Hey allen! Recent gestart met arduino's. Wat leuk! Ik was op zoek naar een webshop waar ik accessoires, kabels & dergelijk kon aankopen. Hebben jullie tips?
Bedankt!
Bedankt!
Binnenkort moet je BTW en invoerrechten betalen vanuit China.Shattering schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:43:
Hey allen! Recent gestart met arduino's. Wat leuk! Ik was op zoek naar een webshop waar ik accessoires, kabels & dergelijk kon aankopen. Hebben jullie tips?
Bedankt!
bitsandparts.nl en tinytronics.nl zijn wel goede hobby shops, heb er zelf geen enkele klacht over.Shattering schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:43:
Bedankt!
Anyone? Op het Arduino-forum weten ze het niet en heb Total Commander alle Arduino IDE gerelateerde files laten doorzoeken op de naam van de netwerkpoort die ik eruit wil hebben, niks gevonden.Raven schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:36:
Weet iemand toevallig waar de Arduino IDE de entries uit network ports (in menu ports) bewaart? Er staat een NodeMCU met OTA sketch dubbel in omdat ik na het (over verschillende subnets) werkend krijgen van OTA static DHCP aan heb gezet en 't ding een ander IP heeft gekregen, waardoor entry nr 2 verscheen. Ik zie niet hoe ik de oude eruit kan halen...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
1
2
3
4
5
| #!/bin/sh arduino-cli compile --build-cache-path /home/ray/sketchbook/cache --fqbn esp8266:esp8266:d1_mini:ssl=basic,dbg=Disabled /home/ray/sketchbook/sensor python3 /home/ray/.arduino15/packages/esp8266/hardware/esp8266/2.7.2/tools/espota.py -i temperature.iot.lan.int -p 8266 --auth="temperature" -f "/home/ray/sketchbook/sensor/sensor.esp8266.esp8266.d1_mini.bin" |
- knip -
Only dead fish go with the flow
Zou prima met een uno kunnen, kwa geheugen hangt van je programming skills afToiletman schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:52:
'avond. Na een aantal jaar geen Arduino meer aangeraakt te hebben ligt er een mooi project in het verschiet: het automatiseren van de tuinberegening:
Ruwe situatieschets:
Outputs:
7x 24V AC kleppen (solenoids)
1x 230V AC Pomp
1x 230V AC Heater
Inputs:
- weersvoorspelling
- temperatuursensor technische ruimte
- waternivosensor (waterdichte drukmeter?)
- watersensor overstort
- watersensor lekkage
- (luchtvochtigheid)
- (T buiten)
- (lichtintensiteit buiten?)
Ik zit nog een beetje te twijfelen over de aanpak maar ik zat te denken aan een Arduino setup via ethernet. Datalogging kan dan via de NAS, en eventueel parsen van weerdata en instellen van irrigatieplannen ook. Dat kan dan via ethernet naar de arduino als input.
Qua hoeveelheid inputs/outputs zou het gewoon met een Uno moeten kunnen, waarbij ik me echter afvraag of de hoeveelheid geheugen wel ok is?
Een alternatief zou zijn om meer werk op de Arduino zelf te doen en de NAS minder te laten doen (alleen logging?). Het lijkt me dat je dan al echt wel op een Mega uitkomt?
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Uno of Mega? Of zou het met allebei wel moeten lukken?
Qua verdere hardware ben ik nog een beetje aan het rondshoppen, qua outputs heb ik in ieder geval deze relais gevonden:
8CH 5V relais bordje
5V 40A 230V SSR
Het 8CH bordje zal via een aparte 5V voeding moeten worden gevoed omdat de Arduino niet genoeg stroom kan leveren.
De 230V relais lijken me wel handig om in een aparte behuizing te doen en de pomp trekt max 6A, dus met de meeste 'dev boardjes kom je er toch niet.
In totaal levert dit al wel een hoop voedingen op:
5VDC voor de 8CH relais
7/9VDC voor de Arduino zelf
24VAC voor de kleppen
(en natuurlijk 230V voor alles)... kan dit nog op een fraaiere manier?
Qua aansturing via ethernet is er natuurlijk het ethernet shield van arduino, maar ik kwam ook dit boardje tegen: goedkoper en ook een stuk minder 'intrusive'. Iemand ervaring met (één van) beide oplossingen?
Naar het hele sensorgebeuren moet ik nog gaan kijken, dat wordt waarschijnlijk volgend weekend.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ben ik op de juiste weg? Andere ideeën?
In domotica is natuurlijk behoorlijk wat te vinden van mensen die middels HA of domoticz of dergelijke platforms soortgelijke dingen doen, maar wij hebben verder nog geen domotica, dus ik wilde nog niet meteen in die hele wereld duiken.
Ben niet slim, maar wel dom
Ik zou voor de zekerheid voor een mega gaan, afhankelijk van de sensoren en libraries kan het aardig in het geheugen gaan zitten. De extra IOs zijn dan mooi meegenomen voor eventuele uitbreidingen.Toiletman schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:52:
'avond. Na een aantal jaar geen Arduino meer aangeraakt te hebben ligt er een mooi project in het verschiet: het automatiseren van de tuinberegening:
Ruwe situatieschets:
Outputs:
7x 24V AC kleppen (solenoids)
1x 230V AC Pomp
1x 230V AC Heater
Inputs:
- weersvoorspelling
- temperatuursensor technische ruimte
- waternivosensor (waterdichte drukmeter?)
- watersensor overstort
- watersensor lekkage
- (luchtvochtigheid)
- (T buiten)
- (lichtintensiteit buiten?)
Ik zit nog een beetje te twijfelen over de aanpak maar ik zat te denken aan een Arduino setup via ethernet. Datalogging kan dan via de NAS, en eventueel parsen van weerdata en instellen van irrigatieplannen ook. Dat kan dan via ethernet naar de arduino als input.
Qua hoeveelheid inputs/outputs zou het gewoon met een Uno moeten kunnen, waarbij ik me echter afvraag of de hoeveelheid geheugen wel ok is?
Een alternatief zou zijn om meer werk op de Arduino zelf te doen en de NAS minder te laten doen (alleen logging?). Het lijkt me dat je dan al echt wel op een Mega uitkomt?
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Uno of Mega? Of zou het met allebei wel moeten lukken?
Qua verdere hardware ben ik nog een beetje aan het rondshoppen, qua outputs heb ik in ieder geval deze relais gevonden:
8CH 5V relais bordje
5V 40A 230V SSR
Het 8CH bordje zal via een aparte 5V voeding moeten worden gevoed omdat de Arduino niet genoeg stroom kan leveren.
De 230V relais lijken me wel handig om in een aparte behuizing te doen en de pomp trekt max 6A, dus met de meeste 'dev boardjes kom je er toch niet.
In totaal levert dit al wel een hoop voedingen op:
5VDC voor de 8CH relais
7/9VDC voor de Arduino zelf
24VAC voor de kleppen
(en natuurlijk 230V voor alles)... kan dit nog op een fraaiere manier?
Qua aansturing via ethernet is er natuurlijk het ethernet shield van arduino, maar ik kwam ook dit boardje tegen: goedkoper en ook een stuk minder 'intrusive'. Iemand ervaring met (één van) beide oplossingen?
Naar het hele sensorgebeuren moet ik nog gaan kijken, dat wordt waarschijnlijk volgend weekend.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ben ik op de juiste weg? Andere ideeën?
In domotica is natuurlijk behoorlijk wat te vinden van mensen die middels HA of domoticz of dergelijke platforms soortgelijke dingen doen, maar wij hebben verder nog geen domotica, dus ik wilde nog niet meteen in die hele wereld duiken.
Denk dat je moet kijken naar een arducam oid. Een ESP32-CAM is misschien ook een optie.Tom schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:24:
Ik heb een Arduino MKR WiFi 1010 besteld, samen met de MRK IoT carrier. Zover ik gezien heb is dat erin klikken, voeding eraan en gaan. Voor een testje zou ik ook graag een camera bestellen (pré als er ook een microfoontje in zit). Kwaliteit is ondergeschikt (mits niet 15 jaar terug gsm-camera in de tijd qua kwaliteit), het is meer voor een proof-of-concept.
Nu kom ik wel camera's tegen, maar ik weet niet goed welke compatible zijn (en voor een leek ook aan de gang te krijgen binnen Arduino). Het liefst zonder te solderen, maar die eis moet ik denk ik laten vallen? Of is er iets met een stekkertje dat op dat carrier-bordje past?
Die zijn niet zo denderend, vandaaritcouldbeanyone schreef op maandag 9 augustus 2021 [~ i.Stijn] 07:19:
[...]
Zou prima met een uno kunnen, kwa geheugen hangt van je programming skills af
Thx! Interessant idee om met een ultrasoon aan de slag te gaan, die zou ik zelfs nog wel moeten hebben liggen.AteGjalt schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Ik zou voor de zekerheid voor een mega gaan, afhankelijk van de sensoren en libraries kan het aardig in het geheugen gaan zitten. De extra IOs zijn dan mooi meegenomen voor eventuele uitbreidingen.
Je kan van tevoren een sketch maken met alle nodige libraries geimporteerd en alle stukjes voorbeeld en dan kijken of t wil compilen voor de uno.
Voor waterniveau kan je ook kijken of ultrasoon een optie is of een magnetische vlotter en een aantal reedswitches.
mbt 'parallel' is dat niet echt aan de orde, 1x per minuut dataloggen is waarschijnlijk al overkill, dus het alles mag gewoon sequentieel en het mag nog lang duren ook.mcDavid schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:01:
@Toiletman ik zou uberhaupt afraden zoveel functionaliteit op één arduino te hangen. Niet omdat het niet kan, maar praktisch is anders. Waarschijnlijk zitten niet al die sensoren in één behuizing, dus krijg je allereerst al te maken met grote kabellengtes waar niet alle sensoren mee overweg zullen kunnnen. Daarnaast wordt de firmware flink ingewikkelder naar mate je meer dingen "parallel" wilt doen (iets wat op een uC eigenlijk niet kan natuurlijk).
Ik zou gewoon een handjevol ESP8266's pakken en niet teveel tegelijk op één apparaat willen doen.
Ik pak jullie reacties mbt ESP en draadjes even samen hoor:Septillion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:13:
@Toiletman Ik zou zelf nooit voor een Mega gaan, wat een hel aan draadjes maak je er dan van. Gezien je ethernet wilt, een ESP'tje? En dan gewoon er een paar IO extenders aan hangen, blijft het veel netter van.
Of zoals @mcDavid ook suggereert, een handje vol ESP's als het niet allemaal bij elkaar zit.
Qua power, als je voor een 3v3 Arduino gaat kan je gewoon alles vanaf de 5V doen. Als je voor een 5V versie gaat zou ik 12V relays pakken en dit ook gewoon aan de Arduino voeren. Even een diode en een condensator er tussen en gaan. Onboard regulator van meeste bordjes is wat krap maar als je niet zo veel stuurt op 5V gaat het wel. Anders extern een step down converter naar 5V ertegenaan gooien.
Only dead fish go with the flow
Let dan vooral op de lengte van je kabel (heen en terug) en het stroomverbruik van de kleppen. (~1 Ampère schijnt normaal te zijn bij 24v AC)Toiletman schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:57:
Qua draadjes is de grootste bende natuurlijk de 8 kleppen, maar die leken me redelijk netjes weg te werken door het relaisbord en de kleppen redelijk dicht bij elkaar te zetten en de signaaldraden vanuit de mega middels UTP kabel te doen (dus één draad met een hoop aders).
[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 10-08-2021 11:23 ]
Oh, dat er ethernetvarianten bestaan wist ik niet eens. Ik zou gewoon lekker met wifi werken. Hoeveel "ethervervuiling" verwacht je van een boardje dat 1x per minuut een handjevol TCP pakketjes verstuurt? Duty cycle zal nog geen honderste zijn van je telefoon of zo. En wifi is over het algemeen een stuk veiliger dan ethernet. Tenzij je 802.1x geimplementeerd hebt maar dat betwijfel ik (en twijfel nog harder of uC-libraries dat ondersteunen).LooneyTunes schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:53:
[...]
