Gerco schreef op zondag 30 december 2007 @ 13:57:
Wat ik me weleens afvraag is of de verzekeraars en reparateurs niet sjoemelen met de oorzaak van de schade. Je kan bijna alles wel afdoen als stootschade bijvoorbeeld, losse contactjes die er misschien al wel vanaf fabricage inzitten kunnen ze zo makkelijk weigeren te repareren. (Dit kan natuurlijk bewezen of ontkracht worden door schokmetertjes in het toestel op te nemen, geen idee of dat nu al het geval is).
Zelfde met waterschade, bij heel veel klachten over niet gerepareerde telefoons is er sprake van (al dan niet verzonnen) waterschade en is alle beroep op reparatie of verzekering meteen waardeloos.
Tja, die 'mythe' over dat bedrijven altijd maar roepen dat het waterschade is vrij makkelijk te ontkrachten:
Bedrijven zoals Dynafix en Teleplan (grootste reparatiebedrijven) zijn gewoon, normale bedrijven die bedrijfstechnische niet gelieerd zijn met Nokia, Samsung, SonyEricsson of wel ander merk dan ook.
Wel hebben ze een contract met de telefoonleveranciers om de aftersales te doen. Voor elke reparatie krijgen ze een bepaald bedrag van Nokia (of de andere). Als zo'n bedrijf geen reparatie kan uitvoeren omdat het toestel waterschade heeft, kunnen ze
niets claimen.
Vroeger was het zelfs zo dat (iig) Dynafix kosten rekende als het toestel waterschade heeft (€ 35.70). Nu doen ze dat niet meer, waarschijnlijk omdat Nokia (en de andere) dat niet meer wilde. Waarschijnlijk heeft Nokia nu wel een afspraak gemaakt dat ze een vergoeding krijgen (gegarandeerd minder dan die € 35.70) als een toestel vloeistofschade heeft en dus niet te repareren is. Maar die vergoeding is gegarandeerd minder dan de vergoeding die ze krijgen als ze een toestel repareren.
Repareren = Meer geld
Waterschade constateren = Minder geld
Keuze voor Dynafix (in dit voorbeeld) is dan vrij makkelijk.
Samsung daarintegen is weer een ander verhaal. Samsung heeft vochtindicatoren in zijn toestel, waar kleine kruisjes van paarse inkt op zitten, die uitlopen bij het minste geringste vocht. Zodra zo'n vochtindicator is uitgelopen is het vloeistofschade,
per definitie (volgens Samsung)
Maar daarin geldt wel gewoon weer hetzelfde als hierboven. Ze willen liever gewoon repareren.
SkyFlyer schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 09:22:
@ginz
Ik snap je negativiteit niet, ik vind dit een zeer nuttig topic. Voorwaarden zijn niet zo machtig als jij beweerd. Zoals hierboven al staat, als een product geadverteerd wordt, mag verwachten dat een product dat ook doet, zonder dat je (soms 8!) pagina's klein geprinte voorwaarden moet doorpluizen. Daarnaast zijn voorwaarden vaak niet in overeenstemming met Nederlands of Europese consumentenrecht en zijn dan vervolgens ongeldig. Wat er ook in de voorwaarden staat, verzekeraars gaan er zeer verschillend mee om. (ikzelf heb positieve ervaringen met Interpolis en wist bijv. niet dat ze ook een mob. verzekering hadden)
Dat ik twijfelde over het nut van dit topic was in het begin. Zoals je nu kan zien, neem ik deel aan deze discussie. Dat betekent dat ik er zelf ook het nut van inzie. Niets mis mee dus.
Wat jij zeg, klopt natuurlijk. Het zou eigenlijk niet zo moeten zijn dat je eerst alle kleine lettertjes moet lezen alvoren je een verzekering aanga, maar helaas is dat wel zo in deze maatschappij. Zoals heel veel andere dingen in deze maatschappij.
Toch is het een beetje vreemd dat er veel mensen gaan klagen (en hoog van wal blazen), en menen te weten wat hun rechten zijn, als ze geeneens weten wat hun plichten zijn. Elke maatschappij kan gewoon voorwaarde aan hun product stellen (mits binnen de wetgeving)
[
Voor 23% gewijzigd door
Ginz op 11-01-2008 09:47
]