Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Die jaarlijkse update mag je geen facelift noemen. Als je niet weet waar je op moet letten dan zie je geen verschil tussen een Mazda 3 van 2019, 2020 of 2021.IkWilbert schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:59:
[...]
Mazda komt elk jaar met een kleine update. Verwacht in okt of nov wel meer informatie over de mazda 3 2022
Ik heb het toch ook niet over een facelift....downtime schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:43:
[...]
Die jaarlijkse update mag je geen facelift noemen. Als je niet weet waar je op moet letten dan zie je geen verschil tussen een Mazda 3 van 2019, 2020 of 2021.
I intend to live forever. So far, so good.
Op YouTube videos zijn ze best negatief over de X, het is "iets" zuiniger maar voelt niet als 180pk omdat er geen turbo in zit maar ook eens anders in elkaar zit. Voelt meer als 130 / 140pk geven mensen aan.
Klopt dit?
Voor lease of nieuwprijs is er niet echt veel verschil dan zou je voor die anderhalf duizend euro extra alsnog voor een X gaan maar in de occasion prijzen zie ik een behoorlijk verschil. Meerdere duizenden euro's.
Ik ga eind dit jaar pas proefrijden want het is nu nog te vroeg voor mij
Volgens mij is er best wat te vinden over de X in dit topic! Daarentegen weet ik niet of er iemand met een X rijdt die de zogenoemde ‘spirit update’ heeft gehad waardoor deze nu (uit m’n hoofd) 185pk heeft.ThaddeusX schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:46:
Ik heb nog een vraag voor mensen die ervaring hebben mogen opdoen met de SkyActive-G & X.
Op YouTube videos zijn ze best negatief over de X, het is "iets" zuiniger maar voelt niet als 180pk omdat er geen turbo in zit maar ook eens anders in elkaar zit. Voelt meer als 130 / 140pk geven mensen aan.
Klopt dit?
Voor lease of nieuwprijs is er niet echt veel verschil dan zou je voor die anderhalf duizend euro extra alsnog voor een X gaan maar in de occasion prijzen zie ik een behoorlijk verschil. Meerdere duizenden euro's.
Zelf ben ik er erg blij mee, hoewel het even wennen is als je van een turbo diesel af komt. Je wordt niet in je stoel gedrukt als je gas geeft zoals dat bij een turbo het geval is. Je moet er ook op een andere manier mee rijden, pas boven de 4000 toeren komt hij tot leven.
Verbruik valt in praktijk wat tegen inderdaad. Heb wel gemerkt dat hij zuiniger is als je lange stukken rijdt, maar dat geldt voor iedere motor.
[ Voor 17% gewijzigd door Dj-sannieboy op 16-09-2021 08:57 ]
Het is heel anders dan bijv. een 2.2D. Ik mis de koppel bij bijvoorbeeld een stoplicht. Je moet het gaspedaal dan flink intrappen tot ~4000 toeren om snel weg te komen en dat maakt de auto ook minder zuinig. Bij de 2.2D mis ik de turbo niet, maar bij de benzine motoren wel.ThaddeusX schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:46:
Ik heb nog een vraag voor mensen die ervaring hebben mogen opdoen met de SkyActive-G & X.
Klopt dit?
Ik zou vooral kijken naar de prijs van de (e)SkyActiv-G/X. Het verschil valt mee in de praktijk. Zo zeggen ze dat de SkyX tegenvalt en de SkyG juist beter presteert (als je kijkt naar de cijfers van Mazda).
We hebben het al eerder gehad over de auto's en de verschillen met een andere auto met turbo (en dus bij 1500 toeren al koppel). Ik zou vooral proefrijden en kijken naar de portemonnee.
Ik denk dat ik met handgeschakeld voor de SkyX zou gaan en met automaat voor de SkyG ivm de prijs.
dat is logisch, de 2.2. D heeft namelijk 2 turbo's ......TumTum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:57:
[...]
Bij de 2.2D mis ik de turbo niet, maar bij de benzine motoren wel.

En vwb de uitstoot, die is een stuk lager als die 153 van de benzine, waarom dan geen diesel? ik vermoed vanwege het budget, de diesels zijn een stuk duurder.
Oh, ik wist wel dat er 1 turbocharger in zat, maar 2 is ook nieuw voor mij(RSH) schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:02:
[...]
dat is logisch, de 2.2. D heeft namelijk 2 turbo's ......
Gelijk even opgezocht:
'The turbos never team up simultaneously, like a BMW 330d’s engine – this is an exercise in reducing lag, rather than baiting M3s.'
[ Voor 23% gewijzigd door TumTum op 16-09-2021 11:35 ]
@TumTum Bi / twin- turbo bestaat al even
Verder ben ik er ook achter dat de 6e versnelling zich als een echte overdrive gear gedraagt. Gebruik je deze minder, dan kan je veel meer power uit de Sky-X halen.
Verder wist de Mazda dealer mij te vertellen dat er eind april (2022) een hybride geleverd gaat worden van de MX-30. Alleen welke combinatie het gaat worden, was nog onbekend.
Het hardnekkige gerucht gaat dat de MX-30 een 1.3 wankel gaat krijgen als hulpje, met alleen een andere afstelling dan voor de RX-8.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Dat heb ik toch benoemd in mijn bericht? Hij stoot veel uit en daardoor mag ik hem in mijn huidige functie (tot 150 gram) niet kiezen.D_Jeff schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:29:
@Oekol Ik zie niet waarom een CX-5 een straf zou moeten zijn als leasewagen?
En vwb de uitstoot, die is een stuk lager als die 153 van de benzine, waarom dan geen diesel? ik vermoed vanwege het budget, de diesels zijn een stuk duurder.
Diesels zijn inmiddels ook verboden. Benzine of elektrisch. Mazda loopt behoorlijk achter dus (helaas).
[ Voor 28% gewijzigd door Oekol op 16-09-2021 14:13 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik ben inmiddels een automaat gewend en zou niet zonder willen/kunnen.TumTum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:57:
[...]
Het is heel anders dan bijv. een 2.2D. Ik mis de koppel bij bijvoorbeeld een stoplicht. Je moet het gaspedaal dan flink intrappen tot ~4000 toeren om snel weg te komen en dat maakt de auto ook minder zuinig. Bij de 2.2D mis ik de turbo niet, maar bij de benzine motoren wel.
Ik zou vooral kijken naar de prijs van de (e)SkyActiv-G/X. Het verschil valt mee in de praktijk. Zo zeggen ze dat de SkyX tegenvalt en de SkyG juist beter presteert (als je kijkt naar de cijfers van Mazda).
We hebben het al eerder gehad over de auto's en de verschillen met een andere auto met turbo (en dus bij 1500 toeren al koppel). Ik zou vooral proefrijden en kijken naar de portemonnee.
Ik denk dat ik met handgeschakeld voor de SkyX zou gaan en met automaat voor de SkyG ivm de prijs.
Dus ben benieuwd hoe snel een automaat optrekt
Op youtube zie je voornamelijk handschakel.
En bij automaat gaatie volgens mij niet 4000 toeren halen. Mits er een sportstand is misschien
De automaat trekt ook in normale stand gewoon door tot 6500 zolang je maar genoeg vermogen vraagt (gas geeft).ThaddeusX schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:15:
[...]
Ik ben inmiddels een automaat gewend en zou niet zonder willen/kunnen.
Dus ben benieuwd hoe snel een automaat optrekt
Op youtube zie je voornamelijk handschakel.
En bij automaat gaatie volgens mij niet 4000 toeren halen. Mits er een sportstand is misschien
Beleven is in mijn inziens niet alleen hard optrekken. Dit filmpje heb ik een paar maanden geleden gemaakt met een Mazda 3 skyactiv-x.
Ben geen pro en t is allemaal niet perfect. Maar wel ongelooflijk genieten.
YouTube: Mazda 3 2020 - POV Mountain driving

Achterlopen terwijl de Diesel een euro6 is met een uitstoot van 147 g/km zonder te sjoemelenOekol schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:12:
[...]
Dat heb ik toch benoemd in mijn bericht? Hij stoot veel uit en daardoor mag ik hem in mijn huidige functie (tot 150 gram) niet kiezen.
Diesels zijn inmiddels ook verboden. Benzine of elektrisch. Mazda loopt behoorlijk achter dus (helaas).

En als ik naar mijn eigen Cx-5 kijk (2012 officieel euro5 maar voldoet ook aan de euro6 norm) glimt de uitlaat zelfs nog aan de binnenzijde.....na ruim 100.000 Km (Racingbeat RVS uitlaat systeem gemonteerd bij aanschaf bij 28.000Km)
Kijk maar eens bij de bekende Duitse merken, benzine of diesels hoe de einden van de demper eruit zien na 100.000 , zo zwart als roet en inderdaad, veel roet.
Ik snap het sentiment tegen Diesel, helemaal na dieselgate. Maar de moderne diesels ontwikkelen zich nog steeds en zijn regelmatig schoner dan de benzine varianten.
Helaas is de auto een melkkoe en wordt dit alles een beetje gestuurd door de overheid.
Hetzelfde geld ook voor autogas / LPG
Ja, heb het idee (heb er de laatste tijd niet meer echt op ingezoomd) dat er ook verschillende sky active x motoren zijn tussen cx5 en cx30 maar doordat de kofferbak bij de cx30 ons te klein is slaan we ook die over.D_Jeff schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:29:
In dat 150 gr Co2 uitstoot verhaal past een CX-30 Sky-x Lux automaat met 4x4 systeem dan weer wel
Overigens heeft het ook met de omvang van de auto's te maken, gekozen transmissie en wat al niet meer in die co2 berekening.
Ik rij ook een X met automaat en inderdaad, zolang je het gaspedaal maar diep genoeg intrapt ga je rustig richting de 6000+ rpm. In de sportstand gaat hij tot de limietZeroMinded schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:22:
[...]
De automaat trekt ook in normale stand gewoon door tot 6500 zolang je maar genoeg vermogen vraagt (gas geeft).
Beleven is in mijn inziens niet alleen hard optrekken. Dit filmpje heb ik een paar maanden geleden gemaakt met een Mazda 3 skyactiv-x.
Ben geen pro en t is allemaal niet perfect. Maar wel ongelooflijk genieten.
YouTube: Mazda 3 2020 - POV Mountain driving
Volgens mij draait het bij de SkyActive-X ook veel meer om lagere uitstoot, en effect op BPM, dan om lager verbruik (het verbruik is prima maar niet heel bijzonder). Dat is misschien ook de reden waarom de SkyActive-X in de VS niet uitgebracht is. Zonder gunstige belastingregels moet de SkyActive-X het puur van lager verbruik hebben en daarvoor scoort ie op dat vlak gewoon niet goed genoeg.D_Jeff schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:29:
In dat 150 gr Co2 uitstoot verhaal past een CX-30 Sky-x Lux automaat met 4x4 systeem dan weer wel
Ergens op Youtube staat een Duitstalig filmpje waar ze in redelijk veel detail uitleggen waarom de SkyActive-X motor ontwikkeld is en wat de voordelen nu echt zijn.
Link gevonden: YouTube: Rettet Mazda den Verbrennungsmotor? 7 Irrtümer zu Skyactiv-X - Bloch...
Duitstalig maar geschikt voor mensen als ondergetekende die weinig verstand van motoren hebben maar wel iets meer diepgang willen dan "als een diesel maar dan anders".
[ Voor 22% gewijzigd door downtime op 16-09-2021 17:37 ]
Gemiddeld verbruik overigens nu op 6,1 per 100km over langere tijd met veel snelweg KM's, met een sportieve rijstijl. Denk dat met een nette rijstijl nog wel lager kan (5,5?)
Dat blok lijkt ook niet erg snel tot je boven de 2500 toeren komt. Onderin is er ruim voldoende koppel om normaal met de stroom mee te rijden of te versnellen. Maar voor meer pit zijn er logischer wijs tocht echt meer toeren nodig.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Update: Volgens de dealer had het weinig zin eerder langs te komen, dus we gaan het bij de onderhoudsbeurt wel horen.
Update: Gaat opgelost worden met een software update.
Update: Probleem is niet opgelost er moet alsnog ‘een sensor’ vervangen worden.
Update: Storing is weg, maar sensor gaat alsnog vervangen worden.
[ Voor 55% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-11-2021 15:22 ]
Kijk maar eens naar foto's van o.a. witte en grijze 6'en die op Marktplaats en Autotrack staan.
Voor mij is dat nuanceverschil een echte dealbreaker. Ik heb geen zin tienduizenden euro's te betalen om me vervolgens te ergeren aan dat kleurverschil.
Ik keek gisteren nog eens goed naar mijn zwarte 6. Zelfs die kleur heeft er last van, maar gelukkig niet zo opvallend.
[ Voor 3% gewijzigd door mark_vs op 28-09-2021 15:19 ]
Dat zie ik ook bij een behoorlijk recente Mitsubishi Outlander die hier in de parkeerkelder staat.mark_vs schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:17:
Is Mazda nu het enige automerk dat het bij in ieder geval de 6 niet voor elkaar krijgt om de voor- en achterbumpers in dezelfde kleur te spuiten als de rest van de carosserie?
Kijk maar eens naar foto's van o.a. witte en grijze 6'en die op Marktplaats en Autotrack staan.
Voor mij is dat nuanceverschil een echte dealbreaker. Ik heb geen zin tienduizenden euro's te betalen om me vervolgens te ergeren aan dat kleurverschil.
Ik keek gisteren nog eens goed naar mijn zwarte 6. Zelfs die kleur heeft er last van, maar gelukkig niet zo opvallend.
Ook een grijze kleur en ik zie het kleurverschil duidelijk tussen de bumpers en de plaatdelen.
Niet puur een Mazda probleem blijkbaar.
Zou ermee te maken kunnen hebben dat de bumpers een bepaalde mate van elasticiteit moeten vertonen en je niet wil dat bij een kleine botsing de bumper weer terug veert maar er desondanks een flint lak afspringt omdat die harder was dan het kunststof.
Kunststofprimer verschilt ook van metaalprimer, misschien maakt dat het verschil, ben geen expert maar mij viel het ook al op.
Het komt vaak voor dat na het ontgrendelen met de afstandsbediening, de achterklep niet van het slot is. Sluiten en opnieuw openen is dan de oplossing, maar irritant is het wel. De deuren zijn waarschijnlijk wel allemaal gewoon open, hoewel ik dat nog niet uitvoerig heb getest.
Ik merk overigens ook regelmatig dat wanneer ik in de auto ben gestapt, het mechaniek van de deurvergrendeling ook hoorbaar wat doet, zonder dat ik op dat moment op een knop heb gedrukt.
Dit alles komt alleen in de (vroege) ochtend voor. Op andere momenten is mij dit nog niet overkomen of heb ik er geen actieve herinnering aan.
Klinkt dit als een bekend probleem? En kan ik het zelf eenvoudig oplossen/uitzoeken?
[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 29-09-2021 20:45 ]
Assumption is the mother of all fuck-ups
Heeft inmiddels 160.000 gelopen. Natuurlijk de standaard kwaaltjes zoals ramen die niet meer omlaag gaan tenzij je ze een flinke zet geeft, en de vastzittende remmen. Maarja; daar zijn nieuwe klauwen voor opgekomen.
Denk niet dat hij het nog zo lang gaat volhouden. Ding is al wel 5x getectyleerd maar je kan hem horen roesten als je er naast staat. Achja.
Mijn moeder rijdt een nieuwere duitse import Mazda 3 2.0 125 met alles erop en eraan uit 2016. Rijdt toch wel wat anders, stuurt heel wat lichter, maar ook een zeer fijne auto.
Ik vind eigenlijk alle moderne auto's wat te licht sturen. De Mazda 3 en CX5 hebben een voorbeeldig weggedrag en sturen perfect, maar een Kia Ceed die ik 2 jaar heb gehad, had een hele fijne feature die ik mis: je kon de stuurbekrachtiging op 3 standen zetten, waarbij de Sport stand het zwaarst stuurde. Ik gebruikte dat toch wel regelmatig.MerlijnD schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:40:
Rijdt toch wel wat anders, stuurt heel wat lichter, maar ook een zeer fijne auto.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
De 2e generatie (2008/2009-2012) ga je dan ook nog waarderen. Met de SkyActiv motoren heeft men het compleet omgegooid.MerlijnD schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:40:
Ben hier eigenaar van een Mazda 3 1.6 Sport uit 2006 (vanuit familiebezit). Veel auto's geprobeerd maar blijf toch het lekkere directe sturen van de Mazda heerlijk vinden.
Heeft inmiddels 160.000 gelopen. Natuurlijk de standaard kwaaltjes zoals ramen die niet meer omlaag gaan tenzij je ze een flinke zet geeft, en de vastzittende remmen. Maarja; daar zijn nieuwe klauwen voor opgekomen.
Denk niet dat hij het nog zo lang gaat volhouden. Ding is al wel 5x getectyleerd maar je kan hem horen roesten als je er naast staat. Achja.
Mijn moeder rijdt een nieuwere duitse import Mazda 3 2.0 125 met alles erop en eraan uit 2016. Rijdt toch wel wat anders, stuurt heel wat lichter, maar ook een zeer fijne auto.
Ah goed om te weten, alhoewel het me altijd opvalt dat Mazda's vaak pittige 2ehands prijzen hebben. Helemaal als je een wat leuker modelletje wil zoals de 2.3 mps.D_Jeff schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:06:
[...]
De 2e generatie (2008/2009-2012) ga je dan ook nog waarderen. Met de SkyActiv motoren heeft men het compleet omgegooid.
De Mazda 3 MPS is nogal zeldzaam in Europa. Naar mijn weten zijn de meeste in Duitsland verkocht.MerlijnD schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:34:
[...]
Ah goed om te weten, alhoewel het me altijd opvalt dat Mazda's vaak pittige 2ehands prijzen hebben. Helemaal als je een wat leuker modelletje wil zoals de 2.3 mps.
Aan de andere kant: het 2.3 turbo blok lust een stevige slok (gem 1:8 ; met rustig aan doen is het mogelijk om 1:11,5 te doen - maar daar koop je zo'n hothatch niet voor)
Niet dat de 2.0 het veel beter doet: jaarrond is dat ongeveer 1:13 - Maar die kan wel 1:15 a 1:16 doen bij rustig aan.
Qua 2e hands markt: Alle prijzen gaan omhoog. Niet alleen die van Mazda.
Maar ik moet er wel bij schrijven dat de onderhoudskosten aan een 2e gen Mazda3 relatief laag zijn.
Niet dat ik nu al concreet plannen maak voor een ander exemplaar (Corolla T-Sport / Focus ST / E46 330i ook op mijn lijstje). Maar altijd leuk om is te oriënteren; de Mazda heeft qua 'feeling' toch iets wat die andere drie keuzes niet hebben.
Qua feeling: check. Gen1 en en Gen2 zijn fabrieksaf sportief afgesteld (met sturen, met onderstel, met vering) en dat geeft een compleet andere beleving dan de auto's die je noemt)
En eigenlijk vind ik dat de E46 niet in dat rijtje thuis hoort (dat zie ik als een sedan, geen hatch)
Voorwielen ben ik het compleet met je eens; dat is compleet anders. De torque steer wel is getest in een collega's opgevoerde Focus ST. Maar buiten dat, nee.
De CX-60 en CX-80 komen er bij in het gamma, waar de laatste een zevenzitter is. Daarnaast ook expliciet melding van de zes in lijn(!) SA-X en SA-D. Ook begin volgend jaar eindelijk de introductie van de (wankel) range-extender voor de MX-30.
EDIT; Er is ook al een teaser van de CX-60 https://twitter.com/Mazda_Europe/status/1446008138000257026
[ Voor 12% gewijzigd door Crodanf op 12-10-2021 08:43 ]
Waarbij de CX-60 al groter wordt dan de CX-5 en de CX-80 nog iets groter. (CX-80 5 meter+, komt in de buurt van de nieuwe Audi Q7 qua formaat)Crodanf schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:33:
Voor degene die de recente nieuwsbrief van Mazda niet gelezen/ontvangen hebben: https://nieuws.mazda.nl/v...trificatie-modellengamma/
De CX-60 en CX-80 komen er bij in het gamma, waar de laatste een zevenzitter is. Daarnaast ook expliciet melding van de zes in lijn(!) SA-X en SA-D. Ook begin volgend jaar eindelijk de introductie van de (wankel) range-extender voor de MX-30.
EDIT; Er is ook al een teaser van de CX-60 https://twitter.com/Mazda_Europe/status/1446008138000257026
[ Voor 3% gewijzigd door xoniq op 12-10-2021 12:35 ]
De komst daarvan staat allerminst vast. Er zijn geruchten dat de 6 geen directe opvolger meer krijgt. De CX-50 komt net als de CX-30 op het 3-platform te staan, en de hogere modellen op het nieuwe platform.goof. schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:28:
Kom maar door met die 6 met zes-in-lijn en achterwielaandrijving
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Voor wat het waard is; https://www.carscoops.com...eel-drive-and-inline-six/Exirion schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:39:
[...]
De komst daarvan staat allerminst vast. Er zijn geruchten dat de 6 geen directe opvolger meer krijgt. De CX-50 komt net als de CX-30 op het 3-platform te staan, en de hogere modellen op het nieuwe platform.
Bron? Voor zover ik weet lijkt de CX-50 een stapje groter te worden als de CX-5, welke al als 'grote' auto staat gepositioneerd, net als de 6.Exirion schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:39:
[...]
De komst daarvan staat allerminst vast. Er zijn geruchten dat de 6 geen directe opvolger meer krijgt. De CX-50 komt net als de CX-30 op het 3-platform te staan, en de hogere modellen op het nieuwe platform.
Een nieuwe 6 is inderdaad nog twijfelachtig. Veel fabrikanten zijn D segmenters al los aan het laten want over de hele wereld zijn SUVs en crossovers nu met ruimte het populairst. In de VS gaat de 6 er ook uit komend jaar terwijl ze nog niks over een opvolger hebben laten weten.
Dat daargelaten, een nieuwe 6 station met zes in lijn en RWD zou ik best zien zitten als opvolger voor mijn 3.
Of om helemaal te dromen; een nieuwe 3 met datzelfde, zeker omdat BMW nu als laatste RWD op hun 1 serie heeft laten vallen.
Laten we het hopen. Het studiemodel waar de 6 op gebaseerd zou worden was een mooie verschijnen. Eigenlijk had ik van de huidige generatie ook al een 6 willen hebben, maar ik pas er met zonnedak (standaard op Signature) niet in. Daarom een CX-5 gekocht. Hopelijk maken ze de nieuwe 6 iets hoger, want gek genoeg pas ik nu beter in een (laatste generatie) 3 dan in de 6. Een MX-5 kan ik helaas helemaal vergeten...

https://www.mazda.ca/en/inside-mazda/expand-suv-lineup/Crodanf schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:14:
Bron? Voor zover ik weet lijkt de CX-50 een stapje groter te worden als de CX-5, welke al als 'grote' auto staat gepositioneerd, net als de 6.
Best een betrouwbare siteThe CX-50 will share its platform with Mazda’s latest generation products, CX-30 and Mazda3, with enhanced all-wheel drive (AWD) capabilities and functionality for consumers with outdoor, active lifestyles.
Op zich mee eens, maar die pagina zegt ook: "CX-90 will serve as Mazda’s only three-row SUV offering" en in de volgende paragraaf: "the three-row CX-80". Dus of alles wat er op staat 100% klopt...
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Wat de CX-50 betreft, ik heb al eerder gelezen dat die gewoon weer op het 3-platform komt te staan. Dus als Mazda het nu zelf zegt lijkt de kans me vrijwel 100%.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:27:
Op zich mee eens, maar die pagina zegt ook: "CX-90 will serve as Mazda’s only three-row SUV offering" en in de volgende paragraaf: "the three-row CX-80". Dus of alles wat er op staat 100% klopt...
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:27:
[...]
Met die paar woorden ervoor klopt het wel. Ze gaan de CX-80 niet in Noord-Amerika aanbieden, hij is namelijk speciaal voor markten waar ze iets kleinere auto's willen zoals Europa en Japan....to Mazda’s lineup in Canada, CX-90 will serve as Mazda’s only three-row SUV offering, in place of the current generation CX-9.
Dus ik denk dat de bron betrouwbaar is =)
Ik blijf het overigens wel interessant vinden dat ze de CX-5 blijven benoemen. De CX-9 gaat dus wel degelijk de CX-90 worden, in Japan hebben ze al een zevenzits CX-8, dat gaat dus overduidelijk de CX-80 worden. De CX-30 is al wat qua naamgeving de van de CX-3 had moeten komen (die had eigenlijk CX-2 moeten heten). De CX-5 zou ik dus als CX-50 verwachten, maar hij gaat dus nog even tegelijk gevoerd worden. Net zoals dat wij dus zowel de CX-5 als CX-60 gaan krijgen.
Bouwjaar vanaf 2014.
Misschien kun je een concrete vraag stellen? Dit is wel heel breed en vaag.Atsiz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:42:
Wat zijn de ervaringen van mensen die in een oudere typ van de Mazda 3 rijden?
Bouwjaar vanaf 2014.
Hoe het rijdt…zuinigheid…comfort…betrouwbaarheid etc.downtime schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:09:
[...]
Misschien kun je een concrete vraag stellen? Dit is wel heel breed en vaag.
Rij een Mazda 3 GT-M uit 2014 met nog geen 70k op de teller.Atsiz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Hoe het rijdt…zuinigheid…comfort…betrouwbaarheid etc.
Rijdt erg lekker (maar dat is erg persoonlijk natuurlijk), het is geen race-monster maar kan goed meekomen als je 'm wat hoger in de toeren jaagt.
Koop dan wel de 2 liter versie en niet de 1.5
Nog geen issues gehad maar dat verwacht ik eigenlijk ook niet bij zo'n km stand.
Rij gemiddeld 1 op 16 op snelweg, 1 op 14 stadsverkeer, maar ook dat is persoonlijk en hangt af van je rijstijl.
met ritafstand 40km (80+100 wegen en 12 rotonde's onderweg, en vlot optrekken) rijd ik 1:16 in de zomer, en 1:14,5 in de winter.
Tot nu toe 0 onkosten gehad buiten onderhoud.
Ervaring hier met Gen1, Gen2 & Gen4Atsiz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Gen1: 2003-2006 (facelift: 2006-2008)
Jammer van de roest, maar nog nooit kon ik zoveel kwijt in een hatchback. Mocht je van een beetje bochtenwerk houden: Gen1 en Gen2 zullen je niet teleurstellen
Gen1 1.6 heeft een jaarrond verbruik van 1:14 (met een beetje doorrijden op 95E10)
Gen2 (2008-2010) facelift (2010-2012)
Persoonlijk vond ik de 1.6 in sommige situaties net te weinig pit hebben en kwam toevallig een 2liter tegen die redelijk geprijsd was.
Het verschil in power is merkbaar, maar ga geen golfjes van 150pk uitdagen - dat verlies je. Is het ook geen auto voor.
Verbruik jaarrond: 1 op 13 - 1:13,5 @ 95e10
Kosten aan onderhoud: de hoogte was 950 euro (vanwege 2 accu's, remblokken en schijven rondom - kortom slijtage onderdelen)
Ook al 3 keer gehad dat het tarief voor apk plus beurt a 200 /250 euro voldoende was.
Gen2 1.6 staat voor Gem 7 a 9k te koop, de 2liter is zeldzaam en gaat tussen de 6 en 12k.
Gen3: geen ervaring
Gen 4: SkyActiv-x is net uit en voldoende over te vinden
M'n ma rijd een Mazda 3 2.0 TS+ (125pk) uit 2016 (Gen3), erg fijne auto. Hele grote stap vooruit qua interieur/media met voorgaande modellen. Voor lange stukken neem ik die van haar liever een keer mee dan mijn eigen Gen 1 mazda 3. Toch een stuk relaxter. Maar voor mijn gevoel heeft de gen 3 toch een wat minder "direct" rijgevoel.Atsiz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:42:
Wat zijn de ervaringen van mensen die in een oudere typ van de Mazda 3 rijden?
Bouwjaar vanaf 2014.
Staat nu 65k op de klok. Met 60k gekocht, direct is de achteruitrijcamera onder garantie vervangen (die ging kapot). Verder geen problemen nog. Aangezien mijn moeder alleen maar korte ritjes maakt is die niet bepaald zuinig (1 op 13 gemiddeld). Overigens is het een automaat die ik zelf vrij lui vind schakelen.
[ Voor 4% gewijzigd door MerlijnD op 24-10-2021 13:08 ]
Het liefst zou ik ook een automaat willen. Lekker makkelijk.MerlijnD schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:07:
[...]
M'n ma rijd een Mazda 3 2.0 TS+ (125pk) uit 2016 (Gen3), erg fijne auto. Hele grote stap vooruit qua interieur/media met voorgaande modellen. Voor lange stukken neem ik die van haar liever een keer mee dan mijn eigen Gen 1 mazda 3. Toch een stuk relaxter. Maar voor mijn gevoel heeft de gen 3 toch een wat minder "direct" rijgevoel.
Staat nu 65k op de klok. Met 60k gekocht, direct is de achteruitrijcamera onder garantie vervangen (die ging kapot). Verder geen problemen nog. Aangezien mijn moeder alleen maar korte ritjes maakt is die niet bepaald zuinig (1 op 13 gemiddeld). Overigens is het een automaat die ik zelf vrij lui vind schakelen.
Voel je de auto ook schakelen of trillen tijdens rijden met een automaat?
Nee tenzij je hem plankt. Note wel automaten in mazda 3 zijn vrij zeldzaam viel mij op. Wij hebben de onze uit duitsland geimporteerd en daar waren er ook niet veel.Atsiz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Het liefst zou ik ook een automaat willen. Lekker makkelijk.
Voel je de auto ook schakelen of trillen tijdens rijden met een automaat?
Andere optie is een (PH-)EV (voor de diehard automaat rijder)
ik zit de laatste tijd zo eens rond te kijken naar gen 4's.MerlijnD schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:39:
[...]
Nee tenzij je hem plankt. Note wel automaten in mazda 3 zijn vrij zeldzaam viel mij op. Wij hebben de onze uit duitsland geimporteerd en daar waren er ook niet veel.
maar daar lijkt het aanbod automaat vs handgeschakeld toch rond de 50/50
2014 model met 110k km; 1:17 hier, 2.0 blok met gt-m uitrusting is wel prettig. Op papier 120pk, in praktijk iets meer. Japanner, degelijk en geen gekke fratsen.Atsiz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Hetzelfde wordt bij de 1.5 gedaan. Alle versies (75/90/115pk) zijn identiek en geknepen blokken. Kan zo de 1.5 tune van de MX-5 op en heb je 130pk in een B segmenter Mazda 2
Mazda 3 uit 2017 type handbak
Mazda 3 uit 2017 type automaat
En een Mazda 3 2019 de nieuwe type
Kijken hoe een automaat rijd vergeleken met handschakel.
Ik ben elektrisch rijden gewend dus ben bang dat de benzinebak vanuit 2017 erg zal tegenvallen.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid. Vooral online lees je alleen over handbakken. De automaat zie je ook niet vaak voorkomen op Youtube. Behalve de Amerikanen maar hun hebben dikke benzinemotors wat wij niet hebben dus daarmee kan je het ook niet vergelijken.
[ Voor 28% gewijzigd door Atsiz op 24-10-2021 19:32 ]
Hier een 3 uit 2017, 2.0, 55kkm gereden . Paar maand geleden gekocht voor 14k5. Rijdt heerlijk, goed onderstel, als een rots in de bocht, veel opties. Verbruik 1:16 gemiddeld.Atsiz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:56:
[...]
Helaas weinig koppel tot 4000 rpm, voorals als je daarvoor een diesel hebt gereden wel een gemis.
Best goedkoop!gerritjan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 00:18:
[...]
Hier een 3 uit 2017, 2.0, 55kkm gereden . Paar maand geleden gekocht voor 14k5. Rijdt heerlijk, goed onderstel, als een rots in de bocht, veel opties. Verbruik 1:16 gemiddeld.
Helaas weinig koppel tot 4000 rpm, voorals als je daarvoor een diesel hebt gereden wel een gemis.
Welk uitvoering heb je?
Ik zou voor een GT-M uitvoering willen gaan.
Ik ben elektrisch rijden gewend dus voor mij gaat het een lastige transitie worden denk ik.
Die trekt snel op zonder enige vorm van schakelen of motor geluid.
Mocht je in het verleden een dieselmotor of duitse smalle turbomotor (1.5 en kleiner) gehad hebben, dan is dat merkbaar.
Wat vind je prettiger: meer comfort in het onderstel of sportief (strak de bocht doorkunnen)?
Welke EV had je?
Was inderdaad een goede deal. De vorige eigenaar had 'm uit Duitsland geïmporteerd, en daar kennen ze de GT-M-uitvoering niet.Atsiz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:42:
[...]
Best goedkoop!
Welk uitvoering heb je?
Ik zou voor een GT-M uitvoering willen gaan.
Ik ben elektrisch rijden gewend dus voor mij gaat het een lastige transitie worden denk ik.
Die trekt snel op zonder enige vorm van schakelen of motor geluid.
Er zit wel veel op, HUD, parkeersensoren en camera, automatische lichten en ruitewissers, stoel- en stuurverwarming, keyless entry, dodehoekdetectie, climate control, autom binnenspiegel, enz. Gelukkig geen leer want dat vind ik niks.
Als ik jou was zou ik in elk geval een proefrit maken.
Hoe zit het met die 'nieuwe' benzine motor ? Is het duidelijk beter ? Wat met winter en starten ?
Ik heb nu een Hyundai i20 Move en zou graag wel eens overstappen naar iets meer auto
Ik heb nu een maand de CX30 (186pk versie) en kom van een diesel auto. Auto heeft flink wat pit maar je moet hem wel echt in de toeren jagen. Tussen de 3 en 4000 toeren trekt hij wel flink door. Laag in de toeren vind ik hem soms wat traag maar kan prima meekomen.Boermansjo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:42:
Iemand ervaring met de Mazda cx 30 ?
Hoe zit het met die 'nieuwe' benzine motor ? Is het duidelijk beter ? Wat met winter en starten ?
Ik heb nu een Hyundai i20 Move en zou graag wel eens overstappen naar iets meer auto
Als ik naar de GT-M uitvoeringen of een daaronder kijk kom ik rond de 17 duizend uit. Met een ton op de teller.gerritjan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:23:
[...]
Was inderdaad een goede deal. De vorige eigenaar had 'm uit Duitsland geïmporteerd, en daar kennen ze de GT-M-uitvoering niet.
Er zit wel veel op, HUD, parkeersensoren en camera, automatische lichten en ruitewissers, stoel- en stuurverwarming, keyless entry, dodehoekdetectie, climate control, autom binnenspiegel, enz. Gelukkig geen leer want dat vind ik niks.
Als ik jou was zou ik in elk geval een proefrit maken.
Wel met een bovag garantie.
Op marktplaats zijn ze rond de 16 duizend.
Ik zou niet meer dan 15 willen uitgeven voor de 2017 versie. Want de nieuwe Mazda 3 begint al vanaf 23 duizend (occasionprijzen) en die basis versie van die auto heeft al heel wat qua opties.
Hier nu sinds juli een cx30 (186 pk benzine). Prima motor, nog geen vreemde dingen meegemaakt.Boermansjo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:42:
De eerste winter moet nog komen voor die van mij, dus daar nog geen ervaringen mee
I intend to live forever. So far, so good.
Als je zoekt in dit topic kom je vrij veel ervaringen met de Sky-X motor tegen, waaronder van ondergetekende. De vraag is: wat is beter? Hitsig en veel power onderin maar daardoor misschien wat kortademig bovenin? Of gelijkmatige vermogens opbouw? Het ligt er maar net aan wat je zelf fijn vind.Boermansjo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:42:
Verwacht je een flinke duw in je rug bij 't wegrijden, dan ben je bij de Sky-X en G aan het verkeerde adres.
In de winter zou ik niet weten waarom hij niet zou starten overigens.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Die 'nieuwe' motor is de Skyactiv-X neem ik aan? Die heb ik ondertussen 2 jaar in mijn Mazda3 liggen, en die doet zomer en winter primaBoermansjo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:42:
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Het gaat over de e-Skyactiv X. Blijkbaar is het een nieuwe versie van de vorige Skyactiv XBM schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:52:
[...]
Die 'nieuwe' motor is de Skyactiv-X neem ik aan? Die heb ik ondertussen 2 jaar in mijn Mazda3 liggen, en die doet zomer en winter primaHoe hij zich verhoud met de Skyactiv-G weet ik niet, maar ik ben er prima tevreden over. Misschien niet heel vlot voor de pk's die hij heeft, maar ik mag niet klagen
Ik zal eerst zelf nog wat opzoeken.
Op het eerste zicht heeft die betere prestaties en nog efficiënter.
Ook daarvan is in dit topic het nodige te vinden.Boermansjo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:01:
[...]
Het gaat over de e-Skyactiv X. Blijkbaar is het een nieuwe versie van de vorige Skyactiv X
Ik zal eerst zelf nog wat opzoeken.
Op het eerste zicht heeft die betere prestaties en nog efficiënter.
Je kan deze het makkelijkste herkennen aan het maximale vermogen:
SkyActiv-X (2019-2021) heeft 180/181pk (+1pk na de laatste firmware updates) de opvolger zit op 186pk
Je moet het zien zitten, maar je kunt ook importeren uit Duitsland. Er zitten diverse bedrijven in de grensstreek die dat helemaal voor je regelen.Atsiz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:10:
[...]
Als ik naar de GT-M uitvoeringen of een daaronder kijk kom ik rond de 17 duizend uit. Met een ton op de teller.
Wel met een bovag garantie.
Op marktplaats zijn ze rond de 16 duizend.
Ik zou niet meer dan 15 willen uitgeven voor de 2017 versie. Want de nieuwe Mazda 3 begint al vanaf 23 duizend (occasionprijzen) en die basis versie van die auto heeft al heel wat qua opties.
Prijsindicatie kunt je hier vinden.
https://www.dasimport.nl
Bij Autoweek reviews lees ik alleen positieve dingen van consumenten (handvol reviews is dus niet super veel).
Ik denk dat de automaat niet slecht is maar de handbak heel goed is.Atsiz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:17:
Waarom is men(auto liefhebbers \ journalisten) online zo negatief over de automaat van Mazda?
Bij Autoweek reviews lees ik alleen positieve dingen van consumenten (handvol reviews is dus niet super veel).
De automaat is niet slecht, maar ook geen uitblinker. Het doet wat het doen moet.Atsiz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:17:
Waarom is men(auto liefhebbers \ journalisten) online zo negatief over de automaat van Mazda?
Vaak wordt er vergeleken met de automaten van Merc-Benz & BMW, dat is toch een ander niveau.
nou, komende van een A4 met 190pk en een DSG bak en nu een M6 automaat, snap ik dat wel.Atsiz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:17:
die DSG schakelt veel fijner, heeft verschillende standen waarmee je echt een ander schakelgedrag krijgt.
nu heb ik vaak zo van, "kom op, schakel eens door."
het werkt en rijdt prima verder, maar er kan zoveel meer...
specs : wil je niet weten
Waar de rest op 7 (dsg) en 9 (mercedes) zitten houdt mazda vast aan 6 versnellingen.
Dus ik snap vanuit het oogpunt van een autojournalist dat de automaat van een mazda traag en lomp is vergeleken met wat hij gewend is, alhoewel ik denk dat een gemiddelde automobilist hier niet heel veel van zou merken.
Tevens werkt het ook niet mee dat mazda heel goede handbakken heeft.
Net zoals een groeiende groep autorijders gewend is geraakt aan turbo-motoren (zowel diesel als bezine), is er ook een groeiende groep gewend geraakt aan 8-traps automaten en DSG en soortgelijke systemen. Er zijn snelle auto's die 8-traps nodig hebben om hun topsnelheid te halen en bij normale snelheden efficient te kunnen rijden, maar er zijn er ook die het simpelweg nodig hebben vanwege een klein turbomotortje dat in het juiste toerenbereik moet blijven om efficient te werken. De atmosferische motoren en klassieke koppelomvormers geven gevoelsmatig misschien weinig snelheidssensatie, maar het komt prima vooruit. Ik hou van flink doorrijden, maar heb nooit spijt gehad van de automaat (met 2.5L motor) in mijn CX-5. Heerlijk rijden, en als het moet klimt ie gretig naar hoge toerentallen (6500rpm) om vermogen te leveren.Atsiz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:17:
Iemand heeft in dit topic de nodige tips gegeven (en je geeft de indruk deze ook gevonden te hebben).
Wellicht een bezoekje aan de Mazda dealer met de vraag of er nog softwareupdates zijn? (let op: Mochten ze een nieuwere versie hebben, kan je zo een uur verder zijn voor je weer verder kan).
Nu de vraag over de 3, het 2021 model heeft de e-sky active x motor, de 2019 en 2020 normale sky active x. Behalve dat de 2021 versie ietsje meer pk en koppel heeft en iets zuiniger schijnt te zijn, zijn er nog meer redenen om voor een 2021 model te gaan? Is het de meerprijs waard? Budget is rond de 30/35k.
een rood knipperend lampje ?
al bij 2 garage's geweest, die "resetten de code" en kunnen verder niets vinden.
gaat knipperen als ik 15min onderweg ben en blijft dan de hele weg knipperen.
knippert wel in een bepaald patroon, 4x dan 1sec niets, dan 3x, dan 3sec niets en dat herhaalt zich.
vrijdag mag de vaste dealer er een hele dag over nadenken, dan laat ik m even achter, ben benieuwd...
:strip_exif()/f/image/l17ABsxS3l4SCK9cr03yCPCq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het echte grote verschil is dat het 2021 model de mogelijkheid heeft om een dakraampje als optie toe te voegen.Sander H schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:18:
Ik ben op de markt voor een Mazda 3, het nieuwste model. Andere alternatieven zijn/waren de Audi A3 en Seat Leon. Mijn gevoel neigt nu al een tijdje naar de Mazda. Ik heb er een tijdje terug al eens een proefritje in gedaan, en heb donderdag nog een proefrit gepland staan. Was toen zeer positief over rijgedrag, stoelen, interieur. De Audi blijf ik ook heel mooi vinden, maar zie je op elke hoek van de straat, en het interieur vind ik een stuk minder dan de Mazda. Leon is prima, maar vind ik qua uiterlijk net wat minder dan beide. Rijdt ook prima.
Nu de vraag over de 3, het 2021 model heeft de e-sky active x motor, de 2019 en 2020 normale sky active x. Behalve dat de 2021 versie ietsje meer pk en koppel heeft en iets zuiniger schijnt te zijn, zijn er nog meer redenen om voor een 2021 model te gaan? Is het de meerprijs waard? Budget is rond de 30/35k.
Mocht je niet van het dakraampje zijn, dan zou ik m'n geld steken in het 2019 model.
En omdat ik snap dat je meer te doen hebt dan in dit topic terug te lezen:
Zelf ik de Mazda3 SkyActiv-x Luxury met 360 graden camera pakket (1k kostende optie, doen) met handbak als Leaseauto. Inmiddels 52k km verder mee (inc ritten naar Basel en Kaunas, dan merk je dat de stoelen gewoon goed zijn)
Da's voor de actieve motorkap. Dan zal het of een sensor zijn of de explosieven komen niet door de check. Gezien het na 15 minuten rijden is, lijkt het me een sensor ding (stuk, los of vies?)dijkmane schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:43:
Wat !
een rood knipperend lampje ?
al bij 2 garage's geweest, die "resetten de code" en kunnen verder niets vinden.
gaat knipperen als ik 15min onderweg ben en blijft dan de hele weg knipperen.
knippert wel in een bepaald patroon, 4x dan 1sec niets, dan 3x, dan 3sec niets en dat herhaalt zich.
auto gaat volgende week dus voor de 3e keer naar de garage hiervoor.
de eerste had "de code gereset" en het kwam dus weer terug.
eigen dealer heeft software vervangen, bedrading gecontroleert en uitgelezen.
het is toen 1 dag weggeweest
volgende week gaan ze verder zoeken.
Ik heb enkele weken geleden ook een motorstoring gehad. Bleek ook de druksensor te zijn. Deze is besteld en vervangen.RvL schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:11:
[...]
Geen idee of dat bij mij ook het geval is. Al het heen en weer verkeer tussen garage en Mazda Europe doet me vermoeden dat het meer is dan alleen een sensor.
Donderdag weet ik waarschijnlijk meer, dan kan ik de auto weer ophalen.
Sindsdien heb ik het probleem dat de auto bij zo'n 4500-5000 toeren (in z'n 3 of 4) soms in de toerenbegrenzer lijkt te schieten. De auto schokt, blijft hangen op de snelheid en dat zie ik ook aan de toerenteller. Soms na enkele seconden schiet de auto dan weer door. Doorschakelen helpt ook niet op dat moment.
Mee naar de dealer geweest en die 'kan niets vinden'. Vind dat ik maar anders moet gaan rijden en E98 moet gaan tanken.

[ Voor 0% gewijzigd door Broeky op 11-11-2021 15:15 . Reden: Tekst aangepast ]
Bij mij gaan ze over een aantal weken de druksensor vervangen n.a.v een motorstoring, hopelijk daarna niet eenzelfde klacht als jij nu hebt!Broeky schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:14:
[...]
Ik heb enkele weken geleden ook een motorstoring gehad. Bleek ook de druksensor te zijn. Deze is besteld en vervangen.
Sindsdien heb ik het probleem dat de auto bij zo'n 4500-5000 toeren (in z'n 3 of 4) soms in de toerenbegrenzer lijkt te schieten. De auto schokt, blijft hangen op de snelheid en dat zie ik ook aan de toerenteller. Soms na enkele seconden schiet de auto dan weer door. Doorschakelen helpt ook niet op dat moment.
Mee naar de dealer geweest en die 'kan niets vinden'. Vind dat ik maar anders moet gaan rijden en E98 moet gaan tanken.
Weet je zeker dat het geen safety feature van i-Active is? Dat de auto inhoud wanneer er een auto (dicht) voor je rijdt.
[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-11-2021 15:19 ]
Dat zou je moeten zien op 't dashboard. Het icoontje van i-Active is normaal voorzien van een groen cirkeltje maar als het in werking treedt is dat cirkeltje oranjeDj-sannieboy schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:18:
[...]
Bij mij gaan ze over een aantal weken de druksensor vervangen n.a.v een motorstoring, hopelijk daarna niet eenzelfde klacht als jij nu hebt!
Weet je zeker dat het geen safety feature van i-Active is? Dat de auto inhoud wanneer er een auto (dicht) voor je rijdt.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ja, ik weet zeker dat dat het niet is. Zoals RvL aangeeft zie je dan een melding. Als je je display op het informatiescherm zet (wanneer je de auto ziet), dan zie je van die oranje lijnen wanneer de safety feature inschakelt. Maar dat heb ik niet.Dj-sannieboy schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:18:
[...]
Bij mij gaan ze over een aantal weken de druksensor vervangen n.a.v een motorstoring, hopelijk daarna niet eenzelfde klacht als jij nu hebt!
Ik snap je wel. Met het inhouden lijkt het er wel op. Behalve dan dat de auto schokt.
Net thuis, van verlof Calpe,zeer comfortabele en stille reisauto . Maar soms krijg ik de melding
'accu bijna leeg.Start de motor om de 12V accu op te laden' . Dit al nadat ik hem enkele weken had ...en steeds na een aantal keer ,deuren of koffer geopend te hebben . Ik heb dit tot nu toe genegeerd, zonder startproblemen .
Komt dit verhaal iemand bekend voor ?
Rij een Mazda 3, Skyactiv-X. Zelf deze melding nooit gehad, maar er is wel een terugroepactie uitgevoerd voor een batterij probleem. (Ik kan ‘m alleen niet vinden in het RDW register)frankxerox schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:12:
Vraagje hier .. rij sinds Mei een nieuwe cx 30 sky x mt skycruse ,met nu 8000 km op teller.
Net thuis, van verlof Calpe,zeer comfortabele en stille reisauto . Maar soms krijg ik de melding
'accu bijna leeg.Start de motor om de 12V accu op te laden' . Dit al nadat ik hem enkele weken had ...en steeds na een aantal keer ,deuren of koffer geopend te hebben . Ik heb dit tot nu toe genegeerd, zonder startproblemen .
Je bent in ieder geval niet de enige: https://www.cx30talk.com/...-engine-alarm.1011/page-9
[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-11-2021 10:41 ]
Ik heb dit ook regelmatig met mijn CX30. Vooral bij inpakken auto en deuren op gehad te hebben. Lijkt erop dat de auto “aan” gaat als de deuren open staan en daarbij de accu leeg trekt. Na een flinke rit is hij meestal genoeg opgeladen.frankxerox schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:12:
Vraagje hier .. rij sinds Mei een nieuwe cx 30 sky x mt skycruse ,met nu 8000 km op teller.
Jammer genoeg alleen voor de Amerikaanse markt...

Ik vind de CX-50 wel iets mooier dan de CX-60.Exirion schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:59:
Tja, kwestie van smaak. Ik zou er m'n CX-5 niet voor inruilen. Veel te druk wannabe-offroad ontwerp, maar om het goed te kunnen beoordelen zouden ze 'm in de gewone versie zonder opsmuk moeten tonen. Hij mist zo in ieder geval alle stijl die die oudere modellen hebben. Hopelijk is dit een USA-uitstapje dat niet representatief is voor de nieuwe koers en daarmee ook de CX-60 t/m CX-90.
Zie: https://www.autoweek.nl/a...azda-cx-60-nu-al-te-zien/ voor de CX-60.
[ Voor 30% gewijzigd door TumTum op 18-11-2021 20:46 ]
Volgens mij is dit wel het geval als het kenteken pas in 2022 wordt aangevraagd.satya schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:57:
Mooi klote, mijn CX 5 die op één november geleverd zou worden komt nu op zijn vroegst op één februari. Maar hopen dat de nieuwe bpm regels geen impact op de prijs heeft anders zeg ik de bestelling af 🤐