Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 46 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:29
@Dj-sannieboy ijs aan de binnenzijde terwijl het een lichte vorst was, betekend dat je ergens een lekkage hebt.

Als ik dit geval "plaats delict" bekijk, zou ik zeggen dat de lekkage onder de ijsvorming zit -- aangezien het om een leaseauto gaat, zou ik de dealer gewoon vragen om het volledige afdichtrubber te vervangen.

@goof. Indien je een Mazda6 bedoeld: station vs SUV ga je merken in alles:
Ruimte, wegligging, verbruik, weggedrag onder bijzondere wegomstandigheden (regen, ijsvorming, enz), topsnelheid en zo kan ik nog wel even doorgaan :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

D_Jeff schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:47:
@Dj-sannieboy ijs aan de binnenzijde terwijl het een lichte vorst was, betekend dat je ergens een lekkage hebt.

Als ik dit geval "plaats delict" bekijk, zou ik zeggen dat de lekkage onder de ijsvorming zit -- aangezien het om een leaseauto gaat, zou ik de dealer gewoon vragen om het volledige afdichtrubber te vervangen.
Ik heb dit in oudere wagens ook wel eens gehad. Is puur condensvorming aan de binnenzijde door hoge luchtvochtigheid. Wat natuurlijk ook door een lekkage kan komen. Vochtvreters werkten bij mij altijd wel. Maar met een recente auto zou ik dit inderdaad zeker niet accepteren.

Overigens niet vergeten om ook met koud weer de airco aan te laten staan, haalt veel vocht uit de lucht in de auto.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn Mazda2 uit 2008 heeft dat al sinds jaar en dag. Ontzettend irritant.
Grote vochtvreters en het sluiten van de ventilatie (op recirculatie ipv buitenlucht) helpen een beetje, maar fijn is anders.

Ook vanmorgen was het weer feest. Een hele fijne auto, maar dit vind ik toch een serieuze afknapper.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@True Met auto's vanaf een jaar of 6 a 7 kan ik daar wel begrip voor opbrengen. Maar de Mazda van DJ Sannieboy is net 2 jaar oud en onder dekking van een leasecontract.

Maak dan ook gebruik van de mogelijkheden van dat leasecontract (je betaald je immers al groen en blauw)

@DrivinUCrazy Wellicht eens vragen wat het zou kosten om de afdichtrubbers te vervangen?

[ Voor 14% gewijzigd door D_Jeff op 21-12-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Welke afdichtrubbers? Van de deuren? Die zien er allemaal prima uit. Het lijkt echt via de ventilatie binnen te komen.

Er is ook niets vochtig in het interieur, kofferbak is droog, interieurfilter is ook niet afwijkend dan je zou verwachten.
De airco zet ik ook al ruim voor aankomst uit zodat ik die niet nat wegzet.

Ik noemde de recirculatiestand eerder; als ik rij staat die vrijwel nooit op recirculatie. Alleen geparkeerd. :)

[ Voor 61% gewijzigd door DrivinUCrazy op 21-12-2021 16:35 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

D_Jeff schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:24:
@True Met auto's vanaf een jaar of 6 a 7 kan ik daar wel begrip voor opbrengen. Maar de Mazda van DJ Sannieboy is net 2 jaar oud en onder dekking van een leasecontract.

Maak dan ook gebruik van de mogelijkheden van dat leasecontract (je betaald je immers al groen en blauw)

@DrivinUCrazy Wellicht eens vragen wat het zou kosten om de afdichtrubbers te vervangen?
Inmiddels de dealer geïnformeerd, morgen even bellen!

Auto is net 2 jaar oud, mag toch wel verwachten dat dit soort zaken inmiddels verleden tijd zijn. Climate control staat altijd aan overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-12-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 19:35
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:31:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, vanmorgen zat er ijs aan de binnenkant van m’n voorruit:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb dit sinds deze week ook met mijn 2015 Mazda 3 Sedan. Ik had Terpstra Groningen gebeld en die vertelde mij ook al dat ze al meerdere telefoontjes hadden gehad over dit probleem en dat het inderdaad met hoge luchtvochtigheid had te maken. De eerste schrok ik ook wel, want mijn hele dashboard wordt klets nat en ik moet letterlijk met een ijskrabber aan de binnen kant krabben. Voorgaande jaren eigenlijk nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 16:30
D_Jeff schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:47:
@goof. Indien je een Mazda6 bedoeld: station vs SUV ga je merken in alles:
Ruimte, wegligging, verbruik, weggedrag onder bijzondere wegomstandigheden (regen, ijsvorming, enz), topsnelheid en zo kan ik nog wel even doorgaan :P
Helemaal eens, voor mij ook mede de redenen om destijds voor een Mazda 6 station te kiezen i.p.v. een CX-5. Maar die laatste update van de CX-5 smoelt wel lekker :9

Assumption is the mother of all fuck-ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dat de CX-5 sinds de laatste update een stuk leuker smoelt, ga ik niet ontkennen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:25:
[...]

Inmiddels de dealer geïnformeerd, morgen even bellen!

Auto is net 2 jaar oud, mag toch wel verwachten dat dit soort zaken inmiddels verleden tijd zijn. Climate control staat altijd aan overigens.
Helaas geeft de dealer aan dat het probleem onderzoeken weinig tot geen zin heeft en dat “alle auto’s” hier nu last van hebben. Gevolg van korte afstanden rijden en met natte kleding in de auto stappen. Advies was om lange stukken te rijden met de verwarming aan en eventueel een raampje op een klein kiertje. Daarnaast de ruiten goed schoonmaken.

Toegegeven, ik rij sinds de pandemie niet veel meer echter is dit probleem al sinds het begin aanwezig. De ruiten maak ik regelmatig schoon, juist omdat ik zoveel problemen met een beslagen voorruit heb. Ik denk dat ik maar eens contact ga opnemen met de leasemaatschappij.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 22-12-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:37
Dj-sannieboy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:28:
[...]

Helaas geeft de dealer aan dat het probleem onderzoeken weinig tot geen zin heeft en dat “alle auto’s” hier nu last van hebben. Gevolg van korte afstanden rijden en met natte kleding in de auto stappen. Advies was om lange stukken te rijden met de verwarming aan en eventueel een raampje op een klein kiertje. Daarnaast de ruiten goed schoonmaken.
Ik vraag me ook af of dit geen algemeen probleem is met deze buitentemperaturen.
Tijdens het rijden verwarm je de auto tot 20-21 graden. Warme lucht, dus die kan veel vocht opnemen, o.a. waterdamp die jij en je passagiers uitademen. Zodra je parkeert koelen de autoruiten af tot onder nul en condenseert daar de waterdamp op.
Het kan natuurlijk zijn dat water de auto binnenkomt, maar dan moet je dat kunnen zien/voelen, bijvoorbeeld natte automatten. Niet te verwachten van een auto die twee jaar oud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 21:18
Ik heb het in mijn 2020 Mazda 3 Sedan ook, maar niet zo erg als @Dj-sannieboy (mijn auto staat meestal overdekt, dus dat scheelt wellicht ook). Maar zelfs als ik in een "droge" auto stap beslaan de ruiten door mijn adem relatief snel, tenzij ik het "voorruit verwarming" (regelt enkel luchtstroom) knopje gebruik.

Mijn vorige auto had hier echt nauwelijks tot geen last van, ik heb dan (ook) sterk het idee dat Mazda hier iets anders doet. Lijkt me inderdaad sterk dat er ergens lekkage is, het kan iets simpels zijn als luchtstroom of niet/minder ontvochtigen met de aircopomp wanneer het koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

gerritjan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:49:
[...]

Ik vraag me ook af of dit geen algemeen probleem is met deze buitentemperaturen.
Tijdens het rijden verwarm je de auto tot 20-21 graden. Warme lucht, dus die kan veel vocht opnemen, o.a. waterdamp die jij en je passagiers uitademen. Zodra je parkeert koelen de autoruiten af tot onder nul en condenseert daar de waterdamp op.
Het kan natuurlijk zijn dat water de auto binnenkomt, maar dan moet je dat kunnen zien/voelen, bijvoorbeeld natte automatten. Niet te verwachten van een auto die twee jaar oud is.
Ik heb hiervoor 5 jaar in een 308 gereden en dit soort problemen nooit gehad. Toen ging ik doordeweeks nog wel dagelijks naar kantoor, maar de auto heeft in al die jaren ook wel eens een tijdje stil gestaan. Ook met wintersport vakantie nooit problemen gehad.

Natte automatten had de dealer het inderdaad ook over, dan zou er serieus iets mis zijn. Dat is ‘gelukkig’ niet aan de orde.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-12-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Excuses, ik zie dat ik niet volledig was.
Ik bedoel de rubberen afdichting die rondom de voorruit en/of achterruit zit.

Niet de rubbers waarmee de deuren worden "afgedicht"

Het vervangen van die afdichting is een rotklus en niet elke dealer heeft daar ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
D_Jeff schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:13:
Excuses, ik zie dat ik niet volledig was.
Ik bedoel de rubberen afdichting die rondom de voorruit en/of achterruit zit.
Volgens mij worden voorruiten tegenwoordig gelijmd, ik denk dat dat aardig waterdicht is.

[ Voor 18% gewijzigd door gerritjan op 22-12-2021 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:00
goof. schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
ik rij met veel plezier een prachtige M6 maar nu wordt ik toch wel erg verlekkerd :9~

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:9~
Met een beetje geluk ga ik de nieuwe CX5 leasen, ik zou voor de signature gaan, maar deze Sport uitvoering is wel erg gaaf hoor..
Ik rij nu een 2.5liter Mazda 6, hopelijk ga ik niet teveel terug in power als het een 2 liter wordt.

• gerritjan
Dj-sannieboy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:41:
[...]

Ik heb hiervoor 5 jaar in een 308 gereden en dit soort problemen nooit gehad. Toen ging ik doordeweeks nog wel dagelijks naar kantoor, maar de auto heeft in al die jaren ook wel eens een tijdje stil gestaan. Ook met wintersport vakantie nooit problemen gehad.

Natte automatten had de dealer het inderdaad ook over, dan zou er serieus iets mis zijn. Dat is ‘gelukkig’ niet aan de orde.
Als het Mazda-specifiek is zou je gaan denken dat er toch ergens water blijft staan in het ventilatiesysteem. Ergens een afvoer die makkelijk verstopt raakt of erger nog, een ontwerpfout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vandaag hebben wij onze handtekening gezet onder een Mazda MX-30 als 2e auto. Het is een Luxury uitvoering geworden met letterlijk alles erop en eraan: schuifdak, Bose audio, 360 camera, heads-up display, verwarmde voorstoelen en stuurwiel, ga zo maar door.

Het is nog even wachten op het nieuwe jaar vanwege de EV-subsidie, anders hadden we hem maandag al mee kunnen krijgen, maar die 2k laten we natuurlijk niet lopen, daarvoor kunnen we wel 1,5 week op de auto wachten.

Het is een Polymetal Grey, niet onze eerste keuze, maar voor ons was een Luxury uitvoering het belangrijkste, omdat de auto achterin zonder schuifdak best donker is zo met dit druilerige weer, mede door de kleine achterruitjes. Soul Red 3-tone was de eerste keuze of Ceramic White als tweede keuze. Soul Red bleek echter veel duurder (wat het nieuw ook al was) en voor ons niet de 3k waard waar het nu tweedehands op neerkwam. En daar komt bij: Mazda heeft eigenlijk geen saaie kleuren (ja, zwart dan). We waren toen het nog kon al bij een Mazda dealer wezen kijken en waren van alle kleuren onder de indruk, ook een prachtige blauwe CX-30 en daar stond toen ook een MX-30 Luxury in Polymetal Grey. Nu met dit druilerige weer is het gewoon een wat donkere grijze kleur, maar als de zon wat schijnt, komt er een mooie blauwe gloed doorheen die ik bij geen enkel ander merk heb gezien. En het interieur is Modern (grijs-wit).

Het is een wat krappere auto dan gemiddeld in dit formaat/segment, maar veel ruimer dan de Toyota Aygo uit 2014 die erop ingeruild wordt. Ik heb zelf het idee dat de MX-30 qua achterbank meer met de CX-3 te vergelijken is dan met de CX-30 waarmee hij het onderstel deelt voor zover ik begrepen heb. Voor ons niet erg, want hoewel onze beide kinderen er ook achterin zullen plaatsnemen, is dit echt een auto voor de kortere ritten en zo'n 10-12k km per jaar.

Lang gekeken naar van alles binnen EV-land, van Frans tot Duits tot Koreaans, maar de Mazda sprong er met kop en schouders boven uit. De luxe die je voor deze prijs krijgt, het rijgedrag, het prachtige interieur is gewoon ongekend. We hebben als eerste auto een Kia e-Soul 64 kWh ExecutiveLine die ook niks te wensen overlaat en veel ruimer is van binnen, maar de Mazda is toch wel speciaal hoor. De Kia is dan ook onze praktische, no-nonsense auto, de Mazda het hebbedingetje. En zo blijven we toch Japans rijden nu de Toyota de deur uit gaat. Zo komt er voor ons wel een einde aan 15 jaar Toyota/Lexus rijden, maar het is dat Mazda hybride of elektrisch nooit eerder serieus genomen heeft, anders was ik al eerder overgestapt.

Wel heb ik gelijk één vraag:
Wij merkten dat we de knipperlichten niet goed horen tijdens het rijden. Pas als de muziek op 1-3 staat (of uit) hoor je een hele zachte klik-klak, maar wij zijn van zowel Toyota als Kia een harder geluid gewend. Is dit nog in te stellen (eventueel door de dealer)? Of is het wat het is. Ik kon het zelf niet zo snel in de instellingen vinden, maar wellicht is het een dealer aanpasbare optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:56:

Wel heb ik gelijk één vraag:
Wij merkten dat we de knipperlichten niet goed horen tijdens het rijden. Pas als de muziek op 1-3 staat (of uit) hoor je een hele zachte klik-klak, maar wij zijn van zowel Toyota als Kia een harder geluid gewend. Is dit nog in te stellen (eventueel door de dealer)? Of is het wat het is. Ik kon het zelf niet zo snel in de instellingen vinden, maar wellicht is het een dealer aanpasbare optie.
Bij de Mazda 3 kun je dit instellen, lijkt mij dat dit ook mogelijk is bij de MX-30!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:31:
[...]

Bij de Mazda 3 kun je dit instellen, lijkt mij dat dit ook mogelijk is bij de MX-30!
Dat klinkt goed en lijkt mij ook dan. Kan je me vertellen waar die optie ongeveer zit? Ik heb het Instellingen menu in het display op de middenconsole doorgekeken maar kon het daar tijdens onze laatste rit voordat we de knoop doorhakten niet direct vinden. Kan natuurlijk zomaar zijn dat ik niet goed genoeg gekeken heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 19:00
Vorige week kwam ik voor het eerst in 15 jaar in een situatie waarbij ik mistlichten wilde voeren. Het viel mij op dat de mistlichten compleet nutteloos zijn op mijn mazda 2 uit 2017.

In het donker, met mist, voer ik meestal grootlicht, tenzij er tegenliggers/voorliggers zijn. Dimlicht schijnt in die situatie niet ver genoeg en meestal is de mist niet zó dicht dat je verblind wordt.

Vorige week was het wél tè mistig, dus wilde ik de mistlampen proberen. Met dimlicht aan, zag ik geen verschil. Met dagrijverlichting aan een minimaal verschil en enkel mistlicht was qua zichtbaarheid gelijk aan dagrijverlichting.

Later wilde ik het achtermistlicht nog eens controleren, maar dat lukte niet. Geen idee of het een veiligheidsissue is, maar als de auto stationair draait en dus stilstaat, wil het mistachterlicht niet aan(blijven). Het lampje op het dashboard gaat even aan, maar springt na een seconde of wat weer uit. Achter zag ik ook geen mistlicht branden na snel uitstappen.

Overigens wil de dagrijverlichting ook nooit aan wanneer de auto stationair draait en stil staat. Dit heb ik alleen overdag getest.

Ervaren meer Mazda rijders deze dingen? Of gaat er bij mij iets mis. In mijn herinnering is het mistlicht voor bedoeld voor meer zicht als bestuurder en mistlicht achter voor meer zichtbaarheid voor achterliggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@LA-384 hoewel ik geen ervaring heb met mistlichten bij de Mazda kan ik het volgende wel zeggen. Mistlichten voor zijn bedoelt om te stralen onder de mist door. Hierdoor zie je beter dan met dimlicht of zelfs grootlicht die laatste verblindt je jezelf met mist juist omdat alles heel wit wordt belicht. Het idee is dan ook mistlicht voor voeren zonder dimlicht. Meestal is dit met de knoppen ook af te stellen. Mistlicht achter is inderdaad ook enkel voor je achterliggers, ik vind het zeer eigenaardig dat het mistlicht achter uitschakelt bij stationair draaien. Kun je het eens testen door voor een muur of groot raam achteruit te rijden of weg te rijden (denk een woonboulevard die nu toch leeg is) of gewoon iemand anders te vragen om te kijken. Ik vraag mij af of het mistlicht achter überhaupt wel werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:26:
[...]

Dat klinkt goed en lijkt mij ook dan. Kan je me vertellen waar die optie ongeveer zit? Ik heb het Instellingen menu in het display op de middenconsole doorgekeken maar kon het daar tijdens onze laatste rit voordat we de knoop doorhakten niet direct vinden. Kan natuurlijk zomaar zijn dat ik niet goed genoeg gekeken heb. ;)
Als het goed is bij voertuig instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM5MC4YgMdIbwVXqYyc6SrVladg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHEbPbsCLd7YmlNRza8f58Dx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:16
Dagrijverlichting gaat bij alleen uit als ik de handrem erop zet. Mistlichten voor werken het fijnst bij dimlicht. Ze schijnen vooral richting beide bermen en kort voor de auto. Bij mist zorgen ze vooral voor de reflectie onder de mist door. Reflectie wil niet zeggen dat je het als licht ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@LA-384 Ik rij bij voorkeur een combinatie van dim + breedstralers (Mazda3 2009). Mocht je van mening zijn dat het niet helpt, verwissel dan de lampjes van "geel-wit" naar "blauw-wit". Hou er wel rekening mee dat niet iedere APK-keurmeester dit zal accepteren en dus terugwisselen naar "geel-wit" -- ondanks het feit dat "blauw-wit" gewoon legaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 19:00
@True @(RSH) Ik ga het nog eens proberen (een keer). Ik had idd de handrem er op staan, omdat de auto op een lichte helling stond. Waarschijnlijk beïnvloed dat dus het gedrag van de lichten, althans tijdens het controleren er van.

@D_Jeff Volgens mij heb ik geen breedstralers op mijn mazda 2. Ik heb de koplampen eerder al vervangen voor Philips Racing Vision en daarna Osram Night Breaker Laser, welke beide aanzienlijk beter licht geven, maar nog steeds beperkt zijn naar mijn mening.

LA-384 in "Het grote Mazda topic #1"

Edit:
Zojuist nog eens getest. Mistlicht voor doet het idd wel en waarschijnlijk ook zoals het zou moeten. De lamp schijnt kort (tot 2 meter?) voor de auto en eindigt op het punt vanaf mijn gezichtsveld vanaf de bestuurdersstoel (en waar het dimlicht) begint. Ik had er wellicht meer van verwacht, want in mijn ogen lijkt het zicht bij mist hierdoor niet toe te nemen, zeker niet wanneer ook dimlicht gevoerd wordt. Zonder dimlicht lijkt het mistlicht niet ver genoeg te schijnen om de weg te kunnen zien.

Mistlicht achter zit er wel, maar gaat niet aan. Mogelijk lampje stuk.

[ Voor 34% gewijzigd door LA-384 op 26-12-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dj-sannieboy schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:34:
[...]

Heel erg benieuwd naar jou gemiddelde snelheid op de snelweg.
Van de week zat ik hier nog eens aan te denken.
Heb de nodige lange ritten weer gehad -- met lekker doorgaan op de Duitse (~ 140 km/h) & Belgische (~ 126 km/h) snelwegen

In Duitsland zat ik op de Autobahn rond de 7.8-8.0 L / 100km op basis van 95E0, in NL getankt voor 95E10 en een cruisesnelheid van 130 km/h aangehouden -- lieten dezelfde cijfers zien.

In een overzichtje kwam ik op dan uit op de volgende verschillen:
- E10 rommel verlaagt "de range" met ongeveer 10%
- De automaat is ongeveer 30 kilo zwaarder, wat een zeer klein effect heeft
- De automaat heeft een hoger opgegeven verbruik van 1L per 100 km (ben ik even benieuwd wat je auto aangeeft in het infomenu)
- Voor veel auto's geld dat een snelheid hoger dan ~ 112km/h het verbruik sneller laat toenemen door lucht- en rolweerstand (Daarom hebben veel landen een 110 km/h limiet op wegen)
- In grote delen van Europa wordt met 'winterbenzine' gewerkt, waarbij oa de energiedichtheid ("octaan") wordt verlaagd
- In extreme: weersomstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

D_Jeff schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:17:
[...]

Heb de nodige lange ritten weer gehad -- met lekker doorgaan op de Duitse (~ 140 km/h) & Belgische (~ 126 km/h) snelwegen

In Duitsland zat ik op de Autobahn rond de 7.8-8.0 L / 100km op basis van 95E0, in NL getankt voor 95E10 en een cruisesnelheid van 130 km/h aangehouden -- lieten dezelfde cijfers zien.

- De automaat heeft een hoger opgegeven verbruik van 1L per 100 km (ben ik even benieuwd wat je auto aangeeft in het infomenu)
- Voor veel auto's geld dat een snelheid hoger dan ~ 112km/h het verbruik sneller laat toenemen door lucht- en rolweerstand (Daarom hebben veel landen een 110 km/h limiet op wegen)
- In grote delen van Europa wordt met 'winterbenzine' gewerkt, waarbij oa de energiedichtheid ("octaan") wordt verlaagd
Ik heb nu 350km met de nieuwe auto gereden en de tank is ongeveer 1/3e leeg! Dat zou bij helemaal leeg rijden dus ca. 1000km zijn (boordcomputer geeft aan nog 630 km te kunnen op de tank).

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vanaf mijn huis naar de snelweg een groene golf heb waardoor ik op de cruisecontrol netjes constant 50 kan rijden en dat de rest en het merendeel van de ritten op 80km/uur en de snelweg waar ik 100km/uur rijdt is geweest. Ik heb nergens nog harder dan 100km/uur gereden.

Met de electrische auto hiervoor kon 120/130 gewoon niet omdat ik dan vrijwel nergens zonder laden kon komen en ook weer terug naar huis. En met laden was het voordeel van 20a 30km/uur harder rijden meer dan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

D_Jeff schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:17:
[...]

Ik weet niet of het opgegeven verbruik echt betrouwbaar is, maar ik zal er eens naar kijken. Heb vandaag een ritje van 80KM voor de boeg, eens zien wat er uit komt.

Update: volgens de boordcomputer zit ik op 7.0L/100km

Volgens MTC is mijn verbruik de afgelopen 365 dagen 13,1 (km/liter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Het hangt bij mij van het jaar getij af. Zomers 1 op 20.
Winter 1 op 17 /18.
(Oja, boordcomputer wijkt standaard bij mij 1km per liter standaard af. Wanneer aangeeft 1 op 21 dan is het werkelijk verbruik 1 op 20. Ik heb dit in bovenstaande ook al gecorrigeerd. )

Maar harder rijden dan 100 lukt mij niet en heb hier voornamelijk 80km/h wegen en geen stoplichten.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 03-01-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-01-2022
Welk van de 2 is een verstandig keus, financieel gezien? Als we naar de restwaarde kijken.

1-) Een nieuwe(occasion) Mazda 3 uit 2019 kopen voor rond de 25 duizend
2-) Een oude generatie Mazda 3 uit 2014 kopen voor rond de 15 duizend

Er zit een verschil van 10 duizend euro MAAAAR!

De nieuwe Mazda 3 was 35(nieuwprijs) en is nu 25 duizend. Een afschrijving van 10 duizend euro in 3 jaar tijd.
En de oude Mazda 3 was 27(nieuwprijs) en is nu 15 duizend Een afschrijving van 12 duizend euro in 8 jaar tijd.

Is het dan niet verstandiger om gewoon de nieuwe 3 te kopen omdat het een wagen is die beter zijn waarde behoudt? Als je toch het geld hebt. Maar niet teveel verlies wilt draaien door restwaarde? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

KarelParel1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:50:
Welk van de 2 is een verstandig keus, financieel gezien? Als we naar de restwaarde kijken.

Maar de nieuwe Mazda 3 was 35(nieuwprijs) en is nu 25 duizend. Een afschrijving van 10 duizend euro in 3 jaar tijd.
En de oude Mazda 3 was 27(nieuwprijs) en is nu 15 duizend Een afschrijving van 12 duizend euro in 8 jaar tijd.

Is het dan niet verstandiger om gewoon de nieuwe 3 te kopen omdat het een wagen is die beter zijn waarde behoudt? Als je toch het geld hebt. Maar niet teveel verlies wilt draaien door restwaarde.
Ik denk dat dit voor bijna elk merk auto in de huidige markt erg lastig te vergelijken is. Er zijn weinig auto's beschikbaar, mensen rijden langer in hun oude auto of wisselen voor een oude omdat nieuw er geen leuke deals te vinden zijn (weinig demoauto's i.v.m. veel vraag nieuwe (lease) auto's i.c.m. met dramatische levertijden).

Als je van iemand wilt horen dat je vooral de nieuwe moet rechtvaardigen: koop die uit 2019 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

De nieuwe Mazda 3 was 35(nieuwprijs) en is nu 25 duizend. Een afschrijving van 10 duizend euro in 3 jaar tijd.

Is het dan niet verstandiger om gewoon de nieuwe 3 te kopen omdat het een wagen is die beter zijn waarde behoudt? Als je toch het geld hebt. Maar niet teveel verlies wilt draaien door restwaarde? Of zie ik het verkeerd?
Je kan bij ANWB uitrekenen wat de te verwachten afschrijving (vast+variabel) gaat zijn. Dat is natuurlijk slechts een indicatie, maar geeft wel een beetje een beeld.

Wat ik altijd meeneem is ook het hele inruil+koopproces. Tenzij je namelijk zelf je oude auto gaat verkopen, heb je altijd te maken met inruilprijzen, dat zit in mijn ervaring meestal rond de ANWB dagwaarde en zeker niet veel meer. Op elke ingekochte en daarna verkochte auto zit minstens 2-4k winst afhankelijk van prijsklasse, dus dat is altijd jouw verlies als koper. Want bij koop betaal jij bij de Mazda 3 uit 2019 waarschijnlijk zo'n 3k winst en die uit 2014 zo'n 2-2,5k winst. Stel je ruilt die morgen alweer in, dan krijg je nooit meer die 15 of 25k ervoor terug, eerder 12.5k en 22k respectievelijk, maar of je dat nu morgen of over 1 jaar of over 5 jaar doet, dat verlies moet je altijd meenemen. De rest is de normale afschrijving.

Kortom: het laat zich raden dat laten we zeggen 3k uitsmeren over 1 jaar is financieel minder aantrekkelijk dan over 5 jaar uitsmeren.

Sowieso verliezen auto's op het begin de meeste waarde. Zeg maar de eerste 1-3 jaar. Na 1 jaar is er al de kop van af en pas na pakweg 2,5-3,5 jaar stabiliseert zich dat.

Dus in mijn ogen zijn de beste momenten om een bepaalde auto te kopen: of na 6-12 maanden met de kop eraf of na 2,5-3,5 jaar (dan begint ook de ex-lease massaal op de occasionmarkt te komen namelijk). Daarna maakt het steeds minder uit en zijn er niet meer per se hard aan te wijzen momenten.

Met die logica zou ik de nieuwste 3 kiezen. Daar kan je ook langer mee doen en het verschil van 10k en 5 jaar is 'maar' 167 per maand, wat behoorlijk laag is als afschrijving. Want dat is wat je af zou schrijven als de nieuwere 3 over 5 jaar ook 15k waard zou zijn. Maar je moet natuurlijk wel rekenen naar inruilwaarde en niet verkoopwaarde.

Bovenal denk ik dat het belangrijk is wat je zelf wilt: als je zeker weet dat je met de nieuwere 7+ jaar kan doorrijden (dus tot 10 jaar oud of nog ouder), dan is dat vrijwel zeker de betere keuze. Als je dat met de 2014 versie doet die nu al 8 jaar oud is, dan kom je op 15 jaar uit en kan je bij vrijwel elke auto toch wel zeggen dat onderhoud ineens behoorlijk duur gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelParel1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-01-2022
MooDyBLueS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Je kan bij ANWB uitrekenen wat de te verwachten afschrijving (vast+variabel) gaat zijn. Dat is natuurlijk slechts een indicatie, maar geeft wel een beetje een beeld.

Wat ik altijd meeneem is ook het hele inruil+koopproces. Tenzij je namelijk zelf je oude auto gaat verkopen, heb je altijd te maken met inruilprijzen, dat zit in mijn ervaring meestal rond de ANWB dagwaarde en zeker niet veel meer. Op elke ingekochte en daarna verkochte auto zit minstens 2-4k winst afhankelijk van prijsklasse, dus dat is altijd jouw verlies als koper. Want bij koop betaal jij bij de Mazda 3 uit 2019 waarschijnlijk zo'n 3k winst en die uit 2014 zo'n 2-2,5k winst. Stel je ruilt die morgen alweer in, dan krijg je nooit meer die 15 of 25k ervoor terug, eerder 12.5k en 22k respectievelijk, maar of je dat nu morgen of over 1 jaar of over 5 jaar doet, dat verlies moet je altijd meenemen. De rest is de normale afschrijving.

Kortom: het laat zich raden dat laten we zeggen 3k uitsmeren over 1 jaar is financieel minder aantrekkelijk dan over 5 jaar uitsmeren.

Sowieso verliezen auto's op het begin de meeste waarde. Zeg maar de eerste 1-3 jaar. Na 1 jaar is er al de kop van af en pas na pakweg 2,5-3,5 jaar stabiliseert zich dat.

Dus in mijn ogen zijn de beste momenten om een bepaalde auto te kopen: of na 6-12 maanden met de kop eraf of na 2,5-3,5 jaar (dan begint ook de ex-lease massaal op de occasionmarkt te komen namelijk). Daarna maakt het steeds minder uit en zijn er niet meer per se hard aan te wijzen momenten.

Met die logica zou ik de nieuwste 3 kiezen. Daar kan je ook langer mee doen en het verschil van 10k en 5 jaar is 'maar' 167 per maand, wat behoorlijk laag is als afschrijving. Want dat is wat je af zou schrijven als de nieuwere 3 over 5 jaar ook 15k waard zou zijn. Maar je moet natuurlijk wel rekenen naar inruilwaarde en niet verkoopwaarde.

Bovenal denk ik dat het belangrijk is wat je zelf wilt: als je zeker weet dat je met de nieuwere 7+ jaar kan doorrijden (dus tot 10 jaar oud of nog ouder), dan is dat vrijwel zeker de betere keuze. Als je dat met de 2014 versie doet die nu al 8 jaar oud is, dan kom je op 15 jaar uit en kan je bij vrijwel elke auto toch wel zeggen dat onderhoud ineens behoorlijk duur gaat worden.
Even via AWNB een test gedaan:

Nieuwe Mazda 3 = vaste afschrijving 39.5% (variable 8.9%) = aankoop 25.000 - restwaarde 12.900 = 12.100 verlies
Oude Mazda 3 = vaste afschrijving 50.5% (variable 10.5%) = aankoop 15.000 - restwaarde 5.850 = 9.150 verlies

Dat is een verschil van 3 duizend euro.
De nieuwe Mazda 3 zou ook zuiniger moeten zijn ivm een mild-hybrid systeem dus dat zou het verschil misschien ook minder maken?

Ik heb die 3 duizend verlies zeker voor over. Wantja je rijdt uiteindelijk in een dikke splinternieuwe bak inplaats van een oud gebruikte auto met minder opties...minder veiligheid etc.

Als ik echt veel zou besparen zou ik wel voor de oude Mazda 3 gaan. Want zoveel rijdt ik ook weer niet.
Ik wil de auto circa 5 jaar kunnen behouden.

Edit: Inruilwaarde heb ik uberhaupt niet naar gekeken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:10
Heel eerlijk denk ik dat de huidige occassionprijzen niet representatief zijn.
Mijn mazda 3 uit 2014 die ik anderhalfjaar geleden heb gekocht is vandaag de dag meer waard dan de prijs waarvoor ik hem heb gekocht.
Corona heeft de prijzen flink opgedreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
KarelParel1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:49:
[...]

Even via AWNB een test gedaan:

Nieuwe Mazda 3 = vaste afschrijving 39.5% (variable 8.9%) = aankoop 25.000 - restwaarde 12.900 = 12.100 verlies
Oude Mazda 3 = vaste afschrijving 50.5% (variable 10.5%) = aankoop 15.000 - restwaarde 5.850 = 9.150 verlies

Dat is een verschil van 3 duizend euro.
De nieuwe Mazda 3 zou ook zuiniger moeten zijn ivm een mild-hybrid systeem dus dat zou het verschil misschien ook minder maken?

Ik heb die 3 duizend verlies zeker voor over. Wantja je rijdt uiteindelijk in een dikke splinternieuwe bak inplaats van een oud gebruikte auto met minder opties...minder veiligheid etc.

Als ik echt veel zou besparen zou ik wel voor de oude Mazda 3 gaan. Want zoveel rijdt ik ook weer niet.
Ik wil de auto circa 5 jaar kunnen behouden.

Edit: Inruilwaarde heb ik uberhaupt niet naar gekeken!
Dat lijkt me een duidelijke zaak dan ja, mits je natuurlijk (zoals je zelf al aangaf) het geld hebt voor de nieuwere 3.

Of je die 3k terug gaat verdienen met verbruik+onderhoud is maar de vraag, maar puur dat verschil zou het voor mij ook meer dan waard maken om de nieuwere 3 te kopen.

Wat de inruilwaarde betreft bedoel ik inderdaad niet zozeer om nu naar te kijken, want je zal ongeacht welke auto je kiest zo'n beetje dezelfde inruilwaarde krijgen. Wij hebben bijv. net onze Aygo ingeruild op een MX-30, de Mazda dealer gaf zelfs 300 minder dan de occasiondealer ervoor heeft gegeven nu, ongeacht of we voor een nieuwe MX-30 Advantage gingen of een 2020 model First Edition of Luxury.

Enige wanneer inruilwaarde nog verschil kan betekenen is als je bijv. een 2019 model tegen een splinternieuwe of voorraadmodel gaat afzetten. Al is het dan maar net hoe je het wilt noemen: is het hogere inruilwaarde of gewoon extra korting? Hoe je dat ook noemt, ik vind dat voor de particulier totaal niet interessant, blijkt ook uit de 10k die de 3 uit 2019 al sinds nieuw kwijt is geraakt.
- eerste 3 jaar = 10k verlies = 278/mnd
- volgende 5 jaar = 12.1k verlies = 202/mnd (ervan uitgaande dat je met 5 jaar gerekend hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Oceanview schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:41:
Heel eerlijk denk ik dat de huidige occassionprijzen niet representatief zijn.
Mijn mazda 3 uit 2014 die ik anderhalfjaar geleden heb gekocht is vandaag de dag meer waard dan de prijs waarvoor ik hem heb gekocht.
Corona heeft de prijzen flink opgedreven.
Klopt deels. Echter vergelijkt hij de huidige prijzen van een 2014 en 2019 Mazda 3, dus met elkaar vergeleken én met de aanname dat hij binnen nu en zeg een paar maanden een andere auto wil kopen, is het wel degelijk representatief. En niemand kan de toekomst voorspellen, wie weet zijn over 5 jaar ICE auto's helemaal ingekakt qua waarde, dan maakt het ook niet veel uit of je een 2014 of 2019 hebt genomen. Of ze zijn juist nog meer waard geworden omdat ze tegen 2030 aan niet meer nieuw verkocht mogen worden. Dat is en blijft koffiedik kijken, maar met een beetje gemiddelde kijk erop zou ik altijd voor de 2019 kiezen. Als er een grote of aannemelijke kans is op compleet instorten van van de ICE markt, dan zou ik me achter de oren krabben, maar dat heb ik niemand nog horen voorspellen.

Wel is het zo dat de ANWB geen rekening houdt met de schommelende occasionprijzen, maar je geeft wel aan voor welk bedrag je de auto koopt en als dat hoger dan gemiddeld is (wat zeker het geval zal zijn volgens hun systeem) dan zal je restwaardederving dus hoger uitvallen. Heel simpel: als je nu 20k aanschafwaarde voor een 2019 3 invult, is je derving lager dan wanneer je 25k voor diezelfde 3 invult. Ze rekenen namelijk met vaste daling + variabele daling. Die variabele daling is o.a. gebaseerd op aanschafprijs.

Edit: overigens is het niet zozeer corona, maar de chiptekorten die de prijzen doen opdrijven. Nieuwe auto's hebben een levertijd van soms 9-18 maanden!

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-01-2022 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@KarelParel1 Bij de duurdere Duitse merken was het dat je in de eerste 3 jaar 50% afschreef op de nieuwprijs. Vanwege de verhoogde vraag naar auto's is dit momenteel opgeschoven naar ~4 jaar en een beetje.

Qua Mazda's:
- Een modelwissel trekt in het algemeen de waarde naar beneden. 2019 was het jaar dat er een modelwissel plaats vond
- 2014 (Generatie 3) tegenover 2019 (Generatie 4, SkyActiv-X): De systemen aan boord zijn veel meer verfijnd en worden nog actief bijgewerkt (Gen4)
- Voor beide generaties geld: Een Mazda3 is een rijdersauto, meer geschikt voor stukjes langer dan 10km. Korter kan wel, maar komt het verbruik niet ten goede -- De Mazda MX-30 zou dan een betere keuze zijn

Toch meer in voor een hot hatch icm weinig rijden? Kijk dan eens naar een Mazda 3 MPS (Gen 2, 2009-2012) -- 260 pk uit een 2.3 4c turbo. Verbruik bij lekker doorgaan: 1:7,6 :X
Let op: Ze worden zeldzamer en de prijs is ondertussen alweer aan het stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D_Jeff schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:45:
@KarelParel1 Bij de duurdere Duitse merken was het dat je in de eerste 3 jaar 50% afschreef op de nieuwprijs. Vanwege de verhoogde vraag naar auto's is dit momenteel opgeschoven naar ~4 jaar en een beetje.

Qua Mazda's:
- Een modelwissel trekt in het algemeen de waarde naar beneden. 2019 was het jaar dat er een modelwissel plaats vond
- 2014 (Generatie 3) tegenover 2019 (Generatie 4, SkyActiv-X): De systemen aan boord zijn veel meer verfijnd en worden nog actief bijgewerkt (Gen4)
- Voor beide generaties geld: Een Mazda3 is een rijdersauto, meer geschikt voor stukjes langer dan 10km. Korter kan wel, maar komt het verbruik niet ten goede -- De Mazda MX-30 zou dan een betere keuze zijn

Toch meer in voor een hot hatch icm weinig rijden? Kijk dan eens naar een Mazda 3 MPS (Gen 2, 2009-2012) -- 260 pk uit een 2.3 4c turbo. Verbruik bij lekker doorgaan: 1:7,6 :X
Let op: Ze worden zeldzamer en de prijs is ondertussen alweer aan het stijgen.
Even puur op het MX-30 stukje inhakend: wij halen komende vrijdag onze MX-30 op, maar hebben al een Kia e-Soul als primaire auto. En daarvan kan ik dankzij corona uit ervaring zeggen dat ook elektrische auto's in kouder weer een veel hoger verbruik hebben op korte stukjes.

Ja, de kachel is binnen een halve minuut warm en dat voel je gelijk. Stoel- en stuurverwarming helpen heerlijk mee. Maar ongeacht of je die gebruikt of niet, zodra je met temperaturen onder pakweg de 10 graden te maken hebt en ik mijn kinderen 's ochtends naar school breng en daarna terug naar huis om thuis te werken, dan zit ik voor dat ritje zo op 30 kWh/100 km terwijl als ik een rit van zeg 30-50 km maak, ik op 18-20 kWh/100 km uitkom bij dezelfde temperaturen. In de zomer maakt het geen moer uit, tenzij het erg heet wordt (27+), dan is hij op korte stukjes net zo zuinig (14-15 kWh/100km als op lange stukken).

Alsnog is een EV vele malen beter geschikt voor korte stukjes én is stroom zelf bij publiek laden veel goedkoper dan benzine tanken, maar toch iets om in het achterhoofd te houden. Overigens wordt de MX-30 bij ons straks door mijn vrouw gebruikt die er 4x per week 40 km retour woon-werkverkeer mee rijdt en voor de rest alleen korte stukjes binnen de wijk met name. Dus ook die zal meer verbruiken in die situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Het is ook beetje appel met peren vergelijken door de inflatie die afgelopen jaar gigantisch was.
Btw jij heb over een Mazda uit 2014 voor 15k.
Ander half jaar had ik een Mazda van 2015 gekocht met km stand 40k voor 14k.

Maar als jou was zal ik eerder uitreken waarbij je van uit gaat dat een auto 15jaar mee gaat.
Of wel 15k delen 8 of 25 delen door 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonsl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-04 10:00
Hi allen,

ik overweeg zakelijk een nieuwe Mazda 3 te gaan leasen, in eerste instantie was ik er niet zo happig op aangezien ik weinig ervaring heb met Mazda en je ze niet bijzonder veel ziet rijden in NL, echter ben ik bijzonder gecharmeerd van het ex- en interieur van deze auto. Nu heb ik echter nog twee vragen:

1. Zitcomfort achter - In verschillende reviews heb ik inmiddels voorbij zien komen dat het achterin de auto vrij krap is. Nu zal het waarschijnlijk maar sporadisch voorkomen dat ik een 3e of 4e passagier heb, echter ben ik wel benieuwd naar de ervaringen op dit forum. Valt de ruimte achterin echt zo tegen?
2. Schakelbak vs automaat - ik zie ook regelmatig voorbij komen dat het zonde van het geld is om deze auto in automaattransmissie te rijden. Ervaringen?

Ter aanvulling, ik twijfel nog tussen een Ford Focus en Mazda 3 echter het interieur en multimedia systeem van de Ford vind ik echt zwaar achterhaald.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
timonsl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:46:

1. Zitcomfort achter - In verschillende reviews heb ik inmiddels voorbij zien komen dat het achterin de auto vrij krap is. Nu zal het waarschijnlijk maar sporadisch voorkomen dat ik een 3e of 4e passagier heb, echter ben ik wel benieuwd naar de ervaringen op dit forum. Valt de ruimte achterin echt zo tegen?

Alvast bedankt!
Ik hoor alleen maar positieve geluiden van mijn volwassen passagiers op de achterbank (hatchback uit 2017). De mens met een gemiddelde lengte kan daar prima zitten. Ik heb er zelf niets te zoeken met mijn 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caithlyn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-12-2024
timonsl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:46:
Hi allen,

ik overweeg zakelijk een nieuwe Mazda 3 te gaan leasen, in eerste instantie was ik er niet zo happig op aangezien ik weinig ervaring heb met Mazda en je ze niet bijzonder veel ziet rijden in NL, echter ben ik bijzonder gecharmeerd van het ex- en interieur van deze auto. Nu heb ik echter nog twee vragen:

2. Schakelbak vs automaat - ik zie ook regelmatig voorbij komen dat het zonde van het geld is om deze auto in automaattransmissie te rijden. Ervaringen?

Ter aanvulling, ik twijfel nog tussen een Ford Focus en Mazda 3 echter het interieur en multimedia systeem van de Ford vind ik echt zwaar achterhaald.

Alvast bedankt!
Ik rij sinds november een nieuwe Mazda 3 (zakelijke lease) en tot nu toe nog geen minuut spijt gehad van mijn keuze.

1. Zitcomfort achter: Tenzij je passagiers richting de 2 meter gaan dan begint het wel krap te worden maar tot nu toe nog geen gemopperd gehoord vanaf de achterbank.
2. Schakelbak vs automaat: Ik heb uiteindelijk gekozen voor automaat. Ik had hiervoor (tijdelijk) een automaat en die vond ik echt vreselijk. Op aanraden een proefrit gemaakt en dat was een hele verademing. Schakelt prima door en zit genoeg pit in. 8) (Ik heb overigens wel de Mazda 3 Sportive uitvoering gekozen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:54
Zijn er hier mensen die ook ervaring hebben met de 2.2 skyactive diesel? Mazda 6 uit begin 2018 met net geen ton gelopen. Eigen auto, geen lease.

Klachten zijn (uiteraard) het inhouden/stotteren/bokken wanneer er een klein beetje gas wordt gegeven vanaf 1000 tot 2200 toeren in de 1e 4 versnellingen.

De Duitse / Engelse forums laten zien dat het halve motorblok dichtslipt van de roet en daardoor de gasklep dus mogelijk niet goed kan functioneren. Hier was een terugroepactie voor geweest en deze auto heeft ‘m ook gehad.

Maar nu vraag ik mij af of die fix het probleem wel definitief oplost of dat de boel na verloop van tijd weer helemaal dicht gaat zitten. Dat zou dan het stotteren kunnen verklaren.

Overigens rijden wij al vanaf begin jaren 90 Mazda’s en hebben we na de 323f ook alle modellen Mazda 6 gehad; heerlijke wagens, als die diesels geen problemen geven... De vorige 6 uit 2011 had de 2 liter diesel waarvan het roetfilter op den duur iedere keer weer verstopt zat. Ik ben inmiddels dus inmiddels een beetje klaar met diesel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:15
krakendmodem schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:29:
Zijn er hier mensen die ook ervaring hebben met de 2.2 skyactive diesel? Mazda 6 uit begin 2018 met net geen ton gelopen. Eigen auto, geen lease.

Klachten zijn (uiteraard) het inhouden/stotteren/bokken wanneer er een klein beetje gas wordt gegeven vanaf 1000 tot 2200 toeren in de 1e 4 versnellingen.

De Duitse / Engelse forums laten zien dat het halve motorblok dichtslipt van de roet en daardoor de gasklep dus mogelijk niet goed kan functioneren. Hier was een terugroepactie voor geweest en deze auto heeft ‘m ook gehad.

Maar nu vraag ik mij af of die fix het probleem wel definitief oplost of dat de boel na verloop van tijd weer helemaal dicht gaat zitten. Dat zou dan het stotteren kunnen verklaren.

Overigens rijden wij al vanaf begin jaren 90 Mazda’s en hebben we na de 323f ook alle modellen Mazda 6 gehad; heerlijke wagens, als die diesels geen problemen geven... De vorige 6 uit 2011 had de 2 liter diesel waarvan het roetfilter op den duur iedere keer weer verstopt zat. Ik ben inmiddels dus inmiddels een beetje klaar met diesel :P
Ik rij ook een Mazda 6 2.2 diesel uit 2015. Ondertussen heb ik denk ik de meeste kwalen wel gehad en opgelost. 1 van de kwalen is het lekken van de brander plaatjes waardoor de olie pickup gaat verstoppen dus als je ooit een motorstoringslampje krijgt blijf er niet mee door rijden want dat kost je je blok.

Het inhouden onder de 2500 toeren heb ik ook gehad bij mij was de turbo diverter klep afgebroken. Dat is ook een kwaal en de dealer zal je dan een complete nieuwe turbo willen verkopen. Als je handig bent is het zelf goed op te lossen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KnXl8_Us7bzvVqz1zao5Zb_9dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eGbIzocjFoYMGoMDBcVka3z.jpg?f=fotoalbum_large

Houd hij in tot je bij de 2500 toeren bent en heb je dan ineens weer vermogen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:06
Ik heb nog geen klachten gehoord, als je van gemiddelde lengte bent zit je prima achterin.

Wat betreft de transmissie, Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor een automaat, het is mijn eerste auto die ik aanschaf die een automaat heeft, dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Ik vind hem heerlijk soepel rijden, ondanks het wat hogere verbruik vergeleken met de handbak heb ik totaal geen spijt van mijn keuze. Heb ook een proefrit met een handbak gedaan, reed ook heerlijk!

Ten slotte ook heel blij met het infotainment systeem, als je eenmaal gewend bent aan draaiknop en de andere knoppen werkt het makkelijk en snel. Persoonlijk fijner dan een touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:54
SkullboyNL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Ik rij ook een Mazda 6 2.2 diesel uit 2015. Ondertussen heb ik denk ik de meeste kwalen wel gehad en opgelost. 1 van de kwalen is het lekken van de brander plaatjes waardoor de olie pickup gaat verstoppen dus als je ooit een motorstoringslampje krijgt blijf er niet mee door rijden want dat kost je je blok.

Het inhouden onder de 2500 toeren heb ik ook gehad bij mij was de turbo diverter klep afgebroken. Dat is ook een kwaal en de dealer zal je dan een complete nieuwe turbo willen verkopen. Als je handig bent is het zelf goed op te lossen. [Afbeelding]

Houd hij in tot je bij de 2500 toeren bent en heb je dan ineens weer vermogen?
Nee, als ik iets meer gas geef dan stottert er niets en trek de motor heel soepel door. Bij vol gas trekt ‘ie dus goed door. Het is bij voorzichtig gas geven dat er soms gestotter optreedt. De turbo lijkt dus gewoon goed te zijn. Ik vergelijk het maar met een misfire zoals een benzineauto ook doet, dus geen inspuiting van brandstof.

Ik herken het het gedrag ook van een dieselauto op m’n werk (een fiat 1.3 busje met multijet motor), die had ook soms dit gedrag. Het kan dus uiteindelijk ook een verstuiver oid zijn.

Auto moet binnenkort nieuwe beurt met hebben met nieuwe filters en olie, misschien heeft dat ook effect. En anders een keer iets van een injectorcleaner in de tank om te kijken of dat wat doet. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-04 14:25

Vergeet niet dat wat je moet betalen voor de occasie niet hetzelfde is als wat de vorige bereider en voor terug kreeg. Dat kan zomaar tot 2500€ verschil maken. Gezien de geringe prijsstijging naar 2022 voor de CX5 vermoed ik dat ze een redelijke marge op de auto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonsl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-04 10:00
gerritjan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Ik hoor alleen maar positieve geluiden van mijn volwassen passagiers op de achterbank (hatchback uit 2017). De mens met een gemiddelde lengte kan daar prima zitten. Ik heb er zelf niets te zoeken met mijn 2 meter.
Caithlyn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Ik rij sinds november een nieuwe Mazda 3 (zakelijke lease) en tot nu toe nog geen minuut spijt gehad van mijn keuze.

1. Zitcomfort achter: Tenzij je passagiers richting de 2 meter gaan dan begint het wel krap te worden maar tot nu toe nog geen gemopperd gehoord vanaf de achterbank.
2. Schakelbak vs automaat: Ik heb uiteindelijk gekozen voor automaat. Ik had hiervoor (tijdelijk) een automaat en die vond ik echt vreselijk. Op aanraden een proefrit gemaakt en dat was een hele verademing. Schakelt prima door en zit genoeg pit in. 8) (Ik heb overigens wel de Mazda 3 Sportive uitvoering gekozen.)
Hi beiden, dank voor de terugkoppeling. Gisteren proefgereden in een Mazda 3 Luxury, zoals verwacht was ik direct verliefd op het in- en exterieur. De rijervaring ben ik nog wat verdeeld over, de schakelbak reed prima echter vond ik hem vrij lafjes remmen en vond ik de wegligging in bochten niet super t.o.v. mijn Seat Ibiza FR uit 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@timonsl VAG-ers staan erom bekend een scherpe remcurve te hebben. Mazda heeft er voor gekozen om deze minder grof te maken -- met uitzondering van de noodremfunctie.
Zodra er een 100% rem signaal verstuurd wordt, gaat echt alles in de ankers.

