Ik kan maandag m’n nieuwe Mazda ophalen, bij een dealer in t zuiden van t land. Ik woon in t noorden, en uitgerekend maandag gaat de 100 km/u in. Wordt een lange rit.
Lekker toch .xoniq schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:08:
Ik kan maandag m’n nieuwe Mazda ophalen, bij een dealer in t zuiden van t land. Ik woon in t noorden, en uitgerekend maandag gaat de 100 km/u in. Wordt een lange rit.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Zuinig rijden dusxoniq schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:08:
Goed voor je brandstofverbruik!
Dat wel, maar de eerste helft is wat saai, ruim 2,5 uur rijden. De terugweg is wel leuk met m’n nieuwe speeltje. Mag m’n zwarte Mazda 2 Sport Selected van 2018 inruilen voor een Machine Grey Mazda 2 Style Selected van 2020.PalingDrone schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Zuinig rijden dus
Goed voor je brandstofverbruik!
Toch leuke/nuttige verschillen:
- Vernieuwd uiterlijk (facelift) met nieuwe stijl grill
- LED koplampen standaard (ipv halogeen)
- CarPlay
- M Hybrid systeem
- Verbeterde vering
- Verbeterde isolatie (minder rij geluiden)
- Betere stoelen
- Active Lane Assist (Ipv enkel piepen)
- Van 60 PK naar 90 PK (alle beetjes helpen, is toch de helft meer
[ Voor 4% gewijzigd door xoniq op 11-03-2020 20:27 ]
Mijn Mazda 3 gaat ook niet altijd automatisch op slot bij het weglopen. Openen met de sleutel in de zak gaat ook niet altijd vlekkenloos, bijvoorbeeld wanneer de passagiers de portier eerder vast heeft.RvL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:54:
Het blijkt nu dat de CX-30 ook een alarm heeft... nooit naar gekeken, in de specs ook helemaal overheen gelezen maar toen ik de kofferbak open maakte ging ineens het alarm af![]()
![]()
Sowieso heb ik soms nog ruzie met het automatisch op slot springen. Dat gebeurt om een of andere reden niet altijd. Zo ook niet voor dit akkefietje.
Misschien moest ik toch het boekje er maar eens bij pakken ;-)
Dealer kon het reproduceren bij een demo auto, maar gaf aan dat er niets aan te doen is en er niets defect is.
@xoniq 60 paarden? Waar heb je de overige 15 verstopt? 
(zover ik weet zijn er 75/90/115pk uitvoeringen)
(zover ik weet zijn er 75/90/115pk uitvoeringen)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Verwijderd
Ik heb dat ook met mijn cx5. Heel irritant is het!Dj-sannieboy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:41:
[...]
Mijn Mazda 3 gaat ook niet altijd automatisch op slot bij het weglopen. Openen met de sleutel in de zak gaat ook niet altijd vlekkenloos, bijvoorbeeld wanneer de passagiers de portier eerder vast heeft.
Dealer kon het reproduceren bij een demo auto, maar gaf aan dat er niets aan te doen is en er niets defect is.
Bij dat niet automatisch op slot gaan bij het weglopen, heb je dan nog iets van de achterbank of uit de kofferbak gehaald? Of zat er nog iemand anders in die iets later/trager dan jou uitstapt en je al bij de auto weggelopen bent?Dj-sannieboy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:41:
[...]
Mijn Mazda 3 gaat ook niet altijd automatisch op slot bij het weglopen. Openen met de sleutel in de zak gaat ook niet altijd vlekkenloos, bijvoorbeeld wanneer de passagiers de portier eerder vast heeft.
Volgens de handleiding van m'n CX-5 is het bereik van de antenne voor detectie van de sleutel niet heel groot, houdt op ongeveer halverwege de achterdeur. Als je dan naar achteren toe wegloopt na sluiten achterdeur, dan kom je niet meer binnen bereik en dan gaat hij inderdaad niet automatisch op slot. Het automatisch vergrendelen werkt alleen als de sleutel binnen bereik van de antenne is op het moment dat alles gesloten wordt (deuren + kofferbak).
Nee, ik heb geen Apple device, ik gebruik Android AutoVerwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:24:
@Tankiej heb jij Apple CarPlay en gebruik je dat?
Het lijkt erop dat het niet werkt als ik ‘te snel’ na het dichtdoen van de deur wegloop. Ik let er nu vaak op dat ik bij het dichtdoen van de deur eerst een piepje hoor voordat ik wegloop. Maarja soms heb je haast en dan let je daar niet op.Tankiej schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:15:
[...]
Bij dat niet automatisch op slot gaan bij het weglopen, heb je dan nog iets van de achterbank of uit de kofferbak gehaald? Of zat er nog iemand anders in die iets later/trager dan jou uitstapt en je al bij de auto weggelopen bent?
Volgens de handleiding van m'n CX-5 is het bereik van de antenne voor detectie van de sleutel niet heel groot, houdt op ongeveer halverwege de achterdeur. Als je dan naar achteren toe wegloopt na sluiten achterdeur, dan kom je niet meer binnen bereik en dan gaat hij inderdaad niet automatisch op slot. Het automatisch vergrendelen werkt alleen als de sleutel binnen bereik van de antenne is op het moment dat alles gesloten wordt (deuren + kofferbak).
Mooi @RvL ! Ik krijg hem precies in die kleur! Geen spijt van m'n keuze als ik je foto's zo zie
.
Helaas nog een paar weken geduld hebben... Ik zou hem de 28e in ontvangst mogen nemen maar de dealer stuurde mij een bericht dat er wat vertraging is en ze hem nu de 28e binnen verwachten te krijgen.
Helaas nog een paar weken geduld hebben... Ik zou hem de 28e in ontvangst mogen nemen maar de dealer stuurde mij een bericht dat er wat vertraging is en ze hem nu de 28e binnen verwachten te krijgen.
Kan je iets vertellen over je ervaringen met de 2 van 2018? Ik ben aan het kijken naar een gtm uitvoering, zijn er nog opties die must have zijn? Led wil ik sowieso, HUD klinkt meer als een gimmick?xoniq schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Dat wel, maar de eerste helft is wat saai, ruim 2,5 uur rijden. De terugweg is wel leuk met m’n nieuwe speeltje. Mag m’n zwarte Mazda 2 Sport Selected van 2018 inruilen voor een Machine Grey Mazda 2 Style Selected van 2020.
Toch leuke/nuttige verschillen:
- Vernieuwd uiterlijk (facelift) met nieuwe stijl grill
- LED koplampen standaard (ipv halogeen)
- CarPlay
- M Hybrid systeem
- Verbeterde vering
- Verbeterde isolatie (minder rij geluiden)
- Betere stoelen
- Active Lane Assist (Ipv enkel piepen)
- Van 60 PK naar 90 PK (alle beetjes helpen, is toch de helft meer
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
De kleur is inderdaad erg mooi, blij dat ik voor deze kleur heb gekozen. De grote plastic wielkasten vallen daardoor minder op, dat is namelijk het enige puntje wat ik minder mooi vind aan de auto.Robsta86 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:55:
Mooi @RvL ! Ik krijg hem precies in die kleur! Geen spijt van m'n keuze als ik je foto's zo zie.
De mijne is, zoals je hebt kunnen lezen ook een aantal keer uitgesteld. Maar het is zeker het wachten waard!
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ik ben in de veronderstelling dat wanneer je hem met de remote opent (via het knopje) je de auto ook via de remote af moet sluiten. Not sure thoRvL schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:54:
Het blijkt nu dat de CX-30 ook een alarm heeft... nooit naar gekeken, in de specs ook helemaal overheen gelezen maar toen ik de kofferbak open maakte ging ineens het alarm af![]()
![]()
Sowieso heb ik soms nog ruzie met het automatisch op slot springen. Dat gebeurt om een of andere reden niet altijd. Zo ook niet voor dit akkefietje.
Misschien moest ik toch het boekje er maar eens bij pakken ;-)
Ik had het vanmorgen weer en denk ik weet wat ik fout doe.bustertje schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:49:
[...]
Ik ben in de veronderstelling dat wanneer je hem met de remote opent (via het knopje) je de auto ook via de remote af moet sluiten. Not sure tho
Ik opende de kofferbak sloot hem daarna d.m.v. van de sluiten knop (dus niet met de knop met het slotje). Ik ontgrendelde de auto verder niet want ik hoefde niet in de auto te zijn.
Even later moest ik weer in de kofferbak zijn en deed hem dus weer met de knop in de kofferbakdeksel zelf open. Et voila: alarm.
Ik vermoed dus dat ik hem in dit soort gevallen moet sluiten het 'op slot' knopje i.p.v. het sluiten knopje. We gaan het uitproberen
Nu de dekens nog...
Oei, dat zal voornamelijk stad/fileverkeer zijn?bustertje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:39:
[...]
Hoopte ik ook op. Bleef echter gemiddeld 7,57 liter / 100 km over ruim 18.000 km aan de pomp gemeten.
Toename in vermogen heb ik niet gemerkt.
Mijn 2018 3 hatchback g-120 doet gemiddeld 6.7/100 over de laatste 55k km, inclusief Duitse Autobahn km's waar ik heb gekeken hoe hoog de km/h op de HUD precies ging (209 trouwens
XBO: Michaël#3318
De Mazda 2 van 2018 is sws een hele relaxte auto. Ik gebruik deze primair, 30dkm per jaar.Rick-Jan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:17:
[...]
Kan je iets vertellen over je ervaringen met de 2 van 2018? Ik ben aan het kijken naar een gtm uitvoering, zijn er nog opties die must have zijn? Led wil ik sowieso, HUD klinkt meer als een gimmick?
Als je een auto zoekt in het kleiner segment, en je wilt een complete auto, dan kan ik deze zeker aanbevelen.
Qua HUD is best leuk, maar een groot nadeel is dat deze niet werkt met CarPlay. Dat geldt zelfs voor de nieuwe Mazda 3. Dus die is redelijk verwaarloosbaar.
Verder is het een pittige auto, met comfortabele stoelen, goede wegligging.
Klopt inderdaad dat sommige functies van de HUD niet werken als je navigeert via CarPlay/Android Auto. Navigeer je niet? Dan werkt alles gewoon.
Het enige wat in mijn CX-30 niet werkt als ik via CarPlay navigeer is verkeersbordherkenning. Snelheid, ACC en dode-hoeksensors blijven gewoon werken. Hoe dat in de 2 zit weet ik dan weer niet, de 2 van mijn vrouw heeft het niet
Het enige wat in mijn CX-30 niet werkt als ik via CarPlay navigeer is verkeersbordherkenning. Snelheid, ACC en dode-hoeksensors blijven gewoon werken. Hoe dat in de 2 zit weet ik dan weer niet, de 2 van mijn vrouw heeft het niet
Nu de dekens nog...
Ik heb het ook niet, maar mijn collega in zijn 3 wel, en die is er niet over te spreken. Ook niet over de on-board navigatie van de Mazda zelf, in zijn nieuwe 3.RvL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:45:
Klopt inderdaad dat sommige functies van de HUD niet werken als je navigeert via CarPlay/Android Auto. Navigeer je niet? Dan werkt alles gewoon.
In de 2 kan je nog gewoon een straat invullen door letters te kiezen en dan vallen niet-beschikbare letters weg, wat dus automatisch aanvullen is. Bij de 3 moet je een volledig adres invullen (en zonder touchscreen, de 2 heeft wel een touchscreen en is dus makkelijker invoeren terwijl je stil staat).
Navigatiesysteem is gewoon slecht te bedienen in mijn ogen. Ik kan er bijna niets goeds over bedenken.
Zodra je navigeert met Carplay valt bordenherkenning in de HUD inderdaad weg
Zodra je navigeert met Carplay valt bordenherkenning in de HUD inderdaad weg
Ik navigeer al tijden met Waze. File informatie, flitsers en gevaarlijke situaties in de app. Maar weinig on board navigatiesystemen die dat hebben. Volgens mij heeft het nieuwe systeem in de 3 en CX-30 niet eens live file info.... En inderdaad 1 keer iets ingevoerd: niet handig...
Dus ik vind het alleen maar prettig dat t met CarPlay zo goed werkt. Dat het een en ander niet op de HUD wordt weergegeven is dan vervelend maar geen onoverkomelijke zaak.
Dus ik vind het alleen maar prettig dat t met CarPlay zo goed werkt. Dat het een en ander niet op de HUD wordt weergegeven is dan vervelend maar geen onoverkomelijke zaak.
Nu de dekens nog...
De auto a.s. maandag is mijn eerste auto met CarPlay, daar kijk ik naar uit. Ik had geen zin in om 350 euro te betalen voor een retrofit, om dan anderhalf jaar later een andere auto te krijgen mét CarPlay.RvL schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:06:
Ik navigeer al tijden met Waze. File informatie, flitsers en gevaarlijke situaties in de app. Maar weinig on board navigatiesystemen die dat hebben. Volgens mij heeft het nieuwe systeem in de 3 en CX-30 niet eens live file info.... En inderdaad 1 keer iets ingevoerd: niet handig...
Met name apps als FlitsMeister zijn voor mij een must.
Qua Navi en verkeersinfo: Je hebt 2 smaken RDS-TM
"Free" & "Premium".
In mijn Mazda3 zit een Pioneer (aftermarket) uit 2019, waarbij de info vlotter en completer binnenkomt. Ik weet dat ik via de hogere aanschafprijs ook een premium-access gekocht heb (zolang het apparaat ondersteunt word over de RDS)
In de SkyActivX is het soms afwezig, traag en incompleet. Stinkt dus naar de gratis versie
"Free" & "Premium".
In mijn Mazda3 zit een Pioneer (aftermarket) uit 2019, waarbij de info vlotter en completer binnenkomt. Ik weet dat ik via de hogere aanschafprijs ook een premium-access gekocht heb (zolang het apparaat ondersteunt word over de RDS)
In de SkyActivX is het soms afwezig, traag en incompleet. Stinkt dus naar de gratis versie
Nauwelijks stadsverkeer: ik rijd 200 km snelweg per dag.Nefiorim schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:48:
[...]
Oei, dat zal voornamelijk stad/fileverkeer zijn?
Mijn 2018 3 hatchback g-120 doet gemiddeld 6.7/100 over de laatste 55k km, inclusief Duitse Autobahn km's waar ik heb gekeken hoe hoog de km/h op de HUD precies ging (209 trouwensbij een verbruik van 1:5 a 1:6)
Dan zal je verbruik vanaf volgende week drastisch verbeteren (mits je je aan de snelheid houd en tussen 6:00 en 19:00 op de weg bent.
Vandaag mijn 19" zomer sloffen er weer onder gelegd. Vraagje, welke krik gebruiken / hebben jullie? Mijn VAG krikken werken niet aangezien de lip van de Mazda niet zover uitsteekt waardoor ik op het plastic ga drukken.
Vandaag mijn 19" zomer sloffen er weer onder gelegd. Vraagje, welke krik gebruiken / hebben jullie? Mijn VAG krikken werken niet aangezien de lip van de Mazda niet zover uitsteekt waardoor ik op het plastic ga drukken.
@remco112 @xoniq
Ziet er goed uit allebei! Altijd mooi zo'n maagdelijke kilometerstand
Ander vraagje. Sinds de CX-30 voor de deur staat en ik thuis moet werken rijd ik er nauwelijks in
. De vrouw des te meer, waarbij ze ook Android Auto heeft ontdekt.
Nu zit ze zelf te denken om ook Android Auto in haar auto (Mazda 2 2017) te nemen. Ze heeft MZD Connect dus ze kan bij de dealer in ieder geval Apple CarPlay laten installeren. Maar wordt Android Auto dan ook ondersteunt? Ik wil er best €350 aan besteden, maar dan zou het wel handig zijn als Android Auto ook echt werkt
Iemand die dat hier kan bevestigen?
Ander vraagje. Sinds de CX-30 voor de deur staat en ik thuis moet werken rijd ik er nauwelijks in

Nu zit ze zelf te denken om ook Android Auto in haar auto (Mazda 2 2017) te nemen. Ze heeft MZD Connect dus ze kan bij de dealer in ieder geval Apple CarPlay laten installeren. Maar wordt Android Auto dan ook ondersteunt? Ik wil er best €350 aan besteden, maar dan zou het wel handig zijn als Android Auto ook echt werkt
Nu de dekens nog...
Ja bij Mazda (en anderen denk ik) gaan Android Auto en Apple CarPlay in één hand. Als jij die USB module laat installeren bij de dealer dan zit Android Auto daar direct bij in. Het is één module voor alles (volledig nieuwe USB module met één USB poort met een telefoontje ernaast).RvL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:38:
@remco112 @xoniq
Ander vraagje. Sinds de CX-30 voor de deur staat en ik thuis moet werken rijd ik er nauwelijks in. De vrouw des te meer, waarbij ze ook Android Auto heeft ontdekt.
Nu zit ze zelf te denken om ook Android Auto in haar auto (Mazda 2 2017) te nemen. Ze heeft MZD Connect dus ze kan bij de dealer in ieder geval Apple CarPlay laten installeren. Maar wordt Android Auto dan ook ondersteunt? Ik wil er best €350 aan besteden, maar dan zou het wel handig zijn als Android Auto ook echt werktIemand die dat hier kan bevestigen?
Die retrofit werkt identiek aan de af-fabriek systemen.
Thanks. Dan moet ik een ander smoesje verzinnen om die €350 in m'n zak te kunnen houden
Nu de dekens nog...
HahaRvL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:45:
Thanks. Dan moet ik een ander smoesje verzinnen om die €350 in m'n zak te kunnen houden![]()
Ik werk op het moment nog wel gewoon op kantoor, echter doen wij deze week wel voorbereidingen voor thuis werken. Gelukkig heb ik thuis wel een kantoor, en kan ik m'n ding doen. Maar met m'n nieuwe speeltje vind ik het nu nog niet zo erg om elke dag 2x30 KM te moeten rijden
Ik kan thuis gelukkig ook uitstekend werken, maar mis toch wel een beetje de reuring van 't werk en het ritje er naartoe. En als ik dan weer naar m'n werk mag vergruis ik de herrie die sommigen maken en de files
Nu de dekens nog...
Het is echt heerlijk nu hoor, geen files, met 4 - 4.5/100KM verbruik treintje rijden op cruise control, nergens inhalen.RvL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:49:
Ik kan thuis gelukkig ook uitstekend werken, maar mis toch wel een beetje de reuring van 't werk en het ritje er naartoe. En als ik dan weer naar m'n werk mag vergruis ik de herrie die sommigen maken en de files
Ja ja, wrijf het er maar in. Ik ga wel weer even voor 't raam staan, verlekkerd naar m'n CX-30 kijkenxoniq schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:52:
[...]
Het is echt heerlijk nu hoor, geen files, met 4 - 4.5/100KM verbruik treintje rijden op cruise control, nergens inhalen.
Nu de dekens nog...
Ach, je kan ook een blokje om toch? Het is nog niet zover dat we een total lock-down hebbenRvL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:01:
[...]
Ja ja, wrijf het er maar in. Ik ga wel weer even voor 't raam staan, verlekkerd naar m'n CX-30 kijken
Zeker, ik laat hem ook met enige regelmaat uit en mezelf dan ook maar meteenxoniq schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:02:
[...]
Ach, je kan ook een blokje om toch? Het is nog niet zover dat we een total lock-down hebben
Nu de dekens nog...
Thank god. Ik dacht al, als jij zo'n wagen als de CX-30 dagen lang kunt laten staan, dan heb je iets meer geduld dan ik.RvL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:04:
[...]
Zeker, ik laat hem ook met enige regelmaat uit en mezelf dan ook maar meteen
Woah, Polymetal Grey is toch wel erg mooi @remco112! Ik heb lang getwijfeld tussen die kleur en Soul Red, en uiteindelijk de rode gekozen. Maar als ik naar de foto van de jouwe kijk...
Ik werk ook sinds vorige week thuis. Heb hem in het weekend maar even uitgelaten op de Posbank. Daar was het wel heel druk, maar het blijft een prachtige weg.
(Motor viel wel een tikkie tegen daar helaas)
Ik werk ook sinds vorige week thuis. Heb hem in het weekend maar even uitgelaten op de Posbank. Daar was het wel heel druk, maar het blijft een prachtige weg.
(Motor viel wel een tikkie tegen daar helaas)
Wie met een recente 3 of CX-30 heeft ook problemen met de lichtsensor? Ik heb hem de gevoeligheid al op "hoog" staan, maar dan nog gaan de lichten pas aan als het zowat echt heel donker is. Bij avondschemering, bewolkt, regen, etc, dan mogen ze heus wel aan zoals andere auto's doen, maar bij mij gaan ze niet aan?
[ Voor 15% gewijzigd door Stiggy op 23-03-2020 10:44 ]
Goed dat je het zegt, zojuist even gechecked. En de installatie/activatie van Android Auto even geregeld. Lijkt allemaal te werken binnenkort alles even goed erin zetten, want het was iets te koud om nog lang buiten te zitten. En de motor alleen te laten draaien voor de stoelverwarming is ook niet van deze tijd natuurlijkxoniq schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:44:
[...]
Ja bij Mazda (en anderen denk ik) gaan Android Auto en Apple CarPlay in één hand.
Dit weekend m'n Mazda 3 GT-M 2018 in ontvangst mogen nemen. Na 7 jaar in een Polo was het tijd voor wat anders, iets wat fijner zou rijden. Eerste rij-ervaring is fantastisch te noemen
:strip_exif()/f/image/T7fwyCkxL9RTQd7KHlOF1e1k.jpg?f=fotoalbum_medium)
Keurige wagen! Op het werk hadden we ook de 3 GTM, hele complete wagen, ga je veel plezierige ritten mee beleven.Case_C schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:47:
[...]
Goed dat je het zegt, zojuist even gechecked. En de installatie/activatie van Android Auto even geregeld. Lijkt allemaal te werken binnenkort alles even goed erin zetten, want het was iets te koud om nog lang buiten te zitten. En de motor alleen te laten draaien voor de stoelverwarming is ook niet van deze tijd natuurlijk.
Dit weekend m'n Mazda 3 GT-M 2018 in ontvangst mogen nemen. Na 7 jaar in een Polo was het tijd voor wat anders, iets wat fijner zou rijden. Eerste rij-ervaring is fantastisch te noemen, heb er nog niet heel veel mee gereden, en alle systemen zijn nog even wennen.. maar dat komt vanzelf.
[Afbeelding]
Bij Mazda ligt de nadruk nog vooral op Apple CarPlay omdat Android Auto officieel niet ondersteund is in NL, maar met een APK bestandje werkt het prima, de auto is volledig voorbereid.
Welke Polo had je? Welk BJ heeft jouw Mazda 3?
Ondertussen iets meer kilometers in de CX-30 mogen rijden, met nadruk op iets...
Het is mijn eerste automaat, dus misschien dat het daar aan ligt, maar het valt me wel op dat hij na (stevig) optrekken vrij lang in de toeren blijft hangen voordat hij uiteindelijk doorschakelt. Als ik bijvoorbeeld invoeg op de snelweg en vrij stevig optrek naar 100, en dan bij 100 gas los laat, dan blijft hij best nog even in de hoge(re) toeren hangen voordat hij doorschakelt naar hogere versnellingen. Op zich geen probleem maar het valt me wel op. Is dit gebruikelijk bij deze automaat? Gaat hij nog ander gedrag aanleren? Auto heeft er nu 1400km op zitten, merendeel gereden door mijn vrouw die nog wel naar haar werk mag...
Daarnaast had Mazda het optrekken op ACC best wel wat minder agressief mogen maken. Ik wil op zich wel vlot weer op snelheid zitten, maar hoef daarbij niet constant door te trekken tot 6000rpm. Vaak geef ik zelf maar wat gas zodat het allemaal wat meer beschaafd verloopt, maar dan speel je dus eigenlijk alsnog zelf voor ACC....
Daarnaast een klein bugje in Android Auto. Mijn vrouw heeft een app voor luisterboeken die ze niet via Android Auto kan bedienen. Dus start ze die app voordat ze gaat rijden. Alleen als ze dan het volume probeert te veranderen springt Android Auto over naar Spotify en stopt het afspelen van het luisterboek. Heeft iemand anders daar ook last van?
Het is mijn eerste automaat, dus misschien dat het daar aan ligt, maar het valt me wel op dat hij na (stevig) optrekken vrij lang in de toeren blijft hangen voordat hij uiteindelijk doorschakelt. Als ik bijvoorbeeld invoeg op de snelweg en vrij stevig optrek naar 100, en dan bij 100 gas los laat, dan blijft hij best nog even in de hoge(re) toeren hangen voordat hij doorschakelt naar hogere versnellingen. Op zich geen probleem maar het valt me wel op. Is dit gebruikelijk bij deze automaat? Gaat hij nog ander gedrag aanleren? Auto heeft er nu 1400km op zitten, merendeel gereden door mijn vrouw die nog wel naar haar werk mag...
Daarnaast had Mazda het optrekken op ACC best wel wat minder agressief mogen maken. Ik wil op zich wel vlot weer op snelheid zitten, maar hoef daarbij niet constant door te trekken tot 6000rpm. Vaak geef ik zelf maar wat gas zodat het allemaal wat meer beschaafd verloopt, maar dan speel je dus eigenlijk alsnog zelf voor ACC....
Daarnaast een klein bugje in Android Auto. Mijn vrouw heeft een app voor luisterboeken die ze niet via Android Auto kan bedienen. Dus start ze die app voordat ze gaat rijden. Alleen als ze dan het volume probeert te veranderen springt Android Auto over naar Spotify en stopt het afspelen van het luisterboek. Heeft iemand anders daar ook last van?
Nu de dekens nog...
Untouchablezz20 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:25:
Ga er eens mee spelen, en zien wat er allemaal op in te stellen is.xoniq schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:48:
[...]Keurige wagen! Op het werk hadden we ook de 3 GTM, hele complete wagen, ga je veel plezierige ritten mee beleven.
Bij Mazda ligt de nadruk nog vooral op Apple CarPlay omdat Android Auto officieel niet ondersteund is in NL, maar met een APK bestandje werkt het prima, de auto is volledig voorbereid.
Merkte wel dat de lane control system plots weer actief was. Zomaar 1* deed hij een correctie toen stopte hij er weer mee. Rijd veel lokaal. Dan verward hij de stippellijn van de fietsstrook voor de rand van de weg.
De polo was een sjoemeldiesel uit 2011, reed ook prima maar ben nu 20k minder gaan rijden per jaar. Vandaar de overstap op benzine.Untouchablezz20 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:25:
Gaat zeker goedkomen. De motor loopt echt heerlijk rustig, niet dat gejaagd van een turbo. En optrekken doet ie ook lekker vlot.D_Jeff schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:58:
@Case_C Vanaf een VW Polo is een Mazda 3 gewoon een dikke upgrade
Om het verder compleet te maken: Zoom Zoom
Hoeveel toeren maken jullie Mazda’s in de 6e versnelling met 100km/u (indien beschikbaar)? Ik zit op 1800.
1675 bij 100 km/uxoniq schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:26:
Hoeveel toeren maken jullie Mazda’s in de 6e versnelling met 100km/u (indien beschikbaar)? Ik zit op 1800.
(Mazda Cx-5 diesel)
Verwijderd
Tof! Nu kan je mooi oefenen met tussen de lijntjes parkeren 🙃P_Tingen schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:33:
[Afbeelding]
Yesss, daar was hij dan, mijn CX-30 Skyactive-X. En nu werk ik thuis
I see what you did thereVerwijderd schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:23:
[...]
Tof! Nu kan je mooi oefenen met tussen de lijntjes parkeren 🙃
... en gaat over tot de orde van de dag
Vanochtend nog ff goed gecheckt, met exact 100 km/u, (ik rij meestal 105 a 108 op cruise) en ik zit ongeveer op 1700 met de Mazda 2. Exact kan ik het niet echt zien met die digitale teller)
ODB2xoniq schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:58:
[...]
Vanochtend nog ff goed gecheckt, met exact 100 km/u, (ik rij meestal 105 a 108 op cruise) en ik zit ongeveer op 1700 met de Mazda 2. Exact kan ik het niet echt zien met die digitale teller)
Ah ja, ik heb ff niet zo'n stekker. Die had ik nog wel toen ik m'n BMW had, maar toen met de auto weg gedaan.
Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn die zo weinig kilometers maakt met zijn (of haar) Mazda de laatste twee weken
Vrijdag de 13e opgehaald en pas 600 km gereden ofzo. Toch is elke km een genot!
Ik maak zelf gebruik van Android Auto, wat over het algemeen prima werkt, maar loop tegen twee dingen aan:
1. Als ik bijvoorbeeld Soundcloud (of YouTube) luister en ik wil het volume verhogen, hij direct weer springt naar Spotify en daar het laatst gepauzeerde nummer weer afspeelt. Hebben meer daar last van? Erg storend!
2. Ook merk ik dat (zeker aan het begin van een autorit) de verbinding met Android Auto niet echt vlekkeloos verloopt. Muziek wordt haperig afgespeeld en Waze wordt weergegeven met maximaal 5fps ofzo. Hiervoor reed ik een Polo en daar ben ik nooit tegen die problemen aangelopen. (Ik heb een OnePlus 6T en maak gebruik van de originele kabel)
Ik maak zelf gebruik van Android Auto, wat over het algemeen prima werkt, maar loop tegen twee dingen aan:
1. Als ik bijvoorbeeld Soundcloud (of YouTube) luister en ik wil het volume verhogen, hij direct weer springt naar Spotify en daar het laatst gepauzeerde nummer weer afspeelt. Hebben meer daar last van? Erg storend!
2. Ook merk ik dat (zeker aan het begin van een autorit) de verbinding met Android Auto niet echt vlekkeloos verloopt. Muziek wordt haperig afgespeeld en Waze wordt weergegeven met maximaal 5fps ofzo. Hiervoor reed ik een Polo en daar ben ik nooit tegen die problemen aangelopen. (Ik heb een OnePlus 6T en maak gebruik van de originele kabel)
@remco112 je eerste probleem met AA heeft m’n vrouw ook last van. Geen idee of dat aan AA of aan de implementatie in de auto ligt.
Normaal gesproken zou ik dat aan m’n collega kunnen vragen, hij rijdt Focus, maar hij rijdt net zoveel als ik op dit moment: niet...
Tweede probleem herkent ze dan weer niet.
Zelf heb ik een iPhone en die paar keer dat ik het heb mogen gebruiken had ik er geen problemen mee
Normaal gesproken zou ik dat aan m’n collega kunnen vragen, hij rijdt Focus, maar hij rijdt net zoveel als ik op dit moment: niet...
Tweede probleem herkent ze dan weer niet.
Zelf heb ik een iPhone en die paar keer dat ik het heb mogen gebruiken had ik er geen problemen mee
[ Voor 21% gewijzigd door RvL op 26-03-2020 18:01 ]
Nu de dekens nog...
Bij CarPlay herken ik zulke problemen absoluut niet. Zodra deze is opgestart (enkele seconden na het Mazda systeem), dan is CarPlay zeer soepel en vlot. Geen haperingen in geluid of visuele elementen. Ik laat Flitsmeister automatisch opstarten bij verbinding met CarPlay, en deze is ook direct actief en draait gelijk soepel bij zodat ie klopt met de stand van de auto. (En dat voor een Mazda 2, bij m'n 2018 Mazda 2 had ik überhaupt geen CarPlay)
Eerste probleem herken ik ook in mijn Mazda 3 van dit jaar. Ik speelde muziek af via SoundCloud en zodra je dan iets in de bediening doet, gaat AA er vanuit dat het voor één van de app's is die ondersteund wordt. Wat dus Spotify is. Ik heb Spotify een keer helemaal uitgezet en toen werkte het wel. Maar dan is het makkelijker (denk ik) om de connectie via bluetooth te maken en zo de audio af te spelen.remco112 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:20:
Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn die zo weinig kilometers maakt met zijn (of haar) Mazda de laatste twee wekenVrijdag de 13e opgehaald en pas 600 km gereden ofzo. Toch is elke km een genot!
Het is mij nog niet gelukt om er een 'makkelijke' oplossing voor te vinden en ik ben bang dat dit probleem pas wordt opgelost zodra o.a. SoundCloud binnen AA wordt ondersteund
Tweede probleem heb ik ook met Waze gehad, maar is er niet altijd. Geen idee waardoor het komt. Waze liep bij mij ook vaak vast na een aantal minuten rijden. Maps draait in mijn AA een stuk stabieler en is ook beter geïntegreerd als het het samen met Spotify aan staat(verdeling van de schermen op het display)
Om niet te ver af te dwalen over AA, misschien staan er in dit topic inmiddels wel meer antwoorden:
[Android Auto in Nederland] Ervaringen & Discussie
Vandaag m'n 6 mogen ophalen. Wat ben ik blij dat ik toch voor rood ben gegaan. Wat een prachtige kleur, natuurlijk geholpen door de mooie zonnige dag vandaag 
Wat rijdt ie heerlijk! Hij zal de komende tijd nog niet heel erg vaak uitgelaten worden, af en toe maar even een stukje door de polder gaan racen dus
:strip_exif()/f/image/zR6v0aYg0E9BjGG1EUFKyoOS.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat rijdt ie heerlijk! Hij zal de komende tijd nog niet heel erg vaak uitgelaten worden, af en toe maar even een stukje door de polder gaan racen dus
Dankjewel! Google Maps it is voorlopigTheDude84 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:36:
[...]
Eerste probleem herken ik ook in mijn Mazda 3 van dit jaar. Ik speelde muziek af via SoundCloud en zodra je dan iets in de bediening doet, gaat AA er vanuit dat het voor één van de app's is die ondersteund wordt. Wat dus Spotify is. Ik heb Spotify een keer helemaal uitgezet en toen werkte het wel. Maar dan is het makkelijker (denk ik) om de connectie via bluetooth te maken en zo de audio af te spelen.
Het is mij nog niet gelukt om er een 'makkelijke' oplossing voor te vinden en ik ben bang dat dit probleem pas wordt opgelost zodra o.a. SoundCloud binnen AA wordt ondersteund
Tweede probleem heb ik ook met Waze gehad, maar is er niet altijd. Geen idee waardoor het komt. Waze liep bij mij ook vaak vast na een aantal minuten rijden. Maps draait in mijn AA een stuk stabieler en is ook beter geïntegreerd als het het samen met Spotify aan staat(verdeling van de schermen op het display)
Om niet te ver af te dwalen over AA, misschien staan er in dit topic inmiddels wel meer antwoorden:
[Android Auto in Nederland] Ervaringen & Discussie
Hallo allemaal,
ik wil de mazdatweaks uitvoeren op mijn Mazda CX-5 maar door de fw versie die er op mijn auto zit moet ik een seriele verbinding maken met de CMU.
Is er iemand die dit al gedaan heeft of weet er iemand een adresje waar dit uitgevoerd kan worden? Het punt waar mijn onzekerheid zit is het aanpassen van de connector.
ik wil de mazdatweaks uitvoeren op mijn Mazda CX-5 maar door de fw versie die er op mijn auto zit moet ik een seriele verbinding maken met de CMU.
Is er iemand die dit al gedaan heeft of weet er iemand een adresje waar dit uitgevoerd kan worden? Het punt waar mijn onzekerheid zit is het aanpassen van de connector.
Erg mooie auto inderdaad. Ook nog aan zitten denken, maar het prijsverschil met de CX-30 werd me net iets te groot.mvbo schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:30:
Vandaag m'n 6 mogen ophalen. Wat ben ik blij dat ik toch voor rood ben gegaan. Wat een prachtige kleur, natuurlijk geholpen door de mooie zonnige dag vandaag
[Afbeelding]
En ik kreeg commentaar van mijn vrouw dat ze niet meer bij de boodschappen zou kunnen als de tas in de kofferbak tegen de achterbank stond. Wat een balzaal is die kofferbak
Nu de dekens nog...
Iemand van hier?
Nog een paar uurtjes en dan kan ook ik eindelijk m'n Mazda CX-30 ophalen! Ik moet zeggen dat ik nu meer naar de klok zit te kijken dan dat ik nog productief aan het werk ben 
Ik zal vanmiddag of vanavond ook wel even een foto van m'n nieuwe bolide delen in het topic
Ik zal vanmiddag of vanavond ook wel even een foto van m'n nieuwe bolide delen in het topic
Waarschijnlijk met een grote grijns op het gezicht lekker aan het rijden in de CX-30 want de foto's heb ik nog niet kunnen zien.
Ik lees nu dat de Mazda 2 ook flink getuned kan worden. Pk's van 90 naar 125, koppel van 148nm naar 158nm.
Maar ik verwacht dat je er in de dagelijkse ritten maar weinig van merkt toch? Wat ik heb begrepen zeggen pk's vooral iets over max snelheid. 10nm koppel lijkt mij te weinig om te voelen bij accelereren.
@LA-384 Als ik het goed zeg is de 1.5 - 90pk versie softwarematig geknepen.
Dat komt omdat dezelfde motor ook in de Mazda3 gelegen heeft en die kon 100 pk produceren.
Via ECU-remapping is het dus mogelijk om +10 erbij te krijgen zonder verdere aanpassingen.
Ga je er iets van merken? Dat is afhankelijk hoe de ECU-remapping gedaan wordt.
De 1 werkt aan het gasresponse, de ander aan meer max power bij ~3500 rpm (en nog wat tussenstappen waarschijnlijk - kennis is iets te beperkt hierover)
---
Wel is in het filmpje heel duidelijk het typische Mazda motor gedrag te zien: 90-95% van de Max power zit rond de 3500 rpm.
Dat komt omdat dezelfde motor ook in de Mazda3 gelegen heeft en die kon 100 pk produceren.
Via ECU-remapping is het dus mogelijk om +10 erbij te krijgen zonder verdere aanpassingen.
Ga je er iets van merken? Dat is afhankelijk hoe de ECU-remapping gedaan wordt.
De 1 werkt aan het gasresponse, de ander aan meer max power bij ~3500 rpm (en nog wat tussenstappen waarschijnlijk - kennis is iets te beperkt hierover)
---
Wel is in het filmpje heel duidelijk het typische Mazda motor gedrag te zien: 90-95% van de Max power zit rond de 3500 rpm.
Haha de eerste 300km met een grote grijns op m'n gezicht zitten er op en ik heb er tot zover erg van genoten. De auto is lekker vlot, het is heerlijk stil aan boord tijdens het rijden en het oogt en voelt allemaal zeer luxe. Ook de stoelen en de zithouding zijn geweldig.Civic09 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:08:
Waarschijnlijk met een grote grijns op het gezicht lekker aan het rijden in de CX-30 want de foto's heb ik nog niet kunnen zien.
De adaptieve cruise control gedraagt zich tijdens het remmen wel vrij netjes als er een auto voor je opduikt, alleen hij gaat wel heel erg enthousiast weer in de toeren zodra de weg voor je dan weer vrij is, zelfs als hij maar 5km/h hoeft te versnellen. Een opvallend verschil met de adaptieve cruise control van VAG auto's.
Een ander ding wat me opviel is dat bij het dragen van een polaroid zonnebril de head-up display bijna niet meer af te lezen is. Blijkbaar maakt de HUD vooral gebruik van horizontaal licht, wat dus door de bril gefilterd wordt. Als ik de bril een kwartslag draai en voor m'n ogen houd is de HUD wel prima te lezen. Jammer dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden, want de overige schermen in de auto blijven wel goed af te lezen met een polaroid zonnebril.
Ik heb door de dealer een afneembare trekhaak laten monteren, en dit hebben ze gelukkig zeer netjes gedaan zonder in de buitenkant van de bumper te hoeven zagen. Als de trekhaak niet gemonteerd is zie je er dus ook helemaal niets van.
Ik heb helaas niet de tijd genomen om een mooie fotoshoot van de auto te doen, maar toch even 2 "kiekjes". Fatsoenlijke foto's houden jullie nog even te goed

:strip_exif()/f/image/6mNXDrKdzFymYs0Z4kVzDxgx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2MtqqqZ1iftL1V5dRnOZzDpp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door Robsta86 op 07-04-2020 13:37 ]
@Robsta86 HUD werkt met een projector die 8+ standen * kan aanpassen. Ik wil je adviseren hier nog eens wat tijd in te steken 
* Deze ken ik iig:
Links / rechts / boven / beneden / feller / dimmend / bovenkant gedraaid / onderkant gedraaid
* Deze ken ik iig:
Links / rechts / boven / beneden / feller / dimmend / bovenkant gedraaid / onderkant gedraaid
Thnx @D_Jeff ik had het gezien. Ik heb de helderheid van de HUD naar +5 gezet om er in ieder geval nog iets van te kunnen zien met m'n zonnebril op, maar dat zal s avonds veel te fel zijn
Een ronde zonnebril kopen en de glazen een kwartslag draaienRobsta86 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:40:
[...]
...
Een ander ding wat me opviel is dat bij het dragen van een polaroid zonnebril de head-up display bijna niet meer af te lezen is. Blijkbaar maakt de HUD vooral gebruik van horizontaal licht, wat dus door de bril gefilterd wordt. Als ik de bril een kwartslag draai en voor m'n ogen houd is de HUD wel prima te lezen. Jammer dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden, want de overige schermen in de auto blijven wel goed af te lezen met een polaroid zonnebril.
...
Leuk idee maar dan kan ik de andere schermen in de auto bijna niet meer aflezen omdat die verticaal licht uitsturenPalingDrone schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:46:
[...]
Een ronde zonnebril kopen en de glazen een kwartslag draaien

Dan draai je alleen het glas voor je linker oog, denk toch in oplossingen ipv problemenRobsta86 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:47:
[...]
Leuk idee maar dan kan ik de andere schermen in de auto bijna niet meer aflezen omdat die verticaal licht uitsturen
Hier kun je mooi zien dat de normale Skyactiv-G bij zo'n 4000rpm geknepen wordt waar de 165pk versie dit niet heeft.
Al kun je de 165pk versie geloof ik niet krijgen in het nieuwe model?
De Skyactiv-G is toch dezelfde motor als die in het vorige model ligt?
@coob
Klopt, alleen een nieuwere versie. Onder ander mild hybride toegevoegd als ik me niet vergis.
Maar in de basis nog steeds dezelfde motor.
Klopt, alleen een nieuwere versie. Onder ander mild hybride toegevoegd als ik me niet vergis.
Maar in de basis nog steeds dezelfde motor.
Nu de dekens nog...
Wie van de Mazda 3 (of 6) eigenaren hier kan mij vertellen of je telefoon in de tray in de armsteun past?
Deze tray (part. nr BHN1-64-50XA, zie afbeelding) zou (klaarblijkelijk) standaard in de armsteun van de Mazda 3 moeten zitten? En past dus ook in de armsteun van een 6.
Nu ligt in mijn 6 (2018) m'n telefoon (S9) maar wat los in die armsteun aan de kabel, maar wat mij betreft is dat verre van optimaal.
Deze tray (part. nr BHN1-64-50XA, zie afbeelding) zou (klaarblijkelijk) standaard in de armsteun van de Mazda 3 moeten zitten? En past dus ook in de armsteun van een 6.
Nu ligt in mijn 6 (2018) m'n telefoon (S9) maar wat los in die armsteun aan de kabel, maar wat mij betreft is dat verre van optimaal.

Assumption is the mother of all fuck-ups
Past je telefoon dwars in je armsteun?
https://i.ebayimg.com/images/g/1k0AAOSwMgdXz~WR/s-l500.jpg
M'n vorige toestel (htc u11) wilde niet graag in dat bakje liggen
bakje is niet bijster groot, denk dat de meeste recente telefoons er niet in passen...
Vandaag maar eens een mailtje gestuurd naar de dealer met wat vragen over m'n CX-30, want hoewel ik er niet heel veel in rijd vallen me wel een paar dingen op.
Zo blijf ik ruzie houden met het alarm als ik de kofferbak open maak d.m.v. de knop in het kofferbakdeksel. De rest van de auto is dan nog vergrendeld. Ik druk de knop in, met de sleutel in m'n zak. Kofferbakdeksel komt in beweging en ik zal dan toch een stap naar achter moeten doen om het kofferbakdeksel niet tegen me aan te krijgen. Op dat moment gaat in sommige gevallen het alarm af... Beetje vervelend.
Ander puntje wat me nu een paar keer is opgevallen is dat de remmen af en toe lijken te tikken als ik het rempedaal intrap voordat ik de auto start. Ik voel het in het pedaal maar hoor het ook in de remmen, alsof de remmen een voor een gelost worden.
Ook heb ik gevraagd of het gedrag van de ACC kan worden aangepast. Dat hij vrij laat anticipeert en daardoor misschien krachtiger afremt dan ik zou doen vind ik nog niet zo heel vervelend. Maar je hoeft toch niet door te trekken tot 5500rpm als je van 80 terug naar 100 wil?
Of zijn dit allemaal bekende problemen waar niets aan gedaan kan worden?
Zo blijf ik ruzie houden met het alarm als ik de kofferbak open maak d.m.v. de knop in het kofferbakdeksel. De rest van de auto is dan nog vergrendeld. Ik druk de knop in, met de sleutel in m'n zak. Kofferbakdeksel komt in beweging en ik zal dan toch een stap naar achter moeten doen om het kofferbakdeksel niet tegen me aan te krijgen. Op dat moment gaat in sommige gevallen het alarm af... Beetje vervelend.
Ander puntje wat me nu een paar keer is opgevallen is dat de remmen af en toe lijken te tikken als ik het rempedaal intrap voordat ik de auto start. Ik voel het in het pedaal maar hoor het ook in de remmen, alsof de remmen een voor een gelost worden.
Ook heb ik gevraagd of het gedrag van de ACC kan worden aangepast. Dat hij vrij laat anticipeert en daardoor misschien krachtiger afremt dan ik zou doen vind ik nog niet zo heel vervelend. Maar je hoeft toch niet door te trekken tot 5500rpm als je van 80 terug naar 100 wil?
Of zijn dit allemaal bekende problemen waar niets aan gedaan kan worden?
Nu de dekens nog...
Het late remmen vind ik wel meevallen @RvL , maar dat optrekken is wel enigszins lomp inderdaad. Terwijl de auto wel gewoon netjes optrekt wanneer je de cruise control bv op 100 hebt ingesteld, en je 50 rijdt en op resume drukt. De auto kan het dus wel netjes, hij doet het alleen niet wanneer een auto voor je opzij gaat.
De andere punten zijn mij nog niet opgevallen, maar ik heb de auto dan ook pas sinds vrijdag.
De andere punten zijn mij nog niet opgevallen, maar ik heb de auto dan ook pas sinds vrijdag.
Card Nox schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:57:
Past je telefoon dwars in je armsteun?
Goeie... S9 is groter dan U11 dus dat gaat 'm niet worden dwars, nee...nick_haak schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:20:
M'n vorige toestel (htc u11) wilde niet graag in dat bakje liggenbakje is niet bijster groot, denk dat de meeste recente telefoons er niet in passen...

De Ali* aftermarket alternatieven zien er niet ruimer uit.
Andere oplossingen?
Brodit houder o.i.d. ook netjes maar kabel vanuit armsteun voor CP/AA nou ook niet je van het. Een oplossing om e.e.a. in de lengte in de armsteun weg te kunnen leggen zou wel mijn voorkeur hebben.
Assumption is the mother of all fuck-ups
Het late remmen is vooral omdat ik er bij mijn vorige auto een sport van maakte om zo veel mogelijk te anticiperen en daardoor zo min mogelijk te remmen. Zo lukte het me regelmatig om dusdanig vroeg van het gas af te gaan bij uitvoegen dat ik vrijwel zonder te remmen tot stilstand kwam bij het stoplicht. Al moet je dat niet proberen als er iemand achter je zit, worden ze niet zo vrolijk vanRobsta86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:24:
Het late remmen vind ik wel meevallen @RvL , maar dat optrekken is wel enigszins lomp inderdaad. Terwijl de auto wel gewoon netjes optrekt wanneer je de cruise control bv op 100 hebt ingesteld, en je 50 rijdt en op resume drukt. De auto kan het dus wel netjes, hij doet het alleen niet wanneer een auto voor je opzij gaat.
Resume heb ik nog niet uitgeprobeerd om eerlijk te zijn. Kan ik wel eens gaan proberen.
Verder een heerlijke auto. De automaat is wel even wennen geweest, na altijd handbakken te hebben gereden. Als je je rechtervoet subtiel gebruikt rijd hij heel relaxt. Ben je wat kwistiger met het gaspedaal, dan gaat de automaat graag met je mee. Me likes
Nu de dekens nog...
je kan misschien een bakje (laten) 3d printen, of iets van hout maken wat er netjes in past... iets van zacht materiaal erin en klaargoof. schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:26:
[...]
[...]
Goeie... S9 is groter dan U11 dus dat gaat 'm niet worden dwars, nee...![]()
De Ali* aftermarket alternatieven zien er niet ruimer uit.
Andere oplossingen?
Brodit houder o.i.d. ook netjes maar kabel vanuit armsteun voor CP/AA nou ook niet je van het. Een oplossing om e.e.a. in de lengte in de armsteun weg te kunnen leggen zou wel mijn voorkeur hebben.
https://www.autoweek.nl/a...-3-skyactiv-x-180-luxury/
Wat mij betreft 1 van de mooiste zo niet de mooiste in zijn klasse. Maar in Nederland kiezen we liever voor saai en onopvallend zoals bijvoorbeeld een Golf. Die sky activ x motor bevalt mij tot nog toe prima. Lekker stil en krachtig genoeg als je wat meer doortrekt in de lagere versnellingen.
Perfectie bestaat niet, maar deze wagen komt wat mij betreft behoorlijk in de buurt. Fraai geproportioneerd vanuit elke hoek, minimalistisch chique, premium afwerking. Word je in deze donkere dagen toch stukken blijer van, vergeleken met die Golf uit het andere topic...
@remco112
Wel weer een typische AW test.
Als er iets is waar mijn CX-30 uitblinkt t.o.v. mijn diesel Kadjar is het 't geluidsniveau. Maar dat vind AW dan weer juist iets wat tegenvalt bij de 3.
Ook het schokje bij overschakelen van SPCCI naar traditionele verbranding is volgens mij al lang uit de X geprogrammeerd.
Als er iets is waar mijn CX-30 uitblinkt t.o.v. mijn diesel Kadjar is het 't geluidsniveau. Maar dat vind AW dan weer juist iets wat tegenvalt bij de 3.
Ook het schokje bij overschakelen van SPCCI naar traditionele verbranding is volgens mij al lang uit de X geprogrammeerd.
Nu de dekens nog...
Wat versta je onder een typische AW test? hahaRvL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:49:
@remco112
Zelf heb ik ook helemaal geen last van schokjes of wat dan ook.
Zelf heb ik ook nog geen schokjes gemerkt bij het schakelen. Ik snap de kritiek op de automaat ook niet. Hij doet soepel zijn werk, en hij bevalt mij een stuk beter dan de DSG die ik in de voorloop auto had (Skoda Rapid 1.0 DSG7). Zeker bij wegrijden vanuit stilstand een wereld van verschil.
De opmerking over het geluid vind ik ook raar, tenzij de 3 van minder geluidsisolatie is voorzien dan de CX-30. M'n pa heeft ook even een stuk gereden in m'n nieuwe auto en hij zegt dat de auto een stuk stiller is dan zijn Skoda Karoq. En ook geen rammeltjes / kraakjes op slecht wegdek en drempels, die hij wel vanaf dag 1 had in zijn auto.
Het start-stop systeem bevalt me ook goed trouwens. De werking hiervan is echt snel. Start/Stop was bij de Skoda Rapid het eerste wat ik uitschakelde zodra ik wegreed. Wat een onmogelijk traag systeem was dat.
De opmerking over het geluid vind ik ook raar, tenzij de 3 van minder geluidsisolatie is voorzien dan de CX-30. M'n pa heeft ook even een stuk gereden in m'n nieuwe auto en hij zegt dat de auto een stuk stiller is dan zijn Skoda Karoq. En ook geen rammeltjes / kraakjes op slecht wegdek en drempels, die hij wel vanaf dag 1 had in zijn auto.
Het start-stop systeem bevalt me ook goed trouwens. De werking hiervan is echt snel. Start/Stop was bij de Skoda Rapid het eerste wat ik uitschakelde zodra ik wegreed. Wat een onmogelijk traag systeem was dat.
Hergebruik van oude reviews, waardoor sommige zaken niet meer relevant zijn. Het eerder genoemde schokje bijvoorbeeld.remco112 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:51:
[...]
Wat versta je onder een typische AW test? haha
Zelf heb ik ook helemaal geen last van schokjes of wat dan ook.
Zo is deze review van de 3 niets meer dan een repost van een review uit november 2019, waar hij in een dubbeltest met de MB A200 besproken werd. Er is dus niet opnieuw met de auto gereden. Voor veel zaken zal dat niet veel uitmaken, maar zeker met zo'n nieuwe motor zit een fabrikant ook niet stil om de kinderziektes eruit te halen.
Maar sowieso, in het algemeen let AW erg veel op prestaties. In een dubbeltest met de C-HR wordt op het einde gezegd 'maar de C-HR is veel sneller'. Dat interesseert heel veel mensen geen moer, want in mijn ogen kies je noch de C-HR noch de CX-30 omdat hij zo snel is. Daar heb je andere klasses voor.
Nu de dekens nog...
Ik moet zeggen dat ik op het dashboard nog nooit wat anders SPCCI heb zien staan. Hoorde/zag in bepaalde reviews dat bij stevig gasgeven, of koude motor die indicatie uit zou gaan, maar ik heb 'm werkelijk nog nooit op wat anders zien staan. Ik vind het helemaal prima, maar opvallendRvL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:49:
@remco112
Vrijdag met de Mazda naar de dealer voor de terugroepacties, kan ik 'm toch nog eens meenemen, laatste tijd bijzonder weinig kilometers mee gemaakt
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Langer dan 5 tellen meer dan 4200 toeren maken.
Als het goed is zit je daar niet vaak of nooit (ergens wel beter voor de motor en indirect het brandstofverbruik).
@RvL Je moet toch wat te 'zeuren' hebben?
Als het goed is zit je daar niet vaak of nooit (ergens wel beter voor de motor en indirect het brandstofverbruik).
Lukt prima op de autobahn, vooral als je de automaat in Sport zetD_Jeff schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:04:
Langer dan 5 tellen meer dan 4200 toeren maken.
In die test stond ook een opmerking in de strekking dat de uitrusting van de Mazda CX-30 luxury aardig was, maar dat de concurrenten dat toch beter deden... Daardoor was er precies een half puntje te weinig om de test te winnen.RvL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:47:
[...]
Maar sowieso, in het algemeen let AW erg veel op prestaties. In een dubbeltest met de C-HR wordt op het einde gezegd 'maar de C-HR is veel sneller'. Dat interesseert heel veel mensen geen moer, want in mijn ogen kies je noch de C-HR noch de CX-30 omdat hij zo snel is. Daar heb je andere klasses voor.
Vraag me af wat de andere auto's extra hebben wat ik mis op m'n CX-30 Luxury, kan zo gauw niet veel verzinnen. Heb nog nooit een auto gehad waar zoveel op en aan zit
@Robsta86 Je foto link is helaas alweer stuk
En als je dan het filmpje van de vergelijking tussen CX-30 en T-Roc kijkt hoor je weer precies het tegenovergestelde, vanaf 5m30s ongeveer.. De goedkopere CX-30 Comfort heeft meer aan boord dan de duurdere T-Roc.Robsta86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:59:
[...]
In die test stond ook een opmerking in de strekking dat de uitrusting van de Mazda CX-30 luxury aardig was, maar dat de concurrenten dat toch beter deden... Daardoor was er precies een half puntje te weinig om de test te winnen.
Vraag me af wat de andere auto's extra hebben wat ik mis op m'n CX-30 Luxury, kan zo gauw niet veel verzinnen. Heb nog nooit een auto gehad waar zoveel op en aan zit
Snap je nu wat ik bedoel met typische AW testen: het ligt er maar net aan wie de review doet, herbruiken te kust en te keur reviews en lijken zichzelf (/collega's) regelmatig tegen te spreken.
Nu de dekens nog...
Mazda maakt érg fijne handbakken en heeft in het verleden wel eens een wat minder prettige automaat geleverd hier en daar. Zo is het fabeltje ontstaan dat je bij Mazda maar beter voor een handbak kan kiezen en dat de automaat vast weer tegenvalt. Autojournalisten kakelen vooral elkaar na...Robsta86 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:13:
Zelf heb ik ook nog geen schokjes gemerkt bij het schakelen. Ik snap de kritiek op de automaat ook niet.

Ik lees eigenlijk alleen Bas van Putten in nrc... niet heel informatief maar wel leuk geschreven.
[ Voor 16% gewijzigd door Gluten Parody op 07-04-2020 17:47 ]
You damn basterd!Autoweek.nl schreef:Mazda MX-30 krijgt wankelmotor
Beetje dat stil houden voor een lange tijd door met slappe smoezen te komen