Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 22:25
@MrNiles: geen probleem ;-)
Je moet de esp flashen met aangepaste firmware (via lualoader, terug te vinden via google of het esp topic).
Vervolgens hang je de arduino en esp gewoon aan elkaar via serieel (gnd ook doorverbinden). Beiden instellen op dezelfde baudrate natuurlijk.
De arduino laat je gewoon via serial.print dingen versturen.
Het gedeelte van de esp moet je programmeren in lua code. Voorbeelden van delen van de code zijn hier ,hier en hier te vinden.

Mocht je er niet uitraken wil ik gerust wel bv via dm een stuk werkende code doorsturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Ik werk de laatste weken ook met de arduino uno, leuk spul.
Vooral eerst met leds en servo's.

Toys 4 Boys
Mijn eerste project wordt een bouwkraan (bouwjaar zestiger jaren), die ik ga uitrusten met een arduino.
Deze bestaande bouwkraan kan voor-/achteruit, 360 graden draaien en uiteraard hijsen.
En uiteindelijk wil ik deze via BT en een android tab bedienen.
Als het een beetje meezit haal ik de kraan aankomende week op, dan maak ik er wel een foto van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
RobV schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:04:
Mede dankzij A1AD is het een heel mooi bordje geworden! Ik houd 12h 'cooldown' aan voordat ik de order plaats [...]
Drommels. Ik had langer moeten wachten. Voor het voeden van de atmega is de lipo/charger combo prima, maar voor het voeden van de nrf24l01 heb ik kennelijk toch echt een LDO regulator nodig, want die mag niet boven de 3.6v. De lipo is al 3.7 en tijdens het laden zelfs 4.2.. 8)7

Misschien kan ik de pcb order nog cancellen, maar de solder stencil is al onderweg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
Tjah, nieuwe pcb maken met zelfde layout en er extra vreg op zetten. Dan kan je het stencil gewoon gebruiken. Enkel de ldo dan met de hand doen.

Achteraf een vreg erop hacken kan natuurlijk ook :p maar is minder mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 11:46
V0.2 ontwikkelen. Helemaal geen schande en volkomen normaal in het PCB wereldje. Wellicht vallen er bij het testen nog wel lijken uit de kast ;)

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tjah, nieuwe pcb maken met zelfde layout en er extra vreg op zetten. Dan kan je het stencil gewoon gebruiken. Enkel de ldo dan met de hand doen.
Goede tip, dank je.
A1AD schreef op zondag 29 maart 2015 @ 09:22:
V0.2 ontwikkelen. Helemaal geen schande en volkomen normaal in het PCB wereldje. Wellicht vallen er bij het testen nog wel lijken uit de kast ;)
Ik heb het printje gelukkig multi-functioneel gemaakt. Ik kan er gewoon gebruik van maken zonder de nrf24 module en dan is het een hele leuke mini-arduino met onboard lipo charger (of battery holder), geen irritante power led, alle componentjes aan één kant.

Voor v1.0 kan ik gelijk de volgende dingetjes ook meenemen:
- vreg toevoegen (ik ben nog op zoek naar de juiste LDO die van alles 3v3 kan maken (step up/step down) met zo min mogelijk componenten, of misschien zelfs wel 1.8v
- 3V3 beschikbaar maken op een externe pin (D7 opgeven). Je kunt immers GND maken door een GPIO low te zetten.
- autoreset fuse 500mA

Dan heb ik nog een andere vraag: Ik heb bij dit printje bewust gekozen voor een through-hole battery holder. Mijn ervaring in een eerder project met een SMD battery holder (van het zelfde type) waren hier zo geweldig. Ik had zelfs een printje waarbij de hele layer losgetrokken werd van de print, zonder dat er veel kracht op gezet was. Wellicht was het gewoon niet goed omdat het een Chinese PCB was. Wat is jullie ervaring bij dit soort componenten? Als ik er namelijk een SMD houder van maak houd ik wat extra ruimte over op het boardje aan de voorkant.

[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 29-03-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Componenten waar mechanische stress op kan komen altijd through hole, behalve als anders aangegeven, of het niet anders kan.

Voor die fuse kan je ook direct eens kijken naar een crowbar circuit, daarmee kan je ervoor zorgen dat je fuse geforceerd eruit klapt zodra er een voltage spike voorkomt.(maar dit is niet noodzakelijk om toe te voegen)

Hou er rekening mee dat de atmega op zon laag voltage niet meer op 16mhz draait, maar enkel op 8mhz.

Ik heb een tijdje terug een aantal samples besteld van ultra low dropout regulators. Ik zal je als ik thuis ben even een dm doen met het type nummer.

[ Voor 3% gewijzigd door lordprimoz op 29-03-2015 10:39 . Reden: foutje in uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op zondag 29 maart 2015 @ 10:30:
Componenten waar mechanische stress op kan komen altijd through hole, behalve als anders aangegeven, of het niet anders kan.
Check.
Hou er rekening mee dat de atmega op zon laag voltage niet meer op 16mhz draait, maar enkel op 8mhz.
Het Xtalletje mag ik zelf kiezen, op de print was ik al van 8mhz uitgegaan gezien de 3v3, maar bedankt voor de 'heads up'
Ik heb een tijdje terug een aantal samples besteld van ultra low dropout regulators. Ik zal je als ik thuis ben even een dm doen met het type nummer.
Super bedankt. Ik had zitten zoeken op farnell maar daar zie ik tussen de bomen door het bos niet meer. Met component filters kun je wel bandbreedtes opgeven voor V-Min en V-Max etc, maar niet voor het aantal caps en spoelen en zo.. Een beetje ervaring stel ik dus zeer op prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
RobV schreef op zondag 29 maart 2015 @ 11:05:

Super bedankt. Ik had zitten zoeken op farnell maar daar zie ik tussen de bomen door het bos niet meer. Met component filters kun je wel bandbreedtes opgeven voor V-Min en V-Max etc, maar niet voor het aantal caps en spoelen en zo.. Een beetje ervaring stel ik dus zeer op prijs!
Je moet zowiezo voor een lineaire regulator gaan, voor dit kleine verschil in spanning(van max 4.2 naar 3v3) ga je met een geschakelde voeding echt geen betere efficientie halen. Bovendien zijn ze nog eens duurder in componenten als de lineaire regulator. Met die lineaire regulator moet je vaak alleen maar een paar caps toe voegen ;p

Die componenten ervaring is ook lastig. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten, dat je eigenlijk per project specifiek op zoek moet gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op zondag 29 maart 2015 @ 11:13:
Je moet zowiezo voor een lineaire regulator gaan, voor dit kleine verschil in spanning(van max 4.2 naar 3v3) ga je met een geschakelde voeding echt geen betere efficientie halen. Bovendien zijn ze nog eens duurder in componenten als de lineaire regulator. Met die lineaire regulator moet je vaak alleen maar een paar caps toe voegen ;p
Tricky keuze. Want een CR2032 (2e voedingsoptie) levert maar 2.8-3v en dan is de dropout van de vreg te hoog om er nog kaas van te maken. Nou zou ik natuurlijk de CR2032 achter de vreg kunnen hangen (zodat alleen de usb en de lipo maar via de vreg lopen) maar dan heb je nog steeds geen stabiele voeding..

EDIT: Of natuurlijk een CR2032H gebruiken, die doen wel 3.7v, maar die kosten een vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 29-03-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Board design 1.01, logootje toegevoegd, en de naam veranderd (want Sensoduino was al in gebruikt).

Van zo'n logootje knapt zo'n boardje wel van op.

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/cb6084f4-3724-4a6f-b926-4c57598e95ca/3dd4e1c5a088618c7667a439d06acdcf/deep/0/webGerber.png

Voor degenen die mij gevolgd hebben. Ik kreeg zojuist een email dat de v0.96 pcb's op de post gegaan zijn.Met wat ik nu geleerd heb gaan die boardjes waarschijnlijk linea recta de container in... Ach het is maar geld... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
RobV schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:32:

Voor degenen die mij gevolgd hebben. Ik kreeg zojuist een email dat de v0.96 pcb's op de post gegaan zijn.Met wat ik nu geleerd heb gaan die boardjes waarschijnlijk linea recta de container in... Ach het is maar geld... :(
Tja, dat hou je altijd, zeker als je niet dagelijks PCB's ontwerpt. Vaak zat zit er een foutje in het design omdat je net een detail over het hoofd ziet, of dat je een denk fout maakt in de werking van een chip of ander component.

Ik werk zelf met grote jongens als Intel en Samsung, en ook daar is de eerste hardware revisie nooit perfect, al zijn dat wel complexere PCB's dan een atmega boardje.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
SnowDude schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:41:
[...]
Tja, dat hou je altijd, zeker als je niet dagelijks PCB's ontwerpt. Vaak zat zit er een foutje in het design omdat je net een detail over het hoofd ziet, of dat je een denk fout maakt in de werking van een chip of ander component.
Ik denk ook dat ik toch nog even wacht met het bestellen van de gereviseerde serie. Zo kan ik proberen een eerste pcb aan de praat te krijgen om te zien of de rest wél goed werkt. Tenslotte is de enige significante wijziging het ontbreken van een voltage regulator en een fuse. Ik kan dus beide segmenten van het ontwerp gewoon gebruiken en testen: (CR2032 + NRF24L01) en (USB + LiPo Charger), alleen niet de USB + Lipo + NRF. En als dat nou alles is... pfft. Misschien kom ik nog wel meer foutjes tegen en die kan ik dan gelijk meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Fout! Het is een hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dat is waar! Zo bedoelde ik het ook. Ik ben pas 2 jaar met electro bezig en als hobby is het super leuk. Weer eens wat anders dan software. En dankzij internet (en China) ook nog eens te betalen ook, want het is niet misschien van topkwaliteit, maar sommige spullen kosten echt geen fluit. Voor de soldeerspullen heb ik wel lokaal geinvesteerd. Hotair, bout, scope,multimeter allemaal europa. Ik heb al zo veel mogen leren en ook al zien jullie het als 'gewoon een atmega boardje' voor mij is het een hele achievement. Ik ben pas 43 dus kan er nog lekker veel mee stoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zo-de-knetter. op de 24e bij OSHStencils.com een 5mil pvc-solder-stencil besteld, en NU AL BINNEN. En ik maar denken dat het uit China kwam, maar het komt gewoon uit de US.

Kosten: $11.40, inclusief shipping.

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/65567bfb-2eb4-4620-92ba-8efd6120c685/1189b46b3ebac361596b7fbe0a133bc3/deep/0/Screenshot-31-03-15-19-40.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Enig idee van de kwaliteit tov de metalen / alu stencils uit China?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mars Warrior schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 19:46:
Enig idee van de kwaliteit tov de metalen / alu stencils uit China?
Ik heb geen ervaring met metalen stencils. Ik weet wel dat die stencils reteduur zijn. Volgens OSHStencils:
Our stencils are made from high quality durable Polyimide. Although we only recommend 75-100 uses per stencil, members in the community have done as many as 300+ boards with a single solder stencil, utilizing proper care.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:38
RobV schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:03:
Ik heb geen ervaring met metalen stencils. Ik weet wel dat die stencils reteduur zijn.
Mwa, valt opzich ook nog wel mee. Bij elecrow heb ik er afgelopen december een meebestelt bij een pcb order (10x20cm, 4 layer) en de passende RVS stencil daarvoor was $16 extra. (en $3 oid erbij op de shipping) Dan doe ik niet moeilijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door CrashOverDrive op 31-03-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Och ja, dat valt inderdaad wel mee zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 10:40
Ik wil een fluctuerend signaal wat uitvlakken en wil daarvoor een bessel filter gebruiken.
Op deze site heb ik voorbeeldcode gevonden: http://www.schwietering.com/jayduino/filtuino/index.php

Nu is het probleem dat een 2e-orde filter wel werkt:
http://www.schwietering.c...e=long&bitres=16&run=Send

Maar een 3e-orde filter fouten in de code lijkt te hebben:
http://www.schwietering.c...e=long&bitres=16&run=Send

Nu ligt dat waarschijnlijk aan het feit omdat er een optelling mist. Als ik dat echter corrigeer is de output die in terug krijg altijd 0..

Iemand die zo ziet waar dit aan ligt? Kan een overflow van de waardes zijn bedenk ik mij.. hm.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 31-03-2015 22:25 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
CrashOverDrive schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:21:
[...]

Mwa, valt opzich ook nog wel mee. Bij elecrow heb ik er afgelopen december een meebestelt bij een pcb order (10x20cm, 4 layer) en de passende RVS stencil daarvoor was $16 extra. (en $3 oid erbij op de shipping) Dan doe ik niet moeilijk :)
alleen de persoon die ermee moest werken kon der niet veel van... xD en dat noemt zich electrotechnicus... lol
RobV schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 19:41:
Zo-de-knetter. op de 24e bij OSHStencils.com een 5mil pvc-solder-stencil besteld, en NU AL BINNEN. En ik maar denken dat het uit China kwam, maar het komt gewoon uit de US.

Kosten: $11.40, inclusief shipping.

[afbeelding]
tjah, zon stencil is niks anders als een stuk plastic onder een laser leggen en deze zn werk laten doen. Daarna ding op de post doen =P. Denk een dagje werk voordat het verzonden kan worden

[ Voor 41% gewijzigd door lordprimoz op 31-03-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 23:36:
[...]

tjah, zon stencil is niks anders als een stuk plastic onder een laser leggen en deze zn werk laten doen. Daarna ding op de post doen =P. Denk een dagje werk voordat het verzonden kan worden
Je zult toch aardig wat stenciltjes per uur moeten verstoken om op een beetje fatsoenlijk uurloon uit te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als die persoon slim is heeft hij het al volledig geautomatiseerd en is het in de avond als hij thuis komt alleen even inpakken en opsturen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 19:12
Ik ben eens aan het kijken om met een arduino een soort van domotica systeem op te zetten. Ik wil van start gaan met simpelweg wat verschillende data van sensoren te ontvangen vanuit m'n huis. Dat zou ik graag op een arduino willen ontvangen en dan doorsturen naar m'n database die op m'n nas draait.

Ik beschik op dit moment over een arduino uno. Heb al eens wat rondgekeken en voor het connectie gedeelte met m'n database zou ik een ethernetshield nodig hebben. Maar wat valt aan te raden om de draadloze connectie met de sensoren te doen? Op dit moment wil ik enkel nog maar wat temperatuur, misschien vochtigheid, lichtsterkte enzovoort meten. Maar misschien naar de toekomst toe ook dingen gaan aansturen. Welk "protocol" kan ik dan best gebruiken? Ik zie namelijk dat er nogal wat draadloze toepassingen zijn, xbee, wifi, ...433mhz, 800-900mhz,...

Ik dacht zelf aan die 433mhz RF zender ontvangertjes. Is dat de way to go voor mijn toepassing? Wat ik me daar ook bij afvraag is wat ik daar dan best aanhang van bordje. Want enkel de sensor gaat niet veel doen. Heb ik dan voldoende aan een arduino mini of nano?

Kan ik daarmee ook beveiligd data versturen. Heb liever niet dat de buren het ook ontvangen bij wijze van spreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik zou daar denk ik van die 2,4Ghz transceivertjes voor pakken. En een RPi als basisstations.
Echt sterke encryptie gaat lastig worden met een microcontroller denk ik, maar je data een beetje obfuscaten is niet zo moeilijk. Alles in hex codes doorgeven bijvoorbeeld waarvan je alleen zelf weet welke code waarvoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je zegt basisstations, maar ik neem aan dat je er maar één bedoelt? (Of twee als het echt nodig is voor dekking). Want voor eentje te gebruiken als centrale server is wat voor te zeggen, maar ze voor elke sensor te gebruiken is geen goed idee imo.

Overigens hebben genoeg van de iets duurdere transceivertjes gewoon encryptie ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Powerblast schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:11:
Ik ben eens aan het kijken om met een arduino een soort van domotica systeem op te zetten. Ik wil van start gaan met simpelweg wat verschillende data van sensoren te ontvangen vanuit m'n huis. Dat zou ik graag op een arduino willen ontvangen en dan doorsturen naar m'n database die op m'n nas draait.
Dat is nou zo ongeveer wat ik probeer te maken. Een sensornetwerk op batterijtjes/accu en nrf24l01, en dan een master node die via wifi/utp met de server verbinding maakt. De hardware bordjes zijn zo'n beetje klaar, de software bestaat alleen nog in mijn hoofd. Met 25 jaar ervaring in software verwacht ik daar geen moeilijkheden mee. Voordeel van gescheiden hub en site is dat de webserver overal in de wereld kan staan en dat ik geen USB hoef aan te spreken in mijn server.

details hardware (work in progress): http://www.simplicate.info/simplyduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Powerblast schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:11:

[...]
Niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden: http://www.mysensors.org/
Gebaseerd op Arduino + nRF24L01+

Leuke is dat er in veel domotica pakketten ook al ondersteuning is/komt voor dat MySensors verhaal. Dan kun je het ook echt gaan inzetten als serieuze hardware.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De oefening voor mij is om juist WEL het wiel opnieuw uit te vinden.. Daar leer ik namelijk het meest van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Maak dan sensoren die vlekkeloos samenwerken met dat systeem. Dan leer je er ook van en is de basis goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Kun je daar wat meer over vertellen want zo lijkt het of je iets dwars zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het voordeel is natuurlijk dat als je later meer wil toevoegen, of spul wil gaan vervangen, en je dan geen zin meer hebt om het zelf te maken je het naadloos kan laten overgaan.

Zelf moet ik zeggen als ik zoiets zelf zou maken ik het ook echt zelf zou doen, en niet hun protocol gaan namaken. Dan moet je of hun code kopieren, wat het een beetje zinloos weer maakt, of je gaat het echt namaken. In beide gevallen zou ik liever gewoon mijn eigen protocol maken wat eenvoudig is en wat je goed begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik ga het ook niet namaken. Ik ga ook geen code kopiëren, dat zou een beetje afbreuk doen aan het idee van 'zelf maken' nietwaar? Nee ik ga het gewoon maken zoals ik dat in mijn hoofd heb. We zien wel hoe ver ik kom. Hopelijk kom ik op een bepaald punt op het niveau dat er iemand anders wil inhaken/meedenken/sparrings partner wil zijn, dat is toch het leukste.

Ik wil geen 1000 stuks maken, ik wil er geen geld aan verdienen, ik wil ook geen 'huge userbase' hebben, dat brengt alleen maar stress.

[ Voor 16% gewijzigd door RobV op 02-04-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
RobV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:10:
Ik wil geen 1000 stuks maken, ik wil er geen geld aan verdienen, ik wil ook geen 'huge userbase' hebben, dat brengt alleen maar stress.
hehe, helemaal gelijk ;) . Alhoewel geld verdienen aan iets wat je gemaakt hebt is altijd wel leuk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:47:
hehe, helemaal gelijk ;) . Alhoewel geld verdienen aan iets wat je gemaakt hebt is altijd wel leuk 8)
Ik heb mijn vorige project (dashboard clock) na de eerste batch stilgelegd. Ongeveer 50% van de bestellingen waren bestemd voor de VS, en van diezelfde 50% heeft 90% lopen zeuren over dat er niet vermeld was dat ze zelf verantwoordelijk waren voor het openmaken van hun dashboard, dat de juiste tools niet waren meegeleverd en dat het mijn schuld was dat de oude bedrading kapot ging bij het verwijderen van het oude defecte klokje. Eentje eiste zelfs zijn geld terug omdat het klokje niet werkte op 7.3v boordspanning (en of ik ook niet een oplossing wist voor het niet kunnen starten van zijn auto). Van de Europeanen (UK, Duitsland, Polen, Griekenland, Frankrijk) kreeg ik alleen maar lof. Nee ik ben d'r effe klaar mee. Ik wil wel wat maken, maar dan moet er een verkoper tussen mij en de klant gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Was je nog niet op de hoogte van de intelligentie van de gemiddelde amerikaan? xD

Jammer dat het zo gelopen is, maar je bent nu wel een ervaring rijker, in het vervolg zet je al die informatie ergens neer. Dan kan je ze mooi doorverwijzen naar die info. (of niet meer aan de VS leveren xD)

Als je het via een verkoper gaat doen dan ben je wel een deel van je winst direct kwijt, en met het vergeten aan te geven van openmaken van het dashboard enzo komt die verkoper net zo hard naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:19:
Was je nog niet op de hoogte van de intelligentie van de gemiddelde amerikaan? xD

Jammer dat het zo gelopen is, maar je bent nu wel een ervaring rijker, in het vervolg zet je al die informatie ergens neer. Dan kan je ze mooi doorverwijzen naar die info. (of niet meer aan de VS leveren xD)
Geloof me de informatie was meegeleverd, gecontroleerd, engelstalig (met proefgelezen door een brit), bijna idiot proof: 3x A4 stappenplan voor paneeltje los, stekker eruit, boardje wisselen, stekkertjes erin. Paneeltje terug. Maar ja, we weten allemaal waar RTFM vandaan komt nietwaar?

Het ging hier over een vervangend dashboard klokje voor een DeLorean. Een beetje eigenaar van zo'n voertuig weet waar elk schroefje en nippeltje voor dient. En degenen die dat niet aan durven, laten alles (voor een hoop centen) bij een professional regelen. De klachten die ik toegespeeld kreeg gingen ook niet over mijn product, maar over hun eigen incompetentie (zie genoemde voorbeelden) bij het uitbouwen van de oude klok.
Als je het via een verkoper gaat doen dan ben je wel een deel van je winst direct kwijt, en met het vergeten aan te geven van openmaken van het dashboard enzo komt die verkoper net zo hard naar jou toe.
Valt wel mee, want de verkoper zal geen Amerikaan zijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
RobV schreef op woensdag 01 april 2015 @ 22:15:
[...]

De oefening voor mij is om juist WEL het wiel opnieuw uit te vinden.. Daar leer ik namelijk het meest van.
Jammer, zo te horen zou je een goede bijdrager kunnen zijn voor dit fantastisch project. Dat heb je natuurlijk wel weer met die programmeurs: ze denken allemaal dat ze het beter kunnen :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
A1AD schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:31:
[...]
Jammer, zo te horen zou je een goede bijdrager kunnen zijn voor dit fantastisch project. Dat heb je natuurlijk wel weer met die programmeurs: ze denken allemaal dat ze het beter kunnen :+ :+
Dat is toch ook zo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik heb de juiste Open Source mentaliteit nog niet te pakken, maar als ik binnenkort een project zie waar ik aan kan bijdragen zal ik er eens aan gaan wagen. De moeilijkheid is instappen in een bestaand project omdat je een enorm leercurve hebt te gaan (wat betreft de architectuur van de code, de filosofie en de schrijfstijl van de andere auteurs) voordat je een zinnige pull request kan indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Ik zou mysensors toch eens bekijken. Dat is echt helemaal wat jij ook wil gaan doen.

Iets met uitvinden en een wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Volgens mij hebben we het 'wiel-opnieuw-uitvinden' topic al besproken A1AD, maar bedankt voor je suggestie. Om je vraag te beantwoorden: Daar heb ik al naar gekeken, maar niet te lang omdat ik mijn eigen inventiviteit niet wil beïnvloeden. Ik wil eerst zien hoever ik zelf kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
RobV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 19:17:
Volgens mij hebben we het 'wiel-opnieuw-uitvinden' topic al besproken A1AD, maar bedankt voor je suggestie. Om je vraag te beantwoorden: Daar heb ik al naar gekeken, maar niet te lang omdat ik mijn eigen inventiviteit niet wil beïnvloeden. Ik wil eerst zien hoever ik zelf kom.
Het my sensors principe is inderdaad wel mooi, maar ik heb daar ook het gevoel bij dat er al teveel werk voor mij al is gedaan :). Het gaat mij in principe niet om een volledig werkend domotica systeem morgen te hebben liggen, maar eerder om eens iets echt nuttig te doen met een arduino en bijhorende :). Dat het dan wat langer duurt maakt me eigenlijk niet uit :). Toch bedankt voor de tip! Nu snap ik in ieder geval wel al wat beter welke kant ik uit moet denken voor de structurele opzet.

Ik denk momenteel aan het volgende: Arduino mini voor de sensoren op te bouwen, 2.4ghz transceivers als communicatie middel en dat dan doorsturen naar een Arduino "gateway". Eigenlijk het my sensors principe maar dan zelfbouw met eigen protocol. Daarnaast zou ik de data willen bewaren in een mysql database die op m'n nas draait en dan eventueel weer uitlezen via een webapp. Dat denk ik met een raspberry pi te doen om toch wat meer mogelijkheden op dat vlak te hebben. Nu eerste eens kijken welke sensor ik eerst wil doen :). Heb zo al wat ideetjes, temperatuursensor, vochtigheidssensor, aquarium water de temperatuur meten. Misschien ook de hoeveelheid NO3,... lichtinval voor de serre, het opent wat mogelijkheden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
@Powerblast zit op mijn golflengte :)

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 02-04-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
Denk et ja, alhoewel ik zo het idee heb dat jij al veel verder staat in het proces :).

Ga me nu eerst bezighouden met de communicatie tussen mijn raspberry pi en de arduino gateway. Sensoren sluit ik voorlopig rechtstreeks aan op de arduino uno zodat ik me even kan focussen op de communicatie tussen een arduino en een raspberry pi.

Om het nog wat simpeler te houden is het nu communicatie tussen de arduino uno over een seriele poort naar m'n dev pc. De bedoeling is de "controlling" app in java te schrijven en dan te porten naar een Rpi. Aangezien die ook java kan draaien zou dat zonder al te veel problemen moeten lukken :).

Nu eerst maar eens zoeken hoe dat serieel gebeuren juist werkt in java :/.

Eens die communicatie degelijk werkt ga ik een simpel protocol opstellen om berichtjes heen en weer te sturen en dan te koppelen met een database. Daarna is de Rpi aan de beurt :).

[ Voor 11% gewijzigd door Powerblast op 04-04-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ben je al bekend met Java? Anders zou ik je alleszins aanraden Python te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
mcDavid schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 16:11:
Ben je al bekend met Java? Anders zou ik je alleszins aanraden Python te proberen.
yep dat is geen probleem :). Ben professioneel ook bezig met java dus ben er mee bekend :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Powerblast schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 16:27:
[...]

yep dat is geen probleem :). Ben professioneel ook bezig met java dus ben er mee bekend :).
Haha, ik las "ja, ik ben bekend met java en dat is nu net het probleem". :)

Ik had gehoopt dat mijn NRF24L01 boardjes vandaag binnen zouden zijn om er lekker mee te frøbelen dit weekend, maar helaas... 18/3 besteld, het duurt kennelijk nog ietsies langer. Dan maar de datasheet eens stevig doornemen, dat is ook niet verkeerd besteed denk ik.

Wat betreft mijn sensor netwerkje: ik ga bij wijze van vingeroefening een pairing protocol implementeren, te vergelijken met Wifi Pairing. Door middel van een jumper tijdens het opstarten van de node kan hij gekoppeld worden aan een master die een dergelijke knop (dat kan eventueel via software) heeft. Via een vooraf-gesproken kanaal vraag de slave dan aan de master om een nieuw adres dat in de EEPROM wordt opgeslagen. Op deze manier weet de master altijd van welke node de data af komt. Zodra de adressen uitgewisseld zijn gaat de 'pairing mode' weer uit om te voorkomen dat nodes ongewenst toegevoegd worden.

Als ik het niet aan de praat krijg zit er niets anders op dat de nodes 1 voor 1 te flashen met een zelf-gekozen uniek ID. Aangezien er waarschijnlijk maar 10 op de wereld bestaan met die software lijkt het me stug dat ik ueberhaupt collissions op het ID krijg.

[ Voor 68% gewijzigd door RobV op 04-04-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
RobV schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 16:39:
[...]

Haha, ik las "ja, ik ben bekend met java en dat is nu net het probleem". :)

Ik had gehoopt dat mijn NRF24L01 boardjes vandaag binnen zouden zijn om er lekker mee te frøbelen dit weekend, maar helaas... 18/3 besteld, het duurt kennelijk nog ietsies langer. Dan maar de datasheet eens stevig doornemen, dat is ook niet verkeerd besteed denk ik.

Wat betreft mijn sensor netwerkje: ik ga bij wijze van vingeroefening een pairing protocol implementeren, te vergelijken met Wifi Pairing. Door middel van een jumper tijdens het opstarten van de node kan hij gekoppeld worden aan een master die een dergelijke knop (dat kan eventueel via software) heeft. Via een vooraf-gesproken kanaal vraag de slave dan aan de master om een nieuw adres dat in de EEPROM wordt opgeslagen. Op deze manier weet de master altijd van welke node de data af komt. Zodra de adressen uitgewisseld zijn gaat de 'pairing mode' weer uit om te voorkomen dat nodes ongewenst toegevoegd worden.

Als ik het niet aan de praat krijg zit er niets anders op dat de nodes 1 voor 1 te flashen met een zelf-gekozen uniek ID. Aangezien er waarschijnlijk maar 10 op de wereld bestaan met die software lijkt het me stug dat ik ueberhaupt collissions op het ID krijg.
Ik zat zelf te denken aan een systeem waarbij de nodes zich "aanmelden" bij de master. En dat je dan op één of andere manier bij de master aangeeft welke nodes bevestigd worden. Gebruik jij nog meer software op je master of is dat ook een arduino? Ik zat zelf te denken om dat ook af te regelen met de rpi (in mijn geval). Dus de arduino gateway krijgt een nieuwe sensor aan die wil aanmelden, wordt doorgestuurd naar de pi en die moet reageren met ja of nee. En dat wil ik dan via een gui gaan doen :).

Ik ga er hier wel ff vanuit dat het aanmelden maar één keer gebeurt in het begin van de setup, anders is bovenstaande misschien niet zo handig ...

Die datasheet van die bordjes is idd een heus boek :p. Had er ook al eens kort doorgegaan. Leek me vooral geen bedlectuur :p

Update: Serial communicatie tussen Java en arduino is een feit! Yey, stap één => check

[ Voor 6% gewijzigd door Powerblast op 04-04-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
NIce..

Nee, mijn 'master' wordt een Arduino Uno de daarop zowel een RF24 als een ESP of een UTP (Wifi of bedraad). Het enige dat de master doet is data van de RF nodes forwarden naar een webserver. En een beetje housekeeping voor wat betreft het aan/afmelden van nodes. Om te voorkomen dat de webserver moet gaan connecten met de master, bewaart de webserver een kopie van de childnode ID en datas. Als je nu een childnode wilt configureren of bewerken, dan zet je een 'update' commando klaar. De master vraagt via een WebAPI of de server nog updates heeft staan. De server geeft de commands dan als reply op de web request (Pull protocol). Als de master down is, dan weet de server dat doordat er al een tijdje geen pull request is geweest.

EDIT: Omdat de server echt alleen met WebAPIs werkt kan ik die natuurlijk probleemloos standalone bouwen terwijl ik wacht totdat de modules binnenkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door RobV op 04-04-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
RobV schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 17:48:
NIce..

Nee, mijn 'master' wordt een Arduino Uno de daarop zowel een RF24 als een ESP of een UTP (Wifi of bedraad). Het enige dat de master doet is data van de RF nodes forwarden naar een webserver. En een beetje housekeeping voor wat betreft het aan/afmelden van nodes. Om te voorkomen dat de webserver moet gaan connecten met de master, bewaart de webserver een kopie van de childnode ID en datas. Als je nu een childnode wilt configureren of bewerken, dan zet je een 'update' commando klaar. De master vraagt via een WebAPI of de server nog updates heeft staan. De server geeft de commands dan als reply op de web request (Pull protocol). Als de master down is, dan weet de server dat doordat er al een tijdje geen pull request is geweest.

EDIT: Omdat de server echt alleen met WebAPIs werkt kan ik die natuurlijk probleemloos standalone bouwen terwijl ik wacht totdat de modules binnenkomen.
Interessante kijk op het verhaal :). Waarom heb je juist voor de web approach gekozen mag ik vragen? Een bepaalde reden voor? Of is dat gewoon omdat je pi of pc niet direct bij de arduino hangt?

Dat is voor mij anders ook wel een optie nu ik er over nadenk. Moet ik in ieder geval geen serieel protocol gaan uitvissen :). Ik ga precies vanavond eens eerst eens wat uitwerpjes gaan uitwerken. Even afstand nemen en zien wat er "het best" binnen het plaatje past :).

[ Voor 10% gewijzigd door Powerblast op 04-04-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Powerblast schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:16:
[...]

Interessante kijk op het verhaal :). Waarom heb je juist voor de web approach gekozen mag ik vragen? Een bepaalde reden voor? Of is dat gewoon omdat je pi of pc niet direct bij de arduino hangt?
Gekozen, gekozen, het is allemaal nog plan-in-mijn-hoofd he?

De belangrijkste reden voor deze opzet is minimale intelligentie en interactie in de hardware. Zodra de data heen en weer kan druppelen moet het eigenlijk wel klaar zijn. Ik ben web developer van huis uit met plenty ervaring in .net en .php dus daar ligt mijn kracht. De data gaan naar MySQL oid en er zijn hele leuke jQuery componenten voor grafieken en andere overzichten en dingen als emails voor bijvoorbeeld IFTTT. De dataoverdracht via web is naar mijn idee de meest portable oplossing want ik hoef geen serial-IO te bouwen en de webserver zou in China kunnen staan 'for all i care'. Ook hoef ik dus geen servers of PC's te hebben draaien en dat scheelt weer stroom. Wellicht dat ik de site op mijn Synology laat draaien, maar dat is niet relevant.
Dat is voor mij anders ook wel een optie nu ik er over nadenk. Moet ik in ieder geval geen serieel protocol gaan uitvissen :). Ik ga precies vanavond eens eerst eens wat uitwerpjes gaan uitwerken. Even afstand nemen en zien wat er "het best" binnen het plaatje past :).
"Uitwerpjes" uitwerken? :D

Ik heb al een week of 2 in mijn hoofd lopen spoken hiermee, ik heb er wel vertrouwen in. Voor een 1e versie lijkt het ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
RobV schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:46:
[...]

Gekozen, gekozen, het is allemaal nog plan-in-mijn-hoofd he?

De belangrijkste reden voor deze opzet is minimale intelligentie en interactie in de hardware. Zodra de data heen en weer kan druppelen moet het eigenlijk wel klaar zijn. Ik ben web developer van huis uit met plenty ervaring in .net en .php dus daar ligt mijn kracht. De data gaan naar MySQL oid en er zijn hele leuke jQuery componenten voor grafieken en andere overzichten en dingen als emails voor bijvoorbeeld IFTTT. De dataoverdracht via web is naar mijn idee de meest portable oplossing want ik hoef geen serial-IO te bouwen en de webserver zou in China kunnen staan 'for all i care'. Ook hoef ik dus geen servers of PC's te hebben draaien en dat scheelt weer stroom. Wellicht dat ik de site op mijn Synology laat draaien, maar dat is niet relevant.

[...]

"Uitwerpjes" uitwerken? :D

Ik heb al een week of 2 in mijn hoofd lopen spoken hiermee, ik heb er wel vertrouwen in. Voor een 1e versie lijkt het ok.
Zucht, dat krijg je dus als je snel wat wil typen. Dat moest dus ontwerpjes zijn voor de duidelijkheid :p

Ik ga me de komende dagen eens rustig buigen over de algemene opzet. Het zijn bij mij ook nog maar losse ideeën maar heb binnenkort toch wat vakantie en dat zou een ideaal moment zijn om eens echt met de hardware & software aan de slag te gaan. Updates zullen vermoedelijk snel volgen. Alvast jij ook veel succes ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dikke kans dat ik de hele meuk op bitbucket share, incl hardware ontwerp. Het zou leuk zijn als er iemand meewerkt/denkt. En ook zou het voor mij goed zijn om een blogje bij te houden. Ik heb in elk geval het boardontwerp van de slave vast opgeschreven; 't is een begin.

Fijn weekend in elk geval. Mijn soil-moisture-sensortjes zijn binnen.. ik ga eens kijken wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Weet iemand of er een goede "virtuele arduino" bestaat ?

Ik wil af en toe graag wat code schrijven en testen maar al mijn echte hardware staat in mijn "mancave" terwijl ik eea graag gewoon beneden op de bank op mijn laptop zou willen testen.

Ik vind het wel echt geweldig leuk speelgoed. Ik had dit graag een jaar of 5 eerder ontdekt.

/edit:
Volgende keer eerst zelf maar eens goed zoeken

https://www.sites.google.com/site/unoardusim/home

Lijkt wel aardig te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door jbhc op 04-04-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
jbhc schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:18:
Weet iemand of er een goede "virtuele arduino" bestaat ?

Ik wil af en toe graag wat code schrijven en testen maar al mijn echte hardware staat in mijn "mancave" terwijl ik eea graag gewoon beneden op de bank op mijn laptop zou willen testen.

Ik vind het wel echt geweldig leuk speelgoed. Ik had dit graag een jaar of 5 eerder ontdekt.

/edit:
Volgende keer eerst zelf maar eens goed zoeken

https://www.sites.google.com/site/unoardusim/home

Lijkt wel aardig te werken.
ik dacht dat code blocks een goede arduino simulator had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 16:11

Joran

<3 natalee

Ik ben me ook maar eens gaan interesseren voor arduino-producten. Altijd wel leuk gevonden met elektronica te spelen en dit is toch wel erg toegankelijk. Op eBay een zooi goedkope dingetjes gekocht: Arduino nano (clone), breadbord (met voeding, weet eigenlijk niet waarom), kabeltjes, weerstandjes, knopjes en een oled-schermpje.
Dagje mee spelen en dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33mncxe.jpg
Wat een lol. Nu eBay aan het afstruinen naar nog wat goedkoop spul, zoals een wifi-module, camera of sd-kaartlezer.
Ook nog even doordenken over wat ik eventueel kan maken met het spul dat ik nu heb...

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:04
wifi-module zou ik niet kopen, stap dan gelijk over naar Het grote ESP8266 topic
Dan heb je een wifi module (voor maar $3,50) waar je gewoon Arduino code op de module zelf kunt draaien 8)7 _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 19:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Joran schreef op zondag 05 april 2015 @ 16:22:
Ik ben me ook maar eens gaan interesseren voor arduino-producten. Altijd wel leuk gevonden met elektronica te spelen en dit is toch wel erg toegankelijk. Op eBay een zooi goedkope dingetjes gekocht: Arduino nano (clone), breadbord (met voeding, weet eigenlijk niet waarom), kabeltjes, weerstandjes, knopjes en een oled-schermpje.
Dagje mee spelen en dan krijg ik dit:
[afbeelding]
Wat een lol. Nu eBay aan het afstruinen naar nog wat goedkoop spul, zoals een wifi-module, camera of sd-kaartlezer.
Ook nog even doordenken over wat ik eventueel kan maken met het spul dat ik nu heb...
Heb het zelfde schermpje gehad, met een DHT11 temperatuur en luchtvochtigheid erop weergeven.
Zijn leuke dingetjes inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 05 april 2015 @ 16:23:
wifi-module zou ik niet kopen, stap dan gelijk over naar Het grote ESP8266 topic
Dan heb je een wifi module (voor maar $3,50) waar je gewoon Arduino code op de module zelf kunt draaien 8)7 _/-\o_
Wifi is sowieso waardeloos zolang er geen 5GHz modules lijken te bestaan :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Kleine update: vandaag software gesleuteld.
- mysql db opgebouwd met create scripts in php
- webapi skelet gemaakt voor json methods
- php code sqlInject proof
- google charts api doorgeworsteld en linecharts prototype draaiend met dummy waarden
- php framework opgezet voor emailnotificaties, logs en housekeeping
- hardware: battery lifetime aanzienlijk verbeterd door atmega in deep sleep te zetten tussen meetmomenten.

Dus aardig opgeschoten. Dit is allemaal build-to-scratch code. Zodra ik de grootste uitdagingen in de vingers heb zet ik alles opnieuw op. Ik moet waarschijnlijk een eigen draadje openen om jullie te niet lastig te vallen met mijn gerommel in software :)

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/c4b40b04-416d-4e06-a4f5-43967db045f0/0b7a2098671f8d6ba847c6602794dd83/deep/0/Line-Chart.png

[ Voor 19% gewijzigd door RobV op 06-04-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
RobV schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:17:
- google charts api doorgeworsteld en linecharts prototype draaiend met dummy waarden
- hardware: battery lifetime aanzienlijk verbeterd door atmega in deep sleep te zetten tussen meetmomenten.

Dus aardig opgeschoten. Dit is allemaal build-to-scratch code. Zodra ik de grootste uitdagingen in de vingers heb zet ik alles opnieuw op. Ik moet waarschijnlijk een eigen draadje openen om jullie te niet lastig te vallen met mijn gerommel in software :)
Lastige woorden :P
Weet iemand hoe handig een UI is te maken voor arduino, op 16x2 schermen? Voor veranderen van variabelen, uitlezen variablen, functies callen etc. Denk er op het moment aan om functies te maken voor alles wat op het scherm zou moeten verschijnen, en afhankelijk van buttonpresses de 'state' van het scherm aan te passen, maar dat wordt bij getallen invullen nog lastig.

De enige library die ik ben tegengekomen is phi_prompt, maar die ziet er zo mogelijk nog als meer werk uit. Heeft iemand een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pruimenvlaai schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:37:
[...]

Lastige woorden :P
Weet iemand hoe handig een UI is te maken voor arduino, op 16x2 schermen? Voor veranderen van variabelen, uitlezen variablen, functies callen etc. Denk er op het moment aan om functies te maken voor alles wat op het scherm zou moeten verschijnen, en afhankelijk van buttonpresses de 'state' van het scherm aan te passen, maar dat wordt bij getallen invullen nog lastig.

De enige library die ik ben tegengekomen is phi_prompt, maar die ziet er zo mogelijk nog als meer werk uit. Heeft iemand een goed idee?
Probeer het eens op de arduino playground, hoofdstukje User Interface, en bijvoorbeeld LCDMenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
RobV schreef op zondag 05 april 2015 @ 23:17:

[afbeelding]
Nice! Jij zit ook niet stil moet ik zeggen :p. Ben zelf ook van start gegaan, maar ben gisteren spijtig genoeg nog niet echt ver gekomen (wegens tijdsgebrek). Hopelijk vandaag wat meer tijd.

Welke soil moisture sensor gebruik jij? Lijkt me nog wel interessant om in de serre te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Powerblast schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:08:
Nice! Jij zit ook niet stil moet ik zeggen :p. Ben zelf ook van start gegaan, maar ben gisteren spijtig genoeg nog niet echt ver gekomen (wegens tijdsgebrek). Hopelijk vandaag wat meer tijd.
Ik zit in een langdurig arbeidsconflict met mijn werkgever na ziekte. Ik wil mezelf bezighouden om niet in een gat te vallen en ook om te bewijzen dat er geen functionele beperkingen zijn om mij aan het werk te kunnen zetten. Bovendien is dit leuk bezig zijn. <-- BEZIGHEIDSTHERAPIE.
Welke soil moisture sensor gebruik jij? Lijkt me nog wel interessant om in de serre te gebruiken.
Ik heb 4 van deze besteld. In tegenstelling tot de 2-pins varianten heb je hier geen breakout-boardje nodig en kun je de 3 pinnen rechtstreeks aan je Arduino (of SimplyDuino) hangen. Om extra batterijtjes te besparen heb ik de VCC ook via een digitale pin lopen zodat ik de sensor uit kan zetten tussen de meetmomenten door, bovendien scheelt dit oxidatie van de sensor. De output knal je direct aan een analoge input pin. Ik had het eerder geprobeerd met twee spijkers en een weerstand maar dat trok mijn batterijtje redelijk snel naar 0 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Ik zit met een probleempje. Misschien dat jullie me daar even mee kunnen helpen _/-\o_
Om een 5 tal LED's (zijn eigenlijk LED-strips, maargoed om het simpel te houden...) aan te sturen (random dimmen/faden) heb ik 5 losse procedures geschreven welke ik allemaal achter elkaar aan spreek. Maar de procedures lijken allemaal ontzettend op elkaar (allemaal kopieën als het ware).

In procedure 1 gebruik ik bijvoorbeeld WaardeLed1 = FadeAmount1; en in procedure 2 WaardeLed2 = FadeAmount2;

[edit]
De procedure bevatten VEEL meer van dit soort code (c.q. het zijn vrij lange procedures), anders was het natuurlijk geen probleem geweest.

Volgens mij moet er iets mogelijk zijn waardoor ik de procedures aanroep als:

Procedure(1);
Procedure(2);
Procedure(3);
Procedure(4);
Procedure(5);

En op die manier hoef ik dus maar 1x die procedure in m'n programma te hebben.
Maar hoe moet zoiets? Ik kan geen string aan een getal "plakken" om dat vervolgens als een variabele te zien (want dát zou dé oplossing zijn!!)... of ik ben vergeten hoe dat moest O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Atmoz op 06-04-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Een switch case gebruiken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private void procedure(int optie)
{
     Switch(optie)
     {
            case 1:
                   //doe iets
            Break;
            case 2:
                  //doe iets
            break;
            Default:
                  //doe iets
            break;
       }
}

Andere mogelijkheid is methodes overloaden. Zelfde methode naam, maar de argumenten die je meegeeft zijn anders. Bijv:
Procedure();
Procedure(int getal);
Procedure(int getal, char data);

[ Voor 22% gewijzigd door lordprimoz op 06-04-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:31
Ik ben bezig om een 10hz GPS zender te maken voor in de auto
Wij willen dit gebruiken om onze positie te loggen op het circuit

Wij deden dit eerst met een app waarmee jederonden tijden bij kan houden
Dezeapp werkt op de interne GPS van je telefoon
Helaas is de verversing van de onboard maar 1hz
Vandaar dat we een 10hz willen gebruiken

Ik heb gekocht een GPS breakoutboard van adafruit (niet van hun maar een Chinese copy)
Een bluethoot module (hc-06)
En een arduino nano met mini USB aansluiting ( deze kan dan ook de voeding voor alles voorzien)

Ik heb alle ground aan elkaar geknoopt
Ook de 5v uitgang van de arduino aan gesloten op de power in van de GPS en bluethoot
De tx van GPS aan de rx van de bluethoot
De tx van arduino aan de rx van de GPS

Omdat de GPS de instellingen niet vast houd wil ik de arduino bij het opstarten naar de GPS laten sturen dat hij op 10hz moet werken
Helaas werkt dit niet goed genoeg
Ik krijg geen 10hz data binnen op mijn telefoon (1hz komt binnen)
Nu had ik gelezen dat dit aan de baud rate kon liggen
Maar die krijg ik niet fatsoenlijk in gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
atmoz schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:19:
Ik zit met een probleempje. Misschien dat jullie me daar even mee kunnen helpen _/-\o_
Om een 5 tal LED's (zijn eigenlijk LED-strips, maargoed om het simpel te houden...) aan te sturen (random dimmen/faden) heb ik 5 losse procedures geschreven welke ik allemaal achter elkaar aan spreek. Maar de procedures lijken allemaal ontzettend op elkaar (allemaal kopieën als het ware).

In procedure 1 gebruik ik bijvoorbeeld WaardeLed1 = FadeAmount1; en in procedure 2 WaardeLed2 = FadeAmount2;

[edit]
De procedure bevatten VEEL meer van dit soort code (c.q. het zijn vrij lange procedures), anders was het natuurlijk geen probleem geweest.

Procedure(1);
Procedure(2);
Procedure(3);
Procedure(4);
Procedure(5);

Maar hoe moet zoiets? Ik kan geen string aan een getal "plakken" om dat vervolgens als een variabele te zien (want dát zou dé oplossing zijn!!)... of ik ben vergeten hoe dat moest O-)
Afhankelijk van wat er precies in gebeurd of hetgene van lordprimoz, of arrays gebruiken. Je kan je FadeAmmounts en je LED aansturing beide in een array zetten, en dan kan je er makkelijk één functie van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Laatst online: 16-09 11:02
atmoz schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:19:

Procedure(1);
Procedure(2);
Procedure(3);
Procedure(4);
Procedure(5);

Dat zou je met parameters/pointers kunnen oplossen. Met een parameter geef je een bepaalde waarde door aan een procedure, en een pointer is een verwijzing naar een geheugenadres van een variabele. Je kan een pointer aan een procedure meegeven, als de waarde van de variabele gewijzigd moet worden in de procedure. Anders zou je geen pointer nodig moeten hebben.

Ik heb thuis voor de verlichting het volgende in mijn code gedaan (dit is versimpeld):

- een boolean die de staat van de knop aangeeft (is hij ingedrukt?):
code:
1
boolean lastStateKnop30 = false;

- een functie die gaat controleren of de staat van de knop veranderd is (van niet ingedrukt naar ingedrukt bijvoorbeeld):
code:
1
2
3
void handleButton(int buttonPin, boolean* lastButtonState) {
   boolean reading = !digitalRead(buttonPin);
   if (reading != *lastButtonState) {....

- de aanroep van die laatste functie:
code:
1
handleButton(pinKnop30, &lastStateKnop30);

Als je de pointers nodig hebt kan je er eens een tutorial van bekijken. Het is een moeilijk en foutgevoelig concept, dus klinkt het allemaal wat ingewikkeld kan je eens naar lordprimoz of Sissors hun reactie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pointers? Waarom geen classes, het is C++ hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Helemaal waar.

Echter is een Arduino een behoorlijk low-power microcontroller. Persoonlijk vind ik het erg fijn om zo dicht mogelijk bij de werking van de interne processen te programmeren. Dan weet je wat de controller ongeveer gaat doen en voorkom je dat er onnodige instructies in je code zitten(iets waar Arduino toch al heel erg last van heeft).

(uiteraard ligt het er ook aan hoe je compiler verder met de code omgaat). Stukje voorkeur :)

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 06-04-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Waarom zou je niet een class mogen maken in Arduino? Je hebt 5 sensors, pin is een class property, done. Ik zeg niet dat je Java moet installeren met de hele library meuk. Gewoon een class maken om je code op te delen, en geen new/delete gebruiken maar gewoon als instances declareren. ik zie het probleem niet. Veel libraries gebruiken dezelfde aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Laatst online: 17-09 20:36
Momenteel ben ik bezig om een led te dimmen, via mijn afstandbediening (IR). Hiervoor gebruik ik de volgende library; http://www.righto.com/200...rared-remote-library.html de IR receiver die ik momenteel gebruik is de TSOP2238.

Het probleem is dat zodra ik de eerste keer druk, de goede HEX code binnen krijg. Op het moment dat ik erna nogmaals druk, krijg ik een totaal verkeerde code terug, dat er zo uitziet;
code:
1
2
3
E91
DDE65D07
DDE65D07

Hierbij is E91 de goede hex code. Maar de andere 2 overige niet.

De code die ik gebruik ziet er als volgt uit;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#include <IRremote.h>

int RECV_PIN = 3;

IRrecv irrecv(RECV_PIN);

decode_results results;

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  irrecv.enableIRIn(); // Start the receiver
  pinMode(9, OUTPUT);
}

void loop() {
    if (irrecv.decode(&results)) {
        Serial.println(results.value, HEX);
        if(results.value == 0xE91) {
            analogWrite(9, 200);
        }
        if(results.value == 0x951) {
            analogWrite(9, 100);
        }
        irrecv.resume(); // Receive the next value          
    }
}

Ziet iemand het probleem? Heb al diverse dingen geprobeerd, zoals irrecv.resume() in de if-statements geplaatst, maar dat lijkt niet te helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wat krijg je te zien als je tussendoor een andere toets drukt, en dan weer terug naar deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Dan krijg ik ook een foute HEX code terug.

Ik heb ook de IR sensor getest (misschien was hij kapot), maar zolang ik de if statements er niet bij haal, krijg ik allemaal goede HEX codes terug. De fout zit dus ergens in de if-statements, terwijl er na mijn inzien weinig fout aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Moet je niet in je loop telkens die ir sensor uitlezen? Zoiets heb ik ook bij mijn temperatuursensoren.

Dat doe je dus al :X

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 06-04-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Dat doe ik juist al op regel 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Moet je dat niet buiten het if statement doen?
code:
1
Deze regel dus voorbij die accolade op regel 25 ?

[ Voor 60% gewijzigd door jbhc op 06-04-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Net geprobeerd, helaas werkt dat ook niet. Op het moment dat ik dat toevoeg, blijft de code in een reset-loop hangen, wat opzich nogal logisch is, aangezien ik dan continue de resume functie aanroep, waarin een delay zit van een paar ms.

[ Voor 52% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 06-04-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ja, duidelijk. maar als je de zelf toegevoegde code weghaald dan werkt het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ja, dan werkt het wel, dus het is duidelijk dat de fout zit in de if statements, maar waar de fout zit zie ik niet. Want het enige wat ik doe is de HEX code, vergelijken met de waarde uit de IR sensor en vervolgens een PWM signaal zetten op pin 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
En als je er nu eens dit van maakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
void loop() {
}
            analogWrite(9, 200);
        }
            analogWrite(9, 100);
        }

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Net eens getest, en dat werkt ook niet. Wat mij nu pas opvalt, is als ik de goede waarde zie (dus E91), dan gaat mij LED ook niet aan, dit gebeurt ook bij de oude situatie.

Edit;
Net eens de analogWrite veranderd naar digitalWrite, de code ziet er nu als volgt uit;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
#include <IRremote.h>

int RECV_PIN = 3;

IRrecv irrecv(RECV_PIN);

decode_results results;

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  irrecv.enableIRIn(); // Start the receiver
  pinMode(9, OUTPUT);
}

void loop() {
            digitalWrite(9, HIGH);
            delay(100);
        }
            digitalWrite(9, LOW);
            delay(100);
        }
    }
}

Nu krijg ik wel het goede resultaat. Met het enige nadeel dat ik niet kan dimmen...
Ik doe dus iets fout met de analogWrite, waardoor de arduino van zijn kruk valt :|

[ Voor 69% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 06-04-2015 16:48 . Reden: Extra informatie toegevoegt, en de code veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Van de arduino site:

http://arduino.cc/en/Reference/analogWrite
You do not need to call pinMode() to set the pin as an output before calling analogWrite().
Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

[ Voor 193% gewijzigd door jbhc op 06-04-2015 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Misschien een heeeele domme opmerking(ik ken de code achter al die libs niet): maar gebruiken die analogwrite en irreceive toevallig dezelfde timer?

Wat je in de code namelijk doet is eerst de irreceive instellen, dan ontvang je de data goed, maar zodra je analogwrite doet, gaat het opeens mis. Als de timing van de capture pin verandert door die analogwrite(gezien het PWM is via een timer), dan leest hij opeens de inkomende data heel anders uit.

[ Voor 62% gewijzigd door LED-Maniak op 06-04-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
jbhc schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:49:
Van de arduino site:

http://arduino.cc/en/Reference/analogWrite

[...]

Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?
Ik heb het net geprobeerd de ir sensor op pin 5 te zetten, en dat heeft hetzelfde effect namelijk codes die niet correct zijn
LED-Maniak schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:52:
Misschien een heeeele domme opmerking: maar gebruiken die analogwrite en irreceive toevallig dezelfde timer?
Volgens mij is het niet zo'n domme vraag, want ik weet niet over welke timer je het nu hebt :? en hoe kan ik die veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Als je in de code van irRemote gaat graven dan zie je dat er gebruik wordt gemaakt van de ATMega timer en ook PWM zie ik net :)

Hier een stukje over de Arduino timers:

http://arduino.cc/en/Tutorial/SecretsOfArduinoPWM

[ Voor 27% gewijzigd door jbhc op 06-04-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
In een arduino/atmel zitten verschillende 8-bit en 16-bit timers om bijvoorbeeld PWM te regelen of timing te meten van een inkomend signaal(zoals je IR receiver). Deze moeten op een bepaalde snelheid werken voor hun eigen functie.

Als beide functies dezelfde timer gebruiken en gaan instellen, dan gaat het grandioos mis.
Meteen de ellende van Arduino: je hebt géén idee wat er gebeurt. Meteen een toevoeging op mijn eerdere post waarom ik er persoonlijk een hekel aan heb om high level te gaan programmeren in simpele controllers.

Kan zomaar zijn dat dit het euvel is maar daar moet je even de code achter de functies bij pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 06-04-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ik zal eens kijken in de code achter de functies. Ik zal een update posten als ik verandering heb.

Update;
in de code van IRremote, vond ik in het bestand; IRremoteInt.h de volgende regel;
code:
1
2
3
4
5
// Arduino Duemilanove, Diecimila, LilyPad, Mini, Fio, etc
#else
  //#define IR_USE_TIMER1   // tx = pin 9
  #define IR_USE_TIMER2     // tx = pin 3
#endif

Nu heb ik het veranderd naar tx = pin 3, en nu werkt mijn code perfect.

Bedankt alle voor het helpen zoeken van het probleem. Zo zie je maar dat een klein probleem een groot gevolg kan hebben, en veel tijd kan kosten (ben zowat de hele middag bezig geweest 8)7 )

[ Voor 73% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 06-04-2015 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon

Ik heb gekocht een GPS breakoutboard van adafruit (niet van hun maar een Chinese copy)
En een arduino nano met mini USB aansluiting ( deze kan dan ook de voeding voor alles voorzien)

Ook de 5v uitgang van de arduino aan gesloten op de power in van de GPS en bluethoot

Omdat de GPS de instellingen niet vast houd wil ik de arduino bij het opstarten naar de GPS laten sturen dat hij op 10hz moet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 19:01

BoAC

Memento mori

creon schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:39:

Dat klopt ik haal ook maximaal 2 Hz om data binnen te halen. Als je de GPS module aan de normale seriële interface knoopt moet het sneller kunnen.

Wat is trouwens het exacte component wat je gebruikt voor GPS? Het is namelijk wel mogelijk om die instellingen op te slaan in de GPS module voor deze (klik op Next voor leuke extra info)
Met dit tooltje kunnen dan instellingen worden gewijzigd in die module :)

[ Voor 12% gewijzigd door BoAC op 08-04-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Ik heb de MT3339 achteraf gezien had ik beter een andere kunnen bestellen/kopen
van die ik heb kunnen die instellingen niet hard opgeslagen worden (spanning eraf is instellingen kwijt)

Ik had gehoopt dat als ik een batterij in de gps module zou doen, dat de instellingen dan wel bewaard zouden blijven, maar dit is helaas niet het geval
Met minigps 1.4 kan ik wel alles aanpassen wat ik nodig heb (baud 115200, 10Hz)
maar de instellingen gaan verloren zodra ik de stroom eraf haal

vandaar dat ik ook aan het zoeken ben hoe ik met behulp van een arduino die instellingen goed kan zetten zodra de stroom erop gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 19:56
Verstuur je niet gewoon te snel na opstarten de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
D-Three schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:52:
Verstuur je niet gewoon te snel na opstarten de data?
Ik ga vanavond eerst een vertraging inbouwen
nooit geschoten is altijd mis, heel erg bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vandaag zijn de boardjes voor mijn SimplyDuino binnengekomen. 1 april verzonden door iTeadStudio met regular mail vanuit China, vandaag afgeleverd door pakketdienst. Ik had er 10 besteld, maar krijg er 22 (twee-en-twintig). Geweldig nieuws natuurlijk, ware het niet dat het PCB-ontwerp inmiddels al achterhaald is. Dit is revisie v0.96 en ik zit hier al op v1.04 (verschil is een voltage regulator, een fuse en een pin swap). Geen probleem want ik kan deze boardjes gebruiken om mijn prototype te testen en kijken of het concept in elk geval werkt. Ik geloof dat ik daar al eerder over geschreven had. Nu nog wachten op de NRF24L01 boardjes!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PCC0eehl.jpg

Vraag: De LiPo geeft 3.7v, als hij aan de USB lader hangt geeft ie 4.2v, dan kan ik toch de NRF24L01 gewoon voeden door er een diode tussen te hangen? De spanningsval is 0.6v dus het maximale voltage is 4.2-0.6 = 3.6 = precies laag genoeg voor de max van de NRF. Dat de rest van het boardje op 4.2 draait is geen probleem, daar is het voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Hoeveel heeft jouw die 10 PCB's gekost? En hoe is de kwaliteit ervan? Zit zelf nog te zoeken naar een PCB fabriek voor redelijke prijs.
Pagina: 1 ... 70 ... 96 Laatste