Ik pak jullie reacties mbt ESP en draadjes even samen hoor:
Die ESP's had ik al wel eens van gehoord, maar vooral als wifi chip. Er zit blijkbaar ook ethernet bij, maar kaartjes waar die ook daadwerkelijk gebruikt zijn een stuk prijziger dan de typische paar dollar. Ik ben zelf niet zo denderend qua elektronica solderen en dergelijke, dus ik heb het liefst iets dat out of the box al redelijk goed werkt.
Of bedoelen jullie om gewoon met de wifi versies aan de slag te gaan? Qua beveiliging en ethervervuiling heb ik het liever bedraad.
Het voordeel van ESP's met extenderboardjes is dat je dan de draadjes fysiek wat beter van elkaar kunt scheiden? Of begrijp ik het verkeerd?
Dan zou ik gewoon voor een ESP32-CAM gaan, genoeg voorbeelden beschikbaar op internet.Tom schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:40:
Thanks. Vergeten om te vermelden dat het geen live-feed hoeft te zijn. Als ik er met een event een still (jpg) uit kan halen is dat voldoende.
Oscar Wilde
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| void breatheUpdate(const uint8_t * segment, const uint32_t increment, const uint8_t step, const uint8_t lowLimit)
{
static uint32_t lastTimeChange = 0;
static uint8_t direction = 1;
static uint8_t value = lowLimit;
if(millis() - lastTimeChange > increment)
{
value += (direction * step);
if (value <= lowLimit || value >= 255)
{
direction = direction * -1;
}
for(uint8_t i = 0; i < sizeof(segment); i++)
{
strip.setPixelColor(segment[i], strip.Color(0, 0, value));
}
strip.show();
lastTimeChange += increment;
}
} |
[ Voor 21% gewijzigd door Atmoz op 28-10-2021 10:04 ]
Wow! Dat wist ik écht niet... *schaam schaam*

[ Voor 12% gewijzigd door SToRM666 op 17-11-2022 21:37 ]
PSN id: NL_SToRM
[ Voor 8% gewijzigd door theorganiser op 09-12-2022 11:50 ]
[ Voor 78% gewijzigd door _ferry_ op 19-03-2023 14:41 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| void loop() { if (command == 1) { Serial.println("Ik doe helemaal niks"); delay(1000); } else if (command == 2) { Serial.println("Move mouse pointer up"); Mouse.move(0,-1); delay(1000); Serial.println("Move mouse pointer right"); Mouse.move(1,0); delay(1000); Serial.println("Move mouse pointer down"); Mouse.move(0,1); delay(1000); Serial.println("Move mouse pointer left"); Mouse.move(-1,0); delay(1000); } else if (command == 3) { int distance = random(10, 600); int x = random(3) - 1; int y = random(3) - 1; for (int i = 0; i < distance; i++) { Mouse.move(x, y, 0); delay(move_interval); } if (random(0,7) == 3 ) Mouse.click(MOUSE_RIGHT); delay(loop_interval); } mqttClient.loop(); } |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Serial.println("Move mouse pointer up"); Mouse.move(0,-1); delay(1000); Serial.println("Move mouse pointer right"); Mouse.move(1,0); delay(1000); Serial.println("Move mouse pointer down"); Mouse.move(0,1); delay(1000); Serial.println("Move mouse pointer left"); Mouse.move(-1,0); delay(1000); |
Met dit type scherm heb ik nu net mijn laatste versie van mijn darts scorebord gemaakt (met de stem van Russ Bray):SToRM666 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:52:
Ik ben ondertussen weeral wat verder aan het ontwikkelen en ik heb nu een update klaar staan met een full-color P4 LED matrix van 32x64 pixels:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet er behoorlijk goed uit en het is echt veeel gemakkelijker qua soldeerwerk en dergelijke
:strip_exif()/f/image/OVlaBX7KHdcLoncILtcyJLmt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door SToRM666 op 24-01-2024 09:08 ]
PSN id: NL_SToRM
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
| // =============== Voyager LED sequence =============== // // Note: Total duration per fade: (miliseconds) = maxPWM / fadeIncrement * fadeInterval // =============== Configuration =============== // // Configuration strobes const int pin_Strobe[] = {7, 8, 8, 7}; // Strobe LED pins are triggered in this sequence after the period in array_Strobe has passed unsigned long array_Strobe[] = {3250, 50, 150, 50}; // Array {OFF, ON, etc.}. How in setup the leds are initalized determines the first state (LOW = off, HIGH = on) const byte interval_Strobe = sizeof(array_Strobe) / sizeof(unsigned long); // Tracker for how many intervals have past byte civ_Strobe = 0; // Current Interval Value counter unsigned long pmillis_Strobe = 0; // Millis start value // Configuration fade: all arrays are only nessessary for fading leds. But they are all filled so a pwm led can be on each position in the sequence. // Lights(indexnrs): Cabin(0), Navigation(1), strobes(2), Deflector(3), Impulse(4), Nacelles(5), Floodlight(6), Torpedo(7) // { 0, 1, 2, *3, *4, *5, *6, 7 } // Array index number (* = PWM function in use) const int LED[8] = { 6, 12, 7, 11, 10, 9, 3, 5 }; // Pin nrs const int maxPWM[8] = { 255, 255, 255, 255, 255, 255, 255, 255 }; // Max brightness const int Time[8] = { 1000, 1000, 4000, 5500, 7000, 8500, 10500,10500 }; // Start time for led to go on (counted from time = 0) int fadeValue[8] = { 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0 }; // Start fade higher then 0 (from start timeline) int fadeInterval[8] = { 50, 50, 50, 50, 50, 50, 50, 50 }; // How fast to increment? byte fadeIncrement[8] = { 5, 5, 5, 2, 3, 3, 3, 5 }; // How smooth to fade? Lower = smoother. unsigned long pmillis_Fade[8] = { 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0 }; // millis() timing Variable for fading unsigned long pmillis_Seq = 0; // millis() timing Variable for startsequence byte fadeDirection = 0; // Variable for fade Direction (0 = up, 1 = down) // =============== SETUP =============== // void setup() { for (int y=0; y < 8; y++) { // Look up all led pins in array, pinMode(LED[y], OUTPUT); } // and set all LED's in the array to output digitalWrite(8, LOW); // Write initial state of strobe light 1 digitalWrite(LED[2], LOW); // Write initial state of strobe light 2 for (int x=3; x < 7; x++) { // Look up all PWM led pins in array (only possible if next to each other in the array), analogWrite(LED[x], fadeValue[x]); } // and write initial state of fade leds } // =============== FUNCTIONS =============== // void Strobe(unsigned long now) { // Strobes function if (now - pmillis_Strobe >= array_Strobe[civ_Strobe]) { // If the time interval has elapsed, civ_Strobe = civ_Strobe + 1; // select the next interval in the list, if (civ_Strobe >= interval_Strobe) { // if all intervals in array have been past, civ_Strobe = 0; } // reset the array to start, digitalWrite(pin_Strobe[civ_Strobe], not digitalRead(pin_Strobe[civ_Strobe])); // change state of the LED each next interval step, pmillis_Strobe = now; } // save the time of change } void Fade(unsigned long now, int x) { // Fade function if (now - pmillis_Fade[x] >= fadeInterval[x]) { // If the time interval has elapsed, fadeValue[x] = fadeValue[x] + fadeIncrement[x]; // select the next interval in the list, if (fadeValue[x] >= maxPWM[x]) { // if all intervals have been past, fadeValue[x] = maxPWM[x]; } // end fade and keep it max, analogWrite(LED[x], fadeValue[x]); // write brightness to led, pmillis_Fade[x] = now; } // save the time of change. } // =============== LOOP =============== // void loop() { unsigned long now = millis(); // Get current value of millisecond counter for functions // Start startsequence for (int y=0; y < 8; y++) { // For each index in the array if (now - pmillis_Seq > Time[y]) { // If time in array has past (counted from start timeline), if ( y==3 || y==4 || y==5 || y==6 ) { // if index is a pwm led, Fade(now, y); } // call fade function with current millis else if ( y == 2 ) { // Else if index is the strobes, Strobe(now); } // call the strobes function else { // If not pwm led of strobe, digitalWrite(LED[y], HIGH);} // just switch on led } } Strobe(now); // Update strobes } |
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dat was hem! Dank
Dank voor de opbouwende kritiek. Het is mijn eerste project in C++...Waarom is überhaupt pin_Strobe een losse array? Of andersom, waarom niet een array per functie? Nu heb je dus veel variabelen in arrays die je nooit gebruikt.
Daarnaast, de indentatie en brackets zijn wel een beeeetje all over the place...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Oscar Wilde
Oscar Wilde
uiteraard AMS1117 eraan voor 3.3V.Originally, the cable was designed to have 3.3V VCC, however something was lost in translation between SparkFun and our supplier and we got stuck with a whole bunch of FTDI cables that have a slight mix up in wiring. These have 5V VCC, and 3.3V I/O. The 5V Vcc output shouldn't be a problem unless this cable is being used to power a sensitive circuit such as a sensor.
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 05-10-2024 17:25 ]
Oscar Wilde
Oscar Wilde
Oscar Wilde
:strip_exif()/f/image/26v9U2ja4o6GFipzcYNnst9o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9lhMUtC9Y2DlQojDxxpxbpwT.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FoTjaGX8bCQIkv0WN7VWKIxj.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/UuYs6HTretvY5etpbflsvL1h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vk5S48hZAMTm6cbjbBC2P35o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vpYwjMygMF8M33kIoSiNdkzb.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xkEqe2nSTM9ZrHHbBsrXKgI8.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/V0TAtneJjpS67c48TZLDzd4z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door kitao op 20-12-2024 01:18 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]
Correctie : Inmiddels lukt het wel om Arduino IDE 2.3.4 op MCS7 te laten draaien.kitao schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:14:
[Afbeelding]
Debugging not supported ...![]()
Jammer want ik had graag wat register waardes in de codeflow willen zien bij een Arduino Assembly programma.
In Micro Chip Studio 7 blijkt dit wel mogelijk te zijn, na het maken van een New Project, via het veldje Arduino Projects.
Dit is me alleen gelukt met de oudere Arduino IDE-versie 1.8.19, met de meest recente versie 2.3.4 loopt het spaak (?)
Mogelijke oorzaak daarvan staat hier :
https://forum.microchip.c...5C3l000000MfQzEAK/t388636
Onderste post, verouderde zooi
:strip_exif()/f/image/EDggPdH5Y9Xz3uNNDzd5XqS9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 24-12-2024 15:31 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]
Correctie 3 :kitao schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:14:
[Afbeelding]
Debugging not supported ...![]()
Jammer want ik had graag wat register waardes in de codeflow willen zien bij een Arduino Assembly programma.
Oscar Wilde
Kiwi electronics is mijn go-to voor dit soort spul. Tinytronics ook voor andere boards.Danielson schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:44:
Waren kopen jullie je Arduino Nano's? Ik bestel ze over het algemeen op AliExpress of Amazon, maar dit zijn allemaal "Fake CH340" chips.
Waar vind ik orginele?
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Naar mijn idee bestaat er niet zoiets als "fake CH340" chips... Dat is namelijk al gewoon een goedkoop China design. Afgezien van mensen die misschien geen drivers installeren er nooit een issue mee gezien. En geef zelf dus juist de voorkeur aan de CH340 boven FTDI of Silicon Labs chips omdat daar juist wel veel fakes voor in omloop zijn. (Die overigens in de basis prima werken maar door de driver kreupel gemaakt wordenDanielson schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:44:
Waren kopen jullie je Arduino Nano's? Ik bestel ze over het algemeen op AliExpress of Amazon, maar dit zijn allemaal "Fake CH340" chips.
Waar vind ik orginele?
:strip_exif()/f/image/UvZotiHG32Q2OwlhRub4Veds.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4vxZLEOHzjg2anhSmk8bdG2y.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/S475Qo5exmvUxu51SKbTYo9s.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 05-02-2025 18:01 . Reden: Github link toegevoegd ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aV3olzrUfdYZpv9529AHFwbW.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/O0vR4NIUQWOdwxHBP9UsowKk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PMalY72fazrOo9OZ8JNxeE9v.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/02abpUXQV9JcRtINk51VmboK.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ibEYgkPTxncZgDvAkhhS1lcB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 08-02-2025 18:36 ]
:strip_exif()/f/image/OU9U69prLiWCqbL4rmr97mcU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/53q67ZBHBJPXDhfuwrQ5fnvC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KA0rvEuiFrhYplQEZQAzP9pq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 23-02-2025 16:24 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kIMVGl3WU8l31TphEZR9iSWW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tJmxdg3CgAokYU842NgH8elt.jpg?f=user_large)
1
2
3
4
5
| [i]int main() { DDRB |= (1<<rs)|(1<<en)|(1<<buzzer); DDRC &= ~((1<<pin0)|(1<<pin1)|(1<<pin2)|(1<<pin3)); PORTB |= (1<<buzzer);[/i] |
:strip_exif()/f/image/kp1KeI1trvlbpayGXxHfZ4Ky.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mxbt4tNOj0HZ3BrbCJSx5cfa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WjCEiYWZKxDvjvABlJrpY8lJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 13-04-2025 18:17 ]
:strip_exif()/f/image/8pcNvtkjD53c5kajjWjlap4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WtTTfU6ecXAfJ9ruiB0iTEoI.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TFapQFKi54qhTksttZEqwM2K.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dAOBzRp5mP4NPb32UGwKqJv3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door kitao op 18-06-2025 10:27 ]
Denk voor gemak voor daisy chain inderdaad. Want hoe zeer ze ook proberen te bespraken is de grootste besparing vaak dat ze het niet zelf bedacht hebbenkitao schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:28:
Iemand enig idee waarom dit dubbel is uitgevoerd ?
Met dit soort bordjes wordt op de cent winst gemaakt dus lijkt mij nogal overbodig?
Direct, nee. Simpele spanningsdeler zou ook voldoen.En is er een manier om in de getoonde opstelling de level shifter er tussen uit te halen ? Dat er rechtstreeks 3.3 V uit de gebruikte pinnen van de Uno komt ?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/qnN4y3W0Xpofuna8Lu1LPRID.webp?f=user_large)
/f/image/MKNDTAqQ5M4IPZGQYMgab500.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eBFWmtHI0SSIOyTzRfJv5WkI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 23-06-2025 05:35 . Reden: typo ]
:strip_exif()/f/image/9RVmtH16LXjqVg7eLD1MTgjR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door _ferry_ op 13-12-2025 20:28 ]
https://www.olimex.com/Pr...-ISO/open-source-hardware_ferry_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:07:
De Arduino code kun je doorgaans ook op een ESP32 draaien, en er zijn wel wat bordjes met een ESP+LAN+PoE te vinden denk ik zo,
Oscar Wilde
Precies, of evt deze;
[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 14-12-2025 09:58 ]
In stappen opdelen is waarschijnlijk het meest effectief, te beginnen bij de IR-detectie. In het verleden eens in verdiept en toevallig vandaag een stukje ervan weer opgepakt, zie Hfdst.7 pag. 81vanaalten schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:31:
OK, misschien ben ik hier helemaal verkeerd, maar je moet toch ergens beginnen:
Ik heb een klein hobbyproject in gedachten. Ben over het algemeen niet zo bezig met elektronica, programmeren en zo, maar wat ik graag zou willen:Na wat google, rondzoeken enzo kwam ik uit op een Arduino Leonardo ETH2 met PoE. Ik ben wel gecharmeerd van Arduino als concept, heb ik een heeeeel ver verleden wel eens iets met Arduino gedaan dus dit leek mij wel een goede basis.
- Functie: IR-commando ontvangen van een Logitech Harmony remote en dan een Wake-on-Lan via ethernet het netwerk opsturen.
- Het nog-te-maken device staat 24/7 aan, liefst dus low-power, zero-maintenance.
- Moet een ethernet-aansluiting hebben (duh...) en, om adapter uit te sparen, Power-over-Ethernet gevoed zijn. Natuurlijk kan het functioneel ook prima draadloos werken, maar ik wil dingen bij voorkeur bedraad.
- Op de een of andere manier dus een IR-ontvanger hebben.
Echter: dit bord blijkt End-of-Life, dus zal lastig aan te komen zijn. Wat zijn dan mijn alternatieven?
Arduino Uno + Arduino Ethernet Shield 2 + Ag9000-S PoE module?
Of zijn er beter, desnoods niet-Arduino, keuzes te maken?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cRHCR6KAWTnjjiEy6TumMtDA.jpg?f=user_large)
Ik ging er eigenlijk van uit dat een willekeurig microprocessor bord (Arduino of wat dan ook) met een standaard IR-ontvanger-IC al goed genoeg gaat zijn, dus had mij daar nog niet zo in verdiept.kitao schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:18:
[...]
In stappen opdelen is waarschijnlijk het meest effectief, te beginnen bij de IR-detectie. In het verleden eens in verdiept en toevallig vandaag een stukje ervan weer opgepakt, zie Hfdst.7 pag. 81
https://www.digikey.nl/ht...understanding-signals.pdf
Getoond wordt hoe een Sony IR-signaal gedetecteerd en ontcijferd kan worden. Welk protocol jouw afstandbediening gebruikt weet ik niet maar dat kan dus verschillen per fabrikant.
https://www.sbprojects.net/knowledge/ir/sirc.php
[Afbeelding]
.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gFnB4npNu2JhMgONMSVytdpX.jpg?f=user_large)
Ah, nee, zo modern ben ik niet.kitao schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:49:
@vanaalten
Persoonlijk ben ik nog geen uC of board tegengekomen dat standaard is voorzien van een IR-optie, maar goed, ik wist ook nog niet dat er via de ethernetkabel spanning geleverd kon worden. Ik zag wel in de vorige links een bluetooth-optie en met een app op je telefoon heb je dan, afhankelijk van jouw toepassing en wensen, waarschijnlijk geen IR-afstandsbediening meer nodig. De webpagina hieronder heb ik een tijdje geleden nog gedaan, dat ging best goed en aan het eind ervan staan nog enkele doorverwijzingen.
https://arduinokitproject...uetooth-arduino-tutorial/
Check: mijn Unifi switches hebben een aantal poorten met PoE, dus die gebruik ik al om een paar apparaten via ethernet te voeden.Inmiddels wat nazoek gedaan via de Copiloot en om PoE mogelijk te maken zou een speciale switch of injector nodig zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 15-12-2025 09:42 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| pinMode(SEG_COM, OUTPUT); // set pin 2 as output pinMode(SEG_A, OUTPUT); // set pin 8 as output pinMode(SEG_B, OUTPUT); // set pin 9 as output pinMode(SEG_C, OUTPUT); // set pin 5 as output pinMode(SEG_D, OUTPUT); // set pin 4 as output pinMode(SEG_E, OUTPUT); // set pin 3 as output pinMode(SEG_F, OUTPUT); // set pin 7 as output pinMode(SEG_G, OUTPUT); // set pin 10 as output pinMode(SEG_DP, OUTPUT); // set pin 6 as output |
:strip_exif()/f/image/gpFmSRZFgVNZlzQsTxCxH3Sx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ql4IydQOcDoe9pyJlO63h20U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w47sf3ktG7ir3ShN6WUYS3Tl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 20-12-2025 12:13 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Bedankt voor de tip, ik snap wat je bedoeltSeptillion schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:15:
@kitao Als je dat soort herhalende commentaar naast je code zet kan je beter geen commentaar gebruiken. Beste commentaar herhaal je jezelf niet in. Ofwel, geen variabele waardes etc noemen. Als je nu je variabele wijzigt wordt je alleen maar op het verkeerde been gezet door je commentaar.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| #define SEG_COM 2 #define SEG_A 8 #define SEG_B 9 #define SEG_C 5 #define SEG_D 4 #define SEG_E 3 #define SEG_F 7 #define SEG_G 10 #define SEG_DP 6 [...] void setup() { // set all the needed Arduino pins as outputs (7 pins for 7-segment display, 1 pin for decimal point, 1 pin for common electrode) pinMode(SEG_COM, OUTPUT); // set pin 2 as output pinMode(SEG_A, OUTPUT); // set pin 3 as output pinMode(SEG_B, OUTPUT); // set pin 4 as output pinMode(SEG_C, OUTPUT); // set pin 5 as output pinMode(SEG_D, OUTPUT); // set pin 6 as output pinMode(SEG_E, OUTPUT); // set pin 7 as output pinMode(SEG_F, OUTPUT); // set pin 8 as output pinMode(SEG_G, OUTPUT); // set pin 9 as output pinMode(SEG_DP, OUTPUT); // set pin 10 as output } |
:strip_exif()/f/image/yeteI8zmWB5yvSIjDj5ZAE2s.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk. En ik zie in de .ino dat de pinnummers al in de #DEFINE gekoppeld zijn. Dan is het "risico" op miscommunicatie in een later stadium door niet aangepast commentaar een heel stuk groter.Septillion schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:32:
@DjoeC Ik ben ook groot voorstander van commentaar. Maar als een regel code super duidelijk is hoeft die geen commentaar. Zeggen wat een regel doet is geen commentaar, je wilt uitleggen wat je wilt bereiken. Dus bijvoorbeeld "Pinnen voor 7-segment configureren".
En waardes van een variabele herhalen in je commentaar is naar mijn idee een doodzonde. Dan zou je net zo goed geen variabele kunnen gebruiken als je die toch gaat lopen herhalen. Goed commentaar hoef je dus ook niet aan te passen als je doel hetzelfde blijft maar je implementatie verandert.
Mits goed onderhouden is herhalend en goed gekozen commentaar erg nuttig, vooral voor gebruikers zoals ik die niet al te goed thuis zijn in het coderen. Maar zoals ik het begrepen heb is achteraf wijzigen van commentaar regels nogal een opgave als het IC's betreft met 80+ pinnen en vele honderden regels aan code in een programma. Op zich in deze besproken Ino-file hadden de comments beter meteen achter de Define's kunnen worden gezet want voor een niet-codeur is een regel zoals hieronder nogal vaag:DjoeC schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:26:
@Septillion Ik ben een groot voorstander van uitgebreid commentaar ter plekke zolang dat de bedoeling van het statement blok weergeeft. Maar commentaar moet net zo goed worden bijgewerkt als de onderliggende code.
Aangenomen dat je verwijst naar het stukje segment<>pin vertaling zie ik niet iets herhalends of overbodig - als gezegd: mits onderhouden.
1
| #define SEG_A 8 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| void readDS18B20()
{
// Get somewhat accurate time from router.
setup_UDP();
gettime_UDP();
// Start temp calculations on all sensors
sensors1.requestTemperatures();
sensors2.requestTemperatures();
// 1 second later all calculations should be complete
// @ highest (12 bit) resolution. 11 bit takes max 0.375 sec.
// But why rush.....
// delay(1000)
// Made 900 ms to keep 60 sec turnaround per reading
delay(850);
// For debugging purposes: Print # sensors per port which we
// identified earlier.
Serial.print("sensNum1 : ");
Serial.println(sensNum1, DEC);
Serial.print("sensNum2 : ");
Serial.println(sensNum2, DEC);
// Go get all temps per port
Serial.println("==>getTemp1<==");
for (i = 0; i < sensNum1; i++)
{
getTemp1(sensTab [i]);
processTemp();
}
// Careful: When using more than 2 ports this needs to be changed
// together with some other things....
Serial.println("==>getTemp2<==");
for (i = sensNum1; i < sensNumTot; i++)
{
getTemp2(sensTab [i]);
processTemp();
}
Serial.println("==>ReadyTemps<==");
} |
"Get somewhat accurate time from router."DjoeC schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:19:
code:
1 2 3 4 5void readDS18B20() { // Get somewhat accurate time from router. setup_UDP(); gettime_UDP();
Dank je voor de toelichting en gezien het toch pittige commentaar van Accretion hieropDjoeC schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:19:
@kitao Ik snap je doel en de problemen. Hier is een stukje uit 1 van mijn .ino's waar - naar mijn idee - commentaar zowel nuttig is maar niet compleet onderhouden (850 vertraging ipv 900 uit het commentaar) Ik ben ook absoluut geen Arduino programmeur (wel in andere talen):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37void readDS18B20() { // Get somewhat accurate time from router. setup_UDP(); gettime_UDP(); // Start temp calculations on all sensors sensors1.requestTemperatures(); sensors2.requestTemperatures(); // 1 second later all calculations should be complete // @ highest (12 bit) resolution. 11 bit takes max 0.375 sec. // But why rush..... // delay(1000) // Made 900 ms to keep 60 sec turnaround per reading delay(850); // For debugging purposes: Print # sensors per port which we // identified earlier. Serial.print("sensNum1 : "); Serial.println(sensNum1, DEC); Serial.print("sensNum2 : "); Serial.println(sensNum2, DEC); // Go get all temps per port Serial.println("==>getTemp1<=="); for (i = 0; i < sensNum1; i++) { getTemp1(sensTab [i]); processTemp(); } // Careful: When using more than 2 ports this needs to be changed // together with some other things.... Serial.println("==>getTemp2<=="); for (i = sensNum1; i < sensNumTot; i++) { getTemp2(sensTab [i]); processTemp(); } Serial.println("==>ReadyTemps<=="); }
Code kwaliteit zal best iets op aan te merken zijn maar dit werkt voor mij om tientallen DS18B20 temperatuur sensoren in 1 keer uit te lezen
:strip_exif()/f/image/q1ELIOUzRAyDdYPCef44cTRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tFE3UDFjgT4qwDUqYmcAVLbU.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 23-12-2025 04:08 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Ik gebruik vooral Global variabelen want dat werkt het beste voor mij. Dat je in de clip geen gebruik ziet zegt verder niets (nee, ik ga niet de hele .ino delen). Waarom daar? Ik haal die timestamp 1x op om in elke temperatuur observatie (loopje wat je niet ziet) aan de meting toe te voegen.Accretion schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:14:
[...]
"Get somewhat accurate time from router."
"gettime_UDP"
Dat soort commentaar heb ik een hekel aan.
Dat de 'getTime_UDP' tijd ophaalt via UDP heb ik niets aan.
Ik vraag mij af waarom je op dat punt tijd ophaalt, zeker gezien het niet naar een variabele geschreven wordt én daar verder niets mee gedaan wordt in dezelfde functie?
En daarnaast, wat is het verschil tussen getTemp1 en getTemp2?
Ik heb liever een block comment boven de functie die uitlegt wat de functie doet dan per regel.
Dat werkt ook beter met programma's die documentatie genereren.
Commentaar kan ook beter boven de regel staan dan ernaast, is makkelijker als je twee IDE windows naast elkaar hebt staan. Zo allemaal op een lijn proberen te krijgen is alleen maar onhandig als je een lijn toevoegt die weer langer is en je alles weer moet uitlijnen.
1
2
3
4
| // Accuracy: 9 bit = 0.5 C, calc time = 93.75 ms
// 10 bit = 0.25 C, = 187.5 ms
// 11 bit = 0.125 C, = 375 ms
// 12 bit = 0.0625 C, = 750 ms |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| /* WeMos D1 mini V2 with multiple sensors
Version 2016-08-06
Control via MQTT, debug Serial
Hookup guide:
- connect D0 to RST in order to wake op from deep sleep
- DS18B20:
+ connect 5V (3.3V does not work properly with many sensors) to VDD pin of DS18B20
+ connect G(round) to GND pin of DS18B20
+ Connect DS18B20 DQ data pin to D4, D5, ...
*/ |
Even afronding:vanaalten schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:31:
OK, misschien ben ik hier helemaal verkeerd, maar je moet toch ergens beginnen:
Ik heb een klein hobbyproject in gedachten. Ben over het algemeen niet zo bezig met elektronica, programmeren en zo, maar wat ik graag zou willen:Na wat google, rondzoeken enzo kwam ik uit op een Arduino Leonardo ETH2 met PoE. Ik ben wel gecharmeerd van Arduino als concept, heb ik een heeeeel ver verleden wel eens iets met Arduino gedaan dus dit leek mij wel een goede basis.
- Functie: IR-commando ontvangen van een Logitech Harmony remote en dan een Wake-on-Lan via ethernet het netwerk opsturen.
- Het nog-te-maken device staat 24/7 aan, liefst dus low-power, zero-maintenance.
- Moet een ethernet-aansluiting hebben (duh...) en, om adapter uit te sparen, Power-over-Ethernet gevoed zijn. Natuurlijk kan het functioneel ook prima draadloos werken, maar ik wil dingen bij voorkeur bedraad.
- Op de een of andere manier dus een IR-ontvanger hebben.
Echter: dit bord blijkt End-of-Life, dus zal lastig aan te komen zijn. Wat zijn dan mijn alternatieven?
Arduino Uno + Arduino Ethernet Shield 2 + Ag9000-S PoE module?
Of zijn er beter, desnoods niet-Arduino, keuzes te maken?
(en ja, er zal vast genoeg aan te verbeteren zijn - maar vooralsnog voldoet dit voor mij)code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96#ifndef ETH_PHY_TYPE #define ETH_PHY_TYPE ETH_PHY_LAN8720 #define ETH_PHY_ADDR 0 #define ETH_PHY_MDC 23 #define ETH_PHY_MDIO 18 #define ETH_PHY_POWER 12 #define ETH_CLK_MODE ETH_CLOCK_GPIO0_OUT #endif #include <ETH.h> #include <AsyncUDP.h> #include "PinDefinitionsAndMore.h" #include <IRremote.hpp> #define IR_RECEIVE_PIN 4 // GPIO4 #define WOL_PORT 9 #define WOL_MAC 0xA0AD9F162A1F static bool eth_connected = false; unsigned char MagicPacket[102]; AsyncUDP udp; void onEvent(arduino_event_id_t event) { switch (event) { case ARDUINO_EVENT_ETH_START: Serial.println("ETH Started"); // The hostname must be set after the interface is started, but needs // to be set before DHCP, so set it from the event handler thread. ETH.setHostname("esp32-ethernet"); break; case ARDUINO_EVENT_ETH_CONNECTED: Serial.println("ETH Connected"); break; case ARDUINO_EVENT_ETH_GOT_IP: Serial.println("ETH Got IP"); Serial.println(ETH); eth_connected = true; break; case ARDUINO_EVENT_ETH_LOST_IP: Serial.println("ETH Lost IP"); eth_connected = false; break; case ARDUINO_EVENT_ETH_DISCONNECTED: Serial.println("ETH Disconnected"); eth_connected = false; break; case ARDUINO_EVENT_ETH_STOP: Serial.println("ETH Stopped"); eth_connected = false; break; default: break; } } void setup() { // Set-up serial debugger: Serial.begin(115200); // Set-up IR receiver: IrReceiver.begin(IR_RECEIVE_PIN); Serial.print(F("Ready to receive IR signals of protocols: ")); printActiveIRProtocols(&Serial); Serial.println(F("at pin " STR(IR_RECEIVE_PIN))); // Set-up ethernet: Network.onEvent(onEvent); ETH.begin(); // Build magic packet: 6 x 255, 16 x MAC address to wake: for (int i=0; i<6; i++) MagicPacket[i] = 255; for (int i=0; i<16; i++) for (int j=0; j<6; j++) MagicPacket[6 + j + (6*i)] = char((WOL_MAC>>(40-(8*j)))&255); Serial.print("Magic packet: "); for (int i=0; i<sizeof(MagicPacket); i++) Serial.print(MagicPacket[i], HEX); Serial.println(); } void loop() { if (IrReceiver.decode()) { auto tDecodedRawData = IrReceiver.decodedIRData.decodedRawData; // uint32_t on 8 and 16 bit CPUs and uint64_t on 32 and 64 bit CPUs if (IrReceiver.decodedIRData.flags & IRDATA_FLAGS_IS_REPEAT) { Serial.println(F("Repeat received.")); } else { Serial.print(F("Raw data received: 0x")); Serial.println(tDecodedRawData, HEX); } if (tDecodedRawData == 0x89D547CF) { Serial.println("Waking up remote machine"); udp.writeTo(MagicPacket, sizeof(MagicPacket), ETH.broadcastIP(), WOL_PORT); } IrReceiver.resume(); } }
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ic4R6dsv7WxNmJ8Axa7MDiwW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9qsiCY8ofHKWgUsNJrt5psxI.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KzNpQ0v15ZPIk47mwuL2RLCk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 25-01-2026 13:37 . Reden: link toegevoegd ]
Klinkt als niet de beste 'out of box experience'.kitao schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:50:
Gisteren een Uno Q 2GB uit het doosje gehaald
Nee niet echt maar het Q-board is momenteel voor een groot deel functioneel en zonder de specifieke testjes van de Copiloot had ik waarschijnlijk nog niet eens gemerkt dat de brug tussen MPU en MCU ontbreekt want de uitgeprobeerde standaard voorbeelden doen het tot dusver.Klinkt als niet de beste 'out of box experience'.
/f/image/kf8CM8CjlnyXWNraCJHU0Nme.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aoZGHPQcYWl1nYMuFnNLFrsy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 27-01-2026 06:43 . Reden: link toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/B35SlE2Kxdz5vuYFAbsCKGfH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dSnsClbMDnb1qXKDk7HAQMM3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mpStzRvwJZs8NQKfVaD0gHyE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWmkET7z2wCNSc4Zyx9MvQkB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 12-03-2026 14:03 ]
Ik heb een vergelijkbare situatie gehad; probeerde code van een 4 jaar oud project opnieuw te compileren waarbij de libraries inmiddels niet meer compatibel met elkaar waren. Het is me, met veel frustraties, niet gelukt.DjoeC schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:58:
Een vraag, niet specifiek ESPhome maar ik kan eigenlijk geen "juist" topic vinden maar hier weet vast iemand het antwoord.
Na heel veel jaren moet ik mijn oude ESP8266 code opnieuw compileren. Dat betekent nieuwe Arduino IDE gebruiken (v2.3.8) boardmanager(s) en alle libraries in nieuwe, onbekende versies opnieuw installeren. Nu loop ik vast op de esp8266 library in de gigantische keuze lijst. Dat was in de "oude" compiler ESP8266 by the ESP8266 community maar ik kan niets vinden dat daar op lijkt. En dan maar hopen dat alles compatibel is.
Weet iemand de huidige naam van de oude ESP8266 library met daarin o.a. ESP8266WiFi.h en WiFiUdp.h?
[mbr]Schopje naar het Arduino topic[/]
Ik ga eens aan t klooien..... Ik heb in de esp8266 pagina blijkbaar over de link naar hier heen gelezen. Ben de laatste tijd niet altijd 100% helder....Septillion schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:16:
@DjoeC Volgens mij is de ESP8266 boards package (niet library) nooit opgenomen in de standaard boards en altijd een additional gebleven. Dus gewoon, net als toen, zelf toevoegen.
Zelf al een tijd niet meer de Arduino IDE gebruikt (ook nooit naar de v2 gewisseld) dus hoe dan de library compatibiliteit is zal sterk afhangen van wat je gebruikt. Maar kijkende naar wat ESPHome nog kan gebruiken met het ESP8266 Arduino framework zou ik zeggen dat veel nog wel moet werken.
[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 12-03-2026 15:18 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq