Zeker geen domme vraag! Zag dit ook elders voorbijkomen. Zat geen plastic meer op. De sleutel werkt ook als je 'm tegen het start-stop-systeem aanhoudt dus er is contact, maar ik kan gewoon m'n deuren niet openen vanaf afstand met deze key.(RSH) schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Misschien een hele domme vraag, maar heb je de batterij wel op de juiste manier geplaatst? met de juiste zijde? vaak zitten er op de knoopcellen een plastic sticker die over de + contact zit
Het start-stop-systeem (dat de motor automatisch afslaat bij stilstand en weer automatisch start als je wilt gaan rijden) heeft niks te maken met de sleutel. Waarschijnlijk bedoel je "Keyless" (d.w.z. een start-stop knop i.p.v. een sleutelgat voor het contact). In principe werkt dat op dezelfde manier: knop indrukken zonder koppeling is hetzelfde als het contact aanzetten zonder te starten.Draicon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:17:
Thanks voor je reactie! Had iets duidelijker moeten maken dat ik een start-stop-systeem heb dus dan werkt dit niet. Heb al een aantal dingen geprobeerd die online stonden, maar zonder succes.
De sleutel tegen de start-stop-knop houden is de work-around om toch te kunnen starten als de zender het niet goed doet, dus "er is contact" betekent niet dat je zender het doet/de batterij juist geplaatst is.Draicon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:49:
Zeker geen domme vraag! Zag dit ook elders voorbijkomen. Zat geen plastic meer op. De sleutel werkt ook als je 'm tegen het start-stop-systeem aanhoudt dus er is contact, maar ik kan gewoon m'n deuren niet openen vanaf afstand met deze key.
[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-01-2022 12:06 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Batterijtje al doorgemeten?Draicon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Zeker geen domme vraag! Zag dit ook elders voorbijkomen. Zat geen plastic meer op. De sleutel werkt ook als je 'm tegen het start-stop-systeem aanhoudt dus er is contact, maar ik kan gewoon m'n deuren niet openen vanaf afstand met deze key.
Zal niet de eerste keer zijn dat een "nieuwe" knoopcel toch iets ouder blijkt te zijn en/of te weinig power heeft.
Sind vandaag ook in het bezit van een Mazda, namelijk een Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 132 GT-M uit 2019, dus een ND2. Oorspronkelijk was ik op zoek naar een RF vanwege de stijl maar toen ik hier tegen aan liep was ik gelijk verkocht 
Korte antenne is al onderweg, verder nog op zoek naar een andere uitlaat.
Korte antenne is al onderweg, verder nog op zoek naar een andere uitlaat.
Ik zat wat informatie over TPMS te zoeken en kwam deze post tegen. Hoe heb je het opgelost?ZeroMinded schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:09:
[...]
Er zouden TPMS sensoren in moeten zitten, maar de auto herkent ze niet. Wel geprobeerd om auto 10 min met contact aan, 15 min rijden boven de 25km/h. Maar ik gok dat ze er of niet inzitten, of de garage ze moet programmeren.
Mazda 3 2019 model.
Volgens de Mazda 6 handleiding wordt er gewerkt met een indirecte TPMS (sinds 2014 oid?). Dus ipv een sensor aan het ventiel, wordt er softwarematig een berekening gedaan of de bandenspanning afneemt tov andere banden aan de hand van het ABS en wiel omwentelingen. Copy paste hieronder:
Volgens het screen shot lijkt dit eerder op hetzelfde systeem als bij mijn Cx-5, er zijn geen TPMS sensoren, maar kijkt het systeem naar afwijkende gegevens via de ABS ring. En dat werkt (bij mij) prima. En scheelt ook een aardige kostenpost voor de sensoren.twkr18526 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:58:
[...]
Ik zat wat informatie over TPMS te zoeken en kwam deze post tegen. Hoe heb je het opgelost?
Volgens de Mazda 6 handleiding wordt er gewerkt met een indirecte TPMS (sinds 2014 oid?). Dus ipv een sensor aan het ventiel, wordt er softwarematig een berekening gedaan of de bandenspanning afneemt tov andere banden aan de hand van het ABS en wiel omwentelingen. Copy paste hieronder:
[Afbeelding]
ik moet (na een banden wissel bijv naar de winterbanden) altijd een keer op SET drukken en dan een aantal km rijden.
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus
Ik heb uiteindelijk in mijn winterset (van marktplaats), TPMS sensoren laten plaatsen,twkr18526 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:58:
[...]
Ik zat wat informatie over TPMS te zoeken en kwam deze post tegen. Hoe heb je het opgelost?
[Afbeelding]
er zaten gewoon standaard ventielen op de set, en daarom werkte het systeem niet.
Het zou kunnen dat de oude systemen de ABS of andere sensoren gebruiken, maar de nieuwe Mazda's gebruiken bandenspannings sensoren per wiel en een ontvanger.
Ik was bij de dealer 340 euro kwijt (sensoren + montage).
Later begreep ik dat Mazda in principe ook compatible sensoren van andere merken accepteert dus daar had nog een besparing kunnen plaatsvinden
[ Voor 0% gewijzigd door ZeroMinded op 26-01-2022 11:24 . Reden: interpunctie ]
Jij hebt toch een Mazda 3 uit 2019? Werkt die dus met een aparte TPMS sensor? Wist ik niet. Ik dacht dat Mazda sinds 2014 oid werkt met een indirect systeem(@(RSH) , net als andere fabrikanten.ZeroMinded schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Ik heb uiteindelijk in mijn winterset (van marktplaats), TPMS sensoren laten plaatsen,
er zaten gewoon standaard ventielen op de set, en daarom werkte het systeem niet.
Het zou kunnen dat de oude systemen de ABS of andere sensoren gebruiken, maar de nieuwe Mazda's gebruiken bandenspannings sensoren per wiel en een ontvanger.
Ik was bij de dealer 340 euro kwijt (sensoren + montage).
Later begreep ik dat Mazda in principe ook compatible sensoren van andere merken accepteert dus daar had nog een besparing kunnen plaatsvinden
Dat vind ik ook terug uit google. Althans op engels talige sites. Een indirect systeem is wat dat betreft handiger qua kosten. Wel/niet overzetten tpms sensor met risic voor afbreuk.
De nieuwe generatie Mazda 3/CX30 vanaf 2019 hebben actieve TPMS sensoren in tegenstelling tot de vorige generatie waar deze inderdaad via de ABS wielsnelheidsensor werden uitgelezen.
OK, dus wellicht stapte Mazda eerst van direct naar indirect en nu dus weer terug naar direct sinds 2019. Ik vond oa deze links op google:Oceanview schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:37:
De nieuwe generatie Mazda 3/CX30 vanaf 2019 hebben actieve TPMS sensoren in tegenstelling tot de vorige generatie waar deze inderdaad via de ABS wielsnelheidsensor werden uitgelezen.
2004-2013 direct systeem
2014-2019 indirect systeem
https://www.ateq-tpms.com...stic-information-mazda-3/
https://owners-manual.maz...6e/contents/05120100.html
En idd vervolgens op de Mazda USA site documentatie van 2019, wordt het directe systeem genoemd. Ik kon alleen voor Mazda 3 vinden, niet voor de 6.
https://www.mazdausa.com/...a3/contents/05120200.html
Ik ben zelf wel fan van het directe systeem, zo kan je in het infotainmentsysteem een spanning aflezen. Dus je weet of de spanning (ongeveer) goed is. Een indirect systeem kan geen een afwijking detecteren als de spanning van alle banden ongeveer gelijkmatig afneemt, bijvoorbeeld door een sterke temperatuurswisseling.
Verwijderd
Dat klopt en ik betwijfel ook hoe goed dat indirect systeem werkt. Want waarschijnlijk alarmeert die pas bij grote verschillen.
En ik moet ook zeggen dat ik 1x zo alarm heb gehad en dat weet je niet bij welk wiel je moet kijken. Uiteindelijk bleek het vals alarm te zijn.
Of wel ik hecht er geen waarde meer aan. Ook omdat je zelf ook heel goed kunt merken wanneer 1 band slap is want dan voel je de auto een beetje scheef trekken.
En ik moet ook zeggen dat ik 1x zo alarm heb gehad en dat weet je niet bij welk wiel je moet kijken. Uiteindelijk bleek het vals alarm te zijn.
Of wel ik hecht er geen waarde meer aan. Ook omdat je zelf ook heel goed kunt merken wanneer 1 band slap is want dan voel je de auto een beetje scheef trekken.
Weet iemand een verf code van de standaard Mazda 'bright dark' velgen?
Ontdekte paar maanden terug bij het wisselen naar de winterwielen dat er nogal wat schade midden over de velg zat. Naafkap kan ik zo vervangen, maar wil de rest ook wat bijwerken.
Al een tijd op zoek maar kan niets vinden.
Mazda lijkt die dingen voor zich te houden. Enige voorbeeld van touch up paint die ik heb kunnen vinden was "Gunmetal Wheel Touch Up Paint 000092GMW". Maar dat is donkerder dan mijn velg.
(voorbeeldje bright dark wiel:
)
Enige tips voor een verfcode of alternatieven?
Ontdekte paar maanden terug bij het wisselen naar de winterwielen dat er nogal wat schade midden over de velg zat. Naafkap kan ik zo vervangen, maar wil de rest ook wat bijwerken.
Al een tijd op zoek maar kan niets vinden.
Mazda lijkt die dingen voor zich te houden. Enige voorbeeld van touch up paint die ik heb kunnen vinden was "Gunmetal Wheel Touch Up Paint 000092GMW". Maar dat is donkerder dan mijn velg.
(voorbeeldje bright dark wiel:
)Enige tips voor een verfcode of alternatieven?
[ Voor 1% gewijzigd door webalistic op 27-01-2022 20:04 . Reden: plaatje gefixt ]
Bel morgen even de werkplaatsafdeling van een Mazda dealer, er zal vast wel iemand welwillend zijn om zoiets op te zoeken.
En als dealergroep 1 weigert, dan bel je de andere.
En als dealergroep 1 weigert, dan bel je de andere.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Dat zal dan een ander moeten worden :-)
Ik heb dit al eens nagevraagd bij de dealer waar m'n auto in onderhoud is.
Ik heb dit al eens nagevraagd bij de dealer waar m'n auto in onderhoud is.
Hier ook 1x vlak na aanschaf een alarmpje gehad, verder nooit meer.Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:57:
Dat klopt en ik betwijfel ook hoe goed dat indirect systeem werkt. Want waarschijnlijk alarmeert die pas bij grote verschillen.
Vraag me ook af hoe goed dat indirecte systeem werkt met zulk laag rubber als op een 3 GT-M met 18".
Heb je in de hoogte meer rubber zoals op standaard- of wintervelgen dan zal het ongetwijfeld beter werken.
Voordeel van directe is ook dat er voorkomen wordt dat je met een lekke band gaat rijden, wanneer je start heb je al een melding. Ben je afhankelijk van een rotatiesensor dan is er een kans dat je develg sloopt wanneer je onverhoopt en zonder het te merken met een lekke band wegrijdt. (mocht je zo lomp zijn om niet te merken dat je band plat is.)
[ Voor 17% gewijzigd door PalingDrone op 27-01-2022 23:42 ]
Zijn hier MX-30 rijders aanwezig? Ik heb gisterenavond de AutoWeek duurtest afscheidsvideo bekeken en daar hebben ze het erover dat zelfs in de koude winterweken het bereik amper afneemt en de 180km goed haalbaar is:
Nu heb ik pas de MX-30 sinds begin deze maand, dus een ruimte 3 weken, maar de km-stand bij het 3x laden dat ik in de tussentijd gedaan heb toont aan dat met nog ca. 20 km bereik over ik maar 120-130 km heb gereden. Dus zelfs als ze tot 0 km bereik rijden bedoelen zou ik niet verder dan 140-150 km komen. Niet dat ik dat een ramp vind, maar ik sta behoorlijk verbaasd dat zij (als duurtester nog wel!) roepen dat je makkelijk die 180 km haalt zelfs in een koude winterweek. Zo koud was het de afgelopen week niet en toch zit ik op 22 kWh/100 km verbruik, waarbij ik op de snelweg zelfs netjes 100 km/u op de teller aanhoudt omdat het anders nog erger wordt.
30,5 kWh bruikbaar / 22 kWh/100km = 138,6 km en dat klopt wel ongeveer.
Zelfs als je de bruto capaciteit gebruikt (35,5 kWh), dan kom ik met 22 kWh/100km verbruik niet aan de 180 km, namelijk 161 km.
Begrijp me niet verkeerd: het is een prima bereik voor onze 2e auto, zeg 130 km nu en 170-180 km in de zomer, maar als het daadwerkelijk beter kan zoals AutoWeek beweert, dan vraag ik me toch af waar dat in zit. Bij mijn MX-30 zijn recentelijk alle recalls en (software) updates uitgevoerd, zou het puur inleren kunnen zijn? Mij lijkt persoonlijk niet dat daar het verbruik van gaat zakken.
Nu heb ik pas de MX-30 sinds begin deze maand, dus een ruimte 3 weken, maar de km-stand bij het 3x laden dat ik in de tussentijd gedaan heb toont aan dat met nog ca. 20 km bereik over ik maar 120-130 km heb gereden. Dus zelfs als ze tot 0 km bereik rijden bedoelen zou ik niet verder dan 140-150 km komen. Niet dat ik dat een ramp vind, maar ik sta behoorlijk verbaasd dat zij (als duurtester nog wel!) roepen dat je makkelijk die 180 km haalt zelfs in een koude winterweek. Zo koud was het de afgelopen week niet en toch zit ik op 22 kWh/100 km verbruik, waarbij ik op de snelweg zelfs netjes 100 km/u op de teller aanhoudt omdat het anders nog erger wordt.
Zelfs als je de bruto capaciteit gebruikt (35,5 kWh), dan kom ik met 22 kWh/100km verbruik niet aan de 180 km, namelijk 161 km.
Begrijp me niet verkeerd: het is een prima bereik voor onze 2e auto, zeg 130 km nu en 170-180 km in de zomer, maar als het daadwerkelijk beter kan zoals AutoWeek beweert, dan vraag ik me toch af waar dat in zit. Bij mijn MX-30 zijn recentelijk alle recalls en (software) updates uitgevoerd, zou het puur inleren kunnen zijn? Mij lijkt persoonlijk niet dat daar het verbruik van gaat zakken.
[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-01-2022 10:21 ]
Met mijn elektrische auto een i3, maakt het nogal een verschil of ik de accu laat voorverwarmen of niet. Ik weet niet of Autoweek dat gedaan heeft? Als ik de auto langs de weg parkeer en een paar keer een stukje ga rijden dan haal ik ongeveer 160km maar als ik de accu laat voorverwarmen en dan leegrij dan kom ik tot een km of 190. Dit terwijl ik in de zomer met gemakt een 220km kan halen.MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:20:
Zijn hier MX-30 rijders aanwezig? Ik heb gisterenavond de AutoWeek duurtest afscheidsvideo bekeken en daar hebben ze het erover dat zelfs in de koude winterweken het bereik amper afneemt en de 180km goed haalbaar is:
[YouTube: Mazda MX30 - Afscheid duurtest]
@Brilsmurfffje Het geval wil dat de MX-30 niet voorverwarmd uit de netstroom via de laadpaal, maar uit de accu. Ook als de accu 100% vol is en aan de laadpaal hangt. Jouw BMW i3 doet het waarschijnlijk net als onze Kia e-Soul, namelijk altijd de netstroom gebruiken als die beschikbaar is.
Overigens heb ik de eerste periode de auto veelvuldig voorverwarmd (het interieur) en de laatste week totaal niet. Ik zie daar weinig verschil in uiteindelijk, waarschijnlijk omdat bij stilstand voorverwarmen wel meer stroom verbruikt, maar de auto daarna zuiniger is (wat jij ook al aangeeft).
Overigens heb ik de eerste periode de auto veelvuldig voorverwarmd (het interieur) en de laatste week totaal niet. Ik zie daar weinig verschil in uiteindelijk, waarschijnlijk omdat bij stilstand voorverwarmen wel meer stroom verbruikt, maar de auto daarna zuiniger is (wat jij ook al aangeeft).
De i3 heeft twee manieren van voorverwarmen, de cabine en de cabine + accu. Die laatste heeft een redelijk positief effect op het bereik als het buiten koud is. Die eerste is meer voor het comfort, de auto is dan niet meer koud en je hoeft niet meer te krabben.MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:46:
@Brilsmurfffje Het geval wil dat de MX-30 niet voorverwarmd uit de netstroom via de laadpaal, maar uit de accu. Ook als de accu 100% vol is en aan de laadpaal hangt. Jouw BMW i3 doet het waarschijnlijk net als onze Kia e-Soul, namelijk altijd de netstroom gebruiken als die beschikbaar is.
De MX-30 heeft volgens mij hetzelfde, van wat ik erover gelezen heb en in de app staat. Maar eveneens heb ik gelezen dat de batterijverwarming sinds recentelijk wel een "cold mode" heeft die je middels een ietwat ingewikkelde handeling met allerlei knopjes op het stuur kan inschakelen. Maar voor zover ik weet niet zelf in te schakelen is. Als ik namelijk een remote opdracht geef om voor te verwarmen (de cabine dan), heb ik nooit de batterijverwarming op Aan zien staan:Brilsmurfffje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:06:
[...]
De i3 heeft twee manieren van voorverwarmen, de cabine en de cabine + accu. Die laatste heeft een redelijk positief effect op het bereik als het buiten koud is. Die eerste is meer voor het comfort, de auto is dan niet meer koud en je hoeft niet meer te krabben.
/f/image/0OpiqMs0Os2DEUqHQgLn0YJA.png?f=fotoalbum_large)
Nogmaals: voor ons geen ramp, maar hier zie je dat Mazda wel nog wat dingen te leren heeft of beter moet implementeren bij toekomstige EV's.
[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-01-2022 13:09 ]
Verwijderd
Die accu verwarming is op oude i3's een optie, let dus op als je tweedehand kooptBrilsmurfffje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:06:
[...]
De i3 heeft twee manieren van voorverwarmen, de cabine en de cabine + accu. Die laatste heeft een redelijk positief effect op het bereik als het buiten koud is. Die eerste is meer voor het comfort, de auto is dan niet meer koud en je hoeft niet meer te krabben.
Ik ben van i3 naar Mazda 3 gegaan, Een Luxury met E-Skyactiv-X motor met handbak. Net getankt na 811km te hebben gereden: 44 liter benzine ging er in. 1:18,4 niet slecht al zeg ik het zelf. Wel heb ik vrijwel alleen maar 80 en 100 km/u wegen gereden, dus het zal ongetwijfeld op de rit naar de wintersport een stuk minder zuinig gaan.
Heb ik toch nog wat gehad aan mijn tijd in een i3s met te weinig range ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2022 22:45 ]
7,3l - 7,7l per 100 km bij goed doorgaan (130 - 160 km/h)
1:18 is ook nog mogelijk bij 110km/h op cruise (autosnelweg in omgeving die zo plat als een pannekoek is. Zuid-Limburg kan 1:18 met 110km/h nog lastig worden)
Verder: Benzine is relatief goedkoop in Oostenrijk, probeer Zuid-Duitsland over te slaan mocht dat kunnen
Goed reis @Verwijderd
Aanvulling nog: Mocht je vinden dat het versnellen boven de 130 km/h wat te langzaam gaat: 5e versnelling gebruiken. 6e versnelling doet het ook wel, maar ik vind het dan zwaar tegenvallen -- Daarom deze tip
1:18 is ook nog mogelijk bij 110km/h op cruise (autosnelweg in omgeving die zo plat als een pannekoek is. Zuid-Limburg kan 1:18 met 110km/h nog lastig worden)
Verder: Benzine is relatief goedkoop in Oostenrijk, probeer Zuid-Duitsland over te slaan mocht dat kunnen
Goed reis @Verwijderd
Aanvulling nog: Mocht je vinden dat het versnellen boven de 130 km/h wat te langzaam gaat: 5e versnelling gebruiken. 6e versnelling doet het ook wel, maar ik vind het dan zwaar tegenvallen -- Daarom deze tip
[ Voor 22% gewijzigd door D_Jeff op 29-01-2022 23:37 ]
Even hierop terugkomen (airbag storing bij 2019 Mazda3).D_Jeff schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:07:
Optie C: Je zoekt een andere dealer en laat daar een check uitvoeren.
Voor oudere generaties (Gen 1/Gen2) zijn terugroepacties geweest omdat detectiedraad onder de passagiersstoel wat ellende veroorzaakte.
Het verplaatsen van het draadje was al voldoende om een lampje te laten branden.
Wellicht kan je kijken of op die plek een draad (in tape of kabelsleeve) loshangt / draden in de kroonsteen nog goed zitten
Inmiddels is hij weer een hele dag bij de dealer geweest (inclusief grote beurt) en wisten ze me te vertellen dat het (inmiddels?) een bekend probleem is, maar nog aan het wachten zijn op het bulletin vanuit Mazda NL met daarin de oplossing. Dat kan een nieuwe kabelboom zijn, een nieuwe connector, een bypass. Dus nu moet ik wachten tot ik de storing zie en bellen om te vragen of er al een oplossing is. Is die er nog niet, doorrijden tot de volgende storing en dan weer bellen. Tot er een oplossing bekend is
Kabelboom hoop ik niet voor je. Daarvoor moet de halve auto voor uit elkaar (en het zal mij weinig verbazen als men een week bezig is OF doorstuurt naar een audiospecialist)lolgast schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:50:
[...]
Even hierop terugkomen (airbag storing bij 2019 Mazda3).
Inmiddels is hij weer een hele dag bij de dealer geweest (inclusief grote beurt) en wisten ze me te vertellen dat het (inmiddels?) een bekend probleem is, maar nog aan het wachten zijn op het bulletin vanuit Mazda NL met daarin de oplossing. Dat kan een nieuwe kabelboom zijn, een nieuwe connector, een bypass. Dus nu moet ik wachten tot ik de storing zie en bellen om te vragen of er al een oplossing is. Is die er nog niet, doorrijden tot de volgende storing en dan weer bellen. Tot er een oplossing bekend isIk weet eerlijk niet hoe me ik me daar bij moet voelen, maar gelukkig rij ik weinig momenteel..
Daarnaast blijf ik het echt bijzonder vind dat je zoveel pech hebt.
Zelf ben ik bijna 57K KM verder en op schopdemper na eigenlijk niets bijzonders
@D_Jeff Mij maakt de oplossing niets uit, al is hij een maand weg. Als de leenauto maar gelijkwaardig is en ik een storingsvrije auto terugkrijg.
Mazda heeft ook net als anderen productie problemen. Eerst zou de CX-5 op 1 november geleverd worden, toen 1 februari en nu 3 maart. Gaat lekker zo.
Verwijderd
Da's balen, maar een bekend probleem.satya schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:45:
Mazda heeft ook net als anderen productie problemen. Eerst zou de CX-5 op 1 november geleverd worden, toen 1 februari en nu 3 maart. Gaat lekker zo.
Ik moest door een onverwachte baanwissel een eigen auto kopen (geen lease meer).
Mijn eerste gedachte was auto bestellen en overbruggen met een short lease. Kom ik eind November bij de Mazda dealer: levering in Mei!
Dat wordt wel een hele dure shortlease. Heb even uitgerekend wat die lease mij zou kosten en dat bij het budget opgeteld en de laatste Mazda 3 Luxury die ze uit voorraad konden leveren gekocht. Koste wat meer als geplant, maar anders had ik het geld aan een lease maatschappij gegeven en was het weg geweest. Nu heb ik er lederen bekleding en een Bose speakersysteem aan overgehouden
Ik ben ook zwaar benieuwd wat het eerste "ter overname" voorstel gaat zijn voor mijn huidige lease (Mazda3 Sky-X Lux hand, 2019) -- Dat voorstel verwacht ik zomer volgend jaar (2023), maar ik vrees dat ik alsnog met de "aftermatch" zit van de hogere 2e hands prijzen.
Gen3 ging voor de crisis voor ongeveer -50% (15 a 17k) en zit nu 18k - 20k. Aan de andere kant kijk ik ook met een schuin oog naar de PHEV's (2014 en later/jonger) vanwege de brandstofprijzen die minder grappig beginnen te worden. Gaat nog een interessant rekensommetje worden tzt
Gen3 ging voor de crisis voor ongeveer -50% (15 a 17k) en zit nu 18k - 20k. Aan de andere kant kijk ik ook met een schuin oog naar de PHEV's (2014 en later/jonger) vanwege de brandstofprijzen die minder grappig beginnen te worden. Gaat nog een interessant rekensommetje worden tzt
Dat valt nog wel mee, ik lees in het Toyota forum dat iemand een Yaris in oktober besteld heeft, zou december geleverd worden, toen vertraag naar eind januari en nu wordt het nog eens 2-4 maanden erbij.satya schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:45:
Als ze zo vaag zijn (2-4mnd), ga er dan maar vanuit dat ze gewoon echt niet weten wanneer ze ze zullen krijgen.
Ik snap het als het een lease-auto is in de zin dat je dan toch altijd aan levertijden gebonden bent, maar dit is deels de reden dat ik mijn auto's nooit nieuw koop, altijd een ex-demo of jong gebruikte occasion. Natuurlijk moet dat maar net mogelijk zijn voor iemand, maar PL kan vaak ook met demo's weet ik in ieder geval van de MX-30 wat wij destijds ook overwogen hebben met de €299 actie. We zijn bij 2 dealers geweest destijds en beide hadden een aantal First Editions op voorraad die ook in de PL mochten. Ook van Peugeot hoor ik namelijk levertijden van augustus dit jaar, een half jaar dus nog.
Mijn cx-5 is besteld in januari...de hoop is deze eind juni/begin juli te ontvangen...we zijn benieuwdsatya schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:45:
Ik heb in augustus 2020 mijn (nieuwe) Mazda 3 gekocht. Het eerste indicatie was levering in januari 2021. Toen ik aangaf dat ik niet zo lang op een auto ga wachten zijn ze op zoek gegaan naar een showroom exemplaar. Toen ze die bij een andere dealer vonden was de levertijd nog maar een paar weken.MooDyBLueS schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:19:
[...]
Ik snap het als het een lease-auto is in de zin dat je dan toch altijd aan levertijden gebonden bent, maar dit is deels de reden dat ik mijn auto's nooit nieuw koop, altijd een ex-demo of jong gebruikte occasion.
Omdat Mazda relatief weinig uitvoeringen en kleuren kent is de kans groot dat het gewenste model wel ergens bij een dealer staat. Zeker als je bereid bent om wat concessies te doen zoals een andere kleur.
In november een Mazda 3 Comfort bestelt met als levertijdindicatie februari/maart. Deze is uiteindelijk begin januari van de boot afgekomen en mocht ik eind januari in ontvangst nemen.
Dus in zekere zin geluk gehad wat betreft levertijden en geen last gehad van chiptekorten.
Dus in zekere zin geluk gehad wat betreft levertijden en geen last gehad van chiptekorten.
Op de Amerikaanse markt zijn de leveringen van dit segment met 65-70% gedaald, dat is nogal wat. De dealer waarschuwde er al voor, deze krijgt mondjesmaat een CX-5 aangeleverd. Ook voor hun geen pretje en weinig omzet.Evink schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Mijn cx-5 is besteld in januari...de hoop is deze eind juni/begin juli te ontvangen...we zijn benieuwd
@gdvm Waarschijnlijk ga ik binnenkort hetzelfde model kopen als jij (Mazda 6 Sportbreak TS+ Leasepack, dec. 2012) en wil daar ook graag een achteruitrijcamera in (laten) bouwen.gdvm schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:53:
[...]
Inmiddels de auto opgehaald, en de achteruitrijcamera heeft de hulplijnen voor geprojecteerd rijtraject (bewegende lijntjes als je je stuur draait), dus dat is fijn!
Kun je zeggen wat bij de dealer de kosten waren?
Heb jij verder nog punten waar ik bij de koop naar zou moeten kijken?
Ik heb voor de camera 500 euro betaald. Volgens mij zou bij dit model de schakelbak soms wel eens wat lastig schakelen in 1e of 2e versnelling, dus daar even goed op letten. En opletten of de handrem gefixt is (is ooit een terugroepactie voor geweest).markvl schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:00:
[...]
@gdvm Waarschijnlijk ga ik binnenkort hetzelfde model kopen als jij (Mazda 6 Sportbreak TS+ Leasepack, dec. 2012) en wil daar ook graag een achteruitrijcamera in (laten) bouwen.
Kun je zeggen wat bij de dealer de kosten waren?
Heb jij verder nog punten waar ik bij de koop naar zou moeten kijken?
En zorgen dat je geen schade rijdt aan je xenon koplamp want een nieuwe unit is een duur grapje (net zelf gehad
Verder ben ik heel blij met de auto, rijdt heerlijk!
Wat dat betreft ben ik al jaren fan van hoe voornamelijk de Aziatische automerken dat aanpakken. Die 300 verschillende opties op een Rolls Royce snap ik nog wel of zelfs een Mercedes S-klasse, maar een doorsnee VW/Skoda/BMW is alleen maar bloedirritant te noemen.downtime schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:31:
[...]
Ik heb in augustus 2020 mijn (nieuwe) Mazda 3 gekocht. Het eerste indicatie was levering in januari 2021. Toen ik aangaf dat ik niet zo lang op een auto ga wachten zijn ze op zoek gegaan naar een showroom exemplaar. Toen ze die bij een andere dealer vonden was de levertijd nog maar een paar weken.
Omdat Mazda relatief weinig uitvoeringen en kleuren kent is de kans groot dat het gewenste model wel ergens bij een dealer staat. Zeker als je bereid bent om wat concessies te doen zoals een andere kleur.
Een kleur, aantal opties voor velgen en 4/5 uitvoeringen en je bent er wel. Dat hadden we voorheen met onze Toyota en Lexus en nu met onze Kia en Mazda ook weer, heerlijk is dat. We rijden nu een MX-30 Luxury, de topuitvoering waar alles gewoon al op zit, incl. schuifdak. Dito met de Kia e-Soul in ExecutiveLine uitvoering. Tegenwoordig kan je wel de warmtepomp als optie selecteren en een schuifdak ook (bij onze 2020 uitvoering was de WP standaard en schuifdak geen optie in NL), maar daar blijft het dan ook bij.
Dat is ook de reden dat ondanks dat wij niet eens naar nieuw keken maar jonggebruikt tweedehands, dat de BMW i3 voor ons al heel snel afviel tov de MX-30. Zoveel zaken waren een optie en sommige waren dan wel weer gekoppeld aan een pakket waar 2-4 losse opties inzaten, waardoor het zoeken was naar een speld in een hooiberg. Wij zochten een 94Ah met warmtepomp, batterijverwarming, 10" scherm en parkeersensoren+camera, snelladen, regen/lichtsensoren en Harman/Kardon audio. Valt best mee zou je zeggen, maar het is gewoon niet te doen op occasion websites. Hoe vaak ik wel niet zelfs een BMW dealer opgebeld heb met een auto die alles leek te hebben, om erachter te komen dat ze stiekem toch een foto van een andere i3 ertussen hebben gepropt of een vermelde optie er toch niet op blijkt te zitten. De eerste keer heb ik zelfs een een rit van 40 minuten voor niks gemaakt. Stond op de foto stoelverwarming (duidelijke knoppen, kan niet missen) en andere opties had ik telefonisch gecheckt, kom ik aan: geen stoelverwarming. En nu hoefde ik niet per se stoelverwarming, maar dat was een eis om batterijverwarming te hebben, vreemd genoeg koppelde BMW die twee opties aan elkaar in één pakket. Maar het ergste was dus dat de auto waar ik op af kwam dat helemaal niet had en bij navraag het vrij onverschillige antwoord kreeg in de vorm van "dan zal het wel een foto van een van onze andere i3's zijn". Die ze natuurlijk niet meer hadden.
Ik kan me voorstellen (zo heb ik ook eens op YouTube gezien hoe dat proces werkt) dat het uitzoeken en customizen van je peperdure auto waar er maar een paar honderd wereldwijd van zijn een leuk proces is, maar voor de gewone auto's vind ik dat de fabrikanten lekker gewoon mogen doen. Zoals Mazda dus o.a.
Waarschijnlijk zouden die Aziatische merken ook wel meer optiekeuze willen aanbieden, maar daarvoor is de afstand tussen fabriek en afzetgebied simpelweg te groot.MooDyBLueS schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:07:
[...]
Wat dat betreft ben ik al jaren fan van hoe voornamelijk de Aziatische automerken dat aanpakken. Die 300 verschillende opties op een Rolls Royce snap ik nog wel of zelfs een Mercedes S-klasse, maar een doorsnee VW/Skoda/BMW is alleen maar bloedirritant te noemen.
Een kleur, aantal opties voor velgen en 4/5 uitvoeringen en je bent er wel. Dat hadden we voorheen met onze Toyota en Lexus en nu met onze Kia en Mazda ook weer, heerlijk is dat. We rijden nu een MX-30 Luxury, de topuitvoering waar alles gewoon al op zit, incl. schuifdak. Dito met de Kia e-Soul in ExecutiveLine uitvoering. Tegenwoordig kan je wel de warmtepomp als optie selecteren en een schuifdak ook (bij onze 2020 uitvoering was de WP standaard en schuifdak geen optie in NL), maar daar blijft het dan ook bij.
Het heeft ook met het land te maken. Waar je in Nederland 2-3 opties / pakketten hebt, heb je bij voorbeeld in Duitsland veel meer verschillende opties /pakketten. meer verschillende combinaties.gerritjan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:51:
[...]
Waarschijnlijk zouden die Aziatische merken ook wel meer optiekeuze willen aanbieden, maar daarvoor is de afstand tussen fabriek en afzetgebied simpelweg te groot.
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus
Ik zat pas op de Japanse site te kijken welke opties daar voor de nieuwe CX-5 waren....compleet boekwerk vol, van aanvullende kofferbak verlichting tot complete bodykits.
Jammer dat sommige opties gewoon niet beschikbaar zijn in Nederland/Europa.
gevonden:
https://www2.mazda.co.jp/...288-1945208129.1636449288
gevonden:
[ Voor 20% gewijzigd door Evink op 04-02-2022 10:21 ]
Haha pagina 34; een Mazda badged kinderwagentje voor je poes. En ik maar denken denken dat mijn vriendin voldoende heeft aan enkel een autoEvink schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:15:
Ik zat pas op de Japanse site te kijken welke opties daar voor de nieuwe CX-5 waren....compleet boekwerk vol, van aanvullende kofferbak verlichting tot complete bodykits.
gevonden:
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Eerste wat me opvalt zijn die (mist?) lampjes aan de voorkant, hoezo zitten die niet op het model in Nederland?Evink schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:15:
gevonden:
Oh, dat is dus een accessoire die je kan bestellen. Een bumper met die lampjes. Die wil ik ook wel
[ Voor 5% gewijzigd door Tankiej op 04-02-2022 14:12 ]
Helaas (nog) niet in nederland te krijgen begreep ik van dealer, tenzij je een onderdeelnummer ergens kan vinden...Tankiej schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:10:
[...]
Eerste wat me opvalt zijn die (mist?) lampjes aan de voorkant, hoezo zitten die niet op het model in Nederland?
Oh, dat is dus een accessoire die je kan bestellen. Een bumper met die lampjes. Die wil ik ook wel
[Afbeelding]
Ik zag ook ergens van die mooie puddlelights (blz16) vanuit onder de CX-5... ook nergens te vinden
Ik heb het vorig model CX-5 (2019), dus bij mij past het sowieso nietEvink schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:55:
[...]
Helaas (nog) niet in nederland te krijgen begreep ik van dealer, tenzij je een onderdeelnummer ergens kan vinden...
Ik zag ook ergens van die mooie puddlelights (blz16) vanuit onder de CX-5... ook nergens te vinden
Maar als de accessoires in Japan beschikbaar zijn voor dezelfde auto, zouden ze hier toch op z'n minst ook wel besteld moeten kunnen worden.
Wel jammer, gemiste kans van Mazda!
Was dat deze camera? @markvl https://moermanmazdashop....20camera&description=truegdvm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:50:
[...]
Ik heb voor de camera 500 euro betaald. Volgens mij zou bij dit model de schakelbak soms wel eens wat lastig schakelen in 1e of 2e versnelling, dus daar even goed op letten. En opletten of de handrem gefixt is (is ooit een terugroepactie voor geweest).
En zorgen dat je geen schade rijdt aan je xenon koplamp want een nieuwe unit is een duur grapje (net zelf gehad)
Verder ben ik heel blij met de auto, rijdt heerlijk!
Ik rij zelf nu zo'n twee jaar in een CX-30 Skyactive-X maar vraag me eigenlijk nog steeds af hoe het verschil is tov een Skyactive-G. Ik maak nooit proefritten voor een nieuwe leaseauto (ze rijden allemaal wel goed) maar achteraf had ik het verschil wel willen weten. Zijn er hier mensen die dat wel gedaan hebben?
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik heb wel een proefrit gemaakt met de G. Wat mij daar destijds, ruim 2 jaar geleden, aan op viel is dat er voor mijn gevoel bij de G boven de 4000rpm niet heel veel meer gebeurt. Ja, hij accelereert verder maar ik ben gewend van een atmosferische motor dat het vermogen zich op blijft bouwen.
Destijds was er alleen de 122pk versie wat een geknepen versie is van de 165pk sterke 2.0 Sky-G. Ik had het gevoel dat je dat in de hoge toeren ook kon merken.
Bij de Sky-X heb ik juist laag in de toeren niet het gevoel met 180pk op pad te zijn, totdat hij boven de 4000rpm komt.
Destijds was er alleen de 122pk versie wat een geknepen versie is van de 165pk sterke 2.0 Sky-G. Ik had het gevoel dat je dat in de hoge toeren ook kon merken.
Bij de Sky-X heb ik juist laag in de toeren niet het gevoel met 180pk op pad te zijn, totdat hij boven de 4000rpm komt.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ik heb tijdens mijn zoektocht voor een nieuwe leaseauto (kwam van een 2017 Mazda 3 Skylease-GT skyactiv-d 2.2D) proefgereden in een Mazda 3 Skyactiv-G met automaat en daarna met een CX-30 Skyactiv-x. Wat mij eigenlijk opviel is dat de ..-X een extra powerbump heeft vanaf ongeveer 4000 toeren waar de -G dan wel fut begint te verliezen. Onderin de toeren viel het mij in elk geval niet veel verschil op.P_Tingen schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:29:
Ik rij zelf nu zo'n twee jaar in een CX-30 Skyactive-X maar vraag me eigenlijk nog steeds af hoe het verschil is tov een Skyactive-G. Ik maak nooit proefritten voor een nieuwe leaseauto (ze rijden allemaal wel goed) maar achteraf had ik het verschil wel willen weten. Zijn er hier mensen die dat wel gedaan hebben?
Uiteindelijk dus voor een 2021 Mazda 3 e-Skyativ-X (met automaat) Luxury sedan gekozen. Het grootste gemis is vind ik de koppel van de 2.2D (380Nm @1800tpm) vs nu benzine (240Nm @4000tpm). De ouderwetse/traditionele automaat zou met die koppel nog smoother rijden
Dat laatste heb ik dus ook. De auto rijdt prima, maar die 180pk onder de kap merk je bij gewoon gebruik maar amper. Boven de 4000 toeren is het wel feest, dan voel je dat alle pk's loskomen. Ik wilde binnen mijn budget blijven en moest toen uiteindelijk kiezen tussen een luxere G versie of een meer potente X. Aangezien ik een hekel heb aan krappe vermogens voor de X gekozenRvL schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:07:
Ik heb wel een proefrit gemaakt met de G. Wat mij daar destijds, ruim 2 jaar geleden, aan op viel is dat er voor mijn gevoel bij de G boven de 4000rpm niet heel veel meer gebeurt. Ja, hij accelereert verder maar ik ben gewend van een atmosferische motor dat het vermogen zich op blijft bouwen.
* P_Tingen heeft nog trauma's van de eerste poolauto van het werk; een Opel Astra station. Als je wilde optrekken moest de bijrijder de deur open doen om met zijn rechterbeen mee te steppen
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik heb een Mazda3 sedan e-SkyActiv G en moet zeggen dat ik eigenlijk geen vermogen mis. Je komt vlot mee met het verkeer en hebt niet het gevoel dat je wat tekort komt. Voor gewoon stadsverkeer heb je eerder het gevoel van overschot.P_Tingen schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:29:
Maar dat is het dan ook wel. Als je meer dan vlot meekomen wilt, dat zit er niet in. Ik vind het ook spijtig dat het blok zo geknepen wordt en begrijp eigenlijk niet echt waarom. Ze hadden gerust wat extra vermogen mogen overlaten zodat je eerder een gevoel van overschot hebt dan van net voldoende.
Dat gezegd zijnde, mis ik eigenlijk niet echt meer vermogen. Dat is allemaal leuk en wel voor even, maar voor het rijden zelf vind ik de radar cruise bv. veel belangrijker dan die paar seconden sneller op 120.
Na een tijdje mee gelezen te hebben hier, misschien ook even wat delen over onze eerste Mazda. Ik heb een tijd lease auto’s gereden met wat vermogen bij werkgevers. Toen ik daarna een eigen auto kocht dacht ik veel dingen (als een beetje pit) niet belangrijk te vinden, omdat ik toch vrij rustig rij. Dat miste ik dus wel. Na wat verdiepen en navragen voor een degelijke station, ben ik bij een Mazda 6 uitgekomen.
:strip_exif()/f/image/2s2QkJhzMdbuhQeJDihpP2ND.jpg?f=fotoalbum_large)
Het rijdt geweldig. Goed uitgerust. Carplay/Android auto werkt allebei heel fijn. Vooral de fysieke draaiknop icm Siri/OK Google. Verder ideaal voor een cruise control rijder als ik, die heel af en toe wat vermogen nodig heeft bij het invoegen op de snelweg of inhalen. Op de snelweg lijkt het best zuinig.
Ik had eerder een mazda 6 gezien met 19” velgen en dacht eerst dat 19” te groot zou zijn en misschien minder comfortabel, maar hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer ik 19” ook prima vind bij de 6. Nu dus gekozen voor een met 17” en dat staat ook goed. Misschien later in het jaar nog kijken naar een extra set velgen voor de winterbanden.
Wat carplay en android auto betreft: als je meldingen voor snelheid in de normale navigatie aan heb staan en je gebruikt waze of (google/apple) maps, hoor je toch “u rijdt te hard” vanuit de auto navigatie al vrij snel als je een 50/70/80 km/u weg op rijdt. Ik las eerst dat de auto navigatie uit ging, zodra je navigatie gebruikt via Carplay/AA. Blijkbaar dus niet helemaal, wat overigens geen probleem is en op te lossen is.
:strip_exif()/f/image/2s2QkJhzMdbuhQeJDihpP2ND.jpg?f=fotoalbum_large)
Het rijdt geweldig. Goed uitgerust. Carplay/Android auto werkt allebei heel fijn. Vooral de fysieke draaiknop icm Siri/OK Google. Verder ideaal voor een cruise control rijder als ik, die heel af en toe wat vermogen nodig heeft bij het invoegen op de snelweg of inhalen. Op de snelweg lijkt het best zuinig.
Ik had eerder een mazda 6 gezien met 19” velgen en dacht eerst dat 19” te groot zou zijn en misschien minder comfortabel, maar hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer ik 19” ook prima vind bij de 6. Nu dus gekozen voor een met 17” en dat staat ook goed. Misschien later in het jaar nog kijken naar een extra set velgen voor de winterbanden.
Wat carplay en android auto betreft: als je meldingen voor snelheid in de normale navigatie aan heb staan en je gebruikt waze of (google/apple) maps, hoor je toch “u rijdt te hard” vanuit de auto navigatie al vrij snel als je een 50/70/80 km/u weg op rijdt. Ik las eerst dat de auto navigatie uit ging, zodra je navigatie gebruikt via Carplay/AA. Blijkbaar dus niet helemaal, wat overigens geen probleem is en op te lossen is.
[ Voor 7% gewijzigd door twkr18526 op 11-02-2022 15:02 . Reden: Foto aangepast ]
Sinds deze week eigenaar van een Mazda 2 uit 2018. De auto rijdt fantastisch.
Wel heb ik het gevoel dat als ik op de snelweg rechtuit rij en de wagen wil corrigeren er een soort (lichte) weerstand moet worden overwonnen om het stuur uit de middenstand te krijgen. Als de stuuruitslag een paar graden naar links of rechts is, is het gevoel van weerstand weg, en gaat de stuurbeweging soepel en probleemloos. Bij het rijden in de stad heb ik dat gevoel niet (of niet waarneembaar).
Is dit onder de Mazda rijders een bekend gevoel?
Wel heb ik het gevoel dat als ik op de snelweg rechtuit rij en de wagen wil corrigeren er een soort (lichte) weerstand moet worden overwonnen om het stuur uit de middenstand te krijgen. Als de stuuruitslag een paar graden naar links of rechts is, is het gevoel van weerstand weg, en gaat de stuurbeweging soepel en probleemloos. Bij het rijden in de stad heb ik dat gevoel niet (of niet waarneembaar).
Het klinkt mij wat raar, maar ik zou zeggen: Laat de auto eens op de brug zetten ( met een check op hoezen en kogels) Niets gevonden?Juicy-x schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:14:
Uitlijning en banden checken
GPS blijft actief dus de meldingen van snelheidscontroles dus ook. Deze (mondelinge) meldingen kan je idd uitschakelen. Wel zo handig als je primair een andere navigatie gebruikt zoals bv. Waze.twkr18526 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:41:
Assumption is the mother of all fuck-ups
Niet onmiddellijk bekend. Misschien de elektrische stuurbekrachtiging die op standje in-actief gaat bij die snelheden? Het wordt sowieso wat 'harder' om te sturen naar mate je sneller rijdt. Maar heb nog nooit iets gemerkt wat storend is.Juicy-x schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:14:
Zelfs met een oudere 2 ervaren, de stuurbekrachtiging is progressief dacht ik en ik kan juist de rechtuit stabiliteit bij de mazda enorm waarderen. Als het echt teveel lijkt de uitlijning na laten kijken, eerste indicatie zou een schreven slijtage op de banden kunnen zijn.Juicy-x schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:14:
Ik ken precies hetzelfde gevoel bij m'n moeders oudere Renault Scenic (nogal erg) en bij mijn eigen Renault Megane iii station (2012)(iets minder erg). Nieuwe banden en/of uitlijning hebben nooit iets veranderd in dit gevoel. Ik vrees dat het erbij hoort...Juicy-x schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:14:
Ik ben momenteel in de markt aan het rondneuzen en ga binnekort proefrijden met 3 wagens, waaronder ook een Mazda 3 e-Skyactiv X met automaat. Heb je enig idee hoe die automaat aanvoelt en hoeveel je verbruikt op snelweg? Ik ga voor ongeveer 80%/25k per jaar snelweg rijden en trek af en toe een aanhangwagen van 750kg dus ben wel op zoek naar iets smooth. De 2015 Insignia automaat die ik nu heb schakelt vlot maar je voelt toch telkens weer een schok als die schakelt (volgens garage helemaal normaal).N.Etter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:15:
[...]
Ik heb tijdens mijn zoektocht voor een nieuwe leaseauto (kwam van een 2017 Mazda 3 Skylease-GT skyactiv-d 2.2D) proefgereden in een Mazda 3 Skyactiv-G met automaat en daarna met een CX-30 Skyactiv-x. Wat mij eigenlijk opviel is dat de ..-X een extra powerbump heeft vanaf ongeveer 4000 toeren waar de -G dan wel fut begint te verliezen. Onderin de toeren viel het mij in elk geval niet veel verschil op.
Uiteindelijk dus voor een 2021 Mazda 3 e-Skyativ-X (met automaat) Luxury sedan gekozen. Het grootste gemis is vind ik de koppel van de 2.2D (380Nm @1800tpm) vs nu benzine (240Nm @4000tpm). De ouderwetse/traditionele automaat zou met die koppel nog smoother rijden.
Ik rijd al een tijdje met een CX-30 Sky-X automaat. De automaat is redelijk soepel, al voel ik heel af en toe wel dat hij doorschakelt. Hij is echter niet altijd even goed bij de les, vooral in de zin dat hij bij b.v. invoegen op de snelweg of een andere vermogensvraag toch wel redelijk lang wacht met doorschakelen naar 6, terwijl je al op snelheid bent en niet meer accelereert.deSenna24 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:37:
[...]
Ik ben momenteel in de markt aan het rondneuzen en ga binnekort proefrijden met 3 wagens, waaronder ook een Mazda 3 e-Skyactiv X met automaat. Heb je enig idee hoe die automaat aanvoelt en hoeveel je verbruikt op snelweg? Ik ga voor ongeveer 80%/25k per jaar snelweg rijden en trek af en toe een aanhangwagen van 750kg dus ben wel op zoek naar iets smooth. De 2015 Insignia automaat die ik nu heb schakelt vlot maar je voelt toch telkens weer een schok als die schakelt (volgens garage helemaal normaal).
Maar ook als je b.v. op een kruispunt aan komt en je remt af. Hij blijft erg lang in een hoge versnelling zitten en schakelt pas vlak voor stationair toerental terug. Als het stoplicht dan voor je op groen springt, moet hij vaak nog terug schakelen. Dat kan dus vloeiender.
Let er daarnaast ook op dat de SkyActiv-X motor waarschijnlijk een heel ander karakter zal hebben dan de motor in je Insignia. Ik weet niet welke motor je er in hebt liggen, maar de motoren die in de 2015 Insignia liggen zijn allemaal turbomotoren. Dat betekent maximum koppel bij lage toeren en dus de bekende duw in je rug. Maar soms wat kortademig in de hoge toeren. Die duw in de rug zal je bij de Sky-X niet hebben. Deze heeft namelijk geen turbo. Wel een compressor maar die wordt anders ingezet, waardoor de motor een heel lineaire vermogensopbouw heeft. Anders gezegd: je mist de duw in de rug maar boven de 4000-4500rpm begint het echte feest pas.
Mijn verbruik heb je niet veel aan. De CX-30 is een stukje hoger dan de 3
Mijn tip: ga er inderdaad zelf mee rijden en probeer dit soort zaken uit. Kijk vervolgens wat je er van vind.
Met een aanhanger van 750kg verwacht ik totaal geen problemen. Lekker in de normale stand laten staan en je komt overal. Zeker als het een lage aanhanger is die niet zoveel wind vangt. Met een zwaardere aanhanger zoals mijn caravan rijd ik vaak op sport stand of manueel. Het voordeel van de sporstand is dat hij niet eerder dan bij 3000rpm op schakelt en, afhankelijk van de vermogensvraag, vaak nog later. En met afremmen op de motor heb je het voordeel dat hij rond 2000rpm al terug schakelt. Je remt dus sterker op de motor.
Nadeel van de sportstand is dat je niet op cruise control kan rijden in de sportstand. De automaat gaat dan weer terug naar het normale programma. Maar met een zwaardere aanhanger vind ik dat hij in de normale stand juist te snel door wil schakelen en je dus op constante snelheid steeds aan het wisselen bent van 6 naar 5 naar 6 naar 5 enz. Niet bevorderlijk voor (de temperaturen in) de versnellingsbak.
Daarom rijd ik met caravan vaak in manueel: eenmaal op snelheid in z'n 5, op CC en kachelen. Wanneer mogelijk even een tikkie terug of als het echt steil wordt 2 tikkies terug naar 3. Laat dat ding maar toeren maken, daar zit z'n kracht ;-)
Nu de dekens nog...
@RvL Even uit nieuwsgierigheid: gebruik je de "flippers" wel eens (achter het stuur)
In mijn Insignia zit een 2.0 turbodiesel met 163pk. Verbruik op 120km/u is zo'n 6 liter actueel, als ik de WLTP bekijk zitten de meeste benzines daar ook ongeveer. Koppel heeft deze motor wel, alleen is dat voor mij niet zo nodig om er veel van te voelen. Mijn vriendin heeft een Corsa E met 1.4 zonder turbo (ECOTEC 90pk), heeft wel geen automaat maar vind ik heerlijk om mee te rijden, gewoon omdat het benzine is en dat soepeler rijdt (maw wil ik dus van diesel afRvL schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:03:
[...]
Ik rijd al een tijdje met een CX-30 Sky-X automaat. De automaat is redelijk soepel, al voel ik heel af en toe wel dat hij doorschakelt. Hij is echter niet altijd even goed bij de les, vooral in de zin dat hij bij b.v. invoegen op de snelweg of een andere vermogensvraag toch wel redelijk lang wacht met doorschakelen naar 6, terwijl je al op snelheid bent en niet meer accelereert.
Maar ook als je b.v. op een kruispunt aan komt en je remt af. Hij blijft erg lang in een hoge versnelling zitten en schakelt pas vlak voor stationair toerental terug. Als het stoplicht dan voor je op groen springt, moet hij vaak nog terug schakelen. Dat kan dus vloeiender.
Let er daarnaast ook op dat de SkyActiv-X motor waarschijnlijk een heel ander karakter zal hebben dan de motor in je Insignia. Ik weet niet welke motor je er in hebt liggen, maar de motoren die in de 2015 Insignia liggen zijn allemaal turbomotoren. Dat betekent maximum koppel bij lage toeren en dus de bekende duw in je rug. Maar soms wat kortademig in de hoge toeren. Die duw in de rug zal je bij de Sky-X niet hebben. Deze heeft namelijk geen turbo. Wel een compressor maar die wordt anders ingezet, waardoor de motor een heel lineaire vermogensopbouw heeft. Anders gezegd: je mist de duw in de rug maar boven de 4000-4500rpm begint het echte feest pas.
Mijn verbruik heb je niet veel aan. De CX-30 is een stukje hoger dan de 3
Mijn tip: ga er inderdaad zelf mee rijden en probeer dit soort zaken uit. Kijk vervolgens wat je er van vind.
Met een aanhanger van 750kg verwacht ik totaal geen problemen. Lekker in de normale stand laten staan en je komt overal. Zeker als het een lage aanhanger is die niet zoveel wind vangt. Met een zwaardere aanhanger zoals mijn caravan rijd ik vaak op sport stand of manueel. Het voordeel van de sporstand is dat hij niet eerder dan bij 3000rpm op schakelt en, afhankelijk van de vermogensvraag, vaak nog later. En met afremmen op de motor heb je het voordeel dat hij rond 2000rpm al terug schakelt. Je remt dus sterker op de motor.
Nadeel van de sportstand is dat je niet op cruise control kan rijden in de sportstand. De automaat gaat dan weer terug naar het normale programma. Maar met een zwaardere aanhanger vind ik dat hij in de normale stand juist te snel door wil schakelen en je dus op constante snelheid steeds aan het wisselen bent van 6 naar 5 naar 6 naar 5 enz. Niet bevorderlijk voor (de temperaturen in) de versnellingsbak.
Daarom rijd ik met caravan vaak in manueel: eenmaal op snelheid in z'n 5, op CC en kachelen. Wanneer mogelijk even een tikkie terug of als het echt steil wordt 2 tikkies terug naar 3. Laat dat ding maar toeren maken, daar zit z'n kracht ;-)
(andere wagens die ik nog ga testrijden zijn DS4 1.2 Puretech automaat, Ford Puma 1.0 MHEV met 155pk Powershift en Subaru XV e-Boxer CVT)
Nee, want die zitten niet op de comfortD_Jeff schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:12:
@RvL Even uit nieuwsgierigheid: gebruik je de "flippers" wel eens (achter het stuur)
De Sky-X is qua vermogensopbouw veel meer lineair. Je kan er dus heerlijk rustig in cruisen, maar in de hoge toeren is hij zeker wel thuis.deSenna24 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:14:
[...]
In mijn Insignia zit een 2.0 turbodiesel met 163pk. Verbruik op 120km/u is zo'n 6 liter actueel, als ik de WLTP bekijk zitten de meeste benzines daar ook ongeveer. Koppel heeft deze motor wel, alleen is dat voor mij niet zo nodig om er veel van te voelen. Mijn vriendin heeft een Corsa E met 1.4 zonder turbo (ECOTEC 90pk), heeft wel geen automaat maar vind ik heerlijk om mee te rijden, gewoon omdat het benzine is en dat soepeler rijdt (maw wil ik dus van diesel af). Snel vertrekken met aanhanger hoeft niet, de versnellingsbak moet er gewoon tegen kunnen (gaat om een gestroomlijnde zweefvliegaanhanger van 9 meter). Ik zou wel graag een fijne daily driver hebben die ook kan trekken dus.
(andere wagens die ik nog ga testrijden zijn DS4 1.2 Puretech automaat, Ford Puma 1.0 MHEV met 155pk Powershift en Subaru XV e-Boxer CVT)
Voor wat betreft je opmerking over de versnellingsbak met aanhanger: hij zal er best wel tegen kunnen. Maar het is rete-irritant als je 96 op de cruise control rijd, de bak in 6 staat, de snelheid inzakt tot 90-92, de bak terugschakelt en versnelt naar 96 om vervolgens weer terug te zakken. Want dat is wel wat er gebeurt met mijn 1100kg caravan. Dan liever handmatig in 5: iets meer toeren, iets meer geluid, veel meer trekkracht.
Maar goed, een caravan heeft natuurlijk ook wel de stroomlijn van een gemiddeld tuinhuisje. Mogelijk/waarschijnlijk dat jij dat probleem helemaal niet gaat ondervinden.
Qua trekkracht is de automaat overigens wel een voordeel. De koppelomvormer werkt ook koppelverhogend. Oftewel, bij wegrijden heb je meer koppel tot je beschikking dan met dezelfde motor en een handbak. Ideaal dus
[ Voor 85% gewijzigd door RvL op 21-02-2022 09:24 ]
Nu de dekens nog...
Ik ben er alvast erg benieuwd naar, de Mazda 3 staat ook bovenaan het lijstje. In de zomermaanden wat proefritjes plannen. Met de Insignia heb ik al vanalles getrokken maar nog geen caravan. Op 90 km/u CC verbruik ik zo'n 4 - 4.5 liter zonder aanhanger en met de zwever erachter ongeveer 5 - 5.5 liter. Met een hogere aanhanger om wat te transporteren zit ik wel snel aan 8.5 - 9 liter. Dan rij ik ook vaak in manueel om voorbij te steken. Ik kijk dan zelf naar een Skycruise uitrusting, daar zit alles eigenlijk al op, ook de schakelpeddels.RvL schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:19:
[...]
Nee, want die zitten niet op de comfort
[...]
De Sky-X is qua vermogensopbouw veel meer lineair. Je kan er dus heerlijk rustig in cruisen, maar in de hoge toeren is hij zeker wel thuis.
Voor wat betreft je opmerking over de versnellingsbak met aanhanger: hij zal er best wel tegen kunnen. Maar het is rete-irritant als je 96 op de cruise control rijd, de bak in 6 staat, de snelheid inzakt tot 90-92, de bak terugschakelt en versnelt naar 96 om vervolgens weer terug te zakken. Want dat is wel wat er gebeurt met mijn 1100kg caravan. Dan liever handmatig in 5: iets meer toeren, iets meer geluid, veel meer trekkracht.
Maar goed, een caravan heeft natuurlijk ook wel de stroomlijn van een gemiddeld tuinhuisje. Mogelijk/waarschijnlijk dat jij dat probleem helemaal niet gaat ondervinden.
Qua trekkracht is de automaat overigens wel een voordeel. De koppelomvormer werkt ook koppelverhogend. Oftewel, bij wegrijden heb je meer koppel tot je beschikking dan met dezelfde motor en een handbak. Ideaal dus
[ Voor 3% gewijzigd door deSenna24 op 21-02-2022 09:31 ]
Wat in voorgaande berichten wordt verteld klopt inderdaad:
- Automaat is niet bij de les inderdaad en sportstand gaat uit zodra je CC inschakeld
- Het is een ongeblazen motor, dus je moet het even ervaren als je wat langer op hogere toeren wilt rijden. Er is een heel groot verschil met een diesel (in de 6e versnelling dacht ik rond de 3400tpm bij 120-130 km/h). Auto is wel aardig geïsoleerd, maar het optrekken/inhalen gaat gepaard met flink wat toeren.
- Lichte aanhangers trekken gaat goed, afgelopen weekend nog gedaan en gaat vlot genoeg. Koppel ligt wat hoger in de toeren bij de e-skyactiv-X, maar eenmaal op snelheid (max 90 km/h) gewoon in de 5 of 6
- Ik rijd gemiddeld 6L/100KM (en ik ben een doorrijder
)
- Flippers op het stuur gebruik ik soms. Je kan terwijl de bak in D staat "eerder" schakelen als je bijv. weet dat je anders toch de kickdown of downshift krijgt. Dan zit je al in de juiste versnelling voordat je de bocht uit komt.
- Het gemis is, dat de automaat 1 a 2 versnellingen mist als je bedenkt dat de motor ook in de 6e versnelling 50km/h kan op circa 1500 tpm en dan met 120-130 op ruim 3000 tpm cruised
- Tip: Er zit in elk geval op de automaat een kickdown met extra weerstand. Dus als je vol gas geeft dan voel je weerstand en daar kan je ook nog doorheen duwen en dan denkt de automaat "Ow, je wilt echt dat ik terugschakel"
[ Voor 10% gewijzigd door N.Etter op 21-02-2022 10:56 ]
Ik geloof dat je er bij punt 2 zo'n 1000rpm naast zit. Zo uit mn hoofd draait de motor in mijn CX-30 zo'n 2400rpm. Zeker niet hoger als 3000rpm in ieder gevalN.Etter schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:49:
Wat in voorgaande berichten wordt verteld klopt inderdaad:
- Automaat is niet bij de les inderdaad en sportstand gaat uit zodra je CC inschakeld
- Het is een ongeblazen motor, dus je moet het even ervaren als je wat langer op hogere toeren wilt rijden. Er is een heel groot verschil met een diesel (in de 6e versnelling dacht ik rond de 3400tpm bij 120-130 km/h). Auto is wel aardig geïsoleerd, maar het optrekken/inhalen gaat gepaard met flink wat toeren.
- Lichte aanhangers trekken gaat goed, afgelopen weekend nog gedaan en gaat vlot genoeg. Koppel ligt wat hoger in de toeren bij de e-skyactiv-X, maar eenmaal op snelheid (max 90 km/h) gewoon in de 5 of 6
- Ik rijd gemiddeld 6L/100KM (en ik ben een doorrijder
)
- Flippers op het stuur gebruik ik soms. Je kan terwijl de bak in D staat "eerder" schakelen als je bijv. weet dat je anders toch de kickdown of downshift krijgt. Dan zit je al in de juiste versnelling voordat je de bocht uit komt.
- Het gemis is, dat de automaat 1 a 2 versnellingen mist als je bedenkt dat de motor ook in de 6e versnelling 50km/h kan op circa 1500 tpm en dan met 120-130 op ruim 3000 tpm cruised
- Tip: Er zit in elk geval op de automaat een kickdown met extra weerstand. Dus als je vol gas geeft dan voel je weerstand en daar kan je ook nog doorheen duwen en dan denkt de automaat "Ow, je wilt echt dat ik terugschakel"
Nu de dekens nog...
Ah dat zou best kunnenRvL schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:12:
[...]
Ik geloof dat je er bij punt 2 zo'n 1000rpm naast zit. Zo uit mn hoofd draait de motor in mijn CX-30 zo'n 2400rpm. Zeker niet hoger als 3000rpm in ieder geval
De motoren van mazda staan nou niet bekend om de hoeveelheid vermogen... Obv je omschrijving ben je gewend 250pk te hebben? Dan is de, meestal, 2,5 liter met 120 of 165 pk niet echt bulderend. Zeker niet in een wat zware 6. Niet dat het weinig is, ik vind het ook prima in de 3.twkr18526 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:41:
Na een tijdje mee gelezen te hebben hier, misschien ook even wat delen over onze eerste Mazda. Ik heb een tijd lease auto’s gereden met wat vermogen bij werkgevers. Toen ik daarna een eigen auto kocht dacht ik veel dingen (als een beetje pit) niet belangrijk te vinden, omdat ik toch vrij rustig rij. Dat miste ik dus wel. Na wat verdiepen en navragen voor een degelijke station, ben ik bij een Mazda 6 uitgekomen.
[Afbeelding]
Of je hebt de 2,5 en dat is een enorm verschil met de 2.0?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
En 1500rpm in 6 levert bij de handbak 1000 rpm op bij 50km/h. Dus versnellingen mist hij in zijn algeheel niet, ik denk dat het gros van het lijstje dan de prullenbak in kanN.Etter schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:34:
[...]
Ah dat zou best kunnen, heb er de laatste tijd niet meer zo op gelet.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Laat ik nou de meeste km's tussen de 100 en 140 km/h afleggenNox schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:42:
[...]
En 1500rpm in 6 levert bij de handbak 1000 rpm op bij 50km/h. Dus versnellingen mist hij in zijn algeheel niet, ik denk dat het gros van het lijstje dan de prullenbak in kan
Misschien in de volgende generatie een ZF 8HP (gelijke) transmissie, voordat het helemaal verdwijnt met de elektrificatie ?
Ik ook. Maar bij 120 draai ik 2400 toeren ofzo. Dus dan is 1200 bij 60 en 1000 bij 50 heel normaal. Als je automaat daadwerkelijk 3400 toeren draait bij 140 ben ik heel blij dat ik geen automaat heb. Kan je mij een lol doen en het eerdaags eens controleren?N.Etter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:43:
[...]
Laat ik nou de meeste km's tussen de 100 en 140 km/h afleggen, dus van mij mag het wel iets lager in de toeren (meer een soort overdrive, ook goed voor verbruik). Maar ik kom dan ook van de 2.2 skyactiv-d (handbak) af en nu met een 2.0 e-skyactiv-x (automaat), dus het is wat appels met peren vergelijken.
Misschien in de volgende generatie een ZF 8HP (gelijke) transmissie, voordat het helemaal verdwijnt met de elektrificatie ?
Er zit juist een PHEV combi aan te komen van 2.0 + PHEV EN 2.5 + PHEV.N.Etter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:43:
[...]
Laat ik nou de meeste km's tussen de 100 en 140 km/h afleggen, dus van mij mag het wel iets lager in de toeren (meer een soort overdrive, ook goed voor verbruik). Maar ik kom dan ook van de 2.2 skyactiv-d (handbak) af en nu met een 2.0 e-skyactiv-x (automaat), dus het is wat appels met peren vergelijken.
Die laatste zou in "boost mode" een slordige 300+ pk kortstondig kunnen leveren (en daarmee het MPS blok a 4c 2,3l turbo overtreffen)
Dat MPS blok is, qua vermogen, erg leuk. Zuipt alleen beetje
CX-30 Sky-X automaat: 2500rpm bij 125km/u en iets meer dan 2750rpm bij 140km/uNox schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Ik ook. Maar bij 120 draai ik 2400 toeren ofzo. Dus dan is 1200 bij 60 en 1000 bij 50 heel normaal. Als je automaat daadwerkelijk 3400 toeren draait bij 140 ben ik heel blij dat ik geen automaat heb. Kan je mij een lol doen en het eerdaags eens controleren?hier sta ik echt versteld van
Nu de dekens nog...
Ow, had je het daar over. Zoals ik al eerder aan gaf in de reactie van RvL heb ik me vast verkekenNox schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Ik ook. Maar bij 120 draai ik 2400 toeren ofzo. Dus dan is 1200 bij 60 en 1000 bij 50 heel normaal. Als je automaat daadwerkelijk 3400 toeren draait bij 140 ben ik heel blij dat ik geen automaat heb. Kan je mij een lol doen en het eerdaags eens controleren?hier sta ik echt versteld van
Maar mijn punt was dat 2400 toeren wel wat lager kan, geeft ook weer wat meer rust in de auto en waarschijnlijk in gebruik bij lange stukken cruisen op zelfde snelheid. Dus de handbak wijkt waarschijnlijk niet zoveel af van de automaat qua gearing en toerental.
Andere tijden toen ze uit kwamenD_Jeff schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:43:
[...]
Er zit juist een PHEV combi aan te komen van 2.0 + PHEV EN 2.5 + PHEV.
Die laatste zou in "boost mode" een slordige 300+ pk kortstondig kunnen leveren (en daarmee het MPS blok a 4c 2,3l turbo overtreffen)
Dat MPS blok is, qua vermogen, erg leuk. Zuipt alleen beetje
De Mazda 6 MPS stond inderdaad op mijn wishlist (net als de Mitsubishi Galant 8G VR-4)
Het probleem is wel dat de Sky-X zo laag in de toeren ook een stuk minder koppel heeft. Bij een automaat misschien niet zo'n heel groot probleem want die schakelt wel terug als je gas geeft. Dat betekent wel dat hij potentieel veel aan het schakelen is.N.Etter schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:51:
[...]
Ow, had je het daar over. Zoals ik al eerder aan gaf in de reactie van RvL heb ik me vast verkeken![]()
Maar mijn punt was dat 2400 toeren wel wat lager kan, geeft ook weer wat meer rust in de auto en waarschijnlijk in gebruik bij lange stukken cruisen op zelfde snelheid. Dus de handbak wijkt waarschijnlijk niet zoveel af van de automaat qua gearing en toerental.
Bij een handbak ligt het geheel aan de gebruiker. Schakel je niet terug, dan heb je wellicht het gevoel dat er niet zoveel gebeurt. Dus moet je eigenlijk wel terug schakelen. En als je zo laag in de toeren zit waarschijnlijk ook wel 2 versnellingen om een beetje te kunnen accelereren.
Dat is ook wel waar 'we' verwend zijn met turbomotoren: altijd koppel beschikbaar. Je kan dan heel schakellui rijden. Dat kan je met de Sky-X mijn inziens een stuk minder.
Nu de dekens nog...
Dat viel mij ook op. Icm de active cruise schakelt de automaat constant op en af, soms wel 2 versnellingen terug. 4000rpm maken om van 95 naar 105 te accelereren is geen pretje terwijl het prima in 6 kan met de handbak.RvL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:24:
[...]
Het probleem is wel dat de Sky-X zo laag in de toeren ook een stuk minder koppel heeft. Bij een automaat misschien niet zo'n heel groot probleem want die schakelt wel terug als je gas geeft. Dat betekent wel dat hij potentieel veel aan het schakelen is.
Bij een handbak ligt het geheel aan de gebruiker. Schakel je niet terug, dan heb je wellicht het gevoel dat er niet zoveel gebeurt. Dus moet je eigenlijk wel terug schakelen. En als je zo laag in de toeren zit waarschijnlijk ook wel 2 versnellingen om een beetje te kunnen accelereren.
Dat is ook wel waar 'we' verwend zijn met turbomotoren: altijd koppel beschikbaar. Je kan dan heel schakellui rijden. Dat kan je met de Sky-X mijn inziens een stuk minder.
Juist de grote atmosferische motor heeft m.i. 'altijd koppel'. Heb je wel eens zo'n 130pk 1.0 motortje van franse makelij gereden? Hortend en stotend in de 2e gang over de rotonde
[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 24-02-2022 12:05 ]
Dat heeft weinig met het karakter van de motor te maken, maar alles met de nogal knullige implementatie van de ACC. Waarom zou ik perse zo snel mogelijk weer op snelheid moeten komen? Dat mag ook best iets langzamer waarbij de automaat in dezelfde versnelling blijft.Nox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Dat viel mij ook op. Icm de active cruise schakelt de automaat constant op en af, soms wel 2 versnellingen terug. 4000rpm maken om van 95 naar 105 te accelereren is geen pretje terwijl het prima in 6 kan met de handbak.
Maar nee, in plaats daarvan schakelen we flink terug, jagen we de toeren lekker op zodat we zo snel mogelijk weer op de ingestelde snelheid zitten. Comfort? Dat is voor pussies
Nu de dekens nog...
Dat is ook niet zozeer de acc denk ik. Ook met het normaal rijden en een beetje gas bijgeven schakelde het ding om de haverklap terug. Ik ben sowieso anti-automaat hoewel ik laatst een zespitter 3L turbodiesel uit Beieren onder mijn kont had. Toen vond ik een automaat toch wel een beetje relaxt, maar toen ik even die paarden wilde gebruiken om een auto in te halen had het ding alweer opgeschakeld, moest ie weer terug enz. terwijl ik hem zelf in zijn 2 had gelaten en er dan veel vlotter voorbij was geweest. Ben je echt de ultieme budha in het verkeer en is rijplezier maar een vreemd woord? Rijd dan automaat.RvL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:06:
[...]
Dat heeft weinig met het karakter van de motor te maken, maar alles met de nogal knullige implementatie van de ACC. Waarom zou ik perse zo snel mogelijk weer op snelheid moeten komen? Dat mag ook best iets langzamer waarbij de automaat in dezelfde versnelling blijft.
Maar nee, in plaats daarvan schakelen we flink terug, jagen we de toeren lekker op zodat we zo snel mogelijk weer op de ingestelde snelheid zitten. Comfort? Dat is voor pussies
Zo'n automaat kán gewoon niet met je brein meedenken en is altijd te laat. [rant] Schakelen doe je voor je actie, niet achteraf. Daarom moeten automaten dood. [/rant]
Straks met elektrificatie allemaal niet meer nodigNox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:13:
[...]
Dat is ook niet zozeer de acc denk ik. Ook met het normaal rijden en een beetje gas bijgeven schakelde het ding om de haverklap terug. Ik ben sowieso anti-automaat hoewel ik laatst een zespitter 3L turbodiesel uit Beieren onder mijn kont had. Toen vond ik een automaat toch wel een beetje relaxt, maar toen ik even die paarden wilde gebruiken om een auto in te halen had het ding alweer opgeschakeld, moest ie weer terug enz. terwijl ik hem zelf in zijn 2 had gelaten en er dan veel vlotter voorbij was geweest. Ben je echt de ultieme budha in het verkeer en is rijplezier maar een vreemd woord? Rijd dan automaat.
Zo'n automaat kán gewoon niet met je brein meedenken en is altijd te laat. [rant] Schakelen doe je voor je actie, niet achteraf. Daarom moeten automaten dood. [/rant]
Maar on-topic, zo'n automaat rijdt wel heel ontspannend. Ook in de file met ACC aan, alleen jammer dat hij op de brake-hold stand gaat als het verkeer stopt (wel zo veilig, dat wel).
PS: Automaat in 6e versnelling bij 140km/h @3100-3200 tpm
[ Voor 10% gewijzigd door N.Etter op 03-03-2022 11:20 ]
Ok, ik heb jullie hulp nodig in het mysterie van de Mazda onderdeel nummers... Laat ik voorop stellen dat Mazda (of de dealer) nou niet echt transparant zijn over deze informatie...
Wat is het geval. Het rechterachterlicht van mijn Mazda 6 is beschadigd, zie foto.
:strip_exif()/f/image/HfahWWqXqt6oxHk7rjEBpiI0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dader op het kerkhof. Dat is vervelend. Het wordt pas echt vervelend als je de dealer belt om uit te vinden dan een nieuwe unit ruim 900 euro kost.
Ik had inmiddels wat onderzoek gedaan naar (sloop)onderdelen en dacht een goed alternatief gevonden te hebben voor minder geld maar werd er op gewezen dat ik LED rondom heb, vandaar de hoge prijs voor een nieuwe.
Nou staat het juiste onderdeelnummer gewoon op de buitenzijde van de lamp dus dat maakt gericht zoeken (achteraf...) wat eenvoudiger. Althans, dat denk je dan.
:strip_exif()/f/image/dIEV15KvJifFCriDeI8BNo9g.jpg?f=fotoalbum_large)
Het onderdeel nummer is zoals je op de foto kan zien GJE851150. Echter er blijkt ook een GJE851150B te bestaan. En als ik zoek naar (internationale) aanbieders van onderdelen zie ik dat beide onderdeelnummers aangeboden worden met verschillende prijzen (nieuw) maar sloop worden aangeboden als GJE851150B maar een foto hebben met GJE851150-zonderB.
https://autoparts.beforwa...s/Tail-Lights/PA44164365/
https://www.carparts-pros.com/page_1_3.php?psa=GJE851150
Is er iemand die duidelijkheid kan scheppen wat de reden kan zijn aan de toevoeging van een "B" aan het onderdeelnummer??
Wat is het geval. Het rechterachterlicht van mijn Mazda 6 is beschadigd, zie foto.
:strip_exif()/f/image/HfahWWqXqt6oxHk7rjEBpiI0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dader op het kerkhof. Dat is vervelend. Het wordt pas echt vervelend als je de dealer belt om uit te vinden dan een nieuwe unit ruim 900 euro kost.
Nou staat het juiste onderdeelnummer gewoon op de buitenzijde van de lamp dus dat maakt gericht zoeken (achteraf...) wat eenvoudiger. Althans, dat denk je dan.
:strip_exif()/f/image/dIEV15KvJifFCriDeI8BNo9g.jpg?f=fotoalbum_large)
Het onderdeel nummer is zoals je op de foto kan zien GJE851150. Echter er blijkt ook een GJE851150B te bestaan. En als ik zoek naar (internationale) aanbieders van onderdelen zie ik dat beide onderdeelnummers aangeboden worden met verschillende prijzen (nieuw) maar sloop worden aangeboden als GJE851150B maar een foto hebben met GJE851150-zonderB.
https://autoparts.beforwa...s/Tail-Lights/PA44164365/
https://www.carparts-pros.com/page_1_3.php?psa=GJE851150
Is er iemand die duidelijkheid kan scheppen wat de reden kan zijn aan de toevoeging van een "B" aan het onderdeelnummer??
@goof., zonder het te weten; het zou kunnen dat de B een revisie stand is met een kleine verbetering maar met retrofit mogelijkheden. Wanneer dat zo is zou het niet veel uitmaken welke je kiest.
