Toestel te lang in de reparatie. Wat te doen?!!

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuxani
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01-2023
Ok, ik weet dat er hier veel mensen zijn die ervaring hebben met telefoonwinkels, ten eerste omdat ze er zelf werken en ten tweede omdat ze misschien hetzelfde hebben meegemaakt. Vandaar deze vraag.

Mijn situatie:
3,5 maand geleden heb ik mijn abonnement (T-Mobile Flex 40) verlengd met 1 jaar en er een duur toestel bij genomen waarvoor ik nog €160 moest bijbetalen. Na 2 weken had ik al een softwarefout waardoor de speaker het niet meer deed. Ik ben terug langs de winkel gegaan (ik weet niet of het nodig is om de naam ervan te noemen), zij hebben het toestel opgestuurd en na 2 weken had ik het toestel goed werkend terug. Het probleem was inderdaad verholpen door een softwareupdate. 2 weken later, weer een vastloper, in mijn ogen ook weer een softwarefout, en ik heb het toestel weer langs gebracht. Deze keer ging de reparatie niet voorspoedig. Op dit moment heb ik mijn toestel nog steeds niet terug namelijk! Oftewel ik zit nu al meer dan 2 maanden te wachten op mijn telefoon en ik heb het gevoel dat het binnen no time uitloopt naar 3 maanden en verder.
Ik heb natuurlijk een aantal keren met de betreffende winkel gebeld en van hun kreeg ik de laatste keer eindelijk "echte" informatie. De reparateur (Dynafix) is aan het wachten op onderdelen voor het toestel, maar misschien zou ik wel een hele nieuwe krijgen, maar dat was niet zeker en daarom duurt het zo lang. Maar wanneer er wordt besloten of ik een nieuwe krijg of dat ze blijven wachten, dat wisten ze mij niet te vertellen.

Nou is mijn vraag dus, kan ik iets doen?! Kan ik stappen ondernemen, heb ik een poot om op te staan, of heb ik gewoon pech en moet ik blijven wachten?! Is het theoretisch mogelijk dat een toestel gewoon 1 jaar in de reparatie zit zonder compensatie?! Mijn oude telefoon begint het langzaam te begeven en ik heb gewoon een geavanceerd toestel nodig in mijn dagelijks leven. Ik heb nog gekeken in de algemene voorwaarden op de website van deze winkel, maar bij reparaties staat enkel geschreven dat zij niets kunnen bespoedigen en dat het allemaal afhankelijk is van de reparateur.

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft voor mij. Zowel positieve als negatieve antwoorden zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Misschien als je vertelt welk toesel het is, kan ik even kijken hoe het met de onderdelen staat en of het een bekend probleem is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuxani
Het is de Sony Ericsson W900i... en ik weet echt niet wat ze zouden moeten vervangen, aangezien ik heel sterk het gevoel had dat het gewoon weer een softwarefout was. Maarrrr een softwarefout kan natuurlijk ook hardwarematige problemen veroorzaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

deuxani schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:42:
Mijn oude telefoon begint het langzaam te begeven en ik heb gewoon een geavanceerd toestel nodig in mijn dagelijks leven.
offtopic:
gewoon ff uit nieuwsgierigheid, maar waar heb je dat geavanceerde toestel voor nodig dan?

Je hebt 'm teruggebracht onder garantie. De verkoper heeft dan een redelijke termijn om het probleem te verhelpen. Gebeurt dit niet (wordt de termijn overschreden) Dan kan je de shop in gebreke stellen en desnoods de overeenkomst ontbinden (hoe dit zit i.c.m. abbo weet ik niet).

ik zal nog ff wat linkjes voor je opzoeken.

/edit
de site doet een beetje brak maar op www.consuwijzer.nl moet je wel 't een en ander kunnen vinden, en anders kan je ze ook even bellen.

je bent dus eigenlijk op zoek naar 'Recht op een deugdelijk product' hier te vinden, als het linkje het zou doen ;(

[ Voor 18% gewijzigd door J2pc op 04-08-2006 13:40 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
J2pc schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:29:
[...]

offtopic:
gewoon ff uit nieuwsgierigheid, maar waar heb je dat geavanceerde toestel voor nodig dan?

