| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Eerst maar eens een andere potmeter halen, zit nu printpotmeters te verkrachten met een schroevendraaier, kijken of het met een mooie grote potmeter beter gaat. Moet haast wel.

Als het goed is zijn 'originele' Italiaanse arduinos niet met silkscreen maar met witte solder mask bedrukt, wat er veel strakker uitziet en gladder aanvoelt. Kloons gebruiken over het algemeen gewoon een geprinte silk screen zoals gebruikelijk. Daar zou je het verschil dus aan kunnen zien.
Goed als in: zonder drivers installeren direct werken. Ander (echte) nog niet getest, ben nog met vieze handen bezig.RobV schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:45:
nou ja, goed... Goedkoop,dat wel.
Logica zou zeggen dat een 1kg load cell gevoeliger is voor kleine verschillen dan een 3kg load cell maar in principe zou je met een 24bits ADC toch plenty resolutie moeten hebben om kleine verschillen te kunnen meten?C.44 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 12:20:
Ik ben nu al een tijdje aan 't kijken welke load cells ik voor een arduino weegschaal nodig ga hebben. Ik ben een beetje op eBay gaan rondsnuffelen en twijfel tussen de 1kg en 3kg load cells.
Het grootste probleem zit hem in 't feit dat ik uiteindelijk een resolutie van 0.01 gram wil hebben. Ik weet dat de standaard 10bit ADC van de Arduino daar dus ontoereikend voor is, voor 0.01 gram ga ik minimaal een 17bit ADC nodig hebben. Ik had in eerste instantie een INA125 willen gebruiken als amplifier en dan een willekeurige I2C of SPI >17bits ADC. Daarna werd ik gewezen op de HX711, een amplifier en ADC combinatie, maar dan wel de shielded variant.
Nu heeft op Reddit iemand een standaard weegschaaltje gestript, een HX711 aan de load cell gehangen en daar een Arduino Pro Mini aangeknoopt. Hij heeft het alleen wel over flink wat noise. Op 0.1 gram resolutie is het te overzien maar bij 0.01 gram is het onbruikbaar. Hij neemt voor zover ik weet het gemiddelde van 100 metingen en krijgt dan (nog steeds) 3 ker per seconde een uitkomst.
Ik ben mezelf even aan 't afvragen waar die noise vandaan kan komen? Kan het zijn dat zijn load cell meer totaal gewicht aan kan (een 3kg of 5kg variant wellicht?) en dat er daarom gewoon te weinig resolutie in de load cell zelf zit? Kwaliteit van de strain gauges? HX711 toch niet zo super als gedacht?
Iemand suggesties? Misschien ervaringen? Ik heb zelf een 0.01 grams weegschaaltje voor 2 tientjes van eBay gehaald ooit, totaal geen last van noise op 0.01 gram. Ik ben alleen niet van plan dat ding open te maken aangezien ik hem een paar keer per dag nodig heb.
[ Voor 22% gewijzigd door C.44 op 10-05-2015 01:09 ]
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
Waar kijk ik naar?
Arduino Uno met een 1.8" tft schermpje. Afgezien van de level shifter (4050) qua hardware geen bijzonderheden. De sketch gebruikt een text-buffer om de scrolling enigszins performant te houden. Als er teveel data binnenkomt loopt de update achter maar gaat er (als het goed is) geen data verloren.
"Let's play global thermonuclear war."
(Snoeperd -> Snoop -> Stiekemerd -> Stiekem meekijken)
[ Voor 7% gewijzigd door RobV op 10-05-2015 22:54 ]
Verwijderd
- http://arduinotronics.blo...80-temp-humidity-bmp.html
Prijzig.. En dan $10 voor een level shifter rekenen.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:32:
Temp , Humidity en BMP in 1 I2C sensor
- http://arduinotronics.blo...80-temp-humidity-bmp.html
Verwijderd
kocht laatst nog wat levelshifters
[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 09:50 ]
Ik gebruik deze $0.25/stuk. Dat is nog geen $0.04 per signal pin.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:44:
tja het is idd geen koopje![]()
kocht laatst nog wat levelshifters
[ Voor 8% gewijzigd door RobV op 11-05-2015 09:58 . Reden: link aangepast van Bid naar Buy Now ]
Verwijderd
*RobV schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:57:
[...]
Ik gebruik deze $0.25/stuk. Dat is nog geen $0.04 per signal pin.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 10:02 ]
Ik heb 3 sensoren, die waardes komen binnen op een Arduino Nano. Vervolgens laat ik die waardes zien op een LCD scherm, een SmartGPU2. Maar omdat de sensor waardes gebruik maken van interrupts kan ik daar niet fatsoenlijk een LED strip op aansturen dus wil ik de sensor data doorsturen naar een andere Arduino, in dit geval een Teensy, via I2C. De Teensy stuurt dan de LED strip aan. Dat ging meestal goed behalve nu ik alles in elkaar heb zitten. Zodra ik nu pin 4,5 met elkaar verbind voor de I2C communicatie (op beide arduino's) dan blijft de sensor waarde op het scherm vast staan. Net alsof de Arduino vastloopt of dat de communicatie naar het scherm er mee ophoudt.
Overzicht

Arduino Nano 328

Teensy 3.1

SmartGPU2

Mag ik vragen waar u het tft schermpje vandaan hebt? Alle soorten schermen lcd's, tft, etc blijven dure krengenRobV schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:54:
Middagje knutselen...
Waar kijk ik naar?
Arduino Uno met een 1.8" tft schermpje. Afgezien van de level shifter (4050) qua hardware geen bijzonderheden. De sketch gebruikt een text-buffer om de scrolling enigszins performant te houden. Als er teveel data binnenkomt loopt de update achter maar gaat er (als het goed is) geen data verloren.
[video]
"Let's play global thermonuclear war."