@goof. ik weet niet of dit zou werken, maar zou je het onderdeel misschien ook kunnen vinden op sites als deze dmv je kenteken? Het artikelnummer (voor een willekeurige mazda 6) is daar wel anders lijkt het.
https://begin.mijngrossie...73C916B02FCFF43AA89D8DE5F
Of zoiets, is echter geen origineel onderdeel, maar je kan het wel terug sturen als het niet past.
https://www.winparts.nl/v...-heden/c29-547-30685.html
https://begin.mijngrossie...73C916B02FCFF43AA89D8DE5F
Of zoiets, is echter geen origineel onderdeel, maar je kan het wel terug sturen als het niet past.
https://www.winparts.nl/v...-heden/c29-547-30685.html
[ Voor 20% gewijzigd door twkr18526 op 15-03-2022 14:33 ]
Ik vind hem wel mooi, maar ook vrij prijzig
vanaf 51k dacht ik zo ter zien en veel opties
Eerst maar mijn CX5 voor een paar jaar
Ik denk er inmiddels achter te zijn waarom de lane-centering/departure op de MX-30 bij ons niet goed werkt. Aangezien Mazda ongetwijfeld ditzelfde systeem in auto's als de 3/CX-30/etc. zal gebruiken, ben ik even benieuwd of jullie dit herkennen of kunnen bevestigen dat ik in de juiste hoek zit? Het heeft geen haast namelijk en de auto heeft oktober pas weer een onderhoudsbeurt nodig.
Als ik namelijk de cruise control aanzet, dan zie ik de witte lijnen in de HUD pas verschijnen als ik bovenop een heuvel/wegovergang rijd. Bij vlakke wegen (50/60/80/snelweg) gaat hij nooit aan. Alleen bij hoogteverschillen merk ik dat eenmaal bovenaan zo'n heuvel de lane-assist/centering ineens aanslaat. Ik voel het stuur dan ietwat bewegen en uit zichzelf 'vasthouden'. We hebben net buiten de wijk een 60-weg met wel 4 van dat soort heuvels over fietspaden heen en ik heb inmiddels van 4/5x heen en weer rijden kunnen bevestigen dat hij dit consequent op deze manier doet. Zodra ik zo goed als onderaan de heuvel zit gaat het direct weer uit namelijk en zonder zelf iets aan te passen pakt hij het bij de volgende heuvel weer precies zo aan.
Ik vermoed dus dat de camera('s) niet goed afgesteld staan en door de dealer weer even 'uitgelijnd' moet(en) worden, kan dat zo zijn? Nu staat het stuur ook net een graad of 2 max uit het midden, extreem subtiel maar merkte het laatst met op de snelweg rijden, dus er zal wel meer afgesteld moeten worden.
Als ik namelijk de cruise control aanzet, dan zie ik de witte lijnen in de HUD pas verschijnen als ik bovenop een heuvel/wegovergang rijd. Bij vlakke wegen (50/60/80/snelweg) gaat hij nooit aan. Alleen bij hoogteverschillen merk ik dat eenmaal bovenaan zo'n heuvel de lane-assist/centering ineens aanslaat. Ik voel het stuur dan ietwat bewegen en uit zichzelf 'vasthouden'. We hebben net buiten de wijk een 60-weg met wel 4 van dat soort heuvels over fietspaden heen en ik heb inmiddels van 4/5x heen en weer rijden kunnen bevestigen dat hij dit consequent op deze manier doet. Zodra ik zo goed als onderaan de heuvel zit gaat het direct weer uit namelijk en zonder zelf iets aan te passen pakt hij het bij de volgende heuvel weer precies zo aan.
Ik vermoed dus dat de camera('s) niet goed afgesteld staan en door de dealer weer even 'uitgelijnd' moet(en) worden, kan dat zo zijn? Nu staat het stuur ook net een graad of 2 max uit het midden, extreem subtiel maar merkte het laatst met op de snelweg rijden, dus er zal wel meer afgesteld moeten worden.
Gisteren eindelijk de nieuwe CX-5 (comfort met I-Activesense pakket) op mogen halen. Fijne auto, iets stiller dan de vorige editie en een veel fijnere vering. Behoorlijk zuinig ook, hij kan goed op tegen de kleinere Ateca met de 150pk 1.4 motor.
@MooDyBLueS
Op basis van een Mazda 3 2019:
> Op lagere snelheid werkt het systeem sowieso niet -- dan zou je namelijk helemaal gek worden.
> Lane depart: Sinds 2019 zijn er een aantal updates voor de werking geweest, waardoor er nu "niveau's" in zitten.
Niveau 1: waarschuwing in display, eventueel met geluidssignaal verder niets
Niveau 2: lichte correctie plus waarschuwing in het display
Niveau 3: Stevige correctie, stevige piep-piep-piep plus waarschuwing
Niveau 4: Niv3 + radio/audio quick fade-out
Voordat Niveau 1 activeert heb je ongeveer 2 seconde.
> Qua "auto-drive": Teveel parameters die moeten kloppen voor het echt lekker werkt. (Heb ik eerder in dit draadje al benoemd) Het teken dat de "auto-drive" actief is, zijn de dikke witte lijnen in de HUD.
Dat het nauwelijks voor mij werkt, stoor ik mij niet aan. Zie het meer als een "extraatje".
-----
@satya Picture(-s) or it didn't happen
Kan je al wennen aan het verschil qua motor? (2.0 ongeblazen vs 1.4 turbo)
> Op lagere snelheid werkt het systeem sowieso niet -- dan zou je namelijk helemaal gek worden.
> Lane depart: Sinds 2019 zijn er een aantal updates voor de werking geweest, waardoor er nu "niveau's" in zitten.
> Qua "auto-drive": Teveel parameters die moeten kloppen voor het echt lekker werkt. (Heb ik eerder in dit draadje al benoemd) Het teken dat de "auto-drive" actief is, zijn de dikke witte lijnen in de HUD.
Dat het nauwelijks voor mij werkt, stoor ik mij niet aan. Zie het meer als een "extraatje".
-----
@goof. je kan normaal alleen het plastiek (buitenkant) apart verkrijgen, je moet dan alleen de nummer daarvan weten. Een hele lamp is bij elke dealer DUUR.
Of was het nu lamp zonder binnenwerk/elektronica
dat was vroeger, nu niet meer
Of was het nu lamp zonder binnenwerk/elektronica
[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 18-03-2022 20:18 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik vind dat echt meevallen de auto is redelijk schakelarm te rijden al is er een fractie minder koppel beschikbaar. Op de snelweg bijtrekken als je vlot mee wilt komen dan wel terug naar de 4e of 5e versnelling, bij normaal rijden eigenlijk geen last van gehad. Schakelen gaat ook erg licht. Mijn broer die ex KPLD'er is vind de auto ook licht en prima rijden en niet zo groot aanvoelen als zijn Mitsubishi ASX.@satya Picture(-s) or it didn't happen
Groot verschil voor mij is wel de vering met de vorige versie.
Ben al zo'n 17 jaar Mazda liefhebber; begonnen met een zilvergijze 6 (1e generatie) liftback, met een bescheiden 1.8 motor, daarna ingeruild op een zilvergrijze 6 (2e generatie) liftback, met een soepele 2 liter motor. Deze werd opgevolgd door de laatste 6, die ik gekocht heb; een 2e generatie/facelift sedan-uitvoering, met een soepele 2 liter motor & een mooie donkerblauwe lak. Daarna mij mede door mijn vriendin laten overhalen om een crossover te kopen; een CX-3, in de meest complete GT-M uitvoering, in de mooie deep soul red kleur. Dat was helaas mijn 1e Mazda waar ik niet tevreden over was, vooral de ruimte & handling vielen tegen. De laatste daily driver Mazda die ik nu heb is een 3 sedan, in de GT-M uitvoering, met alle luxe die ik mij maar wensen kan. Ook weer met een 2 liter motor, die samen met de automaat (mijn 1e Mazda, met automaat) voor een soepele/sportieve rijervaring zorgt. En wederom in de mooie deep soul red kleur. Ik kan er ook nog handmatig mee schakelen, via flippers, maar aangezien die niet echt snel reageren, gebruik ik die eigenlijk nooit.
Naast mijn daily driver voor woon/werkverkeer heb ik sinds 11 jaar ook diverse MX-5's gehad, allereerst een rode Miata (US import) vd. 1e generatie, met een 1.6 motor. Deze na 5 jaar met pijn in mijn hart ingeruild (vanwege de hoge restauratie kosten) op een gele MX-5 vd. 2e generatie, waar ik helaas niet zoveel schik had ivm. het lage vermogen, ondanks dat die dezelfde motor had als zijn voorganger, maar zo'n 30 PK minder vermogen had. Gelukkig kon ik deze teleurstellende MX-5 goed inruilen op een speciale 10th anniversary uitvoering vd. 2e generatie, met een mooie diepblauwe lak. Deze MX-5 heeft precies het goede vermogen, wat de 1.8 motor betreft (zo'n 150 PK), wat in de combinatie met het lage gewicht van zo'n 1000 KG & zesbak voor een vlotte rijbeleving zorgt & icm. de perfecte go cart-achtige handling een feestje mee is, om lekker sportief te kunnen rijden! Helaas is deze MX-5 total loss geraakt, een paar jaar geleden & heb ik het geluk gehad dat ik een "nieuwe" 10th anniversary vond, die zelfs in een nog iets betere staat was & tot op de dag van vandaag, heb ik er nog veel plezier van!
Kortom ik ben een grote Mazda liefhebber & hoop dan ook dat ze over een aantal jaar met een aantrekkelijk geprijsde EV op de markt komen, waarmee ik veel rijplezier kan beleven. Want rijplezier & goede kwalitieit, icm. een aantrekkelijke prijs is voor mij altijd reden geweest om een Mazda te kopen & ik vind Mazda's wat design betreft meestal erg geslaagd!
Naast mijn daily driver voor woon/werkverkeer heb ik sinds 11 jaar ook diverse MX-5's gehad, allereerst een rode Miata (US import) vd. 1e generatie, met een 1.6 motor. Deze na 5 jaar met pijn in mijn hart ingeruild (vanwege de hoge restauratie kosten) op een gele MX-5 vd. 2e generatie, waar ik helaas niet zoveel schik had ivm. het lage vermogen, ondanks dat die dezelfde motor had als zijn voorganger, maar zo'n 30 PK minder vermogen had. Gelukkig kon ik deze teleurstellende MX-5 goed inruilen op een speciale 10th anniversary uitvoering vd. 2e generatie, met een mooie diepblauwe lak. Deze MX-5 heeft precies het goede vermogen, wat de 1.8 motor betreft (zo'n 150 PK), wat in de combinatie met het lage gewicht van zo'n 1000 KG & zesbak voor een vlotte rijbeleving zorgt & icm. de perfecte go cart-achtige handling een feestje mee is, om lekker sportief te kunnen rijden! Helaas is deze MX-5 total loss geraakt, een paar jaar geleden & heb ik het geluk gehad dat ik een "nieuwe" 10th anniversary vond, die zelfs in een nog iets betere staat was & tot op de dag van vandaag, heb ik er nog veel plezier van!
Kortom ik ben een grote Mazda liefhebber & hoop dan ook dat ze over een aantal jaar met een aantrekkelijk geprijsde EV op de markt komen, waarmee ik veel rijplezier kan beleven. Want rijplezier & goede kwalitieit, icm. een aantrekkelijke prijs is voor mij altijd reden geweest om een Mazda te kopen & ik vind Mazda's wat design betreft meestal erg geslaagd!
We hebben het dan inderdaad over auto-drive. Wat betreft snelheid: dat geloof ik gelijk, maar vanaf 60 km/u op de teller krijg ik het geactiveerd, maar dan dus wel alleen zoals ik hierboven beschreef.D_Jeff schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:47:
@MooDyBLueS
-----
Ik vind het bizar dat het letterlijk 99% van de tijd (daar is niks aan overdreven) gewoon totaal niet werkt. We hebben ook een Kia e-Soul en daar werkt 'auto-drive' vanaf 30 km/u om te activeren, werkt 95% van de tijd wél én blijft het ook werken tot stilstand als een auto voor me zit. Ook werkt daar lane-departure gewoon zo goed als altijd en ook dat werkt bij de Mazda zo goed als nooit.
Ook kreeg ik vaak bij koud weer de melding dat hulpsystemen niet beschikbaar waren, terwijl ik gecontroleerd heb en er niks de camera/sensoren bedekte. Dus puur kou en dat was al bij 5C of kouder. Terwijl ik dat bij de Kia alleen heb meegemaakt als het echt dik onder de 0C gaat én de sensoren/camera bedekt is met ijzel of sneeuw.
Goed, verder is de MX-30 echt een topauto hoor en rijdt lekkerder dan de Kia, is ook veel mooier zowel van binnen als buiten, dus beiden hebben hun sterke en minder sterke kanten, maar als dit het gewoon is van Mazda, dan sta ik daar best wel versteld van in negatieve zin. Als je dat soort features op de auto zet, kan je inderdaad niet eisen dat ze 80% van de tijd vlekkeloos werken, maar ik ervaar het nu gewoon als totaal niet werkend. En juist dat verbaast me enorm. Ik ga het gewoon bij de beurt later dit jaar meenemen als aandachtspunt, kijken wat ze vanuit de dealer ervan zeggen of aan kunnen doen.
Nog als kleine extra opmerking: voor de Kia hadden we een Lexus UX250h, ook een Japanner dus (net als de Mazda bedoel, niet Kia natuurlijk) en daar werkte het ook wel minder dan de Kia (die is echt heel sterk daarin) maar wel pakweg 75% van de tijd. Ook onze Lexus IS300h daarvoor had al lane-departure assist die meestal goed werkte. Dat was een auto uit 2013.
[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-03-2022 15:03 ]
Afgelopen week ging mijn Mazda3 (2019) voor een beurt plus bandenwissel (winter -> zomer).
Dealer: Goedemorgen, helaas moeten wij u mededelen dat de reguliere vervangende auto's al vergeven zijn. Receptie vervolgens in overleg met de verkoopafdeling en komt terug: Het is geregeld, het is alleen wel heel vervelend -- momentje.
Paar minuten later komt er een Soul-Red MX-5 ND 1.5 GTM (132pk) voorrijden.
Buiten een graadje of 15 en vollop zon -- Heeeeel vervelend, zulk vervangend vervoer (helaas maar voor 1 dag)
Ik snap het gevoel van @MazDaMan1970 nu ook heel goed
Dealer: Goedemorgen, helaas moeten wij u mededelen dat de reguliere vervangende auto's al vergeven zijn. Receptie vervolgens in overleg met de verkoopafdeling en komt terug: Het is geregeld, het is alleen wel heel vervelend -- momentje.
Buiten een graadje of 15 en vollop zon -- Heeeeel vervelend, zulk vervangend vervoer (helaas maar voor 1 dag)
Aftermarket idd als zodanig te vinden, origineel niet (of niet meer als ik jou begrijp).Damic schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:44:
@goof. je kan normaal alleen het plastiek (buitenkant) apart verkrijgen, je moet dan alleen de nummer daarvan weten. Een hele lamp is bij elke dealer DUUR.
Of was het nu lamp zonder binnenwerk/elektronicadat was vroeger, nu niet meer
Inmiddels opgelost met vervanging van de sloop voor 150 euro.
Nee vroeger (de jaren 90 modellen) kon je apart de kleur lenzen verkrijgen maar dar hebben ze dus verandering in gebrachtgoof. schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:26:
[...]
Aftermarket idd als zodanig te vinden, origineel niet (of niet meer als ik jou begrijp).
Inmiddels opgelost met vervanging van de sloop voor 150 euro.
Sloop is goed zolang het er goed uitziet
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
De MX-5 ND schijnt net zo goed te rijden, als de NA & NB, vanwege het zeer lage gewicht van 950 KG. Wie weet koop ik over een jaartje of 3 ook een ND, maar vooralsnog heb ik nog steeds heel veel plezier met mijn NB!D_Jeff schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:18:
Ik had een CX-3 met allerhand nanny's, zoals adaptive cruise control & lane departure warning. Beide heb ik nooit gebruikt, omdat het gewoon niet goed werkte. En eerlijk gezegd mis ik dat soort onzin ook totaal niet, aangezien ik gewoon lekker zelf wil rijden. Wat ik wel heel fijn vind in mijn huidige 3 GT-M is het heads-up display & achteruitrijcamera, dat zijn wel ontzettend handige features, die ook echt meerwaarde hebben.MooDyBLueS schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:01:
[...]
We hebben het dan inderdaad over auto-drive. Wat betreft snelheid: dat geloof ik gelijk, maar vanaf 60 km/u op de teller krijg ik het geactiveerd, maar dan dus wel alleen zoals ik hierboven beschreef.
Ik vind het bizar dat het letterlijk 99% van de tijd (daar is niks aan overdreven) gewoon totaal niet werkt. We hebben ook een Kia e-Soul en daar werkt 'auto-drive' vanaf 30 km/u om te activeren, werkt 95% van de tijd wél én blijft het ook werken tot stilstand als een auto voor me zit. Ook werkt daar lane-departure gewoon zo goed als altijd en ook dat werkt bij de Mazda zo goed als nooit.
Ook kreeg ik vaak bij koud weer de melding dat hulpsystemen niet beschikbaar waren, terwijl ik gecontroleerd heb en er niks de camera/sensoren bedekte. Dus puur kou en dat was al bij 5C of kouder. Terwijl ik dat bij de Kia alleen heb meegemaakt als het echt dik onder de 0C gaat én de sensoren/camera bedekt is met ijzel of sneeuw.
Goed, verder is de MX-30 echt een topauto hoor en rijdt lekkerder dan de Kia, is ook veel mooier zowel van binnen als buiten, dus beiden hebben hun sterke en minder sterke kanten, maar als dit het gewoon is van Mazda, dan sta ik daar best wel versteld van in negatieve zin. Als je dat soort features op de auto zet, kan je inderdaad niet eisen dat ze 80% van de tijd vlekkeloos werken, maar ik ervaar het nu gewoon als totaal niet werkend. En juist dat verbaast me enorm. Ik ga het gewoon bij de beurt later dit jaar meenemen als aandachtspunt, kijken wat ze vanuit de dealer ervan zeggen of aan kunnen doen.
Nog als kleine extra opmerking: voor de Kia hadden we een Lexus UX250h, ook een Japanner dus (net als de Mazda bedoel, niet Kia natuurlijk) en daar werkte het ook wel minder dan de Kia (die is echt heel sterk daarin) maar wel pakweg 75% van de tijd. Ook onze Lexus IS300h daarvoor had al lane-departure assist die meestal goed werkte. Dat was een auto uit 2013.
Eens, ik was wat huiverig want kwam van een ouder bouwjaar af en het blijft een verrassing als je het online doet... maar zag er netjes uit! Prima geslaagd bij Van Deijne Japanse Auto-onderdelen, echter Volkel was me net wat ver weg om heen en weer te tuffen. Dus dat was wel een risico, maar foto's zagen er prima uit en voor 150 wilde ik dat risico wel nemen. Lichte gebruikssporen op een andere plek dan bij oude achterlicht, dus tja wat wil je dan. Hij is netjes, strak, geen breuken etc. etc.
Met alle respect: leuk dat je roept dat jij graag zelf wilt rijden en dit "onzin" vindt. Maar daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan, ik geef juist aan dat het niet werkt en gebruik wel graag dit soort features. Het zijn ook nog eens deels features waar je extra voor betaalt.MazDaMan1970 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:43:
[...]
Ik had een CX-3 met allerhand nanny's, zoals adaptive cruise control & lane departure warning. Beide heb ik nooit gebruikt, omdat het gewoon niet goed werkte. En eerlijk gezegd mis ik dat soort onzin ook totaal niet, aangezien ik gewoon lekker zelf wil rijden. Wat ik wel heel fijn vind in mijn huidige 3 GT-M is het heads-up display & achteruitrijcamera, dat zijn wel ontzettend handige features, die ook echt meerwaarde hebben.
Ik lees nu wel meerdere menzen met CX-3, CX-30 en 3 die allemaal wel dezelfde conclusie als ik trekken: op dit gebied is Mazda dus gewoon enorm ruk.
Bizar want zoals ik aangaf is onze ervaring met (deels veel oudere) Toyota, Lexus en Kia auto's dat het daar sinds 2013 op z'n minst wel grotendeels goed werkt. Ik vind het daarom onverkoopbaar dat een semi-premium merk als Mazda dit niet voor elkaar weet te krijgen.
Begrijp me niet verkeerd: we zijn verder mega tevreden met onze MX-30, dus die gaat zeker niet ineens de deur uit, maar over een paar jaar zal ik bij een volgende autowissel wel dit in het achterhoofd houden en als Mazda dan niet verbeterd is met bijv. de opvolger van de MX-30, dan zou dat wel reden zijn om tegen die tijd elders te shoppen.
Een beurt met een software update gaf geen verbetering?MooDyBLueS schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:23:
[...]
Met alle respect: leuk dat je roept dat jij graag zelf wilt rijden en dit "onzin" vindt. Maar daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan, ik geef juist aan dat het niet werkt en gebruik wel graag dit soort features. Het zijn ook nog eens deels features waar je extra voor betaalt.
Ik lees nu wel meerdere menzen met CX-3, CX-30 en 3 die allemaal wel dezelfde conclusie als ik trekken: op dit gebied is Mazda dus gewoon enorm ruk.
Bizar want zoals ik aangaf is onze ervaring met (deels veel oudere) Toyota, Lexus en Kia auto's dat het daar sinds 2013 op z'n minst wel grotendeels goed werkt. Ik vind het daarom onverkoopbaar dat een semi-premium merk als Mazda dit niet voor elkaar weet te krijgen.
Begrijp me niet verkeerd: we zijn verder mega tevreden met onze MX-30, dus die gaat zeker niet ineens de deur uit, maar over een paar jaar zal ik bij een volgende autowissel wel dit in het achterhoofd houden en als Mazda dan niet verbeterd is met bijv. de opvolger van de MX-30, dan zou dat wel reden zijn om tegen die tijd elders te shoppen.
Omdat Mazda dit soort systemen over vrijwel alle modellen hetzelfde heeft geven de updates vaak merkbare verbetering wbt functioneren, sinds de aflevering in 2017 is de 3 hier in het huishouden er met wat updates alleen maar op vooruit gegaan.
Heb je al gekeken welke softwareversie je auto momenteel draait en of dat de laatste versie is?
[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 21-03-2022 22:25 ]
Goed punt inderdaad, wij hebben de auto begin januari gekocht (vanwege de SEPP subsidie) en vrij snel daarna liepen we tegen een laadprobleem aan waarvoor een terugroepactie bleek te zijn, maar wij nog niet van afwisten.PalingDrone schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:13:
[...]
Een beurt met een software update gaf geen verbetering?
Omdat Mazda dit soort systemen over vrijwel alle modellen hetzelfde heeft geven de updates vaak merkbare verbetering wbt functioneren, sinds de aflevering in 2017 is de 3 hier in het huishouden er met wat updates alleen maar op vooruit gegaan.
Heb je al gekeken welke softwareversie je auto momenteel draait en of dat de laatste versie is?
Iemand gaf hier dezelfde tip, dus ik heb toen vriendelijk de lokale Mazda dealer gevraagd of ze (desnoods betaald) alle updates wilden uitvoeren die er maar zijn. Dat hebben ze gedaan en ging geloof ik in totaal om 4 updates, waarvan eentje niet nodig was omdat ik die al over-the-air had kunnen doen (van het infotainment systeem). Maar sowieso is er een update dus op het laadsysteem uitgevoerd en ook het motor management maar de 3e ben ik vergeten waar het om ging. Hij zou in ieder geval volledig bij de tijd moeten zijn en heb sindsdien ook geen melding gehad over een nieuwe OTA update.
Wellicht noemenswaardig: ik moest vannocht even in de buurt van de Arena zijn en daar is een hele lange 50 weg met hoge stoepranden langs te weg, het was erg rustig dus ik zette de cc op 60 km/u aan en warempel: op die weg deed ie het. Ik heb dus zelf zeer sterk het vermoeden dat het of met de hoogte van de lijnen/afbakening van de weg te maken heeft of dat het systeem opnieuw gekalibreerd moet worden. Then again: ik lees dus veel Mazda rijders bij wie het niet optimaal werkt, dus het lijkt me ook weer niet zo simpel. Als het eerste waar is, dan is het misschien wel zo dat Mazda (bewust?) extreem voorzichtig/terughoudend is t.o.v. andere merken?
En als laatste om nog aan te geven wat ik in de auto ervaar: ik zie op het heads-up display een stuur die ofwel wit ofwel oranje is, in mijn ervaring is dat de lane-departure en als ik zonder richting aangeven over de lijnen wil gaan, dan stuurt hij vaak even tegen en springt het stuur icoon tijdelijk op oranje tot ik weer netjes in een baan zit.
Daarnaast zie ik schuine lijnen links en rechts van het stuur icoon: die zijn of helemaal weg, of vaag wit of fel wit. Zonder cc aan zijn ze altijd weg, met cc zijn ze soms weg, soms vaag wit en in die situaties merk ik totaal geen werking. Zeer soms, zoals vanochtend bij Arena, merkte ik dat de lijnen ineens fel wit worden en dan merk ik ook gelijk een kleine stuurcorrectie. Die 50-weg bij de Arena heeft ook her en der glooiende bochten en ik merkte daar hoe goed het systeem kan werken als hij maar doorheeft waar de weg is. Maar de rest van mijn rit van 40km heb ik dit nergens meer geactiveerd zien worden. Veelal snelweg daarna.
Blijf het toch bijzonder vinden, ook wetende dat de Mazda MX-30 in deze uitvoering (Luxury met 360 camera) 5 camera's heeft: achter, in elke buitenspiegel, in de neus én achter de binnenspiegel (ook naar voren kijkend). En dus nog de nodige sensoren rondom. Onze Kia heeft alleen een achteruitrijcamera en een camera achter de binnenspiegel voor de wegbelijning (plus pakweg evenveel sensoren).
Wat overigens wel heel gaaf is, is dat ik ook rijdend de 360 view in verschillende varianten kan bekijken. Echt geweldig in krappe Amsterdamse parkeergarages, hij geeft zelfs rondom de auto gele lijnen wat de safe zone is en afhankelijk van hoe je stuurt rode lijnen waar je dus op moet gaan letten, zelfs aan de zijkant van de auto doet ie dat. En vooruitkijkend kan je zowel de camera in de neus (objecten dichtbij/wide angle) als bij de binnenspiegel (meer overzicht) kiezen. Ook is er een view die alleen het zicht van de buitenspiegels toont. En het is zelfs op de snelweg te gebruiken. Klein beetje jammer is het wel dat ze niet zoals Tesla er gelijk een dashcam met opslag van hebben gemaakt. Wie weet komt er nog ooit zo'n optie via een update en met een usb-stick als opslag bijv.