Het enige dat ik aan de Gen4 vind tegenvallen is indd het weggedrag in bochten. Dit komt omdat de achtervering anders is dan de eerdere generaties (alsin: minder sportief)

Verder is het een heerlijk stukje gereedschap waarmee je vlot door Europa kan. Mocht het in je budget passen, tik dan ook de optie aan voor het 360 graden camerapakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
D_Jeff schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:54:
Het enige dat ik aan de Gen4 vind tegenvallen is indd het weggedrag in bochten. Dit komt omdat de achtervering anders is dan de eerdere generaties (alsin: minder sportief)
Vond het al vreemd, mijn 3 uit 2017 ligt juist als een rots in de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
gerritjan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Vond het al vreemd, mijn 3 uit 2017 ligt juist als een rots in de bocht.
Gen3 (=2017) ken ik niet, maar ik weet dat je Gen1 & Gen2 stevig door een bocht kan heensmijten en schudden (Elandtest)

Bij Gen4 is vloeiend de bocht door an sich okay, maar Elandtest vind een Gen4 niet grappig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31

s3n

Mijn Mazda 3 lijkt te zijn gemaakt voor minder winterse omstandigheden.
Ramen die aan de binnenkant beslaan, pas na het wegrijden, of juist bevriezen heb ik ook. Is eerder in dit topic aangehaald bij meerdere mensen.

Maar ook de grootlichtassistent ziet bij vorst andere auto's slecht. Hierdoor zet hij grootlicht aan, ook binnen de bebouwde kom met voldoende verlichting en tegenliggers. En geen idee wat er stuk gaat, maar ik krijg regelmatig meldingen dat "Mazda cruisecontrol onder 30km" is uitgeschakeld. Bij iets hogere temperaturen nergens last van. Het is dat de auto er zo mooi uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

s3n schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:15:
Mijn Mazda 3 lijkt te zijn gemaakt voor minder winterse omstandigheden.
Ramen die aan de binnenkant beslaan, pas na het wegrijden, of juist bevriezen heb ik ook. Is eerder in dit topic aangehaald bij meerdere mensen.

Maar ook de grootlichtassistent ziet bij vorst andere auto's slecht. Hierdoor zet hij grootlicht aan, ook binnen de bebouwde kom met voldoende verlichting en tegenliggers. En geen idee wat er stuk gaat, maar ik krijg regelmatig meldingen dat "Mazda cruisecontrol onder 30km" is uitgeschakeld. Bij iets hogere temperaturen nergens last van. Het is dat de auto er zo mooi uit ziet.
'Mazda cruisecontrol onder 30km' dat komt dan waarschijnlijk door de camera aan de voorkant. Immer is het 360 camerasysteem nodig (als optie) om onder de 30km/u cruisecontrol te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
Omdat de Mazda 3 prijzen absurd TE hoog zijn gebleven, zowel de nieuwe 2019 als de oude gen 2017...ben ik wezen kijken naar de Mazda 2 GT-M uitvoeringen.

Jammer dat de auto van achter heel smal eruit ziet.
Bijv. een Volkswagen Polo ziet er best volwassen uit.

Zit ook naar Ford Fiesta (+2017) te kijken als concurrent. Misschien toch iets kleins en goedkoop.

Wel jammer want ik had wel op een Mazda 3 gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Een Mazda3 sky-x luxury handgeschakeld (bj 2019) gaat voor rond 25k euro. Om zoiets in vergelijking te zetten: Voor diezelfde 25k euro kan je ook een BMW 330e kopen (voormalig lease) van 2015/2016

Heb je een 3 a 4 jaar oudere auto, met vaak meer km's.
---------

Maar laat ik de vraag eens omdraaien: Wat wil je ongeveer uitgeven aan een auto? (aanschaf)

Zelf heb ik ook nog een (Mazda 3 2.0 TS+) Gen2 en 4 jaar lang komt echt nooit iets bijzonders uit. Voor die Gen2 staat er momenteel het volgende:
- Doffe koplampen
- Veel Rubbers zijn in 2022 of 2023 aan vervanging toe. Daarna een keer uitlijnen
- Radiator voor warmtewisselaar A/C heeft zwaar geleden onder de 200k km en kent een nominatie tot vervanging. A/C zelf gaat nog steeds naar standje vrieskist in een paar minuten.

En dat is het.

Met zoiets in achterhoofd is een paar ruggen aan aanschaf uitgeven echt wel het verschil aan ellende waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
D_Jeff schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:57:
Een Mazda3 sky-x luxury handgeschakeld (bj 2019) gaat voor rond 25k euro. Om zoiets in vergelijking te zetten: Voor diezelfde 25k euro kan je ook een BMW 330e kopen (voormalig lease) van 2015/2016

Heb je een 3 a 4 jaar oudere auto, met vaak meer km's.
---------

Maar laat ik de vraag eens omdraaien: Wat wil je ongeveer uitgeven aan een auto? (aanschaf)

Zelf heb ik ook nog een (Mazda 3 2.0 TS+) Gen2 en 4 jaar lang komt echt nooit iets bijzonders uit. Voor die Gen2 staat er momenteel het volgende:
- Doffe koplampen
- Veel Rubbers zijn in 2022 of 2023 aan vervanging toe. Daarna een keer uitlijnen
- Radiator voor warmtewisselaar A/C heeft zwaar geleden onder de 200k km en kent een nominatie tot vervanging. A/C zelf gaat nog steeds naar standje vrieskist in een paar minuten.

En dat is het.

Met zoiets in achterhoofd is een paar ruggen aan aanschaf uitgeven echt wel het verschil aan ellende waard.
We hebben niet echt een budget. Dus het kan 15-20 duizend kosten.
25 vind ik net te duur. Heeeel misschien dat ik mijn vrouw toch kan overtuigen voor een nieuwe Mazda 3 die dus rond de 25 duizend kost. Voor die prijs zie ik ook automaat varianten in Luxury uitvoeringen.

Mja ik we rijden door corona amper...niet eens 5 duizend km per jaar? En dan per maand betalen voor full casco verzekering is pijnlijk. Ik vind het best pijnlijk voor onze hard gespaarde centjes.

BMW wou ik ook maar als ik het vergelijk met de nieuwe Mazda 3 kom ik het volgende tegen:

1-) BMW duurder in onderhoud
2-) BMW niet betrouwbaar volgens online comments
3-) BMW is erg gebruikt wantja je kijkt naar auto's uit ~2015
4-) BMW heeft +150 duizend op de teller. Lager kan maar de prijzen stijgen ook hard
5-) Je kan geen nieuw\modern hatchback kopen van BMW. De nieuwe 1 serie is vanaf 2020, dus te nieuw en ook te duur. Vanaf 30 duizend euro.
6-) En de BMW's uit 2015 zijn helemaal kaal qua opties. Met kaal bedoel ik letterlijk niks. Alleen airco en normale cruise control
7-) En BMW's worden vaak gejat \ onderdelen gestolen. Vooral in de stad waar ik woon. Die risico loop je ook

Onze eisen? Automaat het liefst. De Mazda 3 (2017) is rond de 20 duizend. Tja dan leg ik die 3\4 wel extra neer voor de nieuwe Mazda 3.
En pre-2017 vind ik een beetje te old school. Komt door handrem en die grote stuur denk ik. En ook minder opties. Bij de 2017 variant hebje ook bijv. een camera. Wat ik wel wil voor dat bedrag.
Als het goedkopere autos zijn kunnen we ook zonder opties.

Edit: Mijn vrouw wil toch geen A segment (Mazda 2 etc). Vind ze te klein \ achteruitgang
Edit 2: We zijn verwend met nieuwe private lease autos die we voorheen hadden dus echt ouderwetse autos word lastig voor ons.

[ Voor 12% gewijzigd door Atsiz op 06-01-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Atsiz
EDIT
Ik ga even verder per DM -- anders levert dat zo'n topic vervuiling op.

[ Voor 103% gewijzigd door D_Jeff op 06-01-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:10
Atsiz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Onze eisen? Automaat het liefst. De Mazda 3 (2017) is rond de 20 duizend. Tja dan leg ik die 3\4 wel extra neer voor de nieuwe Mazda 3.
En pre-2017 vind ik een beetje te old school. Komt door handrem en die grote stuur denk ik. En ook minder opties. Bij de 2017 variant hebje ook bijv. een camera. Wat ik wel wil voor dat bedrag.
Als het goedkopere autos zijn kunnen we ook zonder opties.

Edit: Mijn vrouw wil toch geen A segment (Mazda 2 etc). Vind ze te klein \ achteruitgang
Edit 2: We zijn verwend met nieuwe private lease autos die we voorheen hadden dus echt ouderwetse autos word lastig voor ons.
Voor zover ik weet zijn er in de facelift niet echt opties bij gekomen op Lane keep assistant & verkeersbordenherkenning na uit mijn hoofd.
Dat de pre-facelift een beetje old school kan ogen met het stuur en de handrem moet ik je gelijk in geven maar dat is dan ook het enige.
Camera hebben de pre-facelift modellen ook en desnoods kun je het nog altijd zelf doen binnen 1 a 2 uren.
Zie bijvoorbeeld djhartman in "Het grote Mazda topic #1" als stappenplan hoe je de achteruitrijcamera kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14
True schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:16:
[...]

'Mazda cruisecontrol onder 30km' dat komt dan waarschijnlijk door de camera aan de voorkant. Immer is het 360 camerasysteem nodig (als optie) om onder de 30km/u cruisecontrol te gebruiken.
Mijn 3 luxury heeft het i-sense pakket en 360gr camera en ook daar schakelt cruise control uit onder de 30kmp/h.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

coob schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Mijn 3 luxury heeft het i-sense pakket en 360gr camera en ook daar schakelt cruise control uit onder de 30kmp/h.
Volgens mij is het dan ook nog enkel met een automaat :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wij hebben vandaag onze MX-30 Luxury in Polymetal Grey in ontvangst mogen nemen. Niet onze foto, die volgt nog, maar zoals de voorste op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.mx30-forum.de/gallery/userImages/4c/35-4c7b8f54.jpeg

We wilden eerst voor een Ceramic White gaan, want het is een tweedehands en hoewel Mazda's mooiste kleur (Soul Red natuurlijk) hem erg goed staat, waren er amper Luxury's te vinden in die kleur en als die al te vinden was de meerprijs meer dan dat het nieuw was. Uiteindelijk grepen we net naast een Ceramic White mis en "hadden ze nog wel een grijze staan". Toch maar gaan kijken, want goede prijs, vertrouwd adres, noem maar op en tot onze verbazing bleek de kleur in het echt heel goed uit te pakken.

Dus toch ervoor gegaan, maar vanwege de EV-subsidie tot dit jaar moeten wachten. Vandaag vrij, dus het moment was daar. Wat een goed rijdende auto is dit zeg en prachtig vanuit alle hoeken met zoveel mooie en leuke details dat het bijna teveel is om op te noemen. We hebben dan geen 3-tone kleur, maar wel het zilveren stripje achterop die het leuk breekt, de zwarte spiegelkappen en 'achterspoiler'. Het zwarte kunststof SUV-look rondom staat hem ook goed én beschermt ook nog eens tegen kleinere schades. Dan de velgen die niet zilver zijn, ook niet zwart, maar er tussenin. Mazda noemt het niet zo, maar ik hoorde iemand gunmetal grey noemen en dat komt wel in de buurt. En dan die kleur zelf: is het nu grijs of blauw of een beetje van beide? In ons grauwe kikkerlandje lijkt het nu gewoon grijs met als je goed kijkt een lichte blauwe tint erin, maar ik heb hem ook in goed zonlicht gezien, ook een Mazda 3 trouwens, en dan zie je toch echt dat blauwige meer tot z'n recht komen. Een stoere kleur die niet opvallend is.

Of het interieur wat prachtig in elkaar zit, leuk met kurkdetails (Mazda's oorsprong), mooie eigenzinnige halfkunstlederen stoelen en in onze ogen een tot in de puntjes verzorgd dashboard en stuur. Ergonomie is top, er waren wel drie twijfelgebieden (eentje niet met interieur te maken): de draaiknop voor het infotainment systeem. Ja, een touchscreen is makkelijker te bedienen, zeker als je Apple CarPlay gebruikt, maar in onze Kia e-Soul poets ik wekelijks het touchscreen even op, ik kan niet tegen de vette vingers die het na een werkweek rijden heeft verzameld. En het moet gezegd: toch werkt Mazda's bediening zeer vlot omdat de knop veel opties kent (draaien, boven/beneden/links/rechts en indrukken). Soms is het even zoeken/wennen, maar zodra je hebt is het bijna altijd "oh ja" en spreekt het eigenlijk alweer voor zich. Tweede punt was de touchscreen bediening van de climate control (daar wel), maar er zitten ook fysieke knoppen naast. De basis kan je daar ook mee bedienen ben ik al achter en alleen voor zaken als stoel- en stuurverwarming moet je naar het touchscreen grijpen, maar nu komt het: je kan heerlijk je handpalm/pols rusten op de schakelpook die je toch met een drukknop pas kan verplaatsen, dus geen enkel risico om die per ongeluk in N te duwen, maar daarmee is het touchscreen bedienen zelfs tijdens het rijden geen enkel probleem.