(Snoeperd -> Snoop -> Stiekemerd -> Stiekem meekijken)
[ Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 11-05-2015 21:47 ]
Ah je heb je bericht net wat veranderd met meer nadruk op de prijs. Ja ze zijn over het algemeen best duur. Zeker bij Adafruit. Je kunt ook kijken om via eBay en dergelijke te bestellen als je dan dezelfde controller hebt als bijvoorbeeld een schermpje van adafruit kun je dezelfde library gebruiken wat het een en ander makkelijker maakt.
[ Voor 40% gewijzigd door walletje-w op 11-05-2015 21:52 ]
128x160 waren net zo duur als 1 keer 2.2" ILI9341 320x240, ik geloof $8 dollar of zo.
voor beiden zijn adafruit gfx libs beschikbaar, als je verder zoekt zijn er ook enkele optimized libs voorhanden.
overigens krijg ik de 2.2" niet meer aan de gang, ik denk dat ik hem vorig jaar heb opgeblazen...
update:
Ik zie de 2.2" display al vanaf €5 op ebay.
Deze is handiger, daar heb je de load regular en de logic shifter boel klaar. http://www.nyplatform.com...ct/product&product_id=471
[ Voor 39% gewijzigd door RobV op 11-05-2015 22:25 ]
Ik zie niet in waarom je daarvoor een tweede arduino zou nodig hebben?walletje-w schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:43:
Ik ben bezig met een project voor mijn studie waarbij ik een nieuwe fysieke interface probeer te maken voor de internet of things. Het is een project wat een voorbeeld kan zijn hoe er ook naar nieuwe interfaces gekeken kan worden. Het hoeft dus niet allemaal te werken maar ik probeer het wel in zoverre werkend te krijgen dat ik er licht en geluid mee kan bedienen. Nu loop ik alleen vast op een probleem en ik kom er niet uit en ik hoop dat jullie een tip kunnen geven.
Ik heb 3 sensoren, die waardes komen binnen op een Arduino Nano. Vervolgens laat ik die waardes zien op een LCD scherm, een SmartGPU2. Maar omdat de sensor waardes gebruik maken van interrupts kan ik daar niet fatsoenlijk een LED strip op aansturen dus wil ik de sensor data doorsturen naar een andere Arduino, in dit geval een Teensy, via I2C. De Teensy stuurt dan de LED strip aan. Dat ging meestal goed behalve nu ik alles in elkaar heb zitten. Zodra ik nu pin 4,5 met elkaar verbind voor de I2C communicatie (op beide arduino's) dan blijft de sensor waarde op het scherm vast staan. Net alsof de Arduino vastloopt of dat de communicatie naar het scherm er mee ophoudt.
Overzicht
[afbeelding]
Arduino Nano 328
[afbeelding]
Teensy 3.1
[afbeelding]
SmartGPU2
[afbeelding]
Zijn ook de grounds verbonden met elkaar?
Zie bijvoorbeeld deze discussie. Ze zijn er mee bezig maar het werkt nog niet volledig en zeker niet op een Nano. De nano heb ik weer nodig voor het scherm want die library is niet geschikt voor de teensy. https://plus.google.com/1...2545743/posts/35TLbpWvHrHD-Three schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:56:
[...]
Ik zie niet in waarom je daarvoor een tweede arduino zou nodig hebben?
Zijn ook de grounds verbonden met elkaar?
De grounds zijn inderdaad met elkaar verbonden. Maar ik heb nog steeds wel het vermoeden dat het daar iets mee is maar ik zie niet waar het fout zou kunnen gaan.
Hoe heb je het precies verbonden?
Je hebt wel pull-up op je I2C?
Waarom heb je dan niet gekeken naar een iets ruimere STM32? Bijvoorbeeld de Maple Mini van Leaflabswalletje-w schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 00:21:
[...]
Zie bijvoorbeeld deze discussie. Ze zijn er mee bezig maar het werkt nog niet volledig en zeker niet op een Nano. De nano heb ik weer nodig voor het scherm want die library is niet geschikt voor de teensy. https://plus.google.com/1...2545743/posts/35TLbpWvHrH
De grounds zijn inderdaad met elkaar verbonden. Maar ik heb nog steeds wel het vermoeden dat het daar iets mee is maar ik zie niet waar het fout zou kunnen gaan.
Die heeft wat meer IO's ed
Dan is het ook niet nodig dat je je in verschillende proc's moet verdiepen en allerlei ingewikkelde verbindingen moet wringen.. wat op zich natuurlijk ook een leuke uitdaging is
Dat had ik ook verwacht maar het grote probleem is dan dat de Teensy het beeldscherm niet ondersteund. En de kennis en expertise om die library te herschrijven heb ik niet. Dat gaat namelijk wel wat verder dan de pinlayout veranderen. Dan kom je echt in de manier van hoe het geheugen benaderd word.Sissors schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 07:41:
Zeker een Teensy moet dat makkelijk in zijn eentje kunnen trekken. Ik weet ook niet hoe lang het je kost je LED strip te updaten, maar je kan ook gewoon interrupts uitschakelen en dan weer inschakelen, als dat niet te lang kost moet dat geen probleem zijn.
Je hebt wel pull-up op je I2C?
De tijd voor 1 ledje is 30 microseconden maar dat is theoretisch. Het zijn 61 Ledjes die geüpdatet moeten worden. Dus dan kom je uit op 1830 microseconden als theoretisch minimale tijd. Dat levert natuurlijk wel problemen op met een interrupt maar voor die 1830us zou het uitlezen misschien wel gestopt kunnen worden. Dat lost alleen het probleem met het beeldscherm nog niet op en vandaar dat ik dus overgestapt ben op 2 Arduino's.
De pull-up is een goede! Compleet vergeten toe te voegen, die zal ik zo gelijk proberen. Het was ook al weer laat gisteravond

Nog even een render om te laten zien waar ik uiteindelijk op uit wil komen.
[ Voor 5% gewijzigd door walletje-w op 12-05-2015 08:54 ]
Helaas de pull-up resistors hebben geen effect. Als iemand nog een ander idee heeft.walletje-w schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:53:
[...]
De pull-up is een goede! Compleet vergeten toe te voegen, die zal ik zo gelijk proberen. Het was ook al weer laat gisteravond
Welk scherm heb je, welk type display processor zit er in? AdaFruit heeft libraries voor zo'n beetje elke TFT die er is uitgebracht, allemaal met dezelfde AdaFruit GFX base library dus ik kan me niet voorstellen dat dat een drempel is.walletje-w schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:53:
[...]
Dat had ik ook verwacht maar het grote probleem is dan dat de Teensy het beeldscherm niet ondersteund. En de kennis en expertise om die library te herschrijven heb ik niet. Dat gaat namelijk wel wat verder dan de pinlayout veranderen. Dan kom je echt in de manier van hoe het geheugen benaderd word.
Ik snap de rekensom niet helemaal. Waar komt de 30 microseconden vandaan? En 1830us voor een interrupt handler is veel te veel. Bouw je sketch om zodat je de data inleest in de interrupt, en de led's update op de main loop. Let er op dat de variabelen die je deelt tussen de sketch en de interrupt als 'volatile' declareert.De tijd voor 1 ledje is 30 microseconden maar dat is theoretisch. Het zijn 61 Ledjes die geüpdatet moeten worden. Dus dan kom je uit op 1830 microseconden als theoretisch minimale tijd. Dat levert natuurlijk wel problemen op met een interrupt maar voor die 1830us zou het uitlezen misschien wel gestopt kunnen worden. Dat lost alleen het probleem met het beeldscherm nog niet op en vandaar dat ik dus overgestapt ben op 2 Arduino's.
Overigens, als je interrupt te lang duurt kan het zijn dat je routine nog niet klaar is wanneer je de volgende interrupt al binnen komt. Je krijgt dan een interrupt op je interrupt. Dit kun je deels oplossen door noInterrupts te gebruiken binnen je ISR maar echt netjes is het niet, want terwijl je interrupt uit staan krijg je geen seintjes en kun je dus I2C or Serial data mislopen.
[/code]
Ik heb een SmartGPU2. De naam is een beetje catchy maar het is dus een gpu met een scherm. Hier kan de datasheet gevonden worden http://media.wix.com/ugd/...c5fd5995ae98d7688a4d9.pdfRobV schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:44:
[...]
Welk scherm heb je, welk type display processor zit er in? AdaFruit heeft libraries voor zo'n beetje elke TFT die er is uitgebracht, allemaal met dezelfde AdaFruit GFX base library dus ik kan me niet voorstellen dat dat een drempel is.
en dit is de website. http://www.vizictechnologies.com/#!smartgpu-2/c1rc2 Het voordeel van deze setup is dat het rekenwerk door de gpu van het scherm op zich neemt waardoor ik minder rekenkracht nodig heb op de arduino. Daarnaast zijn 5 pinnen voldoende om het scherm aan te sturen. Ik heb maximaal 6 verbindingen via de slip ring naar boven lopen dus dat was ook een limiet.
Die 30 microseconden komen vanuit de adafruit library. https://learn.adafruit.co...uberguide/advanced-coding[...]
Ik snap de rekensom niet helemaal. Waar komt de 30 microseconden vandaan? En 1830us voor een interrupt handler is veel te veel. Bouw je sketch om zodat je de data inleest in de interrupt, en de led's update op de main loop. Let er op dat de variabelen die je deelt tussen de sketch en de interrupt als 'volatile' declareert.
Overigens, als je interrupt te lang duurt kan het zijn dat je routine nog niet klaar is wanneer je de volgende interrupt al binnen komt. Je krijgt dan een interrupt op je interrupt. Dit kun je deels oplossen door noInterrupts te gebruiken binnen je ISR maar echt netjes is het niet, want terwijl je interrupt uit staan krijg je geen seintjes en kun je dus I2C or Serial data mislopen.
[/code]
Het probleem is dat voordat ik alles heb lopen solderen en ik alles via een breadboard had geplaatst het wel werkte. Ik heb net alles uit lopen sluiten en ik kom dus tot de conclusie dat er ergens een verbinding waarschijnlijk niet goed loopt. Een ground die niet goed verbonden is waardoor de i2c niet lekker loopt en de arduino daar op blijft hangen ben ik bang.
Maar het voordeel juist van die SmartGPU is dat hij alles voor je doet, je hoeft dus ook niks met geheugens te kloten, het gaat gewoon over simpele Serial. Dus het zou ook niet al teveel moeite moeten kosten om wat aanpassingen te doen zodat het goed werkt.
Dat zou niet de interrupt handler zijn, maar de tijd dat interrupts uit moeten staan (bij bitbangen van LED string. Overigens weet ik dat het bij de Teensy ook mogelijk is SPI ervoor te misbruiken, dan kunnen hele korte interrupts nog wel afgehandeld worden). En dan zal meestal 2ms geen probleem zijn, al licht het aan wat hij verder nog moet doen.Ik snap de rekensom niet helemaal. Waar komt de 30 microseconden vandaan? En 1830us voor een interrupt handler is veel te veel.
Overigens ligt het er maar helemaal aan of 2ms teveel tijd is voor een interrupt handler. Ik heb een systeem keer gemaakt wat eigenlijk enkel temperatuur moet bijhouden, op een eink scherm weergeven, en wat IO togglen afhankelijk van temperatuur en tijd. Hij meet de temperatuur eens per 5 minuten, en al zou hij een interrupt hebben waar hij 10 seconde mee bezig is maakt het nog niks uit.
Even mezelf quotenD-Three schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 07:08:
Hoe heb je het precies verbonden?
Wat was dan de oorzaak en hoe ben je erachter gekomen? Daar ben ik dan wel benieuwd naarwalletje-w schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:33:
Het lag verdorie aan de voeding! Nu werkt het wel. Ik baal hier zo van een hele dag verspild aan het controleren van de circuits en componenten.
Ik ging er vanuit dat de Teensy het zou doen. Maar doordat ik het circuit uitvoerig gecontroleerd had ben ik naar mijn code gaan kijken. Toen zag ik dat als hij vastloopt op de wire library hij in de loop blijft zitten waardoor het scherm aanblijft maar de waardes niet vernieuwd worden. Dus dan zou het probleem bij de Teensy kunnen liggen. Het geheel was allemaal erg gevoelig voor aanraking dus ik dacht dat er iets met de ground zou kunnen zijn waardoor de i2c draad hoog blijft als hij zelfs laag moet worden. Toen heb ik een ledstrip aangesloten en die deed erg vreemd. Die losgekoppeld van de Teensy op de UNO en toen deed die het goed. Dus het vermoeden dat het iets met de ground te maken zou kunnen hebben werd sterker maar wat precies nog geen idee. Toen een aparte lab voeding erbij gepakt en die aangesloten en warempel het werkt allemaal stabiel.BoAC schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:46:
[...]
Wat was dan de oorzaak en hoe ben je erachter gekomen? Daar ben ik dan wel benieuwd naar
Ik zat al te denken om softwarematig SPI te gaan gebruiken en de code te optimaliseren. Wat misschien nog steeds geen gek idee is maar ik heb de dag in ieder geval goed afgesloten.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
RobV schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:03:
Ik heb gisteren 2 stuks van de 2.2" TFT met SD reader gekocht op ebay. Heb je een linkje naar de 2.4"? Zit daar touchscreen op toevallig?
Alice: 3.3V 240x320 2.4" SPI TFT LCD Touch Panel Serial Port Module with PBC ILI9341
"5V compatible, use with 3.3V"... Juist.
Oke nog even een update. Blijkt dat het vanochtend natuurlijk niet meer werkte. Opnieuw alles bekeken en opnieuw tot de ontdekking gekomen van nog een stomme fout. De Arduino Nano is 5V en de Teensy 3.3V. Hierdoor is de communicatie tussen de twee devices natuurlijk ook verschillend. Nu door middel van een level shifter de I2C bus gelijk getrokken en kunnen ze praten.walletje-w schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 23:42:
[...]
Ik ging er vanuit dat de Teensy het zou doen. Maar doordat ik het circuit uitvoerig gecontroleerd had ben ik naar mijn code gaan kijken. Toen zag ik dat als hij vastloopt op de wire library hij in de loop blijft zitten waardoor het scherm aanblijft maar de waardes niet vernieuwd worden. Dus dan zou het probleem bij de Teensy kunnen liggen. Het geheel was allemaal erg gevoelig voor aanraking dus ik dacht dat er iets met de ground zou kunnen zijn waardoor de i2c draad hoog blijft als hij zelfs laag moet worden. Toen heb ik een ledstrip aangesloten en die deed erg vreemd. Die losgekoppeld van de Teensy op de UNO en toen deed die het goed. Dus het vermoeden dat het iets met de ground te maken zou kunnen hebben werd sterker maar wat precies nog geen idee. Toen een aparte lab voeding erbij gepakt en die aangesloten en warempel het werkt allemaal stabiel.
Ik zat al te denken om softwarematig SPI te gaan gebruiken en de code te optimaliseren. Wat misschien nog steeds geen gek idee is maar ik heb de dag in ieder geval goed afgesloten.
Nu werkt het dus wel dus ik ben weer een blij man.
Nou geprobeerd maar dat werkt niet. Nu is 5V tolerant natuurlijk wel wat anders dan compatible. Als er 3V uit de Teensy komt en 5V uit de Nano dan is het moeilijk om een stabiele lijn te creëren lijkt me.Sissors schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:19:
IIRC Teensy is 5V tolerant. Dus gewoon I2C naar 5V trekken. Scheelt weer een levelshifter.
NXP heeft ook juist deze documentatie voor I2C en een level shifter. http://www.nxp.com/documents/application_note/AN10441.pdf
Ik heb die opmerking vaker gezien. Volgens mij bedoelen ze dat je de VCC max 3.3v mag geven, maar dat de IO pins (MISO/SCK/A0 etc) met 5v zou mogen pulsen. Ik zou er niet op gokken (tenzij het keihard in de datasheet staat) en gewoon een levelshifter ertussen zetten.C.44 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:42:
"5V compatible, use with 3.3V"... Juist.
Dat is hetzelfde hoor in dit gevalwalletje-w schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:30:
[...]
Nou geprobeerd maar dat werkt niet. Nu is 5V tolerant natuurlijk wel wat anders dan compatible. Als er 3V uit de Teensy komt en 5V uit de Nano dan is het moeilijk om een stabiele lijn te creëren lijkt me.
NXP heeft ook juist deze documentatie voor I2C en een level shifter. http://www.nxp.com/documents/application_note/AN10441.pdf
Er komt bij I2C niet 3V uit de Teensy, bij I2C kunnen ze enkel het naar ground trekken, omhoog gaat met je pull-up weerstanden. Als je die dus aan 5V hangt, kunnen beide hem naar ground trekken, en als ze los gaan gaat hij naar 5V. De Teensy is 5V tolerant en zal altijd 5V als een '1' lezen.
Hoelang duurt het normaal gesproken dat alice bezorgt? Ik kan nergens op ebay die informatie vinden (moet ook zeggen dat ik niet echt bekend ben met ebayC.44 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 00:22:
Mocht er nog iemand geinteresseerd zijn in een leuk schermpje, Alice heeft weer wat interessants: 2.4" SPI LCD met SD Reader. Oh, en touch, ook via SPI. Ben benieuwd wanneer die binnen komt dan kan ik eindelijk m'n schermpje zonder backlight vervangen
Waar had je je pull-up weerstanden eerst mee verbonden? Als het 3.3V is dan kan dat in principe krap zijn voor je Arduino (volgens datasheet, ik weet niet in de praktijk hoe krap het is). Als het 5V is dan zou je levelshifter niks moeten oplossen.walletje-w schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:37:
Dan maak je me nu een beetje onzeker of dit echt een oplossing is of dat ik straks weer tegen een ander probleem aan loop.
Verwijderd
- http://www.varesano.net/b...llups-sda-and-scl-i2c-buswalletje-w schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:37:
Dan maak je me nu een beetje onzeker of dit echt een oplossing is of dat ik straks weer tegen een ander probleem aan loop.
- http://tronixstuff.com/20...-arduino-and-the-i2c-bus/
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2015 16:25 ]
het spul moet uit china komen. Met de standaard shipping duurt het tussen 7 dagen en de 7 weken. Meestal een week of 2 a 3.BladeSlayer1000 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:55:
Wow de componenten bij Alice zijn goedkoop. Ik ga daar ook maar eens bestellen
[...]
Hoelang duurt het normaal gesproken dat alice bezorgt? Ik kan nergens op ebay die informatie vinden (moet ook zeggen dat ik niet echt bekend ben met ebay
Ik krijg nèt mijn laatste Alice spul binnen (nieuwe arduino's, TH11 sensortjes, breadbordjes, etc ), 28 april besteld. Dus net over 2 weken.BladeSlayer1000 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:55:
Wow de componenten bij Alice zijn goedkoop. Ik ga daar ook maar eens bestellen
[...]
Hoelang duurt het normaal gesproken dat alice bezorgt? Ik kan nergens op ebay die informatie vinden (moet ook zeggen dat ik niet echt bekend ben met ebay
Dat is interessant eens kijken of dat de stabiliteit ten goede is!
Die waren helaas al verbonden met de 5V.Sissors schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:41:
[...]
Waar had je je pull-up weerstanden eerst mee verbonden? Als het 3.3V is dan kan dat in principe krap zijn voor je Arduino (volgens datasheet, ik weet niet in de praktijk hoe krap het is). Als het 5V is dan zou je levelshifter niks moeten oplossen.
[ Voor 36% gewijzigd door walletje-w op 14-05-2015 00:10 ]
Ik gebruik de volgende code;
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| #include <IRremote.h> int RECV_PIN = 3; //Led pin nummers int ledPinRood = 9; int ledPinBlauw = 10; int ledPinGroen = 11; IRrecv irrecv(RECV_PIN); decode_results results; void setup() { Serial.begin(9600); irrecv.enableIRIn(); // Start the receiver } void loop() { if (irrecv.decode(&results)) { Serial.println(results.value, HEX); switch(results.value) { case 0xF91: analogWrite(11, 240); Serial.print("Receiver packed"); break; } irrecv.resume(); // Receive the next value } } |
Hiermee wil ik later een led gaan dimmen, nou is het probleem dat hij de led die er momenteel op uitgang is aangesloten weigert aan te gaan..
Als ik nou een arduino sketch pak zoals Fading, dan werkt hij echter wel..
Ziet iemand het probleem? Loop al de hele dag ermee te puzzelen...
Krijg je wel output van beide Serial commando's in je Serial Monitor te zien? Houd er ook rekening mee dat analogWrite() een range van 0-1024 afdekt, 240 kan dan aan de lage kant zijn. Probeer het anders eens met een digitalWrite() om te kijken waar 't probleem precies zit.BladeSlayer1000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:42:
Heb alweer ruzie met de PWM..
Ik gebruik de volgende code;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 #include <IRremote.h> int RECV_PIN = 3; //Led pin nummers int ledPinRood = 9; int ledPinBlauw = 10; int ledPinGroen = 11; IRrecv irrecv(RECV_PIN); decode_results results; void setup() { Serial.begin(9600); irrecv.enableIRIn(); // Start the receiver } void loop() { if (irrecv.decode(&results)) { Serial.println(results.value, HEX); switch(results.value) { case 0xF91: analogWrite(11, 240); Serial.print("Receiver packed"); break; } irrecv.resume(); // Receive the next value } }
Hiermee wil ik later een led gaan dimmen, nou is het probleem dat hij de led die er momenteel op uitgang is aangesloten weigert aan te gaan..
Als ik nou een arduino sketch pak zoals Fading, dan werkt hij echter wel..
Ziet iemand het probleem? Loop al de hele dag ermee te puzzelen...
Ik krijg wel alle serial commands te zien. Vreemd genoeg doet hij nog steeds niet als ik het volgende doe;C.44 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:24:
[...]
Krijg je wel output van beide Serial commando's in je Serial Monitor te zien? Houd er ook rekening mee dat analogWrite() een range van 0-1024 afdekt, 240 kan dan aan de lage kant zijn. Probeer het anders eens met een digitalWrite() om te kijken waar 't probleem precies zit.
1
| digitalWrite(11, HIGH); |
Daar dacht ik eerst ook aan, alleen dit maakte geen verschil..RobV schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:29:
heb je je pin als output gezet?
Edit
Ter update ik gebruik de volgende library;
https://github.com/shirriff/Arduino-IRremote
[ Voor 6% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-05-2015 19:42 ]
Voor zover ik weet is dat de meest redundante handeling die je kunt doen zolang je de standaard analogRead/Write en digitalRead/Write gebruikt. In die functies worden de betreffende pinnen namelijk allemaal voorzien van de juiste pinMode() instructies.RobV schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:29:
heb je je pin als output gezet?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| void analogWrite(uint8_t pin, int val) { // We need to make sure the PWM output is enabled for those pins // that support it, as we turn it off when digitally reading or // writing with them. Also, make sure the pin is in output mode // for consistenty with Wiring, which doesn't require a pinMode // call for the analog output pins. pinMode(pin, OUTPUT); if (val == 0) { digitalWrite(pin, LOW); } else if (val == 255) { digitalWrite(pin, HIGH); } else { [..] } } |
Als je in the Serial Monitor "Receiver Packed" voorbij ziet komen dan zou in principe de analogWrite /digitalWrite ook uitgevoerd moeten zijn...BladeSlayer1000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:40:
[...]
Ik krijg wel alle serial commands te zien. Vreemd genoeg doet hij nog steeds niet als ik het volgende doe;
code:
1 digitalWrite(11, HIGH);
[...]
Daar dacht ik eerst ook aan, alleen dit maakte geen verschil..
Edit
Goed nieuws, en deels slecht heb het nu voor elkaar gekregen dat hij werkt met digitalWrite, alleen nog niet met analogWrite, heb de waarde van analogWrite ook nog geprobeerd te verhogen naar 940, maar de led ging nog steeds niet aanC.44 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:47:
[...]
Als je in the Serial Monitor "Receiver Packed" voorbij ziet komen dan zou in principe de analogWrite /digitalWrite ook uitgevoerd moeten zijn...
Edit:
Net nog eens de waarde verlaagd naar 255, dan gaat de led wel aan het blijft voor mij hokes pokus..
[ Voor 10% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-05-2015 20:02 ]
Edit: ik heb even de laatste sources erbij gepakt, en de pinMode wordt alléén gezet in de analogWrite(). Dus niet in de analogRead en digitalRead/Write.
[ Voor 59% gewijzigd door RobV op 14-05-2015 20:00 ]
Ik weet niet precies wat je aan het doen bent, ik zit nu op mijn mobiel. Maar als je led(strip) timing specifiek is dan zou het kunnen dat die library erg inefficient is. Alhoewel ik enkel over dit issue gelezen heb in samenwerking met een andere led strip library.BladeSlayer1000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:40:
[...]
Ik krijg wel alle serial commands te zien. Vreemd genoeg doet hij nog steeds niet als ik het volgende doe;
code:
1 digitalWrite(11, HIGH);
[...]
Daar dacht ik eerst ook aan, alleen dit maakte geen verschil..
Edit
Mijn led strip naar mijn idee niet timing specifiek.Het is een NOVA LED RGB strip. de bijgeleverde controller heeft zichzelf opgeblazen nadat hij 2 uur aan stond (had mij ook niet verbaast toen ik hem open maakte)...walletje-w schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:56:
[...]
Ik weet niet precies wat je aan het doen bent, ik zit nu op mijn mobiel. Maar als je led(strip) timing specifiek is dan zou het kunnen dat die library erg inefficient is. Alhoewel ik enkel over dit issue gelezen heb in samenwerking met een andere led strip library.
Hier een link naar de ledstrip; http://www.stroomenzo-onl...ter-met-afstandsbediening,
Maar ontopic, het is geen WS2812 ledstrip. Zodra je een knop indrukte veranderd de kleur van alle leds op de ledstrip. En niet 1 voor 1.
[ Voor 9% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-05-2015 21:09 . Reden: Dubbele regels verwijderd ]
Heb je een 8-bit timer gebruikt?BladeSlayer1000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:51:
[...]
Goed nieuws, en deels slecht heb het nu voor elkaar gekregen dat hij werkt met digitalWrite, alleen nog niet met analogWrite, heb de waarde van analogWrite ook nog geprobeerd te verhogen naar 940, maar de led ging nog steeds niet aan
Edit:
Net nog eens de waarde verlaagd naar 255, dan gaat de led wel aan het blijft voor mij hokes pokus..
Als ik de code hierboven zie dan gaat hij buiten de timer om met 0 en 255. Blijkbaar gaat het weer in je timer niet goed... Misschien toch eens tijd om weg te gaan bij die ondoorzichtige libs?
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 14-05-2015 21:13 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik weet eerlijk gezegt niet of het een 8-bit timer is ben nog niet zo ervarenLED-Maniak schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:11:
[...]
Heb je een 8-bit timer gebruikt?
Als ik de code hierboven zie dan gaat hij buiten de timer om met 0 en 255. Blijkbaar gaat het weer in je timer niet goed... Misschien toch eens tijd om weg te gaan bij die ondoorzichtige libs?
In de datasheet van de processor staat wel iets bij over een 8-bit timer bij die ingang.
Het nadeel is als ik de library verwijder, kan ik niet meer met mijn afstandbediening de ledstrip aan en uit zetten etc, een functie die ik graag zou willen.
Wat ik kan doen is contact opnemen met de maker van de library, vragen of hij een oplossing weet, ik zou het namelijk graag werkend willen hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-05-2015 21:24 . Reden: Informatie toegevoegd ]
Zoals je ziet in het plaatje zijn pins 9 en 10 namelijk door Timer1 gestuurd en pin 11 door Timer2.
En je IR receiver zit op pin 3 en die deelt zijn timer met, jawel, pin 11.
Pins en timers

Pins naar arduino mapping.

Edit: van de library documentatie
Zo ondoorzichtig is die lib dus niet.rrecv.enableIRIn()
Begin the receiving process. This will enable the timer interrupt which consumes a small amount of CPU every 50 µs.
[ Voor 25% gewijzigd door RobV op 14-05-2015 22:01 ]
Eindelijk. Het werkt, hier was ik zelf nooit achter gekomen. Harstike bedankt.RobV schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:43:
Probeer het eens op een andere PWM pin dan pin 11. Want naast 9,10 en 11, heb je ook PWM op 3,5 en 6. Het is heel goed mogelijk dat je IR library met de timers kloot om de data te kunnen decoden.
Zoals je ziet in het plaatje zijn pins 9 en 10 namelijk door Timer1 gestuurd en pin 11 door Timer2.
En je IR receiver zit op pin 3 en die deelt zijn timer met, jawel, pin 11.
Pins en timers
[afbeelding]
Pins naar arduino mapping.
[afbeelding]
Edit: van de library documentatie
[...]
Zo ondoorzichtig is die lib dus niet.
Hah, da's apart. Ik meen me te herinneren dat ik dat bij die functies ook gezien heb maar ik kan 't daar ook even niet vinden.RobV schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:52:
pinMode issue wist ik nog niet, dank daarvoor. Die is wel nodig bij een digitalWrite toch?
Edit: ik heb even de laatste sources erbij gepakt, en de pinMode wordt alléén gezet in de analogWrite(). Dus niet in de analogRead en digitalRead/Write.
Ik ben even niet helemaal fris meer met directe poort manipulatie maar het lijkt er bij de digitalWrite toch wel op. Weet het alleen niet 100% zeker. Als dat zo is dan zou het dus kunnen zijn dat de pins by-default in lees modus staan.
Het kost dan niet veel geld, maar wel zonde..
Had iemand een maand geleden niet exact hetzelfde probleem in dit topic of was jij dat ook?BladeSlayer1000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:07:
[...]
Eindelijk. Het werkt, hier was ik zelf nooit achter gekomen. Harstike bedankt.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn
Nee, toen was er een timing in de library nogal verpest waardoor de ir sensor verkeerde waardes deed lezen, een ander probleem maar wel gerelateerd aan hetzelfde oorzaakLED-Maniak schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:53:
[...]
Had iemand een maand geleden niet exact hetzelfde probleem in dit topic of was jij dat ook?
[ Voor 8% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-05-2015 23:13 ]
Daarom hebben we prototypes!BladeSlayer1000 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:33:
Ben trouwens zeer blij, dat ik het programma eerst schrijf voor ik mijn print naar de fabriek stuur. Anders had ik dezelfde fout gehad met de print, en zou ik de print opnieuw moeten opsturen, of een botch wire moeten toevoegen.
Het kost dan niet veel geld, maar wel zonde..
Over het algemeen prima. Ik gebruik eigenlijk alleen maar kloons.Kridri schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:58:
Ik weet niet of de vraag gepast is hier. Maar hoe zijn de ervaringen met arduino kloons? Zijn ze beter/slechter? Etc.
Als iets ondanks verscheidene pogingen niet lijkt te lukken, moet je afstand nemen en even iets anders gaan doen. Dat geldt ook voor slapen. En ik had een rotnacht.
Gisteren een paar spulletjes besteld als sample bij Texas Instruments, een paar ADC's, amplifier en een level shifter. Komt maandag aan volgens Fedex. Vanuit Amerika. Gratis.

Had bij Atmel 't zelfde gedaan, een ATMega328PU, ATMega1284 (net geen 2560, maar wel dip package), een ATTiny45 en een ATTiny85. Daar heb ik vanmorgen de bevestiging van gekregen. Nu zit ik alleen nog te wachten op een mail van Analog Devices, ook voor een paar ADC's en een digi pot. Super handig als je aan 't prototypen bent en niet precies weet welke ADC met welke amplifier gaat werken, zeker gezien die dingen bepaald niet goedkoop zijn.
Zij er enkele die u aanraadt? Ik wil namelijk een arduino gebruiken om een IBM model M terminal edition via usb aan mijn ps te knopen. Dus ben op zoek naar een zo klein mogelijke arduino/kloon.RobV schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 05:12:
[...]
Daarom hebben we prototypes!
[...]
Over het algemeen prima. Ik gebruik eigenlijk alleen maar kloons.
Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn
Ik denk ergens tussen de 2 en de drie IO nodig te hebben. Maar ik was al van plan zoals u aanraadde om een paar kloons te bestellen op breadboards alles werkend te krijgen en dan te verkleinen. Eerst er een aantal bestellen en dan aan het aan werkend krijgen. Bedankt voor de tipsRobV schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:42:
"zo klein mogelijk" kan je vele kanten mee op, wat wil je doen? hoeveel io's heb je nodig? Een pro mini (5v of 3.3v) zijn daar prima voor. Wil je echt klein kun je altijd je eigen boardje maken met een smd atmega en een vreg. Maar misschien loop ik op de feiten vooruit. Als je nog niet zo thuis bent met arduino is mijn voorstel om gewoon een paar Arduino Uno kloons te bestellen met een set draadjes en een breakout board. Wanneer alles werkt kun je verder verkleinen... Teensy's zijn ook leuk maar die zijn duur.
Het is eerder uit gewoonte dat ik "u" zei. Maar volgens mij is er al een discussie over geweest op Tweakers over het "u" of "je" gebruik en de verschillen tussen België en NederlandsRobV schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:03:
Je mag je zeggen hoor! Ik ben pas 43..
Volgens mij kan het niet kleiner danRobV schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:42:
"zo klein mogelijk" kan je vele kanten mee op, wat wil je doen? hoeveel io's heb je nodig? Een pro mini (5v of 3.3v) zijn daar prima voor. Wil je echt klein kun je altijd je eigen boardje maken met een smd atmega en een vreg. Maar misschien loop ik op de feiten vooruit. Als je nog niet zo thuis bent met arduino is mijn voorstel om gewoon een paar Arduino Uno kloons te bestellen met een set draadjes en een breakout board. Wanneer alles werkt kun je verder verkleinen... Teensy's zijn ook leuk maar die zijn duur.

Geen idee of de maker inmiddels de boel machinaal laat maken, hij heeft er zelf een paar 1000 met de hand gemaakt om daar na een tijdje even mee te stoppen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Waar vind ik deze ergens? want deze zijn echt kleinRaven schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:14:
[...]
Volgens mij kan het niet kleiner dan
[afbeelding]
Geen idee of de maker inmiddels de boel machinaal laat maken, hij heeft er zelf een paar 1000 met de hand gemaakt om daar na een tijdje even mee te stoppen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
MerciRaven schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:22:
http://femto.io/products/femtoduino
Blijkbaar nieuwere revisies inmiddels.
Mijn excuus, ik was volledig voorbij gestoven aan het feit dat er ook geweldige Belgen op Tweakers zitten. Als ik in België ben spreek ik ook altijd iedereen met 'u' aan..Kridri schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:10:
[...]
Het is eerder uit gewoonte dat ik "u" zei. Maar volgens mij is er al een discussie over geweest op Tweakers over het "u" of "je" gebruik en de verschillen tussen België en Nederlands
Je moet je niet excuseren. Misschien een optie dat tweakers in plaats van al de badges een Belg/Nederlander bagde maaktRobV schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:45:
[...]
Mijn excuus, ik was volledig voorbij gestoven aan het feit dat er ook geweldige Belgen op Tweakers zitten. Als ik in België ben spreek ik ook altijd iedereen met 'u' aan..
Het doel is als volgt, ik druk op een button, pin13 wordt high en kort daarna wordt pin 12 high. Als ik de button los laat worden beide pins weer low. De interval tussen het high worden van pin 13 en pin 12 bestuur ik met een potentiometer. Deze potentiometer kan ik instellen tussen de waardes 0 en 2046. Deze waardes moeten als microseconden de interval vormen. Dus stel ik de potentiometer in op 2046 dan moet er een interval van ongeveer 2 milliseconden zitten tussen het high worden van pin 13 en pin 12.
Het probleem zit hem in de interval. Ik heb met delayMicroseconds() geprobeerd maar dat werkt niet helemaal lekker. Volgens mij kan ik het beter doen met een timer op basis van micros() maar het lukt me niet om dat er succesvol in te bouwen.
Hier mijn code tot nu toe.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| int buttonPin = 2; int Fire1 = 13; int Fire2 = 12; int pot = A0; int buttonState = 0; int interval = 0; void setup() { Serial.begin(9600); pinMode(Fire1, OUTPUT); pinMode(Fire2, OUTPUT); pinMode(buttonPin, INPUT); pinMode(pot, INPUT); } void loop(){ buttonState = digitalRead(buttonPin); interval = analogRead(pot); interval = interval*2; Serial.println(interval); Serial.print("microseconden"); if (buttonState == HIGH) { digitalWrite(Fire1, HIGH); digitalWrite(Fire2, HIGH); } if (buttonState == LOW) { digitalWrite(Fire1, LOW); digitalWrite(Fire2, LOW); } } |
Ryzen 3600 - GTX1060
Ryzen 3600 - GTX1060
1
2
3
4
5
6
7
| if (buttonState == HIGH) { unsigned long time = micros(); digitalWrite(Fire1, HIGH); while (micros() < (time + interval)) {} digitalWrite(Fire2, HIGH); } |
[ Voor 41% gewijzigd door RobV op 15-05-2015 19:22 ]
Ah, dat werkt perfect. Heb het uitgeprobeerd met LED's en millis ipv micros (micros kan ik helaas niet met het blote oog waarnemenD-Three schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:12:
Iets als dit?
code:
1 2 3 4 5 6 7 if (buttonState == HIGH) { unsigned long time = micros(); digitalWrite(Fire1, HIGH); while (micros() < (time + interval)) {} digitalWrite(Fire2, HIGH); }
Ryzen 3600 - GTX1060
Deze op een breadboard gebouwd met een led op pin 13 en alle massa's en voedingen.
Nu wil ik deze programmeren maar ik krijg met geen mogelijkheid een andere sketch erin.
(zit nu de blink sketch in).
Heb een ftdi232 breakout bordje aangesloten upload niet.
Heb nog een usb-serial kabel liggen ook niet.
1
2
3
4
5
| avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0xc3 avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding |
deze foutmelding blijft hij maar geven
iemand tips?
Oscar Wilde
Verwijderd
borroz schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:48:
* o ja.. en sla NU je slag..UNO's incl. verzenden voor minder dan 3,- !!!!
niet dat ik ze nodig heb, maar 2 st. voor 5,55 incl. verzenden kon ik niet laten lopen![]()
[afbeelding]

was het eigenlijk al vergeten, maar ze zijn er .. en ze werken prima
zit gelukkig CH340 chip op - nu € 2,71
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 09:54 ]
Als ik diezelfde UNO op een andere poort aansluit werkt het wel, maar dat is een minder goed bereikbare poort en dus voor mij niet handig. Het lijkt dus geen driverprobleem (want werkt wel op een andere poort) maar aan de poort kan het ook niet liggen (want dan zou de Mega2560 het daarop ook niet doen).
Iemand dit weleens meegemaakt en opgelost?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ja, meestal helpt ompluggen. Ik heb dat zelf wel eens bij verschillende poorten van dezelfde hub! Het lijkt erop dat de USB driver gammel is en dan d00d gaat. Reboot/restart lijkt het te fixen bij mij. Ik heb het echter nooit bij officiele Arduino's alleen bij de kloons.sjimmie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:38:
Als ik mijn (ebay-versie) UNO met CH340 aansluit op de USB poort waarop mijn Mega2560 werkt, krijg ik een error over Get Device Descriptor Failed.
Als ik diezelfde UNO op een andere poort aansluit werkt het wel, maar dat is een minder goed bereikbare poort en dus voor mij niet handig. Het lijkt dus geen driverprobleem (want werkt wel op een andere poort) maar aan de poort kan het ook niet liggen (want dan zou de Mega2560 het daarop ook niet doen).
Iemand dit weleens meegemaakt en opgelost?
Ik heb er ook 2 besteld en kan ook melden dat deze goed werken. De soldeer kwaliteit valt mij 100% mee, ook de bouw kwaliteit is goed. De originele is uiteraard van beter kwaliteit, maar deze is dan ook 10X duurder. Deze sketch staat er standaard op: https://codebender.cc/sketch:115346Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:38:
[...]
[afbeelding]
was het eigenlijk al vergeten, maar ze zijn er .. en ze werken prima![]()
zit gelukkig CH340 chip op - nu € 2,71