https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Rustig aan, hij draait pas 19 uur onafgebroken.maomanna schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 10:33:
Mmmm... Dat zie ik niet in mn sketch staan. Ik zou ook jou ethernetdeel kunnen kopieren en zo aam passen dat ie werkt.
Ik gebruik overigens de UIPEthernet (dat wist je), dat zou een drop-in replacement moeten zijn voor de Arduino standaard library. Ik kan me zo voorstellen dat ze in de UIP lib een aantal stabiliteitszaken hebben doorgevoerd, maar daarvoor zou ik in de lib en de documentatie moeten duiken (en daar heb ik nu even geen prio aan). De aanpassing die ik hier gedaan heb heeft te maken met het weglezen van de webserver response. In jouw sketch gebeurt er niets met die response, ik heb geen idee of die data netjes weggegooid wordt. Ik gebruik de response voor debug doeleinden. Maar aangezien jij de hele response niet uitleest heb je dus ook geen malloc()/free() in je code staan.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Aanpassingen sinds vorige order:
- GPIO A6/A7 omgedraaid (staan nu netjes 3,4,5,6,7)
- GND pin toegevoegd
- optionele 4.7µF cap voor NRF24 header
- LDO vreg toegevoegd om netjes op 3v3 te kunnen draaien obv Lipo cell
- Reset test point toegevoegd, voor een header pin had ik geen plaats en hij is alleen noodzakelijk voor het laden van de bootloader.
- 0R toegevoegd zodat je het bord kan configureren om vanaf een goedkoper 3v3 cell (CR2032) te draaien of vanaf een 4.2v Lipo (LR2032). Kies je voor de Lipo dan kun je natuurlijk de onboard USB charger gebruiken.
- 'plot holes' voor het usb header aanpast aan de datasheet. Kennelijk waren degene van Sparkfun en die van Mouser verschillende uitvoering, want het scheelde 2mm. Workaround was het afsnijden van de guide points.
- Onderzijde voorzien van pin nummering waar dat aan de bovenzijde niet mogelijk was.
- Silkscreen bevat nu '*' voor PWM pinnen
Niet veel spannende wijzigingen dus, behalve de noodzaak om een 3.3v regulator toe te voegen.
[ Voor 81% gewijzigd door RobV op 18-04-2015 16:13 ]
https://www.simplicate.info/simplyduino/Pizza_Boom schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:23:
Ziet er goed uit, maar wat is precies je doel? Wellicht heb je het in het begin eens uitgelegd, maar dat heb ik gemist. Simplyduino suggereert dat het iets eenvoudiger moet maken?
Ik wilde het eigenlijk Sensoduino noemen maar die naam was al in gebruik. En omdat ik een soort projectnaam heb 'Simplicate' kwam de Simply al snel om de hoek. Tja, of het alles echt simpeler maakt weet ik niet, maar voor deze toepassing (sensor netwerkje) is het mijn eigen Mini Pro met een NRF24 socket, die direct gevoed kan worden door een Lipo en een USB charger. Ik ben niet van plan hier geld mee te verdienen, het is puur een leer-traject: Enerzijds om een boardje te maken (maarja, dat heb ik al eens voor elkaar gekregen), en anderzijds om thuis leuk allemaal sensortjes op te kunnen hangen zonder dat ik voor iedere sensor een nieuw bordje moet bedenken.
Dus ja, voor mij persoonlijk wordt het wel makkelijker. En leuker. En misschien zelfs nog wel goedkoper (dat zie ik de BelastingDienst nog niet lukken
Het gaat nog steeds goed. Gisteren 17 april aangezwengeld om 08.25, en om 22:54 nog steeds draaiend zonder reset. Dat is dus al 38u30.RobV schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 11:21:
[...]
Rustig aan, hij draait pas 19 uur onafgebroken.
Update:
Inmiddels ben ik de tel kwijt. 20 apr om 13:07 loopt 'ie nog steeds stabiel. Ik ga er nu eigenlijk wel van uit dat de bug hiermee is gefixed.
[ Voor 20% gewijzigd door RobV op 20-04-2015 13:08 ]
Ja hoor, meestal wordt het beter als je je compiler errors fixt.Pizza_Boom schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:34:
Wat een verschrikkelijke kleuren krijg je bij een error trouwens in de ide. Is dat aan te passen?

Beter antwoord:
Ga naar je install directory, kijk in Contents/Resources/Java/lib/theme daar staat een theme.txt. Daarin vindt je het onderstaande fragment:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # GUI - STATUS status.notice.fgcolor = #002325 status.notice.bgcolor = #17A1A5 status.error.fgcolor = #FFFFFF status.error.bgcolor = #E34C00 status.edit.fgcolor = #000000 status.edit.bgcolor = #F1B500 status.font = SansSerif,plain,12 |
Ik zou zeggen leef je uit:
[ Voor 43% gewijzigd door RobV op 20-04-2015 22:22 ]
Ik zat nog te twijfelen of ik moest vermelden dat het ging om het geval dat er toch nog iets fout zou gaan. Ja dus.RobV schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:22:
[...]
Ja hoor, meestal wordt het beter als je je compiler errors fixt.
Hmmm... Eerst kleurtjes zoeken dus.Beter antwoord:
Ga naar je install directory, kijk in Contents/Resources/Java/lib/theme daar staat een theme.txt. Daarin vindt je het onderstaande fragment:
INI:
1 2 3 4 5 6 7 8 # GUI - STATUS status.notice.fgcolor = #002325 status.notice.bgcolor = #17A1A5 status.error.fgcolor = #FFFFFF status.error.bgcolor = #E34C00 status.edit.fgcolor = #000000 status.edit.bgcolor = #F1B500 status.font = SansSerif,plain,12
Ik zou zeggen leef je uit:
1
| Got payload 65148...Sent response. |
Receiver uitlezen levert dit op:
1
| Now sending 70962...ok...Got response 70962, round-trip delay: 26 |
Mag ik nu concluderen dat de 2 nRFjes met elkaar communiceren?
Wat krijg je te zien als je er een tempsensor aan hangt? stuurt ie de temp dan over?
tjah, ander oplossing is je bestelling via dhl ofzo te laten komen. Dan zou ik het trouwens wel door die chinees als "sample" laten versturen xDRobV schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:10:
tjonge, straks mag PizzaBoom aan mij gaan uitleggen hoe ik de nrf moet aansturen! Wat duren 3-4 weken lang als je ergens op zit te wachten zeg!
Joh ik heb al bijna honderd pakketjes uit China laten komen en tot nu toe zijn ze ALLEMAAL aangekomen. Soms duurde het 3 weekjes, soms 5, zelfs een enkele keer 7, maar het kwam altijd aan. Ik heb genoeg te sleutelen aan mijn PHP MVC framework, en bovendien duurt het nog 3 weken voordat PCB 1.07 binnenkomt dus maak je over mij maar niet druk (oh ja, ik heb ook nog een DeLorean af te regelen).lordprimoz schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:27:
[...]
tjah, ander oplossing is je bestelling via dhl ofzo te laten komen. Dan zou ik het trouwens wel door die chinees als "sample" laten versturen xD
Die heb ik niet.maomanna schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:42:
Wat krijg je te zien als je er een tempsensor aan hangt? stuurt ie de temp dan over?
Op mijn laatste breadboardjes moest ik ook iets van 7 weken wachten...RobV schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:10:
tjonge, straks mag PizzaBoom aan mij gaan uitleggen hoe ik de nrf moet aansturen! Wat duren 3-4 weken lang als je ergens op zit te wachten zeg!

In elk geval loop je nu een fase op mij voor!Pizza_Boom schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:09:
Op mijn laatste breadboardjes moest ik ook iets van 7 weken wachten...![]()
Maar ik weet het zelf ook nog niet helemaal hoor, het werkt alleen wel met het voorbeeldprogramma, denk ik.
Ah, zo. Ja, ik heb ze vrij vlot besteld voor een maat en mijzelf, 20 stuks voor nog geen 15 euro inc. verzenden.
Is het wellicht een idee om hiervoor, net als voor de ESP8266, een centraal nRF24L01(+)-en aanverwanten topic te maken?
Zoiets?RobV schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:18:
Goed idee. Wat houdt je tegen?
Het grote nRF24L01(+) en aanverwanten topic
Na het circuitje aangepast te hebben zodat de emitter op een analoge pin zit, heb ik een scriptje geschreven waarbij simpelweg pin A1 analoog gelezen word en de waarden daarvan zonder delay rechtstreeks naar de Serial geschreven worden. De diode pikt m'n emitter nog steeds niet op. Ik ben toen maar eens in de woonkamer de afstandsbediening van de TV gaan pakken en wonder boven wonder werd dat ding wel opgepikt.
Toen toch maar eens even de datasheet van m'n emitter erbij gepakt. 1.3Vf @ 150mA. 5V - 1.3Vf = 3.7V. 3.7 / 0.150 = ~24Ω. Daar had ik dus een totaal van 33K Ω aan weerstanden zitten.
Ik heb er nu even ter test een 22Ω weerstandje tussen geprikt en nu zijn er wel analoge waarden te zien. Alleen zijn die analoge waarden te laag er op te kunnen triggeren dmv een rising interrupt. Dus ben ik ook maar eens gaan graven in de datasheet van de IR diode, alleen daar kom ik even geen wijs uit.
Dit is de link naar de datasheet: klik! Ik heb er op dit moment 270Ω tussen zitten. Ik kan er wel een Vf in vinden van 1.3V maar ik kan er verder even geen touw aan vast knopen.
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Snap ik even niet, emitter op een analoge pin en uitlezen?? Waarschijnlijk bedoel je receiver op de analoge pin?[b][message=44114663,noline]Na het circuitje aangepast te hebben zodat de emitter op een analoge pin zit, heb ik een scriptje geschreven waarbij simpelweg pin A1 analoog gelezen word en de waarden daarvan zonder delay rechtstreeks naar de Serial geschreven worden. De diode pikt m'n emitter nog steeds niet op. Ik ben toen maar eens in de woonkamer de afstandsbediening van de TV gaan pakken en wonder boven wonder werd dat ding wel opgepikt.
Berekening is correct maar ik zie geen 150 mA in de datasheet staan? Wel een Pmax van 150 mW en dat betekent dat je daar nu wel over zit! 1,3V * 150 mA = 195 mW. Het ding kan reeds gesneuveld zijn.Toen toch maar eens even de datasheet van m'n emitter erbij gepakt. 1.3Vf @ 150mA. 5V - 1.3Vf = 3.7V. 3.7 / 0.150 = ~24Ω. Daar had ik dus een totaal van 33K Ω aan weerstanden zitten.
edit:
Ah, die datasheet gaat dus over de detector en niet de emitter.

[ Voor 47% gewijzigd door D-Three op 22-04-2015 18:41 ]
Ik had waarschijnlijk m'n lap tekst even moeten doorlezenD-Three schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:22:
[...]
Snap ik even niet, emitter op een analoge pin en uitlezen?? Waarschijnlijk bedoel je receiver op de analoge pin?
[...]
Berekening is correct maar ik zie geen 150 mA in de datasheet staan? Wel een Pmax van 150 mW en dat betekent dat je daar nu wel over zit! 1,3V * 150 mA = 195 mW. Het ding kan reeds gesneuveld zijn.
edit:
Ah, die datasheet gaat dus over de detector en niet de emitter.Hoe is deze aangesloten op de Arduino?

Anyways, de emitter heb ik werkend, 1.3Vf @ 150mA = ~24Ω. Bij gebrek aan 24Ω weerstandjes heb ik daar een 10Ω en een 22Ω voor gecombineerd.
Hier is een simpel schetsje van de huidige situatie. Pot is een 10K pot, de linker LED is de photodiode en de rechter de emitter.

[ Voor 4% gewijzigd door C.44 op 22-04-2015 19:17 ]
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

De photodiode dient reverse gepolariseerd te zijn. Als ik het goed heb tenminste
Als ik zo naar de datasheet kijk, is de dark current (dus totaal geen licht) ongeveer 1nA. Zal je dus bijna geen spanning meten. Bij 1000 lux (wat behoorlijk veel is) zou de photodiode 50 à 80 µA moeten door laten. Indien jouw potmeter op maximum staat, zou je dan ongeveer 80µA * 42K = 3,36V moeten meten.
Indien de emitter niet erg krachtig is, zou je idd wel een pak minder kunnen meten. Ik zou al beginnen met de weerstand te verhogen (vertraagd waarschijnlijk wel de photodiode) naar 100K. Waarschijnlijk moet het nog hoger. Of een versterker gebruiken.
allemaal parts per million (ppm)336
370
331
355
351
331
373
335
335
370
353
369
335
372
356
335
381
338
337
380
327
339
Buiten zou het nu gemiddeld 400 zijn, dus het lijkt ergens op. Maar als de sensor op dezelfde plek blijft liggen, moet de waarde toch vrij constant zijn?
[ Voor 32% gewijzigd door maomanna op 22-04-2015 22:27 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Thx, ik probeerde even de logica erachter te vinden. Hij was verder wel goed aangesloten (reverse polarity idd, zijn 99.9% van de photodiodes als ik me niet vergis) maar ik kon er zo straks zo gauw geen formule bij vinden. Uiteindelijk heb ik met 122KΩ + 10kΩ pot het uitgaande voltage hoog genoeg gekregen om de arduino er met een interrupt op te laten reageren.D-Three schreef op woensdag 22 april 2015 @ 20:38:
Hoe is jouw detector gepolariseerd, is dit jouw circuit?
[afbeelding]
De photodiode dient reverse gepolariseerd te zijn. Als ik het goed heb tenminstePhotodiodes zijn nu ook niet echt mijn specialiteit
Maar ik probeer even
Het zijn geen schakelaars, ze reageren dus op licht waardoor de stroom er door varieert. Zal je dus idd moeten oplossen via de analoge poort of door er een comparator voor te zetten.
Als ik zo naar de datasheet kijk, is de dark current (dus totaal geen licht) ongeveer 1nA. Zal je dus bijna geen spanning meten. Bij 1000 lux (wat behoorlijk veel is) zou de photodiode 50 à 80 µA moeten door laten. Indien jouw potmeter op maximum staat, zou je dan ongeveer 80µA * 42K = 3,36V moeten meten.
Indien de emitter niet erg krachtig is, zou je idd wel een pak minder kunnen meten. Ik zou al beginnen met de weerstand te verhogen (vertraagd waarschijnlijk wel de photodiode) naar 100K. Waarschijnlijk moet het nog hoger. Of een versterker gebruiken.
die sensor werkt door lucht te verwarmen. Als er dus een niet constante luchtstroom aanwezig is kan het effect hebben op je meetwaardes.maomanna schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:26:
Ben op het moment aan het stoeien met een MQ135 air sensor. Vrij weinig over te vinden, maar heb iets draaiend. Alleen de waarden die hij uitspuugt vind ik wat onstabiel.
[...]
allemaal parts per million (ppm)
Buiten zou het nu gemiddeld 400 zijn, dus het lijkt ergens op. Maar als de sensor op dezelfde plek blijft liggen, moet de waarde toch vrij constant zijn?
Heb je hier al eens gekeken? http://davidegironi.blogs...ng-mq135-sensor-with.html
Zal daar eens dieper in duiken.
Had voor de eerste test een sketch gevonden op codebender.cc
Ook zal ik straks eens proberen om de lucht te verwarmen en "blazen". kijken wat dan de output wordt.
*edit*
De mijne is wel wat anders, die zit op een PCB en heeft maar 4 pinnen. alleen het kopje heeft 6 pinnen.
Daardoor heb ik geen weerstandje toegepast.
*edit2*
Hier is nog een sketch. Alleen is die gekoppeld aan MySensors.
https://github.com/empier...ster/AirQuality-MQ135.ino
[ Voor 40% gewijzigd door maomanna op 23-04-2015 10:03 ]
zoiets als dit? http://www.dx.com/p/mq135...ensor-module-black-151319maomanna schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:44:
*edit*
De mijne is wel wat anders, die zit op een PCB en heeft maar 4 pinnen. alleen het kopje heeft 6 pinnen.
Daardoor heb ik geen weerstandje toegepast.
Daat zit ook een comparator op die je met de potmeter kan instellen. Als het goed is zit daar alle hardware op voor de aansturing. Enkel de Dout uitlezen voor de comparator waarde en de Aout voor de analoge sensor waarde.
Hij zit aangesloten op de A0, dus dat zit dan wel goed.
Het draaien geeft geen wijziging van waarden.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Anderzijds kan een filter zeker nooit kwaad al zou ik het eerder bij 100K en 1 nF houden want met 100K en 100 nF filter je wel erg veel weg. Al is dat voor deze toepassing misschien niet van belang.
Met welke snelheid is dit trouwens gemeten?
[ Voor 19% gewijzigd door D-Three op 23-04-2015 19:00 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Pizza_Boom op 23-04-2015 20:34 ]
Die MQ135 is toch helemaal geen CO2 sensormaomanna schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:26:
Ben op het moment aan het stoeien met een MQ135 air sensor. Vrij weinig over te vinden, maar heb iets draaiend. Alleen de waarden die hij uitspuugt vind ik wat onstabiel.
[...]
allemaal parts per million (ppm)
Zie ook: CO2-meters voor in huis
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2015 21:21 ]
Oeps wat heb je gedaan dan?Pizza_Boom schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:34:
Hmmm, vrees dat ik een bootloader opnieuw kan branden... Hij reageert niet meer, behalve op een reset. Dan is ie er even kort.
Je kunt ook proberen eerst een bare minimum sketch (alleen een lege setup en loop functie) te uploaden vlak na die reset
Op de playground staat dat het wel een CO2 sensor is. Daarnaast nog wat andere gassen. Wordt ook gerefereerd naar een project dat ie gebruikt wordt als goedkope CO2 meter (die hierboven al is gelinkt)ThinkPadd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:53:
[...]
Die MQ135 is toch helemaal geen CO2 sensorDie zijn namelijk behoorlijk duur...
[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 23-04-2015 22:56 ]
Ja. Dat weet ik dus niet. Ze zaten met zijn 2en in een breadboard, een doet helemaal niets op dit moment.
Hij ziet hem niet eens in de IDE. Als je hem reset laat ie zich in apparaatbeheer even kort zien, totdat de driver geladen is en dan verdwijnt ie weer.Je kunt ook proberen eerst een bare minimum sketch (alleen een lege setup en loop functie) te uploaden vlak na die reset
Nieuwe bootloader erin branden gaat trouwens niet. Met de andere Arduino als met een UNO (niet van mij) niet gelukt. Zodra ik hem aan de UNO hang, blijft de kloklijn (p13) laag, te zien aan het LEDje dat constant uit staat. Terwijl met de goede eraan deze wel gewoon hoog mag worden. Vrees dus dat ie overleden is, eerste Arduino, 6 dagen oud geworden.
Deze error showt zich dan ook telkens:
1
| avrdude: Yikes! Invalid device signature. |
[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 23-04-2015 23:03 ]
Het is ook een gas sensor, afhankelijk van de waarde die je uitleest en hoe je hem gecalibreerd hebt kan je de CO2 waarde afleiden.ThinkPadd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:53:
[...]
Die MQ135 is toch helemaal geen CO2 sensorDie zijn namelijk behoorlijk duur...
Als je ergens sluiting hebt gemaakt dan is hij waarschijnlijk overleden. Indien dit niet het geval is; heb je misschien iets gedaan met de instelling van de fuses?Pizza_Boom schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:02:
[...]
Ja. Dat weet ik dus niet. Ze zaten met zijn 2en in een breadboard, een doet helemaal niets op dit moment.
[...]
Hij ziet hem niet eens in de IDE. Als je hem reset laat ie zich in apparaatbeheer even kort zien, totdat de driver geladen is en dan verdwijnt ie weer.
Nieuwe bootloader erin branden gaat trouwens niet. Met de andere Arduino als met een UNO (niet van mij) niet gelukt. Zodra ik hem aan de UNO hang, blijft de kloklijn (p13) laag, te zien aan het LEDje dat constant uit staat. Terwijl met de goede eraan deze wel gewoon hoog mag worden. Vrees dus dat ie overleden is, eerste Arduino, 6 dagen oud geworden.
Deze error showt zich dan ook telkens:
code:
1 avrdude: Yikes! Invalid device signature.
Als je een high voltage programmer hebt liggen kan je die nog resetten als je er niet meer inkomt.
Ik was hier ook wat mee aan het prutsen, met een mq135 meer bepaald. Maar echt werkend krijg ik het wel niet...(waardes blijven rondspringen etc). Ik heb diverse tutorials gevolgd...lordprimoz schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:27:
[...]
Het is ook een gas sensor, afhankelijk van de waarde die je uitleest en hoe je hem gecalibreerd hebt kan je de CO2 waarde afleiden.
[...]
Hoe doe jij het (en werkt het
Ik heb me ooit enkel bezig gehouden met de integratie van deze sensor in een sensor board. Uiteindelijk niet mee verder gegaan na het ontwerpen.Promy schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:10:
[...]
Ik was hier ook wat mee aan het prutsen, met een mq135 meer bepaald. Maar echt werkend krijg ik het wel niet...(waardes blijven rondspringen etc). Ik heb diverse tutorials gevolgd...
Hoe doe jij het (en werkt het)
Ik zou in ieder geval de data van de sensor hardwarematig filteren zoals led maniak al aangaf. Daarna is het simpelweg gewoon aan een adc hangen en de data uitlezen. Dan kan je nog zelf beslissen om de data verder te gaan filteren/ middelen. Gezien de samenstelling van de lucht om je heen toch niet binnen een paar seconde dramatisch van samenstelling veranderd kan je prima uit door een lopend gemiddelde te gebruiken wat bijv de laatste 50 meetingen gebruikt. (beetje afhankelijk van hoe vaak je de data opvraagt zou ik de hoeveelheid metingen voor het gemiddelde verhogen / verlagen)
Vervolgens kan je de formules van deze persoon gebruiken: http://davidegironi.blogs...ng-mq135-sensor-with.html
Ergens in de comments staat ook wel hoe je de waardes van andere gassen kan aflezen.
Een high voltage programmer? Van welk merk? Ik heb een PICkit 2 en 3 liggen. En ik zou niet weten waar ik wat met de fuses gedaan zou moeten hebben?lordprimoz schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:27:
Als je ergens sluiting hebt gemaakt dan is hij waarschijnlijk overleden. Indien dit niet het geval is; heb je misschien iets gedaan met de instelling van de fuses?
Als je een high voltage programmer hebt liggen kan je die nog resetten als je er niet meer inkomt.
Het zou kunnen dat je fuses verkeerd zijn, maar hoe dat eventueel zou zijn gebeurd weet ik niet.Pizza_Boom schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:20:
[...]
Een high voltage programmer? Van welk merk? Ik heb een PICkit 2 en 3 liggen. En ik zou niet weten waar ik wat met de fuses gedaan zou moeten hebben?
Een high voltage programmer werkt in principe door een hoge spanning(12V) op de reset pin te zetten. Er zijn verschillende apparaten waar dit in geintegreerd zit. Je PICkit 3 heeft dit ook, enkel zal dit waarschijnlijk niet werken voor de arduino, omdat hier een Atmel atmega328 opzit en geen PIC. De devices die je kan kopen zijn redelijk duur. Gezien de arduino kloontjes geen drol meer kosten tegenwoordig zou ik zon programmer niet aanschaffen, maar ding gewoon weggooien.
Wat je wel zou kunnen proberen is door het zelf te doen met een arduino: http://mightyohm.com/blog...-high-voltage-programmer/
hou er wel rekening mee dat het net zo goed kan zijn dat je arduino gewoon stuk is, en dat het niks met de fuses te maken heeft. De enige reden dat ik hier aan dacht is omdat hij een invalid device id uit leest..
Ding was 11 euro, maar ik baal er wel van. Te meer omdat ik hem pas sinds vrijdagmiddag heb. We hebben gister bij het Fablab Alkmaar geprobeerd een nieuwe bootloader te branden, maar bij het aansluiten van de klokpin van deze Arduino op pin13 van de uno waarmee we het probeerden, viel het LEDje dat ook aan pin13 hangt op de uno meteen af zodra de verbinding tussen SCK en pin13 gemaakt was. Zette ik het zooitje om naar de andere, wel werkende, Arduino zonder daadwerkelijk te branden, dan bleef het LEDje op pin13 wel hoog.lordprimoz schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:58:
[...]
Het zou kunnen dat je fuses verkeerd zijn, maar hoe dat eventueel zou zijn gebeurd weet ik niet.
Een high voltage programmer werkt in principe door een hoge spanning(12V) op de reset pin te zetten. Er zijn verschillende apparaten waar dit in geintegreerd zit. Je PICkit 3 heeft dit ook, enkel zal dit waarschijnlijk niet werken voor de arduino, omdat hier een Atmel atmega328 opzit en geen PIC. De devices die je kan kopen zijn redelijk duur. Gezien de arduino kloontjes geen drol meer kosten tegenwoordig zou ik zon programmer niet aanschaffen, maar ding gewoon weggooien.
Wat je wel zou kunnen proberen is door het zelf te doen met een arduino: http://mightyohm.com/blog...-high-voltage-programmer/
hou er wel rekening mee dat het net zo goed kan zijn dat je arduino gewoon stuk is, en dat het niks met de fuses te maken heeft. De enige reden dat ik hier aan dacht is omdat hij een invalid device id uit leest..
Als ik hem reset (rst pin 2x kort achter elkaar laag trekken), dan laat ie zich even zien in het apparaatbeheer totdat de driver hem gevonden heeft, dan valt ie weg.
Al geprobeerd de chip van de defecte in de board van de werkende uno geprobeerd? kan zijn dat er iets anders stuk is.Pizza_Boom schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 13:08:
[...]
Ding was 11 euro, maar ik baal er wel van. Te meer omdat ik hem pas sinds vrijdagmiddag heb. We hebben gister bij het Fablab Alkmaar geprobeerd een nieuwe bootloader te branden, maar bij het aansluiten van de klokpin van deze Arduino op pin13 van de uno waarmee we het probeerden, viel het LEDje dat ook aan pin13 hangt op de uno meteen af zodra de verbinding tussen SCK en pin13 gemaakt was. Zette ik het zooitje om naar de andere, wel werkende, Arduino zonder daadwerkelijk te branden, dan bleef het LEDje op pin13 wel hoog.
Als ik hem reset (rst pin 2x kort achter elkaar laag trekken), dan laat ie zich even zien in het apparaatbeheer totdat de driver hem gevonden heeft, dan valt ie weg.
Je kan ook een nieuwe atmega328p aanschaffen en deze verwisselen. Dat is ietsje goedkoper als een nieuwe uno aanschaffen. Maar dan moet je wel zeker weten dat de board van je uno niet stuk is =P
Dit is een SMD boardje (Pro Micro, SMD kloon van een Leonardo), dus een ICtje wisselen wordt lastig. We hebben de UNO geprobeerd te gebruiken als Arduino ISP voor het branden van die nieuwe bootloader.lordprimoz schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 13:14:
[...]
Al geprobeerd de chip van de defecte in de board van de werkende uno geprobeerd? kan zijn dat er iets anders stuk is.
Je kan ook een nieuwe atmega328p aanschaffen en deze verwisselen. Dat is ietsje goedkoper als een nieuwe uno aanschaffen. Maar dan moet je wel zeker weten dat de board van je uno niet stuk is =P
Heel vreemd ook, nu lees ik de andere chip uit en de eerste 2 dingen na het herstarten lijkt ie wel succesvol te versturen en de rest van de data is mislukt.
Ik heb nu dit om intern het voltage te meten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| // Measure battery float batteryV = readVcc(); int batteryPcnt = (((batteryV - 2000) / 1200) * 100 ); long readVcc() { // Read 1.1V reference against AVcc // set the reference to Vcc and the measurement to the internal 1.1V reference #if defined(__AVR_ATmega32U4__) || defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__) ADMUX = _BV(REFS0) | _BV(MUX4) | _BV(MUX3) | _BV(MUX2) | _BV(MUX1); #elif defined (__AVR_ATtiny24__) || defined(__AVR_ATtiny44__) || defined(__AVR_ATtiny84__) ADMUX = _BV(MUX5) | _BV(MUX0); #elif defined (__AVR_ATtiny25__) || defined(__AVR_ATtiny45__) || defined(__AVR_ATtiny85__) ADMUX = _BV(MUX3) | _BV(MUX2); #else ADMUX = _BV(REFS0) | _BV(MUX3) | _BV(MUX2) | _BV(MUX1); #endif delay(2); // Wait for Vref to settle ADCSRA |= _BV(ADSC); // Start conversion while (bit_is_set(ADCSRA,ADSC)); // measuring uint8_t low = ADCL; // must read ADCL first - it then locks ADCH uint8_t high = ADCH; // unlocks both long result = (high<<8) | low; result = 1125300L / result; // Calculate Vcc (in mV); 1125300 = 1.1*1023*1000 return result; // Vcc in millivolts } |
Maar wat is nu precies vol en bij welk percentage kan ik hem het beste op 0 procent laten gaan?
Allereerst geeft deze functie geen percentage maar een voltage terug. Zolang je antwoord niet onder de brown-out waarde komt zal de cpu blijven lopen. Het ligt voornamelijk aan de energie-eisen van je externe componenten om aan te geven wanneer de batterijtjes echt op zijn.sweebee schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 09:24:
Ik wil de battery level meten met de arduino pro mini 3.3v. Er zitten 2 AA batterijen op aangesloten.
Ik heb nu dit om intern het voltage te meten:
[...]
Maar wat is nu precies vol en bij welk percentage kan ik hem het beste op 0 procent laten gaan?
De vraag is eigenlijk deze: Sluit je de batterijen aan via een voltage regulator of niet. Zit er een regulator tussen? Dan heb je niets aan deze code. Deze code meet namelijk het voltage dat de cpu in gaat. En die is (met gebruik van de 3.3v regulator) altijd 3.3v, (het antwoord zal ergens tussen 3200 en 3400 liggen). Als er geen regulator tussen zit krijg je het voltage van de batterijen wel netjes terug, maar heel accuraat is het niet.
[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 25-04-2015 10:50 ]
Er zit geen regulator tussen, hij meet dus direct de batterij. De 328p zou tot 2V ongeveer moeten werken? de NRF volgens de specs 1,9V maar geen idee wanneer de PIR er mee op houdt.RobV schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 10:48:
[...]
Allereerst geeft deze functie geen percentage maar een voltage terug. Zolang je antwoord niet onder de brown-out waarde komt zal de cpu blijven lopen. Het ligt voornamelijk aan de energie-eisen van je externe componenten om aan te geven wanneer de batterijtjes echt op zijn.
De vraag is eigenlijk deze: Sluit je de batterijen aan via een voltage regulator of niet. Zit er een regulator tussen? Dan heb je niets aan deze code. Deze code meet namelijk het voltage dat de cpu in gaat. En die is (met gebruik van de 3.3v regulator) altijd 3.3v, (het antwoord zal ergens tussen 3200 en 3400 liggen).
Check je brownout settings via avrfuses oid, dan weet je wanneer je 328p uitvalt. Wellicht ook belangrijk is de combinatie tussen voltage en frequentie.sweebee schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 10:50:
[...]
Er zit geen regulator tussen, hij meet dus direct de batterij. De 328p zou tot 2V ongeveer moeten werken? de NRF volgens de specs 1,9V maar geen idee wanneer de PIR er mee op houdt.

(src: http://www.gammon.com.au/forum/?id=11497)
Verwijderd
- https://www.sparkfun.com/products/10617
- http://www.maximintegrate...p-notes/index.mvp/id/3958
- http://www.lucadentella.it/en/2012/11/17/lipo-fuel-gauge/
- https://github.com/pAIgn10/LiFuelGauge
Ik probeer de fuses te lezen met mijn ftdi basic, (dat kan?) maar ik krijg deze melding:RobV schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 11:55:
[...]
Check je brownout settings via avrfuses oid, dan weet je wanneer je 328p uitvalt. Wellicht ook belangrijk is de combinatie tussen voltage en frequentie.
[afbeelding]
[afbeelding]
(src: http://www.gammon.com.au/forum/?id=11497)
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x73
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x65
avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x6e
avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x73
avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0x6f
avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x72
avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x20
avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x73
avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x74
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x61
FAILED
[ Voor 33% gewijzigd door sweebee op 25-04-2015 12:33 ]
Hm, dat word hem niet, alles zit al gesoldeerd. Alleen kom ik er nu achter dat die readvcc functie niet werkt wanneer mijn voltage 2.8V of lager is. haal ik de readvcc functie weg dan werkt me arduino weer prima.RobV schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:23:
Nee, fuses kan je niet lezen met een FTDI, dat kan alleen via de ISP poort (USBAsp of ArduinoAsISP)
Heb even een andere pro mini geprobeerd en ik kan succesvol de fuses lezen maar alle brown-out opties zijn niet aangevinkt
Edit: bedankt
[ Voor 15% gewijzigd door sweebee op 25-04-2015 14:06 ]
Zat te denken aan zo'n chinese kloon, hier in de OP is het kopje helaas leeg ("komt later weer terug") en op mijn vraag in het specifieke clone-topic kreeg ik helaas (nog) geen passend antwoord. Wie kan mij een beetje op weg helpen? Het gaat volgens mij met name om de chipsets?
SeaFish in "Arduino clones; waar moet je op letten?"
Maar blijf maar de error
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00 krijgen.
Nu dacht ik mijn FT232RL is defect dus maar even met een arduino uno als isp geprobeerd helaas dezelfde error. (zie op de uno een paar keer de RX led knipperen en dan is het gebeurd).
Zal mijn pro mini defect kunnen zijn?
Hij heeft wel gewerkt bedoel heb hem ooit geprogrammeerd en toen werkte die.
Kan ik hem nog tot leven wekken ? (bootloader opnieuw branden ofzo) ?
[ Voor 6% gewijzigd door ComTech op 26-04-2015 15:13 . Reden: extra info toegevoegd ]
Verwijderd
voor nog geen 4 euro moet je niet al te moeilijk gaan doenSeaFish schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:03:
Ben op zoek naar een goedkope Arduino om te kunnen starten, gewoon een beetje prutsen. Ik denk dat ik wel gebruik zal gaan maken van bijv. netwerkshields, dus dan lijkt mij een UNO het handigst?
Zat te denken aan zo'n chinese kloon, hier in de OP is het kopje helaas leeg ("komt later weer terug") en op mijn vraag in het specifieke clone-topic kreeg ik helaas (nog) geen passend antwoord. Wie kan mij een beetje op weg helpen? Het gaat volgens mij met name om de chipsets?
SeaFish in "Arduino clones; waar moet je op letten?"
heb er hier 1 liggen en ze werken gewoon prima.
* er zitten soms verschillen in de USB aansluiting (micro/mini ect)
** in NL vanaf ca. 8,-
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2015 22:05 ]
Bulk, goedkope arbeid en gesubsidieerde export (free shipping), en ja zelfs dan vraag ik mij nog af hoe ze het doen.D-Three schreef op maandag 27 april 2015 @ 09:22:
Hoe doen ze het voor die prijs? De ATmega kost op zich al meer dan 1 euro. Dan vraag ik me altijd af of het geen namaak is.
[ Voor 8% gewijzigd door RobV op 27-04-2015 10:31 ]
Verwijderd
mwah.. usb stekkertje erin en win 8 zoekt netjes de CH340 driver opmcDavid schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:12:
Als je een kloon wilt die met de standaard drivers werkt zou ik een leonardo kloon zoeken. Die zijn vaak goedkoper dan Uno's met 16u2 (wat op zich ook wel logisch is).
FTDI (uit china) moet je mijden.. maar dat is duidelijk
Valt best mee hoor, maar je moet gewoon even opletten wat je koopt. En voor zover ik weet is FTDI-gate geen issue meer. (correct me if i'm wrong)Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:15:
[...]
mwah.. usb stekkertje erin en win 8 zoekt netjes de CH340 driver op![]()
FTDI (uit china) moet je mijden.. maar dat is duidelijk
Ik zou op dit moment ook liever een Arduino met CH340 kopen dan met (counterfeit) FTDI. Maar als je die beiden niet wilt en toch een goedkope arduino wilt moet je dus iets met ATMega U-series microcontroller hebben. En dan is de Leonardo wat mij betreft veruit de beste keus.
[ Voor 39% gewijzigd door mcDavid op 27-04-2015 12:38 ]
Mwah, valt wel mee. Ik heb een pro micro, das een Leonardo in een klein jasje, maar daar moest ik eerst een andere driver overheen gooien (die van sparkfun) voordat de PC ziet dat het een Leonardo moet zijn.mcDavid schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:12:
Als je een kloon wilt die met de standaard drivers werkt zou ik een leonardo kloon zoeken. Die zijn vaak goedkoper dan Uno's met 16u2 (wat op zich ook wel logisch is).
Da's dan ook, net als de bordjes met een CH340, geen officiële arduino compatible.Pizza_Boom schreef op maandag 27 april 2015 @ 16:45:
[...]
Mwah, valt wel mee. Ik heb een pro micro, das een Leonardo in een klein jasje, maar daar moest ik eerst een andere driver overheen gooien (die van sparkfun) voordat de PC ziet dat het een Leonardo moet zijn.
Top!

De overleden Arduino blijkt overigens nog prima te programmeren met een ISP, maar de USB is niet meer.
Dat valt idd mee, er worden bijna geen fake FTDI's meer gebruikt in arduino kloons. Wat dat betreft heeft de actie van FTDI wel degelijk een positief effect gehad. Maar ook fake ftdi's zouden (op dit moment) idd geen problemen horen te geven.SeaFish schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:46:
Heeeell erg bedankt voor de reacties allemaal, het is een stuk duidelijker geworden zo. Was inderdaad een beetje bang voor een bricked Arduino na dat FTDI-schandaaltje, maar het lijkt allemaal mee te vallen.
Top!
Even googlen dan, er is wel ergens een debrick methode te vinden.RobV schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:55:
Ook leuk: denken dat je USB driver van je laptop het niet meer doet, dus nieuwe drivers opzoeken en rebooten etc, en dan er na 2 uur achter komen dat de USB FTDI chip van de Arduino het begeven heeft.. Ander bordje uit de kast en gáán.
De overleden Arduino blijkt overigens nog prima te programmeren met een ISP, maar de USB is niet meer.
Mijne doet met veel resetten wat, maar zodra die dan weer stroomloos komt te staan, pakt ie het weer niet op. Zie ik ook terug in de serial monitor van de ander, verzenden van data loopt spaak. Als ie het weer pakt, blijft ie het doen zolang die stroom krijgt. Of dat via USB of via zijn VCC van de andere Arduino is, maakt daarbij niet uit. Programmeren, los en weer aankoppelen aan de PC, alles gaat, zo lang hij maar onder spanning blijft. Power eraf? Nokt ie ermee en kan je weer opnieuw beginnen met een poging hem aan de praat te krijgen.RobV schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:55:
Webshop wilde graag weten of ik eraan gesoldeerd had. Euh, behalve de headers, niets (gek he, als die los meegeleverd worden). En de headers zijn met een fijn puntje in een gecontroleerde Weller bout gedaan (ik kan nog wel iets
Verwijderd
ik ga mijn WP is een beetje opruimen en eea verkopen.
onder welke catagorie moet ik nou arduino spul (shields/boards/sensors ect) plaatsen bij vraag en aanbod
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
tnxRaven schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:08:
Afgaand op bestaande advertenties: Arduino's staan onder moederborden, toebehoren onder gadgets.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2015 15:24 ]
Kunt u mij een PB'tje sturen wanneer alles erop staat? Ik wil wel even shoppen...Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:49:
even een vraag tussendoor![]()
ik ga mijn WP is een beetje opruimen en eea verkopen.
onder welke catagorie moet ik nou arduino spul (shields/boards/sensors ect) plaatsen bij vraag en aanbod
Gewoon http://tweakers.net/aanbod/user/187449/ in de gaten houdenRobV schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:04:
[...]
Kunt u mij een PB'tje sturen wanneer alles erop staat? Ik wil wel even shoppen...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
With Windows Remote Arduino we’re enabling developers to extend their Universal Windows Application with Arduino commands that execute on a wirelessly-connected Arduino device. It combines the power of Windows 10 device features such as image processing, speech recognition, website parsing, cameras and advanced audio pipelines with the power of physical world interactivity through Arduino. Take a look at our Basic Windows Remote Arduino project to learn how to leverage this technology in your own projects.
Windows 10 gaat een beetje de BLYNK kant op ?
* o ja.. en sla NU je slag..UNO's incl. verzenden voor minder dan 3,- !!!!

niet dat ik ze nodig heb, maar 2 st. voor 5,55 incl. verzenden kon ik niet laten lopen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2015 16:41 ]
Nu start ie bij de pot helemaal dicht weer bij 255, is ie op een kwart 0, op het midden weer 255 en aan het einde nog weer ergens 0. Niet echt handig.
[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-05-2015 15:49 ]
Om het antwoord 2 bitjes eraf te slopen.
Welke sloop ik er dan af, 2 aan de MSb of LSb kant?RobV schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:17:
analogRead() >> 2
Om het antwoord 2 bitjes eraf te slopen.
Shift naar rechts is in C en C++ afgesproken dat het gelijk is aan /2. Je wilt delen door vier. Dus 2 shiftjes naar rechts is delen door 4.
Mijn Adafruit Micro is, denk ik, toch een neppert, ondanks het logo en het goede functioneren. Maar bij de echte is een blauwe powerled aanwezig, bij mij niet (of die is stuk) en zijn de RX/TX LED's geel. Hier zijn ze groen. Ach, boeiend, voor die paar euro kan je niet teveel verwachten.
Top.Pizza_Boom schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:12:
Het werkt. Dacht uiteindelijk van: fuck it, gewoon proberen. Thanks. Nu bedien ik een LED op de ene Arduino met een potmeter op de andere Arduino.
Als je hem bij AdaFruit gekocht hebt, heb je een echte. Heb je hem in China gekocht voor een belachelijk lage prijs, dan is het vrijwel zeker een kopie. Heb je hem bij een (Nederlandse) webshop besteld en is het geen echte, dan zal ik zéker aan de bel trekken bij de webshop. Wel eerst even (met behulp van een fotootje) een email sturen naar Adafruit om te kunnen controleren of het wel een origineel is voordat je de beste webshop-meneer uitfoetert.Mijn Adafruit Micro is, denk ik, toch een neppert, ondanks het logo en het goede functioneren. Maar bij de echte is een blauwe powerled aanwezig, bij mij niet (of die is stuk) en zijn de RX/TX LED's geel. Hier zijn ze groen. Ach, boeiend, voor die paar euro kan je niet teveel verwachten.
Wat me opviel is dat de A6 en A7 erbij gezet hebben op de pinout, en dat de fijne verkoper niet eens de moeite geeft genomen om een foto te maken van een ONBESCHADIGD exemplaar (ISP pin headers). "Zero Carbon Footprint"Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:48:* o ja.. en sla NU je slag..UNO's incl. verzenden voor minder dan 3,- !!!!
niet dat ik ze nodig heb, maar 2 st. voor 5,55 incl. verzenden kon ik niet laten lopen![]()
[afbeelding]
Bij een Engelse (London) webshop via Ebay. Zag later dat er bij echte Arduino producten ook Genuine staat, stond bij deze niet. Kwam ook niet in een doosje, maar gewoon in een antistatisch zakje met een stukje antistatisch foam omheen gevouwen. En de prijs in de categorie: "Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook."RobV schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:58:
Als je hem bij AdaFruit gekocht hebt, heb je een echte. Heb je hem in China gekocht voor een belachelijk lage prijs, dan is het vrijwel zeker een kopie. Heb je hem bij een (Nederlandse) webshop besteld en is het geen echte, dan zal ik zéker aan de bel trekken bij de webshop. Wel eerst even (met behulp van een fotootje) een email sturen naar Adafruit om te kunnen controleren of het wel een origineel is voordat je de beste webshop-meneer uitfoetert.
Heb inmiddels een 5-tal LED's op een rijtje gezet en middels de potmeter schakel ik er meerdere in en uit. Een VU meter dus.
[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-05-2015 19:07 ]
Als hij verder gewoon werkt, zou ik het er bij laten voor die prijs.Pizza_Boom schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:06:
[...]
Bij een Engelse (London) webshop via Ebay. Zag later dat er bij echte Arduino producten ook Genuine staat, stond bij deze niet. Kwam ook niet in een doosje, maar gewoon in een antistatisch zakje met een stukje antistatisch foam omheen gevouwen. En de prijs in de categorie: "Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook."
Kijk eens aan. Goed bezig, kerel!Heb inmiddels een 5-tal LED's op een rijtje gezet en middels de potmeter schakel ik er meerdere in en uit. Een VU meter dus.![]()
Zelf ben ik weer aan het kloten (voor niets). Mijn FTDI programmer zegt bij het uploaden:
1
2
3
4
| avrdude: verifying ... avrdude: verification error, first mismatch at byte 0x0233 0x83 != 0x01 avrdude: verification error; content mismatch |
Pak ik een andere USB2Serial module, geen probleem. Overigens gaat het flashen gewoon goed, ongeacht of de melding nu wel of niet optreedt. Wat blijkt, de ene staat op 3v3, de andere op 5v. Die stond bewust op 3v3 om te RF module niet op te blazen (jaja, bij het testen van de usb2serial had ik de rf module eraf = slim). Wanneer ik de error-triggerende module ook op 5v zet is de verification error weg.
Ach, het houdt je van de straat.
Dit programma converteert een html pagina in een functie waarbij elke regel aan het begin wordt voorzien van de tekst client.println(F(" en aan het einde afgesloten met "));
Tevens worden alle " voorzien van een \ dus " veranderd in \"
Zo kan je eerst een web pagina maken met een html editor en vervolgens de html pagina eenvoudig converteren en plakken in je arduino programma.
Voor diegene die geïnteresseerd is, kan het hier downloaden..
Ik had hem voor nog geen 10 euro bij mij thuis.RobV schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:12:
Als hij verder gewoon werkt, zou ik het er bij laten voor die prijs.
En dat alles nog steeds via de nRFKijk eens aan. Goed bezig, kerel!
Zo maar eens even kijken of ik de updatefrequentie van de zendende node kan verhogen, nu is het 1x per seconde zo'n beetje. Beetje traag voor een VU meter.
Daarom. Houdt het leuk, zeggen ze. Bekend probleem, hier ook al eens gehad: Waarom doet nou niets het?!?! Zoek, zoek. Oh, ik sta COM10 te programmeren, maar het programma is voor COM12.Zelf ben ik weer aan het kloten (voor niets). Mijn FTDI programmer zegt bij het uploaden:
code:
1 2 3 4 avrdude: verifying ... avrdude: verification error, first mismatch at byte 0x0233 0x83 != 0x01 avrdude: verification error; content mismatch
Pak ik een andere USB2Serial module, geen probleem. Overigens gaat het flashen gewoon goed, ongeacht of de melding nu wel of niet optreedt. Wat blijkt, de ene staat op 3v3, de andere op 5v. Die stond bewust op 3v3 om te RF module niet op te blazen (jaja, bij het testen van de usb2serial had ik de rf module eraf = slim). Wanneer ik de error-triggerende module ook op 5v zet is de verification error weg.
Ach, het houdt je van de straat.

Had er net ook zoëen: gele LEDje deed het niet, de groene en rode deden het wel. Andere geprobeerd. Nope. Rode op de plaats van de gele, deed het wel. Nog eens kijken: "Oh, bij de gele led's zijn de anode en kathode omgedraaid en heeft de anode een kort pootje, in plaats van een lange.

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-05-2015 22:17 ]
10 euro voor een Micro? ben je mal?Pizza_Boom schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:16:
Ik had hem voor nog geen 10 euro bij mij thuis!
$5.65 voor 1
Leuke programmeer-uitdaging: update sturen wanneer de waarde is gewijzigd, maar niet vaker dan 10x per seconde bijvoorbeeld.Zo maar eens even kijken of ik de updatefrequentie van de zendende node kan verhogen, nu is het 1x per seconde zo'n beetje. Beetje traag voor een VU meter.
[ Voor 28% gewijzigd door RobV op 03-05-2015 22:31 ]
Voor eentje die echt plug en play was. Denk dat ik bij Kiwi nog maar eens een echte ga bestellen, kijken of er verschil in zit. En dit was er vlot. Kreeg bij het FABlab Alkmaar de tip voor Arduino's, ook Nederlandse prijzen voor betaald. Tsja, heb je ze wel een dag later voor binnen, i.p.v. 7 weken (laatste Chinese Ebay pakket).
Lache, met een potmeter op de analoge input. Zie op de monitor dat ie zelf zo nu en dan al zoekt (236 of 237, bijvoorbeeld). Moet an sich wel te doen zijn. Merk dat de "Adafruit" eruit klapt als ie iedere 0,1 S een update krijgt.Leuke programmeer-uitdaging: update sturen wanneer de waarde is gewijzigd, maar niet vaker dan 10x per seconde bijvoorbeeld.
Zal dan iets worden van if verstreken tijd >= interval && input != laatste verstuurde waarde, dan opnieuw versturen.
Basis van mijn programma ligt nog steeds in deze programma's: http://www.bitsandparts.e...-sensor-netwerk-tutorial/ Voel me nog steeds een Arduino noob.
Vooralsnog werkt het. Mooiste zou zijn met een interrupt, maar voor alsnog gewoon een if statement erin waaraan die moet voldoen. Beetje jammer alleen dat de potmeter zo nu en dan wat zweverig is en dus alles alsnog met een noodgang doorgezet wordt.RobV schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:29:
Leuke programmeer-uitdaging: update sturen wanneer de waarde is gewijzigd, maar niet vaker dan 10x per seconde bijvoorbeeld.
EDIT: Dat zit dus in de potmeter. Maar eens even broeden op een stukje code dat een verschil van 1 of 2 alsnog zorgt dat er niet verstuurd wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-05-2015 13:51 ]