Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Er zijn hier meerdere Mazda 3 rijders! Wat wil je precies weten?

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 21-06 14:12
Dj-sannieboy schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:57:
Er zijn hier meerdere Mazda 3 rijders! Wat wil je precies weten?
Hoe het rijd en wat jullie minpunten\slechte ervaringen ermee zijn. Ik heb online al naar wat reviews gekeken maar vind het altijd fijn wat te horen van een mede-Tweaker.

Ik heb nog nooit in een Mazda gereden.

Als een Volkswagen, Audi & Mercedes (Duitse) liefhebber ben ik toch een beetje stiekem verlieft geworden op de nieuwe Mazda 3.

Hyundai i30 Fastback vind ik ook mooi.

Ben dus vooral benieuwd hoe anders een Japanse \ Koreanse auto rijd in vergelijking met een Duitse.

En het valt me op dat de Duitsers toch veels te duur zijn als ik zulke auto's zie.
Voorheen ging je met opzet meer betalen voor de Duitsers omdat ze er mooi (wat sportiever\normaler) eruit zagen.
Maar tegenwoordig kunnen de Japaners\Koreanen er ook wat van.

[Voor 24% gewijzigd door ThaddeusX op 19-04-2021 08:12]

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:50
Beste advies : test rijden. Iedereen ervaart een auto anders. De rest zal vast nog wel feedback geven en zoek anders even op automaat, is al veel over geschreven.

• ThaddeusX
Card Nox schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:18:
Beste advies : test rijden. Iedereen ervaart een auto anders. De rest zal vast nog wel feedback geven en zoek anders even op automaat, is al veel over geschreven.
Ik wil niet zomaar een test ritje doen. Geen zin in zo een sales figuurtje vandaar. Maar mocht het zo ver komen...jazeker :)

Het enige wat ik me nu afvraag is die "aero pakket" van 2.400 duizend extra...ik kan niet echt goed zien op de site van Mazda hoe het nou er uit ziet met en zonder...

Ik heb een met gevonden:
https://www.viabovag.nl/a...r-aero-pakket-led-yo67fy2

Ziet er echt erg moooi uit alleen omdat deze in het zwart is zie je het niet zo goed :X

Staat ook niet in de titel bij de meeste dus is ook lastig zoeken & dus ook vergelijken.

• Dj-sannieboy
  • Niet online
ThaddeusX schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:03:
[...]

Hoe het rijd en wat jullie minpunten\slechte ervaringen ermee zijn. Ik heb online al naar wat reviews gekeken maar vind het altijd fijn wat te horen van een mede-Tweaker.

Als een Volkswagen, Audi & Mercedes (Duitse) liefhebber ben ik toch een beetje stiekem verlieft geworden op de nieuwe Mazda 3.

Ben dus vooral benieuwd hoe anders een Japanse \ Koreanse auto rijd in vergelijking met een Duitse.

En het valt me op dat de Duitsers toch veels te duur zijn als ik zulke auto's zie.
Voorheen ging je met opzet meer betalen voor de Duitsers omdat ze er mooi (wat sportiever\normaler) eruit zagen.
Ik rij zelf een Mazda 3 Luxury, Skyactiv-X automaat met i-activsense pakket. (Lease dus alles aangevinkt) Heel blij mee!

Is mijn eerste automaat en dat bevalt prima. De auto rijdt fijn, het is vooral even wennen. Hiervoor reed ik namelijk een ‘eco’ diesel met turbo.

Had zelf iets meer verwacht van de motor, maar heb destijds geen proefrit kunnen maken in de X, alleen de G.

Verder is de adaptive cruisecontrol vrij agressief. Gebruik eigenlijk altijd de ‘limiter’, dat vindt ik veel fijner rijden.

[Voor 1% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-04-2021 10:16. Reden: Lease toegevoegd]

• ThaddeusX
Dj-sannieboy schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:17:
[...]

Ik rij zelf een Mazda 3 Luxury, Skyactiv-X automaat met i-activsense pakket. Heel blij mee!

Is mijn eerste automaat en dat bevalt prima. De auto rijdt fijn, het is vooral even wennen. Hiervoor reed ik namelijk een ‘eco’ diesel met turbo.

Had zelf iets meer verwacht van de motor, maar heb destijds geen proefrit kunnen maken in de X, alleen de G.

Verder is de adaptive cruisecontrol vrij agressief. Gebruik eigenlijk altijd de ‘limiter’, dat vindt ik veel fijner rijden.
Edit: Ik heb niet goed gelezen :) gaat om een lease auto dus.

Ik wil als consument eentje kopen begin volgend jaar. Ik heb voorlopig nog een private lease contract van 6 maanden.

[Voor 10% gewijzigd door ThaddeusX op 19-04-2021 10:26]

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:56
@ThaddeusX Even een shout naar @Stiggy
Volgens mij kwam hij ook van Duits af.

Tevens heeft Stiggy 1 a 2 pagina's terug een langere beknopte samenvatting gegeven over de eigenschappen van het Mazda SkyActive-X (kort: Sky-X) blok.

Waar Mazda momenteel erg in is, is de "bang for bucks":
Binnenin netjes en hoogwaardig afgewerkt en heeft van buiten geen verkeerde looks tegen een prijs waarbij ik op VW Golf rustig nog ~12K mag gaan zoeken.

Qua Testrijden: Momenteel is het wat lastiger, maar ik weet dat sommige dealers de auto zelfs een dag/weekend meegeven (brandstof op eigen kosten + wat extra papier werk voor verzekering).

Aan jou de vraag welke smaak je precies wil:
Sky-G 122 (piekvermogen ~145 pk voor zeer korte duur, zie rollerbank filmpje Autoweek)
Sky-G 150 (nieuw sinds 2021)
Sky-X 180 (2019 - 2021; uitgaand model)
Sky-X 186

Wellicht zou je op een voorraad- /demomodel (Sky-X 180) nog ~ 2k korting kunnen krijgen.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:06
@D_Jeff
Er zijn wel meer van dat soort samenvattingen en in alle samenvattingen zit een kern van waarheid. Het ligt vooral aan je eigen ervaring met de auto en wat je voorheen hebt gereden. @Stiggy reed als ik me niet vergis een wat potentere/sportievere Giullieta. Dat vergelijkt heel anders dan een spaardiesel.

Moraal van alle samenvattingen blijft toch echt zelf gaan proberen.

Autoweek heeft recent nog een vergelijking gedaan tussen de CX-30 en de Mini Countryman. Nu is een CX-30 geen 3 natuurlijk maar ze geven daar wel heel duidelijk weer met welk idee Mazda zijn nieuwe modellen positioneert: uitgebalanceerde, volwassen auto's. Goed gebouwd en goede afwerking. Looks kan je over discusseren uiteraard.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
ThaddeusX schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:55:
Zijn er mensen die in de nieuwe Mazda 3 (2019 en nieuwer met automaat) hebben gereden?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring ermee is.
Sinds 1 Juli 2020 in prive bezit van een Mazda3 Skyactiv-X Luxury met i-activeSense (alle toeters en bellen)
Voor mij was betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten op de lange termijn een belangrijk punt om voor Mazda te kiezen. ik geef eerlijk toe dat het van buiten en binnen een prachtige auto is, vooral het interieur is tijdloos!

Ervaring
Enorm positief! interieur,audio, zittingen (ik ben 2m lang), het is echt een top auto voor lange ritten.
stadsverbruik is ronduit slecht, zeker met de automaat.
Wat kan ik zeggen over de automaat, Het is een traditionele 6traps.. maar wel de beste traditionele automaat die je op dit moment kunt krijgen.

Dan het Vermogen, ja er zit 180PK in maar die komt pas hoog in de toeren vrij. ik ben zelf een luie rijder maar als je m netjes op toeren houdt kun je er leuk kronkelende bergwegen mee overbruggen met flinke behendigheid, gebruik dan gewoon de "Sport"-stand, dan houd de motor toeren en dus vermogen beschikbaar.

Met de handbak kun je dit prima zelf regelen uiteraard :) het is alleen wennen dat je meer toeren moet maken ten opzichte van andere auto's. de auto is hier voor ontworpen.

Verbruik
heb ondanks corona nog aardig wat autobahn kilometers gemaakt. 180KM/h breekt helaas aardig de verbruikstrend. zie ook Verbruik op Spritmonitor.
Ben er wel achter dat E10 zuiniger is dan E5 ten koste van wat power hogerop in de toeren. (al moet ik nog wat extra data verzamelen.)

Updates
Zorg dat de dealer de laatste software ECU CMU weetikveel welke U's er allemaal zijn, erop zet.
er zijn veel bugs gefixt en deze helpen vooral met de cruisecontrol, HUD, en andere zaken.
Maak er een gewoonte van om dit expliciet te vragen bij elk onderhoud.

De infotainment updates kun je zelf(CMU). en de kaarten updates ook.

DealerNotes

Ik houd sinds kilometer 1 notities bij met evt punten die ik met de dealer wil bespreken met het volgende onderhoud zie hier:

17.500KM ervaring

- Radar cruisecontrol schakelt uit bij regen/miezer. Of laagstaande zon . Eigenlijk in alle situaties waarin een dergelijk veiligheidssysteem zou moeten werken. (deels opgelost met Rain-X spray de sensoren bewerken)
- Ruitenwisser achter zakt door (overstrekt) onder gewicht van sneeuw.dat gaat vermoedelijk vrij snel kapot (oplossing is ruitenwisser uitklappen bij verwachtte sneeuwval)
- Alle glanzende zwarte materialen(pianolak) krassen snel
- instrumenten paneel(glas) krast als je er naar kijkt (zelfs met vochtige microvezeldoek!)
- Automatisch Grootlicht herkend geen mist en schakelt alsnog in. (resultaat geen zicht, gelukkig wel snel uit te schakelen)
- (buiten)Thermometer wijkt 2-3 graden af (te hoog), dit was bij levering niet zo.
- Climate control is op automatisch een ramp. Temperatuur schommelingen.
- I-stop werkt niet in parkeerstand. (je moet dus stoppen en contact opnieuw inschakelen?)
- Van draaiende motor naar accessoires stand niet mogelijk zonder eerst volledig contact te verbreken (uit stand) — oplossing is schakelpook-trigger knop (automaat) ingedrukt houden. dan blijft de muziek aan
- Rempedaal is soms zwaar bij starten auto en geeft een zware (voelbare) klik bij start, na opnieuw indrukken is dit weg. remmen werken ook pas na opnieuw indrukken!
- Ratel/resonantie? ergens in het dashboard (vermoedelijk bijrijder) vooral hoorbaar bij ~40-50 km/h ook hoorbaar als er muziek met veel bas aanstaat.
- cover voor interieur filter ontbreekt?? (kwam ik achter na vervangen interieurfilter na 15.000KM)

Tja dat was m zo wel, ondanks die paar puntjes, erg tevreden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThaddeusX
ZeroMinded schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:15:
[...]

Sinds 1 Juli 2020 in prive bezit van een Mazda3 Skyactiv-X Luxury met i-activeSense (alle toeters en bellen)
Voor mij was betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten op de lange termijn een belangrijk punt om voor Mazda te kiezen. ik geef eerlijk toe dat het van buiten en binnen een prachtige auto is, vooral het interieur is tijdloos!

Ervaring
Enorm positief! interieur,audio, zittingen (ik ben 2m lang), het is echt een top auto voor lange ritten.
stadsverbruik is ronduit slecht, zeker met de automaat.
Wat kan ik zeggen over de automaat, Het is een traditionele 6traps.. maar wel de beste traditionele automaat die je op dit moment kunt krijgen.

Dan het Vermogen, ja er zit 180PK in maar die komt pas hoog in de toeren vrij. ik ben zelf een luie rijder maar als je m netjes op toeren houdt kun je er leuk kronkelende bergwegen mee overbruggen met flinke behendigheid, gebruik dan gewoon de "Sport"-stand, dan houd de motor toeren en dus vermogen beschikbaar.

Met de handbak kun je dit prima zelf regelen uiteraard :) het is alleen wennen dat je meer toeren moet maken ten opzichte van andere auto's. de auto is hier voor ontworpen.

Verbruik
heb ondanks corona nog aardig wat autobahn kilometers gemaakt. 180KM/h breekt helaas aardig de verbruikstrend. zie ook Verbruik op Spritmonitor.
Ben er wel achter dat E10 zuiniger is dan E5 ten koste van wat power hogerop in de toeren. (al moet ik nog wat extra data verzamelen.)

Updates
Zorg dat de dealer de laatste software ECU CMU weetikveel welke U's er allemaal zijn, erop zet.
er zijn veel bugs gefixt en deze helpen vooral met de cruisecontrol, HUD, en andere zaken.
Maak er een gewoonte van om dit expliciet te vragen bij elk onderhoud.

De infotainment updates kun je zelf(CMU). en de kaarten updates ook.

DealerNotes

Ik houd sinds kilometer 1 notities bij met evt punten die ik met de dealer wil bespreken met het volgende onderhoud zie hier:

17.500KM ervaring

- Radar cruisecontrol schakelt uit bij regen/miezer. Of laagstaande zon . Eigenlijk in alle situaties waarin een dergelijk veiligheidssysteem zou moeten werken. (deels opgelost met Rain-X spray de sensoren bewerken)
- Ruitenwisser achter zakt door (overstrekt) onder gewicht van sneeuw.dat gaat vermoedelijk vrij snel kapot (oplossing is ruitenwisser uitklappen bij verwachtte sneeuwval)
- Alle glanzende zwarte materialen(pianolak) krassen snel
- instrumenten paneel(glas) krast als je er naar kijkt (zelfs met vochtige microvezeldoek!)
- Automatisch Grootlicht herkend geen mist en schakelt alsnog in. (resultaat geen zicht, gelukkig wel snel uit te schakelen)
- (buiten)Thermometer wijkt 2-3 graden af (te hoog), dit was bij levering niet zo.
- Climate control is op automatisch een ramp. Temperatuur schommelingen.
- I-stop werkt niet in parkeerstand. (je moet dus stoppen en contact opnieuw inschakelen?)
- Van draaiende motor naar accessoires stand niet mogelijk zonder eerst volledig contact te verbreken (uit stand) — oplossing is schakelpook-trigger knop (automaat) ingedrukt houden. dan blijft de muziek aan
- Rempedaal is soms zwaar bij starten auto en geeft een zware (voelbare) klik bij start, na opnieuw indrukken is dit weg. remmen werken ook pas na opnieuw indrukken!
- Ratel/resonantie? ergens in het dashboard (vermoedelijk bijrijder) vooral hoorbaar bij ~40-50 km/h ook hoorbaar als er muziek met veel bas aanstaat.
- cover voor interieur filter ontbreekt?? (kwam ik achter na vervangen interieurfilter na 15.000KM)

Tja dat was m zo wel, ondanks die paar puntjes, erg tevreden.
Toch fijn om dit zo te lezen! :) Dankjewel daarvoor! _/-\o_

Ik wil ook een die betrouwbaar is & laag is qua onderhoudskosten. Of zo min mogelijk onderhoud nodig heeft.

Ik ben benieuwd hoeveel een occasion zal kosten per 2022. Want circa rond die tijd wil ik ook beginnen met "echt" kijken/zoeken.

Ik wil in ieder geval de volgende hebben:
-Automaat
-Als het niet teveel extra kost 186pk
-Luxury uitvoering

Wat ik ook wil maar "niet" moet (ligt aan de prijs dus):
-Aero pakket (ziet er veel sportiever uit)
-Schuif\kanteldak (nog nooit ervaren dus lijkt me leuk)

Ik kom gauw richting de 30 duizend (occasion prijzen) >:) oei
Dat is toch wel een Mercedes A klasse met AMG pakket...of een nieuwe Golf 8 met opties erop.

Edit: De nieuwe Golf 8 met nieuwwaarde van 40 duizend is nu qua occasion al te koop voor rond de 30. Binnen 1 jaar 10 duizend gezakt. En dat zijn 2020 auto's. De 2019 Mazda zak circa 5k duizend maar. Houd zijn waarde iets beter vast dan een Golf 8 blijkbaar

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22-06 19:44
Afgelopen weekend een proefrit gemaakt in de handgeschakelde SkyActiv-X Mazda 3. Deze keer wat meer de tijd genomen en ook een flink stuk snelweg erbij gepakt en kan direct de opmerkingen begrijpen van de ACC die op de rem gaat bij invoegend verkeer. Echter over de gehele linie was het een heel positieve ervaring! Verschil met mijn Polo was merkbaar, maar vond de Mazda echt heel relaxed rijden eigenlijk :).
Eerste periode zal het wel even wennen zijn met het vertrekken vanuit de 1 en het juiste koppelpunt vinden, maar dat is altijd zo met een nieuwe auto.
Net dan ook de bestelling doorgegeven aan de fleetmanager. SkyActiv-X Mazda 3 (base version) in Machine Gray Metallic.

Comfort paste niet meer binnen budget helaas en qua functionaliteiten zou ik tov nu alleen de parkeersensoren voor gaan missen. Daar kom ik wel overheen en dan is er in de toekomst bij een volgende auto nog wat om te upgraden :).

• D_Jeff
@ZeroMinded 7.7 / 100 km -- damn.

Volgens mijn tankpas app zit ik op 6.5 / 100 km (jaar round) (Sky-X Lux, hand)

• ZeroMinded
  • Nu online
D_Jeff schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:27:
@ZeroMinded 7.7 / 100 km -- damn.

Volgens mijn tankpas app zit ik op 6.5 / 100 km (jaar round) (Sky-X Lux, hand)
Hah! ja die autobahn ritjes helpen niet mee. hoewel 180 op de cruisecontrol nog wel OK is moet je vaak toch remmen en gasgeven. (nou ja... als je links wilt blijven rijden) en dat tikt aan!

Als ik de modus pak zit ik op 7,1. als ik alleen mijn ritjes in Nederland pak dan zakt dat ongeveer naar ~6,9
De automaat is inderdaad minder zuinig dan de handbak.

@ThaddeusX
De Mercedes A klasse is zeker een auto om te vergelijken met de 3, ik raad je aan in beide een ritje maken.
het interieur van de mercedes is... een kwestie van smaak denk ik :)
De Golf is een golf, doet wat t moet doen, iedereen kent wel iemand die een Golf rijdt, Niks mis mee.

Wat betreft onderhoudskosten, aankoop is 1 deel(het meest berekenbare). het rijden en onderhouden daar zit het meeste geld in.

Mazda3:
Kleine Beurt: ~290
Grote Beurt: ~360

Mercedes A200:
Kleine beurt: ~320
Grote Beurt: ~390

Het ontloopt elkaar niet veel zou je zeggen... totdat je naar de kosten per onderdeel gaat kijken, en de extra uren om die te vervangen. als je prive een auto aanschaft is dit misschien wel een belangrijkere afweging dan de aanschafprijs.

Veel plezier met de voorpret!

[Voor 41% gewijzigd door ZeroMinded op 19-04-2021 14:16. Reden: reactie op ThaddeusX toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@ZeroMinded Freue am fahren!
Ja, oke -- Groot gelijk heb je.

Wat mij ook positief opviel (tov Mazda 3 2009 2.0) is het ACC verbruik bij 135 a 140km/h (DE / PL)
Zodra ik boven de 135 km/h uitkom met de oudere Mazda3, is het verbruik zo 1:9 (1:11 bij ~130)
Sky-x (2020) houdt het dan nog rond de 7.0 / 100 ( ~ 1:14 )

-----
Edit:
Van een VW Golf krijg ik het altijd het idee dat het qua design niemand mag beledigen: Het moet zo dicht bij het origineel blijven, met een neutrale zakelijke uitstraling.

Mazda: *gooit het hele design om*, weinig negatieve reacties.
VW: *veranderd de gril en een achterlamp*, groot storm aan kritiek / schreeuw om boycot.

[Voor 34% gewijzigd door D_Jeff op 19-04-2021 20:38]

• ThaddeusX
Rijdt de auto zichzelf ook tijdens cruise control? Soms heb je op snelwegen of op de 50km wegen dat het een beetje links of rechts gaat...of een bocht is.

Stuurt de auto dan zelf ook?

Ik begreep vanuit reviews dat het je wel in de witte lijnen houd maar als stuiter bal links rechts ketst nonstop. Lijkt me niet echt prettig.

En moet je ook je handen dan op de stuur houden heletijd? Bij sommige auto's is dat verplicht en hoor je piepjes etc.
(natuurlijk moet je altijd je handen op de stuur houden)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
Ik zou niet teveel verwachten van het zelf rijden. Het terugsturen is niet altijd even subtiel in ieder geval en ik zou er zeker niet op vertrouwen dat hij je keurig binnen de lijntjes houd.

Daarnaast is het soms ook gewoon ronduit vervelend. Bijvoorbeeld in 60km/u zones, waar de weg voorzien is van fietsstroken op de weg, maar het deel tussen de 'fietspaden' te smal is voor 2 auto's. Zoiets:

Daar is het ronduit irritant want dat kan lane assist je vrij stevig tegenwerken als je dan over de streep moet

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

RvL schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:25:
Ik zou niet teveel verwachten van het zelf rijden. Het terugsturen is niet altijd even subtiel in ieder geval en ik zou er zeker niet op vertrouwen dat hij je keurig binnen de lijntjes houd.

Daarnaast is het soms ook gewoon ronduit vervelend. Bijvoorbeeld in 60km/u zones, waar de weg voorzien is van fietsstroken op de weg, maar het deel tussen de 'fietspaden' te smal is voor 2 auto's. Zoiets:

Daar is het ronduit irritant want dat kan lane assist je vrij stevig tegenwerken als je dan over de streep moet
Ik ben erg tevreden over de Mazda 3, nu ruim een jaar in bezit. Maar dat vrij agressieve corrigeren heb ik onderweg van de dealer naar huis al uit gezet. Niet normaal, schrok er echt van de eerste keer. Mijn auto hiervoor had het niet overigens, dus heb geen andere ervaring/vergelijking.

De waarschuwing met het trillen van het stuur voor het 'niet binnen de lijntjes kleuren' staat wel aan en dat is voor mij een betere aanpak in die situatie.

• ThaddeusX
TheDude84 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:35:
[...]

Ik ben erg tevreden over de Mazda 3, nu ruim een jaar in bezit. Maar dat vrij agressieve corrigeren heb ik onderweg van de dealer naar huis al uit gezet. Niet normaal, schrok er echt van de eerste keer. Mijn auto hiervoor had het niet overigens, dus heb geen andere ervaring/vergelijking.

De waarschuwing met het trillen van het stuur voor het 'niet binnen de lijntjes kleuren' staat wel aan en dat is voor mij een betere aanpak in die situatie.
Dat is wel jammer. Ik hoor vanuit reviews dat bijv. de Toyota Corolla wel "zo goed als" autonoom rijd door netjes in de lijnen te blijven. Zonder heen en weer te botsen

• D_Jeff
Omdat het op deze locatie* regelmatig langzamer rijdt (25 - 55 km/h), werkt de file assistent hier ideaal:

https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i16384!8i8192

Volgt netjes (vloeiend) de belijning (geen 'stuiter/botsen' te merken).
Bedenk alleen wel even dat dit een layout is van een Japanse "Super Two" (met als verschil dat een echte Super Two over de volledige lengte ongelijkvloerse kruisingen heeft)

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-06 21:05
Ik had vandaag iets raars met mijn Mazda 3.

Ik had namelijk de spiegels ingeklapt en was ze vergeten uit te klappen. Wat schets mijn verbazing, bij het starten van de auto klapte de spiegels van zelf automatisch uit.

Alleen nu vraag ik mij af hoe laat ik de spiegels automatisch inklappen? In de boordcomputer kan ik hier nergens iets over terug vinden.

Edit, gelukt. Ik moest de knop van linker/rachter spiegel naar boven draaien.

[Voor 10% gewijzigd door JKen op 21-04-2021 20:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JM83
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22-06 10:33
Ik heb zelf een paar weken in een nieuwe Golf 8 gereden en dat is toch best een verschil met de Mazda 3, in het voordeel van de Mazda. Het was dan wel een "basis" Golf, maar ook van binnen vond ik het minder. Ik ben dan wel iemand die tegenwoordig voor comfort/luxe gaat, in plaats van sportiviteit. Het gekke was dat de Golf (was maar 90PK) sneller aanvoelde in de 0-100, maar dat dit in zo'n 13-14 seconde ging, maar de Mazda het in 10 seconde doet. Maar voor mij geen twijfel: Mazda.

Het tegensturen (Lane Assist) merkte ik onlangs ook vrij vervelend. Ik had deze functie ook op mijn Astra, maar dat voelde/ging een stuk beter, die stuurde wel tegen maar niet zo agressief als de Mazda. In 60km zones gaat deze technologie dus ook uit (helaas ook andere dingen die dan niet werken, maar dat is maar zo).

De adaptive cruise control werkt prima, wel wennen op de snelweg met gebruik. Houdt redelijk wat afstand waardoor er dus in drukte auto's tussen komen en hij dan remt. Opgelost door dan de functie even uit te zetten, uit te laten rollen en vervolgens weer aanzetten. Werkt prima. Ik merk wel dat hij regelmatig de belijning van de weg niet herkent (het scherm geeft dan enkel een stuurtje weer als icoon, niet de twee "strepen op de weg" aan weerzijde). Zal bij de dealer eens navragen wat dat kan zijn.

Voor wat betreft de automaat: ik had hiervoor al eens een automaat (307) en herinner me ook dat het daar even wennen was voordat we een goede relatie hadden qua rijstijl. Maar merk ook al dat ik met de Mazda een band op dit gebied op aan het bouwen ben. Overigens had ik de proefrit gedaan in een handgeschakelde en die is ook erg prettig! Nog nooit eerder met een handbak zo fijn kunnen schakelen.

De kleur ben ik nog steeds blij mee, maar merk wel dat hij vrij snel smerig eruit ziet. Maar dat kan ook de tijd van het jaar zijn.

Als laatste had ik eerder wat gemeld over problemen met de parkeersensoren. Ik merk dat het met name is dat deze minder gevoelig is dan in de andere auto's en dat hij pas bij een kleinere afstand gaat werken. Wel is er al een rubber los gekomen van een van de sensoren in de achterbumper... vreemd, maar volgende week even langs een dealer om het terug te plaatsen (kan het misschien zelf ook wel, maar ga schade niet riskeren).

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-06 18:41
Nu vraag ik me af, gaan de remlichten branden als adaptive cruise control (abrubt) ingrijpt?
Lijkt me wel handig voor de auto achter je.
Gisterenavond voor het eerst ook met adaptive led gereden, man, wat een bak licht!
Echter seinde er af en toe wel een auto naar me waarna mijn lichten direct dimde.
Ik kan echter niet zelf de groot licht uitschakelen als ALH aanstaat, of wel?

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

coob schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:45:
Nu vraag ik me af, gaan de remlichten branden als adaptive cruise control (abrubt) ingrijpt?
Lijkt me wel handig voor de auto achter je.
Gisterenavond voor het eerst ook met adaptive led gereden, man, wat een bak licht!
Echter seinde er af en toe wel een auto naar me waarna mijn lichten direct dimde.
Ik kan echter niet zelf de groot licht uitschakelen als ALH aanstaat, of wel?
Auto's moeten boven een bepaalde vertraging (dus zeker bij actief remmen) remlichten laten branden, dus dat doen de automatische systemen ook. Automatisch groot licht werkt in de praktijk erg goed. Wat wel opvalt is dat de matrixverlichting van de CX-5 meer segmenten heeft dan die van de 3 waardoor preciezer om tegenliggers heen verlicht kan worden. Overigens is groot licht uitzetten een kwestie van de hendel een tikje naar voren halen, want je zet 'm aan door 'm naar achteren te duwen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• coob
Exirion schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:57:
[...]

Auto's moeten boven een bepaalde vertraging (dus zeker bij actief remmen) remlichten laten branden, dus dat doen de automatische systemen ook. Automatisch groot licht werkt in de praktijk erg goed. Wat wel opvalt is dat de matrixverlichting van de CX-5 meer segmenten heeft dan die van de 3 waardoor preciezer om tegenliggers heen verlicht kan worden. Overigens is groot licht uitzetten een kwestie van de hendel een tikje naar voren halen, want je zet 'm aan door 'm naar achteren te duwen.
Dat bedoelde ik eigenlijk niet met groot licht.
Met de matrixverlichting (2x4 blokken volgens mij bij alle mazda's met ALH) heb je ook een soort van automatisch groot licht. Dat kun je niet uitschakelen als er een tegenligger aan komt.

[Voor 3% gewijzigd door coob op 24-04-2021 18:11]

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

coob schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:09:
Dat bedoelde ik eigenlijk niet met groot licht.
Met de matrixverlichting (2x4 blokken volgens mij bij alle mazda's met ALH) heb je ook een soort van automatisch groot licht. Dat kun je niet uitschakelen als er een tegenligger aan komt.
Dan snap ik niet wat je bedoelt. Ik heb m'n verlichting (behalve bij uitzonderlijk weer) altijd op 'auto' staan, en als de hendel dan naar achteren staat, heb je automatisch gestuurd grootlicht. Het is een combinatie van ALH en HBC. Als grootlicht dan actief is, hoef je alleen de hendel een tikje naar voren te halen om 'm uit te zetten. Werkt bij de CX-5 Signature exact hetzelfde als bij de 3 GT-M.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Automatisch groot licht op de Mazda 3 kun je gewoon (tijdelijk) uitschakelen door op het knopje van de linker hendel naast het stuur te drukken.

• coob
Exirion schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:28:
[...]

Dan snap ik niet wat je bedoelt. Ik heb m'n verlichting (behalve bij uitzonderlijk weer) altijd op 'auto' staan, en als de hendel dan naar achteren staat, heb je automatisch gestuurd grootlicht. Het is een combinatie van ALH en HBC. Als grootlicht dan actief is, hoef je alleen de hendel een tikje naar voren te halen om 'm uit te zetten. Werkt bij de CX-5 Signature exact hetzelfde als bij de 3 GT-M.
Ik moet het nog eens goed uitproberen.
Als je de lichtschakelaar op auto zet dan heb je adaptive groot licht ja maar dan is het systeem soms te laat met dimmen want sommige tegenliggers seinen dat ik groot licht op hebt.
Duw je de hendel naar voren dan heb je gewoon groot licht.
Dus het is een beetje kiezen tussen groot licht of groot licht zeg maar.
Of kun je ook gewoon dimlicht selecteren op de hendel?

Ik heb trouwens het nieuwe model 3 met het connect 2 systeem.

• JM83
Misschien heb je aan deze video nog wat:

https://www.youtube.com/watch?v=ad8-smC3AOs&list=PLbUcN0zjcNkcPalgi2g2Xq1TrEnG2d97h&index=8 misschien komt dit nog van pas.

Hierin wordt ook gesproken over de knop die @Dj-sannieboy noemde.

Volgens mij zou je de grootlichtassistent voor altijd uit kunnen schakelen middels de instellingen in MZD Connect.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
Klopt. Ik weet niet meer precies waar het zit maar ik heb dat ook gedaan omdat het systeem in mijn ogen vrijwel altijd te laat was met uitschakelen.

Daarnaast heb je op de gemiddelde Nederlandse weg geen groot licht nodig vind ik.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Distoration
Vandaag de mail gekregen met de levertijd indicatie van mijn Mazda 3. Verwachte levering in week 21 al :D.
Aftellen kan beginnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coob
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:17:
Automatisch groot licht op de Mazda 3 kun je gewoon (tijdelijk) uitschakelen door op het knopje van de linker hendel naast het stuur te drukken.
Ah! Dat knopje had ik nog niet gevonden. Tnx.

Heeft iemand een mooi setje carbon stickers gevonden om de glanzende zwarte delen op de middenconsole mee te bedekken?
Dat spul krast al als je er naar kijkt.

[Voor 21% gewijzigd door coob op 26-04-2021 15:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bunkelmans
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 17-05 20:09
Op Ali express is genoeg te koop voor weinig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:33
Wij hebben een Mazda 3 Hatchback BL uit 2010, ik ben er niet zo in thuis want mijn vrouw rijd er in. De auto wordt de laatste tijd niet zo veel gebruikt, (want thuiswerken) en de accu was laatst leeg.

Nu heb ik een oplader, die in standje 'gewoon' of 'AGM' kan opladen, en mijn eigen auto kan ik met AGM opladen. Tot mijn verassing ziet de accu situatie bij de Mazda er heel anders uit dan wat ik gewend ben; ik zie twee kleine accu's. Geen idee wat welke accu doet en de type nummers op de accus vertellen me ook niet veel na wat googelen. Het auto boekje is al helemaal waardeloos.(generiek)

Mazda-kenners; welke accu doet wat, en hoe laad ik 'm op?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
@Frost_Azimov Mazda 3 rijder (2009 2.0 TS+ & 2019 Sky-X) hier.
Accu 1 is je algemene systeemaccu, accu 2 is voor het start-stopsysteem.

De 2e accu (voor het start-stopsysteem) heeft een grote capaciteit dan de algemene (hoewel een slechte garage rustig 2 gelijkwaardige in capaciteit neerzet).

Mocht je een andere auto hebben: Starten met kabels kan gewoon. De simpelste manier om die accu op te laden is een rit van een uur maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:33
D_Jeff schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:27:
@Frost_Azimov Mazda 3 rijder (2009 2.0 TS+ & 2019 Sky-X) hier.
Accu 1 is je algemene systeemaccu, accu 2 is voor het start-stopsysteem.

De 2e accu (voor het start-stopsysteem) heeft een grote capaciteit dan de algemene (hoewel een slechte garage rustig 2 gelijkwaardige in capaciteit neerzet).

Mocht je een andere auto hebben: Starten met kabels kan gewoon. De simpelste manier om die accu op te laden is een rit van een uur maken
Grappig dat ze daar aparte accu's van gemaakt hebben, ik had de auto idd al gestart door 'm even aan de andere te hangen, maar 1 uurtje is niet genoeg om 'm echt goed vol te krijgen. Ik zou 'm dus graag aan de oplader willen hangen, maar dan natuurlijk wel in de juiste mode..

De meeste start-stop accu's zijn in mijn ervaring AGM, maar deze schijnbaar niet? (zag het nergens vermeld)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Distoration
Distoration schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:50:
Net dan ook de bestelling doorgegeven aan de fleetmanager. SkyActiv-X Mazda 3 (base version) in Machine Gray Metallic.

Comfort paste niet meer binnen budget helaas en qua functionaliteiten zou ik tov nu alleen de parkeersensoren voor gaan missen. Daar kom ik wel overheen en dan is er in de toekomst bij een volgende auto nog wat om te upgraden :).
Zojuist gebeld door de dealer voor het plannen van een aflever moment. 27 Mei is de dag O+ .

Kan het verlekkeren alvast beginnen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@Distoration Uiterlijk 1 Juli 2021 willen we de foto's zien ! :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Nu online
Hoi Forumgangers!

Ik was nieuwschierig of iemand ervaring heeft met een draadloze Carplay dongel zoals bijv:
https://cplay2air.com

Voor korte ritten zou dit echt top zijn, aangezien ik vaak mijn telefoon vergeet mee te nemen uit de auto en daar pas uren later achter kom (best onhandig soms).

Het gaat om de Mazda3 2020 trouwens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barakuda
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22-06 09:18
ZeroMinded schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:37:
Hoi Forumgangers!

Ik was nieuwschierig of iemand ervaring heeft met een draadloze Carplay dongel zoals bijv:
https://cplay2air.com

Voor korte ritten zou dit echt top zijn, aangezien ik vaak mijn telefoon vergeet mee te nemen uit de auto en daar pas uren later achter kom (best onhandig soms).

Het gaat om de Mazda3 2020 trouwens.
Ik gebruikt de dongle nu bijna een jaar in mijn Mazda 3 (2020) en heb er geen problemen mee gehad. Alles werkt naar behoren. Er komen ook regelmatig updates voor. Die kun je via je iphone installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Nu online
barakuda schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:25:
[...]

Ik gebruikt de dongle nu bijna een jaar in mijn Mazda 3 (2020) en heb er geen problemen mee gehad. Alles werkt naar behoren. Er komen ook regelmatig updates voor. Die kun je via je iphone installeren.
Goed om te horen! Is bijv de audiokwaliteit ook hetzelfde als met kabel Carplay? ik merk bijv tussen bluetooth en kabel wel een verschil.

Terugroep actie:
Kreeg trouwens zojuist een brief van Mazda met een terugroepactie voor de Mazda3-2020.
<snip> header van brief</snip>
Waarom deze terugroepactie?
Bij uw Mazda kan, als gevolg van een fout in de software, een probleem optreden in de volgende control units:

Accu
Het kan voorkomen dat de CCU (climate control unit) en BCM (body control module) niet direct in de zogenaamde slaapmodus schakelen zodra het contact "Uit" wordt gezet. Als deze situatie zich voordoet blijven deze modules onder spanning staan. Wanneer de auto voor een langere periode geparkeerd staat kan de accu daardoor uitgeput raken, waardoor de motor niet meer start.

Mazda Radar Cruise Control (MRCC)
De MRCC maakt gebruik van een radar om de relatieve snelheid van en de afstand tot een voorligger te beoordelen en zo automatisch de snelheid te regelen. Tijdens het rijden achter een voorligger kan het zo zijn dat het MRCC iets te gevoelig reageert. Het versnellen en vertragen kan dan als oncomfortabel worden ervaren.

<snip> iets over kostenloze fix en afspraak maken </snip>
Ik vermoed zelf dat deze updates bij mij al zijn geïnstalleerd aangezien ik vorig jaar bij aflevering al direct ben teruggegaan met het MRCC "probleem" en de monteur vd werkplaats zei dat er een update voor was. Hij gaf toe dat het normaal wel zou moeten zijn dat alle updates geïnstalleerd worden voor afleveren maar dat dit bij mij verzuimd is. na de update was de MRCC inderdaad veel soepeler en minder zenuwachtig bij invoegen van een auto voor me.

Ik vroeg ook nog hoe lang Mazda (motormanagement) updates uitbrengt, zijn antwoord was vrij simpel:
"zie je die grijze mazda 6 daar? die komt uit 2004, daar heb ik net nog een update in gezet die zorgt dat als hij straks over de 300.000 kilometer gaat de timing aanpast zodat hij soepel blijft draaien.

Blijkbaar gingen diesels uit die tijd na 3 ton wat minder soepel lopen, was een lang en technisch verhaal.
Wel goed om te horen dat Mazda hun wagenpark zo lang van ondersteuning voorziet.

TL;DR
Volgende week woensdag is mijn auto aan de beurt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@ZeroMinded Ongeveer 12 jaar na release (en daarna alleen de echte extremen), afhankelijk van het model.
Daarnaast blijft de software extreem lang beschikbaar (huidige versie en 1 ervoor)

De 1e gen Mazda (muv de MPS) heeft in 2015 de laatste 'long run' release gezien.