En het laatste twijfelpunt had met de suicide doors te maken. We hebben de auto nog niet eens 24 uur dus de praktijk zal ongetwijfel nog vele positieve én negatieve situaties belichten, maar we zijn al achter het eerste voordeel: op onze eigen parkeerplaats, staat de kont van de auto net ±1-1,5m langs een muur van de woning, de parkeerplaats is maar 5 meter diep en dus is er geen speelruimte om de auto een meter meer naar voren te zetten (dan staat de neus op het voetpad). Hoe dan ook: met elke andere auto kunnen de kids wel via de bestuurderskant uitstappen, maar moet eerst de deur dicht voordat ze door kunnen lopen naar de voorkant van de woning. Niet bij de Mazda: dat komt perfect uit en voordeur én achterdeur kunnen wagenwijd open en dat past met ca. 20-30cm speling perfect en maakt instappen ineens zoveel makkelijker dan alle andere auto's (behalve de BMW i3 natuurlijk).

Dan het verbruik: we waren tijdens de proefrit al positief verrast, want eerlijk is eerlijk: dit is geen lange-afstand EV. Maar het is dan ook onze 2e auto en dus is de opgegeven 200 km WLTP en 170 km real-world meer dan genoeg. Her en der las ik van een winterverbruik van zo'n 20 kWh/100 km, wat met 30 kWh bruikbaar neerkomt op 150 km echte range. Echter, vandaag met 4 graden, regen én zelfs hagel en natte sneeuw hebben wij in onze rit van 35 min met op 5 min na alleen maar snelweg slechts 18,1 kWh verbruikt. Climate control, stoelverwarming en stuurverwarming waren aan (die laatste tijdelijk), we reden gewoon 105-110 km/u op de teller, dus dat is een positieve verrassing. En... dat is gewoon exact het verbruik wat we nu met onze Kia e-Soul ook halen, dus erg indrukwekkend.

Kortom: erg tevreden en we zijn blij dat we ons nu Mazda eigenaar mogen noemen. Wat een fantastisch rijdende én mooie auto's maakt Mazda toch.

Als afsluiter een vraag: ik kreeg na het verbinden met MyMazda in de auto gelijk een melding van een software update (versie 11020, 20 MB) en daarbij de info dat deze de werking van Mazda Connect en de navigatie verbetert. Er zit ook een knop Update bij, maar ik kan me niet herinneren dat ik gelezen heb dat de MX-30 over-the-air updates ondersteund. Werken deze updates inderdaad zo of moet ik hem toch echt nog zelf eerst op een usb-stick zetten? En zo ja, waar kan ik die vandaan halen? Voor Navigatiekaarten heb ik wel de Toolbox gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nou, begint lekker: auto gisteren aan de snellader getest 5 min, daarna thuis opgeladen (eigen laadpaal) en kwam prima tot 100%. Mazda app gaf dat ook netjes aan middels notification.

Wil zojuist weggaan: auto reageert niet op de sleutel. Tweede erbij gepakt, ook niet. Toen gaan uitvogelen waar het fysieke sleuteltje zit en in moet. Gebeld met de lokale Mazda dealer, advies om proberen te auto te starten met sleutel tegen de startknop drukkend. Beide geprobeerd op veel manieren, ook meerdere seconden soms gedaan. Helemaal niks.

Iemand nog suggesties? Ik krijg de lokale dealer nu even niet te pakken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:00:
Iemand nog suggesties? Ik krijg de lokale dealer nu even niet te pakken namelijk.
Als t goed is heeft de auto ook een 12 volt systeem, dwz een traditionele accu onder de “motorkap”.

1. Haal de auto van de lader.
2. Haal 1 van de accu Polen los voor een seconde of 30.
3. Sluit deze weer terug aan en probeer het nogmaals.

- het kan ook zijn dat het 12 volt systeem niet voldoende is opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ZeroMinded schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Als t goed is heeft de auto ook een 12 volt systeem, dwz een traditionele accu onder de “motorkap”.

1. Haal de auto van de lader.
2. Haal 1 van de accu Polen los voor een seconde of 30.
3. Sluit deze weer terug aan en probeer het nogmaals.

- het kan ook zijn dat het 12 volt systeem niet voldoende is opgeladen.
Top, die ga ik nog even proberen!

De dealer heb ik net gesproken en die wist verder ook niet meer te helpen, dus ik heb nu Mazda Euroservice in moeten schakelen. Omdat het een Duitse import is liep dat via Duitsland (+49), maar word ik wel zo terug gebeld door een Nederlandse collega.

We hebben gisteren de auto opgehaald en 35 min naar huis gereden, je zou toch zeggen dat dat genoeg is om zo'n 12 Volt systeem op te laden? Of kan dat onvoldoende zijn stel dat ie al erg leeg was?

Edit: met disclaimer dat ik echt weinig van aan auto's sleutelen weet: dit ziet er volgens mij niet uit als een accu waar ik zelf zomaar de polen van los kan/mag maken, het lijkt met moeren vastgezet te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4JVSgUJqfbg5ZIol8AygA9Xe4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7D5PseCvP2q9zqQGmdl0UZJ.jpg?f=fotoalbum_large
Of zie ik dit verkeerd? Ik ga ook zelf nog even de boekjes doornemen.

[ Voor 26% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-01-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:20:
[...]
We hebben gisteren de auto opgehaald en 35 min naar huis gereden, je zou toch zeggen dat dat genoeg is om zo'n 12 Volt systeem op te laden? Of kan dat onvoldoende zijn stel dat ie al erg leeg was?
Dat zou voldoende moeten zijn, ik weet wel dat er in een aantal software versies bugs zitten die de accu erg snel leeg trekken.

Ik adviseer altijd eigenaren om de dealer te pushen om ook alle ECU, MMC en alle andere modules te updaten bij elk onderhoud. Mazda brengt zeer geregeld nieuwe software uit met verbeteringen. In dit topic is meerdere malen gesproken over lege batterijen die na een update weer gefixt zijn.

Je gaf in eerdere post aan dat je ook connected services hebt, volgens mij kun je daar alleen het media systeem mee updaten. T kan geen kwaad die updates uit te voeren.

Hoop dat dit helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ZeroMinded schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Dat zou voldoende moeten zijn, ik weet wel dat er in een aantal software versies bugs zitten die de accu erg snel leeg trekken.

Ik adviseer altijd eigenaren om de dealer te pushen om ook alle ECU, MMC en alle andere modules te updaten bij elk onderhoud. Mazda brengt zeer geregeld nieuwe software uit met verbeteringen. In dit topic is meerdere malen gesproken over lege batterijen die na een update weer gefixt zijn.

Je gaf in eerdere post aan dat je ook connected services hebt, volgens mij kun je daar alleen het media systeem mee updaten. T kan geen kwaad die updates uit te voeren.

Hoop dat dit helpt!
Ik kwam gisteren al een YT filmpje tegen over een maart 2021 update (die zou erop moeten zitten) die ook het bereik enorm verbeterde vanwege aanpassing in het power management als ik het goed zeg. Dus inderdaad: ik ga zodra de auto het weer doet maar alle updates eens uitvoeren en desnoods ook even gewoon een "eigen beurt" bij mijn lokale dealer inplannen. Die € 190 vind ik het wel waard, ook al is hij in oktober 2021 in Duitsland nog voor een beurt geweest. En dan inderdaad jouw advies meenemen, alle updates uit laten voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Top, die ga ik nog even proberen!

De dealer heb ik net gesproken en die wist verder ook niet meer te helpen, dus ik heb nu Mazda Euroservice in moeten schakelen. Omdat het een Duitse import is liep dat via Duitsland (+49), maar word ik wel zo terug gebeld door een Nederlandse collega.

Edit: met disclaimer dat ik echt weinig van aan auto's sleutelen weet: dit ziet er volgens mij niet uit als een accu waar ik zelf zomaar de polen van los kan/mag maken, het lijkt met moeren vastgezet te zijn:
[Afbeelding]
Of zie ik dit verkeerd? Ik ga ook zelf nog even de boekjes doornemen.
Buurman van m’n pa heeft sinds kort een Kia EV6 welke de eerste dag niet wilde starten terwijl de accu vol was. Bleek dat de ‘normale accu’ leeg was, waardoor de auto dus ook niet te starten was. Waarschijnlijk nog niet voldoende opgeladen bij het eerste ritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Buurman van m’n pa heeft sinds kort een Kia EV6 welke de eerste dag niet wilde starten terwijl de accu vol was. Bleek dat de ‘normale accu’ leeg was, waardoor de auto dus ook niet te starten was. Waarschijnlijk nog niet voldoende opgeladen bij het eerste ritje.
Ironisch genoeg hebben wij met onze Kia e-Soul 64 kWh nog nooit een probleem gehad, dus ook niet met starten. Maar deze Mazda dus wel. Nou ja, ben nu in afwachting van de Euroservice die langs komt, dus zodra ik weet wat het was laat ik het weten.

Uit alles wat ik tot nu toe gelezen heb zal het waarschijnlijk puur een lege 12V accu zijn of een kapotte 12V accu. Het is een import uit Duitsland, die sinds oktober nog maar 100 km gereden heeft, dus het verbaast me enerzijds ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Ironisch genoeg hebben wij met onze Kia e-Soul 64 kWh nog nooit een probleem gehad, dus ook niet met starten. Maar deze Mazda dus wel. Nou ja, ben nu in afwachting van de Euroservice die langs komt, dus zodra ik weet wat het was laat ik het weten.

Uit alles wat ik tot nu toe gelezen heb zal het waarschijnlijk puur een lege 12V accu zijn of een kapotte 12V accu. Het is een import uit Duitsland, die sinds oktober nog maar 100 km gereden heeft, dus het verbaast me enerzijds ook niks.
Ik zal nog wel even een deftige mail sturen of een telefoontje plegen richting de dealer, dat ze 'm niet een paar nachten voor oplevering aan de druppellader gehangen hebben is wel erg treurig (mits dit inderdaad het probleem was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Ik zal nog wel even een deftige mail sturen of een telefoontje plegen richting de dealer, dat ze 'm niet een paar nachten voor oplevering aan de druppellader gehangen hebben is wel erg treurig (mits dit inderdaad het probleem was).
Om gelijk openheid van kaart te spelen: hij komt bij CarNext vandaan (er staan er nu nog 3 te koop, de ene die op verkocht staat, is dus van ons) en ze hadden al een probleem met gewoon laden gaven ze aan en is toen naar een Mazda dealer gestuurd gisteren overdag die een update heeft gedaan en daarna weer hebben kunnen laden. Dus wij gingen ervan uit dat alles opgelost was, daarom wel bewust snelladen bij Fastned getest en thuis van volgens mij 73% naar 100% opgeladen op de eigen laadpaal en vanochtend was hij dus leeg, terwijl hij aan de laadpaal hing.

Maar goed, voordat we onze Kia e-Soul als 1e EV hadden, hadden we Toyota en Lexus hybrides en ook die stonden erom bekend een erg kleine 12V accu te hebben die snel leegliep, soms na 3 weken niet rijden al. Zelf maar 1x meegemaakt met een 2006 Prius II, die 2 maanden stil heeft gestaan ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:48
MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Om gelijk openheid van kaart te spelen: hij komt bij CarNext vandaan (er staan er nu nog 3 te koop, de ene die op verkocht staat, is dus van ons) en ze hadden al een probleem met gewoon laden gaven ze aan en is toen naar een Mazda dealer gestuurd gisteren overdag die een update heeft gedaan en daarna weer hebben kunnen laden. Dus wij gingen ervan uit dat alles opgelost was, daarom wel bewust snelladen bij Fastned getest en thuis van volgens mij 73% naar 100% opgeladen op de eigen laadpaal en vanochtend was hij dus leeg, terwijl hij aan de laadpaal hing.

Maar goed, voordat we onze Kia e-Soul als 1e EV hadden, hadden we Toyota en Lexus hybrides en ook die stonden erom bekend een erg kleine 12V accu te hebben die snel leegliep, soms na 3 weken niet rijden al. Zelf maar 1x meegemaakt met een 2006 Prius II, die 2 maanden stil heeft gestaan ooit.
Heb net deze week een brief gekregen van Mazda dat er een recall is voor de MX-30 wegens het leegtrekken van de 12V als de MX30 te lang aan de lader hangt.

Mag zelf Maandag naar de dealer voor de update. Als ik jou was zou ik OF een jumpstarter regelen en een flink stukje rijden of de Pechhulp laten komen. je 12V accu is wss leeg.

[ Voor 7% gewijzigd door BasvanS op 08-01-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:43:
[...]

offtopic:
Ah dat verklaard, dan is het de dealer ook niet aan te rekenen dat ze 'm niet aan de druppellader gehad hebben, maar als die update van @BasvanS nog niet gedaan is hadden ze wellicht daar iets proactiever in mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:48
True schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:53:
[...]

offtopic:
Ah dat verklaard, dan is het de dealer ook niet aan te rekenen dat ze 'm niet aan de druppellader gehad hebben, maar als die update van @BasvanS nog niet gedaan is hadden ze wellicht daar iets proactiever in mogen zijn.
HIER wat meer details.

Lijkt precies wat er mis is bij @MooDyBLueS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@BasvanS Super, dat ga ik gelijk laten fixen in dat geval. Toen ik tijdens onze eerste proefrit mijn lokale Mazda dealer belde, zei die wel dat er 2 recalls op open stonden, dus dat zal ongetwijfeld deze zijn.

En inderdaad: de auto was gisteren rond 21u ofzo al vol en tot vanochtend aan de lader gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Update over de niet startende MX-30: Bergnet is inmiddels langsgeweest en de auto doet het weer. Waar ik zeer van onder de indruk was: de vriendelijke meneer wist gelijk te melden dat er recalls uitstaan op de MX-30 die te maken hebben met een leeglopende 12V accu als de auto te lang aan de lader hangt. Dus precies wat @BasvanS zei. De Bergnet meneer zei dat sporadisch is en zeker niet na elke keer laden, maar dat er geen vat op te krijgen is natuurlijk en het daarom belangrijk is om z.s.m. die recall uit te laten voeren. En tot die tijd als het even kan het laden zo te plannen dat ik z.s.m. nadat hij volgeladen is de laadkabel eruit haal.

Zojuist de lokale Mazda dealer gebeld, er staan 2 recalls open (wat ik al wist) en die gaan om deze fout en een andere fout waarbij de remlichten aan kunnen springen terwijl je achteruit rijdt maar niet remt. Ik word maandag teruggebeld en hopelijk kan dat op korte termijn ingepland worden, waarbij ik ook zal aangeven dat ik wil dat ze gelijk alles wat er te updaten is, ook updaten. Desnoods betaal ik er wat voor, maar ik wil nu gewoon dat de auto weer helemaal klaar en bij de tijd is.

Opvallend ding: deze auto is een import uit Duitsland en ook al gaat hij straks in NL in onderhoud, ik zal altijd eerst het +49 nummer van Mazda Euroservice moeten bellen, die dan NL weer aansturen. Dat werkte prima vandaag, al was het niet bepaald snel. Is dus wel iets om rekening mee te houden voor potentiële import-kopers van een Mazda. Dit is dus slechter geregeld dan bij Toyota/Lexus die gewoon EU breed alles accepteren en je gewoon je lokale nummers kan bellen. Maar wel weer beter geregeld dan bij Kia, want die accepteren import voor Kia's Internationale Wegenwacht (KIW) en de 7 jaar garantie alleen onder hele strenge voorwaarden, waardoor wij met de e-Soul wel een originele Nederlandse auto hebben uitgezocht.

Als laatste: de software update van het Mazda infotainment systeem is bijgewerkt naar versie 11020. Downloaden en updaten ging verrassend snel, precies 6 minuten (zie de foto's hieronder). Auto uit en weer aan en na pakweg 1 minuut verscheen de melding "Software update voltooid". Wel zie ik nog een "i" links in beeld van het hoofdscherm, als ik de ronde knop naar links druk zegt hij "Meldingen" bovenaan en blijft het verder leeg. Ik gok maar dat het de oude melding was van de nieuwe software update die niet helemaal lekker weggegaan is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG3UbqR2hD_08BXB9o_-HLbJB7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbAcsbvAjXTauKDx7LkF8bvP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJnoA1sjxpCz14GWBLiJAtBmKfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mVujP0VswXNFgrADA3OERH0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TvTH-9o-nxPuOjtghG6QnPTzIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8LSRVfdPDQW4gqIgbtjmTNO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj6UctUygYvbtCEX-pimqZkksBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFxIjAWBsxygnWwFhOLyGq22.jpg?f=fotoalbum_tile

En onwijs bedankt iedereen voor alle hulp en adviezen!

Oh ja, schiet me nog 1 vraag te binnen. :P
Omdat ik net 30-45 min heb moeten rijden om de 12V accu weer op te laden, heb ik de auto ook lekker uit zitten testen en lane-keep assist werkte prima, maar rijstrookassistent lijk ik niet werkend te krijgen. Ik zie 2 knoppen op het stuur rechts waarmee ik met de ene cruise control aan/uit kan zetten, de middelste (tussen CC en LIM) kan ik ogenschijnlijk de actieve lane assist aanzetten, ik krijg dan ook een wit stuur te zien in zowel het display als de HUD, maar itt de cruise control wordt het stuur nooit groen en merk ik ook helemaal niks hiervan. Ik denk dat ik als nieuwe Mazda rijder ongetwijfeld iets over het hoofd zie wat jullie vast zullen weten. Overigens staat de optie in het Instellingen menu onder ik meen Safety features aan, ik zie er daar 2: emergency lane keeping en rijstrookassistent, beide staan aan.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-01-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:37:
Update over de niet startende MX-30: Bergnet is inmiddels langsgeweest en de auto doet het weer. Waar ik zeer van onder de indruk was: de vriendelijke meneer wist gelijk te melden dat er recalls uitstaan op de MX-30 die te maken hebben met een leeglopende 12V accu als de auto te lang aan de lader hangt. Dus precies wat @BasvanS zei. De Bergnet meneer zei dat sporadisch is en zeker niet na elke keer laden, maar dat er geen vat op te krijgen is natuurlijk en het daarom belangrijk is om z.s.m. die recall uit te laten voeren. En tot die tijd als het even kan het laden zo te plannen dat ik z.s.m. nadat hij volgeladen is de laadkabel eruit haal.

Zojuist de lokale Mazda dealer gebeld, er staan 2 recalls open (wat ik al wist) en die gaan om deze fout en een andere fout waarbij de remlichten aan kunnen springen terwijl je achteruit rijdt maar niet remt. Ik word maandag teruggebeld en hopelijk kan dat op korte termijn ingepland worden, waarbij ik ook zal aangeven dat ik wil dat ze gelijk alles wat er te updaten is, ook updaten. Desnoods betaal ik er wat voor, maar ik wil nu gewoon dat de auto weer helemaal klaar en bij de tijd is.

Opvallend ding: deze auto is een import uit Duitsland en ook al gaat hij straks in NL in onderhoud, ik zal altijd eerst het +49 nummer van Mazda Euroservice moeten bellen, die dan NL weer aansturen. Dat werkte prima vandaag, al was het niet bepaald snel. Is dus wel iets om rekening mee te houden voor potentiële import-kopers van een Mazda. Dit is dus slechter geregeld dan bij Toyota/Lexus die gewoon EU breed alles accepteren en je gewoon je lokale nummers kan bellen. Maar wel weer beter geregeld dan bij Kia, want die accepteren import voor Kia's Internationale Wegenwacht (KIW) en de 7 jaar garantie alleen onder hele strenge voorwaarden, waardoor wij met de e-Soul wel een originele Nederlandse auto hebben uitgezocht.

Als laatste: de software update van het Mazda infotainment systeem is bijgewerkt naar versie 11020. Downloaden en updaten ging verrassend snel, precies 6 minuten (zie de foto's hieronder). Auto uit en weer aan en na pakweg 1 minuut verscheen de melding "Software update voltooid". Wel zie ik nog een "i" links in beeld van het hoofdscherm, als ik de ronde knop naar links druk zegt hij "Meldingen" bovenaan en blijft het verder leeg. Ik gok maar dat het de oude melding was van de nieuwe software update die niet helemaal lekker weggegaan is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Release notes https://www.mx30forum.com/attachments/tsb-r035-21-pdf.262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Dj-sannieboy Thanks! Erg uitgebreid. Sowieso: die OTA update binnen 6 minuten over 4G binnenhalen én installeren is nogal een verschil met de Kia e-Soul waar je een 32 GB usb-stick voor nodig hebt, omdat die blijkbaar het complete besturingssysteem incl. kaartupdates opnieuw installeert. Bij Kia hebben ze nog nooit van incremental updates gehoord. ;)

Dat mx30forum ga ik ook goed volgen, ik zie nu al meerdere goede bronnen daar vandaan komen. Geweldig die collectieve kracht van informatie uitwisselen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:51:
@Dj-sannieboy Thanks! Erg uitgebreid. Sowieso: die OTA update binnen 6 minuten over 4G binnenhalen én installeren is nogal een verschil met de Kia e-Soul waar je een 32 GB usb-stick voor nodig hebt, omdat die blijkbaar het complete besturingssysteem incl. kaartupdates opnieuw installeert. Bij Kia hebben ze nog nooit van incremental updates gehoord. ;)

Dat mx30forum ga ik ook goed volgen, ik zie nu al meerdere goede bronnen daar vandaan komen. Geweldig die collectieve kracht van informatie uitwisselen. :)
Helaas moet ik voor mijn Mazda 3 nog wel met een USB stick aan de gang. Hoewel er al enige tijd geen nieuwe update meer is uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-04 23:11
Ondertussen 5 maanden en 12k km's verder na de update van de 6 sportbreak (2014) naar de CX-5 (2018). Ben er ontzettend tevreden mee. De upgrade van handbak naar automaat is heel fijn en de hogere instap en het bijbehorende overzicht ook (wat klink ik oud...). Hij is wel een stuk minder zuinig, zeker daar het de 2.5 liter versie is, al wist ik dat voor aankoop ook.

Het naderhand inbouwen van Android/Apple auto vind ik wel een absolute must, het eigen infotainment systeem blijf ik out-dated vinden aanvoelen. Het active driving display vond ik in het begin een gimmick en nu een praktische toevoeging. Verder overall gewoon een zeer prettige auto in gebruik en op kwaliteitsvlak ook nog geen issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Even weer een update over de MX-30: vandaag is de auto naar de dealer geweest voor de 2 openstaande recalls en heb ze gelijk gevraagd of ze (al dan niet tegen betaling) alle mogelijke updates mee konden nemen zodat ik er voorlopig weer even van af ben en ook om te voorkomen dat er wellicht net 1 of 2 vergeten worden die misschien net voor wat problemen kunnen zorgen.

Alles is bijgewerkt, incl. als ik het goed zeg de ECU, MMC en ook de AM036A service update.
Wat er o.a. opgelost/verbeterd zou moeten zijn hiermee is: het leegtrekken van de 12V accu bij lang aan de lader laten hangen nadat de auto vol is, het remlicht aandoen bij achteruit rijden terwijl er niet geremd wordt, betere climate control aansturing en beter snelladen in koud weer incl. optie om batterijverwarming sneller in te laten schakelen.

Ook was de melding die ik op het multimedia display kreeg (het i-tje links) verdwenen, dus alles lijkt weer in orde. Afgelopen woensdag heb ik de auto overdag op kunnen laden en heb toen nog heel goed opgelet op de notification wanneer de auto vol was en gelijk de auto van de lader gehaald, want we hadden dus al een keer meegemaakt dat de 12V leeg was.

Verder blijven we nog heel erg onder de indruk van de auto, het is inmiddels met af en toe tussen de e-Soul en MX-30 wisselen ineens duidelijk hoe goed de Mazda geïsoleerd is en hoe goed het onderstel is. De e-Soul is gewoon goed te noemen, maar Mazda zit echt een trede hoger. Alleen drempels, met name broodjes, vind de Mazda niet zo leuk en als je daar wat te hard overheen gaat, komt de vering terug tot aan de stop en die "klonk" hoor je duidelijk. Kwestie van rekening mee houden.

Het verbruik ligt de laatste tijd wel wat hoger dan verwacht, al zijn er natuurlijk de nodige updates geweest, dus mogelijk moet het zich allemaal nog stabiliseren. Maar afgaande op de laatste laadbeurt thuis hebben we toen 133 km gereden, veel korte ritten wel en ook meerdere keren 's ochtends voorverwarmd (niet aan de lader) en gaf de Zappi app 31,66 kWh aan, wat neerkomt op 23,8 kWh/100 km. Moet wel zeggen dat dit incl. laadverlies is (±10%) en ik wel gewoon vlot heb gereden steeds.

De auto geeft zelf nu 22,1 kWh/100 km aan. Klein nadeeltje wat ik daarbij merk is dat de auto echt alleen maar 1 verbruiksmeter heeft: de Kia heeft een trip gemiddelde en rit gemiddelde (die elke keer reset nadat de auto uit gaat), de Mazda alleen trip. Kleinigheidje, gewoon de Info knop ingedrukt houden en klaar is kees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff

[...]

