Dat wisten we toch al een tijdje? Ik heb dit zeker een half jaar geleden al weleens gelezen en van een dealer gehoord.
Klopt, zou het niet een range extender worden? Dat verklaart wellicht de relatief kleine accu van de mx30.
Rare jongens, die Japanners...
edit: hee leuk, na drie maanden een +1 krijgen
Rare jongens, die Japanners...
edit: hee leuk, na drie maanden een +1 krijgen
[ Voor 19% gewijzigd door Gluten Parody op 07-07-2020 19:53 ]
Elandtest Mazda3 2020 SkyActive-G Hand
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
In ieder geval een stuk beter dan de elandtest van de MB CLA...
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Die MB CLA is beter geschikt om te driften
De leverende dealer heeft nog even contact met me opgenomen om te vragen hoe de auto beviel. Ook nog even gehad over de afleesbaarheid van de HUD wanneer je een polaroid zonnebril draagt, en het overdreven gas geven van de ACC wanneer de auto voor je opzij gaat.
Beide punten zijn reeds bekend en ze hopen dat Mazda er wat mee gaat doen.
Beide punten zijn reeds bekend en ze hopen dat Mazda er wat mee gaat doen.
Zo, dat is zonde..Dj-sannieboy schreef op zondag 12 april 2020 @ 01:10:
Zaterdagavond een auto achterop gehad bij mijn Mazda 3Dinsdag de leasemaatschappijen bellen om te vragen waar ik ‘m heen kan brengen voor herstel.
[Afbeelding]
Maar dinsdag pas bellen? Ik moet bij schade aan de leaseauto binnen 24 uur bellen. Ze hebben ook allemaal een telefoonnummer die 24/7 bereikbaar is.
Inderdaad het is verplicht om het zsm te melden en dat 24/7 nummer is er niet voor niks. De melding maken ze dan alvast aan en dan kun je hem op een later tijdstip brengen.Tankiej schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:10:
[...]
Zo, dat is zonde..
Maar dinsdag pas bellen? Ik moet bij schade aan de leaseauto binnen 24 uur bellen. Ze hebben ook allemaal een telefoonnummer die 24/7 bereikbaar is.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik denk dat als je vanwege pasen pas dinsdag belt er niemand boos zal zijn. Ik vraag me überhaupt af of ze iets kunnen plannen, aangezien schadeherstelbedrijven ook allemaal tot dinsdag gesloten zijn...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ik heb het schadeformulier al gemaild, daarna ook even gebeld en kreeg te horen dat ik dinsdag nogmaals moest bellen aangezien er tot die tijd alleen maar iemand beschikbaar is voor schades waarbij niet verder kan worden gereden.Tankiej schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:10:
[...]
Zo, dat is zonde..
[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-04-2020 08:20 ]
Maar dan weten ze er vanaf en is er een case gemaakt. Dat is goed iddDj-sannieboy schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:15:
[...]
Ik heb het schadeformulier al gemaild, daarna ook even gebeld en kreeg te horen dat ik dinsdag nogmaals moest bellen aangezien er tot die tijd alleen maar iemand beschikbaar is voor schades waarbij niet verder kan worden gereden.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ze zullen ook niet boos zijn, maar het kan wel financiële gevolgen hebben als je het te laat doorgeeft. In alle leasecontracten die ik tot nu toe gehad heb staat schade melden binnen 24 uur, tenzij je kan bewijzen dat het niet mogelijk was binnen die 24 uur. Dus als je het later doet omdat het pasen is, houdt je je simpelweg niet aan het contract.MazeWing schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:56:
Ik denk dat als je vanwege pasen pas dinsdag belt er niemand boos zal zijn. Ik vraag me überhaupt af of ze iets kunnen plannen, aangezien schadeherstelbedrijven ook allemaal tot dinsdag gesloten zijn...
Ah, dat veranderd de zaak wel natuurlijk. Hopelijk kan het snel geregeld wordenDj-sannieboy schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:15:
[...]
Ik heb het schadeformulier al gemaild, daarna ook even gebeld en kreeg te horen dat ik dinsdag nogmaals moest bellen aangezien er tot die tijd alleen maar iemand beschikbaar is voor schades waarbij niet verder kan worden gereden.
Versie 10047 van de connect software is beschikbaar. Ikzelf zit (met mijn nieuwe Mazda 3) nog op versie 10019. Firmware, installatieinstructies en changelog in deze link.
Best veel fixes, o.a. een voor het niet werken van de verkeersbordherkenning als je CarPlay of Android Auto gebruikt!
Wie durft? Ik ben best wel huiverig om dit zelf te gaan updaten... Iemand hier dat al eens gedaan?
(Nog wat extra info op mazda3revolution.)
Best veel fixes, o.a. een voor het niet werken van de verkeersbordherkenning als je CarPlay of Android Auto gebruikt!
Wie durft? Ik ben best wel huiverig om dit zelf te gaan updaten... Iemand hier dat al eens gedaan?
Hmm, als het nu nog via de Mazda Toolbox zou komen, dan zou ik het nog wel aandurven. Maar om nu op deze manier m'n software te gaan updaten bij een hagelnieuwe auto, waarbij je mogelijk ook nog de accu los moeten gooien gaat me toch net wat te ver...
Nu de dekens nog...
Ik ga eens kijken of me dit vandaag lukt. Bij problemen komen ze hem maar ophalen, heb de auto nu toch niet nodigStiggy schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:50:
Versie 10047 van de connect software is beschikbaar. Ikzelf zit (met mijn nieuwe Mazda 3) nog op versie 10019. Firmware, installatieinstructies en changelog in deze link.
Best veel fixes, o.a. een voor het niet werken van de verkeersbordherkenning als je CarPlay of Android Auto gebruikt!![]()
Is er eigenlijk bekend als de sky active X in de cx5 komt hoeveel pk dat gaat zijn? Aangezien er nu ook al een G is met 194 pk?
