Wellicht kan iemand meedenken met de analyze van een probleem van het "lage oliedruk probleem" van de skyactiv motor 2.2D > 2013 (Mazda 6 / CX-5). (Binnen NL weinig info over te vinden, maar wanneer je internationale forums af zoekt,
lijkt het wel een bekend probleem)
Inmiddels heb ik geleerd dat bij de skyactiv 2.2 D een lage oliedruk vaak veroorzaakt wordt door "vervuilde olie" die een zeefje bij de 'oil pickup' blokkeert. De reden van die vervuiling heeft weer een aantal bekende oorzaken. (o.a. Lekkende Injectors & DPF regeneratie)
Onlangs kreeg ik een melding van lage oliedruk op het dashboard, en een meting van de garage wees uit dat de druk inderdaad onder de ideale druk zat (0.8 bar i.p.v. 1.0. Info van de garage, niet van mezelf) De garage heeft alles gecheckt maar de olie + zeef was super schoon. Daarom alleen de sensor vervangen. Echter 2 dagen later kwam de melding weer terug. Lang verhaal kort, conclusie: Er moet echt iets in de motor / oliepomp zitten wat de flow van olie blokkeert. De geschatte kosten voor de reparatie gaat natuurlijk niet onder de 1200 euro blijven voor een oliepomp en ging eerder naar 4 a 5K voor een andere motor. (want je weet nu eenmaal niet of het de pomp of motor is) Voor de zekerheid nu maar iets dunnere olie erin 0W i.p.v. 5W zodat hij bij een koude start toch wat makkelijker kon rondpompen. Ik heb in de 2 ritten tot nu toe ook geen waarschuwing meer gekregen. (0W valt nog binnen de opties voor deze auto, dus geen probleem)
Nu zit het mij niet lekker dat die olie na een jaar gebruik nog super schoon is en dit totaal niet strookt met "het bekende vuile olie probleem" van deze motor. Enig onderzoek doet me ook vermoeden dat er nog andere oorzaken kunnen zijn die deze situatie veroorzaken. Dus voordat ik drastische maatregelen ga nemen met die auto, heb ik zelf maar een ODB stekker gekocht en ben met Forscan die waardes gaan loggen tijdens een rit.
Deze waardes ga ik de komende tijd maar eens rustig in de gaten houden voor ik duizenden euros in de auto stop of uitgeef aan een nieuwe. Eigenlijk kom ik zelf tot de conclusie dat er weinig verdacht is aan de oliedruk. Een warme run ziet er zo uit over het toeren bereik:
Bij een start zie je dat er een regeling druk schakelt tussen een hoog en laag niveau. Bij een koude(re) motor, gaat de motor ook niet altijd naar de hogere druk bij hogere RPM. Echter, ook dat kan normaal zijn volgens de documenten die ik gevonden heb.
Wanneer je dan de RPM en druk tegen elkaar zet met een koudere start erin krijg je zoiets:
Volgens mij valt dit allemaal binnen het normale gedrag en zijn de ranges ook OK. (Zal ze nog eens opzoeken) Indien het gedrag van schakelen tussen hoge en lage druk niet is zoals het hoort, hoef ik volgens mij alleen maar een "solenoid" te vervangen en niet de hele pomp / motor.
Ik hoop de situatie te kunnen vangen waarin het lampje aan gaat, zodat ik kan zien of het om een outlier gaat of dat er echt iets aan de hand is.
Adviezen zijn welkom.