Dynafix Omruilen toestel

Pagina: 1
Acties:
  • 4.096 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb op 4 september een telefoon besteld op typhone.nl, waarvan ik van te voren had gevraagd of ze die op voorraad hadden, en er werd mij verteld dat dit zo was. Dus heb ik hem besteld, blijkt dat ze het niet op voorraad hebben, dus kreeg ik de telefoon pas 8 oktober terwijl ik het eigenlijk 5 september had moeten ontvangen. Maargoed, eindelijk dus de telefoon ontvangen, blijkt de camera niet te werken. Ze wouden het toestel niet omruilen, dus had ik het opgestuurd voor reparatie. Na 'de reparatie' deed hij het nog steeds niet.
En dit is tot 3 keer toe gebeurd, en nu zijn we al een paar maanden verder. Nu is het toestel voor de 4e keer verstuurd(op 8 december). De telefonist heeft mij verteld dat na de 3e keer het toestel waarschijnlijk omgeruild zal worden, maar dit is ook niet 100% zeker.

We zijn nu al haast 4 maanden verder sinds de bestelling en nog steeds heb ik het toestel niet kunnen gebruiken. Ik ben hier uiteraard uiterst ontevreden over.
Mijn vraag is kan ik hier wat aan doen? Op de website van de consumentenbond heb ik gevonden :

Volgens de wet heb je altijd recht op een product van goede kwaliteit. Blijkt binnen 6 maanden dat het artikel niet werkt, dan geldt het wettelijk bewijsvermoeden. Er wordt dan aangenomen dat het artikel al bij aankoop niet goed was en het defect niet door de koper is veroorzaakt. Binnen deze termijn heb je recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Je mag niet altijd zelf kiezen tussen reparatie of vervanging. Soms is het onredelijk vervanging te vragen als reparatie heel eenvoudig is. Voldoet de verkoper zelfs na een schriftelijke aanmaning niet aan zijn verplichting, dan mag de koper het product ook door een derde laten herstellen en de kosten op de verkoper verhalen. Het product mag niet te lang weg zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel een (vergelijkbaar) artikel uitlenen. De verkoper kan zich alleen aan de wettelijke garantie ontrekken als hij kan bewijzen dat de koper het artikel niet juist heeft gebruikt.

Volgens mij heeft het nu al te lang geduurd en als het toestel dit keer niet wordt omgeruild, is het dan mogelijk om de koop te ontbinden en mijn geld terug te krijgen?
Zijn er verder nog andere dingen die ik kan ondernemen tegen Typhone(schadevergoeding etc.)?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de titel noem je DynaFix (reparatie bedrijf), en in het verhaal zie ik die naam nergens terug komen.
Bij welk bedrijf ligt het probleem nu ?

offtopic:
btw. welk merk gsm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:39:
In de titel noem je DynaFix (reparatie bedrijf), en in het verhaal zie ik die naam nergens terug komen.
Bij welk bedrijf ligt het probleem nu ?

offtopic:
btw. welk merk gsm?
Het toestel is gekocht bij Typhone.
Maar voor reparatie wordt deze verstuurd naar DynaFix(reparatiebedrijf).
De 4e keer is hij ook weer daarnaartoe gestuurd en DynaFix zal volgens mij bij Nokia een swap aanvragen.

Het gaat om een Nokia 5800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die mijn vragen kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik verplaats je topic naar Shopping Forum, daar is het meer op zijn plaats. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:35
Tja... de naam dynafix zegt me al genoeg. Ik heb van de keren dat ik met hun te maken gehad heb (stuk of 10 keer totaal?) 1x een goede ervaring. De rest is altijd ellende.

Standaard heb je vochtschade, ligt het aan hun, missen er onderdelen, is ie kwijt, of doen ze maar wat.

(Asus laptop opsturen, bad sectors op hdd, krijg je 'm na 7 weken ofzo terug: "scherm vervangen, test ok")

En ik ben niet de enige... zoek maar eens op Dynafix:

In jouw geval zul je moeten beginnen met Typhone in gebreke te stellen en kans geven om het op te lossen. Dat je het naar Dynafix stuurt is jouw keuze geweest, in principe heb je daar niets mee te maken: Typhone is je verkopende partij en die zal het dus moeten oplossen.

Advies is om de hele dynafix ellende door Typhone te laten regelen, dat is hun probleem... en het is bekend dat Dynafix het liefst garantie ontwijkt of afwijst..

Nokia 7370: spontaan gebarsten LCD-scherm, ervaringen?
Telefoon stuk > geen garantie?
Toestel te lang in de reparatie. Wat te doen?!!
Geen garantie na opvolgen advies Sony Ericsson
Afgescheept door vochtschade? Telefoon is nooit in aanraking
Ervaringen met GSM verzekeringen (afhandeling schade)
Samsung E900 functioneert na reparatie nog niet

[ Voor 61% gewijzigd door DJSmiley op 30-12-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste heb jij niks met Dynafix te maken. Je hebt de telefoon gekocht by Typhone en hun moeten dus ook support leveren. Je kunt volgens mij na een aantal maanden niet meer de koop ontbinden. Ik denk wel dat je een compensatie zou moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Typhone laat zijn reparaties doen door Dynafix, maar klanten laten ze het gelijk doorsturen naar Dynafix, is volgens mij ook sneller voor de klant. Maar iemand die mijn vragen kan beantwoorden verder?
Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:06:
Ten eerste heb jij niks met Dynafix te maken. Je hebt de telefoon gekocht by Typhone en hun moeten dus ook support leveren. Je kunt volgens mij na een aantal maanden niet meer de koop ontbinden. Ik denk wel dat je een compensatie zou moeten kunnen krijgen.
Het is Typhone die niet voldoet waar ze aan moeten voldoen en daarom moet je typhone in gebreke stellen. Dat doe je schriftelijk, met een briefje / fax waarin je aangeeft wat het probleem is, wat er tot nu is gedaan en waarin je een termijn stel van bijvoorbeeld twee weken, waarbinnen het probleem definitief opgelost moet zijn.

Doen ze dat niet binnen die termijn, dan zijn ze 'in gebreke' en heb je het recht de overeenkomst te ontbinden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op woensdag 30 december 2009 @ 23:46:
[...]

Het is Typhone die niet voldoet waar ze aan moeten voldoen en daarom moet je typhone in gebreke stellen. Dat doe je schriftelijk, met een briefje / fax waarin je aangeeft wat het probleem is, wat er tot nu is gedaan en waarin je een termijn stel van bijvoorbeeld twee weken, waarbinnen het probleem definitief opgelost moet zijn.

Doen ze dat niet binnen die termijn, dan zijn ze 'in gebreke' en heb je het recht de overeenkomst te ontbinden.
In die brief moet ik gewoon het probleem duidelijk maken, als er in de bepaalde periode niet het probleem wordt opgelost, moet ik dan opnieuw een brief sturen met dat ik de koop wil ontbinden? Moet ik ook dreigen met juridische stappen of dergelijke? Kun je me detaillistischer inlichten?
Wat als ze hiermee niet akkoord willen of dergelijke?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 00:25:
[...]

In die brief moet ik gewoon het probleem duidelijk maken, als er in de bepaalde periode niet het probleem wordt opgelost, moet ik dan opnieuw een brief sturen met dat ik de koop wil ontbinden? Moet ik ook dreigen met juridische stappen of dergelijke? Kun je me detaillistischer inlichten?
Wat als ze hiermee niet akkoord willen of dergelijke?
Dreigen vind ik zinloos, maar stappen aankondigen is wel zinvol, als je ook zeker weet dat je die stappen gaat zetten.

Verder correct: als het probleem niet binnen die termijn opgelost is, dan ontbind je de koopovereenkomst en vraag je je geld terug.

Voldoen ze daaraan niet, dan ga je procederen om nakoming van de ontbindingsverplichting af te dwingen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:49:
Typhone laat zijn reparaties doen door Dynafix, maar klanten laten ze het gelijk doorsturen naar Dynafix, is volgens mij ook sneller voor de klant. Maar iemand die mijn vragen kan beantwoorden verder?
Bvd
Dat snap ik, maar het feit blijft dat je de telefoon bij Typhone hebt gekocht en je moet dus ook hun aansprakelijk houden. Van Dynafix kun je niks eisen. Laat je dus niet door Typhone afschepen met het smoesje dat je maar contact om moet nemen met Dynafix omdat die de reparatie hebben gedaan. Jij hebt als consument niks met Dynafix van doen. Het is dan ook aan Typhone om problemen met Dynafix op te lossen.

Je moet een aangetekende brief sturen waarin je ze in gebreke stelt en vertellen wat je als compensatie eist. Neem wel een redelijk bedrag. Misschien kun je ook de koop ontbinden, maar hiervoor zou je even contact op moeten nemen met je rechtsbijstand. Dreigen met juridische stappen is nou niet iets voor in de eerste brief. Je moet eerst duidelijk je klacht neerleggen. Ze zijn verplicht om hier binnen een redelijke termijn op te reageren. Mochten ze niet/negatief reageren dan kun je ze nogmaals een brief sturen waarin je ze sommeert om alsnog op je verzoek in te gaan, zo niet dan kun je naar de kantonrechter stappen (dit kun je dan ook prima in de brief vermelden). Je moet dan natuurlijk ook wel van plan zijn deze stappen daadwerkelijk te willen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

DJSmiley schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:01:
Advies is om de hele dynafix ellende door Typhone te laten regelen, dat is hun probleem... en het is bekend dat Dynafix het liefst garantie ontwijkt of afwijst..
Waarom zouden ze dat doen? Dynafix is een reparatiebedrijf, dat geld verdient aan het repareren van toestellen. Aan een toestel dat onherstelbaar beschadigd is, beyond economical repair (dat wil zeggen dat de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde), verdient Dynafix niets. Verder verleent Dynafix geen garantie op toestellen, alleen op door hen uitgevoerde reparaties.

De reparateurs plakken dat vochtschadestickertje echt niet omdat ze dan lekker de hele dag niets hoeven te doen en hun doel is ook niet om de omzet te minimaliseren.

Een schoenmaker gaat toch ook niet voor de lol alle ter reparatie aangeboden schoenen afwijzen omdat ze er te erg aan toe zijn? :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Canaria schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:02:
[...]

Waarom zouden ze dat doen? Dynafix is een reparatiebedrijf, dat geld verdient aan het repareren van toestellen. Aan een toestel dat onherstelbaar beschadigd is, beyond economical repair (dat wil zeggen dat de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde), verdient Dynafix niets. Verder verleent Dynafix geen garantie op toestellen, alleen op door hen uitgevoerde reparaties.

De reparateurs plakken dat vochtschadestickertje echt niet omdat ze dan lekker de hele dag niets hoeven te doen en hun doel is ook niet om de omzet te minimaliseren.

Een schoenmaker gaat toch ook niet voor de lol alle ter reparatie aangeboden schoenen afwijzen omdat ze er te erg aan toe zijn? :P
Maar toch moet ik Typhone nu schuldig stellen aan het feit dat er een ondeugdelijk toestel is gelevert, right?
Is het verder nog mogelijk om een schadevergoeding te eisen van Typhone/Nokia?
Kan ik een nieuw toestel eisen? En als ik juridische stappen onderneem, heb ik dan een grote kans om te winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder ook maar iets te willen suggereren over de manier waarop een van de genoemde bedrijven zou kunnen werken zou ik hier een zeer valide argumentatie over kunnen houden. Stel je voor dat de reparateur werkt voor een fixed fee voor alle reparaties voor een heel jaar. In dat geval is de reparateur gebaad bij een laag aantal garantiegevallen. Indien zij een malafide werkwijze hebben zou dat kunnen leiden tot het foutief constateren van gebreken die niet onder de garantie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 14:43
DJSmiley schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:01:
Tja... de naam dynafix zegt me al genoeg. Ik heb van de keren dat ik met hun te maken gehad heb (stuk of 10 keer totaal?) 1x een goede ervaring. De rest is altijd ellende.

Standaard heb je vochtschade, ligt het aan hun, missen er onderdelen, is ie kwijt, of doen ze maar wat.

(Asus laptop opsturen, bad sectors op hdd, krijg je 'm na 7 weken ofzo terug: "scherm vervangen, test ok")

En ik ben niet de enige... zoek maar eens op Dynafix:

In jouw geval zul je moeten beginnen met Typhone in gebreke te stellen en kans geven om het op te lossen. Dat je het naar Dynafix stuurt is jouw keuze geweest, in principe heb je daar niets mee te maken: Typhone is je verkopende partij en die zal het dus moeten oplossen.

Nokia 7370: spontaan gebarsten LCD-scherm, ervaringen?
Telefoon stuk > geen garantie?
Toestel te lang in de reparatie. Wat te doen?!!
Geen garantie na opvolgen advies Sony Ericsson
Afgescheept door vochtschade? Telefoon is nooit in aanraking
Ervaringen met GSM verzekeringen (afhandeling schade)
Samsung E900 functioneert na reparatie nog niet
Mag ik zeggen dat ik dit stemmingmakerij vind en ook nog eens grote onzin? Dat ik een overgroot deel van de toestellen die ik verstuur gewoon gerepareerd terug krijg? Dat ik in alle gevallen van vochtschade (condens is ook vocht!) netjes foto's te zien krijg waarop in zo goed als alle gevallen enige vorm van corrosie te zien is? Dat zelfs gebroken displays af en toe vervangen worden? Dat heel sporadisch toestellen met vochtschade netjes schoongemaakt worden en daarna weer werken (hierbij wordt overigens netjes vermeld dat het vochtschade was en dat verdere reclamering niet mogelijk is).

Ik kan niet ontkennen dat toestel sporadisch wel eens terugkomen en niet goed in elkaar gezet zijn of nog niet naar behoren functioneren. Dat sporadisch wel eens een stomme fout gemaakt wordt door een verkeerde kleur cover te monteren wanneer deze vervangen wordt. Ook moet ik bekennen dat Dynafix bereiken en bewegen tot actie een crime is....

En dat een enkele keer een toestel om dubieuze redenen niet gerepareerd wordt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DynaFix wijst zaken af volgens de regels die ze krijgen van de diverse merken (nokia, samsung, etc.),
zal altijd voorkomen dat daar een beoordelingsfout in voorkomt, het blijft nu eenmaal mensen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag wordt het toestel teruggestuurd, en het is nog steeds niet omgeruild(nog niet thuis ontvangen, maar via de telefoon nagevraagd)! Pfff..
Ik word moe van die gasten. Ze vertellen mij dat het alsnog 'gerepareerd' is , na 3 x geloof ik hier natuurlijk niks meer van.
Als het toestel ditmaal nog steeds niet goed functioneert, zal ik een aangetekende brief naar ze versturen en daarin vermelden dat ik een nieuw toestel eis of de koop wil ontbinden en mijn geld terug wil. Is dit vestandig? Of moet ik ze NOG een kans geven om het op te lossen of zal ik gelijk een nieuw toestel eisen?

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:01:
Vandaag wordt het toestel teruggestuurd, en het is nog steeds niet omgeruild(nog niet thuis ontvangen, maar via de telefoon nagevraagd)! Pfff..
Ik word moe van die gasten. Ze vertellen mij dat het alsnog 'gerepareerd' is , na 3 x geloof ik hier natuurlijk niks meer van.
Als het toestel ditmaal nog steeds niet goed functioneert, zal ik een aangetekende brief naar ze versturen en daarin vermelden dat ik een nieuw toestel eis of de koop wil ontbinden en mijn geld terug wil. Is dit vestandig? Of moet ik ze NOG een kans geven om het op te lossen of zal ik gelijk een nieuw toestel eisen?

Alvast bedankt
Beste,,

Heb zelf meerdere malen een telefoon besteld bij Typhone. Mijn ervaringen betreft Typhone zijn uitstekend. Nooit geen problemen. Wat ik uit jou probleem begrijp, is dat jou telefoon vanaf levering nooit volledig goed gefunctioneerd heeft, en Typhone over een nieuw toestel nogal moeilijk doet?
Als jij aan kan tonen wanneer jij het toestel in ontvangst heb mogen nemen, en aan kan tonen wanneer deze 3 ''reparaties'' plaats hebben gevonden, dan zijn zij verplicht jou een nieuw toestel te geven. Misschien dat je ze nog een 4e kans zou kunnen geven. Mocht het toestel dan nog niet volledig werken, zou ik toch op een nette manier verdere stappen gaan ondernemen. Jij betaal voor het toestel, en zij hebben het geld binnen. Er zal van de andere partij toch een stukje service bij moeten zitten..(zeker om de klant te behouden).

Als je dit op een nette manier aanpak, zal er ook niets aan de hand zijn, en krijg jij het geen wat je toekomt.

Met vriendelijke groet,
Joice van Loenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag het toestel onvangen, en hij doet het nog steeds niet!
Nu begin ik het echt zat te worden.
Nu maar toch tijd voor die aangetekende brief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even goed zoeken wat je rechten zijn na een derde reparatie. Vziw wordt ie daarna teruggenomen, maar ik kan zo snel niets vinden wat je daarin een handvat moet geven. De winkel waar ik vroeger werkte krediteerde het product na de derde reparatie. Ik zou even de moeite doen om erachter te komen of dit wettelijk is.

Overigs, is die winkel waar je hem gekocht hebt een fysieke winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:00:
Even goed zoeken wat je rechten zijn na een derde reparatie. Vziw wordt ie daarna teruggenomen, maar ik kan zo snel niets vinden wat je daarin een handvat moet geven. De winkel waar ik vroeger werkte krediteerde het product na de derde reparatie. Ik zou even de moeite doen om erachter te komen of dit wettelijk is.

Overigs, is die winkel waar je hem gekocht hebt een fysieke winkel?
Ik vind nergens op internet, ook niet op de website van de consuwijzer, dat er na een aantal x keren het toestel omgeruild moet worden. Het aantal keren staat volgens mij ook niet wettelijk vast.
Het is geen fysieke winkel waar ik het heb gekocht.
Typhone vertelt mij nu na de 4e reparatie, dat Nokia het niet heeft omgeruild en Typhone daar niks aan kan doen, aangezien Nokia dit bepaalt en Typhone daar geen invloed op heeft.
Wat kan ik nu verder doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:52
Ik zou contact opnemen met Nokia Care, zij kunnen hier vaak meer in betekenen. De regeling die ik ken, die althans vanuit meerdere winkelketens met fabrikanten is gemaakt, is driemaal defect voor hetzelfde probleem betekent contact opzoeken met de fabrikant die dan op zoek gaat naar een andere oplossing (dit houdt vaak in of een heel nieuw toestel of een creditering). In de regeling "hetzelfde probleem" is vaak wel coulance, dit is althans mijn ervaring.

Nokia Care kan je vaak meer vertellen over wáárom iets bijvoorbeeld niet is gebeurd (dit kan zijn doordat zij al eerder een unit swap hebben gedaan).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben net langs een Nokia care point geweest en die vertelt mij gewoon dat ik het moet blijven opsturen, totdat ze het omruilen. Want als ik het bij een Nokia care point afgeef, zij het ook gewoon doorsturen naar het reparatiebedrijf Dynafix, wat kan ik nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangetekende brief sturen waarin je je eisen kenbaar maakt en binnen een redelijke tijd antwoord verwacht. Hulp bij een dergelijke brief kun je van ConsuWijzer krijgen mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 20:02:
Aangetekende brief sturen waarin je je eisen kenbaar maakt en binnen een redelijke tijd antwoord verwacht. Hulp bij een dergelijke brief kun je van ConsuWijzer krijgen mocht je dat willen.
Zou 5 werkdagen een redelijke tijd zijn om antwoord te geven op mijn brief waarin ik een nieuw toestel eis?(dus niet voor het ontvangen van het nieuwe toestel, maar het antwoord of ze ermee akkoord gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:20:
[...]

Zou 5 werkdagen een redelijke tijd zijn om antwoord te geven op mijn brief waarin ik een nieuw toestel eis?(dus niet voor het ontvangen van het nieuwe toestel, maar het antwoord of ze ermee akkoord gaan)
Als ik jou was zou ik een brief schrijven naar Typhone, waarin je aangeeft wat er tot nu toe is gebeurd en dat je daarmee vindt dat Typhone in gebreke blijft jegens hun prestatie naar jou toe. In die brief sommeer je Typhone om binnen een redelijke termijn van x (werk)dagen alsnog te voldoen aan hun verplichtingen. Als Typhone binnen deze termijn geen oplossing heeft, dan zijn ze in verzuim en kan je verdere stappen ondernemen (ontbinden e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cadezo schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 21:50:
[...]

Als ik jou was zou ik een brief schrijven naar Typhone, waarin je aangeeft wat er tot nu toe is gebeurd en dat je daarmee vindt dat Typhone in gebreke blijft jegens hun prestatie naar jou toe. In die brief sommeer je Typhone om binnen een redelijke termijn van x (werk)dagen alsnog te voldoen aan hun verplichtingen. Als Typhone binnen deze termijn geen oplossing heeft, dan zijn ze in verzuim en kan je verdere stappen ondernemen (ontbinden e.d.).
Hmm,.
Ik had een brief geschreven : uitleg situatie, ondeugdelijk product geleverd door Typhone, ze hebben de kans gehad te repareren(4x), problemen hadden niet mogen ontstaan -> vriendelijk verzoek om toestel te vervangen.
Is de inhoud van mijn brief ook goed?
Moet ik er verder nog bijzetten dat als ze het toestel niet vervangen ik de koop ga ontbinden, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:04:
[...]
Hmm,.
Ik had een brief geschreven : uitleg situatie, ondeugdelijk product geleverd door Typhone, ze hebben de kans gehad te repareren(4x), problemen hadden niet mogen ontstaan -> vriendelijk verzoek om toestel te vervangen.
Is de inhoud van mijn brief ook goed?
Moet ik er verder nog bijzetten dat als ze het toestel niet vervangen ik de koop ga ontbinden, of niet?
Ik zal even een stukje quoten uit het Burgerlijk Wetboek:
BW7, Art. 21, lid 6.
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
In gebreke stellen en in verzuim:
BW6, Art. 82, lid 1.
Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
De precieze inhoud van je brief ken ik natuurlijk niet, maar ik zou nogmaals een brief sturen en daarin daadwerkelijke de woorden "in gebreke" gebruiken en verwijs naar het artikel uit BW7 en desnoods quote je een stukje dat in ieder geval aangeeft dat het wat jouw betreft serieus is. Daarbij is het verstandig om hen te "sommeren" om actie te ondernemen. Mijn ervaring is dat bij een dergelijke brief de meeste bedrijven snel handelen op zo'n brief (bij mij een aantal keren op de dag van ontvangst direct een telefoontje)...

[ Voor 31% gewijzigd door Cadezo op 08-01-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de inhoud van mijn brief, dus vertel maar wat er anders moet, als je wilt :p
Op 4 september kocht ik bij u een telefoon, die ik pas op 8 oktober ontving. Het betreft een Nokia 5800.
De telefon functioneert niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: de camera doet het soms niet, er verschijnt een zwart beeld en het is niet mogelijk foto’s te maken, dit probleem vertoont zich ook regelmatig bij het afspelen van video’s, het geluid is wel hoorbaar, maar er is weer een zwart beeld.

De telefoon is reeds 4 keer opgestuurd voor reparatie en het is nog steeds niet gerepareerd(RMA-nummers: iRMAAMRI6821***, iRMAAMRI6885***, iRMAAMRI6963*** en iRMAAMRI7060***. De telefonist heeft mij verteld dat na de 3e keer het toestel waarschijnlijk omgeruild zal worden, maar dit is dus niet gebeurd. Er is mij aan de telfoon verteld dat niet Typhone, maar Nokia bepaalt of een toestel wordt ingeruild of niet. Nogmaals wil ik u duidelijk maken dat ik een koopovereenkomst heb gesloten met Typhone en niet met Nokia. Dus Typhone dient mij een deugdelijk product te leveren. Inmiddels 4 maanden verder heb ik nog steeds geen goed werkend toestel.
Typhone heeft de mogelijkheid gehad het toestel te repareren, maar na de 4e reparatie is het toestel nog steeds defect. De Nokia 5800 moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, aangezien het een nieuw toestel is.

Helaas is dit wel het geval en ik verzoek u vriendelijk het toestel te vervangen.

Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.

Ik verzoek u vriendelijk binnen 7 werkdagen schriftelijk te reageren op mijn brief en met een oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet vriendelijk verzoeken, eisen!

Daarnaast niet om een reactie vragen, maar eisen dat het binnen een redelijke termijn van 7 werkdagen is opgelost.

In de wet staat ook nog een mooie tekst (bij garantie) dat de consument weinig last mag hebben van het herstel. Misschien past dat er ook nog in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 00:59:
Niet vriendelijk verzoeken, eisen!

Daarnaast niet om een reactie vragen, maar eisen dat het binnen een redelijke termijn van 7 werkdagen is opgelost.

In de wet staat ook nog een mooie tekst (bij garantie) dat de consument weinig last mag hebben van het herstel. Misschien past dat er ook nog in. :)
Inderdaad gebruik de woorden "eisen" of "sommeren" om druk te zetten.. Met vriendelijkheid kom je nu niet meer ver en die termijn moet inderdaad slaan op het herstel, anders krijg je een reactie en duurt vervolgens de vervolgactie alsnog weken of langer...

Die wettekst over weinig last:
BW7, Art. 21, lid 3.
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De redelijke termijn om te reageren is normaliter 2 weken. Daarnaast is 7 werkdagen misschien een beetje raar getal, dat is net geen anderhalve week.

Kijk ook even naar de opmaak van de brief. Wat ik zo snel zag was dat je een spatie voor en een haakje na je RMA nummers mist. Verder lijkt de brief me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb nu hetvolgende in mijn brief staan :
Op 4 september kocht ik bij u een telefoon, die ik pas op 8 oktober ontving. Het betreft een Nokia 5800.
De telefon functioneert niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: de camera doet het soms niet, er verschijnt een zwart beeld en het is niet mogelijk foto’s te maken, dit probleem vertoont zich ook regelmatig bij het afspelen van video’s, het geluid is wel hoorbaar, maar er is weer een zwart beeld.

De telefoon is reeds 4 keer opgestuurd voor reparatie en het is nog steeds niet gerepareerd (RMA-nummers: iRMAAMRI6821***, iRMAAMRI6885***, iRMAAMRI6963*** en iRMAAMRI7060***). De telefonist heeft mij verteld dat na de 3e keer het toestel omgeruild zal worden, maar dit is dus niet gebeurd. Er is mij aan de telfoon verteld dat niet Typhone, maar Nokia bepaalt of een toestel wordt ingeruild of niet. Nogmaals wil ik u duidelijk maken dat ik een koopovereenkomst heb gesloten met Typhone en niet met Nokia. Dus Typhone dient mij een deugdelijk product te leveren. Inmiddels 4 maanden verder heb ik nog steeds geen goed werkend toestel.
Typhone heeft de mogelijkheid gehad het toestel te repareren, maar na de 4e reparatie is het toestel nog steeds defect. In de wetboek kunt u het volgende vinden (BW7, Art. 21, lid 3) : “De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.” De Nokia 5800 moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, aangezien het een nieuw toestel is.

Helaas is dit wel het geval en eis ik dat het toestel wordt vervangen.

Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.

Ik verzoek u vriendelijk binnen 10 werkdagen schriftelijk te reageren en ik eis dat het probleem binnen 10 werkdagen is opgelost.

Met vriendelijke groet,
Is het nu wel goed?Moet 'met vriendelijke groet' weg en vervangen worden door 'hoogachtend'?
Moet ik er ook bij zetten 'indien niet op mijn eis wordt ingegaan, zal ik de koop ontbinden'?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit hier en daar een spelfout in, verder een nette mail, alleen zou ik in de laatste zin eis vervangen voor verwacht.

Misschien nog "Helaas is dit wel het geval ..." vervangen voor Ik stel u bij deze dan ook in gebreke ten aanzien van het nakomen van de overeenkomst gesloten d.d. <datum> onder ordernummer / referentie <contractnummer / ordernummer>.

Het stuk over klachten onterecht kan er ook uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met vriendelijke groet is prima (je zou er van kunnen maken "In afwachting van uw reactie verblijf ik,"). De zin dat je binnen 10 dagen een reactie verzoekt, en binnen 10 dagen een nieuwe telefoon eist staat een beetje raar (je eist en verzoekt iets in 1 zin). Misschien kun je het samenvoegen? "Ik verzoek u binnen een redelijke termijn te reageren en met een oplossing te komen". Het feit dat je een nieuw toestel wilt staat namelijk al in de paragraaf daarboven.

Verder zou je nog kunnen zeggen dat mocht er geen passende oplossing gevonden worden dat je het toestel bij een derde partij laat vervangen en dat je de kosten op hun verhaalt.

Edit: oja vergeet niet je factuurnr te vermelden oid. Iets waar ze je onomstotelijk aan kunnen herkennen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens, ik zie dat eerder het advies is gegeven te eisen. Feitelijk is dat correct, maar daarvoor hoef je de term eisen in eerste instantie niet voor te gebruiken :) Hoe vriendelijker je het houdt, hoe beter in eerste instantie - vergeet niet dat je steeds de RMA met dynafix hebt afgehandeld, en het Typhone ineens op het dak kan komen vallen. Het moet duidelijk zijn dat je het zat bent, je moet ze in gebreke stellen, en liefst óók nog vriendelijk blijven :P

Ohja, wel aangetekend doen he, die brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weer bedankt voor de reacties

De telefoon is reeds 4 keer opgestuurd voor reparatie en het is nog steeds niet gerepareerd (RMA-nummers: iRMAAMRI6821034, iRMAAMRI6885018, iRMAAMRI6963790 en iRMAAMRI7060505). De telefonist heeft mij verteld dat na de 3e keer het toestel omgeruild zal worden, maar dit is dus niet gebeurd. Er is mij aan de telfoon verteld dat niet Typhone, maar Nokia bepaalt of een toestel wordt ingeruild of niet. Nogmaals wil ik u duidelijk maken dat ik een koopovereenkomst heb gesloten met Typhone en niet met Nokia. Dus Typhone dient mij een deugdelijk product te leveren. Inmiddels 4 maanden verder heb ik nog steeds geen goed werkend toestel.
Typhone heeft de mogelijkheid gehad het toestel te repareren, maar na de 4e reparatie is het toestel nog steeds defect. In de wetboek kunt u het volgende vinden (BW7, Art. 21, lid 3) : “De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.” De Nokia 5800 moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, aangezien het een nieuw toestel is.

Ik stel u bij deze dan ook in gebreke ten aanzien van het nakomen van de overeenkomst gesloten d.d. 04-09-09 onder ordernummer 106396507 en eis dat het toestel wordt vervangen.

Ik verzoek u vriendelijk binnen 10 werkdagen schriftelijk te reageren het probleem opgelost te hebben.

In afwachting van uw reactie verblijf ik,
Ik neem aan dat hij nu klopt :)
Is het verder nog mogelijk een schadevergoeding ofzo te eisen?Of de kosten terugkrijgen voor bijvoorbeeld deze aangetekende brief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verzoek u vriendelijk binnen 10 werkdagen schriftelijk te reageren alsmede/en het probleem opgelost te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 17:48:

Ohja, wel aangetekend doen he, die brief.
Goedkoper is een fax met ontvangstbevestiging of langsgaan en een ontvangstbevestiging vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:54:
[...]

Goedkoper is een fax met ontvangstbevestiging of langsgaan en een ontvangstbevestiging vragen ;)
Langsgaan is geen optie, fax wel. Hoe gaat het dan precies met die ontvangsbevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:59
Een beetje fax apparaat print standaard een leveringsbevestiging uit.

Toch zou ik zelf denk ik voor een aangetekende brief gaan. Niet zozeer voor de bewijslast, maar voor de indruk die het maakt: "aangetekend, ik meen het serieus".

Faxen rollen standaard overal binnen, mailtjes flitsen voorbij, brievenpost krijgt zo'n winkel ook dagelijks binnen - maar een handtekening voor ontvangst zetten kan duidelijk meer indruk maken en nieuwsgierigheid opwekken: "hey, wat krijgen we nu binnen?"

Afhankelijk natuurlijk van de grootte van de winkel - als ze dagelijks tien aangetekende brieven binnen krijgen kijkt niemand er meer van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt.
Ik zal denk ik toch maar voor de aangetekende post gaan, is het trouwens ook mogelijk de kosten later op hun te verhalen?

En Moet ik er ook bij zetten 'indien niet op mijn eis wordt ingegaan, zal ik de koop ontbinden' in de brief?

Zal ik ook gelijk het toestel meesturen met de aangetekende post? De brief gewoon bij het toestel toevoegen dus?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt.
Ik zal denk ik toch maar voor de aangetekende post gaan, is het trouwens ook mogelijk de kosten later op hun te verhalen?

En Moet ik er ook bij zetten 'indien niet op mijn eis wordt ingegaan, zal ik de koop ontbinden' in de brief?

Zal ik ook gelijk het toestel meesturen met de aangetekende post? De brief gewoon bij het toestel toevoegen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:59
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:18:
Hmmm... reken daar maar niet op. Hooguit misschien als je kunt bewijzen dat zij moedwillig de boel saboteren of zo, maar in dit geval denk ik van niet.
Sowieso, *jij* en niet zij kiezen er voor dat je het aangetekend stuurt, dus waarom moeten zij voor die kosten opdraaien?
Mwah, kan, maar is misschien een beetje erg onvriendelijk en dreigend. Zie ook de post van Floppus hierboven.
Tja, eigenlijk lijkt mij dat wel een goed idee. Het toestel is defect, je wilt sowieso dat het gerepareerd wordt, waarom zou je 'm niet meteen meesturen?
Als je het niet doet, dan is de meest waarschijnlijke reactie "stuur het toestel maar op, dan repareren we het nu echt" of zo. Kan je 'm alsnog opsturen en duurt het allemaal nog langer.

Daarbij: als je 'm meteen meestuurt, dan wordt het pakketpost en hoef je 'm niet aangetekend te sturen (pakketpost is automatisch ook met tekenen voor ontvangst). Scheelt weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel even aangeven in je brief dat je voor het bespoedigen van de procedure direct je GSM hebt meegestuurd. Stop wel direct alle accessoires die je nog hebt erbij en neem deze inventarisatie ook mee in je brief. Als er zaken kwijt raken, kun je altijd aangeven dat je ze hebt meegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen!
Morgen ga ik het versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat nog even weten hoe het afloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik doen!
Wat kan ik eigenlijk verder nog doen als ze het toestel niet willen omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijven opsturen ter reparatie of -als je die hebt- je rechtsbijstand erbij halen. De volgende stap wordt procederen, maar dat kost geld en tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg vandaag een email waarin stond dat ik een nieuw toestel vandaag nog toegestuurd zal krijgen.
Eindelijk krijg ik dan toch een nieuw toestel!
Bedankt voor jullie hulp
Is het trouwens nog mogelijk een schadevergoeding ofzo te eisen?
Of de verzendkosten voor het opsturen van het toestel?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*snip* je topic kicken kan prima, maar plaats dan even alleen een bericht met kick en niet opnieuw hetzelfde bericht plaatsen. Je tweede kick heb ik weggehaald.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JIj hoeft geen kosten te maken voor het laten repararen van je product, dus die kosten kun je vergoed krijgen. Een schadevergoeding weet ik niet, maar ik acht de kans zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageX
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10-2023
Ik heb dezelfde actie gehad, maar is zeer netjes opgelost bij Typhone.nl

Telefoon stuk 1 week voor einde garantie! Geluk!

Ik opgestuurd, aantal weken en 2 leveringen verder was de telefoon nog niet gerepareerd! Alleen een firmware reinstall, terwijl het duidenlijk een HW probleem was....

Aangegeven bij typhone, lichtelijk geirriteerd door gebrekkig inzicht van de telefoon specialist, daarna opdracht gekregen naar Typhone zelf te sturen, en via hun naar dynafix.

Paar weken verder WTF Telefoon werkt!!! Nieuwe usb ingang erop gezet YAY! En alle kosten netjes vergoed gekregen, tenslotte is Typhone net als alle andere telefoon bedrijven afhankelijk van Dynafix hoorde ik...

Paar dagen later NEEEEEE hele telefoon was useless omdat touchscreen niet meer werkte..... Weer aangegeven en opgestuurd, en rustig gewacht... hmm duurt wel erg lang nu.. even mailen wat de status is...

En ik kreeg een nieuwe telefoon aangeboden, aangezien ik al 3 keer met een morsdode mus was blijgemaakt!

Dus van een dode samsung Wave, bijna gratis (9 eur bij) naar een simlockvrije Samsung Galaxy S Plus

Deze is vandaag verzonden, en ben zeer blij, erg nette service ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi. Welkom op GoT. :)

Let er even op dat je een topic van bijna 2 jaar oud gekickt hebt. Verder voeg je niet iets toe over Dynafix, maar over Typhone.nl. Misschien beter voor een shopreview?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.