P_Tingen schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:03:
Ik heb een CX-30, maar die zal (neem ik aan) voor een groot deel over dezelfde hulpsystemen beschikken. Deze lijken me onafhankelijk te zijn van de manier van aandrijving van de auto zelf. Voor een deel onderschrijf ik je bevindingen; de hulpsystemen zijn redelijk goed. Je issue met de rotonde lijkt me een bug; ik heb daar in mijn CX-30 geen last van tenminste. Tenzij je de FCTA bedoelt want ik denk dat ik die überhaupt niet heb.
Ik bedoel inderdaad de FCTA. Die werkt, maar iets té goed in dit geval. Dan hoor ik dus een soort pling-pling elke keer als er iets kruist, ook al sta ik stil.
Ik denk inderdaad ook dat de implementatie tussen de verschillende modellen vrijwel identiek is, zal hoogstens wat verschil zitten in modellen die handgeschakeld zijn omdat die logischerwijs bijv. niet die volwaardige traffic jam assist kunnen gebruiken. Wat ik voorbij heb zien komen van een 3 en CX-30 lijkt het allemaal als 2 druppels water op wat ik in de MX-30 heb zitten.
De ACC werkt redelijk, al vind ik dat die soms wat actief ingrijpt, een system zoals jij beschrijft a la Kia zou wel mooi zijn. Ik stoor me er soms aan als een auto mij inhaalt en voor mij invoegt, de ACC op de rem springt. De ACC zou zelf moeten kunnen snappen dat iemand die mij inhaalt sneller rijdt en dus waarschijnlijk geen gevaar vormt als hij voor mij invoegt. Zeker als de afstand tot die voorligger dan ook nog weer steeds groter wordt. Lijkt me een software-kwestie. Daarnaast is de ACC ook wat bruusk soms; als je op een auto afrijdt die langzamer gaat, voel je vaak de schokken van het afremmen. Dat zou best soepeler mogen van mij.
De situatie die jij schetst is ook bij de Kia wel het geval, maar die kan je qua agressiviteit dus op 3 standen zetten. Op de gemiddelde stand is het vergelijkbaar met de Mazda, agressief wil je gewoon écht niet want dat is met invoegers in NL gewoon bovenop de remmen rammen en krijg je binnen no-time iemand achterop. De zwakste stand (genaamd "traag") is het beste, dan remt ie nog steeds als ik zeg 105 km/u rijdt, iemand haalt me met 110-115 km/u in en voegt dan net iets te dichtbij in, maar minder heftig en dus zak je dan ipv gelijk naar 95 km/u naar bijv. 100 km/u. Wat natuurlijk ook beter voor de doorstroming is.
Dus dit kan ik volledig beamen en heb inderdaad ook het bruuske remmen gemerkt, met name als ik op een 80 weg rijd en niet qua ACC de afstand tot mijn voorligger houd, maar er een wat grotere ruimte zit. Zodra de Mazda merkt dat er een auto voor me rijdt die ook nog eens langzamer gaat/afremt, dan is de eerste reactie inderdaad best stevig. De Kia doet dat met de juiste instelling best gedoseerd. Verschil is wel dat de Kia sneller dichter op de voorligger zit daardoor, dus als het écht om een noodstop zou gaan zou je met deze instelling in de Kia wellicht sneller achterop je voorligger zitten.
Al moet ik zeggen: ik heb al 1x meegemaakt (ik was toen aan het uitproberen met continu voet boven de rem) dat ik op de traffic jam assist reed in de Kia, auto voor me trok dusdanig snel op van bijna stilstand dat de afstand dusdanig ver opliep dat de Kia niet meer aangaf dat er een auto voor me zat. Vervolgens ging die auto vol in de ankers en ik wou net zelf ingrijpen en toen voelde ik de Kia gelijk ingrijpen, dat was toen wel echt heel stevig. Uiteindelijk heb ik zelf bijgeremd, want zo'n situatie wil ik niet gokken of het systeem het doet, probleem is namelijk dat als het niet zo is, ik waarschijnlijk te laat ben. Dit soort systemen zijn er natuurlijk ook niet om ons rijden te vervangen, maar ons te helpen voor het geval we zelf iets niet zien (hulpsystemen).
Het LKA systeem heb ik allang uitgezet; het tegensturen door de auto zelf heeft me een paar keer een hartverzakking gegeven door op een bijgelapt stuk asfalt te reageren en me naar de andere weghelft te dirigeren. Ik heb geen zin in botsingen met een tegenligger, zeker niet als dat veroorzaakt wordt door een veiligheidssysteem.
Snap wat je bedoelt. Wederom: met de Kia ook weleens meegemaakt, verschil is wel dat de Kia net als een Tesla ook netjes binnen de lijntjes kleurt en dat er écht voor zorgt dat je nog maar weinig zelf hoeft te sturen. Daarmee bedoel ik: de Kia volgt in bochten (tenzij ze te scherp zijn) netjes de belijning en stuurt dus feitelijk actief mee, lane-trace assist noemen ze dat daar geloof ik. Daardoor ben je zelf eigenlijk alleen maar kleine correcties aan het geven en voel je continu dat het stuur voor je bediend worden en dus komt een plek waar de auto het mis heeft toch minder als een verrassing in mijn ervaring. Je bent namelijk gewend aan alle correcties die de auto zelf doet en dus merk je het heel snel als hij een te sterke correctie wilt doen. Lastig uit te leggen denk ik.
De Mazda doet zo weinig qua stuurcorrecties dat je er zelf ook niet actief mee bezig bent om op te letten wanneer hij te abrupt stuurt. In beide auto's is mijn ervaring wel dat je met een klein beetje kracht zo terugstuurt, zoals het ook hoort natuurlijk, maar fijn is inderdaad anders.
Andere dommigheden die ik heb is het automatische hill-stop systeem. Waarom staat dat niet standaard "aan"? Het zou me veel logischer lijken want waarom zou je willen dat je auto weer spontaan gaat rollen als je bent gestopt? Voor die ene keer dat je dat wel wil, kun je prima de handrem unlocken lijkt me.
Oh, die heb ik nog niet meegemaakt. Heb het even opgezocht en de MX-30 heeft dat ook. Wat mij wel opgevallen is: als ik de MX-30 in Drive zet, dan blijft de elektronische handrem aan, ik moet dan flink 'gas' geven voordat hij hem loslaat en daardoor schiet je best vlot naar voren met dat elektrische koppel. Heel irritant als je file geparkeerd staat. Inmiddels heb ik mezelf aangeleerd de P-knop in te drukken als eerste na de auto in D (of R) gezet te hebben. Bij de Kia gaat de elektronische handrem direct los als ik naar D of R ga, wat ik logischer vind want in beide auto's kan je alleen maar D of R vanuit een andere stand wanneer je de rem ingetrapt hebt. Hoewel ik de voorkeur geef aan Kia's systeem op dit gebied, vind ik Mazda's implementatie niet per se vervelend, kwestie van wennen.
Omgekeerd heeft de Kia een eigenaardige implementatie met de parkeersensoren voor: zowel onze vorige Lexus en Toyota als de Mazda (zou het iets Japans zijn?) zetten op lagere snelheid automatisch de parkeersensoren voor aan (en de Mazda zelfs de camera voor zodra het eerste piepje van de sensor aanslaat). Precies zoals je wilt. Kia daarentegen niet: die gaan nooit uit zichzelf aan. Voor degenen die het niet weten: de Kia heeft de laadaansluiting in de neus en met onze eigen laadpaal aan het huis moeten we dus neus-eerst inparkeren tegen een muurtje aan. Parkeerplaats is ook maar 5 meter diep, dus je moet redelijk dichtbij het muurtje komen. Zonder zelf nog een extra actie te ondernemen zou de Kia dus nooit de parkeersensoren voor aan laten slaan, heel vreemd. Je hebt 2 keuzes: als de auto in R is (geweest), dan zet de Kia gelijk alle sensoren aan, ook voor. Als je dan nadat je vanuit R (je hoeft niet eens achteruit gereden te hebben, R activeren is genoeg) weer naar D gaat dan blijven ze tot ik meen 25 of 30 km/u geactiveerd. Maar dat doen we natuurlijk niet als we thuiskomen, dus ik druk altijd even de P-sensor knop in die in de middenconsole binnen handbereik zit, die activeert direct alle sensoren. Vergelijkbaar met de 360-view camera knop in de Mazda, die dan weer links van het stuur op het dashboard verstopt zit.
Dus ook de Kia heeft eigenaardigheden.

En - ernstiger - is het ontwerp van de koplampen. Daar zit een soort 'vensterbankje' voor die perfect alle sneeuw verzamelt die je onderweg tegenkomt. Rij een paar kilometer tijdens sneeuwval en je ziet geen zak meer. De ACC houdt er trouwens ook al snel mee op zodra er iets tegen de sensor komt. Mijn vorige auto had dat totaal niet (Skoda Fabia).
Aaah, ik snap gelijk wat je bedoelt... dat heeft de MX-30 natuurlijk ook. Ziet er prachtig uit, maar nu je het zegt lijkt me dat wel erg vervelend. Die van ons heeft wel koplampsproeiers, maar ik ben bang dat die met sneeuw niet veel uit zullen halen. Dit is een hele goeie van je en gaan we zeker in de gaten houden wanneer het zou sneeuwen.
Qua ACC: bedoel je dan wellicht dat zelfs alle systemen (op de camera's zelf na) ermee ophouden? Ik heb wel een paar keer bij koud weer (onder de 3C) gehad dat ik de auto instapte en de eerste 5 km de melding had "veiligheid/hulpsystemen zijn tijdelijk uitgeschakeld" en dan staat de hele i-Sense of hoe het ook alweer heet uitgeschakeld. Auto moet dan blijkbaar even warm worden en/of wat ijzel van de sensors afvallen voordat alles het weer doet.
Verder heel erg interessant om te lezen hoe jij het in je CX-30 ervaart, blijkbaar verschillen ze inderdaad niet zoveel.