Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-06 23:31
Hugo28 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:15:
Leuk topic!
Na veel gelezen te hebben willen wij een tweedehands Mazda gaan kopen. Lees namelijk dat deze zeer betrouwbaar zijn en weinig onderhoud nodig hebben.

Nu zitten wij te twijfelen tussen de mazda 3 of de cx-5.
Voor ons is het belangrijk dat de maandelijkse kosten laag zijn (verzekeringen, wegenbelasting etc).

Welke zouden jullie aanraden?

Budget: 8.000 / 10.000
Verwachten gemiddeld 10.000 km per jaar te rijden.
Liefst bouwjaar 2014 of nieuwe & maximaal 150.000 km op de teller.

Hoor graag tips, advies en ervaringen :).

Alvast dank voor reacties.

Groetjes Hugo
Als je goedkoop wilt zou ik voor mazda 3 of cx3 gaan.
3 is mogelijk wat zuiniger doordat die lager is waardoor minder lucht weerstand heeft.

Verschil tussen 1.5 en 2.0 is volgens mij alleen de aanschaf prijs, en rij plezier. Om die reden zal ik voor de 2.0 gaan gezien aanschaf prijs eenmalig is en mogelijk later ook iets meer terug krijgt wanneer je hem inlevert.

Mazda 3 mag btw 1300kg trekken en cx3 maar 1200kg. Al wisselt het wel per uitvoering in bouwjaar.

[Voor 4% gewijzigd door JKen op 20-02-2021 21:10]

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Je wordt toch altijd jaloers als je ziet wat voor leuks er buiten Europa te koop is, voor een stuk minder geld.

2.5 liter in een 3? Niet te krijgen. Turbo met 250PK? Niet te krijgen. AWD? Ook niet. Open dak dan? Ook niet.

Met de BPM hier zou het ding onbetaalbaar zijn, maar een 3 of 6 met dit soort specs zou erg gaaf zijn :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Hugo28
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 09-06 09:38
JKen schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Als je goedkoop wilt zou ik voor mazda 3 of cx3 gaan.
3 is mogelijk wat zuiniger doordat die lager is waardoor minder lucht weerstand heeft.

Verschil tussen 1.5 en 2.0 is volgens mij alleen de aanschaf prijs, en rij plezier. Om die reden zal ik voor de 2.0 gaan gezien aanschaf prijs eenmalig is en mogelijk later ook iets meer terug krijgt wanneer je hem inlevert.

Mazda 3 mag btw 1300kg trekken en cx3 maar 1200kg. Al wisselt het wel per uitvoering in bouwjaar.
@JKen @Exirion @Wozmro
Dank voor jullie reactie.
Op basis van jullie adviezen ga ik voor de Mazda 3 - 2.0. Nu zie ik dat deze tweedehands toch al gauw rond de 12000 / 13000 euro kost.. (bouwjaar 2014+, handgeschakeld, benzine, max 150.000 km op de teller).

Hebben jullie nog tips?
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de gt-m, ts+ en de skyactive, skylease?
Door al die verschillende versies van de Mazda 3, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ben benieuw wat een goed model is waar we nog jaren plezier van kunnen hebben, maandelijks betaalbaar en hopelijk met weinig onderhoud.

Alvast dank voor je reactie :)

Groetjes,
Hugo

[Voor 9% gewijzigd door Hugo28 op 21-02-2021 19:46]

• Crodanf
  • Registratie: augustus 2019
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:09:
[Afbeelding]

Je wordt toch altijd jaloers als je ziet wat voor leuks er buiten Europa te koop is, voor een stuk minder geld.

2.5 liter in een 3? Niet te krijgen. Turbo met 250PK? Niet te krijgen. AWD? Ook niet. Open dak dan? Ook niet.

Met de BPM hier zou het ding onbetaalbaar zijn, maar een 3 of 6 met dit soort specs zou erg gaaf zijn :P
De 2.5 in de 3 heeft in Europa waarschijnlijk nog geen typegoedkeuring gekregen, de turbo is sowieso exclusief voor Noord-Amerika. AWD staat alleen niet op de prijslijst, wel te krijgen als je het aan de dealer vraagt (kijk maar bij onze buren).
Het schuif/kantel dak is sinds dit jaar als optie te krijgen op de Luxury uitvoering ;)

Maar inderdaad, in Nederland volkomen kansloos door de BPM.

• JKen
@Hugo28 ,
Vorig jaar zomer heb ik mijn mazda 3 van 2015 gekocht voor 15000,- met 48.000km op teller en inclusief monteren van trekhaak. Zonder trekhaak was die 14.500,-

Mijn advies is wanneer je voor 1.500,- meer een jaar jonger auto kunt kopen altijd doen.
Ik ga hier bij van uit dat de afschrijving van zo auto 1.500 per jaar is en dat 1 jaar jongere auto ook 1 jaar langer mee gaat.

De mijne heb ik bij een niet mazda dealer gekocht. Wat hier te koop stond bij de mazda dealer was gauw 1.500 duurder voor de zelfde auto als een een universele dealer.
Wel heeft mijn universele dealer wel een uitdraai geregeld van het onderhoud via een bevriende Mazda dealer van hun.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Crodanf schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:03:
De 2.5 in de 3 heeft in Europa waarschijnlijk nog geen typegoedkeuring gekregen
Daar heeft het niks mee te maken. De vorige 3 had ook al de 2.5L die in de 6 en CX-5 ligt, maar niet in Europa.
de turbo is sowieso exclusief voor Noord-Amerika.
Australia heeft 'm binnenkort ook.
AWD staat alleen niet op de prijslijst, wel te krijgen als je het aan de dealer vraagt (kijk maar bij onze buren).
Ik ben zelf in de markt geweest voor de nieuwe 3, maar kreeg van dealers het antwoord dat ze hier niet te krijgen en dat eigen import een zeer kostbare zaak wordt.
Het schuif/kantel dak is sinds dit jaar als optie te krijgen op de Luxury uitvoering ;)
Dat is al een kleine verbetering. Zelf heb ik er weinig aan, aangezien ik niet in een 6 danwel 3 met open dak pas :P Vandaar dat ik uiteindelijk voor de CX-5 ben gegaan die met mijn lengte sowieso fijn in/uitstapt en zit.
Maar inderdaad, in Nederland volkomen kansloos door de BPM.
Die hele BPM is een kansloze belasting, gebaseerd op een politieke obsessie met een stofje dat in z'n eentje heel wat verantwoordelijkheid krijgt toegedicht.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Crodanf
  • Niet online
Exirion schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:39:
[...]

Daar heeft het niks mee te maken. De vorige 3 had ook al de 2.5L die in de 6 en CX-5 ligt, maar niet in Europa.
Volgens mij zeg ik dat ook niet. Mazda lijkt er voor gekozen te hebben de 2.5 niet goed te laten keuren voor de 3 in Europa. Dat was inderdaad ook voor de vorige generatie al zo, die toen inderdaad ook al in de 6 en CX-5 beschikbaar was. De gen2 3 had daarentegen wel de 2.3 in Europa, zelfs ook de 2.3T in de vorm van de MPS. Milieuregels zijn waarschijnlijk de reden....
Ter voorbeeld: De 3 met 2.5 kun je zelfs via de importeur niet krijgen in Europa. Andere auto's die Mazda hier niet verkoopt wel, zoals bijvoorbeeld de CX-9 (heeft wel een typegoedkeuring in Europa).
[...]

Australia heeft 'm binnenkort ook.
Nog steeds geruchten toch? Dan is het wel de enige markt waar je zowel de SA-X als de SA-G Turbo kunt kiezen voor je 3. Gelukzakken :(
[...]

Ik ben zelf in de markt geweest voor de nieuwe 3, maar kreeg van dealers het antwoord dat ze hier niet te krijgen en dat eigen import een zeer kostbare zaak wordt.
Naar een betere dealer gaan :p Hij moet het wel via de importeur regelen, maar het kan zeker wel. Ik denk wel dat 2e hands import verstandiger (lees: riant goedkoper) is.
[...]

Dat is al een kleine verbetering. Zelf heb ik er weinig aan, aangezien ik niet in een 6 danwel 3 met open dak pas :P Vandaar dat ik uiteindelijk voor de CX-5 ben gegaan die met mijn lengte sowieso fijn in/uitstapt en zit.
Met het dak open past het juist wel, dus waar zeur je over :P (jaja, meer keuze is beter)
[...]

Die hele BPM is een kansloze belasting, gebaseerd op een politieke obsessie met een stofje dat in z'n eentje heel wat verantwoordelijkheid krijgt toegedicht.
Gewoon nog even geduld, binnenkort hebben we kilometerbelasting zodat hij kan worden afgeschaft...... toch? :X

• goof.
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 31-05 21:16
2.5L 6 cilinder in lijn achterwielaandrijving schijnt huidige ontwikkeling te zijn voor de volgende generatie 6 en CX-5. 😛
Als dat hier ook/wel heen komt dan ga ik inruil van mijn huidige 6 nog wel overwegen. 😀

Assumption is the mother of all fuck-ups

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Crodanf schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:51:
Ter voorbeeld: De 3 met 2.5 kun je zelfs via de importeur niet krijgen in Europa. Andere auto's die Mazda hier niet verkoopt wel, zoals bijvoorbeeld de CX-9 (heeft wel een typegoedkeuring in Europa).
Klopt, bij Moerman in Alblasserdam heb ik die meermaals verkocht zien worden.
Nog steeds geruchten toch? Dan is het wel de enige markt waar je zowel de SA-X als de SA-G Turbo kunt kiezen voor je 3. Gelukzakken :(
Ik las ergens een update van 27 januari dat het bijna rond moest zijn.
Naar een betere dealer gaan :p Hij moet het wel via de importeur regelen, maar het kan zeker wel. Ik denk wel dat 2e hands import verstandiger (lees: riant goedkoper) is.
Maar het blijft duur voor zo'n auto, linksom of rechtsom betaal je dik belasting.
Gewoon nog even geduld, binnenkort hebben we kilometerbelasting zodat hij kan worden afgeschaft...... toch? :X
Ja, we worden onderhand bijna 10 jaar zoet gehouden met verhalen over afbouwen. Intussen is de BPM alleen maar steeds hoger geworden en zijn auto's duurder dan ooit. Er schijnen mensen te bestaan die nog steeds geloven dat de wegenbelasting verdwijnt zodra de kilometerheffing er is, en dat brandstof dan ook minder belast gaat worden :+

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:01
km-heffing is gewoon een opslag (waar ik totaal geen fan van ben).
Gelukkig zijn er ook nog landen in de EU waar het belastingniveau bijna gelijk is aan 0
(lees: bij nieuw voertuig: Alleen btw + handelingskosten voor een kenteken -- bij import 2e hands vanuit EU alleen de handelingskosten voor kenteken )

In datzelfde land is ook de AWD Mazda 3 E-Skyactiv X (full options) te verkrijgen voor een prijs wat hier de Mazda 3 automaat full options kost :9~

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Hugo28
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 09-06 09:38
Na veel te hebben gelezen in dit forum heb ik besloten dat mijn eerste (privé) auto een Mazda 3 gaat worden :). Mooie bak en schijnbaar ook erg betrouwbaar en lage maandelijkse kosten.

Mijn budget is eigenlijk maximaal € 10.000,- euro.
Nu zie ik dat een tweedehands Mazda 3 toch al gauw rond de 12000 / 13000 euro kost.. (bouwjaar 2014+, handgeschakeld, benzine, max 150.000 km op de teller).

Hebben jullie nog tips?
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de gt-m, ts+ en de skyactive, skylease?
Door al die verschillende versies van de Mazda 3, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ben benieuw wat een goed model is waar we nog jaren plezier van kunnen hebben, maandelijks betaalbaar en hopelijk met weinig onderhoud.

Alvast dank voor jullie reacties :)

Groetjes,
Hugo

• D_Jeff
@Hugo28
Voor de Mazda 3 modellen vanaf 2012, geld dit lijstje van karig tot goed gevuld:
(T)S - Basisversie
TS+
GT
GTM Line
GTM - Duurste uitvoering

De Skylease modellen hadden een iets lagere fiscale waarde, wat vooral interessant was voor de leaserijders. Volgt verder dezelfde uitrustingsladder.

SkyActiv: Dit slaat op de nieuwere motorgeneratie
-G: Vanaf 2011
-X: Vanaf 2019
-E: Vanaf 2020 (alleen op de MX-30 momenteel)
E-Skyactiv (-G / -X) : Vanaf 2021 -- Staat als aanduiding voor de aanwezigheid van een Mild-Hybride systeem

• Slomy
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:48
Vandaag erachter gekomen dat mijn Mazda 6 sportbreak (2014) 2 roestplekjes heeft aan de wielkast (achter). Moet zeggen, dat had ik niet echt meer verwacht bij zo een ‘jonge’ auto.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Slomy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:38:
Vandaag erachter gekomen dat mijn Mazda 6 sportbreak (2014) 2 roestplekjes heeft aan de wielkast (achter). Moet zeggen, dat had ik niet echt meer verwacht bij zo een ‘jonge’ auto.
Roest is bij veel merken een terugkerend probleem. Roestwering kost gewicht en geld, dus daar wordt op bezuinigd. Mazda heeft er altijd wel wat last van gehad. Het gros van de oude MX-5'jes heeft verrotte wielkasten en helaas zijn de andere modellen er ook niet vrij van.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EJanus
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:14
bramv82 schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:42:
[...]

Nee, helaas nutteloos geworden. :(

Mocht je een oplossing vinden, dan hoor ik het graag!
Ik ben uiteindelijk gegaan voor deze. Een px6 model. Na even te hebben geworsteld met het aansluiten, kan ik nu alle knoppen op het stuur en bij de joystick gebruiken. Alleen het draaien aan de grote knop kan hij niet registreren. Voor de rest werkt het perfect!

Al met al echt een upgrade voor mijn Mazda CX-5 uit 2012. Ik blij, vrouw blij; ik nog blijer.

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:51

Nox

Noxiuz

Iemand ervaring met doorrijden met 'lege tank' in een 3 van 2017-18? Volgens spec 51L maar helemaal leeg krijg ik er net 41L in. Waar is die andere 10L? Ik vul hem tot het pistool afklikt. Dealer dekt zich in door 'tank maar als ie leeg is' te zeggen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
All your Acer belongs to /dev/null

• ZeroMinded
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15:52
Nox schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:24:
Iemand ervaring met doorrijden met 'lege tank' in een 3 van 2017-18? Volgens spec 51L maar helemaal leeg krijg ik er net 41L in. Waar is die andere 10L?
Grappig, ik vroeg mij hetzelfde af met mijn 3(2020). Leeg gereden totdat de meter nog 5km range aangaf. En daarna 45 liter erin gekregen.

Ik vermoed dat die laatste ~6 liter (100 km snelweg range) niet op te rijden is, ivm gevaar voor lucht in de brandstofleidingen en pomp? Heb wel eens begrepen dat dat met moderne auto’s slecht is, maar durf t eigenlijk niet met zekerheid te zeggen.

[Voor 24% gewijzigd door ZeroMinded op 04-03-2021 08:47]

• DatBassie
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 15:38
Klopt! Dat is voor de veiligheid van de motor, als de tank leger wordt, dan kan alles te droog worden dacht ik?

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ZeroMinded schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Ik vermoed dat die laatste ~6 liter (100 km snelweg range) niet op te rijden is, ivm gevaar voor lucht in de brandstofleidingen en pomp? Heb wel eens begrepen dat dat met moderne auto’s slecht is, maar durf t eigenlijk niet met zekerheid te zeggen.
Heeft dat ook niet te maken met vuil wat zich op de bodem van de tank verzameld? Ik zou namelijk verwachten dat lucht niet zo’n probleem is aangezien een verbrandingsmotor ook omgevingslucht gebruikt voor de verbranding.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
[...]

Grappig, ik vroeg mij hetzelfde af met mijn 3(2020). Leeg gereden totdat de meter nog 5km range aangaf. En daarna 45 liter erin gekregen.

Volgens mij heb ik er ooit 46 liter in gekregen, maar meer ook niet.

• s3n
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:53
Sinds 2 maanden mag ik in een nieuwe Mazda 3 sedan rondrijden (Naja, auto staat mooi voor de deur). Tot nu toe weinig bijzonderheden, maar 1 groot irritatiepunt.

In mijn vorige auto, een Octavia, zaten haken om je boodschappentas aan vast te maken. Deze heb ik niet meer, en iedere keer kan ik de boodschappen uit de achterbak verzamelen. Is er iemand die een haakje oid voor dit first world problem is tegen gekomen? Op Aliexpress ben ik nog niks tegen gekomen iig

• Crodanf
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:24:
Iemand ervaring met doorrijden met 'lege tank' in een 3 van 2017-18? Volgens spec 51L maar helemaal leeg krijg ik er net 41L in. Waar is die andere 10L? Ik vul hem tot het pistool afklikt. Dealer dekt zich in door 'tank maar als ie leeg is' te zeggen.
Dit is volgens mij een bekend probleem, ik heb er al veel meer mensen over gehoord. Daarnaast ook zelf ervaren toen ik nog een gen3 (2017) had.
De tank is daadwerkelijk 51 liter, het is echter de bereik- en brandstofindicator die hier de mist in gaan. In tegenstelling tot andere auto's zijn deze 2 aan elkaar gekoppeld. Normaliter is de rijbereikindicator een schatting op basis van rijstijl en de brandstofindicator het daadwerkelijke brandstofniveau in de tank. In de gen3 zijn ze allebei het eerste. Wat je hierdoor ziet is bij een wat vlottere rijstijl deze veel sneller zal dalen, echter bij een hele rustige rijstijl niet evenredig omhoog gaat. Het geheel is dus te pessimistisch.
Ik maakte hierdoor regelmatig hele grote variaties mee: Soms gaf de auto een lege tank aan terwijl er maar 30 liter in ging en soms pas met 46 liter, ook met alles er tussenin. Je kunt dit gedrag zelf ook uitlokken door over 1 hele tank heen enkele keren een paar stukken hem goed op zijn staart te trappen, dat hoeft maar voor enkele kilometers, wat op de gehele tank niet noemenswaardig is, maar toch je heel snel 50+ km bereik kost op de display.
Voor dit geheel is zover ik weet geen oplossing en kun je dus niks anders doen dan het advies van de dealer opvolgen; tanken wanneer de auto het zegt. Ikzelf hield altijd mijn kilometers per tank bij op de dagteller, waardoor ik hem veilig met 0 kilometer resterend door kan rijden tot het echt nodig was (lees: 40-45 liter uit de tank). Dit is natuurlijk wel op eigen risico ;)
De gen4 heeft dit probleem gelukkig niet, daar krijg ik gewoon strak op 45 liter uit de tank het brandstoflampje (ook een 51 liter tank).
[...]

DatBassie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:55:
Klopt! Dat is voor de veiligheid van de motor, als de tank leger wordt, dan kan alles te droog worden dacht ik?
downtime schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Heeft dat ook niet te maken met vuil wat zich op de bodem van de tank verzameld? Ik zou namelijk verwachten dat lucht niet zo’n probleem is aangezien een verbrandingsmotor ook omgevingslucht gebruikt voor de verbranding.
Een beetje van alles: Nooit een tank helemaal leegrijden.
  • Onderin de tank zit inderdaad bezinksel, dat is vuil uit de brandstof dat in principe door je brandstoffilter zal worden tegengehouden, maar ook een verstopping kan veroorzaken, dat blijft daar gewoon liggen zolang je op tijd tankt
  • De brandstofpomp heeft koeling nodig, dit komt van de brandstof zelf maar vereist dat deze ondergedompeld blijft. Wanneer het brandstofpeil te laag is kan de pomp lucht gaan aanzuigen naast de brandstof. Hierdoor kan hij oververhitten en daardoor kapot gaan (dure reparatie)
Om ook maar meteen formeel te gaan doen: In de handleiding van Mazda staat ook het advies om op zijn laatst te tanken wanneer er nog maar 1/3 brandstof in de tank over is. Dit om schade aan de auto te voorkomen.

• D_Jeff
@s3n Welke bouwjaar?

• s3n
  • Laatst online: 15:53
Dit jaar nieuw geleverd, maar als sinds vorig jaar september op voorraad bij de dealer. Ik gok dat deze ook in 2020 gemaakt is.

• Snoekebeest
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 27-05 21:38
Vorige week mijn trouwe 2 ingewisseld voor deze;

Door de Corona crisis hield ik nogal wat muntjes over (reis graag naar verre oorden en bezoek regelmatig concerten, tja dat zat er even niet in). Dus ik heb mijn muntjes hier aan uitgegeven.
De wagen rijdt heerlijk maar de actie radius valt wel tegen. De beloofde 250 km haal ik bij lange na niet tot nog toe red ik de 160 km. Voor mij niet zo'n heel groot probleem ruim 95% is woon-werk verkeer 68 km per dag en het laden thuis met de 'granny charger' gaat ook prima maar dat ritje naar richting Eindhoven heel af en toe word er 1 met een bak koffie en een luxe broodje/lunch onderweg.

• JKen
Weet iemand of het mogelijk is om bijrijder stoel plat te klappen. Ik wil graag binnen kort iets zwaar mee nemen.

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 02:28
Snoekebeest schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:07:
[Afbeelding]
Door de Corona crisis hield ik nogal wat muntjes over (reis graag naar verre oorden en bezoek regelmatig concerten, tja dat zat er even niet in). Dus ik heb mijn muntjes hier aan uitgegeven.
De wagen rijdt heerlijk maar de actie radius valt wel tegen. De beloofde 250 km haal ik bij lange na niet tot nog toe red ik de 160 km. Voor mij niet zo'n heel groot probleem ruim 95% is woon-werk verkeer 68 km per dag en het laden thuis met de 'granny charger' gaat ook prima maar dat ritje naar richting Eindhoven heel af en toe word er 1 met een bak koffie en een luxe broodje/lunch onderweg.
Hier komen ze daar ook ongeveer op uit (voortaan dus onafhankelijke testen checken):

https://www.autowereld.co...emeten-bij-130-en-100-kmh

Zelf zat ik te twijfelen tussen de MX-30 en CX-30, omdat ze qua omvang en volume vrijwel hetzelfde zijn, ik ben uiteindelijk toch voor de CX-30 gegaan.

iPhone 12 128GB |  MacBook Air M1 | Mazda CX-30 (2020)

• xoniq
s3n schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:45:
Sinds 2 maanden mag ik in een nieuwe Mazda 3 sedan rondrijden (Naja, auto staat mooi voor de deur). Tot nu toe weinig bijzonderheden, maar 1 groot irritatiepunt.

In mijn vorige auto, een Octavia, zaten haken om je boodschappentas aan vast te maken. Deze heb ik niet meer, en iedere keer kan ik de boodschappen uit de achterbak verzamelen. Is er iemand die een haakje oid voor dit first world problem is tegen gekomen? Op Aliexpress ben ik nog niks tegen gekomen iig
Je zou eens kunnen kijken bij de 3D printing community, of daar al iets voor is, of dat het ontworpen kan worden. Zelf ben ik iemand die zulke dingen zo oplost, ik heb dan zelf een 3D printer, en ontwerp zelf voor zulke dingen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08:33
Yes eindelijk is het zover! De Mazda 3 Sedan Sky-X Comfort Bose + Leder in Machine Gray is besteld!
https://www.mazda.nl/configurator/N4JEXD6XS1/
Hopelijk staat hij in mei al voor de deur.. Ik kom van een Mazda 2 90pk uit 2016 af, het is echt een hele grote stap heb ik gemerkt tijdens de proefritten.

Nu zag ik in dit topic eerder al voorbij komen dat je goedkoop de aftermarket parts zoals de verlichte dorpelbeschermers etc kunt kopen via Ebay. Maar ik vraag mij af hoe jullie die officiele partnummers vinden? En is er ook toevallig nog een link naar installation manuals oid? Via de topic search vind ik maar weinig..

Wil het volgende (uiteindelijk of misschien) doen:

- Beschermplaat achterbumper (de officiele RVS is mooi, maar wel duur.. zie op Ebay rubber voor een paar tientjes)
Gevonden €140 exc verzending
- Koplampen vervangen door volledig LED zoals Sportive/Luxury (zelf doen, iemand hier ervaring mee qua errors e.d.?)
- Trekhaak (aftermarket laten plaatsen, iemand ervaringen/prijzen?)
- Verlichte dorpelbeschermers (zelf doen? ze werken op batterijen, enig idee hoe lang die meegaan?)
Gevonden
- Led portierverlichting (zelf doen? Is officieel al niet heel duur, maar kan vast goedkoper via ebay oid. Werkt dit ook op batterijen?)
Gevonden
- Zijruiten donker getint zoals Luxury (laten doen, achterruit wordt mij iets te duur)
- 18" velgen (als ik een keer een mooie deal tegenkom, misschien van een sloopauto ofzo)

[Voor 11% gewijzigd door IceBlackz op 05-03-2021 17:40. Reden: Toevoegen gevonden items]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IceBlackz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:08:
Yes eindelijk is het zover! De Mazda 3 Sedan Sky-X Comfort Bose + Leder in Machine Gray is besteld!
Met alles wat je al aan fabrieksopties hebt, en de zaken die je nog wilt doen, vraag ik me een beetje af waarom je niet meteen voor de Luxury bent gegaan. Of is het lease en was het budget gewoon niet groter?

• xoniq
downtime schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Met alles wat je al aan fabrieksopties hebt, en de zaken die je nog wilt doen, vraag ik me een beetje af waarom je niet meteen voor de Luxury bent gegaan. Of is het lease en was het budget gewoon niet groter?
Met sommige dingen betaal je wel echt gigantisch veel meer. Ik heb met mijn CX-30 ook niet de maximale versie, op een gegeven moment zijn er features die helemaal niet meer te dekken zijn met de meerprijs. Als je dan aftermarket voor een paar tientjes het e.e.a naar je eigen smaak kunt doen, is dan toch leuker.

• xoniq
IceBlackz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:08:
Hopelijk staat hij in mei al voor de deur.. Ik kom van een Mazda 2 90pk uit 2016 af, het is echt een hele grote stap heb ik gemerkt tijdens de proefritten.

Nu zag ik in dit topic eerder al voorbij komen dat je goedkoop de aftermarket parts zoals de verlichte dorpelbeschermers etc kunt kopen via Ebay. Maar ik vraag mij af hoe jullie die officiele partnummers vinden? En is er ook toevallig nog een link naar installation manuals oid? Via de topic search vind ik maar weinig..

Wil het volgende (uiteindelijk of misschien) doen:

- Beschermplaat achterbumper (de officiele RVS is mooi, maar wel duur.. zie op Ebay rubber voor een paar tientjes)
- Koplampen vervangen door volledig LED zoals Sportive/Luxury (zelf doen, iemand hier ervaring mee qua errors e.d.?)
- Trekhaak (aftermarket laten plaatsen, iemand ervaringen/prijzen?)
- Verlichte dorpelbeschermers (zelf doen? ze werken op batterijen, enig idee hoe lang die meegaan?)
- Led portierverlichting (zelf doen? Is officieel al niet heel duur, maar kan vast goedkoper via ebay oid. Werkt dit ook op batterijen?)
- Zijruiten donker getint zoals Luxury (laten doen, achterruit wordt mij iets te duur)
- 18" velgen (als ik een keer een mooie deal tegenkom, misschien van een sloopauto ofzo)
Voor de artikelnummers. Als ik hier voor mijn wagen kijk voor de dorpel beschermers, zie je de SKU staan, deze SKU kan ik Googlen om elder te zoeken naar hetzelfde product:

https://shop.mazdapierre....orpelbeschermers-verlicht

(In mijn geval: DFR5-V1-370)

• D_Jeff
@s3n Als ik hier kijk:

(plaatje even klein gehouden om binnen policies te blijven), zie ik per deel een haakmogelijkheid en aan de zijkant 'straps'.)

Anderzijds is, tegen een kleine vergoeding, het aanbod van @xoniq zeker niet verkeerd (en veul sneller geleverd dan Ali)

• IceBlackz
downtime schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Yes het is inderdaad een lease, de luxury is toch weer een stuk duurder waardoor bijtelling en eigen bijdrage echt enorm omhoog gaan. De sportive heeft opzich wel de opties die ik aangaf, maar daar kun je weer geen leer + bose optie op nemen en om dat achteraf in te bouwen is een stuk duurder dan de opties die ik nu heb opgenoemd. Het is overigens voor mij lease maar het bedrijf koopt/past financial lease toe, dus ik vind het ook niet erg om er wat geld aan uit te geven met het oog dat ik aan einde looptijd, of langer doorrij of hem zelf over ga nemen.
xoniq schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:57:
[...]

Voor de artikelnummers. Als ik hier voor mijn wagen kijk voor de dorpel beschermers, zie je de SKU staan, deze SKU kan ik Googlen om elder te zoeken naar hetzelfde product:

https://shop.mazdapierre....orpelbeschermers-verlicht

(In mijn geval: DFR5-V1-370)
Aah bedankt voor deze tip! Ga ik zo eens wat dingetjes opzoeken :)

• Dj-sannieboy
  • Niet online
IceBlackz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Yes het is inderdaad een lease, de luxury is toch weer een stuk duurder waardoor bijtelling en eigen bijdrage echt enorm omhoog gaan. De sportive heeft opzich wel de opties die ik aangaf, maar daar kun je weer geen leer + bose optie op nemen en om dat achteraf in te bouwen is een stuk duurder dan de opties die ik nu heb opgenoemd. Het is overigens voor mij lease maar het bedrijf koopt/past financial lease toe, dus ik vind het ook niet erg om er wat geld aan uit te geven met het oog dat ik aan einde looptijd, of langer doorrij of hem zelf over ga nemen.

[...]

Aah bedankt voor deze tip! Ga ik zo eens wat dingetjes opzoeken :)
Als het een leaseauto is, waarom dan überhaupt geld uitgeven aan aftermarket spul? Kon je niet beter wat dealeropties erbij leasen, daar betaal je ook geen bijtelling over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:13
Snoekebeest schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:07:
[Afbeelding]
Wat een ongelooflijk mooi design wel erg jammer van batterijen capaciteit of beter gezegd inefficiënt aandrijflijn maar die versie met range extender zo wel aanwinst zijn. Mazda 3 en Mx30 springt er bovenuit de grijze massa's van Tesla en VW ID.3 en golfjes en Polo's

• IceBlackz
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Als het een leaseauto is, waarom dan überhaupt geld uitgeven aan aftermarket spul? Kon je niet beter wat dealeropties erbij leasen, daar betaal je ook geen bijtelling over.
Ik heb al genoeg moeite moeten doen om deze uitvoering te krijgen, meer geld wil hij er niet aan uitgeven ;) En zoals ik al zei, ik wil hem misschien einde looptijd overnemen, dus vind ik het niet erg om er geld aan uit te geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:43
EJanus schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Ik ben uiteindelijk gegaan voor deze. Een px6 model. Na even te hebben geworsteld met het aansluiten, kan ik nu alle knoppen op het stuur en bij de joystick gebruiken. Alleen het draaien aan de grote knop kan hij niet registreren. Voor de rest werkt het perfect!

Al met al echt een upgrade voor mijn Mazda CX-5 uit 2012. Ik blij, vrouw blij; ik nog blijer.
Ik was ook van plan zoeits te kopen. Werkt android auto een beetje fijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EJanus
  • Registratie: december 2013
PheraX schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Ik was ook van plan zoeits te kopen. Werkt android auto een beetje fijn?
Alles werkt heerlijk snel. Maar een paar kleine ergernissen op dit moment:
  • De parkeersensoren aan de voorkant van de auto worden mooi weergegeven op het scherm, de achterzijde gek genoeg niet. Piepjes werken wel gewoon. Mocht iemand hier een oplossing voor hebben dan hoor ik dat graag.
  • Als ik mijn mobiel via usbkabel aansluit dan vind ik het beeld dat Android Auto laat zien, korrelig/niet super scherp. Dat krijg ik niet goed (ook niet via de optie ontwikkelaarsinstellingen).
  • Ik ergerde me aan het feit dat er geen geluid meer kwam uit de dashboard speakers. Dus vandaag heb ik die geopend en het blijkt dat daar helemaal geen speakers inzitten. Dus die hebben het ook nooit gedaan (terwijl ik toch zou zweren dat ik daar eerder geluid uit hoorde komen...). Dus dat wordt een volgend project.
Verder is het scherm mooi. Ik gebruik nu de AGAMA Launcher en die vindt mijn vrouw ook erg lekker werken.

En het geluid vind ik mooier dan met de NB1 (tomtom) set.

Met de mogelijke uitbreidingen zoals, DAB, achteruit- en gril camera en aansluitmogelijkheid voor schermpjes op de achterbank kunnen we lekker blijven tweaken.

[Voor 16% gewijzigd door EJanus op 14-03-2021 21:02. Reden: Ergernispuntje toegevoegd.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
Weet iemand wat ze nou eigenlijk precies veranderd hebben bij de laatste update van de SkyActiv-X motor? Van 180 naar 186pk en 224 naar 240 Nm. Daar heb ik eigenlijk ook wel oren naar! :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Stiggy schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:48:
Weet iemand wat ze nou eigenlijk precies veranderd hebben bij de laatste update van de SkyActiv-X motor? Van 180 naar 186pk en 224 naar 240 Nm. Daar heb ik eigenlijk ook wel oren naar! :o
Die paar procent ga je echt niet voelen. Valt waarschijnlijk zelfs binnen de tolerantie tussen 'identieke' motoren onderling. Als je Euro98 in plaats van Euro95 tankt heb je hetzelfde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
@Stiggy Iets andere ECU software (25%) en een sterkere elektromotor (75%).
Tot nu toe wil ik alleen geloven dat 180 / 186 PK het piekvermogen is, dat alleen geleverd wordt onder bepaalde omstandigheden.

(( Ik heb helaas nog geen filmpjes gezien van een Sky-x op een rollerbank.. de Sky-G 122 heeft een piekvermogen van bijna 150PK ! op de rollerbank. Daarom kon de 150PK versie ook vrij makkelijk geïntroduceerd worden (ECU software iets aanpassen, tada)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stiggy
Exirion schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:55:
[...]

Die paar procent ga je echt niet voelen. Valt waarschijnlijk zelfs binnen de tolerantie tussen 'identieke' motoren onderling. Als je Euro98 in plaats van Euro95 tankt heb je hetzelfde.
Ehm nee. Skyactiv-X maakt gebruik van zelfontbranding. Benzine met een hoger octaangetal ontbrand slechter (gaat 'pingelen' tegen). Daarom wordt voor de skyactiv-x afgeraden 98 te tanken. Bij mensen die het wel gedaan hebben en gemeten hebben was er geen verschil in prestatie.

Uit wat rijervaringen haal ik overigens dat je het verschil van de update weldegelijk merkt. De dipjes in de vermogenscurve die er waren zijn grotendeels weg en dat merk je wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stiggy
D_Jeff schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:10:
@Stiggy Iets andere ECU software (25%) en een sterkere elektromotor (75%).
Tot nu toe wil ik alleen geloven dat 180 / 186 PK het piekvermogen is, dat alleen geleverd wordt onder bepaalde omstandigheden.

(( Ik heb helaas nog geen filmpjes gezien van een Sky-x op een rollerbank.. de Sky-G 122 heeft een piekvermogen van bijna 150PK ! op de rollerbank. Daarom kon de 150PK versie ook vrij makkelijk geïntroduceerd worden (ECU software iets aanpassen, tada)
Hmmm, die andere ECU software zou dan misschien ook wel in onze 'oude' Sky-x kunnen >:)
Sterkere elektromotor zou alleen invloed op dat stukje koppeltoename zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Stiggy schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:17:
Uit wat rijervaringen haal ik overigens dat je het verschil van de update weldegelijk merkt. De dipjes in de vermogenscurve die er waren zijn grotendeels weg en dat merk je wel.
Dat is wat anders dan puur afgaan op de cijfertjes die je noemde :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
@Stiggy Check ;)

Er zijn bedrijfjes die beweren dat +20PK op de Sky-X geen enkel probleem is (naar een totaal 'piekvermogen' van 200PK)

----
Hmm.. je zou maar een eigenaar zijn van de Mazda3 2.2 diesel (Gen2 2008-2011)
Die zou een boost kunnen krijgen van 150 naar 210PK. Heb je ineens bijna een hot-hatch :D

[Voor 38% gewijzigd door D_Jeff op 04-04-2021 13:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stiggy
D_Jeff schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:35:
@Stiggy Check ;)

Er zijn bedrijfjes die beweren dat +20PK op de Sky-X geen enkel probleem is (naar een totaal 'piekvermogen' van 200PK)

----
Hmm.. je zou maar een eigenaar zijn van de Mazda3 2.2 diesel (Gen2 2008-2011)
Die zou een boost kunnen krijgen van 150 naar 210PK. Heb je ineens bijna een hot-hatch :D
Heel veel tuners voor de Sky-X zijn er niet toch? Tijdje terug gezocht en toen vond ik alleen de een bedrijfje dat zo’n “magic box” die je ergens tussen kan pluggen leverde. Veel ervaringen kon ik ook niet vinden toen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
@Stiggy Daarom schrijf ik ook bewust: "beweren".
De Sky-X is best een ingewikkelde motor om te begrijpen voor ECU remapping.
Omdat het voor mij een leaseauto is, ga je niet even snel richting de chiptuner (iets met contract enzo)

---
Als je echt baas wil gaan: 3MPS Gen2 --> +200 PK (na een halve motorverbouwing & ECU-remapping) is mogelijk. Bewijs staat bij Autoweek :+
Zelfs alleen een ECU-remapping laat het vermogen al stijgen naar 300 a 310PK -- Dat blok laat zich zo makkelijk kietelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

D_Jeff schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:35:
Zo’n 10% is nooit een probleem aangezien alle motoren met ruime marges onderpresterend verkocht worden. De oude Skyactiv (G) werd als 120PK en 165PK aangeboden, puur d.m.v. ECU-configuratie. Ze waren allemaal probleemloos naar ruim 180PK te krijgen. Dat betekende in het geval van de 120PK het opheffen van de 4000RPM-beperking en iets extra koppel erbij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stiggy
@D_Jeff Voor mij hetzelfde, ook een leaseauto. Als er een tuner is met echt verstand van zaken, een goede reputatie en er veel mensen goede ervaringen mee hebben zou ik het misschien toch nog overwegen (ik kom uit het Alfa kamp, en bedrijven als Squadra tuning of Savali zijn daar echt bekende namen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• symfo
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 11-04 09:12
@Stiggy Wat ik altijd begrepen heb is dat het ethanolgehalte in Ron 95 niet goed is voor de motor. Dit itt Ron 98 die zo goed als geen ethanol bevat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
@symfo Terwijl de Sky-X dan weer een motor is die in sommige delen van de wereld verkocht als motor geschikt voor E85 / E87. Dat is even andere "koek".

• dimitri26
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 00:49
Ik open dikwijls mijn koffer via mijn sleutel afstandsbediening zonder dat ik dat wil. Kan ik dit deactiveren?

• IkWilbert
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:41

IkWilbert

Het is mij!

Vandaag in diverse auto's proef gereden. De keus is gevallen op een nieuwe mazda cx30.

Alleen de kleur... ik vind de rode erg mooi (soul red crystal). Mijn vrouw neigt meer naar grijs (machine grey). Jullie nog advies? :)

I intend to live forever. So far, so good.

• D_Jeff
@IkWilbert Het enige is dat de Soul Red iets meer kost (volledig nieuw) dan de grijze.
Mocht het om een 2e hands gaan: Lekker rood nemen, staat 'm beter.

Op de grijze kleur zien alleen de dode vliegen/muggen iets minder, waardoor je mogelijk het signaal voor een wasbeurt te laten krijgt. (Tip: Ik heb dode muggen sneller de lak zien "opeten" dan vogelpoep )

Succes met de discussie (8>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
Bij de grijze vallen de kunststofdelen een beetje weg tegen de donkere lak, juist dat design element geeft de auto m.i. een stoer uiterlijk en breekt het grote zijvlak boven de wielen.
Bij die rode zie je het kunststof juist wel waardoor de auto optisch lager lijkt (en de wielen groter), buiten dat het gewoon een enorm gave kleur is dat Mazda rood.
Ik zou voor de rode gaan, of iig voor een kleur die wat meer contrasteert met het kunststof dan donkergrijs.

@D_Jeff Een glascoating werkt hier prima tegen invretende natuur, uiteraard icm gewoon snel de troep er af halen.

[Voor 18% gewijzigd door PalingDrone op 11-04-2021 02:37]

DnB is Liquid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• symfo
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 11-04 09:12
Bekijk ook eens de Poly Metal Grey uitvoering

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JKen
Grijs vindt ik zelf de meeste saaie kleur die er is. Past zeker niet bij een sportieve bak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Observer
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13-06 23:14
Toen ik zelf voor deze keuze stond 1,5 jaar geleden was de doorslag het zien van vieze auto's. In de showroom glimmen ze beide even mooi, maar buiten in de regen en het vuil is de grijze de zoveelste grijze auto, de rode is nog steeds een stuk opvallender.

There are 10 kinds of people in the world: those that understand binary and those that don't

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Ik ben zelf voor Machine Grey gegaan omdat ik daarvoor een zwarte auto had en ik merkte al heel snel dat je echt alles ziet. Elk krasje en pitje zie je direct heel duidelijk, daarom voor ‘saai’ grijs gegaan.

Edit: Ik vind Machine Grey minder saai dan de gemiddelde grijze/zilveren lakkleur.

[Voor 55% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-04-2021 11:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Alles is natuurlijk vooral een kwestie van smaak, maar ik kan Mazda's in Machine Grey allerminst saai noemen. Het is een veel complexere kleur dan 'gewoon' saai grijs. Heb het zelf overwogen na een 3 in Soul Red. Ik heb nu een CX-5 in opnieuw Soul Red, maar dat is omdat ik een prima inruildeal kon krijgen op een Soul Red die ze hadden staan. Machine Grey had eigenlijk m'n voorkeur, en hopelijk wordt die in Nederland ook leverbaar met rood leren bekleding zoals ze dat buiten Europa al aanbieden.

Dan weet ik wel wat mijn volgende Mazda voor kleurstelling krijgt :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:41

IkWilbert

Het is mij!

Bedankt allen voor de tips, wij gaan de voor Machine Grey :)

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11-06 20:55
IkWilbert schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:35:
Bedankt allen voor de tips, wij gaan de voor Machine Grey :)
Goede keuze. Bij de meeste Mazda's vind ik rood echt heel tof staan, maar met die grote kunststof delen zou ik denk ik ook voor een donkere kleur gekozen hebben. Hoe dan ook heb je een toffe bak!

• Aurora
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 01:33
Stiggy schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:19:
[...]

Hmmm, die andere ECU software zou dan misschien ook wel in onze 'oude' Sky-x kunnen >:)
Sterkere elektromotor zou alleen invloed op dat stukje koppeltoename zijn neem ik aan.
Technisch is het updaten ook gewoon mogelijk. Sterker nog, in Japan worden de oudere X motoren gewoon geüpdate. Die krijgen dus "gratis" 10PK erbij. Het probleem is alleen dat wij in Nederland wonen. Iets met homogolatie :)

Zoek eens op 'SkyActive X Spirit 1.1 update'

[Voor 4% gewijzigd door Aurora op 14-04-2021 18:46]

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• Stiggy
Aurora schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:42:
[...]

Technisch is het updaten ook gewoon mogelijk. Sterker nog, in Japan worden de oudere X motoren gewoon geüpdate. Die krijgen dus "gratis" 10PK erbij. Het probleem is alleen dat wij in Nederland wonen. Iets met homogolatie :)

Zoek eens op 'SkyActive X Spirit 1.1 update'
Ik heb het gezien! Koppel verloop scheelt toch best veel!
Ach, we kunnen hopen... De mijne is net voor de eerste onderhoudsbeurt naar de Mazda dealer gegaan. Daar hebben ze helemaal niks ge-update, zelf de sw van het entertainment systeem niet.

• D_Jeff
@Stiggy Teruggaan en vragen om de updates. Indien het antwoord nee is - andere dealer opzoeken.

Zal een uurtje duren ;)

• Stiggy
@D_Jeff Mwah, ik heb EU 10049 er al opgezet dus dat kan ik zelf ook wel. Maar vind dat dat eigenlijk wel bij de service van een dealer hoort.

• Distoration
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:15
Aangezien mijn eerste keuze lease auto te duur is geworden door een prijsverhoging vanwege de lange levertijd ben ik de bakens aan het verzetten. Tijdens de eerste oriëntatie ook in een Mazda 3 (Manueel) gereden en opzich reed dat heel prima! Nu ben ik me wat gerichter aan het orienteren wat er binnen budget past en helaas past de SkyactivX icm DSG niet binnen mijn budget. De X icm manueel past wel.

Maar aangezien ik vrij veel lees over klachten van de SkyactivG icm DSG weet ik eigenlijk niet precies meer wat ik moet geloven. De dealer heeft geen DSG in G versie staan anders had ik zelf even een proefrit gemaakt uiteraard. Iemand die mij concreet kan aangeven of de klachten een perceptie ding zijn of dat ze een structureel probleem zijn?

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:44
Allereerst is de automaat van Mazda geen DSG. Een DSG of soortgelijk is een automaat met dubbele koppeling. De automaat is een 'traditionele' automaat met koppelomvormer. Qua techniek compleet anders. Het voordeel hiervan is dat de automaat bij wegrijden het koppel vergroot wat het optrekken bevordert.

Daarnaast moet je niet alles geloven wat de media schrijft. Ik vind dat de automaat het heel behoorlijk doet. Hij heeft wat kleine nukken, bijvoorbeeld bij even stevig optrekken heeft hij de neiging om wat langer te wachten met doorschakelen als je op snelheid bent.

De X motor (en de G overigens ook) zijn qua karakter wel compleet anders dan de gemiddelde turbomotor. Ben je veel koppel bij lage toeren gewend van een turbomotor, dan is het op z'n minst wennen. En je zal niet de eerste turbomotorrijder zijn die de motor futloos noemt.

Trek hem echter door in de toeren en hij blijft gaan. Daar zit (letterlijk) de kracht van de X.

Rijd je rustig dan heb je er een lekker rustige, vrij zuinige motor aan.

Maar zoals altijd, ga proefrijden en bepaal voor jezelf wat je er van vind.

Edit:
Ah ik zie nu G met automaat. De G in de 3, met 120pk, is een geknepen versie van de krachtiger G broertjes. Dat merkte ik vooral in hogere toeren. Vanaf zo'n 4000rpm neemt het vermogen nauwelijks nog toe.

[Voor 8% gewijzigd door RvL op 14-04-2021 21:42]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• D_Jeff
@Distoration Het is een "belevingsdingetje".
Vele vinden dat een Mazda3 hatch een handgeschakelde auto moet zijn (ook omdat de handbak van een hoog niveau is). Er zullen vast wel wat kleinetje dingetjes zijn, maar hea -- ik weet van hele series VW Golf's en Polo's dat de automaat spontaan ermee ophield.

Naar welke uitvoering / uitvoeringen ben je aan het kijken?

• JM83
  • Laatst online: 13-06 16:28
Mooi om een Nederlands Mazda topic te treffen en dat hier op Tweakers :)

Ben sinds kort (na 5,5 maand wachten) de eigenaar van een Mazda 3 sedan (Skyactiv-X, automaat) in de kleur Deep Crystal Blue. Een prachtige auto en het was even wennen aan de automaat, maar ook dat bevalt me inmiddels alweer goed! Ga dit topic in de gaten houden.

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:10
IkWilbert schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:44:
ik vind de rode erg mooi (soul red crystal). Mijn vrouw neigt meer naar grijs (machine grey).
Hiervoor heb ik dus een vervalste euro (ze kiest altijd munt :P)

zit je nou naar me te loeren?

• niels-cil
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14:43
@Distoration ik had eerst ook mijn twijfels over de automaat van Mazda door alle negativiteit in de media. Ben uiteindelijk toch voor gegaan (ook een mazda 3 skyactive-G) en kan me echt niet in al die negativiteit vinden. Zoals @RvL inderdaad zegt wil hij nog wel eens even wat langer blijven hangen na snel optrekken maar verder geen commentaar van mijn kant. Ik heb echter nooit echt een auto met DSG gereden dus daarmee kan ik het dan weer niet vergelijken.

• Distoration
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:15
Thanks voor de duidelijke uitleg. Het zou voor mij de eerste automaat zijn overigens. Voorheen alleen een Fiat Punto uit 2011 (diesel) gereden en nu dan de VW Polo uit 2019. Beide al andere auto's dus qua referentie kader geen ervaring met automaat (sporadisch een keer gereden maar dat mag geen naam hebben).
D_Jeff schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:42:
@Distoration

Naar welke uitvoering / uitvoeringen ben je aan het kijken?
In alle gevallen de base uitvoering, comfort vind ik eigenlijk het geld niet waard (alleen de parkeersensoren voor heb ik nu al :P ) en de andere uitvoeringen zijn te duur.
Dus de keuze is nu vooral tussen automaat in SkyActivG of de SkyActivX in handbak vorm.
niels-cil schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:45:
@Distoration ik had eerst ook mijn twijfels over de automaat van Mazda door alle negativiteit in de media. Ben uiteindelijk toch voor gegaan (ook een mazda 3 skyactive-G) en kan me echt niet in al die negativiteit vinden. Zoals @RvL inderdaad zegt wil hij nog wel eens even wat langer blijven hangen na snel optrekken maar verder geen commentaar van mijn kant. Ik heb echter nooit echt een auto met DSG gereden dus daarmee kan ik het dan weer niet vergelijken.
Met blijven hangen na optrekken bedoel je dan dat het lijkt alsof er geen snelheid wordt gemaakt, of dat dit daadwerkelijk ook niet gebeurd?

• niels-cil
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14:43
@Distoration ik bedoel daarmee dat als je snel naar de 100 km/h optrekt en die snelheid bereikt (dus eigenlijk ben je klaar met je versnelling) dat hij dan soms 'vergeet' om een hogere versnelling te pakken en dus onnodig hoog in de toeren blijft hangen. Gebeurt echt maar af en toe en bij een tel het gas loslaten snapt hij alweer wat is moet doen.

• RvL
Of even pook in manueel en zelf even doorschakelen. Maar dat is natuurlijk niet waarom je een automaat neemt.

Ik begrijp wel waarom Mazda het zo doet: je vroeg flink wat vermogen tijdens het optrekken en door nog even niet door te schakelen houd je dat vermogen beter beschikbaar. Maar dat doet ie net een fractie te lang :)

[Voor 9% gewijzigd door RvL op 15-04-2021 09:07]

Nu de dekens nog...

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat mij opvalt is dat de response in de Sport-stand wat dat betreft natuurlijker aanvoelt. Juist daar verwacht je structureel meer toeren, maar hij reageert ook sneller op het gaspedaal. Hij blijft daardoor voor je gevoel minder in hoge toerentallen hangen. Al met al snap ik de cliché opmerkingen over de Mazda automaten ook niet. De meeste mensen roepen maar wat zonder zelf ooit in een Mazda gezeten te hebben. Het rijdt wat mij betreft erg fijn, zowel voor comfort als voor wat vlotter doorrijden.

• RvL
Het is een combinatie van meerdere zaken denk ik. Mensen die er zelf nooit in gereden hebben roeptoeteren de media na.

Daarnaast is de X een van de minst begrepen motoren onder 'moderne automobilisten'. Veel gehoord:
- tam en traag
- waar zijn die 180pk?

Nou, die zijn er wel, maar je moet de motor wel berijden zoals hij bedoeld is. Dit is geen kortademing 1.0 turbomotortje met een hoop koppel onderin en tekort aan lucht bovenin. Dit is een (niet-atmosferische) 2.0 met een atmosferisch karakter. Dus maak toeren met dat ding als je vermogen wil. Dan is dat vermogen er echt wel. Maar nee, mensen willen tegenwoordig liever bij het wegrijden in de stoel gedrukt worden.

Combineer dat met de automaat, die mijn inziens prima geprogrammeerd is op het karakter van de motor en je krijgt opmerkingen als veel geluid, hoge toeren, trage automaat. Nee, die automaat doet wat je vraagt: jij drukt ineens het gas in? Dan zal je wel vermogen willen dus schakel ik 2 verzetten terug en breng je naar 4500+ toeren.

[Voor 3% gewijzigd door RvL op 15-04-2021 09:19]

Nu de dekens nog...

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

RvL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:17:
Nee, die automaat doet wat je vraagt: jij drukt ineens het gas in? Dan zal je wel vermogen willen dus schakel ik 2 verzetten terug en breng je naar 4500+ toeren.
En dat is inderdaad precies het punt: je moet er even mee leren rijden. Niet zomaar planken als je wil accelereren, maar aanvoelen hoe ver je het pedaal moet intrappen om de response te krijgen die je wil. De CX-5 die ik nu heb is mijn eerste automaat, en tijdens een proefrit was ik er na een kwartier aan gewend. En wat je zegt, veel (jongere) mensen zijn niet meer gewend aan toeren maken. Verwend door turbomotortjes. Maar goed, ieder z'n meug. Voor mij rijdt dit prima, en wat een ander wil moet ie zelf weten :)

• D_Jeff
@RvL Ik vind de Sky-X vrij langzaam, maar vooral op het onderdeel gasresponse.
Vergelijkingsmateriaal: Mazda 3 2.0 TS+ (2009) a 151pk (zelf ongeveer 70k meegereden)

Daarom ben ik benieuwd of de "1.1 Spirit" update nog naar de modellen van 2019 & 2020 komen. Dat je niet de volledige 5 pk / 25 nm bonus hebt, zal mij een pepernoot zijn. Als dat gasresponse maar een stuk beter is (dan voelt het ook meer als 180/181 PK).

Binnen de toelating mag je 5 a 10% afwijken op het vermogensvlak, dus dat past gewoon.

@Distoration Ik vond de base wel heel erg kaal. Daarnaast zijn er nog wel eens wat deals / aanbiedingen bij de Comfort uitvoering. Maarja,, ik heb in deze dan geen recht van spreken :+ (Sky-x Lux hand + camerapakket )

• Stiggy
@Distoration, ik heb toch een iets andere mening dan @Exirion , @RvL en @D_Jeff. Ik heb best wel wat automaten en DSG's gereden, alsmede turbo en atmosferische motoren. Ik heb nu een Mazda 3 Sky-X handbak.

Met de automaat heb ik 1x proefgereden en die viel meteen af. Hij schakelde steeds als ik niet wilde, niet als ik wel wilde en bij bv snel op een rotonde afkomen vond ik het een hele rare gewaarwording. Alsof de automaat nog even opschakelde en door wil duwen terwijl jij juist rap op de motor af wou remmen. Niet te vergelijken met de DSG van de VAG groep of de TCT van Alfa. Dat heeft verder weinig te maken met reviews na-roeptoeteren. De handbak van Mazda wel is heerlijk, dus ik ben daar voor gegaan.

Qua beleving van de Sky-X klopt het wel wat de anderen schrijven. Het vermogen is er wel, maar pas bij hogere toeren. Je kunt dus wel lang doortrekken (langer dan bij een kleine turbomotor). Maar je mist dat duwtje in je rug bij lagere toerentallen. En laten we eerlijk zijn, dat is gewoon leuk. Vermogen bij hogere toerentallen is ook niet zo bruikbaar. Als je uit een mooi haarspeldbochtje komt dan zit je niet in de +4000 rpm, dus je bent dan trager. Zo had ik in een vergelijkend warenonderzoek behoorlijk moeite om een Ford Focus met 1.0,125pk, 3 cilinder eco-torretje bij te houden. Toch een tikkie teleurstellend. Zeker ook omdat de Sky-X de beloofde prestaties (bv 0-100 in 8.2s) helemaal niet waar maakt. Uit een gemiddelde van een aantal testen/reviews ligt dat dik boven de 9 seconde. Dan zit je eigenlijk in een andere motorcategorie.

Let wel, dat alles is alleen als je echt sportief wilt rijden om mooie (buitenlandse) wegen en is natuurlijk sterk afhankelijk van je persoonlijke wensen. Als luxe cruiser voor lange afstanden vind ik het verder een heerlijke auto. Het design is mooi, en het interieur is fantastisch (zeker met leer): iedere keer weer een feestje om in te stappen. Ik ben er heel erg blij mee, al moet ik zeggen dat ik bij een Alfa Giulietta (170pk) qua lekker sportief sturen veel meel plezier had, en bij een Seat Leon FR (150pk) ook wel iets meer. De Alfa was echt een feest-machine. Het design, luxe en moderne systemen maken bij de Mazda dan weer heel veel goed.

Ik zou zeggen: ga toch echt even zelf rijden in de varianten die je voor ogen hebt, dan maar bij dealers wat verder weg. Je moet het toch persoonlijk ervaren.

• RvL
Het heeft dan misschien ook met referentiekader te maken. Met een Giulietta en een Leon FR heb je een compleet ander referentiekader dan ik met een 110pk Megane diesel en 110pk Kadjar diesel.

De X heeft inderdaad niet bepaald sportieve aspiraties. Het lage koppel onderin kan deels opgevangen wordt door de koppelomvormer welke koppelverhogend werkt maar dat geeft je niet de duw in de rug. Bij een handbak heb je dat natuurlijk helemaal niet.

Je moet het dus inderdaad zelf ervaren, dat blijft de beste tip.

Nu de dekens nog...

• D_Jeff
@Stiggy Beetje m'n text jatten, tsss :+

• Stiggy
Oei, heb ik per ongeluk plagiaat gepleegd? :o
Bekijk het zo: ik was het roerend met je eens dan :+

• JM83
Ik heb zelf tijdens de proefrit gereden met de handbak en die schakelde lekker, maar voor de luxe/het gemak toch voor de automaat gekozen. Had al eens eerder een automaat gehad (Peugeot 307) en de laatste 5 jaar eigenlijk niet meer met een automaat gereden. De eerste dag was het erg wennen, inderdaad de hoge toeren die hij hield voor het doorschakelen, maar inmiddels (dag 4 dat ik de auto heb) al goed gewend en de rijstijl wat aangepast.

De snelheid met het optrekken valt nog wat tegen als ik het vergelijk met mijn Opel Astra 1l die ik hiervoor had en misschien ook wel met de nieuwe VW Golf (90pk) die ik even heb gehad. Maar ik heb het gevoel dat het misschien wel de hele auto is die misschien qua snelheid goed mee kan, maar door de bouw/motor minder snel voelt. Ik heb de nieuwe Skyactiv X motor die in de 2021 modellen wordt geleverd.

Maar ik ben tot nog toe zeer tevreden met de Mazda, zowel qua (rij)comfort als de looks. Door de strakke afwerking van het interieur was het lastig om een goede plek te vinden voor de telefoonhouder, maar uiteindelijk de klep van de bekerhouder in de middenconsole gebruik. Telefoon is daar prima te zien wanneer nodig (gebruik hem alleen voor Flitsmeister, rest loopt via Android Auto) en als ik de klep dicht maak is de houder zelfs verborgen.

Enige waar ik wat tegenaan loop zijn de parkeersensoren. Ik moet regelmatig in een krappe parkeergarage parkeren en vond het fijn om bij de vorige auto's (zowel de Astra als de Golf) dat de parkeersensoren aansprongen. Echter gebeurt dit bij de Mazda niet en kan ook geen manier vinden om hem handmatig aan te zetten. Hopelijk kom ik daar nog achter.

Voor de geïnteresseerden een foto:

• D_Jeff
@boemboem
Links, naast je stuur zitten een aantal knoppen :

1 daarvan is een "P" -- Daarmee zet je de werking van de sensor aan en uit.
Heeft dat geen effect, kijk dan in het instellingenmenu.

[Voor 10% gewijzigd door D_Jeff op 15-04-2021 20:15]

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Zelf druk ik vaak even op de “camera knop”, maar dan moet je natuurlijk wel het i-Activsense pakket hebben.

• BeaM-R
  • Laatst online: 11:56

BeaM-R

Powerrrrr

boemboem schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:12:

Enige waar ik wat tegenaan loop zijn de parkeersensoren. Ik moet regelmatig in een krappe parkeergarage parkeren en vond het fijn om bij de vorige auto's (zowel de Astra als de Golf) dat de parkeersensoren aansprongen. Echter gebeurt dit bij de Mazda niet en kan ook geen manier vinden om hem handmatig aan te zetten. Hopelijk kom ik daar nog achter.
Bij mijn CX-5 springt hij automatisch aan als je de achteruit inschakelt of anders handmatig door op de P-knop te drukken.

2017 Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT * 2008 Mini Cooper Clubman Chili * 1998 Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• JM83
@D_Jeff Bedankt, had ik gevonden inderdaad. Maar zowel met de indicator aan als uit werkt het niet (volgens mij moet deze "uit" zijn, omdat "aan" wijst naar "off".

In de instellingen van parking assist staat alles goed zover ik kan zien.
Heb nu een paar keer geprobeerd in verschillende standen die knop in te drukken en nu lijkt het te werken. Morgen even kijken of dat het geval is na een stuk rijden.

@Dj-sannieboy gaan de "piepjes" bij de parkeersensoren dan ook werken? Want dat camerabeeld heb ik ook, net als het i-Activesense pakket (voordeel van leaseauto, alles maar aangevinkt behalve het witte leer).

• D_Jeff
@boemboem Handig als je dat de volgende keer er even bijzet (tipje, geen verwijt)
Gaat de camera niet aan als je de pook in "achteruit" zet ?

Verder: De cameraknop is bij mij 1 van de meest gebruikte knopjes :+

• JM83
D_Jeff schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:26:
@boemboem Handig als je dat de volgende keer er even bijzet (tipje, geen verwijt)
Gaat de camera niet aan als je de pook in "achteruit" zet ?

Verder: De cameraknop is bij mij 1 van de meest gebruikte knopjes :+
Sorry voor het misverstand in deze :) De camera gaat dan wel aan, maar de parkeersensoren lijken dan niet mee aan te gaan.

De camera is trouwens goed scherp, zeker vergeleken met die van mijn Astra. Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is waar de camera's aan de zijkant eigenlijk zitten. Van het weekend in het licht eens goed kijken.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

BeaM-R schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:20:
Bij mijn CX-5 springt hij automatisch aan als je de achteruit inschakelt of anders handmatig door op de P-knop te drukken.
Ik ben niet anders gewend dan dat ze altijd reageren. Ook als ik vooruit een garage in rij, iemand vlak langs de auto loopt of er een auto dicht voor me staat. Zowel bij m’n 3 als bij de CX-5.

• D_Jeff
@JM83 Bijzonder (er zijn echt teveel instellingen, dus ga er echt even voor zitten - bijv in het weekend)

De 2 extra camera's zitten aan de onderkant van de buitenspiegels. Je zal namelijk in cameramodus zien dat wanneer je spiegel laten inklappen, je beeld anders is.

Mocht je het echt niet kunnen vinden: De dealer helpt je graag (of gaat voor je opzoek naar de juiste combinatie)

• Dj-sannieboy
  • Niet online
JM83 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:21:
@D_Jeff Bedankt, had ik gevonden inderdaad. Maar zowel met de indicator aan als uit werkt het niet (volgens mij moet deze "uit" zijn, omdat "aan" wijst naar "off".

In de instellingen van parking assist staat alles goed zover ik kan zien.
Heb nu een paar keer geprobeerd in verschillende standen die knop in te drukken en nu lijkt het te werken. Morgen even kijken of dat het geval is na een stuk rijden.

@Dj-sannieboy gaan de "piepjes" bij de parkeersensoren dan ook werken? Want dat camerabeeld heb ik ook, net als het i-Activesense pakket (voordeel van leaseauto, alles maar aangevinkt behalve het witte leer).
Misschien heb je hier wat aan?

YouTube: i-Activsense systeem – veiligheidssystemen instellen

Acties:
  • +10Henk 'm!

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:01
Aanstaande vrijdag ophalen! :o
Een 3 Luxury i-active sense.

• D_Jeff
@coob SkyActive-G -- Past niet bij het kenteken :+

Welkom in het topic!

• coob
D_Jeff schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:32:
@coob SkyActive-G -- Past niet bij het kenteken :+

Welkom in het topic!
Ik was al aanwezig in het topic.
Het is een G inderdaad.
17k gelopen.

• D_Jeff
Klinkt als een voormalige Demo auto.
Maar goed, veel veilige km's gewenst ;)

Zoom Zoom

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coob
Nee, hij is ingeruild voor een automaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15:11
Zijn er mensen die in de nieuwe Mazda 3 (2019 en nieuwer met automaat) hebben gereden?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring ermee is.

[Voor 5% gewijzigd door ThaddeusX op 19-04-2021 07:57]

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True