Het was een benzine variant. En inderdaad meer contact of gevoel met de weg dan in andere auto's, ik vind dat zelf niet verkeerd.TumTum schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:27:
[...]
Was het een diesel of benzine? (SkyActiv-D of G) Ze hebben op de CX-5 nog wel een 2.2 of 2.5 diesel en die hebben aardig wat koppel. In Mazda's voel je vaak iets meer van de weg. Is een kwestie van smaak.
@satya Een onderstel kan gebouwd en afgesteld worden volgens de schaal comfort - sportief - spijkerhard.
Mazda3 Gen1(2003) & Gen2(2009) waren sportief afgesteld
Mazda3 Gen3(2012) & Gen4 (2019) zijn heel lichtjes in de richting van comfort opgeschoven.
Ik vermoed dat hetzelfde gebeurt is met de CX-5: Sportief, maar iets meer in de richting van comfort.
Qua uitvoeringen in vermogen: De CX-5 deelt de motorblokken met de Mazda3 Gen3 en Mazda6
De 165PK (2.0, 4cyc) is de sterkste uitvoering in de Mazda3 (2012-2018) en de 194PK (2.4, 4cyc) is de sterkste uitvoering van de Mazda6.
Beide blokken hebben al aardig wat kracht, maar zijn beide turboloos.
Mazda3 Gen1(2003) & Gen2(2009) waren sportief afgesteld
Mazda3 Gen3(2012) & Gen4 (2019) zijn heel lichtjes in de richting van comfort opgeschoven.
Ik vermoed dat hetzelfde gebeurt is met de CX-5: Sportief, maar iets meer in de richting van comfort.
Qua uitvoeringen in vermogen: De CX-5 deelt de motorblokken met de Mazda3 Gen3 en Mazda6
De 165PK (2.0, 4cyc) is de sterkste uitvoering in de Mazda3 (2012-2018) en de 194PK (2.4, 4cyc) is de sterkste uitvoering van de Mazda6.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Die kracht is prima, ik was bevreesd dat een atmosferische motor hoger in de toeren moest lopen om lekker te kunnen rijden, maar dat viel dus reuze mee. Op snelheid in de hoogste versnelling is er nauwelijks of geen motorgeluid. Ik verwacht wat meer te moeten schakelen, maar zo erg is het niet in vergelijking met wat ik ervoor terug krijg. De automaten zijn te duur in de lease, anders had ik daar wel voor gekozen.D_Jeff schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:55:
@satya
Inmiddels heb ik de update voor het weekend gehad en dus even de tijd gehad om het verschil te merken. De cruise lijkt nu iets soepeler te gaan dus wat mij betreft een fijne verbetering. Ik heb geen verdere gekkigheden gemist.TheBrones schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:26:
Hier heb ik zojuist een brief gekregen over de terugroepactie op de Mazda 3 2021. Dit betreft de mogelijk leeg lopende accu en de agressief remmende cruise control. Ik hoop dat de cruise control na de aanpassing wel wat soepeler zal werken want dat vind ik altijd wel vervelend inderdaad.
Wel is het me de laatste dagen opgevallen dat de airco het niet helemaal lekker trekt met de huidige temperaturen. Het blijft oor mijn gevoel onaangenaam warm en dat al met één persoon. Recent heb ik met vier personen (volwassenen) een stuk gereden terwijl de buitentemperatuur ongeveer 20 graden was. Dit was ook niet echt comfortabel zelfs met de ventilator op max.
Zijn er meer van dit soort ervaringen? Op de Mazda 3 Reddit pagina's krijg ik ook enkele post hierover gevonden.
Hoi
@TheBrones
Ik wil best even met je meedenken middels vragen:
- Staan alle roosterknoppen naar stand open? (Ik dacht dat de boel naar links moest staan ; rechts is dicht)
- Je hebt de keuze uit "sync" of 2 zones -- staan beide zijden in "sync" ?
Ik wil best even met je meedenken middels vragen:
- Staan alle roosterknoppen naar stand open? (Ik dacht dat de boel naar links moest staan ; rechts is dicht)
- Je hebt de keuze uit "sync" of 2 zones -- staan beide zijden in "sync" ?
@D_Jeff
Dank voor het mee denken
Dank voor het mee denken
- Alle roosters staan open, ik heb diverse opties geprobeerd met blazen naar de voeren en het raam maar ik merk niet echt een verschil. Circuleren heb ik aan staan, maar die laat ik meestal niet lang aan staan aangezien ik dan "duffe" lucht krijg.
- Inderdaad op "Sync" en de temperatuur op 20 graden of zelfs op "Low" om de laagst mogelijke temperatuur te krijgen.
Hoi
@TheBrones Er is ook ergens in de instellingen een optie om de climate control/ airco te koppelen aan de stoelverwarming. Op diverse plekken gelezen dat als die aanstaat de airco ook niet echt koel werd. Staat dat misschien bij jou aan? Weet zo uit m'n hoofd niet waar in het menu deze optie staat.
@niels-cil
Heb je daar misschien een bron van?
De optie heb ik in ieder geval altijd uit gehad.
Zelf denk ik dat ik wel eens aan de gang ga met van die weerkaatsende zonneschermen voor en achter zodat de auto ook minder opwarmt wanneer deze geparkeerd staat.
Heb je daar misschien een bron van?
De optie heb ik in ieder geval altijd uit gehad.
Zelf denk ik dat ik wel eens aan de gang ga met van die weerkaatsende zonneschermen voor en achter zodat de auto ook minder opwarmt wanneer deze geparkeerd staat.
Hoi
https://www.viabovag.nl/a...r-aero-pakket-led-yo67fy2
Man man man...zwart Mazda met aero pakket...ziet er echt dik uit!
Man man man...zwart Mazda met aero pakket...ziet er echt dik uit!
Anoniem: 91634
@TheBrones
Mischien is gewoon tijd om je airco keer bij te laten vullen.
Als de lucht die uit de roosters komt niet meer echt koud is dan heb ik vermoeden dat er mogelijk te veel koelgas van je airco verloren is gegaan.
Mischien is gewoon tijd om je airco keer bij te laten vullen.
Als de lucht die uit de roosters komt niet meer echt koud is dan heb ik vermoeden dat er mogelijk te veel koelgas van je airco verloren is gegaan.
Ik ga dit topic deels verlaten. Vandaag onze M6 te koop gezet, met pijn in het hart. Maar we hebben nog een M2 dus blijf wel lekker meelezen.
Ps. Faire prijs denken jullie of?
[ Voor 47% gewijzigd door Card Nox op 23-06-2021 00:46 ]
Waarom!?Card Nox schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:44:
Ik ga dit topic deels verlaten. Vandaag onze M6 te koop gezet, met pijn in het hart. Maar we hebben nog een M2 dus blijf wel lekker meelezen.
Hij is geïmporteerd of niet? Al enig idee wat het nu gaat worden?
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
@Snowhite0901, We (lees ik) willen graag elektrisch rijden. Ik heb de auto zelf geïmporteerd 3 jaar geleden bij een Mazda dealer uit Duisburg, kwam daar van de eerste eigenaar af.
Ik quote even je bericht van 2018, maar thanks voor dit naslagwerk! sinds enkele weken eigenaar van een mazda 3 2.0 GT-M (120pk versie, stof interieur) zonder camera. Middels bovenstaande via Ali de juiste camera besteld, en binnen 1 uur helemaal ingebouwd. Nogmaals: bedankt:-)djhartman schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:09:
[...]
Zo, reverse cam is ingebouwd. Inderdaad makkelijk zelf te doen, als je weet hoe. Ik had al wat op internet gezien, maar de details zijn toch wel belangrijk als je net als ik voor het eerst zoiets doet. Daarom hier even een stappenplan voor anderen met een 2013-2017 Hatchback mazda 3. Helaas was het wat laat (en koud), waardoor ik niet aan foto's maken toe ben gekomen. Dit is het filmpje dat ik heb gebruikt ter inspiratie voor mijn installatie.
Hopelijk is dit nuttig voor iemand.
Overigens rijdt de auto heerlijk. Andere auto is een clio uit 2015, maar dan voelt zo'n Mazda toch een stuk degelijker. En met 1:16 ook prima qua verbruik voor een auto van dit formaat.
Zelf heb ik de camera niet op kenteken verlichting geplaatst maar in een uitsparing die er naast zit. Er zit daar plastic grote schroef van ongeveer 2cm waar je de camera kunt plaatsen wanneer je die er uit draait.
Zelf heb ik de camera niet op kenteken verlichting geplaatst maar in een uitsparing die er naast zit. Er zit daar plastic grote schroef van ongeveer 2cm waar je de camera kunt plaatsen wanneer je die er uit draait.
Net bericht gehad van de dealer. Over twee weken kunnen wij onze Mazda cx30 ophalen.
Sportive uitvoering, in de kleur polymetal grey en zwart 18" velgen.
Zinin! 😀
Sportive uitvoering, in de kleur polymetal grey en zwart 18" velgen.
Zinin! 😀
I intend to live forever. So far, so good.
Ziet er keurig uit en ondanks dat de prijs niet onredelijk is zou ik er minder voor over hebben.Card Nox schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:44:
Ter vergelijking:
Mijn Mazda 3 2.0 GT-M (automaat, Bose-geluidsinstallatie, Android Auto/Apple Carplay) uit 2014 met ongeveer 85.000 op de klok volgens mij heb ik vorig jaar kunnen verkopen aan de dealer voor 14.000. Dat had geen enkele particulier er bij mij voor over (13.000 was het hoogste bod). Verschil was dat er toen heel veel vraag was naar tweedehands bij de dealers ivm lockdown OV.
Ik ben nu voorzichtig aan het kijken om de Citroën C3 om te wisselen voor een station maar deze zou gezien de combinatie van uitvoering, leeftijd en km's geen 14k waard zijn.
Desalniettemin een zeer mooie auto!
PSN ID = Jorco
@Jorco, Thanks. Ga vrijdag naar de dealer waar ik de nieuwe auto haal, mag hij een bod doen, rij eventueel ook nog even langs de Mazda dealer waar hij in onderhoud is geweest.
Ik heb de goedkoopste M6 gezocht met vergelijkbare specs en daar 1.000 vanaf gehaald.. We wachten het nog even af anders verlaag ik de prijs met nog een paar honderd euro.
14k is wel een erg net bod, vooral vanuit een dealer.
Ik heb de goedkoopste M6 gezocht met vergelijkbare specs en daar 1.000 vanaf gehaald.. We wachten het nog even af anders verlaag ik de prijs met nog een paar honderd euro.
[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 28-06-2021 19:18 ]
Ik had 'm daar ook 2 jaar eerder gekocht en zag dat ie niets vergelijkbaars had op dat moment. Hij deed meteen dat bod en ik wist dat het een eerlijk bedrag is dus alles bij elkaar heeft het een half uur geduurd.Card Nox schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:17:
@Jorco, Thanks. Ga vrijdag naar de dealer waar ik de nieuwe auto haal, mag hij een bod doen, rij eventueel ook nog even langs de Mazda dealer waar hij in onderhoud is geweest.
Ik blij, hij blij want een paar dagen later stond ie bij hem natuurlijk voor een hoger bedrag te koop.
PSN ID = Jorco
Laat ik nou net een Mazda 6 op de kop hebben getiktCard Nox schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:44:
Ik denk dat de prijs wel redelijk fair is,
vergelijkbaar is de spoeling vrij dun voor een 6 in die prijsklasse met nagenoeg dezelfde km stand, mits je over de landgrens gaat kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Tjona100 op 28-06-2021 20:17 ]
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Weet iemand of het mogelijk is de verlichting beter af te stellen van de 3 modeljaar 2017? Ik vind de lampen fijn, maar als ik in het stikkedonker rij zie ik met de halogeenpitjes van de mx5 meer dan met de ledlampen van de 3. Dat is voor veraf, ik kan tot 10 meter voor mij de weg goed zien, maar ik wil verder weg ook wat zien. Omdat je zoveel licht voor je hebt is het een enorm contrast met ver weg.
Nu doet hij als ik schuin parkeer vaak zelf de lampjes even stellen, ik heb niet een knopje in het paneel zitten dus ben benieuwd of dit kan, hopelijk wel want het automatisch groot licht is bij normaal gebruik niet echt bruikbaar vanwege de hoeveelheid tegenliggers.
Bij de dealer overigens gevraagd of achterlichten mee kunnen op de DRL zodat ik altijd zichtbaar ben, nu is met automatische verlichting bij regen en mist nog steeds zelf de lampen aan zetten, en dat vergeet je steeds vaker met automatische verlichting
maar dat kan dus niet, niet bij de dealer. Zijn hier omwegen voor?
Nu doet hij als ik schuin parkeer vaak zelf de lampjes even stellen, ik heb niet een knopje in het paneel zitten dus ben benieuwd of dit kan, hopelijk wel want het automatisch groot licht is bij normaal gebruik niet echt bruikbaar vanwege de hoeveelheid tegenliggers.
Bij de dealer overigens gevraagd of achterlichten mee kunnen op de DRL zodat ik altijd zichtbaar ben, nu is met automatische verlichting bij regen en mist nog steeds zelf de lampen aan zetten, en dat vergeet je steeds vaker met automatische verlichting
[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 30-06-2021 23:19 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Lees al een tijdje mee, toch maar eens tijd voor een eigen post. Sinds september vorig jaar rij ik een 2020 Mazda 3 SkyActiv-X MT in Luxury uitvoering. Toch voor de Mazda gekozen ondanks dat tijdens de proefrit bleek dat de adaptieve cruise control er wat mij betreft een interessant rijdrag op nahield. Twee weken geleden is de terugroepactie m.b.t. de MRCC uitgevoerd, en dit heeft het gedrag wat mij betreft erg verbeterd, als is de afstand tot de voorganger wel te groot voor druk Nederlands verkeer. In rustig verkeer is het echter prima.
Na de update overkwam me laatst wel iets vreemds. Nadat de cruise control afgeremd was voor een voorligger die ik daarna heb ingehaald door zelf wat gas bij te geven (om op te trekken voordat ik van baan was gewisseld) bleef de cruise control terwijl ik het gaspedaal los had optrekken voor een paar seconden tot boven de ingestelde snelheid, om vervolgens terug te vallen naar wat ik had ingesteld.
Inmiddels ook al een mailtje richting de dealer gedaan, maar ik ben benieuwd of iemand anders ook zoiets gemerkt heeft.
Na de update overkwam me laatst wel iets vreemds. Nadat de cruise control afgeremd was voor een voorligger die ik daarna heb ingehaald door zelf wat gas bij te geven (om op te trekken voordat ik van baan was gewisseld) bleef de cruise control terwijl ik het gaspedaal los had optrekken voor een paar seconden tot boven de ingestelde snelheid, om vervolgens terug te vallen naar wat ik had ingesteld.
Inmiddels ook al een mailtje richting de dealer gedaan, maar ik ben benieuwd of iemand anders ook zoiets gemerkt heeft.
Hier ook een paar keer meegemaakt (Mazda 3 - 2020). Ben benieuwd wat je dealer over zegt.jjkester schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:08:
Lees al een tijdje mee, toch maar eens tijd voor een eigen post. Sinds september vorig jaar rij ik een 2020 Mazda 3 SkyActiv-X MT in Luxury uitvoering. Toch voor de Mazda gekozen ondanks dat tijdens de proefrit bleek dat de adaptieve cruise control er wat mij betreft een interessant rijdrag op nahield. Twee weken geleden is de terugroepactie m.b.t. de MRCC uitgevoerd, en dit heeft het gedrag wat mij betreft erg verbeterd, als is de afstand tot de voorganger wel te groot voor druk Nederlands verkeer. In rustig verkeer is het echter prima.
@jjkester toevallig je voet half op het koppelingspedaal laten hangen (met een beetje kracht)?
Onder een bepaalde hoeveelheid druk (van het koppelingspedaal) en een vertraging van een paar tellen, heb ik gemerkt dat de auto niets anders doet dan blijven gas geven, terwijl de ACC aanstaat. Nasty Bug
Onder een bepaalde hoeveelheid druk (van het koppelingspedaal) en een vertraging van een paar tellen, heb ik gemerkt dat de auto niets anders doet dan blijven gas geven, terwijl de ACC aanstaat. Nasty Bug
Zo ver ik weet niet. Maar met de reactie van @barakuda erbij ga ik er extra op letten (en uitproberen).D_Jeff schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:19:
@jjkester toevallig je voet half op het koppelingspedaal laten hangen (met een beetje kracht)?
Dealer gaat het melden bij Mazda en vroeg me om het in de gaten te houden.
Tip aan anderen die hier last van hebben om het ook te melden. Softwareproblemen schijnen vaak wel opgepakt te worden, maar als ze niet weten dat het mis is of dat het bij meer mensen niet goed werkt komt er ook geen fix.
Nice. Mooie kleur. Polymetal gray?IkWilbert schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:22:
Vanmiddag opgehaald. Onze cx30 sportive 👍
Ik twijfelde vorig jaar nog tussen de CX30 en de 3. Het is uiteindelijk om random redenen de 3 geworden maar vond de CX30 ook erg mooi.
Ik zie dat er dit jaar nieuwe opties bijgekomen zijn. Die Sportive was er toen nog niet. Zie nu met verbazing ook dat ze € 114 meerprijs voor een andere kleur keyfob durven te vragen. Voor twee stukjes gekleurd plastic
Ja is de polymetal grey. Sportive was er net toen we gingen kijken. Kwam goed uit want mijn vrouw wil geen lederen bekleding. De comfort had te weinig uitrusting en deze heeft eigenlijk alles van de luxury alleen dan zwarte stoffen bekleding.
I intend to live forever. So far, so good.
Check even of uit alle roosters dezelfde temperatuur komt. Heb een keer gehad met mijn vorige 3 dat de bestuurder koude lucht had en de bijrijder warm. Bleek een probleem met een klep te zijn en toen is een deel van de verwarming uit het dashboard vervangen.TheBrones schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:38:
@D_Jeff
Dank voor het mee denken
- Alle roosters staan open, ik heb diverse opties geprobeerd met blazen naar de voeren en het raam maar ik merk niet echt een verschil. Circuleren heb ik aan staan, maar die laat ik meestal niet lang aan staan aangezien ik dan "duffe" lucht krijg.
- Inderdaad op "Sync" en de temperatuur op 20 graden of zelfs op "Low" om de laagst mogelijke temperatuur te krijgen.
Als je je hand voor de roosters houdt met de airco aan (zet m voor de zekerheid op 15 graden) en de lucht voelt niet erg koud, dan airco bijvullen. Een Mazda met een kapotte airco pomp is voor zover ik weet een zeldzaamheid, dus hopelijk valt het mee.
De 3 vind ik wel mooier dan de CX-30.downtime schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:05:
[...]
Nice. Mooie kleur. Polymetal gray?
Ik twijfelde vorig jaar nog tussen de CX30 en de 3. Het is uiteindelijk om random redenen de 3 geworden maar vond de CX30 ook erg mooi.
Ik zie dat er dit jaar nieuwe opties bijgekomen zijn. Die Sportive was er toen nog niet. Zie nu met verbazing ook dat ze € 114 meerprijs voor een andere kleur keyfob durven te vragen. Voor twee stukjes gekleurd plastic
De 3 is de enige die al standaard een zwarte plafond\top heeft. Dat maakt het toch wat mooier.
En de CX-30 is alleen mooi in zwart\donkergrijs want die plastic boven op de banden zijn echt gigantisch

Zonder zoveel plastic vrees ik dat het weg roest, helaas.
Maar verder eensch: Mooi is anders.
Dit doet de CC bij mij ook. Mazda3 SkyActiv-G met automaat, dus geen koppelpedaal wat de schuld kan krijgenjjkester schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:08:
Voorbeeldje:
Ik trek redelijk vlot op en zet bij 70km/u de CC aan. Net daarvoor gaat mijn voet van het gaspedaal uiteraard. De CC neemt vervolgens de versnelling over en gaat vrolijk door naar 85km/u en bedenkt dan: kut, dat moest niet -> rem.
Voordat iedereen zegt dat de vaart er nog in zit op dat moment: je voelt duidelijk dat de auto vaart mindert bij loslaten gaspedaal om vervolgens weer snelheid te maken bij inschakelen CC. Bij rustig rijden is dit probleem niet aanwezig.
Ik heb deze ervaring overigens sinds dag 1 en ik heb hem inmiddels 2 jaar.
Edit: Overigens speelt dit ook zonder Adaptive CC, want die vind ik kut. Dat is onderdeel van het startprotocol van de auto, die gaat meteen uit in het menu
[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 09-07-2021 00:14 ]
@lolgast Ik herken je verhaal totaal niet.
Maar verder nog even geen recht van spreken (vanwege een terugactie met software), eind augustus gaat mijn 3 voor de jaarlijkse ronde.
Wanneer mag je weer (voor het jaarlijkse rondje onderhoud)? Kan zijn dat een software update de boel een beetje bijtrekt.
Maar verder nog even geen recht van spreken (vanwege een terugactie met software), eind augustus gaat mijn 3 voor de jaarlijkse ronde.
Wanneer mag je weer (voor het jaarlijkse rondje onderhoud)? Kan zijn dat een software update de boel een beetje bijtrekt.
Ik ben eind mei nog geweest, voor o.a. software updates en de terugroepactie. Maar wat ik zei: dit speelt sinds de aflevering bij mij en je moet echt wel sportief rijden wil je het triggeren. Half gas is niet voldoende.D_Jeff schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:20:
@lolgast Ik herken je verhaal totaal niet.
Overigens lig ik ook in de clinch met Mazda ivm de ‘obstakeldetectie’ (waar al een terugroepactie voor is geweest en 2 updates). Die treedt soms ook in werking als je bijvoorbeeld een vrachtwagen op de snelweg inhaalt. Of gewoon als hij er zin in heeft. Ik heb de belofte gedaan dat de eerstvolgende keer dat me dat weer gebeurd ik hem total loss rij om een boom naar keuze.
Dat is me nu namelijk 2 keer gebeurd met mijn dochtertje op de achterbank. Dan remt hij van 110km/u gewoon doodleuk met 100% remkracht af. Op de snelweg.
En dan verklaren mensen mij voor gek dat ik wel betaal voor een kleurtje, maar niet voor een extra optie met elektronische veiligheidssystemen..
Verder: zolang hij doet wat ik van hem mag verwachten vind ik het oprecht een prettige auto. Ben er nu weer mee naar Frankrijk gereden en dat is echt prima vertoeven. Beetje te traag en te zwaar voorin, dat wel. Maar dat wist ik toen ik hem koos
Raar, ik herken dit ook totaal niet . Ik zal direct terug gaan naar de dealer
Van welk jaar is jouw mazda? Die van mij 2015 waarbij zover ik weet de object herkkening maar werkt tot 30km/h en daarboven niet.
In jouw geval is het eerder een gevaarlijk systeem dan een veiligheid systeem.
Van welk jaar is jouw mazda? Die van mij 2015 waarbij zover ik weet de object herkkening maar werkt tot 30km/h en daarboven niet.
Alle roosters blazen wel koele lucht, dat heb ik gisteren gecontroleerd. Ik zal na de vakantie eens na de dealer rijden, mijn deurrubbers zijn ook bovenaan aan het scheuren namelijk.dvdheiden schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:27:
[...]
Check even of uit alle roosters dezelfde temperatuur komt. Heb een keer gehad met mijn vorige 3 dat de bestuurder koude lucht had en de bijrijder warm. Bleek een probleem met een klep te zijn en toen is een deel van de verwarming uit het dashboard vervangen.
Als je je hand voor de roosters houdt met de airco aan (zet m voor de zekerheid op 15 graden) en de lucht voelt niet erg koud, dan airco bijvullen. Een Mazda met een kapotte airco pomp is voor zover ik weet een zeldzaamheid, dus hopelijk valt het mee.
Hoi
Ik zal wel een maandagmorgen model hebbenAnoniem: 91634 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 06:54:
Raar, ik herken dit ook totaal niet . Ik zal direct terug gaan naar de dealer
Ik heb al meerdere keren bij de dealer gezeten voor updates. Van dealer gewisseld (om meerdere redenen) dus incompetentie van de dealer zal het niet zijn. Overigens ben ik voor andere problemen echt goed geholpen en is bijvoorbeeld mijn complete dashboard uit elkaar getrokken omdat ik een kabeltje hoorde rammelen bij 80km/u. Dat bleek ook te kloppen, maar ze moeten je maar geloven
@lolgast Mag ik vragen waar je nu je onderhoud laat uitvoeren?
Ik gebruik zelf CC en ACC (MRCC) niet, dus kan niet bevestigen dat mijn Mazda 3 er ook last van heeft. Zelf gebruik ik altijd de limiter, vind ik veel fijner dan CC.
Het automatisch remsysteem heeft hier wel eens bijna ingegrepen, maar dat kwam dan ook door plots afremmend verkeer voor mij.
Het automatisch remsysteem heeft hier wel eens bijna ingegrepen, maar dat kwam dan ook door plots afremmend verkeer voor mij.
[ Voor 28% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-07-2021 14:49 ]
De CX-5 heeft wel mooie plastic randjes. Zou dit graag op de CX-30 zien. Hieronder een voorbeeld van Reddit.D_Jeff schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:29:
Zonder zoveel plastic vrees ik dat het weg roest, helaas.
/f/image/d07RQppfrWqez89NBmps3sIO.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit ook een week geprobeerd, maar vind de meerwaarde persoonlijk beperkt. Het voordeel van (A)CC is dat je je voet/been kunt ontlasten, die vlieger gaat bij de limiter niet op. Je kunt alleen niet zomaar te hard rijden, maar met 125km enkele reis is het voor mij juist lekker om om met CC te rijdenDj-sannieboy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:46:
Ik gebruik zelf CC en ACC (MRCC) niet, dus kan niet bevestigen dat mijn Mazda 3 er ook last van heeft. Zelf gebruik ik altijd de limiter, vind ik veel fijner dan CC.
Bij mijn vorige auto reed ik ook altijd met de limiter. Ik vind het totaal niet belastend voor m’n voet, omdat je het gaspedaal gewoon volledig kunt indrukken.lolgast schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Ik heb dit ook een week geprobeerd, maar vind de meerwaarde persoonlijk beperkt. Het voordeel van (A)CC is dat je je voet/been kunt ontlasten, die vlieger gaat bij de limiter niet op. Je kunt alleen niet zomaar te hard rijden, maar met 125km enkele reis is het voor mij juist lekker om om met CC te rijden
Het grote voordeel vind ik dat je heel makkelijk snelheid kunt minderen door gewoon je voet even op te tillen. Ook inhalen gaat veel soepeler dan met ACC, omdat je niet al ruim van te voren naar links hoeft. Ligt waarschijnlijk ook aan mijn rijstijl dat ik niet kan wennen aan ACC.
[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-07-2021 17:01 ]
Met een gat van bijna 20 jaar een Toyota avensis te hebben gereden weer terug naar Mazda.
We wilde een hogere instap dus het is een cx 5 geworden.
wat een fijne auto is dit en hopelijk net zo betrouwbaar als Toyota.
wat een fijne auto is dit en hopelijk net zo betrouwbaar als Toyota.
:strip_exif()/f/image/K1mxe5FYIG9emWwXlmgJVBu6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door tafmaf op 11-07-2021 10:25 ]
Gefeliciteerd! Ik denk van wel. Tot nu toe rijd ik heerlijk in mijn Mazda 3, dus ik vermoed zomaar dat het net zo goed, niet beter, als de Toyota is...tafmaf schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:25:
Met een gat van bijna 20 jaar een Toyota avensis te hebben gereden weer terug naar Mazda.
wat een fijne auto is dit en hopelijk net zo betrouwbaar als Toyota.[Afbeelding]
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Hallo allen, gisteren een Mazda 6 sportbreak 2.0 uit 2012 gekocht met nog geen 60.000 km op de teller. Altijd netjes dealer onderhouden, wat blijkt uit de mazda registratie. Het is een 145 pk ts+ uitvoering.
Een mooie en fijn rijdende auto, ik ben er blij mee. Hoop hier in ieder geval de komende 5-6 jaar nog in te rijden, ca 15000 km/jaar.
Er zitten parkeersensoren op (voor+achter), maar geen rear view camera. Die laat ik er wel in plaatsen door de mazda dealer. Voor mij eerste auto van dit formaat en mn vriendin gaat er ook in rijden. Die camera kon gewoon op het NB1 systeem aldus de dealer. Wel vergeten wat details te vragen:
- Kan iemand mij vertellen of ik dan bij achteruitrijden ook nog de grafische weergave kan zien van de parkeersensoren (naast natuurlijk het piepen). Volgens mij kan dat in de hoek van het beeld nog getoond worden?
- En krijg ik dan bij het camerabeeld de ‘hulplijnen voor geprojecteerd rijtraject’?
Verder zit ik te denken om voor de winter een andere set velgen te kopen+winterbanden. Kijken of ik tweedehands originele mazda velgen kan vinden. Of de gewone 17 inch velgen hiervoor gebruiken en zomer/winterbanden wisselen?
Een mooie en fijn rijdende auto, ik ben er blij mee. Hoop hier in ieder geval de komende 5-6 jaar nog in te rijden, ca 15000 km/jaar.
Er zitten parkeersensoren op (voor+achter), maar geen rear view camera. Die laat ik er wel in plaatsen door de mazda dealer. Voor mij eerste auto van dit formaat en mn vriendin gaat er ook in rijden. Die camera kon gewoon op het NB1 systeem aldus de dealer. Wel vergeten wat details te vragen:
- Kan iemand mij vertellen of ik dan bij achteruitrijden ook nog de grafische weergave kan zien van de parkeersensoren (naast natuurlijk het piepen). Volgens mij kan dat in de hoek van het beeld nog getoond worden?
- En krijg ik dan bij het camerabeeld de ‘hulplijnen voor geprojecteerd rijtraject’?
Verder zit ik te denken om voor de winter een andere set velgen te kopen+winterbanden. Kijken of ik tweedehands originele mazda velgen kan vinden. Of de gewone 17 inch velgen hiervoor gebruiken en zomer/winterbanden wisselen?
:strip_exif()/f/image/W6qZ0K3SYa5rlzsiDKH5B5FY.jpg?f=fotoalbum_large)
Niemand ervaring met het achteraf laten inbouwen van de achteruitrijcamera via de mazda dealer op een 6 of cx5 met het nb1 tomtom navigatie systeem?
Ik zit er zelf over na te denken om infotainmentsysteem helemaal te vervangen in mijn nieuw (gebruikte) Mazda 2 gen 2 (Demio gen 3), maar achteruitrijcamera is daarbij geen prio. De auto is al niet ontzettend groot.
[ Voor 4% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 14-07-2021 20:03 ]
De vorige eigenaar vond het niet nodig om de navigatie erbij te nemen in 2015.
Nu zie ik een melding als ik op de navigatie druk dat ik die kan laten actieveren bij de dealer.
Is dit een kwestie van een kaartje plaatsen?
Vind namelijk 600 euro een boel geld voor een kaartje plaatsen.
Nu zie ik een melding als ik op de navigatie druk dat ik die kan laten actieveren bij de dealer.
Zijn er nog meer mensen die zowel in de SkyActive G als in de X hebben gereden?
Volgens video:
YouTube: Mazda CX 30 Skyactiv X 2019 (VERBRUIKSMETING VS TRADITIONELE BENZINE...
Is het niet zuiniger.
Wat is de meerwaarde dan?
De X kan van 0-100 in circa ~9 seconden.
Ik kan helaas geen 0-100 vinden over de G motor.
Indien er veel meer power is en alsnog zelfde verbruikt zou het waard kunnen zijn om voor een X te gaan.
Maar als ik de occasion prijzen nu zie, merk ik een verschil van bijna 5 duizend euro. Plus is niet eens zuiniger.
Volgens video:
YouTube: Mazda CX 30 Skyactiv X 2019 (VERBRUIKSMETING VS TRADITIONELE BENZINE...
Is het niet zuiniger.
Indien er veel meer power is en alsnog zelfde verbruikt zou het waard kunnen zijn om voor een X te gaan.
Maar als ik de occasion prijzen nu zie, merk ik een verschil van bijna 5 duizend euro. Plus is niet eens zuiniger.
5K verschil voor een occasion? Alleen vanwege de motor? Da’s raar want vorig jaar scheelde de nieuwprijs minder dan 1K. De X heeft minder uitstoot en valt daardoor relatief goedkoop uit. En die 1000 euro had ik wel voor 60 extra PK’s over.ThaddeusX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:46:
Is het niet zuiniger.
De X zou ook op lange ritten op de snelweg iets zuiniger uit moeten pakken. Maar het verschil is niet dramatisch.
Mazda3 voorbeeld:ThaddeusX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:46:
Zijn er nog meer mensen die zowel in de SkyActive G als in de X hebben gereden?
Volgens video:
Is het niet zuiniger.
e-SkyActiv-G 150PK ~128 g/km
Acceleratie (0-100 km / uur) 9,1 sec.
Topsnelheid 206 km/uur
Maximumvermogen 6.000 t.p.m.
Maximumkoppel 213 / 4.000 Nm/t.p.m.
e-SkyActiv-G 122PK ~127 g/km
Acceleratie (0-100 km / uur) 10,4 sec.
Topsnelheid 197 km/uur
e-SkyActiv-X 186PK ~120 g/km
Acceleratie (0-100 km / uur) 8,2 sec.
Topsnelheid 216 km/uur
Maximumkoppel 240 / 4.000 Nm/t.p.m.
In de praktijk is de SkyActiv-X wel langzamer volgens reviewers. Vaak tussen de 9 en 10.5 seconden naar 100 met een CX-30. Is ook afhankelijk van de schakelmomenten, banden en rijstijl misschien.
CX-30 ook even opgezocht:
e-SkyActiv-X 186PK ~128 g/km
Acceleratie (0-100 km/uur) 8,3 sec.
Topsnelheid 204 km/uur
e-SkyActiv-G 122PK ~134 g/km
Acceleratie (0-100 km/uur) 10,6 sec.
Topsnelheid 186 km/uur
e-SkyActiv-X 186PK ~128 g/km
Acceleratie (0-100 km/uur) 8,3 sec.
Topsnelheid 204 km/uur
e-SkyActiv-G 122PK ~134 g/km
Acceleratie (0-100 km/uur) 10,6 sec.
Topsnelheid 186 km/uur
Ik ben zelf wel onder de indruk van het verbruik van de SkyActiv-X op lange ritten, maar het is heel erg afhankelijk van rijstijl. Het is niet moeilijk om, enthousiast rijdend op een bochtig weggetje, het verbruik flink te doen stijgen.
Ik ga hierbij af op de boordcomputer, aangezien de tank cijfers van de leasemaatschappij gemiddeld zijn over korte en lange ritten. Merkte ook dat het verbruik nog wat daalde daalde na een kilometer of 9000, vergekijkbare weersomstandigheden, zelfde banden (met wat slijtage inmiddels).
Over de laatste 30 dagen heb ik gemiddeld 1 op 17,3 gehaald (gemeten met tankpas), met wat meer snelweg dan daarvoor. Zaten ook stukken na 19u met 140 op de teller tussen.
Ik ga hierbij af op de boordcomputer, aangezien de tank cijfers van de leasemaatschappij gemiddeld zijn over korte en lange ritten. Merkte ook dat het verbruik nog wat daalde daalde na een kilometer of 9000, vergekijkbare weersomstandigheden, zelfde banden (met wat slijtage inmiddels).
Over de laatste 30 dagen heb ik gemiddeld 1 op 17,3 gehaald (gemeten met tankpas), met wat meer snelweg dan daarvoor. Zaten ook stukken na 19u met 140 op de teller tussen.
[ Voor 1% gewijzigd door jjkester op 15-07-2021 21:31 . Reden: Foutje hersteld... ]
Software + kaart + 3 jaar updates*tafmaf schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:33:
De vorige eigenaar vond het niet nodig om de navigatie erbij te nemen in 2015.
Die 3 jaar moet je nog even checken. Als het nog steeds zo is, is 200 euro/jaar schappelijk te noemen.
-----------
@jjkester Ik mag hopen dat je 1:17 bedoeld
17,3 Liter per 100km getuigt van een loodzware voet
[ Voor 10% gewijzigd door D_Jeff op 19-07-2021 12:32 ]
@jjkester ik ben het met @D_Jeff eens, je hebt ergens een fout gemaakt, mijn rx7 (van 1980) doet gem. 12l/100km
mijn Hyundai H1 van 2011 (2.5l diesel met 170pk/370Nm) doet er 9.38l/100km.
@D_Jeff ocharme die katalysator
Post aangepast

@D_Jeff ocharme die katalysator
Post aangepast
[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 15-07-2021 21:41 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Heeft iemand ervaring met Brodit mounts?
Ik wil op een gegeven moment in mijn 2010 Mazda 2 (60k km) de headunit vervangen door een degelijke unit met BT 5.0, Android Auto en DAB+, maar heb voor nu gekozen voor een Brodit mount die rechts van de head unit past - waarop dan weer een telefoonhouder gemonteerd kan worden.
Ik zoek alleen nog een goede telefoonhouder die er op past.
Ik twijfel tussen een mount van Brodit zelf (staat al in de order maar kan nog makkelijk geannuleerd worden gezien de leverduur van de mount zelf) en een magnetische van Scosche of een ander merk.
Ik wil op een gegeven moment in mijn 2010 Mazda 2 (60k km) de headunit vervangen door een degelijke unit met BT 5.0, Android Auto en DAB+, maar heb voor nu gekozen voor een Brodit mount die rechts van de head unit past - waarop dan weer een telefoonhouder gemonteerd kan worden.
Ik zoek alleen nog een goede telefoonhouder die er op past.
Ik twijfel tussen een mount van Brodit zelf (staat al in de order maar kan nog makkelijk geannuleerd worden gezien de leverduur van de mount zelf) en een magnetische van Scosche of een ander merk.
[ Voor 19% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 15-07-2021 21:39 ]
Dan rij je 5.78l/100km als ik nog goed kan rekenen.jjkester schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:33:
@D_Jeff @Damic Natuurlijk, na een lange dag blind overgenomen. Op het portal staat er duidelijk km/l bij... Post aangepast.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Goedemorgen allemaal,
Gisteren helaas voor het eerst schade aan mijn Mazda 3 gereden in een parkeergarage. Achteraf heel dom van mezelf, maar het was ook een rare garage. Bleek dus dat je met je neus vooruit moest inparkeren omdat er nog een stuk van de verdieping boven uitsteekt. De parkeersensoren zien natuurlijk ook niets want die zitten lager en er zit een gat in de muur daar... Er had wel iets van een waarschuwingsbordje mogen hangen...
Maar goed, iemand hier ervaring mee wat het ongeveer zou kosten om te repareren? Heb al twee aanvragen uitstaan maar ben benieuwd of iemand een indicatie weet te vertellen:)
Gisteren helaas voor het eerst schade aan mijn Mazda 3 gereden in een parkeergarage. Achteraf heel dom van mezelf, maar het was ook een rare garage. Bleek dus dat je met je neus vooruit moest inparkeren omdat er nog een stuk van de verdieping boven uitsteekt. De parkeersensoren zien natuurlijk ook niets want die zitten lager en er zit een gat in de muur daar... Er had wel iets van een waarschuwingsbordje mogen hangen...
Maar goed, iemand hier ervaring mee wat het ongeveer zou kosten om te repareren? Heb al twee aanvragen uitstaan maar ben benieuwd of iemand een indicatie weet te vertellen:)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 58% gewijzigd door psvpas op 16-07-2021 09:22 ]
@psvpas, ai ai, balen man. Zoiets is me ook ooit eens gebeurd met mijn M6. Stond zo'n metalen bouwconstructie rondom een boom op heup hoogte. Sensoren pakte nog niets op en toen tik, ik reed langzaam dus het bleef bij een schrammetje, maar toch...
Daar is weer een echte genie bezig geweest met het ontwerpen van die parkeergarage.
Daar is weer een echte genie bezig geweest met het ontwerpen van die parkeergarage.
Zuur zeg! Geen 360 graden camera aanwezig, gok ik?psvpas schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:20:
Goedemorgen allemaal,
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Jawel, maar die zitten lager. Dus dat stuk beton zag je niet op de camera’s😢Dj-sannieboy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:37:
[...]
Zuur zeg! Geen 360 graden camera aanwezig, gok ik?
Lak is nog heel, zo snel te zien.
Als ze er van de andere kant bij kunnen, zou het een uitplopper kunnen worden.
Voor dat soort handelingen wordt enorm gestunt. Ik gok tussen de 50 en 175 euro en het is eruit.
Als ze er van de andere kant bij kunnen, zou het een uitplopper kunnen worden.
Voor dat soort handelingen wordt enorm gestunt. Ik gok tussen de 50 en 175 euro en het is eruit.
Ik heb her en der al wat prijzen gehoord, maar een aantal geven aan problemen te zien met het logo. Lijkt mij gewoon in tact. Raarste was nog dat ze beweerden dat de camera in het logo zat. Helaas was het via een collega van m’n werk en was ik er zelf niet bij om het te ontkrachten... gaven een prijs van 850€(!) en via de verzekering zou het 2,5k zijn ivm de vervanging van de kofferbak😂
Langsgaan, niet bellen.
Zoals ik het bekijk:
1) Ruiterwisser + motor eruit;
2) Plastic binnenkant eraf
*Handige harrie magie (lasogen met staaf / vacuumpomp / rubberen hamer met gevoel / enz) *
Klaar.
Zoals ik het bekijk:
1) Ruiterwisser + motor eruit;
2) Plastic binnenkant eraf
*Handige harrie magie (lasogen met staaf / vacuumpomp / rubberen hamer met gevoel / enz) *
Klaar.
Alleen het Mazda logo aan de voorkant heeft inderdaad een radar weggewerkt. Achter nietpsvpas schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:37:
Ik heb her en der al wat prijzen gehoord, maar een aantal geven aan problemen te zien met het logo. Lijkt mij gewoon in tact. Raarste was nog dat ze beweerden dat de camera in het logo zat. Helaas was het via een collega van m’n werk en was ik er zelf niet bij om het te ontkrachten... gaven een prijs van 850€(!) en via de verzekering zou het 2,5k zijn ivm de vervanging van de kofferbak😂
Maandag ga ik weer kijken hoe en wat. In ieder geval bedankt voor de informatie en tips iedereen! Ik houd jullie op de hoogte!
Afgelopen week een CX-5 (2012, rood) gekocht, zijn er nog dingen waar jullie van zeggen 'daar even op letten' of andere zaken wat goed is om te weten? Tot voorheen niet erg bekend met het merk, dus alle informatie is welkom. Aankomende dinsdag kunnen we 'm afhalen, er komen eerst nog nieuwe banden onder.
Hallo allen,
Sinds een maand ben ik de trotse eigenaar van een Mazda 3 uit 2006. Ter vervanging van een Mazda 323F uit 1998, die ik toch met de nodige pijn in het hartje heb vervangen voor de voorgenoemde wagen.
Na het vervangen van de radio met een Android Headunit, heb ik nu nog twee punten die de aandacht behoeven:
Corrosie op de velgen: Waar kan ik dit laten fixen? Bij de Kwikfit langsrijden desnoods? Vervanging overwegen?
Daarnaast: In de linker'bumperlamp' zit een scheur en dat is zonde 😐 Dus die zie ik graag vervangen worden maar ben ik benieuwd of ik dat (ook) zelf kan of Beun de Haas hier het beste voor kan vragen. Ik bedoel, zo'n nieuw exemplaar kost een eurootje of 25.
Sinds een maand ben ik de trotse eigenaar van een Mazda 3 uit 2006. Ter vervanging van een Mazda 323F uit 1998, die ik toch met de nodige pijn in het hartje heb vervangen voor de voorgenoemde wagen.
Na het vervangen van de radio met een Android Headunit, heb ik nu nog twee punten die de aandacht behoeven:
Corrosie op de velgen: Waar kan ik dit laten fixen? Bij de Kwikfit langsrijden desnoods? Vervanging overwegen?
Daarnaast: In de linker'bumperlamp' zit een scheur en dat is zonde 😐 Dus die zie ik graag vervangen worden maar ben ik benieuwd of ik dat (ook) zelf kan of Beun de Haas hier het beste voor kan vragen. Ik bedoel, zo'n nieuw exemplaar kost een eurootje of 25.
Benzine of diesel? welke uitvoering, automaat, handbak , 2wd awd? welke banden / velgmaat?Courses schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:09:
Afgelopen week een CX-5 (2012, rood) gekocht, zijn er nog dingen waar jullie van zeggen 'daar even op letten' of andere zaken wat goed is om te weten? Tot voorheen niet erg bekend met het merk, dus alle informatie is welkom. Aankomende dinsdag kunnen we 'm afhalen, er komen eerst nog nieuwe banden onder.
17" rijd het fijnste met de originele bandenmaat en banden merk. Geolander 98a
@RavonsDaro Het roestduiveltje is helaas nog aanwezig in het model van 2006. Hou hier ajb rekening mee en grijp op tijd in als je de eerste tekenen ziet. Ik was te laat... ( Dat was deze: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42566533 )
Qua velg: Er zijn zat bedrijven die de volledige velg zandstralen en opnieuw spuiten.
Wanneer komt/komen de fotos?
Qua velg: Er zijn zat bedrijven die de volledige velg zandstralen en opnieuw spuiten.
Lekker bakkie! Precies dezelfde heb ik alleen twee jaar jonger en dan in Galaxy GreyD_Jeff schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:17:
@RavonsDaro Het roestduiveltje is helaas nog aanwezig in het model van 2006. Hou hier ajb rekening mee en grijp op tijd in als je de eerste tekenen ziet. Ik was te laat... ( Dat was deze: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42566533 )
Voor de liefhebbers toch een paar fotootjes, inclusief de twee 'pijnpunten':
De dame herself:
:strip_exif()/f/image/1XtjjtfrWIwhc0L9bHg3VmJ7.jpg?f=fotoalbum_large)
Het interieur inclusief de Android Head Unit die fungeert óf als radio of als ik moet navigeren lekker via Android Auto laat aansturen.
:strip_exif()/f/image/zqHc1MRbBjvTsmZCZiJtpZQf.jpg?f=fotoalbum_large)
Eén van de velgen waar ik 't over had
:strip_exif()/f/image/BHmkiTNhbIZHrwE9ShoDvZC1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het betreffende lampie
:strip_exif()/f/image/gGnxJakF1JPyOkYgJUnv1RJh.jpg?f=fotoalbum_large)
@RavonsDaro Lijkt het nou door de foto te komen of is de koplampunit aan de bestuurskant dof ('lek') ? Mistlampunit zou je zelf kunnen, maar je moet de bumper eraf schroeven -- Dat is best even werk.
2) Hmm.. wel de gimmicks van een Active, maar het is niet.
Mocht je het mooier vinden: Je kan het raster met embleem wissel voor een "Active" uitvoering.
2) Hmm.. wel de gimmicks van een Active, maar het is niet.
Mocht je het mooier vinden: Je kan het raster met embleem wissel voor een "Active" uitvoering.
@D_Jeff Ben ik benieuwd wat je punt 2 bedoeld ;-)
En nee, dat ligt aan de foto want de unit zelf is prima. En tja.. het losschroeven van die bumper is inderdaad een flinke klus.
En nee, dat ligt aan de foto want de unit zelf is prima. En tja.. het losschroeven van die bumper is inderdaad een flinke klus.
@RavonsDaro Even de foto geleend van buurtje Autoweek.

Dit is een Mazda 3 2.0 Sport Active
oa te herkennen aan:
- Dakspoiler
- 17'' LM
- Andere grille (optioneel: mee gespoten in lakkleur auto)
- Wijzerplaten zijn wit

Dit is een Mazda 3 2.0 Sport Active
oa te herkennen aan:
- Dakspoiler
- 17'' LM
- Andere grille (optioneel: mee gespoten in lakkleur auto)
- Wijzerplaten zijn wit
Benzine, handgeschakeld, er zitten nu All Season banden onder van Vredenstein en deze komen er ook weer onder met de nieuwe set (velgmaat blijk ik je even verschuldigd) - zitten zwarte velgen op in ieder geval, ziet er prachtig uit!(RSH) schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:16:
[...]
Benzine of diesel? welke uitvoering, automaat, handbak , 2wd awd? welke banden / velgmaat?
17" rijd het fijnste met de originele bandenmaat en banden merk. Geolander 98a
Meer dan twee jaar geleden stelde ik deze vraag. Toendertijd is er bij de dealer een (blijkbaar halfslachtige) reparatie uitgevoerd. Inmiddels is het probleem weer terug en heb ik de dealer verzocht het probleem ditmaal goed te repareren. Helaas claimt de dealer ondertussen dat hij helemaal nooit het probleem heeft opgelost, omdat er geen probleem is. "Dat is kalkaanslag" zegt hij nu. Daarmee lijkt hij eventuele wettelijke verplichtingen te willen omzeilen. Zeker weten doe ik het echter niet!DutchCommando schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:32:
Ik heb sinds enige tijd aanslag onder beide spiegels van mijn Mazda 2 uit 2015. Nou heeft iemand met meer verstand van zaken mij verteld dat dit waarschijnlijk aluminium afzetting vanuit de spiegelbehuizing is die de lak aan het vernielen is. Wegpoetsen gaat in ieder geval niet.
Ik kan mij vaag herinneren dat ik op een eerder moment wel andere Mazda's heb gezien met hetzelfde probleem. Wie heeft dit eerder gezien?
[Afbeelding]
Daarom nu deze ietswat gekke vraag: zouden de Mazda 2 eigenaren (2015 en nieuwer) alhier wellicht een foto willen plaatsen van de rand van de spiegel/deur met daarop de plek waarbij je op mijn foto de strepen ziet beginnen? Het zit namelijk zo: ik zou zweren dat er bij de reparatie een gaatje is geboord in het zwarte plastic bij die rand, om zo water met aluminiumcorrosie te laten wegdruppelen. Op de foto die vóór de reparatie is gemaakt is het net niet duidelijk genoeg dat dat gaatje er nog niet zit (alhoewel ik als ik eerlijk ben denk dat ik hem niet zie
Wat een gedoe

Vond over dit euvel ook het volgende topic m.b.t. een ander type Mazda.
In deze PDF wordt het euvel ook beschreven.
Alsmede in deze PDF.
Oftewel, op zichzelf genoeg om in combinatie met artikel 17:7 BW daadwerkelijk mijn gelijk te halen. Tenzij de dealer wil claimen dat het mijn taak als consument is om te controleren of de binnenkant van de spiegel wel met verf is behandeld zodat er geen aluminiumcorrossie kan weglekken.
Nee, dit herken ik niet bij mijn witte mazda uit 2015. Wel wat zwarte afzetting, maar dat is na een maandelijkse wasbeurt wel weer zo weg.
Blijf die 3 sedan een super mooie auto vinden, jammer (of misschien ook juist wel goed) dat hij zo weinig rond rijdtJustSomeone schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:41:
Sinds vorige week rijd ik in een Mazda 3 Sedan. Helaas ook weer een grijzemaar heb hem wel een beetje laten aanpassen.
Dit is de sportive uitvoering met als extra optie's zwarte velgen en zwarte spiegelkappen
[Afbeelding]
Jammer dat hij er niet net iets eerder was (met skyactiv-x), ik moest bestellen en toen was deze helaas nog niet te kiezen. Anders had ik het wel geweten
Zelf getwijfeld tussen de sedan en hatchback, maar (vanwege praktische redenen) toch voor de laatste gegaan!Tankiej schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:22:
[...]
Blijf die 3 sedan een super mooie auto vinden, jammer (of misschien ook juist wel goed) dat hij zo weinig rond rijdt
Jammer dat hij er niet net iets eerder was (met skyactiv-x), ik moest bestellen en toen was deze helaas nog niet te kiezen. Anders had ik het wel geweten
Ik vind Sedans ook prachtig een moet zeggen dat weinig was wat ik niet kon vervoeren in mijn volvo s40.
Alleen had die Volvo het voordeel dat je de bijrijder stoel helemaal plat kon klappen en onder dashboard kastje kon schuiven. Mazda kan de stoel alleen geheel achterover.
Maar vroeg soms wel wat creativiteit zo Sedan.
Alleen had die Volvo het voordeel dat je de bijrijder stoel helemaal plat kon klappen en onder dashboard kastje kon schuiven. Mazda kan de stoel alleen geheel achterover.
Maar vroeg soms wel wat creativiteit zo Sedan.
Interessant om te horen. Ik heb hier op mijn Soul Red Mazda2 (oktober 2015) ook last van aan beide kanten. Ik ben het inmiddels gewoon en met wat polijst middel is het ook makkelijk van de lak te halen (hoewel ik dat nog maar 1x heb gedaan).DutchCommando schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:09:
[...]
Meer dan twee jaar geleden stelde ik deze vraag. Toendertijd is er bij de dealer een (blijkbaar halfslachtige) reparatie uitgevoerd. Inmiddels is het probleem weer terug en heb ik de dealer verzocht het probleem ditmaal goed te repareren. Helaas claimt de dealer ondertussen dat hij helemaal nooit het probleem heeft opgelost, omdat er geen probleem is. "Dat is kalkaanslag" zegt hij nu. Daarmee lijkt hij eventuele wettelijke verplichtingen te willen omzeilen. Zeker weten doe ik het echter niet!
Daarom nu deze ietswat gekke vraag: zouden de Mazda 2 eigenaren (2015 en nieuwer) alhier wellicht een foto willen plaatsen van de rand van de spiegel/deur met daarop de plek waarbij je op mijn foto de strepen ziet beginnen? Het zit namelijk zo: ik zou zweren dat er bij de reparatie een gaatje is geboord in het zwarte plastic bij die rand, om zo water met aluminiumcorrosie te laten wegdruppelen. Op de foto die vóór de reparatie is gemaakt is het net niet duidelijk genoeg dat dat gaatje er nog niet zit (alhoewel ik als ik eerlijk ben denk dat ik hem niet zie). Mocht het bij jullie ook niet aanwezig zijn dan kan ik in ieder geval hard maken dat er wel degelijk sprake is geweest van een "reparatie" 2 jaar geleden.
Wat een gedoe.
Vond over dit euvel ook het volgende topic m.b.t. een ander type Mazda.
In deze PDF wordt het euvel ook beschreven.
Alsmede in deze PDF.
Oftewel, op zichzelf genoeg om in combinatie met artikel 17:7 BW daadwerkelijk mijn gelijk te halen. Tenzij de dealer wil claimen dat het mijn taak als consument is om te controleren of de binnenkant van de spiegel wel met verf is behandeld zodat er geen aluminiumcorrossie kan weglekken.
Ik ga de volgende keer bij de dealer vragen of ze nogal zulke reparaties hebben uitgevoerd of niet. Jammer genoeg zal het niet meer onder garantie zijn (hoewel de eerste vermelding hiervan binnen garantie was, maar toen was duidelijk niet geweten dat het van het aluminium was).
Ik heb zelf de Mazda3 sedan en heb er onlangs in de IKEA 2x billy kast, 3x kallax-kast, 1x Poang zitstoel + kussen, 2 lades voor de Kallax-kast en 4 boxen voor de Kallaxkast allemaal erin gekregen. Het was even puzzelen maar het paste er allemaal prima in.Dj-sannieboy schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:55:
[...]
Zelf getwijfeld tussen de sedan en hatchback, maar (vanwege praktische redenen) toch voor de laatste gegaan!
Met de hatchback was dit nooit gelukt gezien de sedan echt wel gevoelig langer is.
Maar om dingen in-en uit te laden is de klep van een hatchback wel iets praktischer.
[ Voor 11% gewijzigd door Death1ord op 22-07-2021 11:37 ]
Ja, ik heb hetzelfde probleem bij twee andere Mazda 2's gezien. Het is mij zelf niet gelukt om het met polijstmiddel van de lak af te krijgen. Welk middel heb je hiervoor gebruikt?Death1ord schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:31:
[...]
Interessant om te horen. Ik heb hier op mijn Soul Red Mazda2 (oktober 2015) ook last van aan beide kanten. Ik ben het inmiddels gewoon en met wat polijst middel is het ook makkelijk van de lak te halen (hoewel ik dat nog maar 1x heb gedaan).
Ik ga de volgende keer bij de dealer vragen of ze nogal zulke reparaties hebben uitgevoerd of niet. Jammer genoeg zal het niet meer onder garantie zijn (hoewel de eerste vermelding hiervan binnen garantie was, maar toen was duidelijk niet geweten dat het van het aluminium was).
Het consumentenrecht loopt gelukkig verder door dan de fabrieksgarantie. Het is "non-conformiteit" waarbij ik als consument kan aantonen dat ik niet zelf het probleem heb veroorzaakt en dat het ook niet aan slijtage ligt. Het is simpelweg een fabricagefout en daarom moet reparatie kostenloos zijn. Ik kan er als consument weinig aan doen dat men in sommige fabrieken wel en in andere fabrieken niet een verf/coating-laag aan de binnenkant van de spiegel aanbrengt
Maargoed, recht hebben en recht krijgen is altijd wel een dingetje natuurlijk.
Je kunt altijd de bank plat leggenDeath1ord schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:31:
[...]
Ik heb zelf de Mazda3 sedan en heb er onlangs in de IKEA 2x billy kast, 3x kallax-kast, 1x Poang zitstoel + kussen, 2 lades voor de Kallax-kast en 4 boxen voor de Kallaxkast allemaal erin gekregen. Het was even puzzelen maar het paste er allemaal prima in.
Met de hatchback was dit nooit gelukt gezien de sedan echt wel gevoelig langer is.
Maar om dingen in-en uit te laden is de klep van een hatchback wel iets praktischer.
Hoe dan ook, de doorgang van een sedan is nu eenmaal beperkt dus vooral met grotere objecten heb je dan al snel een probleem.
Jep, daarom voor mij geen Sedan meer.Dj-sannieboy schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Je kunt altijd de bank plat leggen
Hoe dan ook, de doorgang van een sedan is nu eenmaal beperkt dus vooral met grotere objecten heb je dan al snel een probleem.
Mooie bakJustSomeone schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:41:
Sinds vorige week rijd ik in een Mazda 3 Sedan. Helaas ook weer een grijzemaar heb hem wel een beetje laten aanpassen.
Dit is de sportive uitvoering met als extra optie's zwarte velgen en zwarte spiegelkappen
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hZW81Zf5RCaSRS4oTJTOmeyK.jpg?f=fotoalbum_large)
Assumption is the mother of all fuck-ups
Verschillende partijen gesproken en inmiddels een beslissing genomen.psvpas schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:01:
Maandag ga ik weer kijken hoe en wat. In ieder geval bedankt voor de informatie en tips iedereen! Ik houd jullie op de hoogte!
Het letters "MAZDA 3" zijn bijna niet te hergebruiken. Deze moeten dus vervangen worden. Het SkyactiveX logo kan wel redelijk makkelijk er af worden gehaald. Dus wordt dus netjes recycled.
Het logo achter(waar dus ook de opening van de achterklep achter zit) zit schijnbaar ''met een schroefje vast'' dus die kunnen ze ook makkelijk er uit halen. Daarna is het een kwestie van uitdeuken etc, overspuiten en dan de logo's terug er op. Heb een partij gevonden die het voor ~700 wil doen. Is ook een erkend Mazda schadebedrijf dus ik heb voldoende vertrouwen dat ze weten waar ze mee bezig zijn en dat ze de juiste kleur lak gaan gebruiken.
De overige offertes lagen tussen de 850-1000 euro.
Nu nog een paar weekjes wachten aangezien zij minder personeel hebben ivm vakanties.
Ik heb een mazda 2 hatchbak bj 2005 gehad. Groot voordeel bij dat autootje was dat er geen opstaande rand is onderaan als de kofferklep openstaat. Dat maakt de kofferruimte heel erg bereikbaar.DutchCommando schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:43:
[...]
Ja, ik heb hetzelfde probleem bij twee andere Mazda 2's gezien. Het is mij zelf niet gelukt om het met polijstmiddel van de lak af te krijgen. Welk middel heb je hiervoor gebruikt?
Het consumentenrecht loopt gelukkig verder door dan de fabrieksgarantie. Het is "non-conformiteit" waarbij ik als consument kan aantonen dat ik niet zelf het probleem heb veroorzaakt en dat het ook niet aan slijtage ligt. Het is simpelweg een fabricagefout en daarom moet reparatie kostenloos zijn. Ik kan er als consument weinig aan doen dat men in sommige fabrieken wel en in andere fabrieken niet een verf/coating-laag aan de binnenkant van de spiegel aanbrengt.
Maargoed, recht hebben en recht krijgen is altijd wel een dingetje natuurlijk.
Bij latere modellen zit je met een rand van 20cm hoog. Ook bij mijn huidige mazda 3 bj 2017.
Nadeel van de huidige designvoorkeuren denk ik (ook bij andere merken).
Inderdaad. Hoewel ik super tevreden was met de mazda3 (2017) had ik wel spijt van de sedan toen ik kinderen kreeg.
Nu ben ik verhuist naar het Ioniq 5 topic.
Update: de dealer weet me inmiddels te vertellen dat de rear view camera naar alle waarschijnlijkheid wel de hulplijnen voor de rijrichting heeft. Volgende week kan ik hem ophalen dus ben benieuwd.
gdvm schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:38:
Hallo allen, gisteren een Mazda 6 sportbreak 2.0 uit 2012 gekocht met nog geen 60.000 km op de teller. Altijd netjes dealer onderhouden, wat blijkt uit de mazda registratie. Het is een 145 pk ts+ uitvoering.
[Afbeelding]
gefeliciteerd met je nieuwe auto! Ziet er goed uit.gdvm schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:38:
Ik heb een vraag over die Mazda-registratie. Ik ben bezig om een Mazda 3 van 2017 te kopen die in het begin in Duitsland stond geregistreerd. De KM-stand is laag, maar volgens de huidige eigenaar klopt die volgens het Mazda-register.
Heb jij enig idee of en hoe ik dat zelf kan opvragen? Of kan dat alleen bij de dealer?
Thanks!
@gerritjan Helaas alleen te zien via de dealer. Daarvoor heb je het VIN nodig om bij de NL'se dealer een uitdraai te krijgen (kan zijn dat niet iedere medewerker weet hoe dat moet, wees daarvoor geduldig -- Normaal gesproken verwacht men een NL-kenteken)
Bij een Duitse dealer zou het wel op kenteken kunnen.
Bedankt!D_Jeff schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:06:
@gerritjan Helaas alleen te zien via de dealer. Daarvoor heb je het VIN nodig om bij de NL'se dealer een uitdraai te krijgen (kan zijn dat niet iedere medewerker weet hoe dat moet, wees daarvoor geduldig -- Normaal gesproken verwacht men een NL-kenteken)
De auto is een jaar geleden naar NL geïmporteerd, dus dat moet bij een Nederlandse dealer lukken....
Het register zelf is op EU/EER-niveau (beheert door Mazda Europe Gmbh, Duitsland)
Dus ik verwacht dat je dan netjes alle info kan zien.
Klopt.D_Jeff schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:42:
Het register zelf is op EU/EER-niveau (beheert door Mazda Europe Gmbh, Duitsland)
Zojuist bij de lokale dealer een uitgeprint rapport uit het digitaal service register meegekregen. Handig!
Weet iemand toevallig een winkel/website waar ik onderdelen voor een 323 BF sedan uit 1986 kan kopen?
Ik zoek nu voornamelijk de complete stadslicht units van de voorzijde, maar bij Brezan en Autodoc niks kunnen krijgen.
Stomtoevallig heb ik nu via Marktplaats eentje kunnen kopen, van Van Wezel (2714974 - passagierskant). Ik zoek dus nog de bestuurderskant en die heeft bij Van Wezel nr 2714973.
Ik zoek nu voornamelijk de complete stadslicht units van de voorzijde, maar bij Brezan en Autodoc niks kunnen krijgen.
Stomtoevallig heb ik nu via Marktplaats eentje kunnen kopen, van Van Wezel (2714974 - passagierskant). Ik zoek dus nog de bestuurderskant en die heeft bij Van Wezel nr 2714973.
Ik heb goede ervaringen met de onderdelenlijn:Dharion schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:56:
Weet iemand toevallig een winkel/website waar ik onderdelen voor een 323 BF sedan uit 1986 kan kopen?
https://www.onderdelenlij...3/modelcode/219-323-(bf)/
Als het juiste onderdeel er niet bijstaat kun je altijd een aanvraag indienen.
Inmiddels de auto opgehaald, en de achteruitrijcamera heeft de hulplijnen voor geprojecteerd rijtraject (bewegende lijntjes als je je stuur draait), dus dat is fijn!gdvm schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:38: