Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:56
In principe moet de master een lees request sturen. Dat is simpelweg bit na het adres veranderen van write naar read.

Maar waar zit het probleem precies? De master een read request laten versturen zal redelijk simpel zijn als je een standaard library gebruikt (ook als je het niet gebruikt trouwens), want dat heb je gewoon altijd nodig als je een sensor wilt uitlezen. Zou wel te vinden moeten zijn.

Sissors wijzigde deze reactie 19-09-2011 10:08 (5%)

AKA Furby-killer

• almightyarjen
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:44

almightyarjen

When does the hurting stop?

Het probleem is dat ik niet weet hoe de slave moet laten reageren. Als je een gewoon device als een sensor een request zou sturen, dan krijg je een aantal bytes terug. Maar ik kan nergens vinden hoe de routine voor een slave arduino om te reageren op een request er precies uitziet...

Heb net wel wat gevonden, straks ff uitproberen...

Kijkbuis met robotics en geautomatiseerde Lego

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-04 19:30
quote:
almightyarjen schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:16:
Het probleem is dat ik niet weet hoe de slave moet laten reageren. Als je een gewoon device als een sensor een request zou sturen, dan krijg je een aantal bytes terug. Maar ik kan nergens vinden hoe de routine voor een slave arduino om te reageren op een request er precies uitziet...

Heb net wel wat gevonden, straks ff uitproberen...
dat is gewoon deze versie http://arduino.cc/en/Tutorial/MasterReader

ff wat i2c lingo omdat dat het wat makkelijker maakt

MasterWrite - Het schrijven van bytes naar een slave
MasterRead - Het schrijven van bytes naar een slave en daarna een x aantal terugr kijgen van de slave
SlaveRead -het binnenkrijgen van een Masterwrite vanuit de slave gezien
SlaveWrite - het terugsturen van bytes naar een master

een masterwrite ziet er zo uit:

MasterWrite -> slaveRead

Een masterRead als volgt (de arduino implementatie dan) :

MasterRead -> slaveWrite.

Wat gebruikelijk is is de volgende constructie

MasterWrite -> SlaveRead -> Repeated Start -> MasterRead -> SlaveWrite

wat je hier doet is tegen de slave vertellen welke data je wilt (de mswrite en slread) een repated start doen en dan de data vragen

Rmg wijzigde deze reactie 19-09-2011 10:49 (44%)

• almightyarjen

almightyarjen

quote:
Rmg schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:41:
[...]

dat is gewoon deze versie http://arduino.cc/en/Tutorial/MasterReader

ff wat i2c lingo omdat dat het wat makkelijker maakt

MasterWrite - Het schrijven van bytes naar een slave
MasterRead - Het schrijven van bytes naar een slave en daarna een x aantal terugr kijgen van de slave
SlaveRead -het binnenkrijgen van een Masterwrite vanuit de slave gezien
SlaveWrite - het terugsturen van bytes naar een master

een masterwrite ziet er zo uit:

MasterWrite -> slaveRead

Een masterRead als volgt (de arduino implementatie dan) :

MasterRead -> slaveWrite.

Wat gebruikelijk is is de volgende constructie

MasterWrite -> SlaveRead -> Repeated Start -> MasterRead -> SlaveWrite

wat je hier doet is tegen de slave vertellen welke data je wilt (de mswrite en slread) een repated start doen en dan de data vragen
Ja die wilde ik net gaan uitproberen. Vraag me niet waarom ik deze compleet over het hoofd heb gezien tijdens mijn gegoogle 8)7

• almightyarjen

almightyarjen

Okee, hierboven gegeven code werkt, thanks :)

• Dw1-nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18-04 10:51

Dw1-nl

Webontwikkelaar

quote:
Tim_bots schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 15:16:
iPrototype heeft ze voor ¤49,95
Mocht iemand goedkopere weten hoor ik het ook graag.
Klopt vind ze ook niet goedkoper wel jammer lijkt me wel leuk voor lampen aan en uit te doen met stem.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

Ik had vandaag iets waarvan ik vermoed dat't komt door de architectuur van de avr, maar waarvan ik dat niet zeker weet. Namelijk, twee variables, type byte, waarvan een geinvert moest worden en dan vergeleken met die ander. Dat leverde het volgende op met ongeveer deze code:
C++:
1
2
3
4
byte checksum_rx// 0xf9, ontvangen via serieel
byte sum_of_bytes// 0x06, uitgerekend

return ~sum_of_bytes == checksum_rx;

Het bitwise inverten van 0x06 levert 0xf9 op, dat klopt allemaal. Toch returnede die functie false. Als ik de individuele onderdelen even over serial naar de computer stuude kreeg ik ook netjes 2x f9 terug, en 1x 00 (de expression). Door de inverse en de return uit elkaar te trekken gaat 't prima:
C++:
1
2
  sum_of_bytes = ~sum_of_bytes;
  return checksum_rx == sum_of_bytes;

In de eerdere situatie lijkt het dus alsof de compare eerder wordt uitgevoerd dan het inverteren.

Iemand die er een licht op kan schijnen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• EnEmA
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17-04 11:38

EnEmA

Worst

quote:
CyBeR schreef op donderdag 22 september 2011 @ 00:39:
Ik had vandaag iets waarvan ik vermoed dat't komt door de architectuur van de avr, maar waarvan ik dat niet zeker weet. Namelijk, twee variables, type byte, waarvan een geinvert moest worden en dan vergeleken met die ander. Dat leverde het volgende op met ongeveer deze code:
C++:
1
2
3
4
byte checksum_rx// 0xf9, ontvangen via serieel
byte sum_of_bytes// 0x06, uitgerekend

return ~sum_of_bytes == checksum_rx;

Het bitwise inverten van 0x06 levert 0xf9 op, dat klopt allemaal. Toch returnede die functie false. Als ik de individuele onderdelen even over serial naar de computer stuude kreeg ik ook netjes 2x f9 terug, en 1x 00 (de expression). Door de inverse en de return uit elkaar te trekken gaat 't prima:
C++:
1
2
  sum_of_bytes = ~sum_of_bytes;
  return checksum_rx == sum_of_bytes;

In de eerdere situatie lijkt het dus alsof de compare eerder wordt uitgevoerd dan het inverteren.

Iemand die er een licht op kan schijnen?
De compiler geeft vermoedelijk als return waarde van de not operator een int terug ( vraag me niet waarom ) waardoor ~sum_of_bytes de waarde 0xfffffff9 wordt.
C++:
1
return (byte)~sum_of_bytes == checksum_rx;

Dit zou moeten werken.

Een koe is geen kangaroe

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

Maar het Serial.write()'en van ~sum_of_bytes levert netjes 'f9' op (als ik de output in hex print op de computer uiteraard.)

Zo dus he:
C++:
1
2
3
Serial.write(~sumOfBytes);
Serial.write(checksum_rx);
Serial.write(checksum_rx == ~sumOfBytes);

Dat werd op de lijn f9 f9 00

That said heb ik 't zojuist getest en werkt 't inderdaad wel op die manier...

CyBeR wijzigde deze reactie 22-09-2011 11:57 (51%)

• EnEmA
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17-04 11:38

EnEmA

Worst

quote:
CyBeR schreef op donderdag 22 september 2011 @ 11:54:
Maar het Serial.write()'en van ~sum_of_bytes levert netjes 'f9' op (als ik de output in hex print op de computer uiteraard.)
Ik ben verder niet bekend met arduino, maar ik gok dat Serial.write() een byte als argument neemt waardoor het automatisch gecast wordt

Een koe is geen kangaroe

• kockie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:42
quote:
kockie schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:10:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar script, maar dan voor temperatuur die naar m'n eigen server logt.
Ben er gisteren achter gekomen dat ie maar tot 100 graden meet :(, maar weer eens in de code duiken om te kijken waarom ie dat doet...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• sjaak
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-04 12:18

sjaak

un giorno credi

Daarnet ook een kit besteld met een arduino, breadboardje en wat andere componenten om mee te beginnen.
Vroeger altijd al geïnteresseerd geweest in dit soort dingetjes maar er nooit tijd voor gemaakt, dit lijkt me ideaal om eens lekker mee te hobbyen. :)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:14
Zou iemand hier even naar kunnen kijken :>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Serial.println(val);
Serial.println(temp);
delay(500); // wait 500ms, else we'll clutter the PC interface

temp = (val / 1024);
temp = temp * vsupply;
temp = temp - 2.73;
temp = temp * 100;

'val' komt van de ADC, en is ongeveer 700-740 - 'temp' is de eerste loop van het programma 0, en is daarna -273, het lijkt alsof de eerste 2 bewerkingen met 'temp' genegeerd worden. temp en vsupply zijn allebei floats, vsupply = 4.61. De syntax klopt toch?
Edit: jup, werkt nu :)

• Fuzzillogic
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:31
In regel 5 zijn val en 1024 allebei integers. Met val = 700 zal het resultaat van val / 1024 dan ook 0 zijn, dat vervolgens gecast wordt naar float.. en dus 0 blijft. Gebruik 1024.0 (.0 forceert naar float) of cast val expliciet naar float.

Je verlichting draadloos bedienen met Arduino? Maak het zelf, met 433MHzForArduino!

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:33

Dacuuu

raspberrypihelp.net

Weet iemand een simpele temperatuur sensor? ik heb nu een paar LM335 hier liggen. Maar daar krijg ik geen normale waardes uit..

Raspberry Pi Tutorials!

• Peedy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 29-09-2013
quote:
Dacuuu schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:46:
Weet iemand een simpele temperatuur sensor? ik heb nu een paar LM335 hier liggen. Maar daar krijg ik geen normale waardes uit..
Wat zijn "geen normale waardes"? Je krijgt er waarschijnlijk niet automatisch een celcius of fahrenheit getal uit, maar een range waartussen temperaturen vallen, die je vervolgens zelf zal moeten mappen naar celcius schaal.

Saying that Java is nice because it works on every OS is like saying that anal sex is nice because it works on every gender.

• Dacuuu

Dacuuu

raspberrypihelp.net

quote:
Peedy schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 15:22:
[...]

Wat zijn "geen normale waardes"? Je krijgt er waarschijnlijk niet automatisch een celcius of fahrenheit getal uit, maar een range waartussen temperaturen vallen, die je vervolgens zelf zal moeten mappen naar celcius schaal.
Er komen mV waardes uit, deze reken je dan om naar Celsius. Maar de 1 gebruikt een 1K weerstand, de ander een 2K. de temperatuur klopt niet met wat het nu in de kamer is, en houd ik mijn vinger op de sensor, dan loopt de temperatuur wel iets op. maar heel langzaam.

Raspberry Pi Tutorials!

• bgrr
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
Dacuuu schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:46:
DS18B20

Voor een bounty en een snicker te koop op ebay.
Veel how-to's te vinden incl arduino script.

http://www.hacktronics.co...uino-1-wire-tutorial.html

bgrr wijzigde deze reactie 09-10-2011 22:05 (14%)

• IWriteCode
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:58

IWriteCode

Less = more

Voor de koopjesjagers... de restanten van mijn webwinkel (freeduino.eu) worden op samenkopen.net verkocht met korting...

Less = more

• babbaloerie
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 01-04-2013

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Waarom is de startpost zo outdated trouwens? De Duemilanove is allang vervangen door de UNO, welke eind deze maand ook weer vervangen word door de Arduino Leonardo :)

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Een update zou niet misstaan idd....

Leonardo is geen opvolger, hij komt er meer naast te staan:
quote:
The Arduino Leonardo is one of the latest boards announced by the Arduino team at World Maker Faire. It’s not going to replace the Arduino Uno, but provide an additional alternative. It’s a lower cost Arduino board using only surface mount components and simpler circuit, and it really excites me.

IWriteCode wijzigde deze reactie 10-10-2011 14:58 (84%)

Less = more

• Dacuuu

Dacuuu

raspberrypihelp.net

quote:
bgrr schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:03:
[...]

DS18B20

Veel how-to's te vinden incl arduino script.

http://www.hacktronics.co...uino-1-wire-tutorial.html
Dan ga ik die is kopen..zit nu een beetje vast met die andere temp sensoren!

Raspberry Pi Tutorials!

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
quote:
bgrr schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:03:
[...]

:D

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/306364_10150389352441774_639611773_9738950_1411680769_n.jpg

Anyway, ik denk ook wel voor 50 cent of misschien een euro bij de lokale elektronicaboer.
Do not underestimate the lokale elektronicaboer. Niets is leuker dan om voor een paar dubbeltjes met wat componenten thuis te komen.

Adobe in je kont, is dat wel gezond?
Heb jij soms last van het Tweakersyndroom?

• bgrr
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
Redsandro schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 16:10:
[...]

:D

[afbeelding]

Anyway, ik denk ook wel voor 50 cent of misschien een euro bij de lokale elektronicaboer.
Do not underestimate the lokale elektronicaboer. Niets is leuker dan om voor een paar dubbeltjes met wat componenten thuis te komen.
Jep de lokale electronica boer in Polen met een ebay webshopje :-)

¤ 2,50 per stuk bij dickbest

¤ 4,50 voor 5 stuks op ebay (http://www.ebay.nl/itm/5x...2&hash=item27adfad871)

Oke daar komen nog wel 2,38 verzendkosten bij en het duurt een dag langer vanuit polen.
Verzendkosten hebbie bij dick ook geloof ik.

• mad_max234
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:08

mad_max234

AMD Athlon II M320

En worden de tweakers al warm van de arduino Due?

-Andere hobby- -

• Mini-me
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 06-04 13:02
quote:
mad_max234 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:30:
En worden de tweakers al warm van de arduino Due?
Met een 32bit Cortex-M3 ARM? Lijkt me interessant als hij betaalbaar blijft; eindelijk geen probleem meer om linux te gaan porten. 256 Kb on-board flash geheugen blijft natuurlijk een bottleneck...

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja inderdaad die, een arduino met een 96Mhz atmel Sam3u serie uC. Op bepaalde gebieden gaan we best stuk vooruit, al had ik eigenlijk liever een xmega gezien.

Ik wil helemaal geen linux, zou verboden moeten worden. :D

-Andere hobby- -

• Fuzzillogic
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:31
Ze komen wel in het vaarwater van andere, nog veel geavanceerdere systemen. De Raspberry Pi bijvoorbeeld. Voor ¤30 een snellere ARM met GPU, HDMI en ethernet, krachtig genoeg om Linux op te draaien met Qt/QML.

Arduino is helemaal gericht om interactie met externe hardware. En je Arduino-shields kun je niet zomaar op die Raspberry Pi kwijt. Maar als je vooral eenvoudig externe hardware wilt aansturen, is ARM dan niet al snel overkill? De ATMega's van de huidige bordjes zijn al factor 20 sneller dan de MSX van vroeger.. ik ben zelf nog niet tegen de beperkte snelheid van de AVR aan gelopen. Mocht je toch meer willen hebben, ben je dan niet ook al meer toe aan geavanceerder spul zoals die Raspberry Pi? Ik heb nu een beetje het idee dat ARM Arduino tussen wal en schip valt.

Je verlichting draadloos bedienen met Arduino? Maak het zelf, met 433MHzForArduino!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik gisteren nog, zie 3d printer topic. Probeer maar 4 stepper (unipolar, 4 pin per stepper) aan te sturen en dan microsteps te programmeren in de software, dan is 16Mhz arduino(arduino taal verergerd het ook nog eens met factor van 25 ongeveer) te traag om aanvaardbaar snelheid over te houden. Ook ben ik al meerdere keren tegen het geheugen aan gelopen bij complexere projecten dat ik toch genoodzaakt was om C te gebruiken of grotere uC te halen.

Arduino wilt helemaal niet in vaarwater komen, wilt gewoon arduino blijven, maar was soms behoefte aan meer snelheid, en dat gat willen ze nu gaan vullen met de due.

Edit/
Ik zelf ben arduino al lang ontgroeid, kies gewoon de uC die beste bij mijn project past als het project geproduceerd gaat worden, dan is C gewoon stukke beter(lees kleiner en sneller dan de arduino taal) omdat je met goedkopere uC afkan. Maar blijf zo nu en dan toch terug komen op de arduino omdat het zo leuke taal is, als ik iets snel wil uitproberen grijp ik vaak naar de arduino. :)

Edit/
Komen overigens nog meer nieuwe arduino's aan.

Arduino Leonardo, a low cost Arduino board with the Atmega32u4. Geen FTDI of at90usb chip meer nodig. :)
http://blog.makezine.com/...-product-development.html
http://blog.makezine.com/wp-content/uploads/2011/09/Arduino-Leonardo-600x450.jpg

mad_max234 wijzigde deze reactie 14-10-2011 22:34 (43%)

-Andere hobby- -

• Mini-me
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 06-04 13:02
quote:
mad_max234 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:09:
...
Ik zelf ben arduino al lang ontgroeid, kies gewoon de uC die beste bij mijn project past als het project geproduceerd gaat worden, dan is C gewoon stukke beter(lees kleiner en sneller dan de arduino taal) omdat je met goedkopere uC afkan. Maar blijf zo nu en dan toch terug komen op de arduino omdat het zo leuke taal is, als ik iets snel wil uitproberen grijp ik vaak naar de arduino. :)
Daar geef je zelf al precies het knelpunt aan: als je meer gaat eisen van je Arduino bord, dan ben je simpelweg genoodzaakt om zelf een ontwerp te maken en (als de eisen nog iets zwaarder zijn) zelf de I/O libraries implementeren. Maar vergeet niet dat het aanvankelijke doel van Arduino was om beginners in een paar simpele stappen al de mogelijkheid te geven om relatief complexe hardware aan te sturen. Door verschillende varianten te maken (Arduino MEGA familie, Uno familie, Nano familie, ...) en nu wederom 4 varianten erbij te lanceren (USB familie die je zelf al aanhaalde, Due familie op basis van ARM, MEGA variant en "low-budget" 328 gebaseerde versie) wordt natuurlijk de ondersteuning vanuit de tooling ook stukje bij beetje complexer.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Alle arduino zijn backwards compatibel , atmega is atmega(Hoogstens paar register die andere heten en andere pin mapping. Ook de tiny's zijn vrijwel intern identiek aan de atmega.) Alleen de Due gaat afwijkend zijn maar de IDE zal alle functies bevatten die we gewend waren met de oude arduino's.

En er veranderd helemaal niks aan arduino concept, blijft bedoeld voor mensen die simpel en gemakkelijk code willen kloppen en lezen. Hoef je als gebruiker niks van te weten en zul je ook niks van merken dat je op een andere uC werkt. Arduino due zal onder andere gewoon digital write en alle andere functies bevatten die we gewend zijn en wat er onder de kap gebeurd hoeven de mensen niet te weten en al helemaal niet mee lastige gevallen worden. Dat is juist voordeel van arduino, neemt alle instelling uit handen en hoeft je alleen te concentreren op de daadwerkelijk code. .

mad_max234 wijzigde deze reactie 15-10-2011 17:47 (18%)

-Andere hobby- -

• davevleugel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15-04 18:39
Ik heb hier en daar gezocht, maar kan het niet duidelijk vinden.

Ik heb hier twee danfoss 1200 VLT frequentieregelaars liggen met input van 0-10v 4-20mA en wil deze twee graag regelen met mijn arduino uno bordje. Is dit mogelijk? Of moet ik mijn pwm omzetten van 5v naar 10v?

Tweakers.net

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kan de input 0-10v pwm zijn of moet dat 0-10v DC zijn?

En in beide gevallen is dat heel goed mogelijk om aan te sturen met een uC, in geval van DC moet je er low pass filter met bijvoorbeeld een opamp met gain van 2x of transistor.

-Andere hobby- -

• davevleugel
0-10v moet deze zijn dus analoog toch? (Het is een vrij oude frequentieregelaar) Ik wil er namelijk 2 frequentie regelaars gaan gebruiken om hiermee een rups-voertuig te gaan aansturen (dus 2 elektra motoren)

davevleugel wijzigde deze reactie 17-10-2011 15:56 (12%)

Tweakers.net

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-04 06:51

Camacha

omdat het kan

Een rubsvoertuig? :D

http://1.bp.blogspot.com/_uT_dUy8HhA0/SdO-ww6kg2I/AAAAAAAAAVw/kYpR1wlReyU/s400/vicks-vaporub-size-50g.jpg

Dat bepalen wij wel.

• davevleugel
quote:
rupsvoertuig. edit O-)

davevleugel wijzigde deze reactie 17-10-2011 17:06 (88%)

Tweakers.net

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

quote:
davevleugel schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:53:
0-10v moet deze zijn dus analoog toch? (Het is een vrij oude frequentieregelaar) Ik wil er namelijk 2 frequentie regelaars gaan gebruiken om hiermee een rups-voertuig te gaan aansturen (dus 2 elektra motoren)
As het oude is zal er wel geen pwm ingevoerd mogen worden. Zal dc moeten zijn, 0-10v pwm kan ook, 10v pwm met 10% duty = 1v gemiddeld. Sommige nieuw type TL evsa 0-10v dim systemen slikken wel pwm.

Kan je niet beter een motor sturing maken met paar transistor, lijkt me stuk simpeler.

-Andere hobby- -

• davevleugel
Bedankt voor je snelle reactie max,

Ja, ik heb daar wel aan gedacht, maar dat is toch alleen voor DC motoren? Ik wil het namelijk op/voor AC 1.1kW motoren gaan gebruiken :P

Tweakers.net

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Welke motor is het, wellicht doet die het ook gewoon op DC. En hoeveel phase is je motor?
Je kan ook AC motors aansturen met transistor/triac, ben daar niet zo in thuis maar zullen vast en zeker een aantal oplossingen zijn met transistor of triac, half bridge oplossing lijkt gebruikelijk te zijn.

http://www.opencircuits.com/Motor_driver

http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/3977

mad_max234 wijzigde deze reactie 17-10-2011 22:52 (9%)

-Andere hobby- -

• almightyarjen

almightyarjen

Never mind: gotta love the process of elimination :P

almightyarjen wijzigde deze reactie 18-10-2011 12:47 (102%)

• harold65
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07-04 23:23

harold65

Slimme meter:

quote:
almightyarjen schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:31:
Never mind: gotta love the process of elimination :P
Wat was nu het probleem? Ik was net in de Wire library aan het kijken...

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• almightyarjen

almightyarjen

quote:
harold65 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:39:
[...]

Wat was nu het probleem? Ik was net in de Wire library aan het kijken...
Oh, haha.. Ik dacht dat niemand het had gelezen ;) Het probleem zat hem niet in de I2C communicatie. Voor de aansturing van de stuurmotor vindt er LCD-actie plaats. En somehow verstoort die de I2C communicatie. Maar ook die LCD-actie zit weer in een procedure, zit allemaal in elkaar verwikkeld. Dus hoe/waarom geen idee eigenlijk... Maar zodra ik niet naar het LCD schrijf voordat er I2C communicatie plaastvindt gaat het wel goed...

/vaag verhaal :P

• almightyarjen

almightyarjen

Heb inmiddels het probleem gevonden: zodra de aandrijfmotoren aan staan gaat het fout. Storing over de lijnen door de motoren verstoort dus de I2C communicatie.

De arduino's zijn met elkaar verbonden via I2C, een 20cm lang kabeltje. Er is gebruik gemaakt van 10K pull-up weerstanden voor de SDA- en SCL-lijn. Hoe kan ik het beste de bus ontkoppelen? :?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Geef eens een schema van circuit, dan kunnen we je beter helpen zonder steeds te moeten gissen hoe je alles heb aangesloten.

-Andere hobby- -

• Rmg
gooi er eens een 1.5k of een 1k Pullup aan, zou kunnen schelen (eigenlijk moet je dat even met een scoop bekijken)

Rmg wijzigde deze reactie 19-10-2011 10:14 (29%)

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

quote:
Fuzzillogic schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:41:
Ze komen wel in het vaarwater van andere, nog veel geavanceerdere systemen. De Raspberry Pi bijvoorbeeld. Voor ¤30 een snellere ARM met GPU, HDMI en ethernet, krachtig genoeg om Linux op te draaien met Qt/QML.
Potdikke! Die RaspBerryPi is wel enorm veel waar voor je geld! Maar hopen dat die snel uit gaat komen! :-)

Less = more

• almightyarjen

almightyarjen

quote:
mad_max234 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:18:
Geef eens een schema van circuit, dan kunnen we je beter helpen zonder steeds te moeten gissen hoe je alles heb aangesloten.
Even een grove schets in paint:

http://i92.photobucket.com/albums/l20/almightyarjen/schema-1.png

Vraag me alleen af of ik de ontcoppel-C's in de rode cirkels heb meegenomen :X , kan ik nu ff niet checken aangezien ik niet thuis ben...

• almightyarjen

almightyarjen

Het was de 100uF condensator. Die ontbrak. Nu niet meer en het werkt :D

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

En voor die 7809 mag ook nog wel een 100uf en dan zo dicht mogelijk bij de 7809 een 100nf plaatsen,
Had eigenlijk verwacht dat je helemaal niks ontkoppeld had, maar viel nog wel mee. :)

Wat misschien nog beter is je motor circuit helemaal gescheiden houden van rest van de circuit, mocht motor troep op de voeding circuit gooien dan heb je dat tenminste niet in rest van je circuit.

Edit/
Die extra atmega's ook netjes ontkoppeld bij alle voedingspinnen?

mad_max234 wijzigde deze reactie 20-10-2011 01:56 (8%)

-Andere hobby- -

• almightyarjen

almightyarjen

Die 100uF voor de 7809: is dat gebruikelijk? Nooit eerder gezien... En ja, voedingspinnen van de arduino's zijn ontkoppeld :)

• speedy090
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-04 21:05
- Probleem opgelost -

speedy090 wijzigde deze reactie 01-11-2011 18:43 (95%)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je moet pinnen eerst definiëren als output als je digital write wilt doen. En je random getal doet nu tussen pinnen switchen, en pinnen zullen altijd low zijn. Is dat wel de bedoeling?

pinMode(ledPin, OUTPUT);

Edfit/

Waarom vermink je nu het topic door je post te verwijderen? Dat is toch nergens voor nodig. ;)

mad_max234 wijzigde deze reactie 01-11-2011 18:47 (20%)

-Andere hobby- -

• speedy090
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-04 21:05
Mijn excuses maar het was gewoon een serieus domme fout :-) twas al een tijdje geleden dat ik nog eens een programma had geschreven.. :-)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat viel toch wel mee, dat soort fouten maken we allemaal wel eens. Verwijderen van berichten vind ik persoonlijk best vervelend, nu slaat het antwoord nergens meer op en draag je post zeker nooit niks meer bij voor andere die topic lezen of zoekfunctie gebruiken. Beter kan je vraag gewoon laten staan en gewoon post aanpassen en oplossing erbij zetten. ;)

-Andere hobby- -

• Greenfielt
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17-04 16:38
Ik ben nieuw met Arduino en de bordjes... maar naar aanleiding van dit artikel (http://www.instructables....MIDI-Controller/?ALLSTEPS) wil ik de gok toch ook eens wagen.

Ik heb een Arduino Mega 2650 aangeschaft en probeer aan de hand van de stappen het geheel nu werkend te krijgen. Dit lukt tot op zekere hoogte.

Ik heb als test 1 puls knop aangesloten op poort 13, deze poort 13 is een poort zonder pull up/down weerstand ingebouwd.

In het voorbeeld wordt een arduino mini gebruikt, maar de schrijver heeft de Arduino Mega code ook bijgevoegd in de configuratie.
http://img411.imageshack.us/img411/8181/fug3utrgjhvd7f8bb.png
quote:
That said, pin 13 can not be used as a digital input with the internal pull-up resistor. See the pullup resistors section in the Digital Pins article on the Arduino website for the reasons why. For this pin we'll be using an external pull-down resistor. If you're unsure what a pull-up/pull-down resistor does, check out this great tutorial on ladyada.net
Om de koppeling te maken met je pc heb je een virtuele com poort nodig en het programma: Serial MIDI converter. Nu gebeurt er het volgende:

Als ik het bordje aansluit op USB en de pulsknop (poort 13) indruk gaat de LED aan, dit geeft aan dat de bedrading goed zit. Echter als ik dan het Serial MIDI converter programma start gaat na verloop van tijd de TX LED ook aan, maar deze blijft aan.

Er blijft naar mijn redenatie constant data over die lijn lopen, maar ik kan niet vinden hoe en waardoor dit komt. Ik heb de volgende code gebruikt: http://www.instructables....I4L3L/FS63C21GU1I4L3L.zip.

Heeft wellicht iemand van jullie een idee? :D

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

Start de Serial Monitor in het Arduino-programma (115200 bps) en je zult waarschijnlijk een bult output zien van al die Serial.print()s onderaan.

• Greenfielt
quote:
CyBeR schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:47:
Start de Serial Monitor in het Arduino-programma (115200 bps) en je zult waarschijnlijk een bult output zien van al die Serial.print()s onderaan.
quote:
°°°°°° °
°
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
°°°
°°°°°°°°° ° ° °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
°°
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
°
°°°
° ° ° °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
°°
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
°
° ° °°°°°°
°
° ° °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
°°°
° ° ° °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° °
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° °°°°
Een deel van die output/input dus.... kan er vrij weinig mee lijkt me.... :+

Greenfielt wijzigde deze reactie 03-11-2011 09:55 (82%)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

Ja, maar dat is die data he :P

• Greenfielt
Dat snap ik, maar waarom wordt dat constant verstuurd terwijl ik geen knop aanraak, dat is de vraag. Omdat nu constant data over en weer gaat kan ik geen MIDI mapping maken en loopt het programma wat ik gebruik (resolume) constant vast.

• Greenfielt
Inmiddels is me duidelijk wat het probleem was. Ik had in de code alle analoge poorten gedefinieerd staan. Hierdoor verwacht arduino dat alle poorten daadwerkelijk aangesloten zijn en verbonden zijn met de aarde.

Dit was niet het geval, dus was er "lekkende" stroom die constant data output genereerde. De oplossing had twee mogelijkheden:

1. Alle analoge poorten aarden
2. De analoge poorten uit de code halen en toevoegen wanneer nodig.

Ik ben voor de tweede optie gegaan, dit werkt prima :)
@Cyber bedankt voor het meedenken.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Analoog hoef je niet te definiëren, die word pas ingesteld als de analogRead functie aanroept, die roept een c functie aan in bestand wiring_analog.c De functie stelt vervolgens register in, en begint dan met de omzetting.

wiring_analog.c kan in in de volgende map vinden. Kan er ook zelf wat functies bijzetten of bestaande optimaliseren, etc. "arduino\hardware\arduino\cores\arduino\wiring_analog.c"

Kijk dit gebeurt er als je analogRead aanroept.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
int analogRead(uint8_t pin)
{
    uint8_t lowhigh;

#if defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__)
    if (pin >= 54pin -= 54// allow for channel or pin numbers
#else
    if (pin >= 14pin -= 14// allow for channel or pin numbers
#endif

#if defined(ADCSRB) && defined(MUX5)
    // the MUX5 bit of ADCSRB selects whether we're reading from channels
    // 0 to 7 (MUX5 low) or 8 to 15 (MUX5 high).
    ADCSRB = (ADCSRB & ~(1 << MUX5)) | (((pin >> 3) & 0x01) << MUX5);
#endif

// set the analog reference (high two bits of ADMUX) and select the
    // channel (low 4 bits).  this also sets ADLAR (left-adjust result)
    // to 0 (the default).
#if defined(ADMUX)
    ADMUX = (analog_reference << 6) | (pin & 0x07);
#endif

// without a delay, we seem to read from the wrong channel
    //delay(1);

#if defined(ADCSRA) && defined(ADCL)
    // start the conversion
    sbi(ADCSRAADSC);

// ADSC is cleared when the conversion finishes
    while (bit_is_set(ADCSRAADSC));

// we have to read ADCL first; doing so locks both ADCL
    // and ADCH until ADCH is read.  reading ADCL second would
    // cause the results of each conversion to be discarded,
    // as ADCL and ADCH would be locked when it completed.
    low  = ADCL;
    high = ADCH;
#else
    // we dont have an ADC, return 0
    low  = 0;
    high = 0;
#endif

// combine the two bytes
    return (high << 8) | low;
}

Misschien valt jullie iets op aan het aantal analoog kanalen die beschikbaar zijn? Er zit soort van easter egg in de atemag328p-pu, en dat heeft te maken met de analoog kanalen, meer verklapt ik niet. :+

Edit/
Verder heb je volkomen gelijk hoor, de pinnen uitschakelen of vast maken aan grond. Anders heb je kans op interferentie tussen de kanalen, ook wel bekent onder de naam floating adc input.

http://letsmakerobots.com/node/22895

mad_max234 wijzigde deze reactie 12-11-2011 22:53 (5%)

-Andere hobby- -

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:14
Compiler zegt: 'expected ')' before ';' token' bij regel 2 - ik zie niet waar de puntkomma staat, wie snapt wat ik verkeerd doe |:(
code:
1
2
3
4
5
void loop() {
  if (ucell > 1.4) { //ucell eerst omzetten van ADC-waarde naar voltage
    Serial.println("Cel 1,4 volt - laadproces afgelopen.")  }
  transistor = 1
}

Met 2x een puntkomma erbij werkt het ook niet, Arduino geeft dezelfde foutmelding.
quote:
void loop() {
if (ucell > 1.4) {
Serial.println("Cel 1,4 volt - laadproces afgelopen."); }
transistor = 1;
}
Update: had een puntkomma gezet achter #define led 13, nu werkt ie wel. :z

Pruimenvlaai wijzigde deze reactie 21-11-2011 19:30 (40%)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

void loop() {
if (ucell > 1.4) { //ucell eerst omzetten van ADC-waarde naar voltage
Serial.println("Cel 1,4 volt - laadproces afgelopen."); }
transistor = 1;
}

Je bent twee ; vergeten.

edit
Achter define hoort nooit een puntkomma, en tussen return in functie en variabel hoort geen = om nog maar een afwijkend voorbeeld te noemen.

Een fout op bepaalde regel kan ook komen door een al eerder gemaakte fout in de code. Je krijgt bijvoorbeeld melding dat op regel 11 iets fout gaat, maar de oorzaak kan goed op regel 9 liggen, maar de code nog wel werkt tot regel 11.

mad_max234 wijzigde deze reactie 23-11-2011 14:58 (47%)

-Andere hobby- -

• stef110
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:42
Hallo tweakers,

Dit is mijn eerste post op dit forum.
Ik heb van het weekend voor Arduino en een Galaxy Tab een programmaatje geschreven waarmee, ik met de Tab een klein 4 wiel aangedreven platvormpje kan aansturen via bluetooth. De code moet nog wat aangepast worden wat het sturen wat makkelijker moet maken.

video:
YouTube: 4 wiel aangedreven platform aangestuurd door Galaxy Tab 10.1

Stef

stef110 wijzigde deze reactie 27-11-2011 17:17 (19%)

2100Wp evergeens 700Wp zelfbouw

• k5052
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:32
Ziet er goed uit. Heb je gebruik gemaakt van bestaande libraries? Ik neem aan dat je niet vanaf scratch alles hebt geschreven en hebt geprogrammeerd. Dat zou langer duren dan een weekendje..

Tevens heb ik zelf wat gespeeld met Arduino's in het verleden maar wil ik op dit moment het volgende doen: ik wil een programma schrijven waarin in diverse cases kan aanroepen met 1 enkele switch (mbv pushcounters). In elke case staan sequences van LED's (4) die op een bepaald tijdstip aan of uit moeten gaan. Op dit moment heb ik het perfect werkende, alleen is zijn de cases die ik nu heb geschreven simpele pwm commando's of constante outputs (LED's). Zodra ik een delay toevoeg in de for command werken mijn pushcounters niet meer goed, wat enigszins logisch is. De delay commands laten de micocontroller voor x ms wachten zonder input.

Is er een makkelijke methode om dit op te lossen? Ik dacht dat ik het eventueel zou kunnen oplossingen door de blinkwithoutdelay example en die te combineren of het creëren van arrays in elke case.

Sony A77 | Fuji X100 | te koop Sony 16 - 50 f/2.8 | Minolta AF 24 2.8, 50 1.7, 85 1.4

• Tower410
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-04 14:16
Dan moet je een variabele aanmaken die je als 'counter' gebruikt, en die je bij elke cycle met één verhoogd. Dan een if'je gebruiken voor als deze variabele groter wordt dan een bepaald getal: dan heb je een 'delay' zonder het programma zelf te stoppen.

Als je het in milliseconden wil uitdrukken is dat ook makkelijk te doen, bij elke 'switch' van het programma de waarde van millis() opslaan, en een if(millis() - opgeslagenMillis > ???ms) toevoegen waarin je de wijzigingen uitvoert in de output naar de LEDs. Misschien nog wel makkelijker dan de eerste methode, kost alleen wat meer geheugen, maar dat maakt bij jouw programma denk ik niet veel uit.

• k5052
De counter heb ik op dit moment geintregreerd in het programma. Het probleem zit in de sequences. Bijvoorbeeld:

case 1 :
2 LED's gaan aan in een bepaalde sequense; 50ms HIGH, 200ms LOW, 50ms HIGH

case 2 :
2 andere LED's gaan aan in de volgende sequence, 100ms HIGH, 200ms LOW, 400ms HIGH

Met de methode die ik nu heb geprogrammeerd zou het prima gaan als ik delays in zou zetten om de timing in kaart te brengen. Maar doordat ik een buttoncount heb toegevoegd kan ik de opeenvolgende case niet activeren als er op de knop wordt gedrukt op het moment dat een delay actief is. Vandaar dat ik een alternatief zoek.

op ladyada staat een soortgelijke situatie. Een example code met meerdere states die getriggered worden door een switch button. Het probleem treedt hier ook op.. als ik de code upload en probeer te browsen door de verschillende if statements werkt het nog steeds niet. Ligt het aan mijn hardware of is het een software 'feature'?
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
/*
 *  Bike light, final version
 */

int switchPin = 2;              // switch is connected to pin 2
int led1Pin = 12;
int led2Pin = 11;
int led3Pin = 10;
int led4Pin = 9;
int led5Pin = 8;

int val;                        // variable for reading the pin status
int val2;                       // variable for reading the delayed status
int buttonState;                // variable to hold the button state

int lightMode = 0;              // What mode is the light in?

void setup() {
  pinMode(switchPinINPUT);    // Set the switch pin as input

pinMode(led1PinOUTPUT);
  pinMode(led2PinOUTPUT);
  pinMode(led3PinOUTPUT);
  pinMode(led4PinOUTPUT);
  pinMode(led5PinOUTPUT);

Serial.begin(9600);           // Set up serial communication at 9600bps
  buttonState = digitalRead(switchPin);   // read the initial state
}

void loop(){
  val = digitalRead(switchPin);      // read input value and store it in val
  delay(10);                         // 10 milliseconds is a good amount of time
  val2 = digitalRead(switchPin);     // read the input again to check for bounces
  if (val == val2) {                 // make sure we got 2 consistant readings!
    if (val != buttonState) {          // the button state has changed!
      if (val == LOW) {                // check if the button is pressed
        if (lightMode == 0) {          // if its off
          lightMode = 1;               // turn lights on!
        } else {
          if (lightMode == 1) {        // if its all-on
            lightMode = 2;             // make it blink!
          } else {
            if (lightMode == 2) {      // if its blinking
              lightMode = 3;           // make it wave!
            } else {
              if (lightMode == 3) { //  if its waving, 
                lightMode = 0;           // turn light off!
              }
            }
          }
        }
      }
    }
    buttonState = val;                 // save the new state in our variable
  }

// Now do whatever the lightMode indicates
  if (lightMode == 0) { // all-off
    digitalWrite(led1PinLOW);
    digitalWrite(led2PinLOW);
    digitalWrite(led3PinLOW);
    digitalWrite(led4PinLOW);
    digitalWrite(led5PinLOW);
  }

if (lightMode == 1) { // all-on
    digitalWrite(led1PinHIGH);
    digitalWrite(led2PinHIGH);
    digitalWrite(led3PinHIGH);
    digitalWrite(led4PinHIGH);
    digitalWrite(led5PinHIGH);
  }

if (lightMode == 2) { // blinking
    delay(100);
    delay(100);
  }
  if (lightMode == 3)  { // "wave"
    delay(50);
    delay(50);
    delay(50);
    delay(50);
    delay(50);
  }    
}

k5052 wijzigde deze reactie 28-11-2011 09:43 (75%)

Sony A77 | Fuji X100 | te koop Sony 16 - 50 f/2.8 | Minolta AF 24 2.8, 50 1.7, 85 1.4

• BocraM
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-04 21:14
Ook met deze code wordt er inderdaad niet gekeken naar een button-press zolang een van de mode if-statements wordt uitgevoerd. Pas zodra het programma hier doorheen is en weer bovenin de loop is wordt er weer een check gedaan.
Het sleutelwoord hier is interrupt. Als je aan de button een interrupt-routine hangt wordt deze routine altijd uitgevoerd, waar het programma ook mee bezig is. In je loop blijf je dus je if-statements voor de verschillende modi uitvoeren. In je interrupt-loop (waar je dus komt bij het indrukken van de button) verander je dan de mode.
Laat het maar weten als je er niet uitkomt, dan kan ik kijken of ik wat voorbeeldcode kan vinden.

• k5052
Ik heb inderdaad overwogen om interrupts (dat zou dan de switch in kwestie zijn die door de verschillende if statements wisselt wanneer er op de knop wordt gedrukt. Maar kan ik dit klakkeloos combineren met diverse if statements in de code ?

• Rmg
Sowieso waarom delays gebruiken?

http://www.arduino.cc/en/Tutorial/BlinkWithoutDelay is snel zat voor je programma

• BocraM
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-04 21:14
quote:
Dit gaat inderdaad ook gewoon werken zolang je je programma simpel houdt (en niet langer dan 50 dagen achtereen, dan loopt millis() over). Zodra je meer dingen toe gaat voegen en de loop langer wordt, of ingewikkelde knipperpatronen wilt, gaat het wel rommelig worden.

Voor wat betreft de if-statements in je code: die blijven gewoon werken alleen schakelt de mode pas over zodra de loop doorlopen is (de code komt namelijk terug waar deze weggeroepen is naar de interrupt, vaak dus ergens halverwege een if-statement).

• k5052
quote:
BocraM schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:54:
[...]

Dit gaat inderdaad ook gewoon werken zolang je je programma simpel houdt (en niet langer dan 50 dagen achtereen, dan loopt millis() over). Zodra je meer dingen toe gaat voegen en de loop langer wordt, of ingewikkelde knipperpatronen wilt, gaat het wel rommelig worden.

Voor wat betreft de if-statements in je code: die blijven gewoon werken alleen schakelt de mode pas over zodra de loop doorlopen is (de code komt namelijk terug waar deze weggeroepen is naar de interrupt, vaak dus ergens halverwege een if-statement).
Dat was ook de reden, ik heb namelijk 8 if statements die elkaar opvolgen (8 verschillende knipperpatronen) en het was voor mij redelijk rommelig als ik het doormiddel van de blinkwithoutdelay methode zou uitvoeren. Bocra, thanks voor je tips, heb je eventueel ook een voorbeeld code (interrupt) waar het wordt toegepast? Het is voor mij nu onduidelijk waar ik eventuele parameters kan plaatsen.

Het maakt niet uit dat een if loop geheel doorlopen wordt voordat het verder schakelt naar een andere if statement. De loops zelf zijn niet langer dan een seconde dus dat valt wel mee. Uit nieuwsgierigheid, zou het mijn code compliceren indien ik wel direct door zou willen schakelen naar het volgend knipperpatroon?

edit:
uiteindelijk toch opgelost met een combinatie van oplossingen. Interrupts gebruikt en mijn ifstatements verplaatst naar de void <interrupt>. Na wat getest te hebben realiseerde dat ik softwarematig mijn button die de interrupt triggered nog niet had gedebounced. Dit heb ik verholpen door dit toe te voegen aan de void <interrupt> :
C:
30
31
32
33
34
35
36
37
38
static unsigned long last_interrupt_time = 0;
  unsigned long interrupt_time = millis();
  // If interrupts come faster than 200ms, assume it's a bounce and ignore
  if (interrupt_time - last_interrupt_time > 200)
  {
    ... do your thing
  }
  last_interrupt_time = interrupt_time;
}

k5052 wijzigde deze reactie 28-11-2011 13:59 (32%)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De timers gebruik je daar meestal voor met output compartor Dit kan je zo goed als helemaal door de hardware laten regelen en dan kost het je ook bijna geen processor cyclus.

Hoef je alleen maar de patronen in de output compartor te zetten en timers regelt de rest. DigitalWrite is ontzettend traag en verbruikt veel flash geheugen, als je die functie veel aanroept zal je code steeds trager worden.

Timers werken heel simpel, je stelt een clock snelheid in, dat is je periode, in de periode loopt de timers altijd van 0(bottom) naar 255(top), je vult bij de compartor een getal in die tussen de 0 en de 255 ligt dat zal dan de tijd zijn dat de pin hoog en overige deel van de periode zal laag zijn.

Als ik dus 100 opgeeft zal die 100 aan zijn en 155 uit van die periode.

Dat gebeurt allemaal hardwarematig, allen het opgeven van de aan tijd zal softwarematig moeten.

Edit/
Staat het wat duidelijker uitgelegd en met wat plaatjes om het te verduidelijken.
http://extremeelectronics...tion-by-using-avr-timers/

mad_max234 wijzigde deze reactie 28-11-2011 14:41 (9%)

-Andere hobby- -

• srikengames
  • Laatst online: 21-10-2013

srikengames

16 jarige puberale debiel

Vervelend vraagje tussendoor,

Ik heb geprobeert te zoeken, maar ik kan het niet vinden.
Is het mogelijk om met arduino (of meerdere) een domoticasysteem te bouwen.
Wat voor draadloze verbinding zou het best zijn?
Ik zit zelf te denken aan ir dan kan ik er ook een afstandsbediening voor programmeren.

En het belangrijkste blijft hier een transistor (?!), want arduino vind het lichtnet niet leuk(toch?).

Bedankt voor de hulp

i don't suffer from insaniti, i enjoy every minute of it.

• Rmg
quote:
srikengames schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:46:
Vervelend vraagje tussendoor,

Ik heb geprobeert te zoeken, maar ik kan het niet vinden.
Is het mogelijk om met arduino (of meerdere) een domoticasysteem te bouwen.
Afhankelijk van wat je wil kan dat prima.
quote:
Wat voor draadloze verbinding zou het best zijn?
das situatie specifiek. zo te horen wil je een simpele oplossing, waarschijnlijk om lampen te schakelen dus waarom geen KaKu icm bluetooth of desnoods idd IR.
quote:
Ik zit zelf te denken aan ir dan kan ik er ook een afstandsbediening voor programmeren.
Dat kan ja.
quote:
En het belangrijkste blijft hier een transistor (?!), want arduino vind het lichtnet niet leuk(toch?).
Wat?

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:56
Denk dat hij een transformator bedoelt, maar koop gewoon een standaard adapter, beetje afhankelijk hoeveel stroom je ervan nodig heb, maar voor 5V kan je bijvoorbeeld gewoon de gemiddelde telefoonadapter pakken (die met USB werkt, anders is het niet noodzakerlijkerwijs 5V).

AKA Furby-killer

• srikengames

srikengames

hoe duur is zo'n kika?
en ik heb er vaker over gelzen maar ik weet niet wat de precieze functie is.
heeft iemand uitleg?

maar in principe zou het toch moeten lukken volledig zelf maken met arduino?

thanks

• Rmg
quote:
srikengames schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:31:
hoe duur is zo'n kika?
en ik heb er vaker over gelzen maar ik weet niet wat de precieze functie is.
heeft iemand uitleg?

maar in principe zou het toch moeten lukken volledig zelf maken met arduino?

thanks
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kan beter dit topic lezen als het gaat om arduino(en andere microcontrollers), die andere is voor klik-aan-klik-uit en PC.
433MHz-communicatie met microcontrollers

Edit/
Je kan ook gewoon de afstandbediening hacken met een arduino zodat je de toetsen kortsluiten via een transistor die je schakelt met arduino digitale pin. Dan kan je elke goedkoop setje gebruiken, en je kan zelf heel simpel een firmware schrijven, je hoeft dan geen rekening te houden met 433Mhz zendprotocol.

Snap je wat ik bedoel?

mad_max234 wijzigde deze reactie 29-11-2011 18:07 (47%)

-Andere hobby- -

• warcow
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17-04 15:04
quote:
mad_max234 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:03:
Kan beter dit topic lezen als het gaat om arduino(en andere microcontrollers), die andere is voor klik-aan-klik-uit en PC.

Edit/
Je kan ook gewoon de afstandbediening hacken met een arduino zodat je de toetsen kortsluiten via een transistor die je schakelt met arduino digitale pin. Dan kan je elke goedkoop setje gebruiken, en je kan zelf heel simpel een firmware schrijven, je hoeft dan geen rekening te houden met 433Mhz zendprotocol.

Snap je wat ik bedoel?
Dat laatste heb ik ook gedaan. Is al weer een tijdje geleden maar volgens mij heb ik er niet eens transistors voor gebruikt, maar gewoon direct de digitale pinnen aan de ene kant en de ground aan de andere. (Wel even goed kijken hoe de sporen op de print lopen van je a/b, dan kun je goed soldeerbare punten vinden))

• srikengames

srikengames

quote:
mad_max234 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:03:

Edit/

Snap je wat ik bedoel?
maar het gaat mij meer om het ontvangen van de signalen, dan het verzenden ervan.
en ik heb meer zoiets van waar moet ik de schakelaar(transistor?) plaatsen bij de echte schakeling van bv het licht. want als ik zo'n project zou starten is er geen andere mogelijkheid dan kika(en varianten)?

• Rhapsody
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-04 17:22

Rhapsody

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Pruttel

Is er eigenlijk geen kleiner Ethernet Shield voor Arduino (in het bijzonder voor de Arduino Mini)
Het gewone ethernet shield is zo enorm groot vergeleken bij de Arduino Mini.

Op Antratek wel wat gevonden, maar daar weet ik niet van of dat wel zo 123 zal gaan werken met Arduino...

In Metal We Trust

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

Paarse Layout \o/

In ieder geval niet met de standaard library, die is voor een Wiznet controller en op die bordjes zit iets anders.

Je moet die gewoon met SPI aansturen. En de kans dat de pin headers overeen komen lijkt me ook klein.

• Rhapsody
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-04 17:22

Rhapsody

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Pruttel

Dat SPI verhaal ga ik maar eens uitzoeken, ben nog niet zo'n expert met Arduino. Bedankt.

In Metal We Trust

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:24

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

iemand al de nieuwe Arduino 1.0 software gedownload? ervaringen? lastig om oude programma's te her-compileren?

deelnemer Duchenne Heroes 2013 ZonPHP

• TimDJ
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 02:15
Arduino 1.0?
edit:

Ah ik had blijkbaar gecachte pagina nu kijk ik en staat er niet 0.23 meer maar 1.0

TimDJ wijzigde deze reactie 02-12-2011 14:54 (80%)

Freelance (Drupal) developer :: follow me @tim_dj :: Recepten

• harold65
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07-04 23:23

harold65

Slimme meter:

quote:
NielsTn schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 09:35:
iemand al de nieuwe Arduino 1.0 software gedownload? ervaringen? lastig om oude programma's te her-compileren?
Software her-compileren is niet echt lastig. Hier en daar wat namen veranderen.
Ook de libraries moeten aangepast worden met zo iets:
C:
1
2
3
4
5
#if ARDUINO >= 100
#include <Arduino.h> 
#else
#include <WProgram.h> 
#endif

Grootste probleem is dat de ethernet library een stuk groter is geworden omdat DHCP er nu standaard in zit.
Door de bug in de bootloader van de UNO past mijn applicatie niet meer...
Ik ga dit weekend proberen de verbeterde bootloader (die bij 1.0 geleverd wordt) in de controller te krijgen. :P

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:24

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
FAD schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 10:51:
Arduino 1.0?
edit:

Ah ik had blijkbaar gecachte pagina nu kijk ik en staat er niet 0.23 meer maar 1.0
jip
http://arduino.cc/blog/2011/11/30/arduino-1-0-now-available/

deelnemer Duchenne Heroes 2013 ZonPHP

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

quote:
srikengames schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:14:
[...]

maar het gaat mij meer om het ontvangen van de signalen, dan het verzenden ervan.
en ik heb meer zoiets van waar moet ik de schakelaar(transistor?) plaatsen bij de echte schakeling van bv het licht. want als ik zo'n project zou starten is er geen andere mogelijkheid dan kika(en varianten)?
Welke signalen? Wilde toch domotica systeem maken, dan is zenden ver weg het belangrijkste van de twee, zonder zenden zal je niks kunnen schakelen en automatiseren.

Wat voor inputs wil je dan hebben?

Meeste wat gebruikt word door hobbyisten om 230 te schakelen zijn relais. Traic worden ook nog wel eens gebruikt. Maar kant en klaar setje 433Mhz stekkers(kika) waar je niet aan 230v hoeft te klote is wel zo veilig en handig voor startende hobbyist, kan je bij lage voltage blijven, kant en klaar afgewerkt, goedkoop en draadloos.

Mogelijkheden zat, bedraad of draadloos, zijn vele je voorgegaan waar je inspiratie uit kan halen.

-Andere hobby- -

• wouter.u
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-03 17:08
Ik zit met een schakeling die 17-18V heeft op een hoog niveau, en ik wil dit inlezen als een 1 op mijn Arduino Uno , mag ik dit rechtstreeks aan de ingangen hangen van mijn arduino Uno of moet daar een zener diode tussen. die het omzet naar bv 4,7v ?

• Rmg
quote:
wouter.u schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:11:
Ik zit met een schakeling die 17-18V heeft op een hoog niveau, en ik wil dit inlezen als een 1 op mijn Arduino Uno , mag ik dit rechtstreeks aan de ingangen hangen van mijn arduino Uno of moet daar een zener diode tussen. die het omzet naar bv 4,7v ?
Niemand die je het verbied, maar je sloopt er je arduino wel mee :+ er zit wel een beetje tolerantie op maar hoger dan 5.5.v zou ik niet gaan.

Er zijn ook legio oplossingen voor te bedenken, spanningsdelertje, transistor, optocoupler

• qbix
  • Laatst online: 29-11-2013
Op internet kwam ik de volgende code tegen:
int ledPin[] = {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13};

bron:
http://jmsaavedra.com/projects/LEDtime/v02/LED_time_code

Ik krijg dit niet werkend:

int i;
for (i = 0; i < 13; i++) {
digitalWrite(ledPin[i], HIGH);
delay (500);
}

Kan dit nu wel of niet in een Arduino?
En zo ja, wat doe ik verkeerd?

Het lijkt erop dat ik het antwoord heb:
http://arduino.cc/en/Tutorial/Array

qbix wijzigde deze reactie 10-12-2011 20:09 (9%)
Reden: antwoord gevonden

• almightyarjen

almightyarjen

Heeft iemand ervaring met PS/2 barcodescanners en arduino's? Ik heb het één en ander gevonden over PS/2 communicatie naar een arduino, door bijvoorbeeld een keyboard. Dat moet nog wel in elkaar te flansen zijn. Maar ik wil iets doen met een handbarcodescanner. Zo'n ding dat je op een barcode richt, de knop indrukt en "blieb" zegt.

1. Werkt de communicatie hetzelfde als bij een toetsenbord?
2. ipv het knopje indrukken moet-ie gaan scannen door een commando vanuit de arduino, hoe krijg ik dit voor elkaar?

• sh4nce
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19-12-2013
quote:
almightyarjen schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:48:
Heeft iemand ervaring met PS/2 barcodescanners en arduino's? Ik heb het één en ander gevonden over PS/2 communicatie naar een arduino, door bijvoorbeeld een keyboard. Dat moet nog wel in elkaar te flansen zijn. Maar ik wil iets doen met een handbarcodescanner. Zo'n ding dat je op een barcode richt, de knop indrukt en "blieb" zegt.

1. Werkt de communicatie hetzelfde als bij een toetsenbord?
2. ipv het knopje indrukken moet-ie gaan scannen door een commando vanuit de arduino, hoe krijg ik dit voor elkaar?
1. zal vergelijkbaar zijn in die zin dat je met de keyboard code ook de codes van de barcode scanner kunt uitlezen. Maar de mapping van de gelezen characters zullen vermoedelijk wel verschillen. Lijkt me gemakkelijk te vinden als je barcode voor je neus hebt en logt wat de barcode scanner allemaal te vertellen heeft.

2. Daarvoor moet je al de barcodescanner openen, het contact zoeken en dat via arduino schakelen (transistor). Gaat maw niet over de ps/2 verbinding maar via een afzonderlijke verbinding naar dat contact bij de trigger.

• almightyarjen

almightyarjen

OK thanks, zo'n idee had ik al :)

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-04 19:53
Ik ben al meer dan een jaar in het bezit van een Freeduino v1.22 met een atmega 328. Deze heeft altijd zeer goed bevallen en heeft in mijn arcade kast gezeten om de leds onder de knoppen aan te sturen. Dit was allemaal leuk en aardig, maar de arcade kast moest weg wegens plaatsgebrek. Vervolgens heeft de Arduino maanden in mijn bureau gelegen.

Nu heb ik dit ding snel nodig voor een project, maar hij geeft aan: AVRdude not in sync. Niemand geeft hier op google oplossingen voor die daadwerkelijk werken of überhaupt al logisch zijn.

De oude code die er op staat werkt nog. Is er iemand die weet hoe ik dit moet maken of wil er iemand snel van zijn oude Arduino verkopen? (Het liefste met een atmega 328p omdat ik dan al de library's voor een sure electronics matrix display kan gebruiken.)

• Technicality
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-04 17:15

Technicality

Vliegt rechtsom...

quote:
zynex schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:29:
Ik ben al meer dan een jaar in het bezit van een Freeduino v1.22 met een atmega 328. Deze heeft altijd zeer goed bevallen en heeft in mijn arcade kast gezeten om de leds onder de knoppen aan te sturen. Dit was allemaal leuk en aardig, maar de arcade kast moest weg wegens plaatsgebrek. Vervolgens heeft de Arduino maanden in mijn bureau gelegen.

Nu heb ik dit ding snel nodig voor een project, maar hij geeft aan: AVRdude not in sync. Niemand geeft hier op google oplossingen voor die daadwerkelijk werken of überhaupt al logisch zijn.

De oude code die er op staat werkt nog. Is er iemand die weet hoe ik dit moet maken of wil er iemand snel van zijn oude Arduino verkopen? (Het liefste met een atmega 328p omdat ik dan al de library's voor een sure electronics matrix display kan gebruiken.)
Iprototype bezorgt meestal binnen een dag of 2 - ik zou ze even mailen/bellen

• benji83
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 17-04 22:12
quote:
zynex schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:29:

Als de code nog draait, zou de chip nog OK moeten zijn.
Check even in de IDE of je onder tools -> board de juiste keuze hebt gemaakt.
Daar zal je waarschijnlijk moeten kiezen voor de duemilanove with ATMega328.

Anders inderdaad gewoon een 328 met bootloader voorgeprogrammeerd bestellen, die heb je met een paar dagen in huis.

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-04 19:53
Dan bestel ik wel gewoon een nieuwe Arduino. Ik heb inderdaad al de com poorten gecontroleerd en het juiste board gekozen. (Zo veel verstand heb ik dan ook weer wel :p ) Verder heb ik het op drie verschillende pc's geprobeerd en de drivers gewoon goed geinstalleerd, maar het probleem blijft aanhouden.

Als je het op google intypt zul je eigenlijk ook zien dat bij niemand het probleem weg gaat tenzij mensen zo dom zijn geweest om het verkeerde board of com poort te selecteren.

• benji83
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 17-04 22:12
quote:
zynex schreef op woensdag 14 december 2011 @ 22:48:
Dan bestel ik wel gewoon een nieuwe Arduino. Ik heb inderdaad al de com poorten gecontroleerd en het juiste board gekozen. (Zo veel verstand heb ik dan ook weer wel :p ) Verder heb ik het op drie verschillende pc's geprobeerd en de drivers gewoon goed geinstalleerd, maar het probleem blijft aanhouden.

Als je het op google intypt zul je eigenlijk ook zien dat bij niemand het probleem weg gaat tenzij mensen zo dom zijn geweest om het verkeerde board of com poort te selecteren.
Vreemd...
Je zou kunnen proberen de bootloader nog te bitbangen, of kijken of je hem bij iemand aan een AVR programmer kunt hangen, toch zonde om een bordje weg te gooien wat nog in orde is alleen niet meer geprogrammeerd wil worden via de IDE.
Pagina: 1 ... 11 ... 52 Laatste