RemcoDelft schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:24:
[...]
Oftewel die vocht-detectie-strip is veel te gevoelig! Een telefoon moet gewoon bestand zijn tegen consumentengebruik, in een broekzak houden hoort daar gewoon bij, en wat mij betreft bellen terwijl het een beetje regent ook.
Jammer dat fabrikanten hier mee wegkomen, en wellicht iets om bij een volgende telefoonkeuze mee te wegen.
Het gaat natuurlijk lang niet altijd om vocht-detectie-strips, regelmatig gaat het ook om corrosie op de printplaat. Het is inderdaad misschien zo dat die vocht-detectie-strips te gevoelig zijn, maar wat is te gevoelig? Op het moment dat er één druppel langskomt die vervolgens op de printplaat terecht komt, maar de sticker niet reageert is m.i. de sticker niet gevoelig genoeg.
Aan de andere kant: corrosie op de printplaat is eigenlijk altijd zichtbaar bij vochtschade, zeker de gevallen bij de iPhone die ik hier af en toe voorbij zie komen zijn wel erg vreemd (een stickertje bij de lijningang e.d.).. Als het stickertje dan minder gevoelig is, dan reageert hij alleen bij bijv. 5 druppels en dat is dan genoeg 'bewijs' dat het toestel echt vochtig is geweest. Mocht er dan corrosie op de printplaat is dit ook een 'bewijs' dat het toestel vochtig is geweest. Probleem is vaak dat een verkleurde sticker tot gevolg heeft dat ze niet mogen repareren terwijl daar het probleem niet vandaan komt. Zoals gezegd krijgt een reparatiebedrijf gewoon niets vergoed bij vochtschade (op de stickers of op de printplaat), ik heb laatst begrepen dat de ene fabrikant hier strenger in is dan de anderen. Bovendien moeten ze ook foto's aanleveren van de toestellen die gerepareerd zijn met de stickers zichtbaar op de foto.
Vochtschade in bijv. de microfoon wordt overigens meestal wel vervangen nl. (ivm praten met consumptie, hoewel sommigen dit overmatig doen doet eigenlijk iedereen dit wel eens), dit is althans mijn ervaring.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."