, en je zelf voor de keuze zou staan; zou dat dan opnieuw de CX-30 zijn of de CX-5. Je mening stel ik zeer op prijs! Wellicht zou je nog iets kunnen delen over jouw actuele verbruik van de auto.

Je ervaring in Denemarken is er wel eentje om niet al te enthousiast over te worden.. spijtig dat je dit hebt moeten ervaren, ook zeker de tijdsduur die hiervoor genomen is. Inmiddels loopt alles weer zoals het zou moeten hoop ik(?).

[ Voor 38% gewijzigd door Laurences op 14-04-2022 17:53 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 78 Laatste