Wij hebben vandaag onze MX-30 Luxury in Polymetal Grey in ontvangst mogen nemen. Niet onze foto, die volgt nog, maar zoals de voorste op deze foto:
We wilden eerst voor een Ceramic White gaan, want het is een tweedehands en hoewel Mazda's mooiste kleur (Soul Red natuurlijk) hem erg goed staat, waren er amper Luxury's te vinden in die kleur en als die al te vinden was de meerprijs meer dan dat het nieuw was. Uiteindelijk grepen we net naast een Ceramic White mis en "hadden ze nog wel een grijze staan". Toch maar gaan kijken, want goede prijs, vertrouwd adres, noem maar op en tot onze verbazing bleek de kleur in het echt heel goed uit te pakken.
Dus toch ervoor gegaan, maar vanwege de EV-subsidie tot dit jaar moeten wachten. Vandaag vrij, dus het moment was daar. Wat een goed rijdende auto is dit zeg en prachtig vanuit alle hoeken met zoveel mooie en leuke details dat het bijna teveel is om op te noemen. We hebben dan geen 3-tone kleur, maar wel het zilveren stripje achterop die het leuk breekt, de zwarte spiegelkappen en 'achterspoiler'. Het zwarte kunststof SUV-look rondom staat hem ook goed én beschermt ook nog eens tegen kleinere schades. Dan de velgen die niet zilver zijn, ook niet zwart, maar er tussenin. Mazda noemt het niet zo, maar ik hoorde iemand gunmetal grey noemen en dat komt wel in de buurt. En dan die kleur zelf: is het nu grijs of blauw of een beetje van beide? In ons grauwe kikkerlandje lijkt het nu gewoon grijs met als je goed kijkt een lichte blauwe tint erin, maar ik heb hem ook in goed zonlicht gezien, ook een Mazda 3 trouwens, en dan zie je toch echt dat blauwige meer tot z'n recht komen. Een stoere kleur die niet opvallend is.
Of het interieur wat prachtig in elkaar zit, leuk met kurkdetails (Mazda's oorsprong), mooie eigenzinnige halfkunstlederen stoelen en in onze ogen een tot in de puntjes verzorgd dashboard en stuur. Ergonomie is top, er waren wel drie twijfelgebieden (eentje niet met interieur te maken): de draaiknop voor het infotainment systeem. Ja, een touchscreen is makkelijker te bedienen, zeker als je Apple CarPlay gebruikt, maar in onze Kia e-Soul poets ik wekelijks het touchscreen even op, ik kan niet tegen de vette vingers die het na een werkweek rijden heeft verzameld. En het moet gezegd: toch werkt Mazda's bediening zeer vlot omdat de knop veel opties kent (draaien, boven/beneden/links/rechts en indrukken). Soms is het even zoeken/wennen, maar zodra je hebt is het bijna altijd "oh ja" en spreekt het eigenlijk alweer voor zich. Tweede punt was de touchscreen bediening van de climate control (daar wel), maar er zitten ook fysieke knoppen naast. De basis kan je daar ook mee bedienen ben ik al achter en alleen voor zaken als stoel- en stuurverwarming moet je naar het touchscreen grijpen, maar nu komt het: je kan heerlijk je handpalm/pols rusten op de schakelpook die je toch met een drukknop pas kan verplaatsen, dus geen enkel risico om die per ongeluk in N te duwen, maar daarmee is het touchscreen bedienen zelfs tijdens het rijden geen enkel probleem.
En het laatste twijfelpunt had met de suicide doors te maken. We hebben de auto nog niet eens 24 uur dus de praktijk zal ongetwijfel nog vele positieve én negatieve situaties belichten, maar we zijn al achter het eerste voordeel: op onze eigen parkeerplaats, staat de kont van de auto net ±1-1,5m langs een muur van de woning, de parkeerplaats is maar 5 meter diep en dus is er geen speelruimte om de auto een meter meer naar voren te zetten (dan staat de neus op het voetpad). Hoe dan ook: met elke andere auto kunnen de kids wel via de bestuurderskant uitstappen, maar moet eerst de deur dicht voordat ze door kunnen lopen naar de voorkant van de woning. Niet bij de Mazda: dat komt perfect uit en voordeur én achterdeur kunnen wagenwijd open en dat past met ca. 20-30cm speling perfect en maakt instappen ineens zoveel makkelijker dan alle andere auto's (behalve de BMW i3 natuurlijk).
Dan het verbruik: we waren tijdens de proefrit al positief verrast, want eerlijk is eerlijk: dit is geen lange-afstand EV. Maar het is dan ook onze 2e auto en dus is de opgegeven 200 km WLTP en 170 km real-world meer dan genoeg. Her en der las ik van een winterverbruik van zo'n 20 kWh/100 km, wat met 30 kWh bruikbaar neerkomt op 150 km echte range. Echter, vandaag met 4 graden, regen én zelfs hagel en natte sneeuw hebben wij in onze rit van 35 min met op 5 min na alleen maar snelweg slechts 18,1 kWh verbruikt. Climate control, stoelverwarming en stuurverwarming waren aan (die laatste tijdelijk), we reden gewoon 105-110 km/u op de teller, dus dat is een positieve verrassing. En... dat is gewoon exact het verbruik wat we nu met onze Kia e-Soul ook halen, dus erg indrukwekkend.
Kortom: erg tevreden en we zijn blij dat we ons nu Mazda eigenaar mogen noemen. Wat een fantastisch rijdende én mooie auto's maakt Mazda toch.
Als afsluiter een vraag: ik kreeg na het verbinden met MyMazda in de auto gelijk een melding van een software update (versie 11020, 20 MB) en daarbij de info dat deze de werking van Mazda Connect en de navigatie verbetert. Er zit ook een knop Update bij, maar ik kan me niet herinneren dat ik gelezen heb dat de MX-30 over-the-air updates ondersteund. Werken deze updates inderdaad zo of moet ik hem toch echt nog zelf eerst op een usb-stick zetten? En zo ja, waar kan ik die vandaan halen? Voor Navigatiekaarten heb ik wel de Toolbox gevonden.