Fijn om te horen

Het enige wat niet werkte is touch, terwijl het scherm in de Mazda 3 2017 BN Facelift (GT-M) wél touch is. En de spraakherkenning is niet optimaal, maar dat ligt aan Google zelf (ik heb Android in het Engels en spreek gewoon vloeiend Engels, maar sommige woorden 'wil' Google gewoon niet verstaan en worden verbogen).
Dat is een beperking van AA. Het touchscreen werkt sowieso alleen wanner je stilstaat. In AA zit echter geen functie om aan te geven of de auto stil staat of niet, daarom heeft Mazda besloten het altijd uit te zetten binnen AA. Bij CarPlay werkt het wel goed.
Wat ik me trouwens afvroeg, als de motor draait en je de motor uit wil zetten maar infotainmente aan, kun je normaliter je sleutel terugdraaien naar ACC. Maar met een start/stop wordt gelijk de hele auto uitgezet. Hoe ga je van "draaiende motor" naar "niet draaiende motor" zonder dat je je touchscreen en muziek e.d. uit zet? Héél vervelend namelijk.
Canis Lupus schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:46:
[...]
Dit vraag ik me dus ook af voor mijn 2016 CX-5, maar van de dealer begreep ik dat dit niet kan. Dit is hoe Mazda het heeft ingeregeld en dat kan niet softwarematig worden aangepast (terwijl bij latere modellen wel kan). Best irritant, maar heb me maar bij neergelegd.
Dit dus. Mazda heeft dit nou eenmaal zo ontworpen. Het enige wat je kan doen is de startknop 2x achter elkaar indrukken, het infotainment systeem zal dan kortstondig beginnen met afsluiten maar dan alsnog doorgaan, het oude systeem doet er namelijk even over om af te sluiten.
Net zoals een paar andere zaken die puur softwarematig lijken en in mijn 2011 Altea XL wel gewoon konden

- deuren automatisch op slot bij wegrijden
- als bestuurder wel de andere ramen bedienen als deze vergrendeld zijn
- Coming / Leaving Home lichten ook werkend als lichtschakelaar op 'Auto' staat
- spiegels automatisch inklappen bij vergrendelen auto)
Deels is dat regiogebonden en deels het oude ontwerp van de CX-5 (de 2016 uitvoering is in principe nog steeds dezelfde auto als die uit 2012, het heeft alleen een facelift gehad).
Het automatisch op slot gaan zit er wel in, maar staat alleen aan in de Noord-Amerikaanse markt. Als je je wilt verdiepen in de boordcomputer kun je het ook aanzetten (verschillende bronnen voor op het internet). Nieuwere modellen hebben het inderdaad standaard wel.
De ramen bedienen is inderdaad een wat vreemde. Helaas ook weer een ontwerpbeslissing.
De coming/leaving home lights werken op de 3 (zowel gen3 als gen4) wel op die manier, dat zal dan ook weer CX-5 specifiek zijn.
Automatisch inklappen spiegels was lange tijd een optie die je bij de dealer tegen betaling kon aanzetten. De 3 heeft het sinds 2017 standaard, geen idee wanneer de CX-5 het als standaard heeft gekregen. Het zit er echter wel in. Dit kun je dus ook weer zelf aanzetten als je in de boordcomputer gaat spelen. Overigens is dit laatste bij VAG net zo goed een optie die je via een gelijksoortige weg kunt programmeren