Omdat ik net 30-45 min heb moeten rijden om de 12V accu weer op te laden, heb ik de auto ook lekker uit zitten testen en lane-keep assist werkte prima, maar rijstrookassistent lijk ik niet werkend te krijgen. Ik zie 2 knoppen op het stuur rechts waarmee ik met de ene cruise control aan/uit kan zetten, de middelste (tussen CC en LIM) kan ik ogenschijnlijk de actieve lane assist aanzetten, ik krijg dan ook een wit stuur te zien in zowel het display als de HUD, maar itt de cruise control wordt het stuur nooit groen en merk ik ook helemaal niks hiervan. Ik denk dat ik als nieuwe Mazda rijder ongetwijfeld iets over het hoofd zie wat jullie vast zullen weten. Overigens staat de optie in het Instellingen menu onder ik meen Safety features aan, ik zie er daar 2: emergency lane keeping en rijstrookassistent, beide staan aan.
Kan je hier eens naar kijken:

1) Gebruik de ACC met het auto icoontje
2) De snelheid ligt tussen de 25 en 54 km/h; Automaat (wat de MX-30 is) ondersteunt "stop start" bewegingen (zoals een langzaam verplaatsende file)
3) Je hebt 360 graden camera pakket op de auto zitten
4) Camera's, radar en detectie unit (voorruit, boven midden - achter de binnenspiegel) zijn schoon en hebben voldoende zicht
5) De camera's kunnen de belijning (duidelijk) detecteren

Qua testen zou ik zeggen: Pak een enkelbaans autoweg (voorbeeldje Streetview: https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i16384!8i8192 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14

Die middelste knop heeft niks met lane assist te maken. Die zet je in het menu aan of uit.
De middelste knop rechts is voor volgfunctie op de vorige auto.
Ik begrijp ook niet goed wat nu het verschil precies is tussen de middelste en de rechterknop rechts op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

coob schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Die middelste knop heeft niks met lane assist te maken. Die zet je in het menu aan of uit.
De middelste knop rechts is voor volgfunctie op de vorige auto.
Ik begrijp ook niet goed wat nu het verschil precies is tussen de middelste en de rechterknop rechts op het stuur.
Rechts is MCCR schakelaar, links is CTS schakelaar. Tenminste, bij de Mazda 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:03
Vraagje aan de kenners..
Ik ben met mijn vriendin in de markt voor een Mazda 2 uit 2016 aan het kijken. Nu hebben we er al 3 bezichtigd waarbij de 3de die we bekeken een hele goede kandidaat is voor aankoop. (2016, 40k km zeer net uiterlijk).
Alleen viel ons het op dat dit het 2de model is, van de 3 die we gezien hebben, die een schade hoekje heeft op het navigatie display in de linker bovenhoek. Is dit een bekend euvel of pure toeval? En is zo'n navigatie scherm unit makkelijk te vervangen?
En zijn er nog model specifieke zaken om extra op te letten? Ik begreep wel dat apple carplay achteraf in laten bouwen een mogelijkheid is.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@wokkelz Navigatiesystemen zijn momenteel zeer lastig leverbaar.

Verder ben je, voor mij, de eerste die schrijft over een de facto defect scherm.

Welke uitvoering gaat het om?
75 / 90 / 115?

90 pk is meest voorkomende, de 115pk de leukste (alleen als GTM-line of GTM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
D_Jeff schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:30:
@wokkelz Navigatiesystemen zijn momenteel zeer lastig leverbaar.

Verder ben je, voor mij, de eerste die schrijft over een de facto defect scherm.

Welke uitvoering gaat het om?
75 / 90 / 115?

90 pk is meest voorkomende, de 115pk de leukste (alleen als GTM-line of GTM)
We willen minimaal de 90pk GTM versie.
Misschien is het dan toeval geweest dat we nu bij 2 van de 3 bezichtigingen een beschadiging in het scherm zagen. Bij beide in de linker bovenhoek, het was niet voelbaar als je er overheen ging met de hand.
Die apple car play module is dus moeilijk te krijgen op dit moment?

Schade zag er zo uit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrrhi35MKuVD_9AghQQTz9mj11w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF2v7r5Z35hUNzPaEXcVOkJt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door wokkelz op 15-01-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:01
Mijn maandagochtend Mazda3 heeft weer wat nieuws bedacht, al een tijdje inmiddels.
Tijdens het rijden gaat de airbag continu (elke 10 seconde) in storing met de melding “Airbagsysteem defect. Laat de auto controleren”.
Daar ben ik een maandje geleden voor naar de dealer geweest, maar toen was er niets te vinden en is de melding gewist. Ik moest het maar even in de gaten houden. Dat duurde geen 24 uur, dus terug naar de dealer.

Nu blijkt na een dag onderzoek dat er (minstens) een storing zit in de zij-airbag de bestuurdersstoel. Maar hoe het opgelost moet worden is nog niet duidelijk, dat moet met Mazda NL afgestemd worden. Waarom, geen idee. Ik vraag het maar niet meer :+ Eind januari moet ik weer terugkomen, dan gaan ze proberen op te lossen.

In de tussentijd blijft de motorstoring ook gezellig wekelijks terugkomen. Daar bel ik niet eens meer voor, die verdwijnt als ik met een warm blok 5500+ toeren maak. Ik ben benieuwd wat er eerst stuk gaat, de airbag of de motor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Lijkt of er een sensor niet lekker z'n werk doet @lolgast
Toch bijzonder.

@wokkelz Links onder: Dat zie eruit als een ongelukje met een sleutel of ander gemeen voorwerp. Dat soort afdichtingsglaasjes zijn prima verkrijgbaar -- de vraag is alleen of je met een hittepistool aan de slag wil (zoals bij het vervangen van een Smartphone scherm)

Qua Carplay: laat de werkplaats in het voorraadsysteem kijken en bel rond naar andere dealers. Als iemand het heeft liggen is het sneller geregeld dan wachten op een nieuwe.

Wellicht ook handig: er bestaan retrofits armsteunen. Deze zijn wel universeel, maar dat drukt de prijs weer

[ Voor 31% gewijzigd door D_Jeff op 15-01-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:01
@D_Jeff Volgens de monteur kan het schijnbaar werkelijk van alles zijn, dus ze zijn voornemens de gehele stoel uit elkaar te halen. Maar daar moest Mazda NL voor gebeld worden. Waarschijnlijk ivm kosten verantwoordelijkheden ofzo, geen idee

Toen ik aangaf dat ikzelf had gegokt op een vaag contact bij een zekering werd daar ook bevestigend op gereageerd: “Jep, dat kan het ook zomaar zijn”
Vervang die dan meteen dacht ik nog, dan weet je dat meteen, maar laat maar gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Optie C: Je zoekt een andere dealer en laat daar een check uitvoeren.

Voor oudere generaties (Gen 1/Gen2) zijn terugroepacties geweest omdat detectiedraad onder de passagiersstoel wat ellende veroorzaakte.
Het verplaatsen van het draadje was al voldoende om een lampje te laten branden.

Wellicht kan je kijken of op die plek een draad (in tape of kabelsleeve) loshangt / draden in de kroonsteen nog goed zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
D_Jeff schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:32:
Lijkt of er een sensor niet lekker z'n werk doet @lolgast
Toch bijzonder.

@wokkelz Links onder: Dat zie eruit als een ongelukje met een sleutel of ander gemeen voorwerp. Dat soort afdichtingsglaasjes zijn prima verkrijgbaar -- de vraag is alleen of je met een hittepistool aan de slag wil (zoals bij het vervangen van een Smartphone scherm)

Qua Carplay: laat de werkplaats in het voorraadsysteem kijken en bel rond naar andere dealers. Als iemand het heeft liggen is het sneller geregeld dan wachten op een nieuwe.

Wellicht ook handig: er bestaan retrofits armsteunen. Deze zijn wel universeel, maar dat drukt de prijs weer
Ja ik zou ook denken dat het gebeurt moet zijn met een sleutel of wat dan ook. Maar je voelt niks, het scherm is spiegelglad. En gezien we het nu bij 2 van de 3 hebben gezien vermoed ik zelf een productie/materiaal fout.
Als we rond de 13~14k uitgeven wil ik iig een gaaf scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

TdV

wokkelz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:21:
[...]

Ja ik zou ook denken dat het gebeurt moet zijn met een sleutel of wat dan ook. Maar je voelt niks, het scherm is spiegelglad. En gezien we het nu bij 2 van de 3 hebben gezien vermoed ik zelf een productie/materiaal fout.
Als we rond de 13~14k uitgeven wil ik iig een gaaf scherm.
Mijn CX-3 heeft het ook, het is een bekend probleem met de mazda navi. De lagen van het scherm "delamineren" door hoge temperaturen blijkbaar. Als je in google delamination mazda zoekt vind je veel gevallen hiervan. Het is te repareren door een nieuw touchscreen te monteren maar dat is best een klus als ik het zo zie. Ik heb maar een klein hoekje dus zolang het niet groter word laat ik het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Zijn er mensen met een "zwarte" Mazda ?

Ziet er op foto's erg goed uit...en als je ze bezoekt bij de dealer maar worden die dingen niet te snel weer vies? Of valt dat wel mee?

Verschil ook per automerk kleur. De soort zwart. Dus was benieuwd naar anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
Mijn persoonlijke mening is dat zwart een drama is. In effenkleur, of metallic.
Audi 90 , diverse Mazda Rx-7's en Rx-8.
Poetsen is niet te doen. Auto laten poetsen, de volgende dag vies van de dauw of condens.

Maar het kan erg mooi staan.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:00
Atsiz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:53:
Zijn er mensen met een "zwarte" Mazda ?

Ziet er op foto's erg goed uit...en als je ze bezoekt bij de dealer maar worden die dingen niet te snel weer vies? Of valt dat wel mee?

Verschil ook per automerk kleur. De soort zwart. Dus was benieuwd naar anderen.
Ik rij nu 6 jaar in een zwarte mazda 6, uiteraard zie je alles er op, maar het is zo mooi!

De volgende (CX-5) wordt ook zwart!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-jUgevu9Y5qqRawsK_Uc6MxffY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfEPpArHS4sa2jBHUQHIVB56.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6UUKfTOqvQW30xMr_3ClLzNz1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nFDLQoFf7s0zAqfe0gNdkof.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 11:02
Vast wel iemand hier die het antwoord weet. Ik heb een CX5 van 01-2016. Super blij mee, maar ik moest laatst het batterijtje van m'n sleutel vervangen. Dat is gelukt alleen kan ik nu de auto niet meer openen met de knoppen. Ik moet dan de sleutel eruit halen. Starten kan dan als ik de sleutel weer in de omhulsel stop en dicht bij de startknop houd. Super irritant.

Iemand die weet hoe je 'm kan koppelen? Andere sleutel werkt wel dus die gebruik ik nu even. 😅

Edit: Ik heb een start-stop-systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Draicon op 21-01-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
Draicon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:12:

Iemand die weet hoe je 'm kan koppelen? Andere sleutel werkt wel dus die gebruik ik nu even. 😅
https://www.batteryskills...battery-in-mazda-key-fob/

Op bovenstaande site vond ik dit;
Hoop dat het helpt
——
Sometimes after replacing the battery, the Mazda key fob may fail to function and may need to be programmed again.

The programming process is easy and fast and will take just a few minutes.

Step 1: While seated on the driver’s seat, press the door lock button on the door panel and unlock the door and open the car door.

Step 2: Place the key on the ignition and turn it once to the on position. Do not start the engine. Turn it back to the off position after 2-3 seconds. Repeat the process 2 more times.

Step 3: Shut the driver’s door and open it. Shut and open it three times. All the while the key is in the ignition and it is turned off.

Step 4: After shutting and opening the door 3 times, leave it closed and you will hear the door lock and unlock automatically.

Step 5: After you hear the door lock and unlock automatically, press the lock button on the key fob once.

Step 6: Remove the key from the ignition switch. The doors will lock and unlock one more time automatically. This signifies that the Mazda key fob has successfully been programmed.

[ Voor 67% gewijzigd door ZeroMinded op 21-01-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 11:02
ZeroMinded schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:28:
[...]

https://www.batteryskills...battery-in-mazda-key-fob/

Op bovenstaande site vond ik dit;
Hoop dat het helpt
——
Sometimes after replacing the battery, the Mazda key fob may fail to function and may need to be programmed again.

The programming process is easy and fast and will take just a few minutes.

Step 1: While seated on the driver’s seat, press the door lock button on the door panel and unlock the door and open the car door.

Step 2: Place the key on the ignition and turn it once to the on position. Do not start the engine. Turn it back to the off position after 2-3 seconds. Repeat the process 2 more times.

Step 3: Shut the driver’s door and open it. Shut and open it three times. All the while the key is in the ignition and it is turned off.

Step 4: After shutting and opening the door 3 times, leave it closed and you will hear the door lock and unlock automatically.

Step 5: After you hear the door lock and unlock automatically, press the lock button on the key fob once.

Step 6: Remove the key from the ignition switch. The doors will lock and unlock one more time automatically. This signifies that the Mazda key fob has successfully been programmed.
Thanks voor je reactie! Had iets duidelijker moeten maken dat ik een start-stop-systeem heb dus dan werkt dit niet. Heb al een aantal dingen geprobeerd die online stonden, maar zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
Draicon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Thanks voor je reactie! Had iets duidelijker moeten maken dat ik een start-stop-systeem heb dus dan werkt dit niet. Heb al een aantal dingen geprobeerd die online stonden, maar zonder succes.
Misschien een hele domme vraag, maar heb je de batterij wel op de juiste manier geplaatst? met de juiste zijde? vaak zitten er op de knoopcellen een plastic sticker die over de + contact zit
Pagina: 1 ... 46 ... 74 Laatste