Dat is inderdaad niet zomaar toegestaan... een pastoor mag eigenlijk niet zomaar de communie weigeren aan een persoon (enkel wanneer deze persoon bij hoofde ge-excommuniceerd is, iemand die in zonde leeft wordt geacht zélf te bepalen of hij ten comunie zou 'mogen' gaan, maar degene die de communie uitdeelt mag deze op het moment zelf niet zomaar 'weiegeren'), maar daarop verder te reageren is zaak van het bisdom en is een kerk-interne zaak;gambieter schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:24:
[...]
De pastoor gebruikt de eredienst ook voor een protest, en wijkt af van wat er gebruikelijk is in de Nederlandse katholieke kerk.
het is verder niet zo dat de gang van zaken binnen de eucharisatie zomaar 'bepaald' mag gaan worden door de leken.
Je moet dan inzien dat de Katholieke Kerk géén democratisch systeem is waar iedereen een gelijk recht heeft, maar een zeer traditioneel en conservatief 'hierarchisch' systeem....
Dat je het daar misschien niet mee 'eens' bent is je goed recht, maar als je verder ook geen enkele deel wilt uitmaken van die organisatie, heb je eigenlijk geen goed grond je daarover te gaan opwinden....
Dat is tzaak van die mensen zélf en hun volste recht, juist zoals jij ook je eigen rechten graag wilt hebben en niet wilt dat 'buitenstaanders' zich zomaar met jouw morele normen gaan bemoeien.
Nogmaals... ik ben het zeker niet eens met wat die Pastoor deed... maar ik ga niet mee in de neiging van mensen die zelf kennelijk geen enkele deel uitmaken van die Kerkgemeenschap, om te willen gaan bepalen wat binnen die gemeenschap wel of niet als 'norm' geldt ...
Dat is grotendeels juist ook een soerein recht van die kerk-gemeenschap daar zelf en dient ook vooral binnen die kerk zelf opgelost te worden (waarbij ik juist denk dat het véél succesvoller kan zijn, als die carnevals-prins in die gemeenschgap zelf ook een geaccepteerd figuur is, inclusief een openlijk beleden sexuele voorkeur om zo van 'binnenuit' die gemenschap te hervormen)
[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 02-03-2010 12:32 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen