Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:03:
[...]

Hoeveel heeft jouw die 10 PCB's gekost? En hoe is de kwaliteit ervan? Zit zelf nog te zoeken naar een PCB fabriek voor redelijke prijs.
$19.52: 10 voor de boards +5 voor rood, plus 4.92 voor verzending. Voor mij als amateur is de kwaliteit 👌prima. De service ook.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Niet bepaald duur, ga denk ik daar ook maar eens bestellen!
Bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:53
RobV schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:17:
$19.52: 10 voor de boards +5 voor rood, plus 4.92 voor verzending. Voor mij als amateur is de kwaliteit 👌prima. De service ook.
Volgende keer Elecrow pakken als je een kleurtje wilt. Prijzen zijn gelijk aan Seeed en iTead, maar kleur is gratis ;)

Ook een handige tip is pcbshopper, prijsvergelijker voor pcb fabrikanten. Gewoon invullen wat en hoeveel je (minimaal) nodig hebt en hij geeft braaf de goedkoopste opties (incl verzendopties).

Als je dan een (nieuwe) fabrikant gevonden hebt kan je daarna nog even in het PCB-fabrikanten topic op CO kijken of er foto's/ervaringen staan van mensen die er al eerder hebben besteld.

[ Voor 16% gewijzigd door CrashOverDrive op 09-04-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Gek, ik had nog gekeken bij elecrow maar voor mijn bordje kwam ik op dezelfde prijs. Misschien verzendkosten? Of boardsize... Geeft niet. Ik ben erg tevreden en die €5 voel ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Update: met uitzondering van een inkoopfout met de resetknop (6x6mm ipv 4x4mm) heb ik vandaag een eerste printje geassembleerd en aan de usb charger gehangen. Hierbij de fotootjes:

Stencil:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TJ33UGpm.jpg

SMD componenten geplaatst en gesoldeerd (uiteindelijk met hotair rework station of minimum blaasstand)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/19ZOn6Em.jpg

1e printje aan de charger. Oranje is charging, Groen is Full
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3L5EZcrm.jpg

Details: http://www.simplicate.info/simplyduino

* Rob is best een beetje trots op deze kleine prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er goed uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ziet er goed uit. Jammer van de inkoopfout, maar waarschijnlijk kan je de schakelaars gebruiken in een ander project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 11:46
Heel leuk bordje! Je mag er terecht fier op zijn :)

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Merci!

Ik heb het nog niet voor elkaar om de bootloader erop te krijgen, misschien ligt het aan de 100nF cap op de reset lijn. straks eens proberen met een bypass.

UPDATE: It's alive!!!!

[YouTube: http://youtu.be/tHFt5l7KcU4]

Oorzaak:
Om initieel een bootloader te kunnen flashen naar de chip, moet de reset-lijn direct verbonden zijn met de programmer (in dit geval een USBAsp). Wegens het ontbreken van de resetknop had ik de DTR reset van de FTDI poort gepakt. Het enige verschil is dat er een 0.1µF capacitor tussen zit, en ik dacht ach dat loopt wel los. Daardoor werd de CPU niet goed gereset bij het flashen en dan pakt 'ie hem niet. Dat maakte dus wel degelijk verschil. Geen punt, want nu de bootloader erop staat kan ik gewoon uploaden met de FTDI poort en kan ik de resetlijn draadbrug weer verwijderen. Had ik gewoon de juiste tactile switch besteld was er niets aan de hand geweest, gewoon knopje indrukken bij de 1e flash!

[ Voor 73% gewijzigd door RobV op 10-04-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Dat zo'n klein iets zoveel gevolgen kan hebben. Zo zie je maar dat de elektronica toch een vak appart is.

Leuk om te zien dat hij het doet. Ga je in de toekomst de optie erin zetten, voor meerdere inputs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 21:55:
Leuk om te zien dat hij het doet. Ga je in de toekomst de optie erin zetten, voor meerdere inputs?
Merci!

Hoe bedoel je, meerdere inputs? Ik zal even opsommen wat er nu op zit. Afgezien van de voeding pins: zie je op de video al een reeks 2- en 3-pins connectors, dat zijn 2x transistor-switched outputs (voor oa pompje of relais), en 3x analoge inputs (3pins: vin, gnd, analoge pin). Deze 3-pins zijn multipurpose maar specifiek voor een soil moisture sensor. De 2x4 pin is voor een NRF24L01 boardje en de headers vooraan zijn voor de FTDI programming en verder nog 8 GPIO's waar ik nog geen specifiek doel voor had. Het leek me wel handig om die beschikbaar te maken voor eventueel andere side-projecten O-)

Meer nieuws:
Ik heb nu ook de boards.txt voor elkaar zodat ik in de Arduino mijn 'Simplyduino' kan kiezen. Kies je 'Upload Firmware' dan heb je een USPAsp programmer nodig, maar klik je gewoon op 'upload' dan wordt de sketch via de FTDI header geflashed. De auto-reset werkt super-de-puper, het nut van de 0.1µF cap heeft zich bewezen.

[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 10-04-2015 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vandaag zitten CSS'en en PHP'en. Enkele website screenshots. De grafieken werken al vanuit de JSON api en de events zijn mockups.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0sMUKVFm.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/efFSkFCm.png

(Ik kan niet wachten tot de NRF'jes binnenkomen, dan kan ik eindelijk aan de firmware beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 22:25
@RobV: ziet er mooi uit. hoe krijg je de data naar je webpagina? is dit via een mysql (of andere db) of werk je op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Promy schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:54:
@RobV: ziet er mooi uit. hoe krijg je de data naar je webpagina? is dit via een mysql (of andere db) of werk je op een andere manier?
De website heeft een API url waarmee data kan worden ingevoerd, bijvoorbeeld
code:
1
http://localhost/sensornetwerk/api/v1/addMetric/[nodeID]/[measureType]/[value]/[apiKey]

De PHP code erachter checkt de parameters en stopt hem in een mySql database. De nodes sturen via NRF de data naar een hub die NRF packets naar de webserver doorstuurt via Wifi (ESP) of UTP. Hierdoor hoef ik geen proces te draaien of een complexe webserver op Arduino of Pi te hosten. De website staat nu op mijn Syno NAS maar hij zou overal in de wereld kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
RobV schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:12:
[...]

Merci!

Hoe bedoel je, meerdere inputs? Ik zal even opsommen wat er nu op zit. Afgezien van de voeding pins: zie je op de video al een reeks 2- en 3-pins connectors, dat zijn 2x transistor-switched outputs (voor oa pompje of relais), en 3x analoge inputs (3pins: vin, gnd, analoge pin). Deze 3-pins zijn multipurpose maar specifiek voor een soil moisture sensor. De 2x4 pin is voor een NRF24L01 boardje en de headers vooraan zijn voor de FTDI programming en verder nog 8 GPIO's waar ik nog geen specifiek doel voor had. Het leek me wel handig om die beschikbaar te maken voor eventueel andere side-projecten O-)

Meer nieuws:
Ik heb nu ook de boards.txt voor elkaar zodat ik in de Arduino mijn 'Simplyduino' kan kiezen. Kies je 'Upload Firmware' dan heb je een USPAsp programmer nodig, maar klik je gewoon op 'upload' dan wordt de sketch via de FTDI header geflashed. De auto-reset werkt super-de-puper, het nut van de 0.1µF cap heeft zich bewezen.
Ik bedoelde inderdaad of je de andere 8 GPIO's nog ging gebruiken, of in ieder geval beschikbaar maakte voor toekomstig gebruik. Maar dat doe je in dit geval al.

Mooi om te zien, dat je PHP en CSS combineert om een overzicht online te maken.

Ikzelf ben momenteel bezig om een RGB controller met licht orgel (nogal simpel, maar begin net pas met echt het creeren van PCB's, en tenslotte was mijn meegeleverde RGB controller overleden door ESD, welke idioot dan ook bedenkt om een processor in contact te laten komen met plastic :? ), te maken. Tot nu toe gaat het redelijk, ben net bezig met de PCB layout te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ach, web sites is lang mijn vak geweest en zo houd ik mijn PHP kennis een beetje wakker. Ik vind het een drama, geef mij maar C#..

Lukt het met de PCB's? Gebruik je Eagle of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Het is veel puzzelen maar tot nu toe lukt het wel. Ik gebruik momenteel Eagle. En moet zeggen dat het mij ideaal bevalt. Niet te moeilijk en snel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op zondag 12 april 2015 @ 16:56:
Het is veel puzzelen maar tot nu toe lukt het wel. Ik gebruik momenteel Eagle. En moet zeggen dat het mij ideaal bevalt. Niet te moeilijk en snel te gebruiken.
De muis interactie werkt een beetje tegennatuurlijk, maar als je daar eenmaal aan gewend bent is het best te doen. Autorouter is niet erg slim, maar iedereen zegt altijd tegen mij dat je routeren toch met de hand moet doen. Ik heb nu 5 eenvoudige boardjes laten maken (10 ontworpen) en dat bevalt mij prima zo. Hiervoor heb ik geen andere software nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Routeren sowieso met de hand. De autorouter kan je wel eens gebruiken voor als je er op het einde niet meer uitkomt voor een baantje of 2. En dan nog zijn die resultaten maar een hint van wat je zou kunnen doen (als je al een resultaat krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
A1AD schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:47:
Routeren sowieso met de hand. De autorouter kan je wel eens gebruiken voor als je er op het einde niet meer uitkomt voor een baantje of 2. En dan nog zijn die resultaten maar een hint van wat je zou kunnen doen (als je al een resultaat krijgt).
Precies, dat bedoelde ik eigenlijk ook, maar dan met andere woordjes.. 8:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
heeft iemand wel eens gehoord van settimino? volgens de website (en de documentatie) zou dit een s7comm moeten zijn. Profinet voor arduino tussen arduino en siemens PLC's.

ik zit de documentatie door te lezen; dat ziet er professioneel uit en onderbouwd. voor de niet-8bitters is er snap7, wat weer netjes er uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Huzzah Huzzah!

Vandaag kwam mijn ENC26J60 Ethernet module binnen en dus gelijk aan de Arduino gehangen (3.3v) om te werken aan de bridge functie. De NRF24's zijn nog niet binnen maar met dit ding kan ik in elk geval aan de Hub gaan werken.

Ik heb het nu voor elkaar (was echt mega-easy), om elke 30 seconden een analoge meting door te sturen naar mijn Sensorium website. Het is allemaal nog een beetje hard-coded (zoals IP adressen en server paths) maar het belangrijkste is dat het werkt!

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/8447c924-ea53-4f05-ad52-380f2681f949/6b38d7f20d669ff956c3bd617f8896b3/deep/0/Sensorium---Chart.png

Puntje van aandacht. Direct connecten naar een IP werkt:

code:
1
 if (client.connect(IPAddress(192,168,2,3),80)) { ...

maar connecten naar een hostname niet.

code:
1
 if (client.connect("[webservernaam]",80)) { ....

Dit grapje kostte mij een uur. HDCP werkt goed en ook de gateWay en dnsServerIP worden goed geselecteerd.

server response:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
localIP: 192.168.2.137
subnetMask: 255.255.255.0
gatewayIP: 192.168.2.1
dnsServerIP: 192.168.2.3
Client connect...
Client connected
HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 14 Apr 2015 16:18:47 GMT
Server: Apache
Access-Control-Allow-Orgin: *
Access-Control-Allow-Methods: *
Vary: Accept-Encoding
Connection: close
Transfer-Encoding: chunked
Content-Type: application/json

5
"115"
0

Client disconnect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Zo, kom hier ook weer eens kijken :+

ik ben al een dag (en stukje nacht :x) m'n brein aan 't kraken over hoe de load cell en de software erachter werkt in m'n weegschaaltje.

Ik ben er ondertussen achter dat er een load cell in zit, die dmv van een aantal strain gauges in een Wheatstone bridge config zijn geplaatst. Die krijgt dan weer plus en min gevoed, en er komt een + en - uit (min of meer). Dat gaat dan naar een amplifier die van mV V maakt. Ik weet ook dat de meeste Arduino's een 10 bit ADC hebben, dus een max resolutie van 1024 eenheden.

M'n weegschaaltje heeft een range van 200 gram met 0.01 gram precisie. Dat zijn dus 20000 stappen, iets waar je minimaal een 15bits ADC voor nodig hebt (resolutie van 32768). Tot zover is me dat redelijk duidelijk. Totdat je realiseert dat je er 200 gram op kan zetten, op TARE drukt en vervolgens weer 200 gram kan meten met dezelfde 0.01 gram precisie... En dat zelfde trucje nog 2 keer kan doen. Dus in totaal kun je ongeveer 800-1000 gram meten, met 0.01 gram precisie kom je dan uit op maximaal 100000 stappen. Daar heb je dan minimaal een 17bits ADC voor nodig (resolutie 131072).

Als je dan op farnell (of eBay, AliExpress) gaat zoeken naar 17 of 18 bits ADC's kom je op prijzen per stuk uit die vele malen hoger uitvallen dan wat mijn hele weegschaaltje gekost heeft. Nu geloof ik best dat je wat quantumkorting krijgt maar dan nog. Ergens heb ik 't idee dat ik iets mis, alsof ze op een of andere manier een goedkopere ADC (minder dan 17bits) hebben weten aan te sturen en kunnen inzoomen (excuseer de terminologie) als 't ware op een bepaald bereik.

Iemand hier ervaring mee?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ideetje: 2 adc ports voor 1024*1024 resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Meer bits voor minder geld, zeker als het om een traag signaal als gewichtsmeting gaat, kan met oversampling.

In theorie, zou je met 16k aan 10-bit samples, één 17-bit sample hebben.

Het signaal uit je bridge zou je eerst door een differential amplifier heen moeten halen.

Met een single ended kanaal gaat het zonder differentiele meting niet lukken vrees ik, omdat je effectief misschien een 2-bit AD overhoud als je er met 10 man op gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

RobV schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:14:
Ideetje: 2 adc ports voor 1024*1024 resolutie.
Hmm, ik probeer me dat even praktisch voor te stellen. Heb je daar een voorbeeld van?
Infant schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:15:
Meer bits voor minder geld, zeker als het om een traag signaal als gewichtsmeting gaat, kan met oversampling.

In theorie, zou je met 16k aan 10-bit samples, één 17-bit sample hebben.

Het signaal uit je bridge zou je eerst door een differential amplifier heen moeten halen.

Met een single ended kanaal gaat het zonder differentiele meting niet lukken vrees ik, omdat je effectief misschien een 2-bit AD overhoud als je er met 10 man op gaat staan.
Ik was inderdaad al een oversampling library tegen gekomen waarmee je tot 21bits zou kunnen meten, je moet alleen niet vragen hoe lang het duurt om 21 bits data terug te krijgen daarvan. 14 Bits gaat nog, 16 ook, maar je zit een duidelijk verschil in snelheid tussen 16 en 17 bits.

Dat stukje over de differentiele amplifier ziet er op 't eerste gezicht uit als de amplifier waar ik 't over had. Een load cell heeft een excitation voltage en uit de wheatstone bridge krijg je vervolgens een voltage terug dat herleidbaar is naar hoe zeer de load cell belast is. Aangezien dat voltage slechts milliVolts zijn heb je daar een amplifier voor nodig, waarvan het idee vergelijkbaar is met de map functie van Arduino.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
C.44 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:37:

Hmm, ik probeer me dat even praktisch voor te stellen. Heb je daar een voorbeeld van?
Ik dacht even 'out of the box'. Ik weet weinig van electronica, maar als je het gewicht (het voltage) nou door 1000 kon delen heb je de 'grote' meting op de ene pin. Dan zou je alleen nog de remainder moeten kunnen uitvogelen en die op een ander pinnetje zetten.. Dit is in software geen probleem :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

RobV schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:55:
[...]

Ik dacht even 'out of the box'. Ik weet weinig van electronica, maar als je het gewicht (het voltage) nou door 1000 kon delen heb je de 'grote' meting op de ene pin. Dan zou je alleen nog de remainder moeten kunnen uitvogelen en die op een ander pinnetje zetten.. Dit is in software geen probleem :D
In software niet nee haha, aan de hardware kant helaas wel (voor mij iig). Ik snap dat je met A0 bijvoorbeeld 0-5V wil meten, en dan vervolgens met A1 het resultaat dat A0 gemeten heeft. Probleem is alleen dat als A0 het gemeten heeft het al een digitaal signaal is en dat vervolgens nog keer meten met een ADC is volgens mij redelijk zinloos omdat in een digitaal signaal geen "resolutie" zit, het is er, of het is er niet :+

Ik was zojuist even aan 't kijken op farnell's site, er bestaan 24bits ADC's die redelijk betaalbaar zijn (~6 euro p/stuk) maar hoe ik die dan weer moet gaan aansturen... iets zegt me dat ik in een gat aan 't springen ben waarvan ik de bodem voorlopig niet kan zien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Laatst online: 16-09 19:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Ik ben met mijn PWS van plan om een robot te bouwen op basis van een Arduino, ik doe dit pws voor informatica dus het gaat vooral om het programeer werk.

Ik ben van plan om de robot zelfstandig te laten rijden en om een app te maken voor android waarmee ik de robot ok zelf kan besturen.
De robot krijgt 2 wielen.

Ik heb een paar twijfels/vragen.
  • Wat is geschikter om de robot te laten voortbewegen, een H-brug i.c.m. 2 motoren of 2 steppers?
  • Zou visual studio geschikt zijn om de app te maken?
Ik ga een HC-SR04 op een servo zetten om obstakels te ontwijken, dit doe ik op de volgende manier: servo 70 graden naar links, meet afstand. servo 30 graden naar links meet afstand. (zelfde voor rechts) dan als afstand 70 graden naar links <10 cm draai naar rechts (en rechts draai naar links)
Dit moet ik nog goed uitwerken, maar dit is puur het idee.
  • Zou dit (goed) gaan werken, of heeft iemand een beter idee?
  • Zou een arduino Uno R3 (die ik al heb liggen) voldoen, of is een Arduino mega beter voor zo'n project?
Ik moet ook een behuizing voor de robot gaan maken, op school staat een 3D-printer die ik zou mogen gebruiken. ik kan overweg met Sketchup en Blender
  • Welk programma zou beter geschikt zijn om de behuizing te maken? (ik gok sketchup omdat dat wat meer op ontwerpen gericht is)
Ik wil ook zorgen dat de robot niet van, bijvoorbeeld, een tafel af valt.
  • Zou een HC-SR04 overkill hiervoor zijn en zou ik dus beter een LDR+Velle led kunnen gebruiken?
Ik zou als extra iets (als ik tijd over heb) ook iets met een extra servo willen doen (en dan een lichtje op de servo die dan ook via de app te richten is).
  • Als ik al het bovenstaande (dus zonder servo) heb aangesloten, kan de Arduino dan nog wel de servo op zijn plek houden? (dus die met het lichtje?)
Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

C.44 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:02:
[...]
Ik was zojuist even aan 't kijken op farnell's site, er bestaan 24bits ADC's die redelijk betaalbaar zijn (~6 euro p/stuk) maar hoe ik die dan weer moet gaan aansturen... iets zegt me dat ik in een gat aan 't springen ben waarvan ik de bodem voorlopig niet kan zien 8)7
Deze zijn vrij geweldig: ADS1246

Ze zijn 6 Euro, als je er 10 koopt.
Maar afhankelijk van de spanning op je brug, kun je deze differentieel gebruiken. Dat scheelt wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Infant schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:12:
[...]

Deze zijn vrij geweldig: ADS1246

Ze zijn 6 Euro, als je er 10 koopt.
Maar afhankelijk van de spanning op je brug, kun je deze differentieel gebruiken. Dat scheelt wel weer.
Ik weet niet of jij andere prijzen ziet als ik, maar ik zie pas 6 euro per stuk als ik er 100 afneem. Da's een beetje veel van 't goede.

Ik ben eigenlijk van plan een 1kg load cell via een een INA125P aan te sluiten. Dan moet ik alleen nog een ADC hebben die dat dan weer kan vertalen naar een signaal voor een Uno of iig een 328P, aangezien het geheel straks op een specifiek bordje moet gaan komen. Ik heb echter geen flauw idee uit m'n hoofd wat de INA125P voor output heeft maar als ik me niet vergis kun je dat redelijk regelen dmv gain?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Link wees naar een 1247, is aangepast.

Die ina is ook vrij prijzig, maar heeft ingebouwde referentie en kan met een hoger brug voltage werken. Hoeveel zou dat bij jou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Infant schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:36:
Link wees naar een 1247, is aangepast.

Die ina is ook vrij prijzig, maar heeft ingebouwde referentie en kan met een hoger brug voltage werken. Hoeveel zou dat bij jou zijn?
Het brugvoltage? Goede vraag, helemaal afhankelijk van wat je erin stuurt. Ik was eigenlijk van plan om alles vanaf een 5V supply aan te sturen uiteindelijk.

Dit is de load cell waar ik op dit moment naar kijk: klik! Er staat helaas alleen weinig info bij over outputs. Denk dat ik daar alleen achter kom door 't daadwerkelijk te meten.

Die INA125P is inderdaad ook vrij prijzig, als je een betere oplossing hebt hoor ik dat graag uiteraard :)

Edit: Ik vraag me af of je door middel van het excitation voltage aan te passen met een analoge output pin hier invloed op zou kunnen uit oefenen

Edit 2: Via reddit heeft me zojuist iemand gewezen op de een setje van DFRobot, de HX711. Daar zit dus een 24 bits ADC op, specifiek voor load cells en in die set zit ook een 1kg load cell. Ik probeer die HX711 nu bij Farnell te vinden maar daar kan ik dat ding dus helemaal niet vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door C.44 op 15-04-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
C.44 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 15:43:
[...]

Het brugvoltage? Goede vraag, helemaal afhankelijk van wat je erin stuurt. Ik was eigenlijk van plan om alles vanaf een 5V supply aan te sturen uiteindelijk.

Dit is de load cell waar ik op dit moment naar kijk: klik! Er staat helaas alleen weinig info bij over outputs. Denk dat ik daar alleen achter kom door 't daadwerkelijk te meten.

Die INA125P is inderdaad ook vrij prijzig, als je een betere oplossing hebt hoor ik dat graag uiteraard :)

Edit: Ik vraag me af of je door middel van het excitation voltage aan te passen met een analoge output pin hier invloed op zou kunnen uit oefenen

Edit 2: Via reddit heeft me zojuist iemand gewezen op de een setje van DFRobot, de HX711. Daar zit dus een 24 bits ADC op, specifiek voor load cells en in die set zit ook een 1kg load cell. Ik probeer die HX711 nu bij Farnell te vinden maar daar kan ik dat ding dus helemaal niet vinden.
http://www.banggood.com/H...For-Arduino-p-918228.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Duurt 't bij Banggood ook een eeuwigheid voordat ze daadwerkelijk iets in een doos duwen en het versturen? Bij DX heeft 't vaak al 10 werkdagen geduurt voordat ze daar aan toe kwamen, en dan duurt het nog 10 - 21 werkdagen om 't tot hier te krijgen.

Heb de HX711 al op eBay in duitsland gevonden met een 1kg load cell voor €19.99 8)7. Heb de HX711 al los gevonden voor $0.99 maar die verkopers hebben dan weer geen load cells :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
C.44 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:29:
Zo, kom hier ook weer eens kijken :+

ik ben al een dag (en stukje nacht :x) m'n brein aan 't kraken over hoe de load cell en de software erachter werkt in m'n weegschaaltje.

Ik ben er ondertussen achter dat er een load cell in zit, die dmv van een aantal strain gauges in een Wheatstone bridge config zijn geplaatst. Die krijgt dan weer plus en min gevoed, en er komt een + en - uit (min of meer). Dat gaat dan naar een amplifier die van mV V maakt. Ik weet ook dat de meeste Arduino's een 10 bit ADC hebben, dus een max resolutie van 1024 eenheden.

M'n weegschaaltje heeft een range van 200 gram met 0.01 gram precisie. Dat zijn dus 20000 stappen, iets waar je minimaal een 15bits ADC voor nodig hebt (resolutie van 32768). Tot zover is me dat redelijk duidelijk. Totdat je realiseert dat je er 200 gram op kan zetten, op TARE drukt en vervolgens weer 200 gram kan meten met dezelfde 0.01 gram precisie... En dat zelfde trucje nog 2 keer kan doen. Dus in totaal kun je ongeveer 800-1000 gram meten, met 0.01 gram precisie kom je dan uit op maximaal 100000 stappen. Daar heb je dan minimaal een 17bits ADC voor nodig (resolutie 131072).

Als je dan op farnell (of eBay, AliExpress) gaat zoeken naar 17 of 18 bits ADC's kom je op prijzen per stuk uit die vele malen hoger uitvallen dan wat mijn hele weegschaaltje gekost heeft. Nu geloof ik best dat je wat quantumkorting krijgt maar dan nog. Ergens heb ik 't idee dat ik iets mis, alsof ze op een of andere manier een goedkopere ADC (minder dan 17bits) hebben weten aan te sturen en kunnen inzoomen (excuseer de terminologie) als 't ware op een bepaald bereik.

Iemand hier ervaring mee?
Je zou dit kunnen doen met een instrumentatieversterker:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Op-Amp_Instrumentation_Amplifier.svg
De "+" en de "-" van de brug sluit je aan op de V+ en V-.
Als ik me niet vergis, kan je dan een offset instellen door de onderste R3 in bovenstaande figuur aan een regelbare referentiespanning te hangen in plaats van aan massa. Die referentiespanning kan je dus gebruiken om het uitgangssignaal Vout op 0 te krijgen. Handig omdat je onbelast een eventuele offset van het circuit kan wegregelen. Maar je kan het dus ook gebruiken bij een belaste brug :)

Formules weet ik ook niet vanbuiten maar daarvoor hebben we google :P

edit:
Intussen wat meer uitleg gevonden, zie figuur 8 en 9:
http://www.analog.com/lib...8/amplifier_circuits.html
En uiteraard bestaat dit reeds in 1 IC :)
http://www.analog.com/med...on/data-sheets/AD8221.pdf
Lees vooral ook even de applications in bovenstaande datasheet ;)

Die HX711 zal ook wel zoiets bevatten maar dan nog met een ADC er bij. Blijkbaar bestaan er een heleboel van die dingen: http://www.mouser.com/sea...tk=P_MarCom&Ntt=197485613

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 15-04-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwam net deze tegen tijdens het shoppen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Is er toevallig iemand bekend met het volgende bordje:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41P2pwBV7dL.jpg

het gaat om een Deek robot nano 3.0 IO shield. Het idee is om er een Arduino nano in te steken, zodat de digitale pins van een afzonderlijke voedings- en groundpin zijn voorzien.

Ik vroeg me af welk voltage als input gebruikt kan worden. Het lijkt haast onmogelijk te zijn om daar specs van te vinden. Kan ik er veilig van uit gaan dat het net als een reguliere Uno R3 een 12-volt voeding mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

Volgens de datasheet van dit shield zou er 6-20v op moeten kunnen

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
Dan ben ik echt superbenieuwd waar je dat datasheet hebt gevonden, ik kon het echt nergens terugvinden... Bedankt, trouwens, dan ga ik er eentje bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:01
michaelvink schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:34:
Dan ben ik echt superbenieuwd waar je dat datasheet hebt gevonden, ik kon het echt nergens terugvinden...
Hier
en
Hier het schema

Was niet heel moeilijk :P

[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 16-04-2015 13:40 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb deze 8)

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/3kcp2kvr5/funduino.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Zijn dit sensorbordjes of weer iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Waarom die arduino board layout als je er een nano of mini pro op moet prikken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robv het is gewoon een vervanging van een breadbordje.. heel handig verder en kost geen drol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
Dat, en je kunt er connectors voor een servo rechtstreeks op prikken (want naast een data-, ook een V en G-pin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:25:
robv het is gewoon een vervanging van een breadbordje.. heel handig verder en kost geen drol
Ik vond het voltagecircuit ook wel interessant. Lijkt zo van een gewone Arduino te komen en het stelt vast niets voor, maar voor mij een goed voorbeeld.

edit: ik kan alleen die 4x 100uF niet plaatsen, ik zie ze ook niet terug op de foto?

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 16-04-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:14:
[...]
edit: ik kan alleen die 4x 100uF niet plaatsen, ik zie ze ook niet terug op de foto?
ik ook niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Waardeloze documentatie denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

RobV schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:52:
[...]

Waardeloze documentatie denk ik dan.
Dat zijn zo te zien ook simpele filtercaps. Ik zie een enkele 47uF zitten, ik gok dat die voor zo'n klein bordje ook meer dan zat is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ik heb de arduinosketch van thinkpad gebruikt. Een Arduino uno met 2x d18b20 tempsensor. hij werkt prima voor een dag of 2, daarna stopt hij met uploaden van data. Na een druk op de resetknop gaat hij weer vrolijk verder.

Kan het komen omdat hij voeding krijgt via usb? Een telefoonadapter van htc met een output van 5v 1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De vraag is wat er mis gaat na 2 dagen. Ik vermoed dat de sketch in een error-state komt.

Kun je meten wat hij verbruikt?

De ds18b20 kan op overigens 2 manieren gevoed worden, via de VCC of via de DATA lijn (door Parasite power). In een vorig project merkte ik dat parasite power niet altijd even stabiel werkt. Ook houdt de ds18b20 niet van een power-sleep want dan raakt ie in de war ("it takes about 1 second to do a conversion").

EDIT: Kun je me even helpen met het vinden van de sketch van Thinkpad?

[ Voor 7% gewijzigd door RobV op 16-04-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Het verbruik kan ik helaas nog niet meten.

De d18b20 heb ik via de vcc gevoed. Vanaf de arduino lopen 3 draadjes, gnd, vcc en data. Halverwege heb ik een tempsensor zitten en aan het einde
Op het pootje van de sensor een 4k7 weerstandje gesoldeerd tussen de vcc en data(dus niet aan het draadje zelf). Wellicht is dat teveel?

Dit is de sketch:
ThinkPad's TweakBlog: CV-ketel temperaturen loggen met een Arduino, MySQL en Highcharts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wat mij opvalt in de code is dat de previousMillis niet unsigned is. Dat zou wel eens een overflow kunnen veroorzaken, omdat de currentMillis wel unsigned is.

code:
1
long previousMillis = 0;

Ook zie ik een house keeping issue in de loop() method. Waarbij 2x achter elkaar een client.connect() wordt uitgevoerd. De eerste keer wordt alleen een check gedaan of het lukt (met een eventuele reset), en de 2e keer wordt de connectie opnieuw gebruikt.

Ten derde wordt eerst de connectie opgebouwd, DAN wordt de sensor gelezen (met een delay van 100) en DAN wordt de data pas verstuurd. In mijn optie kun je beter eerst de temperatuur lezen, en als dat lukt pas de verbinding maken en de data doorsturen. Maar dat zijn details.

Mijn advies is om de Arduino eens een dagje aan de Serial port monitor te hangen en te kijken wat er nou eigenlijk gemeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Zoals je ook in de blog kunt lezen wordt de arduino van Thinkpad door de cv ketel telkens aan en uit gestuurd en zal dus nooit 2 dagen continu draaien. (of het moet -40 worden)

Ik vraag me af of het in die signed previousMillis zit. Dan zou je volgens mij pas na 25dagen een probleem moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

D-Three schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:08:
[...]

Je zou dit kunnen doen met een instrumentatieversterker:
[afbeelding]
De "+" en de "-" van de brug sluit je aan op de V+ en V-.
Als ik me niet vergis, kan je dan een offset instellen door de onderste R3 in bovenstaande figuur aan een regelbare referentiespanning te hangen in plaats van aan massa. Die referentiespanning kan je dus gebruiken om het uitgangssignaal Vout op 0 te krijgen. Handig omdat je onbelast een eventuele offset van het circuit kan wegregelen. Maar je kan het dus ook gebruiken bij een belaste brug :)

Formules weet ik ook niet vanbuiten maar daarvoor hebben we google :P

edit:
Intussen wat meer uitleg gevonden, zie figuur 8 en 9:
http://www.analog.com/lib...8/amplifier_circuits.html
En uiteraard bestaat dit reeds in 1 IC :)
http://www.analog.com/med...on/data-sheets/AD8221.pdf
Lees vooral ook even de applications in bovenstaande datasheet ;)

Die HX711 zal ook wel zoiets bevatten maar dan nog met een ADC er bij. Blijkbaar bestaan er een heleboel van die dingen: http://www.mouser.com/sea...tk=P_MarCom&Ntt=197485613
Ik was in eerste instantie van plan een INA125 te gebruiken als "versterker" en dan nog een losse >17bit ADC. Maar die HX711 bordjes blijken inderdaad zowel een versterker als een 24bits ADC aan boord te hebben. Het enigste wat ik vreemd vind is dat ik die HX711 chip nergens los heb gevonden nog, het ding zit ALTIJD op een breakout board. Eerst dacht ik dat het bordje dan HX711 zou heten waarschijnlijk maar als je goed kijkt, staat HX711 op de chip zelf. Op zich vind ik 't niet heel erg tijdens 't prototypen, maar als ik straks een permanente opstelling wil gaan maken zou ik 't toch prettig vinden als ik die chip direct op een PCB kon plaatsen ipv er nog een set headers tussen te moeten duwen.
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:45:
kwam net deze tegen tijdens het shoppen 8)
Die wilde ik ook nemen, maar ik heb er nu een gevonden met daadwerkelijk een shield: klik! Kost 3 keer zo veel maar aangezien ik van plan ben em te gaan gebruiken naast een 700 watt (iirc) 230v motor lijkt me dat een beetje shielding geen kwaad kan. Al moet je je afvragen in hoeverre dat voor 't prototype veel gaat uitmaken, gezien deze onderdelen dan waarschijnlijk toch nog wel een tijd buiten de rest van de behuizing zullen liggen.... hmm.... suggesties?

Edit: Net de losse chip gevonden op AliExpress. Bij afname van 100 van die dingen kosten ze ongeveer €0.43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
jbhc schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 00:44:
Zoals je ook in de blog kunt lezen wordt de arduino van Thinkpad door de cv ketel telkens aan en uit gestuurd en zal dus nooit 2 dagen continu draaien. (of het moet -40 worden)

Ik vraag me af of het in die signed previousMillis zit. Dan zou je volgens mij pas na 25dagen een probleem moeten krijgen.
Hij voedde zijn Arduino vanuit de cv ketel, pomp aan is arduino aan.
De mijne hangt gewoon aan het lichtnet en daarmee is hij 24/7 voorzien van spanning.
RobV schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:51:
Wat mij opvalt in de code is dat de previousMillis niet unsigned is. Dat zou wel eens een overflow kunnen veroorzaken, omdat de currentMillis wel unsigned is.

code:
1
long previousMillis = 0;

Ook zie ik een house keeping issue in de loop() method. Waarbij 2x achter elkaar een client.connect() wordt uitgevoerd. De eerste keer wordt alleen een check gedaan of het lukt (met een eventuele reset), en de 2e keer wordt de connectie opnieuw gebruikt.

Ten derde wordt eerst de connectie opgebouwd, DAN wordt de sensor gelezen (met een delay van 100) en DAN wordt de data pas verstuurd. In mijn optie kun je beter eerst de temperatuur lezen, en als dat lukt pas de verbinding maken en de data doorsturen. Maar dat zijn details.

Mijn advies is om de Arduino eens een dagje aan de Serial port monitor te hangen en te kijken wat er nou eigenlijk gemeld wordt.
Dat gaan we van het weekend maar eens doen dan. Als het zover is, zal ik de uitkomst hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 00:58:
[...]

Die wilde ik ook nemen, maar ik heb er nu een gevonden met daadwerkelijk een shield: klik! Kost 3 keer zo veel maar aangezien ik van plan ben em te gaan gebruiken naast een 700 watt (iirc) 230v motor lijkt me dat een beetje shielding geen kwaad kan. Al moet je je afvragen in hoeverre dat voor 't prototype veel gaat uitmaken, gezien deze onderdelen dan waarschijnlijk toch nog wel een tijd buiten de rest van de behuizing zullen liggen.... hmm.... suggesties?

Edit: Net de losse chip gevonden op AliExpress. Bij afname van 100 van die dingen kosten ze ongeveer €0.43.
Die printjes (met shielding :P ) heb ik hier ook liggen.
Toevallig heb ik een oud idee, een badkamerweegschaal draadloos aan het internet koppelen, weer opgepakt en heb deze schaal momenteel bestelling staan.
De schaal wil ik oa van een ESP8266 gaan voorzien en mijn gewicht op thingspeak bijhouden door er alleen maar op te gaan staan O-)
Ik ben er vorig jaar al is mee bezig geweest maar toen waren de internet mogelijkheden met arduino + wifishields nog beperkt, lomp en vraten teveel power.
hieronder wat linkjes uit mijn 'project' mappie.. weet niet of er wat tussen zit voor je

- http://www.scottcutler.net/catpoop/catpoop.html
- http://gadgetmakersblog.com/hacking-kitchen-scale/
- https://github.com/bogde/HX711
- http://edg.uchicago.edu/tutorials/load_cell/
- http://forum.arduino.cc/index.php?
- http://morf.lv/modules.php?name=tutorials&lasit=19
- http://wiki.lvl1.org/Rocket_Engine_Test_Stand
- https://code.google.com/p.../wiki/SdCardBathroomScale
- http://scanlime.org/2010/...a-digital-bathroom-scale/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
maomanna schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:38:
[...]

Hij voedde zijn Arduino vanuit de cv ketel, pomp aan is arduino aan.
De mijne hangt gewoon aan het lichtnet en daarmee is hij 24/7 voorzien van spanning.

[...]

Dat gaan we van het weekend maar eens doen dan. Als het zover is, zal ik de uitkomst hier melden.
Zal ik je eens wat leuks vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/ec1e80c6-4557-41fc-9ef2-3ca42526351d/25b73c8459756df36a2075f926fb0b60/deep/0/Sensorium---Chart.png

Ook mijn ethernet-gestuurde arduino stopte na ongeveer 24 uur met het doorgeven van data, en dat terwijl ik een totaal andere sketch heb gebruikt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
#include <UIPEthernet.h>

EthernetClient client;
signed long next;

void setup() {

Serial.begin(9600);

uint8_t mac[6] = {0x00,0x01,0x02,0x03,0x04,0x05};
  Ethernet.begin(mac);

Serial.print("localIP: ");
  Serial.println(Ethernet.localIP());
  Serial.print("subnetMask: ");
  Serial.println(Ethernet.subnetMask());
  Serial.print("gatewayIP: ");
  Serial.println(Ethernet.gatewayIP());
  Serial.print("dnsServerIP: ");
  Serial.println(Ethernet.dnsServerIP());

next = 0;
}

void loop() {

if (((signed long)(millis() - next)) > 0)
    {
      next = millis() + 5000;

//get an analog reading. which is random as it gets if there is nothing connected.
      int val = analogRead(A0);

if (client.connect(IPAddress(192,168,1,7),80))
        {
          Serial.println("Client connected");

char sbuf[80];

sprintf(sbuf, "GET /sensorium/api/v1/addReading/00000001/34/%d?apiKey=XXX HTTP/1.1", val);

client.println(sbuf);
          client.println("Host: depot.simplicate.local");
          client.println("User-Agent: arduino-ethernet");
          client.println("Connection: close");
          client.println();

while(client.available()==0)
            {
              if (next - millis() < 0)
                goto close;
            }
          int size;
          while((size = client.available()) > 0)
            {
              uint8_t* msg = (uint8_t*)malloc(size);
              size = client.read(msg,size);
              Serial.write(msg,size);
              free(msg);
            }
close:
          //disconnect client
          Serial.println("Client disconnect");
          client.stop();

next = millis() + 30000;
        }
      else
        Serial.println("Client connect failed");
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
mmmm... Jij gebruikt een Enc28J60.

Ik heb een W5100 shield en heb die library toegevoegd aan de sketch.
In principe werkt hij wel, alleen kapt ie er dus ook mee.

Zou het een SQL ding zijn dan? dat ie na zoveel requests de deur sluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nee geen SQL ding, dat staat er los van, want de boel ging gewoon weer lopen zodra ik de Arduino gereset had.

Wél gebruiken we allebei een UIPEthernet library... O-)

EDIT:
https://github.com/ntruchsess/arduino_uip/issues/30

[ Voor 36% gewijzigd door RobV op 17-04-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
RobV schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:09:
Wél gebruiken we allebei een UIPEthernet library... O-)
Error: does not compute

Rob: Hou een counter bij je failed connections, counter > 3 dan reset eth.

[ Voor 10% gewijzigd door A1AD op 17-04-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Nee, ik gebruik geen UIPEthernet.h, maar Ethernet.h

Zal vanavond mijn arduino aan de serial hangen en de code posten zoals ik hem heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
In de code van de sketch van Thinkpad die maomanna quote staat bovenaan de regel

code:
1
#include <UIPEthernet.h>           //library for ethernet functions

en bij mij staat bovenaan:

code:
1
#include <UIPEthernet.h>

Tenzij maomanna de sketch heeft aangepast voor zijn W5100 gebruiken we dus wel degelijke dezelfde library, ook al is dat met een andere module.

EDIT:
Tja, als we de sketch gaan editten zonder dit te vermelden dat zit ik natuurlijk voor nop te debuggen jongens 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 17-04-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
RobV schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:18:
[...]
EDIT:
Tja, als we de sketch gaan editten zonder dit te vermelden dat zit ik natuurlijk voor nop te debuggen jongens 8)7
Inderdaad, het was dan ook niet naar jou gericht.

Ergens zegt hij het wel natuurlijk >:)
maomanna schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:53:
Ik heb een W5100 shield en heb die library toegevoegd aan de sketch.

[ Voor 28% gewijzigd door A1AD op 17-04-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Heb wat communicatie gevonden. Zoveel heb ik niet aangepast aan die sketch.

Zo snel uit het blote hoofd zou het dit moeten zijn:
(in de arduino zijn de IP's natuurlijk wel ingevuld)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
#include <Ethernet.h>           //library for ethernet functions
#include <DallasTemperature.h>  //library for temperature sensors
#include <OneWire.h>            //library for the onewire bus

#define ONE_WIRE_BUS     7        //the onewire bus is connected to pin 7 on arduino

byte mac[] = { 0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xBA, 0xBE };           
uint8_t ipaddr[4] = {
  192, 168, X, X};                    // IP-adress of arduino
uint8_t gwaddr[4] = {
  192, 168, X, 1};                     // IP-adress of gateway ( for later DNS implementation)
uint8_t subnet[4] = {
  255, 255, 255, 0};                   // subnetmask           ( for later DNS implementation)
uint8_t serverip[4] = {
  192, 168, X, X};                   // IP-adress of server arduino sends data to
uint8_t serverport = 80;                                  // the port the arduino talks to

EthernetClient client;         // make a new instance from type "Client" named "client", giving it
// serverip and serverport

OneWire oneWire(ONE_WIRE_BUS);               // setup a oneWire instance to communicate with any OneWire devices
// (not just Maxim/Dallas temperature ICs)
DallasTemperature sensors(&oneWire);         // Pass our oneWire reference to Dallas Temperature
// variable to store the number of sensors
bool connected = false;                                   // yes-no variable (boolean) to store if the arduino is connected to the server
int i = 0;                                                // variable to count the sendings to the server
long previousMillis = 0;        // will store last time LED was updated
long interval = 60000;           // interval at which to send data (minutes)

//---------------------------------------------------------------------------------------------

void setup()                                  // setup-function (runs only at the startup of the arduino)
{
  Serial.begin(9600);                               // start the serial port
  Serial.println("I2C-to-Ethernet Bridge.");
  Serial.println("Initializing Ethernet.");

Ethernet.begin(mac, ipaddr);                  // start up ethernet
  sensors.begin();                                  // start up the library
  int numSensors = sensors.getDeviceCount();        // store the number of sensors to the variable numSensors,
  float temparray[numSensors];            // array with "numSensors" storage places for the temperature of each sensor
  // "sensors.getDeviceCount" is a function in the library

Serial.println("Enumerating and scanning for I2C sensors.");

if(numSensors > 0)                      // if there is at least one sensor:
  {
    Serial.print("Enumerated ");            //print the number of sensors to serial port
    Serial.print(numSensors);
    Serial.println( " sensors.");

}
  else                                      //if there is no sensor:
  {
    Serial.println("No sensors enumerated."); // tell the serial port
  }

}

//----------------------------------------------------------------------------------------------------------

void loop()                     // loop function (runs over and over again)
{
  unsigned long currentMillis = millis();

if(currentMillis - previousMillis > (interval) ) {
    // save the last time you blinked the LED 
    previousMillis = currentMillis;  

if (!client.connect(serverip, 80)) {

Serial.println("-> Connection failure detected: Resetting ENC!");  // only use serial when debugging

//  Enc28J60.init(mac);
    } 
    else {
      client.stop();
    } 

if (client.connect(serverip, 80)) 
    {
      Serial.println("-> Connected");  // only use serial when debugging 
      DoeJeDing();
    }
    else 
    {
      // you didn't get a connection to the server:
      Serial.println("--> connection failed !!");  // only use serial when debugging      
    }

} //End of loop
  else
  {
    Ethernet.maintain();
  }
}
//----------------------------------------------------------------------------------------------------------

void DoeJeDing(){ 
  int numSensors = sensors.getDeviceCount();
  float temparray[numSensors];          // array with "numSensors" storage places for the temperature of each sensor
  // "sensors.getDeviceCount" is a function in the dallas temperature library

// if connected, set variable connected to "true" and
  connected = true;
  sensors.requestTemperatures();      // send the request for temperature to sensors (all sensors)
  delay(100);
  for(i=0; i<numSensors; i++)         // as long as "i" ( chosen number, starts at 0) is smaller than
    //numSensors" (number of sensors) do the "for" cycle
  {
    float temp = sensors.getTempCByIndex(i); // take temperature reading from sensor "i" and store it to the variable "temp"
    temparray[i] = temp;                   // store the temperature from sensor i to storage place i in the array

}

client.print("GET /temp/add_data.php?");
  Serial.print("GET /temp/add_data.php?");
  for (i=0; i<numSensors; i++)
  {
    client.print("t");
    Serial.print("t");
    client.print(i);
    Serial.print(i);
    client.print("=");
    Serial.print("=");
    client.print(temparray[i]);
    Serial.print(temparray[i]);
    if (i < numSensors-1)
    {
      client.print("&&");
      Serial.print("&&");
    }
    else
    {
    }
  }

client.println(" HTTP/1.1");
  client.println("Host: 192.168.X.X");
  client.println("User-Agent: Arduino");
  client.println("Accept: text/html");
  client.println();
  client.println();
  client.stop(); 
  connected = false;                                          //  "connected" to false
}

Eerst had ik het probleem dat hij vast liep op regel 77. Enc28J60.init(mac);
Dus die heb ik ge // 't en daarna liep hij mooi door en werkte het.
Alleen nu loopt ie dus vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:11:
[...]

Toevallig heb ik een oud idee, een badkamerweegschaal draadloos aan het internet koppelen, weer opgepakt.
Leuk idee, keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
maomanna schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:30:
Heb wat communicatie gevonden. Zoveel heb ik niet aangepast aan die sketch.

Zo snel uit het blote hoofd zou het dit moeten zijn:
(in de arduino zijn de IP's natuurlijk wel ingevuld)
[...]
Ik werk met DHCP, ik zie dat de error optreden na het verlopen van de lease. Ik heb dus de volgende regel toevoegd bij de connection error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 switch(Ethernet.maintain()) {
   case 0:   Serial.print(F("\n\rDHCP: Nothing happened")); break;
   case 1:   Serial.print(F("\n\rDHCP: Renew failed")); break;
   case 2:   Serial.print(F("\n\rDHCP: Renew success")); break;
   case 3:   Serial.print(F("\n\rDHCP: Rebind fail")); break;
   case 4:   Serial.print(F("\n\rDHCP: Rebind success")); break;
   default:  Serial.print(F("\n\rDHCP: Unexpected number")); break;
  }

Ik houd de log even in de gaten om te kijken of dit wat uitmaakt. Jammer dat je er 48 uur op moet wachten, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
RobV schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:53:
[...]
Jammer dat je er 48 uur op moet wachten, lol.
Wat is je DHCP lease time?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Eigenlijk wel beter dat je met DHCP werkt.
Hoewel, de constructie die je gaat bouwen, met je RF sensor nodes, heb je maar 1 ip nodig.
Ben wel erg geïnteresseerd in je project! erg tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
A1AD schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:54:
[...]

Wat is je DHCP lease time?
Het was even zoeken in de Airport utility: hij staat op '1 day'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
en na hoeveel uur valt hij weg? als dat 24u is, heeft het te maken met je leasetime.
Dan zou je in theorie je probleem hebben opgelost als je het ip statisch maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
RobV schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:00:
[...]

Het was even zoeken in de Airport utility: hij staat op '1 day'.
Dus.. zet korter en/of verwijder lease van arduino manueel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Je kan natuurlijk het verlopen van die lease voor zijn en gewoon elk uur (bijvoorbeeld) de lease expliciet releasen en renewen.

Of je gebruikt daarvoor zelfs de ingebouwde watchdog-timer van de Arduino O-) (Weet niet zeker hoe lang de timeout daarvan kan zijn trouwens)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Dan zou je de tussentijdse datalogging moeten opvangen op een SD en zodra de lease er weer is, het alsnog naar de sql db pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
maomanna schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:57:
Eigenlijk wel beter dat je met DHCP werkt.
Hoewel, de constructie die je gaat bouwen, met je RF sensor nodes, heb je maar 1 ip nodig.
Ben wel erg geïnteresseerd in je project! erg tof!
Ik zal even samenvatting wat ik heb, en wat er nog moet gebeuren.

Done:
- PCB ontwerp sensor node + componenten besteld voor 10 stuks
- HUB ontwerp op basis van ethernet.
- 'Sensorium' PHP website met mySQL database
- meerdere parameters per node (bijvoorbeeld temperatuur, battery level, aan/uit etc).
- email notificaties bij 'low'/'high'/'equal'/'not equal'/'heartbeat' instelbaar via web interface
- secured met APIkey / IP limit

Todo:
- pairing protocol (leuke oefening, niet noodzakelijk)
- implementatie NRF24 op sensornodes en hub (triviaal)
- documentatie
- strikje

Screenshotjes:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TXWCwgQt.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CEg2ZZVt.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3qZlCbxt.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s1pf9Ust.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lOrRfK4t.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ziet er echt al goed uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ach ja, even een weekje de schouders eronder dan kun je aardig opschieten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:11:
[...]

Die printjes (met shielding :P ) heb ik hier ook liggen.
Toevallig heb ik een oud idee, een badkamerweegschaal draadloos aan het internet koppelen, weer opgepakt en heb deze schaal momenteel bestelling staan.
De schaal wil ik oa van een ESP8266 gaan voorzien en mijn gewicht op thingspeak bijhouden door er alleen maar op te gaan staan O-)
Ik ben er vorig jaar al is mee bezig geweest maar toen waren de internet mogelijkheden met arduino + wifishields nog beperkt, lomp en vraten teveel power.
hieronder wat linkjes uit mijn 'project' mappie.. weet niet of er wat tussen zit voor je

- http://www.scottcutler.net/catpoop/catpoop.html
- http://gadgetmakersblog.com/hacking-kitchen-scale/
- https://github.com/bogde/HX711
- http://edg.uchicago.edu/tutorials/load_cell/
- http://forum.arduino.cc/index.php?
- http://morf.lv/modules.php?name=tutorials&lasit=19
- http://wiki.lvl1.org/Rocket_Engine_Test_Stand
- https://code.google.com/p.../wiki/SdCardBathroomScale
- http://scanlime.org/2010/...a-digital-bathroom-scale/
Interessant projectje :) Die ESP8266 kende ik nog niet, mss ook maar eens 1 of 2 van bestellen. Van die links had ik er een aantal al gezien, de rest ga ik zo eens even doorlezen. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:47:
[...]

Die ESP8266 kende ik nog niet, mss ook maar eens 1 of 2 van bestellen.
veel leesplezier ;)

@robv geinig, kan je in de grafiek precies die spike zien wanneer je je planten water geef 8)
zo kan je je plantjes zelf laten twitteren dat ze dorst hebben :+

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:49:
[...]

veel leesplezier ;)

@robv geinig, kan je in de grafiek precies die spike zien wanneer je je planten water geef 8)
Holy cra..... Juistem xD Daar gaat m'n middag / avond haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:49:
[...]

veel leesplezier ;)

Precies. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
#include <Ethernet.h>           //library for ethernet functions
#include <SPI.h>
#include <DallasTemperature.h>  //library for temperature sensors
#include <OneWire.h>            //library for the onewire bus

#define ONE_WIRE_BUS     6        //the onewire bus is connected to pin 7 on arduino

byte mac[] = { 0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xBA, 0xBE };           
uint8_t ipaddr[4] = {
  192, 168, X, X};                    // IP-adress of arduino
uint8_t gwaddr[4] = {
  192, 168, X, X};                     // IP-adress of gateway ( for later DNS implementation)
uint8_t subnet[4] = {
  255, 255, 255, 0};                   // subnetmask           ( for later DNS implementation)
uint8_t serverip[4] = {
  192, 168, X, X};                   // IP-adress of server arduino sends data to
uint8_t serverport = 80;                                  // the port the arduino talks to

EthernetClient client;         // make a new instance from type "Client" named "client", giving it
// serverip and serverport

OneWire oneWire(ONE_WIRE_BUS);               // setup a oneWire instance to communicate with any OneWire devices
// (not just Maxim/Dallas temperature ICs)
DallasTemperature sensors(&oneWire);         // Pass our oneWire reference to Dallas Temperature
// variable to store the number of sensors
bool connected = false;                                   // yes-no variable (boolean) to store if the arduino is connected to the server
int i = 0;                                                // variable to count the sendings to the server
long previousMillis = 0;        // will store last time LED was updated
long interval = 60000;           // interval at which to send data (minutes)

//---------------------------------------------------------------------------------------------

void setup()                                  // setup-function (runs only at the startup of the arduino)
{
  Serial.begin(9600);                               // start the serial port
  Serial.println("I2C-to-Ethernet Bridge.");
  Serial.println("Initializing Ethernet.");

Ethernet.begin(mac, ipaddr);                  // start up ethernet
  sensors.begin();                                  // start up the library
  int numSensors = sensors.getDeviceCount();        // store the number of sensors to the variable numSensors,
  float temparray[numSensors];            // array with "numSensors" storage places for the temperature of each sensor
  // "sensors.getDeviceCount" is a function in the library

Serial.println("Enumerating and scanning for I2C sensors.");

if(numSensors > 0)                      // if there is at least one sensor:
  {
    Serial.print("Enumerated ");            //print the number of sensors to serial port
    Serial.print(numSensors);
    Serial.println( " sensors.");

}
  else                                      //if there is no sensor:
  {
    Serial.println("No sensors enumerated."); // tell the serial port
  }

}

void loop()                     // loop function (runs over and over again)
{
  unsigned long currentMillis = millis();

if(currentMillis - previousMillis > (interval) ) {
    // save the last time you blinked the LED 
    previousMillis = currentMillis;  

if (!client.connect(serverip, 80)) {

Serial.println("-> Connection failure detected: Resetting ENC!");  // only use serial when debugging

//Enc28J60.init(mac);
    } 
    else {
      client.stop();
    } 

if (client.connect(serverip, 80)) 
    {
      Serial.println("-> Connected");  // only use serial when debugging 
      DoeJeDing();
    }
    else 
    {
      // you didn't get a connection to the server:
      Serial.println("--> connection failed !!");  // only use serial when debugging      
    }

} //End of loop
  else
  {
    Ethernet.maintain();
  }
}

void DoeJeDing(){ 
  int numSensors = sensors.getDeviceCount();
  float temparray[numSensors];          // array with "numSensors" storage places for the temperature of each sensor
  // "sensors.getDeviceCount" is a function in the dallas temperature library

// if connected, set variable connected to "true" and
  connected = true;
  sensors.requestTemperatures();      // send the request for temperature to sensors (all sensors)
  delay(100);
  for(i=0; i<numSensors; i++)         // as long as "i" ( chosen number, starts at 0) is smaller than
    //numSensors" (number of sensors) do the "for" cycle
  {
    float temp = sensors.getTempCByIndex(i); // take temperature reading from sensor "i" and store it to the variable "temp"
    temparray[i] = temp;                   // store the temperature from sensor i to storage place i in the array

}

client.print("GET /temp/add_data.php?");
  Serial.print("GET /temp/add_data.php?");
  for (i=0; i<numSensors; i++)
  {
    client.print("t");
    Serial.print("t");
    client.print(i);
    Serial.print(i);
    client.print("=");
    Serial.print("=");
    client.print(temparray[i]);
    Serial.print(temparray[i]);
    if (i < numSensors-1)
    {
      client.print("&&");
      Serial.print("&&");
    }
    else
    {
    }
  }

client.println(" HTTP/1.1");
  client.println("Host: 192.168.X.X");
  client.println("User-Agent: Arduino");
  client.println("Accept: text/html");
  client.println();
  client.println();
  client.stop(); 
  connected = false;                                          //  "connected" to false
}

dit is mijn code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 03:48
Goedenavond,

Ik ben al een paar dagen bezig om ardino nano met mysensors werkend te krijgen, maar helaas lukt het niet.
Ik probeer simpele sketch duur/raam swich werkend te krijgen maar ik krijg telkens melding check wires
Afbeeldingslocatie: http://www.rusclub.nl/screenshot/error.JPG

Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wat is het probleem?
Hoe heb je het aangesloten?
Etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
RobV schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:53:
Wat is het probleem?
Hoe heb je het aangesloten?
Etc?
Uiteindelijk moet gehele in domoticz werken maar zo ver ben ik niet aangezien sensors niet werkend krijg.
Probleem is dat als ik code upload en vervolgens serial monitor bekijk dan krijg ik melding check wires.
Volgens deze pagina hoeft niet eens iets aan te sluiten
Afbeeldingslocatie: http://www.mysensors.org/binary/APM_D3.png

En nog een vraag: hoort het regel #include <SPI.h> rood te zijn? ik heb gevoel dat er iets niet klopt
Afbeeldingslocatie: http://www.rusclub.nl/screenshot/er.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Laatst online: 11:12
@miremi heb je de NRF24L01+ radio aangesloten en de bedrading daarvan gecontroleerd?
http://www.mysensors.org/build/connect_radio
Heb je ook een werkende gateway?

[ Voor 32% gewijzigd door pjeterinfo op 17-04-2015 21:16 ]

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
laat maar

[ Voor 85% gewijzigd door RobV op 17-04-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miremi
pjeterinfo schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:15:
@miremi heb je de NRF24L01+ radio aangesloten en de bedrading daarvan gecontroleerd?
http://www.mysensors.org/build/connect_radio
Heb je ook een werkende gateway?
Nee, ik heb nu pas door dat het alleen met radio NRF24L01 werkt
Zie mijn post in andere forum.

Bedankt voor meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
*meldt zich*

Sinds vandaag 2 Arduino's gehaald omdat ik het gezeur van de (jaja, ik zie dat ze hierboven ook al genoemd worden) nRF24L01+'s op de microchip zo zat was, dat ik eerst maar eens ga kijken of het hierop werkend te krijgen is.

Het schijnt makkelijker te zijn, maar eens kijken hoe het werkt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Welkom, Boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Thanks. Nu dat zooitje eens aan de praat krijgen, ik heb natuurlijk weer een gevalletje uitgezocht dat een paar extra handelingen vereist. ATmega32U4 ligt er onder de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Chill. Morgen werkend. Nu TGIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hmmm, nog niets... Blijf de melding: "Kan op geselecteerde poort geen board vinden" houden. 't Zal toch niet weer aan mijn USB 3.0 liggen hè... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Geen uitroeptekens in apparaatbeheer?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Nope. Ik heb een Pro Micro (CJMCU, kloontje dus), alleen dan niet van Sparkfun (die zijn rood, deze is blauw), maar verder is die identiek. Heb de Sparkfun guide gevolgd. Maar zoals ik al zei: "Weer", met de PICkit3 heb ik ook gezeik op deze computer... USB 3.0 met 64bit draait niet lekker met veel van dit soort applicaties, blijkbaar.

Hmmm, tijdens het schrijven van deze post nog wat aan het klooien geweest. Als ik hem als Arduino Leonardo selecteer en dan poort COM10 (Arduino Leonardo), dan gaat uploaden wel (en gaan er even 3 LED's aan op het boardje waarna het ontkoppel/koppelgeluid van USB hardware op de PC volgt).

Een Leonardo heeft dezelfde hardware als de Pro Micro, ook een ATmega32U4 die op 16MHz draait. Alleen dus even opletten met pin layout, de Leonardo lijkt aparte I2C aansluitingen te hebben, terwijl die bij deze in de 14 digitale pinnen verwerkt zitten. Maar dit zou de pin-out moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.sparkfun.com/assets/9/c/3/c/4/523a1765757b7f5c6e8b4567.png

Morgen maar eens mee gaan spelen met de simpele handelingen om bekend te worden met Arduino en daarna doorstoten naar de nRF24L01+ libraries. :)

Als ik er nou 2 wil voeden op de stroomvoorziening van 1, beide leveren een stabiele 5 volt, is het dan nog nodig om hem op de beveiligde "raw" ingang door te lussen, of gewoon lekker de VCC aan de VCC knopen? Ik ben zelf geneigd te zeggen dat ik lekker de VCC aan VCC moet knopen, immers is die al gestabiliseerd nadat hij vanaf de USB de power heeft gehaald. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-04-2015 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nrf24 kan niet tegen 5v he, onthoud dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zit al een uitgewerkte LM317 schakeling in het breadboard, zodat ik de nRF met 3v3 kan voeden. En ik heb ook zeeners van 3v liggen, voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-07 19:21

Sigm4tic

High Five!

Wat toevallig, ik heb net hetzelde gedaan als jij. Ik heb ook twee nrf24l01 tranceivers en een pro micro gekocht :) . Deze pro micro komt welliswaar bij tinytronics vandaan, maar heel toevallig :) . Bij mij werkte hij overigens wel. Ik had hem aan de computer hangen toen ik software update deed wn hij installeerde de goede drivers vanzelf.

Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Sinds ik de malloc()/free() code uit mijn sketch verwijderd heb, is de Arduino niet meer gecrashed.

Deze code:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
int size;
while((size = client.available()) > 0)
{
              uint8_t* msg = (uint8_t*)malloc(size);
              size = client.read(msg,size);
              Serial.write(msg,size);
              client.write(msg,size);
              free(msg);
}

vervangen door:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
int size;
uint8_t msg[128];

while ((size = client.available()) > 0)
{
        int bufLen = (size < 128)?size:128;
        size = client.read(msg, bufLen);
        Serial.write(msg, size);
}

Ik had ergens iets gelezen over heap fragmentatie, dus vervangen door een buffer op de stack. Fingers crossed!

Pagina: 1 ... 71 ... 96 Laatste