Zerveza schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 22:16:
Wat nu als ik meer rekenkracht will... dus wel als werkstation wil gebruiken. Waar kom ik dan op uit? Toch die MacMini?
(volgens mij hou je het niet tegen... als je een apple product wilt, komt ie er...)
Ik heb al ruim een jaar een ASRock ION 330 van de eerste generatie, zonder IR-oogje, zonder eSATA onder m'n TV staan. Het probleem waar ik mee zit, is dat m'n huidige opzet nogal schizofreen is. Ik heb een XBMCFreak LiveCD-install die ik op een losse partitie heb staan voor... XBMC. Werkt fantastisch voor 99% van m'n video-content.
Echter, ik vind het luisteren van muziek en showen van foto's niet ideaal in XBMC. Of je wilt ff een trailertje bekijken of Youtuben, of effe een ge
downlripte VIDEO_TS folder omzetten naar ISO, of wat files/folders schuiven, .... dan moet ik weer rebooten, toetsenbord erbij om de Grub bootloader naar Win7 te laten wijzen en wachten tot Win7 een keer is geboot. Voorbeeldje: ik vind het leuk om fototjes en bijbehorende filmpjes (denk aan het afleggen van het zwemexamen van je kinderen) door elkaar te kunnen slideshowen. Picasa kan dat fantastisch. Maar niet onder Windows, want dan heb je of filmpjes met wel beeld en geen geluid. Of filmpjes zonder beeld maar wel geluid. Of stotterende filmpjes. Als je namelijk maar iets wilt doen wat enige CPU-kracht vraagt dan ga je nat op de ASRock. Op m'n MacBook uit 2007 werkt dit allemaal goed out-of-the-box met Picasa. Het zal allemaal best voor elkaar te krijgen zijn in Windows, maar als "A" werkt werkt "B" weer niet of andersom. Het blijft een onophoudend geklooi met codecs en players, en vinkjes aanzetten en weer uitzetten. Ik heb er geen zin meer in. Het moet gewoon werken. Ik wil van media kunnen genieten, en niet avonden lopen klooien om VAN media te kunnen gaan genieten.
Vandaar dat er ik nu op een Mac Mini aan het wachten ben (Ebay). Gewoon vanuit OSX XBMC, Plex, Boxee, Picasa, Safari, Firefox, Chrome, VLC, Transmission, .... you name it kunnen starten zonder te rebooten en zonder een script-wizard te hoeven zijn. Met in tegenstelling tot een Atom-systeem voldoende CPU-kracht om alle huis-tuin-keuken dingen native te kunnen draaien. Duurder, maar als je op Marktplaats/ebay kijkt is de restwaarde is hoog, dus het prijsverschil is daardoor al een heel eind uit de wereld. Daarom voor mij het proberen waard.
[
Voor 4% gewijzigd door
catchingfire op 26-07-2010 15:49
. Reden: genuanceerd, het noemen van Apple ligt altijd gevoelig op Tweakers ]