Moet wel zeggen dat met de Sky-motoren de updates er vaker zijn dan daarvoor. (Gen 1 / Gen 2 hadden amper updates)

[Voor 17% gewijzigd door D_Jeff op 07-05-2021 16:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JM83
ZeroMinded schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:00:

Ik vermoed zelf dat deze updates bij mij al zijn geïnstalleerd aangezien ik vorig jaar bij aflevering al direct ben teruggegaan met het MRCC "probleem" en de monteur vd werkplaats zei dat er een update voor was. Hij gaf toe dat het normaal wel zou moeten zijn dat alle updates geïnstalleerd worden voor afleveren maar dat dit bij mij verzuimd is. na de update was de MRCC inderdaad veel soepeler en minder zenuwachtig bij invoegen van een auto voor me.
Ik ben benieuwd wat je precies als "minder zenuwachtig" ziet. Ik merk dat die op de snelweg toch vaak vrij abrupt remt als er iemand tussenvoegt op de snelweg, in plaats van wat meer uit laten rollen. Maar mijn auto is van april dit jaar, dus dan zou die update er al op moeten zitten.

Overigens kreeg ik een tip van een vriend: gebruik van het gaspedaal i.c.m. een adaptive cruise control en dat werkt erg goed. Als er nu iemand tussenvoegt en ik zie dat aankomen, gaat mijn voet al lichtjes op het gaspedaal zodat de auto minder afgeremd wordt. Eenmaal snelheid geminderd laat ik het pedaal los en pakt de cruise control het weer over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
Wel leuk om te zien dat die systemen toch continu veranderen. MRCC was ook redelijk agressief in de 2017 versie, terwijl het in de 2015/16 uitvoering vrij soepel ging allemaal. Hele goede ervaringen met het systeem.

Heeft de nieuwe Mazda3/CX-30 een aparte internetverbinding voor updates? Of gaat dit nog via de dealer of toolbox software?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JM83
TumTum schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:39:
Wel leuk om te zien dat die systemen toch continu veranderen. MRCC was ook redelijk agressief in de 2017 versie, terwijl het in de 2015/16 uitvoering vrij soepel ging allemaal. Hele goede ervaringen met het systeem.

Heeft de nieuwe Mazda3/CX-30 een aparte internetverbinding voor updates? Of gaat dit nog via de dealer of toolbox software?
Zover ik weet is de Mazda 3 niet "connected", dus helemaal offline. Voor updates zal de dealer er dus aan te pas komen.

• JM83
Enkelen van jullie hebben de Mazda net als zakelijke leaseauto. Nu moeten we bij het tanken de KM-stand ingeven, echter denk ik er vaak pas aan als de auto al uit staat. In mijn vorige auto kon ik op de info knop drukken (of even de deur openen) en kwam de KM-stand in het display te staan. Is er ook zoiets voor de Mazda, of kan het enkel door de auto te starten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
Even op contact zetten is de enige optie die ik heb kunnen ontdekken. Simpelweg op de startknop drukken zonder de rem in te drukken. Althans, in mijn CX-30 automaat.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TumTum
  • Nu online
ThaddeusX schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:03:
[...]

Ik zat exact met hetzelfde dilemma. Je moet het echt zelf ervaren. Bij mij ging het ook tussen de Mazda en i30. Ik wilde graag een automaat en meer ruimte, omdat het vaak lastig is in mijn huidige 3 met wat grotere spullen.

De i30 is veel feller, al koppel bij 1500 toeren. De wegligging is goed, maar de auto is heel comfortabel. Je voelt dus weinig van de weg en hoe ver je kan gaan. Een 7 DCT met dubbele koppeling is een stuk rustiger en je hebt iets meer koppel. Interieur is degelijk, maar een beetje saai. Display en systeem heb ik vorige week nog mee gespeeld en dat was erg vlot en scherp (10 inch). De stoelen in de n-line zijn ook erg fijn en degelijk. Nadeel van de n-line is dat je geen stuurverwarming hebt, maar die optie gebruik ik niet. Stoelverwarming heb ik bijv. ook nooit aan, maar sommige mensen vinden het fijn. De Premium van de i30 is een stuk goedkoper, maar minder sportief om te zien. Daarbij krijg je wel iets meer opties, zoals stoel geventileerd, stuurverwarming etc. Dit moet je zelf tegen die tijd vergelijken. De bluelink app & live services zijn handig. Volgens mij krijg je dat erbij voor 5 jaar. En android auto & apple carplay + wireless charging.

De Mazda3 heeft een beter interieur, maar je moet veel toeren maken als je een beetje vlot wilt rijden met de X. Daar is de automaat ook op ingericht. Gasrespons is matig. In mijn huidige 2.2D is het al niet super fel, maar wel heel krachtig. In de diesel is het niet moeilijk om in een stoel gedrukt te worden, maar dat heeft vooral te maken met de beschikbare koppel. Daarnaast voel je veel meer met de Mazda3 van de weg en daardoor weet je al snel hoe hard je door een bocht kan gaan (in het voordeel van de Mazda). Een headsup display is fijn, maar die gebruik ik vrijwel niet. Daarnaast heeft Mazda een heel goed Bose audio systeem.

Ik ben na de vergelijking voor de i30 gegaan vanwege de prijs en de ruimte. Alle ADAS opties zitten er wel op en de zitvlakverlengers zijn wel fijn. Je krijgt er ook een set Michelin Pilot Sport 4 banden bij en ik vond een pano dak erg mooi. Helaas zijn de speakers een stuk minder in vergelijking met de mazda, maar niet slecht.

En ik zal je vertellen dat ik nu nog wel eens twijfel tussen die twee. Het zijn allebei prima auto's. De Mazda3 Luxury automaat is een stuk duurder dan een i30 nline fastback/wagon met 7DCT automaat. 39k (40k met isense) vs 36k incl. alle assists & panodak.

Dus nogmaals: Je moet het zelf ervaren :) Ik ben en blijf Mazda fan. Er komt dus sowieso nog een keer een Mazda. Misschien wel weer de volgende auto, maar dan elektrisch of misschien wel met een turbo.

[Voor 0% gewijzigd door TumTum op 20-05-2021 10:20. Reden: Kleine correctie AA. Alleen een voorbereiding ingebouwd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JKen
Zelf vind ik juist de mazda erg karig.
Geen ruitevloeistof lampje.
Koplampen gaan niet automatisch uit wanneer je auto uit zet.
Geen gasveer om de motorkap open te houden.
Geen melding bij kappot achterlicht
Branstof deurtje zit niet op centrale deurvergrendeling. (Moet van binnen handmatig ontgrendelen).

Maar heb net tank leeg gereden met mijn mazda 3 uit 2015 en zit op verbruik 1 op 20. (Volgens boordcomputer 1 op 21 maar die wijkt consequent 1 af).
En een caravan trekken doet ook geweldig met zijn 2 liter motor. Daar hebben die kleine geblazen motoren meer moeite mee. Vandaar dat ik erg blij ben met deze auto. Is 1 van zuinigste carvan trekkers zonder dat je de motor opblaast.

[Voor 8% gewijzigd door JKen op 23-05-2021 18:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• niels-cil
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:02
In de nieuwe mazda 3 zijn aantal van die punten van @JKen wel opgelost. Ik krijg gewoon keurig een melding van de ruitenwissers vloeistof. Ook gaan de dimlichten gewoon automatisch aan en uit bij contact en brandstof klepje gaat met de centrale deurvergrendeling.

Motorkap heeft inderdaad nog steeds geen gasveer en de melding van kapotte lampen heb ik nog niet hoeven testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:48
Iemand een idee wat een update van de gps-kaart zou kosten bij een mazda 3 bj 2017?

Die begint mij nu wel wat tegen te staan en ik merk dat ik steeds meer google maps begin te gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Wozmro schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:58:
Iemand een idee wat een update van de gps-kaart zou kosten bij een mazda 3 bj 2017?

Die begint mij nu wel wat tegen te staan en ik merk dat ik steeds meer google maps begin te gebruiken.
Welke landen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
  • Nu online
niels-cil schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:21:
In de nieuwe mazda 3 zijn aantal van die punten van @JKen wel opgelost. Ik krijg gewoon keurig een melding van de ruitenwissers vloeistof. Ook gaan de dimlichten gewoon automatisch aan en uit bij contact en brandstof klepje gaat met de centrale deurvergrendeling.

Motorkap heeft inderdaad nog steeds geen gasveer en de melding van kapotte lampen heb ik nog niet hoeven testen.
Ik kreeg in de 2016 & 2017 Mazda3 ook netjes meldingen. De verlichting gaat ook automatisch, tenzij je het handmatig aanzet. Wel een nadeel.. Vergeet niet het lampje boven je hoofd uit te doen. Daardoor wel een keer een lege accu gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 08:06
Hier heb ik zojuist een brief gekregen over de terugroepactie op de Mazda 3 2021. Dit betreft de mogelijk leeg lopende accu en de agressief remmende cruise control. Ik hoop dat de cruise control na de aanpassing wel wat soepeler zal werken want dat vind ik altijd wel vervelend inderdaad.

Hoi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
TheBrones schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:26:
Hier heb ik zojuist een brief gekregen over de terugroepactie op de Mazda 3 2021. Dit betreft de mogelijk leeg lopende accu en de agressief remmende cruise control. Ik hoop dat de cruise control na de aanpassing wel wat soepeler zal werken want dat vind ik altijd wel vervelend inderdaad.
Hier dezelfde brief gekregen, maar ik denk dat mijn dealer deze al uitgevoerd heeft. Voor de zekerheid even een mail gestuurd.

Edit:
Blijkbaar is er vorige keer ook een update gedaan, maar is dit weer een nieuwere/andere. Gelijk maar even een afspraak gemaakt om de update uit te laten voeren.

[Voor 13% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-05-2021 14:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
JKen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:59:
Zelf vind ik juist de mazda erg karig.
Geen ruitevloeistof lampje.
Koplampen gaan niet automatisch uit wanneer je auto uit zet.

Geen gasveer om de motorkap open te houden.
Geen melding bij kappot achterlicht
Branstof deurtje zit niet op centrale deurvergrendeling. (Moet van binnen handmatig ontgrendelen).

Maar heb net tank leeg gereden met mijn mazda 3 uit 2015 en zit op verbruik 1 op 20. (Volgens boordcomputer 1 op 21 maar die wijkt consequent 1 af).
En een caravan trekken doet ook geweldig met zijn 2 liter motor. Daar hebben die kleine geblazen motoren meer moeite mee. Vandaar dat ik erg blij ben met deze auto. Is 1 van zuinigste carvan trekkers zonder dat je de motor opblaast.
De vet gemaakte teksten vind ik inderdaad ook raar...kan een Mazda eigenaar dit bevestigen?

En een gasveer om de motorkap open te houden heb je tegenwoordig niet eens meer in andere auto's. Met de nieuwere generaties krijgen we allerlei extra opties dus bezuinigen ze op andere dingen.
Ik denk dat je dit bij geen enkel nieuwe auto gaat vinden. Mits het een dikke/luxe bak is ofzo

Ik ben verder niet bekend met een melding in dashboard bij een kapotte achterlicht. Is dit iets wat wel bij andere merk wagens aanwezig is?

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22-06 19:52
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:18:
[...]

De vet gemaakte teksten vind ik inderdaad ook raar...kan een Mazda eigenaar dit bevestigen?

En een gasveer om de motorkap open te houden heb je tegenwoordig niet eens meer in andere auto's. Met de nieuwere generaties krijgen we allerlei extra opties dus bezuinigen ze op andere dingen.
Ik denk dat je dit bij geen enkel nieuwe auto gaat vinden. Mits het een dikke/luxe bak is ofzo

Ik ben verder niet bekend met een melding in dashboard bij een kapotte achterlicht. Is dit iets wat wel bij andere merk wagens aanwezig is?
Ik weet niet of je naar een specifiek model mikt, maar in mijn CX-30 komt er zowel een icoontje als een tekstuele melding in m’n instrumenten cluster/display dat de vloeistof op is.

Ook gaan m’n koplampen automatisch uit als de motor uit gaat. Dat heb ik op m’n CX-30 (automatische verlichting) als in m’n vorige wagen (Mazda 2 2019, handmatige verlichting).

Gasveren kom je inderdaad zelden nog tegen in de motorkap. Ik heb heeel wat auto’s verslepen, de laatste auto die ik had die dit had, was een BMW uit 2004 (en een paar BMW’s daarvoor nog).

Qua kapot achterlicht, m’n BMW E46 uit 2002 had daarvoor icoontjes op het dash rondom een auto, als die rood (of oranje) brandden, was je lamp aan die kant stuk. Volgens mij had m’n 5-serie van ‘99 dit ook al. Geen idee hoe het bij huidige BMW’s zit. (Ben na een hele lijn aan ellende bakken van dat merk afgestapt.)

[Voor 11% gewijzigd door xoniq op 26-05-2021 01:24]

iPhone 12 128GB |  MacBook Air M1 | Mazda CX-30 (2020)

• xoniq
TheBrones schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:26:
Is er iemand met een CX-30 die hiermee bekend is? Ik heb een lease wagen, en vind juist dat de CC/MRCC enorm agressief remt, en eveneens agressief optrekt als het de kans krijgt (gaat dan flink beuken richting de 6k toeren als t even kan)

• PrinsPils
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:02
xoniq schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 01:26:
[...]

Is er iemand met een CX-30 die hiermee bekend is? Ik heb een lease wagen, en vind juist dat de CC/MRCC enorm agressief remt, en eveneens agressief optrekt als het de kans krijgt (gaat dan flink beuken richting de 6k toeren als t even kan)
Hier een CX-30 automaat, en vind de MRCC ook absoluut niet fijn op een wat drukkere weg. Inderdaad erg agressief in optrekken en afremmen. Als ik langere stukken snelweg rijd zet ik ‘m ook vrijwel altijd uit.

Overigens wel een terugroepactie binnengekregen van de automatische kofferbakklep, blijkbaar kan deze op een helling geparkeerd wat zakken. Zelf geen ervaring mee, binnenkort maar even langs de dealer.

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Precies de reden dat ik MRCC niet gebruik. Ik had verwacht dat het heel fijn zo zijn icm een automaat, maar in de praktijk valt dat dus tegen.

• ThaddeusX
Ik blijf de Mazda 3 occasion in de gaten houden.

Maar eentje met:
- Skyactive X
- Automaat
- Luxury
- Zwart/grijs kleur (ben niet zo van de rode kleur)

Begint vanaf 28 duizend. Het is nog een vrij nieuw auto natuurlijk.

Geen idee wat de occasion prijzen per 2022 zullen zijn/worden.

• TumTum
  • Nu online
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:18:
[...]

Ja, eerder al gepost. Allebei aanwezig in het model uit 2015. Motorkap gaat niet met gasveer en ik heb nog geen lampje vervangen. Verder zit alles wel op de GT-M.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TumTum
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:52:
Precies de reden dat ik MRCC niet gebruik. Ik had verwacht dat het heel fijn zo zijn icm een automaat, maar in de praktijk valt dat dus tegen.
Ik vind dat echt een nadeel net als lane assist. Ze hebben het systeem ooit aangepast (dacht in 2017) en toen werd het vrij agressief allemaal. Met een automaat is dit juist perfect zou je denken, maar helaas lopen ze hiermee een beetje achter. Hopelijk te fixen met updates, maar het probleem is iig niet nieuw.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Distoration
Zojuist mijn Mazda 3 afgeleverd door Lease Plan :D.
Erg blij mee, vind de sedan buiten in het grijs nog mooier dan dat ie in de garage al was. Zelfs met de stromende regen! Korte stukjes gereden tot nu toe, wel even wennen dat er geen ruitenwisser achter op zit en de parkeersensoren voor ontbreken tov mijn vorige auto. Maar denk dat ik daar wel overheen kom :D.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
Distoration schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:12:
Erg blij mee, vind de sedan buiten in het grijs nog mooier dan dat ie in de garage al was. Zelfs met de stromende regen! Korte stukjes gereden tot nu toe, wel even wennen dat er geen ruitenwisser achter op zit en de parkeersensoren voor ontbreken tov mijn vorige auto. Maar denk dat ik daar wel overheen kom :D.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeer mooie auto! ik ben stiekem jaloers.

Private lease via LeasePlan? Lijkt me een duur abonnementje :X 400/500 euro per maand?
Waarom voor lease gekozen? Uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:48
Sorry voor late antwoord.

Ik wist niet dat je landen apart kan aankopen. In mijn geval zou een recente kaart van België al voldoende zijn, is vooral voor het werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
Wozmro schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:18:
[...]

Sorry voor late antwoord.

Ik wist niet dat je landen apart kan aankopen. In mijn geval zou een recente kaart van België al voldoende zijn, is vooral voor het werk.
De Mazda3 modellen (Gen 3) 2012 - 2019 kunnen bijgewerkt worden via Naviextra Toolbox.
Qua sets kan je redelijk ruim kiezen.

Elders in dit draadje kan je de link vinden naar "help pagina" en de link voor de software download. Je hebt wel een account nodig om kaarten te kunnen kopen.

Grappig genoeg gebruikt Pioneer dezelfde methode voor hun navigatie (Ik kan die volumeknop puist in Gen2 nog steeds niet mooi vinden, vandaar vervangen door Avic Z610BT )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Distoration
ThaddeusX schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:29:
[...]

Zeer mooie auto! ik ben stiekem jaloers.

Private lease via LeasePlan? Lijkt me een duur abonnementje :X 400/500 euro per maand?
Waarom voor lease gekozen? Uit nieuwsgierigheid.
Thanks! Zakelijke lease via LeasePlan! Qua auto zit het inderdaad wel tussen dat bedrag, maar het brandstof component tikt daar nog wat bovenop :/ .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:56

Pinobigbird

doesn't share food!

Distoration schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Mazda 3 sedan is en blijft toch wel de mooiste C-segmenter O+
Disclaimer: ik heb 'm zelf ook :*)

[Voor 3% gewijzigd door Pinobigbird op 01-06-2021 11:43]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
Pinobigbird schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:37:
[...]

De Mazda 3 sedan is en blijft toch wel de mooiste C-segmenter O+
De Mazda CX-30 is naast de Mazda 3 sedan toch wel de mooiste C-segmenter O+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
Mensen die een Luxury versie hebben...hebben jullie last van hitte/plakkerig gevoel in de leren stoelen? Het is lekker warm weer. En ik ben benieuwd hoe het in de winter aanvoelt.

Ik heb nog nooit in een lerenstoel gezeten vandaar :)

Leer ziet er wel veel luxer uit dan de normale stoffe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
Ter vergelijking:
Een BMW 523i van 2002 heeft leer zonder kleine gaatjes. Met deze weersomstandigheden plakte ik compleet vast aan het leer.

De Mazda3 Luxury heeft honderden kleine gaatjes in het leer zitten, waardoor het leer kan "ademen" - hierdoor plak ik nog amper vast aan de stoel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
D_Jeff schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:37:
Ter vergelijking:
Een BMW 523i van 2002 heeft leer zonder kleine gaatjes. Met deze weersomstandigheden plakte ik compleet vast aan het leer.

De Mazda3 Luxury heeft honderden kleine gaatjes in het leer zitten, waardoor het leer kan "ademen" - hierdoor plak ik nog amper vast aan de stoel.
Dit! Alleen wel oppassen met de armsteun, die kan behoorlijk warm worden.

• ThaddeusX
Ik moet ophouden om dagelijks naar de occasion prijzen te kijken...alsof het dagelijks veranderd haha

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
Zijn er verschillen verder van een Mazda 3 uit 2019 en een uit 2021 ?

De 2019 heeft 180pk & de 2021 bijv 186pk.

Waarom die 6pk verschil? En zijn er nog meer verschillen?

Volgens de dealer niet maar dat zeg de verkoper altijd...kom je toch achter bepaalde verschillen uit qua motor of interieur...exterieur etc.
Klein maar wel aanwezig,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Nu online
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:27:
Zijn er verschillen verder van een Mazda 3 uit 2019 en een uit 2021 ?

De 2019 heeft 180pk & de 2021 bijv 186pk.

Waarom die 6pk verschil? En zijn er nog meer verschillen?

Volgens de dealer niet maar dat zeg de verkoper altijd...kom je toch achter bepaalde verschillen uit qua motor of interieur...exterieur etc.
Klein maar wel aanwezig,
Ja er zijn zeker verschillen.
In ieder geval hebben de 2021 modellen een dubbel zo sterke elektromotor. En de hele stuurinrichting is overgenomen van de turbo versie. Resultaat vind ik duidelijk merkbaar. Minder zenuwachtig op slecht wegdek is 1 vd kenmerken die mij direct opviel.

Er zijn ongetwijfeld nog meer verfijningen te vinden in de jaarupdate.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
ZeroMinded schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:32:
[...]

In ieder geval hebben de 2021 modellen een dubbel zo sterke elektromotor. En de hele stuurinrichting is overgenomen van de turbo versie. Resultaat vind ik duidelijk merkbaar. Minder zenuwachtig op slecht wegdek is 1 vd kenmerken die mij direct opviel.

Met een 2019 model bedoel ik ook de nieuwe Mazda 3, niet de oude pre 2018.

Heb jij het ook daar over?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Nu online
Yes, ik begreep dat je het verschil tussen de jaarupdates wilde weten van ‘19/‘20 vs ‘21
Daar heb ik het dan ook over :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
De ‘21 heeft 6PK meer, omdat ze de Skyactiv-X motor verder verbeterd hebben. Zoek maar eens op ‘skyactiv x spirit 1.1’.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
ZeroMinded schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:32:
[...]

Als je het zo aankaart klinkt het alsof het een veel beter gevoel geeft tijdens het rijden.

Ik was al bang dat ze de 2019 + 2020 versies verprutst hadden of problemen hebben waardoor de update is gekomen.

Ik ben wel een elektrische auto gewend dus ben benieuwd hoe het is qua geluid en schakelen (met een automaat).
Benieuwd naar de 2019 / 2020 versie's dan.

Ik reed als tijdelijk leenauto een benzine 2020 Golf (wel Golf 7.5) en dat ding maakt lawaai niet normaal....voelde alsof ik een auto uit 2005 reed ofzo. Ook voel je de auto schakelen en dat is niet prettig bij een automaat. Alsof de auto terugtrekt en dan weer opstijgt met geluiden erbij |:(

Of ik ben verwent met elektrisch rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
Als ik zoek naar "Mazda 3 problems" zie ik ook wat mensen klagen over hun 2019 model.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Nu online
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:51:
[...]

Als je het zo aankaart klinkt het alsof het een veel beter gevoel geeft tijdens het rijden.

Ik was al bang dat ze de 2019 + 2020 versies verprutst hadden of problemen hebben waardoor de update is gekomen.

Ik ben wel een elektrische auto gewend dus ben benieuwd hoe het is qua geluid en schakelen (met een automaat).

Ik reed als tijdelijk leenauto een benzine 2020 Golf (wel Golf 7.5) en dat ding maakt lawaai niet normaal....voelde alsof ik een auto uit 2005 reed ofzo. Ook voel je de auto schakelen en dat is niet prettig bij een automaat. Alsof de auto terugtrekt en dan weer opstijgt met geluiden erbij |:(

Het sturen van de ‘21 versies is verbeterd.
Heb zelf een ‘20 model sa-x luxury automaat. Ben erg tevreden. Het stuurt prettig maar de ‘21 is gewoon net beter.

De auto heeft geen turbo en dus moet er toeren gemaakt worden als je flink wilt optrekken. Ik rijd veel snelweg op de cruisecontrol. Het is een erg stille auto, behalve bij optrekken. Ben zelf prima tevreden over de automaat.

Ik zou t liefst ook een elektrische auto rijden, maar eer dat je de kwaliteit hebt van de Mazda3 maar dan elektrisch ben je 15-20.000 euro verder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TumTum
  • Nu online
ThaddeusX schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:51:
[...]

Advies: Proefrit. Het is lastig te vergelijken met een elektrische auto. Het verschil tussen de automaat in de Mazda3 en een DSG/DCT7 automaat in een andere auto is redelijk groot. Daarnaast heb je geen turbo en moet je dus veel toeren maken. Op de snelweg maakt het niet veel uit, maar het is een kwestie van smaak.

Ik ben het over het algemeen eens dat de automaat acceptabel is, maar niet heel goed. Neem (als het kan) een handbak. Mazda is eigenwijs en dat zie je bij dit soort zaken terug. Van een elektrische auto naar een mazda3 automaat is een grotere stap, dan van een elektrische auto naar een 7 of 8-traps automaat met dubbele koppeling. Dit is dus een belangrijk punt waar ik vooral over twijfelde. Het is wel anders dan een Golf. Ik ben geen fan van duitse auto's, maar heb wel in een Golf etc. gereden en dat is wel iets anders en vooral 'comfortabel'. Mazda richt zich vooral op rijplezier en beleving. Het zijn echt fijne auto's als je even hard door de bochten wilt knallen. Daarom moet je het echt even proberen.

• ThaddeusX
TumTum schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:51:
[...]

Advies: Proefrit. Het is lastig te vergelijken met een elektrische auto. Het verschil tussen de automaat in de Mazda3 en een DSG/DCT7 automaat in een andere auto is redelijk groot. Daarnaast heb je geen turbo en moet je dus veel toeren maken. Op de snelweg maakt het niet veel uit, maar het is een kwestie van smaak.

Ik ben het over het algemeen eens dat de automaat acceptabel is, maar niet heel goed. Neem (als het kan) een handbak. Mazda is eigenwijs en dat zie je bij dit soort zaken terug. Van een elektrische auto naar een mazda3 automaat is een grotere stap, dan van een elektrische auto naar een 7 of 8-traps automaat met dubbele koppeling. Dit is dus een belangrijk punt waar ik vooral over twijfelde. Het is wel anders dan een Golf. Ik ben geen fan van duitse auto's, maar heb wel in een Golf etc. gereden en dat is wel iets anders en vooral 'comfortabel'. Mazda richt zich vooral op rijplezier en beleving. Het zijn echt fijne auto's als je even hard door de bochten wilt knallen. Daarom moet je het echt even proberen.
Gisteren heel kort bij een Mazda dealer geweest.

En wow ik ben echt verkocht. De binnenkant is echt... _/-\o_
Ik heb al talloze videos gezien maar daar zie je niet echt hoe lux het aanvoelt & oogt.

Nu hopen dat het ook soepel rijdt (een 2019 model dan). Ik maak over paar maanden wel een proefrit. Nu is het nog te vroeg.
Ik ga hoe dan ook voor een automaat.

Ik moet wel zeggen dat de aero pakket de auto nog sportiever maakt maar zoiets kost 1750 |:(

• D_Jeff
1750?
Ga eens langs bij de VAG-groep. Die helpen je met liefde naar de 2350 tot 37.4k!

• TumTum
  • Nu online
ThaddeusX schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:07:
[...]

Gisteren heel kort bij een Mazda dealer geweest.

En wow ik ben echt verkocht. De binnenkant is echt... _/-\o_
Ik heb al talloze videos gezien maar daar zie je niet echt hoe lux het aanvoelt & oogt.

Nu hopen dat het ook soepel rijdt (een 2019 model dan). Ik maak over paar maanden wel een proefrit. Nu is het nog te vroeg.
Ik ga hoe dan ook voor een automaat.

Ik moet wel zeggen dat de aero pakket de auto nog sportiever maakt maar zoiets kost 1750 |:(
Interieur is erg mooi afgewerkt, maar ik vind de rijeigenschappen belangrijker met een automaat. Je kiest een automaat vanwege comfort/gemak etc. Daarbij vind ik goede rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane assist etc. belangrijk i.c.m. een rustige en soepele automaat.

Maar je bent al verkocht vanwege het interieur en dat kan ik me voorstellen ;) Het is ook een mooie bak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThaddeusX
TumTum schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Interieur is erg mooi afgewerkt, maar ik vind de rijeigenschappen belangrijker met een automaat. Je kiest een automaat vanwege comfort/gemak etc. Daarbij vind ik goede rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane assist etc. belangrijk i.c.m. een rustige en soepele automaat.

Maar je bent al verkocht vanwege het interieur en dat kan ik me voorstellen ;) Het is ook een mooie bak.
Daarom wil ik ook heeeel graag van iedereen horen hoe de automaat rijdt.

Van een 2019 / 2020 versie.

Ik kom er zelf ook wel achter mja als je elektrisch gewend bent zou zelfs een Rolls Roys slecht aanvoelen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20-06 19:35
Ik ben benieuwd hoe het met het geluidsnivo in de CX-5 zit, in veel reviews hoor je best wel flink de motor op de achtergrond, maar is de auto in de praktijk een beetje stil tegenover bijvoorbeeld een ateca?

Is hiernaast aan te geven of de CX 5 een verbetering is ten opzichte van de Seat Ateca?

[Voor 18% gewijzigd door satya op 06-06-2021 21:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TumTum
  • Nu online
ThaddeusX schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Daarom wil ik ook heeeel graag van iedereen horen hoe de automaat rijdt.

Van een 2019 / 2020 versie.

Ik kom er zelf ook wel achter mja als je elektrisch gewend bent zou zelfs een Rolls Roys slecht aanvoelen :)
Nou, ik denk dat een Rolls Royce wel ietsje beter aanvoelt dan een Tesla etc. ;)

Mijn tip is dan ook een proefrit. Ze zullen hier zeggen dat de automaat prima is en dat je veel toeren moet maken. Daarnaast is een automaat van Mazda niet heel vloeiend en dat zul je merken. Is het een slechte automaat? Nee. Is het een goede automaat? Nee. Het is acceptabel. Je kan eens voor de grap in een Kia, Hyundai & Mazda automaat rijden om het te vergelijken. Best een verschil.

Maar het kan zo zijn dat de Mazda automaat prima bij je past en dat je kiest voor een mooi interieur & goede speakers. Dan maakt het niet heel veel uit. Maar let wel op dat de automaat met rijhulpsystemen vrij agressief werkt. Daarom is een proefrit gewoon belangrijk om het te ervaren. Je zou ook eens een handbak kunnen proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TumTum
  • Nu online
satya schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:29:
Ik ben benieuwd hoe het met het geluidsnivo in de CX-5 zit, in veel reviews hoor je best wel flink de motor op de achtergrond, maar is de auto in de praktijk een beetje stil tegenover bijvoorbeeld een ateca?

Is hiernaast aan te geven of de CX 5 een verbetering is ten opzichte van de Seat Ateca?
Is deels afhankelijk van de motor. Volgens mij doet de CX-5 het vrij goed qua geluid. Zal vergelijkbaar zijn met de Ateca, maar dat moet je zelf even testen & vergelijken denk ik. Ook hier: Je hebt geen turbo en dat merk je als je het gas even goed wilt indrukken. Maar als ik zou moeten kiezen tussen die twee, dan valt de Ateca direct af. CX-5 is zoveel mooier en degelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@satya Met de CX-5 kan je opties krijgen die de Ateca niet heeft, omdat de CX-5 een populaire Mazda is.
Mocht je de CX-5 te prijzig vinden: Kijk dan eens naar de CX-30.

CX-30 deelt het platform met de Mazda3 en hebben beide een nieuwere Multimedia unit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Nu online
CX-30 deelt het platform met de Mazda3 en hebben beide een nieuwere Multimedia unit.
De nieuwste CX5 heeft inmiddels ook het nieuwe multimedia systeem :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Hier dezelfde brief gekregen, maar ik denk dat mijn dealer deze al uitgevoerd heeft. Voor de zekerheid even een mail gestuurd.

Edit:
Blijkbaar is er vorige keer ook een update gedaan, maar is dit weer een nieuwere/andere. Gelijk maar even een afspraak gemaakt om de update uit te laten voeren.
Inmiddels is de terugroepactie uitgevoerd, gelijk even MRCC gebruikt maakt omdat ik het eigenlijk nooit gebruik kan ik niet zeggen dat het ‘minder agressief’.

Bij het accelereren van ~100 naar 120 (omdat er een auto voor je zat die aan de kant is gegaan), schakelt de auto 2 verzetten terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LightningBullet
  • Registratie: augustus 2005
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Inmiddels is de terugroepactie uitgevoerd, gelijk even MRCC gebruikt maakt omdat ik het eigenlijk nooit gebruik kan ik niet zeggen dat het ‘minder agressief’.

Bij het accelereren van ~100 naar 120 (omdat er een auto voor je zat die aan de kant is gegaan), schakelt de auto 2 verzetten terug.
Met mijn auto (Mazda 3 Skyactiv-X 2020) merk ik het verschil wel degelijk, maar misschien omdat het een handbak is? Zowel met optrekken in de situatie die je noemt (dat gaat nu echt heel traag met 1 km/s ongeveer), als met afremmen.

Als de auto vindt dat 'ie moet remmen gaat dat een heel stuk rustiger (dat is wel comfortabeler), maar het remmen begint al met een grotere afstand (op zich logisch, want de remweg is dan ook langer).
Wat ik echter wel vervelend vindt is dat de auto nu ook remt als iemand je inhaalt en dan weer voor je invoegt (de andere partij rijdt dus sneller). Ik heb het idee dat de auto dat minder/niet deed voor de terugroepactie, maar dat kan ik nu dus niet echt meer controleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• niels-cil
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:02
LightningBullet schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:04:
Als de auto vindt dat 'ie moet remmen gaat dat een heel stuk rustiger (dat is wel comfortabeler), maar het remmen begint al met een grotere afstand (op zich logisch, want de remweg is dan ook langer).
Wat ik echter wel vervelend vindt is dat de auto nu ook remt als iemand je inhaalt en dan weer voor je invoegt (de andere partij rijdt dus sneller). Ik heb het idee dat de auto dat minder/niet deed voor de terugroepactie, maar dat kan ik nu dus niet echt meer controleren.
Dit ervaar ik inderdaad ook met mijn mazda 3 skyactive-G (2020) automaat . Vooral dat gedrag bij inhalen vind ik niet echt een verbetering (dit deed hij voor de update niet).

• musje83
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19-06 00:12
ThaddeusX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:19:
Mensen die een Luxury versie hebben...hebben jullie last van hitte/plakkerig gevoel in de leren stoelen? Het is lekker warm weer. En ik ben benieuwd hoe het in de winter aanvoelt.

Ik heb nog nooit in een lerenstoel gezeten vandaar :)

Leer ziet er wel veel luxer uit dan de normale stoffe.
SkyActiv-X Soul Red Crystal (enige juiste kleur) Luxury hier :+

Wat al gezegd is, het leer is geperforeerd, in de zitvlakken en rugleuning althans. De wangen zijn wel 'solide'.

Houd er wel rekening mee dat het leer loeiheet kan worden in de zon, gaatjes of niet. Dus met korte broek/rokje instappen na een paar uurtjes bakken in de zon... doe voorzichtig. Dat is het nadeel van een donker interieur (hiervoor 2x Volvo S60 met pikzwart/lederen interieur, auuuu)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20-06 19:35
Gisteren een proefrit gemaakt met de CX5 en dat beviel goed. Hoewel ik een handbak ga nemen was het fijn rijden met de automaat.

De auto is stil, rijd lichtvoetig maar direct. Ik vond het in eerste instantie zelfs wat nerveus, de schokbrekers dempen goed maar laten best nog veel voelen. Ook het digitale deel werkt prima en ben je snel mee weg. Ik had verwacht dat de motor veel toeren nodig had, maar ook onderin is redelijk wat koppel aanwezig, ik verwacht wel iets meer schakel momenten dan bij de seat (150pk versie).

Naar ik begrijp is een van de minpunten dat hill assist niet standaard aan blijft staan, in de ateca is dat beter, die staat na inschakelen altijd aan.

De stoffen stoelen zitten fijner en lijken ook wat meer ruimte te geven voor de achter passagiers.

Momenteel 2 : 1 voor de Mazda tov de ateca die ondanks zijn kleinere formaat een ruimtewinder is. 🙂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
  • Nu online
satya schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:09:
Gisteren een proefrit gemaakt met de CX5 en dat beviel goed. Hoewel ik een handbak ga nemen was het fijn rijden met de automaat.

De auto is stil, rijd lichtvoetig maar direct. Ik vond het in eerste instantie zelfs wat nerveus, de schokbrekers dempen goed maar laten best nog veel voelen. Ook het digitale deel werkt prima en ben je snel mee weg. Ik had verwacht dat de motor veel toeren nodig had, maar ook onderin is redelijk wat koppel aanwezig, ik verwacht wel iets meer schakel momenten dan bij de seat (150pk versie).

Naar ik begrijp is een van de minpunten dat hill assist niet standaard aan blijft staan, in de ateca is dat beter, die staat na inschakelen altijd aan.

De stoffen stoelen zitten fijner en lijken ook wat meer ruimte te geven voor de achter passagiers.

Momenteel 2 : 1 voor de Mazda tov de ateca die ondanks zijn kleinere formaat een ruimtewinder is. 🙂
Was het een diesel of benzine? (SkyActiv-D of G) Ze hebben op de CX-5 nog wel een 2.2 of 2.5 diesel en die hebben aardig wat koppel. In Mazda's voel je vaak iets meer van de weg. Is een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JKen
Ik vind dat laaste juist erg mee vallen. Audi daar tegen is niks wanneer je over iets anders rijdt dan asfalt.

Ik vind dat bij Mazda juist goed hebben gedaan, super stevige weg liggen maar voldoende vering voor over klinkerwegen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D_Jeff
satya schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:09:
[..]

[..]
Iedere keer als je de motor start, moet je de knop even indrukken. Daarna blijft het actief totdat je de motor volledig uitzet met de startknop. (start-stop systeem heeft geen invloed)

En hoewel het boekje beweert dat Hill assist niet werkt op hellingen, gebruik ik het toch regelmatig bij afritten met een verkeerslicht. Werkt gewoon.
Zou het alleen niet willen proberen bij hellingen steiler dan 12%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
  • Nu online
JKen schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:05:
Ik vind dat laaste juist erg mee vallen. Audi daar tegen is niks wanneer je over iets anders rijdt dan asfalt.

Ik vind dat bij Mazda juist goed hebben gedaan, super stevige weg liggen maar voldoende vering voor over klinkerwegen.
Ik vind dat ze het bij Mazda goed doen. Niets mis met de wegligging en de vering is prima in orde. Kwestie van smaak. Zorgt voor een goed gevoel op de weg, maar op slecht wegdek is het meestal wel merkbaar. Sommige mensen omschrijven het als 'stug' als ze voor de eerste keer in zo'n auto rijden, maar ik heb zelf vrijwel geen ervaring met de CX-5 en CX-30. Ik snap wel wat ze bedoelen, maar dat vind ik juist fijn :)
Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True