Je hebt 'm teruggebracht onder garantie. De verkoper heeft dan een redelijke termijn om het probleem te verhelpen. Gebeurt dit niet (wordt de termijn overschreden) Dan kan je de shop in gebreke stellen en desnoods de overeenkomst ontbinden (hoe dit zit i.c.m. abbo weet ik niet).

ik zal nog ff wat linkjes voor je opzoeken.
Gewoon je bek opentrekken, brutale mensen hebben de halve wereld :) De winkel lastig vallen, Dynafix paar keer bellen, boze e-mails sturen helpt vaak al een hele hoop. Dreigen met juridische stappen! Ook erbij vertellen dat je geld terug wilt van de maanden dat ie reparatie is. Hoe irritanterje bent, hoe sneller ze het willen oplossen, want ze weten nou eenmaal dat jij in je recht staat. Of het werkt weet je natuurlijk nooit, maar zo kunnen je jezelf iig een handje helpen.

2 maanden levertijd op onderdelen van zo'n nieuwe telefoon is vrijwel onmogelijk! Het lijkt mij dat de 'redelijke termijn' in dit geval is overschreden.

Ontbinden lijkt me overbodig, want het gaat natuurlijk over de overeenkomst tussen verzekeraar en jij, niet over de aankoop van de telefoon...ik zou proberen een schadevergoeding te eisen (bijv nieuwe telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

robvanpraat schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:38:
[...]

2 maanden levertijd op onderdelen van zo'n nieuwe telefoon is vrijwel onmogelijk! Het lijkt mij dat de 'redelijke termijn' in dit geval is overschreden.

Ontbinden lijkt me overbodig, want het gaat natuurlijk over de overeenkomst tussen verzekeraar en jij, niet over de aankoop van de telefoon...ik zou proberen een schadevergoeding te eisen (bijv nieuwe telefoon).
wat heeft de verzekeraar hiermee te maken? dit is gewoon garantiewerk
Wettelijke garantie
U heeft wettelijk gezien altijd recht op een deugdelijk product. De eerste zes maanden na aanschaf profiteert u bovendien van een verlichting van bewijslast. Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een mankement vertoont, dan moet de verkoper aantonen dat dat door uw schuld gekomen is. Anders hebt u recht op herstel of vervanging van het product of, als dat niet mogelijk is, op teruggave van de aankoopprijs. Met een tegoedbon hoeft geen genoegen te nemen.
consuwijzer.nl

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
dan moet je trouwens bij de fabrikant zijn ja. Maar toetsel is bij de Dynafix, als ik het goed begrepen heb, dus dan moet je daar ff 'aankloppen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan nog wat proberen te zagen, maar als dat allemaal niet helpt, kan je gewoon ontbinding van de koop vragen: aankoopbedrag terugkrijgen en ze mogen het gekochte product (toestel+abo?) ineens bijhouden. Als ze het probleem niet binnen redelijk termijn krijgen opgelost kan je ontbinding vragen. 2 maand kan je toch al als een niet redelijke termijn beschouwen denk ik. Ontbinding vragen kan wel een moeilijke zaak worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:58
robvanpraat schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:14:
dan moet je trouwens bij de fabrikant zijn ja. Maar toetsel is bij de Dynafix, als ik het goed begrepen heb, dus dan moet je daar ff 'aankloppen'
Nee je moet niet bij de fabrikant zijn!!. Als consument kan je gewoon de verkopende partij aansprakelijk stellen voor het verkopen van degelijke producten. De verkoper regeld dit maar met de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 14:03

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Deuxani, neem even contact met mij op via mail, MSN, ICQ of DM dan ga ik kijken wat ik voor jou kan regelenn

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Giox schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:28:
Deuxani, neem even contact met mij op via mail, MSN, ICQ of DM dan ga ik kijken wat ik voor jou kan regelenn
Qua reparatie weinig. Je kan alleen een recall aanvragen en dan wordt hij teruggestuurd. En dan moet je langs een se service point. Ik weet niet wat precies mis is met het toestel, maar aangezien het nog amper wordt geproduceerd zijn de onderdelen idd lastig te krijgen. Gebeurt alleen nog op bestelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Hoewel lastig om te krijgen, heb je tijdens de reparatie binnen de garantie het recht op een vergelijkbaar toestel als leentoestel. Meeste winkels doen daar moeilijk over, maar ze zijn door de koopovereenkomst verplicht jou een toestel te leveren.

Er is eens een rechtzaak over geweest om en DVD speler, even zoeken of ik het zo kan vinden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Jiriki schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:36:
Hoewel lastig om te krijgen, heb je tijdens de reparatie binnen de garantie het recht op een vergelijkbaar toestel als leentoestel. Meeste winkels doen daar moeilijk over, maar ze zijn door de koopovereenkomst verplicht jou een toestel te leveren.

Er is eens een rechtzaak over geweest om en DVD speler, even zoeken of ik het zo kan vinden.
Even snel opgezocht:
Het risico van verlies of beschadiging van de producten die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op cliënt over bij aflevering, en wel op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van cliënt of van een door cliënt gebruikte hulppersoon zijn gebracht, dan wel op het moment dat belcompany.nl aan cliënt heeft verklaard dat de producten ter beschikking van cliënt worden gehouden.
Volgens mij ontkracht dat (gedeeltelijk) jou verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Nee hoor, zie artikel 17 lid 2 van BW7. Als je 'm laat vallen en daarom is ie kapot is het een ander verhaal.

En het artikel, DVD speler heeft defecte software

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Jiriki schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:46:
Nee hoor, zie artikel 17 lid 2 van BW7. Als je 'm laat vallen en daarom is ie kapot is het een ander verhaal.

En het artikel, DVD speler heeft defecte software
Jij doelt op dit stukje:
De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.
Echter zeggen ze hier, als de verkoper de koper bij het aanschaffen van het toestel inlicht dat die gene geen leentoestel krijgt als hij ter reparatie wordt opgestuurd, dan hoeft de verkoper ook geen leentoestel te leveren. Ook over die grondstoffen: de verkoper vertelt altijd dat het wat langer kan duuren, dus dit is ook van te voren gemeld.

Volgen s jou stuk heb je dus geen poot om op te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuxani
Aaah veel reacties!! Heel goed om te lezen. Thanks allemaal!!
Er is mij drie dagen geleden een leentoestel aangeboden, een Nokia 1100.... waar ik natuurlijk helemaal niets aan heb. Ik gebruik op dit moment mijn W800i, maar die begint wat kuren te vertonen en ik heb altijd nog een T630 en wat andere simpele toestellen. Ik heb gewoon echt een telefoon nodig met agenda, alarm, camera (ik maak er heel veel foto's mee op een dag en een digitale camera heb ik niet altijd bij me), muziek, internetbrowser, email, etc. De W900i was een goede update voor mijn W800i.

Dit is overigens een passage uit hun voorwaarden m.b.t. garantie:

"De reparatie van een toestel duurt minimaal 3 weken. ***** te ****** heeft geen enkele invloed op de reparatietermijn en kan deze niet bespoedigen"

En dit is echt het enige wat op mijn situatie van toepassing is. Aan de overige voorwaarden heb ik helemaal niets helaas. Er staat dus ook niets geschreven over wat voor hun een redelijke termijn is. Is dat een gebrek in hun voorwaarden en kan ik daar wat mee?
De winkel heeft een verantwoordelijkheid richting mij als contactpersoon en verkoper van het toestel en Dynafix weer een verantwoordelijkheid aan hun als reparateur. Nou vraag ik mij af wat slim is, dit via de winkel spelen of via Dynafix.
Ik geloof weer niet dat het mogelijk is om een contract te ontbinden, want T-Mobile kan hier natuurlijk helemaal niets aan doen. Een vervangend toestel tegen de waarde van de W900i (destijds €599 volgens het bonnetje) misschien?!

Ik blijf me dit afvragen: als nergens staat vastgesteld wat een redelijk termijn is waarbinnen een product gerepareerd dient te worden, dan kan het theoretisch gezien een eeuwigheid duren voordat je het product terug krijgt of een vervanging van het product ontvangt.

Overigens heb ik elke keer telefonisch contact gehad met hun. Misschien wordt het maar eens tijd dat ik langs ga en iets minder begrip toon voor de situatie. Ik word heel goed te woord gestaan door de winkel, ik ben ook voor de rest zeer tevreden over hun, maar ik heb gewoon een oplossing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

DaannO schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:34:
[...]

Qua reparatie weinig. Je kan alleen een recall aanvragen en dan wordt hij teruggestuurd. En dan moet je langs een se service point. Ik weet niet wat precies mis is met het toestel, maar aangezien het nog amper wordt geproduceerd zijn de onderdelen idd lastig te krijgen. Gebeurt alleen nog op bestelling :)
Gelukkig heb ik andere ingangen, waarmee ik mogelijk meer kan opvragen en regelen dan een 'normale' winkel

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Je krijgt een nieuwe W900i, maar die zijn helaas momenteel niet op voorraad. Ze weten ook niet wanneer ze weer nieuwe voorraad van de W900i krijgen, die zijn namelijk erg moeilijk leverbaar.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuxani
Thanks voor het uitzoeken Giox!!! Dit stel ik echt heel erg op prijs. Maar wat is nu een goede vervolgstap voor mij?! Blijven wachten tot het oneindigen of de winkel lastigvallen. Ik heb namelijk niet zo een zin meer in een W900i zoals je wel kan begrijpen na al deze perikelen en ik moet nu misschien nog een maand (als het niet langer is) wachten op een toestel dat ik dus eigenlijk liever niet meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
deuxani schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:21:
Thanks voor het uitzoeken Giox!!! Dit stel ik echt heel erg op prijs. Maar wat is nu een goede vervolgstap voor mij?! Blijven wachten tot het oneindigen of de winkel lastigvallen. Ik heb namelijk niet zo een zin meer in een W900i zoals je wel kan begrijpen na al deze perikelen en ik moet nu misschien nog een maand (als het niet langer is) wachten op een toestel dat ik dus eigenlijk liever niet meer heb.
Als je verteld bij welke winkel keten je hem hebt gekocht kan ik misschien kijken hoe het met de voorraad zit van dat toestel. Dan kan ik een indicatie geven hoe lang je voor een swap moet wachten. Echter zorgt dynafix zelf voor de swap en het toestel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Dat is nog onbekend, dat konden ze me niet vertellen

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 13:44
deuxani schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:11:
Aaah veel reacties!! Heel goed om te lezen. Thanks allemaal!!
Er is mij drie dagen geleden een leentoestel aangeboden, een Nokia 1100.... waar ik natuurlijk helemaal niets aan heb. Ik gebruik op dit moment mijn W800i, maar die begint wat kuren te vertonen en ik heb altijd nog een T630 en wat andere simpele toestellen. Ik heb gewoon echt een telefoon nodig met agenda, alarm, camera (ik maak er heel veel foto's mee op een dag en een digitale camera heb ik niet altijd bij me), muziek, internetbrowser, email, etc. De W900i was een goede update voor mijn W800i.

Dit is overigens een passage uit hun voorwaarden m.b.t. garantie:

"De reparatie van een toestel duurt minimaal 3 weken. ***** te ****** heeft geen enkele invloed op de reparatietermijn en kan deze niet bespoedigen"

En dit is echt het enige wat op mijn situatie van toepassing is. Aan de overige voorwaarden heb ik helemaal niets helaas. Er staat dus ook niets geschreven over wat voor hun een redelijke termijn is. Is dat een gebrek in hun voorwaarden en kan ik daar wat mee?
De winkel heeft een verantwoordelijkheid richting mij als contactpersoon en verkoper van het toestel en Dynafix weer een verantwoordelijkheid aan hun als reparateur. Nou vraag ik mij af wat slim is, dit via de winkel spelen of via Dynafix.
Ik geloof weer niet dat het mogelijk is om een contract te ontbinden, want T-Mobile kan hier natuurlijk helemaal niets aan doen. Een vervangend toestel tegen de waarde van de W900i (destijds €599 volgens het bonnetje) misschien?!

Ik blijf me dit afvragen: als nergens staat vastgesteld wat een redelijk termijn is waarbinnen een product gerepareerd dient te worden, dan kan het theoretisch gezien een eeuwigheid duren voordat je het product terug krijgt of een vervanging van het product ontvangt.

Overigens heb ik elke keer telefonisch contact gehad met hun. Misschien wordt het maar eens tijd dat ik langs ga en iets minder begrip toon voor de situatie. Ik word heel goed te woord gestaan door de winkel, ik ben ook voor de rest zeer tevreden over hun, maar ik heb gewoon een oplossing nodig.
de reperatie duurt MINIMAAL 3 weken :| zoiets heb ik nooit gezien, stond er echt geen maximaal ofzo?

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Pagina: 1