@Leoon.
Voor zover ik begrepen heb niet in het huidige model. Alleen in nieuwe modellen, vertelde de dealer me destijds
Voor zover ik begrepen heb niet in het huidige model. Alleen in nieuwe modellen, vertelde de dealer me destijds
Nu de dekens nog...
Nieuw model duurt nog wel ff dan zeker?RvL schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:23:
@Leoon.
Aangezien het 2020 model er al is.
In de VS heb je ook nog keuze uit de MPS motor (4 cilinder, 2.3 turbo) welke vanuit de Mazda3 zo in de CX-5 is gelepelt.
En ja, ook daar wordt soms geklaagd dat die MPS motor wat traag is
(levert daar ong 230 pk op oct87, hier 260pk met 95 e5)
En ja, ook daar wordt soms geklaagd dat die MPS motor wat traag is
(levert daar ong 230 pk op oct87, hier 260pk met 95 e5)
En bij onze oosterburen is de 3 en CX-30 ook met de 150pk versie van de 2.0 leverbaar.
Blijkt maar weer uit dat het belastingklimaat in Nederland ons een hoop leuke motoren ontneemt....
Blijkt maar weer uit dat het belastingklimaat in Nederland ons een hoop leuke motoren ontneemt....
Nu de dekens nog...
Hij is klaar hoor. Stelt eigenlijk geen kont voor. Gewoon goed de instructies volgen van die PDF en ik was in 10 minuten klaarStiggy schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:09:
...
@lolgast Dat is ook waar!Ik weet alleen niet hoe ik dat aan de leasemaatschappij uit zou moeten leggen.
@lolgast dan ga ik het vanmiddag toch ook eens proberen!
Nu de dekens nog...
@Stiggy Nog steeds happy met je keuze?
PreciesStiggy schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:44:
@lolgast en @Rvl Oh, ik ook dan. Mocht hij gebrikt worden geven we lolgast gewoon de schuld!
Nu de dekens nog...
@D_Jeff Ja, redelijk. Ik vind het wel een beetje een schizofrene auto
Zowel het uiterlijk als van binnen is dat van een sportieve hatch. Ik heb de stoelen op de laagste stand staan, hoge middentunnel, echt een sportwageninterieur maar tegelijkertijd ook elegant. Buitenkant oogt ook heel sportief, met die dorpels, zwarte velgen, grote spoiler, dubbele uitlaat.
Maar.. het is meer een luxe cruiser dan een sportieve auto. Motor valt me qua prestaties erg tegen. remmen zouden wat meer mogen bijten en het sturen wat directer.
Maar al met al toch behoorlijk tevreden! Ik zou ook niet weten wat ik op dit moment liever zou hebben in deze klasse! (als het een nieuwe moet zijn dan).
Maar.. het is meer een luxe cruiser dan een sportieve auto. Motor valt me qua prestaties erg tegen. remmen zouden wat meer mogen bijten en het sturen wat directer.
Maar al met al toch behoorlijk tevreden! Ik zou ook niet weten wat ik op dit moment liever zou hebben in deze klasse! (als het een nieuwe moet zijn dan).
Ik heb nog steeds het harde vermoeden dat na software-update ronde 2 er een meer eco opbouw in de ECU is gezet (Daarvoor kon ik met slippende bandjes nog rijdend (~30 km/h - 2e) weg trekken) -- Lukt nu niet meer.
Qua verbruik:
De 4.5l/100km zie ik alleen "geschat berekend" staan bij 100 km/h cruise op de autosnelweg zonder hoogteverschillen (bijv. A15 Geldermalsen <> Tiel)
De tussenstand na 10k km: 6.5l / 100km
Mijn andere Mazda3 (2.0 - 2009) doet 6.9l / 100km (5.2l/100km op bij 100km/h cruise op hetzelfde trace)
Geen groot verschillen te zien.
Qua verbruik:
De 4.5l/100km zie ik alleen "geschat berekend" staan bij 100 km/h cruise op de autosnelweg zonder hoogteverschillen (bijv. A15 Geldermalsen <> Tiel)
De tussenstand na 10k km: 6.5l / 100km
Mijn andere Mazda3 (2.0 - 2009) doet 6.9l / 100km (5.2l/100km op bij 100km/h cruise op hetzelfde trace)
Geen groot verschillen te zien.
Ook gelukt hier! NTFS USB stickje pakt hij niet, dus even opnieuw formatteren naar FAT32. Procedure een eitje. Wel even een uh-oh momentje toen de microfoon het niet meer deed, maar loshalen van de accu was niet nodig. Na een keer de auto uit zetten, even wachten en weer aan deed hij het weer.
En yes! Verkeersborden tijdens Carplay navigatie. Woooot!
Hier ook gelukt, van versie 10042 naar 10047.
Wel even de accu losgegooid omdat hij inderdaad een microfoonfout gaf. Waarschijnlijk niet lang genoeg uit laten staan, zoals @Stiggy wel gedaan heeft
Wel even de accu losgegooid omdat hij inderdaad een microfoonfout gaf. Waarschijnlijk niet lang genoeg uit laten staan, zoals @Stiggy wel gedaan heeft
Nu de dekens nog...
Ik ga de dealer lekker een WhatsAppje sturen met een screenshot. Die beweerde dat de laatste versie er al op stond er geen nieuwere was.
Inmiddels mocht ik ook weer een nieuwe lease uitkiezen van mijn bedrijf en gegaan voor een CX-30 Luxury met I-activsense in Soul Red (Blijft toch de mooiste kleur). Ik heb zowel een handgeschakeld als automaat offerte ingestuurd, reden daarvoor is dat Alphabet weer een prijs eraan gaat hangen, maar volgens mijn bedrijf moeten beide gewoon kunnen , aangezien de CX-5 ook een mogelijkheid was, maar daar miste ik echt het cockpit gevoel en de stoelen zaten niet zo lekker als bij de CX-30.
Dan is het nog.. Handgeschakeld of automaat? Ik heb ze beide gereden, maar ik kan niet kiezen. Automaat is meer gemakzucht , maar de handbak is toch ook wel erg lekker moet ik zeggen.
In elk geval moet hij begin juni voor de deur staan.
Dan is het nog.. Handgeschakeld of automaat? Ik heb ze beide gereden, maar ik kan niet kiezen. Automaat is meer gemakzucht , maar de handbak is toch ook wel erg lekker moet ik zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ferio op 13-04-2020 18:50 ]
Ik zat nog op versie 19
@Ferio Ik kies als leaseauto nooit meer een handgeschakelde auto, maar dat komt ook door de kilometers die ik op een dag maak. Dat gezegd hebbende, de 6-bak automaat van Mazda is niet het beste exemplaar dat ik gehad heb. Hij is vrij traag in mijn ogen. Maar dat neem ik qua comfort absoluut op de koop toe

@Ferio Ik kies als leaseauto nooit meer een handgeschakelde auto, maar dat komt ook door de kilometers die ik op een dag maak. Dat gezegd hebbende, de 6-bak automaat van Mazda is niet het beste exemplaar dat ik gehad heb. Hij is vrij traag in mijn ogen. Maar dat neem ik qua comfort absoluut op de koop toe
Ik zat ook nog op 19lolgast schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:03:
Ik zat nog op versie 19![]()
Ik heb heel bewust de handbak gekozen (ook proefgereden met de automaat en vond het een drama). Maar ik vind schakelen leuk, heb alleen binnendoor weggetjes naar mijn werk en heb een 3. Als ik een CX-30 genomen had en veel snelweg met files had, dan had ik toch nog eens over een die automaat nagedacht.
De automaat is misschien niet de beste in autoland, maar doet gewoon wat je van 'm vraagt: vraag je vermogen, dan geeft hij je vermogen in de vorm van toeren. Vraag je rust dan geeft hij je rust ;-)Ferio schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:50:
Inmiddels mocht ik ook weer een nieuwe lease uitkiezen van mijn bedrijf en gegaan voor een CX-30 Luxury met I-activsense in Soul Red (Blijft toch de mooiste kleur). Ik heb zowel een handgeschakeld als automaat offerte ingestuurd, reden daarvoor is dat Alphabet weer een prijs eraan gaat hangen, maar volgens mijn bedrijf moeten beide gewoon kunnen , aangezien de CX-5 ook een mogelijkheid was, maar daar miste ik echt het cockpit gevoel en de stoelen zaten niet zo lekker als bij de CX-30.
Op hogere snelheden, bijvoorbeeld na optrekken tot snelwegtempo, zou het iets sneller door mogen schakelen.
Handbakken zijn bij Mazda werkelijk subliem. Dus dat zou wel de laatste reden zijn om de handbak te laten staan.
Nu de dekens nog...
Vandaar ook de twijfel. Automaat geeft wat meer gemak en rust, maar de handbak is zo lekker.. :-)RvL schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:12:
[...]
Handbakken zijn bij Mazda werkelijk subliem. Dus dat zou wel de laatste reden zijn om de handbak te laten staan.
Hoe bevalt trouwens de Activsense bij jullie? Gebruiken jullie het ook echt?
[ Voor 10% gewijzigd door Ferio op 14-04-2020 14:35 ]
Op de Luxury met automaat heb je flippers, voor als je toch zelf wil schakelen.Ferio schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:32:
[...]
Vandaar ook de twijfel. Automaat geeft wat meer gemak en rust, maar de handbak is zo lekker.. :-)
Ik vind vooral de 360 graden camera heel fijn, regelmatig dat ik die even aanzet om te zien of ik aan de voorkant of zijkant goed zit bij bijvoorbeeld een smalle parkeergarage.
Zie je ook een beetje de velgen? Hier zijn de stoepranden vrij irritant en je kan er makkelijk langs schuren zeg maarDj-sannieboy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:59:
[...]
Op de Luxury met automaat heb je flippers, voor als je toch zelf wil schakelen.
Ik vind vooral de 360 graden camera heel fijn, regelmatig dat ik die even aanzet om te zien of ik aan de voorkant of zijkant goed zit bij bijvoorbeeld een smalle parkeergarage.
Voor stoepranden gebruik ik vaak de optie om de buitenspiegel naar beneden te kantelen.Ferio schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:04:
[...]
Zie je ook een beetje de velgen? Hier zijn de stoepranden vrij irritant en je kan er makkelijk langs schuren zeg maar
Ah okay, is dus geen optie zeg maar die dit automatisch doet?Dj-sannieboy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:05:
[...]
Voor stoepranden gebruik ik vaak de optie om de buitenspiegel naar beneden te kantelen.
Je dient een van de twee spiegels te selecteren en dan kantelt de betreffende spiegel automatisch als je 'm in z'n achteruit zet. Uiteraard kantelt deze weer terug als je 'm weer uit de achteruit haalt.Ferio schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:08:
[...]
Ah okay, is dus geen optie zeg maar die dit automatisch doet?
Je kunt de spiegel selectie ook aan laten staan, zodat deze altijd automatisch kantelt.
[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-04-2020 17:48 ]
Ik heb het ActiveSense pakket niet, alleen wat de Comfort standaard al biedt. En dat is al veel. Ik vond het de meerprijs van en de Luxury (€3250) en dan het ActiveSense pakket (€1000) niet waard. Maar dat is een afweging die iedereen voor zich moet maken.Ferio schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:32:
[...]
Vandaar ook de twijfel. Automaat geeft wat meer gemak en rust, maar de handbak is zo lekker.. :-)
Ik heb wel het leerpakket, waardoor ik wel de kantelfunctie van de spiegels heb. Ideaal omdat men hier op de parkeerplaats enorme hekken om hele dunne boompjes hebben gezet. Die staan pal naast het parkeervak, dus zet ik 'm daar meestal met de passagierskant zo kort mogelijk langs. Dan is die kantelstand ideaal.
Maar het prettigst is nog wel de geheugenstand van de bestuurdersstoel: mijn vrouw is nogal een stukje kleiner dan ik ben
Nu de dekens nog...
Met 80 km/u is de eland zijn tenen kwijt. #boeienD_Jeff schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:59:
[YouTube: Mazda 3 2019 - Maniobra de esquiva (moose test) y eslalon | km77.com]
Elandtest Mazda3 2020 SkyActive-G Hand
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Net bij een Mazda dealer in Borculo geweest.
Ik heb daar in de 3 Skyactiv-X mogen rijden.
Mooie auto maar het voelt echt niet als 180pk.
Mijn 3 uit 2014 lijkt wel sneller.
Tevens eens mijn verbruik op 0 gezet voor de rit.
Nu je niet meer sneller mag dan 100km/h kwam ik op een gemiddeld verbruik van 5,5L/100km over een kleine 200km
Volgens de boordcomputer dan maar die klopt vrij aardig. Dat heb ik ooit eens getest.
-Edit- typo
Ik heb daar in de 3 Skyactiv-X mogen rijden.
Mooie auto maar het voelt echt niet als 180pk.
Mijn 3 uit 2014 lijkt wel sneller.
Tevens eens mijn verbruik op 0 gezet voor de rit.
Nu je niet meer sneller mag dan 100km/h kwam ik op een gemiddeld verbruik van 5,5L/100km over een kleine 200km
Volgens de boordcomputer dan maar die klopt vrij aardig. Dat heb ik ooit eens getest.
-Edit- typo
Maar jou auto is ook ~18.000 jaar later uitgevonden dus die zal dan ook vast wel sneller zijn.coob schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:31:
Mijn 3 uit 20014 lijkt wel sneller.
Ik weet dat het bij de Skyaktiv X beter moet voelen, heb zelf een 6 SW uit 2013 dus een Skyaktiv motor met 165 ps maar die begint pas snel aan te voelen bij hoge toeren, is compleet anders rijden dan mijn Golf MK5 2.0TDI uit 2006 met slechts 140ps.
Daarnaast is koppel ook belangrijk voor dat zetje in de rug.
[ Voor 39% gewijzigd door Card Nox op 17-04-2020 15:03 ]
Ik heb nog een set gebruikte winterbanden op nieuwe velgen liggen voor een Mazda 6 2014 (facelift). Ik heb deze destijds gekocht bij mijn Mazda, maar nooit gebruikt. Mocht iemand interesse hebben, DM mij even.
--
En juist dat koppel is nagenoeg gelijk bij de skyactive g en x.Card Nox schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:02:
[...]
Maar jou auto is ook ~18.000 jaar later uitgevonden dus die zal dan ook vast wel sneller zijn.
Ik weet dat het bij de Skyaktiv X beter moet voelen, heb zelf een 6 SW uit 2013 dus een Skyaktiv motor met 165 ps maar die begint pas snel aan te voelen bij hoge toeren, is compleet anders rijden dan mijn Golf MK5 2.0TDI uit 2006 met slechts 140ps.
Daarnaast is koppel ook belangrijk voor dat zetje in de rug.
Ik had echt wat meer verwacht van 180pk.
Mijn 6 jaar oude 3
De eerste tank is "leeggereden". Afgelopen dagen even op het verbruik per rit gelet, en dat valt als je er op let niks tegen. 1:18 is goed mogelijk wanneer je je aan de geldende snelheidsregels houd. Rijd dagelijks ~25km provinciaal/polderlandschap met 4á5 rotondes/punten waar je regelmatig stilstaat/optrekt.
Op de bon/gereden km's is het verbruik 1:15, en dat is inclusief een ietswat enthousiaste eerste 200km.
Maar... nu stond ik aan de pomp, want de meter stond op nog 3 kleine streepjes. Gaf nog ~80km bereik aan. Gooi 'm vol... 36 liter... stond toch even te kijken. Dacht toch echt dat er een 51 liter tank zit in een Mazda 3. Boekje nageslagen, ja 51 liter.. maar wat zou nu het geval zijn? Defecte meter, of een kleinere tank?
Bekend "probleem" naar het schijnt:
https://www.reddit.com/r/...efuel_reserve_when_empty/
Op de bon/gereden km's is het verbruik 1:15, en dat is inclusief een ietswat enthousiaste eerste 200km.
Maar... nu stond ik aan de pomp, want de meter stond op nog 3 kleine streepjes. Gaf nog ~80km bereik aan. Gooi 'm vol... 36 liter... stond toch even te kijken. Dacht toch echt dat er een 51 liter tank zit in een Mazda 3. Boekje nageslagen, ja 51 liter.. maar wat zou nu het geval zijn? Defecte meter, of een kleinere tank?
Bekend "probleem" naar het schijnt:
https://www.reddit.com/r/...efuel_reserve_when_empty/
[ Voor 8% gewijzigd door Case_C op 17-04-2020 17:00 ]
De SkyActive-X in de 3 haalt de opgegeven prestaties dan ook bij verre niet. Zie deze site waar de echt gemeten waarden van verschillende autobladen gemiddeld worden. De 0-100 gaat niet in de beloofde 8,2s (dat is netjes en past bij een 180pk hatch), maar in 9.6! Dat is eco-motor territorium, bij andere merken zou dat 1 of 2 motoruitvoeringen goedkoper zijn.coob schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:18:
[...]
En juist dat koppel is nagenoeg gelijk bij de skyactive g en x.
Ik had echt wat meer verwacht van 180pk.
Mijn 6 jaar oude 3voelt onderin sterker aan.
Voor de rest merk je wel dat hij boven de 4000 rpm wat meer begint te trekken. Maar echt spannend wordt het nooit. Ik zou er graag een turbo'tje opschroeven
[ Voor 10% gewijzigd door Stiggy op 17-04-2020 21:13 ]
FixedStiggy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:11:
[...]
De SkyActive-X in de 3 haalt de opgegeven prestaties dan ook bij verre niet. Zie deze site waar de echt gemeten waarden van verschillende autobladen gemiddeld worden. De 0-100 gaat niet in de beloofde 8,2s (dat is netjes en past bij een 180pk hatch), maar in 9.6! Dat is eco-motor territorium, bij andere merken zou dat 1 of 2 motoruitvoeringen goedkoper zijn.
Voor de rest merk je wel dat hij boven de 4000 rpm wat meer begint te trekken. Maar echt spannend wordt het nooit. Ik zou er graag een turbo'tje opschroeven ECU-Tuner op willen loslaten
Gebruik iemand dat?
Ik zal de volgende keer dat ik ga rijden even kijken. De mijne staat stof/stuifmeel te happen onder carport
Ik niet eigenlijk en het kan me ook niet zo veel schelen. Ik zat uit pure verveling wat door de menu's te scrollen en toen viel het me pas op
De mijne ook. Ik was hem iedere keer zodat hij daar mooi staat te blinken. Heb nog altijd maar 1x getankt sinds ik hem heb.lolgast schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:59:
De mijne staat stof/stuifmeel te happen onder carport
* D_Jeff doet een beetje rebels - Zoom Zoom
hoewel ik nu toch zeker 30 % minder km's maak dan gebruikelijk
hoewel ik nu toch zeker 30 % minder km's maak dan gebruikelijk
Nee hoor, zit er nog gewoon in.Stiggy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:58:
@RvL en @lolgast : Ik ging gistern een stukje rijden en ik kan dit schermpje niet meer vinden:
[Afbeelding]
Is dat verwijderd in versie 10047? Hebben jullie hem nog wel?
Vanuit menu naar Informatie > Brandstofverbruik > grote ronde knop > Energie(nogiets)monitor
Nu de dekens nog...
@RvL en @lolgast Duh!
Ik had nu dat andere scherm ("Geschiedenis brandstofverbruik"). Wist niet dat je door het indrukken van de knop daar meerdere opties kreeg. Ik zou zweren dat 'ie eerst meteen naar Energiestroommonitor ging, maar ik zal het wel fout hebben. Need more miles in the Mazda.

Ik had nu dat andere scherm ("Geschiedenis brandstofverbruik"). Wist niet dat je door het indrukken van de knop daar meerdere opties kreeg. Ik zou zweren dat 'ie eerst meteen naar Energiestroommonitor ging, maar ik zal het wel fout hebben. Need more miles in the Mazda.
Inmiddels een update over de Mazda CX-30.
Ik heb besloten om voor handgeschakeld te gaan in luxury model, maar zonder Activsense.
Activsense is leuk, maar biedt geen echte meerwaarde en de automaat ben ik niet zo heel erg over te spreken, terwijl het met de hand een genot is.
Ergens eind mei word hij geleverd.
Ik heb besloten om voor handgeschakeld te gaan in luxury model, maar zonder Activsense.
Activsense is leuk, maar biedt geen echte meerwaarde en de automaat ben ik niet zo heel erg over te spreken, terwijl het met de hand een genot is.
Ergens eind mei word hij geleverd.
[ Voor 6% gewijzigd door Ferio op 23-04-2020 09:08 ]
Gefeliciteerd @Ferio ! Eind mei is lekker snel. Die staat nog ergens op voorraad?
Ja, gelukkig wel in het model wat ik wou.Stiggy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:12:
Gefeliciteerd @Ferio ! Eind mei is lekker snel. Die staat nog ergens op voorraad?
Dealer voorziet wel problemen op een latere termijn aangezien de fabrieken niet meer draaien en de voorraad vrij snel opraakt.
Hoi allemaal.
Ik heb een vraag. Ik heb pas een mazda 6 uit 2003 gekocht met navteq navigatie. Hellas heb ik er geen handleiding van de navigatie los bij gekregen. Weet iemand of die los te bestellen is en waar ?
Ook zoek ik update DVD's. Kunnen jullie me helpen ?
Ik heb een vraag. Ik heb pas een mazda 6 uit 2003 gekocht met navteq navigatie. Hellas heb ik er geen handleiding van de navigatie los bij gekregen. Weet iemand of die los te bestellen is en waar ?
Ook zoek ik update DVD's. Kunnen jullie me helpen ?
M'n ouders hebben een cx3 gekocht, alle instellingen naar fabrieksinstellingen gezet en zelf alles doorgelopen. Leuk werk, maar levert wat vragen op:
Wat verandert er met de drss instellingen? Je kan die van dichtbij tot veraf instellen. Geeft hij dan eerder een waarschuwing ofzo? Het viel me op dat al dit soort systemen nu op dichtbij staan.
En hoe zit met updaten van de software? Ik zie dat ik zelf gracenote kan updaten en de kaarten als ik zou willen maar dat doen we via de dealer. Maar hoe zit dat met het besturingssysteem?
En hoe zit het met verkeer? Ik zie dat er wel verkeer wordt aangegeven, maar er staat ook iets van online verkeer ofzo
Wat verandert er met de drss instellingen? Je kan die van dichtbij tot veraf instellen. Geeft hij dan eerder een waarschuwing ofzo? Het viel me op dat al dit soort systemen nu op dichtbij staan.
En hoe zit met updaten van de software? Ik zie dat ik zelf gracenote kan updaten en de kaarten als ik zou willen maar dat doen we via de dealer. Maar hoe zit dat met het besturingssysteem?
En hoe zit het met verkeer? Ik zie dat er wel verkeer wordt aangegeven, maar er staat ook iets van online verkeer ofzo
@Priest_78 Voor de DVD's kun je het beste een Mazda dealer opzoeken.
Qua handleidingen zijn deze het beste in het Engels vindbaar (online)
@twowheeler
1) DRSS instellingen:
YouTube: Distance Recognition Support System op de Mazda CX-3 | i-ACTIVSENSE
2) OS + kaarten officieel via de Dealer. OS als je "guts" hebt, ook via andere bronnen beschikbaar (SD-kaart nodig, zie 2 pagina's terug bij de opmerking van Stiggy)
3) Zover ik weet is de boel RDS-TMC. Online kan mogelijk zijn, maar vereist een Mazda connected abo & simkaart.
@twowheeler
1) DRSS instellingen:
2) OS + kaarten officieel via de Dealer. OS als je "guts" hebt, ook via andere bronnen beschikbaar (SD-kaart nodig, zie 2 pagina's terug bij de opmerking van Stiggy)
3) Zover ik weet is de boel RDS-TMC. Online kan mogelijk zijn, maar vereist een Mazda connected abo & simkaart.
1: top merci! Welke instelling heb jij daar? Na reset staat hij op dichtbij, maar ik gok dat gemiddeld beter isD_Jeff schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:49:
@Priest_78 Voor de DVD's kun je het beste een Mazda dealer opzoeken.
@twowheeler
1) DRSS instellingen:
@twowheeler Mazda 3 2020, dus ik weet niet of het telt 
Ik heb 4 opties, meestal gebruik ik balkje 1 of 2 (dichtbij | Midden-dichtbij).
Voor het noodremsysteem gebruik ik midden
Merci, heb ze voor de volledigheid ook op midden gezet. Het lijkt vooral aan te passen wanneer de auto in de HUD rood wordt.D_Jeff schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:00:
@twowheeler Mazda 3 2020, dus ik weet niet of het telt
Ik rijd een Mazda 6 sportbreak. Nu hebben we sinds kort een hond en die zou ik graag op de achterbank tussen de kinderen vervoeren. We hebben daarvoor een riem gekocht die aan een kant aan het tuigje van de hond bevestigd kan worden en aan de andere kant in de gordelsluiting van de auto vergrendelt.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat deze riem wel klikt/vergrendelt in de gordelsluiting links en rechts, maar met geen mogelijkheid te vergrendelen is in de middelste. Iemand een idee hoe dat kan en of er iets aan te doen is?
Ik loop echter tegen het probleem aan dat deze riem wel klikt/vergrendelt in de gordelsluiting links en rechts, maar met geen mogelijkheid te vergrendelen is in de middelste. Iemand een idee hoe dat kan en of er iets aan te doen is?
Of er iets aan te doen is weet ik niet, maar de middelste is meestal een andere vorm inderdaad waardoor de linkse en de rechtse niet in de middelste kunnen
Nu de dekens nog...
Ik mag me hier nu ook melden. Vanwege nieuw huis met pijn in mijn hart de oude auto verkocht (BMW M140i) en een Mazda 3 uit 2014 gekocht. 165pk zonder turbo is wel even wennen als je van 350pk met turbo komt 
Maar goed, wel een leuke auto om te zien en ook het interieur is prima in orde. Erg benieuwd hoe die gaat bevallen!
Dealer doet de Carplay/Android Auto retrofit, daar heb ik nog geen ervaring mee, lijkt me wel handig.
(Mochten mensen zo'n retrofit zoeken, de dealer (Kolenaar in Hengelo) heeft het nu in de aanbieding. Normaal kost het €350, nu voor €250.

Maar goed, wel een leuke auto om te zien en ook het interieur is prima in orde. Erg benieuwd hoe die gaat bevallen!
Dealer doet de Carplay/Android Auto retrofit, daar heb ik nog geen ervaring mee, lijkt me wel handig.
(Mochten mensen zo'n retrofit zoeken, de dealer (Kolenaar in Hengelo) heeft het nu in de aanbieding. Normaal kost het €350, nu voor €250.

Dat moet zeer pijn doen om afscheid te nemen van BMW :-| ik heb gelijkaardig moeten doen maar met heel pak kleinere motor :-P
Leuke auto gekozen :-) voor me was BMW eerste keuze en Mazda 2de maar ik kon geen leuke bmw binnen het lease budget vinden dus had ik Mazda 6 wagon gekozen. Ik ben wel heel blij met de keuze maar soms mis ik achterwielaandrijving wel :-) Hopelijk bij de volgende lease een Mazda 6 met achterwielenaandrijving zoals er geruchten zijn.
PS proficiat met je nieuwe huis.
Leuke auto gekozen :-) voor me was BMW eerste keuze en Mazda 2de maar ik kon geen leuke bmw binnen het lease budget vinden dus had ik Mazda 6 wagon gekozen. Ik ben wel heel blij met de keuze maar soms mis ik achterwielaandrijving wel :-) Hopelijk bij de volgende lease een Mazda 6 met achterwielenaandrijving zoals er geruchten zijn.
PS proficiat met je nieuwe huis.
duderuud schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:23:
Ik mag me hier nu ook melden. Vanwege nieuw huis met pijn in mijn hart de oude auto verkocht (BMW M140i) en een Mazda 3 uit 2014 gekocht. 165pk zonder turbo is wel even wennen als je van 350pk met turbo komt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@duderuud Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarom je de BMW hothatch hebt weggedaan?
Ik zou eerst eigenlijk een leaseauto zou krijgen maar dat ging op het laatste moment niet door.
Daarnaast ben ik bezig met een nieuwbouw woning en dat heeft prioriteit boven een snelle auto (waar ik heel weinig mee reed).
Daarnaast ben ik bezig met een nieuwbouw woning en dat heeft prioriteit boven een snelle auto (waar ik heel weinig mee reed).
". Vanwege nieuw huis "D_Jeff schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:14:
@duderuud Mag ik zo brutaal zijn om te vragen waarom je de BMW hothatch hebt weggedaan?
Ik gok op een maandelijks kostenplaatje welke bij een dergelijke hothatch significant hoger is dan een Mazda 3. Lagere maandelijkse auto kosten ==> Groter huis
*sowieso
Stond gewoon rustig voor het stoplicht te wachten vandaag, motor was gestopt door i-stop en toen ineens deze melding:
:strip_exif()/f/image/lUc28Esb3DBcDDR2R81GbdHD.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nadat de auto een tijdje (< 45min) had uitgestaan weer ingestapt: melding weg en I-Stop werkt weer naar behoren.
Iemand anders die dit meegemaakt heeft? Gaat om een CX-30 van maart dit jaar met 6250km op de teller.
:strip_exif()/f/image/lUc28Esb3DBcDDR2R81GbdHD.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nadat de auto een tijdje (< 45min) had uitgestaan weer ingestapt: melding weg en I-Stop werkt weer naar behoren.
Iemand anders die dit meegemaakt heeft? Gaat om een CX-30 van maart dit jaar met 6250km op de teller.
Nu de dekens nog...
@RvL, Ik had iets soortgelijks in mijn M6 uit 2014. Was 30 seconden onderweg, iets vergeten, terug gereden en auto op de oprit gezet (start stop werd actief) toen ik terug kwam in de auto (~30 seconden later) stond er ook iets met start stop en accu management en dat ik het moest laten controleren. Daarna verder gereden en start stop deed het niet. Op de bestemming heeft de auto een tijdje uitgestaan en daarna was de melding weg. Als het vaker terug zou komen laat ik er naar kijken.
CarPlay is echt top, toevallig een uur geleden met Flitsmeister een boete bespaard op een 80 weg waar iedereen 100 rijdt omdat het vlak daarna 100 wordt.duderuud schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:23:
Sowieso werkt het gewoon überhaupt erg prettig.
Mee eens. Heb de auto inmiddels en heb al wat gereden. Flitsmeister aan, Spotify aan en gaan!
Alleen kijken of ik het aandurf om de CMU half uit te bouwen om met Mazdatweaks aan de gang te kunnen. Touch screen wat alleen werkt als je stilstaat is vrij kansloos imo.
Alleen kijken of ik het aandurf om de CMU half uit te bouwen om met Mazdatweaks aan de gang te kunnen. Touch screen wat alleen werkt als je stilstaat is vrij kansloos imo.
Kan die aanbieding voor Apple carplay bij Kolenaar nergens vinden, heb je een linkje?
Kolenaar gebeld en de aanbieding is er zolang de voorraad strekt.
Wordt volgende week geïnstalleerd in cx-3 en wellicht als het bevalt ook nog in de mx-5
Wordt volgende week geïnstalleerd in cx-3 en wellicht als het bevalt ook nog in de mx-5
Jee. Mazda 3 2021 komt met een Turbo.
https://jalopnik.com/the-...ly-get-a-turbo-1843884157
(nb. vermoedelijk niet hier in NL/EU, net zoals met de 6 en CX-5 niet
)
(nb. vermoedelijk niet hier in NL/EU, net zoals met de 6 en CX-5 niet
Assumption is the mother of all fuck-ups
Je zegt het zelf al, wij hebben er niks aan. Tenzij je een importeur kunt vinden die 'm voor je naar Nederland wil halen, maar dat zal ie niet voor niks doen. Buiten Europa zijn Mazda's al langer met een 2.5L turbo te krijgen, maar om de een of andere reden gaat dat altijd aan onze neus voorbij.goof. schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:43:
Jee. Mazda 3 2021 komt met een Turbo.
(nb. vermoedelijk niet hier in NL/EU, net zoals met de 6 en CX-5 niet)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
heeft iemand tips om waar op te letten bij aanschaf van een mazda 2 1.5 gt-m 3 deur uit 2011.
Ik heb een leuke op het oog, maar het is een stukje rijden dus wil graag goed voorbereid zijn.
Internet geeft niet echt veel duidelijkheid. Wat ik zover heb kunnen vinden is dat dit goede autos zijn waar geen veel voorkomende problemen mee zijn?
Ik heb een leuke op het oog, maar het is een stukje rijden dus wil graag goed voorbereid zijn.
Internet geeft niet echt veel duidelijkheid. Wat ik zover heb kunnen vinden is dat dit goede autos zijn waar geen veel voorkomende problemen mee zijn?
@pietz0r, dat klopt, zijn inderdaad goede kleine auto's. De 1.5 is niet als Bi-Fuel gekomen volgens mij dus daar heb je geen last van. Gewoon standaard checklist afwerken, ik heb destijds toen ik mijn M2 heb gekocht ook geen pijnpunten gevonden.
Van de week toch nog maar een car-kit installeren voor de telefoon. Merk gewoon dat ik 0 gebruik maak van Carplay... doordat m'n telefoon in mn broek blijft zitten. Hoop dat 't met een houder beter gaat, en het dan dan meer een automatisme kan worden met een kabel die standaard in het opbergvak kan blijven.
Verder ook aan het twijfelen over een dashcam. Zag dat je tegenwoordig ze ook onopvallend in de achteruitkijkspiegel kan laten inbouwen voor niet eens meer geld dan een redelijke set moet kosten. ~€380,- voor en achter, €250,- voor inbouw van kabels etc. Lijkt me nog wel een mooie upgrade om eens uit te voeren.
Verder ook aan het twijfelen over een dashcam. Zag dat je tegenwoordig ze ook onopvallend in de achteruitkijkspiegel kan laten inbouwen voor niet eens meer geld dan een redelijke set moet kosten. ~€380,- voor en achter, €250,- voor inbouw van kabels etc. Lijkt me nog wel een mooie upgrade om eens uit te voeren.
@duderuud Niet zo zeuren 
Ik heb geen touchscreen in de 2020 Mazda 3
@RvL i-stop in storing schieten is bij mij 1x gebeurt (Mazda 3 2009). 100% blondheid van de bestuurder
Alleen moest ik voor een reset naar de dealer (uitlezen plus accu los).
Ik denk voor jouw situatie de 2e accu te leeg was. Door een stuk te gaan rijden, wordt die weer opgeladen.
Blijf je deze melding vaker zien, terwijl je minimaal 1x/week langer dan een half uur onderweg bent: tijd voor een nieuwe accu
@RvL i-stop in storing schieten is bij mij 1x gebeurt (Mazda 3 2009). 100% blondheid van de bestuurder
Ik denk voor jouw situatie de 2e accu te leeg was. Door een stuk te gaan rijden, wordt die weer opgeladen.
Blijf je deze melding vaker zien, terwijl je minimaal 1x/week langer dan een half uur onderweg bent: tijd voor een nieuwe accu
Het lijkt mij sterk dat de 2e accu te leeg was, want er worden voornamelijk lange afstanden mee gereden.D_Jeff schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:22:
@duderuud Niet zo zeuren
@RvL i-stop in storing schieten is bij mij 1x gebeurt (Mazda 3 2009). 100% blondheid van de bestuurder![]()
Het is later nog een keer voorgekomen, dus ben ik naar de dealer gegaan. Die kon niet direct iets vinden behalve een melding over remdruk. "Misschien heeft u iets vreemds gedaan met het rempedaal". Ik kan me niet voorstellen wat, maar om het uit te sluiten maak ik wat meer gebruik van autohold.
Wel toevallig: 2 keer bij hetzelfde kruispunt, onderweg naar dezelfde eindbestemming hetzelfde probleem
En een nieuwe accu lijkt me nog wat sterker: auto is in maart nieuw afgeleverd. Al kan alles natuurlijk kapot ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 08-06-2020 09:04 ]
Nu de dekens nog...
Ach zij hebben dan weer geen stationExirion schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:05:
[...]
Je zegt het zelf al, wij hebben er niks aan. Tenzij je een importeur kunt vinden die 'm voor je naar Nederland wil halen, maar dat zal ie niet voor niks doen. Buiten Europa zijn Mazda's al langer met een 2.5L turbo te krijgen, maar om de een of andere reden gaat dat altijd aan onze neus voorbij.
Er zal wel geen markt voor zijn aldaar (nogal SUV minded klaarblijkelijk), maar als je Mazda rijders op Reddit mag geloven zien de meeste een station/wagon wel zitten.
Ik zou een 6 station 2.5T (zonder automaat) niet te versmaden vinden iig
Assumption is the mother of all fuck-ups
Ik heb serieus op het punt gestaan om een 6 Signature te bestellen, met 2.5L en automaat. Tot ik er achter kwam dat die dingen standaard een open dak hebben en dat ik daar met mijn 1.98m niet fatsoenlijk in kan zitten zonder de hele tijd die rand tegen mijn hoofd te voelen, ook met de stoel ver achterover. Helaas is het niet mogelijk om een Signature zonder open dak te krijgen. Wat dat betreft zijn die vaste uitvoeringen bij Mazda soms erg beperkend.goof. schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:32:
Ik zou een 6 station 2.5T (zonder automaat) niet te versmaden vinden iig
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ben tot aanschaf overgegaan. Proefrit was erg goed, auto rijdt lekker en kon geen gebreken vinden.Card Nox schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:57:
@pietz0r, dat klopt, zijn inderdaad goede kleine auto's. De 1.5 is niet als Bi-Fuel gekomen volgens mij dus daar heb je geen last van. Gewoon standaard checklist afwerken, ik heb destijds toen ik mijn M2 heb gekocht ook geen pijnpunten gevonden.
As zaterdag ophalen en zal dan wel even een fototje posten
Dat is inderdaad waar, het is enorm in contrast met zoals BMW. Ik had veel moeite ermee gehad om dat punt want ik ben 1.86m en zit ertegen met men hoofd. Maargoed ik heb me erbij kunnen neergeleggen en 1 trede lager gegaan. Alsnog heel tevreden met Mazda 6 😀
Exirion schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:36:
[...]
Ik heb serieus op het punt gestaan om een 6 Signature te bestellen, met 2.5L en automaat. Tot ik er achter kwam dat die dingen standaard een open dak hebben en dat ik daar met mijn 1.98m niet fatsoenlijk in kan zitten zonder de hele tijd die rand tegen mijn hoofd te voelen, ook met de stoel ver achterover. Helaas is het niet mogelijk om een Signature zonder open dak te krijgen. Wat dat betreft zijn die vaste uitvoeringen bij Mazda soms erg beperkend.
Ik wil graag cruise control laten inbouwen door iemand in mijn Mazda 2 uit 2009. Iemand ervaring mee?
Nee, maar toen ik een Golf had deden veel mensen dat met John Gold, moet blijkbaar wel goede kwaliteit zijn. Weet zo niet of die ook Mazda CC aanbieden (of of het überhaupt merk afhankelijk is of niet).thekvnz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:54:
Ik wil graag cruise control laten inbouwen door iemand in mijn Mazda 2 uit 2009. Iemand ervaring mee?
@ hieronder, dat leek me ook altijd. Stuur of originele hendel maakt me weinig uit maar die staken altijd naar onder.
[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 10-06-2020 15:31 ]
In mijn Mazda 3 (oudere versie) was ook een John Gold ingebouwd. Dat was een extra pookje aan de stuurkolom. Werkte best aardig, maar niet zo makkelijk als een originele. De positionering maakte het ook minder makkelijk om te gebruiken.