Ik creëer helemaal geen uitzonderingspositie. Ik zeg slechts dat het bijvoorbeeld voor een ambtenaar wenselijk is dat hij/zij geen geloof uitdraagt, en dat het voor een leraar/lerares op een Christelijke school wenselijk is dat hij/zij het Christelijk geloof uitdraagt. Het is nu eenmaal zo dat iemand die gelooft ervoor kan kiezen om dit niet te laten zien, terwijl iemand die niet gelooft moeilijk wél een geloof kan uitdragen...
Om de zelfde reden kan een blinde geen tankcontainer-inspecteur zijn want er moet een visuele inspectie uitgevoerd worden. Dat is geen discriminatie. De persoon kan immers niet aan alle eisen van dat vak voldoen.
Dat is een conclusie die je al van te voren trekt, en bijna vergelijkbaar met "mijn dochter mag nooit met een Marokkaan trouwen, want die passen niet in onze familie". Men wil het niet, en verzint dan situaties waarbij men vind dat een uitzonderingssituatie verdedigbaar is
Als je mijn postings een beetje gevolgd hebt weet je dat ik in mijn familie Christenen, Moslims en atheïsten heb en dat we er samen heel goed uit komen. Als mijn dochter met een moslim zou willen trouwen (of hij nou van oorsprong Marokkaans, Algarijns, Burkinabees, Nederlands of wat dan ook is) zou ik daar geen problemen mee hebben.
Maar dat komt omdat je het puur vanuit de eigen groep bekijkt. Neutraal is het echter wel ongegrond, omdat het om onderwijs gaat, niet om het overdragen van het geloof.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Bij een Christelijke
basisschool is het uitdragen van het Christelijk geloof wel degelijk een belangrijk punt.
Dit waren ze:
1) de SGP die weigert vrouwen politieke/leidende functies te geven
2) een bedrijf dat weigert vrouwen leidende functies te geven
3) de CU die weigert actieve homoseksuelen politieke/leidende functies te geven
4) een bedrijf dat weigert actieve homoseksuelen leidende functies te geven
5) een christelijke school die weigert niet- of anders-religieuzen aan te nemen
6) een biologiefaculteit die weigert christenen (of SGPers/CUers) aan te nemen
1 t/m 4 en 6 ben ik allemaal pertinent tegen.
5 is, zoals ik zei, lang niet zo zwart-wit. Wat maakt het mij nou uit of een administratieve kracht of een schoonmaker op een Christelijke school Christelijk, Moslim, Atheïstisch of wat dan ook is. Het zelfde geldt voor een leraar wiskunde, natuurkunde, aardrijkskunde, etc., op een school voor voortgezet onderwijs. Maar leerkrachten op een Christelijke basisschool, zoals ik al meermaals zei, moeten wel degelijk het Christelijk geloof kunnen uitdragen naar de leerlingen, daar is het immers een Christelijke basisschool voor. Een atheïst zou dat misschien wel tot op zekere hoogte kunnen, maar ik vind dat hypocriet. Als een kind op een Christelijke school aan zijn leerkracht vraagt of Jezus bestaat, dan willen de ouders van dat kind dat die leerkracht volmondig "ja" kan antwoorden, en bij een atheïst zou ik daar zo mijn twijfels over hebben of die dat kan. Dan nog, zou hij dat überhaupt willen?
Doordat je het bestaan van God als waarheid aanneemt, ben je al bevooroordeeld in je denken, en dat kan je als negatieve eigenschap zien. Je bent niet in staat onbevooroordeeld je hypotheses op te bouwen, omdat er een conflict kan komen waarin je hypothese de noodzaak van een God niet bevat. Daardoor kun je een deel van het werk niet goed doen, waardoor je kunt worden afgewezen op het niet hebben van de juiste expertise.
Zoals ik al zei, staan wat mij betreft geloof en wetenschap haaks opelkaar als twee losstaande dimensies. Dit houdt in dat de wetenschap zich niet in het geloof mengt, en dat het geloof zich niet in de wetenschap mengt. Als je mij vraagt om een wetenschappelijke uitleg van het ontstaan van de mensheid, dan zal ik beginnen met de Big Bang, met de accretie van de Aarde om de zon, het ontstaan van aminozuren en vervolgens "life as we know it" in de "oersoep", en de evolutie van dit leven naar wat we nu om ons heen zien.
Als je me vraagt om een uitleg van het leven gebaseerd op mijn geloof, dan zal ik antwoorden dat God het universum heeft gecreëerd en de Mens gecreëerd heeft naar Zijn beeld ter vervolmaking van de Schepping.
Die twee wereldbeelden lijken overenigbaar, maar zoals ik zei, zie ik het als twee losstaande dimensies die elkaar niet beïnvloeden. Als ik met wetenschap bezig ben, zal ik de wetenschap bedrijven en het geloof bij de deur laten staan. En als ik met geloof bezig ben dan zet ik even zo goed de wetenschap bij de deur.
Waarom zou ik wetenschappelijk willen verklaren hoe tijdens de Eucharistie de hostie het Lichaam van Christus wordt? De wetenschap heeft daar geen plaats, het gaat puur en alleen om het geloof. Even zo min wil ik vanuit mijn geloof verklaren hoe de relativiteitstheorie werkt, want dat gaat puur en alleen om wetenschap.
Zie je dat de redenatie makkelijk omdraaibaar is? Je kunt altijd discriminatie rationaliseren, en dat is wat je doet bij de basisscholen door een extra functieeis te gaan definieren. Maar je wilt dat anderen niet toestaan omdat je vind dat het dan onterecht zou zijn, maar zelf zie je niet dat de basisschool eis ook onterecht is.
Ik definieer helemaal geen extra functie-eisen. Het is nou eenmaal zo dat het takenpakket van een basisschool vele malen breder is dan alleen de droge lesstof. Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn kinderen naar een basisschool gaan waar ze
alleen maar leren lezen, schrijven, rekenen, etc. maar ze qua maatschappelijke, emotionele en existentiële zaken aan zichzelf worden overgelaten. De ontwikkeling van een kind is een heel complex, wonderlijk en intrigerend geheel die lang niet alleen draait om lesmateriaal.
MistrX schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:20:
Dat verschilt denk ik ook een beetje per basisschool. Ik zat op een openbare basisschool waar toch altijd door een speciale docent godsdienst werd gegeven. Dit schafte ze af (het hele vak) in hetzelfde jaar dat ik er in de juiste groep terecht kwam die dat normaliter kreeg (groep 8 ).
Klopt, ik heb ook op een openbare basisschool gezeten, en daar kregen we godsdienstles van de dominee van de plaatselijke protestantse kerk. De doelstelling hier was echter om kennis te maken met het (Christelijke) geloof en met de hoofdlijnen van de Bijbel, iets wat in onze overheersend Christelijke samenleving geen overbodige zaak is. Hoeveel van de spreekwoorden en gezegden die we dagelijks tegenkomen zijn niet op de Bijbel gebaseerd? Zoekt en gij zult vinden. Oog om oog, tand om tand. Ere wie ere toekomt. De splinter in het oog van een ander zien, maar niet de balk in je eigen oog. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Zo oud als Methusalem. ........
Het doel van godsdienstles op een openbare school is echter heel anders dan het doel van godsdienstles op een Christelijke school.
[
Voor 9% gewijzigd door
Mx. Alba op 16-02-2010 15:37
]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.