Sinds eind augustus de bezitter van een Mazda 6-III Sportbreak. De uitvoering: een deep crystal blue Skylease plus met de 20% (leaserijder) 2.2diesel motor.
Na twee weken rijden en 1350km's achter de kiezen ben ik een tevreden man. Tov. de voorgaande auto (een benzine qashqai) een wereld van verschil tov. motor, vermogen, comfort, wegligging. Superlatieven vind ik overdreven, maar het is daadwerkelijk een klasseverschil. De stoelen maken hier het eerste verschil, die zijn wel echt fenomenaal. Bij bestelling heb ik nog de dealer-actie mogen gebruiken waardoor de auto met dak- en fietsendrager is geleverd, een afneembare trekhaak is gemonteerd en de spiegels automatisch inklappen bij afsluiten.
Tussen het moment van bestellen en leveren veel hier op het forum gelezen over kleine euvels. Hierbij een opsomming:
- Lang opstarten navi: NIET ervaren.
- Ophangen connect bij lange nummers: NIET ervaren
- Onduidelijke mappenlijst: NIET ervaren
- Rammelend voor/achterophanging: NIET ervaren
Een aantal zaken die me wel opvallen:
- De Leaving/Coming home optie staat aangevinkt in het menu, maar met de lichtschakelaar op automatisch zie ik deze nog niet functioneren. Erg vreemd?
- Er zou een High beam optie ingebouwd zitten. Nog niet veel 's nachts gereden maar nog niet automatisch geactiveerd gezien.
- De LED koplampen vallen me positief op. De automatische lichtassistent in bochten is echt goed, draagt echt bij aan veiligheid;
- De Skylease plus heeft de GT-M bumper en LED-koplampen/achterlichten, maar wat wel knullig is, is dat de knipperlichten en achteruitrijlicht nog halogeen zijn. Misschien zelf ff omzetten naar LED

- De motor: wat een beest. 150pk en 380nm zijn meer dan zat om in iedere versnelling tussen 2k en 3k toeren te versnellen en daarnaast ook heerlijk ontspannen rijden op 50, 80 of 130km. Boven de 130km wordt de motor wel liniair onzuinig. Tot nu toe 6.0/6.1 gemiddeld gereden.
- Connect systeem werkt top. Teveel opties om op te noemen. De sync met de telefoon was even uitzoeken, maar voor de Exchange gebruikers: de map veelgebruikte contacten gooit roet in het eten. Voor de android-users: Linkedin en Facebook sync naar contacten gooit roet in het eten. Ik heb er voor gekozen alle contacten om te zetten naar Google Contacts en op 1 of 2 na synct ie alles.
- Ik dacht dat Lane departure op de skylease+ zat, maar sinds 2015 is dat alleen nog maar op de GT-M editie. Mis 't eigenlijk niet.
- Recente ervaring: De Solodiesel Vuldop is echt wennen. Leuk en snel beginnen met tanken, maar A. onder de verkeerde hoek beginnen is direct afslaan van de tankbeurt, en B. wanneer volgetankt ook direct stoppen anders zitten je schoenen onder de diesel.
Soit: Foto's: