[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 293.927 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
R15 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:52:
@Piepersnijder

Leuk dat je het werkend hebt gekregen op die manier, ook via internet. Maar ik vind zo'n bord wel erg duur. En het moet ook op de "originele" manier kunnen. Maar dat lukt me nog steeds niet! :( En het lastige is dat ik zelf geen verstand heb van php o.i.d., enkel een klein beetje html (beetje aanpassen e.d.).
Je kunt dit board ook als bouwpakket kopen (USB-interfaceboard K8055). deze kost 29 Euro.
Eeen beetje programeerervaring moet je wel hebben. zowel om de USB-board aan te sturen maar ook om een website te maken zodat je de USB-board ook via internet kunt besturen.

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:43
Oke, maar via de originele manier kan het net zo goed. Het is toch weer €29, besteed ik dan liever aan wat anders.

Verwijderd

Ik heb een PIC 16F877 aan een telefoonprint gehangen. Als de telefoon gaat, neemt de PIC op en kun je 'via je telefoon indirect de knoppen indrukken van een 433Mhz klik-aanklik-uit afstandbediening'. Inderdaad, lamp aan/uit in je huis terwijl je in de auto zit via je mobieltje. Ik heb nu de schakelaars van de afstandbediening hard aan de microcontroller gesoldeerd. Door een uitgang van de microcontroller hoog of laag te maken kan ik 'electronisch een knop van de afstandbediening indrukken'. Ik wil nu een 'dom' 433Mhz zendertje rechtstreeks aan de microcontroller hangen en de PIC 16F877 het bitpatroon via de UART direct laten genereren.

Ik heb een Rigol DS1052E scope maar het lukt me niet om het volledige bitpatroon van een Blokker setje op te vangen en om te zetten in enen en nullen. Zijn wat geruchten dat het hier om Manchester codering zou gaan, wat ietwat moeilijk te 'synthetiseren' is. Verder lijkt het dat bij herhaald indrukken van de knoppen het bitpatroon anders is. Er komen wel steeds identieke stukken patroon terug, maar soms is de pulstrein korter of langer, of is er overlap als je te snel opnieuw op de knop drukt. Heb al wel door hoe ik signalen kan opnemen en frame-by-frame kan afspelen die anders te snel voorbijvliegen op het scherm. Het opnemen van het signaal lijkt wat te stotteren (soort van vertraging zodra de datalijn van 'flatline' naar 'bitstream' springt). Hmm...geen idee wat te doen...

De encoder/decoder chip van mijn Blokker setje is een 2262/2272 combo. Er is wel wat van terug te vinden op internet, maar meestal zijn het Chinese datasheets zonder protocol informatie.

Ik zie dat er al wel een Lirc config file bestaat voor de Blokker setjes.
Weet iemand of de Lirc config files 1 op 1 zijn om te zetten naar een bitpatroon?
Heeft iemand misschien al iets soortgelijks geprobeerd?
Lirc is robuust, maar ik kan me voorstellen dat er projecten zijn waarbij je een microcontroller het werk wilt laten doen in plaats van je pc (bijvoorbeeld in combinatie met telefoon).

Meer over de telefoonprint hier: http://www.picbasic.nl/telefoonprint.htm

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2010 14:00 ]

• Piepersnijder
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:48:

De encoder/decoder chip van mijn Blokker setje is een 2262/2272 combo. Er is wel wat van terug te vinden op internet, maar meestal zijn het Chinese datasheets zonder protocol informatie.
Ik heb een uitgebreide datasheet van de 2262.
Zeg maar waar ik die naar toe moet sturen.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:48:
Ik heb een PIC 16F877 aan een telefoonprint gehangen. Als de telefoon gaat, neemt de PIC op en kun je 'via je telefoon indirect de knoppen indrukken van een 433Mhz klik-aanklik-uit afstandbediening'. Inderdaad, lamp aan/uit in je huis terwijl je in de auto zit via je mobieltje. Ik heb nu de schakelaars van de afstandbediening hard aan de microcontroller gesoldeerd. Door een uitgang van de microcontroller hoog of laag te maken kan ik 'electronisch een knop van de afstandbediening indrukken'. Ik wil nu een 'dom' 433Mhz zendertje rechtstreeks aan de microcontroller hangen en de PIC 16F877 het bitpatroon via de UART direct laten genereren.
Leuk idee, hoewel ik het zelf "gewoon" via internet zou doen ;) Ik denk dat je idee beter thuishoort in
433MHz-communicatie met microcontrollers Sowieso staat daar al een library voor Arduino waarbij ik zelfs al de timings voor je blokker-setje (die heb ik zelf ook) heb gemeten en al ;) De code is gewoon C++, met veel commentaar. Kijk m.n. naar de class BlokkerSwitch in RemoteSwitch.h en .cpp

[edit] Hmm, juist in die timings zie ik net een discrepantie tussen commentaar en de code in die lib.. Maar de code werkt, dus houd dat maar als waarheid aan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fuzzillogic op 15-09-2010 15:19 ]

Verwijderd

telleropnul@mailinator.com Dank.

Had Arduino library al eens bekeken, maar niet begrepen.

Hmmm....voor Blokker....periodetijd is 230 usec...er zijn 8 data bits waarvan bit 1 tot 3 het device ID bevatten en bit 8 'aan' of 'uit' betekent...device to switch is [1..8]...

* Format data:
* pppppppp|prrrdddd|dddddddd|dddddddd (32 bit)
* p = period (9 bit unsigned int
* r = repeats as 2log. Thus, if r = 3, then signal is sent 2^3=8 times
* d = data

Interessant...

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 06:13 ]

• Fuzzillogic
Dat dataformaat is voor intern gebruik, zeg maar een short-hand notatie. Het is dus niet het formaat dat je uiteindelijk naar de tranmitter stuurt!

Ik heb zelf deze datasheet gebruikt. Belangrijk is dat je ziet dat er met trits gewerkt wordt (hoewel datasheet het over bits heeft). Het signaal bestaat uit 12 trits + een sync pulse. Deze kun je eenvoudig namaken met je microcontroller. Wat in de datasheet 4α is, is in de code periodusec, dus de 230µs.

Om van knop naar 12-trit-code te komen voor je blokker: het apparaatnummer (0-7 dus) is binair gecodeerd in de eerste 3 trits. De achtste trit geeft aan of de aan-(1) danwel uitknop (0) is gebruikt. De andere trits zijn altijd 0. Bij blokker wordt alleen de tritwaarde 0 en 1 gebruikt, de X/float wordt hier niet gebruikt.

Verwijderd

Op basis van de datasheet zie ik de volgende pulstrein beschreven:
"0" = zend achtereenvolgens hoog,laag,laag,laag,hoog,laag,laag,laag
"1" = zend achtereenvolgens hoog,hoog,hoog,laag,hoog,hoog,hoog,laag
"Zwevend" = gebruik ik niet
Sync puls = zend 1 keer 'hoog' vervolgens 31 keer 'laag'.

hoog = 4V tot 15V. laag = 0V

Om device 6 in te schakelen:
1) verstuur eerst sync puls: zend 1 keer 'hoog' en vervolgens 31 keer 'laag'.
2) verzend de volgende logische sequence (0,1,1,0,0,0,0,1,0,0,0,0), waarbij je bovenstaande vertaalsleutel moet gebruiken voor wat een "0" en een "1" is in hoog/laag spanning.
3) herhaal zenden in stap 2 een aantal maal voor robuuste transmissie.

De receiver ontvangt en interpreteert de data als volgt (=spiegel pulstrein 0,1,1,0,0,0,0,1,0,0,0,0 om het als binair getal weer te geven):
000010000110 - bit8 is "1" voor "aan" of "0" voor "uit", bits 1-3 is het deviceID ("110" is "6")

De pulstrein volledig uitgeschreven in laag (L) en hoog(H) spanningsniveau's:
Sync: verzend achtereenvolgens H, 31 x L
0: verzend achtereenvolgens H,L,L,L,H,L,L,L
1: verzend achtereenvolgens H,H,H,L,H,H,H,L

Kan iemand bevestigen of dit alles hout snijdt?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2010 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zijn die 2262/2272 sets allemaal compatible met elkaar? Mijn idee was namelijk om deze zender te kopen om aan m'n pc te knopen zodat ik m'n Elro-setje kan besturen. Lijkt me logisch dat die chips met elkaar overweg kunnen, of zit er nog een addertje onder het gras? De zender in de Elro-afstandsbediening is trouwens een SC2262 en de zender van die inkoopactie een PT2262... zou dat nog wat uitmaken of is dat alleen de fabrikant? Heb het natuurlijk al aan de organisator van die inkoopactie gevraagd maar die wist het ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Het verschil is alleen de fabrikant.
de SC2262 is van Silvan ChipElectronicsTech.Co.,Ltd.
de PT2262 is van Princeton Technology Corp.
Je kunt ze door elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
@telleropnul: volgens de docs komt de sync-puls juist achteraan. Niet dat het uitmaakt. De spanning is natuurlijk afhankelijk van de transmitter. Bij veel van die standaard-dingetjes zal het 12V zijn, maar het werkt hier ook prima met 5V direct uit de µc.

@JER00N er zitten alleen verschillen in de gebruikte timings en in de code (lees: de input op de pinnen van de x2262) die wordt gebruikt. De sets zijn onderling dus niet uitwisselbaar, ook al zou je de timing van de afstandbediening tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Op de datasheet van de SC2262 staat dat deze compatible is met de PT2262
http://sc-tech.cn/en/SC2262.pdf

Maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fuzzillogic schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 21:45:
@JER00N er zitten alleen verschillen in de gebruikte timings en in de code (lees: de input op de pinnen van de x2262) die wordt gebruikt. De sets zijn onderling dus niet uitwisselbaar, ook al zou je de timing van de afstandbediening tweaken.
Maar heel die timing zit toch juist in die 2262 ingebouwd? En de codes zelf stel je (voor zover ik weet) in met een DIP-switch en dmv de knoppen op de AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
JER00N schreef op zondag 19 september 2010 @ 18:15:
[...]

Maar heel die timing zit toch juist in die 2262 ingebouwd? En de codes zelf stel je (voor zover ik weet) in met een DIP-switch en dmv de knoppen op de AB.
Nee, timing wordt geregeld door een weerstand tussen OSC1 en OSC2. Deze kan per type variëren. De code stel je idd gedeeltelijk in met dipswitches of schakelaars, maar er zijn ook input-pinnen die hardwired zijn en die ook onderdeel zijn van de code. Met een simpele multimeter zou je echter alle benodigde gegevens uit de afstandsbediening kunnen meten om daarmee een afstandsbediening na te bootsen met een µC of een losse xx2262.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:41
kom net dit topic tegen en dit lijkt mij ook wel wat. heb een aantal klik aan klik uit setjes hier in huis liggen.
alleen geen enkele pc met een serieële poort werkt het ook met een gemodificeerde usb>>seriele kabel?

• R15
@alexswart

Waarschijnlijk gaat het niet werken met een usb naar serieel adapter.
Heb je wel een com poort aansluiting op je moederbord? Dan kun je daar gewoon een stekkertje insteken met een SUB D9 geval eraan. Van die backplates, met zo'n aansluiting erop (zie http://willyfogg.com/nl/search/Motherboard-Header-serial/), stekkertje in het moederbord en aansluiten maar! In mijn M4A785TD-V EVO moederbord zat ook nog zo'n aansluiting op het moederbord, dus die zit dan vast ook wel op jouw moederbord.
Let op: Ik bedoel niet dat er een com poort zit bij de andere aansluitingen (RJ-45, audio, usb e.d.), maar gewoon op het moederbord. Bij mij zit de aansluiting onder. Wanneer je niet weet waar die aansluiting zit, raadpleeg dan even de handleiding van je moederbord.

Veel succes/plezier! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door R15 op 30-09-2010 19:27 ]

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:41
dat word dus dan even zoeken voor mij. heb hellaas geen gebruiksaanwijzing van mn moederbord k maak gebruik van een Point of View ion330 mischien dat iemand hier meer van weet

• Piepersnijder
  • Niet online
Het is maar net wat je verstaat onder een gemodificeerde USB>>seriele kabel.
Een USB naar serieel omzetter (RS232) werkt hetzelfde als een com poort (DB-9/DB-25) en kan dan ook als zodanig worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
alexswart schreef op donderdag 30 september 2010 @ 19:40:
dat word dus dan even zoeken voor mij. heb hellaas geen gebruiksaanwijzing van mn moederbord k maak gebruik van een Point of View ion330 mischien dat iemand hier meer van weet
De mijne heeft in elk geval wel een compoort op het bord zitten.

Is er trouwens iemand die een velleman zender heeft aangesloten en voor mij kan meten hoeveel volt er tussen de DATA en GND zit op het moment dat je hem aansluit op de com poort en hoeveel volt als je iets verzend?

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
Ehm even asociaal.....Kick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 13:15
Piepersnijder schreef op maandag 13 september 2010 @ 23:45:
[...]
Ik heb de afstandsbediening van dit setje gekoppeld aan de USB-interfaceboard VM110 (module) van Conrad.
Hiermee is het mogelijk om op eenvoudige wijze de afstandbediening aan te sturen,
Ik heb hiervoor de software geschreven in Delphi.
Ook kan ik de afstandbediening besturen met mijn mobiel via internet. Dit kan alleen als je zelf een webserver hebt draaien natuurlijk.
Werkt perfect.
Kun je hier iets meer info over geven?? (Schema / componenten enzo?)
En tot hoeveel klik aan klik uit componenten kun je hierop aansluiten?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
soepah schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:08:
[...]

Kun je hier iets meer info over geven?? (Schema / componenten enzo?)
En tot hoeveel klik aan klik uit componenten kun je hierop aansluiten?
Ik heb een beknopte beschrijving gemaakt van mijn systeem.
Klik Hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
@Piepersnijder: Bedankt!
Ik heb zelf zo'n KaKu setje + hetzelfde velleman kitje, zal binnenkort eens wat proberen..
Welke apparaten heb je zelf allemaal in bezit en welke schakel je hiermee? (en alles met 1 ab of heb je er meerdere gekoppeld aan de VM kit?)

[ Voor 38% gewijzigd door soepah op 12-10-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik heb drie Elro sets. Hiervan heb ik 1 afstandsbediening gekoppeld aan de P8055/VM110. Hiermee schakel ik 9 draadloze stopcontacten. Je kunt met 1 afstandbediening nog veel meer schakelen als dat moet.
De overige 2 afstandsbedieningen gebruik ik om de contactdozen ook nog handmatig te kunnen bedienen.

De P8055 heeft 8 digitale uitgangen en 2 PWM uitgangen. Ik gebruik hiervan 4 uitgangen om de kanalen van de afstandsbediening te selecteren en de twee PWM uitgangen om te schakelen tussen aan of uit. De overige 4 digitale uitgangen gebruik ik om relais te sturen voor mijn rolluik en nog andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Schopje!

Ik ben op school nu bezig met PHP, en ik heb ook zo'n Impuls set van de Action, en een server die 24/7 draait, dus het leek me wel leuk om hier ook mee te klooien.

Heeft iemand ervaring met deze set?

Zie de foto's:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LJvs6DjfKhKCpD9vkfnCbMFd/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F7GR8dWXY5OVcu4wdgS2dZou/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gKCtShXkXnsPCLCevpgGJ9vp/thumb.jpg

Klik voor groter formaat ;)

En wat is makkelijker? Een TX433N kopen, of m'n afstandsbediening modificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
ThinkPadd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:00:
Schopje!

Ik ben op school nu bezig met PHP, en ik heb ook zo'n Impuls set van de Action, en een server die 24/7 draait, dus het leek me wel leuk om hier ook mee te klooien.

Heeft iemand ervaring met deze set?

Zie de foto's:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Klik voor groter formaat ;)

En wat is makkelijker? Een TX433N kopen, of m'n afstandsbediening modificeren?
Deze set is besproken hoor :) Wel een beetje moeite doen (of de search gebruiken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@ThinkPad

Ik heb ditzelfde setje ook eens gekocht. Ik heb er ook mee geklooit, maar het was me toen niet gelukt om via de afstandsbediening zelf codes te verzenden, de kastjes pikten niks op. Ik heb zo'n Velleman zendertje gekocht en nu werkt het (Action setje (Impuls), Elro (gekocht bij Action) en het Select Remote setje van de Blokker).
Alleen is het me helaas nog steeds niet gelukt om via een website de boel te kunnen schakelen. Hopelijk kan iemand dit probleem oplossen, misschien dat iemand een nieuwe/andere/betere code wil schrijven? :)
Ik ben geen held in PHP, alleen aanpassen, dat kan ik dan nog wel, maar zelf schrijven... helaas.

Ohja, voordeel van zo'n Velleman zendertje is dus dat je ook verschillende setjes tegelijk kunt gebruiken. Dus verschillende setjes aansturen m.b.v. het zendertje. Je houdt je afstandsbediening dan ook nog over.
De codes voor mijn 3 setjes, waaronder het setje van de Action (Impuls) zijn in de startpost te vinden (linkje).
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
R15,

Zou jij mij een foto willen sturen van jouw bouwsel? Ik geloof dat ik exact hetzelfde in huis heb, maar ik krijg het niet aan de praat.

Misschien dat jij ook wat kunt dingen zou kunnen nameten met een multimeter zoals ik in mijn vorige post stelde.

Ik kom er werkelijk niet uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Smht schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:40:
[...]

Deze set is besproken hoor :) Wel een beetje moeite doen (of de search gebruiken!)
Ik heb heus wel gezocht hoor :P maar er stonden geen foto's bij dus ik ging er vanuit dat het de oudere versie was :P

R15, bedankt voor je reactie, ik koop wel zo'n Velleman zendertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
ThinkPadd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:07:
[...]

Ik heb heus wel gezocht hoor :P maar er stonden geen foto's bij dus ik ging er vanuit dat het de oudere versie was :P

R15, bedankt voor je reactie, ik koop wel zo'n Velleman zendertje :)
I hate to state the obvious again, maar is een arduino niet goedkoper dan zo'n velleman-kit? De nieuwe versies hebben geen driver meer nodig en zijn direct als COM-device aan te spreken, ook in Linux. Met Firmata kun je denk ik eenvoudig de benodigde communicatie tussen PC en regelen, wat naar ik gok ook makkelijk vanuit PHP te regelen is.

Added bonus: arduino kan ook stand-alone draaien en je kunt ook extreem simpel een 433MHz ontvanger eraan knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daar heb ik absoluut geen verstand van :+

En met Velleman zendertje bedoel ik zo'n TX433 moduletje he, die je dan aan je COM poort van je PC hangt en met WinLIRC aanstuurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ah, ik dacht dat je die I/O-kit bedoelde. Overigens, de benodigde hoeveelheid verstand voor arduino is minimaal hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@Fuzzillogic

De prijs voor een arduino is vrijwel gelijk aan de prijs van een Velleman P8055 kit (bouwpakket). De P8055 heeft ook geen driver nodig en is eenvoudig via een USB poort aan te spreken.
Je "denkt" dat de communicatie met een PC eenvoudig te regelen is en je "gokt" dat het makkelijk vanuit PHP te regelen is. Dat zou best kunnen. Het is een ander systeem, een ander programmeeromgeving. Je zult er toch kennis voor nodig hebben. Je moet ook met Firmata programmeren en met PHP of gelijksoortig indien je systeem via internet wilt besturen. De arduino kan stand-alone draaien maar wanneer je het ook via internet wilt besturen zal je toch een webserver of iets dergelijks nodig hebben. Elk systeem heeft zijn eigen voor-, en nadelen, mogelijkheden en beperkingen. En wat voor de een "extreem simpel" is kan voor de ander een groot probleem zijn. Het hangt er maar van af hoever je kennis van zaken hebt in deze materie en het is maar waar je voor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Mijn vergelijk ging tussen arduino en de K8055. Dat denken en gokken was een educated guess. PHP kan met fopen direct com1: e.d. openen. Arduino heeft standaard libs om via serial te communiceren. Daarbij heb je dus zelfs geen library op de PC voor nodig, wat bij de K8055 wel nog nodig is. Een TX433N kun je direct op een Arduino (of zo ongeveer elke andere microcontroller) aansluiten. Voor KaKu-achtige is er een Arduino library. De soldeerbout is voor dit alles zelfs koud gebleven.

Vergeleken met een zelf programmeerbare µC steken de features van de K8055 wat schraal af naar mijn mening. Bovendien lijkt mij dat iemand die met de K8055 kan werken ook met een microcontrollerbordje overweg kan. Dan zie ik nog weinig redenen om voor de K8055 te gaan. En de WinLirc-methode kent blijkbaar ook nog wel zo zijn problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
De voor en nadelen die je in de eerste instantie opsomde zijn voor de meeste mensen op dit forum niet echt belangrijk. Weinig mensen zullen zich druk maken of er nu wel of geen driver of DLL nodig is. En de kosten maken elkaar ook niet zoveel uit. We willen vanuit de PC het licht aan en uit schakelen, automatisch, en het liefst ook nog bestuurbaar via internet.

De arduino is veel geavanceerder dan de P8055, daar heb je gelijk in. En dat deze stand-alone kan draaien is zeker een pluspunt. Het is een heel andere manier van aanpak. Het voordeel van de P8055 is dat je deze direct vanuit je grafische (windows) omgeving kan aansturen en bedienen. Wil je dit met de Arduino doen dan komt daar nog wel het een en ander bij kijken. Ook het aansturen vanuit het internet gaat niet zomaar, daar zul je ook het nodige voor moeten doen. Ik denk dat het voor veel van de deelnemers aan dit forum toch wel heel lastig gaat worden.

Maar zoals ik al eerder schreef het is een keuze en zal afhangen van de gebruikstoepassing en de kennis, kunde en vaardigheden van de gebruiker. Welke oplossing je ook kiest, er zal altijd het nodige programmeerwerk bij komen en is enige kennis van programmeren noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Smht schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 18:52:
R15,

Zou jij mij een foto willen sturen van jouw bouwsel? Ik geloof dat ik exact hetzelfde in huis heb, maar ik krijg het niet aan de praat.

Misschien dat jij ook wat kunt dingen zou kunnen nameten met een multimeter zoals ik in mijn vorige post stelde.

Ik kom er werkelijk niet uit helaas.
Zie de links voor de foto's. Je moet gewoon het schema volgen voor het Velleman zendertje (staat hier in het topic) en dan alles goed aansluiten. Brandt er wel een lampje? Dit lampje gaat uit als WinLirc uitstaat. En het andere lampje knippert even bij het verzenden. Ik heb nu 3 setjes werkend. Je kunt mijn code voor het Impuls setje als het goed is, zo gebruiken. Ik heb wel iets slechtere ervaringen met Impuls. Zo gaat het verzenden van codes in ieder geval (bij mij) niet, via de afstandsbediening en ik moet soms voor meerdere repeats kiezen.
Controleer nog eens of je daadwerkelijk alles goed hebt aangesloten.
En de spanning, dat moet wel goed zijn. Tenzij je het aansluit op een laptop, die geven nog wel eens te weinig stroom. Probeer anders eens een andere computer.

Ohja, je vraagt je misschien af waarom ik geen kapje op het doosje heb gedaan. Nou, anders wordt het signaal verzwakt. Dus ik laat het gewoon open. Die antenne heb ik gewoon wat uitgetrokken, ik had het idee dat het toen beter werkte, maar dat weet ik ook niet zeker. Het werkt in ieder geval, dus ik vind het wel goed ;) . Het rode draadje had ik er nog bij gesoldeerd, maar dat hoeft ook niet. Ik zat toen met de antennes te prutsen en ik heb hem er maar gewoon aangelaten. Misschien helpt het ook nog wel een beetje ook...
http://www.webklik.nl/user_files/24120/zender1.jpg
http://www.webklik.nl/user_files/24120/zender2.jpg
http://www.webklik.nl/user_files/24120/zender3.jpg
http://www.webklik.nl/user_files/24120/zender4.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door R15 op 14-10-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

eerst bedankt iedereen die aan dit topic heeft gewerkt.
heb nu een werkend setje van de action.
nu wil ik dit gaan gebruiken in mijn auto...

pc is geen probleem dmv 230V omvormer gaat het zenden goed maar.....

is het mogelijk de ontvangers omtebouwen zodat zij op 12V werken en ook 12V kunnen schakelen?

zo ja kan iemand mij dan uitlegen hoe ik dit kan doen!!

Toepassing:
mijn pc heeft voice reconision in huis ( op 230v ) kan ik de lampen bedienen met mijn stem
nu leek het mij echt leuk om dit in de auto toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
De discussie met Fuzzillogic heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar die Arduino en heb ik er enkele aangeschaft. Met die Arduino heb je zeker leuke mogelijkheden. Vooral als je het stand-alone wilt laten draaien is het een aanrader.

Ik heb ook de Arduino Uno gekoppeld aan een Elro remote control en hoef daardoor niet te knoeien met al die winlirc codes. Hierdoor is dit met een eenvoudige functie aan te sturen en kan 15 contactdozen schakelen. Dit is overigens nog uit te breiden maar 15 lijkt me wel voldoende.

In mijn geval biedt de Arduino het niet zoveel voordelen omdat ik 24/7 een server heb draaien waar ik mijn Velleman P8055 heb aangesloten. Hiermee kan ik met mijn systeem veel meer dan met de Arduino. Maar het is zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:00
Piepersnijder schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 22:27:
De discussie met Fuzzillogic heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar die Arduino en heb ik er enkele aangeschaft. Met die Arduino heb je zeker leuke mogelijkheden. Vooral als je het stand-alone wilt laten draaien is het een aanrader.

Ik heb ook de Arduino Uno gekoppeld aan een Elro remote control en hoef daardoor niet te knoeien met al die winlirc codes. Hierdoor is dit met een eenvoudige functie aan te sturen en kan 15 contactdozen schakelen. Dit is overigens nog uit te breiden maar 15 lijkt me wel voldoende.

In mijn geval biedt de Arduino het niet zoveel voordelen omdat ik 24/7 een server heb draaien waar ik mijn Velleman P8055 heb aangesloten. Hiermee kan ik met mijn systeem veel meer dan met de Arduino. Maar het is zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan.
Er is een speciaal topic voor microcontrollers, gaat grotendeels over de arduino:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268154

Persoonlijk vind ik die P8055 niet geschikt voor kaku, de 433mhz module op de com poort is mooier, simpeler, maar moet je wel een com poort hebben, anders zou ik voor de arduino gaan. Overigens is die P8055 wel leuk voor andere dingen (zoals verwarming, etc) die heb ik ook nog liggen.

Overigens werkt mijn systeem behoorlijk naar wens, alleen was de stroom uitgevallen tijdens een trip naar het buitenland. Toen ik terugkwam stond mijn zonnescherm open in de regen.
Jammer dat winlirc niet als een service draait. (of mis ik iets?)

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 23-10-2010 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:17:
[...]

Persoonlijk vind ik die P8055 niet geschikt voor kaku, de 433mhz module op de com poort is mooier, simpeler, maar moet je wel een com poort hebben, anders zou ik voor de arduino gaan. Overigens is die P8055 wel leuk voor andere dingen (zoals verwarming, etc) die heb ik ook nog liggen.
Kan je dat onderbouwen? Ik zou niet weten waarom de P8055 niet geschikt is voor kaku. Ik heb het al een tijdje in gebruik en het werkt uitstekend. Het is nog nooit mis gegaan. Alle instellingen en schakelstanden worden opgeslagen op de harddisk in de server zodat bij eventuele herstart de oude situatie weer hersteld word. Bovendien heb ik mijn software zo gemaakt dat eens per uur (instelbaar) alle kaku stopcontacten even aangestuurd worden. Eventuele verkeerde bedrijfsstand als gevolg van storingen of wat dan ook worden dan weer teniet gedaan.

Hoe het zit met winlirc weet ik niet. Ik heb daar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Piepersnijder schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:05:
[...]

Kan je dat onderbouwen? Ik zou niet weten waarom de P8055 niet geschikt is voor kaku. Ik heb het al een tijdje in gebruik en het werkt uitstekend. Het is nog nooit mis gegaan. Alle instellingen en schakelstanden worden opgeslagen op de harddisk in de server zodat bij eventuele herstart de oude situatie weer hersteld word. Bovendien heb ik mijn software zo gemaakt dat eens per uur (instelbaar) alle kaku stopcontacten even aangestuurd worden. Eventuele verkeerde bedrijfsstand als gevolg van storingen of wat dan ook worden dan weer teniet gedaan.

Hoe het zit met winlirc weet ik niet. Ik heb daar geen ervaring mee.
Het is maar een mening, die hoef je niet te onderbouwen ;-) Ik vind het gewoon geen elegante oplossing.
Al moet ik zeggen dat Winlirc ook niet de meest elegante oplossing is. Ik ga me eens in die Arduino verdiepen.
Maar daarmee gezegd, jouw oplossing werkt, mij is verweten (in dit topic) dat een SQL database overkill is >:)

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 23-10-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@Rinkel

Wat maakt het uit hoe je het oplost, als je het voor elkaar krijgt en het werkt naar tevredenheid dan is het goed. Ik begrijp uit je eerdere reacties dat je een werkend systeem hebt. Hoe stuur jij de kaku systemen aan? en is het een kaku of een ander type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Absoluut gelijk in.
Ik heb verschillende types door elkaar, meeste kaku, en een paar van de hornbach
Ik gebruik daarvoor de 433 module van velleman aan de com poort. Mijn taal is alleen C# dus ik wou alles in .NET doen. Daarvoor heb heb ik die transmit.exe omgebouwd naar een DLL die ik in een soort poll server aanroep. Die poller kijkt in een SQL server db of er iets te schakelen is. Leuke hiervan dat ik buienradar.nl gebruik voor het schakelen van mijn zonnescherm bij regen. En bij zon op het raam gaat ie naar beneden, etc.
Een ander voordeel van een poll mechanisme is op tijd schakelen. Alles is via het web in te stellen, dus ook de tijd gestuurde zaken. Mijn web dingen staan een paar pagina's terug.
http://gathering.tweakers...message/34351529#34351529

Ook nog een webservice geschreven die ik even aanroep vanuit een simpele exe:
http://gathering.tweakers...message/34365726#34365726

De bedoeling was om een Android app te maken die die webservice aanspreekt, maar ben daar nog niet aan toe gekomen.

@R15
Heb jij je site al werkend?

[ Voor 20% gewijzigd door rinkel op 24-10-2010 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Impuls setjes heb ik problemen. Gaan wel uit via de AB maar niet aan, tenzij ik er bijna naast sta. Nu Elro en die lijken robuuster. Inmiddels 3 van de 6 Impuls schakelaars gedumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@ Rinkel.

Dat ziet er netjes uit. Grappig die link met buienradar. Ik zie dat je per dag een schakelklok kunt instellen. Ik heb dat iets minder uitgebreid gedaan. Er zijn in mijn situatie 2 belangrijke schakelopties. Dat is optie “Alarm aan” en “Niet Thuis”.

Alarm aan gebruik ik dagelijks. ’s Nachts of als ik weg ben zet ik deze aan. Dit kan hardwarematig met een schakelaar maar ook via internet (PDA). Dan wordt mijn IP-cam ingeschakeld en de IR-detector geactiveerd. Bij een beweging in de huiskamer wordt ik gebeld en er wordt een e-mail verzonden. Via mijn PDA kan ik in mijn huiskamer kijken.

De optie “Niet Thuis” gebruik ik alleen wanneer ik bijvoorbeeld een weekendje weg ben of tijdens vakantie. Deze optie kan ik ook hardwarematig en softwarematig inschakelen. In een set-up venster van mijn applicatie geef ik aan welke verlichting aan moet en op welk tijdstip.
Daarvoor heb ik 2 timers gemaakt die afzonderlijk ingesteld kunnen worden. Een van de twee is ook lichtafhankelijk. Dus ik stel in dat tussen 18:00 en 24:00 het licht aan moet maar alleen als het donker is. Dus ik hoef de timers niet telkens in te stellen in de zomer en winter. Ook de rolluiken gaan open en dicht op het gewenste tijdstip. Klik Hier

Daarnaast kan ik alle funkties ook appart besturen (lampen aan/uit, rolluik omhoog/omlaag enz.) zowel via mijn delphi applicatie als via internet.
De koppeling tussen webserver en delphi-applicatie gaat via een bestandje dat door beide systemen gebruikt wordt. Het voordeel hierbij is dat bij een eventuele herstart van het systeem (stroomonderbreking) de oude gegevens worden opgehaald. Dus softwarematige instellingen gaan niet verloren.
Het bedienen op mijn PDA gaat via een website (PHP) en kan dus op alle systemen werken (Windows, Android etc.) Het systeem werkt al enkele maanden en het heeft nog niet een keer gefaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Piepersnijder op 24-10-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Verwijderd schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 03:00:
Bij Impuls setjes heb ik problemen. Gaan wel uit via de AB maar niet aan, tenzij ik er bijna naast sta. Nu Elro en die lijken robuuster. Inmiddels 3 van de 6 Impuls schakelaars gedumpt.
Welke versie van willirc gebruik je?
Bij een versie kon ik de deuren van mijn auto niet meer openen, ik blokkeerde de gehele straat :9

@Piepersnijder
Dat klinkt goed. Een speciaal subitem maken voor "niet thuis" is ook wel handig, bedankt voor de tip, die ga ik ook nog inbouwen 8)
Mijn systeem schakelt overigens niet op tijd in, maar bij zonsondergang (weather channel).
Een alarm is natuurlijk perfect voor die P8055, daar wil ik ook nog eens naar gaan kijken.
Mijn systeem werkt voor 99% de laatste maand of 6. Het probleem zit em in stroomuitval (wat niet zo heel vaak gebeurd), het systeem start wel opnieuw op, maar winlirc is geen service, dus dus niet.
.NET draait overigens ook op elke browser, gebruik het voornamelijk op mn mobiel (android).

[ Voor 42% gewijzigd door rinkel op 24-10-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@Piepersnijder

Weet jij of de K8055 ook geschikt is om een losse 433 module aan te sturen ?

Ik heb ooit op het velleman forum een topic geopend met deze vraag naar aanleiding van een foto van een arduino met 433mhz receiver en transmitter aangesloten op de digitale in en output

Zie http://forum.velleman.eu/viewtopic.php?f=3&t=4237

Heb toen een antwoord gekregen van de forum mod maar echt duidelijk is het voor mij niet.
Ben redelijk electronica noob.

Ik gebruik mijn K8055 voor het registreren van de kwh meter in de meterkast.
Ik heb op ebay een betaalbare kwh meter met S0 puls uitgang gekocht en deze is ingebouwd tussen de essent meter en de stoppenkast en aangesloten op de K8055. In VB2008 een service geschreven die iedere minuut de teller uitleest en wegschrijft in een mssql db.

Graag zou ik mijn k8055 uitbreiden met een 433 mhz zender en ontvanger om kaku spullen aan te sturen.
Dan hoef ik geen arduino te kopen en alweer een systeem toe te voegen aan mijn meterkast netbookje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@rinkel

Helaas heb ik het nog steeds niet werkend, om m.b.v. een website te schakelen. Dit lijkt me zo mooi, servertje die draait, pda met internet en dan natuurlijk mooi met m'n pda schakelen. En dan nog tijdschema's, zodat m'n pda e.d. ook nog op bepaalde tijden automatisch opladen enz.

@piepersnijder

Kun je me uitleggen hoe je het allemaal werkend hebt gekregen (website)?
Kun je misschien de bestandjes even posten?
Dan ben ik je al heel erg dankbaar, en als het daardoor gaat werken, nog meer natuurlijk! ;)
WinLirc krijgt gewoon geen signaal door, ik snap er niks van...

[ Voor 5% gewijzigd door R15 op 24-10-2010 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@ bgrr

De reacties van Velleman, daar kan je niet veel mee.
Een pulstrein (adres,data en sync) voor het aansturen van een (Elro) kaku duurt 40ms.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/wnn373796/domotica/timing%20AB.gif.
De kortste puls hierbij duurt ongeveer 0,3 ms. De kortste puls die ik met de P8055 kan maken duurt 8 ms. Het is dus niet mogelijk om de 433Mhz module aan te sturen. Wil je toch die P8055 gebruiken dan zal je een afstandsbediening moeten koppelen zoals ik dat ook gedaan heb. En de daarvoor benodigde software moeten maken natuurlijk.

@ R15.
Mijn website bestaat deels uit PHP. Wil je dit gebruiken dan moet jouw webserver PHP ondersteunen.
De website stuurt geen apparaat aan maar maakt een bestandje met gegevens die worden ingelezen door de applicatie die het systeem aanstuurt. Je hebt dus een programma nodig die hiermee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Oké, kun je me misschien vertellen wat je allemaal hebt draaien (php programma-server e.d.)? En heb je een eigen code gebruikt? Zoja, kun/wil je die dan hier in dit topic plaatsen? _/-\o_

[ Voor 44% gewijzigd door R15 op 24-10-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik ben eens aan de slag gegaan met de arduino en wilde daar een 433 module op aansluiten. Alleen dat gedoe met winlirc leek me maar niets. Ik heb de datasheet van de 2262 (het ic van de Elro AB) eens goed bestudeerd. Nou dat kon niet zo moeilijk wezen. Ik heb een stukje geprogrammeerd met arduino waarvan hier het resultaat. (het is nog een probeersel, misschien kan het ook anders / beter)

De remote contactstop A schakelt om de 4 seconden aan en uit.
Nu nog een kwestie van een volledig programmaatje schrijven.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
void setup() {                
  pinMode(13, OUTPUT);     
}
//Kanaal: 36 = dipswitch on , 38 = dipswitch off.
// Toets: 36 is toets ingedrukt , 38 = toets los.
// Mode 36 = aan, 38 = uit.
// ........... |===== kanaal ====| |==== remote ====| |mode|
// .............1...2...3...4...5..A...B...C...D...E..ON  OFF   SYNC  
int On[16]  = {38, 36, 36, 38, 36, 36, 38, 38, 38, 38, 36, 38, 32,0,0,0};
int Off[16] = {38, 36, 36, 38, 36, 36, 38, 38, 38, 38, 38, 36, 32,0,0,0};
int t = 350; // pulslengte
int x = 32;
int repeat = 5; // aantal herhalingen (indien nodig)

void loop() {

for (int q=0; q<=repeat; q++){
for (int y=0; y<=15; y++){
  x = 32;
    for (int i=1; i<=6; i++){
       if ((On[y] & x)>0)  digitalWrite(13, HIGH); 
       else { digitalWrite(13, LOW); }
       delayMicroseconds(t); 
       x/=2;  }
     }
 }

delay(4000);

for (int q=0; q<=repeat; q++){
for (int y=0; y<=15; y++){
    x = 32;
      for (int i=1; i<=6; i++){
         if ((Off[y] & x)>0)  digitalWrite(13, HIGH); 
         delayMicroseconds(t); 
         x/=2;  }
   }
 }
delay(4000);
}

[ Voor 0% gewijzigd door Piepersnijder op 25-10-2010 17:49 . Reden: Code in block gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
bgrr schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:13:
@Piepersnijder

Graag zou ik mijn k8055 uitbreiden met een 433 mhz zender en ontvanger om kaku spullen aan te sturen.
Dan hoef ik geen arduino te kopen en alweer een systeem toe te voegen aan mijn meterkast netbookje :-)
Wellicht is dit ook een optie Zie http://samenkopen.net/action_product/282666/118930 met dank aan JER00n

[ Voor 9% gewijzigd door Piepersnijder op 24-10-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
R15 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 17:25:
Oké, kun je me misschien vertellen wat je allemaal hebt draaien (php programma-server e.d.)? En heb je een eigen code gebruikt? Zoja, kun/wil je die dan hier in dit topic plaatsen? _/-\o_
@R15,

Ik gebruik een Appache 2.2.4 webserver met PHP 5.2. Op deze server draait een zelfgemaakte Delphi applicatie die mijn Velleman P8055 aanstuurt. Tevens heb ik een website die gemaakt is met PHP voor het besturen van mijn domotica systeem.

Met alle plezier wil ik je code van mijn website sturen maar je zult er niets aan hebben. Het is ontwikkeld voor gebruik met mijn Delphi applicatie in combinatie met die Velleman kit en de Elro afstandsbediening. Ook als ik die Delphi applicatie beschikbaar stel, dan nog heb je die Velleman kit en die Elro set nodig. En natuurlijk een webserver waarop PHP draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Bedankt, ik ga kijken of ik hier wat mee kan.
Als ik er niks aan heb, hoef je het mij niet te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik heb inmiddels mijn programma voor het aansturen van de Elro afstandsbediening met de arduino en de 433Mhz module aangepast. Je kunt op eenvoudige wijze alle keycodes van de AB instellen en 32 remote ontvangers aansturen.
Mochten er geïnteresseerden zijn dan plaats ik de code in dit topic.

[ Voor 0% gewijzigd door Piepersnijder op 26-10-2010 22:00 . Reden: 344Mhz gewijzigd in 433Mhz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Piepersnijder schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:53:
Ik heb inmiddels mijn programma voor het aansturen van de Elro afstandsbediening met de arduino en de 344Mhz module aangepast. Je kunt op eenvoudige wijze alle keycodes van de AB instellen en 32 remote ontvangers aansturen.
Mochten er geïnteresseerden zijn dan plaats ik de code in dit topic.
* soepah meld zich als zijnde geintresseerd
ik heb een arduino setje in bestelling staan, en wil er binnenkort mee gaan experimenteren, ook een Velleman USB kitje dus even kijken wat 't leukste op gaat leveren.

@Piepersnijder: Thnx voor de code, zal binnenkort eens wat gaan experimenteren, als m'n setje gearriveerd is :)

[ Voor 15% gewijzigd door soepah op 27-10-2010 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@soupah

Inderdaad, ik bedoelde 433Mhz.

Ik denk niet dat die arduino mijn velleman systeem gaat vervangen, misschien wel aanvullen. Maar ja, ik heb die arduino pas 1 week in huis en begin het wel leuk te vinden. Met dank aan Fuzzillogic die mij op het idee heeft gebracht.

Hier de code die ik heb gemaakt. Het werkt goed. Mocht iemand hierop aanvullingen en/of verbeteringen hebben dan houd ik me aanbevolen.
Let op, de apparaatcode (dipswitches) even instellen volgens regel 25 of regel 25 aanpassen.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
/*====================================== 
Besturing voor de elro afstandsbediening. 
remote stopcontact A aan: remote(1,1) 
remote stopcontact A uit: remote(1,0) 
eerste cijfer = ontvanger 
tweede cijfer, 1 = aan, 2 = uit 

Keuze ontvanger volgens binaire code. 
code - dipswitch ontvanger 
 1   =  A on 
 2   =  B on 
 3   =  A en B on 
 4   =  C on 
 5   =  A en C on 
 6   =  A en B on 
 7   =  A en B en C on 
etc. 
totaal 32 ontvangers aan te sturen. 
======================================*/ 

int key[5] = {0,1,1,0,1}; //dipswitches apparaatcode 
int repeat = 10; // aantal herhalingen 

int pulslengte = 300; 
int Bit[16]; 
int x; 

void setup() {                 
  pinMode(13, OUTPUT);  
} 

void remote(int ab, int onoff) { 
// bereken apparaatcode 
  for (int t=0; t<5; t++){ 
     if (!key[t]) Bit[t]=142; else {Bit[t]=136;} // Bit 0 t/m 4 
   } 

// bereken ontvangercode    
      x = 1; 
       for (int i=1; i<6; i++){ 
         if ((ab & x)>0) Bit[4+i] = 136; else Bit[4+i] = 142; // Bit 5 t/m 9 
          x = x<<1; 
         }  

// Aan of Uit 
      if (onoff == 1) { 
         Bit[10] = 136; 
         Bit[11] = 142; 
      } 
       else { 
         Bit[10] = 142; 
         Bit[11] = 136; 
      } 

// sync 
       Bit[12] = 128; 
       Bit[13] = 0; 
       Bit[14] = 0; 
       Bit[15] = 0; 

// verstuur code 
   for (int z=0; z<=repeat; z++){ // repeat
      for (int y=0; y<16; y++){ 
        x = 128; 
        for (int i=1; i<9; i++){ 
           if ((Bit[y] & x)>0)  digitalWrite(13, HIGH);  
           delayMicroseconds(pulslengte);  
           x = x>>1; 
        } 
     } 
  } 
}   

void loop() { 
  remote(8,1); // ontvanger "D" aan  
delay(3000);   // wacht 3 seconden 
  remote(8,0); // ontvanger "D" uit 
delay(3000);   // wacht 3 seconden 

}

[ Voor 6% gewijzigd door Piepersnijder op 30-10-2010 10:06 . Reden: Gedachtenkronkel verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Piepersnijder

Ik heb jouw code geprobeerd en het werkt perfect :)

Nu wilde ik zelf wat proberen om mijn ledverlichting en wirlpool in huis aan en uit te schakelen. Daarvoor wilde ik eerst een button inbouwen maar later moeten dat bewegingsmelders en lichtsensors worden.

Maar als absolute beginner loop ik meteen tegen mijn gebrek aan programeerkennis op :'(

Hij doet niet wat ik wil.

Ik had op de arduino site gelezen hoe je een led kan schakelen en dacht deze "even" in jouw code te mixen.
Pin 2 toegewezen als input pin en dan in de "void loop()" de rest ingevoerd:
void loop() {
buttonState = digitalRead(buttonPin);
if (buttonState = HIGH) {
remote(1,1); // ontvanger "D" aan
}
else {
remote(1,0); // ontvanger "D" aan

}
}
Maar nu zie ik op de omgebouwde AB wel het ledje knipperen maar geen reaktie meer van de ontvanger :(
Mijn vermoeden is dat ik met deze button de timing door elkaar gooi maar hoe ik het anders moet doen weet ik niet.

Kan iemand mij een hint of tip geven zodat ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden?
Ik vraag niet om een kant en klare oplossing want dat is geen uitdaging.

Waar kan ik wel mijn knopjes, sensors en bewegingsmelders in programeren zodat deze wel op de ontvangers reageren?

Uitdaging heb ik zowiezo genoeg want mijn doelstelling is een systeem dat verlichting en huishoudelijke apparatuur te bedienen is via omgebouwde lichtnetschakelaars (1 is al omgebouwd) , buitenlicht en/of een pc met touchscreen.

Andere vraag: zijn de elro dimmers ook te besturen via de arduino of pc?

[edit] Gevonden :)

leuk spul maar erg verslavend :P

Ik heb de button nu in de remote routine gezeten nu werkt het wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@matchles

Wat je deed was voortdurend de zender aansturen in de loop.
Je moet alleen wanneer de status van de button verandert de zender aansturen.
Laat de procedure remote zoals het is anders krijg je wellicht problemen als je nog meer wilt aansturen.
Verander de code als volgt.

Voeg aan het rijtje
int pulslengte = 300;
int Bit[16];
int x;

het volgende toe:
boolean input2;

verander de void loop
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
void loop(){
  // read the state of the pushbutton value:
  buttonState = digitalRead(buttonPin);

if (buttonState == HIGH) {
    if (input2 == 0) {
         remote(1,1);
         input2 = 1;
       }
  }
    else {
    if (input2 == 1) {
        remote(1,0);
        input2 = 0;
    }
  }
}

[ Voor 1% gewijzigd door Piepersnijder op 29-10-2010 11:40 . Reden: code in block gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:50:
@Piepersnijder

Ik heb jouw code geprobeerd en het werkt perfect :)

Nu wilde ik zelf wat proberen om mijn ledverlichting en wirlpool in huis aan en uit te schakelen. Daarvoor wilde ik eerst een button inbouwen maar later moeten dat bewegingsmelders en lichtsensors worden.

Maar als absolute beginner loop ik meteen tegen mijn gebrek aan programeerkennis op :'(

Hij doet niet wat ik wil.
Wat je ook doet in je loopje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
loop()
{
if(buttonstate == HIGH)
{
  setOn()
}
else
{
  setOff()
}
//Let niet op de syntax!!
Als je dus op je knopje drukt, stuur je 1 of enkele keren, afhankelijk van de snelheid van 't drukken een On naar je whirpool of lamp, en daarna weer constant OFF, dus je schakelt 't misschien HEEEL ff aan.
Je moet ff een state inbouwen en bijhouden of je drukt of niet.. en alleen bij wijziging wat sturen.
Dus 1x drukken is Aan, nogmaals drukken is Uit, etc..?
of 2 knopjes gebruiken

Edit: Damn, net te laat, maar wat Piepersnijder zegt dus.. (inclusief voorbeeld)

[ Voor 3% gewijzigd door soepah op 29-10-2010 12:11 . Reden: slome typer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukt :)

Ik heb de veranderingen van Piepensnijder in de code gebouwd en hij werkt nu .

Nu ben ik zelfs een stapje verder gegaan en heb een delay ingebouwd.
Als ik de button nu druk dan blijft de ontvanger op een ingestelde tijd aan en na deze tijd schakelt de freeduino de ontvanger ook weer netjes uit :)

Hier de code:

1 = A on
2 = B on
3 = A en B on
4 = C on
5 = A en C on
6 = A en B on
7 = A en B en C on
etc.
======================================*/

void setup() {
pinMode(13, OUTPUT);
pinMode(2, INPUT);
}

int key[5] = {1,1,1,1,1}; //dipswitches apparaatcode

int pulslengte = 300;
int Bit[16];
int x;
int fanState = 0;
const int fanPin = 2;

// bereken apparaatcode
for (int t=0; t<5; t++){
}

// bereken ontvangercode
x = 1;
for (int i=1; i<6; i++){
x = x<<1;
}

// Aan of Uit
if (onoff == 1) {
Bit[10] = 136;
Bit[11] = 142;
}
else {
Bit[10] = 142;
Bit[11] = 136;
}

// sync
Bit[12] = 128;
Bit[13] = 0;
Bit[14] = 0;
Bit[15] = 0;

x = 128;
for (int i=1; i<9; i++){
if ((Bit[y] & x)>0) digitalWrite(13, HIGH);
x = x>>1;
}
}
}
}

void loop(){
// read the state of the pushbutton value:
fanState = digitalRead(fanPin);

if (fanState == HIGH) {
remote(1,1);

delay(2000); //tijd vertraging ventilator 350000 = 5 minuten
remote(1,0);

}
}
Nu nog proberen om een schemerschakelaar te intergreren.
De analoge waarde kan ik met de serial monitor zien dus dat gedeelte werkt.

Nu nog kijken hoe ik dit kan inbouwen zodat een andere elro ontvanger schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@ matchles

Dit werkt wel maar is niet zo handig. Door de delay in de loop hang je de hele loop op. Gedurende de delay-tijd staat het programma stil en kan je verder niets aansturen.
Beter is gebruik te maken van de functie millis. zie hiervoor de hanleiding van arduino.
Ook is het verstandig om niet alle code in de loop te zetten maar voor elk apparaat en schakelfuntie een apparte procedure of functie te maken. Anders wordt het een grote warboel in de loop.
Ik heb je code aangepast.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111

1   =  A on
 2   =  B on
 3   =  A en B on
 4   =  C on
 5   =  A en C on
 6   =  A en B on
 7   =  A en B en C on
etc.
=================================================*/
// instellingen voor de remote control
int key[5] = {0,1,1,0,1}; //dipswitches apparaatcode
int pulslengte = 300;
int Bit[16];
int x;

// instellingen voor de ventilator
int fan = LOW;         // status ventilator
int fanState = 0;      // beginstand ventilator
long startfan = 0;     // moment van starten ventilator
long interval = 5000;  // interval(milliseconds)
const int fanPin = 2;  // druktoets op ingang 8

//=================================================

void setup() {
  pinMode(13, OUTPUT);
  pinMode(2, INPUT);
}

// bereken apparaatcode
  for (int t=0; t<5; t++){
   }

// bereken ontvangercode
      x = 1;
       for (int i=1; i<6; i++){
          x = x<<1;
         }

// Aan of Uit
      if (onoff == 1) {
         Bit[10] = 136;
         Bit[11] = 142;
      }
       else {
         Bit[10] = 142;
         Bit[11] = 136;
      }

// sync
       Bit[12] = 128;
       Bit[13] = 0;
       Bit[14] = 0;
       Bit[15] = 0;

x = 128;
      for (int i=1; i<9; i++){
         if ((Bit[y] & x)>0)  digitalWrite(13, HIGH);
       x = x>>1;
       }
     }
  }
}

void ventilator() {
  fanState = digitalRead(fanPin);

if (fanState == HIGH && fan == LOW){
    remote(1,1);
    fan = HIGH;
    startfan = millis();
   }

if (fan == HIGH) {
  unsigned long currentMillis = millis();

if(currentMillis - startfan > interval) {
    remote(1,0);
    fan = LOW;
    }
  }
}

void schemerschakelaar() {
// hier komt de code voor de schemerschakelaar
}

void loop() {
  ventilator();
  schemerschakelaar();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Wellicht een beter idee om verder te gaan in het microcontroller topic:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268154

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik heb een programmaatje gemaakt voor het aansturen van een ELRO afstandsbediening met een 433Mhz module op de compoort. Deze moet worden aangesloten op de pennen 4,5 en 7.
Let op, wel eerst de juiste compoort instellen. Ik weet niet of het werkt op Vista of windows7. Ik weet ook niet zeker of de timing klopt bij andere computers. Misschien dat ik het nog ga uitbreiden.

edit:
hier nog een versie maar dan met 30 kanalen.
dipswitches van ontvanger volgens binare code:
1 = A
2 = B
3 = A+B
4 = C
etc.

Edit: programma's inmiddels geheel herzien "Piepersnijder in "[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer"

[ Voor 38% gewijzigd door Piepersnijder op 15-11-2010 23:05 . Reden: Link verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Voor degenen die arduino en 433 MHz willen koppelen:

http://jeelabs.com/ <-- een arduinokloon met standaard rf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StikkyFoam
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik heb dus zo een Jeenode met een 868Mhz transceiver, die volgens die site ook KAKU op 433 kunnen aansturen, maar ik krijg de code om de Elro setjes aan te sturen niet aan de gang, iemand wel gelukt?

He who dares not offend cannot be honest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@StikkyFoam

Heb je je eigen code gemaakt en gebruikt? Ik kan hier mijn Elro setjes aansturen met het Velleman 433Mhz zendertje. Ik heb de code gepost in dit topic. Gebruik die anders eens.
En anders kan het aan het zendertje liggen, misschien dat die toch niet op 433Mhz kan zenden. Werken je kastjes wel met de gewone afstandsbediening?

Vanmiddag had ik even een gaatje geboord in de behuizing van mijn kastje, waardoor de antenne dan kan. Nu heb ik het kapje erop gemonteerd en nu heb ik een mooie, gesloten behuizing waarmee ik nu goed commando's kan verzenden. Het is er eindelijk eens even van gekomen, ik dacht dat het niet ging werken, omdat ik het eerder ook al eens had geprobeerd. Maar toen had ik het slordig even geprobeerd, toen wou het niet. Nu heb ik dus netjes een gaatje waar de antenne door steekt. Het werkt nu wel!
Nu alleen nog een website.... (nog steeds niet gelukt) :-(

Afbeeldingslocatie: http://www.webklik.nl/user_files/24120/SNC00187.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.webklik.nl/user_files/24120/SNC00192.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door R15 op 07-11-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
R15 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 15:53:
Nu alleen nog een website.... (nog steeds niet gelukt) :-(
Heb je wel een webserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Ja, ik heb Apache draaien i.c.m. PHP. Maar er komt gewoon geen signaal aan bij WinLirc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
R15 schreef op maandag 08 november 2010 @ 07:53:
@Piepersnijder

Ja, ik heb Apache draaien i.c.m. PHP. Maar er komt gewoon geen signaal aan bij WinLirc.
Heb je een website draaien op je server?
En heb je ook mijn programma geprobeerd ( 30 kanalen ), en zo ja, werkt dat.

Ik kan misschien wel iets in elkaar zetten maar ik gebruik geen winlirc. Dat moet dan gaan werken met mijn programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder
Ik heb dan die php pagina draaien op de webserver. Ook heb ik je programma'tje al geprobeerd, die werkt ook.
Ik wil graag een code die ik in een website kan plakken, zodat ik mijn kastjes aan kan sturen. Gewoon dat ik via mijn pda (het liefst via een website) (Windows Mobile 6.1), signalen kan versturen naar de server, die dan weer signalen laat versturen door de zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@R15

Heb je al een website en een domeinnaam?
Download dit bestand , unzippen de bestanden in de root map van je webserver zetten.
Eerst het programma remote.exe starten en daarna de site opstarten met jouwdomeinnaam/index.php
of anders met localhost/index.php
Geen winlirc of andere programma's draaien die gebruik maken van de compoort anders gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Oke, ik ga het vanmiddag of vanavond proberen, ik heb nu even niet zo veel tijd.

EDIT: Het werkt! _/-\o_ :)
Eindelijk, ik kan in de "standaard-configuratie" een paar kastjes aansturen, de andere kastjes moet ik even goed in de files aanpassen. Nu kan ik me dus bezighouden met het aanpassen van de bestanden, zodat ik alle kastjes kan aansturen en misschien nog even de website opvrolijken e.d.

Nog een vraagje: waar kan ik het aantal repeats instellen?

EDIT: Kun je mij vertellen hoe ik mijn andere kastjes moet toevoegen in dat php bestand? Ik zie D1 en dergelijke staan, maar zoals dat php bestand nu is, kan ik maar een paar kastjes aansturen. Wat ik snap is dat ik meerdere regels zou kunnen toevoegen, maar ik weet niet waar D1 enz. naar "wijst".
Ik gebruik in mijn config steeds dit: "Aon", "Aoff", "Bon", "Boff" enz.
Dit is mijn config, die ik gebruik voor WinLirc:

#
# this config file was automatically generated
# using WinLIRC 0.6.5 (LIRC 0.6.1pre3) on Thu Jul 15 20:06:11 2010
#
# contributed by
#
# brand: Elro
# model:
# supported devices:
#
begin remote
name Elro
bits 16
flags SPACE_ENC
eps 25
aeps 100
one 302 970
zero 953 295
ptrail 302
pre_data_bits 8
pre_data 0xFF
gap 9991
toggle_bit 0
begin codes
Aon 0x000000000000FAAE
Aoff 0x000000000000FAAB
Bon 0x000000000000EEAE
Boff 0x000000000000EEAB
Con 0x000000000000EBAE
Coff 0x000000000000EBAB
Don 0x000000000000EAEE
Doff 0x000000000000EAAB
end codes
end remote
#
# using WinLIRC 0.6.5 (LIRC 0.6.1pre3) on Fri Jul 16 13:02:44 2010
#
# contributed by
#
# brand: Impuls
# model:
# supported devices:
#
begin remote
name Impuls
bits 16
flags SPACE_ENC
eps 10
aeps 100
one 573 168
zero 181 575
ptrail 181
pre_data_bits 8
pre_data 0xFF
gap 5963
toggle_bit 0
begin codes
Aon 0x000000000000C554
Aoff 0x000000000000C551
Bon 0x000000000000D154
Boff 0x000000000000D151
Con 0x000000000000D454
Coff 0x000000000000D451
Don 0x000000000000D514
Doff 0x000000000000D511
Eon 0x000000000000D544
Eoff 0x000000000000D541
end codes
end remote
#
# using WinLIRC 0.6.5 (LIRC 0.6.1pre3) on Fri Jul 16 12:06:57 2010
#
# contributed by
#
# brand: Blokker
# model: SelectRemote
# supported devices:
#
begin remote
name Blokker
flags RAW_CODES
eps 10
aeps 100
ptrail 0
repeat 0 0
gap 9719
begin raw_codes
name Aon
314 906 314 924 318 927
953 267 330 929 953 267
331 931 954 267 330 931
309 931 310 930 956 267
331 927 955 267 329 930
956 265 331 929 954 268
332 932 956 267 331 930
956 265 974 265 977 267
331
name Aoff
360 857 367 875 366 876
1021 197 390 869 1026 197
393 865 1021 193 392 867
364 875 362 876 1021 199
391 867 1024 196 389 867
1024 195 391 867 1023 194
391 867 1027 194 390 866
1027 194 393 868 366 873
363
name Bon
314 912 312 924 317 928
958 265 329 932 955 264
332 930 955 266 329 928
955 267 333 931 956 266
331 930 953 266 330 931
955 265 331 932 956 265
331 930 956 266 331 932
957 264 976 266 975 264
330
name Boff
316 911 311 924 317 928
954 266 332 933 953 268
331 933 955 265 330 928
957 264 330 931 310 933
310 933 956 265 332 930
954 266 331 930 954 267
328 931 957 265 332 930
954 266 332 930 309 929
309
name Con
382 835 391 846 388 848
1063 149 426 820 1068 144
429 815 1071 139 430 808
1071 137 428 808 390 835
387 842 1069 138 429 808
1070 129 434 805 1068 130
435 805 1069 130 435 808
1071 138 1099 125 1103 118
440
name Coff
316 907 314 925 318 930
956 267 332 932 954 266
331 929 954 266 332 931
956 265 332 931 310 930
310 930 955 266 329 930
958 265 332 932 956 265
330 931 956 267 329 932
954 266 330 931 309 928
310
name Don
313 907 316 923 316 927
955 265 331 930 956 266
330 929 958 266 332 931
955 264 330 932 956 267
331 932 309 929 310 933
956 266 330 935 956 264
332 933 956 266 332 932
956 267 978 266 978 266
332
name Doff
416 789 423 809 427 803
1120 88 480 765 1126 86
487 763 1129 85 488 764
1127 80 488 761 1121 78
484 755 430 791 423 796
1123 77 483 755 1128 78
489 752 1132 76 490 755
1134 79 493 757 439 795
431
end raw_codes
end remote

Ik heb nu Xampp draaien met jouw programma en dan kan ik kastjes aansturen. Momenteel werken alleen de 1e en de 4e.

Wel is het vervelend dat ik soms de volgende melding krijg: "Access violation at address 0045FADA in module 'remote.exe'. Read of address 00000000". Dat is bij het opstarten van het programma.
EDIT: Bovenstaand probleem komt waarschijnlijk doordat ik het programma geminimaliseerd wil opstarten. Dan krijg ik dus steeds die melding. Dat vind ik wel irritant, want ik wou graag dat mijn computer het programma geminimaliseerd kan laten opstarten. Nou moet ik hem laten opstarten in "normaal venster". :|

Hartelijk bedankt voor je hulp!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 192% gewijzigd door R15 op 09-11-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Er zat een fout in het programma waardoor je die foutmeldingen kreeg. Dat is opgelost dus als je het opnieuw download en installeert dan gaat het goed. R15.zip.
Je kunt 10 kastjes aansturen. je moet de schakelaartjes dan als volgt in stellen:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Stand van de schakelaartjes.
1 = on, 0 = off
      A B C D 
1   = 1 0 0 0 
2   = 0 1 0 0 
3   = 1 1 0 0 
4   = 0 0 1 0
5   = 1 0 1 0 
6   = 0 1 1 0
7   = 1 1 1 0
8   = 0 0 0 1
9   = 1 0 0 1
10  = 0 1 0 1

In het bestand remote.ini zie je:
[Items]
1=remote control 1
2=remote control 2
3=remote control 3
4=remote control 4
5=remote control 5
6=remote control 6
7=remote control 7
8=remote control 8
9=remote control 9
10=remote control 10

De tekst na het = teken is de tekst die je op het scherm ziet van het programma remote.exe.
Dit kan je wijzigen met kladblok.
Ik heb ook de PHP code aangepast. Je kunt niet zomaar regels toevoegen aan de PHP code. Het werkt samen met remote.exe dus als je het een wijzigt, moet de ander ook gewijzigd worden.
Die codes van Winlirc, daar kan ik helemaal niets mee. Ik heb mijn eigen programma gemaakt en dat werkt heel anders dan Winlirc.
Waar zijn die repeats voor nodig?

[ Voor 17% gewijzigd door Piepersnijder op 09-11-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Allereerst bedankt voor je uitgebreide hulp!
Morgen ga ik ee weer lekker mee (proberen te) "prutsen". Die repeats zijn nodig om ten minste een signaal goed af te kunnen leveren. Soms heeft een kastje 30 of meer repeats nodig. Dus het zou handig zijn als ik dat aan zou kunnen passen.

Volgens mij kan ik nu alleen mijn setjes van Elro aansturen. Ik zou ook graag mijn setjes van Impuls en Blokker willen kunnen aansturen. Zijn de codes van de setjes in het programmabestand zelf verwerkt?

Overigens wel geinig, met jouw programma bereik ik tenminste wel gelijk wat, met WinLirc niet.

[ Voor 21% gewijzigd door R15 op 09-11-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@R15

De repeats staat nu op 10. Ik zal wel zorgen dat je dat kunt instellen.
Alleen de Elro codes staan er in. Ik denk niet dat ik dat ga aanpassen want dat kost me een hoop programmeerwerk. Bovendien heb ik alleen maar Elro dus kan ik de andere niet controleren.

Edit
Het programma is aangepast. je kunt nu ook het aantal repeats instellen van 10 tot 100
Tevens aantal kastjes uitgebreid naar 12. Je kunt nu 3 Elrosets aansturen.
R15.zip opnieuw downloaden en alles vervangen.

[ Voor 49% gewijzigd door Piepersnijder op 10-11-2010 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Bedankt, ik kan nu inderdaad mooi de repeats instellen.
Ik kan nu dus alleen maar mijn 3 Elro kastjes aansturen (wat uitstekend gaat :) ).
Dus wel jammer dat ik alleen mijn Elro setje kan aansturen ;( . Is het niet mogelijk om de winlirc code erin te zetten ofzo?

[ Voor 65% gewijzigd door R15 op 10-11-2010 16:52 ]

• Piepersnijder
  • Niet online
@R15

Kan jij dit programma. eens testen op je action setje? Ik heb die niet dus kan het zelf niet controleren.
Wel eerst het andere programma uitzetten anders krijg je een conflict met je compoort.
Laat even weten of het werkt.

• R15
@Piepersnijder

Het programma voor het Action setje, met die buttons, werkt perfect op voor mijn Action setjes. Nu zou dat eigenlijk dus in het orginele programma moeten worden gestopt, dat zou mooi zijn. Het programma ziet er eigenlijk net zo uit, dus ik neem aan dat dat op zich niet zo moeilijk is, om dat in het originele, Elro programma te zetten? (Ik heb ook nog een set van Blokker (Select Remote), het zou mooi zijn als dat er dan ook gelijk bij in kan, maar dat hoeft niet per se. Ik gebruik het setje van de Blokker nu nog niet echt.)
Is bovenstaande mogelijk....? :P

EDIT: Als ik die "rondjes" allemaal naar boven verplaats, kan ik mijn Elro setje ermee aansturen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door R15 op 11-11-2010 20:45 ]

• Piepersnijder
  • Niet online
@R15,

Wil je het nog eens proberen, als het goed is kan je nu ook de dipswitches (rondjes) goed zetten zodat ze voor de elro en de action gelijk staan.
Als het goed werkt zal ik het aan het andere programma toevoegen.
De Blokker set ga ik niet doen. Deze werkt anders en dan moet ik teveel veranderen.
Dus even opnieuw downloaden.

[ Voor 13% gewijzigd door Piepersnijder op 05-02-2011 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Ik heb het nu nog eens geprobeerd. Ik heb alle rondjes naar boven gezet, dan reageren de kastjes van Action. De Elro set kan ik nu niet meer aansturen, niet met de rondjes onder, maar ook niet met alle rondjes boven. Is dat de bedoeling?
Ik heb allebei de setjes op de code "1234" (DIP-switches naar boven).
Het werkt voor de Action set uitstekend, dus je kunt het aan het "originele" programma toevoegen.
Het is niet erg dat je de Blokker set niet gaat doen, ik ben dik tevreden als ik mijn Action en Elro kastjes aan kan sturen (De Blokker set gebruik ik ook (nog) niet (geen apparaten die daarvoor hoeven aangestuurd, aan 6 kastjes heb ik wel genoeg).

Ik wil je bedanken voor je goede werk!! Nu kan ik eindelijk mijn kastjes aansturen via een website, maar ook handiger. Bij WinLirc moest je in het programma eerst een afstandsbediening kiezen, vervolgens de code en daarna de repeats en dan kon je verzenden. Dat was best wel een gedoe.
Hopelijk lukt het Action setje ook. Alvast bedankt daarvoor! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door R15 op 12-11-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@R15

Ik neem aan dat op die action set ook dipswitches zitten. De bedoeling is, als je deze hetzelfde zet als die van de elro set, dat hij dan ook moet werken.
Dus set de dipswitches van de action bv op 01010 en doe dit ook op het programma en kijk of de action set dan werkt.
De elro doet het nu niet maar dat komt wel

Edit,
Ik gok er maar op dat de Action set goed werkt.
Ik heb het programma geheel herzien. Je kunt nu Elro en Action door elkaar gebruiken en je kunt in de setup aangeven waar welke remote aan gekoppeld is. hier downloaden. Wel alles van het vorige programma vervangen.
Succes

[ Voor 35% gewijzigd door Piepersnijder op 05-02-2011 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Alles werkt nu, hartstikke mooi en bedankt!
Maar ik heb nog even een vraagje: Kun je dit: http://77.167.239.159/domotica/delphi_2b.png ook nog in het programma verwerken? Het zou mooi zijn als ik op tijd kan schakelen. :9
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door R15 op 13-11-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@R15

Hier een nieuwe versie met timers.
Voorlopig even geen wensen meer want ik begin er vierkante oogjes van te krijgen.
hier downloaden.

[ Voor 2% gewijzigd door Piepersnijder op 05-02-2011 18:44 . Reden: Link programma aangepast aan nieuwe versie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Helemaal goed zo, lijkt me. Hartstikke bedankt!
Voorlopig heb ik ook geen wensen meer, denk ik. Zo vind ik het eerst wel goed.
Nogmaals bedankt voor de goede "service"! ;)

EDIT: Net even getest, het werkt! Hartstikke mooi. Ik heb eigenlijk nog even een klein vraagje: Ik kan gewoon 2 timers per kastje instellen? Of is het zo dat ik 2 timers in kan stellen, en dat ik 1 tijd per timer kan doen en dat dan al mijn apparaten op dezelfde tijd aangaan?

[ Voor 42% gewijzigd door R15 op 15-11-2010 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Er zijn twee timers beschikbaar die onafhankelijk van elkaar zijn in te stellen. Met de radiobuttons geef je aan welk apparaat aan welke timer gekoppeld moet worden. Indien een apparaat aan een timer gekoppeld is, kan deze niet meer bediend worden via internet of de checkboxes op het main tabblad.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/wnn373796/domotica/internet_remote_timers.gif.

In dit voorbeeld gaan apparaat 2 en 3 aan tussen 18:00 en 23:00 uur.
apparaat 4 gaat aan tussen 20:00 en 8:00. De overige apparaten kunnen gewoon handmatig bediend worden.
Bij het opstarten van het programma worden eerst alle apparaten in een nulstand gezet. Op het hoofdvenster is met blauwe vakjes te zien welke apparaten aan een timer gekoppeld zijn. Ook is op het hoofdscherm dmv een rode en een gele ledje te zien welke timer op dat moment actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Ik heb op samenkopen.net http://www.samenkopen.net/action_product/405427/588643 gekocht in plaats van http://www.samenkopen.net/action_product/405427/800364

Met het idee op een beter bereik, het is natuurlijk een richting verkeer, dus die sterkere zender lijkt me dan ook beter te moeten werken? Klopt dit of had ik net zo goed die goedkopere kunnen kopen?

Ik blijf natuurlijk wel met het voedingsprobleem van 9V zitten.. Tenminste, die heb ik niet op mijn Arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

"Indien een apparaat aan een timer gekoppeld is, kan deze niet meer bediend worden via internet of de checkboxes op het main tabblad."

Bovenstaande vind ik eigenlijk een groot nadeel. Waarom kan ik dan niet meer een apparaat handmatig bedienen (d.m.v. het programma of de website)?

Dus je kunt in totaal maar 2 tijden instellen voor alle apparaten? (Dan kun je dus apparaten op 2 verschillende tijden aanzetten/uitzetten).

Maar verder is het wel een mooie functie, vooral handig.

EDIT: Ik heb nog een probleem/fout in programma: (voorbeeld)
Ik heb een timer ingesteld op 18:30 (lampen bij computer). Als mijn computer gewoon aanstaat, gaat om die tijd een signaal ook naar het kastje. Maar, wanneer ik iets later mijn computer opstart, zou het zo moeten zijn, dat het programma nog een signaal stuurt naar het kastje. Het programma start mooi geminimaliseerd, maar wil ik dat het programma dan dus ook nog een signaal gaat verzenden, dan moet ik eerst het programma maximaliseren. Wanneer ik dat dan doe, gaat het programma wel keurig een signaal verzenden.

[ Voor 36% gewijzigd door R15 op 15-11-2010 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik heb het probleem opgelost. Nu zendt het ook een signaal bij geminimaliseerd opstarten.
hier downloaden.

Wat die timer betreft, Het is lastig waneer je een systeem twee tegenstrijdige commando's wilt laten uitvoeren. Als de timer een apparaat aanzet maar dat wordt overschreven door bediening via bv het internet, wat moet er dan gebeuren? wel of niet aan. En wanneer je via internet een apparaat hebt uitgezet maar de timer komt op een tijdstip dat het apparaat aangezet moet worden, wat moet er dan gebeuren?
Het is alleen op te lossen als ook de timers via internet bediend zouden kunnen worden. Helaas zit er dat niet in want dat gaat me allemaal erg veel tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Het probleem is nu opgelost, bedankt daarvoor!

En verder, ik ben het wel een beetje met je eens, maar:
"Als de timer een apparaat aanzet maar dat wordt overschreven door bediening via bv het internet, wat moet er dan gebeuren?"

Eigenlijk moet het programma een eenmalige uitzondering maken, of er moet een pop-up in beeld komen, met de vraag wat je wilt doen (uitzondering maken voor deze keer, timer verwijderen o.i.d./enz.).

"En wanneer je via internet een apparaat hebt uitgezet maar de timer komt op een tijdstip dat het apparaat aangezet moet worden, wat moet er dan gebeuren?"
Als je een apparaat dan via de website hebt uitgezet, moet de timer die wel gewoon aanzetten. Je hebt dan gewoon het apparaat een keertje extra aangezet, zeg maar. Je hebt het apparaat dan gewoon aangezet buiten de timer-tijd, dat mag eigenlijk niks uitmaken.

Het zou ook nog mooi zijn als je voor elk apparaat een timer apart in kunt stellen, dus je hebt dan tot en met T6. Nu kun je maar 2 timers apart instellen. (maar dat is op zich nog niet zo erg ofzo)

EDIT: Ik heb nu iets leuks bedacht, en op zich werkt het ook: met webcamxp heb ik bewegingsdetectie ingeschakeld. Als dat programma een beweging detecteerd, start hij remote.exe. Dan kan een lamp aangaan, als die in de timer-tijd zit.
Alleen, als het programma al is gestart, werkt dat natuurlijk niet meer. Dan krijg je een foutmelding dat de com poort bezet is. Dus je moet dan het programma niet draaiend hebben. En eigenlijk moet daar dan nog weer een of andere oplossing voor komen. Ik dacht zelf aan een "bat" bestand, die dan weer een signaal doorstuurt dat die een lamp (bijvoorbeeld) aan kan zetten. Ik kan webcamxp een "exe" of een "bat" bestand laten starten. Maar ik weet dus niet hoe ik een commando kan sturen naar remote.exe vanuit een "bat" bestand (of een "exe" bestand). Maar verder kan het natuurlijk wel handig zijn: je loopt de kamer in, de webcam/webcamxp detecteert jou, er wordt een commando verstuurt en het licht in de kamer gaat aan (of wat je maar wilt).

[ Voor 61% gewijzigd door R15 op 16-11-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
De bedoeling van een tijdschakelaar is dat je automatisch op een ingestelde tijd iets aan-, of uitschakeld, dus zonder dat je zelf daarbij iets hoeft te doen. Als je nu via internet het licht aanzet en je moet vervolgens een vraag van een pop-up scherm op je pc beantwoorden, heeft die tijdschakelaar geen zin meer. Dan kan je net zo goed zelf het licht aan doen.
Een uitzondering maken voor deze keer is ook lastig want de pc weet niet waneer nu wel of geen uitzondering te maken, dat zal je zelf moeten aangeven. De timers bedienbaar maken via internet kan natuurlijk wel maar dat vergt het nodige programmeerwerk.

Maar je hebt zelf al de oplossing. Je kunt met behulp van een extern programma ook het systeem bedienen. Als je iets kunt maken wat de inhoud van out.dta veranderd kan je zelf bepalen wanneer er iets aan of uitgezet moet worden. Dan heb je zelfs de ingebouwde timers niet eens meer nodig. Probeer je eens te verdiepen in visual basic. Of Lazarus (vreemde naam), dit is een open source pakket wat je zo van internet kunt downloaden. Het is een object georienteerde pascal omgeving wat zeer sterk lijkt op Delphi. Erg leuk en leerzaam.

Om je idee alvast werkbaar te maken heb ik een klein programmaatje gemaakt die je met je webcam kan aansturen. Als je webcamremote.exe opstart schakelt remote 1 aan. Het verandert het eerste cijfer in out.dta in een '1'.
hier downloaden en in de map zetten waar ook remote.exe staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Oke, dan moet je dus alles in kunnen stellen qua uitzonderingen e.d., maarja.

Verder, als ik webcamremote.exe opstart, zet die inderdaad een 1 in het out.dta bestand. Maar dan moet ik daarna wel weer remote.exe opstarten. Dus dat werkt niet echt lekker. Als ik webcamremote.exe start, dan moet dat ook gelijk doorkomen in remote.exe. Volgens mij is het nu zo dat remote.exe het out.dta bestand alleen uitleest bij het opstarten van het programma remote.exe. Remote.exe moet dan het out.dta bestand elke seconde bijvoorbeeld uitlezen o.i.d.

Als bovenstaand probleem is opgelost, heb ik een mooi iets voor gezichtsdetectie! Je hebt dan al enorm geholpen, met dat webcamremote.exe! Als het probleem dan is opgelost, kan ik het hartstikke mooi gebruiken! Bedankt!

(De downloadlink klopt niet helemaal: er staat een keer te veel "/domatica" in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
R15 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:19:

Remote.exe moet dan het out.dta bestand elke seconde bijvoorbeeld uitlezen o.i.d.
Dat doet hij ook. Je moet remote.exe ook aan laten..

Bedankt, Ik heb de link aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door Piepersnijder op 16-11-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
@Piepersnijder

Oke, ik had remote.exe ook nog aan. Denk dat het hieraan ligt: de timer die nog aan stond.
Hmm, ik wou dus de timer i.c.m. gezichtsdetectie. Dus dat een apparaat dan alleen aan kan, als het binnen de timer-tijd is. Dat wil dus nu niet. Dat is wel een beetje jammer, want 's middags hoef ik geen lampen aan bij mijn computer. Nu gaan mijn lampen dus altijd aan als er een gezicht wordt gedetecteerd=niet nodig.
Maar aan de andere kant is het ook niet zo heel erg, want ik zit toch meestal alleen 's avonds achter de computer. Maar het zou wel mooi zijn, als dat aangepast kon worden!

Er zat dus geen fout in ofzo. Ga er morgen nog even verder mee prutsen, bedankt!

EDIT: Het lukt me niet om een lamp aan te sturen met webcamremote.exe vanuit Webcamxp. Hij start webcamremote.exe wel op, maar komt dan met de melding dat het programma niet meer werkt.
Als ik hem vanuit de map zelf opstart, dan doet alles het wel. Remote.exe draait ook gewoon. What's the problem?? :?
Afbeeldingslocatie: http://www.webklik.nl/user_files/24120/webcamremote.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door R15 op 17-11-2010 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Ik ben nu bezig met plaatjes maken. Die moeten de selectievakjes gaan vervangen :) . Alleen lukt het me niet om de tekst te vervangen door plaatjes.
Ik wil dus dat de plaatjes klikbaar worden. Waar ik naar had gekeken, zijn de links van de "hokjes/tekst", maar dat kan ik niet vinden/ontcijferen. :'(
Afbeeldingslocatie: http://www.webklik.nl/user_files/24120/domoticaplaatjes.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboutertjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04-2022
R15 schreef op maandag 22 november 2010 @ 20:02:
Ik ben nu bezig met plaatjes maken. Die moeten de selectievakjes gaan vervangen :) . Alleen lukt het me niet om de tekst te vervangen door plaatjes.
Ik wil dus dat de plaatjes klikbaar worden. Waar ik naar had gekeken, zijn de links van de "hokjes/tekst", maar dat kan ik niet vinden/ontcijferen. :'(
[afbeelding]
You have mail _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iEase
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03-2021
Op dit moment heb ik de TX433N via mijn laptop werkend mbv het schema van jasper.

Ook heb ik een RX433 van velleman aangesloten op mijn andere com-poort. De bedoeling is dat ik hiermee 433Mhz signalen kan monitoren. Momenteel zie ik via IRGraph een constante stroom data binnenkomen, en wanneer ik schakel zie ik deze veranderen.

Is er software om alleen de schakelmomenten te detecteren cq weergeven?

Via de RAW monitor functie van winlirc zie ik contstant waardes binnenkomen, waardoor de rest moeilijk te onderscheiden is...

[ Voor 98% gewijzigd door iEase op 02-12-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Edit: Aha, ik heb het zelfde probleem als de poster hierboven. :P

[ Voor 91% gewijzigd door Tim op 10-12-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
Remote.exe: de timers werken niet helemaal goed. Vaak gaan ze gewoon aan buiten de tijd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Van de week ook een goedkoop setje gekocht bij de Hornbach
om mee te prutsen en proberen aan de computer te koppelen.

Het is een setje van het merk "Coco"; alleen kan ik de spoortjes niet vinden.
Misschien heeft iemand hier een idee welke ik moet hebben?

De voorkant van de print:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q45t7dtQanNUuNYQ8MdsUt6I/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bRFOw2lXZFGaFsbxRP827Pkv/medium.jpg

En de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GIpvLlm0V4UsAoogCuRyKnfi/medium.jpg

Excuus voor de slappe resolutie; de simpele
camera houd niet van het schemerlicht :+
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste